Inhoud blog
  • Goed om weten voor u naar Düsseldorf gaat.
  • NIeuw bij Carthago
  • Twee nieuwe Apero's
  • Een nnieuwe Phoenix A 6700 HBL
  • Fleurette Discover 74 LJG
  • Richting aanwijzers
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    23-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIeuw bij Carthago

    Carthago kampeerauto's in modeljaar 2026: Nieuwe chique c-line, facelift voor de c-tourer en alle series van de Liner-klasse 

    Voor modeljaar 2026 heeft Carthago zijn chic c-line fundamenteel vernieuwd. Deze geldt als bestseller in zijn klasse binnen Carthago en onder de premium integraalmodellen in Europa. Met zijn unieke combinatie van comfort, kwaliteit en functionaliteit is hij een trendsetter in de gehele camperbranche. Carthago breidt de C2-tourer-serie met zijn 2,17 m brede carrosserie uit met modellen gebaseerd op de Fiat Ducato. De absolute topmodellen chic e-line, chic s-plus en liner-for-two beschikken over een dynamische frontpartij in het nieuwe "V-face"-design, dat voorheen was voorbehouden aan de chic e-line op de Mercedes-Benz Sprinter. Digitaal bedieningspaneel met capacitief touchscreen voor alle modelseries vanaf chic c-line.

     

    chique c-line nieuwe generatie

    • Dynamisch frontmasker in nieuw “V-face design” en exterieurgraphics voor geïntegreerde voertuigen op de Mercedes-Benz Sprinter
    • Frontmasker en radiatorrooster vergelijkbaar met de stopgezette Superior-serie voor geïntegreerde voertuigen op Fiat Ducato.
    • Geheel nieuwe meubelarchitectuur “Essenza” met heldere lijnen, greeploos
    • Bovenkastfronten en rondom sfeerverlichting
    • Nieuwe stijlwerelden Amalfi en Cortina met nieuw meubeldecor Exclusief
    • Noten- en vloertegels in hoogwaardige, donkere betonlook, beproefde, populaire plattegronden

     

    14 verschillende chique c-line modellen

    De Carthago bestseller chic c-line wordt gekenmerkt door elegantie, comfort en functionaliteit. Zes indelingen en de Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter basisvoertuigen met twee en drie assen resulteren in twaalf integralen, met een lengte van 7,39 tot 8,78 meter. De voertuigen zijn 2,27 meter breed en hebben een toegestaan totaalgewicht van 4,2 tot 5,5 ton. Carthago biedt ook de populaire indeling met twee langsbedden achterin in het premiumsegment van de halfintegralen. Als chic c-line T 4.9 LE is deze 7,34 meter lang bij de Fiat Ducato en 7,50 meter lang bij de Sprinter. Het toegestane totaalgewicht bedraagt 4,2 tot 4,5 ton. In totaal biedt Carthago 14 verschillende chic c-line varianten aan.

     

    Geïntegreerde modellen op Mercedes-Benz Sprinter met nieuw frontmasker in “v-face design”

    De nieuwe generatie chique c-line-modellen op het geïntegreerde Mercedes-Benz-platform is voorzien van een nieuwe frontpartij in het "V-face"-design. Dit straalt de dynamiek uit van een moderne, luxe auto. De chique c-line op de Fiat Ducato behoudt zijn huidige exterieurdesign.

     

    Nieuwe chique c-lijn met twee stijlwerelden

    Vanaf modeljaar 2026 zijn er twee elegante stijlwerelden beschikbaar. Beide stijlwerelden zijn voorzien van de volledig nieuwe meubelarchitectuur "Essenza" met strakke lijnen, greeploze bovenkastfronten en rondom sfeerverlichting.

    De standaard Amalfi-stijlcollectie is voorzien van de exclusieve meubelafwerking notenhout. Deze afwerking omvat greeploze bovenkastfronten in een bicolorlook met matte Jura-witte accenten in leigrijs en werkbladen in een grijze natuursteenlook. De vloer met zijn hoogwaardige, donkere betonlook sluit perfect aan bij de stijl van de bovenkastfronten.

    De optionele Cortina-stijlserie heeft een nog strakkere uitstraling. Deze is voorzien van de meubelafwerking Exclusief Walnoot met greeploze bovenkastfronten in mat Jurawit, leigrijs accenten en werkbladen met houtlook. De meubelkleppen zijn niet kleurgecodeerd, maar volledig in gedempt wit, net als de fronten van de keukenladen.

    Ook de keuken heeft voor modeljaar 2026 enkele veranderingen ondergaan. De comforthoekkeuken is voorzien van een nieuw zwevend werkblad in een grijze natuursteenlook en indirecte verlichting. Het verhoogde aanrechtblad dient tevens als visuele roomdivider en extra werkoppervlak. Een visuele blikvanger is de verlichte designbarkast tegen de achterwand van de keuken, met een geïntegreerde wijnflesuittrek.

    De comfortabele premium badkamer van de chic c-line krijgt een extra elegante uitstraling door de nieuw ontworpen douche met designelementen in grijze natuursteenlook en indirecte sfeerverlichting. 

     

    C1/C2-tourer integraal en semi-integraal

    Voor modeljaar 2025 introduceerde het premiummerk Carthago een nieuwe, strak vormgegeven integraal C2-tourer op basis van de Mercedes-Benz Sprinter. Voor 2026 breiden de camperprofessionals uit Aulendorf het aanbod van integraal C2-tourers uit met modellen gebaseerd op de Fiat Ducato. De integraal C2-tourer is verkrijgbaar als lichtgewicht 3,5 ton en als comfort 4,2 ton.

    • Carthago C2-tourer integreert nu naast Mercedes-Benz Sprinter ook met Fiat Ducato
    • C2 tourer als lichtgewicht 3,5 t en comfort 4,2 t
    • C1-tourer als half-integraal ook als lichtgewicht 3,5 t en comfort 4,2 t.
    • De geïntegreerde C2-tourer is 2,17 meter breed, de semi-integrale C1-tourer 2,27 meter

    Carthago maakt de intrede in de wereld van het toonaangevende premiummerk nog aantrekkelijker met de vernieuwde c-tourer modellen. Integraal of semi-integraal, beide modellijnen zijn compact en licht, maar belichamen met hun uitstekende carrosseriekwaliteit, dubbele bodem en vele andere kenmerken volledig het Carthago premium-DNA. Terwijl Carthago in 2025 de integrale C2-tourer introduceerde op de Mercedes-Benz Sprinter, volgen in modeljaar 2026 de 2,17 meter brede versies van de C2-tourer op de Fiat Ducato. Maar niet alleen de slanke integralen krijgen nieuwigheden. Ook de semi-integralen van de Mercedes-Benz Sprinter en Fiat Ducato krijgen nieuwe indelingen. Ondanks de slanke lijnen gaat het niet om comfort of kwaliteit – deze kenmerken vormen immers een wezenlijk onderdeel van het Carthago-DNA.

    Inclusief een Edition+-model biedt Carthago acht indelingen in de integrale c-tourer-serie en de keuze tussen een Fiat Ducato en een Mercedes-Benz Sprinter als basisvoertuig. Carthago maakt bovendien onderscheid tussen lichte 3,5-tons en comfortabele 4,2-tons modellen.

    De integrale modellen van de C1-tourer-serie worden stopgezet en vervangen door de C2-modellen. Met één uitzondering: de integrale C1-tourer Edition+ I 149 RB-LE comfort 4,2 t. Het is de enige integrale op basis van de C1-tourer met de 2,27 meter brede carrosserie, leverbaar op de Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter, en uitsluitend in de comfort 4,2 t-variant. De C2-tourer I 148 RB-QB L en C2 I 147 RB LE L volgen dit voorbeeld en zijn eveneens uitsluitend leverbaar in de comfort 4,2 t-variant.

    Carthago bouwt de C1 Tourer halfintegralen verder op Fiat Ducato- en Mercedes-Benz Sprinter-motoren. Net als bij de integraalmodellen kan vrijwel elke indeling worden geconfigureerd in de lichtgewicht 3,5-tons en comfort 4,2-tons uitvoering. Twee modellen, de T 148 K-LE H en de Edition+ T 149 RB-LE, kunnen vanwege hun lengte niet worden besteld in de lichtgewicht 3,5-tons uitvoering. Carthago biedt ook twee nieuwe halfintegralen aan, beide met badkamer, één met eenpersoonsbedden in de lengte (indeling T 147 RB-LE "K") en één met een queensizebed (indeling T 148 RB-QB "K").

