Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
Donderdag aanstaande 11 februari start een driedelige lezingenreeks van de Uitstraling Permanente Vorming over Het Oude Nabije Oosten.
Donderdag 11 februari 2010 HET OUDSTE SCHRIFTSYSTEEM TER WERELD
Lezing door prof. dr. Michel Tanret, hoogleraar, vakgroep Talen en Culturen van het Nabije Oosten, Universiteit Gent. Hoe, waar en wanneer is het spijkerschrift ontstaan? Hoe zit het in elkaar en welke talen werden ermee geschreven? Wat waren de (onvoorziene) gevolgen van deze uitvinding in verband met de wereldvisie van de oude Meso potamiërs? Het oude Sumer is het kader waarin dit alles zich afspeelt, een wereldhandelsimperium en een van de eerste stedelijke beschavingscentra.
Donderdag 25 februari 2010 DE MESOPOTAMISCHE MYTHOLOGIE
Lezing door prof. dr. Michel Tanret, hoogleraar, vakgroep Talen en Culturen van het Nabije Oosten, Universiteit Gent. Aan de hand van de belangrijkste mythologische verhalen wordt het denken van de Sumeriërs en de Akkadiërs belicht. Ook worden hun concepties uiteengezet over het ontstaan van het universum, van de goden en de plaats van de mens in dit geheel.
Donderdag 4 maart 2010 SCHEEPVAART EN LUXEHANDEL IN HET OUDE NABIJE OOSTEN
Lezing door prof. dr. Eric Gubel, hoogleraar aan de vakgroep Kunstwetenschappen en Archeologie, Vrije Universiteit Brussel en departementshoofd Oudheid, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis. De lezing start met de vroegste contacten tussen Egypte en de Levant, de Mediterrane kust van het Oude Nabije Oosten. De invloed van deze kustvaart op de ontwikkeling van de plaatselijke kunst in beide gebieden komt aan bod, net zoals bij de bespreking van de nieuwe handelsroutes tijdens het tweede millennium die eerst Cyprus, en vervolgens Kreta verbinden met Egypte en de Levant. De Mykeense thalassocratie (14de-12de eeuw v.o.j.) opent de weg naar het westelijke Mediterrane bekken dat uiteindelijk in het Fenicische handelsnetwerk van een mare nostrum (onze zee) avant la lettre wordt opgenomen.
Praktische informatie DATA: 3 donderdagen: 11 en 25 februari & 4 maart 2010 TIJDSTIP: 14u00 LOCATIE: campus Etterbeek, Vrije Universiteit Brussel PRIJS UPV-LID: 7 euro per voordracht PRIJS NIET-LID: 8,5 euro per voordracht PERSONEEL EN STUDENTEN VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL: 1 euro per voordracht op vertoon van personeels- of studentenkaart MEER INFO & INSCHRIJVINGEN: UPV vzw, T 02 629 27 50, E upv@vub.ac.be, W www.vub.ac.be/UPV (online inschrijven mogelijk) !!! GELIEVE BIJ UW INSCHRIJVING STEEDS DE INSCHRIJVINGSCODE TE VERMELDEN !!!
Reeds in de antieke periode is er een beeld ontstaan van een esoterisch Egypte dat slechts in een losse samenhang met de historische werkelijkheid staat. Het presenteert Egypte's diepste als bron van alle geheime kennis.
Vanaf de Renaissance heeft dit beeld van Egypte een bijna onophoudelijke aantrekkingskracht uitgeoefend op de Europese ideeëngeschiedenis.
Niet alleen beroepen de alchemie, astrologie en andere geheime wetenschappen zich op het Esoterische Egypte, ook de Rozenkruisersbewegingen, de Vrijmetselaars en de Theosofen maken er gebruik van.
Hedendaagse Esoterische aspiraties, die in het dagelijkse leven een groot belang hebben gekregen, vinden in de Oud-Egyptische cultuur een onuitputtelijk ideeënreservoir en zijn ,zonder, zelfs ondenkbaar. Tegelijkertijd zorgen zij ervoor dat Egyptosofische denkbeelden een ongelooflijk breed publiek bereiken.
De Egyptologie is tot nu toe voor een groot gedeelte aan dit fenomeen voorbij gegaan.
De internationaal gerenommeerde egyptoloog Erik Hornung overwint de angst om het onderwerk te beroeren. Hij laat zien welk een invloed het Esoterische Egypte heeft gehad op tweeduizendjaar Europese geschiedenis.
Egyptisch-Franse archeologen hebben 4 oude waterputten opgegraven in El-Sharqiya provincie die dateren uit de 25e en 26e faraonische dynastieën.
De putten zijn onderdeel van een pas ontdekt Sacred Lake in een tempel voor de Egyptische godin Mut in de ruïnes van het oude Tanis
Supreme Council of Antiquities secretaris Algemeen Zahi Hawwas zei dat de putten variëren in vorm en grootte.
Twee van hen hebben ronde vormen met een diameter van 210-220 cm, terwijl de andere twee vierkante zijn.
Zij zijn gebruikt door de mensen voor dagelijks gebruik, voegde hij toe.
Het lag 12 meter onder de grond in de San al-Hagar archeologische site in het oosten van de Egyptische Nijl-delta en is 15 meter lang en 12 meter breed en opgebouwd uit kalksteen blokken. Het was in goede conditie.
Het was het tweede heilige meer op Tanis.
het eerste meer op de site werd gevonden in 1928. De godin Mut, soms afgebeeld als een gier, was de vrouw van Amon, de god van de wind en de adem van het leven. Ze was ook moeder van de maangod Khonsu.
In zijn kerk in het Egyptische Caïro drijft Makary Yunan de duivel uit. Met behulp van massamedia groeide hij uit tot een fenomeen. Christenen en moslims uit de hele wereld bezoeken de ceremonie.
Een flinke klap in haar gezicht haalt weinig uit. De door de duivel bezeten vrouw werpt zich krijsend op vader Makary Yunan, die nogmaals hard uithaalt. Een vijftal helpers houdt de vrouw in bedwang terwijl de priester het heilige water uit een plastic gietertje over haar heen sprenkelt. In de naam van Jezus Christus kom eruit, gemaand Makary de duivel die bezit van haar heeft genomen.
Trillend en schuimbekkend wordt de vrouw op de grond gelegd; haar pupillen zijn weggedraaid, zodat alleen het wit te zien is. Als haar adem schokkend weer op gang komt en haar ogen langzaam terugdraaien, gaat er een golf van opluchting door de stampvolle kerk: de duivel is verdreven.
De dienst op vrijdag in de St. Mark Koptische kerk in een christelijke volksbuurt van Caïro, eindigt steevast in een uitdrijving, het emotionele hoogtepunt van een helingceremonie waar zowel zieke christenen als moslims aan meedoen. De meesten van hen zijn niet bezeten door de duivel (in de Europese zin van het woord), maar lijden wel onder zijn werk via een kwade geest (djinn) die hun leven verstoort, zo blijkt uit de honderden brieven die vader Makary wekelijks krijgt van mensen die om zijn hulp vragen.
Hoewel haar vrienden en familie huiverig waren om de hulp van een christen in te roepen, besloot ze naar Egypte te reizen om de priester te raadplegen.
