Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
14-02-2010
Egypte zet het nieuwe jaar in met een vernieuwde stijl, logo en slogan.
Egypte zet het nieuwe jaar in met een vernieuwde stijl, logo en slogan.
Egypte zet het nieuwe jaar in met een vernieuwde stijl, logo en slogan. Het nieuwe logo integreert het Oud-Egyptische Ankh symbool en combineert azuurblauw met goud. Tegelijk keert men terug naar de basis met de slogan Waar het allemaal begint dat Egypte beschrijft als eeuwige bron van inspiratie.
Waar het verhaal begint Reeds eeuwenlang is Egypte een fascinerend land dat miljoenen reizigers inspireert om hun eigen verhaal te vertellen en hun ervaringen te delen met vrienden en familie. Egypte is een plaats Waar het allemaal begint. Met behulp van deze slogan wil Egypte de mensheid verder inspireren tot het creëren van hun eigen verhaal en één van de grootste toeristische aantrekkingspolen ter wereld blijven.
Nieuw logo Het nieuwe logo combineert kaligrafisch, handgeschreven letters met het Ankh symbool, dat de eeuwigheid voorstelt. De kleuren bestaan uit azuurblauw en goud. Azuurblauw was een van de favoriete kleuren voor juwelen bij de Oud-Egyptenaren en stelt ook de intense kleur van de Egyptische zeeën en lucht voor. Het goud was dan weer een teken van rijkdom en macht in de Faraonische cultuur.
mee te nemen: aansteker voor het verbranden van wc-papier
Kamelentrektocht door de rotswoestijn van de Sinaï, 8 dagen, wandelvakantie met tenten
Vertrek vanuit het imposante St. Catharina-klooster voor een wandeltocht door de verrassende bergen van de Sinaï. Langs hoge, imposante ruïnes en 'gevels' van oude paleizen . Door wijde, en wadi's 'gortdroge' diepe kloven met klaterende bronnen. Op bezoek bij gastvrije bedoeïenen in kleine, groene oases. Gesjouw is niet nodig, .... eten, tenten en bagage gaan mee op kamelen.
Bagage mee op reis
Vanwege het stenige terrein, zijn goede, hoogsluitende bergwandelschoenen met een stevige zool belangrijk. Uw bagage wordt tijdens de trektocht door kamelen vervoerd. Denk eraan uw dat kwetsbare spullen goed stofdicht en stevig ingepakt meegenomen worden.
Omdat er tijdens de trektocht geen sanitaire voorzieningen zijn, is het handig om antibacteriële handgel mee te nemen, natte doekjes en een aansteker (voor het verbranden van wc-papier). Zorg voor warme kleding en goed isolerende slaapzak en slaapmatje, vanwege de koele avonden.
De natuur vernietigt op termijn alle sporen uit het verleden, de tijd is dus de grootste vijand voor de geschiedenis, moeilijk of eerder onmogelijk zal het zijn om ooit de waarheid te kennen.? Pers en Sensatie-jagers weten dat ook, en spelen daar op in, ze mixen waarheid en Sience-fiction en er ontstaat een dwaal-leer. Een zeer goed voorbeeld volgt hieronder:
Hoe ongelofelijk het ook MOGE klinken, "maar kolonel James Churchward" vertelt in zijn boek "Het verloren continent Mu" (1961) dat dit continent een oppervlakte besloeg van "Paaseiland" tot de "Carolinen" van Hawaii in het noorden tot de Cook-eilanden in het zuiden. Gezien deze omvang telde "Churchward" 64 miljoen inwoners.
Niet minder dan 50.000 jaar geleden werd daar een beschaving tot ontplooiing gekomen in vele opzichten superieur was aan het onze In "Mu" heeft ook de creatie van de mens plaatsgevonden. De oudste getuigenissen over de mens kunnen niet in Egypte in het dal van de Eufraat worden gevonden, "maar juist hier in Noord-Amerika en in de Oriënt, waar Mu zijn eerste kolonien stichtte. Deze beweringen steunen op teksten van een serie zogenaamde "Naacal-tabletten" tafelen derhalve, die Churchward, naar Hij vertelt, vijftig jaar voor de publicatie van zijn boek, had gevonden in bepaalde kloosters in "India" en "Tibet"
Corresponderende steentafelen werden volgens het Verslag van Churchward later in Mexico gevonden door "William Niven"
De "Naacal-tafels" zouden 15.000 jaar oud zijn en de Mexico-tafels 12.000 jaar.
Churchward moest niet minder dan zes maanden soebatten eer hij de priester van het Indische klooster kon overhalen, hem de heilige tafelen te tonen, waarop de priester had gezinspeeld, en die sinds onvoorstelbare tijden in de gewelven hadden gerust.
Natuurlijk waren de tafelen in een geheimschrift opgesteld, maar het geluk wilde dat de priester nog in het bezit was van sleutel, en hij maakte Churchward deelgenoot van wat hij nog wist. Maanden van intensieve concentratie op het vertalen van de tafelen volgden, maar de beloning voor deze inspanning is groot. Tot in bijzonderheden beschreven zijn de schepping van de aarde en de mens, en de plaats waar hij het eerst naar voren trad "MU". Wat deze Indische tafelen aan informatie ontbrak, werd door de tekst op de Mexicaanse aangevuld. Het is moeilijk te schatten hoeveel aanhangers de theorie van Churchward heeft, maar het moeten er zeer velen zijn. Zijn boek is reeds aan zijn 20ste druk, en is nu ook in pocketuitgave verschenen.
Conclusie: de mens is dermate nieuwsgierig van Aard dat hij zich gemakkelijk laat vangen aan dergelijke theorieën, maar ons geen stap dichter brengt bij de ware feiten!
Berichtgeving over conflicten laat in Egypte veel te wensen over
Berichtgeving over Conflicten in Egypte laat veel te wensen over
Kees Hulsman
CAIRO - Egyptische journalisten zijn bezorgd over de kwaliteit van de berichtgeving over conflicten In hun eigen land. Overbevolking, armoede en slechte onderwijsvoorzieningen voor grote delen van de bevolkingkKunnen makkelijk tot wrijvingen leiden.
Als er dan ook nog eens verschillende aanhangers van godsdiensten betrokken bij zijn, kunnen wrijvingen gemakkelijk in een conflict tussen moslims en christenen uitmonden. Vooral populistische media spelen daar graag-met vaak tendentieuze berichtgeving-op in, omdat ze daarmee meer kranten van tijdschriften hopen te verkopen.