    De frontpartij van de integraalmodellen van de Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter is extreem dynamisch en scherper dan die van de voorgangers. Ze schitteren met de grote, verchroomde C in de grille, het Carthago-merksymbool. De zeshoekige grille met vijf opvallende dwarsspijlen draagt eveneens bij aan een onmiskenbare merkuitstraling en een hoge herkenningswaarde. De voorzijde van de C1-tourer Edition+ I 149 RB-LE comfort 4,2 ton komt overeen met die van modeljaar 2025.

    De exterieurgraphics van de C1 Tourer T veranderen niet: ze worden overgenomen van modeljaar 2025. Wel krijgen de voertuigen de nieuwe, dynamisch ogende wielkasten op de achteras.

    Sommige klanten waarderen de kleur van de cabine als een personalisatiefunctie. Vanaf modeljaar 2026 is de exterieurkleur metallic zwart beschikbaar in plaats van wit.

    De elegante, hoogwaardige Dynamic Design-achterkant met gebogen achterstijlen en opvallende C-vormige achterlichten is een ander voorbeeld van succesvolle Carthago-branding.

    Net als alle Carthago campers overtuigen de c-tourer modellen met een hoogwaardige meubelconstructie. De dubbele scharniertechniek maakt de ingebouwde componenten bijzonder stabiel en torsiestijf – een belangrijk kenmerk voor duurzaamheid en geluidsreductie. Beide modelseries zijn standaard uitgerust met de stijlserie Casablanca 2, met lichte meubelen in een combinatie van edel kersenhout en hoogglans ivoor in een tweekleurige look. Als alternatief biedt Carthago de stijlserie nuovo aan met een ingetogen meubeldecor en hoogglans ivoor. In het woongedeelte hebben de tweekleurige deuren van de bovenkasten geen zichtbare handgrepen, wat een strakke indruk wekt. Uitzonderingen: de Edition+ I/T 149 RB-LE modellen met de stijlserie Casablanca 3. De oppervlakte-indeling is vergelijkbaar met die van de stijlserie Casablanca 2, maar zonder zichtbare handgrepen. De bovenkasten in hoogglans licht ivoor met discrete handgrepen kenmerken de stijlserie Casablanca 1. Indrukwekkend is het in de C1-tourer T 148 KB-LE H.

     

    chique e-lijn, chique s-plus, liner-for-two

    Ze gelden als absolute kampioenen van zelfredzaamheid en bieden maximaal comfort, luxe en elegantie, en vormen daarmee het toppunt van Carthago's premiummodellen. Waar voorheen alleen de chic e-line, gebaseerd op de Mercedes-Benz Sprinter, over het nieuwe, dynamische front beschikte, krijgen in modeljaar 2026 alle drie de Liner-series – chic e-line, chic s-plus en liner-for-two – de moderne boeg.

    • Het dynamische en elegante exterieurdesign nu voor chique e-
    • lijn, chique s-plus en liner-for-two.
    • State-of-the-art V-face-ontwerp met enorme voorruit
    • Enorme laadcapaciteit van alle drie de linerseries
    • Dubbele vloer met enorme, verwarmde opbergruimte

    De Carthago Liner-klassen combineerden voorheen uiterlijk, meubelconstructie en leefruimte, allemaal in Carthago premiumkwaliteit. De Carthago chic e-line-modellen op de Mercedes-Benz Sprinter bestelwagens kregen voor modeljaar 2025 echter een nieuwe, elegante voorkant in een nieuw "V-vormig" design. Carthago zal dit design voor het nieuwe modeljaar toepassen op alle modellen in de chic e-line, chic s-plus en liner-for-two-serie, of het nu gaat om de Fiat Ducato, Mercedes-Benz Sprinter of Iveco Daily.

    Het centrale element is de zeshoekige radiatorgrille met vijf markante dwarsbalken. Het verchroomde, zelfverzekerde Carthago C-logo prijkt als een markant merklogo in het midden van de auto. De radiatorgrille loopt over in de koplampbehuizingen met led-dagrijverlichting en de exclusieve Carthago full-led-koplampen. Designelementen onder de koplampen met twee dwarsbalken lijken op grote luchtinlaten en geven de voorkant een sportief design.

    De enorme voorruit is naadloos geïntegreerd in de voorbumper. Grijsgetinte A-stijlen omlijsten de voorruit en lopen door tot aan het dak. Alle designkenmerken zorgen samen voor een elegant, harmonieus beeld, een ontwerp dat bijna uit één stuk lijkt te zijn gegoten. De chique e-line bestrijkt lengtes van 7,89 tot 9,03 meter, met bijbehorende gewichtsklassen van 4,5 tot 5,5 ton toegestaan totaalgewicht.

    In de woonkamer nodigt de grote ronde zithoek met brede zijbank uit tot verpozen. De comfortabele hoekkeuken beschikt over een uitschuifbaar aanrecht met een verlengd werkblad. De comfortabele badkamer beschikt over een volledig afgescheiden kleedkamer, wat ruimte en privacy creëert.

    De krachtpatser van de Carthago linerklasse heet de chic s-plus. Als u een combinatie zoekt van bijzonder goede tractie en een royaal trekvermogen, dan is dit de juiste camper. De robuuste Iveco Daily basisvoertuig biedt ruime laadvermogenreserves en een trekvermogen tot 3,5 ton. De 3,0-liter motor met 207 pk is extreem krachtig. De combinatie van de krachtigste motor met de soepel schakelende 8-traps ZF-automaat met koppelomvormer is ideaal voor de rit. De indelingen en leefruimte-eigenschappen komen overeen met die van de chic e-line. De chic s-plus bestrijkt lengtes van 7,91 tot 8,85 meter. Het gewichtsbereik loopt van 5,6 tot 6,7 ton toegestaan totaalgewicht.

    De Liner-for-Two beschikt over een uniek vierruimteconcept. Voorin de camper bevinden zich elektrisch neerlaatbare eenpersoonsbedden, terwijl achterin een exclusieve ronde loungezitgroep is gecreëerd. De extra brede keuken met elegant gebogen aanrecht en een comfortabele badkamer completeren het ruime interieur. Carthago biedt de Premium Liner aan in lengtes van 7,83 tot 8,54 meter. Het toegestane totaalgewicht varieert van 4,5 tot 6,7 ton. De basisvoertuigen zijn de Fiat Ducato met ALKO-chassis als twee- of drie-asser en de Iveco Daily.

    Vanaf het nieuwe modeljaar profiteert de chique S-Plus van de facelift van de Iveco Daily. Iveco heeft de cockpit van de Daily volledig vernieuwd, met een draadloos oplaadstation, telefoon- en tabletaansluitingen, een in twee richtingen verstelbare stuurkolom en een nieuwe Hi-Matic-versnellingspook. Het nieuwe 10-inch display van het infotainmentsysteem biedt ook navigatie met routebegeleiding voor campers. Apple CarPlay en Android Audio zijn ook beschikbaar.

    Het Carthago Rijassistentiepakket Pro Iveco omvat voortaan noodremassistentie met City Brake, adaptieve cruisecontrol, intelligente fileassistentie, naderingsdetectie met voetgangerdetectie, automatische grootlichtactivering, rijstrookcentrering plus, vermoeidheidswaarschuwing, bandenspanningssensoren en een regensensor met automatisch dimlicht. De s-plus, gebaseerd op de Iveco Daily, is voorzien van luchtgeveerde bestuurders- en voorpassagiersstoelen, die dankzij een comfortabel luchtveringssysteem met talrijke instelmogelijkheden voor extra rijcomfort zorgen.

     

    Digitalisering

    Voor modeljaar 2026 krijgen de chic c-line, chic e-line, chic s-plus en liner-for-two-modellen een digitaal bedieningspaneel met een 10 inch (chic c-line 7 inch) capacitief touchscreen-display voor het controleren van het brandstofpeil en het bedienen van de boordapparatuur. Met de app "Carthago Smart" kan de boordtechnologie via een smartphone-app worden weergegeven en bediend.

