Moge Allah ‘azza wa djal onze kennis doen vermeerderen, Ameen. Moge Allah ons leiden naar de waarheid en ons weerhouden van het slechte, Ameen. Moge Allah ons sieren met de schoonheid van Imaan & Taqwa, Ameen.
16-08-2010
Verhaal van de Sahabah: De vrees van de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) ten tijde van een storm
Verhaal: De vrees van de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) ten tijde van een storm
Aisha (radiallaho anha) vertelt dat telkens wanneer een sterke wind met dichte wolk begon te waaien, het gezicht van de heilige Profeet van Allah (saw) bleek werd door de vrees voor Allah. Hij werd prikkelbaar liep verantrust op en neer en reciteerde het volgende gebed:
O mijn Allah! Ik vraag van U het goede uit deze wind, het goede uit dat wat in deze wind is, en het goede ut dat wat de uitkomst van deze wind is. Ik zoek bescherming voor het slechte van wat in deze wind is, en van het slechte dat de uitkomst van deze wind is.
Ze zegt:
En verder, wanneer het begon te regenen, verschenen tekenen van vreugde op zijn gezicht. Ik zei eens tot hem: O Profeet van Allah, wanneer de wolken verschijnen is iedereen blij omdat zij regen voorspellen, maar waarom zie ik u op die tijd zo ontdaan? Hij antwoordde: O Aisha! Hoe kan ik zeker voelen dat deze wind niet de toorn van Allah voorspelt? De mensen van Aad werden gestraft met de wind. Zij waren blij toen zij de wolkenmassa waarnamen, gelovende dat zij de regen bracht; maar feitelijk brachten die wolken geen regen, maar totale ondergang aan Aad.
De Profeet (saw) verwees duidelijk naar de volgende verzen van de Quran:
Toen zij een wolk naar hun valleien zagen komen, zeiden zij: "Dit is een wolk, die ons regen zal geven." Neen, dat is hetgeen gij zocht te verhaasten, een wind, die een smartelijke straf bevat. Deze zal alles door het gebod van zijn Heer vernietigen. En het kwam met hen zó ver dat slechts hun lege woningen waren te zien. Zo straffen Wij het schuldige volk. (46:24-25)
Moraal:
Kijk naar de vrees van Allah in het hart van iemand die het beste is van alle schepselen (sallalaho alaihi wasallam). Ondanks een duidelijke vers in de Quran dat Allah de mensen niet zal straffen zolang als de Profeet (saw) met hun was, had hij zo veel vrees voor Allah dat een sterke wind hem herinnerde aan de straf, die gegeven was aan de mensen in het verleden. Laten wij voor een moment in onze eigen harten kijken. We zitten vol met zonden, toch zal een storm als vandaag in Nederland of een aardbeving en bliksem elders enz., bij ons in de harten niet de minste vrees opwekken. We houden ons bezig met andere zaken in plaats van op dit soort momenten de salaat te verrichten of Istighfar te doen.
Het verhindert kennis: Kennis is een licht welke Allah gooit in de harten en ongehoorzaamheid dooft dit licht. Imaam Shaafi'ee heeft gezegd: Ik klaagde bij Wakee' over de zwakheid van mijn geheugen, dus beval hij mij om ongehoorzaamheid te verlaten en informeerde mij dat de kennis licht is en dat de licht van Allah niet gegeven wordt aan de ongehoorzame. Het verhindert levensonderhoud: Net zoals Taqwaa zorgt voor levensonderhoud, zorgt het verlaten van Taqwaa voor armoede. Er is niets wat levensonderhoud kan brengen zoals het verlaten van ongehoorzaamheid. Het verhindert gehoorzaamheid (aan Allah): Als er geen andere bestraffing voor zonden was dan dat het gehoorzaamheid aan Allah verhindert, dan zou dat voldoende zijn geweest. Ongehoorzaamheid verzwakt het hart en het lichaam. Dat het het hart verzwakt, is iets wat duidelijk is. Ongehoorzaamheid stopt het verzwakken niet totdat het hart volledig het leven laat (dat wil zeggen dood gaat). Ongehoorzaamheid verkort de levensduur en vernietigt alle zegeningen. Net zoals rechtschapenheid de levensduur verlengt, verkort het zondigen de levensduur. Ongehoorzaamheid zaait zijn eigen zaadjes en baart zichzelf totdat het zich ervan scheiden en het eruit komen moeilijk wordt voor de dienaar. Zonden verzwakken de wil en vastberadenheid van het hart zodat het verlangen naar ongehoorzaamheid sterk wordt en het verlangen om berouw te tonen beetje bij beetje zwak wordt, totdat het verlangen om berouw te tonen volledig uit het hart is verwijderd. Iedere soort ongehoorzaamheid is een erfenis van een natie (volk) van de naties die door Allah Azzwajall zijn vernietigd. Sodomie (homosexualiteit en dergelijke) is een erfenis van het volk van Lut; meer nemen dan toegestaan is en geven wat minder is, is een erfenis van het volk van Shu'ayb; het zoeken van aanzien (grootheid) in het land en het veroorzaken van corruptie is een erfenis van het volk van de Farao; en trots/ arrogantie en tirannie is een erfenis van het volk van Hud. Ongehoorzaamheid is een oorzaak dat een dienaar wordt veracht door Zijn Heer. Al-Hasan al-Basree (radiallahoe anhoe) heeft gezegd: Zij werden verachtelijk (in Zijn ogen/zicht) dus waren zij Hem ongehoorzaam. Als zij eerbaar waren (in Zijn ogen/zicht) dan zou Hij hen hebben beschermd. Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie): En wie door Allah vernederd wordt: voor hem zijn er dan geen eerbewijzers. [Hajj 22:18]. De schadelijke effecten van de zondaar beinvloeden (hebben effect op) degenen om hem heen en ook de dieren, waardoor zij worden getroffen door schade. De dienaar gaat door met het begaan van zonden totdat deze erg makkelijk voor hem worden en nietsbetekenend zijn in zijn hart, en dit is een teken van vernietiging. Iedere keer dat een zonde nietsbetekenend wordt in de ogen van de dienaar, wordt het groot in het zicht/ ogen van Allah. Ibn Mas'ood (radiallahoe anhoe) heeft gezegd: Waarlijk, de gelovige ziet zijn zonden alsof hij staat aan het voet van de berg, bang dat deze op hem zal vallen, en de zondaar ziet zijn zonden als een vlieg die voorbij zijn neus vliegt, zo probeert hij deze te verwijderen door met zijn hand heen en weer te bewegen. [Bukhaaree] Ongehoorzaamheid erft vernedering en laagheid. Eer, in zijn geheel, ligt in de gehoorzaamheid van Allah. Abdullaah ibn al-Mubaarak heeft gezegd: Ik heb gezien dat zonden harten doden en vernedering wordt geerfd door ermee door te gaan. Het verlaten van zonden doet de harten leven en het voorkomen van je ziel is er beter voor. Ongehoorzaamheid bederft het verstand (intellect). Het verstand (intellect) heeft licht en ongehoorzaamheid dooft dit licht. Wanneer het licht van het verstand is gedoofd dan wordt het zwak en onvolmaakt (deficient). Wanneer ongehoorzaamheid toeneemt, dan wordt het hart van de dienaar verzegeld, zo wordt hij een van hen die achteloos zijn. Allah, De Verhevene, zegt (interpretatie): Nee! Wat zij plachten te doen heeft zelfs hun harten bedekt. [Mutaffifeen 83:14]. Zonden zorgen voor verschillende soorten verderf in het land. Verderf van de wateren, de lucht, planten, vruchten en dergelijke. Allah, De Verhevene, zegt (interpretatie): Het verderf is op het land en de zee zichtbaar door wat de mensen hebben verricht, zodat Hij hun een gedeelte van wat zij hebben verricht doet proeven. Hopelijk zij zullen berouw tonen. [Rum 30:41]. Het verdwijnen van bescheidenheid, welke de essentie van het leven van het hart is en de basis is van al het goede. Het verdwijnen ervan is het verdwijnen van al het goede. Het is authentiek overgeleverd van de Boodschapper van Allah (salallahoe alayhi wa sallam), dat hij heeft gezegd (interpretatie): Bescheidenheid is het goede, in zijn geheel (helemaal, al het goede). [Bukhaaree en Muslim]. Een dichter heeft gezegd: En bij Allah, er is geen goedheid in het leven of de wereld wanneer bescheidenheid verdwijnt. Zonden verzwakken en verkleinen de verheerlijking (vergroting) van Allah, de Almachtige in het hart van de dienaar. Zonden zijn de redenen dat Allah Zijn dienaar 'vergeet', verlaat en hem alleen laat (zonder hulp) met zijn ziel en zijn shaytaan (duivel), en hierin zit de vernietiging waarvoor geen hoop op redding is. Zonden verwijderen de dienaar uit de 'afdeling' van Ihsaan (het doen wat goed is) en de beloning van degenen die goed doen wordt hem ontzegd. Wanneer Ihsaan het hart vult, dan weerhoudt het het hart van ongehoorzaamheid. Ongehoorzaamheid zorgt ervoor dat de gunsten (van Allah) ophouden en maakt Zijn wraak geoorloofd. Geen zegening wordt een dienaar ontzegd, behalve vanwege een zonde en geen vergelding is geoorloofd (wettig), behalve ten gevolge van een zonde. Ali (radiallahoe anhoe) heeft gezegd: Geen ontbering (moeilijkheid) is neergedaald behalve ten gevolge van een zonde en het (de ontbering) is niet weggehaald behalve door boetedoening (het tonen van berouw). Allah, De Verhevene, zegt (interpretatie): En er treft jullie geen ramp, of het is vanwege wat jullie handen hebben verricht, maar Hij vergeeft veel. [Shura 42:30]. En Allah, De Verhevene, zegt ook (interpretatie): Dat is omdat Allah nimmer een genieting die Hij aan een volk heeft geschonken verandert (in een bestraffing), tenzij zij veranderen wat zich bij hen bevindt. [Anfaal 8:53].
Uit: al-Jawab al Kafi Door: Ibn al-Qayyim al Jawziyyah
Verhaal van de Sahabah - Zegeningen van Nafl (niet verplichte) gebeden
Verhaal: Zegeningen van Nafl (niet verplichte) gebeden
De Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) heeft gerapporteerd dat Allah (Subhanah wataala) gezegd heeft:
Mijn toorn daalt neder op degene die kwaad in de zin heeft tegen Mijn vrienden. En alleen degenen worden gezegend met Mijn liefde die onvoorwaardelijk Fard (verplichte) bevelen uitvoeren. Een persoon blijft vooruitgaan in Mijn achting door Nafl, totdat Ik hem als Mijn geliefde kies. Ik wordt dan zijn oor waarmee hij luistert, zijn oog waarmee hij kijkt, zijn handen waarmee hij vasthoudt, zijn voeten waarmee hij loopt, m.a.w. zijn luisteren, kijken, grijpen en lopen zijn alle perfect volgens Mijn bevelen en hij zal er zelfs nooit van dromen om een van zijn lichaamsdelen tegen Mijn bevelen in te gebruiken.