Op een bijeenkomst van de Egyptische Stichting voor Begrip Tussen de Arabische Wereld en het Westen werden deze week enkele voorbeelden gepresenteerd waarin de berichtgeving die emoties zodanig had daardoor dat opgejaagd dodelijke slachtoffers zijn gevallen.
De meeste doden vielen tien jaar geleden in het Egyptische Al-Kosheh. Door een ruzie bij een gokpartij tussen christenen vielen twee doden. Enkele christenen probeerden hun verantwoordelijkheid te ontlopen door enkele plaatselijke moslims te beschuldigen, die echter niets met deze moord uit te staan hadden.
Ruzies en wederzijdse beschuldingen liepen uit de hand, media en activisten namen het op voor de ene van de andere partij en sleepten weer andere partijen bij het conflict. Na honderden artikelen waren de onderlinge verhoudingen dusdanig verziekt dat een klein conflict between een christelijke handelaar en een moslimklant uit de hand liep.
Beide partijen zochten opnieuw steun bij geloofsgenoten, die drie dagen lang elkaars bezittingen kapot maakten. Een groep gewapende moslims trok het dorp binnen en doodde 21 christenen. Als de beschuldigingen niet zo enorm door emotionele uitspraken in de media waren aangewakkerd, was er nooit zo'n escalatie geweest.
Het aantal artikelen over conflicten in Egypte is in de afgelopen tien jaar enorm toegenomen. Veel daarvan waren erg tendentieus. Er zijn redacties die emotionele en partijdige berichtgeving gebruiken omdat dit verkoopt. Onderzoek naar achtergronden worden niet nodig gevonden omdat het tijd en geld kost.
Egyptische journalisten vinden dat de media deze lokale journalisten beter op hun waarde moeten schatten.Ze moeten beter betaald en opgeleid worden zodat zij niet afhankelijk blijven van andere inkomsten en ze moeten leren om plaatselijke spanningen beter te berichten.
Prof Jihad Auda, socioloog aan de universiteit van Helwan, wijst op "het ontbreken van een goed toegankelijk archief voor journalisten die nu vaak op een conflict af worden gestuurd zonder iets af te weten van de historische en sociale achtergronden van een conflict.
Dat maakt veel dat rapportages niet tot de diepere oorzaken doordringen ", aldus Auda. "Lokale autoriteiten werken vaak ook niet mee door een wijd verspreid gebrek aan transparantie van overheidsbesluiten."
Een wat vreemd fenomeen binnen de Egyptische beeldhouwkunst is het zogenaamde reservehoofd. Er zijn zo'n dertig stuks van deze hoofden gevonden in Gizeh, Alle daterend uit de 4de Dynastie, de regeerperiode van Choefoe en Chafra. Ze zijn aangetroffen in mastabagraven, in een zijnis op de bodem van een schacht die naar de grafkamer leidt. In een van de nog ongeschonden graven is een reservehoofd aangetroffen, DAT naast de sarcofaag stond, dicht bij de overledene.
Het zijn geen fragmenten van andere beelden. De onderkant is aan de basis van de nek afgevlakt, Zodat de hoofden rechtop Konden staan. Dat is de reden waarom men er vanuit gaat dat het een solo-sculptuur was. Ze beelden mensen uit die kaalgeschoren en kortgeknipt zijn. Het grootste exemplaar is dertig centimeter hoog. μ Typisch is het Feit DAT bij alle hoofden de oren eraf zijn en in het achterhoofd een verticale inkeping zit.
Reservehoofd uit de 4de dynastie, Egyptisch Museum, Cairo
Er zijn Verschillende Argumenten aangevoerd om de betekenis en de Reden voor het vervaardigen van reservehoofden te verklaren. In de eerste plaats zou de angst om het hoofd in het hiernamaals te Verliezen door toedoen van demonen en van natuurlijk verval Kunnen een rol gespeeld hebben, vandaar de naam 'reservehoofden'. Ten tweede is het mogelijk een DAT-reservehoofd ook als grafbeeld was bedoeld. Maar zo'n beeld Werd Meestal in de serdab, een afgesloten cultuskamer in het graf, geplaatst.
Vanwege de schade aan de oren en de inkeping in het achterhoofd wordt gesuggereerd Dat de hoofden mogelijk Gebruikt zijn als mal voor een funerair masker. Verwijdering van het masker zou de beschadigingen hebben veroorzaakt. Maar voor een mal zou mannen hoogstwaarschijnlijk ander materiaal dan kalksteen genomen hebben. Ook is er gespeculeerd Dat de grafeigenaar het beeld van het hoofd als woonkamerdecoratie benutte. Maar ook deze theorie kan men op Geen enkele Manier staven. Gezien de visie van de Egyptenaren op een leven na de dood is het niet ondenkbeeldig Dat de vervaardiging van de hoofden is Bedoeld om het te conserveren in Verband met de wederopstanding. Immers, om te Kunnen voortleven in het hiernamaals was conservering van het lichaam een Noodzakelijke VOORWAARDE.
De Karakteristieke gelaatstrekken van de reservehoofden zijn opvallend. Bij de meest ontwikkelde werken is haast sprake van een portret. De interessante Stijl waarmee de hoofden zijn gemaakt, Tussen realisme en idealisering, laat Waarschijnlijk een van de vroegste voorbeelden van portretkunst zien. Men gaat er daarom vanuit, is dat het willen behouden van de eigenheid en uiterlijk de Werkelijke reden geweest voor het maken van reservehoofden.
Supreme leader Ayatollah Ali Khamenei said on Monday that Iran is set to deliver a punch that will stun world powers during this weeks 31st anniversary of the Islamic revolution.
The Iranian nation, with its unity and Gods grace, will punch the arrogance (Western powers) on the 22nd of Bahman (February 11) in a way that will leave them stunned, Khamenei, who is also Irans commander-in-chief, told a gathering of air force personnel.
Korte vertaling: De westerse machten zullen verbaasd staan wat wij met behulp van God de 11 februari a.s. aan de wereld zullen laten zien. En wij zullen de 11e de arrogante westerse wereld iets laten zien dat zij verstomd zullen staan. Aldus Ali Khamenei, de chef commander, die dit vertelde tegen een groep van zijn Luchtmacht personeel.
CAIRO Moslims en christenen eisen samen nieuwe wetgeving van het Egyptische parlement. De wetgeving moet christenen evenveel recht geven op het bouwen van kerken als moslims hebben voor het bouwen van moskees.
