Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
01-02-2010
Egypte maakt DNA-test Toetanchamon bekend
Egypte maakt DNA-test Toetanchamon bekend
CAIRO - Egyptische wetenschappers presenteren op 17 februari de resultaten van het DNA-onderzoek bij de wereldberoemde farao Toetanchamon. Dat maakte het Egyptische ministerie van Cultuur zondag bekend.
Wellicht wordt over twee weken een van de grote raadselen van het antieke Egypte opgelost. Wetenschappers vragen zich al decennia af of de jonge farao kinderen heeft verwekt. Toetanchamon stierf nog voor zijn twintigste onder mysterieuze omstandigheden. Zijn mummie was in 1922 aangetroffen in zijn ongeschonden graf, wat leidde tot een wereldwijde sensatie. In de tombe van de 'kindkoning' lagen twee doodgeboren, onvolgroeide baby's.
De Egyptische onderzoekers namen in 2008 DNA af bij de mummie en de foetussen. Toetanchamon regeerde in de veertiende eeuw voor het begin van onze jaartelling. ANP, Noordhollands Dagblad | Gepubliceerd op 31 januari 2010, 18:39
1.In Cairo moet je beslist naar het oude centrum gaan. Hier bevindt zich ook de koptische wijk .Erg leuk ,maar het mooiste vond ik de Hangende kerk, Al Muallaqa. Het is de oudste Christelijke plaats in Cairo. Het is een kleine kerk met een houten dak en het licht is er geweldig ! Er worden nog steeds diensten gehouden op Vrijdag van 8-11 uur en Zaterdag van 7-10 uur. In de buurt vind je ook nog een Grieks-orthodoxe kerk en klooster en een synagoge.
2.Egypte heeft een erg hoog verkeersdoden aantal en rijden in een auto is ,op zijn zwakst gezegd, "enerverender dan een ritje in de achtbaan".
Wees niet verbaasd om met 3 a 4 personen naast elkaar op een twee baans weg te rijden. Snelheidslimieten lijken minimaal verdubbeld te moeten worden om met de rest van het verkeer mee te kunnen en wees beducht op de gebruikelijke voetganger die midden op de snelweg samen met zijn gezinnetje aan het oversteken is. De meest idiote actie die ik zelf heb mogen zien was de bus vol met toeristen die op de snelweg midden in Cairo de verkeerde afslag had genomen en achteruit de oprit afreed terwijl de rest van het verkeer in 3 rijen dik er langs scheerde.
's Nachts blijf je de zelfde taferelen zien, maar dan in het pikdonker. Zeker buiten de stedelijke gebieden er nauwelijks tot geen verlichting. Veel chauffeurs rijden 's avonds met verschillende verlichting rond. De ene minuut word je verblind door auto's met groot licht, terwijl je 10 minuten later auto's tegenkomt waarvan alleen 1 knipperlicht aanstaat en verder geen enkele verlichting.
Mijn advies is dan ook om niet zelf een auto te huren om rond te rijden. Vanaf de achterbank in een busje of taxi is het al spannend genoeg en de prijs ligt niet veel hoger dan huren na wat onderhandeling. Verkeer in Egypte is al een toeristische attractie op zich, kijk alleen goed uit.
3.Als je het Egyptisch museum wil bezoeken raad ik je aan dit VROEG in de ochtend te doen voordat de busladingen toeristen komen. Ben je te laat dan sta je lange tijd in de rij om er in te komen. Zodra je binnen bent DIRECT doolopen naar de trappen achterin en eerst de speciale ruimte van Toetankhamon bezoeken. Je hebt dan alle tijd en ruimte om alles rustig te bekijken zonder dringen van omstanders. Als je hier klaar bent heb je rustig de tijd om verder te kijken in het museum.
Als kleine kunsthistorici-in-spe kwamen K & WH al in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Hoewel onze aandacht is inmiddels verschoven naar de periode rond 1900, is de liefde voor de antieke oudheid gebleven. Nu is er een tentoonstelling geopend die beide tijdsperioden verenigt:
Het Egypte van Gustave Flaubert
In 1849-1850 maakten schrijver Gustave Flaubert (1821-1880) en zijn goede vriend, fotograaf Maxime du Camp (1822-1894) een reis door Egypte. Geplaagd door Verveling,ontvluchtte Flaubert Frankrijk op zoek naar de betoverende schoonheid van 'de Oriënt'.
De reis ging van noord naar zuid: van Alexandrië naar de gigantische faraobeelden in Aboe Simbel (toen nog op hun originele plek). Met het relatief nieuwe medium fotografie legde du Camp onderweg vele monumentale locaties vast. Enorme sfinxen en heiligdommen waren destijds nog half onder zand bedolven. Behalve esthetisch aantrekkelijk, zijn deze foto's interessant als documentatie, omdat ze een Egypte tonen dat niet meer bestaat. Opgravingen, toerisme en stedenbouw hebben het land sindsdien onherroepelijk veranderd. Behalve reisindrukken, namen de twee vrienden ook souvenirs mee naar huis, waaronder (delen van) mummies.
Flaubert verzuchtte echter in zijn dagboek: "Oh, hoe graag zou ik alle vrouwen van de wereld opgeven, om de mummie van Cleopatra te bezitten!" (25 november 1849).
