Inhoud blog
  • Dure hotel kamers
  • Een nieuwe reeks bij Laika
  • Ontelbare vakwerkhuizen in Duitsland
  • een knappe Malibu
  • een ander kleurtje
  • Hymer Free Blue Evlution
  • Zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Hobby heeft een nieuwe MAXIA
  • Hij wil niet naar school
  • De nieuwe I Trend
  • Aan de rivier
  • De nieuwste Niesmann-Bisschoff
  • Dor hout
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    16-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camperbussen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Banden voor kampeerauto's

    PERSBERICHTEN MOBILITEIT AUTOMATERIALEN EN GEREEDSCHAPPEN

    7 bandentips voor een veilige campervakantie (TRAXIO-checklist)

    Banden van campers verdienen extra aandacht voor op vakantie te vertrekken:  heel wat campers rijden of worden gestald met een te lage bandendruk en dat houdt veiligheidsrisico’s in. Bovendien is het belangrijk om het correcte type band te monteren in functie van het type camper. TRAXIO roept daarom alle bestuurders van campers op om aangepaste, kwalitatieve banden te laten monteren én om de banden grondig na te zien voordat ze op vakantie vertrekken.

    Dat kan aan de hand van de handige TRAXIO-checklist met 7 praktische vragen en tips.

    Waarom aangepaste banden voor een camper?

    Kampeerwagens verschillen van gewone personenwagens: ze hebben een hoog basisgewicht en daarbij komt nog het extra gewicht van reisuitrusting zoals keuken- en ander gerei, plus bagage, water, fietsen... Daarnaast moet je ook rekening houden met hun hogere zwaartepunt, een grote overhang aan de achterzijde van het voertuig (met extra gewicht door bijvoorbeeld fietsen of een scooter) en lading die ongelijkmatig verdeeld kan zijn door o.a. de watertank. Dat maakt dat de belasting op de banden veel hoger is dan bij een personenwagen, en dat ze in bochten veel zwaarder worden belast door de combinatie van het hoge gewicht en een hoog zwaartepunt. Aangepaste banden met een versterkte structuur worden daarom vanuit veiligheidsoogpunt ten stelligste aanbevolen, in het bijzonder voor de zwaardere types campers.

    Types van campers en de bijhorende bandenkeuze

    Voor campers onderscheiden we twee types banden, die elk een aparte markering op de zijwand hebben. Om te beginnen zijn er de banden met C-markering: dit zijn de courante bestelwagenbanden. Zij kunnen ingezet worden voor familiebusjes en campers maar hun gebruik is beperkt voor de lichtste modellen, met andere woorden voor de tot camper omgebouwde bestelbusjes.

    Voor de zwaardere campers (de zogenaamde alkoofcampers, de halfintegrale en integraalcampers) wordt heel sterk aanbevolen om banden met CP-markering te monteren: deze hebben een versterkte structuur zodat ze moeiteloos het hoge gewicht kunnen trotseren, en ze kunnen worden opgepompt tot maar liefst 5,5 bar. Ze gaan ook langer mee dan klassieke banden en zijn veel beter bestand tegen de zware gebruiksomstandigheden.

    Noteer alvast ook dat er speciale winter- en vierseizoenenbanden bestaan voor wie het hele jaar door van de camper wil genieten. Deze banden zijn voorzien van een 3PMSF-markering waardoor ze voldoen aan alle bestaande wetgeving m.b.t. het rijden onder winterse omstandigheden. Deze banden bieden ook meer grip buiten het asfalt wat nuttig kan zijn op een camping of bij het wildkamperen.

    De TRAXIO-checklist voor een veilige campervakantie 

    Heeft je camper het juiste type band?

    Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*)

    Heeft je camper overwinterd op banden met voldoende bandenspanning?

    Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden misschien beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald.

    Zijn je banden beschadigd of te oud?

    Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check ze daarvoor op barstjes in het rubber en kijk naar het productiejaar op de banden: indien ze ouder dan 6 jaar zijn, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren en van zodra ze 10 jaar oud zijn, vervang ze dan (**).

    Hebben je banden nog voldoende profiel?

    Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.

    Hebben je banden de goede bandenspanning?

    Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.

    Heb je de goede seizoenband gemonteerd?

    Kies voor zomerbanden, winterbanden of vierseizoenenbanden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.

    Ben je voorbereid voor eventuele bandenpech?

    Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.

     (*) Houd – in functie van je camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer je nieuwe camperbanden koopt:

    • banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg;
    • banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg).

    (**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar.

    Foto's: Thierry Dricot


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    14-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapido heeft een nieuwe reeks integrale

    Rapido C 55

    Tussen het aanbod aan kampeerauto’s biedt Rapido in zijn C reeks 4 smalle integrale aan met Peugeot Boxer als basisvoertuig.

    Rapido heeft naam gemaakt met zijn soliede keurig afgewerkte kampeerauto’s, zijn nieuwe smalle types zijn van hetzelfde allure. Het algemeen van de smalle zwerfauto’s volgend heeft Rapido in zijn programma de 5,99 m lange C 56 met Fransbed met ernaast de badkamer. De keuken staat naast de buitendeur, vooraan is een L-zitgroep. Bij de 6,59 m lange C 50 is een dwarsbed boven de garage, keuken en natte cel staan centraal opgesteld. Het grootste type de 6,99 m. C 86 heeft zelfs een eilandbed met ruime badkamer en vooraan een comfortabele zitgroep. Wij konden de C 55 met een lengte van 6,72 m bekijken. Hij is uitgerust met twee enkele bedden boven de garage, keuken en badkamer staan zo ongeveer in het midden van het interieur. Een L-zitgroep maakt de  inrichting compleet. Met deze 4 verschillende indelingen heeft Rapido de meest gevraagde indelingen in zijn nieuwe C reeks. Ze worden gebouwd op een Peugeot Boxer basis voertuig met een 2,2 l turbo diesel 140 pk sterk met een 6 versnellingsbak.

    De opbouw wordt gemaakt met dezelfde sandwich panelen als zijn brede broeders. Voor de bodem zijn de sandwich panelen 40 mm dik met PU schuim en hagelbestendige polyesterplaat langs buiten. Voor de wanden en dak heeft men 30 mm dikke sandwich panelen gebruikt. Als isolatie materiaal water afstotend XPS. Vensters en het dakvenster boven de stuurcabine zijn van goede kwaliteit. De buitendeur heeft een venster, centrale vergrendeling en muggenhor, dat zijn opties. De garagebodem is geïsoleerd en ze heeft 2 deuren. In de gasfleskast kan slechts één fles, dat is voldoende want de verwarming en de koelkast hebben geen gas nodig.

    Dank zij het lichte meubilair in houtdecor, lichte wanden en dak en het al even lichte PVC vloerbekleding valt het niet eens op dat het interieur “slechts” 2,02 m breed is. De twee grote dakvensters dragen er nog een steentje bij. Bovendien geeft het ook nog een vakantiegevoel. De C 55 van Rapido is 36 cm langer dan de camperbus van Fiat Ducato. Het houtdecor is van een zeer goede kwaliteit want het voelt als hout aan.  Bovenkasten hebben geen handgrepen wat een elegant effect geeft. Na een druk op de deur gaat ze bij middel van een gasveer open. Het meubilair is zoals we gewoon zijn van Rapido stevig en keurig afgewerkt.

    Achterin zijn voor een smalle halfintegrale redelijk brede enkele bedden. 1,95 x 0,8 m is zeker niet mis, bovendien liggen de Bultex matrassen op een lattenbodem, slaapcomfort is dus verzekerd. De voeteinden kunnen omhoog klappen om beter bij de onderstaande kleerkasten te kunnen. Dat hoeft niet altijd langs deze kant want er zijn ook nog deuren. In een van die kasten liggen de spullen om de opening tussen de bedden op te vullen. Met twee treden komen de zwervers gemakkelijk in de bedden. Aan het hoofdeinde zijn bovenkasten en leeslampen. Wegens de grote vensters in de zijwanden bleef er slechts een klein stukje over voor een bovenkast. Van de zitgroep kan men ook nog een bed maken voor een derde slaper.

    De comfortabele zitbank heeft 2 veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare hoofdsteunen.  In de kofferbank ligt de verswatertank. De originele Agusta cabine zetels kunnen zowel draaien als in de hoogte ingesteld worden. Het tafelblad op een centrale poot kan men samenvouwen, verschuiven, in de hoogte verstellen wat nodig is om het derde bed te maken. In de bovenkast met licht gebogen deuren kunnen veel spulletjes die men graag bij de hand heeft.

    Aanpalend bij het bed heeft de fabrikant de keuken geplaatst. Het aanrecht is 1,40 m breed zodat naast de kookvuren en de spoelbak nog wat plaats voor een werkblad over blijft. Onderaan zijn een 85 l compressor koelkast en laden, samen met de mooie bovenkast voldoende ruimte voor het keukengerief van twee personen. Langs de zijde aan de buitendeur is een stevige handgreep als hulpje bij het in of uit stappen. Een lange LED lichtstrook zorgt voor voldoende licht en een afzuigkap stuwt de geurtjes naar buiten.

