• Beoordeel dit blog

Reisverhalen
    23-05-2011

Vrijdag 20 mei

We staan om 5 uur op na een slapeloze nacht, die koffie gisteren was beslist geen decaf. We moeten onze huurauto nog afleveren en willen op tijd het vliegtuig halen. Dat ging heel vlot en de controle op het vliegveld ging ook vlug maar wel grondig, het was de eerste keer dat we door een bodyscanner moesten. Dat maakt dat we lang hebben moeten wachten eer ons vliegtuig vertrok. Na twee korte vluchten, eerst naar Los Angeles en dan naar Las Vegas, kwamen we op onze bestemming. Het eerste dat we zagen in de aankomsthal waren speelautomaten. Het luchthavengebouw is erg mooi en modern en reusachtig uitgestrekt. Met een ondergrondse tramlijn worden we naar het gebouw vervoerd waar we onze bagage dienen op te pikken. Er zijn wel 18 van die carrousels waar de koffers aankomen. Er is een shuttledienst die ons bij het hotel afzet. Het Imperial Palace is een wat verouderd gokpaleis aan de Strip gelegen. Het is enorm druk aan de balie we moeten wel een half uur onze beurt afwachten. De speelhal vol gokautomaten en allerhande speeltafels zijn druk bezet.

Na ons in de hotelkamer geïnstalleerd te hebben trekken we naar de Strip. Het weer is zonnig en warm prachtig weer om Las Vegas te verkennen. Het is erg druk op straat en we lopen van het ene gokpaleis naar het andere. Je kan er overal vrij in  en uit lopen, de interieurs zijn overal schitterend en luxueus. Bij het Venetian lijkt  het wel of je op het San Marco plein bent in Venetië.

Binnen heerst een overdadige luxe, op een kanaal varen gondeliers met hun passagiers rond. De winkels liggen aan straten die Venetiaans aandoen, inclusief blauwe hemel die de indrukt wekt dat je buiten loopt. Het gebouw waar dit alles ligt moet echt enorm zijn. Aan de overzijde zien we Ceasar’s Palace met zijn hoge hoteltorens en gebouwen in Romeinse stijl, ook weer overdonderend groot.

Het begint te schemeren en de neonverlichting komt in werking en verhoogt nog het effect van glitter en glamour. Bij een kopie van de Trevi fontein gaan we rustig even zitten en kijken naar de voorbij lopende mensen. Het was weer een drukke dag en we zoeken onze kamer op voor een goede nachtrust.

23-05-2011 om 19:42 geschreven door Zwerfsteen

20-05-2011

Donderdag 19 mei

Voor onze laatste dag in San Diego trekken we naar “The old Town”. Op deze plaats ontstond in 1542 de eerste nederzetting die San Diego de Alcala werd genoemd. Russische ontdekkingsreizigers lieten er hun oog op vallen maar de Spaanse koning was hen voor om het land op te eisen. Nadien kwam het wisselend onder Mexicaans en Amerikaans beheer. Ondertussen was het uitgegroeid tot een belangrijke handelsplaats en een eindpunt van de postkoets routes. Door gebrek aan voldoende water en rampzalige branden werd het centrum verlegd naar zijn huidige plaats.

De oude stad is  nu een mooie verzameling huizen opgetrokken in de stijl van toen, sommige gebouwen zijn nog origineel en gerestaureerd. Er heerst een levendige sfeer het lijkt wel of we in Mexico zijn.

In alle gebouwen kan men vrij in en uit lopen, het zijn nu voor het merendeel winkeltjes waar allerhande te koop wordt aangeboden door verkopers gekleed in de kostuums van vroeger. Ook over het vervoer uit die tijd zijn er verschillende zaken te zien, postkoetsen en vrachttreinen getrokken door grote spannen muilezels of ossen. Het is erg leerrijk om overal wat op te steken en we krijgen een goed beeld hoe het er vroeger reilde en zeilde.  Voldaan en moe keren we terug naar het hotel om onze koffers te pakken. Morgen heel vroeg vliegen we naar Las Vegas.