De Oriënt van zijn dromen heeft hij niet gevonden, Hij klaagt in zijn dagboek regelmatig verveeld en teleurgesteld te zijn. Toch zou de reis een blijvende indruk op hem achterlaten, zoals blijkt uit zijn latere Romeinse, Salammbô (1862). En hoe mooi Egypte ook was, er wqs de Verveling
Du Camp / Flaubert: een reis naar Egypte 1849
In de tentoonstelling zijn fragmenten uit Flaubert reisdagboek en brieven te zien, die 35 foto's begeleiden. Hiernaast zijn ruim 100 relevante voorwerpen opgesteld, waaronder een prachtige sarcofaag, grafbeeldjes, papyri en sfinxen. De tentoonstelling geeft zo een tijdsbeeld van Egypte door de ogen van 19de-eeuwse (Westerse) Reizigers, waarin literatuur, archeologie, oriëntalisme en fotografie samenkomen. Helaas is bij de tentoonstelling geen publicatie verschenen, des te meer reden om nog snel naar Leiden te gaan.
Vruchtbare Nijldelta: slachtoffer van klimaatverandering
Vruchtbare Nijldelta: slachtoffer van klimaatverandering
De Nijldelta is al sinds de oudheid het meest Vruchtbare deel van Egypte. Vele landbouwgewassen worden hier verbouwd. Maar voor hoelang nog? Klimaatverandering maakt van de zoute delta een woestenij. Boeren Moeten zand aanslepen om HUN akkers op te hogen. En als het zand op is? Dan rest er maar een optie: vertrekken.
Experts waarschuwen voor de gigantische impact die de klimaatverandering op de landbouw, het toerisme en de migratie in de Delta kan hebben. Ook de Kwetsbare ecosystemen in het gebied lopen gevaar. Een recent onderzoek van de Egyptische overheid heeft aangetoond DAT het zeewater in de toekomst gaat stijgen. Grote delen van de delta komen dan onder water te staan. De verwachting is dat het zeewater in 2025 zo'n dertig centimeter gestegen zal zijn. Daarmee komt 200 vierkante kilometer land onder water te staan, Moeten een half miljoen inwoners verhuizen en gaan 70.000 banen verloren. Er zou een tekort aan voedsel ontstaan, Waardoor Egypte tegen het eind van de eeuw zo'n zeven miljoen klimaatvluchtelingen zou tellen.
De Nijldelta levert éénderde van de gewassen die de bevolking van Egypte nodig heeft. Een groot deel van de landbouwproducten wordt geëxporteerd en vormt zo een Belangrijke bron van Inkomsten.
Klimaatveranderingen dwingen sommige boeren in de delta al om HUN land te verlaten. Anderen proberen HUN grond voldaan zand op te hogen. "Wij kopen deze zakken zand En dat kost veel geld," vertelt boer Elsayed Saad. "We gebruiken ze om een bed te maken waar de gewassen op groeien en zo Kunnen Kunnen we Bijblijven. "Net als de andere boeren Hij Moet deze procedure voor elke tien jaar herhalen om te Voorkomen DAT het water voor hem is.
Ondertussen Verschillende organisaties werken aan een oplossing die wat langer effectief is. Het bouwen van een muur bijvoorbeeld. Hierdoor zou de kust twee meter hoger komen te liggen en wordt Voorkomen DAT zout water in de grond sijpelt. De overheid is op de hoogte van het plan, maar heeft nog geen groen licht gegeven. Door het bouwen van een muur zouden de populaire strandresorts erop achteruit gaan.
Sommige Egyptenaren menen DAT Egypte net als andere Ontwikkelingslanden Moet lijden onder de fouten die het geïndustrialiseerde Westen heeft gemaakt. "Egypte is Verantwoordelijk voor slechts 0,6 procent van de broeikasgassen," vertelt Mohammed al-Raey van het regionale rampencentrum. Volgens hem loopt Niet alleen de Nijldelta gevaar, maar zou het zoute water ook het grondwater aantasten. "Er is geen twijfel over mogelijk DAT klimaatverandering een Bedreiging voor de Voedselvoorziening en sociale systemen is . Werkloze boeren Moeten ander werk zoeken, in Waardoor andere Gebieden ook weer werkloosheid ontstaat. En dat werkt criminaliteit in de hand. "Dus beschouwen wij dit als een kwestie van nationale veiligheid." Volgens hem zijn er Weliswaar oplossingen. "Als er Gebieden zijn sterven onderlopen dan Moeten we sterven voor visboerderijen gebruiken. Als er Gebieden zijn sterven Moeten beschermd worden, dan Moeten we sterven voldaan Beschermen muren. "
Het ziet er slecht uit voor de Kwetsbare en complexe ecosystemen van de Nijl. Temeer Omdat deze de afgelopen zestig jaar al enorm te lijden hebben gehad onder de aanleg van een hoge dam. De dam voorkomt Dat de Nijl Jaarlijks overloopt en zo veel verwoest. Maar Tegelijkertijd hebben de boeren die eigenlijk nodig, Omdat deze HUN land de nodige voedingsstoffen en Mineralen verschaft vloed.