Omdat God een en dezelfde is heelt Makary zowel christenen als moslims. Als ze maar geloven in de kracht van Jezus, vertelt Makary . Hoewel moslims Jezus erkennen als een profeet, heeft hij niet dezelfde verheven positie als de profeet Mohammed. Daarom zijn moslims vaker bezeten door de duivel, verklaart Makary.
In Egypte, waar een lange traditie van gedeelde religieuze mystiek bestaat, zijn in zowel christelijke als islamitische kringen uitdrijvingen inmiddels gemeengoed geworden. Volgens Ahmed El-Akabaoui, professor in de psychiatrie aan de Al-Azhar universiteit in Caïro, gaat het echter om een pre-christelijk (en eveneens pre-islamitisch) gebruik.
Na een selectie van de brieven te hebben voorgelezen maakt Makary een rondgang langs de voorste rijen, die gereserveerd zijn voor de zieken, en besprenkelt hen met heilig water. Een massa hysterische vrouwen grotendeels bestaand uit gesluierde moslimas werpt zich op de priester. Ze schreeuwen en smeken om zijn zegening en om een druppel van het heilige water dat de kwaadaardige geesten uit hun leven moet verdrijven.
Het schouwspel wordt vastgelegd op camera, en is live te volgen op groot scherm buiten de kerk en in enkele andere kerken in de buurt, tot in Canada en de VS via een satellietverbinding.
Vader Makary heelt al 31 jaar mensen en is met behulp van de massamedia tot een fenomeen uitgegroeid, waar mensen van heinde en verre voor komen.
In het kantoor van vader Makary zit een 35-jarige vrouw uit Saoedi-Arabië met haar dochter. Sinds vijftien jaar lijdt ze onder de djinn die bezit van haar heeft genomen, het zou het werk zijn van haar jaloerse voormalige schoonmoeder. Ik ben constant nerveus, en word boos zonder reden, vertelt de vrouw, die niet met naam in de krant wil. Maar het grootste probleem is dat ik alle mannen haat.
Doordat ze geen seks met mannen kan hebben, vertelt ze, strandde ook haar tweede en derde huwelijk. Ze heeft alles geprobeerd, waaronder zwarte magie en islamitische uitdrijvingsriten, maar niets hielp. Op een dag kreeg ik een visioen waarin Maria en Jezus droevig keken. Ze stelden me voor aan een man, die ik later op televisie zou herkennen. Het was vader Makary. Desondanks worden de helingspraktijken van individuele priesters en imams gesteund door de religieuze autoriteiten. De religie heeft de folklore geïncorporeerd. Dat is een soort marketing, en ze verdienen er goed aan. Ze houden de traditie in stand om zieltjes te winnen.
Het gedoe met geesten is natuurlijk allemaal onzin, meent El-Akabaoui. Maar de meerderheid van de Egyptenaren denkt nog in termen van magie.
De populariteit van de helingceremonies duidt ook op een falen van de zorgsector, die in Egypte volgens Abakaoui in toenemende mate duur en onpersoonlijk is.
De professor ontkent niet dat de uitdrijvingen wel degelijk werken. Dat is het placebo-effect. Als je erin gelooft, werkt het In zoverre zijn de uitdrijvingen van groot nut voor de samenleving, geeft El-Akabaoui toe. De armoede is groot, en de voorzieningen slecht. Op sommige gebieden, zoals seksualiteit, rusten taboes die grote druk op de gesteldheid van mensen uitoefenen.
De sociale netwerksite Facebook zet aan tot overspel en is daarom anti-islamitisch.
05.02 De sociale netwerksite Facebook zet aan tot overspel en is daarom anti-islamitisch.
Dat zegt de Egyptische moslimgeleerde Sheikh Abdel Hamid al-Atras in een fatwa, een juridisch advies voor moslims.
Volgens een studie van het Nationaal Centrum voor Sociaal en Criminologisch Onderzoek wordt een op van vijf echtscheidingen in Egypte veroorzaakt door sociale netwerksites. Via digitale ontmoetingsplaatsen als Facebook leren de partners makkelijker andere mensen kennen, zeggen de onderzoekers.
Zondaars
De studie werd deze week gepubliceerd. De reactie kwam ogenblikkelijk. Moslims die nog van deze sociale netwerksites gebruik maken, zijn "zondaars", zegt Sheik Abdel Hamid al-Atras. Deze vooraanstaande soennigeleerde is het voormalige hoofd van de fatwacommissie van de Al Azhar-universiteit in Cairo. De universiteit werd opgericht in de tiende eeuw en geldt als voornaamste rechtsbron voor soennitische moslims.
Al-Atras vindt sociale netwerksites nuttig voor de verspreiding van de islam. Maar de meesten gebruiken ze voor buitenechtelijke relaties, zegt hij. Facebook "is een instrument dat de familie vernietigt omdat het de echtgenoten aanmoedigt om relaties te hebben met andere mensen die de islamitische shariawet overtreden", zegt hij in zijn fatwa.
"Terwijl een van de echtgenoten aan het werk is, is de ander online aan het chatten met iemand anders, een tijdverlies en een misprijzen van de sharia. Dit brengt de moslimfamilie in gevaar."
Ali Gomaa, de grootmoefti van Egypte, laakte vorige maand het gebruik van Koranverzen als beltonen (ringtones) op mobiele telefoonstellen
Voor het seizoen 2009-2010 staat een uitgebreid aanbod aan cursussen over het Oude Egypte op het programma. De cursussen vinden plaats in Amsterdam, Hilversum en Leiden. Op deze pagina staan ook de nog lopende cursussen seizoen 2008-2009 vermeld. Klik hier op Seizoen 2008-2009
Seizoen 2009-2010
Hieronder treft u de komende cursussen in het cursusaanbod voor het seizoen 2009-2010 aan. Bij alle cursussen staat aangegeven of er nog plaatsen beschikbaar zijn. Door op de foto of cursieve titel van een cursus te klikken, komt u op een volgende pagina terecht. Daar vindt u uitgebreide informatie over de betreffende cursus.
Amsterdam
Hilversum
Leiden
Religie Aanvang dinsdag 9 maart 2010. De cursus gaat door, nog plaatsen beschikbaar.
Kunst Aanvang dinsdag 12 januari 2010. De cursus is gestart.
Archeologie Aanvang dinsdag 6 oktober 2009. De cursus is afgerond.
Religie Aanvang dinsdag 9 maart 2010. De cursus gaat door, nog plaatsen beschikbaar.
Deze opleiding richt zich op alle facetten van de Egyptische taal en cultuur. Egyptologie bestaat uit een breed scala aan onderzoekssoorten die deels vreemd zijn aan westerse taal- en cultuurstudies. De totaal andere aard van de Egyptische cultuur vereist nu eenmaal een eigen aanpak. Het vakgebied is erg uitgebreid; een zeer lange periode staat centraal: van de prehistorie tot diep in onze middeleeuwen. De studie omvat alle facetten van de Egyptische cultuur in dat tijdvak: godsdienst, taal, literatuur, kunst, recht, economie etc.
