Nieuwe website voor B2B en B2C Duidelijke presentatie en informatieve overdracht van knowhow Speciale hoofdstukken voor kampeerders, exploitanten en architecten / planners
10 jaar CamperClean is niet alleen een reden om te vieren, maar ook een gelegenheid om jezelf te presenteren in een nieuwe (jubileum) outfit: De nieuwe CamperClean website staat online. Met een aantrekkelijk design, duidelijke productpresentatie en handige service-informatie is de nieuwe website niet alleen informatief, maar ook vermakelijk.
De kern van deze presentatie was en is het in heel Europa gepatenteerde, volautomatische reinigingsstation voor mobiele toiletcassettes, dat nu met 325 stations in 15 landen in Europa vertegenwoordigd is. Dienovereenkomstig is de website beschikbaar in 6 talen: Duits, Engels, Frans, Nederlands, Spaans en Zweeds.
Inmiddels is het bedrijventerrein echter fors uitgebreid en vertegenwoordigt het naast het eerder genoemde station ook complexere verwijderings- en toevoersystemen, diverse stroom- en servicekolommen voor water, tv en wifi, die zijn gemaakt van duurzame en resistente materialen, evenals de complete ruimteapparatuur van Check-in terminal via de slagboomsystemen naar cashless facturatiesystemen.
Met dit in gedachten is de website onderverdeeld in verschillende hoofdstukken. Naast de algemene openingspagina is er een hoofdstuk voor kampeerders. Hier worden niet alleen de afzonderlijke producten en hun instructies gepresenteerd, er is ook een online winkel die kampeerders 100 procent milieuvriendelijke en gegarandeerd chemicaliënvrije producten aanbiedt in de sanitaire ruimte en voor auto-onderhoud. Het is interessant om op te merken dat de verzendverpakking ook milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar is.
Het hoofdstuk voor operators presenteert alle beschikbare producten voor het comfortabel inrichten van een camping of parkeerplaats. Een complete catalogus met alle producten is beschikbaar om te downloaden als "pdf".
Er is ook een hoofdstuk voor architecten / planners. CamperClean ondersteunt architecten en planners als adviseur van de locatiekeuze en planning tot de realisatie van een op behoeften gebaseerde en aantrekkelijke parkeerplaats. Omdat een parkeerplaats geen eenvoudige parkeerplaats of een onverharde weide is. Een team van experts, bestaande uit architecten, civiele techniek en betonbouwers, maar ook kopers, branchedeskundigen en marketingprofessionals, begeleidt geïnteresseerden in parkeerplaatsen gedurende het hele traject.
Een laatste hoofdstuk "Locaties" informeert geïnteresseerden waar CamperClean in Europa al aanwezig is met haar producten. Momenteel in 15 landen met 325 locaties.
Info: www.camperclean.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
26-09-2020
Nieuws bij Holtkamper
Wind mee voor tent trailers.
Veel productnieuws van Nederlandse Campfire Group vouwwagenfabrikanten Holtkamper en Easy Caravanning.
Door de Corona pandemie is vakantie minnend Nederland op zoek gegaan naar alternatieven voor hun zomervakantie. Niet alleen doorgewinterde kampeerders, maar ook mensen die eerder nog niet gekampeerd hadden zijn de afgelopen maanden massaal aan het kamperen gegaan, om veiligheidsredenen veelal in eigen land. Na het weer openstellen van de campings is de vraag naar caravans, campers, maar zeker ook vouwwagens alleen maar verder toegenomen. “Daar komt bij dat een vouwwagen of ‘tent trailer’, zoals we onze producten liever noemen, zich onderscheidt van campers en caravans door het ultieme vrijheidsgevoel. Een avontuurlijke manier van kamperen die alles heeft. Wakker worden met de geur van tentdoek, maar wél met het comfort van een compacte caravan”, aldus Maarten de Roos - algemeen directeur van de Campfire Group. “Vouwwagens hebben nóg een streepje voor op campers en caravans. Behalve relatief goedkoop, zijn ze licht en aerodynamisch, en kunnen daarom eenvoudig door zowel compacte als hybride én vol-elektrische auto’s getrokken worden.” Holtkamper modeljaar 2021 Modeljaar 2021 zal voor Holtkamper eind oktober 2020 worden ingeluid met een geheel gerestylde Holtkamper Kyte (het topmodel uit het Holtkamper tent trailer familie). Zo zal de Kyte 2021 o.a. uitgevoerd worden met een vernieuwde tent, een nieuw ontwerp van de achterzijde van de trailer met standaard stootvaste off-road bumper met diffuser en LED verkeersverlichting (een duidelijke knipoog naar het automotive design van moderne SUV’s), bijbehorende spatborden en standaard grotere 15 inch smoke grey lichtmetalen velgen. Diverse typische stijlkenmerken van de nieuwe Kyte zullen in een later stadium ook toegepast gaan worden op de andere modellen uit het Holtkamper gamma. Zo zal het instapmodel Cocoon ook voorzien gaan worden van eerdergenoemde stijlelementen aan de trailer en een nieuw tentontwerp. De nieuwe designtaal is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met industrial design buro Hegge ID uit België. Hegge ID heeft ruime ervaring in de kampeer- en automotive branche en werkte onlangs nog nauw samen met dochtermerk Easy Caravanning van de Campfire Group aan het innovatieve cross over kampeerconcept ‘TakeOff’. Productnieuws TakeOff - Easy Caravanning Van de eind vorig jaar geïntroduceerde TakeOff is de First Edition serie inmiddels helemaal uitverkocht. Nieuwe leveringen zullen weer vanaf begin volgend jaar gaan plaatsvinden. De kersverse nieuwe Nederlandse fabrikant Easy Caravanning weet te melden dat er momenteel gewerkt wordt aan een uitneembare lichtgewicht keuken, meer opbergmogelijkheden aan het dak zodra dat uitgeklapt is, en mogelijk op termijn ook een nieuwe uitvoering welke geschikt zou moeten zijn voor 4 personen. Volgens Easy Caravanning heeft deze versie wel gewoon dezelfde compacte buitenafmetingen en lichtgewicht constructie zoals we die kennen van de huidige TakeOff. Ook bij uitstek geschikt dus voor compacte en elektrische trekauto’s. Verder wordt de assemblagelijn van de TakeOff in Emmen opgeschaald om aan de verwachte toenemende vraag uit binnen- en buitenland te kunnen voldoen. Najaars campagne: nog even oude prijzen tijdens ‘oktober – kampeermaand’ Zowel Holtkamper als Easy Caravanning doen mee aan de landelijke najaars campagne. Speciaal daarom hebben beide fabrikanten besloten om de nieuwe prijzen voor modeljaar 2021, die normaal gesproken per 1 september 2020 ingaan, uit te stellen tot 1 november. Bent u in de markt voor een kwalitatief hoogwaardige vouwwagen van eigen bodem? Dan loont het zeker om tijdens de najaars campagne in oktober eens langs te gaan bij een van de 3 tent trailer centers van de Campfire Group in Emmen, Utrecht of Boxtel.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
25-09-2020
kort nieuws van Knaus en Weinsberg
Kort nieuws van Knaus en Weinsberg
25-09-2020
Kort nieuws van Knaus- Weinsberg
Knaus- Weinsberg
CaraBus, CaraTour en Boxstar-life.
Drie broeders met een eigen ontwikkeld hefdak uitgerust.
Voor het modellen jaar 2021 vullen de 3 compacte zwerfauto’s het gamma van Knaus-Weinsberg aan. Eenzelfde hefdak past op de 3 compacte zwerfauto’s. Het herbergt een bed van 2.0 x 1.35 m, groot genoeg om 2 zwervers slapen te leggen. Door een deel van de voorkant open te ritsen bekomt men van uit het bed een prachtig panoramisch uitzicht. Ingeval de voorkant gesloten is blijft er een geïntegreerde verluchting open en om de koude nachten een beetje op te warmen zorgt een uitstroom van de warme luchtleiding. Volgens de fabrikant staat het dak in geopende toestand zeer stabiel, gesloten heeft het een uitstekende aerodynamische vorm. Bovendien komt er nog veel licht binnen door het Heki dakluik.
Bij de 600 en de 630 is nog een extra dakluik mogelijk of wel een luchtkoeler.
Voor een meer ruimtelijk gevoel kan bij de H2 wagens nog een Skyroof panorama dakvenster boven de stuurcabine worden geplaatst. Het is openstelbaar, uitgerust met verduistering en muggenhor rollo’s.