Het eerste deel van de opgravingen aan de kant van een 2,7 kilometer lange weg uit de oudheid nadert zijn einde. Een deel van de straat die ooit de tempels in Luxor en Karnak met elkaar verbond, kan in maart al klaar zijn. De weg wordt afgebakend door 1.350 sfinxen aan beide zijden. 65 ervan zijn inmiddels blootgelegd.
Het pad werd in de tijd van farao Amenhotep III aangelegd. Hij regeerde zon 3350 jaar geleden. Het blootleggen van het pad en de sfinxen eromheen kost zon 60 miljoen Egyptische ponden. De helft ervan wordt gebruikt om de bewoners van de huizen die plaats moeten maken voor de oude weg te compenseren.
In maart wordt het eerste deel van het pad opgeleverd, maar de opgravingen gaan daarna nog gewoon door. Er liggen immers nog bijna 1300 sfinxen mythologische creaties met het lijf van een leeuw en in de meeste gevallen een hoofd van een mens op de archeologen te wachten.
In het gebied dat we hebben hersteld, hebben we vele sfinxen gevonden, vertelt archeoloog Zahi Hawass. We zullen de rest van de weg tot aan Karnak opgraven en dat kost nog jaren tijd.
CURSUSSEN OVER DE CULTUUR VAN HET OUDE EGYPTE cursus over Egyptische kunst, bouwkunst, godsdienst, dodengeloof, geschiedenis, literatuur, archeologie, architectuur, enz.
De cursussen zijn gerangschikt naar regio en startdatum - Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Brabant. Blader naar de regio van uw keuze met de schuifbalk rechts. Klik op de foto's voor alle cursusinformatie. Voor onze cursussen Hiërogliefen en Hiërogliefenschrift klikt u hier
Op dinsdagavond 16 februari 2010 geeft Daniel Soliman een lezing in Leiden onder de titel 'Koningsbeelden uit de Tweede Tussenperiode'. De Tweede Tussenperiode is relatief onbekend. Een groot aantal koningen regeert voor korte duur, soms naast elkaar, in verschillende dynastieën. Er lijken ook weinig koninklijke monumenten uit deze tijd bekend te zijn. De koninklijke kunst van de periode wordt vaak beschreven als inferieur aan de voorgaande Twaalfde Dynastie, en is ook weinig bekend. Daniel Soliman doet onderzoek naar koningsbeelden van de Dertiende, Zestiende en Zeventiende Dynastie die met zekerheid zijn gedateerd. Aan de hand van nauwkeurige beschrijvingen is het mogelijk om een set van stilistische kenmerken op te stellen voor de sculptuur van die tijd. Daniel zal deze illustreren en bespreken aan de hand van voorbeelden. Daarmee laat hij ook zien hoe fragmentarische, onbeschreven stukken mogelijk in de Tweede Tussenperiode geplaatst kunnen worden. Plaats: Leiden, Lipsius Gebouw. Zaal wordt nog bekend gemaakt. Aanvang 19.30 uur. Zaal open 19.15 uur. Einde ca. 20.30-20.45 uur. Toegang 8,-- voor Donateurs Huis van Horus & Mehen 10,-- voor anderen. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl of 020-6755033 020-6755033 na 19.00 uur.
Op dinsdag 23 februari 2010 geeft egyptoloog Bert Verrept een lezing in Leuven voor de vereniging Egyptologica Vlaanderen onder de titel 'De beeldencachette van Dokki Gel'. In 2003 vond een team van Zwitserse en Franse onderzoekers te Dokki Gel, vlakbij Kerma (in het Soedanese Nubië) een depot van beelden terug, die daar ooit in de lokale tempel stonden opgesteld. Uit de brokstukken konden onder andere levensgrote beelden van faraos Taharka en Tanoetamon (25ste dynastie) en hun Nubische opvolgers Anlamani, Senkamanisken en Aspelta gereconstrueerd worden. Dankzij de inscripties op de beelden heeft men Dokki Gel met de Egyptische stad Pnubs kunnen identificeren. In de lezing wordt de beeldenvondst binnen zijn archeologische, religieuze en ideologische context geplaatst. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in een zaal van het Monseigneur Sencie Instituut, Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven.
Op woensdagmiddag 24 februari 2010 geeft Marcel Zitman een lezing in Amsterdam onder de titel 'Op weg naar de eeuwigheid: begrafenisriten in het oude Egypte'. Het eeuwige leven na de dood lijkt voor de oude Egyptenaren vanzelfsprekend. Maar is dat wel zo? Afbeeldingen van begrafenisriten, de processie naar het graf en de dodencultus laten eigenlijk iets anders zien. De overledene moest uitgebreide rituelen ondergaan om het eeuwige leven te bereiken, voordat men het graf en het Hiernamaals kon binnengaan. Hoe verliep de laatste reis naar het graf en welke rol had het contact tussen de doden en de levenden? Plaats: Amsterdam, Allard Pierson Museum. Nina van Leer zaal Aanvang 14.00 uur. Einde 15.30 uur. Toegang Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn. Aanmelden gewenst via info@huisvanhorus.nl.
