Inhoud blog
  • Dure hotel kamers
  • Een nieuwe reeks bij Laika
  • Ontelbare vakwerkhuizen in Duitsland
  • een knappe Malibu
  • een ander kleurtje
  • Hymer Free Blue Evlution
  • Zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Hobby heeft een nieuwe MAXIA
  • Hij wil niet naar school
  • De nieuwe I Trend
  • Aan de rivier
  • De nieuwste Niesmann-Bisschoff
  • Dor hout
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    14-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even testen


    Rijgeschiktheidstesten: 9 op de 10 geteste bestuurders kan nog veilig aan verkeer deelnemen
    Eerste provinciale rijgeschiktheidsafdeling vandaag geopend in Limburg

    Vorig jaar hebben 4980 bestuurders in Vlaanderen een rijgeschiktheidsevaluatie bij het CARA ondergaan. Daar wordt zowel medisch, neuropsychologisch als rijpraktisch bekeken of ze nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. In 87% van de gevallen is gebleken dat ze al dan niet met een beperking op het rijbewijs en/of aanpassingen aan hun voertuig nog mochten rijden. Vandaag opende Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters in Limburg de eerste provinciale rijgeschiktheidsafdeling. Vanaf nu kunnen Limburgse cliënten in Hasselt terecht voor alle onderzoeken, terwijl ze voorheen voor bepaalde onderzoeken naar Brussel moesten.

    Wat is het CARA?
    Het rijgeschiktheidscentrum CARA is een multidisciplinaire afdeling van Vias die al meer dan 40 jaar bestaat. Het onderzoekt of mensen nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen op basis van medische, neuropsychologische en rijpraktische criteria. Die onderzoeken gebeuren, na een medische doorverwijzing, enkel bij personen van wie er twijfel is over de rijgeschiktheid. Afhankelijk van de aandoening wordt beslist welke onderzoeken nodig zijn. Na alle onderzoeken wordt op basis van wettelijke criteria een beslissing genomen door een arts. Daar zijn verschillende uitkomsten mogelijk:

    • De bestuurder kan verder rijden zonder aanpassingen of beperkingen op het rijbewijs.
    • De bestuurder mag enkel verder rijden met aanpassingen aan zijn voertuig, vb verplichte automatische versnellingsbak.
    • De bestuurder mag enkel verder rijden met beperkingen op het rijbewijs: vb enkel nog in een straal van 10 kilometer rond zijn woning.
    • De bestuurder mag verder rijden met beperkingen op het rijbewijs en aanpassingen aan zijn voertuig.
    • De persoon wordt rijongeschikt verklaard en moet het rijbewijs inleveren.

     
    Opening eerste provinciale rijgeschiktheidsafdeling in Hasselt
    Vandaag werd in het Hasseltse Jessa Ziekenhuis in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters de eerste volwaardige provinciale rijgeschiktheidsafdeling geopend.
    Minister Lydia Peeters: ‘Vanaf nu kunnen dus alle onderzoeken (zowel neuropsychologisch, medisch als rijpraktisch) van Limburgse cliënten dichter bij huis gebeuren. Voorheen konden enkel in sommige gevallen de rijpraktische proeven al lokaal gebeuren. Vorig jaar werden in totaal 868 personen uit Limburg onderzocht op hun rijvaardigheid. Daarvan werd ongeveer 25% uitgenodigd naar Brussel voor medische en neuropsychologische onderzoeken en/of rijpraktische proeven. Die onderzoeken kunnen vanaf nu allemaal in Hasselt afgelegd worden. De dienstverlening wordt zo dus nog beter afgestemd op de noden van de doelgroep.
    Na de rijgeschiktheidsafdeling in Limburg opent Vias dit najaar bij het AZ Delta in Roeselare een soortgelijke rijgeschiktheidsafdeling in West-Vlaanderen. Andere provinciale hubs zijn zeker in de toekomst mogelijk.

    9 op de 10 kan nog veilig aan het verkeer deelnemen.
    Vorig jaar werden in Vlaanderen in totaal 4980 personen door het CARA onderzocht op hun rijgeschiktheid. 13% van de geteste bestuurders kreeg te horen dat hun rijgeschiktheid niet meer voldoende is om nog veilig aan het verkeer deel te nemen. De overige 87% kan wel nog veilig aan het verkeer deelnemen, al dan niet met aanpassingen aan hun voertuig en/of beperkingen op hun rijbewijs.
     
    In totaal kreeg 4 op de 10 bestuurders (41%) een aanpassing aan hun voertuig opgelegd. In quasi alle gevallen ging het om de verplichting om te rijden met een auto met een automatische versnellingsbak. Daarnaast kreeg een kleine groep de combinatie opgelegd om met een wagen te rijden die een gas- en rembediening aan het stuur had.

    De helft van de bestuurders (50%) kreeg minstens een beperking opgelegd. Binnen die groep kreeg 85% de beperking opgelegd om enkel te rijden met bril of contactlezen. 18% kreeg een straalbeperking opgelegd, dat wil zeggen dat ze enkel in een beperkte straal rond hun woning nog met de wagen mogen rijden. 15% van de bestuurders die een beperking opgelegd kreeg, mag niet meer op de autosnelweg rijden en 7% mag enkel nog overdag rijden. Ook een combinatie van de voorgaande beperkingen komt voor.

    Doe eerst een zelftest
    Mensen die twijfels hebben over hun rijgeschiktheid kunnen in eerste instantie terecht bij een online zelftest op de vernieuwde website www.senior-test.be. Als daaruit blijkt dat ze tot de risicogroep behoren, nemen ze best contact met hun arts of specialist. Die kunnen bij gegronde twijfel altijd doorverwijzen naar de onderzoeken van het CARA.
    Die onderzoeken bij het CARA zijn gratis en worden in Vlaanderen gefinancierd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Samen met Vias zien ze erop toe dat de rijgeschiktheidsonderzoeken op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier kunnen gebeuren.
    De mensen die getest worden op hun rijgeschiktheid zijn zeker niet alleen ouderen. De gemiddelde leeftijd van iemand die door het CARA onderzocht wordt is 59 jaar. De jongste was 16 jaar en de oudste was 99 jaar.
    De insteek van het CARA zal altijd zijn om te bekijken hoe bestuurders zo lang mogelijk op een veilige manier nog aan het verkeer kunnen deelnemen.
     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkel vakwerkhuizen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zware en lichte auto's

