Categorieën
  • Algemeen (27)
  • Bezienswaardigheden (4)
  • Fado (111)
  • Fotoreportages (34)
  • Geschiedenis (18)
  • Kunst (3)
  • Lisboa (27)
  • Poëzie, literatuur... (21)
  • Recepten (13)
  • Sociaal (5)
  • Wijnen, kazen... (5)
  • Zoeken in blog

    Mijn allereerste berichten staan hieronder gerangschikt volgens thema.

    Klik op een button...









     

    Inhoud blog
  • Fado Português cantada por Amália Rodrigues...
  • Hortelã Mourisca cantada por Mafalda Arnauth
  • Capas Negras no Café Santa Cruz em Coimbra...
  • Meu pai faleceu…
  • Há 15 anos que Herman morreu numa rua de Lisboa...
    Meu Grande Favorito
  • Etienne De Bruyne
  • Logeren bij Belgen/Nederlanders
  • Casa das Figueiras
  • Casa Nana B&B
  • Casa Amarela B&B
  • Casa Sobral (vakantie met zorgbegeleiding voor mensen met een beperking)
  • Quinta da Vida Serena B&B
  • Casal Andorinha
  • Villa en app. in Salir do Porto
  • Quinta da Estrela
  • HEEL interessante links
  • Portugal.START.be
  • Lisabon.BEGINTHIER.nl
  • Portugal.2link.be
  • Portugal.startpagina.be
  • FADO.startpagina.nl
  • PORTUGAL.jouwpagina.be
  • Barco do Fado - Rotterdam
  • Laatste commentaren
  • Capacitor (Feedback)
        op Hortelã Mourisca cantada por Mafalda Arnauth
  • Livro de Visitantes

    Bem vindo à todos...

    Een mailtje sturen???

    Klik dan op de knop hieronder!

    Meus favoritos
  • Blogtips
  • Ribbedebie
  • A Casa Portuguesa de Alfacinha
  • Luc's blog
  • Reizen en gerechten (Cates)
  • Vooral Portugal
  • Repelsteel
  • Caparica
  • Praatje Portugal
  • Letters in Steen.Portugal.Letras em Pedra
    Meus favoritos
  • FadoCravo
  • Lochristi blogt
  • Muki
  • Route66 Joël
  • Rude Roots
  • Miryam - dierenopvoedster & magnetiseur
  • Amor Fati
  • Merel
    Meus favoritos
  • doornroosje
  • Hartendame (Marina)
  • Stefaan Van Laere
  • Rozemarijn
  • Trio Lagrima
  • Viviane
  • Vlaanderen-Lusitãnia vzw
  • Cascais e Costa do Estoril
  • Wandelen in Portugal met Lies
  • Gente-Ainda vzw
    Blog als favoriet !

    Mozaïeken:
    Etienne
    De Bruyne
    Klik foto aan
    voor meer uitleg
    over de titel
    van de mozaïek

    Germinal
    (=kiemmaand)

    Foto

    A Fadista

    Foto

    Moçambique

    Foto
    Archief per maand
  • 02-2013
  • 08-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 05-2011
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 01-2005
  • 01-2004

    Portugal-Lisboa-Fado


    O espaço designado para uma alma lusitana… De aangewezen plek voor een Lusitaanse ziel…

    22-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vinho do Porto...

     

    Port (ook wel porto) is een zoete wijnsoort uit Portugal, met een alcoholgehalte dat tussen 18 en 20 procent ligt. Om port te kunnen maken zijn, naast de soort druiven, vooral ook het klimaat en de grondsoort van belang. Dit verklaart waarom port enkel gemaakt kan worden in de Dourovallei in het noorden van Portugal. Het verloop van het weer in een bepaald jaar speelt de belangrijkste rol bij het verkrijgen van een unieke kwaliteitsport, die de vintage port genoemd wordt.

     

    De Rio Douro is na de Rio Tejo de tweede rivier van Portugal. Hij ontspringt als Rio Duero in Spanje op 2000 m hoogte in het Iberisch randgebergte, de Sierra de Urbión. Schuin boven Miranda do Douro stroomt bij het Portugese grondgebied binnen, vormt over 112 km de grens tussen de twee landen voordat hij bij Barca de Alva naar het westen afbuigt en daarna 215 km dwars door Portugal loopt tot de uitmonding bij Porto in de Atlantische Oceaan. De rivier heeft in zijn bovenloop een prachtig diep en nauw kloofdal uitgeslepen



     

    De naam port(o) is afgeleid van de stad Porto. Port wordt sinds het begin van de 17e eeuw in Portugal gemaakt. De bereiding is ontstaan doordat Engeland in onvrede leefde met Frankrijk, dat toen al een groot wijnproducerend land was. Hierdoor ging men in andere streken op zoek naar wijn. Omdat de wijnen uit Portugal en Spanje de bootreis naar het eiland niet altijd even goed overleefden, werd er gezocht naar oplossingen hiervoor. Bij de port werd er aan het einde van de bereiding wat brandewijn toegevoegd. Pas aan het einde van de 18e eeuw ging men over de gisting te stoppen door toevoeging van wijnalcohol. Door deze stap behoudt port veel restzoet door niet vergiste suikers.

    Bronnen: Wikipedia en Stedentips voor trips

    Em portuguese: CLIQUE AQUI!

    Terwijl de naam "Porto" geen beschermde merknaam is - er bestaat bij voorbeeld Zuidafrikaanse Port -, mag gerust gesteld worden dat de beste Ports uit het gebied van de D.O.C.Oporto komen. Dat is het gebied dat langs de rivier Douro (uitspreken: dowroe) is gelegen, beginnend vanaf ongeveer 110 km ten oosten van de stad (O)porto, en reikend tot ongeveer aan de Spaanse grens - waar de rivier trouwens Duero wordt genoemd, en waar ook veel wijn wordt gemaakt. De hoofdstad van het wijngebeuren is Regua. Daar staat de beroemde zwarte Sandeman hoog op de wijnheuvel tegenover het stadje (zie kaart hieronder en foto).