Dat meldde de nieuwsdienst AP vorige week. Moslims hebben voor de bouw van een moskee slechts toestemming nodig van een regionaal orgaan, terwijl voor kerkbouw door koptische christenen nu een handtekening van de president vereist is.
Moslims en christenen protesteerden verder tegen activiteiten van Egyptische splintergroeperingen, met het oog op de moord op zes koptische christenen en een moslim op kerstavond in het zuiden van Egypte.
De Egyptische overheid houdt vol dat verschillende religieuze groeperingen vreedzaam samenleven. De onlusten van zes januari waren niet religieus van aard, volgens de overheid
Donderdag aanstaande 11 februari start een driedelige lezingenreeks van de Uitstraling Permanente Vorming over Het Oude Nabije Oosten.
Donderdag 11 februari 2010 HET OUDSTE SCHRIFTSYSTEEM TER WERELD
Lezing door prof. dr. Michel Tanret, hoogleraar, vakgroep Talen en Culturen van het Nabije Oosten, Universiteit Gent. Hoe, waar en wanneer is het spijkerschrift ontstaan? Hoe zit het in elkaar en welke talen werden ermee geschreven? Wat waren de (onvoorziene) gevolgen van deze uitvinding in verband met de wereldvisie van de oude Meso potamiërs? Het oude Sumer is het kader waarin dit alles zich afspeelt, een wereldhandelsimperium en een van de eerste stedelijke beschavingscentra.
Donderdag 25 februari 2010 DE MESOPOTAMISCHE MYTHOLOGIE
Lezing door prof. dr. Michel Tanret, hoogleraar, vakgroep Talen en Culturen van het Nabije Oosten, Universiteit Gent. Aan de hand van de belangrijkste mythologische verhalen wordt het denken van de Sumeriërs en de Akkadiërs belicht. Ook worden hun concepties uiteengezet over het ontstaan van het universum, van de goden en de plaats van de mens in dit geheel.
Donderdag 4 maart 2010 SCHEEPVAART EN LUXEHANDEL IN HET OUDE NABIJE OOSTEN
Lezing door prof. dr. Eric Gubel, hoogleraar aan de vakgroep Kunstwetenschappen en Archeologie, Vrije Universiteit Brussel en departementshoofd Oudheid, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis. De lezing start met de vroegste contacten tussen Egypte en de Levant, de Mediterrane kust van het Oude Nabije Oosten. De invloed van deze kustvaart op de ontwikkeling van de plaatselijke kunst in beide gebieden komt aan bod, net zoals bij de bespreking van de nieuwe handelsroutes tijdens het tweede millennium die eerst Cyprus, en vervolgens Kreta verbinden met Egypte en de Levant. De Mykeense thalassocratie (14de-12de eeuw v.o.j.) opent de weg naar het westelijke Mediterrane bekken dat uiteindelijk in het Fenicische handelsnetwerk van een mare nostrum (onze zee) avant la lettre wordt opgenomen.
Praktische informatie DATA: 3 donderdagen: 11 en 25 februari & 4 maart 2010 TIJDSTIP: 14u00 LOCATIE: campus Etterbeek, Vrije Universiteit Brussel PRIJS UPV-LID: 7 euro per voordracht PRIJS NIET-LID: 8,5 euro per voordracht PERSONEEL EN STUDENTEN VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL: 1 euro per voordracht op vertoon van personeels- of studentenkaart MEER INFO & INSCHRIJVINGEN: UPV vzw, T 02 629 27 50, E upv@vub.ac.be, W www.vub.ac.be/UPV (online inschrijven mogelijk) !!! GELIEVE BIJ UW INSCHRIJVING STEEDS DE INSCHRIJVINGSCODE TE VERMELDEN !!!
Reeds in de antieke periode is er een beeld ontstaan van een esoterisch Egypte dat slechts in een losse samenhang met de historische werkelijkheid staat. Het presenteert Egypte's diepste als bron van alle geheime kennis.
Vanaf de Renaissance heeft dit beeld van Egypte een bijna onophoudelijke aantrekkingskracht uitgeoefend op de Europese ideeëngeschiedenis.
Niet alleen beroepen de alchemie, astrologie en andere geheime wetenschappen zich op het Esoterische Egypte, ook de Rozenkruisersbewegingen, de Vrijmetselaars en de Theosofen maken er gebruik van.
Hedendaagse Esoterische aspiraties, die in het dagelijkse leven een groot belang hebben gekregen, vinden in de Oud-Egyptische cultuur een onuitputtelijk ideeënreservoir en zijn ,zonder, zelfs ondenkbaar. Tegelijkertijd zorgen zij ervoor dat Egyptosofische denkbeelden een ongelooflijk breed publiek bereiken.
De Egyptologie is tot nu toe voor een groot gedeelte aan dit fenomeen voorbij gegaan.
De internationaal gerenommeerde egyptoloog Erik Hornung overwint de angst om het onderwerk te beroeren. Hij laat zien welk een invloed het Esoterische Egypte heeft gehad op tweeduizendjaar Europese geschiedenis.
Egyptisch-Franse archeologen hebben 4 oude waterputten opgegraven in El-Sharqiya provincie die dateren uit de 25e en 26e faraonische dynastieën.
De putten zijn onderdeel van een pas ontdekt Sacred Lake in een tempel voor de Egyptische godin Mut in de ruïnes van het oude Tanis
Supreme Council of Antiquities secretaris Algemeen Zahi Hawwas zei dat de putten variëren in vorm en grootte.
Twee van hen hebben ronde vormen met een diameter van 210-220 cm, terwijl de andere twee vierkante zijn.
Zij zijn gebruikt door de mensen voor dagelijks gebruik, voegde hij toe.
Het lag 12 meter onder de grond in de San al-Hagar archeologische site in het oosten van de Egyptische Nijl-delta en is 15 meter lang en 12 meter breed en opgebouwd uit kalksteen blokken. Het was in goede conditie.
Het was het tweede heilige meer op Tanis.
het eerste meer op de site werd gevonden in 1928. De godin Mut, soms afgebeeld als een gier, was de vrouw van Amon, de god van de wind en de adem van het leven. Ze was ook moeder van de maangod Khonsu.
In zijn kerk in het Egyptische Caïro drijft Makary Yunan de duivel uit. Met behulp van massamedia groeide hij uit tot een fenomeen. Christenen en moslims uit de hele wereld bezoeken de ceremonie.
Een flinke klap in haar gezicht haalt weinig uit. De door de duivel bezeten vrouw werpt zich krijsend op vader Makary Yunan, die nogmaals hard uithaalt. Een vijftal helpers houdt de vrouw in bedwang terwijl de priester het heilige water uit een plastic gietertje over haar heen sprenkelt. In de naam van Jezus Christus kom eruit, gemaand Makary de duivel die bezit van haar heeft genomen.