Moraal:
Degenen die na hun 5 Fard gebeden verricht te hebben, de gewoonte hebben om Nafl overvloedig te verrichten, zijn werkelijk gezegend. Moge Allah mij en mijn vrienden de kracht geven deze zegening te verdienen.
De slapeloze nacht van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam)
De slapeloze nacht van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam)
Eens had de profeet(sallalaho alaihi wasallam) een slapeloze nacht. Hij keerde zich telkens om, maar kon niet in slaap vallen. Zijn vrouw vroeg hem:
O Profeet van Allah! Waarom kan je niet slapen?
Hij antwoordde: Een dadel lag in de buurt. Ik raapte die op en at het op, zodat er niets verkwist werd. Nu ben ik verontrust uit vrees dat het de vrucht van de Sadaqah kon zijn.
Moraal:
Zeer waarschijnlijk behoorde de dadel aan de Profeet zelf. Maar omdat de mensen hem ook Sadaqah stuurden voor de verdeling, kon hij niet slapen met het idee dat het van de Sadaqah kon zijn. Het antwoord van onze meester zelf, geeft aan dat hij uit gewetensbezwaar niet kon slapen op grond van een vermoeden dat hij fout gehandeld had. Hoe zou het dan moeten gaan met degenen die beweren de volgelingen van diezelfde meester te zijn, maar zich overgeven aan woekerrente, corruptie, diefstal, plunder en andere vormen van haraam, zonder ooit een gewetensbezwaar?
In een hadieth qudsi - heilige hadieth - zei de Profeet salla Allahu alayhi wa sallam dat Allah zei:Ikzelf, de mensheid, en de djinn, bevinden ons in een enorme serieuze staat. Ik schiep hen, dan aanbidden zij andere goden die zij voor zichzelf maken. Ik zegen hen met Mijn geschenken, dan danken zij iemand anders voor hetgeen Ik hen heb gestuurd. Mijn Genade daalt op hen neer terwijl hun slechte daden naar Mij opstijgen. Ik uit mijn Liefde voor hen met Mijn Geschenken, ookal heb Ik hen niet nodig. Terwijl zij zichzelf aan Mij onttrekken met hun zonden en zij Mijn Hulp dringend nodig hebben.
Eenieder die zich tot Mij wendt, Ik accepteer hem zonder te letten op hoe ver hij is; en eenieder die zich van Mij afkeert, ik benader hem en spreek hem aan. Eenieder die een zonde nalaat voor Mij, Ik beloon hem met vele geschenken en eenieder die tracht Mij tevreden te stellen, Ik tracht hem tevreden te stellen. Eenieder die Mijn Wil en Macht erkent in alles wat hij doet, Ik laat het ijzer voor hem buigen. Mijn dierbare mensen zijn degenen die met Mij zijn. Eenieder die Mij dankt, Ik schenk hem meer zegeningen.
Eenieder die Mij gehoorzaamt, Ik verhef hem en liefkoos hem meer. Eenieder die Mij ongehoorzaam is, Ik houd de deuren van Mijn Genade voor hem open; als hij zich tot Mij keert, schenk Ik hem Mijn Liefde, aangezien Ik van degenen houd die berouw tonen en zichzelf voor Mij reinigen. Als hij geen berouw toont, bejegen Ik hem nog steeds door hem in een moeilijkheid te plaatsen om hem te reinigen. Eenieder die Mij de voorkeur boven anderen geeft, Ik geef aan hem de voorkeur boven anderen.
Ik beloon elke goede daad tien keer of zevenhonderd keer tot ontelbare keren. Ik tel elke slechte daad als een enkele, tenzij de persoon berouw toont en Mijn Vergiffenis vraagt; in dat geval vergeef Ik zelfs die éne. Ik neem elke kleine goede daad in aanmerking en Ik vergeef zelfs de grote zonden. Mijn Genade overtreft Mijn Woede. Mijn Tolerantie overtreft Mijn Berisping. Mijn Vergiffenis overtreft Mijn Bestraffing, aangezien Ik Genadevoller met Mijn Dienaren ben dan een moeder met haar kind.
Door: Ibn Al-Qayyim Al-Djawziyyah Bron: Madaridj As-Salihien
radiallaahu anhu is overgeleverd dat dat de Profeet sallallaahu alayhi wa sallam heeft gezegd:Niemand zal het Paradijs binnen treden die trots in de gewicht van een atoom in zijn hart heeft.Een man zei:Wat als een man er van houdt dat zijn kleren er goed uit zien en dat zijn schoenen er mooi uit zien?Hij sallallaahu alayhi wa sallam zei:Allah is De Schoonste en houdt van schoonheid. Trots (zijn) betekent het ontkennen van de waarheid en neerkijken op [andere] mensen[1]
Ibn al-Qayyim radiallaahu anhu zei over deze hadeeth het volgende:
De uitdrukking Allah is De Schoonste en houdt van schoonheid omvat de mooie kleding waarover werd gevraagd in dezelfde hadeeth. Dit wordt gezien als generalisatie, dit betekent dat schoonheid in alle dingen [op aarde] zit. In saheeh Muslim staat er: Allah is Goed en accepteert alleen dat wat goed is.[2]
In sunnanat Tirmidhi staat: Allah houdt er van om de effecten van Zijn Zegen te zien bij zijn dienaren[3] Het is overgeleverd dat Abul-Ahwas al-Jashamee heeft gezegd: De Profeet sallallaahu alayhi wa sallam zag mij oude, haveloze [4] kleding dragen en vroeg aan mij: Heb jij enig rijkdom? Ik zei: Ja. Hij sallallaahu alayhi wa sallam zei: Welk soort van rijkdom? Ik zei: Alles wat Allah mij aan kamelen en schapen heeft gegeven. Hij sallallaahu alayhi wa sallam zei: Dan toon de gulle zegen die Hij jou heeft gegeven.[5]
Allah moge Hij verheerlijkt worden- houdt van de effecten van Zijn zegeningen aan Zijn dienaren, om deze [zegeningen aan hen] duidelijk te maken en dat maakt deel uit van de dankbaarheid voor Zijn zegeningen, die een innerlijke schoonheid vormt (schoonheid van de karakter). Allah houdt er van om de externe schoonheid van Zijn dienaren te zien waarop Zijn zegeningen reflecteren, en [Hij houdt er van om] de innerlijke schoonheid van hun dankbaarheid jegens Hem voor deze zegeningen te zien. Omdat Hij van schoonheid houdt, zendt Hij kleren en versieringen aan Zijn dienaren, waarmee zij hun uitgaande verschijning mooi kunnen maken en Hij geeft hen taqwaa die hun innerlijke schoonheid [karakter] mooi maakt. Allah Taala zegt:
O Kinderen van Adam! Voorzeker, Wij hebben voor jullie kleding neergezonden om jullie schaamte te bedekken en versierselen. En het kleed van het vrezen (van Allah), is het beste[Surah al-Araaf 7:26]
En Hij Taala zegt, over de mensen van het Paradijs:
Allah zal hen op die Dag beschermen voor het kwaad en hen nadrah (glans) en blijdschap schenken. En Hij zal hen vanwege hun geduldige volharding belonen met het Paradijs en zijde. [Surah al-Insaan 76:11-12]
Hun gezichten zal met de nadrah (licht van schoonheid) gemaakt worden, hun binnenste met vreugde en hun lichamen met zijden kledingstukken.
Allah houdt enkel van de schoonheid in woorden, daden, kledingstukken en uitgaande verschijning, zo haat Hij lelijkheid in woorden, daden, kledingstukken en uitgaande verschijning. Hij haat lelijkheid en de mensen die daarbij horen, en houdt van schoonheid en de mensen die daarbij horen. Maar, twee groepen worden misleid met betrekking tot deze kwestie: een groep die zegt dat alles wat Hij heeft gecreërd mooi is, zo houdt Hij van alles wat Hij heeft gecreërd en wij zouden van alles moeten houden wat Hij heeft gecreërd en deze (creaties) niet haten. Zij zeggen: Wie het realiseert dat alles wat bestaat van Hem komt zal zien hoe mooi het is Deze mensen hebben geen enkel betekenis van jaloersheid omwille van Allah, of haat en vijandschap omwille van Allah, of aan de kaak stelt wat munkar (kwaad) is, of jihaad (strijdt) omwille van Allah of Zijn grenzen aanhangd. Zij beschouwen de schoonheid van beelden, mannen of vrouwen ook als een deel waarvan Allah houdt en willen Allah door immorele handelingen aanbidden. Sommigen van hen gaan zelfs zo ver dat zij beweren dat de Ene Die zij aanbidden vertoond worden in, of geïncarneerd zijn in die beelden.
De tweede groep enerzijds zegt dat Allah de schoonheid van beelden, vormen en uitgaande verschijning veroordeelt, Allah zegt over deze munaafiqoon (hypocrieten):
En wanneer jij hen ziet, wekken hun lichamen (hun uiterlijke vertoon) jouw verwondering op [Surah al-Munaafiqoon 63:4]
En hoeveel generaties hebben WIj niet vóór hen vernietigd, die beter toegerust waren en (mooier in) verschijning.[Surah Maryam 19:74]
In Saheeh Muslim is er overgeleverd dat de Profeet sallallaahu alayhi wa sallam heeft gezegd: Allah kijkt niet naar jouw uitgaande verschijning en jouw rijkdom, Hij kijkt [eerder] naar jou hart en je daden[6]
Volgens een andere hadeeth: Shabbiness[7]maakt deel uit van het geloof[8] Allah veroordeelt degenen die buitensporig zijn; wat zowel buitensporig in kleding als in voedsel en drank van toepassing op is.
Om dit geschil te regelen kunnen we zeggen dat de schoonheid in kleding en uitgaande verschijning uit drie types bedraagt, waarvan één prijzenswaardig is, één afkeuringswaardig en één geen van beide.
1) Het soort schoonheid dat moet worden aanbevolen is dat wat omwille van Allah wordt gedaan, om te helpen Allah aan te bidden en Zijn bevelen te vervullen. Zoals toen de Profeet sallallaahu alayhi wa sallam zichzelf mooi (knap) maakte wanneer hij de vertegenwoordigers die naar hem kwamen ontmoette. Dit is als het dragen van een pantser of strijdkleding tijdens oorlog, of het dragen van zijde en [hiermee] pronken (voor de vijanden). Dit is prijzenswaardig, omdat dit wordt gedaan om de woorden van Allah opperst te maken en om Zijn godsdienst te steunen en Zijn vijanden te ergeren.