Bovendien is er nog het jubileum model “60 Years Knaus”. De Boxdrive 680 heeft nu het chassis van MAN TGE in plaats van de VW Crafter. Dat biedt veel voordelen zoals assistentie systemen, noodremmen plus nog een aantal elektronische snufjes voor een veilig en comfortabel rijgedrag.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
23-09-2020
Sunlight maakt een klein alkoof model
Een korten alkoof bij Sunlight
Sunlight A60 en I68
Kampeerauto parkeerplaatsen staan bijna overal vol, wellicht een vraag waarom er meer vraag is naar kortere zwerfauto’s. Alkoof types zijn er echt geschikt voor. Ze hebben allen op z’n minst 4 volwaardige slaap- en zitplaatsen zoals hier in de A60 van Sunlight. De fabrikant brengt alzo zijn eerste alkoofmodel onder de 6 m op de markt. De cabine zetels kunnen draaien en samen met de zitbank vormen ze een leuke zitgroep. Bovendien kan de helft van het alkoofbed naar voor kantelen en heeft men meer kopvrijheid. Dit systeem vindt men trouwens in alle alkooftypes van Sunlight. Knap gevonden is de in de kleerkast geïntegreerde opstap naar het achterste bed. Voor volgend modellen jaar 2021 zijn er betere zitkussens gelegd, een extra venster aan de keuken en LED verlichting als de voornaamste kenmerken voor de nieuwe A60.
Voor volgend modellenjaar heeft Itineo, een dochter van De Franse Rapido groep, de fronten van zijn integralen gemoderniseerd.
Eén van de integralen de MC 700 viel op tussen zijn tentoongestelde broeders. Hij is gebouwd op Fiat Ducato met een 140 pk sterke turbodiesel, heeft een MTM van 3,5 ton en meet juist één centimeter minder dan 7,0 m. Achter de cabinezetels in het interieur zien we twee lange zitbanken staan tegen de zijwanden. Door de cabinezetels te draaien bekomt men een super ruime zitgroep met een opvouwbare tafel, noodzakelijk om van en naar de stuurcabine te wandelen. Beide sofa’s kunnen met enkele handgrepen worden omgebouwd tot zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting.Boven de zitgroep is een hefbed van 1,9 x 1,4 m groot. Achter de centraal geplaatste keuken via een opstapje komt men in de slaapkamer. Hier worden de zwervers in het comfortabele eilandbed gelokt. Om zich wakker te douchen hoeft men slechts de deur van de douchecel, direct naast het bed, te openen. De wc bevindt zich afgesloten met een vouwdeur tussen de keuken en het bed voeteneinde. Onder het bed en de douchecel is een enorme bergruimte.
Zijn broeder de 6,99 m lange Itineo SC700 heeft net dezelfde zitgroep met hefbed. Achterin zijn variaties mogelijk, de klant kan kiezen tussen een tweede zitgroep, stapelbedden of een extra grote bergruimte.
Informatie www.itineo-reisemobile.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
22-09-2020
De Morello fabrikant is te vreden
Een absoluut succes voor Morelo MORELO behaalde uitstekende verkoopresultaten tijdens de Caravan Salon 2020. De doelstelling van 80 voertuigen zou zelfs met 23 voertuigen kunnen worden overschreden en zo worden 103 MORELO First Class kampeerauto’s verkocht. Dat is een heel indrukwekkend resultaat. Reizen met uw eigen zwerfauto is momenteel een van de meest populaire vormen van vakantie vooral als de hij een eersteklas voertuig van MORELO is. Met 20 tentoongestelde voertuigen op een oppervlakte die bijna twee keer zo groot is als in voorgaande jaren, heeft MORELO haar eigen productgamma gepresenteerd dat zo uitgebreid en uitgebreid is als nooit tevoren. Hét beurs hoogtepunt 2020 “De absolute bezoekersmagneet was onze MORELO GRAND EMPIRE. Het werd zeer goed ontvangen door onze klanten en fans van het merk MORELO. We hebben veel positieve feedback gekregen ”, zegt directeur Reinhard Löhner. De GRAND EMPIRE vierde zijn première op de Caravan Salon en is het nieuwe vlaggenschip van de fabrikant uit Schlüsselfeld. MORELO heeft het "Actros 1853" vrachtwagenchassis van Mercedes-Benz met 530 pk, 12,8 l cilinderinhoud en 2600 Nm koppel die indruk maakt met zijn comfortabele rijgedrag, uitstekende veiligheid en de nieuwste technologie, en uiteindelijk overtuigt met zijn uitstekende design over de hele linie. Gegarandeerde eindprijs MORELO gaat nog een stap verder als het gaat om zijn beursaanbiedingen: MORELO garandeert de aangegeven aankoopprijs op het moment van levering. MORELO wil haar eigen assortiment verder uitbouwen om zo optimaal te blijven voldoen aan de wensen van klanten uit het luxesegment. meer info: www.morelo-reisemobile.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
21-09-2020
onderhoud dieselverwarming kampeerauto's
Onderhoud Webasto verwarmingen.
Dat apparaten niet altijd goed werken ligt meestal niet aan het toestel zelf. Het is dikwijls een kwestie van juist inbouwen. Die kennis hebben vooral de caravan fabrikanten opgedaan toen de caravan industrie op gang kwam tijdens de jaren zestig. Koelkasten, toen nog Electrolux en Sibir koelden nauwelijks als het 25°C omgevingstemperatuur was en als de caravan niet zuiver waterpas stond vertikte ze het helemaal omdat pintje fris te houden. De eerste oorzaak werd opgelost door grotere ventilatie openingen te maken in de wand van de caravan waar de koelkast stond. Éen opening zo hoog mogelijk de andere zo laag mogelijk. Meestal zijn nu twee grote ventilatie rooster achter de koelkast aangebracht. Zo kan de stijgende luchtstroom het koelaggregaat beter afkoelen. Het waterpas ongevoelig maken heeft Electrolux zelfs opgelost. Bij Truma kende we in de begin jaren een ander probleem. Als er wat wind stond ging de kachel uit. De oorzaak zat in het korte stukje schouwpijp dat boven het dak uitstak. Dat stond bij veel caravans in de nabijheid van een dakluik. Op de een of andere manier veranderde de luchtstroom van richting blies in de schouwpijp en het vuur doofde. Men kon ook de caravan verplaatsen om van het probleem verlost te zijn. Oplossing: een verlengde schouwpijp en de kachel bleef branden. Een ander akkevietje was dat de bewoners water hoorde koken als de Truma een tijdje brandde. De caravan fabrikant had de schouwpijp direct achter de kachel eerst een bocht omlaag laten maken en daarna recht omhoog. In de bocht onderaan bleef condentie water staan en begon na een tijd te broebelen door de warmte van de verbrande gasafvoer. Oplossing: de bocht onderaan weglaten en de uitlaat pijp direct omhoog. Die problemen zijn intussen allemaal opgelost er zijn zelfs geen schouwpijpen meer door het dak wel door een zijwand.
Zo komen we bij Webasto kachels die veel in campingbussen en in de stuurcabine van integrale kampeerauto’s worden ingebouwd als bijverwarming. Kwestie van geen zware en veel plaats innemende gasflessen te moeten meenemen. De apparaten zijn ontworpen om de wagen tussen de chassis balken te monteren. Maar als hij brandt gaat er veel stralingswarmte van de kachel verloren. Bovendien is de plaats waar hij bevestig is soms slecht gekozen en de bedrading voor stroom en warme lucht leidingen zijn slordig gelegd en verankerd. Winterkampeerders vertrekken hier in België waar de wegen rijkelijk met zout bestrooid worden. Dat springt tegen de brander, draden en leidingen met nadelige gevolgen. Op slechte wegen kunnen er nog steentjes en ander vuil tegen knallen wat helemaal niet goed is. Beter is als de kampeerauto fabrikant de brander binnen installeert. Alles blijft droog en draden en luchtslangen kunnen beter verankerd worden. Wel opletten als de brander in een te kleine ruimte bijvoorbeeld in een dubbele bodem onder een zitbank geplaatst is wordt het er snikheet en kan de elektronica keuren krijgen. In mijn zwerfauto stelde zich dat probleem. Ik heb een temperatuur gevoelige ventilator van een pc ingebouwd en aan de andere andere zijde van de zitbank een grote opening gezaagd.(niet zichtbaar) De overtollige warmte wordt in het interieur geblazen en de Websto werkt perfect.
Bij sommige kampeerauto’s weigert de stand verwarming goed te functioneren. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Heel dikwijls is de fout te vinden bij de manier van inbouwen, want niet alle zwerfautofabrikanten volgen de instructies van Webasto. Zo komen we dan bij de aanvang van het artikel, beide fabrikanten moeten eens samen aan tafel gaan zitten. Al levert Webasto uitstekende apparatuur, soms functioneert ze niet te best omdat er foutjes zijn gemaakt bij het inbouwen. Die zijn bespreekbaar.
Wacht niet te lang om de stand verwarming te laten onderhouden. Het hangt natuurlijk af hoeveel ze gebruikt wordt. Gaat men veel in het na- en voorseizoen op stap wordt ze dikwijls gebruikt. Heeft ze het moeilijk om te starten is het hoogtijd om ze te laten nakijken. Als hij nieuw is meet de temperatuur van de uitstromende warme lucht aan één van de uitlaten om het half jaar. Duurt het veel langer om dezelfde temperatuur te bekomen of misschien zelfs niet is het hoog tijd voor nazicht. Wacht niet tot je in de wintermaanden op vakantie wil. Andere zwervers en gebruikers staan eind oktober te trappelen voor een afspraak, doe het zeker bij een erkende Webasto verdeler.