    Wat wij als "Porto" kennen is eigenlijk een recente wijnsoort, want in dit gebied wordt al 22 eeuwen lang wijn gemaakt! En dat van in totaal meer dan honderd witte en rode druiven! Volgens de meeste bronnen begint de geschiedenis van "Port wine" rond 1680, toen Engeland in oorlog geraakte met Frankrijk en dus geen "claret" uit Bordeaux meer ingevoerd kreeg. De Britten zochten en vonden een alternatief diep in het Dourogebied. Die wijn werd met platbodems tot in Villa Nova de Gaia (zie bovenste kaarten) gevaren, waar de grote invoerders hun pakhuizen hadden. En van daar werd hij verscheept. Maar deze wijn bleek niet zo goed bestand tegen de lange zeereis. Dus versterkten Britse, en vooral Schotse invoerders de vaten met zo'n 5% brandewijn. Wat de Britten er niet bij zeggen is dat deze oplossing hen werd ingefluisterd door hun Nederlandse bondgenoten - die wisten hoe je een gewone wijn kon "verrijken" met jenever. Deze aangesterkte wijn vond men veel beter dan de gewone landwijn.

     

    Zou Porto dan, net als sherry, een wijn-met-toegevoegde-brandewijn zijn? Neen! Want het eigenlijke Porto-procédé werd waarschijnlijk ontdekt door de abdij van Lamego. Het geheim bestaat er in dat men nog tijdens de gisting alchol met volumegehalte van ca 77% geleidelijk toevoegt aan de most tot men een % van ongeveer 18 bereikt. Het effect is dubbel: de wijn behoudt in hogere mate zijn fruitigheid, én er ontstaat een likoreuze of "genereuze" drank - in het Portugees "generoso". Voorwaarde is wel dat men de wijn minstens drie jaar op vat laat rijpen.

    Let echter wel op: er werd eerst en lange tijd alleen rode portwijn gemaakt, daarna begon men met witte druiven. Maar wit haalt nooit de kwaliteit van de betere rode. En over welke druiven gaat het? In totaal heeft men 82 druivensoorten kunnen aantreffen in Portwijnen allerhande! Portwijn is in veruit de meeste gevallen en mengwijn van minstens 3-5 druivensoorten.

     
    Leopoldo Metlicovitz
    Tentação é o vinho Adriano Ramos Pinto
    (Verleiding is de wijn Adriano Ramos Pinto)
    ca 1900, Porto
    Cie Ramos Pinto

    Sinds de oprichting door Adriano Ramos Pinto in 1880 is het huis Ramos Pinto al snel bekend geworden om haar vernieuwende en ondernemende strategie. Deze was en is nog steeds gebaseerd op het toepassen van nieuwe technieken bij de wijnproductie en op de speciale aandacht voor de uitstraling en de promotie van zijn port en wijnen.

    Adriano Ramos Pinto was altijd vernieuwend bezig als het ging om de marketingstrategie van zijn port. Hij selecteerde de beste materialen voor de verpakking van zijn portwijnen, bestelde kaarten en posters, ontworpen door de beste kunstenaars en ontwikkelde diverse promotionele acties die hun tijd ver vooruit waren.

     

    Tegenwoordig houdt het huis Ramos Pinto, nu eigendom van Champagne Louis Roederer, nog steeds vast aan deze traditie als het gaat om de vernieuwing van het wijnonderzoek, bijvoorbeeld bij het selecteren van verschillende soorten druiven, beplantingsmethodes en eigen productieprocessen.

    Het porthuis Ramos Pinto is eigenaar van de wijngaarden (Quintas) do Bom Retiro, da Urtiga, dos Bons Ares en de Ervamoira. Deze gebieden beslaan in totaal zo’n 360 ha. Het is zeer bijzonder voor een portproducent om zoveel wijngaarden in eigen beheer te hebben en het betekent dat Ramos Pinto een grote controle heeft over de kwaliteit van de druiven.


    Categorie:Wijnen, kazen...
    >> Reageer (2)
    21-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ovelha negra (e o tradução) - Dulces Pontes...

    Uit het repertoire van Beatriz da Conceição
    live opgenomen voor haar album:
    "O Coração tem Três Portas"
    (Het hart heeft drie deuren)
    mét vertaling...


    Ovelha negra
    (Zwart Schaap)

    Carlos da Maia / João Dias

    Chamaram-me ovelha negra
    Men noemt mij zwart schaap
    Por não aceitar a regra
    Omdat ik de regels niet volg
    De ser coisa em vez de ser
    Om íets te zijn in plaats van íemand
    Rasguei o manto de mito
    Ik heb de schijnwereld verlaten
    E pedi mais infinito
    En vraag om oneindig veel meer
    Na urgência de viver
    Omdat ik verlang om écht te leven

    Caminhei vales e rios
    Ik heb door dalen en rivieren gelopen
    Passei fomes passei frios
    Heb honger en koude doorstaan
    Bebi água dos meus olhos
    Heb het water van mijn ogen gedronken
    Comi raízes de dor
    Heb wortels van smart gegeten
    Doeu-me o corpo de amor
    Mijn lichaam gevuld met liefde doet pijn
    Em leitos feitos escolhos
    In bedden gevuld met obstakels

    Cansei as mãos e os braços
    Mijn handen en armen werden moe
    Em negativos abraços
    Van negatieve omhelzingen
    De que a alma esteve ausente
    Waarin de ziel ontbrak.
    Do sangue das minhas veias
    Het bloed uit mijn aders
    Ofreci taças bem cheias
    Bied ik in volle bekers
    Á sede de toda a gente
    Aan iedereen om hun dorst te lessen

    Arranquei com os meus dedos
    Ik heb met mijn vingers gepulkt
    Migalhas de grão, segredos
    Om de kruimels, geheimen
    Da terra escassa de pão
    Van de aarde, uit het schaarse brood.
    Mas foi por mim que viveu
    Maar ik heb geleefd
    A alma que Deus me deu
    Met de ziel die god me heeft gegeven
    Num corpo feito razão.
    In een lichaam gemaakt uit conflicten.