2) Het afkeuringswaardige soort van schoonheid is datgene wat wordt gedaan omwille van deze wereld. Voor machtsredenen, valse trots, of om sommige (egoistische) wensen te vervullen. Dit omvat ook gevallen waar schoonheid een eind op zichzelf is voor een persoon en het enige is waar hij om geeft. Vele mensen hebben [hierdoor] geen andere zorgen in het leven.
3) Het soort van schoonheid dat noch prijzenswaardig en noch afkeuringswaardig is, is datgene wat noch met één van de twee bovengenoemde doeleinden te maken heeft. (dwz. Het is noch omwille van Allah en noch omwille van aardse doeleinden)
De behandelde hadeeth verwijst naar twee belangerijke principes, namelijk kennis en gedrag. Allah moet erkend worden voor schoonheid, dat geen enkel gelijkenis heeft aan iets anders en Hij moet aanbeden worden door middel van schoonheid in woorden, daden en houding waar Hij van houdt.
Hij houdt er van om de tongen van Zijn dienaren met de waarheid te verfraaien. Om hun harten met oprechte toewijding (Ikhlaas), liefde, berouw en vertrouwen in Hem te verfraaien. Om hun vermogen met gehoorzaamheid te verfraaien, en om hun lichamen te verfraaien door middel van Zijn zegeningen over hen te tonen in hun kleding, en door hen zuiver en vrij van enig vuiligheid, vuil en onzuiverheid te houden, door het verwijderen van haren die weggehaald moeten worden, door besnijdenis en door het knippen van de nagels. Aldus herkennen zij Allah door deze kwaliteiten van schoonheid en willen dicht(er)bij hem trekken door de schoonheid in woorden, daden en houdingen. Zij erkennen Hem voor de schoonheid -wat Zijn eigenschap is- en zij aanbidden Hem door middel van schoonheid - welke Hij heeft voorgeschreven in Zijn godsdienst. De Hadeeth combineert deze twee principes van kennis en gedrag.
Voetnoten:
[1] Muslim (nr. 131) [2] Muslim (nr. 1686) [3] Hasan Saheeh: at-Tirmidhee (nr. 2963), die zegt dat deze hasan saheeh is. [4] Haveloos: armoedig en verwaarloosd [5] Saheeh: Ahmad (nr. 15323), at-Tirmidhee (nr. 1929) en an-Nisaaee (nr. 512 [6] Muslim (nr. 1356) [7] Shabiness niet vertaald [8] Saheeh: Ibn Maajah (nr. 4108), Abu Dawud (nr. 3630)
Door: Ibn al-Qayyim al Djawziyyah Bron: al-Fawaaid (1/185) Engelse tekst:Allah is Beautifull and loves beaty Vertaald door: Omar AbduRasheed Aangepast door: Az-Zahra Shasmeen
Verhaal van de Sahabah - Het verhaal van Oemm Hakim (radiallaho anha)
Verhaal: Het verhaal van Oemm Hakim (radiallaho anha)
Oemm Hakim was de vrouw van Akrimah bin Jahl. In de veldslag van Uhud vocht ze aan de zijde van de vijand. Ze sloot zich aan bij de Islam bij de val van Mekka. Ze hield heel erg van haar man die geen moslim werd wegens zijn vader, die de ergste vijand van de Islam was. Na de val van Mekka vluchtte haar man naar Yemen. Zij verkreeg vergeving voor hem van de profeet van Allah (saw) en ging naar Yemen en bewoog haar echtgenoot naar huis terug te keren. Ze vertelde hem:
Je hoeft het zwaard van de Heilige profeet Muhammad (saw) niet te vrezen, op voorwaarde dat je jezelf in zijn schoot legt.
Ze keerde met hem terug naar Medina, waar Akrimah zich nu wel bekeerde tot de Islam en ze gelukkig met elkaar begonnen te leven. Ze namen beiden deel in de oorlog met Syrië gedurende het Khalifaat van Abu Bakr as-sideeq (ra). Akrimah werd gedood in een veldslag. Ze trouwde toen met een andere mujahid, Khalid bin Said (ra). De plek waar de twee elkaar wilden ontmoeten heette: Marja al-Safr.
Ze zei: De vijanden concentreren zich op alle fronten. We zullen elkaar ontmoeten wanneer wij ze afgehandeld hebben.
Hij zei: Ik ben er zeker van dat ik deze veldslag niet zal overleven.
Op die plek sliepen ze voor het eerst in een tent met elkaar. De volgende dag trof Khalid bin Said (ra) de voorbereidingen voor de Walimah toen de vijand met volle kracht aanviel en hij gedood werd. Oemm Hakim pakte haar tent en al haar bagage op en met een haring van een tent in haar hand bevocht ze de vijanden tot ze zeven van hun gedood had.
Moraal:
In oorlogstijd zou geen enkele man en zeker geen enkele vrouw onder zulke omstandigheden willen trouwen. Kijk naar haar huwelijk op het strijdveld en haar strijd tegen de vijanden! In plaats van de dood van haar man te betreuren, rukt ze op de dag van zijn dood op in de veldslag en doodt ze zeven vijandelijke soldaten zonder hulp van anderen. Is dit niet voldoende om de wonderbaarlijke kracht van imaan in de vrouwen van die tijd te tonen?
Verhaal van de Sahabah - Khansa (radiallaho anha) spoort haar zonen aan tot dapperheid.
Verhaal: Khansa (radiallaho anha) spoort haar zonen aan tot dapperheid.
Khansa (radiallaho anha) was een beroemde dichteres. Ze nam de Islam aan in Madina, samen met enkele anderen van haar stam. Ibn Athir schrijft:
Alle literaire grootmeesters zijn eenstemmig in de verklaring dat Khansa de beste dichteres in het Arabisch is. Geen enkele vrouw in de Arabische geschiedenis heeft ooit zulke gedichten geschreven als Khansa.
Gedurende de tijd van Umar (radiallaho anho) in 16 AH, werd de beroemde strijd van Qadsiah tussen Moslims en de Perzen uitgevochten. Khansa (radiallajo anha) nam samen met haar zonen deel aan de strijd. Zij spoorde al haar vier zonen aan door te zeggen:
O mijn zonen! Jullie hebben de Islam aangenomen en zijn uit eigen wil geëmigreerd. Bij Allah! Naast Wie er geen GOD bestaat, jullie zijn allen de zonen van één en dezelfde vader, precies zoals jullie de zonen van één moeder zijn. Ik heb jullie vader nooit verraden, noch de reputatie van jullie oom van moederszijde benadeeld. Ik heb nooit toegestaan dat er een vlek zou komen op jullie hoge geboorte dat jullie stamboom werd besmet. Jullie weten welke beloningen Allah beloofd heeft aan degenen die op Zijn pad vechten tegen de ongelovigen. Jullie moeten er aan denken dat het eeuwigdurende leven van het Hiernamaals veel beter is dan het tijdelijke leven van deze wereld.
Allah zegt in de vertaling van de interpretatie van de Heilige Quran:
O jullie die geloven, weest geduldig, en weest standvastig, sluit de rijen (klaarstaand leger om je te beschermen) en vreest Allah. Hopelijk zullen jullie welslagen.
Als je morgenochtend opstaat, wees bereid om je beste bijdrage in de strijd te leveren. Ga vooruit in de vijandelijke linie, kracht zoekend bij Allah. Wanneer je de vlammen van de strijd hoog ziet oplaaien, ga dan rechtdoor in het midden en sta tegenover de vijandelijke leiders. Inshallah, je zal je verblijfplaats in het Paradijs met eer en succes krijgen
De volgende dag, toen de strijd in volle gang was, schoten alle vier zonen voort in de richting van de vijandelijke linie. Één voor één vielen zij de vijand aan, de woorden van hun moeder in verzen reciterend tot ze allen martelaren werden. Toen de moeder het te horen kreeg zei ze:
Alhamdolillah. Glorie zij Allah, die mij vereerd heeft met hun martelaarschap. Ik hoop dat Allah mij met hun zal verenigen in de schaduw van Zijn Barmhartigheid.
Moraal:
Hier is een moeder van die tijd. Zij spoort haar zonen aan om in de vlammen van de strijd te springen en, wanneer al de zonen kort na elkaar gedood worden, verheerlijkt zij Allah en dankt Hem.
Verhaal van de Sahabah - Iemand reist van Medina naar Damascus terwille van 1 Hadith
Verhaal van de Sahabah: Iemand reist van Medina naar Damascus terwille van 1 Hadith
Kathir bin Qais overleverde:
Ik zat met Abu Darda (radiallaho anho) in een Masjid in Damascus, toen er iemand bij hem kwam en zei: O Abu Darda(RA), ik kom helemaal uit Medina om een Hadith van je te leren, daar ik begrepen heb dat je het rechtsstreeks van de Profeet van Allah (Sallalaho alaihi wasallam) gehoord hebt.
Abu Dardah (RA): Heb je geen andere zaken hier in Damascus te doen?
De persoon: Neen
Abu Dardah: Ben je er zeker van dat je geen andere doelen hebt in Damascus?
De persoon: Ik ben hierheen gekomen alleen maar om deze Hadith te leren.
Abu Dardah: Luister, ik heb de Heilige Profeet (SAW) horen zeggen: Allah vergemakkelijkt de weg naar het Paradijs voor iemand die een afstand aflegt om kennis te verwerven. De engelen spreiden hun vleugels uit onder zijn voeten, en alle dingen in de hemelen en aarde (zelfs de vissen in het water) bidden voor zijn vergiffenis. De superioriteit van iemand die kennis bezit over een persoon die bidt is als de superioriteit van de maan over de sterren. De Ulema zijn de erfgenamen van de Heilige Profeet (SAW). De nalatenschap van de profeten (alaihim assalaam) is noch goud noch zilver. Hun nalatenschap is kennis. Iemand die kennis verwerft, verwerft een grote rijkdom.
Abu Dardah (RA) was eerste onder de Sahabah die een grondige kennis van de religie bezat. Hij wordt Hakim-ul-Ummah (De Wijze van de Islam) genoemd. Hij zei eens:
Voordat ik bekeerd was tot de Islam, leefde ik van de handel. Nadat ik de Islam geaccepteerd had, probeerde ik mijn nieuwe geloof te combineren met mijn zaken, maar al gauw kon ik dat niet handhaven. Daarom besloot ik de zaken op te geven en mij alleen te wijden aan de dienst van Allah. Nu als ik een winkeltje aan de pport van de Masjid zou hebben en niet zou vrezen een Salaat daarbij over te slaan, zelfs als het winkeltje mij een dagelijkse winst van 40 dinars zou opleveren en ik de gehele winst zou uitgeven op het Pad van Allah, zelfs dan zou ik niet weer terug willen keren naar de handel.