    Steeds zwaardere, hogere en krachtigere wagens zorgen voor verkeersveiligheid op twee snelheden
    Inzittenden van lichtere voertuigen en kwetsbare weggebruikers lopen meer risico’s

    De laatste jaren zijn wagens steeds zwaarder, hoger en krachtiger geworden. Dat zorgt ervoor dat de inzittenden van die wagens bij een ongeval steeds beter beschermd zijn. Voor inzittenden van lichtere voertuigen en voor kwetsbare weggebruikers is de balans minder gunstig. In een botsing tussen twee wagens waarbij de ene minstens dubbel zo zwaar is dan de andere, lopen de inzittenden van het lichte voertuig 3 keer meer kans op ernstige verwondingen dan wanneer de voertuigen evenveel zouden wegen. Een fietser of voetganger die aangereden wordt door een voertuig waarvan de motorkap 10 cm hoger is dan gemiddeld, loopt 30% meer kans op dodelijke verwondingen. Deze conclusies blijken uit een studie van Vias institute die alle ongevallen van 2017 tot 2021 bestudeerd heeft.

    Voor deze grootschalige studie zijn alle letselongevallen tussen 2017 en 2021 geanalyseerd. In totaal waren daarbij 300 000 auto-inzittenden en kwetsbare weggebruikers betrokken. Twee vragen stonden centraal in de studie:

    • Wat is de impact van voertuigkenmerken van een personenwagen op de letselernst bij kwetsbare weggebruikers?
    • Wat is de impact van voertuigkenmerken op de letselernst van auto-inzittenden, zowel bij de eigen auto als bij de auto van de tegenpartij?

    Voertuigkarakteristieken die een impact hebben op de ernst van de verwondingen bij een ongeval
    1. Massa van het voertuig
    Ten eerste heeft voertuigmassa zowel een beschermend als “agressief” effect: inzittenden van voertuigen met een hogere voertuigmassa hebben minder kans om ernstig of dodelijk gewond te raken, terwijl opponenten getroffen door een voertuig met een hogere voertuigmassa net meer kans hebben om ernstig of dodelijk gewond te raken.
     
    Als een wagen van bijvoorbeeld 1600 kilogram botst met een wagen van 1300 kilogram dan is het risico op dodelijke verwondingen:

    • 50% lager voor de inzittenden van de zwaarste wagen
    • 80% hoger voor de inzittenden van de lichtste wagen

    Per 300 kilo dat een wagen zwaarder wordt, stijgt de kans op dodelijke verwondingen met 30% voor kwetsbare weggebruikers als ze aangereden worden.
    Wanneer een kleine stadsauto met een gewicht van ongeveer 1000 kg botst met een grote gezinswagen met een gewicht van 2000 kg, hebben de inzittenden van het lichte voertuig ongeveer 3 keer meer kans op ernstig letsel dan wanneer de twee voertuigen een vergelijkbare massa zouden gehad hebben.

    2. Vermogen van de wagen
    De inzittenden van een wagen die 50 KW krachtiger dan een andere wagen die in botsing betrokken is, lopen 65% minder risico om te overlijden dan de inzittenden van de andere wagen.
    Daarentegen hebben inzittenden van een wagen 125% meer kans om te sterven wanneer ze aangereden worden door een wagen die 50 KW meer vermogen heeft dan hun wagen.
     
    Dit effect komt omdat massa en vermogen sterk met elkaar verbonden zijn. Een zwaardere wagen heeft gemiddeld meer vermogen dan een lichtere wagen. Meer vermogen gaat soms ook gepaard met een sportievere rijstijl.
     
    3. Motorkaphoogte
    Het risico op dodelijke verwondingen voor kwetsbare weggebruikers wordt groter naarmate de motorkaphoogte toeneemt. Zo is het risico om te sterven 30% groter voor fietsers of voetgangers wanneer zij aangereden worden door een voertuig met een motorkaphoogte van 90 cm, dan wanneer zij worden aangereden door een voertuig met een motorkap van 10 centimeter lager.
     
    4. Pick-up
    De inzittenden van een pick-up lopen minder kans op ernstige of dodelijke verwondingen dan de inzittenden van een personenwagens. De risico’s voor de opponenten om ernstig gewond te raken of te sterven zijn wel groter dan wanneer ze door een personenwagen aangereden zouden worden.
    Het risico op ernstige verwondingen:

    • Vermindert met 65% voor de inzittenden van een pick-up
    • Stijgt met 50% voor de inzittenden van een wagen die in een ongeval betrokken is met een pick-up.

    Wanneer een fietser of voetganger wordt aangereden door een pick-up dan verdubbelt de kans (+90%) op ernstige verwondingen en verdriedubbelt (200%) de kans op dodelijke verwondingen.

    5. SUV
    De inzittenden van een SUV lopen minder risico om ernstig gewond te raken of te sterven dan de inzittenden van een gewone personenwagen. De inzittenden van een personenwagen die betrokken zijn in een ongeval met een SUV hebben wel een hoger risico op ernstige verwondingen.  
     
    Het risico op ernstige verwondingen:

    • Vermindert met 25% voor de inzittenden van een SUV
    • Stijgt met 20% voor de inzittenden van een personenwagen die betrokken zijn in een ongeval met een SUV.

    Leeftijd van de wagen
    Hoe ouder de wagen, hoe minder goed hij de inzittenden in een geval van een aanrijding zal beschermen. In vergelijking met een jonge wagen (0-3 jaar) zal het risico op ernstige verwondingen voor inzittenden met 60% stijgen bij voertuigen die 12 jaar of ouder zijn.
     
    Evolutie van de voertuigkarakteristieken
    De laatste 20 jaar zijn de voertuigkarakteristieken gunstiger geworden voor de auto-inzittenden en minder gunstig voor de opponenten:

    • De massa van personenwagens is met bijna 30% gestegen op 20 jaar tijd (van 1186 kg in 2000 naar 1521 kg en 2021) 
    • Het vermogen van personenwagens is met 60% toegenomen (van 65 kW in 2000 naar 103 kW in 2021)
    • De motorkaphoogte is met 15% gestegen (van 73 cm naar 83 cm).