    Vrije vertaling


    >> Reageer (1)
    18-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mafalda Arnauth canta "Hortelã Mourisca" de Amália Rodrigues...

     

    Mafalda Arnauth is een van de jonge vrouwelijke singer/songwriters in de wereld van de Fado. Een bloedmooi zingende dame, die zich onderscheidt van Cristina Branco, Dulce Pontes en Misía door haar lichtere toon in de vaak zo melancholieke Portugese blues. Mafalda wil de Portugese tradities en cultuur vertegenwoordigen op een manier die past bij haar eigen woorden en muziek. Wie haar albums kent hoort inderdaad meer vrolijkheid. Hetgeen niet wegneemt dat Arnauth tot in het diepst van haar ziel de gevoelige muziek van haar vaderland vertolkt.



    Optreden in het Castelo de São Jorge in Lissabon,
    Mafalda Arnauth zingt live "Hortelã Mourisca"

    Hortela Mourisca
    (Moorse munt)
    Amália Rodrigues
    Composição: Indisponível

    Vem o sol de agosto, vou dormir no prado,
    Wanneer de augustuszon komt, ga ik slapen in de weide,
    Tudo lá é de gosto, sem ferro de arado.
    Alles is daar smaakvol, zonder een ijzeren ploeg.
    A cama está feita de hortelã mourisca
    Het bed is gemaakt van moorse munt
    E a macela espreita com graça e belisca!
    En de kamille verspreidt zijn bevalligheid en geuren!

    Hortelã mourisca por entre a macela,
    Moorse munt tussen kamille,
    Vem lavar teu rosto no orvalho dela!
    Kom uw gezicht in hun dauw wassen!
    Hortelã mourisca pela madrugada,
    Moorse munt van de dageraad,
    Beijarei teus olhos, rosa perfumada!
    Ik wil uw ogen kussen, geurige roos!

    Sob um mar de estrelas de flor de macela,
    Onder een zee van sterren van kamillebloemen,
    Não tenho fronteiras, não tenho janelas!
    Heb ik geen grenzen, heb ik geen ramen
    Tenho a minha amada, cotovia arisca,
    Heb ik bemind, mijn schuwe leeuwerik,
    Toda perfumada de hortelã mourisca!
    Volledig geparfumeerd door de Moorse munt!

     


    >> Reageer (0)
    15-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uma poema de Vinícius De Morães: As Borboletas...


     
    lido por Fernando Guimarães


    >> Reageer (1)
    14-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feliz Dia dos Namorados...

     

    Aan al mijn blog bezoekers
    een leuke Valentijnsdag
    toegewenst !

     

    Gezocht: Mensen met een groot hart voor mensen zonder papieren

    Fakkeltocht voor regularisatie
    op donderdag 14 februari.
    De fakkeltocht begint om 17:15 aan het stadhuis van Gent (Belfortstraat) en eindigt aan de St. Antoniuskerk in de Forelstraat. 

    Organisatie: UDEP-Gent
    UDEP.wordpress.com
    p/a Forelstraat 629000 Gent

    14 februari is Valentijnsdag.
    We wensen iedereen veel liefde en geluk toe, maar willen ook aandacht vragen voor de situatie van mensen zonder papieren. We houden van België en we willen hier werken aan onze toekomst. Daarom vragen we de regularisatie van mensen zonder papieren.
     
    Ons hart ligt hier, in Gent, in België!

    >> Reageer (0)
    12-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paulo Filipe - Senhora do Livramento

    “Senhora do Livramento”
    geschreven door José Luis Gordo
    op de klassieke fado
    “Macha do Marceneiro”
    muziek van Alfredo Duarte

    Fadista: Paulo Filipe
    Guitarra Portuguesa: Hêrnani Raposo
    Viola: Ed Câmara
    Contra Baixo: Pedro Joel

    Senhora do Livramento

    Senhora do Livramento / Dame van de verlossing
    Livrai-me deste tormento / Verlos mij van deze kwelling
    De a não ver há tantos dias / Van het 'niet-zien' zovele dagen
    Partiu zangada comigo / Degene die met boosheid is vertrokken
    Deixou-me um retrato antigo / Mij heeft nagelaten een vervlogen beeld
    Que me aquece as noites frias / Dat mij in koude nachten verwarmt

    Senhora que o pensamento /Dame van wie de gedachten
    Corre veloz como o vento / Sneller lopen dan de wind
    Rumando estradas ao céu / Zij trekt wegen door de lucht
    Fazei crescer os meus dedos / Laat mijn vingers groeien
    P´ra desvendar os segredos / Om de geheimen te ontrafelen
    Num céu que não é só meu / In een hemel die niet alleen van mij is

    Senhora do céu das dores / Dame van de hemel van pijn
    Infernos, prantos, amores / Hel, gehuil, liefdes
    A castigar tanto norte / De ijskoude bestrafing
    Porque é que partiste um dia / Want op een dag is verdwenen
    Sofrendo a minha agonia / Het lijden van mijn doodstrijd
    E não me roubaste a morte / En heb je mijn dood niet gestolen

    (vrije vertaling)


    >> Reageer (1)
    11-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nicolau Clenardo, um Humanista flamengo...

    Terug tijd voor een beetje geschiedenis. Dat Vlaanderen en Portugal historische banden hebben, weten wij al vanuit onze geschiedenisboeken. Maar af en toe duiken onbekende namen op van Vlaamse mannen die een belangrijke rol gespeeld hebben tijdens hun leven. Zo ook Nicolaes Cleynaerts, ook terug te vinden onder de naam Nicolau Clenardo of Nicolaus Clenardus.