Trillend en schuimbekkend wordt de vrouw op de grond gelegd; haar pupillen zijn weggedraaid, zodat alleen het wit te zien is. Als haar adem schokkend weer op gang komt en haar ogen langzaam terugdraaien, gaat er een golf van opluchting door de stampvolle kerk: de duivel is verdreven.
De dienst op vrijdag in de St. Mark Koptische kerk in een christelijke volksbuurt van Caïro, eindigt steevast in een uitdrijving, het emotionele hoogtepunt van een helingceremonie waar zowel zieke christenen als moslims aan meedoen. De meesten van hen zijn niet bezeten door de duivel (in de Europese zin van het woord), maar lijden wel onder zijn werk via een kwade geest (djinn) die hun leven verstoort, zo blijkt uit de honderden brieven die vader Makary wekelijks krijgt van mensen die om zijn hulp vragen.
Hoewel haar vrienden en familie huiverig waren om de hulp van een christen in te roepen, besloot ze naar Egypte te reizen om de priester te raadplegen.
Omdat God een en dezelfde is heelt Makary zowel christenen als moslims. Als ze maar geloven in de kracht van Jezus, vertelt Makary . Hoewel moslims Jezus erkennen als een profeet, heeft hij niet dezelfde verheven positie als de profeet Mohammed. Daarom zijn moslims vaker bezeten door de duivel, verklaart Makary.
In Egypte, waar een lange traditie van gedeelde religieuze mystiek bestaat, zijn in zowel christelijke als islamitische kringen uitdrijvingen inmiddels gemeengoed geworden. Volgens Ahmed El-Akabaoui, professor in de psychiatrie aan de Al-Azhar universiteit in Caïro, gaat het echter om een pre-christelijk (en eveneens pre-islamitisch) gebruik.
Na een selectie van de brieven te hebben voorgelezen maakt Makary een rondgang langs de voorste rijen, die gereserveerd zijn voor de zieken, en besprenkelt hen met heilig water. Een massa hysterische vrouwen grotendeels bestaand uit gesluierde moslimas werpt zich op de priester. Ze schreeuwen en smeken om zijn zegening en om een druppel van het heilige water dat de kwaadaardige geesten uit hun leven moet verdrijven.
Het schouwspel wordt vastgelegd op camera, en is live te volgen op groot scherm buiten de kerk en in enkele andere kerken in de buurt, tot in Canada en de VS via een satellietverbinding.
Vader Makary heelt al 31 jaar mensen en is met behulp van de massamedia tot een fenomeen uitgegroeid, waar mensen van heinde en verre voor komen.
In het kantoor van vader Makary zit een 35-jarige vrouw uit Saoedi-Arabië met haar dochter. Sinds vijftien jaar lijdt ze onder de djinn die bezit van haar heeft genomen, het zou het werk zijn van haar jaloerse voormalige schoonmoeder. Ik ben constant nerveus, en word boos zonder reden, vertelt de vrouw, die niet met naam in de krant wil. Maar het grootste probleem is dat ik alle mannen haat.
Doordat ze geen seks met mannen kan hebben, vertelt ze, strandde ook haar tweede en derde huwelijk. Ze heeft alles geprobeerd, waaronder zwarte magie en islamitische uitdrijvingsriten, maar niets hielp. Op een dag kreeg ik een visioen waarin Maria en Jezus droevig keken. Ze stelden me voor aan een man, die ik later op televisie zou herkennen. Het was vader Makary. Desondanks worden de helingspraktijken van individuele priesters en imams gesteund door de religieuze autoriteiten. De religie heeft de folklore geïncorporeerd. Dat is een soort marketing, en ze verdienen er goed aan. Ze houden de traditie in stand om zieltjes te winnen.
Het gedoe met geesten is natuurlijk allemaal onzin, meent El-Akabaoui. Maar de meerderheid van de Egyptenaren denkt nog in termen van magie.
De populariteit van de helingceremonies duidt ook op een falen van de zorgsector, die in Egypte volgens Abakaoui in toenemende mate duur en onpersoonlijk is.
De professor ontkent niet dat de uitdrijvingen wel degelijk werken. Dat is het placebo-effect. Als je erin gelooft, werkt het In zoverre zijn de uitdrijvingen van groot nut voor de samenleving, geeft El-Akabaoui toe. De armoede is groot, en de voorzieningen slecht. Op sommige gebieden, zoals seksualiteit, rusten taboes die grote druk op de gesteldheid van mensen uitoefenen.
De sociale netwerksite Facebook zet aan tot overspel en is daarom anti-islamitisch.
05.02 De sociale netwerksite Facebook zet aan tot overspel en is daarom anti-islamitisch.
Dat zegt de Egyptische moslimgeleerde Sheikh Abdel Hamid al-Atras in een fatwa, een juridisch advies voor moslims.
Volgens een studie van het Nationaal Centrum voor Sociaal en Criminologisch Onderzoek wordt een op van vijf echtscheidingen in Egypte veroorzaakt door sociale netwerksites. Via digitale ontmoetingsplaatsen als Facebook leren de partners makkelijker andere mensen kennen, zeggen de onderzoekers.
Zondaars
De studie werd deze week gepubliceerd. De reactie kwam ogenblikkelijk. Moslims die nog van deze sociale netwerksites gebruik maken, zijn "zondaars", zegt Sheik Abdel Hamid al-Atras. Deze vooraanstaande soennigeleerde is het voormalige hoofd van de fatwacommissie van de Al Azhar-universiteit in Cairo. De universiteit werd opgericht in de tiende eeuw en geldt als voornaamste rechtsbron voor soennitische moslims.
Al-Atras vindt sociale netwerksites nuttig voor de verspreiding van de islam. Maar de meesten gebruiken ze voor buitenechtelijke relaties, zegt hij. Facebook "is een instrument dat de familie vernietigt omdat het de echtgenoten aanmoedigt om relaties te hebben met andere mensen die de islamitische shariawet overtreden", zegt hij in zijn fatwa.
"Terwijl een van de echtgenoten aan het werk is, is de ander online aan het chatten met iemand anders, een tijdverlies en een misprijzen van de sharia. Dit brengt de moslimfamilie in gevaar."
