De Baureihe 614 is een driedelig diesel treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen werden in gezet van uit Bw Nürnberg en Bw Braunschweig en ook een aantel jaren vanuit Bw Trier.
de 614 041-2 in Nürnberg foto : Jan Oosterhuis
Het treinstel werd door MAN ontwikkeld uit de Baureihe 624 en de Baureihe 634. In 1971 werden de prototypes 614 001/914 001/614 002 en 614 003/914 002/614 004 geleverd. Deze treinen waren voorzien van een soort kantel installatie. In 1973 werd de eerste serie van 25 treinen geleverd aan Bw Nürnberg en in 1975 werd de tweede serie van 15 treinen geleverd aan Bw Braunschweig.
Vanaf 2009 zouden 15 drie delig treinen in Polen worden in gezet. Daarvoor werden ze van Bw Nürnberg naar Bw Berlin-Lichterfelde overgebracht.
de 614 070 in groen-witte versie foto : der bahnhof
Het treinstel bestaat uit twee koprijtuigen met dieselhydraulische aandrijving en een motorloos tussenrijtuig. Het treinstel is uitgerust met luchtvering. De twee prototypes waren bovendien voorzien van een kantelinstallatie. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van buffers met schroef koppelingen. Tussen de motorwagens en tussen rijtuigen bevinden zich Scharfenberg koppelingen.
de 614 022 in een samenstelling met twee tussenrijtuigen 934 auteur : Axel Tomforde CC 3.0
Fabrikanten : MAN Nürnberg, DUEWAG Uerdingen Lengte over buffers : 79,5 m Maxsnelheid : 140 km/h Dienstgewicht : 139 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 754 Kw Bouwjaar : prototype 1971 - serie 1972-75
De Baureihe VT 23 en VT 24 later als Baureihe 624 en 634 waren driedelig diesel treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen waren gestationeerd in Bw Trier, Bw Braunschweig, Bw Frankfurt, Bw Nürnberg en Bw Osnabrück.
de 624 668-0 in Herne foto : MPW57
Het treinstel werd in 1959 door de Deutschen Bundesbahn besteld bij MAN Nürnberg en bij Wagonfabrik Uerdingen. Beide ondernemingen bouwden elk twee drie delig prototype treinen.
Sinds 4 januari 2005 zijn een aantal uit Osnabrück afkomstige treinen verkocht aan de Polskie Koleje Panstwowe (PKP). Deze gebruikt de motorwagens met aangeduid SA 110 en de tussenrijtuigen met aangeduid SA 112.
de 624 662-01 in blauw-beige versie auteur : Klaus Jähne CC 3.0
Het treinstel bestaat uit twee koprijtuigen met dieselhydraulische aandrijving en een motorloze tussenrijtuig. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van buffers met schroef koppelingen. Tussen de motorwagens en tussen rijtuigen bevinden zich Scharfenberg koppelingen. Een aantal treinen werd in 1969 voorzien van luchtvering en werd vernummerd in Baureihe 634.
de 624 668-01 in groen-witte versie auteur : Klaus Jähne CC 3.0
Fabrikanten : MAN Nürnberg, DUEWAG Uerdingen Lengte over buffers : 79,5 m Maxsnelheid : 120 km/h Dienstgewicht : 112,7 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 2x331 Kw Bouwjaar : prototype:1961, serie :1964-1968
De Baureihe 612 ook wel Regio Swinger genoemd is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten. De treinen van het type Regio Swinger is de voortzetting van het type BR 611. Deze treinen werden door technische problemen niet verder gebouwd. De bij deze treinen gebruikte technologie werd door ADtranz verder ontwikkeld.
De trein is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van een Scharfenbergkoppeling. Om meer comfort op lange afstand te bieden werd kantelbak techniek toegepast. Deze treinen kunnen tot vier stuks gecombineerd rijden. De treinen zijn uitgerust met luchtvering.
In tegenstelling van de kantelbak techniek van Fiat zijn deze treinen uitgerust met een elektronisch geleide techniek ontwikkeld waarbij de hoeken van drie draaistellen gemeten word. Bij de treinen zorgt een computer er voor dat door een hydraulisch systeem de hoek van een bocht tot 8° wordt vergroot.
Sinds 21 oktober 2009 rijden de treinen van de Baureihen 611 en 612 na optreden van functie storingen zonder kantelbak techniek. Het gevolg hiervan zijn oplopende vertragingen in de dienstuitvoering.
De Baureihe 611 is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
de 611 510-2 in Schaffhausen foto : Jan Oosterhuis
De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten. De treinen van dit type zijn een ontwikkeling van ADtranz op basis van de BR 610. Hierbij is geen gebruik gemaakt van de door FIAT ontwikkelde kantelbak techniek.
een 611 op doorrit in Untertürkheim (Stuttgart) foto : Uwe Schnell
In tegenstelling van de kantelbak techniek van Fiat zijn deze treinen uitgerust met een elektronisch geleide techniek ontwikkeld waarbij de hoeken van drie draaistellen gemeten word. Bij de treinen zorgt een computer er voor dat door een hydraulisch systeem de hoek van een bocht tot 8° wordt vergroot.
Sinds 21 oktober 2009 rijden de treinen van de Baureihen 611 en 612 na optreden van functie storingen zonder kantelbak techniek. Het gevolg hiervan zijn oplopende vertragingen in de dienstuitvoering.
De Baureihe 610, ook wel Pendolino genoemd, is een tweedelig diesel elektrisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen zijn uitgerust met een kantelbak techniek van Fiat bestaande uit onder meer een Gyroscoop die er voor zorgt dat er in de bochten de hoek van de bocht een hydraulisch systeem versterkt word tot 8°.