     

    “Nicolaes Cleynearts. Vandaag een onbekende naam, in het Europa van de 16de en 17de eeuw een begrip. Deze Diestse humanist (1493-1542) schreef enkele Griekse handboeken die zijn naam in Europa vestigden: meer dan 500.000 exemplaren werden ervan gedrukt. Maar vanaf 1525 ging zijn belangstelling vooral uit naar het Arabisch. Op zoek naar een moorse meester vergezelde hij Hernando Colón, zoon van Christoffel Columbus, naar het zuiden, waar hij grote roem oogstte als lesgever van de latere Portugese koning Henrique

    Lees het volledig artikel via volgende link: KLIK HIER!

     

    “Het openbare en zeker het theologische leven was begin 16de eeuw geheel en al een mannenzaak. Cleynaerts' faam verspreidde zich en zo kreeg hij een uitnodiging om aan het Portugese hof de opleiding te gaan verzorgen van de jonge prins Henrique (*). Évora én de aartsluie Portugezen De tocht naar het Portugese hof werd geen makkie. Maar Cleynaerts kon snel aarden in Évora. Hij gaf de toekomstige vorst les én hij kon zich verdiepen in zijn studie van het Arabisch. Tussendoor observeerde hij de leefwijze van de Portugezen. "Geen volk ter wereld is zo werkschuw als het Portugese. (...) Als hier niet zoveel vreemdelingen verbleven om het handwerk te verrichten, geloof ik niet dat ik ooit een barbier of een kleermaker had kunnen vinden." Het waren zwarten die al het werk deden. In elk huishouding minstens één. “De rijken doen daar nog een schepje bovenop. Die hebben zwarten van beide seksen in dienst en die kweken met ze, zoals wij met duiven doen." Daarbij spreidden de Portugezen ook nog een merkwaardige ruimdenkendheid op het gebied van de liefde ten toon: "Overal wordt Venus publiekelijk geëerd." Vrijen wél, maar werken ? "Zou een vrij man in Portugal bereid zijn ook maar het geringste werkje te verrichten? Geen denken aan !" En met zo'n mentaliteit gingen de Portugezen aan het koloniseren ... Vanwaar toch zo'n ingesteldheid ? Cleynaerts vervolgt: "Het ergste van alles: die uiterlijke praal berust uitsluitend op schijn ! Al die slaven worden onderhouden ten kost van veel vasten en ascese." Portugal was een reus op lemen voeten.

    Ondertussen was het elders in Europa onrustig. In Engeland werd Thomas More onthoofd. Keizer Karel had de handen vol aan de oprukkende Turken. Christentroepen gingen de Moren in Tunis in de pan hakken en overal in Europa maakte de Inquisitie jacht op "ketters". In Évora verdient Cleynaerts goed zijn boterham. Naar Portugese gewoonte schaft hij zich ook drie zwarte slaafjes aan. "Om hun leven te verlichten", uiteraard. De drie zwarte jongens met wie hij via gebaren moet 'praten', zullen hem helpen zijn methodes voor het aanleren van vreemde talen doeltreffend te ontwikkelen. Want dat is nog een verdienste van Cleynaerts: hij leert Latijn aan zijn zwarte slaafjes door middel van een converseermethode die een voorafbeelding is van de latere Assimilmethode: voortdurende herhaling van korte zinnetjes uit het dagelijkse leven. De Cleynaert's 'show' doet Braga aan In Braga waar Cleynaerts vervolgens naar toe trekt om er een nieuw Latijns college op te richten, past hij zijn nieuwe methode consequent toe. Zo geeft hij voor grote groepen leergieringen al spelenderwijze onderricht in het Latijn en dat doet hij "zowaar met handen en voeten: mijn neus snuiten, mijn haar kammen, mijn schoenen aan- en uitdoen. Ik deed het allemaal voor terwijl ik hardop het Latijnse woord uitsprak." Ook zijn drie zwarte slaafjes treden mee op in de show. Als je leest hoe enthousiast het publiek reageerde, hoe iedereen begon te lachen en te applaudiseren, hoe de zaal in één pandemonium veranderde, dan zou je er zelf willen bij geweest zijn, bij zo'n optreden van Cleynaerts. Het moet nogal een evenement geweest zijn. En hij dreef de spot met alles. Liet zijn publiek bv. uitroepen "Ego sum cardinalis". "Ik ben Kardinaal" Maar dan flitst het door je hoofd: daar gaat hij miserie mee krijgen…”

    Lees het volledig artikel via volgende link: KLIK  HIER!

     
    D. Henrique, o Cardeal-Rei de Portugal

     
    Sé Catedral de Évora

    (*) Hendrik I (Lissabon, 31 januari 1512 - Almeirim, 31 januari 1580) bijgenaamd Hendrik de Kuise of Hendrik de Koning-Kardinaal, was van 1587 tot 1580 koning van Portugal.

    Hendrik maakte deel uit van het Huis Avis-Beja, Hij was de vijfde zoon van koning Emanuel I van Portugal en diens tweede vrouw Maria van Aragón. Bovendien was hij de jongere broer van de Portugese koning Johan III. Vandaar dat Hendrik oorspronkelijk nooit de verwachting heeft gehad troonopvolger te zullen zijn. Vanwege zijn functie als kardinaal kreeg hij de bijnamen De Kuise en Koning-Kardinaal. Reeds op jongere leeftijd nam Hendrik zich voor de relaties tussen Portugal en de katholieke kerk te willen verbeteren. Hij klom snel op in de kerkelijke hiërarchie en werd bisschop van Braga, Évora en Groot-Inquisiteur. Nadat zijn achterneef Sebastiaan I als vermist werd opgegeven na de slag bij Alcácer-Quibir in 1578, volgde Hendrik deze op als koning.

    Hendrik I kwam aldus terecht in een ingewikkelde kwestie rondom de troonopvolging. Na zijn overlijden zond Filips II de hertog vanAlva om zijn aanspraak op de troon met geweld te verwezenlijken, hetgeen lukte. Portugal maakte vanaf 1580 tijdelijk deel uit van het Spaanse koninkrijk. Hij was de laatste koning van Portugal uit het Huis van Avis.

