Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
15-01-2009
'Egypte bouwt ondergrondse muur bij Gaza'
'Egypte bouwt ondergrondse muur bij Gaza'
Een tunnel bij de grens van de Gazastrook (AFP)
Egypte is begonnen met de bouw van een 10 kilometer lange, ondergrondse, muur op de grens met de Palestijnse Gazastrook.
Op die manier wil het land de Palestijnse smokkelroutes via ondergrondse tunnelsystemen blokkeren. Dat meldt persbureau Reuters op basis van een bericht in de Israëlische krant Haaretz.
Graafmachines
Getuigen melden dat graafmachines sinds woensdag zijn begonnen met werkzaamheden in het grensgebied. Het is echter niet duidelijk wat er precies gebeurt. De autoriteiten in Egypte weigeren elk commentaar.
Volgens Haaretz moet de 'onverwoestbare muur' voorkomen dat militanten van Hamas nog langer wapens en explosieven de Gazastrook binnen kunnen smokkelen. Een eerdere bommenregen van het Israëlische leger faalde daarin. Egypte sloot een overeenkomst met Israël en zegde toe de grens beter te zullen bewaken. De metalen wand van 10 kilometer lang is daar waarschijnlijk een onderdeel van.
(Novum/AP) - Israël heeft woensdag in Gaza zo'n zestig doelen onder vuur genomen. Daarmee maakt het duidelijk dat een bestand in zijn nu al negentien dagen durende offensief tegen Hamas nog niet ophanden is. Met elf slachtoffers op woensdag is het aantal Palestijnse doden volgens ziekenhuismedewerkers opgelopen tot zeker 940, van wie de helft burgers.
Israëlische militaire functionarissen hebben gezegd dat bestandsonderhandelingen in Egypte zullen bepalen of Israël zal inzetten op een bestand met Hamas of zijn offensief verder zal uitbreiden. Israëls plan om zijn onderhandelaar Amos Gilad donderdag naar Caïro te sturen werd gezien als een hoopvol teken, maar defensiefunctionarissen zeiden dat zijn vertrek is uitgesteld omdat de omstandigheden nog niet rijp zijn voor een bezoek.
De Israëlische strijdkrachten beschoten woensdagochtend vroeg een politierechtbank in Gaza-stad, raketlanceerplaatsen, gewapende strijders, bomfabriekjes en -opslagplaatsen en ongeveer 35 smokkeltunnels. Later op de dag werden luchtaanvallen uitgevoerd op een huis en een auto van Palestijnse commandanten in Zuid-Gaza.
In Gaza-stad werd de Sheikh Radwan begraafplaats getroffen. Ongeveer dertig graven, waaronder enkele die nog maar pas gedolven waren, werden opgeblazen. Lichaamsdelen en stukjes vlees vlogen alle kanten uit en in de omgeving hing een stank van geschroeid en rottend vlees.
"Er lagen stukjes vlees op het dak, er waren kleine stukjes ingewanden bij. Mijn buurman vond de hand van een al lang geleden gestorven vrouw. We hebben het allemaal in een plastic zak gestopt", zei Ahmad Abu Jarbou. "En man die gisteren zijn neef heeft begraven kon het lichaam nergens meer terugvinden."
Een Israëlische legerwoordvoerster zei dat de Israëlische aanval was gericht tegen een wapenopslagplaats naast de begraafplaats en een raketlanceerplaats even verderop. De schade aan de graven was het gevolg van secundaire explosies, zei zij.
Israëlische artillerie-eenheden schoten granaten af die witte rookwolken boven Gaza-stad veroorzaakten. Human Rights Watch heeft Israël veroordeeld om het gebruik van fosforgranaten, die bedoeld zijn om doelen te verlichten of rookgordijnen te creëren, maar alles verbranden waar ze mee in aanraking komen. Het gebruik in dichtbevolkt gebied als Gaza is daarom omstreden.
Het internationale Rode Kruis (ICRC) maande Israël 'extreem voorzichtig' te zijn met het gebruik van fosforgranaten, maar zei geen aanwijzingen te hebben dat Israël die oneigenlijk heeft gebruikt.
Als Israël zijn offensief nog verder uitbreidt en daarbij troepen, aangevuld met reservisten, dieper in bewoond gebied laat doordringen, zal het dodental vermoedelijk nog sneller oplopen. Ook aan Israëlische kant zullen dan waarschijnlijk meer doden gaan vallen. Nu blijft het Israëlische dodental onveranderd op dertien, onder wie vier slachtoffers van Palestijnse raketaanvallen.
Hamas schoot woensdag twaalf raketten op Zuid-Israël af. Dat zijn er aanzienlijk minder dan de gemiddeld tachtig die voor het offensief dagelijks op Israël werden afgevuurd. Maar Hamas maakt zo duidelijk dat het net als Israël vasthoudt aan zijn eisen. Hamas zegt pas bereid te zijn tot een staakt-het-vuren als Israël zich terugtrekt en de grenzen openstelt. Israël eist dat Hamas stopt met de raketaanvallen en dat er internationale garanties komen dat Hamas geen wapens meer uit Egypte naar Gaza kan smokkelen.
Een duurzaam en eerlijk beheer van het Nijlbekken is nodig om in het levensonderhoud van de plaatselijke bevolking te voorzien
KAMPALA, 14 januari 2009 (IPS) - Na tien jaar onderhandelen over een nieuw regionaal beheer van de Nijl lijkt een akkoord tussen de oeverstaten verder af dan ooit.
Egypte en Soedan weigeren hun huidige macht af te staan, die nog bepaald is door een koloniaal akkoord uit 1929.
In het Nijlbekken wonen 160 miljoen mensen op een oppervlakte van 3,1 miljoen vierkante kilometer. In het gebied komen 81.500 vierkante kilometer meren en 70.000 vierkante kilometer moerassen voor.