Met dank aan LMF nv
Industrieterrein 1132
3540 Herk-de-Stad.
info@lmf.beL
Bij de foto’s ziet u de verzameling stof op de filter, wat op de ventilator kleeft en op de koelribben van de brander. Daarna het opgepoetste toestel, de oude en de nieuwe brander. Terug in mekaar zetten. Het lijkt eenvoudig omdat het hier om een gewoon onderhoud gaat. Het vraagt echter de nodige vakkennis en ondervinding om het tot een goed einde te brengen als er problemen zijn met het toestel.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
20-09-2020
Bericht van VIAS
Vluchtmisdrijven
Bij 1 op de 8 verkeersongevallen met gewonden in Vlaanderen is er sprake van vluchtmisdrijf Nieuwe kortfilm over deze problematiek voorgesteld Bij 12% van de verkeersongevallen waarbij iemand gewond raakt of sterft in ons land is er sprake van vluchtmisdrijf. Vorig jaar gebeurde er minstens elke twee uur een ongeval waarbij de dader de vlucht nam. Ook in Vlaanderen neemt het fenomeen toe en in 1 op de 8 letselongevallen is er sprake van vluchtmisdrijf. Vandaag werd de kortfilm ‘Cirque’ voorgesteld van regisseur Bob Colaers. Die film toont haarscherp de gevolgen van vluchtmisdrijf. Vanaf nu kan de kortfilm gebruikt worden in vormingen voor verkeersovertreders van Vias institute. Daarnaast start Rondpunt VZW vandaag ook de campagne ‘Ik blijf erbij’ om iedereen zijn engagement te laten uitspreken om altijd te stoppen na een ongeval.
Nationale tendens: 1 ongeval met vluchtmisdrijf elke twee uur in ons land Vorig jaar zijn er 4458 letselongevallen gebeurd waarbij als verzwarende omstandigheid vluchtmisdrijf is gepleegd, 24 personen kwamen bij die ongevallen om het leven. Het gaat dus over meer dan 1 ongeval elke 2 uur waarbij iemand gewond geraakt of sterft. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 10 jaar geleden (+2,8%). In dezelfde periode is het totale aantal letselongevallen wel gedaald (-18%). Vandaag gebeuren dus vooral verhoudingsgewijs meer ongevallen met vluchtmisdrijf dan 10 jaar geleden (12% ten opzichte van 9%). De kwaal wordt dus steeds erger op onze wegen. 1 op de 8 ongevallen in Vlaanderen gaat gepaard met vluchtmisdrijf In Brussel neemt bij 16% van alle letselongevallen de dader de vlucht, in Vlaanderen is dat 12% en in Wallonië 10%. In 1 op de 8 ongevallen in Vlaanderen vlucht de dader dus weg in een ongeval met doden of gewonden. In Vlaanderen is het absolute aantal ongevallen waarbij sprake is van vluchtmisdrijf de laatste jaren gestegen van 2583 in 2017 naar 2766 in 2019. In totaal kwamen in 2019 10 personen om het leven in Vlaanderen in een ongeval waarbij de dader de vlucht nam. Ook in Wallonië (van 1023 in 2017 naar 1059 in 2019) en Brussel (van 593 in 2017 naar 633 in 2019) is er een stijging in absolute cijfers van het aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf.
6 op de 10 van de ongevallen met fietsers of voetgangers in Vlaanderen Fietsers en voetgangers zijn in Vlaanderen in het algemeen betrokken in 37% en 10% van alle letselongevallen, maar in 47% en 18% van alle ongevallen met vluchtmisdrijf. Ze zijn dus oververtegenwoordigd in dit type ongevallen. In totaal is in 62% van de ongevallen met vluchtmisdrijf in Vlaanderen een fietser en/of voetganger betrokken. 15% van de ongevallen met vluchtmisdrijf gebeurt ‘s nachts. In het algemeen gebeurt 10% van de letselongevallen ‘s nachts. Meer dan 8 op de 10 ongevallen met vluchtmisdrijf gebeuren dus overdag.
Meeste vluchtmisdrijven in Antwerpen In Vlaanderen ligt het absolute aantal vluchtmisdrijven het hoogst in de provincie Antwerpen. In 2019 waren er 948 letselongevallen waarbij de dader vluchtmisdrijf pleegde. De laatste 2 jaar steeg het aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf. In totaal is er nu bij 14% van alle letselongevallen in de provincie sprake van vluchtmisdrijf. In Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen ligt dat percentage op 12%, in Vlaams-Brabant op 11% en in Limburg op 8%.
Vooral jonge mannen plegen vluchtmisdrijf Vias institute analyseerde het profiel van 850 bestuurders die door een rechter veroordeeld werden om een sensibiliseringscursus te volgen nadat ze betrokken waren in een ongeval met vluchtmisdrijf. 86% van hen waren mannen. Meer dan 50% hiervan was jonger dan 25 jaar op het moment dat ze vluchtmisdrijf pleegden. Bij 42% van de ongevallen was de bestuurder onder invloed van alcohol en/of drugs. 16% reed rond zonder geldig rijbewijs of verzekering. De meesten van hen waren jonge bestuurders die niet mochten rijden tijdens de weekendnachten of die te jong waren om hun rijbewijs te halen. Enkele oudere bestuurders waren al veroordeeld tot een verval van recht tot sturen na het plegen van andere misdrijven.
Nieuwe kortfilm voorgesteld met vluchtmisdrijf als thema Vandaag stelde de Limburgse filmmaker Bob Colaers zijn kortfilm ‘Cirque’ voor in Cinema Zed Hasselt. In deze kortfilm met acteurs Oscar Willems, Darya Gantura en Bert Huysentruyt wordt een verhaal geschetst waarin vluchtmisdrijf een prominente rol speelt. Rijden onder invloed van alcohol is een versterkende factor die vluchtmisdrijf in de hand kan werken. Ook dat komt aan bod in deze kortfilm die de zware gevolgen van vluchtmisdrijf in 15 minuten in kaart brengt. Regisseur Bob Colaers: ‘In mijn thuisdorp Peer zijn doorheen de jaren verschillende jonge mensen overleden aan verkeersongevallen waaronder ook ongevallen waar vluchtmisdrijf werd gepleegd. Tijdens mijn brainstormsessies voor deze film viel het me op dat er weinig rond dit thema wordt gewerkt terwijl dit helaas toch een veelvoorkomend probleem is. Ik vond het daarom belangrijk om mijn licht hierop te werpen. Ik hoop dat ik aan de hand van deze film mensen aan het denken kan zetten wat voor een impact dit kan hebben voor zowel de nabestaanden als de bestuurder zelf.’
Vormingen als hulpmiddel tegen vluchtmisdrijf De straffen voor vluchtmisdrijf zijn de laatste jaren verstrengd. Bij een ongeval met dodelijke afloop kan je tot 4 jaar gevangenisstraf krijgen. Overtreders zijn vaak niet aan hun proefstuk toe als het gaat om verkeersonveilig gedrag. Het is belangrijk om zelfs indien er bij een ongeval met vluchtmisdrijf geen (zwaar) lichamelijk letsel is, toch de bestuurder die vluchtmisdrijf pleegt adequaat te bestraffen . Dit om te voorkomen dat hij later opnieuw in de fout gaat. De klassieke straffen zoals een geldboete of een verval van recht tot sturen kennen hun limieten om het permanent gedrag te veranderen. In sommige gevallen gaat de rechter daarom over tot een alternatieve straf in de vorm van een verkeerscursus. Er bestaan zo specifieke vormingen voor overtreders die te snel rijden, rijden onder invloed van alcohol en drugs, en een meer algemene module waar ook plegers van vluchtmisdrijf in terechtkomen. Vorig jaar volgden in Vlaanderen bijna 1100 verkeersovertreders zo’n interactieve vorming van 20 uur bij Vias institute. De kortfilm ‘Cirque’ kan nu ook door de vormingsmedewerkers gebruikt worden in hun lessen als aanknopingspunt om hen inzicht in hun gedrag te geven.