    In de ruime natte cel is de wc gebruiksvriendelijk opgesteld. Het wastafeltje met afzonderlijk wit waskommetje is een mooi meubelstuk, er behoren ook nog wat toiletkastjes bij. Om te douchen draait men een wand voor de wc, sluit de cel af met een acrylglazendeur en de waterverspilling kan beginnen.

    Met de C 55 bouwt Rapido een voor twee zwervers ingerichte knappe  halfintegrale zwerfauto. Met zijn breedte hoeft men geen angst te hebben om de witte wegeltjes van de Michelin kaart te nemen, straatjes van historische stadjes behoren eveneens tot de mogelijkheden. De hoogwaardige uitvoering zijn bekend, wat nieuw is voor een Rapido is het lichte meubilair wat snel aan een vrolijke vakantie doet denken. Met alles er op en er aan plus de kwaliteit van de kampeerauto is hij zijn prijs rond de 80.000 waard.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig: Peugeot Boxer met laag chassis.

    Motor: 2,2 l   140 pk  6 versnellingsbak.

    MTM : 3.500 kg

    L X B X H:  6,72 x 2,17 x 2,75 m

    Leeg gewicht: 2.965 kg

    Bedden: 1,98 x 0,8 m

            1,95 x 0,8 m

    Meer info. www.decuyper.be


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    07-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Vredestein banden

    Nieuwe Vredestein high-performance allseason-band biedt ongeëvenaarde grip op nat wegdek                                              

    • De Vredestein Quatrac Pro+ is speciaal ontwikkeld voor personenauto's en SUV’s met veel vermogen en biedt superieure grip, duurzaamheid en efficiëntie
    • De nieuwe generatie polymeren en het hoge silica- en harsgehalte garanderen toonaangevende prestaties op nat wegdek. Het rijgedrag in sneeuw en modder is bovendien sterk verbeterd
    • Geen enkel ander merk biedt zo'n breed assortiment allseason-banden met beschikbare maten voor 17- tot 22-inch velgen
    • Bouwt voort op 30 jaar innovatie en leiderschap in het allseason-segment
    • Vanaf augustus beschikbaar in heel Europa

    7 juni 2023 - Apollo Tyres heeft details vrijgegeven van zijn gloednieuwe Vredestein Quatrac Pro+, een speciale allseason-band voor high-performance auto's en SUV's die nieuwe normen stelt voor grip, duurzaamheid en efficiëntie. De nieuwe band wordt vanaf augustus in heel Europa verkocht en zal na de invoering beschikbaar zijn in 108 maten voor velgen van 17 tot 22 inch.

    De introductie van de nieuwe band, die wordt aangeboden in dezelfde maten als de populaire Vredestein Quatrac Pro (die nog te koop is), maakt dat het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres nog steeds het breedste assortiment allseason-banden op de markt heeft.

    De nieuwe Quatrac Pro+ heeft de beste grip op nat wegdek in zijn klasse en zorgt in vergelijking met de populaire Quatrac Pro voor 5% meer grip op sneeuw. De band heeft bovendien een 5% lagere rolweerstand, voor een hogere brandstofefficiëntie. De prestaties die de band het hele jaar door levert, zijn grotendeels te danken aan een geavanceerd loopvlakontwerp en een verfijnde en nieuwe mix van ingrediënten voor de compound.

    Bredere lengtegroeven voeren water sneller af, terwijl lamellen in het midden van het loopvlak de waterafvoer verbeteren en aquaplaning tegengaan. De geavanceerde compound bestaat uit een nieuwe generatie polymeren en heeft een hoog gehalte aan silica en hars om de grip op natte ondergrond te verbeteren en de stuurrespons en stabiliteit bij sneeuw en modder te maximaliseren.

    De nieuwe band heeft robuuste schouderblokken aan de buitenzijde voor meer stabiliteit in bochten en is dermate flexibel dat loopvlakblokken in de lengterichting kunnen vervormen onder zeer koude omstandigheden voor maximale grip op sneeuw. De band is voorzien van het symbool 'Three Peak Mountain Snowflake' op de wang, waarmee de prestaties in alle weersomstandigheden en zijn bekwaamheid in winterse omstandigheden worden bevestigd.

    In vergelijking met de Quatrac Pro bevat de band 1,5% meer duurzame materialen, wat in overeenstemming is met de milieudoelstellingen van Apollo Tyres op de lange termijn.

    "De Quatrac Pro+ is het resultaat van 30 jaar innovatie op de concurrerende Europese markt voor allseason-banden," zegt Yves Pouliquen, Group Head of Sales and Marketing bij Apollo Tyres. "Onze nieuwste band introduceert nieuwe compounds en ontwerpkenmerken die de lat hoger leggen in het segment. Het is zeer moeilijk om dit niveau van leiderschap in welke branche dan ook te behouden, maar ons R&D-team in Nederland heeft de prestaties verbeterd en biedt een indrukwekkend aantal maten, ook voor enkele van de grootste wielen."

    30 jaar allseason-banden
    Het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres ontwikkelt al sinds 1993 allseason-banden. Sindsdien is het een pionier in het segment geworden en toonaangevend gebleven op het gebied van technologie en innovatie. Naast de komende Quatrac Pro+ omvat het aanbod van Apollo Tyres momenteel drie topbanden: de Vredestein Quatrac, de Quatrac Pro en de meest recente Quatrac Pro EV - de eerste allseason-band voor elektrische auto's en hybrides. Het bedrijf biedt daarnaast de Pinza AT voor SUV's en terreinwagens en de Comtrac 2 AS+ voor bedrijfsvoertuigen en campers.

    De Quatrac Pro EV werd eerder dit jaar geïntroduceerd. Voor deze band is de virtuele prototyping-software van Apollo Tyres gebruikt, die in de afgelopen 25 jaar is ontwikkeld. De efficiëntie en prestaties van de band zijn hierdoor aanzienlijk verbeterd en de impact op het milieu is verlaagd. Het gebruik van deze technologie heeft het bedrijf geholpen zijn voorsprong op de concurrentie op de allseason-markt te behouden en illustreert de evolutie van zowel Apollo Tyres als het merk Vredestein door de ontwikkeling van innovatieve en duurzame producten.

    Ga voor meer informatie over de Vredestein allseason-bandenserie naar: https://www.vredestein.nl/car-suv-tyres/


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    02-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beter een ijscreme nemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alcohol is de oorzaak

    7% van de Belgen heeft al een ongeval gehad te wijten aan alcohol achter het stuur

    Vandaag start de zomerbobcampagne ‘BOB beschermt levens’

    Vorig jaar werden bijna 47 000 bestuurders geverbaliseerd voor alcohol achter het stuur. Dat zijn er gemiddeld 128 elke dag. Een Europese enquête toont ook aan dat 7% van de Belgische bestuurders al betrokken geweest is in een ongeval waarbij alcohol een rol speelde. Dat gaat over ongeveer 420 000 bestuurders. De nieuwe campagne ‘BOB beschermt levens’ roept daarom via sociale media en op festivals op om niet te drinken en te rijden. De lokale en federale politie zullen tot eind augustus extra alcoholcontroles uitvoeren. Vorig jaar blies 2,5% van de bestuurders positief tijdens de controles. Dit jaar hopen we dat nog meer bestuurders de boodschap begrepen hebben dat drinken en rijden niet samengaan.

    4224 ongevallen met alcohol in 2022
    Vorig jaar waren er 4224 letselongevallen waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat zijn er 12 per dag. Dat is het hoogste cijfer sinds 2016. De volledige heropening van de horeca in het eerste semester van vorig jaar na twee jaren met restricties speelt hierin een rol. Net zoals het feit dat er terug volop festivals, familiefeesten en andere evenementen overal georganiseerd werden waar mensen in de verleiding kwamen om te drinken en te rijden.
     
    Elke dag lopen 130 chauffeurs tegen de lamp
    Vorig jaar werden 46 807 bestuurders betrapt op rijden onder invloed. Dat zijn er ongeveer 130 elke dag. Met uitzondering van de twee Covid-jaren is dit cijfer de afgelopen tien jaar vrijwel constant gebleven, hoewel het aantal controles waarschijnlijk wel toeneemt. Door het gebruik van samplingtoestellen die de aanwezigheid van alcoholdamp in de wagen kunnen detecteren, kunnen er meer controles uitgevoerd worden.
     