Iemand vroeg naar de reden hiervan. Hij antwoordde:
Uit vrees voor verrekening.
Hij zei altijd:
Ik hou van de dood, zodat ik Allah kan ontmoeten. Ik hou van armoede, zodat ik deemoedig kan zijn. Ik hou van ziekte, zodat ik vergeven kan worden van mijn zonden.
Moraal:
In dit verhaal zien wij dat iemand per kameel helemaal van Medina naar Damascus reizen omwille van een Hadith. Jij leest of luistert naar deze Hadith terwijl je gewoon lekker warmpjes in je huis in je vaderland zit. De mensen moesten helemaal naar Medina reizen voor zelfs minder belangrijke dingen, omdat in die dagen alleen Medina de zetel van wetenschap was.
Saeed bin alMusayyab is een bekende Tabie. Hij zegt:
Voor elke Hadith die ik geleerd heb, moest ik dagenlang , dag en nacht, te voet reizen.
Imam Bukhari was geboren in Shawwal op 194 AH. Hij begon Hadith te leren toen hij elf jaar oud was. Tussen zijn dertiende en negentiende jaar leerde hij alle boeken van Abdullah bin Mubarak uit het hoofd. Nadat hij alle boeken die er in zijn geboortestreek te vinden waren al allemaal had verzameld, ging hij in 216 AH op zoek naar meer kennis. Zijn vader overleed en hij kon zijn moeder niet alleen achterlaten. Hij moest haar daarom meenemen op zijn lange en inspannende reis naar Balkh, Baghdad, Mekka, Basra, Kufah, Asqalan, Hims en Damascus. Hij verzamelde alle beschikbare ahadith uit deze plaatsen van wetenschap. Hij werd geaccepteerd als een expert in Hadith terwijl hij nog niet eens baardgroei had. Hij schrijft:
Ik was achttien toen ik de fatwa van Sahabah en Tabies samenstelde.
Hashad en 1 van zijn metgezellen zeggen:
Bukhari en wij hadden de gewoonte om samen naar dezelfde onderwijzer te gaan. Wij schreven alle Ahadith op die wij leerden, maar hij schreef niets op. Na vele dagen zeiden wij tot hem: Bukhari, je verliest je tijd. Hij bleef stil. Toen we hem keer op keer waarschuwden zei hij: Jullie vervelen mij nu teveel. Breng je aantekeningen. We brachten onze aantekeningen, die ongeveer 15.000 Ahadith bevatte. Tot onze verbazing reciteerde hij al deze Hadith uit het hoofd.
Wat zou je doen als de profeet Mohammed (vzmh) bij je op bezoek kwam.... alleen voor een dag of twee.
Als hij (vzmh) onverwachts zou komen dan ben ik benieuwd wat jij gaat doen
Ik weet zeker dat je hem (vzmh) de beste kamer wilt geven...
En al het lekkere eten zal je hem (vzmh) geven.. misschien zou je hem (vzhm) bedienen...
dat zou natuurlijk het beste zijn..
En je zou vertellen hoe blij je met hem (vzmh) bent... dat je hem (vzmh) in je huis kan bedienen.
Maar als je hem (vzmh) al vanaf veraf aan zag komen...
zou je hem (vzmh) aan de deur ontmoeten, met wijde open armen.. en verwelkomen tot jou gast
Of zal je nog snel andere kleren aantrekken.. Voordat je hem (vzmh) binnen zal laten gaan. en sommige tijdschriften verbergen. En snel de koran en de hadieth op zijn plaats leggen waar die hoort. MAAR VOORAL IN HET ZICHT
Zou je dan ook nog naar de normale films kijkenm op de tv?? Of zou je de tv uitzetten?? en uitlaten totdat de profeet (vzmh) weer vertrekt??
Zou je de radio snel uitzetten en hopen dat de profeet (vzmh) het niet heeft gehoord
Zou jij je popmuziek verberge? en in plaats daarvan de koran pakken??
Zou je hem (vzmh) gewoon binnen laten? Of zal je alles nog even recht zetten??
En ik vraag me ook af als de profeet Mohammed (vzmh) een dag of twee bij jou zal zijn.. of je dan nog met je dagelijks leven doorgaat??
Zou je gewoon praten hoe je normaal ook praat?? of zal je je aanpassen??
Zou je je gebed op tijd bidden zonder stops?? en zou je altijd springend opstaan om fadjr (ochtend gebed)gebed op tijd te verrichten??
Zou je die liedjes zingen die je altijd zingt?? en de boeken lezen die je altijd leest??
Zou je de profeet (vzmh) met je meenemen naar de plek waar je van plan was om naar toe te gaan?
Zou je blij zijn als hij (vzmh) een van je dierbaarste vrienden ontmoet?? Of zou je hopen dat jouw vrienden wegblijven totdat de profeet (vzmh) weg zou gaan?
En wat zou jij weer doen als de profeet (vzmh) weer naar 2dagen weggaat??
zal je dan snel de tv aanzetten? en de koran weer wegleggen in de kast?
Of zal je door zijn (vzmh) onverwachtse komst misschien gaan inzien? dat met waar jij mee bezig bent?
en dat wat jij verbergt voor de boodschapper (vzmh).
Allemaal gezien wordt door ALLAH swt. DE ALZIENDE.
Voor jou en je naasten een gezegende Ramadan toegewenst en moge Allah jullie zondes vergeven, jullie vasten accepteren, jullie gebeden & du'aa,s verhoren en accepteren , Ameen.
Sinds de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) ons voorgeschreven had te vasten op de 10de Muharram hebben we altijd gevast op die dag. Zelfs de kinderen werden ertoe gebracht om te vasten. Als ze van de honger huilden, gaven we ze speelgoed gemaakt van katoenen vlokken zodat zij zich bezig hielden tot de tijd van Iftaar.
Moraal:
We vernemen uit de Hadith dat de pleegmoeders uit die dagen hun kinderen geen voeding gaven gedurende het vasten. Er is geen twijfel dat ze dit alles konden verdragen, daar hun algemene gezondheid en uithoudingsvermogen beslist van een hogere standaard waren dan de onze. Maar, doen wij zelfs datgene wat wij gemakkelijk kunnen verdragen? Zeker, wij moeten onze kinderen niet opleggen wat zij niet in stand kunnen houden, maar wij moeten hun belasten met wat zij makkelijk kunnen verdragen.
Shaych-oel-Islam Ibn Taymiyyah, rahiemahoellah, heeft gezegd: "De bestraffing voor een zonde begaan door een gelovige wordt verwijderd op tien manieren:
1. Hij toont berouw aan Allah (taubah), dus accepteert Allah zijn berouw, want degene die berouw toont voor zonden is als degene die geen zonden heeft.
2. Hij zoekt vergiffenis bij Allah (istighfar), dus vergeeft Allah hem.
3. Hij doet goede daden die zijn zonde uitwissen, omdat goede daden de slechte uitwissen.
4. Zijn gelovige broeders (/zusters) bidden voor hem of vragen vergiffenis voor zijn zonden gedurende zijn leven of dood.
5. Of ze vragen Allah om hem iets van de beloningen die ze voor hun eigen goede daden ontvangen te schenken, waarmee Allah hem baat.
6. Zijn Profeet Muhammad, sallallahoe `aleihi wa sallam, bemiddelt voor hem.
7. Allah beproeft hem met tests op deze wereld die zijn zonde compenseren.
8. Allah beproeft hem in al-Barzakh (het tussentijdse leven in het graf, tussen de dood en de Dag des Oordeels), wat zijn zonde compenseert.
9. Allah beproeft hem gedurende de verschillende stadia op de Dag des Oordeels, wat zijn zonden compenseert.
10. Of de Meest Genadevolle van degenen die genade hebben (Allah) heeft genade met hem Degene die deze tien is misgelopen, kan niemand de schuld geven behalve zichzelf.
Deze lezing gaat over alles wat je over de ramadan moet weten. Wat zijn jouw plannen dit jaar? Ben je tevreden over de vorige ramadan? Ben je er geestelijk klaar voor? Hoe ga je de ramadan tegemoet? Zoals altijd of doe je het deze keer anders?
Als je al vele jaren gelovig bent dan zal jouw imaan nu versterkt zijn. Lees goed wat geschreven is, want het zal een begin zijn van optimaal begrip. Voor veel mensen is de ramadan het begin geweest van echt gelovig worden; Amr Khalid was er één van. Voor velen is het begonnen met het luisteren naar en/of lezen van de koran of het bidden van de Tarauweeh.
Wat zijn jouw plannen voor de aankomende Ramadan? Wat zijn je doelen? Denk je daar voor eventuele verbeteringen over na?
Het eerste dat ik wil aanduiden is dat de ramadan in het tweede jaar van de hidjra verplicht is gesteld. De profeet (vzm) heeft de ramadan negen keer meegemaakt. De ramadan is in hetzelfde jaar verplicht gesteld als de djihaad die in de maand sha3ban verplicht gesteld werd.
Het vasten is de jihaad van de ziel en als je deze jihaad onder de knie hebt dan kun je je beter voorbereiden op de jihaad tegen de vijanden van de islam en moslims. Omdat je dan als het ware dichter bij Allah staat. Daarom is het geen toeval dat veel overwinningen van de moslims in de maand ramadan waren.
Het vasten was moeilijk.
Dit verhaal is wellicht niet bij iedereen bekend. Het vasten is twee maal geopenbaard. Eerst was vasten vrijwillig, als je wilde vasten dan mocht het, zo niet dan niet. Daarna werd het verplicht. Dit heeft twee fasen ondergaan.
Tijdens de eerste fase was het vasten moeilijk. Daarna is het vergemakkelijkt omdat het te moeilijk was voor mensen. Als iemand tijdens de Athan van het maghreb gebed of na het maghreb gebed sliep, of de isha`a had gebeden dan moest hij stoppen met eten en drinken tot de volgende dag na het maghreb gebed. En gedurende de tijd tussen het ene maghreb gebed en het andere mocht je dus niet eten, drinken en met je partner naar bed gaan.
Het eerste probleem dat hieruit ontstond werd ondervonden door Omar Ibn Elkhattab (ra). Omar ging naar zijn vrouw en wilde met haar naar bed, maar zij had geslapen en daarom konden ze niet meer met elkaar naar bed. De volgende dag ging hij naar de profeet en vroeg hem of Allah hem kon vergeven als hij toch met haar naar bed zou gaan of dat er een oplossing was.