Zuhal Demir, Vlaams minister van Justitie en Handhaving: “De gevolgen van vluchtmisdrijf zijn voor families van gewonden, voor nabestaanden, een zware tweede klap. Een effectieve en sterke bestraffing van verkeersmisdrijven is dan ook cruciaal, ook voor de geloofwaardigheid van justitie. Toch zijn de klassieke straffen alleen niet voldoende als we nieuwe slachtoffers willen voorkomen. Hardleersheid of risico op recidive doorbreek je met schuldinzicht en door daders een spiegel voor te houden over hun eigen gedrag. Om ervoor te zorgen dat daders inzien dat wat zij gedaan hebben niet door de beugel kan en hun daden niet herhalen, zijn de gedragstrainingen van Vias een zinvolle aanvulling of alternatief voor loutere geldboetes.” Rondpunt VZW lanceert campagne ‘Ik blijf erbij’ Als je betrokken partij bent in een ongeval, is vluchten altijd de slechtste optie. Zeker als er gewonden zijn, moet je eerste bekommernis zijn om hulp te verlenen. VZW Rondpunt pakt daarom van 21 tot en met 27 september uit met de actie www.ikblijferbij.be. Met die petitie te ondertekenen geef je het signaal om altijd te stoppen wanneer je betrokken bent in een ongeval. Nadat mensen de petitie ondertekend hebben, zullen ze ook aangemoedigd worden om de gratis autosticker te bestellen en op de autoruit te plakken als reminder aan hun belofte.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-09-2020
Vier nieuwe integrale bij Hymer
Hymer
Vorig jaar stelde Hymer de B Klasse MasterLine voor, intussen zijn er nu vier integrale bijgekomen met verschillende indelingen waaronder twee tandemassers. Het koetswerk wordt met moderne technieken opgebouwd en het interieur oogt met de nieuwe meubelen zeer mooi. Om aan de vraag van veel klanten te voldoen stelt de fabrikant nu eerst zijn integrale voor.
De nieuwe B-MLT 780 krijgt voor een deel dezelfde uitvoeringen en ideeën mee in de integralen. Daarbij horen assistentie systemen van het basisvoertuig. In de klasse onder de 4,5 ton heeft men het SL-C chassis gecombineerd met de Mercedes Sprinter. Bijkomend vergroot Hymer het gamma in CamperVan met de Free 540 Blue Edition. Het is een reactie op het succes met de al bestaande “Blue Edition”. Het sportieve uiterlijk in blauw metallic gecombineerd met het zwarte hefdak maakt van de Free 540 Blue Evolution een blikvanger. Dank zij het hefdak biedt de compacte zwerfauto toch nog 4 slaapplaatsen aan. Het Fiat Ducato basisvoertuig is met het splinter nieuwe navigatie systeem uitgerust inbegrepen een 7 duim scherm. Met het geïntegreerde isofix kinderbeveiliging systeem is de Free 540 Blue Edition ook voor jonge gezinnen geschikt.
Info www.hymer.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-09-2020
Webasto verwarmingen voor kampeerauto's
Webasto verwarmingen
Een stukje geschiedenis
Webasto is lang geen onbekende meer in de zwerfautowereld. De geschiedenis echter van de fabrikant gaat terug tot 1901. Wilhelm Baier richtte dat jaar de Esslinger Draht-und Eisenwahrenfabrik op. In 1908 verhuisde het bedrijf naar Stockdorf en kreeg de naam WEBASTO. Aanvankelijk werden enkel schuif- en dakkanteldaken gefabriceerd. Pas later ontwikkelde de constructeur een verwarmingssysteem voor personenauto’s en vrachtwagens. In 1952 werd de eerste verwarming voor autobussen geproduceerd.
Thermo Top verwarmingen
De Thermo Top comfortverwarming werkt volgens het principe waarbij de koelvloeistof van de motor wordt verwarmd. Het grote voordeel van dit systeem is dat de motor voor een deel op bedrijfstemperatuur komt. Met als gevolg een vlottere start en minder uitstoot van giftige gassen. Naast dit type verwarming heeft Webasto nog enkele lucht verwarmers. Zij hebben een compacte vorm en kunnen dienen als verwarming voor slaap-verblijfplaatsen of stuurcabines. Afhankelijk van de te verwarmen ruimtes bestaan er verschillende types met aangepaste vermogens. Zo levert de Air Top vermogens van 0,9 tot 22 kW. Gezien het succes van de zwerfauto’s begonnen de ingenieurs van Webasto enkele verwarmingen wat aan te passen voor het gebruik in deze wagens. Begonnen werd met luchtverwarming voor integrale zwerfauto’s. De grote ruit oppervlakte en een kachel die soms ver naar achter in het interieur staat waren de oorzaak dat het vooraan in de wagen moeilijk behaaglijk warm te krijgen was tijdens winterse omstandigheden. Bovendien is het net daar waar de zitgroep zich bevindt en men er veel tijd doorbrengt. Als extra en afzonderlijk te bedienen verwarmingssysteem biedt een Thermo Top vooraan een grote verbetering voor het interieur. Een ander bijkomend voordeel is dat de brandstof voor de verwarming uit de tank van de wagen betrokken wordt. Die is overal verkrijgbaar tegenover gasflessen omruilen in het buitenland geen eenvoudige klus is. De Webasto verwarmingen mogen branden tijdens het rijden er is geen veiligheidsapparaat nodig zoals voor vloeibaar gas.
Later ontwikkelde de fabrikant verwarmingen voor zowel het interieur als voor warm water voor een stortbad en voor de keuken. Dat was niet direct een succes want 2 zware batterijen waren op 24 u plat. De ingenieurs en elektronikers begonnen in ijltempo aan het systeem te sleutelen met als resultaat veel minder stroom verbruik en geen problemen meer met snel leeg gelopen batterijen. Wel vragen diesel branders, ze bestaan ook voor benzine, dat komt echter nauwelijks voor bij zwerfauto’s, meer onderhoud dan een gasbrander. Men doet er goed aan de Webasto, we kennen ook de Eberspächer die werkt volgens het zelfde principe, maar minder gebruikt wordt in zwerfauto’s, minstens éénmaal per maand 10 tot 15 min op volle kracht te laten werken. Ja, ook als het 30°C is. Als een dieselbrander te lang werkloos blijft kan hij soms moeilijker op gang komen, lukt het dan braakt hij dikke rookwolken uit. Zulk een start doe je best niet op een camping op parkeerplaats voor zwerfauto’s. Stop ergens langs de weg, start de verwarming en rijdt onmiddellijk verder. Rookwolken en reukgordijnen zijn dan sneller verspreid.
Er zijn al meerdere merken zwerfauto’s waar Webasto een standaard uitrusting heeft. Trouwens ook koken op diesel is geen nieuws meer, neem daarbij nog een compressor koelkast en je hoeft helemaal geen zware gasflessen meer mee te voeren, dus in het buitenland geen zoekacties voeren om een fles te vullen of om te ruilen. Indien men kan kiezen welk type verwarming moet ingebouwd worden, dit zal meestal voorkomen in een ingerichte bestelwagen, neem geen dieselbrander met een overschot aan vermogen. Een type dat juist geschikt is voor de te verwarmen ruimte zal als het koud is constant blijven branden om het interieur op temperatuur te houden. De verbranding is zuiverder omdat heel het systeem warm blijft. Een type met overschot aan vermogen warmt het interieur sneller op maar valt dan stil het apparaat koelt af en moet na een tijd terug opstarten. Dat kost energie van de batterij en voor dat de brander weer goed warm staat stoot hij meer onwelriekende gassen uit.
Voor onderhoud best naar een erkende verdeler gaan
Voor onderhoud van een Webasto of Eberspächer kan men enkel terecht bij verdelers van het merk. Een dieselverwarming kan lang normaal werken, op voorwaarde dat hij geregeld een tijdje mocht functioneren. Na enkele jaren afhankelijk van het gebruik begint hij minder warmte te produceren, dat is het moment voor nazicht. Een eerste ingreep(je) dat je zelf gemakkelijk kunt uitvoeren is de rooster langs waar de lucht wordt aangezogen los schroeven of klikken en het stof verwijderen. Kan je de schoepen van de schroef bereiken, ze zuiver borstelen met een tandenborstel. Verdere ingrepen laat je over aan vakmensen. LMF in Herk-de Stadt een specialist in Webasto houdt zich naast het onderhoud en herstellingen van verwarmingen in tractoren, autobussen en bouwkranen ook bezig met de Webasto producten in zwerfauto’s. Ik ging eens kijken hoe een specialist de Webasto in een ingerichte bestelwagen demonteerde en na herstelling terug werd bouwde. In het werkhuis werd het apparaat uit elkaar gehaald, de brander vernieuwd, want hij was gedeeltelijk zwart gebrand, en vakkundig weer in elkaar geschroefd. Nadien terug in de wagen geïnstalleerd. Omdat het apparaat redelijk gemakkelijk uit de zitbank kan worden genomen ging het langs dezelfde weg terug op zijn plaats. Hier was het verwarmingsapparaat redelijk goed bereikbaar en moest er niets worden afgebroken om hem te verwijderen. Volgens Marc Forier van LMF zijn er constructeurs die er weinig rekening mee houden dat kachels het mogen zowel diesel als gasbranders zijn op zijn minst onderhoud vragen maar ook defecten kunnen krijgen. Om aan het toestel te geraken moeten soms panelen of een stuk van een wand worden afgebroken en later zo goed mogelijk hersteld worden, dat kost dure werkuren.