Maar de laatste drie jaren is het waterniveau in het Victoriameer, één van de belangrijkste bronnen van de Nijl, met 2,5 meter gezakt. Dat is waarschijnlijk het gevolg van een combinatie van factoren, waaronder een verminderde neerslag en groter waterverbruik. De daling zorgt voor paniek in de landen rond de Nijl.
Het watergebruik van de landen stroomopwaarts is jarenlang beperkt geweest door een koloniaal akkoord dat door de Britten werd onderhandeld in 1929 en in 1954 vernieuwd werd. Het geeft Egypte de macht om de stroom op enkele sleutelpunten te beheren.
De landen die stroomopwaarts liggen, zijn al jaren vragende partij voor een nieuwe protocol. Tien landen die lid zijn van het Nile Basin Initiative moeten daarom een overeenkomst vinden voor de volgende tien jaar. Het gaat om Kenia, Burundi, Rwanda, Tanzania, Eritrea, Ethiopië, Soedan, Egypte, DRC Congo en Oeganda. De technocraten hebben al het papierwerk voor een goed protocol voorbereid, maar de politici gooien roet in het eten, zegt professor Afuna Aduula, voorzitter van het Nile Basin Discourse Forum, een consortium van burgerorganisaties die themas rond de langste rivier te wereld bestuderen.
Egypte en Soedan, die grotendeels uit woestijn bestaan, verzetten zich tegen het protocol omdat ze vrezen dat ze het met minder water zullen moeten stellen. De uiteindelijke beslissing is hangende omdat de onderhandelaars het ontwerpakkoord doorgegeven hebben aan hun staatshoofden.
Het ontwerpakkoord bevat een aantal sleutelbepalingen die voor verhitte discussies zorgen. Artikel 4 bijvoorbeeld bepaalt het eerlijk en redelijk gebruik van Nijlwater, artikel 5 heeft het over het voorkomen van verontreiniging, artikel 6 over de bescherming van het ecosysteem en artikel 8 over verwittigingplicht bij het gebruik van water.
Voorwaarde voor ontwikkeling
Volgens professor Patrick Rubaihayo, ontwikkelingsdeskundige aan de Makerere University in Kampala, riskeren vele landen stroomopwaarts de Millenniumdoelstellingen te missen als er niet snel een nieuw en eerlijk protocol getekend wordt. Als het protocol niet snel getekend wordt, zal de extreme armoede aanhouden, zegt hij.
Een gezonde landbouwsector is een essentiele motor voor ontwikkeling, zegt hij, en die kan geen werkelijkheid worden zonder grootschalige irrigatiesystemen. Het koloniale akkoord maakt dergelijke systemen onmogelijk omdat Soedan en Egypte hun toestemming moeten geven, en dat simpelweg weigeren.
Egypte vraagt nu om een clausule die bepaalt dat geen enkel land water mag gebruiken ten nadele van een ander land aan de Nijl. Landen die meer stroomopwaarts gelegen zijn, zien zon bepaling niet zitten omdat ze dan toestemming zouden moeten vragen voor de constructie van dammen en irrigatieprojecten.
Ecosysteem
Het ontwerpakkoord wordt ook door milieubeschermers als een mijlpaal gezien voor de bescherming van het ecosysteem in het Nijlbekken. Frank Muramuzi van de Oegandese vereniging van Professionele Milieubeschermers vreest daarom dat de huidige patstelling de regionale milieubescherming kan ondermijnen. Hij is ervan overtuigd dat een nieuw protocol landen als Egypte en Soedan meer water kan garanderen. Het protocol zou een kader scheppen voor het duurzame gebruik van Nijlwater, zegt Muramuzi, die tegelijk waarschuwt dat een uitblijven van het akkoord gevaarlijke gevolgen kan hebben, zoals watertekorten en conflicten.
Gepubliceerd: donderdag 08 januari 2009 14:39 UTC Laatst gewijzigd: donderdag 08 januari 2009 14:39 UTC
Cairo - Egyptische archeologen hebben vermoedelijk het gemummificeerde lichaam van koningin Seshestet gevonden. Zij was de moeder van farao Teti, die heerste in de 24ste eeuw voor Christus.
De mummie werd aangetroffen in een sarcofaag in een piramide ten zuiden van Cairo. De archeologen vonden ook gouden munten en ringen, maar de meeste kostbaarheden waren al geroofd in antieke tijden. De onderzoekers vonden niet de naam van de koningin in de graftombe, maar zeggen er bijna zeker van te zijn dat het daadwerkelijk om Seshestet gaat.
De vondst is bijzonder; er zijn wel meer koninklijke mummies gevonden in Egypte, maar die zijn meestal van latere datum.
Om het goedkoopst te telefoneren naar Egypte gebruik je best de internationale telefoonkaarten van "challenger". Die kan je meestal kopen in de nachtwinkels.
Het is wel een omslachtige procedure, eerst een gratis nummer bellen, een code induwen en dan pas het telefoonnummer van de persoon in kwestie gevolgd door eens sterretje.
Maar wel de moeite waard omdat het goedkoop is, zo'n 125 minuten voor 5 Euro.
Egypte In de vijfde eeuw voor Christus schreef Herodotus over Egypte: 'Nergens anders zijn er zoveel prachtige dingen... niet in de rest van de wereld is er zo veel te zien van een dergelijke onbeschrijflijke grootheid'. Sindsdien lijkt er niet al te veel te zijn veranderd. De Sfinx, de Nijl, het authentieke Luxor, de piramides, het is overweldigend.
Het is niet het panorama die de toeristen, al voor de geboorte van Christus naar Egypte trok. Het zijn de overblijfselen van de Grieken, Romeinen, de overvloed aan kunst en architectuur verzameld door de eeuwen heen door succesvolle Islamitische Dynastieën.
Reisadvies In Egypte kan - met uitzondering van bepaalde risico gebieden - met inachtneming van de lokale gebruiken en de aanwijzingen van de politie, worden gereisd. Gelet op de wereldwijde dreiging van terroristische aanslagen op westerse doelen wordt aangeraden waakzaamheid te betrachten.