    Belg blijft alcohol achter het stuur onderschatten
    Het probleem in België blijft de sociale norm. De acceptatie ten aanzien van rijden onder invloed is nog te groot en we onderschatten de gevolgen. Zo blijkt uit de resultaten van een recente Europese enquête van de Fondation Vinci dat 19% van de Belgen toegaf boven de wettelijke limiet te hebben gereden zonder de effecten van alcohol te voelen. Dat ligt bijna twee keer zo hoog als het Europese gemiddelde (10%). 7% van de Belgische geeft ook aan al eens een ongeval gehad te hebben dat te wijten was aan te veel alcohol achter het stuur. In totaal gaat het over ongeveer 420 000 bestuurders.

    Nieuwe campagne: ‘BOB beschermt levens’.
    Al meer dan 25 jaar brengt BOB zichzelf en de andere mensen veilig thuis, maar dankzij zijn positief gedrag zorgt hij er ook voor dat geen enkele andere weggebruiker in gevaar komt. ‘BOB beschermt levens’ is daarom de slogan van de zomercampagne van Vias institute, Belgische Brouwers vzw en Assuralia.

    Sociale media
    Heel de zomer zal aanwezig zijn op de sociale media. Zo zal de campagnespot op de muziek van de hit van Dr. Alban's "It's my life" verspreid worden, net zoals tal van andere sensibiliseringsvideo’s.

    BOB trekt naar de Parkies
    In 19 Vlaamse steden en gemeenten worden in juli en augustus in totaal 137 Radio2 Parkies- concerten gehouden. Jaarlijks komen zo’n 300 000 bezoekers naar die gratis optredens. Via boodschappen in de nieuwsbrief en op sociale media vraagt de organisatie om op voorhand een BOB te kiezen. ”Met deze unieke samenwerking sensibiliseren we graag mee onze bezoekers, waardoor ze op een veilige manier deze zomer maximaal kunnen genieten van de optredens van 17 topartiesten, zoals Karen Damen, Gustaph, MAKSIM, Günther Neefs of Gers Pardoel”, klinkt het bij Jeffrey Vanhaeren van de organisatie. Daarnaast kunnen bezoekers zelf in een BOB-decor het campagnelied ‘It’s my life’ meezingen. De video van hun coverversie kunnen ze daarna via mail ontvangen.

    Carrefour legt het accent op alcoholvrije dranken
    BOB zijn is een vanzelfsprekendheid. Warenhuisketen Carrefour ondersteunt dit door BOB op de digitale schermen in de winkels onder de aandacht te brengen. Ze gaan nog een stap verder door naast de frisdranken aan de toonbanken affiches te plaatsen met "0% alcohol, 100% BOB". Het assortiment alcoholvrije dranken is de afgelopen jaren aanzienlijk uitgebreid, zodat BOB net als iedereen het glas kan heffen en feest kan vieren.
     
    Extra controles door de politie vanaf 2 juni
    De lokale en federale politie zijn trouw op post om in het hele land controles uit te voeren. Tussen vrijdag 2 juni en eind augustus zullen extra controles uitgevoerd worden. De controles kunnen op moment van de dag en op elke locatie gebeuren. De regels zijn ook sinds 1 juni verstrengd. Vanaf nu is er een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs van 15 dagen wanneer je betrapt wordt met 1,2 ‰ (0,50 mg/l AAE), voorheen was dat pas vanaf 1,5 ‰ (0,65 mg/l AAE).

    Annelies Verlinden, Minister van Binnenlandse Zaken: “BOB is en blijft de oplossing om iedereen ook deze zomer veilig thuis te brengen. Elk verkeersongeval door rijden onder invloed leidt tot menselijke en materiële schade met financiële gevolgen, die te vermijden zijn. Een échte feestzomer is een zomer zonder zorgen en dus ook zonder alcohol en drugs achter stuur. Met de verlaging van de drempel om het rijbewijs van dronken bestuurders onmiddellijk voor 15 dagen in te kunnen trekken, geven we het duidelijk signaal dat onverantwoord rijgedrag wordt bestraft. Omdat we slachtoffers willen vermijden, zal de politie ook deze zomer controleren op alcohol en drugs achter het stuur.”

    Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie:“Gezien de cijfers van de laatste zomerBOBcampagne (2.5% van de bestuurders bliezen positief) zullen we deze zomer, samen met onze partners, onze inspanningen blijven leveren en aanwezig zijn op het terrein om een van de grootste killers op de weg te bestrijden. We moeten er immers samen voor zorgen dat alle weggebruikers zich veilig voelen door het cijfer van nul bestuurders onder invloed te bereiken.”

    Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: “De strijd tegen alcohol achter het stuur is één van de belangrijkste punten uit ons Federaal Plan voor Verkeersveiligheid. Samen met overdreven snelheid, gsm-gebruik achter het stuur of druggebruik, is alcohol één van de grootste killers in het verkeer in ons land. Daarom hebben we de tolerantiedrempel voor alcoholgebruik nu verlaagd: je rijbewijs wordt sneller tijdelijk ingetrokken. Op het juiste moment en op de juiste plek Bob zijn, daarmee kan je levens redden. Het enige dat je mag gebruiken als je rijdt, is je stuur.”

      Meer info VIAS


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    11-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorjaars bloemen

    Voorjaars bloemen









    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    09-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Etrusco op Renault basisvoertuig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nieuwe chassis-samenwerking met Renault

    • Twee smalle halfintegralen op basis van Renault
    • Nieuwe modellen leverbaar vanaf voorjaar 2023
    • Allround zorgeloos pakket: "Complete Selection" voor alle modellen

     Etrusco begint het toerseizoen voor het eerst met nieuwe bestelwagenmodellen op basis van Renault. Voor de twee smalle halfintegralen, V 5.9 DR en V 6.8 SR, maakt de fabrikant van kampeerauto's geplande beschikbaarheid mogelijk, ondanks aanhoudende wereldwijde leveringsknelpunten. De V-modellen op basis van Renault worden gekenmerkt door een smal ontwerp en zijn nu beschikbaar als aanvulling op de huidige modelvarianten op een Ford-chassis. Etrusco biedt daarmee nog meer keuze binnen de productfamilie. De eerste leveringen van de serie zijn al gepland voor het voorjaar van 2023.

    Compacte designlijn met hoog comfort

    De nieuwe op Renault gebaseerde bestelwagens voldoen aan ambitieuze reiseisen en bieden een hoog niveau van comfort in een compacte ruimte. Bovendien bieden beide modellen een aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding. Een maximale breedte van 2,14 m maakt van beide modellen behendige en dynamische metgezellen die alles bieden wat nodig is voor actief reizen.

    Nieuwe samenwerking op het chassis van Renault

    Etrusco werkt voor het eerst samen met de Franse autofabrikant Renault en breidt daarmee zijn productportfolio weer uit, na de laatste samenwerking met Ford in 2022. “Met het nieuwe chassis van Renault zien we interessante varianten die bedoeld zijn om camperaars aan te spreken. liefhebbers in het bijzonder. Bij het bouwen van de voertuigen vertrouwen we op onze bestaande ervaring in de bestelwagensector. Onze klanten profiteren van moderne en doordachte plattegronden en aantrekkelijke woonomgevingen in het interieur”, zegt Christian Striebel, Managing Director van Etrusco. Bij het bouwen van de campers volgden de productmanagers de vorige op Ford gebaseerde bestelwagens op de voet.

    Naast een nieuwe motorvariant van Renault zullen klanten vooral profiteren van de goede beschikbaarheid van Renault-modellen. Beide bestelwagenmodellen zijn vervaardigd in beproefde Etrusco-kwaliteit en worden aangedreven door een 145 pk (107 kW) viercilinder. Nieuw chassis – populaire indeling, dat is het motto.

    Ontwerplijn blijft

    De twee Renault-busjes zetten het typisch moderne, elegante Etrusco-design voort in het interieur. De beproefde, functionele Vario-badkamer, het open ruimtedesign en het praktische keukenblok bieden veel comfort bij compacte afmetingen. Het belangrijkste verschil tussen de twee modellen: de iets grotere V 6.8 SR heeft twee eenpersoonsbedden die kunnen worden omgebouwd tot een tweepersoonsbed. De V 5.9 DR biedt achterin een comfortabel dwarsbed. Samen met een creatief team van ontwerpers, ingenieurs en technici zet Etrusco zijn concept voort qua uitrusting en design. Denk hierbij aan moderne campers met Italiaanse charme, voor trendbewuste reizigers die op zoek zijn naar plezier, afwisseling en het buitengewone.

    Populair uitrustingspakket ook verkrijgbaar bij Renault

    Bij de nieuwe modellen is ook de "Complete Selection", het Etrusco allround zorgeloos pakket, te boeken. "Inmiddels vertrouwt meer dan 80% van onze klanten op dit uitgebreide uitrustingspakket voor onze campers", zegt Sandra Marinaro, productmanager bij Etrusco. Het bevat verschillende functies zoals 16-inch aluminium velgen, raamframes en het multimediapakket met entertainmentsysteem en achteruitrijcamera.