    Conclusie
    Uit de bestudeerde ongevallen tussen auto’s onderling en anderzijds auto’s met kwetsbare weggebruikers blijkt dat de evolutie van steeds zwaardere, krachtigere en hogere voertuigen leidt naar een verkeersveiligheid op twee snelheden. De inzittenden van de steeds robuuster wordende wagens zijn beter beschermd, maar langs de andere kant hebben inzittenden van lichtere voertuigen en kwetsbare weggebruikers meer risico op ernstigere of dodelijke verwondingen.
    Hoewel voertuigen steeds vaker uitgerust zijn met allerhande rijhulpsystemen die kunnen bijdragen tot het vermijden van ongevallen of het verminderen van de ernst ervan, is het nodig om de tendens naar zwaardere voertuigen te doorbreken. Hoe homogener het voertuigpark is op het vlak van gewicht, hoe beter voor de bescherming van zowel fietsers en voetgangers als voor auto-inzittenden van de tegenpartij wanneer ze aangereden worden.

    Meer info www. vias.be


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan de wadden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wees voorzichtig!

    Wees voorzichtig bij het kopen van een voertuig!

    De lekgarantie bij aanschaf van een recreatievoertuig wordt anders behandeld

    Lekdichtheidsgarantie bij aankoop van het voertuig zonder extra installatie van accessoires

    Lekdichtheidsgarantie na installatie van accessoires

    Lekdichtheidsgarantie met tijd- en prestatiegerelateerd (KM) raamwerk

    Frankfurt in augustus 2023

    De Reisemobil Union, de Duitse koepelorganisatie voor camperrijders, wijst op een belangrijk feit bij het kopen van een camper (maar ook een caravan). Het gaat om de dichtheidsgarantie. Dit is van het allergrootste belang voor een (handgemaakt) recreatievoertuig en wordt door alle fabrikanten toegekend. Belangrijk om te weten is dat dit doorgaans beperkt is tot een bepaalde periode, maar dit kan zeker ingekort worden middels een KM-prestatieclausule. Wat veel mensen niet weten is dat deze dichtheidsgarantie kan vervallen als er accessoires (bijvoorbeeld satellietantenne, luifel etc.) op het voertuig zijn geïnstalleerd. Dan moet er over een nieuwe garantie worden onderhandeld.

    Een dichtheidsgarantie voor campers en caravans is een garantie van de fabrikant of dealer dat het voertuig gedurende een bepaalde periode beschermd is tegen het binnendringen van water of vocht. Deze vrijwillige dichtheidsgarantie zorgt ervoor dat een voertuig beschermd is tegen het binnendringen van water en vocht. Deze garantie is een belofte van de fabrikant of dealer dat alle relevante delen van de camper zorgvuldig zijn afgedicht om te beschermen tegen de mogelijk schadelijke effecten van vocht en om de kwaliteit van het product te ondersteunen.

    Normaal gesproken dekt de dichtheidsgarantie zowel het dak van het voertuig als de interfaces met de zijwanden, die bijzonder kwetsbaar kunnen zijn voor het binnendringen van water. Ook ramen en deuren, vaak gevoelige toegangspunten voor water, worden zorgvuldig afgedicht zodat het voertuig in iedere situatie optimaal beschermd is. Ook andere kritische ruimtes zoals ventilatieopeningen, doorvoeren voor kabels en leidingen en aansluitingen voor externe voorzieningen worden grondig gecontroleerd en afgedicht.

    2

    De dichtheidsgarantie wordt doorgaans verleend voor een bepaalde periode vanaf de aankoopdatum. Deze periode kan variëren afhankelijk van de fabrikant of detailhandelaar, maar bedraagt ​​meestal meerdere jaren. Tijdens de garantieperiode heeft de klant recht op reparatie of herstelmaatregelen als vocht in de camper of caravan binnendringt en schade veroorzaakt.

    Belangrijk om te weten is dat aan de lekgarantie doorgaans bepaalde voorwaarden verbonden zijn. Hierin kan worden bepaald dat het voertuig moet worden onderhouden volgens de specificaties van de fabrikant om de geldigheid van de garantie te behouden. Schade veroorzaakt door oneigenlijk gebruik of ongelukken kan eveneens van de garantie uitgesloten zijn. Indien de dealer na aankoop wijzigingen aan het recreatievoertuig uitvoert, zoals het installeren van een satellietsysteem met schotel of een zonne- of alarmsysteem, kan de fabrieksgarantie vervallen. Nu is de garantie van de dealer vereist.

    Belangrijk: De lekgarantie zelf vervalt niet automatisch als accessoires door de dealer worden geïnstalleerd, maar als de fabrikant van mening is dat een eventueel lek te wijten is aan de installatie. Dit geldt ook voor geautoriseerde dealers van de fabrikant, wat uit de ervaring ook kan gebeuren. Als de eindklant er bij een claim anders over denkt, moet de klant een rechtszaak aanspannen. Dit gaat meestal gepaard met een zeer duur beoordelingsproces.

    Ook moet worden opgemerkt dat de dealergarantie doorgaans maximaal 2 jaar bedraagt, wat altijd veel korter is dan de lekgarantie van de fabrikant. Als u bijvoorbeeld op een beurs het aanvullende pakket aanschaft waar in aanwezigheid van de fabrikant veel reclame voor wordt gemaakt, komt u vaak pas op de hoogte van de uitsluitingscriteria voor de lekgarantie nadat het nieuwe voertuig is afgeleverd en overgedragen met de bijbehorende papieren. Dan zal het te laat zijn. Vroeger kon je de kleine lettertjes niet eens lezen. Volgens de Reisemobil Union moet dit tijdig en duidelijk zichtbaar voor de koper worden gewaarborgd. Dit is ook in het belang van de industrie en het bedrijfsleven om conflicten met klanten tegen te gaan.

    Voordat u een camper (en caravan) koopt, is het dus voor alle betrokkenen raadzaam om goed de voorwaarden van de lekgarantie te checken. Houd rekening met de garantieperiode, de gedekte gebieden en eventuele uitsluitingen. Een uitgebreide lekdichtheidsgarantie toont het vertrouwen van de fabrikant in de kwaliteit van zijn product en zorgt voor extra veiligheid en gemoedsrust. Over het geheel genomen is de dichtheidsgarantie voor campers een belangrijke waarborg tegen mogelijke schade door vocht en draagt ​​hieraan bij


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    19-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Men hoeft geen lid te zijn!!!