    Meer info: Carthago Reisemobilbau GmbH


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    20-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee nieuwe Apero's

    Fendt Apero Activ.

    Fendt is niet de fabrikant uit Mertingen die zo maar op eens met een nieuw type caravan op het toneel verschijnt. Ieder jaar een beetje aanpassen is zijn stijl. Reeds 3 jaar wordt aan de Apero gewerkt om hem een moderner uitzicht te geven. Hij beschikt nu over een afgewerkt modern interieur voorzien van een witte kleur in combinatie van met een antraciet kleur. Zo zijn alle bovenkastdeurtjes wit, het tafelblad en het keukenaanrecht in antraciet. Zo krijgt de nieuweling een fris ruimtelijk gevoel.

    Voor 2026 komen 2 nieuwe types de Apero reeks aanvullen. Om te beginnen krijgen ze een buitendeur zoals in andere typen wordt gebruikt. De Apero Activ 390 FH is de kleinste de tweede de Apero Activ 560 SKM een ideale gezinscaravan sluit als grootste de hele reeks af. Deze laatste heeft een compressor koelkast en een Trumatic C uitrusting. In de Apero Activ 390 FH  zorgt de 92 l grote koelkast geplaatst in de keukenblok dat de pintjes en andere voeding fris blijven.

    In dezelfde 5 m lange caravan zorgt de Truma C 4 voor de verwarming van het interieur en de 10 l water in de boiler. Voor de 1,5 m langere Apero Activ 560 SKM heeft men de zwaardere Truma C 6 geïnstalleerd, vanzelf sprekend is de 154 l koelkast groter voor deze gezinscaravan, en is naast de buitendeur geplaatst.

    Bianco Activ 390 FHS heeft model gestaan om de Apero Activ 390 FH te ontwikkelen. In de nieuweling is echter wat meer plaats naast de deur door een andere koelkast te gebruiken. Naast de kleerkast is een blad waarop men een tv kan zetten. De doorgang naar binnen wordt zo iets gemakkelijker.

      Uiteraard is er in de Apero SKM meer plaats en comfort voor een gezin. Vooraan heeft hij het typische Fransbed met verstelbare houten lattenbodem. Voor een prima slaapcomfort heeft hij een stevige binnenverenmatras van hoogwaardige kwaliteit. Onder de omhoog kantelende lattenbodem met matras is een groot bergvak. Achteraan tegen de zijwand staan stapelbedden met aan de overkant het sanitair dat over een afzonderlijke douchecel beschikt. Voor de kleerkast bleef genoeg plaats over om ze tussen de stapelbedden en het sanitair te kunnen plaatsen. Centraal is een U-zitgroep, als het nodig is kan men er een bed van maken. De zitbanken zijn voorzien van een donker muntgroene, ritstofachtige bekleding. Dit zorgt ervoor dat de caravan warm aanvoelt met een sportief tintje. Gordijnen aan de vensters zijn wit en grijs. Dicht bij de hand staat een torenkoelkast. De bovenkasten met licht gekleurde deuren  hebben onderaan een open bergvak bovenaan een streep lampjes voor een gezellige onrechtstreekse sfeer verlichting. Voor het meubilair is houtdecor met horizontale tekening gebruikt. De Apero 390 FH mg maximum 1500 kg op de weegschaal zetten. Het kwalitatief stevig materiaal dat Fendt gebruikt weegt nu eenmaal wat meer dan dit van de concurrenten. De Apero 560 SKM heeft een MTM van 1.800 kg, dit kan tot 2.000 kg worden verhoogd. Een sterke trekauto is hier vereist.

          

    Technische gegevens.

    Apero Activ 390 FH

    L X B X H  6,03 x 2,32 x 2,66 m

    Opbouw: 4,88 m

    Stahoogte: 1,98 m

    MTM: 1.500 kg

    Rijklaar 1.122 kg (afhankelijk van toebehoren)

     

    Apero Activ 560 SKM

    L X B X H  7,22 x 2,50 x 2,66 m

    Opbouw: 6,57 m

    Stahoogte 1,98 m

    Bed: 1,60 x 2,00 m

    MTM: 1.800 kg

    Rijklaar: 1.481 kg (afhankelijk van toebehoren)

     Het Fendt Apero-programma heeft dit jaar zeven verschillende indelingen

    • 465 SFB Apero: Fransbed, rondzit
    • 465 TG Apero: Enkel bedden, standaard zit
    • 495 SFB Apero: Fransbed, rondzit
    • 495 SKM Apero: Dwarbed, treinzit, stapelbed
    • 515 SG Apero: Enkele bedden, rondzit
    • 495 #connect Apero: L-zit, Fransbed
    • 390 FH Apero Activ: Fransbed, treinzit
    • 560 SKM Apero Activ: Dwarsbed, treinzit, stapelbed

    Meer info: www.fendt-caravans.de 


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    19-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Zeer sterke stijging van het aantal ongevallen met e-steps in begin 2025
    Nieuwe maatregelen dringen zich op om deze stijging te stoppen

    Volgens de verkeersveiligheidsbarometer van Vias voor de eerste 3 maanden van 2025 op basis van cijfers van de politie blijkt dat het aantal geregistreerde letselongevallen met een elektrische step met 62% gestegen is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Gemiddeld waren er elke dag 5 ongevallen met doden en gewonden. De stijgende trend van het aantal ongevallen, die vorig jaar terug is ingezet, lijkt dus in een stroomversnelling te komen en stellen we vast in de 3 gewesten. Om deze stijging een halt toe te roepen, doet Vias vijf aanbevelingen.

    470 letselongevallen met e-steps in eerste 3 maanden
    Tijdens de eerste 3 maanden van dit jaar is het aantal ongevallen met doden en gewonden met een elektrische step in ons land gestegen van 291 naar 470. Dat zijn er gemiddeld 5 per dag. Op nationaal niveau zien we een stijging van het aantal ongevallen met 62%. De stijging doet zich voor in de 3 regio’s.  

    Aantal letselongevallen met een elektrische step in functie van de regio
          Evolutie 2024-2025
      2024 2025 In absolute cijfers percentage
    Waals Gewest 42 82 +40 +95%
    Brussels Gewest 88 127 +39 +44%
    Vlaanderen 161 261 +100 +62%
    België 291 470 +179 +61%

    In heel 2024 waren er officieel 1853 letselongevallen met een elektrische step, ofwel een stijging met 14% ten opzichte van 2023. De stijging zet zich in deze eerste 3 maanden van dit jaar nog forser door.
    Het gaat hier enkel over de door de politie geregistreerde ongevallen. Bij veel ongevallen zonder tegenpartij gaan de gewonden rechtstreeks naar het ziekenhuis. Het totaal aantal ongevallen ligt dus nog veel hoger. In Vlaanderen waren er deze zomer ook al minstens 4 dodelijke ongevallen waarbij iemand op een elektrische step om het leven kwam.
     
    5 aanbevelingen van Vias om deze stijging tegen te gaan  
    Nieuwe maatregelen zijn nodig als we deze stijging willen omkeren. Vias institute stelt daarom volgende maatregelen voor:
    1. Verbied de invoer van elektrische steps die sneller dan 25 km/u kunnen rijden. Bepaalde modellen, met name Chinese, zijn enorm populair bij jongeren vanwege hun betaalbare prijs en het feit dat ze buitensporige snelheden halen
    2. Versnel het goedkeuringsproces van het systeem waarmee de snelheid van elektrische steps exact kan worden gemeten. In Nederland is er een goedgekeurd toestel in gebruik door de politie. Zodra deze curvometers is goedgekeurd, zou dat het werk van de politie bij controles aanzienlijk moeten vergemakkelijken.
    3. Maak het verplicht om een helm te dragen. Een studie op basis van Belgische ziekenhuiscijfers toont aan dat 60% van de zwaargewonde e-steppers een ernstig hoofdletsel heeft.
    4. Verplicht het dragen van fluovest ‘s avonds of bij beperkte zichtbaarheid. Het achterlicht van e-steps bevindt zich zeer laag en is niet altijd goed zichtbaar. Met een fluovest wordt de zichtbaarheid van de gebruikers van een e-step gevoelig vergroot.
    5. Voer strengere technische normen in die moeten nageleefd worden, zeker in verband met de grootte van de wieltjes.
    Lichte stijging van het aantal letselongevallen
    Het totaal aantal letselongevallen in ons land is licht gestegen in de eerste 3 maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar(+3%). Naast een stijging van het aantal ongevallen met e-steps, noteren we ook een stijging van het aantal ongevallen met bromfietsen van 8% (920 ongevallen ipv 849).
    In Vlaanderen blijft het aantal ongevallen met fietsers stabiel. We zien wel dat er een shift aan het gebeuren is van ongevallen met een klassieke fiets naar ongevallen met een elektrische fiets. Het aantal ongevallen met een klassieke fiets daalde met 5% van 1146 naar 1085 letselongevallen. Het aantal ongevallen met een elektrische fiets steeg daarentegen met 9% van 670 naar 733.
     