Het tweede probleem was bij Abaa Keif (ra). Hij kwam thuis en was erg hongerig en moe. Hij zei tegen zijn vrouw : "maak snel het eten klaar, het is bijna tijd voor maghreb". Toen ze terug kwam sliep hij al en moest hij tot het maghreb gebed van de volgende dag vasten, wat erg moeilijk voor hem was. Toen werd op die dag deze ayah (vers) geopenbaard:
Sourat elbaqara [2.187] Het is u veroorloofd, om op de nacht van het vasten tot uw vrouwen in te gaan. Zij zijn een gewaad voor u en gij zijt haar een gewaad. Allah weet, dat gij onrechtvaardig hebt gehandeld tegenover uzelf en heeft Zich met barmhartigheid tot u gewend en u verlichting geschonken. Daarom moogt gij nu tot haar ingaan en betrachten, hetgeen Allah u heeft verordend; en eet en drinkt, totdat bij de dageraad de witte draad zich onderscheidt van de zwarte draad. Voltooit dan het vasten tot het vallen van de avond. En verbreng uw tijd niet met uw vrouwen wanneer u in de Moskeeën houdt. Dit zijn de beperkingen van Allah - dus nadert deze niet. Zo zet Allah zijn geboden uiteen voor de mensen, opdat zij vroom zullen zijn.
Allah heeft het vasten zo voor ons vergemakkelijkt en toch vasten we niet goed. Je vraagt je nu wellicht af waarom was het eerst dan zo moeilijk als het toch zou veranderen. Dat is niet zomaar. Je moet je realiseren dat het al vaststond dat het vasten voor ons zo zou zijn zoals het momenteel is. Het is niet door de genoemde incidenten veranderd, nee Astaghfiroe-Allah het stond al vast, maar waarom heeft Allah het eerst dan bemoeilijkt? Dat heeft Allah gedaan, zodat duidelijk wordt hoe barmhartig Allah is, zodat wij zijn barmhartigheid zien en ervaren. Dit gold eveneens voor het gebed. In eerste instantie was ons verplicht gesteld om vijftig salaats te verrichten. Dat is later veranderd in 5 salaats. Zie je het doel? Kun je je voostellen wat het inhoudt, vijftig salaats. Stel je voor dat je je om acht uur 's avonds voorneemt 50 salaats te gaan bidden, kun je het je voorstellen?
De barmhartigheid van Allah is groot, de barmhartigheid van Allah is groot.
Waarom vasten wij eigenlijk? Wat is het doel ervan? Wat wil Allah van ons? Wil Allah dat we honger lijden en dorst hebben?
Lees aandachtig deze ayah van sourat el baqara, de koe, vers [2.183] O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.
In het Arabisch: Ya ayyoeha ladina amanoe koetiba 'aleiykoum esayaam kama koetieba ala elediena min kablikoum la3alakoum tattaqoon.
Wellicht denken sommigen: ik vast al jaren maar ik heb na de ramadan geen taqwa (vroomheid). Dan heb je niet goed gevast zoals Allah het wil. Maar let wel op: het gaat erom, dat je vanaf het moment dat je het weet je ernaar zal gedragen en het zal doen. Allah is barmhartig, maar tevens rechtvaardig. Als je onwetend was dan heeft Allah je een kans gegeven want je leest namelijk dit.
Dus wat is de reden waarom we vasten? Wat is het doel hiervan? We moeten vasten zodat we taqwa zullen krijgen. Als je hebt gevast en je hebt geen taqwa dan heb je niet goed gevast. Maar wat is eigenlijk de betekenis van taqwa? Na de ramadan zullen we weten of we goed gevast hebben, omdat dat te meten valt aan de taqwa. En hoe weet ik dat ik het goed gedaan heb?
Taqwa kan op verschillende manieren uitgelegd worden, maar de makkelijkste manier om het te begrijpen, waardoor het heel simpel te begrijpen valt is deze: taqwa is dat Allah je dát ziet doen wat Hij je heeft opgedragen en dat Hij je niet ziet doen wat hij je verboden heeft.
Allah heeft je opgedragen de salaat te verrichten, dan ziet Hij je dat doen. Allah heeft je opgedragen in de moskee te bidden, dan ziet Hij je daar bidden. Allah heeft je opgedragen je ogen neer te slaan, dan ziet Hij je dat doen. Allah heeft je opgedragen goed te zijn voor je ouders, dan ziet Hij je ook respect tonen aan je ouders. Allah heeft je verboden neerbuigend te zijn tegen de armen dan ziet Hij je dat niet doen. Allah heeft je verboden naar plaatsen te gaan waar alcohol gedronken wordt en haram zaken gebeuren dan zal Hij je daar niet zien gaan. Allah heeft je verboden je haar onbedekt te laten, dan ziet Hij je niet met onbedekt haar. Dus wil je weten of je hebt gevast, kijk dan naar jezelf en naar hoe je zult zijn na de ramadan, is de taqwa er? Je zult wellicht denken, ja maar is er iemand die de taqwa 100% kan hebben? Wordt er van mij verwacht alles goed te doen? Nee, ik ben het met je eens dat dat zwaar is.
Elke dag als je onder de lakens kruipt in de ramadan vraag jezelf dan af, hoe ging het vandaag? Insha Allah is 60% taqwa, het gaat goed. Vandaag heb je heel goede dingen gedaan, 80% taqwa. Morgen 70%, overmorgen 80%, de taqwa is overheersend in jou nu. Je hebt goed gevast, Mabrouk de ramadan is vervuld, gefeliciteerd (je zult zo zien wat dit je oplevert).
Wat verwacht Allah van ons? Allah wil van ons taqwa. Waarom vasten wij? We vasten omdat het vasten taqwa geeft. Als je goed vast dat krijg je taqwa.
Maar hoe zit het dan met de jongedame die na de ramadan de Hijab weer afdoet? Dat vormt een zeer grote teleurstelling. Oh, en hoe zit het met de jongedame die de Hijab überhaupt niet draagt? Dit is een ander onderwerp waar ik het insha Allah binnenkort over ga hebben. En de persoon die na de ramadan nog steeds alcohol drinkt? Het vasten wordt niet geaccepteerd. En hij die voor de ramadan niet in de moskee bad en dat vervolgens na de ramadan wel doet, insha Allah wordt zijn vasten geaccepteerd. En zij die voor de ramadan geen koran las en het nu wel doet, insha Allah wordt haar vasten ook geaccepteerd. Hoe meer taqwa je krijgt hoe meer je het doel van de ramadan hebt bereikt en het vasten wordt geaccepteerd. Het doel: La 3allakoem tattaqoen (opdat gij vroom zult zijn). Denk eraan als Allah iets zegt het zeker zo zal zijn, dus als je correct vast dan krijg je taqwa. Uiteraard zal het dan zo zijn, omdat Allah degene is die het zegt. En mensen geloof me, ik heb honderden mensen gezien die na de ramadan geheel anders waren dan toen ze eraan begonnen. Oh wee als jullie denken dat het onmogelijk is. Die mensen kregen na de ramadan taqwa. Onder hen waren kinderen.
Maar waarom moet het echt zo zijn dat ik taqwa krijg als ik vast? Wat in het vasten zorgt ervoor dat ik taqwa krijg?
Luister mensen, als je vast dan worden zaken in jou sterker en andere zaken in jou worden zwakker. Het sterker en zwakker worden van zaken in jou maakt dat je taqwa krijgt. Dit vereist echter nadere uitleg. Wat wil het zeggen dat je vast? Vasten is de onthouding van eten en drinken en lust van de fadjr tot de maghreb, met andere woorden zonsopgang tot zonsondergang. Als je goed vast gebeuren er vier dingen:
1). De kracht van het lichaam op de ziel wordt zwakker (wat is dit voor iets moeilijks denk je dan). Alle denkende wezens die Allah heeft gecreëerd zijn uit een soort goed gemaakt, de engelen uit licht, de djins uit vuur, alleen de mens is uit een ander soort goed gemaakt. Namelijk uit lichaam en ziel. Het lichaam is een uitwendig omhulsel en binnen zit de ziel. En elk afzonderlijk zijn lichaam en ziel van een ander goed. Het lichaam uit aarde en de ziel uit iets wat afkomstig is uit lucht uit de hoge hemelen ( Allah heeft leven geblazen in Adam). Heb je het door dat waar je uit bestaat twee tegenpolen van elkaar zijn. Het een uit de diepste van de grond, de aarde en het ander uit de hoogste hemelen.
Maar het probleem is dat de ziel gevangen zit in het lichaam. De ziel kan niets zonder hulp van het lichaam. Ze hebben allebei hun behoeften. Behoeften van het lichaam zijn eten, drinken, uitgaan, plezier maken en de relatie tussen man en vrouw. De behoeften van de ziel zijn de koran, bidden, het denken aan Allah en de sadaaka. Dus ieder heeft zijn eigen behoeften en net zoals het lichaam honger leidt naar voedsel zo leidt de ziel honger naar Allah. Ons probleem is dat wij maar één van de twee voeden! Maar mensen we moeten beiden voeden.
Wat heeft dit wat ik verteld heb nou allemaal te maken met het vasten?
Indien we vasten, zetten we het lichaam stop, maar wat gebeurt er met de ziel? De ziel zal gaan stijgen. En wat gebeurt er als de ziel stijgt? Dan krijg je taqwa (je Imaan wordt versterkt). Snap je het nu? Dit is het eerste wat het vasten doet. De macht van het lichaam op de ziel wordt als het ware gedood en de ziel wordt bevrijd. Denk eraan dat door al die wereldse zaken de voeding voor de ziel er niet meer door kan komen. Als de koran via je oren naar binnen wil om de ziel te voeden, dan kán hij er niet doorkomen, omdat in de oren honderden liedjes, films, soaps en dergelijke zitten. Dan probeert de koran via de hersenen binnen te komen en treft daar allerlei problemen aan die betrekking hebben op het huiselijke leven, de kinderen, het huwelijk, het leven buitenshuis. Vervolgens probeert de koran via de buik naar binnen te komen en treft het vol met eten en drinken. De koran zal dan terugkeren vanwege de genoemde belemmeringen ..
