Keizerlijk Meise Sib, de orde van de autochtone Meisenaars, verzamelt alles over het historische Meise
22-10-2014
429 Tijdschrift Berla II
429 Tijdschrift Berla II
Dit werd uitgegeven van 1983 tot juni 2009. De volledige inventaris werd opgesteld op excel en is beschikbaar. De kring haalde 96 afleveringen en behandelen de verschillende domeinen waarmee een heemkundige kring zich bezig houdt.
In de eerste kolom staat de afkorting van de parochie waarover het artikel handelt. De tweede krijgt de afkorting van het domein, waarover het gaat. De derde kolom geeft de nummering aan. In de vierde kolom vinden wij de titel. In de vijfde volgt de auteur en in de zesde de code met datum, nummer en pagina.
In mijn blogs per parochie kon ik zo een groep artikels over de behandelde parochie samen brengen. We vinden ze
Dit is een instrument waarmee heel wat tijd kan gewonnen worden bij opzoekingen. In de systematische afleveringen in de blogs moet nog een verwijzing komen naar deze inventaris.
In 1974 publiceerde Lucien van Hemeldonck, de geestelijke vader van Berla reeds in Dafo-nieuws een reeks artikelen over de geschiedenis van Meise. In de archieven van het Davidsfonds vonden wij een reeks bijdragen van Lucien Van Hemeldonck. Hij publiceerde reeds in “Dafo – Meise” voor hij in “Berla” zijn bijdragen leverde. Hieronder de lijst met verwijzing naar ons tijdschrift Berle, als hij de bijdrage hernam.
1 1974 Meise en de garde civique ofte burgerwacht De scherprechter te Meise Een incident uit de Spaanse tijd 83/4/23 2 1974 Meise heeft een kans gemist (bijnamen) 3 1974 Iets uit de Bruinborrelaan II Het schoolwezen te Meise na de onafhankelijkheid 84/1/14 Wapenschild Rosiers 4 1974 Onze muziekmaatschappijen Heuzels en Ressen 84/1/12 2 1975 St.-Anne te Meise ook in 3 4 1975 De eerste pastoors in Meise St.-Martinus vervolg 2 1976 De zavelput 84/1.4 3 1976 De Meiseniers 2 1977 Een bewogen kermis 84/1/28 De “De Croy’s” te Meise en nog meer Het Hof te Immerseel : een Schotse familie 1978 Meise en Oranje – Nassau 1 1979 De Kartuizers te Meise 2. Vervolg 84/1/18 3 1979 Een en ander over de St.-Elooikapel - Hasselt (vervolg) 1 1986 vervolg 3 1980 Over onderwijzer Bladt 1983 2 1983 de De Croy’s in Meise (slot)
De afhankelijkheid van onze 8 parochies van de abdijen uit de streek vraagt enig verder onderzoek. De positie verschoof nogal eens in de loop der tijden, ten gevolge van het uitvechten van conflicten en de nieuwe coalities die gesmeed werden tussen de heren en de abdijen.
We lezen in wikipedia :
De abdij Affligem mag beschouwd worden als de meest imposante abdijstichting van de Benedictijnen in de Lage Landen. Als huisabdij van de hertogen van Brabant werd ze Primaria Brabantiae (de voortreffelijkste van Brabant) betiteld. In de rijmkroniek van Sinte-Lutgarde (circa 1200) wordt ze Spiegel voor alle abdijen genoemd.
De slotheren van Boechout van het hertogdom Brabant hadden dus een connectie met de abdij van Affligem.
De Abdij van Grimbergen (Canonia Grimbergensis in het Latijn) is een norbertijnenabdij in de Brabantse circarie. Ze ligt in de Grimbergen (provincie Vlaams-Brabant), ongeveer 10 kilometer ten noorden van Brussel. Het is de oudste bewoonde norbertijnenabdij van België.
Het embleem van de abdij is de feniks, ontleend aan de Griekse mythologie. Net zoals deze vogel herrijst uit zijn as, is de abdij immers na herhaalde verwoestingen (in 1142, 1579 en 1816) heropgebouwd. Dit wordt ook verwoord door de leuze ardet nec consumitur (zij brandt maar wordt niet verteerd).
Dielegem is een plaats en een parochie in het noordoosten van de Belgische gemeente Jette.
Ooit stond daar de premonstratenzer abdij van Dielegem. Deze werd rond 1140 gesticht in een abdij die door de augustijnen reeds in 1095 werd gesticht. Eeuwenlang had de abdij een grote uitstraling in haar wijde omgeving. De kanunniken bedienden verschillende parochies, zoals deze van Denderleeuw.
