Moge Allah ‘azza wa djal onze kennis doen vermeerderen, Ameen. Moge Allah ons leiden naar de waarheid en ons weerhouden van het slechte, Ameen. Moge Allah ons sieren met de schoonheid van Imaan & Taqwa, Ameen.
11-08-2010
Verhaal van de Sahabah - Iemand reist van Medina naar Damascus terwille van 1 Hadith
Verhaal van de Sahabah: Iemand reist van Medina naar Damascus terwille van 1 Hadith
Kathir bin Qais overleverde:
Ik zat met Abu Darda (radiallaho anho) in een Masjid in Damascus, toen er iemand bij hem kwam en zei: O Abu Darda(RA), ik kom helemaal uit Medina om een Hadith van je te leren, daar ik begrepen heb dat je het rechtsstreeks van de Profeet van Allah (Sallalaho alaihi wasallam) gehoord hebt.
Abu Dardah (RA): Heb je geen andere zaken hier in Damascus te doen?
De persoon: Neen
Abu Dardah: Ben je er zeker van dat je geen andere doelen hebt in Damascus?
De persoon: Ik ben hierheen gekomen alleen maar om deze Hadith te leren.
Abu Dardah: Luister, ik heb de Heilige Profeet (SAW) horen zeggen: Allah vergemakkelijkt de weg naar het Paradijs voor iemand die een afstand aflegt om kennis te verwerven. De engelen spreiden hun vleugels uit onder zijn voeten, en alle dingen in de hemelen en aarde (zelfs de vissen in het water) bidden voor zijn vergiffenis. De superioriteit van iemand die kennis bezit over een persoon die bidt is als de superioriteit van de maan over de sterren. De Ulema zijn de erfgenamen van de Heilige Profeet (SAW). De nalatenschap van de profeten (alaihim assalaam) is noch goud noch zilver. Hun nalatenschap is kennis. Iemand die kennis verwerft, verwerft een grote rijkdom.
Abu Dardah (RA) was eerste onder de Sahabah die een grondige kennis van de religie bezat. Hij wordt Hakim-ul-Ummah (De Wijze van de Islam) genoemd. Hij zei eens:
Voordat ik bekeerd was tot de Islam, leefde ik van de handel. Nadat ik de Islam geaccepteerd had, probeerde ik mijn nieuwe geloof te combineren met mijn zaken, maar al gauw kon ik dat niet handhaven. Daarom besloot ik de zaken op te geven en mij alleen te wijden aan de dienst van Allah. Nu als ik een winkeltje aan de pport van de Masjid zou hebben en niet zou vrezen een Salaat daarbij over te slaan, zelfs als het winkeltje mij een dagelijkse winst van 40 dinars zou opleveren en ik de gehele winst zou uitgeven op het Pad van Allah, zelfs dan zou ik niet weer terug willen keren naar de handel.
Iemand vroeg naar de reden hiervan. Hij antwoordde:
Uit vrees voor verrekening.
Hij zei altijd:
Ik hou van de dood, zodat ik Allah kan ontmoeten. Ik hou van armoede, zodat ik deemoedig kan zijn. Ik hou van ziekte, zodat ik vergeven kan worden van mijn zonden.
Moraal:
In dit verhaal zien wij dat iemand per kameel helemaal van Medina naar Damascus reizen omwille van een Hadith. Jij leest of luistert naar deze Hadith terwijl je gewoon lekker warmpjes in je huis in je vaderland zit. De mensen moesten helemaal naar Medina reizen voor zelfs minder belangrijke dingen, omdat in die dagen alleen Medina de zetel van wetenschap was.
Saeed bin alMusayyab is een bekende Tabie. Hij zegt:
Voor elke Hadith die ik geleerd heb, moest ik dagenlang , dag en nacht, te voet reizen.
Imam Bukhari was geboren in Shawwal op 194 AH. Hij begon Hadith te leren toen hij elf jaar oud was. Tussen zijn dertiende en negentiende jaar leerde hij alle boeken van Abdullah bin Mubarak uit het hoofd. Nadat hij alle boeken die er in zijn geboortestreek te vinden waren al allemaal had verzameld, ging hij in 216 AH op zoek naar meer kennis. Zijn vader overleed en hij kon zijn moeder niet alleen achterlaten. Hij moest haar daarom meenemen op zijn lange en inspannende reis naar Balkh, Baghdad, Mekka, Basra, Kufah, Asqalan, Hims en Damascus. Hij verzamelde alle beschikbare ahadith uit deze plaatsen van wetenschap. Hij werd geaccepteerd als een expert in Hadith terwijl hij nog niet eens baardgroei had. Hij schrijft:
Ik was achttien toen ik de fatwa van Sahabah en Tabies samenstelde.
Hashad en 1 van zijn metgezellen zeggen:
Bukhari en wij hadden de gewoonte om samen naar dezelfde onderwijzer te gaan. Wij schreven alle Ahadith op die wij leerden, maar hij schreef niets op. Na vele dagen zeiden wij tot hem: Bukhari, je verliest je tijd. Hij bleef stil. Toen we hem keer op keer waarschuwden zei hij: Jullie vervelen mij nu teveel. Breng je aantekeningen. We brachten onze aantekeningen, die ongeveer 15.000 Ahadith bevatte. Tot onze verbazing reciteerde hij al deze Hadith uit het hoofd.
Wat zou je doen als de profeet Mohammed (vzmh) bij je op bezoek kwam.... alleen voor een dag of twee.
Als hij (vzmh) onverwachts zou komen dan ben ik benieuwd wat jij gaat doen
Ik weet zeker dat je hem (vzmh) de beste kamer wilt geven...
En al het lekkere eten zal je hem (vzmh) geven.. misschien zou je hem (vzhm) bedienen...
dat zou natuurlijk het beste zijn..
En je zou vertellen hoe blij je met hem (vzmh) bent... dat je hem (vzmh) in je huis kan bedienen.
Maar als je hem (vzmh) al vanaf veraf aan zag komen...
zou je hem (vzmh) aan de deur ontmoeten, met wijde open armen.. en verwelkomen tot jou gast
Of zal je nog snel andere kleren aantrekken.. Voordat je hem (vzmh) binnen zal laten gaan. en sommige tijdschriften verbergen. En snel de koran en de hadieth op zijn plaats leggen waar die hoort. MAAR VOORAL IN HET ZICHT
Zou je dan ook nog naar de normale films kijkenm op de tv?? Of zou je de tv uitzetten?? en uitlaten totdat de profeet (vzmh) weer vertrekt??
Zou je de radio snel uitzetten en hopen dat de profeet (vzmh) het niet heeft gehoord
Zou jij je popmuziek verberge? en in plaats daarvan de koran pakken??
Zou je hem (vzmh) gewoon binnen laten? Of zal je alles nog even recht zetten??
En ik vraag me ook af als de profeet Mohammed (vzmh) een dag of twee bij jou zal zijn.. of je dan nog met je dagelijks leven doorgaat??
Zou je gewoon praten hoe je normaal ook praat?? of zal je je aanpassen??
Zou je je gebed op tijd bidden zonder stops?? en zou je altijd springend opstaan om fadjr (ochtend gebed)gebed op tijd te verrichten??
Zou je die liedjes zingen die je altijd zingt?? en de boeken lezen die je altijd leest??
Zou je de profeet (vzmh) met je meenemen naar de plek waar je van plan was om naar toe te gaan?
Zou je blij zijn als hij (vzmh) een van je dierbaarste vrienden ontmoet?? Of zou je hopen dat jouw vrienden wegblijven totdat de profeet (vzmh) weg zou gaan?
En wat zou jij weer doen als de profeet (vzmh) weer naar 2dagen weggaat??
zal je dan snel de tv aanzetten? en de koran weer wegleggen in de kast?
Of zal je door zijn (vzmh) onverwachtse komst misschien gaan inzien? dat met waar jij mee bezig bent?
en dat wat jij verbergt voor de boodschapper (vzmh).
Allemaal gezien wordt door ALLAH swt. DE ALZIENDE.
Voor jou en je naasten een gezegende Ramadan toegewenst en moge Allah jullie zondes vergeven, jullie vasten accepteren, jullie gebeden & du'aa,s verhoren en accepteren , Ameen.
Sinds de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) ons voorgeschreven had te vasten op de 10de Muharram hebben we altijd gevast op die dag. Zelfs de kinderen werden ertoe gebracht om te vasten. Als ze van de honger huilden, gaven we ze speelgoed gemaakt van katoenen vlokken zodat zij zich bezig hielden tot de tijd van Iftaar.
Moraal:
We vernemen uit de Hadith dat de pleegmoeders uit die dagen hun kinderen geen voeding gaven gedurende het vasten. Er is geen twijfel dat ze dit alles konden verdragen, daar hun algemene gezondheid en uithoudingsvermogen beslist van een hogere standaard waren dan de onze. Maar, doen wij zelfs datgene wat wij gemakkelijk kunnen verdragen? Zeker, wij moeten onze kinderen niet opleggen wat zij niet in stand kunnen houden, maar wij moeten hun belasten met wat zij makkelijk kunnen verdragen.
Shaych-oel-Islam Ibn Taymiyyah, rahiemahoellah, heeft gezegd: "De bestraffing voor een zonde begaan door een gelovige wordt verwijderd op tien manieren:
1. Hij toont berouw aan Allah (taubah), dus accepteert Allah zijn berouw, want degene die berouw toont voor zonden is als degene die geen zonden heeft.
2. Hij zoekt vergiffenis bij Allah (istighfar), dus vergeeft Allah hem.
3. Hij doet goede daden die zijn zonde uitwissen, omdat goede daden de slechte uitwissen.
4. Zijn gelovige broeders (/zusters) bidden voor hem of vragen vergiffenis voor zijn zonden gedurende zijn leven of dood.
5. Of ze vragen Allah om hem iets van de beloningen die ze voor hun eigen goede daden ontvangen te schenken, waarmee Allah hem baat.
6. Zijn Profeet Muhammad, sallallahoe `aleihi wa sallam, bemiddelt voor hem.
7. Allah beproeft hem met tests op deze wereld die zijn zonde compenseren.
8. Allah beproeft hem in al-Barzakh (het tussentijdse leven in het graf, tussen de dood en de Dag des Oordeels), wat zijn zonde compenseert.
9. Allah beproeft hem gedurende de verschillende stadia op de Dag des Oordeels, wat zijn zonden compenseert.
10. Of de Meest Genadevolle van degenen die genade hebben (Allah) heeft genade met hem Degene die deze tien is misgelopen, kan niemand de schuld geven behalve zichzelf.
Deze lezing gaat over alles wat je over de ramadan moet weten. Wat zijn jouw plannen dit jaar? Ben je tevreden over de vorige ramadan? Ben je er geestelijk klaar voor? Hoe ga je de ramadan tegemoet? Zoals altijd of doe je het deze keer anders?
Als je al vele jaren gelovig bent dan zal jouw imaan nu versterkt zijn. Lees goed wat geschreven is, want het zal een begin zijn van optimaal begrip. Voor veel mensen is de ramadan het begin geweest van echt gelovig worden; Amr Khalid was er één van. Voor velen is het begonnen met het luisteren naar en/of lezen van de koran of het bidden van de Tarauweeh.
Wat zijn jouw plannen voor de aankomende Ramadan? Wat zijn je doelen? Denk je daar voor eventuele verbeteringen over na?
Het eerste dat ik wil aanduiden is dat de ramadan in het tweede jaar van de hidjra verplicht is gesteld. De profeet (vzm) heeft de ramadan negen keer meegemaakt. De ramadan is in hetzelfde jaar verplicht gesteld als de djihaad die in de maand sha3ban verplicht gesteld werd.
Het vasten is de jihaad van de ziel en als je deze jihaad onder de knie hebt dan kun je je beter voorbereiden op de jihaad tegen de vijanden van de islam en moslims. Omdat je dan als het ware dichter bij Allah staat. Daarom is het geen toeval dat veel overwinningen van de moslims in de maand ramadan waren.
Het vasten was moeilijk.
Dit verhaal is wellicht niet bij iedereen bekend. Het vasten is twee maal geopenbaard. Eerst was vasten vrijwillig, als je wilde vasten dan mocht het, zo niet dan niet. Daarna werd het verplicht. Dit heeft twee fasen ondergaan.
Tijdens de eerste fase was het vasten moeilijk. Daarna is het vergemakkelijkt omdat het te moeilijk was voor mensen. Als iemand tijdens de Athan van het maghreb gebed of na het maghreb gebed sliep, of de isha`a had gebeden dan moest hij stoppen met eten en drinken tot de volgende dag na het maghreb gebed. En gedurende de tijd tussen het ene maghreb gebed en het andere mocht je dus niet eten, drinken en met je partner naar bed gaan.
Het eerste probleem dat hieruit ontstond werd ondervonden door Omar Ibn Elkhattab (ra). Omar ging naar zijn vrouw en wilde met haar naar bed, maar zij had geslapen en daarom konden ze niet meer met elkaar naar bed. De volgende dag ging hij naar de profeet en vroeg hem of Allah hem kon vergeven als hij toch met haar naar bed zou gaan of dat er een oplossing was.