Begrijp je nu dat het kan zijn dat er twee personen naast elkaar bidden bij dezelfde imam, ze horen dezelfde woorden. De ene persoon is diep geroerd en bij hem zitten tranen in de ogen. Wellicht is er niemand die het in de gaten heeft gehad. De ander staat erbij en vraagt zich af wat hij daar eigenlijk doet. Dus wat is nou het belangrijkste dat ik duidelijk wil maken? Het belangrijkste is dat door te vasten je ziel wordt verlost van de behoeften van je lichaam. Weet je nu wat het inhoudt om goed te vasten? Dus als iemand veel eet bij de fitr, en vervolgens de tarauwee7 (extra gebeden na het ishaa'e gebed) gaat bidden en niet weet hoe hij moet bidden, zal die dan taqwa krijgen? Vul het zelf maar in. Dus weet dat alles wat je in de ramadan doet en wat er voor zorgt dat je lichamelijke behoeften van de ziel zal overwinnen ervoor zorgt dat er geen taqwa zal zijn, en dit betekent dat je niet goed hebt gevast. Is het duidelijk? En zij die in de ramadan langdurig achter de spiegel staat en veel kleding wil en elke dag buitenshuis wil eten in dit en dat restaurant. Let op: dit zijn allemaal lichamelijke behoeften, pas op dat er geen taqwa zal zijn. En zij die haar haren niet wil bedekken. Pas op dat er geen taqwa zal zijn. Begrijpen jullie nu waarom de een die vast wel taqwa heeft en de ander die vast geen taqwa heeft. Het eerste waar we het over hadden ging met name over eten en drinken en hoe zit het met de lust?
2). Het tweede waar het vasten voor zorgt: Vele psychologen zijn het er over eens dat de lusten, en met name de seksuele behoeften vervuld moeten worden zodat een mens goed kan functioneren. Wat doet vasten met deze lusten? Vasten zorgt ervoor dat deze lusten afnemen. Vasten ordent het eten, drinken en de lusten van de mensen. Zodra dit gebeurt, wat zijn de gevolgen dan van de taqwa? Deze komt. En zijn het niet deze zaken die de jeugd van taqwa afhouden?
Het vasten maakt dus dat twee dingen afnemen en twee dingen sterker worden. We zullen nu zien welke twee dat zijn.
3). Het eerste, de jihaad van de ziel. Bijvoorbeeld : Ga je tijdens de ramadan de koelkast openen en eten? Nee, want je mag niet eten. Om twee over vijf stoppen met vasten, oké. Zie je het woord oké? Maar morgen zal het één over vijf zijn, maar vandaag twee over, dus oké ik zal op tijd stoppen. Om één over vijf is de maghreb dus meteen eten, want anders heb je niet gevast. Oké doen we toch? De jongere die dwars ligt zal dat niet doen als hij vast, hij zal het niet kunnen. Zie je dat je wanneer je vast de jihaad stijgt. En de taqwa komt van de jihaad van de ziel.
4). Het tweede wat het vasten sterker maakt is de band tussen jou en je familie en vrienden. De familie wordt bezocht en de vriendschap met goede mensen wordt versterkt, want je gaat naar de moskee om te bidden. De vriendschap met goede moslims brengt taqwa, want je gaat om met goede mensen die je goede raad zullen geven en die je helpen taqwa te krijgen. Als je vrienden verkeerd zijn dan zal er geen taqwa kunnen komen.
Dus wat is het doel van vasten? Taqwa is het doel van vasten, en dus het doel van de ramadan. En taqwa is: Dat Allah je dat ziet doen wat Hij je heeft opgedragen en je datgene wat Allah je heeft verboden niet ziet doen. Kan ik het voor 100% doen? Nee, dat is te moeilijk. Hoe weet ik of het vasten wordt geaccepteerd? Dat zie je na afloop van de ramadan. Als je bij je zelf merkt dat taqwa overheersend is. Vast je al 20 jaar maar heb je geen taqwa? Dan deed je het verkeerd. De aya is juist. Jij vast niet juist. Vasten maakt twee zaken zwakker : De macht van het lichaam op de ziel door het verminderen van de lusten en de lichamelijke behoeften (eten en drinken), en maakt twee zaken sterker: De jihaad van de ziel en de vriendschap met goede vrienden.
Ik hoop(insha Allah) dat de boodschap is overgekomen. En bedenk dat je taqwa krijgt als je goed vast.
De mooie zaken van de ramadan
Laten we nu kijken naar de mooie zaken van de ramadan. Ik zal jullie alleen juiste en betrouwbare hadiths over de maand ramadan vertellen. Zwakke hadiths zal ik niet noemen. Ik hoop dat de mensen die dit lezen zullen staan te popelen om te vasten. Als ze horen wat ze allemaal krijgen van Allah middels vasten. Laten we kijken naar de hadith van de profeet (vzm) waarin hij spreekt over wat je kan krijgen in de ramadan, zodat wanneer ik spreek over de jihaad van de ziel, taqwa, de hijaab, het stoppen met roken, niet met verkeerde vrienden omgaan, s`avond niet naar bepaalde plaatsen gaan, de jeugd na het vasten niet de lusten laten vervullen en zondes begaan etc. Jullie zullen beseffen dat jullie deze dingen niet moeten doen en dat jullie zullen beseffen wat jullie kunnen krijgen als jullie het niet doen en dat je gemotiveerd zal zijn om al die zaken te doen en te laten. Je zult er alles aan doen om juist te handelen.
De eerste hadith is van Salman Elfarisie, hij zei: de profeet (vzm) gaf een khotba (preek) in de laatste dagen van de maand sha3ban en zei daarin: Mensen, Allah heeft een geweldige maand op jullie neergezonden, een maand waarin een nacht is die beter is dan 1000 maanden. Duizend maanden dat is 84 jaar. Dus stel je voor 1 nacht is beter dan 84 jaar! Dus als je Allah op deze nacht aanbidt dan heb je de waarde van 84 jaar als hasanaat (pluspunten). Kun je dit voorstellen? Zie je het voor je dat iemand op zijn weegschaal 84 jaar aan waarde van hasanaat heeft. We doen hier toch alles voor! We wachten nu al op deze nacht. Als je twee raka3aat tijdens deze nacht hebt gebeden dan is het alsof je al 84 jaar bidt. Als je een sadaka geeft is het alsof je dat al 84 jaar doet. Snap je nu wat het inhoudt: beter dan 1000 maanden? Maar de mensen die alleen op de 27ste dag van de ramadan naar de moskee gaan en zeggen: het is vandaag leilatoe elqadr. Mensen, het gaat wel iets verder: degene die moeite heeft gedaan en die ervoor gegaan is, dat is degene die het verdient en die het krijgt. De profeet ging verder: als je twee raka3aat soena bidt is het alsof je het dohr gebed hebt gebeden. Als je een sadaka (wat je aan arme mensen geeft) geeft is het alsof je de zakaat hebt gegeven. En als je 1 fard doet telt deze voor 70 keer mee. Dus als je het dohr gebed bidt, dan krijg je normaal gesproken 10 hasanaat, keer 70 is 700 hasanaat, en als je het in de moskee bidt, keer 27 dus het dohr gebed 70x10x27= 18900 hasanaat! Dus het gebed in gemeenschap, in de moskee, bezorgt je 27 keer de hoeveelheid van de hasanaat.
De maand ramadan is een maand van sabr (geduld). En de beloning voor sabr is de janaah (hemel). Voor elke persoon die dankzij jou eet, die jij iftar geeft, word je vergeving van je zonden verschaft en tevens bescherming van een ledemaat van jouw tegen de hel (naar). De sa7abaa (metgezellen) vroegen aan de profeet (vzm) : Maar profeet, niet iedereen kan anderen te eten geven, bijvoorbeeld een arme man. Dus, wat is het precies wat we ze dan moeten geven. Daarop zei de profeet (vzm): geef hen een dadel, of een slok water of een beker karnemelk.
De maand ramadan is tevens een maand van rahma (barmhartigheid), en geeft vergeving van zonden en bescherming tegen de hel (nar). Opeenvolgend geeft de maand ramadan deze dingen: de eerste 10 dagen rahma (barmhartigheid); De tweede 10 dagen vergeving; En de derde 10 dagen bescherming tegen de hel (nar). Dat is niet zomaar. Het is namelijk zo dat wij veel zonden begaan. We gaan de ramadan met veel zonden in en het kan niet zo zijn dat ons deze zonden altijd worden vergeven. Eerst wordt er gekeken naar ons met rahma, en als Allah ons rahma geeft zal Allah ons vergeven, en als Allah ons vergeeft beschermt hij ons tegen de hel. Dus pas op dat je de rahma niet misloopt. En pas op dat je niet afhaakt bij de vergeving en pas op dat je de bescherming tegen de hel niet misloopt.
Laten we kijken naar de volgende hadith. Deze zegt dat de maand ramadan een maand van baraka (overvloed) is; Er is niet alleen overvloed aan voedsel e.d maar ook overvloed bij Allah om ons te vergeven, Allah wil ons vergeven. Dus mensen ga ervoor. Doe goede zaken zodat je die vergeving krijgt.
Deze hadith overgeleverd door Bukhari zegt: De profeet (vzm) heeft gezegd dat er een deur in de janaah (hemel) is die Reyaan heet en waardoor alleen de mensen die gevast hebben binnen zullen gaan op de dag des oordeels, er zal tegen de vastenden gezegd worden: treed binnen ! En als de laatste binnen is sluit de deur!
Let op, er wordt gezegd dat in de janaa een deur is, dus niet deuren die toegang verschaffen tot de janaa. Dus stel je voor, je komt in de janaa; Aaaaaah geweldig niet? En het is zoooooo mooi, geweldig en overweldigend en er is nog een deur .. die nog meer te bieden heeft, de Reyaan. Laten we eens naar dit punt kijken. Alleen de vastenden mogen door deze deur gaan. Huh, denk je dan, maar iedereen die in de janaa komt heeft toch gevast? Ja, dat klopt maar niet iedereen heeft zo gevast dat er sprake is van echt en goed vasten. Stel je voor, de ene persoon die in de janaa is zal wel via deze deur de Reyaan betreden, en iemand anders niet. Als er gevraagd wordt waar zijn de vastenden dan zeggen de moslims: je heft je hand op en zegt : ik Allah, en iemand anders en er wordt tegen hem gezegd heb jij gevast? Je ging wel de tarawee7 bidden en naar lezingen en huilde bij het horen van de koran etc maar `s avonds ging je met jongedames praten over zaken die niet mogen. En de volgende die zijn hand opsteekt en zegt: ik Allah. Heb jij gevast? En jij was onderweg naar een lezing met je vriendin en jullie hadden muziek op en waren aan het dansen, klappen en feesten. En jij, heb jij gevast terwijl je op straat liep met make-up op je gezicht en terwijl je, je hijab een beetje naar achter liet zodat de mensen konden zien dat je mooi haar hebt. Dus
Er is nog iets moois aan deze hadith. Waarom heet deze deur Reyaan? Je zult wellicht denken, omdat de mensen dorst hadden en Reyaan is een afgeleide van rey wat dorst lessen betekend. Het is zo dat iedereen die de janaa betreedt te drinken krijgt van onze profeet (vzm). Ja, maar het is veel meer dan dat, want iedereen die de janaa betreedt krijgt te drinken; Het wil zeggen dat je al de zaken/lusten waarvan je, je hebt onthouden, kunt vervullen. Zie je hoe barmhartig Allah is? Als je de tarawee7 ging bidden en zeer lang bleef staan en niet naar huis ging om de één of ander film te kijken, dan wordt er tegen je gezegd: Treedt binnen en vervul je wensen. Is er iemand die niet door de Reyaan wil? Let wel op, al deze hadiths gaan over die mensen die goed vasten. Ik zal zodirect uitlegen wat daar onder verstaan wordt.