De publieke opinie in Egypte kan soms heftig reageren op binnenlandse of buitenlandse gebeurtenissen, zoals ontwikkelingen in het Midden-Oosten of de recente 'cartoon-affaire. Het verdient daarom aanbeveling de berichtgeving in de media te volgen, grote menigtes en demonstraties te mijden en terughoudend te zijn bij het aangaan van discussies, zeker met onbekenden, over onderwerpen van politieke of religieuze aard.
Het Egyptische verkeer brengt veiligheidsrisico's met zich mee, met name buiten de grote steden en in de nachtelijke uren Vanwege de aanwezigheid van landmijnenvelden in de kuststrook van Egypte (o.a. El Alamein ten westen van Alexandrië) en in de Sinai woestijn wordt aangeraden alleen op de stranden behorende bij hotels te verblijven en niet van de gebaande paden af te wijken. Om dezelfde reden wordt met betrekking tot het grensgebied Libië/Soedan/Egypte aangeraden alleen via de grote doorgaande wegen te reizen.
Je vindt in het Oude Testament wel de gedachte van de sje’ool, het dodenrijk, maar nergens vinden we ook maar enige aanwijzing hoe wij ons dit dodenrijk moeten voorstellen.We moeten daarover ook maar niet te veel fantaseren.De dood is een gebied waarmee de mens zich niet moet bemoeien
Het is in dit verband merkwaardig dat de doden in de bijbel onrein verklaard worden, terwijl ze in Egypte heilig verklaard werden.
Israël mocht de doden ook niet raadplegen. Contact met de doden was niet mogelijk. Je kunt dit alleen begrijpen als je beseft dat Israël Gods volk was dat geheel anders moest zijn dan de buurvolken waar de doden vereerd werden.
In de bijbel worden leven en dood nooit op zich zelf bezien. In leven en dood gaat het altijd om een levende relatie met God. Aandacht voor het hiernamaals hebben zonder een levende relatie met God de HEER is in het Oude Testament uitgesloten.
Voor ons mensen komt de dood na het leven. Maar in het Oude Testament worden leven en dood niet na elkaar gezet, maar naast elkaar. Israël moest kiezen voor het leven en niet voor de dood, dat is het leven buiten de Levende om.
Wij mensen kunnen ook niet door allerlei bezweringstechnieken het aardse leven verlengen, zoals de priesters van het oude Egypte dachten met het zogenoemde mondopeningsritueel te kunnen doen.
Egyptenaren werden niet oud.!
De gemiddelde leeftijd onder hen was niet hoger dan 20- 30 jaar. De Egyptenaren dachten dat je de dood die voor ons een vijand is,te vriend kon houden door allerlei magische rituelen.
Ook de beelden en figuren op de wanden van het graf konden door de magische spreuken van de priesters tot leven gebracht worden.
De oude Egyptenaren meenden dat je de dode allerlei dingen kon meegeven, die hij nodig had in de onderwereld. Het lichaam was voor hen heel belangrijk. Zij zeiden niet Ik heb een lichaam, maar ik ben een lichaam. Zonder lichaam was er geen leven na dit leven. Daarom was de mummificatie een belangrijk onderdeel van het begrafenisritueel
Tal van teksten werden op grafwanden, sarcofagen, amuletten en papyrusrollen aangebracht. Men noemde die de “dodenboeken”. Het waren reisgidsen voor de dode op weg door de onderwereld.
De onderwereld stelden de Egyptenaren zich voor in het westen. Dáár ging de zon onder. Vandaar dat alle piramiden en rotsgraven op de westelijke oever van de Nijl liggen.
In het dodenboek 125 lezen we hoe de doden verschijnen voor Osiris, de god van de onderwereld. Hij was ook de dodenrechter. Hij hanteert een weegschaal. Het hart van de dode wordt op de ene schaal gelegd en het teken van MA-AT, gerechtigheid op de andere schaal.De mens kon aan het laatste gericht ontkomen door de zogenoemde “negatieve confessie”, die een magische functie had. Ik heb nooit gestolen, nooit iemand belasterd enz. enz.Dan had hij ook nooit gestolen enz.
Verandering in het straatbeeld in het zuidwesten van Egypte. In de provincie al-Wadi al-Gadeed moeten ezels voortaan rondstruinen met een luier rond het achterwerk. Volgens een plaatselijke functionaris is de maatregel bedoeld om "het esthetische en culturele decor van de provincie" te bewaren.
De streek trekt momenteel heel wat toeristen. "Luiers zijn in de winkels beschikbaar tegen een lage prijs", aldus de functionaris. Eigenaars van ezels die aan de regel hun kont vegen, zullen worden beboet. Ezels zijn alomtegenwoordig in Egypte. Ze kunnen veel goederen vervoeren en zijn een hulp voor de boeren. (dpa/gb)
Van vrijdag 6 november tot en met zondag 22 november 2009 leidt Huub Pragt een reis langs de archeologische plaatsen die worden genoemd in zijn roman 'De Verborgen Tombe'.
Tijdens deze zeventiendaagse reis staat de hogepriester van Amon, Mencheperra, centraal. Op basis van opschriften op monumenten en voorwerpen in musea zal de levenswandel van deze als koning regerende priester worden gereconstrueerd. Vooral in de omgeving van Loeksor wordt vaker afgeweken van de normale door toeristen gebaande paden.
Deze bijzondere reis is tot stand gekomen in samenwerking met reisorganisatie Orion Reizen in Utrecht. Het onderstaande reisprogramma is aan kleine wijzigingen onderhevig.
Memfis was de hoofdstad van het oude Egypte. Daar bevond zich het Serapeion. Dat was een tempel waar zowel levende als dode stieren gewijd waren aan de god Ptah. Het gouden kalf dat in de bijbel genoemd wordt (Ex. 32:4) was niets anders dan de heilige Apisstier die in Egypte werd vereerd. Zodra het volk Israël de levende God die zich aan Abraham geopenbaard had, verloochende, verviel het weer in het veelgodendom van Egypte, waar de verering van de stier zo’n belangrijke rol speelde.