Het tweede probleem was bij Abaa Keif (ra). Hij kwam thuis en was erg hongerig en moe. Hij zei tegen zijn vrouw : "maak snel het eten klaar, het is bijna tijd voor maghreb". Toen ze terug kwam sliep hij al en moest hij tot het maghreb gebed van de volgende dag vasten, wat erg moeilijk voor hem was. Toen werd op die dag deze ayah (vers) geopenbaard:
Sourat elbaqara [2.187] Het is u veroorloofd, om op de nacht van het vasten tot uw vrouwen in te gaan. Zij zijn een gewaad voor u en gij zijt haar een gewaad. Allah weet, dat gij onrechtvaardig hebt gehandeld tegenover uzelf en heeft Zich met barmhartigheid tot u gewend en u verlichting geschonken. Daarom moogt gij nu tot haar ingaan en betrachten, hetgeen Allah u heeft verordend; en eet en drinkt, totdat bij de dageraad de witte draad zich onderscheidt van de zwarte draad. Voltooit dan het vasten tot het vallen van de avond. En verbreng uw tijd niet met uw vrouwen wanneer u in de Moskeeën houdt. Dit zijn de beperkingen van Allah - dus nadert deze niet. Zo zet Allah zijn geboden uiteen voor de mensen, opdat zij vroom zullen zijn.
Allah heeft het vasten zo voor ons vergemakkelijkt en toch vasten we niet goed. Je vraagt je nu wellicht af waarom was het eerst dan zo moeilijk als het toch zou veranderen. Dat is niet zomaar. Je moet je realiseren dat het al vaststond dat het vasten voor ons zo zou zijn zoals het momenteel is. Het is niet door de genoemde incidenten veranderd, nee Astaghfiroe-Allah het stond al vast, maar waarom heeft Allah het eerst dan bemoeilijkt? Dat heeft Allah gedaan, zodat duidelijk wordt hoe barmhartig Allah is, zodat wij zijn barmhartigheid zien en ervaren. Dit gold eveneens voor het gebed. In eerste instantie was ons verplicht gesteld om vijftig salaats te verrichten. Dat is later veranderd in 5 salaats. Zie je het doel? Kun je je voostellen wat het inhoudt, vijftig salaats. Stel je voor dat je je om acht uur 's avonds voorneemt 50 salaats te gaan bidden, kun je het je voorstellen?
De barmhartigheid van Allah is groot, de barmhartigheid van Allah is groot.
Waarom vasten wij eigenlijk? Wat is het doel ervan? Wat wil Allah van ons? Wil Allah dat we honger lijden en dorst hebben?
Lees aandachtig deze ayah van sourat el baqara, de koe, vers [2.183] O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.
In het Arabisch: Ya ayyoeha ladina amanoe koetiba 'aleiykoum esayaam kama koetieba ala elediena min kablikoum la3alakoum tattaqoon.
Wellicht denken sommigen: ik vast al jaren maar ik heb na de ramadan geen taqwa (vroomheid). Dan heb je niet goed gevast zoals Allah het wil. Maar let wel op: het gaat erom, dat je vanaf het moment dat je het weet je ernaar zal gedragen en het zal doen. Allah is barmhartig, maar tevens rechtvaardig. Als je onwetend was dan heeft Allah je een kans gegeven want je leest namelijk dit.
Dus wat is de reden waarom we vasten? Wat is het doel hiervan? We moeten vasten zodat we taqwa zullen krijgen. Als je hebt gevast en je hebt geen taqwa dan heb je niet goed gevast. Maar wat is eigenlijk de betekenis van taqwa? Na de ramadan zullen we weten of we goed gevast hebben, omdat dat te meten valt aan de taqwa. En hoe weet ik dat ik het goed gedaan heb?
Taqwa kan op verschillende manieren uitgelegd worden, maar de makkelijkste manier om het te begrijpen, waardoor het heel simpel te begrijpen valt is deze: taqwa is dat Allah je dát ziet doen wat Hij je heeft opgedragen en dat Hij je niet ziet doen wat hij je verboden heeft.
Allah heeft je opgedragen de salaat te verrichten, dan ziet Hij je dat doen. Allah heeft je opgedragen in de moskee te bidden, dan ziet Hij je daar bidden. Allah heeft je opgedragen je ogen neer te slaan, dan ziet Hij je dat doen. Allah heeft je opgedragen goed te zijn voor je ouders, dan ziet Hij je ook respect tonen aan je ouders. Allah heeft je verboden neerbuigend te zijn tegen de armen dan ziet Hij je dat niet doen. Allah heeft je verboden naar plaatsen te gaan waar alcohol gedronken wordt en haram zaken gebeuren dan zal Hij je daar niet zien gaan. Allah heeft je verboden je haar onbedekt te laten, dan ziet Hij je niet met onbedekt haar. Dus wil je weten of je hebt gevast, kijk dan naar jezelf en naar hoe je zult zijn na de ramadan, is de taqwa er? Je zult wellicht denken, ja maar is er iemand die de taqwa 100% kan hebben? Wordt er van mij verwacht alles goed te doen? Nee, ik ben het met je eens dat dat zwaar is.
Elke dag als je onder de lakens kruipt in de ramadan vraag jezelf dan af, hoe ging het vandaag? Insha Allah is 60% taqwa, het gaat goed. Vandaag heb je heel goede dingen gedaan, 80% taqwa. Morgen 70%, overmorgen 80%, de taqwa is overheersend in jou nu. Je hebt goed gevast, Mabrouk de ramadan is vervuld, gefeliciteerd (je zult zo zien wat dit je oplevert).
Wat verwacht Allah van ons? Allah wil van ons taqwa. Waarom vasten wij? We vasten omdat het vasten taqwa geeft. Als je goed vast dat krijg je taqwa.
Maar hoe zit het dan met de jongedame die na de ramadan de Hijab weer afdoet? Dat vormt een zeer grote teleurstelling. Oh, en hoe zit het met de jongedame die de Hijab überhaupt niet draagt? Dit is een ander onderwerp waar ik het insha Allah binnenkort over ga hebben. En de persoon die na de ramadan nog steeds alcohol drinkt? Het vasten wordt niet geaccepteerd. En hij die voor de ramadan niet in de moskee bad en dat vervolgens na de ramadan wel doet, insha Allah wordt zijn vasten geaccepteerd. En zij die voor de ramadan geen koran las en het nu wel doet, insha Allah wordt haar vasten ook geaccepteerd. Hoe meer taqwa je krijgt hoe meer je het doel van de ramadan hebt bereikt en het vasten wordt geaccepteerd. Het doel: La 3allakoem tattaqoen (opdat gij vroom zult zijn). Denk eraan als Allah iets zegt het zeker zo zal zijn, dus als je correct vast dan krijg je taqwa. Uiteraard zal het dan zo zijn, omdat Allah degene is die het zegt. En mensen geloof me, ik heb honderden mensen gezien die na de ramadan geheel anders waren dan toen ze eraan begonnen. Oh wee als jullie denken dat het onmogelijk is. Die mensen kregen na de ramadan taqwa. Onder hen waren kinderen.
Maar waarom moet het echt zo zijn dat ik taqwa krijg als ik vast? Wat in het vasten zorgt ervoor dat ik taqwa krijg?
Luister mensen, als je vast dan worden zaken in jou sterker en andere zaken in jou worden zwakker. Het sterker en zwakker worden van zaken in jou maakt dat je taqwa krijgt. Dit vereist echter nadere uitleg. Wat wil het zeggen dat je vast? Vasten is de onthouding van eten en drinken en lust van de fadjr tot de maghreb, met andere woorden zonsopgang tot zonsondergang. Als je goed vast gebeuren er vier dingen:
1). De kracht van het lichaam op de ziel wordt zwakker (wat is dit voor iets moeilijks denk je dan). Alle denkende wezens die Allah heeft gecreëerd zijn uit een soort goed gemaakt, de engelen uit licht, de djins uit vuur, alleen de mens is uit een ander soort goed gemaakt. Namelijk uit lichaam en ziel. Het lichaam is een uitwendig omhulsel en binnen zit de ziel. En elk afzonderlijk zijn lichaam en ziel van een ander goed. Het lichaam uit aarde en de ziel uit iets wat afkomstig is uit lucht uit de hoge hemelen ( Allah heeft leven geblazen in Adam). Heb je het door dat waar je uit bestaat twee tegenpolen van elkaar zijn. Het een uit de diepste van de grond, de aarde en het ander uit de hoogste hemelen.
Maar het probleem is dat de ziel gevangen zit in het lichaam. De ziel kan niets zonder hulp van het lichaam. Ze hebben allebei hun behoeften. Behoeften van het lichaam zijn eten, drinken, uitgaan, plezier maken en de relatie tussen man en vrouw. De behoeften van de ziel zijn de koran, bidden, het denken aan Allah en de sadaaka. Dus ieder heeft zijn eigen behoeften en net zoals het lichaam honger leidt naar voedsel zo leidt de ziel honger naar Allah. Ons probleem is dat wij maar één van de twee voeden! Maar mensen we moeten beiden voeden.
Wat heeft dit wat ik verteld heb nou allemaal te maken met het vasten?
Indien we vasten, zetten we het lichaam stop, maar wat gebeurt er met de ziel? De ziel zal gaan stijgen. En wat gebeurt er als de ziel stijgt? Dan krijg je taqwa (je Imaan wordt versterkt). Snap je het nu? Dit is het eerste wat het vasten doet. De macht van het lichaam op de ziel wordt als het ware gedood en de ziel wordt bevrijd. Denk eraan dat door al die wereldse zaken de voeding voor de ziel er niet meer door kan komen. Als de koran via je oren naar binnen wil om de ziel te voeden, dan kán hij er niet doorkomen, omdat in de oren honderden liedjes, films, soaps en dergelijke zitten. Dan probeert de koran via de hersenen binnen te komen en treft daar allerlei problemen aan die betrekking hebben op het huiselijke leven, de kinderen, het huwelijk, het leven buitenshuis. Vervolgens probeert de koran via de buik naar binnen te komen en treft het vol met eten en drinken. De koran zal dan terugkeren vanwege de genoemde belemmeringen ..
Begrijp je nu dat het kan zijn dat er twee personen naast elkaar bidden bij dezelfde imam, ze horen dezelfde woorden. De ene persoon is diep geroerd en bij hem zitten tranen in de ogen. Wellicht is er niemand die het in de gaten heeft gehad. De ander staat erbij en vraagt zich af wat hij daar eigenlijk doet. Dus wat is nou het belangrijkste dat ik duidelijk wil maken? Het belangrijkste is dat door te vasten je ziel wordt verlost van de behoeften van je lichaam. Weet je nu wat het inhoudt om goed te vasten? Dus als iemand veel eet bij de fitr, en vervolgens de tarauwee7 (extra gebeden na het ishaa'e gebed) gaat bidden en niet weet hoe hij moet bidden, zal die dan taqwa krijgen? Vul het zelf maar in. Dus weet dat alles wat je in de ramadan doet en wat er voor zorgt dat je lichamelijke behoeften van de ziel zal overwinnen ervoor zorgt dat er geen taqwa zal zijn, en dit betekent dat je niet goed hebt gevast. Is het duidelijk? En zij die in de ramadan langdurig achter de spiegel staat en veel kleding wil en elke dag buitenshuis wil eten in dit en dat restaurant. Let op: dit zijn allemaal lichamelijke behoeften, pas op dat er geen taqwa zal zijn. En zij die haar haren niet wil bedekken. Pas op dat er geen taqwa zal zijn. Begrijpen jullie nu waarom de een die vast wel taqwa heeft en de ander die vast geen taqwa heeft. Het eerste waar we het over hadden ging met name over eten en drinken en hoe zit het met de lust?
2). Het tweede waar het vasten voor zorgt: Vele psychologen zijn het er over eens dat de lusten, en met name de seksuele behoeften vervuld moeten worden zodat een mens goed kan functioneren. Wat doet vasten met deze lusten? Vasten zorgt ervoor dat deze lusten afnemen. Vasten ordent het eten, drinken en de lusten van de mensen. Zodra dit gebeurt, wat zijn de gevolgen dan van de taqwa? Deze komt. En zijn het niet deze zaken die de jeugd van taqwa afhouden?
Het vasten maakt dus dat twee dingen afnemen en twee dingen sterker worden. We zullen nu zien welke twee dat zijn.
3). Het eerste, de jihaad van de ziel. Bijvoorbeeld : Ga je tijdens de ramadan de koelkast openen en eten? Nee, want je mag niet eten. Om twee over vijf stoppen met vasten, oké. Zie je het woord oké? Maar morgen zal het één over vijf zijn, maar vandaag twee over, dus oké ik zal op tijd stoppen. Om één over vijf is de maghreb dus meteen eten, want anders heb je niet gevast. Oké doen we toch? De jongere die dwars ligt zal dat niet doen als hij vast, hij zal het niet kunnen. Zie je dat je wanneer je vast de jihaad stijgt. En de taqwa komt van de jihaad van de ziel.
4). Het tweede wat het vasten sterker maakt is de band tussen jou en je familie en vrienden. De familie wordt bezocht en de vriendschap met goede mensen wordt versterkt, want je gaat naar de moskee om te bidden. De vriendschap met goede moslims brengt taqwa, want je gaat om met goede mensen die je goede raad zullen geven en die je helpen taqwa te krijgen. Als je vrienden verkeerd zijn dan zal er geen taqwa kunnen komen.