    Samenkomst Volkensvoortstraat 10B  Wolfsdonk  (Aarschot)

    Aankomst vanaf 10 u  op donderdag 14 september

    Dit is een privé terrein er zijn geen voorzieningen (evt lozen van toilet)

    Breng een fiets en wandelschoenen mee

    Programma

    Donderdag 14 september:

    Aankomst vanaf 10 uur.

    14h00 welkomstwoordje, overlopen programma.

    15h00 wandeling in de omgeving.

    Vrijdag 15 september:

    12h30 Fietstocht naar de abdij van Tongerlo

    Wandeling in en rond de abdij

    Met de fiets verder naar de Beddermolen, rondleiding door de molenaar.

    Met de fiets terug naar Wolfsdonk

    18h00 aperitief en aansluitend BBQ! Ieder zorgt voor eigen drank, wij zorgen

    voor het aperitief en de BBQ

    Zaterdag 16 september:

    10h30. Keuze uit fiets- of wandeltocht naar Averbode

    12h00 lunch in “het Moment”. Broodmaaltijd met dagsoep.

    13h30 rondleiding en degustatie

    Nadien wandelen naar de bekendste straat van Averbode: de ‘lekdreef’

    Te voet of met de fiets terug naar de camperplaats. ’s avonds gezellig

    samenzijn met gezelschapsspelen

    Zondag 17 september:

    Vrije voormiddag. Afsluiting van het weekend.

    Prijs

                 90 € per persoon indien 2 personen per motorhome

              105 € per persoon indien 1 persoon per motorhome

    Inschrijven: neem eerst even contact op met Luc en Heidi om te horen of er nog plaatsen vrij zijn. (0473 36 05 78 na 19 uur of via reymenengels@skynet.be)

    Verder het verschuldigde bedrag overschrijven op

    BE88 7755 9103 2741 

    Met vermelding van uw naam en aantal personen

    Uw inschrijving is pas definitief na betaling.

    INSCHRIJVEN TOT 1 SEPTEMBER!


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van Webasto

     Nieuwe dakairco's bij Webasto

    In Düsseldorf zijn voor het eerst twee nieuwe dakairco's van Webasto met variabele compressoren te zien. Daarnaast toont de thermo-expert een efficiënte totaaloplossing voor e-campers en een retrofit-oplossing op brandstof om het aanbod van elektrisch aangedreven kampeerauto’s uit te breiden.

    De twee rooftop-airco's Cool Top Trail 28V en Cool Top Trail 36V breiden het productassortiment uit tot in totaal zeven systemen voor verschillende voertuigafmetingen en reisbestemmingen. De compacte apparaten koelen met een vermogen van 2,8 of 3,6 kilowatt (kW) en kunnen ook verwarmen. Ze worden gebruikt bij buitentemperaturen tussen -5 en +50 graden Celsius. Uitgerust met een nieuwe compressor met variabel toerental, genereren de airconditioners geen piekstromen tijdens de opstartfase.

    Tijdens het gebruik past het stroomverbruik zich automatisch aan het benodigde verwarmings- of koelvermogen aan. Met een Eco1- en een Eco2-functie kan het stroomverbruik worden teruggebracht tot respectievelijk ongeveer 70 en 40 procent van de nominale waarde. Zodra de doeltemperatuur in het voertuig is bereikt, kan deze met weinig energie en bij een laag geluidsniveau lange tijd constant worden gehouden - wat vooral 's nachts voordelig is. Als het voertuig niet is aangesloten op walstroom, beschermt het lagere verbruik de alternatieve stroombron bestaande uit accu en omvormer.

    De Cool Top Trail 28 V en 36 V verbruiken respectievelijk tot 5,0 en 6,4 ampère bij nominaal gebruik. Met 21,5 en 22,3 centimeter zijn ze erg plat. Dankzij het gebruik van UV-gestabiliseerd polypropyleen wegen de systemen slechts 34,9 en 41,9 kilogram en zijn ze extreem robuust. Naast de ontvochtigings-, timer-, slaap- en ecofuncties is er een turbomodus die het interieur bijzonder snel koelt. De twee nieuwe airco's zijn vanaf september verkrijgbaar voor respectievelijk 2.891 en 3.367 euro (RRP).

    De nabije toekomst: thermomanagement in e-campers

    Webasto heroverweegt airconditioning voor elektrisch aangedreven kampeerauto’s. Met een geïntegreerde totaaloplossing voldoet de thermospecialist aan de wens naar een centrale besturing voor alle verwarmings- en koelapparaten in het voertuig. Of het nu gaat om autorijden, wonen of slapen - het holistische systeem genereert efficiënt warmte of koude als dat nodig is. Het thermische systeem zorgt er ook voor dat de tractiebatterij naar behoefte wordt verwarmd of gekoeld, zodat deze binnen het bereik van de "comforttemperatuur" (ongeveer 15 tot 35 graden Celsius) blijft. Het kan dus zijn beste prestaties leveren over een lange afstand.

    Het concept combineert meerdere apparaten in één systeem en vermindert zo de benodigde ruimte. Het bespaart gewicht en vermindert onderhoud en kosten. Voor verwarming onttrekt een warmtepomp thermische energie aan de omgeving, die het intelligente managementsysteem naar behoefte in het voertuig verdeelt. De Webasto hoogspanningsverwarmer fungeert als booster voor snelle opwarming . Het zet gelijkstroom om in warmte en is geïntegreerd in het koelsysteem. De varianten HVH 50, 70 en 100 leveren tot 5, 7 of 10 kW warmtevermogen en werken met spanningen tot 870 volt. Optioneel kunnen vloerverwarming en radiatoren via het waterverwarmingssysteem de warmte op de gewenste plek brengen. De waterstroom en warmteverdeling worden automatisch aangepast.

    Het airconditioningsysteem SP80 Hydro, dat slechts acht centimeter hoog is , laat naar behoefte warme of koude lucht van het plafond door de in het voertuig ingebouwde luchtkanalen stromen. In vergelijking met eerdere dakairconditioningsystemen is de buitenunit niet meer nodig. Het gewicht wordt verminderd, het dak kan gesloten blijven en het systeem is flexibel te positioneren.

