Na de Tweede Wereldoorlog werd de produktie van Rolls-Royce en Bentley auto's verplaatst naar een ex-motorenfabriek in Crewe, Cheshire.
Bentley's werden in toenemende mate iets lager geprijsde Rolls-Royces zonder onderscheid, maar zonder de overbekende RR motor grille.
In de jaren 1970 en vroege jaren 1980 liep de verkoop sterk terug, op een punt droeg minder dan 5% van de gecombineerde produktie de Bentley badge.
Gedurende deze periode faalde de moedermaatschappij Rolls-Royce, niet volledig, maar in de jaren '70 kwamen ze in de problemen met de ontwikkeling van vliegtuigmotoren.
De automobiel divisie werd ondergebracht in de Rolls-Royce Motors Ltd, die onafhankelijk is gebleven tot ze gekocht door Vickers in augustus 1980.
Bentley S1
De Bentley S1 was een luxewagen door Bentley Motors Limited gebouwd van 1955 tot 1959.
Nu kwam de vermindering van de verschillen tussen hun Bentley en Rolls-Royce-modellen tot uiting.
Er was nog enkel een verschil in de radiator design en badging met de Rolls-Royce Silver Cloud I.
Deze modellen gebruikten de 4.9 L (4887 cc) straight-6 motor, en waren hiermee de laatste die de originele motor uit de Rolls-Royce Twenty uit 1922 tot 1929 gebruikten.
Twin SU carburatoren werden voorzien, op de verbeterde modellen vanaf 1957.
Een automatische 4-versnelling was standaard, maar er was een manuele 4-versnellingsbak als optie tot 1957.
Twee wielbases werden geproduceerd: 3124 mm en, vanaf 1957, 3226 mm.