Je volgt eerst een basisopleiding, waarna je je kan specialiseren in een van de grote aandachtsgebieden. Die gebieden zijn: filologisch onderzoek, archeologisch-kunsthistorisch onderzoek, de studie van het Grieks- en Romeins Egypte en Koptologie . Daarnaast leer je gebruik te maken van bronnenmateriaal om toegang te krijgen tot de denk- en leefwereld van de oude Egyptenaren.
Vakken Inleiding Middelegyptisch, inleiding Egyptische cultuurgeschiedenis, geschiedenis van het nabije oosten
Toelatingseisen
Vwo-profielen: C&M, E&M, N&G, N&T
Toekomstmogelijkheden
Als afgestudeerde kun je je studie voortzetten middels een masteropleiding. Maar je kunt natuurlijk na je bachelor al direct aan de slag. Een Egyptoloog kan gaan werken als docent bij diverse cursusinstellingen, in musea en als begeleider van culturele reizen. Verder is er werk te vinden in bibliotheken en uitgeverijen. Je zult begrijpen dat je als bachelor in een lagere functie start dan wanneer je je masteropleiding hebt afgerond.
AP op 04 februari '10, 20:26, bijgewerkt 4 februari 2010 20:30
ZAAFARANA - Egypte heeft donderdag een gerenoveerd klooster gepresenteerd, het oudste christelijke klooster ter wereld. De restauratie heeft acht jaar geduurd en heeft ruim tien miljoen euro gekost.
Het hoofd van de archeologische dienst, Zahi Hawass, opende het St. Anthoniusklooster en noemde het een teken van het vredig naast elkaar bestaan van christenen en moslims. Hiermee laten we de wereld zien dat wij graag de monumenten uit ons verleden willen herstellen, of ze nou koptisch zijn, joods of christelijk.
Hawass verwees in zijn toepspraak naar een incident van een kleine maand geleden, waarbij tijdens een beschieting van een koptische kerk zeven doden vielen.
Op de vraag of er een verband bestond tussen de schietpartij en het moment van de bekendmaking van de renovatie antwoordde Hawass: Het incident in boven-Egypte tussen twee broeders kan gebeuren. Ik wil dat iedereen dit incident vergeet.
Hij merkte op dat het renovatiewerk werd gedaan door moslims.
Ondanks het feit dat Egypte in Afrika ligt, zijn veel mensen bang om er in Egypte met vakantie te gaan vanwege de aanhoudende oorlog in het Midden-Oosten. De militaire officieren, moslims, christenen en politici zeggen dat het veilig is om een reis naar dat land maken. Ze zeggen dat zij van plan zijn zich te houden aan het vredesverdrag dat werd getekend tussen Egypte en Israël en dat ze op geen enkele manier de huidige oorlogen zullen beïnvloeden.
Egypte viel in het verleden ten prooi aan terrorisme met verschillende aanvallen. Sindsdien is de veiligheid verhoogd en zijn de veiligheidsmaatregelen aangescherpt,..
Toeristische politie is in al de toeristische plaatsen in Egypte klaar om de toeristen op vakantie te beschermen. Egypte heeft ook een mijlpaal bereikt bij het vergroten van de geheime politie die vermomd als toeristen zich rond trekpleisters en Ambassades begeven.
De meeste Egyptenaren leven van toeristen en de meesten daarom zijn steeds vriendelijk en doen ze er alles aan om ervoor te zorgen dat toeristen in Egypte veilig zijn van een aanval in het Midden-Oosten.
Er reizen niet veel Amerikanen naar Egypte en omdat zij altijd het doelwit van terroristen zijn, en daarom zullen de terroristen zich niet snel op Egypte richten. Veel terroristen zijn ook gericht op Israël en dit is een goede afleiding voor Egypte.
Veiligheidsmaatregelen in Egypte
Egypte is een zeer kindvriendelijke plek om naar te reizen en op vakantie te gaan, maar Zoals bij alle reizen in een vreemd land, dient voorzichtigheid in acht worden genomen.
- Wees alert, verblijf in groep indien mogelijk, en ga niet zwaaien met enorme bundels geld.
- In drukke gebieden, beschermt u uw bezittingen tegen mogelijke zakkenrollers, Vooral in de toeristische plekjes.
- Draag als vrouw geen kledij sterven te veel van uw huid blootgeeft.
- Als u wordt benaderd op een ongewenste manier, vraag dan gewoon op een stellige manier om met rust gelaten te worden. Als dit niet werkt, verhef je je stem en je zult zien dat ongewenste volgers je gerust laten.
- Leer een paar woorden van de lokale taal. Dit kan je helpen bv. bij het kopen van iets uit de winkel.
Als u deze veiligheidsmaatregelen in acht neemt dan kunt u zeker genieten van uw vakantie in Egypte.
De Egyptische religie was geen geloof met één enkele god of één scheppingsleer om het ontstaan der dingen te verklaren. Juist een groot aantal goden en godinnen konden naast elkaar bestaan en zich op allerlei manieren manifesteren. Om inzicht te krijgen in de godsdienstbeleving van de Egyptenaren verdiept deze cursus zich in de mythen, de oude verhalen over de goden. Van daaruit wordt de diepere betekenis van de rituelen in de tempels verklaard. Ook wordt de rijke offercultus voor de doden toegelicht. De cursus gaat in Amsterdam van start op dinsdag 9 maart 2010, in Hilversum op dinsdag 9 maart 2010 en in Leiden op zaterdag 13 maart 2010. Voor meer informatie klikt u hier op: Cursus Religie.
Cursus 'De Verborgen Tombe'
Vanaf maandag 1 maart 2010 verzorgt Huub Pragt in Utrecht een cursus van vier lessen over de regeringsperiode van hogepriesterkoning Mencheperra uit de 21ste dynastie. De cursus wordt gegeven voor HOVO Utrecht. Deze cursus vormt een zoektocht naar het nog niet ontdekte graf van Mencheperra. Momenteel zijn nog veertien plaatsen beschikbaar. Kijk voor meer informatie op: Cursus 'De Verborgen Tombe'.
Cursus 'Religie van het Oude Egypte'
De Egyptische religie was geen geloof met één enkele god of één scheppingsleer om het ontstaan der dingen te verklaren. Juist een groot aantal goden en godinnen konden naast elkaar bestaan en zich op allerlei manieren manifesteren. Om inzicht te krijgen in de godsdienstbeleving van de Egyptenaren verdiept deze cursus zich in de mythen, de oude verhalen over de goden. Van daaruit wordt de diepere betekenis van de rituelen in de tempels verklaard. Ook wordt de rijke offercultus voor de doden toegelicht. De cursus gaat in Amsterdam van start op dinsdag 9 maart 2010, in Hilversum op dinsdag 9 maart 2010 en in Leiden op zaterdag 13 maart 2010. Voor meer informatie klikt u hier op: Cursus Religie.
Reis 'Egypte in Rome, Florence en Turijn'
Van zaterdag 8 mei tot en met zaterdag 15 mei 2010 leidt Huub Pragt een reis naar Italië. De stad Rome staat bekend om zijn vele obelisken uit Egypte. Het Vaticaans museum herbergt een enorme verzameling aan Egyptische kunstschatten. We brengen ook een bezoek aan de beeldencollectie van het Museo Baracco. Een sfinxbeeld van koningin Hatsjepsoet is één van de topstukken dat niet mag worden gemist.Ook de stad Florence heeft een omvangrijke Egyptische collectie in het archeologische museum. Uiteraard wordt in deze Italiaanse kunststad ook een bezoek gebracht aan de vele bouwwerken uit de renaissance. De grootste Egyptische collectie van Italië is te vinden in Turijn. Deze bijzondere reis is tot stand gekomen in samenwerking met reisorganisatie Orion Reizen in Utrecht. Voor meer informatie klikt u hier op: 'Egypte in Rome, Florence en Turijn'.