Dus wat is het doel van vasten? Taqwa is het doel van vasten, en dus het doel van de ramadan. En taqwa is: Dat Allah je dat ziet doen wat Hij je heeft opgedragen en je datgene wat Allah je heeft verboden niet ziet doen. Kan ik het voor 100% doen? Nee, dat is te moeilijk. Hoe weet ik of het vasten wordt geaccepteerd? Dat zie je na afloop van de ramadan. Als je bij je zelf merkt dat taqwa overheersend is. Vast je al 20 jaar maar heb je geen taqwa? Dan deed je het verkeerd. De aya is juist. Jij vast niet juist. Vasten maakt twee zaken zwakker : De macht van het lichaam op de ziel door het verminderen van de lusten en de lichamelijke behoeften (eten en drinken), en maakt twee zaken sterker: De jihaad van de ziel en de vriendschap met goede vrienden.
Ik hoop(insha Allah) dat de boodschap is overgekomen. En bedenk dat je taqwa krijgt als je goed vast.
De mooie zaken van de ramadan
Laten we nu kijken naar de mooie zaken van de ramadan. Ik zal jullie alleen juiste en betrouwbare hadiths over de maand ramadan vertellen. Zwakke hadiths zal ik niet noemen. Ik hoop dat de mensen die dit lezen zullen staan te popelen om te vasten. Als ze horen wat ze allemaal krijgen van Allah middels vasten. Laten we kijken naar de hadith van de profeet (vzm) waarin hij spreekt over wat je kan krijgen in de ramadan, zodat wanneer ik spreek over de jihaad van de ziel, taqwa, de hijaab, het stoppen met roken, niet met verkeerde vrienden omgaan, s`avond niet naar bepaalde plaatsen gaan, de jeugd na het vasten niet de lusten laten vervullen en zondes begaan etc. Jullie zullen beseffen dat jullie deze dingen niet moeten doen en dat jullie zullen beseffen wat jullie kunnen krijgen als jullie het niet doen en dat je gemotiveerd zal zijn om al die zaken te doen en te laten. Je zult er alles aan doen om juist te handelen.
De eerste hadith is van Salman Elfarisie, hij zei: de profeet (vzm) gaf een khotba (preek) in de laatste dagen van de maand sha3ban en zei daarin: Mensen, Allah heeft een geweldige maand op jullie neergezonden, een maand waarin een nacht is die beter is dan 1000 maanden. Duizend maanden dat is 84 jaar. Dus stel je voor 1 nacht is beter dan 84 jaar! Dus als je Allah op deze nacht aanbidt dan heb je de waarde van 84 jaar als hasanaat (pluspunten). Kun je dit voorstellen? Zie je het voor je dat iemand op zijn weegschaal 84 jaar aan waarde van hasanaat heeft. We doen hier toch alles voor! We wachten nu al op deze nacht. Als je twee raka3aat tijdens deze nacht hebt gebeden dan is het alsof je al 84 jaar bidt. Als je een sadaka geeft is het alsof je dat al 84 jaar doet. Snap je nu wat het inhoudt: beter dan 1000 maanden? Maar de mensen die alleen op de 27ste dag van de ramadan naar de moskee gaan en zeggen: het is vandaag leilatoe elqadr. Mensen, het gaat wel iets verder: degene die moeite heeft gedaan en die ervoor gegaan is, dat is degene die het verdient en die het krijgt. De profeet ging verder: als je twee raka3aat soena bidt is het alsof je het dohr gebed hebt gebeden. Als je een sadaka (wat je aan arme mensen geeft) geeft is het alsof je de zakaat hebt gegeven. En als je 1 fard doet telt deze voor 70 keer mee. Dus als je het dohr gebed bidt, dan krijg je normaal gesproken 10 hasanaat, keer 70 is 700 hasanaat, en als je het in de moskee bidt, keer 27 dus het dohr gebed 70x10x27= 18900 hasanaat! Dus het gebed in gemeenschap, in de moskee, bezorgt je 27 keer de hoeveelheid van de hasanaat.
De maand ramadan is een maand van sabr (geduld). En de beloning voor sabr is de janaah (hemel). Voor elke persoon die dankzij jou eet, die jij iftar geeft, word je vergeving van je zonden verschaft en tevens bescherming van een ledemaat van jouw tegen de hel (naar). De sa7abaa (metgezellen) vroegen aan de profeet (vzm) : Maar profeet, niet iedereen kan anderen te eten geven, bijvoorbeeld een arme man. Dus, wat is het precies wat we ze dan moeten geven. Daarop zei de profeet (vzm): geef hen een dadel, of een slok water of een beker karnemelk.
De maand ramadan is tevens een maand van rahma (barmhartigheid), en geeft vergeving van zonden en bescherming tegen de hel (nar). Opeenvolgend geeft de maand ramadan deze dingen: de eerste 10 dagen rahma (barmhartigheid); De tweede 10 dagen vergeving; En de derde 10 dagen bescherming tegen de hel (nar). Dat is niet zomaar. Het is namelijk zo dat wij veel zonden begaan. We gaan de ramadan met veel zonden in en het kan niet zo zijn dat ons deze zonden altijd worden vergeven. Eerst wordt er gekeken naar ons met rahma, en als Allah ons rahma geeft zal Allah ons vergeven, en als Allah ons vergeeft beschermt hij ons tegen de hel. Dus pas op dat je de rahma niet misloopt. En pas op dat je niet afhaakt bij de vergeving en pas op dat je de bescherming tegen de hel niet misloopt.
Laten we kijken naar de volgende hadith. Deze zegt dat de maand ramadan een maand van baraka (overvloed) is; Er is niet alleen overvloed aan voedsel e.d maar ook overvloed bij Allah om ons te vergeven, Allah wil ons vergeven. Dus mensen ga ervoor. Doe goede zaken zodat je die vergeving krijgt.
Deze hadith overgeleverd door Bukhari zegt: De profeet (vzm) heeft gezegd dat er een deur in de janaah (hemel) is die Reyaan heet en waardoor alleen de mensen die gevast hebben binnen zullen gaan op de dag des oordeels, er zal tegen de vastenden gezegd worden: treed binnen ! En als de laatste binnen is sluit de deur!
Let op, er wordt gezegd dat in de janaa een deur is, dus niet deuren die toegang verschaffen tot de janaa. Dus stel je voor, je komt in de janaa; Aaaaaah geweldig niet? En het is zoooooo mooi, geweldig en overweldigend en er is nog een deur .. die nog meer te bieden heeft, de Reyaan. Laten we eens naar dit punt kijken. Alleen de vastenden mogen door deze deur gaan. Huh, denk je dan, maar iedereen die in de janaa komt heeft toch gevast? Ja, dat klopt maar niet iedereen heeft zo gevast dat er sprake is van echt en goed vasten. Stel je voor, de ene persoon die in de janaa is zal wel via deze deur de Reyaan betreden, en iemand anders niet. Als er gevraagd wordt waar zijn de vastenden dan zeggen de moslims: je heft je hand op en zegt : ik Allah, en iemand anders en er wordt tegen hem gezegd heb jij gevast? Je ging wel de tarawee7 bidden en naar lezingen en huilde bij het horen van de koran etc maar `s avonds ging je met jongedames praten over zaken die niet mogen. En de volgende die zijn hand opsteekt en zegt: ik Allah. Heb jij gevast? En jij was onderweg naar een lezing met je vriendin en jullie hadden muziek op en waren aan het dansen, klappen en feesten. En jij, heb jij gevast terwijl je op straat liep met make-up op je gezicht en terwijl je, je hijab een beetje naar achter liet zodat de mensen konden zien dat je mooi haar hebt. Dus
Er is nog iets moois aan deze hadith. Waarom heet deze deur Reyaan? Je zult wellicht denken, omdat de mensen dorst hadden en Reyaan is een afgeleide van rey wat dorst lessen betekend. Het is zo dat iedereen die de janaa betreedt te drinken krijgt van onze profeet (vzm). Ja, maar het is veel meer dan dat, want iedereen die de janaa betreedt krijgt te drinken; Het wil zeggen dat je al de zaken/lusten waarvan je, je hebt onthouden, kunt vervullen. Zie je hoe barmhartig Allah is? Als je de tarawee7 ging bidden en zeer lang bleef staan en niet naar huis ging om de één of ander film te kijken, dan wordt er tegen je gezegd: Treedt binnen en vervul je wensen. Is er iemand die niet door de Reyaan wil? Let wel op, al deze hadiths gaan over die mensen die goed vasten. Ik zal zodirect uitlegen wat daar onder verstaan wordt.
De volgende hadith zegt dat de janaa alleen van ramadan tot ramadan wordt versierd voor ons. Stel je voor dat je op aarde bezig bent en boven wordt de hemel voor jou versierd. Denk daar aan bij alles wat je doet! Sla je ogen neer wanneer je iets ziet wat slecht is. Het zou toch heel erg zijn als jouw naam nog niet op die lijst staat! Als de maand ramadan begint zegt de janaah: Oh Allah laat veel van de mensen die jou aanbidden mijn bewoners worden. Zij die goed vasten, zij die geen druppel alcohol drinken, en niet over anderen roddelen, en geen zonden begaan, voor hen wordt een paleis gebouwd. Merk je dat alle hadiths iets goeds voor je in petto hebben.
Zou je willen dat al je voorgaande zonden worden vergeven? Zou je naar Mekka willen? Ja, dat wil ik, maar het is moeilijk. Waarom wil je dat? Zodat al mijn zonden vergeven zullen worden. Nou waarom ga je de ramadan dan niet goed vasten zodat je datgene krijgt wat het doel van de bedevaart is, alle zondes worden vergeven. Oké, let op! Drie hadiths zijn overgeleverd door Bukhari; de profeet (vzm) heeft gezegd:
Man sama ramadana iemanan wa 7tiesaban ghoefira lahoe ma taqaddama mien dambih Wie de ramadan zodanig vast dat er sprake is van "iemanan wa 7tiesaban", hem wordt al zijn voorgaande zonden vergeven Man qama ramadana iemanan wa 7tiesaben ghoefira lahoe ma taqadama mien dambih Wie in de ramadan 's nachts bidt zodanig dat er sprake is van "iemanan wa 7tiesaban", hem wordt al zijn voorgaande zonden vergeven Man kama leilatoe elqadr iemanan wa 7tiesa ban ghoefira lahoe ma taqadama mien dembih Wie in leilatoe elqadr 's nachts bidt, zodanig dat er sprake is van "iemanan wa 7tiesaban", hem wordt al zijn voorgaande zonden vergeven De drie hadiths halen telkens een woord weg en vervangen dat door een ander, maar het laatste stuk blijft hetzelfde. Het eerste punt: Wat wil iemanan zeggen? Iemanan wil zeggen dat je de intentie hebt, dat je het voor Allah doet. Allah ik doe het om jou tevreden over mij te laten zijn. En 7tiesaban wil zeggen dat je de beloning wilt krijgen. In dit geval worden dus al je voorgaande zonden vergeven.
Dus als je elke dag dat je vast, denkt aan "iemanan wa 7tiesaban" en dat 30 dagen lang, dan worden al je voorgaande zonden vergeven. Dan denk je, ja maar 30 dagen dat is wel lang en dat is moeilijk. Dan komt de 2de hadith en die maakt het makkelijker voor je als je 30 dagen lang elke dag de tarawie7 bidt met "iemanan wa 7tiesaban", dan worden al je voorgaande zonden vergeven. Dan denk je, ja maar 30 dagen tarawie7 bidden is ook wel moeilijk. Dan komt de 3de hadith en maakt het nog makkelijker voor je. Zie je hoe barmhartig Allah is Hij wil je gewoon vergeven en maakt het je zo makkelijk mogelijk. De 3de hadith zegt wie op leilatoe elqadr staat met "iemanan wa 7tiesaban", dan worden tijdens de laatste tien dagen al zijn voorgaande zonden vergeven. Nou wat denk je, ga je ervoor of niet?
De volgende hadith : de profeet (vzm) heeft gezegd: De vijf gebeden van vrijdag tot vrijdag en van ramadan tot ramadan, zijn genoeg voor al wat er tussen zit. Er zijn van die kleine zonden die vergeven kunnen worden dankzij de dagelijkse vijf gebeden. Maar er zijn zonden die wat zwaarder zijn en de enige mogelijkheid om er voor te zorgen dat die je vergeven worden is dat je het vrijdagse gebed goed gaat bidden. Maar er zijn zonden die echt erg zijn. De enige mogelijkheid daarvoor is de ramadan, wil je dat ze je vergeven worden?
De volgende hadith zegt: De profeet (vzm) zei: telkens wanneer de maand sha3baan aanbrak (de maand voorafgaand aan de ramadan): Allahoe ma barik lana fie sa3baan wa balighna ramadan; Oh Allah, geef ons het goede in de maand sa3baan en breng ons de maand ramadan. Er is hier iets bijzonders aan, omdat de profeet (vzm) nooit wenste om te leven, behalve wanneer de ramadan nabij was. De profeet (vzm) heeft gezegd dat hij het aardse leven niet wil, hij wou sterven. De profeet (vzm) heeft ook gezegd: Leef het leven op aarde alsof je een vreemde bent. Zie je dat de persoon, dus de profeet (vzm), die de beste plek in de janaa (hemel) heeft wil blijven leven om de ramadan mee te maken. Dan blijkt wel hoe belangrijk de ramadan is aangezien de profeet zegt: Oh Allah, je hebt mij laten leven tot de maand sa3baan laat mij ook leven tot de maand ramadan.