    Link em Português: CLIQUE AQUI!


    >> Reageer (2)
    10-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guitarra Portuguesa e Carlos Conçalves...

     

    Guitarra Portuguesa e Guitarra de Coimbra

    A Guitarra Portuguesa é de origem remota, tendo por base a cítara renascentista e o alaúde árabe. Alguns pretendem que tenha origem na chamada guitarra inglesa, que contudo, pura e simplesmente nunca existiu. De facto o termo refere-se a um padrão de qualidade. Durante algum tempo os melhores instrumentos do tipo eram os fabricados em Inglaterra. Na realidade a Inglaterra não tem, de outra forma, grande tradição no desenvolvimento deste tipo de instrumentos.

    De Portugese Guitarra is oorspronkelijk ontstaan uit de renaissance citar en de Arabische luit. Er zijn er die beweren dat haar origine ligt bij de zogeheten Engelse gitaar, dit kan eenvoudigweg niet. Het heeft vooral te maken met de kwaliteitsnorm. Gedurende enige tijd werden de beste instrumenten van dit type gefabriceerd in Engeland. In werkelijkheid bezit Engeland geen grote traditie in het ontwikkelen van dergelijke instrumenten. 

    Gonçalo Paredes e Flávio Rodrigues, entre outros, foram os compositores mais respeitados dentro do estilo tradicional. Posteriormente Artur Pardes surgiu com a sua interpretação pessoal do instrumento beneficiando a sua acústica de diversas formas. Trabalhando com a família de construtores Grácio, de Coimbra, Paredes trouxe o instrumento para a era moderna, onde ele se mantém hoje, como perfeitamente actual.

    Onder andere Gonçalo Paredes en Flávio Rodrigues waren zeer gerespecteerde componisten in de traditionele stijl. Recenter verscheen Artur Paredes met zijn persoonlijke interpretatie van het instrument. Hij maakte gebruik van de akoestiek met de verschillende vormen van het instrument. Hij werkte daarvoor samen met de instrumentenbouwers uit de familie Grácio uit Coimbra en ontwikkelde op die manier het instrument tot zijn huidige vorm.



    CARLOS GONÇALVES
    "Lágrima"
    Instrumentaal

    Carlos Conçalves is de componist van deze fado, waarvan de tekst geschreven is door Amália Rodrigues. Het is één van de meest representatieve fado’s van Amália met een buitengewone schoonheid, zowel muzikaal als poëtisch…

    Indien u de gezongen versie van deze fado wilt horen, klik dan HIER en dan komt u op een vorig bericht over Ana Sofia Varela mét tekst én vertaling…


    >> Reageer (1)
    09-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fado e Mourisco!

     
    Um alaúde mourisco, com seis pares de cordas
    (Een Moorse luit met zes paar snaren)

    Mourisco (in het Spaans: Morisco), letterlijk Moortjes, is de naam die men geeft aan de Andaloesiche Arabieren en Berbers die na de val van Granada in 1492 achterbleven in christelijk Spanje en die door de Katholieke Koningen verplicht werden om hun godsdienst, taal en cultuur op te geven. Het laatste halfmiljoen Morisco's zal pas in 1614 op boten gezet worden richting Marokko, waar ze steden stichten als Rabat en Tetouan.

    Maar resten van hun cultuur overleven nu nog in Spanje en Portugal. Daarom kan je in het vroegere al Andalus (Portugal en Spanje) niet alleen Arabische architectuur terugvinden, maar ook restanten van die Morisco-cultuur.

    De meest bekende muziekvorm uit Portugal heet fado.

    Het woord fado en de muziek is Arabisch van origine. Portugezen hadden last met de Arabische zware H. Daarom spreken ze nu over de vroegere badenwijk in Lissabon, al Hamma als alFama, of van de stad Faro (oorspronkelijk Harun). Wel het woord fado komt van het Arabische hadu, een herderslied. Oorspronkelijk dus pejoratief bedoeld: een ongecultiveerd (niet romaans) lied. De sfeer van fado liederen wordt beschreven met de term saudad, wel dit is gewoon het Arabische woord voor melancholie, sawdad.

    Bron: Artarabe magazine


    >> Reageer (1)
    07-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adélia Pedrosa - Lisboa...

    Zomaar… een vrolijke fado gezongen door Adélia Pedrosa (Brazilië)… met een ondeugend knipoogje naar alfacinha da Casa Portuguesa…


    Adélia zingt "Lisboa Não Sejas Francesa" (Lissabon is niet Frans), "Lisboa Antiga" (Oud Lissabon), "Lisboa à Noite" (Lissabon bij nacht) en "Lá Vai Lisboa".(Daar gaat Lissabon)… een kadootje aangeboden aan ál mijn blogbezoekers…


    >> Reageer (0)
    06-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miradouro do Castelo de São Jorge (Lisboa)

     


    Marquês de Pombal:

     
     

    A Praça da Figueira, o Estacão do Rossio e  a Estatua de D. Pedro IV:

     
     

    Praça do Comércio:

     
     

    Ruinas do Carmo:

     


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O Castelo São Jorge... um parque infantil...

    Waar kan je beter spelen dan in een écht kasteel...?


    >> Reageer (1)
    03-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ercília Costa, a Santa do Fado...