Reis 'Meroë, Koesj en Nubië'
Van woensdag 27 oktober tot en met woensdag 10 november 2010 leidt Huub Pragt een bijzondere cultuurreis naar het noorden van Soedan en het zuiden van Egypte. Deze reis voert ons langs de belangrijkste monumenten uit de Meroïtische en Koesjitische koninkrijken in het noorden van Soedan. Tijdens de 25ste dynastie waren het de 'Zwarte Farao's' die vanuit hun residentie in Napata over Egypte regeerden . In de loop van de tweede week verplaatsen we ons naar het zuiden van Egypte. In een cruise over het Nassermeer worden de belangrijkste verplaatste Nubische monumenten bezichtigd. Een hoogtepunt vormt het bezoek aan de de tempels van Aboe Simbel. Deze bijzondere reis is tot stand gekomen in samenwerking met reisorganisatie Orion Reizen in Utrecht. Voor meer informatie klikt u hier op: 'Meroë, Koesj en Nubië'.
De Egyptische veiligheidsdienst heeft 25 Egyptenaren aangehouden die een aanslag planden op Joodse bedevaarders. Dat werd zondag bekendgemaakt.
De 25 verdachten werden aangehouden in de Nijldelta. Ze hadden explosieven en zelfgemaakte raketten bij zich.
De bende plande een aanslag op het graf van een Marokkaanse rabbijn uit de negentiende eeuw. In januari organiseren Israëlische Joden elk jaar een pelgrimstocht naar de tombe. Vorig jaar werd de tocht geannuleerd omwille van het Israëlische offensief in de Gazastrook.
Het is al de vierde keer in een jaar tijd dat in Egypte een groep wordt gearresteerd die een aanslag voorbereidt.
Op zondag 7 februari 2010 geeft Huub Pragt een lezing 'De Verborgen Tombe' in de Openbare Bibliotheek Rijswijk.
Op dinsdag 23 februari 2010 verzorgt Huub Pragt een lezing 'Wie was Toetanchamon?' in Het Museon in Den Haag. In deze lezing van twee uur verneemt u hoe het graf van Toetanchamon in 1922 werd ontdekt door Britse archeoloog Howard Carter. Prachtige grafschatten zoals het beroemde gouden mummiemasker zullen worden besproken. Dieper wordt ingegaan op de mysterieuze dood van de achttienjarige koning.
Voor meer informatie over deze twee lezingen klikt u hier op: lezingen.
Lezingen door anderen
Op dinsdagavond 16 februari 2010 geeft Daniel Soliman een lezing in Leiden onder de titel 'Koningsbeelden uit de Tweede Tussenperiode'. De Tweede Tussenperiode is relatief onbekend. Een groot aantal koningen regeert voor korte duur, soms naast elkaar, in verschillende dynastieën. Er lijken ook weinig koninklijke monumenten uit deze tijd bekend te zijn. De koninklijke kunst van de periode wordt vaak beschreven als inferieur aan de voorgaande Twaalfde Dynastie, en is ook weinig bekend. Daniel Soliman doet onderzoek naar koningsbeelden van de Dertiende, Zestiende en Zeventiende Dynastie die met zekerheid zijn gedateerd. Aan de hand van nauwkeurige beschrijvingen is het mogelijk om een set van stilistische kenmerken op te stellen voor de sculptuur van die tijd. Daniel zal deze illustreren en bespreken aan de hand van voorbeelden. Daarmee laat hij ook zien hoe fragmentarische, onbeschreven stukken mogelijk in de Tweede Tussenperiode geplaatst kunnen worden. Plaats: Leiden, Lipsius Gebouw. Zaal wordt nog bekend gemaakt. Aanvang 19.30 uur. Zaal open 19.15 uur. Einde ca. 20.30-20.45 uur. Toegang 8,-- voor Donateurs Huis van Horus & Mehen 10,-- voor anderen. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl of 020-6755033 020-6755033 na 19.00 uur.
Op dinsdag 23 februari 2010 geeft egyptoloog Bert Verrept een lezing in Leuven voor de vereniging Egyptologica Vlaanderen onder de titel 'De beeldencachette van Dokki Gel'. In 2003 vond een team van Zwitserse en Franse onderzoekers te Dokki Gel, vlakbij Kerma (in het Soedanese Nubië) een depot van beelden terug, die daar ooit in de lokale tempel stonden opgesteld. Uit de brokstukken konden onder andere levensgrote beelden van faraos Taharka en Tanoetamon (25ste dynastie) en hun Nubische opvolgers Anlamani, Senkamanisken en Aspelta gereconstrueerd worden. Dankzij de inscripties op de beelden heeft men Dokki Gel met de Egyptische stad Pnubs kunnen identificeren. In de lezing wordt de beeldenvondst binnen zijn archeologische, religieuze en ideologische context geplaatst. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in een zaal van het Monseigneur Sencie Instituut, Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven.
Op woensdagmiddag 24 februari 2010 geeft Marcel Zitman een lezing in Amsterdam onder de titel 'Op weg naar de eeuwigheid: begrafenisriten in het oude Egypte'. Het eeuwige leven na de dood lijkt voor de oude Egyptenaren vanzelfsprekend. Maar is dat wel zo? Afbeeldingen van begrafenisriten, de processie naar het graf en de dodencultus laten eigenlijk iets anders zien. De overledene moest uitgebreide rituelen ondergaan om het eeuwige leven te bereiken, voordat men het graf en het Hiernamaals kon binnengaan. Hoe verliep de laatste reis naar het graf en welke rol had het contact tussen de doden en de levenden? Plaats: Amsterdam, Allard Pierson Museum. Nina van Leer zaal Aanvang 14.00 uur. Einde 15.30 uur. Toegang Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl.
Op donderdag 25 februari 2010 geeft egyptoloog Bert Verrept een lezing in Gent voor de vereniging Egyptologica Vlaanderen onder de titel 'De beeldencachette van Dokki Gel'. In 2003 vond een team van Zwitserse en Franse onderzoekers te Dokki Gel, vlakbij Kerma (in het Soedanese Nubië) een depot van beelden terug, die daar ooit in de lokale tempel stonden opgesteld. Uit de brokstukken konden onder andere levensgrote beelden van faraos Taharka en Tanoetamon (25ste dynastie) en hun Nubische opvolgers Anlamani, Senkamanisken en Aspelta gereconstrueerd worden. Dankzij de inscripties op de beelden heeft men Dokki Gel met de Egyptische stad Pnubs kunnen identificeren. In de lezing wordt de beeldenvondst binnen zijn archeologische, religieuze en ideologische context geplaatst. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein. Het auditorium VIII is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan de eerste straat rechts de Hoveniersberg.