    Via het koudwatertraject van de warmtepomp wordt de koelkast voorzien van de nodige koude. Er is geen conventionele koelkast. Een boiler zorgt voor warm water voor de douche en handenwaswater, of water dat is gekoeld door het thermomanagementsysteem.

    Het intelligente Cronus- integratieplatform van Webasto regelt het systeem centraal en individueel, afhankelijk van de eerder ingestelde gewenste temperaturen. Cronus vertegenwoordigt ook de CAN-interface naar het voertuig en is beschikbaar voor 12 volt- en 24 volt-systemen. Alle systeemfuncties zijn centraal te configureren en te bedienen via een display of de ThermoConnect- app, inclusief de gewenste comforttemperatuur en de sterkte en verdeling van de luchtstromen.

    Webasto Range Plus: Extra verwarming zorgt voor warmte in e-campers

    Bij lage buitentemperaturen verkort het verwarmen van het interieur van elektrische voertuigen de actieradius van een acculading tot wel 35 procent. Bovendien ontsnapt de warmte bijvoorbeeld door veelvuldig openen van deuren en zorgen grote raamoppervlakken ervoor dat het voertuig snel afkoelt. Met de achteraf aan te brengen Range Plus-systemen biedt Webasto een oplossing die de belasting van de elektrisch aangedreven verwarming in het e-voertuig aanzienlijk vermindert.

    De luchtverwarmer Air Top 2000 STC op brandstof verwarmt het voertuiginterieur, zodat de volledige capaciteit van de aandrijfaccu beschikbaar is voor het maximale bereik van de e-camper. Een tank die ook achteraf kan worden gemonteerd, heeft een inhoud van acht liter brandstof, wat voldoende is voor een opwarmtijd van ongeveer 50 uur bij vollast. De Range Plus is geschikt voor 12 volt- en 24 volt-systemen en werkt op diesel of, indien beschikbaar, op gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO). De veelzijdige ThermoConnect-app of het in het voertuig te installeren MultiControl-bedieningselement zijn beschikbaar voor bediening, afhankelijk van uw voorkeur.

    Meer info: birgit.felske@webasto.com

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    17-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daktenten in alle maten en gewichten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We lichten een stukje van de sluier op.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Trends op de CARAVAN SALON DÜSSELDORF 2023

    Op de CARAVAN SALON worden de trends en innovaties van het komende seizoen gepresenteerd.

    Van 25 augustus tot en met 3 september staan nieuwe producten en innovaties in de caravanbranche weer centraal op de CARAVAN SALON DÜSSELDORF. Op 's werelds grootste vakbeurs voor mobiele vrije tijd presenteren zo'n 750 exposanten hun innovaties in 16 hallen. Zowel voor kampeerauto's als caravans werken fabrikanten aan nieuwe lichtgewicht oplossingen om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan: caravans die ook door elektrische trekkende voertuigen kunnen worden getrokken en kampeerauto's met een bruto voertuiggewicht tot 3,5 ton die met een B-rijbewijs kunnen worden bestuurd. Hierdoor worden recreatievoertuigen compacter en lichter.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    16-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel nieuws in Düsseldorf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CARAVAN SALON 2023: De industrie biedt de caravangemeenschap een ongekend aanbod aan producten

    In Düsseldorf worden actuele trendthema's, innovaties en visies voor de komende jaren gepresenteerd

    Binnenkort is het eindelijk tijd om het doek weer te hijsen voor het belangrijkste evenement in de caravanbranche. De voortekenen voor de 62e CARAVAN SALON, die van 25 augustus tot 3 september de hele wereld van mobiel reizen samenbrengt, zijn uitstekend. "De positie als 's werelds toonaangevende vakbeurs heeft er ook voor gezorgd dat onze boekingscijfers voor CARAVAN SALON dit jaar een duidelijke taal spreken. De belangstelling van de exposanten was weer enorm en we zijn erg blij dat we het record van het afgelopen jaar hebben bereikt en zelfs hebben overtroffen”, zegt Stefan Koschke, projectleider van CARAVAN SALON. Meer dan 750 nationale en internationale exposanten presenteren zich op 250.000 vierkante meter in 16 hallen en op het buitenterrein van het beurscentrum van Düsseldorf.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Malibu's voor 2024

     Malibu Van: extra aantrekkelijke variant voor het jubileum

    Malibu campers T/I: subtiele upgrade

    Premium bestelwagens, halfintegrale en integrale campers van de hoogste categorie - Malibu dekt met succes de gangbare segmenten van bestelwagens en campers voor veeleisende camperkopers. Een bestelwagen of camper van Malibu is precies goed als je iets meer nodig hebt - het is het merk met echte toegevoegde waarde. De Malibu Van en campers worden voortdurend geüpdatet en daardoor in topvorm en beginnen met upgrades aan het reisseizoen 2024. De focus: een extra aantrekkelijke gezins-voor-4-variant met uitklapbaar dak voor de Malibu Van. Met een nieuw gebouwde, zeer gespecialiseerde fabriek voor de Malibu Van richt Malibu zich op groei en versoepeling van de toeleveringsketens.

    Malibu Van: extra aantrekkelijke variant voor het jubileum

    De Malibu Van was in de zomer van 2013 een van de pioniers van comfortcampers met badkamer. Hij was niet alleen medeoprichter van dit snelgroeiende segment van de camperbranche, maar gaf het met een groot aantal innovaties ook een beslissende vorm. Dit geldt consequent voor praktische ideeën zoals de enorme opbergruimte, de XL Flexibad 1000 of het hoogwaardige meubilair en varieert van baanbrekende plattegronden en nieuwe ruimte-indelingen zoals de GT Skyview en Malibu Van coupé tot de family-for-4, het pop-up dak in een unieke hybride constructie. Geen twijfel mogelijk - de Malibu Van is de camper onder de busjes. De Malibu Van is voortdurend doorontwikkeld en is in tien jaar tijd uitgegroeid tot seriewinnaar bij de verkiezing van camper van het jaar - hij zet daarmee de maatstaf in zijn categorie.