De volgende hadith, overgeleverd door Rahn lie men Ahmed zegt: De profeet (vzm) heeft gezegd: Het vasten en de koran helpen/verdedigen de moslims op de dag des oordeels. Het vasten zegt : Oh Allah, ik heb hem overdag van eten, drinken en lust onthouden. En de koran zegt: Ik heb hem in de nacht van slaap onthouden, dus vergeef hem omwille van mij. En hij wordt vergeven. Zie je wat de hadith zegt: Hij wordt vergeven. Dus stel je voor, je staat daar op de dag des oordeels en je hebt problemen, en het vasten komt en zegt: Oh Allah, hij heeft mij gevast, vergeef hem. En jij zegt tegen hem, wie ben jij? En hij zegt : Ik ben het vasten! En hij helpt je, dus vast goed!
De volgende hadith overgeleverd door Bukhari en Moslim: als de ramadan komt, worden de deuren van de janaa (hemel) geopend, sluiten de deuren van de nar(hel) en worden de shayaatien (duivels) geketend. Wat wil het zeggen dat de deuren van de janaa worden geopend? Wordt dat figuurlijk bedoeld? Omdat Allah het zo gemakkelijk maakt om hasanaat te krijgen. Dus één fard (verplichting) telt voor 70, wordt het dan makkelijker om naar de janaa te gaan? Is dat wat wordt bedoeld? Nee, de geleerden zijn het erover eens dat de deuren letterlijk worden geopend, dat is wat er mee wordt bedoeld. Zo voel je, je ook dichter bij Allah. En de deuren van de nar worden gesloten, ze willen niemand. En de shayaatien worden geketend. Niet alle shayaatien maar die shayaatien die sterker zijn dan jij; Heb jij een shaytaan die sterker is dan jij of ben jij sterker dan hij, en kan hij je niets maken? Hij is sterker dan jij, dan wordt hij geketend. Zie je hoeveel jou Rab (God) van je houdt? Zie je hoe dierbaar je voor Hem bent? Goed wat wil het zeggen, wat is het doel dat de shayaatien worden geketend? Je zegt: Omdat de shaytaan degene is die ons zonden laat begaan. Maar hoe zit het dan als je in de ramadan zondes begaat? Ja, dat wil dus zeggen dat je zelf slecht bent, en slecht doet. De ramadan zal tegen je getuigen op de dag des oordeels. Hoe dan denk je, dat zal ik je vertellen: Als je zegt, oh Allah, de shaytaan heeft mij de zonde laten begaan, dan wordt er tegen je gezegd, hoe kan dat dan? Terwijl Wij jou shaytaan hebben geketend, waarom heb je gezondigd? Dus pas op! Er zijn mensen die in de ramadan zonden begaan die ze nooit eerder hebben begaan, zonden waarvan hun shaytaan nooit tegen hun heeft gezegd dat hij die moet begaan. Er zijn mensen die alleen in de ramadan roken, en alleen in de ramadan uitgaan naar disco`s e.d.
De volgende hadith, overgeleverd door Tirmidhi, zegt: De profeet(vzm) heeft gezegd dat er elke nacht stukken van het lichaam worden gered van de nar (hel). Weet je wat het inhoudt? Dus, een ledemaat waarvan vaststond dat ie naar de nar zou gaan wordt gered. Als je op een nacht Allah aanbidt wordt een ledemaat gered. En vraag je af, ben ik gered? En let wel, als je eenmaal gered bent, ben je voor altijd gered! Als Hij je dit jaar tijdens de ramadan redt, ben je voor altijd gered. Je vraagt je dan wellicht af: Maar als ik nou na de ramadan zonden bega, wat dan? Let op, door het feit dat Hij je redt zal ervoor gezorgd worden dat je goede daden de slechte zullen overheersen, en dat je taqwa sterker zal zijn.
De volgende hadith van de profeet (vzm) zegt: De smeekbede van de vastende op het tijdstip van de fitar wordt niet teruggegeven, dat wil zeggen dat het wordt vervuld.
De volgende hadith van de profeet (vzm) zegt : Hij die de ramadan ingaat en uitkomt zonder dat zijn zonden worden vergeven, hij is ver gezakt, hij is nergens goed voor. Zien jullie hoe hard deze hadith is?
De volgende hadith, overgeleverd door Bukhari, zegt: alle daden van de zoon van Adam zijn voor hem zelf behalve het vasten, dat is voor Mij (Allah).... Dus dat is voor Allah. Wat wil dat zeggen? Dat zegt dat de beloning hiervoor groots, overweldigend is. Niemand weet wat de beloning ervoor is, vanwege het feit dat het zo overweldigend is, is het niet opgeschreven. Alleen Allah weet het. De hadith gaat verder, ...en Ik beloon ervoor, en als jullie vasten zo is dat
De lusten niet worden vervuld, oh wee jongeren als jullie buitenechtelijke partners hebben en daar haram zaken mee doen, na de maghreb ..Er wordt niet gescholden, en vieze woorden worden niet gezegd, en er wordt niet geroddeld. Men niet gemeen doet en ruzie zoekt en schreeuwt, en geen zondes begaat. En dat wanneer iemand een ander lastig valt, hij die lastig wordt gevallen zegt: Ik vast, ik vast. En dat moet zo dat je het de eerste keer tegen jezelf zegt, in je zelf, en de 2de keer zeg je het tegen die persoon, je zegt: Ik vast. En de profeet(vzm) heeft gezegd dat de geur van de vastende bij Allah op de dag des oordeels beter is dan de geur van de musk. En de vastenden hebben twee vreugden 1). tijdens iftar, en 2). Als ze Allah ontmoeten. In het leven vormt de fitar de vreugde en in het hiernamaals vormt vasten de vreugde.
Oké, dan komt nu het belangrijkste stuk, hoe gaan we goed vasten? Weet, dat het vasten drie gradaties kent.
Vasten in de letterlijke zin, dus alleen het vasten van de maag, onthouding van eten, drinken en seks. Het verlost je van je fard, maar alle hiervoor genoemde hadiths zijn niet op jou van toepassing. Je hebt je alleen onthouden van eten, drinken en seks van zonsopgang tot zonsondergang, maar heb je taqwa? Nee, zijn je zonden vergeven? Nee, ben je van de nar gered? Nee. Oh wee als iemand na het lezen van dit stuk toch de eerste vorm vast. De profeet (vzm) zegt dat als je niet van plan bent om weg te blijven van haram zaken, Allah jouw onthouding van eten, drinken en seks niet nodig heeft. Het is alsof wordt gezegd dat je net zo goed kan eten, maar oh wee als je dat gaat doen. Dit is alleen gezegd om aan te geven welke waarde deze manier van vasten heeft. Bedenk hoeveel jaar je al op deze manier vaste. En begrijp je nu waarom de taqwa niet komt?
De tweede vorm van vasten houdt in dat al je zintuigen en ledematen vasten, dus je ogen vasten, je oren vasten, je tong vast, je handen en voeten vasten en je haar vast. Dus als je tijdens de maghreb eet, en het vasten verbreekt, verbreek je het vasten van de zintuigen en ledematen niet, en dat 30 dagen lang. Dus als je denkt: Ik zal niet naar haram dingen kijken, en als je als het tijd is voor de maghreb denkt: Jippie nu mag ik wel kijken, heb je het mis. Als je dat doet heb je niet zo gevast zoals de 2de vorm aangeeft. Je zorgt ervoor dat je oog niet in aanraking komt met haram zaken, dus als je tv kijkt of op internet, zorg er dan voor dat je niet op die sites komt waar haram zaken staan. En je oren vasten, dus als iemand tegen je roddelt over een ander dan zeg je: Stil, ik kan niet luisteren want mijn oren vasten. En breng het gesprek op een beter onderwerp, maar pas op ga geen ruzie maken, want ook je tong vast, dus je mag niet schelden. En je handen vasten, dus je mag geen sigaret vast houden en roken. En je haar vast, dus je bedekt je haar. En je voeten vasten dus je mag niet naar die plaatsen die haram zijn zoals een disco e.d. Met deze vorm van vasten krijg je al wat de hadiths aangeven. Gaan we proberen om deze vorm te halen? Ja, dat gaan we insha Allah slagen daarin.
Maar er is nog een vorm, een hogere. Deze vorm van vasten houdt in dat je hart vast voor Allah. Er is niets groter in je hart dan Allah. Je gaat naar je werk en denkt aan Allah, je hart is bij Allah, je rijdt in je auto en praat tegen Allah, je eet met de mensen en bent vrolijk en denkt aan Allah. En als je eet wil je niet teveel eten omdat je bang bent dat je niet goed zal kunnen bidden bij de tarawee7. Je hart is bij Allah. Je zult denken dat dit wel erg moeilijk is. Dat klopt, dat is het ook, maar probeer het één dag te halen, of twee dagen. Snappen jullie nu waarom de profeet (vzm) de laatste tien dagen zich zo afzonderde? Dat was dus om dit niveau van het vasten te halen. Dus welke vorm ga je vasten? Laten we er allemaal in ieder geval voor zorgen om de tweede vorm te behalen. Het laatste. Laten we onze wensen omzetten in doelen! Schrijf op een blaadje al je doelen en leg dat blaadje op een plek waar je het vaak ziet. Waarom vraag ik jullie dit te doen? Dit vraag ik omdat de ramadan in een mum van tijd voorbij is, en het kan zijn dat al je wensen niet gehaald zijn, maar op deze manier heb je een houvast.
1. De salaat (het gebed). Schrijf op: Ik en het gebed, de fard (verplicht) en de nawafiel (extra's). De nawafiel 2 voor de fadjr, 2 na de dohr en 4 erna of andersom, 2 na de magreb en 2 na de ishaa'e. 12 raka3aat soena moeakada. De profeet (vzm) heeft gezegd dat hij die het geduld opbrengt de 12 raka3aat te bidden op een dag naar de janaa gaat. En een andere hadith zegt dat hij die de 12 raka3aat bidt er voor hem een paleis in de janaa (hemel) wordt gebouwd. En de fard, let op, we hadden gezegd de dohr 70x10x27=18900x5=94500x30= 2835000 hasanaat op 1 dag! Haal je het of haal je het niet? Dus ik en de salaat zijn mijn doelen. Hoe vaak in de moskee bidden?
2. De koran. De volgende hadith zegt dat hij die één letter leest er hasanaat voor krijgt, en dat, dat met 10 verdubbeld wordt. Dus bismiallahi ara7manie arahiem heeft 19 letters dus 19x10x70= 13300 hasanaat, terwijl je net begint met het lezen van de koran.
3. Jij en de sadaqa (aalmoezen). De profeet (vzm) was als een wervelwind. Het geld vloog uit zijn zak, zonder stop. Geef zoveel je kunt, en de jongeren: Neem een deel van je zakgeld en geef dat deel weg.
4. Jij en de tarawee7. Bedenk hoeveel hasanaat je krijgt voor elke letter van de koran, en bedenk de hadith men qama ramadan iemanan wa 7tiesaban, al het voorgaande wordt vergeven.
5. Jij en silaat arrahiem (contact met familie ). De profeet(vzm) zegt : Hij die niet zijn familie bezoekt zal de hemel niet binnentreden. Bezoek je familie, als je ruzie met ze hebt, maak het goed. Zie je niet wat de hadith zegt?
6. Jij en de da3wa (het verkondigen van de islam). Mensen probeer het, de beloning is groot. Neem als doel iemand te helpen bekeren naar de islam. Wees goed, en lief voor je medemensen.
7. Jij en de doe3ae (smeekbede). Mensen, de doe3a van de vastenden wordt niet teruggegeven, dus hij wordt vervuld. Begin bij jezelf, dan je gezin en familie, dan je vrienden, dan de moslims, en vergeet onze broeders en zusters in Palestina niet.
Nog een laatste tip nu je weet dat je shaytaan wordt geketend op de eerste dag van de ramadan en pas 30 dagen later weer terug komt: Denk je dat hij je met rust laat? Hij zal je voor het begin van de ramadan iets aandoen om ervoor te zorgen dat je een probleem krijgt, in de hoop dat hij, wanneer hij terugkeert, jou in slechte staat aantreft. Hij zorgt ervoor dat je een meisje leert kennen, en hij laat je een relatie beginnen. Een ruzie tussen huwelijkspartners, een ruzie tussen twee broers zodat er geen sprake kan zijn van silaat ara7iem (familiebezoek). Of een meisje dat een dag voor de ramadan een telefoontje krijgt van een jongen.
Ik hoop dat jullie je voordeel uit deze lezing halen, en moge Allah mij behoeden voor fouten.
Uit "Citadel van de moslim" van Sheikh Sa'id ibn Ali ibn Wahf Al-Qahtani (al-islaam.com) . Samengesteld door AlMutaqqun.tk
Smeekbede bij het waarnemen van de nieuwe maan.
