204 Edwin Ganz
Zie : blog 120 van deze reeks.
In E.S.B. verscheen wat volgt : Een minister van staat stelde onlangs de vraag :Wanneer gaat men Edwin Ganz, de onbekende, eens herdenken?. Reeds geruime tijd dachten wij eraan. Toeval of niet, tegelijkertijd opperde R.Bellemans, voorzitter van de heemkring Berla van Meise hetzelfde idee. Wie is Edwin Ganz? Niemand wist nog waar en wanneer hij geboren was en of er nog een foto van de man bewaard bleef. Men herinnerde zich dat hij jaren lang ergens op het kasteel van Boechout (Oranjerie Kasteel te Meysse!) had gewoond; dat hij paarden en boerentypen had geschilderd; dat er ergens een koffer was. Een paar oude getrouwen van ESB wisten dat er tekeningen van Edwin Ganz waren verschenen. Maar wie was hij, wat had hij voort gebracht en welke was zijn betekenis? Waar was zijn werk? Een grote onbekende. De heemkring van Meise is op zoek gegaan; heeft ondertussen reeds heel wat terug gevonden, tot de bewuste laatste koffer. De kring plant voor mei 1985 een tentoonstelling Edwin Ganz, een catalogus van zijn werk, een herdenkingsplechtigheid en in samenwerking met het genootschap een brochure Edwin Ganz, de onbekende. Graag werken wij samen en plannen een bijzonder Edwin Ganz huldenummer. Hij heeft er recht op. Wie was Edwin Ganz ? Een buitenlander, een Zwitser, die zich te Meise vestigde, er schilderde en tekende en zoals niemand in de periode 1920 1940 beter de Brabander de mens, zijn omgeving en zijn paarden heeft getypeerd. Een buitenlander die meer dan de eigen kunstenaars het volk van Brabant heeft aangevoeld. Wij zijn geen kunstcriticus, maar geen van zijn tijdsgenoten heeft zoveel kracht en lijn gezet in Paarden op hol, het vijfspan. Hij typeerde de facteur", "de koeter", "meneer François enz. de man van bij ons. Edwin Ganz verdient dat wij hem uit het onbekende halen en een plaats geven in de galerij van Brabantse kunstenaars. J.V. E.S.en de B. LXVII Jg. 10-11-12 1984
|