Voor deze reportage was ik welkom bij LMF nv Industrieweg 1132 3540 Herk de Stad. www.lmf.be
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
16-09-2020
Een warme rug voor de winter
Verwarmdestoelen voor een koele prijs
Aan het einde van het jaar organiseren de stoffeerders de speciale "Stoelverwarming" Stoelverwarming voor de bestuurders- / bijrijdersstoel voor een speciale prijs van 499 euro Complete installatie inclusief elektra op één dag alleen in november / december 2020 in Enkenbach Alle deelnemers aan de campagne ontvangen een pre-kerst verrassingsgeschenk (zolang ze beschikbaar zijn) Aan het einde van het jaar biedt “Die Polstermacher” alle zwervers de mogelijkheid om voor een speciale prijs van 499 euro (oorspronkelijke prijs 599 euro) stoelverwarming voor de bestuurders- en bijrijdersstoel volledig te installeren. De actie is geldig voor de periode van 1 november tot 31 december 2020. De complete installatie (inclusief de elektrische installatie) vindt plaats in het G + S klantencentrum in Enkenbach en neemt maximaal één dag in beslag. Daarnaast heeft G + S voor alle campagnedeelnemers een aantrekkelijk en handig verrassingsgeschenk in petto.
Geheel volgens het motto "de volgende winter komt zeker" hebben de "stoffeerders" stoelverwarming tegen een speciale prijs. Als onderdeel van een aantrekkelijke reclamecampagne hebben alle kampeerauto bezitters de mogelijkheid om hun kampeerauto’s uit te rusten met stoelverwarming in de bestuurderscabine. Voor een gunstige actieprijs te installeren “Die Upholstered Makers” op maat gemaakte stoelverwarmingssystemen inclusief elektra voor de bestuurders- en passagiersstoel. Installatie inclusief aansluiting duurt maximaal één dag. De campagne duurt vanaf 1 november. tot 31 december 2020.
De actie geldt niet voor stoelen met luchtvering, die meestal standaard zijn uitgerust met stoelverwarming. In het klantencentrum van G + S wacht een bekwaam team van experts na voorafgaande telefonische registratie, dat niet alleen de individuele verwarmingstoestellen precies voor de rugleuning en zitting vervaardigt, maar ook de nodige elektrische aansluitingen legt tot de definitieve inbedrijfstelling. Voor een afspraak bel: 06701/205260. En als kleine verrassing voor de kerst krijgt elke deelnemer (zolang de voorraad strekt) een exclusief verrassingsgeschenk dat niet in de winkel verkrijgbaar is: de G + S cosmetische bank! Een functioneel en modieus elegant accessoire dat uwzwerfauto op unieke wijze verbetert
meer info:
Hete stoelen voor een koele prijs
Aan het einde van het jaar organiseren de stoffeerders de speciale "Stoelverwarming" Stoelverwarming voor de bestuurders- / bijrijdersstoel voor een speciale prijs van 499 euro Complete installatie inclusief elektra op één dag alleen in november / december 2020 in Enkenbach Alle deelnemers aan de campagne ontvangen een pre-kerst verrassingsgeschenk (zolang ze beschikbaar zijn) Aan het einde van het jaar biedt “Die Polstermacher” alle zwervers de mogelijkheid om voor een speciale prijs van 499 euro (oorspronkelijke prijs 599 euro) stoelverwarming voor de bestuurders- en bijrijdersstoel volledig te installeren. De actie is geldig voor de periode van 1 november tot 31 december 2020. De complete installatie (inclusief de elektrische installatie) vindt plaats in het G + S klantencentrum in Enkenbach en neemt maximaal één dag in beslag. Daarnaast heeft G + S voor alle campagnedeelnemers een aantrekkelijk en handig verrassingsgeschenk in petto.
Geheel volgens het motto "de volgende winter komt zeker" hebben de "stoffeerders" stoelverwarming tegen een speciale prijs. Als onderdeel van een aantrekkelijke reclamecampagne hebben alle kampeerauto bezitters de mogelijkheid om hun kampeerauto’s uit te rusten met stoelverwarming in de bestuurderscabine. Voor een gunstige actieprijs te installeren “Die Upholstered Makers” op maat gemaakte stoelverwarmingssystemen inclusief elektra voor de bestuurders- en passagiersstoel. Installatie inclusief aansluiting duurt maximaal één dag. De campagne duurt vanaf 1 november. tot 31 december 2020.
De actie geldt niet voor stoelen met luchtvering, die meestal standaard zijn uitgerust met stoelverwarming. In het klantencentrum van G + S wacht een bekwaam team van experts na voorafgaande telefonische registratie, dat niet alleen de individuele verwarmingstoestellen precies voor de rugleuning en zitting vervaardigt, maar ook de nodige elektrische aansluitingen legt tot de definitieve inbedrijfstelling. Voor een afspraak bel: 06701/205260. En als kleine verrassing voor de kerst krijgt elke deelnemer (zolang de voorraad strekt) een exclusief verrassingsgeschenk dat niet in de winkel verkrijgbaar is: de G + S cosmetische bank! Een functioneel en modieus elegant accessoire dat uwzwerfauto op unieke wijze verbetert
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
15-09-2020
benimar
Nieuws van Benimar
De Spaanse fabrikant behoort al een tijdje tot de Trigano-Group. Voor 2021 hebben de ontwerpers redelijk wat nieuws bedacht.
Dat begint bij de compacte zwerfauto’s waar de 140 UP en de 165 uit productie werden genomen. De 144 UP verschijnt op het toneel, samen met nog andere nieuwe modellen; de 190 UP, 105 en de 167. Deze reeks de Sport is voor gezinnen en voor de verhuur ontwikkeld. Ze hebben zes slaapplaatsen en zes zitplaatsen met veiligheidsgordels.
De alkoven blijven nog zoals ze vorig jaar waren.
De 340 VP en de 363 worden op Ford Transit gebouwd en de anderen op Fiat Ducato.
De Mileo reeks bestaat nu uit 8 halfintegrale, waarin de M 261, de M 268 en de M 297 nieuw zijn. Zwervers die van enkele bedden houden vinden hun gading in de M 261. Hij is iets korter dan 7 m en laat zich gemakkelijk maneuvreren.
Zo komen we bij de uitgebreide Tessoro reeks. De kampeerauto’s worden met een interessante prijs-kwaliteit kaartje aangeboden. Bij deze reeks liggen enkel verschillen aan het basisvoertuig Ford Transit dat gebruikt wordt. De T 468 met enkele bedden vervangt de T 494.
Bij de duurste en meest luxueuze reeks de Amphitryon is niet veel veranderd. Alleen de 6,99 m lange A 940 met 5 bedden komt er bij. Opmerkelijk is het hefbed boven het dwars geplaatst vast bed achterin de wagen.
Meer informatie: www.benimar.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
13-09-2020
De caravan beurs van Düsseldorf was een succes
Iedereen tevreden na de caravan beurs in Düsseldorf
Eerste grote beurs na de lockdown wordt goed ontvangen door 107.000 bezoekers / Zeer tevreden exposanten met zeer goede verkoopresultaten
De CARAVAN SALON DÜSSELDORF heeft dit jaar op indrukwekkende wijze bewezen dat de vakantievorm caravanning mensen inspireert en beurzen kunnen zelfs in tijden van Corona succesvol worden uitgevoerd. Messe Düsseldorf en het Caravaning Industrie Verband e. V. (CIVD) hebben een zeer positieve balans. "Met 107.000 bezoekers geeft de CARAVAN SALON een belangrijk signaal aan de hele beursindustrie in Duitsland en Europa. 's Werelds belangrijkste vakbeurs voor caravanning overtuigd met zijn doordachte hygiëne- en infectiebeschermingsconcept", zegt Erhard Wienkamp, Managing Director van Messe Düsseldorf.
"Het hele team van Messe Düsseldorf en CIVD en alle medewerkers van onze exposanten hebben van deze beurs een geweldige ervaring gemaakt met veel inzet en passie, de passie voor mobiele vrije tijd is de afgelopen tien dagen te allen tijde voelbaar geweest", voegt Wienkamp toe. De sfeer op de kermis was uitstekend. Het was ook verheugend dat meer nieuwkomers en veel jonge gezinnen de caravanbeurs hadden bezocht.
CIVD-voorzitter Hermann Pfaff was ook enthousiast over het verloop van de CARAVAN SALON:
"Dit aantal bezoekers is een zeer goed resultaat in de gegeven omstandigheden. Het feit dat er bijzonder veel nieuwkomers zijn en dat de gemiddelde leeftijd aanzienlijk is gedaald, toont aan dat we momenteel te maken hebben met de toestroom van volledig nieuwe klanten. Het succes van het evenement wordt echter niet alleen gemeten aan de hand van het aantal bezoekers, maar vooral aan de verkoopdeals - en deze waren nog hoger dan in het recordjaar vorig jaar. Toegevoegd aan deze is de zeer waardevolle directe feedback van klanten, die fabrikanten alleen kunnen verkrijgen op een beurs. Daarnaast is de professionele beurs op het grootste B2B-platform in onze branche van grote waarde voor exposanten."