De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten. De Deutsche Bahn verstrekte een opdracht aan het consortium MAN, Duewag en MBB voor de ontwikkeling van geschikte treinen. Hiervoor werd de door FIAT ontwikkelde kantelbak techniek gebruikt.
de 610 505-0 in station Marktredwitz auteur : onbekend CC 3.0
De trein is opgebouwd uit een aluminium frame. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van een Scharfenbergkoppeling. Om meer comfort op lange afstand te bieden werd kantelbak techniek toegepast. Deze treinen kunnen tot vier stuks gecombineerd rijden. De treinen zijn uitgerust met luchtvering. Voor de elektrische tractie word van GTO technologie gebruik gemaakt.
De Desiro Main Line, ook bekend als Baureihe 460, is een driedelig elektrisch treinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer voor trans regio Deutsche Regionalbahn GmbH (TDR). Het acroniem Desiro ML staat voor Desiro MainLine. Het treinstel wordt als Desiro ML geleverd aan NMBS.
de Desiro ML tijdens Inno Trans 2008 foto : wiki05
De Desiro Main Line is een treinstel ontwikkeld als onderdeel van de Desiro serie. Na een gewonnen aanbesteding plaatste trans regio in 2006 bij Siemens Mobility een order voor de bouw van 17 driedelige treinstellen.
De Desiro Main Line is modulair opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Alle rijtuigen hebben een lagevloerdeel. De fabrikant biedt het treinstel aan met elektrische aandrijving. Het treinstel kan met twee tussenrijtuigen worden verlengd.
de 460 507-7 tijdens training voor cabinepersoneel in Bonn CS gebruiker : Qualle CC 3.0
Op 4 mei 2006 werd bekend dat trans regio vanaf 14 december 2008 het regionaal personenvervoer op de Linker Rheinstrecke overneemt van de Deutsche Bahn. De treindiensten worden uitgevoerd met elektrische treinstellen van het type Siemens Desiro ML van de Baureihe 460 die voor een lange periode zijn geleaset bij Angel Trains.
De raad van de bestuur van de NMBS heeft beslist om 305 elektrische motorstellen aan te kopen bij het Duitse Siemens. 95 van deze stellen zijn specifiek bedoeld voor het GEN-project (Gewestelijk Expres Net). Met een waarde van 1,291 miljard euro is dit het grootste investeringsdossier ooit voor de NMBS.
De 305 stellen van Siemens zijn van het type "Desiro ML" en zijn goed voor in totaal 85.400 zitplaatsen. De treinen worden geleverd in het voorjaar van 2011 en eind 2016, aan een tempo van 5 tot 8 stellen per maand.
foto-impressie van de Desiro ML in Brussel bron : Siemens
Fabrikanten : Siemens Mobility Lengte over buffers : 70,9 m Maxsnelheid : 160 km/h Dienstgewicht : 132 t Aandrijving : 8 motoren Vermogen : 2600 Kw Bouwjaar : 2007 tot --
De Baureihe 442 en Baureihe 443 ook wel Talent 2 genoemd is een elektrisch treinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloer deel van de 2e generatie voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
de 442 212-7 tijdens Inno Trans 2008 foto : wiki05
De Talent 2 is gebaseerd op de Talent van Bombardier Transportation. Bombardier ontwikkelde de Talent verder en gaf hier de naam Talent 2 aan. Het acroniem Talent staat voor Talbot leichter Nahverkehrstriebwagen.
Op 2 februari 2007 werd door Deutsche Bahn (DB) een raamverdrag getekend voor een order van 321 eenheden type Talent 2.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminiumframe. Door de lichte bouwconstructie en de vele deuren kunnen in korte tijd veel passagiers worden vervoerd. Het treinstel is uitgerust met luchtvering.
De NordWestBahn had in maart 2008 de aanbesteding van de S-Bahn Bremen voor de periode van december 2010 tot 2021 gewonnen.
Op 25 september 2008 bestelde en plaatste de NordWestBahn een order bij Alstom LHB voor totaal 36 drie- en vijfdelige treinstellen van het type Coradia Continental. Voor het onderhoud aan de treinstellen zal in Bremerhaven een werkplaats worden gebouwd.
De Baureihe 440 en 441, ook wel Alstom Coradia Continental genoemd, is een elektrisch treinstel voor het regionaal personenvervoer.
de 440 010-7 foto : Benedikt Dohmen
De Baureihe 440 is afgeleid van de Alstom Coradia LIREX. Dit treinstel is een zogenaamde lichtgewichttrein met een lagevloer over de hele lengte. Het acroniem LIREX staat voor Leichter, innovativer Regionalexpress.
De Baureihe 440 had op 18 juli 2009 op het traject Augsburg - München, Ulm, Donauwörth en Treuchtlingen als Fugger-Express de primeur in Duitsland.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminiumframe. Door de lichte bouwconstructie en de vele deuren kunnen in korte tijd veel passagiers worden vervoerd. Het treinstel is uitgerust met luchtvering.
De NordWestBahn had in maart 2008 de aanbesteding van de S-Bahn Bremen voor de periode van december 2010 tot 2021 gewonnen.
Op 25 september 2008 bestelde plaatste de NordWestBahn een order bij Alstom LHB voor totaal 36 drie- en vijfdelige treinstellen van het type Coradia Continental. Voor het onderhoud aan de treinstellen zal in Bremerhaven een werkplaats worden gebouwd.
gekoppelde drie-delige 440's foto : Gerhard Schneider nahverkehr-franken
Fabrikanten : Alstom Transport Deutschland, Werk Salzgitter Lengte over buffers : 54,2 m (3-delig), 70,9m(4-delig), 87m(5-delig) Maxsnelheid : 160 km/h Dienstgewicht : 112/160 t Aandrijving : ? motoren Vermogen : 2160/2880 Kw Bouwjaar : 2008