Dat heiligdom heet een Serapeion, een in de rotsen uitgehakt, sinister en somber onderaards gewelf, in de vroegere dodenstad Memfis.
In het midden bevindt zich een corridor, een zeer brede gang.Aan weerszijden van deze corridor zijn grote vertrekken in de rotsgrond uitgehouwen.24 in totaal. Aan weerszijden 12. Als onze ogen aan het donker gewend zijn, ontwaren we een reusachtige sarcofaag, gemaakt uit één blok gepolijst graniet.Elke sarcofaag weegt 65.000 kg en bevatte eenmaal het lichaam van een gebalsemde stier.De begrafenis van zo’n stier koste schatten.Hij werd dan ook met groot eerbetoon begraven.
Nu was niet elke stier geschikt voor de cultus.
Hij moest aan heel wat kenmerken voldoen Op zijn voorhoofd moest een wit driehoekje aanwezig zijn en aan zijn rechterzijde moest een maansikkeltje zijn afgebeeld.
Werd ergens in Egypte zo’n stier gevonden, dan vierde het hele land uitbundig feest. Men bracht het naar Memfis waar het voor de verdere duur van zijn leven werd vereerd.
Boven de ondergrondse begraafplaats bevond zich een tempel waar de levende stieren vereerd werden.Van heinde en ver kwamen de pelgrims naar het Serapeion om zowel de levende als de dode stieren te vereren. Boeren bezochten het heiligdom voor het krijgen van een goede oogst en vrouwen bezochten de levende Apisstieren om in verwachting te komen.De heilige Apisstier alleen maakte landerijen en vrouwen vruchtbaar.Als er geen oogst was en er geen kinderen kwamen, betekende dat een ramp.
Dat had Israël gezien in Egypte. Als Mozes maar niet terugkomt van de ‘berg Gods’ wil het volk óók zo’n kalf hebben. Een gouden stierkalf nog wel. Iedereen sleept gouden voorwerpen aan. Het goud wordt gesmolten en als eindelijk het beeld gemaakt is, roept het volk met groot enthousiasme: “Israël, dit is je god, die je uit Egypte heeft geleid (Ex. 32:4)
Eeuwen later heeft Jerobeam de koning van het tien-stammenrijk Israël twee gouden stierkalveren laten maken’Hij heeft ze opgesteld in Dan en Bethel (1 Kon. 12:28) U bent nu vaak genoeg naar Jeruzalem gegaan ter bedevaart Israël! Dit is uw god die u uit Egypte heeft geleid.
Het gouden kalf leek sprekend op de heilige Apisstier, die de Egyptenaren vereerden vlak bij de oude hoofdstad Memphis.De Apisstier was de ba (verschijningsvorm) van de godheid Ptah.
De stier was het symbool van vruchtbaarheid, voorspoed en levenskracht.In het voorjaar werd hij in een feestelijke processie rond de ingezaaide akkers geleid. Je kon over hem beschikken en nu was je niet zo weerloos en kwetsbaar. Door magische rituelen kon je namelijk beschikken over goddelijke machten. Als Israël een gouden stierkalf gaat maken vervalt ze in het oude heidendom van Egypte
4.500 jaar oud graf van zangeres ontdekt in Egypte
4.500 jaar oud graf van zangeres ontdekt in Egypte
HET LAATSTE NIEUWS - Archeologen hebben in de dodenstad Sakkara, 20 kilometer ten zuiden van Kairo, twee nieuwe grafkamers uit het Oude Egypte ontdekt.
Belangrijke graven De 4.500 jaar oude graven zijn de laatste rustplaats van een hoge ambtenaar en een gevierde zangeres uit de tijd van farao Oenas (2.404-2.374 voor Christus), zei het hoofd van het Egyptische bureau voor de oudheid, Zahi Hawass. Oenas was de laatste heerser van de vijfde dynastie.
In een van de ontdekte grafkamers ligt Iya-Maat, de hoofdopzichter van belangrijke handelsmissies van farao Oenas. In het graf van zangeres Thinh zijn talrijke titels gebeiteld, waaronder "hoofdopzichter van alle zangeressen". Een reliëfsculptuur toont haar tijdens een optreden.
Gouden tijdperk De heerschappij van Oenas geldt als een gouden tijdperk in de Egyptische oudheid. Toch is hierover weinig bekend. De graven die nu ontdekt zijn, kunnen volgens de Egyptische archeologen tot nieuwe inzichten in deze periode leiden.
Het geloof in een leven na de dood is zo oud als de mensheid. Nergens is het sterfelijkheidgeloof van de mens beter tot uitdrukking gebracht dan in de rotsgraven der farao’s in de vallei der koningen.Veel graven zijn ingericht als een paleis.
Op sommige wanden is de tocht van de overleden farao door de onderwereld afgebeeld in schitterende kleuren.Eeuwen lang waren de ruimten afgesloten van licht en lucht. Daarom is het net alsof de kleuren zo juist zijn aangebracht.
Net als de piramiden liggen de rotsgraven aan de westelijke oever van de Nijl.De zon gaat immers in het westen onder.Daar in het westen ‘sterft’de zon als het ware en daar ligt het dodenrijk.
De Egyptenaren dachten dat de zonnegod in een bark langs de hemel voer.Bij het ondergaan van de zon verlieten de zielen de grafkamers en grepen een touw beet dat achter de bark van de zonnegod neerhing.Op die manier zeilden ze mee naar het andere rijk.Daar, waar de zon onderging, daar begon de onderwereld.Daar hield de jakhalsachtige god Anubis zich op.Hij was de god van de mummificatie, die de doden wegwijs moest maken in het dodenrijk.
Het oude Egypte kende ook vele dodenboeken.Het waren reisgidsen voor de dode als hij zich bevond in het schimmenrijk van de onderwereld.