Het regime van de Franse Revolutie schafte de abdij af. De kanunniken werden verdreven naar een eiland voor de Bretoense kust, waarna het gebouwencomplex grotendeels vernield en geplunderd werd. Van de abdij rest enkel nog het classicistischeprelaatshuis dat door architect Laurent Benoît Dewez werd ontworpen. De stenen voor dit gebouw weren in nabije groeven ontgonnen.
In de 19de eeuw wisselde de woning vaak van eigenaar en van bewoners. Heel even namen Portugese jezuïeten er hun intrek. Dokter Capart kocht het domein in 1896 en bewoonde het met zijn grote familie. In de jaren 20 van de twintigste eeuw werd de abtswoning een tehuis voor mentaal gehandicapte kinderen. In de eerste helft van de 20ste eeuw, wanneer de wijk uitbreiding nam, deed de woning tijdelijk dienst als kapel. Ook jeugdgroeperingen vonden er een onderkomen.
In 1950 werd het gebouw uiteindelijk door de gemeente gekocht en in 1953 beschermd. Pas in 1972 kon de prelaatswoning, na een grondige renovatie, worden heropend. Thans zijn er twee musea in gevestigd.
De parochies hingen vroeger af of werkten samen met abdijen uit de streek. Tot 1132 was Meise de moederparochie van de streek (zie. Nr. 19). Daarna namen de Berthouts en de abdij van Grimbergen het statuut over. Ook Oppem kwam onder de invloedsfeer van de Norbertijnen van Grimbergen. Voor Wolvertem lag dat anders. Die zaten onder de knoet van de abdijen van Affligem en Jette. Op wereldlijk vlak draaide alles rond de kasteelheren. In Meise had je de heren van Boechout en de heren van Meysse. Tot 1945 stonden er nog twee kastelen in de Plantentuin. Die van Boechout namen een wat zijdelingse plaats in. De heren stamden uit de hertogen van Brabant, waarvan de eerste Godfried met de Baard de vierkante toren bouwde. Die zou begraven liggen in de abdij van Affligem. Wolvertem had de heren van Imde en Turn en Tassis.
Wat verwacht je van het nieuwe logo en(of)de baseline ? Het gemeentewapen zou blijven alhoewel het voor verbetering vatbaar is. Meise volstaat of voeg er een keizerskroon aan toe (keizerin Charlotte). De vlag volstaat maar zou beter uitgebreid worden met alle elementen van het historische keizerlijke Meise : groen – wit van de burgerwacht … alle hoofdkleuren kunnen erin voorkomen.
Tot wie moet het nieuwe logo en de baseline zich richten ? Tot de burgers in en buiten Meise.
Welk imago heeft Meise ? Zou van een gewone gemeente moeten evolueren naar een keizerlijke gemeente, waar de principes van een efficiënt management (zie model Tom Peters) beleefd worden : just do it, but do it in excellence! Helaas! We zien te veel de omgekeerde trend.
Waarvoor staat Meise bekend ? Zie 424 Meerwaarde
Welk visueel beeld is typerend voor Meise ? Kaart : kok, A12, Kasteel van Boechout, standbeeld baron d’Hoogvorst
Grote figuren : keizerin Charlotte van Mexico, baron d’Hoogvorst, …Maurits Naessens, Herman Boon pr. , Jan Van den Eynde, Simon Février, Jos Chabert, …Edwin Ganz, Henri Lenaerts, Jan Beekman, …Jef Burm, Bobbejaan Schoeppe, Ann Christy, …Emile Van de Cauter, Eddy Merckx, … http://blog.seniorennet.be/erfgoedmeise400 Figuren
Welke kleuren associeert u met Meise ? De kleuren van ons gemeentewapen te verrijken met wit en groen ( de kleuren van de burgerwacht), het fluorescent oranje van de Chabertijnen, het blauw van de Middelandse zee , het rood van ons bloed : kortom alle kleuren van de regenboog!
Welke vorm is typerend voor Meise ? - star, traag, weinig flexibel, te weinig management, ... + drinken, feesten, cultuur, geschiedenis, ...
Reuzen Jan en Mie, symbool van rijk verenigingsleven : jeugd, cultuur, sport, senioren
Grote figuren : keizerin Charlotte, baron d’Hoogvorst, Jos Chabert, Maurits Naessens, … Henri Lenaerts, Jan Beekman, ... Jef Burm, Bobbejaan Schoeppe, Ann Christy, ... Eddy Merckx, emile Van de Cauter, ...