Op donderdag 25 februari 2010 geeft egyptoloog Bert Verrept een lezing in Gent voor de vereniging Egyptologica Vlaanderen onder de titel 'De beeldencachette van Dokki Gel'. In 2003 vond een team van Zwitserse en Franse onderzoekers te Dokki Gel, vlakbij Kerma (in het Soedanese Nubië) een depot van beelden terug, die daar ooit in de lokale tempel stonden opgesteld. Uit de brokstukken konden onder andere levensgrote beelden van faraos Taharka en Tanoetamon (25ste dynastie) en hun Nubische opvolgers Anlamani, Senkamanisken en Aspelta gereconstrueerd worden. Dankzij de inscripties op de beelden heeft men Dokki Gel met de Egyptische stad Pnubs kunnen identificeren. In de lezing wordt de beeldenvondst binnen zijn archeologische, religieuze en ideologische context geplaatst. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein. Het auditorium VIII is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan de eerste straat rechts de Hoveniersberg.
Tot en met zondag 4 april 2010 wordt de tentoonstelling 'Het Egypte van Gustave Flaubert' gehouden in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. 'Het Egypte van Gustave Flaubert' gaat over de reis door Egypte die de Franse schrijver Gustave Flaubert maakte in 1849 en 1850, samen met fotograaf Maxime Du Camp. De tentoonstelling combineert fragmenten uit Flauberts dagboek met de foto's van Du Camp en egyptische voorwerpen: info.
In het Allard Pierson Museum te Amsterdam zal van vrijdag 19 februari tot en met zondag 23 mei 2010 de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter, Het egyptisch dodengericht in perspectief' worden gepresenteerd. Voor de oude Egyptenaren was de laatste reis het belangrijkste. In het graf werd alles meegenomen wat nodig was voor het eeuwige leven in het hiernamaals. Mummies, sarcofagen en talloze grafgiften zijn hier de stille getuigen van. Deze laatste reis kon echter niet beginnen zonder eerst verantwoording af te leggen voor het doen en laten tijdens het leven. Van de Egyptenaren is het oudste uitgewerkte ritueel bekend waarin deze verantwoording na de dood centraal staat. De overledene moest zich namelijk rechtvaardigen voor een godenrechtbank. In de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter' wordt via een interculturele dialoog de vergelijking gemaakt tussen hedendaagse christelijke en islamitische denkbeelden rondom de dood en die van het Oude Egypte. De bezoeker legt als het ware de weg van de overleden Egyptenaar af en maakt onderweg steeds kennis met parallellen uit deze twee wereldreligies: info.
Tot en met zondag 31 januari 2010 is in het gebouw 'Alte Postdirektion' aan de Dammtorwall 4 in Hamburg de tentoonstelling 'Tutanchamun - Sein Grab und die Schätze' te zien. Het betreft een reproductie van de grafkamer van Toetanchamon en prachtige replica's van de voorwerpen uit zijn grafinventaris: info.
In het Ägyptisches Museum aan Regina-Pacis-Weg 7 in Bonn wordt tot en met zondag 30 mei 2010 de tentoonstelling 'Das geheimnisvolle Grab 63 - Die neueste Entdeckung aus dem Tal der Könige' gehouden. Te zien zijn de tekeningen van Susan Osgood die zij heeft gemaakt van de voorwerpen die door het team van Otto Schaden in het graf KV 63 zijn aangetroffen: info.
16 april 1977 en 5 oktober 1977 - gescheiden in 1996
Prins Fuad II van Egypte trouwt met Dominique-France Picard
Ahmad Fu'ād II (geboren op 16 januari 1952), koning van Egypte en Soedan, vorst van Nubië, Kordofan en Darfur, prins van Egypte, is de enige zoon koning Faroek I van Egypte en diens tweede echtgenote Narriman Sadek.
Dominique-France Picard (geboren op 23 november 1948 te Parijs), is de dochter van Robert Loeb en Paule Picard. Nadat Dominique vóór haar huwelijk het Islamitische geloof heeft aangenomen, krijgt zij de naam: Prinses Fadilaha.
De huwelijksvoltrekking:
De burgerlijke huwelijksvoltrekking vindt plaats op 16 april 1976 te Parijs, tijdens een intieme privéplechtigheid.
De kerkelijke huwelijksvoltrekking vindt plaats op 5 oktober 1977.
De bruid draagt een japon die is geinspireerd op de Arabische dracht. Haar beeldschone gelaat gaat half verborgen achter een sluier.
Tot de genodigden behoren de ouders van de bruid, ex-koning Nariman en vorst Rainier met echtgenote Gracia en zijn kinderen Caroline, Albert en Stephanie.
Bijzonderheden:
Op 23 juli 1952 leidde een staatsgreep in Egypte tot het gedwongen aftreden van koning Faroek. Op 26 juli 1952 wordt prind Fuad II, slechts een half jaar oud, uitgeroepen tot koning van Egypte.
Maar op 18 juni 1953 roept men Egypte uit tot republiek en dan vertrekt koning Faroek definitief met zijn gezin naar Monaco. Dankzij vorst Rainier III krijgt het gezin in 1959 het staatsburgerschap van Monaco.