Bijlagen:
    CIMG0449.jpg (216.7 KB)

20-05-2011 om 04:53 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 18 mei

Het is grijs en er waait weer een frisse wind wanneer we het hotel verlaten. Vandaag bezoeken we het Balboa Park. Het is het grootste binnen stadsgrenzen gelegen cultuurpark van de VS. Het is de erfenis van twee grote tentoonstellingen, de herdenking in 1915 en 1916 van de opening van het Panama kanaal en in 1935 en 1936 de internationale expositie van Californië. De prachtige gebouwen werden opgetrokken in Spaanse stijl in een schitterend landschap.

Er zijn verschillende musea, theaters en er worden verschillende voorstellingen en concerten gegeven. De zon is inmiddels doorgebroken en we kijken onze ogen uit. In het Timken museum bewonderen we een mooie collectie schilderijen, waaronder een Rubens, een Jordaens en vele andere oude meesters. Het geheel is erg mooi aangelegd met bloemperken en vijvers, indrukwekkende gebouwen flankeren de straten. Voor de lunch hebben we afgesproken met Alice en Phil, waarna we afscheid moeten nemen van hen.

In de botanische tuin schitteren vele bloemen en planten die ons onbekend zijn. Het is een mooi uitgestald veelkleurig palet.

We hebben ondertussen weer heel wat afgestapt en beginnen het te voelen in de benen. Nog even wat boodschappen en dan terug naar het hotel.

20-05-2011 om 04:39 geschreven door Zwerfsteen

18-05-2011

Dinsdag 17 mei

Het is koud en het regent wanneer we ons naar de ontbijtruimte begeven. We willen het vliegdekschip Midway bezoeken, het meeste speelt zich binnen af zodat de regen ons niet te veel kan deren. We zagen in New York reeds de Intrepid maar dit schip is nog heel wat groter en indrukwekkender.

Het eerste dat de aandacht trekt is een ouder jachtvliegtuig uit de tweede wereldoorlog, ik heb dit steeds een mooie machine gevonden.

In het voorkasteel liggen de enorme ankerkettingen mooi uitgestald.

Het is werkelijk een enorm schip dat zo een vijfduizend mensen aan boord kan hebben wanneer het operationeel is. We dwalen trap op en trap af en lopen door de slaapruimtes, die voor de officieren heel wat ruimer zijn dan voor de gewone matrozen. Voor de verschillende rangen zijn er ook verschillende keukens. Van op de controletoren hebben we een mooi uitzicht op het vliegdek.

Op het vliegdek waait het fel en de regen maakt het er niet echt vrolijk op, toch was dit een zeer interessant en boeiend bezoek.

In de namiddag klaart het weer op wanneer we naar Rancho Santa Fe rijden om mijn achterneef te bezoeken. We worden er hartelijk ontvangen door Alice en Phil, die in een schitterende omgeving wonen. Hun prachtige woning is omgeven door een enorme tuin met zwembad. In de tuin groeien appelsienen, citroenen, amandelen en nog verschillende zuidvruchten, een ware tuin van Eden. We sluiten de avond af in Del Mar waar we vergast worden in de Fish Market op een heerlijk vismaal.

18-05-2011 om 06:35 geschreven door Zwerfsteen

17-05-2011

Maandag 16 mei

In de morgen maken we contact met mijn achterneef Phil, die ons meteen uitnodigt om morgen te komen eten bij hem thuis. We rijden naar het havenfront van San Diego en parkeren nabij het museumschip Midway. Vandaar wandelen we naar het scheepsmuseum waar een mooie verzameling schepen voor anker liggen. Een Amerikaanse en een Russische onderzeeër, twee prachtige oude zeilschepen en nog vele andere.

Het zeilschip Star of India, gebouwd in 1863 is op het eiland Man ziet er schitterend uit. Het wordt dan ook keurig  onderhouden door een ploeg toegewijde vrijwilligers en gaat eens per jaar onder zeil voor een tocht op zee.

Het zeilschip Surprise is een getrouwe kopie van een schip van de Royal Navy uit de 18de eeuw en werd gebruikt in verschillende films oa. Pirates of the Carribean. Alles bij elkaar een mooie collectie die we uitvoerig bekijken van binnen en buiten. Nadien wandelen we door San Diego, mooie brede straten met mooie gebouwen, de zon schijnt maar er waait een ijskoude wind.  Het valt ons op dat  er hier ook vele dakloze mensen aan het bedelen zijn tussen al die luxe.

