B b B b 1 u (29)
|
Baureihe 628 en 629
|
De Baureihe 628 en 629 is een tweedelig diesel hydraulische treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
Het treinstel werd in de 1970er jaren ontworpen door Bundesbahn-Zentralamt München samen met Waggonfabrik Uerdingen ter vervanging van de 795 en 798 ook wel Uerdinger Schienenbus genoemd. Ook moesten deze treinen de 515 gaan vervangen.
Deze trein is opgebouwd uit een stalen frame van geprofileerde platen. De draaistellen zijn vervaardigd door Wagmann. De wielen hebben een kleinere diameter dan gebruikelijk. Deze treinen kunnen tot zes eenheden gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.
|
de 628 023-4 in Kempten foto : Jan Oosterhuis
|
De treinen van de proto serie 628.0 werden door de Deutsche Bahn (DB) sinds 1974 ingezet op het traject van de Außerfernbahn tussen Garmisch-Partenkirchen en Kempten (Allgäu) Hbf. Deze treinen hadden twee motoren en werden doorlopend genummerd en gekoppeld. Bijvoorbeeld: 628 001 + 628 011, enz.
In 1980 werden voor de ontwikkeling van de Baureihe 628.1 proeven gehouden met gebruik van sterke motoren. Hiervoor werden uit de treinen 628 006, 628 016, 628 007 en 628 017 de motor gedemonteerd en in de aangekoppelde treinen 628 021, 022, 023 en 024 een sterke motor gemonteerd. In 1984 / 1985 werden de Scharfenberg koppelingen door buffers met schroef koppelingen vervangen.
Op 1 januari 2005 begon Koleje Mazowieckie (KM) met regionaal personenvervoer rond de hoofdstad Warschau. Voor de niet geëlektrificeerde trajecten werden een 5 treinen van dit type als VT 628 van de Deutsche Bahn (DB) overgenomen.
|
de 928 524-8 stuurstand-rijtuig
|
De 628.1: Deze treinen van de Baureihe 628.1 bestaan uit een motorwagen en een motorloos stuurstand-rijtuig van de Baureihe 928.1 De 628.4: Deze treinen van de Baureihe 628.4 bestaan uit een motorwagen en een motorloos stuurstand-rijtuig van de Baureihe 928.4. Bij deze treinen werden de beide balkons bij de overgang vergroot en grotere deuren gemonteerd.
Tijdens de bouw werden twee treinen van het type 628 aan de Chemins de fer luxembourgeois (CFL) verkocht.
De 628.9 en 629 Deze treinen bestaan uit een motorwagen van de Baureihe 628.9 en een een motorwagen van de Baureihe 629. De Baureihe 628.4 was de basis voor deze treinen. Ook bij deze treinen werden de beide balkons bij de overgang vergroot en grotere deuren gemonteerd.
Tijdens de bouw werden twee treinen van het type 628.9 + 629 aan de Caile Ferate Române (CFR) verkocht.
Op 17 oktober 2005 werd door een brand in het Bahnbetriebswerk Nürnberg West het museumvoertuig de 627 001 van Verkehrsmuseum Nürnberg grotendeels beschadigd en daarna gesloopt.
|
passagiersruimte van de 628 auteur : Michael Meding CC 3.0
|
Fabrikanten : DUEWAG (Uerdingen), LHB (werk Salzgitter)en WU (werk Berlin-Wittenau) Lengte over buffers : 45,1 m(628.0) - 45,1/46,4 m(628.1/2./.4) en 46,4(628.9/629) Maxsnelheid : 120 km/h Dienstgewicht : 64 t(628.0) - 63,6 t(628.1/.2/.4) en 84 t(628.9/629) Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 2x213/221 Kw(628.0 - 1x357/410/485 kw(628.1/.2/.4) en 2x485 kw(628.9/629) Bouwjaar : 1974-75(628.0) - 1981-96(628.1/.2/.4) en 1994-95(628.9/629)
|
Bron : Wikipedia CC 3.0
|