    Malibu zet deze traditie nu voort: de modellen Malibu Van comfort 600 DB en 640 LE zijn nu optioneel verkrijgbaar als family-for-4 met pop-up dak en zijn daardoor nog veelzijdiger. Ze zijn 6,0 of 6,4 meter lang en kenmerken zich door indelingen met een tweepersoonsbed achterin (DB) en eenpersoonsbedden in de lengte (LE). Het exclusief in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde pop-up dak heeft een unieke hybride constructie en bestaat uit een GVK dakbedekking, hoogwaardige isolatie en een volledig beklede binnenhuid van aluminium en biedt twee extra slaapplaatsen. De hoogwaardige constructie komt overeen met een volwaardig camperdak, is licht en tegelijkertijd zeer stabiel en beschermd tegen hagel. Malibu biedt nu alle modellen van de Malibu Van compact, comfort,

    Met de vier modellijnen Malibu Van compact, comfort, diversiteit en first class - two rooms biedt Malibu in totaal zeven basismodellen. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Alle Malibu Van comfort, diversiteit en eersteklas - twee kamers zijn ook beschikbaar in de exclusief uitgeruste charmante coupé-uitrustingslijn met plafondluifels en verhoogde binnenhoogte in de bestuurderscabine en boven de lounge in plaats van de dakkast in de bestuurderscabine. Hierdoor ontstaat een gevoel van ruimte bijna zoals in een halfintegraal camper. Dit kan tot het uiterste worden doorgevoerd in de exclusieve lijn Charming GT skyview met een grote panoramadakkoepel van de bestuurderscabine tot boven het zitgedeelte en bovendien een verhoogde binnenhoogte in de bestuurderscabine en boven het zitgedeelte.

    Als je alle basismodellen, uitrustingslijnen en de family-for-4-varianten en de verschillende stijlwerelden bij elkaar optelt, kom je op drie dozijn varianten van de Malibu Van. Ze zijn allemaal gebaseerd op de Fiat Ducato met een hoog dak in verschillende lengtes.

    Malibu blijft vertrouwen op de bestelwagen: de populaire Malibu-bestelwagen komt nu uit een nieuwe fabriek in Ormo¸/Slovenië die er speciaal voor is gebouwd. In de eerste uitbreidingsfase vanaf mei zal de nieuwe fabriek een jaarlijkse capaciteit hebben van ongeveer 3.000 Malibu-bestelwagens. Bij de start van de productie zullen er ongeveer 180 mensen in Ormo¸ werkzaam zijn. Hun aantal zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 300 werknemers tegen het einde van het eerste volledige productiejaar in 2024. Deze capaciteitsuitbreiding staat enerzijds voor de groeikoers van het merk en moet anderzijds zorgen voor een versoepeling van de toeleveringsketens.

    Malibu Campers T/I

    Ze zijn een voorbeeld van een succesvolle concentratie op het wezenlijke: met bijna tien modellen integrale en halfintegrale campers dekt de huidige generatie Malibu-campers alle essentiële behoeften van de hogere middenklasse. De in 2020 geïntroduceerde Malibu campers hebben zich internationaal bewezen.

    Daarom stelt het huidige programma voor het reisseizoen 2024 zich tevreden met kleine detailwijzigingen. Kenners ontdekken de interne scharnieren voor de buitenste kleppen. Ze onderstrepen de elegante en homogene uitstraling.

    Het aanbod halfintegrale Malibu campers loopt van de compacte, 6,9 meter lange T 430 LE tot de bijzonder ruime T 500 QB met een lengte van 7,4 meter. De indelingen met eenpersoonsbedden in lengterichting en eilandbed, met een gecombineerde badkamer en deelbare ronde douche en een ruime badkamer voldoen aan alle gangbare wensen - ook rijbewijsvriendelijke varianten in de klasse van 3,5 ton. Het spectrum van de geïntegreerde Malibu I reikt van de compacte en handzame I 441 LE, die slechts 6,67 meter lang is, tot de royale I 500 QB met een lengte van 7,5 meter. De plattegronden komen overeen met de stationwagons.

    Alle Malibu-campers zijn meestal gebaseerd op de Fiat Ducato met een plat frame. Met hun hoogwaardige kwaliteit, de eersteklas carrosserieconstructie met elegante dak- en zijwandwelvingen, de hoogwaardige meubelconstructie met dubbele verbindingstechniek, het bestuurderscabine-optiekconcept van de geïntegreerde en een volwaardige dubbele vloerkelder met de grootste opbergruimte ruimte in zijn klasse, ze blijven de norm stellen. Bijzondere aandacht verdienen de Malibu Touring-modellen met een weelderige uitrusting en een flink prijsvoordeel.

    Meer info: Malibu GmbH & Co. KG


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    09-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerk in de rotsen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Comfortabel naar het Caravan Salon Van Düsseldorf
     
    EenKlik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voudig naar Caravan salon Düsseldorf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Begin je mobiele reis op CARAVAN SALON 

    Beste kampeerliefhebber,

    Ontdek van 26 augustus tot en met 3 september (25 augustus Preview Day) de ultieme vrijheid van mobiel reizen op CARAVAN SALON in Düsseldorf. Tijdens 's werelds grootste vakbeurs voor campers, caravans en uitrusting presenteren meer dan 700 exposanten in 16 hallen de nieuwste trends voor mobiele vrije tijd. 

    Op CARAVAN SALON vind je alles wat de markt te bieden heeft onder één dak: 

    • Vergelijk op locatie het unieke veelzijdige aanbod aan vrijetijdsvoertuigen.    
    • Ontdek de nieuwste accessoires, innovatieve technieken en fantastische reisbestemmingen!
    • Profiteer van de tips voor beginners in de Starterwelt in hal 7  
    • Bezoek in hal 3 de segmenten Travel & Nature en Equipment & Outdoor, inclusief een rally speciaal voor kinderen.    
    • Ontmoet in hal 13 & 14  de toeleveranciers van Technology & Components 

    Ontspannen bezoek met OV 

    Wil je snel en comfortabel naar Düsseldorf reizen? NMBS Internationaal begeleidt u op uw internationale reizen naar Duitsland met de hogesnelheidstreinen ICE en Thalys vanuit Brussel of Luik. U-Bahn 78 brengt je vanuit Düsseldorf Hbf rechtsreeks naar Ingang Noord van het beursterrein.   