De huidige politici waren voor de fusie niet in de politiek in de gemeente Meise. Daarvoor waren ze te jong of behoorden ze tot een andere gemeente. De misverstanden over de pre-fusie periode rijzen de pan uit. De wildste verhalen doen de ronde. Daarom doe ik een poging om correct en volledig, zo mogelijk, te berichten. Geloof dus niet spontaan wat er allemaal de ronde doet!
O.a. Chabert – city, heeft niets te maken met de fusie, maar wel met het vliegtuiglawaai. Toen Jos chabert als minister van verkeer de Chabert – route installeerde noemden ze Meise in de verkeerstoren Chabert – city.
De indeling van de gemeente gaat historisch volgens de parochies. Want voor dat er gemeenten waren, bestonden er reeds parochies. Meise heeft er 8, wat een heuse meerwaarde is :
Binnen de parochies werden bepaalde delen benoemd naar een gebeurtenis of een historische benaming. Bepaalde delen voelden zich niet thuis onder de vlag van de parochienaam. REL onstond zo en het staat voor Rode, Eversem, Limbos. Maar er onstonden nieuwe wijken die een naam kregen of niet. Het zou nuttig zijn dat de gemeente eens orde opzaken stelt en de indeling van de gemeente officieel vast legt. In de 8 blogs doen wij een poging om een voorstel op te maken per parochie. Voor zover we kunnen zullen we respect betonen voor historische namen van wijken.
Voor de schrijfwijze kunnen ze best het voorbeeld volgen van Natuurpunt, dat de delen van een gemeente cursief schrijft. De gemeente zou zelf de indeling van haar gemeente en de wijknamen moeten bijhouden. Wat ordening in de chaos is welkom!
Over de naamkeuze werd vergaderd door Meise, Wolvertem en Oppem aan zee. Jos Chabert zou voorstander geweest zijn voor de naam Wolvertem. Maar ik heb dat alvast nooit gehoord. Ik stelde zelf voor, om uit de impasse te geraken, het letterwoord WOM of MOW te gebruiken. Dat zou best handig geweest zijn bij het schrijven van adressen. Maar algemeen werd in ons land aanvaard dat de deelgemeente met de meeste inwoners de naam behield. De politieke stemmenrapers zagen hierin echter een uitstekende gelegenheid om de stemmen van ontevredenen te recupereren. In Meise was de promotor tegen de naamsverandering Jozef Van Eechout, afkomstig uit Nieuwenrode. Hij liet op eigen kosten een pamflet drukken dat algemeen verspreid werd. Hij zou tot zijn dood de naam Wolvertem bannen en gebruikte 1861 voor Wolvertem. Uit de achterban van de nieuwe burgemeester Armand Vanvuchelen ontond de volksraadpleging over de naam. Vooral mevrouw Van Assche, die zelf afkomstig was uit Westrode en introuwde in Imde wakkerde de hetze aan!
Voor de fusie waren er gesprekken tussen de Christen Democraten in Meise. Er waren twee voorstellen :
Fusie met Grimbergen
Fusie met Wolvertem
Er werd over gestemd en er waren 3 stemmen voor Grimbergen : Chabert, Erard en De Cuyper. De anderen stemden onder impuls van Jef Claes (journalist bij Het Volk) allen voor Wolvertem omdat dat garantie zou bieden tegen de oprukkende verstedelijking. Vanuit historisch perspectief was Grimbergen een betere keuze. Meise ging samen met de abdij van Grimbergen. Wolvertem leunde aan bij de abdijen van Affligem en Jette.
Ik vernam van een autochtone inwoonster van Wolvertem dat de hetze tussen Meise en Wolvertem veel ouder is dan de fusie. Het enige wat ik mij herinner uit mijn jeugd (1945-1955) is dat we aan de zes wegjes in Oppem, aan de steenbakkerij, een klottenoorlog uitvochten met die van Wolvertem. Maar dat gebeurde ook aan de andere grenzen van Meise. Het was niet meer dan een spel Of de vete uit de concurrentie van de fanfares zou komen, betwijfel ik ook. De ruzies tussen fanfares bestonden in alle parochies tussen meestal twee fanfares, al dan niet politiek geïnspireerd, maar bleef binnen het grondgebied en zelfs meestal onder de kerktoren in de parochie. Een hypothese is dat er wrevel ontstond toen baron d’Hoogvorst burgemeester was van Meise en Wolvertem. Bij de aanleg van de Nieuwelaan door de baron op eigen kosten om de burgers werk te verschaffen, zou er iets gebeurd zijn. Het zou te maken hebben met de Hasseltberg (St.-Elooikapel). Wie meer over deze oude “stammentwist” tussen de oude gemeenten Meise en Wolvertem weet is welkom met zijn of haar verhaal.