Ali Gomaa, de grootmoefti van Egypte, laakte vorige maand het gebruik van Koranverzen als beltonen (ringtones) op mobiele telefoonstellen
Voor het seizoen 2009-2010 staat een uitgebreid aanbod aan cursussen over het Oude Egypte op het programma. De cursussen vinden plaats in Amsterdam, Hilversum en Leiden. Op deze pagina staan ook de nog lopende cursussen seizoen 2008-2009 vermeld. Klik hier op Seizoen 2008-2009
Seizoen 2009-2010
Hieronder treft u de komende cursussen in het cursusaanbod voor het seizoen 2009-2010 aan. Bij alle cursussen staat aangegeven of er nog plaatsen beschikbaar zijn. Door op de foto of cursieve titel van een cursus te klikken, komt u op een volgende pagina terecht. Daar vindt u uitgebreide informatie over de betreffende cursus.
Amsterdam
Hilversum
Leiden
Religie Aanvang dinsdag 9 maart 2010. De cursus gaat door, nog plaatsen beschikbaar.
Kunst Aanvang dinsdag 12 januari 2010. De cursus is gestart.
Archeologie Aanvang dinsdag 6 oktober 2009. De cursus is afgerond.
Religie Aanvang dinsdag 9 maart 2010. De cursus gaat door, nog plaatsen beschikbaar.
Deze opleiding richt zich op alle facetten van de Egyptische taal en cultuur. Egyptologie bestaat uit een breed scala aan onderzoekssoorten die deels vreemd zijn aan westerse taal- en cultuurstudies. De totaal andere aard van de Egyptische cultuur vereist nu eenmaal een eigen aanpak. Het vakgebied is erg uitgebreid; een zeer lange periode staat centraal: van de prehistorie tot diep in onze middeleeuwen. De studie omvat alle facetten van de Egyptische cultuur in dat tijdvak: godsdienst, taal, literatuur, kunst, recht, economie etc.
Je volgt eerst een basisopleiding, waarna je je kan specialiseren in een van de grote aandachtsgebieden. Die gebieden zijn: filologisch onderzoek, archeologisch-kunsthistorisch onderzoek, de studie van het Grieks- en Romeins Egypte en Koptologie . Daarnaast leer je gebruik te maken van bronnenmateriaal om toegang te krijgen tot de denk- en leefwereld van de oude Egyptenaren.
Vakken Inleiding Middelegyptisch, inleiding Egyptische cultuurgeschiedenis, geschiedenis van het nabije oosten
Toelatingseisen
Vwo-profielen: C&M, E&M, N&G, N&T
Toekomstmogelijkheden
Als afgestudeerde kun je je studie voortzetten middels een masteropleiding. Maar je kunt natuurlijk na je bachelor al direct aan de slag. Een Egyptoloog kan gaan werken als docent bij diverse cursusinstellingen, in musea en als begeleider van culturele reizen. Verder is er werk te vinden in bibliotheken en uitgeverijen. Je zult begrijpen dat je als bachelor in een lagere functie start dan wanneer je je masteropleiding hebt afgerond.
AP op 04 februari '10, 20:26, bijgewerkt 4 februari 2010 20:30
ZAAFARANA - Egypte heeft donderdag een gerenoveerd klooster gepresenteerd, het oudste christelijke klooster ter wereld. De restauratie heeft acht jaar geduurd en heeft ruim tien miljoen euro gekost.
Het hoofd van de archeologische dienst, Zahi Hawass, opende het St. Anthoniusklooster en noemde het een teken van het vredig naast elkaar bestaan van christenen en moslims. Hiermee laten we de wereld zien dat wij graag de monumenten uit ons verleden willen herstellen, of ze nou koptisch zijn, joods of christelijk.
Hawass verwees in zijn toepspraak naar een incident van een kleine maand geleden, waarbij tijdens een beschieting van een koptische kerk zeven doden vielen.
Op de vraag of er een verband bestond tussen de schietpartij en het moment van de bekendmaking van de renovatie antwoordde Hawass: Het incident in boven-Egypte tussen twee broeders kan gebeuren. Ik wil dat iedereen dit incident vergeet.
Hij merkte op dat het renovatiewerk werd gedaan door moslims.
Ondanks het feit dat Egypte in Afrika ligt, zijn veel mensen bang om er in Egypte met vakantie te gaan vanwege de aanhoudende oorlog in het Midden-Oosten. De militaire officieren, moslims, christenen en politici zeggen dat het veilig is om een reis naar dat land maken. Ze zeggen dat zij van plan zijn zich te houden aan het vredesverdrag dat werd getekend tussen Egypte en Israël en dat ze op geen enkele manier de huidige oorlogen zullen beïnvloeden.
Egypte viel in het verleden ten prooi aan terrorisme met verschillende aanvallen. Sindsdien is de veiligheid verhoogd en zijn de veiligheidsmaatregelen aangescherpt,..
Toeristische politie is in al de toeristische plaatsen in Egypte klaar om de toeristen op vakantie te beschermen. Egypte heeft ook een mijlpaal bereikt bij het vergroten van de geheime politie die vermomd als toeristen zich rond trekpleisters en Ambassades begeven.
De meeste Egyptenaren leven van toeristen en de meesten daarom zijn steeds vriendelijk en doen ze er alles aan om ervoor te zorgen dat toeristen in Egypte veilig zijn van een aanval in het Midden-Oosten.
Er reizen niet veel Amerikanen naar Egypte en omdat zij altijd het doelwit van terroristen zijn, en daarom zullen de terroristen zich niet snel op Egypte richten. Veel terroristen zijn ook gericht op Israël en dit is een goede afleiding voor Egypte.
Veiligheidsmaatregelen in Egypte
Egypte is een zeer kindvriendelijke plek om naar te reizen en op vakantie te gaan, maar Zoals bij alle reizen in een vreemd land, dient voorzichtigheid in acht worden genomen.
- Wees alert, verblijf in groep indien mogelijk, en ga niet zwaaien met enorme bundels geld.
- In drukke gebieden, beschermt u uw bezittingen tegen mogelijke zakkenrollers, Vooral in de toeristische plekjes.
- Draag als vrouw geen kledij sterven te veel van uw huid blootgeeft.
- Als u wordt benaderd op een ongewenste manier, vraag dan gewoon op een stellige manier om met rust gelaten te worden. Als dit niet werkt, verhef je je stem en je zult zien dat ongewenste volgers je gerust laten.
- Leer een paar woorden van de lokale taal. Dit kan je helpen bv. bij het kopen van iets uit de winkel.
Als u deze veiligheidsmaatregelen in acht neemt dan kunt u zeker genieten van uw vakantie in Egypte.