De exposanten van de CARAVAN SALON waren ook enthousiast over het verloop van de beurs en rapporteerden zeer goede verkoopresultaten.
"Na aanvankelijke scepsis zijn we erg blij dat we onze producten dit jaar hebben gepresenteerd op de CARAVAN SALON in Düsseldorf. Hoewel het aantal bezoekers beperkt was, had ons hobbyverkoopteam de handen vol. Onze klanten waaronder veel jonge mensen waren zeer geïnteresseerd en tegelijkertijd erg geduldig en ontspannen. Naast onze voertuigen werd het doordachte hygiëneconcept ook zeer goed ontvangen door de bezoekers en werden de afstanden gehouden. Kortom, de CARAVAN SALON was een hele mooie beurs, ook onder deze bijzondere voorwaarden", zegt Hobby Managing Director Holger Schulz.
Dr. Holger Siebert, Managing Director van Eura Mobil GmbH en Trigano
Deutschland KG: "Deze CARAVAN SALON was een bijzondere. In een moeilijke tijd hielden we de eerste grote beurs in Duitsland. De sfeer was ontspannen en positief, en alle deelnemers op het einde zeer tevreden met het resultaat. Onze dank als exposant gaat naar Messe Düsseldorf, dat in de aanloop naar en tijdens de runtime perfect werk heeft geleverd. Met 15.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte voor 20 merken in de camper, caravan, accessoires en verhuur gebied, hebben wij als de Trigano Group vertrouwen gehad in de beurs, en deze beslissing was de juiste. Alle merken hebben hun omzet verhoogd. De nieuwe Contura ging in première op Mercedes chassis bij de premium Eura Mobil merk. Het moderne instapmerk Forster was vooral in trek bij de aanzienlijk jongere beursbezoekers dit jaar, vooral de instapbusjes onder de 35.000 euro. Het traditionele merk Karmann-Mobil kon profiteren van de trend naar bestelwagens/bestelwagens op een aanzienlijk uitgebreide beursstand. Voor het eerst was het Spaanse merk Benimar vertegenwoordigd, wat een indrukwekkende markttoetreding maakte op een stand van 900 vierkante meter."
"Ondanks alle bijzondere omstandigheden was de CARAVAN SALON
van dit jaar een groot succes. Caravaning heeft een enorm potentieel als een van de mooiste en momenteel veiligste vormen van vakantie – dit blijkt duidelijk uit de beurs", zegt Gerd Adamietzki, CSO van Knaus Tabbert AG. "We zijn erg blij dat de beurs in Düsseldorf is gehouden. Het biedt ons de perfecte setting om onze producten te presenteren. En onze hernieuwde groeicijfers laten zien dat de innovaties van Knaus Tabbert klanten inspireren, en caravanning is aangekomen in het midden van de samenleving. Kortom, de CARAVAN SALON 2020 heeft onze verwachtingen overtroffen. Dit is ook te danken aan de voorbeeldige implementatie van het hygiëne- en veiligheidsconcept bij Messe Düsseldorf."
Bernd Wuschack, Managing Director Sales, Marketing en Customer Service van de Carthago Group: "De CARAVAN SALON 2020 vergde veel moed in tijden van pandemie. Moed van Messe Düsseldorf, exposanten en dealers en bezoekers. Deze moed was de moeite waard voor alle deelnemers: het publiek gedroeg zich zeer gedisciplineerd en voorzichtig, ons speciaal ontwikkelde beursconcept met aparte vergadereilanden kreeg een zeer positieve respons, en ook het hygiëneconcept van Messe Düsseldorf was succesvol. Of het nu Carthago of Malibu is de zeer geïnteresseerde bezoekers hebben de talrijke nieuwe producten van onze campermerken uitstekend ontvangen. Ze waren ook enthousiast over de ontspannen tentoonstelling sfeer op onze stands. Gezien de unieke omstandigheden was de CARAVAN SALON dit jaar een zeer succesvolle vakbeurs voor de Carthago Group. Nu onze handelspartners en we verwachten een even succesvolle nabeurs nabeurs."
Mike Reuer, Managing Director van Westfalia Mobil GmbH, heeft ook een goed standpunt in: "We zijn
blij dat we besloten hebben om deel te nemen aan de CARAVAN SALON en onze producten hier te hebben gepresenteerd. In lijn met het hygiëneconcept waren er in de hallen minder beursbezoekers dan in voorgaande jaren - maar we zien een toegenomen en concrete interesse van de bezoekers in het onderwerp "box wagons and campers". Het aangename resultaat is dat de directe verkoop aan eindklanten aanzienlijk hoger is dan in het voorgaande jaar. Naar onze mening heeft de beurs het gegeven hygiëneconcept zeer goed geïmplementeerd. De bezoekers waren zeer gedisciplineerd, het dragen van maskers en wachten veruit om de voertuigen te zien. Deze stonden verder uit elkaar op het aanzienlijk vergrote stand gebied, waardoor het gemakkelijker te lopen was en voldoende wachtkamers op de voertuigen mogelijk werd gemaakt. De gesprekken op de stand en in het gastengedeelte waren zeer ontspannen en veilig en zeer casual dankzij de partitie schijven die we aan de tafels hadden opgezet.
De beurs was ook succesvol voor de leveranciers op het gebied van
"technologieorders" met technische apparatuur, componenten en installaties. "We zijn tevreden en kijken terug op een zeer succesvolle beurs. Klanten moeten in directe uitwisseling zien welke innovaties en innovaties er op de markt zijn - dus ik ben blij met de terugkeer naar de normaliteit. Voor de vele nieuwkomers in de caravanbranche is de CARAVAN SALON de ideale gelegenheid om meer te weten te komen en een uitgebreid overzicht te krijgen. Natuurlijk waren er in totaal veel minder mensen, maar de kwaliteit van de klantcontacten met intensieve en aanhoudende gesprekken was zeer hoog. We merken dat een verbazingwekkend aantal goed geïnformeerde bezoekers onze stand met specifieke wensen hebben bezocht", zegt John-David Pozzi, Managing Director van Fiamma S.p.A.
"Het was absoluut de juiste beslissing om hier in Düsseldorf als exposant te zijn. De CARAVAN SALON biedt ons de ideale mogelijkheden om direct feedback te krijgen van onze eindklanten. We waren in staat om een hoge efficiëntie te zien in de discussies en een zeer gericht publiek en zijn tevreden met de deals. Exposanten uit de industriële toeleveranciersindustrie die hier aanwezig waren, beoordeelden het verloop van de beurs positief – ook al waren er, zoals verwacht, minder B2B-contacten. Fabrikanten en bezoekers voelden zich even comfortabel en veilig, maar vooral de aandacht en zorg voor anderen was zeer opvallend en rustgevend", zegt Nicolaus Hirsch, Managing Director van A. Linnepe GmbH. De 60e CARAVAN SALON Düsseldorf vindt plaats van 27 augustus tot 5 september 2021.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
nieuws uit Düsseldorf
Sun Living
De Slovenische fabrikant is bekent om zijn instapmodellen van Adria, wat echter niet wil zeggen dat ze minder goed zijn of er goedkoop uitzien. Neen, voor hun prijs hebben ze een knap interieur en het exterieur mag zeker gezien worden. Voor het komende modellen jaar 2021 hebben de ontwerpers het gamma geoptimaliseerd. Zo kan de klant kiezen tussen een Fiat Ducato of en Citroen Jumper basisvoertuig in een witte of zilvergrijze kleur. Binnen kregen de bovenkasten witte deuren en donkergrijze profielen. Voor de meubelen koos men voor een wat lichter houtdecor. Moderne spot- en andere lichten zorgen voor sfeerverlichting of een heller licht in het frisse interieur van zowel de half integrale als de alkoof kampeerauto’s. Voor volgend jaar is waar het kan een grotere badkamer geïnstalleerd en de zitbanken hebben een beter zitcomfort.
Dat is nog niet alles, de omgebouwde bestelwagen V60SP Family is nieuw. De 6 m lange zwerfauto beschikt over een extra bed boven het dwarsbed achteraan in de wagen. Vier personen kunnen er nu hun bedje spreiden.
Het alkoofmodel A70DK heeft een gezinsindeling die men niet zo veel meer aantreft. Centraal zijn links en rechts tafels aan de wand waar 2 en 4 reizigers comfortabel kunnen nestelen om te eten of andere binnen activiteiten kunnen doen. Beide zitgroepen kan men ombouwen tot bedden voor 2 of 1 persoon.
Op enkele halfintegrale van de Xtra Edition bekomt men een vermindering van iets meer dan 5.000 euro, dat loont zeker de moeite om die Sun Livings wat aandachtiger te belijken.