Allah is de grootste. O Allah, bezorg ons de nieuwe maan in veiligheid en in geloof, in vrede en in Islaam, in succes dat U lief heeft en waar U tevreden over bent. (O nieuwe maan) onze Heer en uw Heer, is Allah. [1]
Allah zij geprezen met talrijke schone en gezegende lofspraken. Wij kunnen Uw lofspraken niet compenseren, wij kunnen het niet laten, maar we kunnen ook niet zonder, onze Heer. [2]
[1]At-Tiermiedhie, Aboe Daawoed en Ibn Maadjah. Zie ook Sah'ih' At-Tiermiedhie 3/159. [2]Al-Boekhaarie 6/214, At-Tiermiedhie 5/507.
Smeekbede van een gast voor zijn gastheer die eten aangeboden heeft. O Allah, zegen hen in wat U voor hen als voorziening heeft geschonken, vergeef hen en heb genade met hen. [1]
Smeekbede voor iemand die u drinken geeft of als hij dat wil doen.
O Allah, voed degene die mij heeft gevoed en geef drinken aan degene die mij drinken heeft gegeven. [1]
"اللَّهُمَّ أَطْعِمْ مَنْ أَطْعَمَنَا, وَ اسْقِ مَنْ سَقَانَا." "Allaahoemma ath'iem men ath'amanie wasqie men saqaanie."
[1]Moesliem 3/126.
Smeekbede voor mensen die u uitnodigen om samen het vasten te verbreken.
Moge Allah degenen die vasten, bij u het vasten laten verbreken, moge uw eten door de oprechten gegeten worden en moge de engelen gebeden reciteren voor u. [1]
"Afthara 'iendaka assaa-iemoeen wa akala tha'aamakoemoe al-abraar, wa sallat 'alaykoemoe al-malaa-iekah".
[1]Aboe Daawoed 3/367, Ibn Maadjah 1/556. An-Nasaa-ie, Al-Yawm wa llaylah 296-8. Is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie, Sah'ih' Aboe Daawoed 2/730.
Wat te zeggen wanneer een vastende uitgescholden wordt. Ik ben aan het vasten. Ik ben aan het vasten. [1]
Degene die gratis Islamboeken wensen,gelieve een mailtje te doen naar islam-waarheid@hotmail.com
Gratis boeken
Het dagelijkse leven van de Profeet(vzmh) - De profeet Muhammed(vzmh)in de bijbel - Een korte Geilustreerde handleiding om de islaam beter te begrijpen - Waakt over Uw Gebeden - Het ware geloof - De positie van jezus(vzmh)in de islam - De positie v/d vrouw in de Islam - De Bijbel:Het woord van God? - Bekeringsverhalen - Enkele arabische boeken te verkrijgen.
een mailtje te doen naar islam-waarheid@hotmail.com
Zij zijn het die de dwaalweg ten koste van de leidraad gekocht hebben en de bestraffing ten koste van de vergeving. Hoe kunnen zij het in het vuur uithouden?
Trouwt niet met veelgodendienaressen, zolang zij niet gelovig zijn geworden; een gelovige slavin is echt beter dan een veelgodendienares, ook al bevalt zij jullie. En laat [jullie vrouwen] niet trouwen met veelgodendienaars, zolang zij niet gelovig zijn geworden; een gelovige slaaf is echt beter dan een veelgodendienaar, ook al bevalt hij jullie. Zij zijn het die oproepen tot het vuur, maar God roept op tot de tuin en de vergeving met Zijn toestemming. Hij maakt Zijn tekenen duidelijk aan de mensen, misschien zullen jullie het overwegen.
De satan zegt jullie armoede toe en beveelt jullie gruwelijkheid, maar God zegt jullie van Zijn kant vergeving toe en genade. God is alomvattend en wetend.
De gezant gelooft in wat van zijn Heer vandaan naar hem is neergezonden en de gelovigen ook; allen geloven in God, in Zijn engelen, in Zijn boeken en in Zijn gezanten. Wij maken geen enkel onderscheid tussen Zijn gezanten. Zij zeggen: "Wij horen en gehoorzamen. Schenk ons Uw vergeving, onze Heer. Bij U is de bestemming."
en die, wanneer zij iets gruwelijks doen of zichzelf onrecht aandoen, God gedenken en dan om vergeving voor hun zonden vragen ? en wie behalve God vergeeft de zonden? ? en niet volharden in wat zij willens en wetens deden.
Zij zijn het wier beloning de vergeving van hun Heer is en tuinen waar de rivieren onderdoor stromen. Zij zullen daarin altijd zijn. Dat is pas een goed loon voor hen die [goed] doen!
Vanwege barmhartigheid van God was jij soepel voor hen, maar als jij streng en hardvochtig was geweest dan waren zij rondom jou uiteengegaan. Reken het hun dus maar niet aan en vraag vergeving voor hen en raadpleeg hen over het beleid. Wanneer je dan een besluit genomen hebt vertrouw dan op God. God bemint hen die vertrouwen hebben.
Wij hebben de gezanten slechts gezonden om, met Gods toestemming, gehoorzaamd te worden. En als zij, omdat zij zichzelf onrecht aangedaan hebben, tot jou zouden komen en dan God om vergeving zouden vragen en als de gezant voor hen om vergeving zou vragen dan zouden zij merken dat God een genadegever is en barmhartig.
Zij die geloven en uitgeweken zijn en zich op Gods weg inspannen en zij die onderkomen en hulp gegeven hebben, dat zijn zij die echt geloven; voor hen is er vergeving en een voortreffelijke voorziening.
Vraag om vergeving voor hen of vraag niet om vergeving voor hen. Al vraag jij zeventig maal om vergeving voor hen, God zal hun niet vergeven. Dat komt omdat zij geen geloof hechten aan God en Zijn gezant. God wijst de verdorven mensen de goede richting niet.
Het past de profeet en de gelovigen niet vergeving te vragen voor de veelgodendienaars ook al zijn zij verwanten, nadat het voor hen duidelijk geworden is dat zij de bewoners van het hellevuur zullen zijn.
Dat Ibrahiem voor zijn vader vergeving vroeg was alleen maar op grond van een toezegging die hij hem gedaan had, maar toen het hem duidelijk werd dat hij een vijand van God was brak hij met hem. Ibrahiem was vol meegevoel en zachtmoedig.
En vraagt jullie Heer om vergeving en wendt jullie dan berouwvol tot Hem. Hij zal jullie tot een vastgestelde termijn van een goed vruchtgebruik laten genieten en Hij zal aan ieder die verdienstelijk is zijn verdienste geven. Maar als jullie je afkeren dan vrees ik voor jullie de bestraffing op een geweldige dag.
En, mijn volk, vraagt jullie Heer om vergeving en wendt je dan berouwvol tot Hem. Hij zal dan de hemel in overvloed over jullie laten regenen en jullie nog meer kracht geven. Maar keert jullie niet als boosdoeners af."
En tot de Thamoed [was] hun broeder Salih [gezonden]. Hij zei: "Mijn volk! Dient God; jullie hebben geen andere god dan Hem. Hij heeft jullie uit de aarde laten ontstaan en je erop laten vestigen. Vraagt Hem dus om vergeving en wendt jullie dan berouwvol tot Hem. Mijn Heer is nabij en verhorende
En zij willen van jou dat jij eerder het slechte dan het goede haastig brengt, hoewel er toch voor hun tijd al tot voorbeeld strekkende straffen zijn voltrokken. En jouw Heer is vol van vergeving voor de mensen, ondanks dat zij onrecht doen, maar jouw Heer is ook streng in de afstraffing.
Hun gezanten zeiden: "Valt er dan aan God te twijfelen, de grondlegger van de hemelen en de aarde? Hij roept jullie op, om jullie vergeving te schenken voor zonden van jullie en om jullie uitstel te verlenen tot een vastgestelde termijn." Zij zeiden: "Jullie zijn slechts mensen zoals wij. Jullie willen ons afbrengen van wat onze vaderen gewoon waren te dienen. Brengt ons dan een duidelijke machtiging."
En de mensen werden toen de leidraad tot hen kwam slechts gehinderd te geloven en hun Heer om vergeving te vragen, opdat de gebruikelijke behandeling van hen die er eertijds waren tot hen zou komen of de bestraffing in allerlei soorten tot hen zou komen.
Onbetamelijke vrouwen horen bij onbetamelijke mannen en onbetamelijke mannen horen bij onbetamelijke vrouwen. Goede vrouwen horen bij goede mannen en goede mannen horen bij goede vrouwen; zij zijn het die onschuldig worden verklaard aan wat zij zeggen. Voor hen is er vergeving en een voortreffelijke voorziening.
De gelovigen zijn zij die in God en Zijn gezant geloven en die, wanneer zij met hem iets gezamenlijk hebben, niet weggaan voordat zij hem om toestemming gevraagd hebben. Zij die jou om toestemming vragen, dat zijn zij die in God en Zijn gezant geloven. Wanneer zij jou voor een eigen aangelegenheid om toestemming vragen, geef dan toestemming aan wie van hen jij wilt en vraag God voor hen om vergeving; God is vergevend en barmhartig.
Hij zei: "O mensen, waarom wensen jullie het slechte eerder dan het goede te verhaasten? Vroegen jullie God maar om vergeving; misschien zal aan jullie barmhartigheid bewezen worden."
Maar zit je ergens mee, twijfel je ergens aan? Stuur gerust een bericht.
Een belangrijke vraag die ik vaak krijg is:
Geld mijn ramadan ook als ik niet bid?
Het gebed is een verplichte aanbidding Het vasten is een verplichte aanbidding
Wie niet 5x per dag bid kan ervoor gestraft worden Wie niet vast kan ervoor gestraft worden
Beide zaken staan los van elkaar maar behoren beide tot de 5 zuilen .
Dus luister aub niet naar andere die zeggen je vast voor niets want je vasten wordt toch niet geaccepteerd omdat je niet bid. En zeg niet tegen andere je vasten wordt niet geaccepteerd, wees wijs en help elkaar.
Allah zegt in een hadith Qoedsie: Alle daden van de zoon van Adam (de mens) zijn voor hem, behalve het vasten, dat is voor Mij en Ik geef er beloning voor
[al-Boekhaarie].
Wel raad ik aan om terug te keren tot het gebed, of het te leren, weeet je niet hoe of wil je tips stuur ik wil leren bidden naar princemysterio@gmail.com en ontvang een stappenplan met tekst en plaatjes.
Bij Hem in Wiens Hand het leven van Mohammed is, de adem van degene die aan het vasten is, is bij Allah beter dan de geur van muskus.
Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft deze woorden van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd. Het staat vermeld in Bukharie en Muslim.
De vastende ervaart twee vreugden
Iemand die vast ervaart twee vreugden: hij is vol vreugde wanneer hij zijn vasten verbreekt en hij is vol vreugde met zijn vasten wanneer hij zijn Heer ontmoet.
Deze woorden van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zijn overgeleverd door Abu Hurayrah en staan vermeld in Sahih Bukharie en Muslim.
Poorten Paradijs geopend tijdens Ramadan
Wanneer de maand Ramadan komt, worden de poorten van het Paradijs geopend en worden de poorten van de Hel gesloten en zijn de shayatien vastgeketend.
In sahih Bukharie en Muslim staat dat Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) dit heeft gezegd.
Beloning voor het vasten in de Ramadan
Degene die gedurende de maand Ramadan vast uit oprechtheid van geloof in de hoop beloning te verkrijgen, al diens begane zonden zullen vergeven worden.
In Sahih Bukharie en Sahih Muslim staat dat Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) het bovenstaande zei.
Allah beloont vasten
Allah zegt: Iedere daad van de zoon van Adam is voor hem, behalve het vasten. Het vasten is voor Mij en Ik zal hem ervoor belonen.
Dit is een hadith qudsi die overgeleverd is door Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). Het staat vermeld in Sahih Bukharie en Sahih Muslim.
RIJSTPUDDING Deze eenvoudige rijstpudding is een van de meest alledaagse desserts in het Midden-Oosten. Het wordt gegeten tijdens de Ramadan en wordt gekoeld geserveerd.
Bereidingstijd:
10 - 20 minuten
Gang:
Nagerecht
Keuken:
Arabische keuken
Smaak:
Zoet
Techniek:
Koken
Soort gerecht:
Nagerecht
Ingrediënten voor 6 personen
1 eetl maizena 100 gr rijstebloem 1 1/4 liter melk 100 gr basterdsuiker 2 eetl rozenwater 100 gr gemalen amandelen
Bereidingswijze
1 Roer de maizena en de rijstebloem met een scheutje melk in een grote kom aan.
2 Breng de resterende melk aan de kook en giet die over het aangeroerde mengsel. Roer er de suiker, het rozenwater en de amandelen door.
3 Giet het mengsel terug in de pan en laat het 3-4 minuten al roerend doorkoken.
4 Verdeel de pudding over schaaltjes en laat hem goed koud worden. Garneer met geschaafde amandelen en strooi er wat nootmuskaat over.
Stevige maaltijdsoep die vooral tijdens de Ramadan wordt gegeten.