Koning Faroek sterft op 18 maart 1965 in ballingschap in Monaco ten gevolge van een hartstilstand. Deze is veroorzaakt door overgewicht (hij woog bijna 140 kilo ! Dit werd veroorzaakt door een verwarde stofwisseling die hij overhield na een auto-ongeluk). Bij zijn overlijden bepaalde Faroek dat vorst Rainier III voogd over zijn zoon zou worden, maar ex-echtgenote Nariman eiste de voogdij op als natuurlijk recht;
Uiteindelijk is overeengekomen dat Fuad het Zwitserse internaat "Le Rosey" zou bezoeken;
Fuad heeft zich inmiddels met zijn moeder verzoend en zij is dan ook bij het huwelijk aanwezig. Ze krijgt zelfs een plaats achter haar zoon;
Het paar leert elkaar kennen op het Zwitserse internaat "Le Rosey";
Vóór haar huwelijk neemt Dominque het Islamitische geloof aan en daarbij kreeg zij de naam: Prinses Fadila;
Na haar ja-woord krijgt de bruid de titel: Hare Koninklijke Hoogheid Koningin Fadila van Egypte;
In 1996 eindigt het huwelijk in een scheiding en vraagt Fuad asiel aan in Zwitserland. Fadila blijft met de 3 kinderen achter in Parijs;
Fadila raakt in financiële problemen als Fuad de uitspraak van de Zwitserse rechtbank over het betalen van £750 alimentatie per maand negeert. Hij beschuldigt Fadila ervan lui en verkwistend te zijn en weigert haar daarom geld te betalen. Daardoor wordt Fadila in 2002 gedwongen haar Parijse appartement te verkopen om haar schulden te kunnen betalen. Haar bezittingen, waaronder de meubelen, heeft zij dan al moeten verkopen. In een interview zegt Fadila: "Ik heb geen enkel inkomen. In feite zijn mijn kinderen en ik de laatste jaren in leven gebleven dankzij de hulp van Saoedische en Marokkaanse koninklijke families.
Tot slot...
Na de huwelijksreis vestigt het paar zich in Parijs.
Het paar heeft samen 3 kinderen:
Mohammed Ali, geboren op 5 februari 1979 te Cairo;
OHM Sety - re-incarnatie van een oude Egyptische priesteres in de tempel van Seti 1 op Abydos
Ohm Seti was een zeer bekende dame die leefde en stierf in Abydos, ze werd getrokken naar Egypte door haar overtuiging dat zij de re-incarnatie van een priesteres Bentreshyt zoals bekend uit de tempel van Seti I in Abydos in Boven-Egypte, ze werd geboren in 1904 in Engeland en haar naam was Dorothy Louis Eady . Toen ze drie jaar oud was viel Dorothy van de trap en werd dood verklaard door de behandelend arts. Echter, een uur later zat ze rechtop in bed, perfect hersteld. Het was vanaf dit moment dat ze regelmatig begon te dromen over een oud gebouw met enorme kolommen, waarschijnlijk heeft dit ongeval bij haar oude herinneringen wakker uit haar onderbewuste, of herinneringen aan een ander leven van haar ziel gemaakt en naar boven gehaald. Zelf heb ik meerdere malen in onder andere Abydos mijn herinnerigen uit voorgaande levens in Egypte mogen "zien, "voelen" en "ruiken" sommige dienden zich spontaan aan en andere kwamen door middel van meditatie en regressie.
Wanneer Dorothy vier jaar oud is nemen haar ouders haar mee naar het British Museum en het was hier op de Egyptische afdeling dat Dorothy zich plotseling bewust werd dat ze 'thuis' kwam. Het effect op de 4 jarige kleuter was dat ze als een dolle door de gangen liep, en ze kuste de voeten van de oude beelden en uiteindelijk ging ze zitten aan de voeten van een mummie achter glas en weigeren te bewegen.
Drie jaar later zag Dorothy een foto in een tijdschrift van de tempel van Seti in Abydos en zij herkende direct de grote pilaren in het gebouw van haar steeds terugkerende droom. Ze vertelde haar vader dat de tempel haar thuis was, de plaats waar ze ooit woonde, maar was in de war omdat ze niet begreep de gebouwen in puin waren en er was geen tuin was.
Tijdens haar tienerjaren bracht Dorothy elk beschikbaar moment door met het studeren van Egyptologie. Ze heeft eigenlijk geleerd de hiërogliefen te interpreteren door de legendarische Sir Ernest Wallis Budge, de conservator in het British Museum van de Egyptische Oudheden Museum . Op haar 29ste reisde zij naar Egypte, trouwde ze met een eyptenaar en zij werd de eerste vrouw die ooit mocht werken voor het departement voor de Egyptische Oudheden. Dorothy had een zoon uit haar huwelijk, die ze de naam Seti gaf, tot grote ergernis van haar man. In overeenstemming met de Egyptische gewoonte vrouwen niet te noemen bij hun voornaam, werd Dorothy toen bekend als Ohm Seti, 'moeder van Seti'. Vele jaren later, in 1956 toen haar huwelijk ten einde was, ging ze eindelijk naar " huis " naar haar Abydos, waar ze bleef wonen in een klein boeren huisje tot haar dood in 1981.