    De designlijn wordt ook onderstreept door de subtiele decorset "type x". Tot de uitrustingsopties van het pakket behoren naast de aansprekende accenten aan de buitenzijde hoogglans bovenkastfronten en de moderne en lichte woonomgeving "Emilia". "Het Complete Selection-pakket is erg populair omdat het een duidelijk prijsvoordeel oplevert en garandeert dat het voertuig al af fabriek is uitgerust met alle relevante functies voor een ontspannen vakantiestart", besluit Marinaro.

    Over Etruskisch

    Het merk Etrusco staat voor betrouwbare campers met een mediterraan, elegant design en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Hoogwaardige materialen en een stijlvol interieur- en exterieurdesign kenmerken de Etrusco-modellen. Mobiel en onafhankelijk reizen wordt een plezier met Etrusco.
    Etrusco rondt het instapsegment van de Erwin Etrusco Group af. De Etrusco campers worden geproduceerd in San Casciano nabij Florence/Italië.

    Meer info etrusco.nl


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    08-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wees voorzichtig met een step
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

    Nieuwe regels voor elektrische steps onvoldoende gekend
    Vias institute lanceert quiz om de kennis te verbeteren

     

    In juli 2022 werden nieuwe regels voor het gebruik van elektrische steps van kracht. Vias wou te weten komen of deze nieuwe regels en de reeds bestaande regels goed gekend zijn bij het grote publiek. Het verbod om met meer dan 1 persoon op een e-step te rijden, blijkt relatief goed gekend. Het feit dat je minimum 16 jaar moet zijn, is al veel minder gekend. Nochtans was in 2022 bij 1 op de 10 letselongevallen met een e-step de bestuurder jonger dan 16 jaar. Om de kennis te vergroten publiceert Vias vandaag een quiz.

     

    Om de kennis te kunnen inschatten van de regels over elektrische steps heeft Vias institute een representatieve steekproef van 2000 weggebruikers bevraagd.
     
    Kennis van de nieuwe regels
    Minimumleeftijd van 16 jaar
    Er is een minimumleeftijd van 16 jaar om met een elektrische step te mogen rijden (behalve in woonerven en speelstraten). 4 op de 10 Belgen (42%) weten niet dat de wetgever een minimumleeftijd van 16 jaar bepaald heeft voor dit soort voertuigen.
     
    Niet op het trottoir
    Tot vorig jaar mochten gebruikers van een elektrische step op het trottoir rijden zolang ze dat stapvoets deden. In de praktijk was dat quasi onmogelijk om zo traag te rijden en brachten ze op het trottoir voetgangers in gevaar. Sinds vorig jaar moeten gebruikers van een elektrische step verplicht het fietspad gebruiken als er een is, of de openbare weg als er geen fietspad is. 3 op de 10 bevraagde personen (31%) zijn niet op de hoogte van deze regel.
     
    Niet met 2 op de e-step
    Af en toe zie je op een deelstep 2 personen staan. Sinds vorig jaar is het echter verboden om met meer dan 1 persoon zo’n elektrische step te berijden. Deze regel is wel goed bekend. Slechts 12% van de respondenten wisten het niet. Het is wel opvallend dat in Brussel de regel het minst goed gekend is, terwijl daar de meeste steps rondrijden. 1 op de 4 weggebruikers (26%) kent de regel daar niet.
     
    Kennis van de reeds bestaande regels
    Maximumsnelheid
    De snelheid van voortbewegingstoestellen is gelimiteerd tot 25 km/u. Ongeveer 6 op de respondenten weten dat niet (57%). Sommige weggebruikers denken dat de limiet lager is. Dat komt onder andere omdat in Brussel de deelsteps begrensd zijn op 20 km/u. Daarentegen denkt 1 op de 4 (24%) dat de snelheidslimiet 30 km/u of hoger is of menen ze dat er geen snelheidslimiet geldt. Dat kan natuurlijk gevaren opleveren voor de verkeersveiligheid
     
    Beperkt eenrichtingsverkeer
    Gebruikers van een elektrische step zijn gelijkgeschakeld met fietsers. Ze mogen dus rijden in een eenrichtingsstraat, wanneer een onderbord dat toelaat. 4 op de 10 (44%) van de respondenten is hiervan niet op de hoogte.  



    Rechtsaf door rood
    Gebruikers van een elektrische step mogen rechtsaf door rood of rechtdoor op kruispunten waar er borden staan die dit toelaten. 7 op de 10 weggebruikers kent deze regel niet (74%).


    Conclusie
    Vorig jaar waren er 1700 geregistreerde letselongevallen met een elektrische step. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van 2021. Het is dus logisch dat de wetgever de regels rond elektrische steps verstrengd heeft.
     
    De enquête van Vias toont aan dat de regels, ook de oude, niet door iedereen goed gekend zijn. Vooral de regel over de minimumleeftijd om met een e-step te rijden is niet goed genoeg gekend.
    Op  www.vias.be is er daarom nu een quiz om de kennis van de weggebruikers op te frissen. Als blijkt dat de ongevalscijfers met elektrische steps blijven stijgen en de maatregelen van juli 2022 onvoldoende blijken te zijn, moeten er mogelijk strengere voorwaarden komen.
     
     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    07-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe Laika

    Laika Kreos L5009.

    De Kreos is zowat het vlaggenschip van Laika. Gestadig de modellen aanpassen zodat de Kreos altijd update is, is de leuze van Laika.

    Het was de rede om de nieuwste Kreos L5009 eens nader te bekijken. De statige 7,9 m lange halfintegrale met 2 langs enkele bedden boven de garage, een extra grote badkamer, een knappe keuken plus een L-vormige zitgroep met ronde tafel vormen in grote lijnen het luxe verblijf voor twee zwervers.

    Het basisvoertuig voor deze knap afgewerkte opbouw met verwarmde en geïsoleerde dubbele bodem is de Fiat Ducato Heavy met laag AL-KO chassis aangedreven door een 140 pk sterke turbodiesel. Het is logisch dat Laika deze goed uitgeruste kampeerauto als een 4,5 tonner aanbiedt.

    Voor het koetswerk gebruikt de fabrikant ongewoonlijk 44 mm dikke sandwich panelen met langs beide zijden aluminium beplating. Voor het dak zijn hagelbestendige polyester platen gebruikt. 42 mm dikke bodemplaten vormen de 25 cm hoge dubbele bodem. Via binnen deksels en buitenkleppen is de inhoud bereikbaar. Het knappe achterfront is uit polyester vervaardigd met al even mooi gevormde geïntegreerde LED achterlichten. De bekende deurfabrikant Hartal mocht de kloeke deur met venster en een drievoudig slot leveren. Tot slot zijn er enkele licht doorlatende dakluiken geplaatst.

    Een eerste blik in het interieur ontlokt ons een “wauw” kreet. De ontwerpers van Laika combineerden echt hout elementen met donkere wanden. Om het schitterend effect nog te verhogen zijn de kussen in een licht beige kleur. Dank zij de dubbele bodem kon men de vloer zonder opstapjes leggen. De Alde vloeistof verwarming zorgt voor een aangename temperatuur in het interieur inclusief de bagageruimte. Eens men zich in de kussens van de zitgroep heeft neergevlijd is de lust om terug recht te staan over.

    Buiten het genot van de zitgroep is er nog een schitterende keuken. Het aanrecht is gemaakt uit hoogwaardig Corian materiaal. Drie kookvuren met elektronische ontsteking staan ver genoeg van elkaar om een grote pot of pan te kunnen gebruiken. Afgedekt met een Corianplaat is de spoelbak met verdoken kraan in het aanrecht verwerkt. In de onderkast met donker front zijn laden, samen met de apothekers lade is er genoeg plaats voor keukengerief. Voor het lichtere materiaal is de bovenkast geschikt. Een 153 l grote koelkast met links en rechts opendraaiende deuren houdt de drankjes en voedsel fris. Tussen de enkele bedden en de keuken heeft Laika een ruime badkamer geïnstalleerd. Alleen al maar naar kijken geeft een prettig gevoel.  Achter de acryl glazendeur is een roestvrijstalen regendouche met een afzonderlijk te bedienen handdouche. Langs twee afvoer openingen verdwijnt het water in de afvaltank. Aan de overkant is het sanitair al even prachtig uitgevoerd als het interieur. De wastafel met wasbakje zijn hier ook in Corian uitgevoerd met onderaan een prachtig donker meubel.

    De draaibare wc staat in een hoek gebruiksvriendelijk opgesteld. Langs de zijkant  is een handdoekdroger en een spiegel is men niet vergeten. Zelfs aan een 230 Volt stopcontact heeft men gedacht. Een deur met magneetslot sluit de bad- en slaapkamer af van het woongedeelte. Aansluitend bij de badkamer over de volle breedte van het interieur is de slaapkamer met twee enkele bedden. Ze zijn bereikbaar via en opklapbaar trapje. Gedragen door een bodem met bordenvering bieden de matrassen een zalig slaapcomfort. Eigenaardig, de bedden kunnen tot één groot bed worden omgebouwd, maar dat is een optie. Licht en lucht vallen door het panorama dakvenster. Onder de voeteinde van de bedden zijn grote bergvakken.