Bereidingstijd:
Langer dan 1 uur
Keuken:
Marokkaanse keuken
Smaak:
Anders
Techniek:
Koken
Soort gerecht:
Soepen
Ingrediënten voor 6 personen
1/2 kg kalfsvlees met bot in grote stukken, 150gr kikkererwten (geweekt), 2 grote uien(gehakt in stukjes), 100 gr linzen, n halve knolselderij in blokjes gesneden, een stukje (geschild) gemberwortel van ca 2 cm, van elk n half bosje peterselie, koriander en selderij(gehakt in stukjes), 2 zakjes saffraanpoeder of 1 tl saffraandraadjes, 1 volle tl kurkumapoeder, 1 volle tl kaneel, 2 blikken gepelde tomaten, 3 a 4 rundvleesbouillonblokjes, peper en zout naar smaak, 100 gr vermicelli, smen en zonnebloemolie. * In een kom een papje van bloem met water aanmaken om de soep later mee te binden. * Voor het opdienen in een kom; optie a) schijfjes limoen en wat fijngesneden koriander of optie b) wat kaneelpoeder
Hulpmiddelen
Snelkookpan, hakmolen
Voorbereiding
De kikkererwten in ruim water minimaal een nacht laten weken. De volgende dag kunnen ze makkelijk "gepeld" worden als je niet van de schil houdt. Kook ze apart bijna gaar.
In de hakmolen: tomaten, uien, koriander, peterselie en selderij. Houdt wat koriander/peterselie achter voor bij het serveren.
Kook 3 a 4 liter water in de waterkoker; dit is voor het bouillon en kookt wat sneller dan koud water.
Bereidingswijze
In een grote (snelkook)pan olie verhitten en de stukken vlees hierin bakken, de kruiden en zout/peper erbij. Voeg het uien/tomatenmengsel toe en bak deze even mee. De bouillonblokjes, gemberwortel, blokjes knolselderij en smen toevoegen en omroeren (m.u.v. de linzen, kikkererwten en vermicell). Voeg het gekookte water toe, ca 3 a 4 liter water en laat op een middelmatig vuur ca.45 min. tot een uur koken; vlees moet lekker zacht zijn (hangt v.h. soort vlees af, rundvlees kan ook gebruikt worden en duurt wat langer om gaar te worden). Na ca. 45 min. de linzen en kikkererwten toevoegen. De vermicelli als laatste toevoegen en even meekoken. Het vlees en het stukje gemberwortel uit de pan halen. Snijdt het vlees in wat kleinere stukken en breng de soep eventueel op smaak met peper en zout. Gebruik het papje van bloem en water om de soep mee te binden, even blijven roeren. De stukken vlees weer terug in de pan stoppen en laten staan. Opdienen in een soepterrine.
Serveertips
Serveer in een soepkom met apart op een schaaltje wat schijfjes limoen en stukjes koriander. Of alleen wat kaneelpoeder strooien. Verder worden er verschillende soorten Marokkaans brood, shebakija, churros, dadels en diverse andere bijgerechten erbij geserveerd.
De vastenmaand Ramadan start bij het aanschouwen van de nieuwe maan. Om deze reden wordt er op de 29e dag van de maand Shaban gekeken of de nieuwe maan te zien is. De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft immers gezegd: Ga vasten als jullie hem (de nieuwe maan) zien en stop met vasten als jullie hem (de nieuwe maan) zien. Wanneer het boven jullie bewolkt is, maak dan de (maand) Shabaan vol tot hij dertig (dagen lang) is.
Allah is de Grootste. O Allah, breng ons de nieuwe maan in veiligheid, in geloof, in vrede en in islam. O Heer, schenk ons het succes dat U liefheeft en waar U tevreden over bent. (O nieuwe maan) onze Heer en uw Heer, is Allah.
Uitspraak van de dua
Allahoe Akbar, Allahoemma ahiellahoe 3alaynaa bi al-amni wa al-ieemaani wa as-salaamati wa al-islaami wa at-tawfieqi limaa toehiebboe rabbanaa wa tarda, rabboenaa wa rabboeka Allaah.
Extra informatie
De overlevering is overgeleverd door Aboe Hoerayrah en staat vermeld in Boekhaarie en Moeslim. De smeekbede staat vermeld in At-Thirmidhi.
1. Weet dat als u niet binnen het tijdsbestek van de dag leeft, dat uw gedachten verspreid zullen zijn, uw zaken verward, zullen zijn, en uw zorgen zullen toenemen deze werkelijkheid wordt in een hadith uitgelegd : Als u in de ochtend bent, verwacht niet de avond te ontmoeten, en als u in de avond bent, verwacht niet de ochtend te ontmoeten.
2. Vergeet het verleden en alles wat daarmee samenhangt. Opgeslokt worden door vergane zaken is pure waanzin.
3. Wees niet in beslag genomen door de toekomst. Want de toekomst behoort tot de wereld van het onzichtbare, maak u er niet druk over tot hij aangebroken is.
4. Raak niet van slag door kritiek, wees daarentegen standvastig. En weet dat hoe meer u waard bent , hoe groter de kritiek van de mensen zal zijn.
5. Geloof in Allah en goede daden : dit wijn de ingrediënten die voor een goed en gelukkig leven zorgen.
6. Iedereen die vrede, rust en gemak wil, kan dit allemaal vinden in het gedenken van Allah.
7. U moet zeker weten dat alles wat er gebeurt in overeenstemming met een goddelijk besluit gebeurt.
8. Verwacht van niemand dankbaarheid.
9. Bereid uzelf op het allerergste voor.
10. Misschien is wat gebeurd is voor u het beste ( hoewel u wellicht niet kunt begrijpen waarom dit zo het geval is).
11. Alles wat er voor de moslim besloten is , is het beste voor hem.
12. Tel uw zegeningen van Allah en wees er dankbaar voor!
13. Het gaat met u beter dan met vele anderen.
14. Als de nood het hoogste is, is de redding nabij!
15. In goede en in slechte tijden moeten we onze toevlucht in het smeekbeden en gebed zoeken.
16. Rampen moeten uw hart versterken en uw opvattingen op een goede manier opnieuw vormen.
17. Zeker, voor elk probleem is er een oplossing.
18. Laat kleinigheden niet voor uw ondergang zorgen.
19. Voorwaar, uw Heer is de Vaak- Vergevende.
20. Wees niet boos Wees niet boos- Wees niet boos.
21. Het leven bestaat uit brood, water en schaduw, laat u dus niet van slag brengen door het gebrek van welke materiële goederen dan ook. En in de hemel is jullie voorziening en dat wat jullie beloofd is . ( QS Az-Zariyaat 51:22).
22. Het meeste kwaad dat men verwacht,vindt nooit plaats.
23. Kijk naar getroffenen en wees dankbaar.
24. Als Allah(swt) van een volk houdt,beproeft Hij het.
25. U moet voortdurend die smeekbeden herhalen die de Profeet(sas) ons voor zware tijden heeft geleerd.
26. Werk hard aan iets productiefs en verwerp ledigheid.
27. Verspreid geen geruchten en luister er niet naar. Als u onbedoeld een gerucht hoort,geloof het niet.
28. Uw boosheid en streven naar wraak zijn veel schadelijker voor uw gezondheid dan voor uw tegenstander.
29. De problemen die u overkomen,wissen zonden uit.
30. Verlichting komt van het ene uur op het andere.
Allah de Almachtige, heeft het vasten verplicht zoals Hij het ook aan de eerdere mensen op aarde verplicht had.
O gelovigen, het vasten is voor jullie verplicht gesteld zoals het voor de degenen die voor u waren verplicht was gesteld, opdat jullie Godvrezend mogen worden.(Surah 2 Ayat 182)
De Profeet Mohammad -Sallallahoe Alaihie wa Sallam- heeft gezegd:
Degene die een dag niet vast in de maand Ramadaan zonder dat hij/zij ziek is of geen valide reden heeft, zal nooit hetzelfde zegen kunnen verkrijgen als het vasten in de maand Ramadaan. Ook al zal diegene zijn/haar hele leven die ene dag Qaza (inhalen) doen. (Tiermiezie Shareef)
INDEX
Voordelen van vasten Wat is vasten Er zijn acht categorieën van vasten Wie mogen er niet vasten Wie hoeven er niet te vasten Intentie (intentie) voor het vasten Sahrie Ieftaar Waardoor verbreekt uw vasten Waardoor verbreekt uw vasten niet Ongewenste handelingen tijdens vasten Qaza en kaffarah Wanneer moet Qaza Wanneer moet Kaffarah Fiedja Het Tarawieh gebed
Voordelen van vasten
Door te vasten vermindert uw behoeften om te eten, drinken en seksuele gemeenschap, waardoor u meer spirituele krachten krijgt. Door te vasten leert u geduldig te zijn, opdat u in uw dagelijkse leven uw verdriet en problemen kunt verwerken. Door zelf honger en dorst te lijden krijgt u meer respect voor de armen en zult u dan hen sneller en makkelijker steunen. Hongerig en dorstig zijn weerhoudt u van slechte daden. Door hongerig te zijn zult uw gedachtegang scherp blijven.
In een overlevering heeft de profeet Muhammad, Sallallahoe Alaihie wa Sallam gezegd; Wiens maag hongerig is, zijn visie zal scherp zijn, (Ahjaa al Oeloemoed Dien).
De satan stroomt door onze aderen. Door te vasten maken we zijn wegen dicht. Dat is een afgang voor de satan.
Wat is vasten
Van dageraad tot zonsondergang niet eten, drinken en geen seksuele gemeenschap hebben, vòòr Allah Taaala.
U kunt op 3 manieren vasten. Ieder manier van vasten kent natuurlijk zijn eigen aparte beloning:
1. Opletten dat u niet eet en drinkt en geen seksuele gemeenschap hebt. 2. Niet eten en drinken, geen seksuele gemeenschap hebben plus uw lichaam(delen) weerhouden van zonden, zoals liegen, slaan, geweld, schelden, grof praten en het zien of luisteren van slecht. 3. Bovengenoemde handelingen plus u afzonderen van de wereld en alleen Allah dienen.
Er zijn acht categorieën van vasten:
1. Farz Moeajjan (verplicht op vastgestelde tijd), zoals in de maand Ramadaan. 2. Farz Ghair Moeajjan (verplicht op een niet vastgestelde tijd), zoals het inhalen van vasten (Qaza). 3. Waadjieb Moeajjan (verplicht op een vastgestelde tijd), b.v. als u Allah heeft beloofd om op een bepaalde dag te vasten als Hij uw probleem oplost (mannat). 4. Waadjieb Ghair Moeajjan (verplicht op een niet vastgestelde tijd), b.v. wanneer u mannat hebt gedaan maar u hebt geen dag of maand voorgenomen. 5. Masnoen (soennat) b.v. op de 10de dag van de maand Moeharram (Aasjoeraa), of de dag van Arafah. 6. Moestahab (lofwaardig) b.v. iedere maandag of om de ene dag vasten (Souwm-e-Dawoed) 7. Makroeh Tanzieh (ongewenst) b.v. elke dag Nafil vasten zonder een dag te missen (Souwme Dahr). Vasten zonder met iemand te spreken. 8. Makroeh Tahriem (zeer ongewenst) b.v. vasten op de dag van Ied of de dag van offerfeest (Ayyaame Tashrieq). Achterelkaar vasten zonder te verbreken (Iftaar) (souwme wisaal).
Wie mogen er niet vasten
Vrouwen die in hun menstruatie periode zijn. (na hun menstruatie periode moeten ze de gemiste dagen inhalen, (Qaza) (Indien een vrouw die in haar menstruatie periode zit en even na dageraad rein wordt mag ze ook niet vasten). (Let wel: Menstruatie duurt min. 3 dagen en maximaal 10 dagen) Na de geboorte van een kind en als zij (vrouw) bloed verliest (Nifaas). Na afloop moet ze alle gemiste dagen inhalen Indien een vrouw die binnen 10 dagen op zo een tijd rein wordt dat ze nog alleen de tijd heeft om de ghoesl te verrichten dan moet ze die dag vasten. Geestelijke gehandicapten. Echter, indien een geestelijk gehandicapte tijdens de maand Ramadaan geneest dient hij/zij alle gemiste dagen in te halen. Indien hij/zij na de maand Ramadaan geneest dan is het inhalen echter niet verplicht. Deze personen mogen openlijk eten of drinken, zij hoeven zich niet voor te doen als vastende.