Op woensdagmiddag 3 maart 2010 geeft Willem van Haarlem een lezing in Amsterdam onder de titel 'De sarcofaag van Teuris in het Allard Pierson Museum: dodengeloof in Romeins Egypte'. De sarcofaag van Teuris in het Allard Pierson Museum is op het eerste gezicht een matig kunstvoorwerp. Bij nadere beschouwing blijkt echter dat deze kist uit de Romeinse tijd zorgvuldig is gedecoreerd. De versiering en de teksten tonen een schat aan informatie over de veranderende opvattingen rond de dood tijdens de Romeinse tijd in Egypte. Plaats: Amsterdam, Allard Pierson Museum. Nina van Leer zaal Aanvang 14.00 uur. Einde 15.30 uur. Toegang Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl.
Op dinsdagavond 16 maart 2010 geeft Ben Haring een lezing in Leiden onder de titel 'Het bestuur van de koninklijke necropolis van Thebe en zijn administratie'. De gemeenschap van de koninklijke grafarbeiders in het Egyptische Nieuwe Rijk heeft ons een bijzonder rijke schriftelijke documentatie nagelaten. De restanten van hun nederzetting (het hedendaagse Deir el-Medina) en de omgeving van hun werkplekken in het Dal der Koningen en het Dal der Koninginnen zijn de vindplaatsen van duizenden teksten, de meeste ervan ostraca (beschreven potscherven en kalksteenfragmenten), en een kleiner aantal papyri. Uit deze teksten komt een bijzonder gedetailleerd en levendig beeld naar voren van het leven en werk van de arbeiders. Dit beeld berust echter hoofdzakelijk op teksten uit het late Nieuwe Rijk (de 20ste dynastie), waaruit de meeste documenten stammen. Ook uit vroegere perioden is veel materiaal beschikbaar, maar hoe vroeger men in de tijd terug gaat, hoe minder teksten er voorhanden blijken. Daarbij zijn de teksten van zeer verschillende aard: hiëratisch, hiëroglifisch, en zelfs niet-schriftelijk - er bestond een systeem waarin de arbeiders alleen met persoonlijke merktekens werden aangeduid. Voor het vroege Nieuwe Rijk (de 18de dynastie) staan ons alleen deze merktekens ter beschikking. Wat vertellen deze bronnen ons bij elkaar? Betekenen verschillen in documentatie ook verschillen in bestuurlijke praktijk? Plaats: Leiden, Lipsius Gebouw. Zaal wordt nog bekend gemaakt. Aanvang 19.30 uur. Zaal open 19.15 uur. Einde ca. 20.30-20.45 uur. Toegang 8,-- voor Donateurs Huis van Horus & Mehen 10,-- voor anderen. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl of 020-6755033 020-6755033 na 19.00 uur.
Op dinsdag 16 maart 2010 geeft egyptoloog Herbert Verreth een lezing in Leuven voor de vereniging Egyptologica Vlaanderen onder de titel 'Het noorden van de Sinaï. een historisch en topografisch overzicht'. De regio langs de kust van de Middellandse Zee tussen Palestina en de Egyptische Delta is altijd een drukke doorgangsweg geweest voor handelaars, militairen en reizigers in het algemeen. Als grens-zone is het gebied zeer vaak in andere handen overgegaan, en Egypte bezat duidelijk niet steeds de controle over de regio. Enorme zandduinen en grote moerassen hebben er de doorgang in vele perioden niet gemakkelijker op gemaakt. Aanvankelijk waren er slechts enkele pleisterplaatsen waar de vermoeide reiziger aan drank en voedsel kon geraken, maar wanneer in de Romeinse en de Byzantijnse tijd de geologische omstandigheden verbeteren, ontstaan er een aantal bloeiende steden. Van oost naar west vinden we zo Gaza, Raphia, Rinokoloura, Ostrakine, Kasion, Pentaschoinon, Aphnaion, Gerra, Skenai en uiteindelijk Pelousion in de oostelijke Delta. De weg over de Isthmus tussen de Middellandse en de Rode Zee wordt beveiligd door de forten van Magdolos en Sile, die in de loop der eeuwen regelmatig van plaats veranderden maar hun naam behielden. De lezing biedt een beknopt overzicht van de bezettings-geschiedenis van deze regio, met speciale nadruk op de (weinige) sporen van specifiek Egyptische aanwezigheid. Voor wie de regio meer in detail wil kennen, of zich al goed wil voorbereiden op deze lezing, is er maar één adres: http://www.trismegistos.org/sinai/. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in een zaal van het Monseigneur Sencie Instituut, Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven.
Op donderdag 18 maart 2010 geeft egyptoloog Herbert Verreth een lezing in Gent voor de vereniging Egyptologica Vlaanderen onder de titel 'Het noorden van de Sinai. een historisch en topografisch overzicht'. De regio langs de kust van de Middellandse Zee tussen Palestina en de Egyptische Delta is altijd een drukke doorgangsweg geweest voor handelaars, militairen en reizigers in het algemeen. Als grens-zone is het gebied zeer vaak in andere handen overgegaan, en Egypte bezat duidelijk niet steeds de controle over de regio. Enorme zandduinen en grote moerassen hebben er de doorgang in vele perioden niet gemakkelijker op gemaakt. Aanvankelijk waren er slechts enkele pleisterplaatsen waar de vermoeide reiziger aan drank en voedsel kon geraken, maar wanneer in de Romeinse en de Byzantijnse tijd de geologische omstandigheden verbeteren, ontstaan er een aantal bloeiende steden. Van oost naar west vinden we zo Gaza, Raphia, Rinokoloura, Ostrakine, Kasion, Pentaschoinon, Aphnaion, Gerra, Skenai en uiteindelijk Pelousion in de oostelijke Delta. De weg over de Isthmus tussen de Middellandse en de Rode Zee wordt beveiligd door de forten van Magdolos en Sile, die in de loop der eeuwen regelmatig van plaats veranderden maar hun naam behielden. De lezing biedt een beknopt overzicht van de bezettings-geschiedenis van deze regio, met speciale nadruk op de (weinige) sporen van specifiek Egyptische aanwezigheid. Voor wie de regio meer in detail wil kennen, of zich al goed wil voorbereiden op deze lezing, is er maar één adres: http://www.trismegistos.org/sinai/. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein. Het auditorium VIII is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan de eerste straat rechts de Hoveniersberg.
Op donderdagmiddag 18 maart 2010 geeft Prof.dr. Olaf Kaper een lezing in Leiden onder de titel 'De 400 goden van Kellis: nieuwe inzichten uit het veldwerk in de oase Dachla, Egypte'. De lezing begint om 15.00 uur en vindt plaats in de filmzaal op de 2de verdieping van het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden. Deze lezing wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Instituut voor het Oude Nabije Oosten (NINO). Toegang tot het Rijksmuseum van Oudheden en de daarin gelegen filmzaal of lezingenzaal bedraagt 8,50. Gratis voor houders van een Museumjaarkaart, RoMeO-leden en studenten met collegekaart.