Een tweede voorstelling van het leven na dit leven voor de oude Egyptenaren was die van de onderwereld als een nachthemel. De zalige doden zouden in hun sterrenbootjes het goddelijke zonneschip begeleiden als het langs de hemeloceaan voer.Hoe de Egyptenaren zich het hiernamaals ook voorstelden, hun onsterfelijkheidsgeloof was bijna even duurzaam als het graniet waaruit de sarcofagen der farao’s gehakt werd.
Op papyrus geschreven teksten van de zogenoemde dodenboeken is er telkens sprake van een oordeel dat de dode moet ondergaan Als de dode voor Osiris verschijnt moet eerst met de ‘veer der waarheid’ het hart gewogen worden.Anubis helpt bij het wegen van het hart.
Zes Russische toeristen zijn in Egypte omgekomen toen hun bus maandagavond omsloeg op een bochtige bergweg langs de zuidkust van het schiereiland Sinaï.
Vijftien andere toeristen van verschillende nationaliteit raakten gewond. Dat hebben regionale hulpverleners gezegd. Onder de doden zijn vijf vrouwen.
De zuidelijke Sinaï is erg in trek bij toeristen. Overal langs de ruige kust liggen vakantieoorden.
Dahab De bus was uit Sharm el-Sheik onderweg naar de badplaats Dahab en was nog maar vijftien kilometer van zijn bestemming toen het ongeluk gebeurde.
Nog geen week geleden kwamen in het Israëlische Eilat, noordelijker aan dezelfde kust, 26 Russische reisbureaumedewerkers om toen hun bus in een ravijn stortte. (novum/mvl)
Egypte stond vanaf het begin van de Dynastische Tijd in contact met het gebied van Mesopotamië. De eeuwenlange wederzijdse culturele beïnvloeding komt zowel op het religieuze als artistieke vlak tot uitdrukking. In deze cursus worden verschillende voorbeelden besproken.
Aanbod seizoen 2008-2009
Amsterdam
Aanvang dinsdagmiddag 19 mei 2009 van 13.00 tot 15.00 uur. Data: 19 mei, 26 mei, 2 juni, 9 juni. Locatie: Allard Pierson Museum, Oude Turfmarkt 127 te Amsterdam.
Amsterdam € 105,-. € 98,-: indien u in het bezit van een voor de cursusperiode geldige museumjaarkaart. € 93,-: leden van de Vriendenvereniging van het Allard Pierson Museum.
Hilversum € 98,-.
Leiden € 118,- inclusief museumjaarkaart. € 98,-: indien u in het bezit van een voor de cursusperiode geldige museumjaarkaart.
Cyclus van vijf korte cursussen
De cursus 'Egypte en het Oude Nabije Oosten' maakt onderdeel uit van een cyclus van vijf korte cursussen. Elke cursus bestaat uit vier lessen. De vier andere korte cursussen zijn:
Van Caïro tot Aboe Simbel De verborgen tombe Napoleon in Egypte De tempels van Egypte
Bij inschrijving voor de gehele cyclus van vijf korte cursussen gelden de volgende totaalbedragen:
Amsterdam € 410,-: leden van de Vriendenvereniging van het Allard Pierson Museum. € 435,-: indien u in het bezit bent van een voor de cursusperiode geldige museumjaarkaart. € 455,-: inclusief een museumjaarkaart.
Hilversum € 435,-.
Leiden € 435,-: indien u in het bezit bent van een voor de cursusperiode geldige museumjaarkaart. € 455,- inclusief museumjaarkaart.
Alle genoemde prijzen zijn inclusief het cursusmateriaal. Het maximum aantal deelnemers bedraagt dertig personen.
Kenmerkend voor de Oosterse orthodoxie (de Koptische orthodoxe kerk inbegrepen,) vindt men de afwezigheid van beelden in de kerk. In de Koptische kerk zijn wel iconen toegestaan, mozaïeken en ook afbeeldingen in reliëf, maar geen losstaande beelden.
Men vermoedt dat dit de invloed is van het Jodendom, dat ook van invloed geweest is op het feit dat in de Koptische kerk de sabbat en de besnijdenis in ere werd (wordt ?) gehouden.
Jonge mensen schamen zich niet voor hun geloof .Velen van hen hebben het Koptisch kruis laten tatoeëren op hun pols en spreken vrijmoedig over hun geloof in de levende Heer.
In Alexandrië is het Oude Testament vertaald in het Grieks. De zogenoemde Septuaginta.
In alle Koptische kerken bevindt zich een iconenwand. Ze geeft toegang tot het altaar.
Op de iconenwand van de Koptische kerk aan het Mosplein in Amsterdam staan de woorden: Dit is de poort des hemels In 1992 heeft de koptische patriarch uit Caïro deze kerk ingewijd. Tot 1985 deed zij dienst als gereformeerde Maranathakerk.
In het stadsdeel oud-Caïro kun je zien dat het christendom heel belangrijk was in Egypte.Een stuk of zes orthodoxe kerken staan op een kluitje bij elkaar. De slanke toren van de nieuwe Sint Marcus kathedraal nodigt je uit om deze kerk binnen te gaan.
Men zegt dat de eerste gemeente gesticht is door de evangelist Marcus. Bijna 10.000 mensen kan deze kathedraal bevatten. Ongelooflijk. Ook in de week bezoeken honderden mensen deze kerk.Er wordt veel aan bijbelstudie gedaan en voorlichting gegeven door de patriarch en zijn dienaren.
Ongeveer zeven miljoen mensen (10% van de bevolking) behoort tot de Koptische kerk! Ze is de grootste christelijke kerk in het Midden-Oosten. De Koptische kerk te Amsterdam aan het Mosplein is het middelpunt van een 2000 mensen tellende geloofsgemeenschap.
De Koptische kerk heeft zeer veel betekend voor de westerse kerk. In de vierde eeuw is hier het kloosterwezen ontstaan dat zich heeft uitgebreid over heel Europa. Het was ook Egypte dat zendelingen stuurde naar Ierland en Engeland en door deze zending kwam het evangelie naar Nederland. Niet alleen het schrijven (papyrus) hebben wij aan hen te danken, ook het Evangelie!