De Egyptische religie was geen geloof met één enkele god of één scheppingsleer om het ontstaan der dingen te verklaren. Juist een groot aantal goden en godinnen konden naast elkaar bestaan en zich op allerlei manieren manifesteren. Om inzicht te krijgen in de godsdienstbeleving van de Egyptenaren verdiept deze cursus zich in de mythen, de oude verhalen over de goden. Van daaruit wordt de diepere betekenis van de rituelen in de tempels verklaard. Ook wordt de rijke offercultus voor de doden toegelicht. De cursus gaat in Amsterdam van start op dinsdag 9 maart 2010, in Hilversum op dinsdag 9 maart 2010 en in Leiden op zaterdag 13 maart 2010. Voor meer informatie klikt u hier op: Cursus Religie.
Cursus 'De Verborgen Tombe'
Vanaf maandag 1 maart 2010 verzorgt Huub Pragt in Utrecht een cursus van vier lessen over de regeringsperiode van hogepriesterkoning Mencheperra uit de 21ste dynastie. De cursus wordt gegeven voor HOVO Utrecht. Deze cursus vormt een zoektocht naar het nog niet ontdekte graf van Mencheperra. Momenteel zijn nog veertien plaatsen beschikbaar. Kijk voor meer informatie op: Cursus 'De Verborgen Tombe'.
Cursus 'Religie van het Oude Egypte'
De Egyptische religie was geen geloof met één enkele god of één scheppingsleer om het ontstaan der dingen te verklaren. Juist een groot aantal goden en godinnen konden naast elkaar bestaan en zich op allerlei manieren manifesteren. Om inzicht te krijgen in de godsdienstbeleving van de Egyptenaren verdiept deze cursus zich in de mythen, de oude verhalen over de goden. Van daaruit wordt de diepere betekenis van de rituelen in de tempels verklaard. Ook wordt de rijke offercultus voor de doden toegelicht. De cursus gaat in Amsterdam van start op dinsdag 9 maart 2010, in Hilversum op dinsdag 9 maart 2010 en in Leiden op zaterdag 13 maart 2010. Voor meer informatie klikt u hier op: Cursus Religie.
Reis 'Egypte in Rome, Florence en Turijn'
Van zaterdag 8 mei tot en met zaterdag 15 mei 2010 leidt Huub Pragt een reis naar Italië. De stad Rome staat bekend om zijn vele obelisken uit Egypte. Het Vaticaans museum herbergt een enorme verzameling aan Egyptische kunstschatten. We brengen ook een bezoek aan de beeldencollectie van het Museo Baracco. Een sfinxbeeld van koningin Hatsjepsoet is één van de topstukken dat niet mag worden gemist.Ook de stad Florence heeft een omvangrijke Egyptische collectie in het archeologische museum. Uiteraard wordt in deze Italiaanse kunststad ook een bezoek gebracht aan de vele bouwwerken uit de renaissance. De grootste Egyptische collectie van Italië is te vinden in Turijn. Deze bijzondere reis is tot stand gekomen in samenwerking met reisorganisatie Orion Reizen in Utrecht. Voor meer informatie klikt u hier op: 'Egypte in Rome, Florence en Turijn'.
Reis 'Meroë, Koesj en Nubië'
Van woensdag 27 oktober tot en met woensdag 10 november 2010 leidt Huub Pragt een bijzondere cultuurreis naar het noorden van Soedan en het zuiden van Egypte. Deze reis voert ons langs de belangrijkste monumenten uit de Meroïtische en Koesjitische koninkrijken in het noorden van Soedan. Tijdens de 25ste dynastie waren het de 'Zwarte Farao's' die vanuit hun residentie in Napata over Egypte regeerden . In de loop van de tweede week verplaatsen we ons naar het zuiden van Egypte. In een cruise over het Nassermeer worden de belangrijkste verplaatste Nubische monumenten bezichtigd. Een hoogtepunt vormt het bezoek aan de de tempels van Aboe Simbel. Deze bijzondere reis is tot stand gekomen in samenwerking met reisorganisatie Orion Reizen in Utrecht. Voor meer informatie klikt u hier op: 'Meroë, Koesj en Nubië'.
De Egyptische veiligheidsdienst heeft 25 Egyptenaren aangehouden die een aanslag planden op Joodse bedevaarders. Dat werd zondag bekendgemaakt.
De 25 verdachten werden aangehouden in de Nijldelta. Ze hadden explosieven en zelfgemaakte raketten bij zich.
De bende plande een aanslag op het graf van een Marokkaanse rabbijn uit de negentiende eeuw. In januari organiseren Israëlische Joden elk jaar een pelgrimstocht naar de tombe. Vorig jaar werd de tocht geannuleerd omwille van het Israëlische offensief in de Gazastrook.
Het is al de vierde keer in een jaar tijd dat in Egypte een groep wordt gearresteerd die een aanslag voorbereidt.
Op zondag 7 februari 2010 geeft Huub Pragt een lezing 'De Verborgen Tombe' in de Openbare Bibliotheek Rijswijk.
Op dinsdag 23 februari 2010 verzorgt Huub Pragt een lezing 'Wie was Toetanchamon?' in Het Museon in Den Haag. In deze lezing van twee uur verneemt u hoe het graf van Toetanchamon in 1922 werd ontdekt door Britse archeoloog Howard Carter. Prachtige grafschatten zoals het beroemde gouden mummiemasker zullen worden besproken. Dieper wordt ingegaan op de mysterieuze dood van de achttienjarige koning.
Voor meer informatie over deze twee lezingen klikt u hier op: lezingen.
Lezingen door anderen
Op dinsdagavond 16 februari 2010 geeft Daniel Soliman een lezing in Leiden onder de titel 'Koningsbeelden uit de Tweede Tussenperiode'. De Tweede Tussenperiode is relatief onbekend. Een groot aantal koningen regeert voor korte duur, soms naast elkaar, in verschillende dynastieën. Er lijken ook weinig koninklijke monumenten uit deze tijd bekend te zijn. De koninklijke kunst van de periode wordt vaak beschreven als inferieur aan de voorgaande Twaalfde Dynastie, en is ook weinig bekend. Daniel Soliman doet onderzoek naar koningsbeelden van de Dertiende, Zestiende en Zeventiende Dynastie die met zekerheid zijn gedateerd. Aan de hand van nauwkeurige beschrijvingen is het mogelijk om een set van stilistische kenmerken op te stellen voor de sculptuur van die tijd. Daniel zal deze illustreren en bespreken aan de hand van voorbeelden. Daarmee laat hij ook zien hoe fragmentarische, onbeschreven stukken mogelijk in de Tweede Tussenperiode geplaatst kunnen worden. Plaats: Leiden, Lipsius Gebouw. Zaal wordt nog bekend gemaakt. Aanvang 19.30 uur. Zaal open 19.15 uur. Einde ca. 20.30-20.45 uur. Toegang 8,-- voor Donateurs Huis van Horus & Mehen 10,-- voor anderen. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl of 020-6755033 020-6755033 na 19.00 uur.