    - o 0  o -
    Samengevatte biografie over Ercília Costa
    met getuigenissen van Josefina Silva en Deolinda Rodrigues
    met een introductie door Nunes Fortes
    gerealiseerd in 1984
    - o 0  o -


    Ercília Costa werd geboren in 1902 in een kleine vissersgemeenschap nabij Lissabon, maar haar natuurtalent als fadista bracht haar onder de aandacht van een plaatselijk fadohuis, waar zij reeds als tiener zong. Midden de jaren ‘20 was zij reeds een bekende en bewonderde fadista met een groeiende nationale populariteit. Door haar succes werd zij gevraagd om op te treden in Brazilië in 1936, in 1937 in Parijs en nadien in New-York, waar zij zong in het Portugese paviljoen. Zij doorkruiste Amerika zingend voor de Portugese gemeenschappen in verschillende steden en eindigde in Hollywood. Officieel ging zij op pensioen in 1954 om rustig te kunnen leven nabij Lissabon, maar zij nam in 1972 nog eenmaal haar meest populaire fado’s op. Ercília Costa was onbetwistbaar de eerste Portugese internationale ster en haar status is sindsdien legendarisch geworden.



      



    - o 0  o -
    Fado Lisboa
    gezongen door Ercilia Costa
    begeleid op de guitarra
    door Armandinho
    - o 0 o -

    Categorie:Fado
    Tags:Ercilia Costa
    >> Reageer (0)
    02-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guitarra, viola e viola baixo...

    Vanaf het begin van vorige eeuw werd meer en meer duidelijk dat fado uiteindelijk slechts drie begeleidingsinstrumenten zou kennen die bijna organisch met zijn geschiedenis waren meegegroeid. Behalve bij de gesproken fadogedichten is er van fado geen sprake zonder guitarra en viola.

    De guitarra of guitarra Portuguesa is het voornaamste instrument. Terecht is ze hét symbool van de fado. Het is een sister met peervormige klankkast, zes metalen dubbelsnaren en een bereik van 3,5 octaaf. De hals eindigt in een prachtig waaiervormig schroefstuk waarop 12 sleutels zijn aangebracht voor het stemmen. Het uiteinde van de hals kan zeer mooi zijn bewerkt tot een krul met bijvoorbeeld vrouwenfiguren, zoals de guitarra van Armandinho.

       

    De guitarra wordt bespeeld met duim en wijsvinger. Pas rond 1930 gebruikte de guitarrista unhas (valse nagels). Er waren twee redenen om die te gebruiken: ze maakten de klank helderder en men kon een grotere snelheid bereiken in een muziek die almaar virtuozer werd. Bovendien kon een professionele guitarrista, die urenlang moest spelen, het zich niet meer veroorloven dat zijn echte nagels braken, waardoor het spelen onmogelijk werd.

     

    Het tweede obligate instrument is de viola. Dat is de gewone Spaanse gitaar die vanaf het begin van de negentiende eeuw bij de begeleiding van de fado werd gebruikt.

     

    Daarnaast kan men nog de viola baixo gebruiken, een basgitaar met vier metalen snaren die het ritme nog meer moeten beklemtonen. Ze is niet noodzakelijk maar wordt vaak bij de opnamen gebruikt.

    De guitarra dient om de melodie van de zanger te versieren en te ondersteunen. Is er een tweede guitarra, dan moet die de eerste begeleiden en voor een melodisch contrapunt zorgen. De viola geeft de noodzakelijke ritmische basis aan. Instrumentalisten in de fado zijn vrijwel altijd mannen.

      
     

    Eén van de grootste guitarristas van vorige eeuw is Armando Freire, die gewoonlijk Armandinho wordt genoemd. Armandinho (1891-1946) was zó belangrijk dat men spreekt over de fado vóór en na Armandinho. Eigenlijk is hij zoals Arthur Paredes in Coimbra (zie linkerkolom onder de knop 'Fado' met 3 berichten), de vernieuwer geweest die fado van eenvoudige begeleidingsschema’s tot meesterlijke improvisaties verhief. Spijtig genoeg is het merendeel van zijn composities verloren gegaan, op enkele opnamen bij His Masters Voice na.

     


    Fado Corrido
    gezongen door Ercília Costa
    begeleid op de guitarra
    door Armandinho

    Bron: Fado - De tranen van de Taag, Dirk Lambrechts, Uitgeverij EPO, 2000, ISBN 90 6445 167 2


    >> Reageer (0)
    31-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eirós grelhada a moda do Ribatejo...

    Zin in iets lekkers…? Hieronder één van mijn lievelingsgerechten, eenvoudig om klaar te maken én een streekgerecht uit de Ribatejo… Heerlijk!

     

    Eirós grelhada a moda do Ribatejo

    Omschrijving

    Gegrilde paling uit Ribatejo

    Ingrediënten

    750 gram verse paling
    50 gram boter
    half bosje peterselie fijngehakt
    1 el. citroensap
    zout/peper

    Bereidingswijze

    Was de paling en snij hem in stukken van 6 cm. Smelt de boter, voeg de peterselie, het citroensap, het zout en de peper toe. Doop de stukken paling in de warme boter en leg ze onder de grill. Houd de boter warm. Rooster de paling tot zij gaar is gedurende 10/15 minuten aan alle kanten bruin. Matig de warmte aan het eind. Serveer overgoten met het warme botermengsel.

    Serveertips

    Serveren met gekookte aardappelen en een droge witte wijn.
    Bom apetite! 


    Andere Portugese recepten
    vindt u in de linkerkolom
    onder de button:
    Cozinha


    Categorie:Recepten
    >> Reageer (2)
    28-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonçalo Salgueiro, o príncipe do fado... e um tradução do 'Grito'...

     

    Gonçalo Salgueiro is geboren in Montemor-O-Novo (Alto Alentejo) op 7 november. Op de leeftijd van 17 jaar vertrok hij naar Lissabon om te studeren aan de universiteit. Hij kwam ook in aanmerking voor het nationale conservatorium van Lissabon, maar hij prefereerde te studeren los van dit instituut. Gonçalo Salgueiro begon met het zingen van Fado door Maria de Fe (één van de grootste Fado zangeressen) in haar Fado huis"Senhor Vinho". Gonçalo kreeg zijn bekendheid door zijn indrukwekkende vertegenwoordiging van een rol in de musical "Amália". Zijn eerste solo album "...No Tempo Das Cerejas " uit het jaar 2002 wijdde hij aan de legendarische Amália Rodrigues.