Op woensdag 24 maart 2010 geeft Jan Koek in Amsterdam een lezing onder de titel 'Angst voor de (tweede) dood: het dodengericht in het oude Egypte'. Vanaf ca. 1450 v. Christus verschijnt in Egypte voor het eerst de voorstelling van het dodengericht in dodenboek papyri en in graven. Dit gericht bestaat uit het wegen van het hart van de dode tegenover de veer van Ma-at, de godin van de kosmische orde en waarheid. Indien het hart te zwaar van zonden is, volgt de tweede en definitieve dood, de grootste angst voor de overledene. Heeft hij/zij tijdens het leven aan de moraal-ethische standaard van Ma-at voldaan? Deze lezing bekijkt de betekenis van het Egyptische dodengericht. Plaats: Amsterdam, Allard Pierson Museum. Nina van Leer zaal Aanvang 14.00 uur. Einde 15.30 uur. Toegang Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl.
Op woensdagmiddag 7 april 2010 geeft Olaf Kaper een lezing in Amsterdam onder de titel 'Water voor de overledene: de rol van de nabestaanden in het oude en moderne Egypte'. Voor de doden in het oude Egypte was een uitgebreid parcours uitgewerkt waarmee zij het eeuwige leven konden bereiken, en dat in het Dodenboek staat beschreven. Maar voor de nabestaanden waren er ook rituelen om hun contact met de overledene in stand te houden. Er moest regelmatig water en voedsel aan de dode worden gebracht, er werden bijeenkomsten gehouden bij het graf, en met name de oudste zoon had een belangrijke rol bij het voortzetten van de dodencultus.
In de loop van de geschiedenis van Egypte zijn de denkbeelden over de dood ingrijpend veranderd, maar juist in de rituelen rondom de rol van de nabestaanden zijn enkele tradities bewaard gebleven. In deze lezing worden de rituelen uit het dagelijks leven in het oude Egypte besproken en een vergelijking wordt gemaakt met de situatie in het moderne Egypte. Plaats: Amsterdam, Allard Pierson Museum. Nina van Leer zaal Aanvang 14.00 uur. Einde 15.30 uur. Toegang Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl.
Op donderdagmiddag 20 mei 2010 geeft dr. Maarten Raven een lezing in Leiden onder de titel 'Resultaten van opgravingsseizoen 2010 in Saqqara, Egypte'. De lezing begint om 15.00 uur en vindt plaats in de lezingenzaal op de 1ste verdieping van het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden. Deze lezing wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Instituut voor het Oude Nabije Oosten (NINO). Toegang tot het Rijksmuseum van Oudheden en de daarin gelegen filmzaal of lezingenzaal bedraagt 8,50. Gratis voor houders van een Museumjaarkaart, RoMeO-leden en studenten met collegekaart.
Het Egyptisch antwoord op de smokkelaarstunnels in de Gazastrook, een diep in de aarde reikende stalen wand, is volgens een krantenbericht zo goed als klaar. De bouw bevindt zich in zijn "eindstadium", schreef de in Kairo verschijnende krant al-Masri al-Youm.
Het omstreden bouwwerk zal onderden tunnelgangen afsnijden, die onder de grens doorlopen en waarlangs goederen voor dagelijks gebruik alsook wapens de Gazastrook worden binnengesmokkeld. Het Palestijns gebied aan de Middellandse Zee wordt door Hamas gecontroleerd en aan zijn land-en zeegrenzen door Israël en Egypte nagenoeg hermetisch afgesloten.
Vijf tunnels Kairo heeft de bouw van de ondergrondse stalen constructie tot nog toe niet officieel toegegeven. De Egyptische president Hosni Moebarak sprak een week geleden enkel van een "Versterking van de grensbevestigingen" aan de Gazastrook. Daarbij gaat het om een "soevereine aangelegenheid" in samenhang met de eigen veiligheid van Egypte, die niet ter discussie staat. Maandag verklaarden Egyptische veiligheidsbronnen dat onder de grens met de Gazastrook vijf tunnels zijn ontdekt, waarlangs zelfs personenwagens en motoren kunnen gesmokkeld worden.
Dieper gegraven Gebruikers van de tunnels hadden vroeger al gezegd dat de stalen wand hun activiteiten niet wezenlijk zal hinderen . Vele tunnels liggen nu al meer dan twintig meter diep onder grond, dieper dan de nieuwe constructie zal reiken. Nieuwe tunnels worden in elk geval al veel dieper gegraven. (belga / odbs)
1.Fotograferen In Egyptisch Museum - Cairo, Egypte
In het Egyptisch museum in Cairo, mag je absoluut niet fotograferen. Voor je het museum ingaat moet je je camera inleveren. Jammer maar begrijpelijk. Echter als je de moeite wilt nemen ook de pyramide van Djoser te bezoeken net buiten Cairo, dan kun je ook het nieuwe museum bezoeken dat hier net is gebouwd. Niet zo uitgebreid als Cairo, maar toch een museum met prachtige vondsten en kunst. Hier mag je WEL fotograferen. Deze pyramide met bijgebouwen is minstens zo interessant als de pyramiden van Gizeh.
2. TAXI ...???
In een wereldstad als Cairo rijden duizenden taxi's rond, die allemaal willen dat jij als rijke toerist in hun taxi stapt... En als je dat doet is een woordenwisseling over het te betalen bedrag eerder regel dan uitzondering. Hier een paar tips om dat te voorkomen (en nee, van te voren een prijs afspreken werkt absoluut niet, behalve soms als je een 5x te hoge prijs afspreekt):
- Stap gewoon in een taxi en zeg waar je heen wilt. Bespreek het bedrag niet (voor c.a. 60 pond kan je als toerist van de ene naar de andere kant van cairo rijden). - Geef als je uitstapt het geld opgerold aan de taxichauffeur (zo doen de locals het ook) en loop in de tegenover gestelde richting weg. Anders zal hij geheid achter je aan lopen om meer geld te krijgen. - Wil je geen taxi en heb je het een beetje gehad met het getoeter/taxi?!? Ga dan simpelweg aan de andere kant van de weg lopen, taxi die in tegenovergestelde richting rijden stoppen echt niet. - Wil je taxichauffeur met je op de foto? Dat kan je gerust doen, hij zal je foto waarschijnlijk in zijn gastenboek plakken om andere Nederlandse toeristen te laten zien dat hij 'friends from The Netherlands' heeft en ze echt niet zal afzetten :)
3.De Mystiek Van Het Soefidansen - Cairo, Egypte
In de moskee/madrasa van Al-Ghouri in islamitisch Cairo (nabij de groene voetgangersbrug) treedt iedere woensdag- en zaterdagavond een soefi-dansgroep op die ook internationaal een goede reputatie heeft. Ze beginnen al jaren (ook in mei vorig jaar nog) om 21.00 uur (in de praktijk 21.30 uur, met afwijkende tijden tijdens de Ramadan), maar je moet al vroeg (liefst 20.00 uur) aanwezig zijn om nog een enigszins goede plek te hebben. Het is niet zo groot en er komen best veel mensen op af. Het publiek bestaat m.n. uit toeristen, maar het optreden zelf is niet alleen maar voor toeristen bedoeld. Het optreden duurt 1 tot 1,5 uur, afhankelijk van de samenstelling van de groep. De toegang is gratis, want het wordt zwaar gesponsord door Susan Mubarak, de vrouw van de president. Je mag wel fotograferen (een goede flits is noodzakelijk) maar niet filmen (ze zijn bang dat hun choreografie gekopieerd wordt, ze zijn immers echt goed).