    Voor het openbaar vervoer in Düsseldorf kun je een Düsseldorf Ticket bestellen. Dit is alleen mogelijk in combinatie met een

    e-Ticket voor de beurs en tijdens de beursperiode. 

    Voor reizen buiten Düsseldorf, verwijzen we naar de Rheinbahn voor een Eezy-Ticket (beschikbaar in de Rheinbahn App). 

    Meer info: Caroline Sonneville

    Fairwise - België & Luxemburg

    Kerkstraat 108, 9050 GENTBRUGGE

    +32 9 245 01 68 - info@fairwise.be  


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    08-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sunlight T 670 S Adventure Edition

    Sunlight T 670 S Adventure Edition

    Zoals we kunnen merken neemt Ford Transit meer plaats in bij de verschillende fabrikanten en modellen.

    Sunlight volgt dezelfde trend en fabriceert nu halfintegrale op Ford Transit basisvoertuigen. Nieuw zijn de T680, de T690 L en de T670 S ze hebben verschillende lengtes en drie verschillende indelingen en kregen er nog een langere naam bij “Adventure Edition”. Die typen zijn standaard mooier en beter uitgerust met allerlei toebehoren om het leven aan boord aangenamer te maken voor de bewoners en veiliger te rijden.

    Vertrokken met een 41 mm dik sandwich bodempaneel op het laag chassis van een Ford Transit. 34 mm dik zijn de zijwanden met aluminium buitenplaat. Diezelfde sandwich panelen maar met hagelbestendig materiaal langs buiten werden voor het dak en het achterfront gebruikt. Als isolatie materiaal is het water afstotend EPS gebruikt. De constructie is eenvoudig maar extreem goed in elkaar gezet, met de gebruikte afdichtingen is er weinig kans op water insijpeling. Via links en rechts een deur is de inhoud van de garage goed bereikbaar. In de bodemplaat zijn 2 profielen geschroefd met verstelbare verankeringsringen. Er is LED verlichting en 230 Volt stopcontact. Naast de garage is de koffer voor twee 27 kg gasflessen. De buitendeur heeft een venster en sluit goed, een elektrisch bediend trapje behoort tot de standaard uitrusting.

     Interieur

    Met een eerste blik bij het binnenkomen is de indeling in grote lijnen net zoals vele andere typen en merken. Toch hebben de ontwerpers iets anders gevonden. Meestal staat de badkamer aan de linkerkant van  het interieur en de keuken naast de buitendeur. In de T670 S Adventure Edition is het net omgekeerd. Helemaal achterin is de slaapkamer met twee enkele bedden, één van 2,0 m lang het andere is 8 cm korter. De 12 cm dikke matrassen worden gedragen door lattenbodems. Om er een groot bed van te maken zijn de nodige kussen voorzien alsook een laddertje om gemakkelijk in het vergroot bed te geraken. Onder de voeteinden zijn kleer of bagage kasten. Boven het voeteinde van het rechtse bed is nog een kleerkast voor hangkleren. Achteraan is een decoratieve wand en twee zwanenhals leeslichten. Bovenkasten met witte deuren en donkere handgrepen vormen het bovenste deel van de wand. Links en rechts zijn half open legvakken. Twee groten vensters en een dakluik brengen voldoende licht en lucht in huis.

    Badkamer en keuken.

    Van uit het bed is de badkamer vlakbij. Ze is eenvoudig maar keurig gemaakt en vooral overal met zorg dicht gekit om lekken te voorkomen. Boven de onvermijdelijk knap afgewerkte wielkast is het wastafeltje met een grote spiegel. Links is het draaibaar Thetford wc. Om te douchen een wand weg draaien en de douche cabine komt tevoorschijn. Ze is volledig uit witte kunststof gemaakt, in de douchebak zijn twee aflopen. Een deur belet dat het rond spattend water heel de badkamer nat maakt.

    Van uit de badkamer zijn we al direct bij de donker uitgevoerde L vormige keuken. Onderaan zijn drie zelfsluitende laden en rechts is nog een kast. In het aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrische aansteking. In de redelijk grote ronde spoelbak kan veel afwas. Er is slechts een zeer kleine werkoppervlakte overgebleven. Wel kunnen op de lage kast naast de keuken potten, flessen of ander keuken materiaal tijdelijk een plaats vinden. De bovenkast is groot genoeg voor het kleinere keukengerief ze is in wit materiaal uitgevoerd. De deuren hebben donkere handgrepen en onderaan zijn 2 spots geïntegreerd. De hoofdkranen voor de gasafsluiting bevinden zich zichtbaar en goed bereikbaar net onder het aanrecht. Om de drankjes en de voeding koel te ouden beschikt de T670 S Adventure Edition over een 156 l grote absorptie koelkast.

    Zitgroep

    Samen met de cabinezetels en de zitbank voor 2 met veiligheidsgordels en hoofdsteunen kunnen 4 zwervers op stap. Met het aan de wand bevestigde tafelblad zullen ze hun bezigheid hebben. Het is moeilijk te vergroten en de stabiliteit laat veel te wensen over. Hier ook vinden we hetzelfde type bovenkasten als in de keuken en de slaapkamer. Een hefbed met comfortabele matras en een afsluiting belet dat kinderen er zouden uit vallen. In de zitbank is een 95 Ah batterij geborgen samen met een Truma C 6 die voor warme voetjes zorgt tijdens de koude dagen.

    Samen gevat

    De Sunlight T670 S Adventure Edition is voor zijn prijs een interessante  kampeerauto geschikt voor een paar eventueel met 1 of 2 kinderen. Zeer goed afgewerkt met een aangenaam interieur al ontbreekt er wat luxe uitrusting, dat bepaalt echter de prijs. Wel is hij zo goed als compleet uitgerust, men kan instappen en vertrekken voor een zwerftocht zowel in de zomer als tijdens de koude winterdagen. Hier en daar zijn nog een paar foutjes die de fabrikant eens moet bekijken.

    Meer info: www.sunlight.de

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig: Ford Transit met laag chassis.