Op dinsdag 23 februari 2010 geeft egyptoloog Bert Verrept een lezing in Leuven voor de vereniging Egyptologica Vlaanderen onder de titel 'De beeldencachette van Dokki Gel'. In 2003 vond een team van Zwitserse en Franse onderzoekers te Dokki Gel, vlakbij Kerma (in het Soedanese Nubië) een depot van beelden terug, die daar ooit in de lokale tempel stonden opgesteld. Uit de brokstukken konden onder andere levensgrote beelden van faraos Taharka en Tanoetamon (25ste dynastie) en hun Nubische opvolgers Anlamani, Senkamanisken en Aspelta gereconstrueerd worden. Dankzij de inscripties op de beelden heeft men Dokki Gel met de Egyptische stad Pnubs kunnen identificeren. In de lezing wordt de beeldenvondst binnen zijn archeologische, religieuze en ideologische context geplaatst. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in een zaal van het Monseigneur Sencie Instituut, Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven.
Op woensdagmiddag 24 februari 2010 geeft Marcel Zitman een lezing in Amsterdam onder de titel 'Op weg naar de eeuwigheid: begrafenisriten in het oude Egypte'. Het eeuwige leven na de dood lijkt voor de oude Egyptenaren vanzelfsprekend. Maar is dat wel zo? Afbeeldingen van begrafenisriten, de processie naar het graf en de dodencultus laten eigenlijk iets anders zien. De overledene moest uitgebreide rituelen ondergaan om het eeuwige leven te bereiken, voordat men het graf en het Hiernamaals kon binnengaan. Hoe verliep de laatste reis naar het graf en welke rol had het contact tussen de doden en de levenden? Plaats: Amsterdam, Allard Pierson Museum. Nina van Leer zaal Aanvang 14.00 uur. Einde 15.30 uur. Toegang Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl.
Op donderdag 25 februari 2010 geeft egyptoloog Bert Verrept een lezing in Gent voor de vereniging Egyptologica Vlaanderen onder de titel 'De beeldencachette van Dokki Gel'. In 2003 vond een team van Zwitserse en Franse onderzoekers te Dokki Gel, vlakbij Kerma (in het Soedanese Nubië) een depot van beelden terug, die daar ooit in de lokale tempel stonden opgesteld. Uit de brokstukken konden onder andere levensgrote beelden van faraos Taharka en Tanoetamon (25ste dynastie) en hun Nubische opvolgers Anlamani, Senkamanisken en Aspelta gereconstrueerd worden. Dankzij de inscripties op de beelden heeft men Dokki Gel met de Egyptische stad Pnubs kunnen identificeren. In de lezing wordt de beeldenvondst binnen zijn archeologische, religieuze en ideologische context geplaatst. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein. Het auditorium VIII is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan de eerste straat rechts de Hoveniersberg.
Op woensdagmiddag 3 maart 2010 geeft Willem van Haarlem een lezing in Amsterdam onder de titel 'De sarcofaag van Teuris in het Allard Pierson Museum: dodengeloof in Romeins Egypte'. De sarcofaag van Teuris in het Allard Pierson Museum is op het eerste gezicht een matig kunstvoorwerp. Bij nadere beschouwing blijkt echter dat deze kist uit de Romeinse tijd zorgvuldig is gedecoreerd. De versiering en de teksten tonen een schat aan informatie over de veranderende opvattingen rond de dood tijdens de Romeinse tijd in Egypte. Plaats: Amsterdam, Allard Pierson Museum. Nina van Leer zaal Aanvang 14.00 uur. Einde 15.30 uur. Toegang Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl.
Op dinsdagavond 16 maart 2010 geeft Ben Haring een lezing in Leiden onder de titel 'Het bestuur van de koninklijke necropolis van Thebe en zijn administratie'. De gemeenschap van de koninklijke grafarbeiders in het Egyptische Nieuwe Rijk heeft ons een bijzonder rijke schriftelijke documentatie nagelaten. De restanten van hun nederzetting (het hedendaagse Deir el-Medina) en de omgeving van hun werkplekken in het Dal der Koningen en het Dal der Koninginnen zijn de vindplaatsen van duizenden teksten, de meeste ervan ostraca (beschreven potscherven en kalksteenfragmenten), en een kleiner aantal papyri. Uit deze teksten komt een bijzonder gedetailleerd en levendig beeld naar voren van het leven en werk van de arbeiders. Dit beeld berust echter hoofdzakelijk op teksten uit het late Nieuwe Rijk (de 20ste dynastie), waaruit de meeste documenten stammen. Ook uit vroegere perioden is veel materiaal beschikbaar, maar hoe vroeger men in de tijd terug gaat, hoe minder teksten er voorhanden blijken. Daarbij zijn de teksten van zeer verschillende aard: hiëratisch, hiëroglifisch, en zelfs niet-schriftelijk - er bestond een systeem waarin de arbeiders alleen met persoonlijke merktekens werden aangeduid. Voor het vroege Nieuwe Rijk (de 18de dynastie) staan ons alleen deze merktekens ter beschikking. Wat vertellen deze bronnen ons bij elkaar? Betekenen verschillen in documentatie ook verschillen in bestuurlijke praktijk? Plaats: Leiden, Lipsius Gebouw. Zaal wordt nog bekend gemaakt. Aanvang 19.30 uur. Zaal open 19.15 uur. Einde ca. 20.30-20.45 uur. Toegang 8,-- voor Donateurs Huis van Horus & Mehen 10,-- voor anderen. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl of 020-6755033 020-6755033 na 19.00 uur.