Nadert het mysterie van de mummies zijn ontknoping?
Nadert het mysterie van de mummies zijn ontknoping?
GESCHIEDENIS1 februari 2010 om 10:53 uur0 reactiesAuteur: Caroline Hoek
Nog heel even geduld en dan weten we meer. Tenminste..als het goed is. Op woensdag 17 februari geven de Egyptenaren de resultaten van een grondige DNA-test van s werelds meest bekende farao vrij. Deze resultaten zouden eeuwenoude mysteries zoals de afkomst van Toetanchamon moeten oplossen.
De DNA-test is onderdeel van een veel groter en ambitieus plan. Egypte checkt op dit moment het DNA van honderden mummies in een poging familiebanden bloot te leggen. Met name de familie van Toetanchamon houdt de gemoederen bezig. Men weet namelijk niet wie zijn ouders zijn. Veel experts denken dat hij de zoon van Achnaton is. Deze farao probeerde het monotheïsme te introduceren. Hij regeerde zon 3500 jaar geleden en was onder meer getrouwd met Kiya. Zij zou Toetanchamons moeder zijn. Anderen menen echter dat hij de zoon van een veel onbekendere farao is die na Achnaton regeerde.
Toetanchamon was de laatste koning van Egyptes achttiende dynastie. Zijn regeringsperiode was roerig, omdat het door Achnaton gelanceerde monotheïsme tot een einde kwam en de macht van de priesters toenam.
De man die het voor het zeggen heeft als het gaat om de Egyptische archeologie, Zahi Hawass heeft ambitieuze plannen met de DNA-test. Zo is hij van plan alle koninklijke mummies en de 24 ongeïdentificeerde exemplaren die op dit moment in het Egyptische museum in Caïro liggen te onderzoeken. Volgens Hawass zullen de tests uitwijzen dat sommige koninklijke mummies die nu tentoongesteld worden andere namen blijken te dragen dan wordt aangenomen. Één van de belangrijkste doelen van het onderzoek is het vinden van Nefertiti. Zij was de vrouw van Achnaton en is beroemd om haar schoonheid.
Hawass heeft de DNA-test lang uit de buurt van zijn mummies weten te houden. Recent keurde hij de methode goed, maar de mummies mogen enkel door Egyptenaren onderzocht worden. In het Egyptische museum is een laboratorium ingericht. De kosten daarvan ongeveer vijf miljoen dollar zijn door Discovery Channel betaald.
Om ook enkele mysteries rondom de piramides op te lossen, worden robots naar binnen gestuurd. Zij gaan bijvoorbeeld de grote piramide van Khufu in om daar verborgen doorgangen te onderzoeken. In 2002 deed National Geographic al iets soortgelijks. Toen werden geheime deuren met koperen handvaten gevonden.
17 februari is het dus zover. Wat Hawass en de zijnen ons dan kunnen vertellen, is koffiedik kijken. Maar de verwachtingen zijn mede door de aankondiging die de Egyptenaren gisteren vrijgaven hooggespannen. We houden u op de hoogte!
CAIRO - Egyptische wetenschappers presenteren op 17 februari de resultaten van het DNA-onderzoek bij de wereldberoemde farao Toetanchamon. Dat maakte het Egyptische ministerie van Cultuur zondag bekend.
Wellicht wordt over twee weken een van de grote raadselen van het antieke Egypte opgelost. Wetenschappers vragen zich al decennia af of de jonge farao kinderen heeft verwekt. Toetanchamon stierf nog voor zijn twintigste onder mysterieuze omstandigheden. Zijn mummie was in 1922 aangetroffen in zijn ongeschonden graf, wat leidde tot een wereldwijde sensatie. In de tombe van de 'kindkoning' lagen twee doodgeboren, onvolgroeide baby's.
De Egyptische onderzoekers namen in 2008 DNA af bij de mummie en de foetussen. Toetanchamon regeerde in de veertiende eeuw voor het begin van onze jaartelling. ANP, Noordhollands Dagblad | Gepubliceerd op 31 januari 2010, 18:39
1.In Cairo moet je beslist naar het oude centrum gaan. Hier bevindt zich ook de koptische wijk .Erg leuk ,maar het mooiste vond ik de Hangende kerk, Al Muallaqa. Het is de oudste Christelijke plaats in Cairo. Het is een kleine kerk met een houten dak en het licht is er geweldig ! Er worden nog steeds diensten gehouden op Vrijdag van 8-11 uur en Zaterdag van 7-10 uur. In de buurt vind je ook nog een Grieks-orthodoxe kerk en klooster en een synagoge.
2.Egypte heeft een erg hoog verkeersdoden aantal en rijden in een auto is ,op zijn zwakst gezegd, "enerverender dan een ritje in de achtbaan".
Wees niet verbaasd om met 3 a 4 personen naast elkaar op een twee baans weg te rijden. Snelheidslimieten lijken minimaal verdubbeld te moeten worden om met de rest van het verkeer mee te kunnen en wees beducht op de gebruikelijke voetganger die midden op de snelweg samen met zijn gezinnetje aan het oversteken is. De meest idiote actie die ik zelf heb mogen zien was de bus vol met toeristen die op de snelweg midden in Cairo de verkeerde afslag had genomen en achteruit de oprit afreed terwijl de rest van het verkeer in 3 rijen dik er langs scheerde.
's Nachts blijf je de zelfde taferelen zien, maar dan in het pikdonker. Zeker buiten de stedelijke gebieden er nauwelijks tot geen verlichting. Veel chauffeurs rijden 's avonds met verschillende verlichting rond. De ene minuut word je verblind door auto's met groot licht, terwijl je 10 minuten later auto's tegenkomt waarvan alleen 1 knipperlicht aanstaat en verder geen enkele verlichting.
Mijn advies is dan ook om niet zelf een auto te huren om rond te rijden. Vanaf de achterbank in een busje of taxi is het al spannend genoeg en de prijs ligt niet veel hoger dan huren na wat onderhandeling. Verkeer in Egypte is al een toeristische attractie op zich, kijk alleen goed uit.
3.Als je het Egyptisch museum wil bezoeken raad ik je aan dit VROEG in de ochtend te doen voordat de busladingen toeristen komen. Ben je te laat dan sta je lange tijd in de rij om er in te komen. Zodra je binnen bent DIRECT doolopen naar de trappen achterin en eerst de speciale ruimte van Toetankhamon bezoeken. Je hebt dan alle tijd en ruimte om alles rustig te bekijken zonder dringen van omstanders. Als je hier klaar bent heb je rustig de tijd om verder te kijken in het museum.
Als kleine kunsthistorici-in-spe kwamen K & WH al in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Hoewel onze aandacht is inmiddels verschoven naar de periode rond 1900, is de liefde voor de antieke oudheid gebleven. Nu is er een tentoonstelling geopend die beide tijdsperioden verenigt:
Het Egypte van Gustave Flaubert
In 1849-1850 maakten schrijver Gustave Flaubert (1821-1880) en zijn goede vriend, fotograaf Maxime du Camp (1822-1894) een reis door Egypte. Geplaagd door Verveling,ontvluchtte Flaubert Frankrijk op zoek naar de betoverende schoonheid van 'de Oriënt'.