Wie hoeven er niet te vasten
Moesafir (reiziger), iemand die meer dan 96 km op reis is, voor welk doel dan ook met de intentie om niet meer dan 14 dagen daar te verblijven is een Moesafir en mag hij/zij het vasten missen. Een dergelijke gemiste vast dient later verplicht Qaza te worden ingehaald. Het is echter beter, als u geen vermoeiende reis hebt, om gewoon wel te vasten. Als iemand voor de dageraad intentie heeft gemaakt en hij/zij moet later op die dag reizen, dan mag hij/zij het vasten niet zomaar verbreken. Gebeurd dit toch dan moet hij/zij alleen Qaza (1 dag inhalen) doen en geen Kaffarah (1 slaaf bevrijden of 60 dagen vasten of 60 armen 2 keer per dag te eten geven, of het geld bedrag hiervan afstaan aan behoeftige). Maar indien u al intentie had gedaan om te vasten en u gaat daarna op reis, en u komt even terug naar huis, bv. iets op te halen dat u wellicht vergeten bent en verbreekt dan uw vasten, dan moet u wel kaffarah doen. Als u op reis gaat en u had geen intentie om die dag te vasten, en u komt voor de middag op uw eindbestemming, dan moet u alsnog intentie doen (waadjieb), mits u niets gegeten of gedronken heb. Haml (in verwachting zijn), een vrouw die in verwachting is hoeft niet te vasten indien zij zeker is dat het vasten het kind kan schaden. Het volgen van een medische advies hierin is zéér belangrijk. Ardaa (borstvoeding geven), een vrouw die borstvoeding geeft aan haar kind hoeft niet te vasten, maar als zij genoeg moedermelk produceert zonder te eten en drinken dan hoort ze gewoon te vasten (Ook als u daaie (vroedvrouw) bent). Het volgen van een medische advies hierin is zéér belangrijk. Marz (ziekte), als u zeker bent dat u door te vasten heel erg ziek kan worden of een ziekte wat u al heeft zal verergeren dan hoef u niet te vasten. Indien het vast staat dat uw ziekte erger zal worden of dat het levensbedreigend zou zijn dan is het zelfs HARAAM (verboden) om te vasten. Het volgen van een medische advies hierin is zéér belangrijk. Een dergelijke vast dient gelijk na beterschap te worden ingehaald (Qaza). Wordt u ziek nadat u al intentie hebt gemaakt b.v een slangenbeet, hoge koorts, of onverdraagbare hoofdpijn, dan mag u het vasten verbreken. Indien u door uw eigen toedoen ziek word b.v. door iets verkeerd in te nemen of te consumeren, onverantwoord omgaat met uw gezondheid o.i.d. waardoor een ziekte of honger en/of dorst ontstaat, dan mag u het vasten niet zomaar verbreken. Verbreekt u het toch dan moet u Qaza en kaffarah doen. Bij twijfel raadpleeg dan een schriftgeleerde van de Islaam Doaf (zwakheid), als u te zwak bent om te vasten zoals oude mensen of u bent door een permanente chronische ziekte verzwakt en u zal niet van die ziekte kunnen genezen. Dan dient er voor elke dag dat het vasten gemist wordt een Sadqa Fitr te worden afgestaan aan behoefitgen. De Sadqa ia ongeveer 5,- per dag. (zie uitleg over fiedja verder) Iekraah (onder dwang), onder dwang of bedreiging van iemand die bedreigt u te vermoorden of lichaamsdelen af te hakken etc. dan moet u het vasten laten. Echter moet u er zeker van zijn dat de bedreiger daadwerkelijk zijn bedreigingen uitvoert. Als iemand zegt u op te sluiten of u te slaan etc., dan mag u het vasten niet laten. Dit is echter geen levensbedreiging. Djihaad-e-Asgar, tijdens strijd mag men het vasten laten. Als u door te vasten zo erg honger of dorst krijgt dat u hierdoor erg ziek van kan worden dan mag u het vasten laten en bij beterschap inhalen(Qaza). Indien u al aan het vasten bent dan mag u het vasten verbreken. U hoeft dit later alleen in te halen (qaza) en geen kaffarah (1 slaaf bevrijden of 60 dagen vasten of 60 armen 2 keer per dag te eten geven, of het geld bedrag hiervan afstaan aan behoeftige).
Intentie (intentie) voor het vasten
U mag vanaf zonsondergang helemaal tot het islamitische middelpunt (Zawaal) van de dag intentie doen maar het is beter om het gelijk na Sahrie of s nachts al te doen. Verder is het ook toegestaan om aan het begin van de heilige maand intentie te doen dat u de hele maand zult vasten. Tevens is het s ochtens opstaan om Sahrie te eten ook een intentie om te vasten. Het uitspreken van de woorden is Sunnah. Traditei van de Heilige Profeet Muhammed Sallaahu alaihi wa Sallam. Het Islamitische middelpunt van de dag is meestal een half uur voor Zohr. Dit is het moment wanneer de zon op haar hoogste stand van de dag staat. Wanner u voornemens bent om niet te vasten en pas na de islamitische middelpunt van de dag intentie doet, dan geldt uw vasten niet. Als u in voor Sahrie intentie maakt, zegt dan het volgende Nawaitoe an Asoema Ghadan Liellahie Taaala Mien Faradie Ramadaan. ( Ik heb de intentie om morgen voor Allah in de maand Ramadaan een verplichte vast te vasten). Als u na Sahrie of in de ochtend intentie gaat doen dan leest u het volgende Nawaitoe an Asoema Hazal-Jouwma Mien Faradie Ramadaan. (Ik heb de intentie om vandaag een verplichte vast in de maand Ramadaan te vasten). Als u na dageraad intentie gaat doen dan moet u erbij zeggen of denken dat u al vanaf dageraad aan het vasten bent, want als u zegt of denkt dat u vanaf nu, (dus na dageraad) aan het vasten bent is uw vast niet geldig. Als u in de nacht al intentie hebt gemaakt en u hebt daarna gegeten dan hoeft u niet opnieuw intentie te doen. M.a.w. zolang er nog tijd is om te eten en te drinken, ook al heeft u een intentie (Nieyyat) uitgesproken, is het toegestaan om te eten en/of te drinken. Als u geen intentie heeft om te vasten met reden van de heilige maand Ramadaan. Maar u eet en drinkt niet, ook hebt u geen seksuele gemeenschap gehad tot Ieftaar, dan geldt dat niet als vasten zoals bedoeld voor het vasten van de heilige vasten maand Ramadaan. Opstaan voor Sahrie is ook een intentie, maar als u onder het eten van Sahrie denkt of zegt dat u niet gaat vasten, maar dit toch doet dan is uw vasten ongeldig. Als u tijdens het verrichten van een gebed intentie doet dat u morgenvroeg zal vasten dan is die intentie geldig. Intentie (Nieyyat) is het weten (voornemen) in u hart, maar het opzeggen is beter.
Sahrie
Dit doet u voor dageraad. U krijgt veel zegen van Allah als u Sahrie eet. Op het moment dat een persoon opstaat om Sahrie te doen stelt hij Allah tevreden, omdat Zijn dienaar opstaat voor Hem om te gaan vasten. Allah zal u daarvoor zegenen, en de engelen zullen op dat moment Allah vragen om deze mensen te vergeven. (Kashfoel-Ghoemma) De Profeet Sallallahoe Alaihie wa Sallam heeft gezegd; Fi Soehoeri Barakah. Het eten van Sahrie is zeer zegenrijk. Mis het niet zonder reden, al is het met een slokje water, omdat Allah en zijn engelen heel veel zegeningen sturen op degene die Sahrie doen. (Boegaarie) De Profeet Sallallahoe Alaihie wa Sallam heeft gezegd; Het verschil tussen onze vasten en het vasten van de andere volkeren (b.v. joden en christenen) is de Sahrie. (Mieshkaat-ul-Masaabieh)
Ieftaar
Als de zon onder de horizon is verdwenen dan doet u ieftaar. U hoort niet te lang te wachten met Ieftaar, dat de sterren beginnen te glinsteren aan de hemel. De Profeet Sallallahoe Alaihie wa Sallam heeft gezegd; De meest geliefde dienaar van Allah is degene die zich haasten voor ieftaar.(Moesliem Shareef) De mensen zullen altijd profijt hebben als ze niet te lang wachten met ieftaar doen, en niet wachten totdat de sterren zichtbaar zijn. (Kashfoel Ghoemma) Als u ieftaar doet, doe dit dan met een dadel want daar zit zegen in. Heeft u geen dadel doe het met water want water is rein en het reinigt. (Mieshkaat Shareef Shareef) Lees deze doeaa nadat u ieftaar hebt gedaan. Voor Iftaar leest U Bismillaahier Rahmaannier Rahiem Allahoemma laka soemtoe wa bieka Aamantoe wa Alaa Riezqieka Aftartoe. (O onze Allah ik heb voor u gevast en in u geloof ik en met uw gegeven eten heb ik ieftaar gedaan). Deze doea hoort u nadat u ieftaar hebt gedaan te lezen. Vele mensen lezen het voor ieftaar, het is niet verboden maar onze profeet Sallallahoe Alaihie wa Sallam deed het na ieftaar. En de meest geliefde persoon van Allah is degene die snel ieftaar doet. Ieftaar betekend het verbreken van het vasten na zonsondergang.(fatawa riezwiejja) U mag pas ieftaar doen op het moment dat u er zeker van bent dat de zon al onder is. De Azaan van Maghrieb of de aankondiging op radio tv mag geen uitgangspunt zijn. Ieftaar doen met roken is ongewenst. Roken is zelf ook een ongewenste daad, sommige Oelamaa (schriftgeleerden) hebben roken Haraam verklaart omdat dit schadelijk is voor geest en lichaam.
Waardoor verbreekt uw vasten
Djiemaa (seksuele gemeenschap) al dan niet met zaadlozing. Mass (seksuele aanraking) alleen als u zaadlozing krijgt. Door bewust te eten en te drinken of seksuele omgang te hebben. Als het onbewust gebeurd dan verbreekt het vasten niet. Door handelingen te verrichten wat te vergelijken is met seksuele omgang b.v. zelfbevrediging. Door iets te proeven en het doorslikken ervan, echter door alleen te proeven niet. Door te roken of waterpijp te gebruiken, al inhaleert u het niet. Door paan, kauwgum o.i.d. in uw mond te zetten verbreekt het vasten. Al spuugt u het speeksel uit. Als iets ongeveer zo groot als een kikkererwt tussen uw tanden vast zit en u slikt het in dan verbreekt uw vasten. En als het kleiner is dan een kikkererwt maar u haalt het eerst uit uw mond en daarna weer inslikt, dan verbreekt uw vasten ook. Als uw mond bloedt en u slikt het door waardoor u de smaak van bloed proeft dan is uw vasten ongeldig, anders niet. Als u olie in uw oren doet, of water in uw oren te krijgt, dan verbreekt het vasten niet. Prik nemen. Als u een prik in u vlees of spieren krijgt dan verbreekt uw vasten niet. Indien het in uw adders wordt gegeven dan wel. Over dit onderwerp zijn er nog veel meningsverschillen. Men moet proberen om het te vermijden en geen prik te nemen. Plaatselijke verdoving met een prik krijgen is dan ook toegestaan als het maar niet naar uw hersenen of maag gaat. Als u tanden hebt laten uittrekken en er is bloed in uw keel gekomen dan verbreekt uw vasten, anders niet. Het is echter erg moeilijk om zonder iets door uw keel te krijgen uw tanden te laten uittrekken, daarom is het beter om het niet te laten doen. Indien wachten een oplossing is dient u hiervan gebruik te maken. Astma inhaler gebruiken tijdens het vasten is niet toegestaan en hierdoor verbreekt het vasten. Het is essentieel om ook hierin een medich advies te volgen. Als er tijdens het verrichten van de woezoe water via uw mond of neus in uw keel komt, dan verbreekt hiermee het vasten. Indien u het was vergeten dat dan niet. Tijdens het verrichten van Ghoesl (baden) mag men niet te hard gorgelen, het water mag niet in uw keel komen. Indien dit wel gebeurd en u weet dat u aan het vasten bent dan is uw vast ongeldig en dient deze ingehaald te worden zonder kaffaraah. Hetzelfde geldt bij het insnuiven van water tijdens het Ghoesl, maar de binnenkant van uw neus moet wel helemaal nat zijn. Indien dit opzettelijk wordt gedaan om het vasten te verbreken, dan dient men Qaza en Kaffaraah te verrichten. Als u speeksel van iemand anders doorslikt of uw eigen speeksel nadat het uit uw mond is geweest dan verbreekt het vasten. Als u iets in uw mond zet dat afgeeft b.v. garen en uw speeksel is hierdoor verkleurd, en u slikt het door dan is uw vasten ongeldig. Als u tranen of zweet doorslikt zal uw vasten ongeldig worden. Indien het niet meer dan een of twee druppels zijn verbreekt het vasten niet. De zoutige smaak verbreekt het vasten. Als iemand iets naar u gooit en het komt in uw keel terecht dan verbreekt uw vasten. Bewust een mondvol overgeven verbreekt uw vasten. Als u onbewust een mondvol overgeeft maar u slikt een deel terug dan is uw vasten ongeldig, en als het niet een mondvol is dan niet. Door slijm over te geven blijft uw vasten geldig, al is het een mondvol. Uw vasten verbreekt ook door iets in uw mond te doen waarvan u weet dat het zal smelten en zich zal vermengen met uw speeksel b.v. een ijs- of suikerklontje. Als een man zijn vrouw kust of aanraakt waardoor er een zaadlozing ontstaat dan is zijn vasten ongeldig. Bij Stiendja (het wassen van de schaamdelen na toiletteren) tijdens het wassen van uw voor en/of achter schaamdelen water in komt dan verbreekt uw vasten. Door het te drogen kunt u het voorkomen. Men moet proberen om tijdens het wassen van de schaamdelen, de adem in te houden. Als iemand door een of ander reden niet heeft kunnen vasten of zijn vasten is verbroken dan is het verboden (Haraam) om die dag alsnog te eten en te drinken, behalve zieke mensen, vrouwen in menstruatieperiode en reizigers tijdens de reis. Reden is het respect opbrengen voor de Heilige maand Ramadaan en de vastende.