Op dinsdag 16 maart 2010 geeft egyptoloog Herbert Verreth een lezing in Leuven voor de vereniging Egyptologica Vlaanderen onder de titel 'Het noorden van de Sinaï. een historisch en topografisch overzicht'. De regio langs de kust van de Middellandse Zee tussen Palestina en de Egyptische Delta is altijd een drukke doorgangsweg geweest voor handelaars, militairen en reizigers in het algemeen. Als grens-zone is het gebied zeer vaak in andere handen overgegaan, en Egypte bezat duidelijk niet steeds de controle over de regio. Enorme zandduinen en grote moerassen hebben er de doorgang in vele perioden niet gemakkelijker op gemaakt. Aanvankelijk waren er slechts enkele pleisterplaatsen waar de vermoeide reiziger aan drank en voedsel kon geraken, maar wanneer in de Romeinse en de Byzantijnse tijd de geologische omstandigheden verbeteren, ontstaan er een aantal bloeiende steden. Van oost naar west vinden we zo Gaza, Raphia, Rinokoloura, Ostrakine, Kasion, Pentaschoinon, Aphnaion, Gerra, Skenai en uiteindelijk Pelousion in de oostelijke Delta. De weg over de Isthmus tussen de Middellandse en de Rode Zee wordt beveiligd door de forten van Magdolos en Sile, die in de loop der eeuwen regelmatig van plaats veranderden maar hun naam behielden. De lezing biedt een beknopt overzicht van de bezettings-geschiedenis van deze regio, met speciale nadruk op de (weinige) sporen van specifiek Egyptische aanwezigheid. Voor wie de regio meer in detail wil kennen, of zich al goed wil voorbereiden op deze lezing, is er maar één adres: http://www.trismegistos.org/sinai/. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in een zaal van het Monseigneur Sencie Instituut, Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven.
Op donderdag 18 maart 2010 geeft egyptoloog Herbert Verreth een lezing in Gent voor de vereniging Egyptologica Vlaanderen onder de titel 'Het noorden van de Sinai. een historisch en topografisch overzicht'. De regio langs de kust van de Middellandse Zee tussen Palestina en de Egyptische Delta is altijd een drukke doorgangsweg geweest voor handelaars, militairen en reizigers in het algemeen. Als grens-zone is het gebied zeer vaak in andere handen overgegaan, en Egypte bezat duidelijk niet steeds de controle over de regio. Enorme zandduinen en grote moerassen hebben er de doorgang in vele perioden niet gemakkelijker op gemaakt. Aanvankelijk waren er slechts enkele pleisterplaatsen waar de vermoeide reiziger aan drank en voedsel kon geraken, maar wanneer in de Romeinse en de Byzantijnse tijd de geologische omstandigheden verbeteren, ontstaan er een aantal bloeiende steden. Van oost naar west vinden we zo Gaza, Raphia, Rinokoloura, Ostrakine, Kasion, Pentaschoinon, Aphnaion, Gerra, Skenai en uiteindelijk Pelousion in de oostelijke Delta. De weg over de Isthmus tussen de Middellandse en de Rode Zee wordt beveiligd door de forten van Magdolos en Sile, die in de loop der eeuwen regelmatig van plaats veranderden maar hun naam behielden. De lezing biedt een beknopt overzicht van de bezettings-geschiedenis van deze regio, met speciale nadruk op de (weinige) sporen van specifiek Egyptische aanwezigheid. Voor wie de regio meer in detail wil kennen, of zich al goed wil voorbereiden op deze lezing, is er maar één adres: http://www.trismegistos.org/sinai/. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein. Het auditorium VIII is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan de eerste straat rechts de Hoveniersberg.
Op donderdagmiddag 18 maart 2010 geeft Prof.dr. Olaf Kaper een lezing in Leiden onder de titel 'De 400 goden van Kellis: nieuwe inzichten uit het veldwerk in de oase Dachla, Egypte'. De lezing begint om 15.00 uur en vindt plaats in de filmzaal op de 2de verdieping van het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden. Deze lezing wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Instituut voor het Oude Nabije Oosten (NINO). Toegang tot het Rijksmuseum van Oudheden en de daarin gelegen filmzaal of lezingenzaal bedraagt 8,50. Gratis voor houders van een Museumjaarkaart, RoMeO-leden en studenten met collegekaart.
Op woensdag 24 maart 2010 geeft Jan Koek in Amsterdam een lezing onder de titel 'Angst voor de (tweede) dood: het dodengericht in het oude Egypte'. Vanaf ca. 1450 v. Christus verschijnt in Egypte voor het eerst de voorstelling van het dodengericht in dodenboek papyri en in graven. Dit gericht bestaat uit het wegen van het hart van de dode tegenover de veer van Ma-at, de godin van de kosmische orde en waarheid. Indien het hart te zwaar van zonden is, volgt de tweede en definitieve dood, de grootste angst voor de overledene. Heeft hij/zij tijdens het leven aan de moraal-ethische standaard van Ma-at voldaan? Deze lezing bekijkt de betekenis van het Egyptische dodengericht. Plaats: Amsterdam, Allard Pierson Museum. Nina van Leer zaal Aanvang 14.00 uur. Einde 15.30 uur. Toegang Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl.
Op woensdagmiddag 7 april 2010 geeft Olaf Kaper een lezing in Amsterdam onder de titel 'Water voor de overledene: de rol van de nabestaanden in het oude en moderne Egypte'. Voor de doden in het oude Egypte was een uitgebreid parcours uitgewerkt waarmee zij het eeuwige leven konden bereiken, en dat in het Dodenboek staat beschreven. Maar voor de nabestaanden waren er ook rituelen om hun contact met de overledene in stand te houden. Er moest regelmatig water en voedsel aan de dode worden gebracht, er werden bijeenkomsten gehouden bij het graf, en met name de oudste zoon had een belangrijke rol bij het voortzetten van de dodencultus.
In de loop van de geschiedenis van Egypte zijn de denkbeelden over de dood ingrijpend veranderd, maar juist in de rituelen rondom de rol van de nabestaanden zijn enkele tradities bewaard gebleven. In deze lezing worden de rituelen uit het dagelijks leven in het oude Egypte besproken en een vergelijking wordt gemaakt met de situatie in het moderne Egypte. Plaats: Amsterdam, Allard Pierson Museum. Nina van Leer zaal Aanvang 14.00 uur. Einde 15.30 uur. Toegang Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl.
Op donderdagmiddag 20 mei 2010 geeft dr. Maarten Raven een lezing in Leiden onder de titel 'Resultaten van opgravingsseizoen 2010 in Saqqara, Egypte'. De lezing begint om 15.00 uur en vindt plaats in de lezingenzaal op de 1ste verdieping van het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden. Deze lezing wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Instituut voor het Oude Nabije Oosten (NINO). Toegang tot het Rijksmuseum van Oudheden en de daarin gelegen filmzaal of lezingenzaal bedraagt 8,50. Gratis voor houders van een Museumjaarkaart, RoMeO-leden en studenten met collegekaart.