    Grito
    (Schreeuw)
    Música: C. Conçalves
    Letra: Amália Rodrigues

    Silêncio! / Stilte!
    do silêncio fasso um grito / uit de stilte komt een schreeuw
    corpo todo me dói / gans mijn lichaam doet pijn
    deixai-me chorar um pouco. / en laat mij een beetje huilen.

    Só à sombra / Alleen in de schaduw
    como o sol vou rebolindo / draai ik mij weg van de zon
    de sombra assombrada / vanuit de droefgeestige schaduw
    já lhe perdi o sentido. / is alles zinloos geworden
    .

    Ó céu! / Oh hemel!
    aqui me falta a luz / hier ontbreekt mij het licht
    aqui me falta uma estrela / hier heb ik geen ster
    chora-se mais / schreeuw meer
    quando se vive atrás dela. / want het leven is voorbij.

    E eu, / En ik,
    a quem o sol esqueceu / aan wie de zon vergeving schenkt
    só dou ao mundo perdão / alleen ik geef aan de wereld gratie
    só choro agora / nu alleen huilend
    porque quem morre já não chora. / want degene die sterft huilt nu niet meer.

    Solidão! / Eenzaamheid!
    que lembras-me a santeira / brengt herinneringen aan de hemelse
    ao céu da companheira / zaligheid van mijn gezellin
    minha profunda amargura. / geeft diepe bitterheid.

    Ai, solidão / Ah, eenzaamheid
    a quem foste confiante / op wie je vertrouwt
    Ai! solidão / Ah! eenzaamheid
    e se morderam a cabeça. / die vastzit in het hoofd.

    Meu Deus / Mijn god
    que ao fim do além da vida / dat is het levenseinde
    do que já fui tenho sede / waar ik zo naar verlang
    sou sombra triste / ik ben een droevige schaduw
    encostada a uma parrede. / die vastligt aan een paal.

    Adeus, / Vaarwel,
    vida que ranto duras / leven dat zo hard was
    da morte que tanto gabas / door de dood die jij verheerlijkte
    ai, que me dês / ah, jij laat me leven met
    a solidão quase loucura. / een eenzaamheid die me bijna gek maakt.


    Site oficial do Fadista Portugues, Goncalo Salgueiro: CLIQUZ AQUI!

     
     


    Videoclip van ‘Gethsemane’ (Hof van Olijven)
    uit de musical ‘Jesus Cristo Superstar’,
    geïnterpreteerd door Gonçalo Salgueiro.

    Homepage van de musical Jesus Cristo Superstar: KLIK HIER!


    >> Reageer (0)
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sequência sobre as Divas do Fado Novo - o episódio 10: Cristina Branco


    Cristina Branco (°Ribatejo, Portugal, 1972) is een Portugese fadozangeres. Aanvankelijk zong Branco jazz en andere - voornamelijk Portugese - muziek. Haar grootvader bracht Cristina in aanraking met de fado van Amália Rodrigues. Dit deed haar besluiten zich hierop toe te leggen. Branco zingt fado in een modern jasje. In Nederland is Branco bekend geworden door haar cd O Descobridor waarop ze vertaalde gedichten van J. Slauerhoff zingt. Daarnaast nam zij in 2006 samen met de Nederlandse groep Bløf het nummer Herinnering aan Later op, dat op de cd Umoja verscheen.

    Bron: Wikipedia
    Em Portuguese na Wikipédia: CLIQUE AQUI!


    Cristina Branco zingt
    een sonnet van William Shakespeare
    in het Portugees

    Se a alma te reprova
    William Shakespeare/Custódio Castelo

    Se a alma te reprova eu venha perto,
    Jura à cega, que o teu ardor eu fosse;
    Ardor tem, como saber, sítio certo,
    E assim me enchas, amor medida doce.
    Ardor enche de ardor a amor teu cofre,
    Ai, lardeia-o de ardor!, e ardor do apronto
    E bem prova que em vazadouro sofre
    Se o número é grande, eu só não conto.
    Então que eu passe em grupo ser visto,
    Sendo um nas cotas dessa feitoria;
    Tem-me em nada, se te agradar registo
    De que este nada em ti é doçaria.
    Faz só meu nome teu amor e amor;
    E amas-me então pois eu te chamo Ardor.

    Origineel:
    If thy soul check thee that I come so near
    by William Shakespeare

    If thy soul check thee that I come so near,
    Swear to thy blind soul that I was thy 'Will',
    And will, thy soul knows, is admitted there;
    Thus far for love, my love-suit, sweet, fulfil.
    'Will', will fulfil the treasure of thy love,
    Ay, fill it full with wills, and my will one.
    In things of great receipt with ease we prove
    Among a number one is reckon'd none:
    Then in the number let me pass untold,
    Though in thy store's account I one must be;
    For nothing hold me, so it please thee hold
    That nothing me, a something sweet to thee:
    Make but my name thy love, and love that still,
    And then thou lov'st me for my name is 'Will.'

     

    Cristina Branco,
    de mooiste stem van Portugal

    Ze wil niet vergeleken worden met Amalia Rodriguez en eigenlijk is het ook geen fado wat ze zingt. En toch kennen we Cristina Branco als de beste fadista van haar generatie, een waardige opvolgster van de zangeres die ze zelf nooit gezien heeft. De stem van Cristina Branco doet harten smelten. Het is een stem zo zuiver als het helderste water, zo mooi als de vrouw die je liefhebt, zo soepel als een kat op een koord, doordrongen van weemoed, eigen aan de fado, maar ook van liefde voor het leven. Als Cristina Branco zingt, breken de pantsers en vallen de maskers. Een traan welt op en je zucht, stilletjes. Dan weerklinkt andermaal de Portugese gitaar van Custodio Castèlo, muze en geliefde van de zangeres, vader van haar kind, maar bovenal een virtuoze muzikant. Die ook helemaal in zijn muziek kruipt als hij speelt, trekken en grimassen op het gelaat als werden ze gedirigeerd door dezelfde tokkelende, huppelende vingers die de gitaar beroeren. Zonder het oogcontact met Branco te verliezen, want daarin schuilt de ondoorgrondelijke kracht van deze muziek, in het soms liefdevolle, dan weer passionele samenspel tussen gitarist en zangeres. Drie even bevlogen musici begeleiden het duo op piano, gitaar en akoestische basgitaar, hun ogen schitterend van genoegen. Als dit de nieuwe fado is, de fado zoals Cristina Branco (35) die over de wereld wil verspreiden, dan wacht de Portugese blues nog een stralende revival.