    Stijging van het aantal doden in Vlaanderen, lichte daling in Wallonië
    In Vlaanderen steeg het aantal doden ter plaatse van 36 naar 47. In Wallonië daalde het van 32 naar 30. We moeten deze cijfers wel met voorzichtigheid benaderen. Het gaat hier over een korte periode en enkel over de ‘doden ter plaatse’. De mensen die tot 30 dagen na hun verwondingen overlijden, moeten daar nog aan toegevoegd worden.
     
    Jean-Luc Crucke, federaal minister van Mobiliteit: "De sterke toename van het aantal ongevallen met elektrische steps is een alarmsignaal dat we niet kunnen negeren. Zachte mobiliteit moet hand in hand gaan met veiligheid, zowel voor de gebruikers zelf als voor alle andere weggebruikers. De aanbevelingen van Vias verdienen onze volledige aandacht en we zullen samen met de gewesten en de actoren op het terrein werken aan concrete en doeltreffende maatregelen. Ons doel is duidelijk: risico's verminderen en levens redden."

     
    Meer info Vias institute

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    17-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nnieuwe Phoenix A 6700 HBL

     Een compacte Phoenix A 6700 HBL

    Voor  het komende seizoen lanceert Phoenix de relatief compacte A 6700 HBL, speciaal ontworpen voor 2 bewoners.

    Meestal worden alkoof types ontworpen voor grote gezinnen. De ontwerpers van Phoenix zijn ditmaal afgeweken van die gewoonte en ontwierp de 7,25 m lange A 6700 HBL speciaal voor een koppel dat van een ruim interieur houdt. Voor beide vakantiegangers zijn 2 enkele bedden in de alkoof. Naar wens en met enkele bijhorende kussens kunnen ze er een ruim bemeten bed van maken.

     Dalen we af in het woongedeelte dat met een wand en deur volledig van de stuurcabine is afgesloten. Ideaal voor een wintervakantie. Direct achter de stuurcabine  zijn brede zitbanken met ergonomisch gevormde comfortabele kussens. De verschuifbare tafel is nodig om vlot van en naar de commando hut te gaan. Als er bezoek komt kan men voor de deur een extra zitbank plaatsen. De verlichting is regelbaar van helder tot sfeervolle.

    Tussen het veel gebruikt mooi houtdecor is de in het wit uitgevoerde keuken een blikvanger. In het aanrecht ook in wit zijn drie elektrisch aan te steken kookvuren en de spoelbak die men op hun beurt kan afdekken. Samen met de boven- en onderkast genoeg bergruimte voor het keukengerief en voorraad. Een afvalbakje en oven hebben de meubelmakers niet vergeten. Om drankjes en andere voeding fris te houden staat tegenover de keuken onder een werkblad een 100 l koelkast. In het dak boven de keuken zuigt een ventilator de keuken en andere geurtjes snel af.

    Achteraan verborgen achter een houten schuifdeur bevindt zich een groot deel van de A 6700 HBL kampeerauto. Net zoals thuis is de douchecel met een acrylglazen deur af te sluiten. Aan de andere zijde van het sanitair is het draaibaar wc en een handdoekdroger tegen de wand. Het pronkstuk is het wastafeltje met kunststof wasbakje. Daarboven een grote spiegelkast met 8 schabben voor toilet benodigdheden. Links en rechts zijn hang en kleerkasten. Op de nog overblijvende vloer kan men met zwier danspasjes uitvoeren.

    Garage

    Onder de vloer heeft Phoenix een kanjer van garage voorzien met langs beide kanten een deur. Fietsen, sportgerief en ander groot materiaal kunnen in de garage. Ski’s en andere lange stukken kunnen in het 2,6 m hoog vak helemaal tegen de achterwand van de zwerfauto. Het mogelijk dooiwater van de ski’s of slede kan via een afloop in de bodem naar buiten vloeien. Wellicht zal de garage nog niet groot genoeg zijn om nog de andere vakantie bagage te bergen. Daarom heeft de fabrikant de dubbele bodem die alle kampeerauto’s van Phoenix rijk zijn in dit type 39 cm hoog gemaakt. Buiten de kampeerbagage zoals kampeer meubelen de vers- en afvalwatertanks vorstvrij ingebouwd. Via serviceklappen langs beide kanten van het koetswerk is de mobile inhoud goed bereikbaar. De Alde vloeistof verwarming heeft haar eigen goed bereikbaar deeltje van de dubbele bodem achter een serviceklep. Dat is nog niet alles, de zijwanden zijn goed voorzien van servicekleppen  waarachter de afvoerkraan van de vuilwaterkraan is, zekeringen, lader, huisbatterijen om er enkele te noemen.

    Koetswerk

    Zoals  we van Phoenix mogen verwachten is de opbouw van beste kwaliteit. Wanden, dak en achterfront zijn gemaakt van 40 mm dikke sandwichpanelen met langs beide zijden aluminiumplaat. De bodem heeft polyester bekleding. Voor de isolatie is waterafstotend materiaal gebruikt. Wand en dakverbindingen zijn gelijmd en geniet zodat een lange periode van waterdichtheid gewaarborgd is.

     Samengevat

    Paren die houden van veel bewegingsruimte en comfort vinden zeker hun wens in de Phoenix A 6700 HBL. Een stevige constructie van het koetswerk gedragen door een al even robuuste Iveco Daily, lekker verwarmd tijdens de koude dagen…………wat kan men nog meer verlangen.

     

    Technische gegevens

    Basis voertuig: Iveco Daily

    Motor: Turbo diesel 156 pk

    Versnellingsbak: 6 gangen

    Afmetingen: L X B X H: 7,25 x 2,35 x 3,35 m

    MTM 3.500 kg

    Rijklaar: 4.100 kg  (afhankelijk van de toebehoren)

    Verwarming: Alde Vloeistof

    Bedden: 2 van 2,0 x 1,0 m Koelkast 100 l

    Meer info: www.phoenix-reisemobile.de

     

     

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fleurette Discover 74 LJG

    Fleurette Discover 74 LJG

    Fleurette kampeerauto’s zijn een Frans product dat tot betere klasse behoort zonder in een prijsklasse te vallen die de portemonnee pijn doet.

    Bij het naderen van de integrale Discover met zijn prachtig koetswerk kan men al vermoeden dat het interieur er evenwaardig zal zijn. Opgebouwd op een laag AL-KO chassis is het koetswerk, een mono blok, volledig uit hagelbestendig polyester materiaal gemaakt. Alvast een waarborg voor een jarenlang probleemloos gebruik. De Discover 74 LJG heeft verwarmde dubbele bodem, in de koffer zijn de watertanks en ander technische uitrusting gemonteerd. Er blijft nog genoeg ruimte over voor bagage die via een service luik links en rechts van de wagen bereikbaar is. Die zaken zijn ook via luikjes in de binnenvloer van de wagen te zien. De buitendeur, een kloeke Hartal deur heeft een venster, langs binnen zijn enkele bergvakjes. Een goed geplaatste handgreep help voor wie niet zo vlot het elektrisch bediend uitschuifbaar trapje en de integrale trap op moet om binnen te geraken. De garage is groot genoeg om een paar fietsen of ander sportgerief te vervoeren. Verankeringspunten zijn voorzien. Gekoppeld aan een goede isolatie alvast een leuk en aangenaam verblijf tijdens de wintermaanden. Neem daarbij nog een Truma 6 c kachel met uitstroom openingen verdeeld over gans het interieur en kan de pret niet meer op.