    Samen gevat.

    De nieuwe Kreos L5009 biedt een schitterend sfeervol interieur met een ruime uitrusting. Daarbij is veel aandacht besteed  aan de afwerking van het product. Standaard is hij uitgerust voor een paar dat van luxe en comfort houdt. Bestaat het gezin uit meer personen kan men een elektrisch bediend hefbed bekomen als optie.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: Fiat Ducato Heavy met laag AL-KO chassis

    Motor: 2,2 l turbo diesel 140 pk

    L X B X H :7,89 x 2,3 x 2,99 m

    MTM: 4.500 kg

    Bedden: 1,92 x 0,76 m   1,9 x 0,76 m

    Meer info www.laika.it


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    29-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwarmen tijdens de winter

    Vakantievoertuigen verwarmen.

    Toen we onze eerste caravan kochten dachten we nog niet aan winterkamperen, we spreken begin jaren 1960. De winter naderde en de gedachte om tijdens de Kerstvakantie  naar het Zwarte woud te rijden kreeg vorm. Echter in de caravan was geen verwarming, dat was nog geen standaard uitvoering. Er was trouwens weinig of geen keus in kachels voor vakantieaanhangers. Ik plaatste een Riviera vloerverwarming in onze caravan. de warmte vertrok vanaf de vloer en hield onze voeten min of meer warm. Gelukkig was het maar een kleine caravan en de Riviera op volle kracht maakte het voor ons warm genoeg. Van isolatie was toen nog niet veel spraak en de ruiten waren echt enkel glas dus het condentiewater liep er in beekjes af. Na 2 winters kochten een al wat betere caravan, geïsoleerd maar nog met enkel acrylglas.

    Als optie was hij uitgerust met een van de eerste type Truma. Hij vond veel toepassing in de caravans. Het was trouwens Helmut Wilk die aan Philippe Kreis (Truma) in 1954 hem de vraag stelde om een caravan kachel voor zijn Wilk caravans te ontwikkelen. Het duurde nog tot 1961 vooraleer de eerste Truma verwarming op punt stond. Het nadeel was dat de warmte op ongeveer een 40/45 cm hoog uit de kachel kwam. Dat vertaalde zich niettegenstaande een dikke tapijt  onder de tafel in koude voeten tijdens de wintervakantie. In 1967 bracht de Trumavent de redding. Bij middel van een ventilator en soepele buizen werd de warmte van de brander afgevoerd dicht bij de vloer en over heel de caravan verdeeld. Voor de voeding van de brander gebruikten we propaangas.

    Truma kachels kende een enorm succes en bijna alle caravans hadden standaard een Truma verwarming, later werden ook de kampeerauto’s er mee uitgerust. Zelfs nog tot nu verbetert Truma constant zijn producten. Er kwamen nieuwe types bij met en zonder boiler, de thermostaat werd nauwkeuriger, de elektronica deed zijn intrede en alle regelingen konden met een afstandsbediening of GSM bediend worden.

    De eerste vloeistof verwarmingen.

    In 1968 verschenen de Zweedse Polar caravans met een Primus vloeistof verwarming. Die had in Zweden de kinderziekten al uitgeroeid. De Zweedse caravans zoals Polar, Caby, Kabe en Solifer waren goed tegen de koude beschermd. In Zweden waar ze gemaakt werden was het nu eenmaal veel kouder dan hier. Zij hadden het Zweedse product de vloeistof verwarming Primus om zich behaaglijk te verwarmen. Het was telkens een aangename avond als we bij een van onze Zweedse vrienden uitgenodigd werden. In die tijd was de Primus soms al eens nukkig en must er wat aan gesleuteld worden. Tijdens een van onze latere wintervakanties waren er kampeerders met niet de goedkoopste caravans die een voor caravans aangepaste “mazout kachel” hadden. Als het niet vroor leverde ze goede prestaties en was meer dan warm genoeg binnen. Met de toenmalige temperaturen van rond de -15°C die in de winteroorden heerste kristalliseerde de diesel brandstof zoals we al wisten van de weigerende automotoren, ze verstopten de filter en er kwamen nauwelijks enkele druppels bij de brander. Voor zo ver we vernamen  het volgend jaar had niemand nog een dieselverwarming in zijn caravan. Het enige wat we niet hebben kunnen proberen was de Deense knap gestroomlijnde caravan met een petroleum kachel. De bewoners echter waren er tevreden mee.

    In 1966 kwam de Alde met zijn vloeistof verwarming in beeld en drukte langzaam de Primus uit de caravans. Truma bleef met zijn steeds verbeterend systeem hoge toppen scoren. De prijs had er veel mee te maken. Het waren toen enkel de dure Zweedse caravans die weinig verkocht werden in België maar met het knap vloeistofsysteem verwarmd werden.

    In de loop van 1970 begonnen meer en meer kampeerauto’s in het straatbeeld te verschijnen, bijna hoofdzakelijk zelfbouw. Als de fabrikanten ook zwerfauto’s begonnen te bouwen past Truma zijn verwarming en systeem aan voor die vakantieauto’s. Voor grote wagens echter bleek die luchtverwarming wat te zwak te zijn bij vriestemperaturen. Langzaam kwam Alde meer in trek bij grote kampeerauto’s en ook bij grote caravans. Het nadeel is de prijs van de verwarming zelf en de montage van het geheel is duurder dan voor een Truma. Bovendien heeft Alde met zijn toebehoren een groter eigen gewicht, daarom is het moeilijker ze in een 3,5 ton zwerfauto in te bouwen. Hij neemt ook meer plaats in. Alle meubels moeten een spouw hebben tussen buitenwand van de kampeerauto en de caravan en de meubels. Hierdoor wordt de binnenruimte van het interieur ongeveer 10 cm smaller. Maar dat alles weegt niet op tegen de voordelen die een Alde biedt. Het opwarmen van het interieur verloopt iets trager dan met een luchtverwarming zoals Truma. Dat is logisch, lucht is sneller warm en via de luchtslangen snel over heel het interieur verspreid. Bij een vloeistof verwarming moet eerst de vloeistof worden verwarmd ze wordt bij middel van een pomp naar de convectoren gestuwd die langzaam hun warmte afgeven achter de meubels, ze opwarmt en verder het interieur op een aangename constante temperatuur houdt. Bij de meeste grote wagens is een vloeistof verwarming voorzien, in de winter is dat een luxe. Het is mogelijke een warmte wisselaar te (laten)monteren hij gebruikt het water van de motor om het interieur tijdens het rijden te verwarmen of om het water van de boiler warm te houden.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Truma en Alde hebben in veel types een elektrisch verwarming element geïntegreerd. Dat kan helpen om sneller te verwarmen of in bepaalde omstandigheden minder gas te verbruiken.

    Camperbussen

    De laatste jaren kennen de camperbussen een enorme groei. Met hun 2,1 m breedte en 6,5 m lengte of korter zijn ze handig in het verkeer. Het meubilair en de meestal uit de kluiten gewassen natte cel nemen veel plaats in zodat er slechts een smalle loopruimte overblijft. Ergens tussen de bedden en bagageruimte probeert de fabrikant dan een paar gasflessen te proppen. Om plaats te sparen en minder gewicht zijn er veel van deze handige zwerfauto’s uitgerust met een Webasto diesel verwarming. Deze dieselbranders hebben al heel lang hun sporen verdiend bij het verwarmen van de vrachtwagen stuurcabines.

    De ingenieurs van Webasto hebben in het begin dat ze in kampeerauto’s gebouwd werden de elektronica moeten aanpassen want de startstroom ging met te veel batterijstroom lopen. Als ze op volle kracht werken zijn ze soms nogal rumoerig, maar wees gerust je zal geen kou lijden als de aandrijving wat trager loopt tijdens koude winterdagen.

    Hou rekening dat een dieselbrander meer onderhoud vergt dan een gasbrander.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Een kleine Webasto wordt soms als hulpverwarming geïnstalleerd om de grote stuurcabine van integrale kampeerauto’s beter te verwarmen en de ruiten dampvrij te houden.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Webasto –Eberspächer kunnen in een personenwagen worden gebouwd als stand verwarming. Zelf had ik een stand verwarming in mijn wagens. Als ’s morgens de ruiten aangevroren waren en de motor ijskoud stak ik de Webasto een 10/15 minuten vóór ik moest vertrekken aan. De ruiten waren dan ontdooid, het interieur was een beetje opgewarmd en de motor was niet meer zo ijskoud, starten en wegrijden was nooit een probleem.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    ALTIJD een mobiel elektrisch vuur en een haardroger bij hebben als u op wintervakantie gaat.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Tijdens mijn ongeveer 50 jarig winterkamperen met die verschillende soorten verwarmingssystemen was er nu en dan wel eens een nukkig. Meestal kon het snel verholpen worden. Het is zeer belangrijk de verwarmingen regelmatig te onderhouden en net vòòr de de vakantie nog even kijken of alles goed functioneert.