Overal zie je in de Koptische kerk afbeeldingen van Jezus’vlucht naar Egypte (Math 2 : 13-16). Deze wordt bijna beschouwd als Jezus’persoonlijke christianisering van Egypte.
Naast de officiële Koptische kerk is er ook de Evangelisch Koptische kerk. Deze heeft in Caïro een voortreffelijke theologische school.
Het is tragisch dat deze bloeiende christelijke kerk zich na 451 (na het concilie van Chalcedon) losmaakte van de wereldkerk en op die wijze niet die aandacht en steun gekregen heeft die ze nodig had.
Met andere oosterse orthodoxe kerken kon de Koptische kerk de uitspraak van Chalcedon niet aanvaarden. Dit concilie sprak zich op voorzichtige, tastende wijze uit over de verhouding van de goddelijke en menselijke aard in de éne persoon van Jezus Christus.De Koptische kerk bleef vasthouden aan de ene godmenselijke natuur van Christus.
De Koptische kerk heeft als een van de weinige Noord-Afrikaanse kerken de storm van de islam doorstaan.
In de cyclus 'Korte cursussen' worden in vijf cursussen verschillende thema's behandeld. De cursussen kunnen ook afzonderlijk worden bijgewoond. In deze vierde cursus staan de tempels van Egypte centraal.
De tempels van Egypte
Egypte staat bekend om zijn vele indrukwekkende en vaak nog complete tempels. Zowel de bouwstijl van de tempels als de goden die erin werden vereerd worden in deze cursus uitgebreid behandeld. Vooral de 'tempels voor miljoenen jaren', de dodentempels van de farao's uit het Nieuwe Rijk komen aan bod. Ook wordt ruim aandacht geschonken aan de tempels uit de Ptolemaeën Tijd.
Aanbod seizoen 2008-2009
Amsterdam
Aanvang dinsdagmiddag 24 februari 2009 van 13.00 tot 15.00 uur. Data: 24 februari, 3 maart, 10 maart, 17 maart. Locatie: Allard Pierson Museum, Oude Turfmarkt 127 te Amsterdam.
Aanvang dinsdagavond 31 maart 2009 van 19.30 tot 21.30 uur. Data: 31 maart, 7 april, 21 april, 12 mei Locatie: De Morgenster, Seinstraat 2 te Hilversum
Amsterdam € 105,-. € 98,-: indien u in het bezit van een voor de cursusperiode geldige museumjaarkaart. € 93,-: leden van de Vriendenvereniging van het Allard Pierson Museum.
Hilversum € 98,-.
Leiden € 118,- inclusief museumjaarkaart. € 98,-: indien u in het bezit van een voor de cursusperiode geldige museumjaarkaart.
Cyclus van vijf korte cursussen
De cursus 'De tempels van Egypte' maakt onderdeel uit van een cyclus van vijf korte cursussen. Elke cursus bestaat uit vier lessen. De vier andere korte cursussen zijn:
De verborgen tombe Napoleon in Egypte Egypte en het Oude Nabije Oosten.
Bij inschrijving voor de gehele cyclus van vijf korte cursussen gelden de volgende totaalbedragen:
Amsterdam € 410,-: leden van de Vriendenvereniging van het Allard Pierson Museum. € 435,-: indien u in het bezit bent van een voor de cursusperiode geldige museumjaarkaart. € 455,-: inclusief een museumjaarkaart.
Hilversum € 435,-.
Leiden € 435,-: indien u in het bezit bent van een voor de cursusperiode geldige museumjaarkaart. € 455,- inclusief museumjaarkaart.
Alle genoemde prijzen zijn inclusief het cursusmateriaal. Het maximum aantal deelnemers bedraagt dertig personen.
De eerste Farao die in de bijbel genoemd wordt is de Farao die Abraham ontmoette.(1) De tweede is de Farao van de gastvrijheid (2) (Gen 47:7). Deze Farao behoorde waarschijnlijk tot de Hyksos-dynastie. Het waren Aziaten die Egypte waren binnengevallen, ge-egyptiseerd waren en vriendelijk waren tegenover mede-Aziaten, zoals de Hebreeën en Jozef met name. De Hyksos hadden de paarden ingevoerd (Gen. 47 :17).
De hoofdstad van de Hyksos-dynastie was Avaris in het noord-oosten van Egypte, niet zover van het land Gosen dat Israël kreeg toegewezen. Daar waren ook de Hyksos neergestreken Daarom kon Jozef heel gemakkelijk zijn vader en zijn broers aan de Farao voorstellen. Dit was uitgesloten als het ging om een Farao die in Thebe zijn paleis had.Die afstand was veel te groot. Let er ook op dat Potifar een Egyptisch man genoemd wordt in de tijd van Jozef. Dat was alleen mogelijk tijdens de periode waarin de Hyksos de macht in Egypte hadden.In Thebe waren ze natuurlijk allemaal Egyptenaren. Enkele jaren heeft men in het oostelijk gedeelte van de delta de enorm grote steden Pythom en Raamses opgegegraven. (Ex. 1: 11).Ze zijn onder het Nijlslib terecht gekomen.Er zijn maar weinig geleerden die twijfelen aan de historische basis van de dwangarbeid-traditie.Hier lag vroeger de regio Gosen.