    Een integraal

     De Fleurette Discover 74 LJG is een integrale kampeerauto met achterin enkele bedden. Vooraan is een ruime zitgroep met zij zitbanken. Bedoeld voor een gezin met 2 kinderen. Witte kleuren en donker hout decor vormen het chick meubilair. De bovenkasten met hun witte licht geknakte deuren vallen op. Om te openen een druk op de deur een veersysteem zorgt dat ze ver open blijven staan.

    Onderaan de bovenkast is een open vak daaronder een laden. Handig om boeken, schrijfgerief en kleine zaken te bergen die men regelmatig nodig heeft. Men kan heel het interieur verlichten of enkel het deel waar men vertoefd, voor de gezelligheid is er de onrechtstreekse verlichting.

    Keuken.

    De eerste grote blikvanger als je binnen stapt is de keuken. In het aanrecht van 99 x 85 cm zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking en een ronde wasbak geïntegreerd. Er blijft nog redelijk wat werkoppervlakte over om de culinaire genoegens voor te bereiden. Onderaan zijn twee grote laden waarvan de onderste een afval bakje herbergt. Er naast is een hoge smalle lade geschikt om flessen veilig en staande te vervoeren. Alle drie hebben ze een brede blinkende handgreep, sluiten automatisch en met de centrale vergrendeling blijven ze netjes dicht tijdens het rijden. Naast de bovenkasten waarin een schapje is nog een lade voor heel klein keuken materiaal. Als optie kan het vervangen worden om er een tv te installeren. Een afzuigkap voert de keuken geurtjes naar buiten, het dakluik boven de keuken is daarbij een goede hulp. Een 230 en een 12 Volt stopcontact zijn voorzien, eentje van 230 Volt meer zou nuttig kunnen zijn. Er is een mobile afscherming voor de zitbank. Tegenover de keuken staat de koelkast met afzonderlijke diepvriezer.

    Voor 4 personen is de zitgroep ruim bemeten. Het samenklapbaar tafelblad is noodzakelijk om de toegang van en naar de stuurcabine gemakkelijk te maken. Met de draaibare cabinezetels kunnen er nog 2 bezoekers bij om een gezellig babbeltje te doen bij een natje en een droogje. Komen er potten, borden en bestekken op tafel zijn 4 tafelgenoten aan te raden. Bij avond het hefbed omlaag trekken. Het voordeel van deze integraal is dat men dan nog met 2 van tafel en zitbank kan genieten, mogelijke kindjes kunnen naar het hefbed. Dakluik en 2 opengaande vensters brengen licht en verluchting in huis.      

    Om met z’n vieren op stap te gaan kunnen de zijzitbanken met enkele handgrepen tot zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting worden omgebouwd. In dezelfde kleur en materiaal als de zijzitbanken zijn de draaibare zetels in de stuurcabine. Voor de chauffeur is een deur voorzien, door de enorme voorruit heeft hij en zijn passagier een breed panoramisch zicht op het landschap en vooral op het huidig drukke verkeer.

    Sanitair

    Afsluitbaar van het woongedeelte is het sanitair over de volle breedte van de wagen ingericht. Aan de rechter zijde, af te sluiten met een acrylglazen deur, is een chique douche met een speciaal voor dit type douchecel een uit polyester gemaakte douchebodem. Voor de meeste bewoners zal hij hoog genoeg zijn om onder de sproeier te kunnen staan. Achter de stoere deur met een donker houtdecor staat het draaibaar wc. Die deur sluit het woongedeelte af een schuifdeur aan de andere zijde sluit de slaapkamer af. Voor een wasbeurt is er een waskommetje met spiegel gedragen door een kastje een tweede kastje is naast de spiegel. Samen groot genoeg voor het toilet gerief van de bewoners

    Via 2 wegklapbare treden bereikt men de dikke comfortabele door lattenbodems gedragen matrassen. Met een tussen kussen kan men gedeeltelijk een breed bed vormen. Onder de voeteinden is aan de linkerkant een grote kleerkast, rechts zijn twee diepe brede laden. Boven de hoofdeinden is een brede spiegel en 2 leeslampen op zwanenhals. Links en rechts vullen bovenkasten het meubilair aan. Dakluik en twee opengaande vensters voeren licht en lucht aan.

    Samen gevat

    De Fleurette Discover 74 LJG is een zeer geschikte kampeerauto voor een gezin met twee kinderen, een koppel alleen dat van comfort en levensruimte houdt mag hem zeker niet voorbij gaan. Een chique modern interieur en bijzonder degelijk en keurig afgewerkt. Als men het niet gewoon is,is het even wennen aan de voorruit van de stuurcabine die ver voor het stuurwiel staat. Rijden is genieten met de dieselmotor die via een achtrap automaat 180 paardjes naar de voorwielen drijft. Dit alles voor een aanvaardbare basisprijs van 123.325 euro.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig: Fiat Ducato met AL-KO chassis

    Motor: Turbo diesel 180 pk

           Automatische 8 versnellingsbak

    Koetswerk volledige hagelbestendig polyester: Dikte dak, wanden, onderste

    vloer 30 mm

    Afmetingen: L X B X H  7,49 x 2,3 x 2,88 m

    MTM: 4.400 kg

    Rijklaar: 3.180 kg (afhankelijk van de toebehoren)

    Basis prijs: 123.325

    Meer info: CTM motorhomes

               E-mail: info@ctmmotorhomes.be   

      


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richting aanwijzers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


                                                                           
     

    4 op 10 Belgen ‘vergeet’ af en toe de richtingaanwijzer te gebruiken


    Meestal vergeten ze de richtingaanwijzer te gebruiken omdat ze die niet nuttig vinden

    Volgens een nieuwe Europese enquête die door Vias verspreid wordt, blijkt dat 4 op de 10 Belgische bestuurders verklaart af en toe de richtingaanwijzer niet te gebruiken wanneer ze afdraaien. Bijna de helft vindt dat de richtingaanwijzer gebruiken in hun situatie niet nodig is. Toch wordt het niet gebruiken van de richtingaanwijzer beschouwd als het meest irritante gedrag in de bebouwde kom. De situatie is dus op zijn zachtst gezegd paradoxaal.
    Elk jaar bevraagt de Fondation Vinci Autoroutes in 11 Europese landen een representatief staal van de bevolking over hun (gevaarlijk) rijgedrag. Vias verspreidt voor België de resultaten van die bevraging.
     
    Richtingaanwijzer? Niet nodig voor 42% van de bestuurders!
    Op de vraag ‘Beslist u zelf wel eens om geen richtingaanwijzer te gebruiken wanneer u afslaat’ reageert 4 op de 10 Belgische bestuurders (42%) affirmatief. Dat ligt vlak boven het Europese gemiddelde (41%).
    Dit zijn volgens die bestuurders de argumenten om de richtingaanwijzer niet te gebruiken:
    1. Ik vind de richtingaanwijzer gebruiken nutteloos in de situatie waarin ik me bevind 47%
    2. Ik ben een ervaren bestuurder, ik breng hier niemand mee in gevaar 22%
    3. Ik denk dat de anderen wel zullen zien dat ik aan het afdraaien ben 20%
    4. Ik denk niet dat ik beboet zal worden 15%

    In België is het percentage bestuurders dat denkt geen boete te krijgen het hoogst. Het Europese gemiddelde ligt op 12%. 
     
    Toch werd in een enquête van Vias in 2022 het niet gebruiken van de richtingaanwijzer door bijna 2 op de 3 bestuurders (63%) genoemd als het meest irritante gedrag in de bebouwde kom. De houding van Belgische bestuurders ten opzichte van de richtingaanwijzer is dus op zijn zachtst gezegd paradoxaal.
     