17-05-2011 om 06:14 geschreven door Zwerfsteen

Zondag 15 mei

De twee voorbije dagen hebben we rustig genoten van het samenzijn met de familie want Zondagmorgen moeten we afscheid nemen van Peter, Joke, Fenna en Linde. Het afscheid is moeilijk maar nieuwe belevenissen wachten ons. Onder een gietende regen voert Joke ons naar het vliegveld van Westchester. We stijgen op tijd in het vliegtuig maar wanneer de kapitein wilt vertrekken krijgt hij de melding dat zijn starttijd verzet is. Na een uur en tien minuten stijgen we dan toch op, hopelijk halen we tijdig onze aansluiting in Chicago naar San Diego. In Chicago regent het ook en we halen tijdig onze vlucht. We vliegen boven een dicht wolkendek, halverwege trekt het dek open en zien we diep onder ons het landschap voorbij schuiven.

Onder een stralende zon landen we in San Diego, er staat flink wat wind en dat maakt het vrij fris. We halen onze huurauto op en rijden naar het hotel.

Het was weer een lange dag en door het tijdverschil, nu 9 uur verschil met thuis, erg vermoeiend. Na een welkome maaltijd gaan we dan ook vroeg naar bed.

17-05-2011 om 05:48 geschreven door Zwerfsteen

13-05-2011

Donderdag 12 mei

Bij Battery Park nemen we de ferry naar Liberty Island.

Eerst moeten we weer door een strenge veiligheidscontrole waarbij mijn pennenmesje niet door de beugel kan. Ik ben verplicht om het buiten ergens te verbergen in de hoop het later terug te vinden. Wanneer we bij het eiland aankomen zien we pas hoe groot het Vrijheidsbeeld is, indrukwekkend.

We wandelen rond het eilandje en bekijken het beeld van alle kanten. Om de ferry naar Ellis eiland te nemen moeten we een half uur aanschuiven, het is er erg druk. Op Ellis eiland kwamen vroeger alle immigranten toe, die een toevlucht en een baan zochten in de Verenigde Staten. Een uitgebreide tentoonstelling laat ons toe een beeld te vormen hoe voor die mensen hun eerste kennismaking met de VS verliep. In de grote hal moet het er toen echt chaotisch zijn toegegaan.

Met de ferry keren we terug naar Manhattan en krijgen nog een mooi zicht op de uiterste punt van het eiland.

Ik ga op zoek naar mijn mesje en vind  het terug, net voor mij heeft nog iemand anders ook nog wat opgegraven, dus ik was niet alleen met dit probleem.

Met nog een blik op de heropbouwwerken van Ground Zero sluiten we deze dag af.

13-05-2011 om 16:19 geschreven door Zwerfsteen

12-05-2011

Woensdag 11 mei

Er staat een frisse wind wanneer we het Grand Central station verlaten om langs 42nd Street naar het gebouw van de Verenigde Naties te wandelen. Het hoge kantoorgebouw wordt grondig gerenoveerd en we begeven ons naar het bezoekerscentrum. Na een grondige veiligheidscontrole mogen we binnen en na een half uur wachten sluiten we ons aan bij een geleid bezoek aan het VN gebouw. Onze gids geeft ons een goed  inzicht in de werking van de VN en leidt ons rond in het gebouw. In het conferentie halfrond is een vergadering aan de gang en we moeten ons beperken tot een snelle rondgang achter de perstribunes. Stil staan en fotograferen is verboden. Toch kunnen we een blik werpen in de zaal die we zo vaak in het nieuws reeds zagen. Het was een erg interessante rondleiding.

Na een korte lunch nemen we de bus naar Central Park, de vrouwelijke buschauffeur is erg behulpzaam om ons te verwittigen waar we een overstap moeten maken. Het weer is ondertussen opgeklaard en het is aangenaam warm geworden. Het Central Park is een enorm park in het midden van Manhattan.

Het is er heel mooi wandelen, langs de  grasvelden, heuvels, rotspartijen en verschillende vijvers. Er wordt druk gewandeld en gefietst op de grasvelden zitten de mensen te zonnen of te picknicken er gezellig. We hebben all vlug weer enkele kilometers in de benen en bij het Metropolitan museum laten we ons met de bus terug naar Central voeren.