Meer info: www.de.sun-living.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-09-2020
Nieuws van Dethleffs voor 2021
Nieuws van Dethleffs
Dethleffs digitaal te bekijken
Niet live op de beurzen, maar wel een digitale beurservaring: zo presenteert de fabrikant van kampeerauto’s en caravans zijn nieuwe voertuigen van modeljaar 2021 – met voordeelacties voor klanten – Dethleffs biedt klanten op een nieuwe manier service, advies en informatie.
De fabrikant van kampeerauto’s en caravans heeft vanwege de coronasituatie besloten dit jaar niet aan beurzen deel te nemen. Dat betekent echter niet dat de pionier van de branche, niets nieuws te bieden heeft. In tegendeel zelfs: de traditionele onderneming maakt er voor haar 90e verjaardag een geweldig feest van met verschillende jubileumseries en speciale edities.
„Dat nieuws presenteren we op een veilige manier, tijdens een evenement dat bij de huidige situatie past”, vertelt het hoofd van de afdeling marketing van Dethleffs, Robert Bielesch, opgewekt. „Zonder minimumafstand en mondkapje kan het modellenprogramma 2021 van Dethleffs met alle hoogtepunten en noviteiten gewoon van huis uit digitaal bekeken worden in een presentatie op onze website www.dethleffs.nl/digitale-noviteiten-show.” Die presentatie omvat alle noviteiten van de kampeerauto’s en caravans evenals het diverse modellenprogramma. Het aanbod werd daartoe ook echt opgebouwd op een oppervlakte van ca. 2.000 m² en met een mix van 3D-scans en 360°-opnames in beeld gebracht. Zo kan de bezoeker zich vrij bewegen in de gevirtualiseerde showroom en de voertuigen zowel van buiten alsook van binnen bezichtigen. En net als op een “gewone” normale beurs bevindt zich ook hier een infobalie, waar u aanvullende informatie beschikbaar is. De bezoeker kan de brochure en prijslijst inzien, alles lezen over het 90-jarig jubileum, maar ook via de informatiepunten alles over het betreffende model en de desbetreffende serie bekijken.
„Maar dat is nog niet alles”, vertelt Bielesch. „Tegelijk zullen er bij onze erkende dealers rond de “beurstijd” voordeelacties zijn met aantrekkelijke aanbiedingen voor onze klanten. Wie in de digitale showroom bij het virtueel beursbezoek alle informatie ingewonnen heeft en zijn droomvoertuig gevonden heeft, kan aan de dealer niet alleen advies vragen over de uitvoering, maar direct een afspraak maken en van het voordeel genieten bij de aankoop.”
Over Dethleffs “Niet zonder mijn gezin!” besloot Arist Dethleffs in 1931. Hij bouwde toen de eerste caravan van Duitsland, die hij toen nog “woonauto” noemde, omdat de fabrikant van skistokken en zwepen zijn gezin tijdens lange zakenreizen bij zich wilde hebben. Het begrip “vrije tijd” kenden toen slechts enkelingen, gezinsvakantie was een privilege en het toerisme stond nog in de kinderschoenen. Met de uitvinding van de Dethleffs caravans begon een nieuw tijdperk, vooral voor de onderneming, die zich op een bepaald moment volledig aan de productie van caravans en later ook van kampeerauto's wijdde. De pioniersgeest van Arist Dethleffs is ook tegenwoordig nog in de onderneming merkbaar: in de permanente verdere ontwikkeling van series, in talloze innovaties en natuurlijk centraal in het campingverhaal: het gezin.van meet af aan is het bedrijf nauw verbonden met de plaats Isny in Allgäu. Door zijn engagement als “vriend van het gezin” blijft het merk zich concentreren op zijn kerntaak. In Isny worden naast campers en caravans van het merk Dethleffs ook buscampers en Urban Vehicles van de merken Pössl en Crosscamp ontwikkeld en geproduceerd.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
11-09-2020
Kort nieuws uit Düsseldorf
Nieuw bij Adria en Iteneo
Adria
Zoals men mag verwachten van een 55 jarige fabrikant brengt hij nieuwe creaties uit. Zo zijn de Coral en de Martrix kampeerauto’s van Adria totaal nieuw. De Matrix heeft een Fiat Ducato basisvoertuig of men kan ook kiezen voor een Citroen Jumper met de reeds bekende Comprex constructie. Hij wordt aangeboden in twee uitvoerinigen, de Supreme en de Plus met redelijk wat verschillende indelingen. In het nieuwe voorfront heeft men een panoramisch dakluik gemonteerd. Achteraan zijn Hella LED lichten in een nieuwe bumper geïnstalleerd.
Iteneo
Voor het volgend modellen jaar brengt de fabrikant twee nieuwe zwerfauto’s op de markt: de SC 700 heeft in de zitgroep twee zitbanken tegen de wand. Ze kunnen tot een bed worden omgevormd en samen met het vast bed kunnen er 5 personen hun bedje opmaken. In de MC 700 siert een eilandbed het achterste deel van de wagen, de zitgroep is ongeveer gelijk aan die van zijn broeder SC. Het bed in deze wagen is wat verplaatst om een douchecabine te kunnen installeren. Knap gevonden in de SC 700 zijn de stapelbedden achteraan. Het bovenste bed kan bij middel van een elektrische motor op en af gelaten worden. Het onderste bed kan men dicht klappen en bekomt men een grote koffer. Voor de MC 740 en de SB 740 werd het interieur wat opgewaardeerd en het exterieur kreeg een modener uitzicht. S de PF 600 en de PJ zijn nieuw komers bij de halfintegrale reeks.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
10-09-2020
Knaus en Weinsberg vallen in de prijzen
Drie prijzen voor KNAUS en Weinsberg voertuigen
Twee keer plaats 1, eenmaal 3e plaats voor kampeerauto's door Knaus Tabbert
Onafhankelijke lezerskeuze van autobeeld kamperauto
Stille prijsuitreiking op de Caravan Salon in Düsseldorf
Net op tijd voor de start van de Caravan Salon in Düsseldorf, Knaus Tabbert meldt een ander indrukwekkend succes: Drie modellen bereiken top rankings in de onafhankelijke lezer selectie van het populaire vakblad Auto Bild Motorhome.
De klasse van de geïntegreerde besliste vol vertrouwen de KNAUS L!VE I voor zich. Als gloednieuw model kon het alle concurrenten aan het begin achter zich laten met zijn talrijke voordelen zijn moderne technologie overtuigde zowel het opvallende ontwerp en de uitstekende prijs-prestatieverhouding.
De overwinning in de klasse van gedeeltelijk geïntegreerde leden gaat ook naar een lid van de merkfamilie: de WEINSBERG CaraCompact EDITION [PEPPER] passeert de hele competitie. Geen wonder, want de PEPPER is al lang Europa's best verkopende zwerfauto in de klasse van gedeeltelijk geïntegreerd.
Ook de klasse van CUVs (Caravan Utility Vehicles) boekte veel succes: de KNAUS BOXSTAR LIFETIME XL werd door de deskundige lezers van de Auto Bild zwerfauto op de derde plaats gekozen. Met zijn nieuwe plattegronden met een hoog dak biedt het nog meer bewegingsvrijheid.
De "Golden Motorhome" wordt beschouwd als een van de meest prestigieuze prijzen in de industrie. Al vele jaren hebben modellen van Knaus Tabbert succes geboekt in de keuze van deze lezer en Gerd Adamietzki, CSO van Knaus Tabbert AG: "We zien drie toprankings in één jaar als een buitengewoon bewijs van vertrouwen van kritische kiezers. Mijn dank gaat uit naar de lezers van AutoBild Motorhome en natuurlijk naar het hele Knaus Tabbert team."
De prijzen worden traditioneel uitgereikt ter gelegenheid van de Caravan Salon in Düsseldorf, maar dit jaar wegens de omstandigheden zonder het avondevenement, dat populair is in de branche.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
09-09-2020
Knaus viet feest
Knaus viert
Verjaardag speciale modellen bij Knaus
Helmut Knaus had een visie – gratis vakantiegeluk voor iedereen – en richtte 60 jaar geleden het succesvolle KNAUS-merk op. Deze twee ronde verjaardagen moeten naar behoren worden gevierd - met drie verjaardag speciale modellen:
In 1962, twee jaar na de oprichting van KNAUS, kwam de eerste SÜDWIND op de markt – en sindsdien is het caravanicoon bij uitstek. Naast de uitgebreide SÜDWIND apparatuur is het nieuwe jubileummodel SÜDWIND 60 YEARS KNAUS voorzien van bekleding (optioneel ook met ActiveLINE stoffen) en een decoratiepakket met 60 YEARS borduurwerk. Aan de buitenkant citeert de 60 JAAR KNAUS sticker op de zijwand de historische voertuigsticker van de eerste KNAUS caravans.
Met een populaire eenpersoonsindeling wordt het platte assortiment van speciale en serie SOUTH WIND uitgebreid: De 500 EU is compact met iets meer dan vijf meter nuttige lengte en biedt tegelijkertijd veel ruimte binnen: in totaal vier slaapplaatsen op de eenpersoonsbedden in de boeg en de omgebouwde U-zitgroep achterin, talrijke opbergvakken en planken, ruime badkamer en keuken.