    Belg respecteert de wegcode…om niet beboet te worden 
    Op de vraag ‘waarom ze zich aan de regels houden’, geeft meer dan 1 op de 5 Belgen (21%) aan dat ze dat doen ‘om een boete te vermijden’. Dat is het hoogste percentage van de 11 Europese landen in deze bevraging. Daarentegen zegt slechts 12% van de Belgen dat ze de regels volgen om andere automobilisten te beschermen. Dat is twee keer minder dan in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld (24%) en ook aanzienlijk minder dan het Europese gemiddelde (18%).
    Je richtingaanwijzer niet gebruiken kan wel degelijk beboet worden. Het is een overtreding van de eerste graad. De boete bedraagt 58 euro (+ 10 euro administratiekosten).
     
    De richtingaanwijzer vrijwel enige communicatiemiddel
    Naast de claxon is de richtingaanwijzer het enige middel dat bestuurders kunnen gebruiken om met elkaar te communiceren en hun intenties kenbaar te maken. Het gebruik ervan zorgt voor de eigen veiligheid, maar ook voor die van de andere weggebruikers. Toch moet je niet ver zoeken om te merken dat de richtingaanwijzer niet altijd gebruikt wordt. Het is niet alleen gevaarlijk, het zorgt ook voor frustratie als je niet weet wat de andere bestuurder gaat doen.
     
    Wat zegt de wegcode?
    Artikel 13 van de wegcode stelt: ‘Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.’
     
    Het gebruik van de richtingaanwijzer is dus verplicht bij elke zijwaartse beweging. Deze moet worden ingeschakeld, zelfs als er geen andere weggebruikers in de buurt zijn die door het manoeuvre kunnen worden gehinderd. Dit moet gewoon een reflex zijn!
     
    De richtingaanwijzer moet tijdig worden ingeschakeld, zodat andere bestuurders worden gewaarschuwd voor het afremmen dat vaak voorafgaat aan het manoeuvre of de richtingsverandering. De afstand waarop de richtingaanwijzer moet worden ingeschakeld, wordt niet nader gespecificeerd in de verkeersregels. Het hangt allemaal af van de omstandigheden, zoals bv de snelheid van de voertuigen.
     
    Richtingaanwijzer ≠ voorrang
    Veel bestuurders denken ten onrechte dat het gebruik van hun richtingaanwijzer hen op de een of andere manier voorrang geeft en hen bijvoorbeeld in staat stelt om op de eerste rijstrook van een snelweg in te voegen door er zich tussen te wurmen. Dat is natuurlijk niet het geval! Volgens artikel 12.4 van de verkeersregels moet een bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren voorrang verlenen aan andere.

    Meer info.VIAS Institute


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    14-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    1. Tien wwetjes over achtbaan
      Het eerste achtbaan-idee stamt uit Rusland. Van verhalen en tekeningen weten we dat daar in de 16e en 17e eeuw houten stellages gebouwd werden waar men als het gesneeuwd had met een slee van af gleed. Later kwamen er wieltjes onder want men wilde ook kunnen glijden als het niet gesneeuwd had. In sommige landen heten achtbanen nog steeds ‘montagnes russes’ (Russische bergen).
    2. De naam ‘achtbaan’ is pas in 1880 ontstaan. In dat jaar vroeg ene F.A. Schwarz uit Duitsland patent aan voor zijn idee van een achtbaan in de vorm van een acht.
    3. Waarom vieren we Rollercoaster Day ieder jaar op 16 augustus? Op deze dag in 1898 ontving de ontwerper van de eerste achtbaan met een looping een patent.
    4. Een looping in een achtbaan is nooit rond, maar eerder druppelvormig. Bij het verlaten van een perfect ronde looping zouden er te veel g-krachten op de inzittenden van het treintje komen en dat leidde in het verleden tot ongelukken.
    5. 5.G-krachten maken een achtbaan spannend. Er zijn positieve, negatieve en zijwaartse g-krachten. Bij positieve word je in je stoeltje gedrukt. Dat gebeurt bij versnellingen. Bij negatieve g-krachten lijkt het alsof je loskomt van je stoel, bijvoorbeeld als het treintje over een heuvel gaat. De term g-krachten komt overigens van het Engelse woord ‘gravity’ (zwaartekracht).
    6. Twee artsen uit de USA hebben in 2018 ontdekt dat kleine nierstenen kunnen loslaten bij het rijden in een achtbaan. Het tweetal werd beloond met de 'Ig-Nobelprijs' van de medische faculteit van de universiteit van Harvard. De prijs wordt uitgereikt aan onderzoeken die mensen eerst aan het lachen brengen maar daarna tot nadenken aanzetten.
    7. Op dit moment zijn er in de parken wereldwijd 6.028 rollercoasters operationeel. Het merendeel (5.851 stuks) is van staal. Op de site rcdb.com is het overzicht te vinden.
    8. In de 10 best bezochte attractieparken van Europa heeft men per park gemiddeld 6 achtbanen. Europa-Park in Duitsland heeft meer dan het dubbele aantal: 14 stuks! Tel je hier de lengtes van de banen bij elkaar op dan is dat zo’n 10 kilometer. Er staan hier zoveel achtbanen omdat dit park de showroom is van moederbedrijf Mack Rides. Dit bedrijf is een van de vijf grootste achtbaanleveranciers ter wereld.
    9. Achtbaanfans maken er een sport van om zo veel mogelijk achtbanen te beleven. Zij reizen de hele wereld over en houden de scores bij op websites en apps. Ene George uit het Verenigd Koninkrijk heeft er al meer dan 3.272 op zijn naam staan. (bron: coaster-count.com)
    10. Tegenwoordig kun je achtbanen ook met een VR-bril doen. Tijdens zo’n 'coastiality'-rit zorgt de film die aan de binnenzijde van een bril te zien is, dat je je in een andere wereld waant, terwijl je tegelijkertijd onderhevig bent aan G-krachten, wind en de bewegingen van het rijdende treintje. Europa-Park is de grondlegger van ‘coastiality’ en had de première al in 2015.

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camping
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Euro parkl

    Zaterdag 16 augustus: Rollercoaster Day

    Waarom we eerder verliefd worden in achtbanen

    Fans over de hele wereld vieren ieder jaar op 16 augustus Rollercoaster Day. Deze bijzondere attracties hebben we te danken aan tsarina Catherina de Grote. Halverwege de achttiende eeuw gaf zij opdracht om wieltjes aan te brengen onder de sledes waarmee de Russische high society van stellages roetsjte. Later is men achtbanen met rails gaan bouwen en op 16 augustus 1898 werd een patent aangevraagd voor de eerste loopingachtbaan. Achtbanen vormen een leuk onderwerk voor psychologen. Zo adviseren zij op je eerste date samen een ritje in een achtbaan te maken.

    Houten achtbaan 1925

    De angst die opgeroepen wordt bij achtbanen is een interessant thema voor veel psychologen. Zo heeft de Duitser Dolf Zillmann de opwindings-overdrachtstheorie ontwikkeld. Deze beschrijft dat fysiologische opwinding (zoals een verhoogde hartslag, adrenaline, spanning) niet meteen verdwijnt nadat een emotionele gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Die gevoelens worden dan onbewust ook aan een nieuwe, vaak totaal andere situatie gekoppeld. Volgens Wim Strijbosch die aan de Breda University of Applied Science onderzoek doet naar emoties in onze vrijetijd kan deze theorie ook toegepast worden op achtbanen. “Als je een ritje in een achtbaan maakt klopt je hart sneller en giert de adrenaline door je lichaam. Maak je de rit samen met een date dan zorgt de overdracht van opwinding na afloop dat je je nog meer aangetrokken voelt tot die persoon dan normaal.”

    Henk Groenen, verantwoordelijk voor de marketing van Europa-Park in de Benelux, zegt: “Europa-Park is bij uitstek de plek voor mensen die (weer) verliefd willen worden. We hebben maar liefst 14 achtbanen! Gegarandeerd verliefd word je in de in 2024 geopende achtbaan ‘Voltron Nevera powered by Rimac’. Deze heeft met 105 graden de steilste lancering ter wereld en verrast bezoekers met talloze richtingwisselingen en maar liefst 7 over-de-kop-elementen. Dit zorgt voor een enorme adrenalinestoot en behalve heel veel kriebels ook heel veel vlinders in de buik”.