12-05-2011 om 02:41 geschreven door Zwerfsteen

11-05-2011

Dinsdag 10 mei

Na de kinderen mee naar school gebracht te hebben nemen we weer de trein naar NY. We lopen 42nd Street af tot aan de rivier, waarbij we nog even Times Square aandoen. Ons doel is een bezoek aan het vliegdekschip Intrepid dat als museum ingericht is en een mooie collectie vliegtuigen en helikopters bezit.

Vandaar stappen we naar het Rockefeller gebouw, met een snelle lift komen we vlug aan het uitzicht platform, weliswaar niet zo hoog als het Empire State maar we hebben wel een mooi zicht erop. Het weer is zeer zonnig en we kunnen over gans NY heen kijken, in de verte zien we het Vrijheidsbeeld en Brooklyn bridge.

In het Bryant Park komen we op adem bij een frisse pint alvorens de trein terug naar Scarsdale te nemen.

11-05-2011 om 03:57 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 9 mei

Op de terugweg rijden we in Pennsylvania doorheen de  streek waar de Amish wonen. Zij zweren nog bij de oude traditionele levenswijze en willen niet weten van moderne dingen. Ze verplaatsen zich met paard getrokken koetsen en bewerken het land met muilezels en paarden, wat wel leuke plaatjes oplevert. Laat in de namiddag komen we aan de overzijde van New York aan, vanwaar we een schitterend zicht hebben op Manhatttan.

11-05-2011 om 03:55 geschreven door Zwerfsteen

Zondag 8 mei

We gaan vroeg in de voormiddag op pad, langs het monument ter ere van George Washington komen we bij het Lincoln Memorial, waar de Mall begint die doorloopt tot aan Capitol Hill.

Jammer genoeg is de vijver voor het Memorial drooggelegd voor onderhoudswerken en dat bederft ietwat het zicht.

Langs die Mall is het fijn wandelen en er heerst een gezellige drukte. Langs het parcours zijn er verschillende monumenten, zoals het Korean War Monument.

In het midden prikt de naald van het Washington Monument hoog de lucht in.

Vandaar trekt het Capitol de aandacht met zijn witte koepel, die met gietijzer is gebouwd. We hebben ondertussen vele kilometers afgelegd en duiken moe de metro in naar het hotel.

11-05-2011 om 03:52 geschreven door Zwerfsteen

Zaterdag 7 mei

Na het ontbijt vertrekken we met de ganse familie met de auto richting Washington. Het is weekend en het is niet te druk op de snelwegen en vlot bereiken we Baltimore waar we op een terrasje aan de haven wat eten en drinken. In de haven treffen we het laatste schip dat Pearl Harbour overleefd heeft.

In de late namiddag komen we in Washington aan, na ons in het hotel ingecheckt te hebben wandelen we nog tot aan het Witte Huis. De stad geeft een erg goede indruk, brede en goed onderhouden straten met indrukwekkende gebouwen.

11-05-2011 om 03:45 geschreven door Zwerfsteen

06-05-2011

Donderdag 5 mei

Vandaag verkennen we de wijken buiten het centrum. Soho (SOuth of HOuston street) en TriBeCa (TRIangel BEneath CAnal street) zijn de eerste wijken die we aandoen.  In Soho bevindt zich de grootste verzameling van gietijzerarchitectuur ter wereld. Tussen 1869 en 1895 werden de gevels in massa in gieterijen vervaardigd, het was goedkoop en gemakkelijk te onderhouden. De oorspronkelijke plannen van de stad om deze wijk met de grond gelijk te maken werden onder protest afgevoerd, zodat deze verzameling bewaard werd. Het gaf de wijk een meerwaarde en all snel kwamen er allerhande boetieks en kunstgalerijen. Het is een aardige buurt geworden waar het leuk wandelen is. De hoogte van de gebouwen is niet zo duizelingwekkend als  in het centrum. In Little Italy kom je in een andere wereld, het lijkt wel echt Italiaans, gezellige terrasjes met allerlei Italiaanse specialiteiten waar we even pauzeren met een glaasje wijn en een kop koffie. Greenwich Village  heeft weer een andere aanblik, met nog lagere bebouwing en knusse straatjes. We hebben voor de avond afgesproken met Peter om met een diner hun huwelijksverjaardag te vieren. We moeten dus nog wachten en op een terras komen we op adem met een frisse pint.