    Niet vergeten het enigste gas om in de winter te gebruiken is propaangas.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    We hebben vanaf 1964 op enkele jaren na ieder jaar op wintervakantie geweest met Kerstvakantie en/of februari. Vroeger waren de winters veel kouder +/-15°C waren normale wintertemperaturen, dat is nu tot een paar graden onder nul gestegen. Tijdens onze koudste nacht ooit daalde de temperatuur tot -28°C. Bijna ieder jaar hadden we een testcaravan, later waren het test kampeerauto’s, nu heb ik en éénpersoons camperbus regelmatig ga ik de sneeuw opzoeken.

    We hebben veel ervaring opgedaan met verwarmingen. Zo goed als alle types van verwarming in caravan of zwerfauto hebben we kunnen uittesten. De beste resultaten scoorden de vloeistofverwarmingen, zoals de nu goed bekende Alde voor zijn aangename constante warmte van voeten en interieur.

    Het was niet de bedoeling om van de verschillende verwarmingssystemen een uitgebreid artikel te schrijven. Ieder merk heeft verwarmingen met en zonder boiler. Voor vloeistofverwarmingen altijd reserve vloeistof meenemen. Dieselverwarmingen best alle 2 jaar een onderhoud.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­het officiële ALDE service center in België

    Email: info@vee-motorhomes.be

    www.truma.de

    www.webasto.nl


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wintervakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    28-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Nieuwe Maxia van Hobby

    Hobby Maxcia 585UL

    De Maxia heeft een goede reputatie bij de kampeerders. Om die rede heeft Hobby het aanbod uitgebreid met drie nieuwe types. We bekeken het middelste model de 585UL met zeer geschikte indeling voor een paar dat graag wat bewegingsruimte heeft maar toch niet met een tamdenas op stap wil.

    Met een pk rijke trekauto kan een paar nog goed op stap met de 2,5 m brede en 7,7 m lange Maxia 585UL. Het is een comfortabele caravan en biedt meer bewegingsvrijheid dan de 495UL en is handiger in het verkeer dan zijn grote broer met een dubbele as. De Maxia 585UL zet 1700 kg op de weegschaal, kan belanden worden tot 2.000 kg. Om te mogen rijden met die gespan heeft de chauffeur van de trekauto iets meer nodig dan een rijbewijs B.

    Hobby houdt zich meestal aan aluminium beplating met mini hamerslag profiel voor de wanden. Gladde beplating komt misschien nog eens maar de fabrikant weet het voorlopig nog niet. Met zijn uit ABS materiaal gebogen voorfront is een Hobby altijd een blikvanger. Dat chic gebogen front is echter uit grote delen samengesteld, dat kan een dure herstelling worden na een ongeluk. Kunnen we evengoed zeggen van  het al even knap achterfront. De inhoud van de disselkoffer is goed bereikbaar evenzo zijn de hoeksteunen goed bereikbaar. Het neuswiel met ingebouwd weegsysteem  is vast een nuttige uitrusting. De brede kloeke ééndelige buitendeur heeft een venster en een drievoudige vergrendeling. De vensters met comfort rollo’s hebben ook een drievoudige veiligheidssloten. Een groot licht doorlatend dakluik in de middengang, de dakluiken van de slaapkamer en de natte cel laten voldoende licht en verluchting toe.

    Hoewel het meubilair wat hoekig is heeft het toch het bekende wauw effect van Hobby Vooraan zijn twee enkele bedden omgeven door bovenkasten met witte vlakke deuren. Het vormt een prachtig contrast met de donkere wand met in de midden een vierkant venster. Nog wat open bergvakken en twee lichten zorgen voor afwisseling van de wand. De bedden zijn lang genoeg en al zijn het eenvoudig lattenbodems de degelijke matrassen bieden een perfect slaapcomfort. Wandelen we naar voor valt het 1 m² groot tafelblad met schuine hoek en op een centrale poot op. Voor een paar een zee van ruimte in de zitgroep. Ze zich in een hoek neer vleien om tv te kijken of te lezen.

    Komen vrienden op bezoek geen  probleem plaats genoeg op de comfortabele kussens. Hier ook zien we de bovenkasten met witte deuren en onderaan een open legvak. Drie vensters bieden een panoramisch uitzicht. In het centrale deel zijn grote meubelen te vinden, in een 2,5 m brede caravan kan dat, er blijft zelfs nog een brede gang over. Kijken we even naar de keuken naast de buitendeur. Zij heeft al zeker grote bovenkasten met onderaan een open legplank. Het aanrecht is diep genoeg om er drie kookvuren met elektrische ontsteking te integreren er kunnen zelfs groten potten of pannen worden gebruikt. Naast de met een glazenplaat af te sluiten kookvuren is een vierkante spoelbak. Vooraan blijft nog genoeg plaats over om de voorbereidingen te doen van culinaire genoegens. Onderaan zijn laden met een licht front en donkere handgrepen plus een bakoven. Een apothekerslade vult de bergvakken aan en een 140 l koelkast houdt de drankjes en voeding fris. Lichtschakelaars, 230 Volt stopcontacten en USB aansluitingen zijn langs de spoelbak geïnstalleerd.

    Aan de overkant is een groot meubel dat rechts ingedeeld is als hang- en legkast voor kleren. De badkamer vormt het linkerdeel van de kast. Er is genoeg plaats binnen, in de kasten kan men voldoende toiletgerief bergen. Er zijn nog enkele schappen en naast het waskommetje in de hoek is een brede legplank. Daarnaast staat de wc gebruiksvriendelijk opgesteld. Een groot dakluik vervangt een venster en in de spiegel kunt u zich bijna volledig bewonderen.

    Zoals men mag verwachten is de Maxia voorzien van een Truma Combi 6 met een 10 l boiler. Winterkampeerders hoeven geen angst te hebben om kou te lijden gedurende een wintervakantie. Hobby heeft al veel jaren een uitgebreid lichtnet dat intussen al enkele malen verbeterd is. Overal is licht, sfeerlicht, fel licht boven de tafel, sfeerlicht dan men kan dempen, 230 Volt stopcontacten, 3 USB aansluitingen en rookmelder, langs buiten is er een 230 volt stopcontact en aansluiting voor tv.

    Samen gevat

    Een super de luxe caravan als de Premium is de Maxia net niet. Zijn koetswerk moet niet onderdoen voor zijn duurdere broeders. Het interieur met zijn moderne uitvoering valt best mee en doet zeer gemoedelijk aan. Combinaties van kleur, licht, houtdecor en verlichting maakt van de Maxia een aangenaam en sfeervol vakantie verblijf.

    Technische gegevens

    Buiten afmetingen: L X B X H 7,685 x 2,5 x 2,641 m

    Binnen afmetingen: 6,12 x 2,367 x 1,97 m

    Leeg gewicht 1.600 kg

    MTM 2.000 kg

    Bedden: 2 – 2,0 x 0,8 m

    Info=: Hobby caravans.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ze waren nog klein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    25-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 Jaar CamperClean

    CamperClean viert de 10e verjaardag van zijn los- en bevoorradingsstation

    Bijna 600 CamperClean-stations in heel Europa

    10 jaar CamperClean-Station

    Bijna 600 CamperClean-stations in 16 Europese landen

    Jubileumstation nr. 500 bevindt zich in het grootste caravanhandelscentrum van Europa

    Na 10 jaar zijn er momenteel 600 volautomatische CamperClean los- en bevoorradingsstations in 16 Europese bestemmingen. Nadat midden vorig jaar het 500ste station in het Caravan Center Bocholt werd geïnstalleerd, heeft de verspreiding zich snel ontwikkeld. Aanvankelijk waren er in 9 jaar 500 stations, maar nu zijn er binnen een jaar al 100 stations die worden besteld en geïnstalleerd door campings, parkeerplaatsen, caravanhandelspartners en ook benzine- en ruststations. Dit jaar 2023 viert CamperClean een ronde verjaardag van het in heel Europa gepatenteerde en meest gebruikte afvoer- en bevoorradingsstation voor mobiele cassettetoiletten.

