LGV, TGV
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het zat er aan te komen, je kon het al merken in de loop van de week als je de krant opensloeg. Ze gaan nog eens klappen over de LGV of te wel de Ligne a Grande Vitesse. Dat is dus de spoorlijn waar binnen enkele jaren de TGV moet over denderen.
Alain Juppé, in een vorig leven ooit nog eerste minister van de Republiek en nu burgemeester van Bordeaux heeft al van zich laten horen in het begin van de week, hij was dan nog gesteund door enkele deputés van t departement en ook de gasten uit de Landes maakten LGV lawaai.
Nu rijdt die TGV hier al jaren, dus veel te klagen hebben ze niet, maar
hij rijdt over de oude bestaande sporen aan gewone sneltreinvaart. De plannen voor de nieuwe spoorlijn, de LGV dus, zijn al enkele jaren oud en het tracé heeft ook al jaren stof voor discussie geleverd.
Plannen, plannen en nog eens plannen en vergaderingen, en samenkomsten en bla bla bla. De ene contente tegen de andere malcontente, ze blijven maar zeveren. Omdat er veel geld mee gemoeid is waarschijnlijk.
Maar nu in tijden van crisis zullen ze er nog maar eens aan beginnen, er zijn te veel doppers en die kunnen ze aan het werk krijgen bij de aanleg van de LGV.
Enkele jaren terug was voorzien dat de lijn zou geopend worden in 2012. Nu zouden de studies voor bodemonderzoek starten in 2010, het begin van de werken in 2011 en de eerste TGV zou dan aan topsnelheid zijn nieuwe sporen kunnen gebruiken begin 2016.
Tegen die tijd (als t waar is) zullen we hier al veel stof hebben moeten slikken want de nieuwe lijn zou hier aan La Magdeleine passeren ten oosten op een kilometer of drie. We zullen ook nog vele kilometers moeten omrijden om boodschappen te doen in Ruffec.
Het gaat ook nog stillekes worden in t station van Ruffec, want stoppen gaat m niet meer doen die TGV als m op snelheid is. Dan zal het telkens naar Angoulème rijden zijn om de TGV te nemen naar Parijs
Jan
|