Seti's tempel in Abydos was een tempel van constante toewijding voor Dorothy. Ze deed haar schoenen uit voor het binnentreden van de tempel en daar ging ze op de oude manier in aanbidding voor de oude Egyptische goden. Het was voornamelijk door middel van haar dromen, tot in detail opgeschreven in haar dagboeken en met behulp van een vorm van automatisch schrift, dat ze geloofde dat ze de reïncarnatie was van een veertien jaar oude maagdelijke priesteres genaamd Bentreshyt, die leefde in de tempel van Abydos tijdens het bewind van Seti I.
Zoals beschreven in haar dagboeken, geloofde Dorothy dat haar belangrijkste rol als Bentreshyt was, om een rol te spelen in de gedramatiseerde rituelen van de dood en opstanding van de Egyptische god Osiris, die gehouden werden in de tempel. Meer controversieel, Dorothy voerde ook aan dat Seti I verliefd was geworden op haar na een toevallige ontmoeting in de tempel tuinen toen ze was een jonge priesteres was aldaar. Het verhaal heeft een tragisch einde als het meisje ontdekt dat ze zwanger was na hun samenzijn, ze pleegde liever zelfmoord dan dat de zwangerschap bekend werd aan de Farao.
Door haar grondige kennis van alle Egyptische dingen, werd Dorothy een zeer populaire en gerespecteerde figuur in Abydos, mijn dierbare vriend Amir (priester uit menig vorig leven in Abydos) en in het huidige leven, kende Ohm seti uit zijn jonge jaren, ze gaf rondleidingen door de ruïnes, had een diep respect voor de tempel, eiste ook van haar bezoekers stilte en eerbied voor deze oude ehilige plek. Zij vertelde over de oude Egyptische feesten en vieringen van de tempel, sommige lokale Egyptenaren kwamen naar haar toe omdat zij ervan overtuigd waren dat ze de geheimen kende van de oude Egyptische magie en genezing. In feite was zij een groot voorstander van de oude Egyptische magie en de zeer reële macht van de Egyptische goden.
Ohm Seti wist dat er ooit een tuin bestond in de eeuwenoude tempel van Seti en ze adviseerde de autoriteiten waar ze precies moesten graven omdat ze de plekken herinnerde uit haar vorig leven. Ze was in staat om de exacte plaats waar er gegraven moet worden te lokaliseren. Ze had ook voorspeld dat er een tunnel liep onder het noordelijke deel van de tempel, hetgeen later werd bewezen door de graafwerkzaamheden. Nog een andere meer spectaculaire voorspelling - dat onder de tempel van Seti er een geheime kluis ligt met daarin een bibliotheek van verborgen historische en religieuze archieven - dit moet nog worden onderzocht door middel van opgravingen.
Ohm Sety was een ongewone en kleurrijke vrouw, die beschikte over gedetailleerde kennis van de Egyptologie en oude Egyptische magische en religieuze praktijken. Zij werd bewonderd door iedereen die haar ontmoette, ook door de talrijke Egyptologen die naast haar werkten in Abydos. De meeste onderzoekers zijn het erover eens dat het moeilijk geweest zou zijn voor haar om een dergelijke grondige kennis en begrip over het oude Egypte te verkrijgen via de reguliere kanalen zoals school en studie.
Zoals jullie intussen misschien ook al in onze papieren nieuwsbrief gelezen hebben, liggen de data en de onderwerpen voor de lezingen van februari en maart van Egyptologica Vlaanderen intussen vast.
Opgelet voor de geïnteresseerden voor de lezingen in Gent: omdat ons werd gesignaleerd dat auditorium V wat krap begon te worden, zijn we uitgeweken naar auditorium VIII (met nogmaals onze uitdrukkelijke dank aan iedereen die ons geholpen heeft in onze zoektocht naar een geschikt groter lokaal). Voor februari: Bert Verrept, De beeldencachette van Dokki Gel
In 2003 vond een team van Zwitserse en Franse onderzoekers te Dokki Gel, vlakbij Kerma (in Soedanees Nubië) een depot van beelden terug, die daar ooit in de lokale tempel opgesteld stonden. Uit de brokstukken konden onder andere levensgrote beelden van faraos Taharqa en Tanoetamon (25ste dynastie) en hun Nubische opvolgers Anlamani, Senkamanisken en Aspelta gereconstrueerd worden. Dankzij de inscripties op de beelden heeft men Dokki Gel met de Egyptische stad Pnubs kunnen identificeren. In de lezing wordt de beeldenvondst binnen zijn archeologische, religieuze en ideologische context geplaatst.