De reis ging van noord naar zuid: van Alexandrië naar de gigantische faraobeelden in Aboe Simbel (toen nog op hun originele plek). Met het relatief nieuwe medium fotografie legde du Camp onderweg vele monumentale locaties vast. Enorme sfinxen en heiligdommen waren destijds nog half onder zand bedolven. Behalve esthetisch aantrekkelijk, zijn deze foto's interessant als documentatie, omdat ze een Egypte tonen dat niet meer bestaat. Opgravingen, toerisme en stedenbouw hebben het land sindsdien onherroepelijk veranderd. Behalve reisindrukken, namen de twee vrienden ook souvenirs mee naar huis, waaronder (delen van) mummies.
Flaubert verzuchtte echter in zijn dagboek: "Oh, hoe graag zou ik alle vrouwen van de wereld opgeven, om de mummie van Cleopatra te bezitten!" (25 november 1849).
De Oriënt van zijn dromen heeft hij niet gevonden, Hij klaagt in zijn dagboek regelmatig verveeld en teleurgesteld te zijn. Toch zou de reis een blijvende indruk op hem achterlaten, zoals blijkt uit zijn latere Romeinse, Salammbô (1862). En hoe mooi Egypte ook was, er wqs de Verveling
Du Camp / Flaubert: een reis naar Egypte 1849
In de tentoonstelling zijn fragmenten uit Flaubert reisdagboek en brieven te zien, die 35 foto's begeleiden. Hiernaast zijn ruim 100 relevante voorwerpen opgesteld, waaronder een prachtige sarcofaag, grafbeeldjes, papyri en sfinxen. De tentoonstelling geeft zo een tijdsbeeld van Egypte door de ogen van 19de-eeuwse (Westerse) Reizigers, waarin literatuur, archeologie, oriëntalisme en fotografie samenkomen. Helaas is bij de tentoonstelling geen publicatie verschenen, des te meer reden om nog snel naar Leiden te gaan.
Vruchtbare Nijldelta: slachtoffer van klimaatverandering
Vruchtbare Nijldelta: slachtoffer van klimaatverandering
De Nijldelta is al sinds de oudheid het meest Vruchtbare deel van Egypte. Vele landbouwgewassen worden hier verbouwd. Maar voor hoelang nog? Klimaatverandering maakt van de zoute delta een woestenij. Boeren Moeten zand aanslepen om HUN akkers op te hogen. En als het zand op is? Dan rest er maar een optie: vertrekken.
Experts waarschuwen voor de gigantische impact die de klimaatverandering op de landbouw, het toerisme en de migratie in de Delta kan hebben. Ook de Kwetsbare ecosystemen in het gebied lopen gevaar. Een recent onderzoek van de Egyptische overheid heeft aangetoond DAT het zeewater in de toekomst gaat stijgen. Grote delen van de delta komen dan onder water te staan. De verwachting is dat het zeewater in 2025 zo'n dertig centimeter gestegen zal zijn. Daarmee komt 200 vierkante kilometer land onder water te staan, Moeten een half miljoen inwoners verhuizen en gaan 70.000 banen verloren. Er zou een tekort aan voedsel ontstaan, Waardoor Egypte tegen het eind van de eeuw zo'n zeven miljoen klimaatvluchtelingen zou tellen.
De Nijldelta levert éénderde van de gewassen die de bevolking van Egypte nodig heeft. Een groot deel van de landbouwproducten wordt geëxporteerd en vormt zo een Belangrijke bron van Inkomsten.
Klimaatveranderingen dwingen sommige boeren in de delta al om HUN land te verlaten. Anderen proberen HUN grond voldaan zand op te hogen. "Wij kopen deze zakken zand En dat kost veel geld," vertelt boer Elsayed Saad. "We gebruiken ze om een bed te maken waar de gewassen op groeien en zo Kunnen Kunnen we Bijblijven. "Net als de andere boeren Hij Moet deze procedure voor elke tien jaar herhalen om te Voorkomen DAT het water voor hem is.
Ondertussen Verschillende organisaties werken aan een oplossing die wat langer effectief is. Het bouwen van een muur bijvoorbeeld. Hierdoor zou de kust twee meter hoger komen te liggen en wordt Voorkomen DAT zout water in de grond sijpelt. De overheid is op de hoogte van het plan, maar heeft nog geen groen licht gegeven. Door het bouwen van een muur zouden de populaire strandresorts erop achteruit gaan.
Sommige Egyptenaren menen DAT Egypte net als andere Ontwikkelingslanden Moet lijden onder de fouten die het geïndustrialiseerde Westen heeft gemaakt. "Egypte is Verantwoordelijk voor slechts 0,6 procent van de broeikasgassen," vertelt Mohammed al-Raey van het regionale rampencentrum. Volgens hem loopt Niet alleen de Nijldelta gevaar, maar zou het zoute water ook het grondwater aantasten. "Er is geen twijfel over mogelijk DAT klimaatverandering een Bedreiging voor de Voedselvoorziening en sociale systemen is . Werkloze boeren Moeten ander werk zoeken, in Waardoor andere Gebieden ook weer werkloosheid ontstaat. En dat werkt criminaliteit in de hand. "Dus beschouwen wij dit als een kwestie van nationale veiligheid." Volgens hem zijn er Weliswaar oplossingen. "Als er Gebieden zijn sterven onderlopen dan Moeten we sterven voor visboerderijen gebruiken. Als er Gebieden zijn sterven Moeten beschermd worden, dan Moeten we sterven voldaan Beschermen muren. "
Het ziet er slecht uit voor de Kwetsbare en complexe ecosystemen van de Nijl. Temeer Omdat deze de afgelopen zestig jaar al enorm te lijden hebben gehad onder de aanleg van een hoge dam. De dam voorkomt Dat de Nijl Jaarlijks overloopt en zo veel verwoest. Maar Tegelijkertijd hebben de boeren die eigenlijk nodig, Omdat deze HUN land de nodige voedingsstoffen en Mineralen verschaft vloed.
Het eerste deel van de opgravingen aan de kant van een 2,7 kilometer lange weg uit de oudheid nadert zijn einde. Een deel van de straat die ooit de tempels in Luxor en Karnak met elkaar verbond, kan in maart al klaar zijn. De weg wordt afgebakend door 1.350 sfinxen aan beide zijden. 65 ervan zijn inmiddels blootgelegd.
Het pad werd in de tijd van farao Amenhotep III aangelegd. Hij regeerde zon 3350 jaar geleden. Het blootleggen van het pad en de sfinxen eromheen kost zon 60 miljoen Egyptische ponden. De helft ervan wordt gebruikt om de bewoners van de huizen die plaats moeten maken voor de oude weg te compenseren.
In maart wordt het eerste deel van het pad opgeleverd, maar de opgravingen gaan daarna nog gewoon door. Er liggen immers nog bijna 1300 sfinxen mythologische creaties met het lijf van een leeuw en in de meeste gevallen een hoofd van een mens op de archeologen te wachten.
In het gebied dat we hebben hersteld, hebben we vele sfinxen gevonden, vertelt archeoloog Zahi Hawass. We zullen de rest van de weg tot aan Karnak opgraven en dat kost nog jaren tijd.