    Voltron Nevera 2024

    Europa-Park
    Europa-Park bestaat dit jaar 50 jaar. In het park zijn 17 Europese landen in themagebieden tot in de kleinste details nagebouwd. Je vindt er meer dan 100 attracties en shows en kunt in talloze cafés en restaurants de culinaire veelzijdigheid van Europa ontdekken. Europa-Park is al 9 keer uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld. Sinds 2019 kun je er ook volop genieten in waterpark Rulantica, met meer dan 50 glijbanen en waterattracties. Het Europa-Park Resort ligt in het Zwarte Woud, aan de rand van de Elzas, en is goed bereikbaar met de auto (5,5 uur vanaf Utrecht), bus, vliegtuig of trein. Meer weten? Kijk op de Nederlandstalige website: www.europapark.de
    .


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    13-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Truma heeft nieuwe verwarming

    CombiNeo presentatie op de Caravan Salon 2025

    Bekende OEM's hebben al gekozen voor het nieuwe verwarmingssysteem

    Op de Caravan Salon, die op 29 augustus 2025 van start gaat, presenteert Truma, Europa's toonaangevende aanbieder van technische systeemoplossingen voor de caravan- en camperindustrie, een van de hoogtepunten van de beurs met de nieuwe CombiNeo verwarmingsoplossing. De nieuwe verwarmingsoplossing, die aan het begin van het jaar werd gepresenteerd, biedt spannende innovaties op het gebied van warmwatervoorziening. Met het doorstroomverwarmerprincipe is het mogelijk om eindeloos te douchen*. Dit betekent dat iedereen al na acht minuten opwarmen kan genieten van een warme douche – ongeacht het aantal personen. Nog een voordeel: met een druk op de knop is er al na drie minuten warm water beschikbaar, bijvoorbeeld voor een korte afwasbeurt. Vooruit plannen is verleden tijd.

    Gas, elektriciteit of lucht

    De CombiNeo biedt maximale flexibiliteit op het gebied van verwarming: hij kan worden gebruikt op gas, elektriciteit of in hybride modus. In de puur elektrische modus levert hij een verwarmingsvermogen van 3 kW – ideaal om gas te besparen en veel alledaagse situaties, zoals druppelverwarming in de winter, probleemloos te beheersen. Het werkt bijzonder stil en volledig emissievrij. Als u maximaal vermogen nodig heeft, kunt u de hybride modus gebruiken: hier combineert de CombiNeo gas en elektriciteit en bereikt een verwarmingsvermogen tot 7 kW.

    Comfort, kwaliteit en betrouwbaarheid

    Bij de ontwikkeling van de CombiNeo reageerde Truma vooral op feedback van de caravan- en campergemeenschap. Naast betrouwbaarheid en efficiëntie is er vooral vraag naar een snelle en permanente warmwatervoorziening. Tijdens de ontwikkeling werd ook de nadruk gelegd op een compact ontwerp dat ruimte en gewicht bespaart. Een andere focus ligt op kwaliteit en betrouwbaarheid. Om ervoor te zorgen dat de CombiNeo ook onder ongunstige weersomstandigheden betrouwbare warmte op lange termijn levert, werd een groot aantal strenge tests uitgevoerd. Truma is ervan overtuigd dat CombiNeo de verwachtingen van de klant zal overtreffen en een nieuwe maatstaf in de branche zal zetten.

    Eerste OEM's vertrouwen op CombiNeo

    In februari presenteerde Truma de CombiNeo voor het eerst in het kader van de "Caravan, Camping and Motorhome Show" op het NEC in Birmingham. Truma wist de gerenommeerde Britse autofabrikant Auto-Sleepers over zich te halen voor een exclusieve pre-launch. Op de Caravan Salon kan Truma nu de samenwerking aankondigen met andere bekende fabrikanten, die de CombiNeo ook in hun voertuigen zullen installeren. Het gaat onder meer om Frankia (Duitsland), Autotrail (Groot-Brittannië) en Autostar en Notin (beide Frankrijk). Frankia en Notin tonen al voertuigen met de CombiNeo op de Caravan Salon 2025.

    *Warm water na 3 minuten, warme douche na 8 minuten opwarmtijd in gas- en hybride modus met een temperatuurverschil ≤ 25°C (bijv. tank 13°C – douchetemperatuur 38°C) en een waterdebiet van 3,5 liter per minuut, beperkt door de gas-, elektriciteits- en watertoevoer en de levensduur van het product.

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    11-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een caravan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CamperClean

    Jubileum: 15 jaar CamperClean!

     Van uitvinder tot full-service leverancier van kampeerplaatstechnologie

     

    Het bedrijf CamperClean uit Schermbeck bestaat al sinds 2010! De broers Ralf en Peter en Mark Butterweck hebben als oprichters en directeuren het bedrijf ontwikkeld, beginnend met een volautomatisch station voor de afvoer van de inhoud van mobiele toiletcassettes van kampeerauto’s en caravans, tot een toonaangevende full-service leverancier voor campings en parkeergelegenheden.

     Gedreven door de bedrijfsfilosofie om niet alleen moderne technologie te gebruiken bij het kamperen en caravannen, maar ook om het comfort van mobiel reizen voor kampeerders en camperbezitters op het hoogst mogelijke niveau te brengen, werden de rudimentaire wortels en het kamperen dicht bij de natuur niet verwaarloosd. Milieubescherming en harmonie met de natuur kregen de hoogste prioriteit. Het gehele CamperClean-productportfolio is gebaseerd op de persoonlijke ervaring van de actieve kampeerders Tebartz en Butterweck en op nauwe samenwerking met kampeerondernemers en hun klanten om de meest praktische en comfortabele beroepen voor de uitrusting van campings en standplaatsfaciliteiten te ontwikkelen.

     

    ""CamperClean " station voor het afvoeren van de inhoud van het toilet

    De basis voor de succesvolle ontwikkeling van CamperClean werd gelegd met het gepatenteerde afvalstation voor cassettetoiletten, het CamperClean station. Het is de moeder van alle innovatieve oplossingen voor moderne afvalverwerkings- en bevoorradingsstations en is al 15 jaar de maatstaf voor uitstekende innovaties in de industrie.

    Meer dan 650 actieve stations in heel Europa spreken een duidelijke taal. De stations zijn niet alleen te vinden op campings, maar ook op camperplaatsen, handelscentra voor caravans en tankstations en rustplaatsen (zelfs op de Canarische Eilanden). Een goed voorbeeld op dit moment is de "stedelijke " parkeerplaats in Amsterdam.

     

    ""CamperClean " stroom- en servicezuilen

    De verschillende servicezuilen zijn bovendien voertuiggerelateerd en klantgericht servicevriendelijk, die afhankelijk van het ontwerp harmonieus in het landschap opgaan. Met een individueel gewenste combinatie bieden ze het volledige spectrum aan aansluitingen voor tv, elektriciteit, water, LAN, RFID-kaartsysteem, muntvalidator en zijn ze ook beschermd tegen vorst, overstroming en vandalisme en kunnen ze worden gedemonteerd; ook duurzaam en 1000 keer getest gemaakt van ABS-kunststof, Dibond, aluminium of RVS.

     

    CamperClean controlesystemen en in- en uitcheckterminals

    Voor een beheersbare veiligheid op het terrein biedt CamperClean verschillende in- en in- en uitchecksystemen die volledige controle mogelijk maken over alle activiteiten op het terrein zonder een grote hoeveelheid mankracht. Hiertoe behoren barrière- (optioneel met kentekenherkenning) en cashless (RFID-kaarten) betalingssystemen, evenals uitlees- en afstandsbedieningssystemen op afstand; Daarnaast zijn er controlemogelijkheden voor verbruiks-/tijdfacturering in de douche of wasruimte, evenals toegangscontroles voor gratis of betaalde servicegebieden.

     

    ""CamperClean "-modules - de innovatie van gebouwen

    Oorspronkelijk ontworpen als sanitaire gebouwen, zijn de modulaire bouwsystemen van CamperClean nu rolmodellen voor een nieuwe generatie functionele ruimtes die flexibel, efficiënt en milieuvriendelijk zijn. De modules worden "plug-and-play " geleverd en zijn zonder veel moeite snel klaar voor gebruik ter plaatse. Of het nu gaat om receptie-, sanitair-, technische of opslagruimte, kantine, winkel, keuken, was- en droogruimte - de mogelijke toepassingen zijn bijna onbeperkt. Qua constructie zijn ze het hoogwaardige alternatief voor conventioneel gebouwde, uitbundig gemetselde gebouwen. Naast het topinterieurdesign zijn er optionele elektrische pakketten met smartcardsysteem en toegangscontrole, automatische douche- en waterregeling en lichtmanagementsystemen die zinloze verspilling van hulpbronnen voorkomen.