Waardoor verbreekt uw vasten niet
Als u onbewust eet en drinkt of seksuele gemeenschap hebt gehad. Als er een vlieg of zand of rook uw mond in waait, of zelfs in uw keel terecht komt, blijft uw vast geldig. Maar als u bijv. bij een brandend wierookstokje met uw neus opzettelijk gaat ruiken en snuiven dan zal uw vast verbreken. Tanden poetsen met een miswaak (speciaal takje van hout) of tandenborstel is toegestaan. Tandpasta gebruiken tijdens het vasten is alleen toegestaan als u zodanig uw tanden (geen tong) kan poetsen dat de pasta niet met uw spuug vermengd en uw keel ingaat. Daarom is het beter om het niet te doen. Als u per ongeluk de tandpasta inslikt verbreekt het vasten en dient deze Qaza gemaakt te worden. Met een oorstokje u oren schoonmaken, ook al haalt u het eruit en u stopt het er weer in. Mond spoelen met water zovaak als u het wilt. Lippenvet gebruiken verbreekt uw vasten ook niet. Lens vloeistof gebruiken verbreekt u vasten niet. Op een (brand)wond medicijn smeren mits die medicijn niet naar uw hersens stijgt of in uw maag terecht komt. Als u soerma (oogcosmetica) opdoet of olie in uw haren of gezicht smeert. Na het spoelen van uw mond, blijft er altijd een beetu water in uw mond. Door het slikken hiervan verbreekt het vasten niet. Het is beter een paar keer achter elkaar te spugen nadat u uw mond hebt gespoeld. Door parfum/ietr te gebruiken. Bloed prikken verbreekt uw vasten niet. Als u een vrouw aanraakt en u voelt de lichaamswarmte niet (bv door dikke kleding) maar krijgt toch een zaadlozing dan verbreekt uw vasten niet. Dit geldt ook voor vrouwen die mannen aanraken. Zaadlozing krijgen door te denken of een gedachte of tijdens het slapen verbreekt het vasten niet.
Ongewenste handelingen tijdens vasten Schelden, roddelen, niet islamitische liederen zingen/luisteren, films kijken, iemand lastig vallen, slaan of schoppen zijn allemaal ongewenst en Haraam, dit alles is echter sowieso Haraam, hierdoor zal uw vasten niet verbreken maar zal uw vasten (be-barkat) zegenloos maken. Iets proeven zonder reden is ongewenst. Als het echt nodig is dan is het niet Makroeh, b.v. u koopt iets en zonder het te proeven nadelige gevolgen kan hebben. (Proeven betekend een heel klein beetje van wat u wilt proeven op uw tong zetten en zo snel mogelijk uitspugen. Het spuug mag echter niet ingeslikt worden). Bloed prikken wetende dat u zwak zal worden. Uw speeksel ophopen en doorslikken is Makroeh. Windje laten in water is makroeh. Indien er water naar binnen teruggaat, verbreekt het vasten en is Qaza verplicht. Onder het Woezoe meer als nodig water insnuiven of gorgelen. Bij Stiendja meer als nodig water gebruiken. Bij het Sahrie helemaal tot aan dageraad door blijven eten en drinken. Het is beter om min. 10 min, voor Sehrie te stoppen met eten en drinken. Zonder Ghoesl is het vasten Makroeh, uw vast wordt dan Makroeh en zegenloos. Een man of een vrouw kussen, of omhelzen met seksuele prikkels.
Qaza en kaffarah Indien u een vasten verbreekt dan dient u of Qaza te doen (dit houdt in dat u elke dag dat u gemist heeft of het vasten verbroken heeft, moet inhalen) of kaffarah te doen (dit houdt in een slaaf afkopen en vrijheid geven). Kunt u dit niet doen dan dient u 60 dagen achter elkaar te vasten. Lukt dit ook niet, dan dient u 60 armen 2 keer per dag eten te geven. Indien er geen armen zijn om eten te geven dan kunt u ook vastende personen te eten geven of het gelijkwaardige bedrag van 120 maaltijden afstaan aan behoeftigen.
Wanneer moet Qaza Als er iets zonder dat u het gewild heeft in uw keel komt b.v., water tijdens het maken van woezoe. Druppels regenwater in uw keel krijgen. Door bedreiging niet vast (levensbedreiging) Als een vrouw verplicht wordt door haar man om seksuele gemeenschap te hebben. (let wel dat een dergelijke eis een grote zonde is in Islaam)
Wanneer moet Kaffarah Het bewust verbreken van het vasten zonder enige valide reden. Handelingen waardoor het vasten normaal niet zou verbreken b.v. soerma zetten, onbewust eten of een vrouw kussen hierdoor verbreekt het vasten niet. Maar u dacht dat het wel verbroken was en u gaat gewoon eten en drinken, dan zult u Qaza en Kaffarah moeten doen. Het is daarom beter dat u bij twijfel van het verbreken van het vasten sowieso niet gaat eten en drinken etc. tot Iftaari. Bij twijfel raadpleeg altijd een schriftgeleerde. Een voorwaarde van kaffarah is dat de dag waarin u een vast hebt verbroken er niet zoiets is gebeurd waardoor u eigenlijk niet hoefde te vasten b.v. een vrouw heeft bewust gegeten (ze moet kaffarah doen) maar even later krijgt zij menstruatie of een man heeft zijn vasten bewust verbroken en later op de dag wordt hij heel erg ziek dan is er geen kaffarah. Maar als u daarna op reis moet of u verwond uzelf, dan is er wel Kaffarah. Dit omdat u zulke dingen in uw eigen macht hebt. Voor verdere uitleg of specifieke zaken over qaza of kaffarah word u geadviseerd om contact op te nemen met een schriftgeleerde (Aliem).
Fiedja Dit is alleen voor die mensen die zo oud zijn dat ze niet meer kunnen vasten en weten dat hoe ouder hoe zwakker ze worden. Zulke mensen moeten Fiedja geven. Indien zij zelf niet krachtig zijn om Fiedja te geven dan mogen de kinderen of wie dan ook namens hen de Fiedja afstaan. Toestemming is geen vereiste hiervoor. Mensen met een permanente chronische ziekte die er zeker van zijn dat ze door te vasten de ziekte zal verergeren, b.v. verlamming of misschien zelfs dood gaan. Als u alleen vrees hebt en een zwakke wil van ik kan het niet dan moet u toch vasten en volstaat Fiedja niet!!! Als u zeker weet dat u in de zomer tijden, door de lange dagen, niet kan vasten door uw ziekte, want als u vast dan kunt u verlamd raken of uw gezondheid zal vergeren, maar in de wintertijden lukt het wel, omdat het korte dagen zijn, dan mag u geen fiedja geven. U zult het gemiste vasten dagen van de zomer in de winter moeten inhalen (farz). U bent zodanig blijvend ziekbent dat u niet kan vasten, maar er zijn dagen dat het iets beter gaat met uw gezondheid, dan moet u die dagen dat u wel kunt vasten vasten (farz) en de rest van de dagen fiedja geven. Mensen met suikerziekte en hoge bloeddruk moeten toch proberen om te vasten, als het onmogelijk blijkt waardoor uw gezondheid er op achteruit gaat, dan mogen deze mensen fiedja betalen en hoeven ze dus niet te vasten. In deze situatie kunt u het vasten verbreken en uitsluitend het nodige nuttigen. (niet uw buik vol eten/drinken) Indien er in de toekomst uitzicht is op genezing, b.v. door verklaringen van artsen, dan mag u op het moment van ziek zijn geen fiedja geven en wachten totdat u geneest en daarna Qaza doen (Fatawa Razwieyya). Dit geldt voor mensen die zodanig ziek zijn dat ze buiten bewustzijn kunnen raken zonder medicijnen. Degenen die zonder medicijnen kunnen moeten verplicht vasten. Voor verdere uitleg of specifieke zaken over wel of niet vasten word u geadviseerd om contact op te nemen met een schriftgeleerde (Aliem) inclusief het advies van een medicus.
de mens zal op die dag worden verteld over al wat hij vooruitzond of achter liet. En ook al biedt hij al zijn verontschuldigingen aan, deze zal niet worden aanvaard.(Surah 75 Ayat 13 t/m 15) Fiedja is per dag een arme 1.6 kg graan of 3.2 kg gerst geven of de waarde hiervan in geld. Momenteel is dit ong. 5,-. Als u later onverwachts geneest dan moet u alle dagen die u niet hebt kunnen vasten Qaza doen (farz). Fiedja wordt dan Nafil Sadqa (vrijwillige extra gift).
Het Tarawieh gebed Het tarawieh gebed is soennat-e-Moe´akkadah, een verplicht Soennat. Degene die het zonder valide reden laat is een Faasiek (zondaar). Het is zowel voor de man als voor de vrouw een verplicht Soennat. Voor de mannen met Djamaat (gezamenlijk) en voor de vrouwen individueel. Als u een dag niet hebt gevast of uw vasten is verbroken dan blijft Salaat-ul-Tarawieh toch een verplicht Soennat. Als een vrouw rein wordt van haar menstruatie op een tijd dat ze het Tarawieh gebed nog kan verrichten b.v. op isha tijd, dan blijft voor haar het Tarawieh gebed verplicht Soennat. Ook een reiziger die al op zijn eindbestemming is heeft geen vrijstelling. Vrijstelling van het gebed is er alleen voor de 4 Farz rakaats van Zohr, Asser en Isha wat van 4 rakats naar 2 rakaats moet worden verminderd. 20 rakaats die u 2 om 2 leest met 10 salaams en 4 tussen pauzes. In die tussen pauzes mag u Daroed Shareef, Dua of Qoeraan lezen. Maar u mag ook stil zijn. Wat het meest gelezen wordt, is het volgende ..
Soebhaana zielmoelkie walmalakoewt Soebhaana ziel iezzatie wal azmatie wal haibatie wal qoedratie wal kiebriejaa´ie wal djabaroewt Soebhanal maliekiel hajjiel lazie, laa janaamoe wa laa jamoewt Soebboehoen qoeddoesoen rabboenaa wa rabboel malaa´iekatie war roeh Allahoemma adjiernaa mienan naar jaa moedjieroe jaa moedjieroe jaa moedjier.
U kunt het tarawieh gebed alleen na het isha gebed lezen. Als u het voor isha leest dan is het geen tarawieh gebed maar Nafil gebeden. Tarawieh tijd is helemaal tot aan Sahrie tijd. Wel is het zo dat des te later u leest des te minder zegeningen ervoor geschonken wordt. Sneller lezen levert dus meer zegeningen en beloningen op. Als u het isha gebed hebt verricht en daarna het Tarawieh gebed en later komt u erachter dat uw Isha gebed niet geldig was, dan moet u met het Isha gebed ook het tarawieh gebed van die dag inhalen. Tarawieh kan niet voor Isha verricht worden. Het met djamaat (groepsverband) verrichten van het tarawieh gebed voor de mannen is Soennate Kafaaja, dit betekend dat als er geen Djamaat gevormd wordt dan is het voor iedereen in uw stad/dorp een zonde (Goenah). Als u het Isha Farz gebed zonder Djamaat hebt gelezen en het Tarawieh met of zonder de Djamaat dan moet u het Wietr Waadjieb (3 Rakaats) gebed alleen en dus zonder Djamaat lezen. Als u het Isha gebed met Djamaat hebt gelezen en het Tarawieh gebed ook, maar u hebt een paar Rakaat van Tarawieh gemist, dan hoort u het Wietr gebed eerst met Djamaat te lezen en daarna alsnog het gemiste Tarawieh in te halen. Het reciteren van de hele Qoeraan-e-Kareem tijdens Tarawieh is Soennat-e-Moe´akkidah als u het kent. Anders mag u lezen van waar u ook wilt. De laatste 10 Soerahs wordt veelvuldig geselecteerd voor dit gebed. V/a Alam Tara Kaifa Faaala Rabboeka .. t/m Qoel aoewzoe Bierabbien Naas In elk rakaat leest u na Fatiha 1 soerah. Ook kan 3 keer Soerah Ieglaas, Qoel Hoewallaahoe Ahad . 3 x surah iglaas kent een gelijkwaardige zegeningen van een volledige Quran recitatie. Zonder reden zittend het Tarawieh gebed verrichten is zeer ongewenst. Sommige schriftgeleerden zeggen dat het gebed niet eens word geaccepteerd. In een uitzondering situatie zoals gezondheidredenen, overmacht etc. is het wel toegestaan. Vermoeidheid of te lang moeten staan etc. zijn geen redenen. Een kind (Islamitisch onvolwassen) mag het Tarawieh gebed niet leiden.
Wallaahu Aalam (En Allah de Verhevene weet het Beste) Al deze masaa´iel regels van de Islaam zijn gebaseerd op de Hanafie Fiqh (leer en jurisprudentie) en zijn terug te vinden in o.a.: Raddoel Moeghtaar; Hiedaajah; Fatawa Razwieyya; Bahaar-e-Sharie´at; Sharah Sahieh Moesliem Shareef; Mishkaat-ul-Masa