We lezen in Exodus 1:8 ‘Toen kwam er een nieuwe koning over Egypte die Jozef niet gekend had´ (3) Dit is het beste te verklaren als het een Farao betrof van zuiver Egyptische dynastie. En dat was Thutmoses I. Hij was vermoedelijk de Farao van het verdrinkingsbevel (3)
Zijn dochter was de beroemde Hatsjepsoet. Haar tempel kunnen we nog steeds bewonderen omdat deze in de rotsen was uitgehakt. Ik vind die zeer indrukwekkend. Deze vrouwelijke farao heeft veel reizen gemaakt naar verre landen. Afbeeldingen daarvan zijn uitgehakt in haar tempel
Mozes is door haar als kind in huis opgenomen (Ex. 2 :5 en 10) Deze dynastie verdreef de Hyksos, die Thutmoses als vreemden beschouwde. Deze Thutmoses breidde ook de grenzen uit tot bij de Eufraat en verlegde de zuidgrens waardoor Nubië een Egyptische provincie werd Deze zwarte Nubiërs kom je nu overal tegen in Zuid-Egypte
Bovengenoemde Thutmoses is de eerste Farao geweest die bijgezet werd in de bergspleet van het Dal der koningen bij de Nijl. Vóór hem werden voor de Farao’s pyramiden gebouwd. De mummie van Thutmoses bevindt zich in het museum van Cairo. Volgens medici zou hij een ernstige bekkenbreuk gehad hebben die weer genezen is.
Let er op dat de naam van de kleine Mozes van Hatsjepsoet dezelfde twee laatste lettergrepen heeft als de vader van Hatsjepsoet: Tutmoses of thotmoses. Mozes is een echt Egyptische naam!
. De Farao die Mozes wilde doden.(4) We lezen over hem in Ex. 2 : 15. Mozes vluchtte toen naar Midian.Dit is Farao Thutmoses III. Hij was een militair genie, maar ook erg agressief.Dat kun je nu nog zien in de tempel van Hatsjepsoet.Op zijn bevel is in deze rotstempel overal haar naam uitgekrast.
De Farao van de intocht (5) in Kanaän is in ieder geval Amenotep of Amenophis IV geweest.Hij wordt ook genoemd Echnaton, die het heiligdom van Thebe verplaatste naar Tel-el-Amarna (zie daar).Onder de regering van deze Farao deden de stammen van Israël (Chabiroe genoemd) een inval in het land Kanaän De vazalvorsten in die regio lieten
De Farao van de tempelroof (6). In de tijd van Rehabeam.Hij heette Sesjonk of Sisak.Hij was de Farao die de tempel van Salomo heeft leeggeroofd. We lezen uitvoerig over hem in II Kron. 12. Buitengewoon boeiend is het om dit verhaal terug te vinden aan de buitenzijde van rechterpiloon van de grote Amontempel te Karnak.Dáár heeft deze Farao het resultaat van zijn Palestijnse veldtocht laten inbeitelen en ook op deze piloon wordt de naam van Rehabeam genoemd (de zoon van Salomo!) en zijn grote overwinning op de koning van Juda
Farao van de uittocht (7) is wellicht Amenhotep(1447-1421)
De achtste Farao die in de bijbel ter sprake komt is Farao Necho( Jeremia 46 : 2). Hij regeerde van 609-594.Hij werd bij de bekende slag bij Karkemis beslissend verslagen door Nebukadnezar.
De Egyptische Azhar universiteit heeft een van haar sjeiks geschorst die in een fatwa beweerde dat vrouwen hun mannelijke collega's borstvoeding mogen geven. Het schandaal kreeg enorm veel aandacht in de Arabische media.
De fatwa (islamitisch religieus advies) was bedoeld om het islamitische gebod van scheiding der seksen op de werkvloer te omzeilen. Dr Izzat Atiya, professor aan de Egyptische Azhar universiteit, het meest gezaghebbende bolwerk van de soennitische islam, was benaderd door een vrouw met de vraag of zij op haar werk in een kamer alleen mocht zijn met een mannelijke collega.
Moeder en zoon Dat, moest de sjeik toegeven, kon eigenlijk niet volgens de islamitische wet. Maar de geleerde sheikh had er de boeken op nageslagen en een uitweg gevonden: Als de vrouw haar mannelijke collega een aantal keer borstvoeding gaf, dan kon het. Het islamitisch recht stelt namelijk dat wanneer een vrouw borstvoeding geeft aan een man, zij vanaf dat moment een relatie hebben als die tussen moeder en zoon. In die relatie was het volgens de wet wel toegestaan dat de twee zich afzonderden. De vrouw mocht dan zelfs haar hoofddoek afdoen.
De fatwa kreeg enorm veel belangstelling van de media en leidde tot verhitte discussies. Dr Izzat verscheen op het populaire tv kanaal al-Arabiyya om zijn fatwa toe te lichten. Tijdens dat interview legde hij uit dat de borstvoeding wel minstens vijf keer moest plaatsvinden en wel tot volledige verzadiging van de gezoogde man. Het verhaal op de website van al-Arabiyya kreeg enorm veel aandacht en meer dan tweeduizend geschreven reacties.
Onzinnige fatwa Maar de Azhar universiteit was helemaal niet blij met de fatwa en met alle ophef. Dr Izzat Atiya werd geschorst omdat hij met zijn 'onzinnige fatwa' de goede naam van de islam en in het bijzonder van de Azhar bezoedeld zou hebben. De Hoge Raad van de Azhar verklaarde dat de fatwa de principes van de islam geweld aandoet en bovendien in strijd is met de beginselen van de moraal en de goede opvoeding.
De sjeik verdedigde zich in een geschreven verklaring met een beroep op een aantal klinkende namen uit de islamitische geschiedenis. Beroemde geleerden als Ibn Hazm en Ibn Taimiyya, verklaarde de sjeik, hadden precies hetzelfde advies uitgevaardigd. Maar uiteindelijk zag hij zich toch gedwongen zich naar het besluit van zijn collega's te schikken: "Gezien het feit dat de geleerden van de Azhar het er niet mee eens zijn, trek ik mijn fatwa terug."
Schandalen over bizarre fatwa's volgen elkaar op in Egypte. Nog geen week voor de ophef over de fatwa van Dr Atiya had de Groot Moefti van Egypte, Ali Gomaa, verklaard dat de metgezellen van de Profeet diens urine dronken vanwege de zegenende werking die daarvan uit zou gaan. Ook Gomaa kreeg hevige kritiek te verduren vanwege zijn uitspraak. Maar hij hield voet bij stuk met als voornaamste argument dat alles van en aan de profeet heilig was, zowel aan de binnen- als de buitenkant. Zo was er volgens hem ook een overlevering die gewag maakte van een vrouw, een zekere Umm Haram, die het zweet van de profeet verzamelde en dat distribueerde onder het volk van Medina. Ook hier vanwege het veronderstelde zegenende effect.