De volgende hadith zegt dat de janaa alleen van ramadan tot ramadan wordt versierd voor ons. Stel je voor dat je op aarde bezig bent en boven wordt de hemel voor jou versierd. Denk daar aan bij alles wat je doet! Sla je ogen neer wanneer je iets ziet wat slecht is. Het zou toch heel erg zijn als jouw naam nog niet op die lijst staat! Als de maand ramadan begint zegt de janaah: Oh Allah laat veel van de mensen die jou aanbidden mijn bewoners worden. Zij die goed vasten, zij die geen druppel alcohol drinken, en niet over anderen roddelen, en geen zonden begaan, voor hen wordt een paleis gebouwd. Merk je dat alle hadiths iets goeds voor je in petto hebben.
Zou je willen dat al je voorgaande zonden worden vergeven? Zou je naar Mekka willen? Ja, dat wil ik, maar het is moeilijk. Waarom wil je dat? Zodat al mijn zonden vergeven zullen worden. Nou waarom ga je de ramadan dan niet goed vasten zodat je datgene krijgt wat het doel van de bedevaart is, alle zondes worden vergeven. Oké, let op! Drie hadiths zijn overgeleverd door Bukhari; de profeet (vzm) heeft gezegd:
Man sama ramadana iemanan wa 7tiesaban ghoefira lahoe ma taqaddama mien dambih Wie de ramadan zodanig vast dat er sprake is van "iemanan wa 7tiesaban", hem wordt al zijn voorgaande zonden vergeven Man qama ramadana iemanan wa 7tiesaben ghoefira lahoe ma taqadama mien dambih Wie in de ramadan 's nachts bidt zodanig dat er sprake is van "iemanan wa 7tiesaban", hem wordt al zijn voorgaande zonden vergeven Man kama leilatoe elqadr iemanan wa 7tiesa ban ghoefira lahoe ma taqadama mien dembih Wie in leilatoe elqadr 's nachts bidt, zodanig dat er sprake is van "iemanan wa 7tiesaban", hem wordt al zijn voorgaande zonden vergeven De drie hadiths halen telkens een woord weg en vervangen dat door een ander, maar het laatste stuk blijft hetzelfde. Het eerste punt: Wat wil iemanan zeggen? Iemanan wil zeggen dat je de intentie hebt, dat je het voor Allah doet. Allah ik doe het om jou tevreden over mij te laten zijn. En 7tiesaban wil zeggen dat je de beloning wilt krijgen. In dit geval worden dus al je voorgaande zonden vergeven.
Dus als je elke dag dat je vast, denkt aan "iemanan wa 7tiesaban" en dat 30 dagen lang, dan worden al je voorgaande zonden vergeven. Dan denk je, ja maar 30 dagen dat is wel lang en dat is moeilijk. Dan komt de 2de hadith en die maakt het makkelijker voor je als je 30 dagen lang elke dag de tarawie7 bidt met "iemanan wa 7tiesaban", dan worden al je voorgaande zonden vergeven. Dan denk je, ja maar 30 dagen tarawie7 bidden is ook wel moeilijk. Dan komt de 3de hadith en maakt het nog makkelijker voor je. Zie je hoe barmhartig Allah is Hij wil je gewoon vergeven en maakt het je zo makkelijk mogelijk. De 3de hadith zegt wie op leilatoe elqadr staat met "iemanan wa 7tiesaban", dan worden tijdens de laatste tien dagen al zijn voorgaande zonden vergeven. Nou wat denk je, ga je ervoor of niet?
De volgende hadith : de profeet (vzm) heeft gezegd: De vijf gebeden van vrijdag tot vrijdag en van ramadan tot ramadan, zijn genoeg voor al wat er tussen zit. Er zijn van die kleine zonden die vergeven kunnen worden dankzij de dagelijkse vijf gebeden. Maar er zijn zonden die wat zwaarder zijn en de enige mogelijkheid om er voor te zorgen dat die je vergeven worden is dat je het vrijdagse gebed goed gaat bidden. Maar er zijn zonden die echt erg zijn. De enige mogelijkheid daarvoor is de ramadan, wil je dat ze je vergeven worden?
De volgende hadith zegt: De profeet (vzm) zei: telkens wanneer de maand sha3baan aanbrak (de maand voorafgaand aan de ramadan): Allahoe ma barik lana fie sa3baan wa balighna ramadan; Oh Allah, geef ons het goede in de maand sa3baan en breng ons de maand ramadan. Er is hier iets bijzonders aan, omdat de profeet (vzm) nooit wenste om te leven, behalve wanneer de ramadan nabij was. De profeet (vzm) heeft gezegd dat hij het aardse leven niet wil, hij wou sterven. De profeet (vzm) heeft ook gezegd: Leef het leven op aarde alsof je een vreemde bent. Zie je dat de persoon, dus de profeet (vzm), die de beste plek in de janaa (hemel) heeft wil blijven leven om de ramadan mee te maken. Dan blijkt wel hoe belangrijk de ramadan is aangezien de profeet zegt: Oh Allah, je hebt mij laten leven tot de maand sa3baan laat mij ook leven tot de maand ramadan.
De volgende hadith, overgeleverd door Rahn lie men Ahmed zegt: De profeet (vzm) heeft gezegd: Het vasten en de koran helpen/verdedigen de moslims op de dag des oordeels. Het vasten zegt : Oh Allah, ik heb hem overdag van eten, drinken en lust onthouden. En de koran zegt: Ik heb hem in de nacht van slaap onthouden, dus vergeef hem omwille van mij. En hij wordt vergeven. Zie je wat de hadith zegt: Hij wordt vergeven. Dus stel je voor, je staat daar op de dag des oordeels en je hebt problemen, en het vasten komt en zegt: Oh Allah, hij heeft mij gevast, vergeef hem. En jij zegt tegen hem, wie ben jij? En hij zegt : Ik ben het vasten! En hij helpt je, dus vast goed!
De volgende hadith overgeleverd door Bukhari en Moslim: als de ramadan komt, worden de deuren van de janaa (hemel) geopend, sluiten de deuren van de nar(hel) en worden de shayaatien (duivels) geketend. Wat wil het zeggen dat de deuren van de janaa worden geopend? Wordt dat figuurlijk bedoeld? Omdat Allah het zo gemakkelijk maakt om hasanaat te krijgen. Dus één fard (verplichting) telt voor 70, wordt het dan makkelijker om naar de janaa te gaan? Is dat wat wordt bedoeld? Nee, de geleerden zijn het erover eens dat de deuren letterlijk worden geopend, dat is wat er mee wordt bedoeld. Zo voel je, je ook dichter bij Allah. En de deuren van de nar worden gesloten, ze willen niemand. En de shayaatien worden geketend. Niet alle shayaatien maar die shayaatien die sterker zijn dan jij; Heb jij een shaytaan die sterker is dan jij of ben jij sterker dan hij, en kan hij je niets maken? Hij is sterker dan jij, dan wordt hij geketend. Zie je hoeveel jou Rab (God) van je houdt? Zie je hoe dierbaar je voor Hem bent? Goed wat wil het zeggen, wat is het doel dat de shayaatien worden geketend? Je zegt: Omdat de shaytaan degene is die ons zonden laat begaan. Maar hoe zit het dan als je in de ramadan zondes begaat? Ja, dat wil dus zeggen dat je zelf slecht bent, en slecht doet. De ramadan zal tegen je getuigen op de dag des oordeels. Hoe dan denk je, dat zal ik je vertellen: Als je zegt, oh Allah, de shaytaan heeft mij de zonde laten begaan, dan wordt er tegen je gezegd, hoe kan dat dan? Terwijl Wij jou shaytaan hebben geketend, waarom heb je gezondigd? Dus pas op! Er zijn mensen die in de ramadan zonden begaan die ze nooit eerder hebben begaan, zonden waarvan hun shaytaan nooit tegen hun heeft gezegd dat hij die moet begaan. Er zijn mensen die alleen in de ramadan roken, en alleen in de ramadan uitgaan naar disco`s e.d.
De volgende hadith, overgeleverd door Tirmidhi, zegt: De profeet(vzm) heeft gezegd dat er elke nacht stukken van het lichaam worden gered van de nar (hel). Weet je wat het inhoudt? Dus, een ledemaat waarvan vaststond dat ie naar de nar zou gaan wordt gered. Als je op een nacht Allah aanbidt wordt een ledemaat gered. En vraag je af, ben ik gered? En let wel, als je eenmaal gered bent, ben je voor altijd gered! Als Hij je dit jaar tijdens de ramadan redt, ben je voor altijd gered. Je vraagt je dan wellicht af: Maar als ik nou na de ramadan zonden bega, wat dan? Let op, door het feit dat Hij je redt zal ervoor gezorgd worden dat je goede daden de slechte zullen overheersen, en dat je taqwa sterker zal zijn.
De volgende hadith van de profeet (vzm) zegt: De smeekbede van de vastende op het tijdstip van de fitar wordt niet teruggegeven, dat wil zeggen dat het wordt vervuld.
De volgende hadith van de profeet (vzm) zegt : Hij die de ramadan ingaat en uitkomt zonder dat zijn zonden worden vergeven, hij is ver gezakt, hij is nergens goed voor. Zien jullie hoe hard deze hadith is?
De volgende hadith, overgeleverd door Bukhari, zegt: alle daden van de zoon van Adam zijn voor hem zelf behalve het vasten, dat is voor Mij (Allah).... Dus dat is voor Allah. Wat wil dat zeggen? Dat zegt dat de beloning hiervoor groots, overweldigend is. Niemand weet wat de beloning ervoor is, vanwege het feit dat het zo overweldigend is, is het niet opgeschreven. Alleen Allah weet het. De hadith gaat verder, ...en Ik beloon ervoor, en als jullie vasten zo is dat
De lusten niet worden vervuld, oh wee jongeren als jullie buitenechtelijke partners hebben en daar haram zaken mee doen, na de maghreb ..Er wordt niet gescholden, en vieze woorden worden niet gezegd, en er wordt niet geroddeld. Men niet gemeen doet en ruzie zoekt en schreeuwt, en geen zondes begaat. En dat wanneer iemand een ander lastig valt, hij die lastig wordt gevallen zegt: Ik vast, ik vast. En dat moet zo dat je het de eerste keer tegen jezelf zegt, in je zelf, en de 2de keer zeg je het tegen die persoon, je zegt: Ik vast. En de profeet(vzm) heeft gezegd dat de geur van de vastende bij Allah op de dag des oordeels beter is dan de geur van de musk. En de vastenden hebben twee vreugden 1). tijdens iftar, en 2). Als ze Allah ontmoeten. In het leven vormt de fitar de vreugde en in het hiernamaals vormt vasten de vreugde.