In de heemkundige kring Berla wordt er druk gediscussiëerd over hoe de naam van de vereniging in het staatsblad moet verschijnen. Voor de fusie, in de oude gemeente Meise, werd de heemkundige kring opgericht. Ze vonden een historische naam in ’t waterken of Berla, een plaats op de August Van Doorslaerlaan. Men zou de naam Berla kunnen vervangen door een historische plaats, feit of … die terug gaat op de fusiegemeente. Dat zou eventueel heel wat rare oprispingen voorkomen. Maar daar zitten we met een probleem. Historisch gaat de oude gemeente Meise samen met de geschiedenis van de abdij van Grimbergen. Die van de oude gemeente Wolvertem slaat terug op de abdij van Affligem en Jette. Vanuit historisch perspectief was de fusie dus een miskleum! Ze beroepen zich nogal eens op de benaming Meise – Oppem – Wolvertem. Dat wekt de indruk dat het om drie gemeenten gaat. Oppem mag dan al een kleine tijd een zelfstandige gemeente geweest zijn, maar op het ogenblik van de fusie was het een parochie van Brussegem. Onder het motto : “correct en volledig” zou Meise “Fusie Meise – Oppem – Wolvertem” dan ook beter zijn. Gemeenten worden gewoon gespeld en parochies of delen van een gemeente cursief. Natuurpunt gaf hierin het voorbeeld. Zie Natuur.regio N.W. Brabant. Er werd zelfs jaren geleden een poging ondernomen door gemeenteraadslid Piet De Cuyper, die als drukker instond voor de lay-out van het gemeentelijk infoblad, om orde op zaken te stellen. De cover van het infoblad werd versierd met de 8 kerken van de fusiegemeente. Maar de liberale coalitiepartner (met een aantal vrinjzinnigen) verzette zich omdat kerken de gemeente te veel klerikaal liet uitzien . Zijn partij hield nochtans vast aan de 8 parochies, een meerwaarde (symbolisch en financieel) voor onze gemeente. De benamingen ontaardden dan ook tot politiek getouwtrek, dat tot vandaag voort duurt. De politieke partijen lijken de benaming van hun eigen gemeente niet te (willen) kennen. De correcte en volledige indeling van de gemeente is zoek. Mensen leven nu eenmaal onder hun kerktoren, of ze het willen of niet. De toren was een baken en een richtpunt om de weg te vinden, lang voor de Hollandse vrouwenstem van onze GPS de weg wees.
Wij vroegen aan de gemeente om de gedenkplaten van W.O. I op te kuisen. Brabantse Kouters stelde drie fietsroutes op voor de viering van 100 jaar grote oorlog op 14 en 15 augustus. De informatie die ik leverde op vraag van de provincie werd gedeeltelijk gebruikt. Maar het volledige traject binnen onze gemeente werd niet weerhouden. Zo vallen drie historische plaatsen buiten de omloop :
32 De trunk
33 Plantentuin Meise
34 Sint- Maartenschool
Bij het laatste ontbreekt “Gedenkplaat voor onze gesneuvelden aan de St.-Martinuskerk”. Mijn traject met de volledige correcte gegevens is beschikbaar.
Voor de trunk vroegen wij de gedenkplaat te vernieuwen. Dat zal voorlopig gebeuren met een gepastifiëerde tekst.
Voor de aankondiging van de beiaardconcerten gebruiken wij hetzelfde systeem op de gele palen van de parochie met aankondiging van de misvieringen. Aan restaurant Napoleon (inrit parochie) is dat in orde. De paal op de Kapellelaan is al een hele tijd verdwenen. En een derde paal op het kruispunt Nieuwelaan – Brusselsesteenweg (aan de Okay) zou welkom zijn. Wij zoeken een alternatief op die plaats.