06-05-2011 om 15:55 geschreven door Zwerfsteen

05-05-2011

Woensdag 4 mei

Maandag en dinsdag hebben we het rustig genomen om de gevolgen van de jetlag wat op te vangen. ’s Morgens brengen we de kleindochters naar school en dan toont Joke ons de omgeving van Scarsdale.  Het is een heuvelachtig landschap met mooi verzorgde woningen en overal is er groen en tonen de sierbomen hun prachtige bloesems. We maken ook een wandeling langs het strand van Rye, het weer is zonnig maar er staat een frisse wind. Er zijn niet veel zandstranden in de omgeving en in het zomerseizoen kost het wel $10 per persoon om op het strand te komen.

Het weer werkt vandaag niet echt mee, het regent en het is zeer fris. Met de trein rijden we naar New York. We komen aan in Grand Central met zijn indrukwekkende hal. Gewapend met regenscherm trekken we de stad in. Het is er erg druk en levendig. Joke loodst ons naar de bibliotheek van New York een prachtig en statig gebouw. Binnen is het rijkelijk afgewerkt en in de enorme leeszaal zijn bijna alle tafels bezet. Joke toont ons haar favoriete plekjes in NY, zoals Bryant Park, dat er erg leuk uitziet maar onder de regen oogt het wat triest. Rockefeller Plaza, Times Square we lopen er overal langs, ondanks de regen wemelt het er van het volk. In een Belgisch restaurant nuttigen we een middagmaal. en in de  namiddag gaan we via de chique winkelstraat 5th Avenue naar het reusachtige warenhuis Macy’s. Moe rondgelopen keren we terug naar het Grand Central station voor de terugreis naar Scarsdale.

05-05-2011 om 00:00 geschreven door Zwerfsteen

02-05-2011

Zondag  1 mei

Eindelijk is het zover. Zondagmorgen zeer vroeg op want om 7 uur moeten we op het vliegveld zijn. Iets na zeven zijn we inderdaad in Zaventem. Zonder al te veel moeite melden we ons in aan de balie van American Airlines en om 10 uur stijgen we op. Het weer is zeer helder en onder ons zien we vervolgens Gent en Brugge van uit de lucht, vooraleer we de kust bereiken. Engeland en Ierland zien we ook vooraleer we de Atlantische Oceaan bereiken. Het weer begint te betrekken en we zien nog slechts een gesloten wit wolkendek onder ons. Alleen het geraas van de motoren en het lichte schommelen van het vliegtuig gaf ons een gevoel van beweging. Toen we het vasteland naderden trok de bewolking open en konden we 12 kilometers onder ons Labrador zien waar nog veel sneeuw lag en we geen spoor van bewoning zagen. Nadien kwam New Foundland waar stilaan de sneeuw verdween en we ook wegen zagen verschijnen. Nabij New York zagen we langgerekte stranden van Long Beach, ondertussen hadden we reeds heel wat hoogte verloren en was er meer detail zichtbaar. New York kwam in zicht en van ver konden we de skyline van Manhattan zien en van heel ver het Vrijheidsbeeld.

Na een uur onze beurt afgewacht te hebben kwamen we zonder problemen doorheen de grenscontrole. In de inkomhal werden we opgewacht door de hele familie. Het was een zeer hartelijk weerzien  met iedereen. Na een rit van een klein uur arriveerden we in Scarsdale, waar Peter en Joke een zeer mooie woning betrekken. We kijken uit naar het vervolg van ons bezoek aan New York.

02-05-2011 om 20:40 geschreven door Zwerfsteen

15-08-2010

De laatste dagen

In Ligny en Barrois staan we aan de jachthaven, het weer is mooi en het is een leuke plaats om de hengel uit te werpen. Het vissen lukt niet erg want ik krijg de vis niet aan het bijten. Op de hele dag kan ik slechts twee katvissen aan de haak krijgen. Ons volgend doel is Pont à Mousson, waar veel vis zou zitten. Onderweg op de snelweg krijgen we een klapband, het is wel even schrikken maar ik kan de camper veilig aan de kant zetten. Na drie uur wachten komen ze het wiel verwisselen. We kunnen nu verder naar Pont à Mousson zonder reservewiel, daar ontdekken we dat die klapband ook nog een vuilwatertank heeft beschadigd en het water zo op de grond loopt. Bovendien wil ook daar de vis niet bijten volgens een plaatselijke visser. We besluiten dan maar om recht naar huis te rijden, waar we behouden aankomen. Het zit er weer op en we plannen nu voor het volgend jaar.