Leuven: dinsdag 23 februari 2010 Gent: donderdag 25 februari 2010 Voor maart: dr. Herbert Verreth, Het noorden van de Sinai. een historisch en topografisch overzicht
De regio langs de kust van de Middellandse Zee tussen Palestina en de Egyptische Delta is altijd een drukke doorgangsweg geweest voor handelaars, militairen en reizigers in het algemeen. Als grens-zone is het gebied zeer vaak in andere handen overgegaan, en Egypte bezat duidelijk niet steeds de controle over de regio. Enor-me zandduinen en grote moerassen hebben er de doorgang in vele perioden niet gemakkelijker op gemaakt. Aanvankelijk waren er slechts enkele pleisterplaatsen waar de vermoeide reiziger aan drank en voedsel kon geraken, maar wanneer in de Romeinse en de Byzantijnse tijd de geologische omstandigheden verbeteren, ontstaan er een aantal bloeiende steden. Van oost naar west vinden we zo Gaza, Raphia, Rinokoloura, Ostrakine, Kasion, Pentaschoinon, Aphnaion, Gerra, Skenai en uiteindelijk Pelousion in de oostelijke Delta. De weg over de Isthmus tussen de Middellandse en de Rode Zee wordt beveiligd door de forten van Magdolos en Sile, die in de loop der eeuwen regelmatig van plaats veranderden maar hun naam behielden. De lezing biedt een beknopt overzicht van de bezettings-geschiedenis van deze regio, met speciale nadruk op de (weinige) sporen van specifiek Egyptische aanwezigheid. Voor wie de regio meer in detail wil kennen, of zich al goed wil voorbereiden op deze lezing, is er maar één adres: http://www.trismegistos.org/sinai
Leuven: dinsdag 16 maart 2010 Gent: donderdag 18 maart 2010
De lezingen in Gent vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein (het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg); in Leuven traditiegetrouw in het Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven). De lezingen starten telkens om 20 uur.
BERGKWARTIER - Maandag 25 januari: Lezing Ex Oriente Lux. Het Vooraziatisch-Egyptisch Genootschap Ex Oriente Lux organiseert de lezing: de heer J.G. Koek: 'Ramses II als god'. Spreker zal ingaan op de vraag of Ramses II al tijdens zijn leven werd vereerd als god.
Aan de hand van een groot aantal voorbeelden zowel in Nubië (onder andere in de tempels van Aboe Simbel en Wadi es-Seboea), als in Egypte zelf (o.a. in de tempels van Luxor en Karnak, Thebe-West, Gizeh en de zogenaamde Horbeithstèles) zal getracht worden een antwoord te geven op deze vraag. Ook dia's worden hierbij getoond.
De toegang is vrij. Aanvang 20.00 uur Plaats: Bergkerk, Abraham Kuyperlaan 2, Amersfoort.
Wat is verder het historische Belang van de ontdekking van de karavaanweg? "Wij stellen vast dat de Egyptenaren, die tot dan toe alleen in het Nijldal zaten, vroeger dan verwacht hun grenzen overtraden.
In een oase in het midden van de woestijn stichtten ze een stad. Als je naar de grafomvang en de inhoud van de gesneden kijkt, moet het een belangrijke stad geweest zijn.
De chef veen deze nederzetting behoorden tot de Nationale top. Hun tombes zijn te vergelijken met de ambtenarengraven rondom de Piramides bij de hoofdstad Memphis. "
"Je kan je afvragen waarom de oude Egyptenaren zo'n nederzetting stichtten. Op hetzelfde moment startten ze ook ten zuiden van Egypte, in Nubie, met de bouw van forten. De Egyptenaren ondernamen dus naar beide kanten grootse operaties die een belangrijke betekenis hebben gehad voor be internationale politiek. Meestal neemt men echter aan dat Egypte pas vanaf 1550 voor Christus een imperialistische mogendheid werd. "
"Tot nu toe staat Ayn Asil in mijn vak als een geïsoleerd punt op de kaart. Het zou zijn alsof je Brugge opgraaft, zonder te weten wat België is in de Middeleeuwen. Dat is het spannende aan dit onderzoek. De ontdekte karavaanweg geeft een idee over het achterland van deze stad.
Zoals reeds gezegd hebben wij ontdekt dat de Egyptenaren een eeuw vroeger dan aangenomen werd, deze Oase bereikt hebben. De keramiek leert dat ze in 2450 voor Christus binnentrokken in wat volgens mij een totaal on-Egyptische omgeving moet zijn geweest.
Op dat moment Werd de Oase bevolkt door een herdersvolk van de zogenaamde
Sjeich Moeftah-cultuur.
Daarvan is nog vrij weinig bekend: het is een nieuwe 'Prehistorische cultuur. Sociologisch gezien heeft die inheemse door de Egyptische cultuur zijn intrede eigen karakter verloren: deze mensen zijn geassimileerd in de Egyptische cultuur. Een stukje kolonisatiegeschiedenis avant la lettre dus. "
Welke toekomstplannen heeft het onderzoeksteam nog? "We spelen met het idee om ons zelf ezeltjes aan te schaffen om te zien hoe je met een ezelskaravaan deze route aflegt. Niet elke ezel is geschikt voor geschikt voor dit soort ondernemingen. Het is dus hak je belangrijkdat De juiste soort ezel koopt!
Dat de oude Egyptenaren handelsexpedities vanuit het Nijldal opzetten, was al langer geweten. In een aantal graven zijn teksten aangetroffen van handelsreizigers die berichten over hun expedities.
De bekendste teksten zijn van de hand van een zekere Harchoef, van wie drie reisverslagen overgeleverd zijn. In het tweede reisverslag beschrijft hij gedetailleerd de weg die hij gevolgd heeft om uiteindelijk in Nubie, ten zuiden van Egypte, terecht te komen. Het is heel goed denkbaar dat Harchoef het in zijn reisverslag heeft over de karavaanroute die Harco Willems en zijn team ontdekt hebben.