Veel aandacht In feite komen dit soort absurd aandoende fatwa's met grote regelmaat voor in de islamitische jurisprudentie. In die wetenschap gaat het er in de eerste plaats om of iets klopt volgens de interne logica van het systeem, niet of de uitkomst een praktisch nut oplevert in het vergankelijke bestaan. Dat er de laatste jaren zoveel controverses ontstaan over zulke fatwas komt vooral doordat de media er veel aandacht aan schenken.
Het islamitische gebod op de scheiding der seksen staat zwaar onder druk in het moderne en overbevolkte Egypte, waar het aandeel werkende vrouwen onder meer door de economische malaise hoger ligt dan in veel andere islamitische landen. Maar het is niet erg waarschijnlijk dat vindingrijke Egyptische sjeiks uiteindelijk met de oplossing zullen komen. Die dragen alleen maar bij aan de verdere erosie van het religieuze establishment, wat in zekere zin ook een oplossing is van het probleem.
Het waren Egyptische monniken die het Evangelie naar Engeland en Ierland gebracht hebben. Van daar uit zijn Willibrord en Bonifacius overgestoken naar ons land. Ook het kerkboek herinnert ons aan Egypte, omdat daarin de geloofsbelijdenis van Athanasius is opgenomen die van 296 tot 373 leefde en bisschop van Alexandrië was.
Het symbool van het kruis hebben wij (zeggen de Kopten) te danken aan de Egyptische christenen. Zij zijn het geweest die het bekende anchteken, (het teken van eeuwig leven) veranderd hebben in het teken van het kruis. Vele Koptische christenen in Egypte tatoeëren een blauw kruisje op hun arm
Op alle naamschilden van de Farao’s zie je het anchteken. Het teken van het kruis komt nietuit Rome. Dáár waren de oudste symbolen van het christelijk geloof het bekende vis-teken en het beeld van de Goede Herder met een lam op zijn schouder.
De tekst uit het Mattheüsevangelie: Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen speelt een belangrijke rol in de Koptische kerk. De Koptische gids brengt u graag naar de Sergiuskerk in Caïro, waar een plaat boven de ingang vermeldt: Sergiuskerk, oudste kerk van de stad waar de Heilige Familie woonde
Vlak bij het vliegveld van Caïro heeft de oude stad On gelegen, waar Jozef zijn vrouw gevonden heeft. Hij was immers getrouwd met de dochter van Potifera, hogepriester te On. De Griekse naam voor On is Heliopolis, wat zonnestad betekent. In On bevond zich de zonnetempel, die tempel was niets anders dan een heel groot plein dat aan alle kanten door de zon beschenen werd. Vóór dit plein stond een obelisk met een groot altaar. Ten zuiden van de tempel bevond zich de zonneboot, het schip waarmee de zonnegod Re dagelijks langs de hemel voer
Op heel veel cartouches (naamschilden) zie je in Egypte in hiëroglyfenschrift een gans afgebeeld met daarachter een zon. Wat betekent dit? Wel dat betekent: zoon van Re, de zonnegod. Farao was dus een godenzoon.
De gewone Egyptische tempel heeft echter altijd een driedeling; de voorhof, de zuilenzaal en het heilige der heiligen.Zo ziet de 400 meter lange(!) Tempel van Amon in Karnak er uit Hier was het oude Thebe, hoofdstad van het Egypte van Mozes.De gigantisch grote zuilen met het motief van de papyrusbundel en de lotusbloem (symbolen van Neder-en Opper Egypte) geven de toerist een goede indruk van het rijk der Farao.s waaruit Mozes het volk Israël moest leiden.
Het gouden kalfleek sprekend op de heilige Apisstier, die de Egyptenaren vereerden vlak bij de oude hoofdstad Memphis.De Apisstier was de ba (verschijningsvorm) van de godheid Ptah. Symbool van vruchtbaarheid, voorspoed en levenskracht.In het voorjaar werd hij in een feestelijke processie rond de ingezaaide akkers geleid. Je kon over hem beschikken en nu was je niet zo weerloos en kwetsbaar. Door magische rituelen kon je namelijk beschikken over goddelijke machten. Als Israël een gouden stierkalf gaat maken vervalt ze in het oude heidendom van Egypte
Egypte dacht dat het stierkalf het beeld van de godheid was.
De duizenden afbeeldingen van de goden hebben veel weg van dieren. Een mens met een kop van een valk, een ibis, een jakhals, een krokodil. Nergens kom je meer onder de indruk van wat we lezen in Rom. 1:23 ‘Zij hebben de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen lijkt op een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en kruipende dieren’
De Hebreeuwse naam voor Egypte is Mizrajim wat beteken ’plaats der verschrikking’. In de laatste drie letters van Egypte herkennen we de naam van de godheid Ptah van Memphis Het-kup-pta (Egypte) betekent: huis van de levenskracht van Pta
In het oude Egypte ontbraken de profeten met profetische kritiek op de bestaande orde. Alles lag vast in de natuur en in de samenleving. Alles was bepaald door de Ma’at. Men ging er bij voorbaat van uit dat wat de farao doet, goed is voor het volk. De koning moest de Ma’at handhaven, het vaste stramien voor natuur en samenleving
De farao beeld van God?De Bijbel zegt Jezus Christus is Gods Zelfportret.
In Egypte heeft Mozes gewoond en werd hij onderwezen in de wijsheid der Egyptenaren, ga je ineens beseffen.
Herinnering aan de Bijbel? Ik noem er één. Op de buitenmuur van de tempel van Karnak zien we afgebeeld hoe Farao Sisak krijgsgevangenen uit Jeruzalem naar Thebe brengt na de overwinning die hij behaalde op Rehabeam,