Oké, dan komt nu het belangrijkste stuk, hoe gaan we goed vasten? Weet, dat het vasten drie gradaties kent.
Vasten in de letterlijke zin, dus alleen het vasten van de maag, onthouding van eten, drinken en seks. Het verlost je van je fard, maar alle hiervoor genoemde hadiths zijn niet op jou van toepassing. Je hebt je alleen onthouden van eten, drinken en seks van zonsopgang tot zonsondergang, maar heb je taqwa? Nee, zijn je zonden vergeven? Nee, ben je van de nar gered? Nee. Oh wee als iemand na het lezen van dit stuk toch de eerste vorm vast. De profeet (vzm) zegt dat als je niet van plan bent om weg te blijven van haram zaken, Allah jouw onthouding van eten, drinken en seks niet nodig heeft. Het is alsof wordt gezegd dat je net zo goed kan eten, maar oh wee als je dat gaat doen. Dit is alleen gezegd om aan te geven welke waarde deze manier van vasten heeft. Bedenk hoeveel jaar je al op deze manier vaste. En begrijp je nu waarom de taqwa niet komt?
De tweede vorm van vasten houdt in dat al je zintuigen en ledematen vasten, dus je ogen vasten, je oren vasten, je tong vast, je handen en voeten vasten en je haar vast. Dus als je tijdens de maghreb eet, en het vasten verbreekt, verbreek je het vasten van de zintuigen en ledematen niet, en dat 30 dagen lang. Dus als je denkt: Ik zal niet naar haram dingen kijken, en als je als het tijd is voor de maghreb denkt: Jippie nu mag ik wel kijken, heb je het mis. Als je dat doet heb je niet zo gevast zoals de 2de vorm aangeeft. Je zorgt ervoor dat je oog niet in aanraking komt met haram zaken, dus als je tv kijkt of op internet, zorg er dan voor dat je niet op die sites komt waar haram zaken staan. En je oren vasten, dus als iemand tegen je roddelt over een ander dan zeg je: Stil, ik kan niet luisteren want mijn oren vasten. En breng het gesprek op een beter onderwerp, maar pas op ga geen ruzie maken, want ook je tong vast, dus je mag niet schelden. En je handen vasten, dus je mag geen sigaret vast houden en roken. En je haar vast, dus je bedekt je haar. En je voeten vasten dus je mag niet naar die plaatsen die haram zijn zoals een disco e.d. Met deze vorm van vasten krijg je al wat de hadiths aangeven. Gaan we proberen om deze vorm te halen? Ja, dat gaan we insha Allah slagen daarin.
Maar er is nog een vorm, een hogere. Deze vorm van vasten houdt in dat je hart vast voor Allah. Er is niets groter in je hart dan Allah. Je gaat naar je werk en denkt aan Allah, je hart is bij Allah, je rijdt in je auto en praat tegen Allah, je eet met de mensen en bent vrolijk en denkt aan Allah. En als je eet wil je niet teveel eten omdat je bang bent dat je niet goed zal kunnen bidden bij de tarawee7. Je hart is bij Allah. Je zult denken dat dit wel erg moeilijk is. Dat klopt, dat is het ook, maar probeer het één dag te halen, of twee dagen. Snappen jullie nu waarom de profeet (vzm) de laatste tien dagen zich zo afzonderde? Dat was dus om dit niveau van het vasten te halen. Dus welke vorm ga je vasten? Laten we er allemaal in ieder geval voor zorgen om de tweede vorm te behalen. Het laatste. Laten we onze wensen omzetten in doelen! Schrijf op een blaadje al je doelen en leg dat blaadje op een plek waar je het vaak ziet. Waarom vraag ik jullie dit te doen? Dit vraag ik omdat de ramadan in een mum van tijd voorbij is, en het kan zijn dat al je wensen niet gehaald zijn, maar op deze manier heb je een houvast.
1. De salaat (het gebed). Schrijf op: Ik en het gebed, de fard (verplicht) en de nawafiel (extra's). De nawafiel 2 voor de fadjr, 2 na de dohr en 4 erna of andersom, 2 na de magreb en 2 na de ishaa'e. 12 raka3aat soena moeakada. De profeet (vzm) heeft gezegd dat hij die het geduld opbrengt de 12 raka3aat te bidden op een dag naar de janaa gaat. En een andere hadith zegt dat hij die de 12 raka3aat bidt er voor hem een paleis in de janaa (hemel) wordt gebouwd. En de fard, let op, we hadden gezegd de dohr 70x10x27=18900x5=94500x30= 2835000 hasanaat op 1 dag! Haal je het of haal je het niet? Dus ik en de salaat zijn mijn doelen. Hoe vaak in de moskee bidden?
2. De koran. De volgende hadith zegt dat hij die één letter leest er hasanaat voor krijgt, en dat, dat met 10 verdubbeld wordt. Dus bismiallahi ara7manie arahiem heeft 19 letters dus 19x10x70= 13300 hasanaat, terwijl je net begint met het lezen van de koran.
3. Jij en de sadaqa (aalmoezen). De profeet (vzm) was als een wervelwind. Het geld vloog uit zijn zak, zonder stop. Geef zoveel je kunt, en de jongeren: Neem een deel van je zakgeld en geef dat deel weg.
4. Jij en de tarawee7. Bedenk hoeveel hasanaat je krijgt voor elke letter van de koran, en bedenk de hadith men qama ramadan iemanan wa 7tiesaban, al het voorgaande wordt vergeven.
5. Jij en silaat arrahiem (contact met familie ). De profeet(vzm) zegt : Hij die niet zijn familie bezoekt zal de hemel niet binnentreden. Bezoek je familie, als je ruzie met ze hebt, maak het goed. Zie je niet wat de hadith zegt?
6. Jij en de da3wa (het verkondigen van de islam). Mensen probeer het, de beloning is groot. Neem als doel iemand te helpen bekeren naar de islam. Wees goed, en lief voor je medemensen.
7. Jij en de doe3ae (smeekbede). Mensen, de doe3a van de vastenden wordt niet teruggegeven, dus hij wordt vervuld. Begin bij jezelf, dan je gezin en familie, dan je vrienden, dan de moslims, en vergeet onze broeders en zusters in Palestina niet.
Nog een laatste tip nu je weet dat je shaytaan wordt geketend op de eerste dag van de ramadan en pas 30 dagen later weer terug komt: Denk je dat hij je met rust laat? Hij zal je voor het begin van de ramadan iets aandoen om ervoor te zorgen dat je een probleem krijgt, in de hoop dat hij, wanneer hij terugkeert, jou in slechte staat aantreft. Hij zorgt ervoor dat je een meisje leert kennen, en hij laat je een relatie beginnen. Een ruzie tussen huwelijkspartners, een ruzie tussen twee broers zodat er geen sprake kan zijn van silaat ara7iem (familiebezoek). Of een meisje dat een dag voor de ramadan een telefoontje krijgt van een jongen.
Ik hoop dat jullie je voordeel uit deze lezing halen, en moge Allah mij behoeden voor fouten.
Uit "Citadel van de moslim" van Sheikh Sa'id ibn Ali ibn Wahf Al-Qahtani (al-islaam.com) . Samengesteld door AlMutaqqun.tk
Smeekbede bij het waarnemen van de nieuwe maan.
Allah is de grootste. O Allah, bezorg ons de nieuwe maan in veiligheid en in geloof, in vrede en in Islaam, in succes dat U lief heeft en waar U tevreden over bent. (O nieuwe maan) onze Heer en uw Heer, is Allah. [1]
Allah zij geprezen met talrijke schone en gezegende lofspraken. Wij kunnen Uw lofspraken niet compenseren, wij kunnen het niet laten, maar we kunnen ook niet zonder, onze Heer. [2]
[1]At-Tiermiedhie, Aboe Daawoed en Ibn Maadjah. Zie ook Sah'ih' At-Tiermiedhie 3/159. [2]Al-Boekhaarie 6/214, At-Tiermiedhie 5/507.
Smeekbede van een gast voor zijn gastheer die eten aangeboden heeft. O Allah, zegen hen in wat U voor hen als voorziening heeft geschonken, vergeef hen en heb genade met hen. [1]
Smeekbede voor iemand die u drinken geeft of als hij dat wil doen.
O Allah, voed degene die mij heeft gevoed en geef drinken aan degene die mij drinken heeft gegeven. [1]
"اللَّهُمَّ أَطْعِمْ مَنْ أَطْعَمَنَا, وَ اسْقِ مَنْ سَقَانَا." "Allaahoemma ath'iem men ath'amanie wasqie men saqaanie."
[1]Moesliem 3/126.
Smeekbede voor mensen die u uitnodigen om samen het vasten te verbreken.
Moge Allah degenen die vasten, bij u het vasten laten verbreken, moge uw eten door de oprechten gegeten worden en moge de engelen gebeden reciteren voor u. [1]
"Afthara 'iendaka assaa-iemoeen wa akala tha'aamakoemoe al-abraar, wa sallat 'alaykoemoe al-malaa-iekah".
[1]Aboe Daawoed 3/367, Ibn Maadjah 1/556. An-Nasaa-ie, Al-Yawm wa llaylah 296-8. Is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie, Sah'ih' Aboe Daawoed 2/730.
Wat te zeggen wanneer een vastende uitgescholden wordt. Ik ben aan het vasten. Ik ben aan het vasten. [1]
Degene die gratis Islamboeken wensen,gelieve een mailtje te doen naar islam-waarheid@hotmail.com
Gratis boeken
Het dagelijkse leven van de Profeet(vzmh) - De profeet Muhammed(vzmh)in de bijbel - Een korte Geilustreerde handleiding om de islaam beter te begrijpen - Waakt over Uw Gebeden - Het ware geloof - De positie van jezus(vzmh)in de islam - De positie v/d vrouw in de Islam - De Bijbel:Het woord van God? - Bekeringsverhalen - Enkele arabische boeken te verkrijgen.
een mailtje te doen naar islam-waarheid@hotmail.com