15-08-2010 om 16:45 geschreven door Zwerfsteen

10-08-2010

Van 4 tot 9 augustus

Woensdagmorgen trekken we de stad Memmingen in. Langs een mooi aangelegd park komen we bij een oude stadspoort, langs de stadsmuur loopt een beek die ons tot in het centrum leidt. Het centrum is één grote voetgangerszone met een groot en mooi marktplein met imposante gebouwen. Nadien rijden we verder richting Frankrijk, ik wil als het kan nog wat genieten van rust aan de waterkant en wat te vissen. Na een korte wandeling in Colmar rijden we naar Thaon les Vosges, waar een mooie camperplaats is bij het Canal des Vosges en blijven er twee nachten. Het is er erg leuk aan de waterkant en ik kan mij enkele dagen uitleven met te vissen, de vangst is redelijk talrijk maar de vissen aan de kleine kant maar wel leuk. We gaan ook fietsen langs het kanaal waar een goed berijdbaar fietspad ligt. Ons volgende doel is Charmes, een erg campervriendelijk dorp want er zijn wel 100 plaatsen beschikbaar ook weer aan hetzelfde kanaal gelegen. De plaats is goed verzorgd en voorzien van alle comfort, tegen een vergoeding van €6,00 wat erg redelijk is. We knopen er ook een gesprek aan met een Duits koppel die met een eigengemaakt vlot op doortocht zijn naar Bordeaux, met datzelfde vlot hebben ze reeds het Kanaal naar Engeland overgestoken. Het is haast niet te geloven dat ze zulke afstanden kunnen doen met dit vaartuig.

10-08-2010 om 21:15 geschreven door Zwerfsteen

Zondag, maandag en dinsdag 1, 2 en 3 augustus

Vanuit Bratislava willen we naar Salzburg rijden,  na flink wat zoeken vinden we de weg naar Wenen die niet over een tolweg gaat. Via kleine landwegen gaat het langs schilderachtige valleien en kloven, de zon schijnt volop en het landschap toont zich op zijn best. De blauwe lucht en het helle groen van de weiden vormt een prachtig decor. In Kernhof strijken we neer op een kleine camping gelegen in een breed en schilderachtig dal. Maandag rijden we verder door het natuurpark de Wildalpen. Alweer imposante bergen en betoverend landschap. Hoe meer we Salzburg naderen wordt de lucht donkerder en dreigend. Net aangekomen op de camping bij Salzburg begint het te regenen en het blijft zo ook op dinsdagmorgen. Volgens de weersverwachting zou het de hele dag blijven regenen. We voelen er niets voor om in de regen door Salzburg te lopen en besluiten om verder te rijden. Wanneer we een eind in Duitsland zijn wordt het weer iets beter en in Wasserburg am Inn nemen we de tijd om rustig door het stadje te lopen dat in een lus van de Inn ligt en een mooi oud stadscentrum bezit. Na de siësta rijden we tot in Memmingen, waar we in de late namiddag aankomen.

10-08-2010 om 21:12 geschreven door Zwerfsteen

31-07-2010

Zaterdag 31 juli

Reeds van in de 12de eeuw keek er een vesting boven Bratislava over de Donau. Het huidige kasteel brandde in 1811 af en werd pas over een dertigtal jaren gerestaureerd. Het was weer een hele klim om tot boven te geraken. Het kasteel is indrukwekkend maar heeft verder niet veel te bieden. Het is wel een mooi zicht op de Donau en de bruggen er overheen. De oude stadskern biedt ook weer mooie hoekjes en interessante gebouwen. Het is er aangenaam wandelen en terrasjes nodigen uit om rustig te gaan zitten.

31-07-2010 om 19:54 geschreven door Zwerfsteen

Donderdag 29 juli

Het kasteel van Bojnice is reeds van ver zichtbaar in het landschap. Het werd gebouwd aan het einde van de 12de eeuw en later verbouwd in renaissancestijl. In de 19de eeuw was het eigendom van de rijke Hongaarse familie Palfy die het liet verbouwen in de stijl van de franse Loire kastelen. Het ziet er prachtig uit en een geleid bezoek duurt een uur en een kwartier. In een snel tempo worden we door één derde van de 250 kamers geleid. Het is erg mooi ingericht en het interieur is prachtig met veel houtsnijwerk.