     

    "CamperClean "-Safari Lodges

    Als je geen eigen recreatievoertuig of tent hebt, kun je nog steeds genieten van kamperen of beter glamping. Het aanbod van CamperClean safari lodges omvat verschillende indelingen. De lodges bieden plaats aan 4 – 6 personen met keuken, woonkamer, wasgelegenheid en slaapkamer. Optioneel is een aparte badkamer met douche mogelijk, evenals een individuele meubelset, een elektrisch pakket, palen en leuningen en een uitgebreid terras. Glamping en gezinsvakanties in perfectie.

     

    ""CamperClean " service en producten uit één hand

    CamperClean is een absoluut betrouwbare servicepartner en biedt alles uit één hand: alle transacties worden uit één hand onderhouden - dit betekent lagere kosten door slechts eenmalige aankomsten en vertrekken. Met gedifferentieerde aanbiedingen van 24/7/365 telefoonservice tot kortstondige inzet ter plaatse in heel Europa voor mogelijke reparatiewerkzaamheden, is CamperClean altijd een competente partner die zorgt voor een vlotte werking van alle CamperClean-vakken.

     

    "CamperClean " standplaats concepten

    Maar CamperClean ondersteunt niet alleen de bestaande kampeerbranche met dit uitgebreide assortiment en de bijbehorende diensten. Met zijn uitgebreide knowhow is CamperClean ook toonaangevend in de belangenvereniging " stellplatzkonzepte.de ". Het bestaat uit een ervaren team van architecten, CamperClean als productleverancier en ervaren partners die nieuwe kampeer- en pitchprojecten ondersteunen als analyse-, marketing- en PR-team. Daarom is er nu een modelparkeerplaats in Dortmund Wischlingen, als presentatie voor een optimaal geplande en uitgeruste parkeerplaats. Voltooide modelprojecten zijn onder meer de parkeerplaats "Achtern Diek " in Grömitz, het WOMO-treinstation Friedrichroda en, in de toekomst, de faciliteit "Glamping-Park & Caravaning-Area Schloss Thurn ".

     

    "CamperClean "-mystop24.de

    Het product- en dienstenportfolio "CamperClean " wordt gecompleteerd door "MyStop24 ", een mobiele app waarmee reizigers gemakkelijk onderweg of thuis geschikte campings kunnen vinden en boeken. Met de geïntegreerde incheckfunctie met QR-code en betaling met RFID-kaart wordt het verblijf vereenvoudigd. Voor camping- en standplaatsexploitanten biedt MyStop24 een gebruiksvriendelijk admin-portaal voor het beheren van staanplaatsen en prijzen voor een optimaal gebruik van de staanplaatsen. Dankzij eenvoudige online registratie en accountactivering kunnen exploitanten hun staanplaatsen efficiënt beheren en aanbieden, waardoor MyStop24 de ideale oplossing is voor mobiele reizigers en standplaatsexploitanten.

     

    Geïnteresseerden kunnen via www.camperclean.de informatie over het CamperClean-portfolio raadplegen.

     Internetten: www.camperclean.de

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    08-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leuk onderdak
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minder ongevallen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Lichte daling van het aantal ongevallen met vluchtmisdrijf
    Toch gebeuren er nog steeds gemiddeld 12 ongevallen
    met vluchtmisdrijf per dag.
    Voor het eerst sinds 2018 is er een daling in het aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf: van 4820 ongevallen in 2023 naar 4596 in 2024 (een daling met 5%). Toch blijft het fenomeen zorgwekkend: in ongeveer 1 op de 8 ongevallen met doden of gewonden is er spraken van vluchtmisdrijf. Positief is dat 86% van de daders geïdentificeerd kon worden, wellicht dankzij de toename van het aantal camera's.
    Elke 2 uur een ongeval met vluchtmisdrijf
    Vorig jaar gebeurden er 4596 ongevallen met doden of gewonden waarbij er sprake was van vluchtmisdrijf: dat is gemiddeld 1 ongeval om de 2 uur. Het cijfer ligt 5% lager dan het jaar voordien en daalt voor het eerst sinds 2018. Toch is er nog steeds spraken van vluchtmisdrijf in ongeveer 1 op de 8 ongevallen met doden of gewonden. In 2024 kwamen 21 mensen om het leven bij een ongeval waarbij de dader vluchtte. Het probleem is zorgwekkender in Brussel, waar 19% van de ongevallen gepaard gaat met vluchtmisdrijf (tegenover 13% in Vlaanderen en 10% in Wallonië).
     

    Letselongevallen met vluchtmisdrijf
    Jaar Letselongevallen Doden Zwaargewonden Lichtgewonden Totaal aantal slachtofffers % ongevallen met vlucthmisdrijf
    2015 4284 28 218 4526 4772 10,6%
    2016 4467 26 228 4735 4989 11,1%
    2017 4199 17 212 4455 4684 11,0%
    2018 4436 16 202 4692 4910 11,5%
    2019 4458 24 215 4717 4956 11,8%
    2020 3614 17 192 3739 3948 11,9%
    2021 4232 19 176 4468 4663 12,2%
    2022 4786 33 250 5033 5316 12,7%
    2023 4820 19 205 5079 5303 13,1%
    2024 4596 21 181 4840 5042 12,8%
    Gemiddelde  2015-2024 4389 22 208 4628 4858 11,9%
    Evolutie 2015-2024 + 7% - 25% - 17% + 7% + 6% + 20%
     
    De voornaamste slachtoffers bij ongevallen met vluchtmisdrijf zijn: voetgangers (23%), bestuurders van elektrische steps (16%) en fietsers (15%).
     
    Slechts 14% van de vluchters blijft spoorloos
    De overgrote meerderheid van de daders (86%) wordt geïdentificeerd. Dat aantal stijgt elk jaar, wellicht dankzij het toenemend aantal camera’s in de publieke en private sfeer.

    5 typen vluchters
    Daders van vluchtmisdrijf kunnen in 5 groepen worden onderverdeeld:
    1. Onzekere vluchters (31%): Zij minimaliseren de ernst van het ongeval. Vaak ontkennen ze zelfs dat ze fout waren door niet te stoppen of het ongeval niet te melden. Soms geven ze wel toe dat ze in fout waren, maar waren ze niet zeker of ze het ongeval hadden moeten melden.
    2. Rationele vluchters (19%): Zij vluchten bewust om te ontsnappen aan de kosten of gevolgen van het ongeval. Vaak rijden ze zonder verzekering of papieren.
    3. Paniekerige vluchters (13%): Zij kunnen de emoties en de schok van het ongeval niet aan en slaan uit paniek op de vlucht.
    4. Verstoorde vluchters (13%): Zij waren onder invloed van alcohol of drugs en konden geen rationele beslissing meer nemen na het ongeval.
    5. Geïntimideerde vluchters (8%): Zij stopten aanvankelijk, maar voelden zich bedreigd door agressieve weggebruikers of getuigen en besloten daardoor te vluchten.

    Bij slechts 28% van de daders wordt een alcoholtest afgenomen. Het is dus waarschijnlijk dat het werkelijk aantal vluchters onder invloed hoger ligt.
     
    Welke straffen?
    Wie vluchtmisdrijf pleegt riskeert een geldboete van €1.600 tot €16.000, een gevangenisstraf van 15 dagen tot 6 maanden (tot 4 jaar bij dodelijke afloop), een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar (levenslang bij recidive of verzwarende omstandigheden) en herstelexamens (theoretisch, praktisch, medisch en psychologisch).
     
    Een vluchtmisdrijf wordt bovendien opgenomen in het strafregister, wat een impact kan hebben op werk en/of privéleven (bijvoorbeeld bij jobs die een blanco strafblad vereisen). De verzekeraar kan ook de tussenkomst weigeren of het uitgekeerde bedrag bij de dader terugvorderen.

    Meer info: VIAS


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!