| La Palma telt 2 grote jachthavens, El Puerto de Santa Cruz de La Palma, El Puerto de Tazacorte
 en 1 middelgrote, Puerto de Espindola. Er zijn nog meerdere inhammetjes en haventjes waar
 alleen in de zomer een bootje voor anker kan liggen. De meeste boten liggen in Puerto de
 Tazacorte, omdat aan de westkant van het eiland de oceaan meer geschikt is voor boottochten
 (ook in de Winter). Het liggeld in de hoofdstad is ook veel duurder dan in Tazacorte en dat
 scheelt in de buidel. De jachthaven van Tazacorte is onlangs totaal vernieuwd met wel tig...
 boardwalks met alle confort en accomodatie. Ook wil men volgens de beleidsmakers in de media
 een toerisme van niveau aantrekken.
 
 
 De jachthaven van Santa Cruz de La Palma
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  Mooie gebouwen, interessante infrastructuur maar geen animo.
 
 
 
  Een bijna lege jachthaven. Volgens sommigen is het liggeld te duur.
 
 
 
  
 ______________________________________________________________________________
 
 
 De haven van Tazacorte
 
  De haven van Tazacorte telt meerdere 'Miradors' waarvan één sinds jaar en dag een sluikstort is.
 Deze mirador is dringend aan sanering toe. In werkelijkheid breidt het stort zich steeds maar uit,
 nu zelfs met een autowrak! Een mentaliteitsverandering is nodig om meer kwaliteitstoerisme te
 lokken. Maar willen we dat wel? ;-)
 
 
 
  De Canarische Eilanden zijn een van de meest exotische streken van Europa voor zeilboten en in
 iets mindere mate voor motorboten.
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  In Spanje kennen ze maar liefst zeven verschillende vaarbewijzen. De drie belangrijksten voor motorboten zijn:
 
 - Titulin, voor boten tot 6 meter lengte met maximaal vermogen tot 40 KW. Bij daglicht varen
 en in gebieden die worden begrensd door de havenmeester.
 
 - PNB, boten tot 8 meter in het water 7,5 m. met het juiste vermogen en niet meer dan vijf
 mijlen uit de kust (autorisatie voor jetski's inbegrepen).
 
 - PER, voor motorboten tot 12 meter en een motorvermogen geschikt voor navigatie tot 12 mijl
 uit de kust. Mogelijkheid tot varen tussen de Canarische Eilanden.
 
 
 
  Dit schip met de romantische naam "Three Coins" is te koop. De zeilboot is speciaal gebouwd
 voor de transatlantische zeilwedstrijd. Het is een smal schip, ligt bijgevolg niet stabiel in het water
 en men kan er ook niet op wonen. In twintig jaar heeft het al meerdere eigenaren gehad en heb ik
 het nog maar eenmaal zijn varen met zeilen.
 
 
 
 
 
 |