     
     

    Cristina Branco: "Ik heb niet het gevoel dat ik iemand moet vervangen. Ik zit hier nu omdat ik destijds een plaat heb gehoord van Amália die me inspireerde, maar daar blijft het bij. Ik ben geen nieuwe ambassadeur van de fado of zo, al was het maar omdat ik geen typische fado zing en ik nog nooit in zo’n typische fado-kroeg geweest ben. Misia, die zou je misschien nog een opvolgster kunnen noemen van Amalia, maar ik ben gewoon mijn eigen weg gegaan. Ik heb fado trouwens altijd vrij ouderwetse muziek gevonden, onderworpen aan heel veel beperkingen. De traditionalisten wilden absoluut niet dat er iets veranderde. Terwijl het woord fado toch van het Latijnse fatum komt, lotsbestemming, het leven zelf. Fado zou muziek moeten zijn die het leven in de stad reflecteert, de gevoelens en de vibraties van de mensen. Vergelijk het met de tango. Het leven kan ook bruisen en sprankelen, en de muziek moet daarin meegaan. We mogen de fado niet opsluiten tussen de muren van de traditie.” (Karel Michiels)

    En met deze wijze woorden, sluiten we deze reeks over de Divas do Fado Novo...

    Bron van het artikel: KLIK HIER!

    FIM


    >> Reageer (3)
    24-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O Cristo Rei... (2)

    Situering van het beeld




    Heuvel
    :
    hoogteniveau boven de Taag … 133 m

    Monument:
    Hoogte … 110 m

    Fundamenten:
    Diepte … 14 m

    Betonvolume: 20 000 m³

    Totaal gewicht van de constructie:
    Ongeveer 40 000 ton

    Basis … 25 x 25 m
    Sokkel … 82 m
    Beeld … 28 m

    Zichtbaarheid:
    Minimum … 20 km

    Details van het beeld zelf:
    Hoofd … 4,05 m
    Hart … 1,89 m
    Arm ... 10 m
    Hoogte v/d mouw … 5 m
    Van vingertop tot vingertop … 28 m




















    Constructiefases en inhuldiging van het monument (1959)


    >> Reageer (1)
    23-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O Cristo Rei... (1)

     

    Het Christus Koning standbeeld

    De Christus Koning (Cristo-Rei) is een groot standbeeld van Jezus Christus bij Lissabon in Portugal.

    Het standbeeld werd gebouwd in opdracht van de Portugeze dictator António de Oliveira Salazar en werd voltooid in 1959. Het is gebaseerd op het beroemde Christus de Verlossser (Cristo Redentor) standbeeld in Rio de Janeiro. De Christus Koning staat in de gemeente Almada op de linkeroever van de rivier de Taag en kijkt uit over Lissabon op de andere oever.

    De voet van het beeld is ontworpen door architect António Lino. Het heeft de vorm van een poort en is 75 meter hoog. Het beeld van Christus Koning is gemaakt door Francisco Franco de Sousa en is 28 meter hoog. Aan de voet is een platform waarop men een panoramisch uitzicht over de stad heeft. De bouw begon in 1950 en was na negen jaar voltooid.

    De bouw van het beeld was goedgekeurd op een bisschoppelijke conferentie die in april 1940 in de bedevaartsplaats Fátima werd gehouden. Het was bedoeld als een smeekbede aan god om Portugal buiten de Tweede Wereldoorlog te houden.

    Bron: Wikipedia


    >> Reageer (1)
    22-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lisboa e o Tejo...

    Uitzicht op Lissabon en de Taag vanaf Almada…


    >> Reageer (0)




    Tudo isto é fado
    voor de vertaling
    klik
    HIER!



    Portuguese Guitar - Trilhos

    Uma Casa Portuguesa
    Amália Rodrigues
    Druk op de knop om de muziek te stoppen/starten



    voor de vertaling klik HIER!


     

    So Portugues
    immigrante

    Voix de Femmes de Portugal
    Druk op de knop om de muziek te starten/stoppen

     
    Koorzang van vrouwen
    uit de Alentejo
    die met weemoed zingen
    over hun mannen
    die als gastarbeiders
    werken in Frankrijk


    Profiel van Myriam Matthijs
    Facebook-profiel van Myriam Matthijs
    Maak je eigen badge

    Over mijzelf
    Ik ben Maaike/Myriam, en gebruik soms ook wel de schuilnaam LaFadista.
    Ik ben een vrouw en woon in Alfeizerão-Sapateira (Portugal) en mijn beroep is mezelf zijn.
    Ik ben geboren op 30/12/1949 en ben nu dus 74 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Portugal, Lissabon, Fado, poëzie, reizen in 't algemeen, lezen, kookboeken, fietsen....

    Foto





    Gastenboek

    Voor een reactie, klik hieronder...


    Rechtstreeks een mailtje sturen?

    Klik op onderstaande knop...


    Foto

    Onze kleinkinderen


    Mijn oudste kleinzoon, zoon van mijn oudste dochter:
    Foto

    Mijn kleindochters, dochters van mijn middenste dochter:


    Foto

    En hier zie je de zonen van mijn jongste dochter:


    Foto

    De kleinzoon en -dochter van mijn partner, een tweeling:
    Foto


    In België is het nu:

    In Portugal is het:


      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     




    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!