    Motor: 2,0 l turbo diesel 130 pk

          Zes versnellingen

    MTM:  3.500 kg

    Leeg gewicht:  2.840 kg

    Afmetingen:L X B X H:6,99 x 2,32 x 2,93 m

    Bedden: 2,04 x 0,82 m

            1,92 x 0,81 m

    Basis prijs: ongeveer  68.000 euro.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    06-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allemaal vakwerkhuizen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fendt Tendenza 560 SFDW

     Fendt Tendenza 560 SFDW

    De Tendenza van Fendt behoorde net niet tot de topklassen. Met zijn huidige aanpassingen komt hij weer een stapje dichter bij.

    De Tendenza profiteert mee van de Fendt modernisering. Alle reeksen hebben de nieuwe stijl koetswerk van de Diamant. Dat de stahoogte in het interieur bijna 2 m is valt nauwelijks op aan de buitenkant.

     Koetswerk

    Alleen aan de bronskleurige decorlijnen en de tentprofielen boven de ramen merkt men het verschil tussen de Tendenza, de Diamant en andere reeksen. Fendt blijft zich houden aan de hamerslag buitenplaat voor de zijwanden. Om de fronten voor en achter mooie vormen te geven zijn ze in kunststof uitgevoerd. De achterlichten gevormd door een smalle rode strook over de volle breedte van de Tendenza met op het einde een krul geeft een chique effect aan het front. Alle verplichte functies zoals vaste, stop, mist lichten en pinkers zijn er in verwerkt. De ingebouwde LED’s geven een fel licht ten goede van het achter op komend verkeer. Vooraan in het licht gebogen front is een groot venster en de disselkoffer met een deksel dat ver open gaat. In de koffer zijn verankeringspunten voor gasflessen, watertank en reservewiel. Het interieur wordt afgesloten met een stevige deur inbegrepen een goed slot, venster en afvalbakje. Daarnaast is het universele stopcontact ingebouwd voor de aansluiting van stroom en TV antenne.

     Hoewel het moderne meubilair niet direct aan Fendt doet denken zijn de afwerking en de gebruikte materialen perfect. Bovenkasten hebben gelakkeerde deuren met onderaan een smal profiel als afwerking. Wanden in houtdecor hebben een gepast contrast met de licht grijze kleur van de deuren. Kussens van de zitgroep zijn grijs voor de rug en blauw voor de zittingen. De ontwerpers van Fendt hebben zich voor de Tendenza 560 SFDW gehouden aan een van de succesrijke indelingen. Achterin staat een eilandbed vooraan een U-zitgroep met centraal gelegen de ruime badkamer en naast de buitendeur de keuken. In een 6 m lang interieur heeft men de mogelijkheid om wat meer plaats te voorzien voor een eilandbed. Het is 1,5 x 1,98 m groot en heeft een zevenzone koudschuim matras. Hij biedt genoeg plaats en comfort voor een paar. Het hoofdeinde kan wat omhoog klappen en wordt het bed korter, zo kan men beter bij de kleerkasten naast het bed. Boven het hoofdeinde zijn bovenkasten, een open bergvak en leeslampen. Twee grote vensters en een dakluik laten voldoende licht en lucht binnen in de slaapkamer.

    In verhouding van zulk een grote caravan is de keuken redelijk klein, toch groot genoeg voor een twee persoons bezetting. Ze is hoekig doch degelijk uitgevoerd, de lichtgrijze kleur misstaat niet. In het aanrecht zijn drie kookvuren en een rechthoekige spoelbak geplaatst met een zwarte plaat af te dekken. Vooraan blijft een smal stukje over als werkblad. Onderaan zijn drie laden, samen met de 2 deurige bovenkast voldoende plaats voor het keukengerief van de bewoners. Licht en stopcontacten zijn voorzien. Naast de keuken staat een Dometic 154 l grote koelkast op een verhoog.

    Op plaats voor de badkamer heeft de fabrikant niet bezuinigd. Ze is zo breed als heel de keuken aan de overkant. Een elegant wastafeltje uitgevoerd in witte kunststof staat onder het venster. Onderaan in houtdecor zijn open bergvakken en de met hout afgewerkte wielkast. Op het vaste wc hebben zelfs groten kampeerders voldoende beenruimte. In het middenvak is ruimschoots plaats om zich om te kleden. We vragen ons echter af waarom die hoge opstap naar de douchecel noodzakelijk is.

    Komen we zo stilaan in de al even schitterende moderne zitgroep. Rondom zijn bovenkasten met grijze deuren zoals we in de slaapkamer gezien hebben. Door de drie vensters heeft men een panoramisch uitzicht. Voor de gezelligheid heeft ieder venster een gordijn, feitelijk meer bij avond als het buiten donker is. In de hoeken zijn kleine schappen met een leuk lichtje. Grijze rugkussens en blauwe zitkussens  bieden een goed zitcomfort. Het 0,76 x 0,96 m grote tafelblad wordt door een ‘automatische poot’ gedragen. Een beetje voorzichtigheid is aan te raden want het tafelblad durft wel eens onverwachts omhoog of omlaag bewegen. Het blad is alleszins groot genoeg voor een eventuele bezetting van vier personen. In de linkerbank is een Alde warmwater verwarming geïnstalleerd, zij bediend ook de vloerverwarming. Het zal dus best aangenaam vertoeven zijn in de Tendenza 560 SFDW gedurende winterse dagen. Zoals je kan verwachten heeft Fendt overal voor sfeer en/of voldoende licht gezorgd.

    Samen gevat.

    Zulk een bijna 8 m lange Fendt koop je niet voor een prikje. Reken er op dat je voor de standaard uitvoering al rond de 45.000 euro op tafel moet leggen. Daar komt allicht nog een paar duizend euro bij voor pakketten. Je bekomt voor dit geld een caravan van de bovenste plank. Inrichting en koetswerk is vakmanschap waar niets op aan te merken valt. Daarbij krijg je een gezellig modern interieur, veel bewegingsruimte en meer dan genoeg plaats voor bagage.

    Technische gegevens.

    L X B X H: 7,72,x 2,5x 2,66 m

    Lengte interieur: 5,95 m

    Bed: 1,96 x 1,5 m

    Dikte dak: 39 mm

          Wanden: 31 mm

          Vloer 47 mm

    Gewicht: MTM 2.000 kg

    Leeg gewicht: 1.530 kg

    Verwarming: Alde warmwater met vloerverwarming    en boiler.

    Meer info.www.fendtcaravans.de

              www. decuyper.com   


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    05-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feest in Düsseldorf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!