    500ste station bij het Caravan Center Bocholt

    Midden vorig jaar werd het 500ste station geïnstalleerd in het Caravan Center Bocholt. In Bocholt op een enorm gebied met een state-of-the-art servicecentrum, werkplaats, verkoopruimte en accessoireswinkel. Daar is het CamperClean-station een trots lid van een zeer gemotiveerd team met ongeveer 100 competente medewerkers onder leiding van de familie Thielke. Meer dan 400 caravans en campers van alle categorieën en (bijna) alle toonaangevende fabrikanten maken het Caravan Center Bocholt tot europa's grootste caravanhandelscentrum. Een opmerkelijke 12.000 werkplaatsbestellingen, die worden afgehandeld door 23 installateurs, meer dan 1.500 caravan- en camperleveringen en 70 huurcampers zullen in de loop van een jaar worden georganiseerd. Het 500e CamperClean-station, met zijn schone service en handige technologie, past precies in deze speciale omgeving.

    Geschiedenis van het CamperClean station

    Hoe is dit succesverhaal tot stand gekomen? Nadat Ralf Tebartz na zijn eerste persoonlijke kampeerervaringen het idee kreeg voor een hygiënische afvoeroplossing, ontwikkelden het huidige managementtrio Ralf en Peter Tebartz en Mark Butterweck het CamperClean-station stap voor stap tot marktrijpheid. Het begon allemaal in 2008 vrij rustig in een garage (zoals vele andere wereldwijd succesvolle uitvindingen) in Schermbeck. Parallel aan de technische ontwikkeling ging het in 2010 door de vele gevallen van de Europese bureaucratie om het Europese octrooi met het marktklare product aan te vragen na de officiële oprichting van het bedrijf. In 2013 werden de eerste prototypes op campings geïnstalleerd. En vandaag, 10 jaar later, is het volautomatische verwijderingsstation niet alleen gepatenteerd in heel Europa, maar is het ook aanwezig in 16 landen met momenteel bijna 600 stations.

    Een historische mijlpaal was het 500ste station. Maar de verspreiding neemt snel toe. De unieke voordelen op hygiënisch, ecologisch en economisch vlak worden steeds meer aanvaard door zowel de uitbaters als de gebruikers van de site. De huidige generatie kampeerders wil niet langer vies worden bij het weggooien van toiletinhoud, om nog maar te zwijgen van de hygiënische factor in tijden van de pandemie. De voordelen van het CC-station liggen voor de hand: de monteurs zijn al meer dan 500 keer geïnstalleerd en kunnen zonder problemen miljoenen keren worden gebruikt. Het gehele ontwerp is in heel Europa gepatenteerd.

    CamperClean station, ecologisch en economisch voorbeeldig

    Bij hygiënische reiniging wordt slechts 10 liter water plus 1,5 liter gebruikt voor het vullen met microbiologisch sanitairadditief: ecologisch (absoluut chemicaliënvrij!) en economisch (laag waterverbruik) absoluut voorbeeldig. De reinigingstijd is slechts 180 seconden per handeling. Bovendien werkt het gepatenteerde systeem met een zachte waterdruk van 2,5 BAR, wat voldoende is voor een optimale reiniging en tegelijkertijd bijna alle cassetteformaten zeer voorzichtig behandelt. In vergelijking met het volautomatische CC-station ontbreekt het handmatige verwijdering vaak aan hygiëne, is het waterverbruik moeilijk te controleren en is handmatige reiniging gemiddeld veel tijdrovender.

    Een goede deal voor operators en gebruikers

    De financiële investering van het CC-station, of het nu gaat om aankoop, huur of leasing, kan snel worden afgeschreven. Het CC-station wordt zelfs een waardevol bedrijfsmodel voor de operator, omdat de kosten per reiniging door de operator zelf worden bepaald en de inkomsten in zijn eigen schatkist vloeien. Overigens heeft CamperClean een uitstekende service die ter plaatse is in het zeldzame geval van een storing of voor onderhoud. In tegenstelling tot een computer, die door middel van onderhoud op afstand kan worden bewaakt en eventueel gerepareerd, vereist een mechanisch product competent handwerk. Zoals het gezegde luidt: Het eerste station wordt verkocht door de verkoopafdeling, elkaar door de dienst.

    En natuurlijk de vraag van gebruikers die, met de zeer schone en hygiënische verwijdering van hun toiletinhoud, genieten van een niveau van comfort dat ze over het algemeen niet gewend zijn en in de toekomst niet willen missen. Het eenvoudig inbrengen van de cassette, het volautomatisch reinigen van de cassette en het probleemloos betalen door middel van munten of kaarten zijn verdere servicevriendelijke voordelen.

     Meer informatie is te vinden op www.camperclean.de.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    19-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carthago nieuwste fabriek

    Carthago Group richt zich op groei: inhuldiging van de nieuwe fabriek voor de Malibu Van in Ormo¸/Slovenië

    Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie

    Nieuwe banen: naar verwachting 2024 werknemers tegen eind 300

    Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie

    Malibu Van: Succesvolle serie onder comfort campers

    Carthago d.o.o.: aantrekkelijke werkgever, voorbeeldige sociale voordelen

    2023: het grote jubileumjaar in de Carthago Group

    Het is een typisch voorbeeld van de spreekwoordelijke Carthago-dynamiek: precies een jaar na het leggen van de eerste steen opende de Carthago-groep haar nieuwe fabriek in Ormo¸ / Slovenië. De site is gespecialiseerd in de productie van de populaire Malibu-bestelwagen. De totale investering bedraagt zo'n 50 miljoen euro en naar verwachting komen er eind volgend jaar 300 banen bij. Met Ormo¸ als tweede fabriek in Slovenië naast Odranci, geeft de bedrijvengroep een duidelijk signaal af met zijn gerenommeerde merken Carthago en Malibu voor kampeerauto’s in de premiumcategorie: Carthago blijft stabiel en duidelijk op een groeipad, zelfs in tijden van politieke en economische onzekerheid.

    Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie

    Het grote belang van de Carthago-groep, die nu twee fabrieken in Slovenië heeft, wordt gedocumenteerd door de gastenlijst tijdens de inauguratieceremonie, geleid door de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie. Zij werden onder meer vergezeld door Danijel Vrbnjak, burgemeester van Ormo¸. Naast het management van het Sloveense bedrijf Carthago d.o.o. was het volledige management van de Carthago Group, inclusief de oprichter en eigenaar Karl-Heinz Schuler, aanwezig. Dit onderstreept de strategisch belangrijke band tussen de Duitse camperfabrikant en zijn vestigingen in Slovenië.

    Karl-Heinz Schuler benadrukte in zijn toespraak ook de nauwe relatie tussen de locaties in Duitsland en Slovenië: "Naast ons hoofdkantoor in Aulendorf/Opper-Zwaben vormen de fabrieken in Odranci en nu in Ormo¸ de ondersteunende en onmisbare pijler van de Carthago-groep. Zonder voet aan de grond in Slovenië zou de Carthago Group niet zijn wat ze nu is: een van de meest succesvolle fabrikanten van premium campers in Europa."

    Nieuwe banen: naar verwachting 2024 werknemers tegen eind 300

    De nieuwe, zeer gespecialiseerde en moderne fabriek in Ormo¸ in het noordoosten van Slovenië werd letterlijk gebouwd op een greenfield-site. Het landoppervlak beslaat ongeveer 100.000 vierkante meter. De productie omvat onder andere een timmerwerkplaats, voormontage en montage en het magazijn. Naast aantrekkelijke werkplekken kan het personeel zich verheugen op moderne sociale ruimtes en het bedrijfsrestaurant. De totale investering bedraagt zo'n 50 miljoen euro.

    In de eerste uitbreidingsfase die in mei begint, zal de nieuwe fabriek een jaarlijkse capaciteit van ongeveer 3.000 Malibu Vans hebben. Bij de start van de productie zullen ongeveer 180 mensen werkzaam zijn in Ormo¸. Hun aantal zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 2024 werknemers tegen het einde van het eerste volledige productiejaar in 300.

    Tot nu toe is de Malibu-bestelwagen parallel met Carthago- en Malibu-campers geproduceerd in de nabijgelegen Odranci-fabriek van de Carthago Group. De twee fabrieken liggen op slechts ongeveer een half uur rijden van elkaar. Daarom kunnen bijna 100 ervaren werknemers uit Odranci de basis vormen van de werknemers in Ormo¸, die eerder vanuit deze regio naar hun werkplekken in Odranci pendelden. Sandra ´upanec, Managing Director van Carthago d.o.o: "Dit zorgt voor een snelle opvoering van de productie en topkwaliteit."

    De verhuizing van de bestelwagens naar de nieuwe fabriek maakt capaciteit vrij voor de kampeerautoproductie in Odranci. Er zullen geen banen verloren gaan. Integendeel, de site wordt verder uitgebouwd en er wordt verder gezocht naar nieuwe medewerkers.

    Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie

    Tijdens de bouw van de fabriek in Ormo¸ lag de focus niet alleen op state-of-the-art en efficiënte productie, maar ook op milieubescherming en duurzaamheid. Markus Kern, CEO Carthago: "In Ormo¸ combineren we economie en ecologie op een voorbeeldige manier."