Wijlen Achiel Jacobs, een van de actiefste leden van Berla, publiceerde in mei 2003 bij Berla een monografie over de wind- en watermolens in onze gemeente. Imde watermolen van het kasteel van Meise watermolen De Waet watermolen “Spriet” Oppem watermolen Amelgem Rode windmolen Westrode windmolen Wolvertem watermolen “Bagge” windmolen “Moeleputte”
Hij overschrijdt zelfs de huidige grenzen van onze gemeente met het historische deel van Meise (kerkelijk en bestuurlijk) : Nieuwenrode windmolen “den Mennaert
De dorpsraad werd opgericht in het Meise van na de fuzie1976 in 1978 onder schepen Marcel Baudewijns. Wat er nog van rest is de kaart die zij ontworpen van de grote gemeente Meise met de volgens hen te beschermen monumenten. Dat is nog steeds onze minimum leidraad. De bestuursleden waren : Wim Pas, Bob Nicolaes, Hugo Nica, e.a. .. (Ik heb de archieven opgevraagd bij Bob om te vervolledigen) . Ik herinner mij een actie rond de parochiewegen (tegenwoordig "trage wegen" genoemd. Ik vulde hun enquête in voor het centrum van de parochie Meise, waar ik geboren en getogen ben.
Wie helpt mij aan meer gegevens ? Dorpsraad
Eerste voorzitter :Wim Pas Bob Nicolaes, Peter Carrière Hugo Nica
Oproep voor kerkwegels met enquête per wijk. Voor de wijk Mankevos heb ik ze ingediend.
° Budingen 23.7.1913 X 21.4.1941 Anna Leemans 1942 licendiaat Handels & Financiële Wetenschappen via avondonderwijs behaalde op 10.10.1970 zo maar 1530 voorkeurstemmen in Wolvertem 18.3.1977 burgemeester van Meise bij de fuzie tot 1983 22.3.1977 eedaflegging 24.3.1977 gemeenteraad
Begraafplaats Sint-Brixius-Rode 1. De Bondt Joannes 2. De Decker Jan 3. De Doncker jann 14-18 4. Cranshof Jozef 14-18 5. De Winter Jan 14-18
Nationale erkentelijkheid
Lijst O.S. 1940-45 Meise 1.Coenen Jean o.s. 2. Callaerts René weggevoerde 3. Dierickx Max Korea 4. De Keersmaeker Louisa weerstand 5. De Neef Albert o.s. o.s. 6. De Smedt Jozef o.s. krijgsgevangene 7. Philips Louis vrijwilliger 8. Vandiest Michel Jean weggevoerde 9.Van Thienen August weerstand 10. Van den Boeynants Frans o.s.
Bouvin Van Delm Mertens Henri
Met bewijzen 1. De Mars Jozef 2. Philips Johannes 3. Mertens Henri 4. Vandiest Jean
Voor de gemeenten waren er parochies. Daarom heb ik dit blog opgesplitst per parochie. Jullie vinden alles mooi opgedeeld en gestructureerd. Op het nummer 0 vinden jullie de inhoudstafel.
In onze gemeente staan een aantal beelden van deze Meisese kunstenaar.
Eenzaamheid
Aan de bibliotheek staat op een bakstenen sokkel een vrouwelijke figuur in brons. Haar linker been heeft ze over het gestrekte rechter been gelegd. Haar linker hand ligt op haar borst terwijl ze met haar rechter hand naar haar linker voet reikt. De vrouw lijkt een yoga – oefening uit te voeren. Haar uitstraling doet denken aan een Boeddhabeeld. Henri Lenaerts maakte dit beeld in 1965. Hij schonk het aan de gemeente op zijn tachtigste verjaardag in 2003.
Aan het Willy Van den Berghecentrum staan :
De vlucht van Icarus
De geboorte van Venus
De vruchtbaarheid
Aan de ingang van de Plantentuin Meise staat op een hardstenen sokkel het bronzen beeld van een vrouw. Ze zit op een stoel, heeft de handen in haar schoot gevouwen en kijkt voor zich uit. Ze is gekleed in een jurk en is blootsvoets weergegeven. De zijkanten van haar stoel zijn versierd met mensen die op het land aan het werken zijn. Het standbeeld is een realisatie van kunstenaar Henri Lenaerts (° 1923). De Belgische staat kocht het werk aan in 1953.
Voorbij de beiaardbanken staat een klein Mariakapelletje van de hand van Henri Lenaerts.
O.L.V. Moeder van Meise
In de Plantentuin staan :
De vorser
De menselijke bestemming
In het Administratief centrum staat een collectie kleine beelden :
Op de bijhorende plaat staat de naam van het beeld aan de ingang van de PlantetuinMeice -Centrum foutief. dat erd reeds aangeklaagd op zijn website in Spanje :