"De tekst van Harchoef is een klassieker dat elke egyptoloog in zijn opleiding moet lezen.
Hij dateert uit 2350 voor Christus en bevat enorm veel informatie in vergelijking met andere reisverslagen uit die tijd. Deze man beschrijft hoe hij met zijn 300 ezels naar Nubie reist en onderweg allerlei staatjes passeert die zich blijkbaar langs de Nijl en in de woestijn bevonden.
Sommige staatjes waren hem vijandig gezind, andere toonden zich hulpvaardig. Verder bericht Harchoef over de exotische producten die hij van zijn reis meebracht voor de elite van zijn land, zoals ivoor en pantervellen. "
"Harchoefs reis begint in een stad in het Nijldal, die op dezelfde hoogte ligt als de plek waar de karavaanroute de Dakhla-Oase binnenkomt. Het is duidelijk dat hij vanuit deze stad naar het westen gaat uiteindelijk om tien zuiden van Egypte, in Nubie, aan te komen.
De precieze route kent niemand, wil de plaatsnamen Harchoef vermeldt, zijn niet geïdentificeerd sterven. Als je die route naar het Westen neemt, beland je in de Dakhla-Oase. Het is wel wat speculatief om te stellen dat de ontdekte karavaanroute de weg van Harchoef is, wil misschien lopen er daar nog meer onontdekte wegen.
Maar onwaarschijnlijk is het niet. Het is een heel eigenaardig gevoel om misschien in de voetsporen van Harchoef te lopen.
Je zou het kunnen vergelijken met Europese Ontdekkingsreizigers die in Afrika onderweg zijn en zich plots realiseren dat ze op dezelfde plek staan als Stanley en Livingstone! "
De hutten zijn een soort schuilplaatsen, opeengestapelde stenen in de vorm van een hoefijzer, waar je beschut zit tegen de wind. Ingriffingen in de rotsen tonen dat mensen er iets hebben zitten tellen, al is het niet duidelijk wát. Verder zijn afbeeldingen aangetroffen van woestijnwild en handen en voeten. Aan het grote aantal ingekraste vulvas te merken, moeten hier mannen verbleven hebben die met dit kerfwerk de tijd doodden. Dit repertoire keert terug in de 14 hutten die we tot nu toe gevonden hebben. Het vermoeden bestond dat deze punten gerelateerd waren aan de plaatsen waar de karavaanwegen de oase binnenkwamen.
Maar het probleem was dat het gebied als militaire zone wordt beschouwd en dus niet vrij toegankelijk is.
Pas eind 2000 kregen we toestemming onze vermoedens te testen.
In eerste instantie troffen Harco Willems en zijn team - Willems echtgenote en de Duitse wetenschapper Olaf Kaper - nieuwe wachtposten aan.
Opvallend was dat ze in een noord-zuidelijke lijn achter elkaar lagen. Wij vermoedden bijgevolg dat de karavaanroute naar de Soedan gelopen moet hebben.
In december 2000 ontdekte het team in de nabijheid van een nieuwwachthokje een weg vanuit de oase naar het Nijldal. Langs de weg en bij een aantal wachtposten hebben we Egyptische keramiek gevonden die uit 2450 voor Christus dateert. Het is de vroegst aantoonbare keramiek die in de Dakhla-oase aangetroffen is. Uit onderzoek bleek dat deze keramiek niet in de oase zelf geproduceerd is, maar vervaardigd is uit nijlklei. Waarschijnlijk is deze keramiek dus meegenomen door reizigers die in het nijldal vertrokken.
De oudste resten die in de stad in Ayn Asil aangetroffen zijn, zijn ongeveer een eeuw jonger dan deze keramiek.
Het is dus meteen een bewijs dat de handelsexpedities vanuit het nijldal honderd jaar vroeger begonnen zijn dan tot nu toe werd aangenomen.
In de jaren '70 startte de Egyptische regering met de aanleg van asfaltwegen in de woestijn. De moeilijk bereikbare oasen werden zo toegankelijk voor de moderne wereld.
Dit was meteen het startsein voor wetenschappers om deze tot nog toe onontgonnen gebieden te onderzoeken.
In 1977 startten de werken in de Dakhla-Oase, een grote oase 800 km tien zuidwesten van Caïro.
Een multidisciplinair team bestudeert er sindsdien de relation between milieu en de geschiedenis van de menselijke activiteit in de regio. Al snel werd in de oase een grote stad blootgelegd, die rond 2300 v. Chr. een belangrijk handelscentrum moet zijn geweest:
Ayn Asil.
In de buurt van de ruïnes van Ayn Asil wijzen een aantal locaties op menselijke activiteit. Op een aantal heuveltjes in een kring rond de oase werden namelijk hutten aangetroffen vanwaar mannen een magnifiek uitzicht had overde onmetelijke woestijnvlaktes. De onderzoekers hadden blijkbaar te doen voldaan uitkijkpunten. Het vermoeden rees dat Ayn Asil wel eens gelegen kon zijn op het kruispunt van handelswegen.