    Ongeveer een derde van het areaal bestaat uit beplanting en groen. LED-verlichting bespaart energie, net als warmteterugwinning in perslucht en vacuümgeneratie. De centrale wordt van energie voorzien door een warmtekrachtcentrale en een fotovoltaïsch systeem met een aanzienlijk vermogen van één megawatt. Zeer efficiënte warmtepompen dekken stroompieken op. Alle productie- en kantoorruimtes kunnen gecontroleerd verwarmd, gekoeld en geventileerd worden. Thomas Weiß, Managing Director van Carthago d.o.o., vat samen: "Het resultaat is zowel state-of-the-art als een voorbeeldige milieuvriendelijke productie."

    Malibu Van: Succesvolle serie onder comfort kampeerauto’s

    De Malibu Van is een van de pioniers van de populaire comfort kampeerauto’s met badkamers. Ze worden steeds belangrijker in Duitsland en Europa. De Carthago Group blijft een groot potentieel voor de toekomst zien in dit marktsegment. De relevantie van de Malibu Van werd onlangs benadrukt in de verkiezing voor Camper van het Jaar 2023 in Duitsland, waar hij voor de vierde keer op rij zijn categorie won.

    Carthago d.o.o.: aantrekkelijke werkgever, voorbeeldige sociale voordelen

    In de nieuwe fabriek in Ormo¸ zullen aantrekkelijke banen worden gecreëerd. De toekomstige beroepsbevolking zal profiteren van de bekende uitstekende sociale voordelen van Carthago d.o.o. Het gaat onder meer om een royale vakantietoeslag of een bedrijfspensioenregeling. Carthago d.o.o. werkt samen met scholen en biedt stages aan junior medewerkers. De werkplekken zijn uitgerust met state-of-the-art apparatuur, en vlakke hiërarchieën en goede ontwikkelings- en carrièremogelijkheden zijn ook typerend voor het dynamische bedrijf.

    2023: het grote jubileumjaar in de Carthago Group

    De opening van de nieuwe Ormo¸-fabriek komt in een opmerkelijk jaar voor de Carthago Group: tien jaar Malibu Van, 15 jaar Odranci-fabriek en tien jaar Carthago City, het unieke hoofdkantoor van de Carthago Group in Duitsland. Last but not least viert de gemeente Ormo¸ in 2023 haar 750-jarig bestaan.

    Info:

    Meer info: Carthago Reisemobilbau GmbH

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemsens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Pilote

    Pilote Atlas A696G nieuwe modellen

    Pilote breidt zijn gamma uit met twee smalle halfintegrale. De net geen 7 m lange A696G is een 2,2 m brede kampeerauto die met zijn knap interieur enkele nieuwigheden mee kreeg, waarmee hij zich onderscheidt van veel concurrenten. Het tweede type wat korter, de Atlas A656D is bijna klaar voor productie.

    Beide halfintegrale hebben een Ford Transit met zwarte stuurhut en een indrukwekkende radiator grille. Een sterke turbo diesel stuurt 170 paardjes naar de voorwielen geholpen door een zesgang automaat. In combinatie met de zwarte stuurcabine, zwarte aluminium velgen en de opvallende decorstukken op de flanken van het koetswerk zal de A696G niet onopgemerkt voorbij rijden.

    Met de  indeling waagt Pilote wat nieuws in de halfintegrale kampeerauto wereld. Zulk een 2,2 m smalle zwerfauto met zijzitbanken in de zitgroep vindt men zelden. Dank zij de zijzitbanken hindert er geen dwarszitbank het doorzicht naar achter, het geeft ook meer bewegingsvrijheid in het interieur.

    Knap uitgevoerd is het hefbed boven de zitgroep. Het nestelt zich volledig in het dak zodat eronder nog 1,95 m stahoogte over blijft. Achter de zitgroep sluit de keuken aan. Twee kookvuren en een spoelbak zijn in het aanrecht geïntegreerd. Vooraan blijft nog een lapje vrij als werkoppervlak. Onderaan verborgen achter donkere fronten is plaats voor keukengerief, een 133 l absorptiekoelkast houdt de levensmiddelen fris.

    Met een trapje op komt men in de badkamer, ze is verdeeld over heel de breedte van de wagen. Aan de linkerkant is een douchecel, rechts de gebruiksvriendelijk opgestelde wc en kasten met witte en donkere deuren. Dit deel is afsluitbaar van de woonruimte. In zulk een smalle halfintegraal was het meten en passen om een bruikbare badkamer volledig in het interieur te krijgen. Achterin is een dwarsbed.

    Omdat de ontwerpers van Pilote liever een ruime comfortabel zitgroep tekende en eveneens een grote badkamer voor een smalle halfintegraal kon men geen enkele bedden meer in de achterkant van de wagen persen. Het is dus een dwarsbed geworden. Een comfortabel breed bed maar als er tijdens de nacht iemand uit moet om een plasje te doen is de partner meestal mee wakker. Aan het bed zijn geen vensters om te vermijden dat de slapers met hun voeten in de gordijnen verstrikt geraken. Verlichting en verluchting worden opgevangen door een groot venster in de achterwand en een Heki dakluik boven het bed. In de garage onder het bed is plaats voor fietsen. Buiten de al uitgebreide uitrusting heeft de Atlas A696G nog twee zonnepanelen en twee lithium batterijen. Voor deze wagen zal je toch ongeveer een 84.000 euro moeten voorzien.

    Wat weten we over de kleinere A656D?

    Hij zal ongeveer 6,5 m lang zijn. Omwille van de plaats schrapte Pilote het vast bed achterin, de aanwezige zwervers zullen in het hefbed boven de zitgroep de nacht moeten doorbrengen. Geen nood het bed is groot genoeg voor twee en de matras ligt comfortabel. In plaats van het vast bed is nu een uitgebreide badkamer en kleedkamer achterin het interieur gebouwd.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig Ford Transit met laag chassis.

    Motor: Turbo diesel 170 pk met voorwiel aandrijving en automaat.

    MTM: 3.500 kg

    Bed: L X B X H: 6,98 x 2,2 x 2,88 m

    Info: Alpha Motorhomes


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie nieuwelingen bij Sunlight

    Sunlight

    Sunlight sluit aan met 3 nieuwe types bij de fabrikanten die Ford Transit als basisvoertuig gebruiken.

    Drie nieuwe halfintegrale kampeerauto’s zullen we kortelings uit de Sunlight fabriekspoorten zien rollen.

    Terwijl het kleinste model met enkele bedden de T 670S net geen 7,0 m lang is, zijn de T 690 en de T 680 7,36 m lang.

    De 690 is achterin met een eilandbed uitgerust. Integendeel kreeg de T 680 enkele bedden in de slaapkamer, die bij middel van bijkomende kussens tot een groot bed kunnen omgebouwd worden. Om het niet te moeilijk te maken hebben de ontwerpers van Sunlight een kopie gemaakt van een succesnummer op Fiat Ducato. Dat spaart veel ontwikkeling kosten uit.

    Voor de slaapkamer bevindt zich een ruime  badkamer met wc, wastafel en douche verdeeld over de volle breedte van het interieur. Een deur sluit dit deel af van de woonkamer. Tussen zitgroep en sanitair heeft men een L-keuken geïnstalleerd. Ze is uitgerust met 2 kookvuren met elektrische ontsteking en een 156 l absorptie koelkast. Onderaan is in de kasten genoeg plaats voor het keuken gerief van een koppel.

     Meer naar voor is de zitgroep met een tafelblad uit één stuk, verschuifbaar bij middel van profielen aan de wand onder het venster en door één poot gedragen. Met een optioneel hefbed en omgebouwde zitgroep kunnen er 5 zwervers hun bedje dekken in de T 680. Wel is het opletten met de lading want de wagen heeft een MTM van 3.500 kg.

    De Ford Transit als basisvoertuig heeft standaard een 130 pk sterke turbo diesel motor. Met zijn zwarte metallic kleur van de stuurcabine en zijn stoere radiator grille rijdt hij niet ongemerkt voorbij. Daarbij heeft hij een flinke standaard uitrusting aan boord. Als hij voorbij is komt het mooie moderne achterfront met opvallende bumper en lichten in ’t zicht. In het interieur is het meubilair sterk opgefrist met witte bovenkast deuren, antraciet kleurige accenten aan de keuken en wanden in een licht houtdecor. Daarbij is de stahoogte tot 2,1 m opgetrokken wat het interieur een aangenaam en comfortabel gevoel geeft.

    Prijzen beginnen voor de T 680 ongeveer bij de 68.500 euro.

    Technische gegevens van de t 670S en de T 690 L

    Basisvoertuig: Ford Transit met vlak chassis

    Motor: 130 pk sterke turbo diesel met voorwielaandrijving.

    Afmetingen;L x B x H 7,36 x 2,32 x 2,93 m

    MTM 3,5 ton

    Info www.sunlight.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een boek in de hand komt door gans het land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!