Met maximaal zes slaapplaatsen is de SKY WAVE de ideale camper voor gezinnen, tegelijkertijd wendbaar en aerodynamisch dankzij de golfvormige dakstructuur – een echte allrounder en als zodanig mag hij niet ontbreken in het gamma van jubileummodellen. De SKY WAVE 60 YEARS KNAUS wordt geleverd met een chassis in opvallend stormblauw metallic. De speciale lijm in edele grijze tinten wordt aangevuld met de 60 JAAR KNAUS sticker op de zijwand. Matching: de bekleding COOL GREY met blauwe naden en – net als het decoratiepakket – met 60 JAAR KNAUS borduurwerk.
Het is bijna 15 jaar geleden dat KNAUS de eerste CUV lanceerde. De BOXSTAR viert dus ook een klein jubileum: de BOXSTAR 60 YEARS KNAUS – ook verkrijgbaar met het nieuwe panoramadak of innovatief installatiedak – boeit met een extravagante buitenkant: de exterieurkleur Storm Blue Metallic, het donkere raamgebied met de gebogen KNAUS Heartbeat en zwaluwen in zilver en 60 YEARS KNAUS stickers maken het een echte blikvanger. De zitkussens in CASUAL SILVER met blauwe naden en het decoratiepakket zijn ook voorzien van 60 JAAR KNAUS borduurwerk bij de jubileumBOXSTAR.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
08-09-2020
Knaus in Düsseldorf
De nieuwigheden van het modeljaar 2021
Het aangaan van uitdagingen, het voortdurend verbeteren van technologieën en design, een revolutie in de toekomst van caravanning Knaus Tabbert zet de volgende beslissende stappen voorwaarts. Ook en vooral in deze tijden. Tot nu toe heeft 2020 iedereen grote uitdagingen opgeleverd maar: Op dit moment is er geen vorm van vakantie die veiliger is en meer potentieel heeft dan caravanning. De goedkeuringscijfers illustreren dit meer dan duidelijk.
Op de Caravan Salon toont Knaus Tabbert innovatieve kracht, toekomstgericht design en sterke technologieën: Het hooggekwalificeerde team op de locaties in Jandelsbrunn, Mottgers, Schlüsselfeld en Nagyoroszi zal blijven inspireren met frisse ideeën en innovatieve nieuwe ontwikkelingen in het modeljaar 2021 en brengt de toekomst van caravanning binnen handbereik, trouw aan het motto "We move". In hal 1 zijn de componenten en de werking van het intelligente 48 volt boordnetwerksysteem, dat Knaus Tabbert en Bosch Engineering gezamenlijk ontwikkelden, direct op een caravanchassis te bekijken. De meeste tests zijn al afgerond en de twee bedrijven met een sterke innovatieve kracht bevinden zich in de laatste ontwikkelingsfase van het energieconcept, dat de vrijheid volledig herdefinieert: onafhankelijke stroomvoorziening in de caravan, langer zelfvoorzienend caravanen en met alle gemakken. Daarnaast viert het merk KNAUS dit jaar zijn 60ste verjaardag en zou oprichter Helmut Knaus 100 zijn geworden. Deze twee jubilea worden naar behoren gevierd in Düsseldorf: met drie innovatieve, uitgebreid uitgeruste 60 YEARS speciale modellen. Voorheen was en is KNAUS een succesvol merk dat bij zijn roots staat en daarom ook een originele TRAVELLER toont die in 1988 is gebouwd op de Caravan Salon van dit jaar.
De merken van Knaus Tabbert AG: KNAUS, WEINSBERG, TABBERT, T@B, MORELO en RENT AND TRAVEL worden gepresenteerd in hallen 1, 4 en 5.
Hoogtepunten op de Caravan Salon zijn:
60 jaar KNAUS
60ste verjaardag van het merk en 100ste verjaardag van oprichter Helmut Knaus.
Voor de ronde verjaardag: SÜDWIND, BOXSTAR en SKY WAVE als jubileum speciale modellen 60 JAAR KNAUS
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
07-09-2020
Stijgende verkoop van pedelecs
Inschrijvingen speed pedelecs stijgen met 28% in augustus
Tijdens de voorbije maanden is het aantal inschrijvingen van speed pedelecs duidelijk toegenomen. Na een sterke maand juni (+24,7 %) volgde een stabilisering van het aantal inschrijvingen in juli (+0,4 %). De maand augustus scoorde opnieuw bijzonder sterk met een stijging van +27,8 % ten opzichte van 2019. Meer concreet steeg het aantal inschrijvingen in augustus van 1.088 tot 1.393.
TRAXIO verwacht dat de verkoop in de volgende weken en maanden zal blijven aantrekken zodat 2020 op hetzelfde niveau als 2019 zal kunnen afsluiten. Regionale verschillen Opvallend is de terugval van de gecumuleerde jaarverkoop in de provincies Antwerpen (-17 %), Vlaams (-15 %) en Waals (-3 %) Brabant, en Brussel (-30 %). Reden daarvoor: het lagere aantal structurele files door het verminderde woon-werkverkeer (thuiswerk, vakantie) deed ook het gebruik van de speed pedelec afnemen. Toch blijft de consument interesse tonen. Met name buiten de as Antwerpen-Brussel wordt de speed pedelec steeds populairder. Achterstand inhalen “We beleven een mooie zomer voor de verkoop van speed pedelecs: in augustus is het aantal inschrijvingen 28 % toegenomen in vergelijking met augustus 2019: van 1.088 tot 1.393 eenheden,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Hoewel de verkoop op de as Antwerpen-Brussel daalde door de verminderde fileproblematiek, blijft de nationale verkoop groeien. De sector verwacht dat de verkoopcijfers van 2020 deze van 2019 zullen evenaren.” Nieuws bericht TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
04-09-2020
Stijgende verkoop van zwerfauto's
Recordzomer voor kampeerauto’s tijdens de Coronavakantieperiode
Traditioneel worden heel wat kampeerauto’s besteld in het najaar (levering en inschrijving tijdens het volgende voorjaar) of in het voorjaar (met levering en inschrijving voor het begin van de zomervakantie). Niet zo dit jaar : tijdens de Corona-lockdown zijn namelijk zowel de verkoop als de inschrijvingen van nieuwe kampeerauto’s in april met ongeveer 80% gedaald (van 635 in 2019 naar 125 in 2020), om daarna – tijdelijk – te exploderen met +84% in juni. De inschrijvingen van tweedehandse kampeerauto’s volgen dezelfde tendens. Ook de vraag naar huurcampers ging door het dak.
Snel-snel een kampeerwagen kopen
Na de lockdown steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe kampeerauto’s tot een absoluut record in juni: van 548 in 2019 naar 1.006 (+84 %) in 2020! Ook juli (580 in 2019 versus 860 in 2020 hetzij +48 %) en augustus* (500 in 2019 versus 600 in 2020 hetzij +20%) waren topmaanden. Idem dito voor de tweedehandse inschrijvingen met topmaanden juni (+40 %), juli (+24 %) en augustus (+29 %).
Deze zomerse piek kan worden toegeschreven aan twee factoren: een inhaalbeweging van inschrijvingen die tijdens de lockdown niet konden gebeuren, maar ook een sterk toegenomen interesse van mensen die nog snel-snel een kampeerauto wilden kopen met het oog op de zomervakantie.
Hoewel het totale aantal inschrijvingen op dit ogenblik achterloopt ten opzichte van 2019 (van nieuw = -2%, tweedehands = -5%), verwacht de sector dat de verkoop dit jaar zal eindigen op het niveau van vorig jaar. Waarom niet hoger dan vorig jaar? Door de beperkte beschikbare voorraad kampeerauto’s en omdat de productiecapaciteit van nieuwe voertuigen in de gespecialiseerde fabrieken slechts beperkt rekbaar is.
Nieuw doelpubliek
Dank zij de Coronacrisis hebben heel wat mensen de kampeerauto en de caravan en hun voordelen voor het eerst ontdekt ook door een populair programma zoals ‘De Columbus’. De veilige bubbel, de grote mate van zelfstandigheid en de flexibele mobiliteit zijn sterke troeven in deze bijzondere tijden. Dit nieuwe doelpubliek, dat vaak de traditionele vliegvakantie heeft ingeruild voor de zwerfauto, heeft in veel gevallen zeer snel beslist tot de aankoop. Zij kiezen door de band voor een middenklasse zwerfauto die is voorzien van alle nuttige uitrustingen die comfort en onbezorgd-onafhankelijk rondreizen mogelijk moeten maken zoals achteruitrijcamera, airconditioning, zonnepanelen en watertanks. Instapmodellen lagen minder goed in de markt.
Traditionele vervangmarkt in beweging
Ook de traditionele vervangmarkt is in beweging: heel wat mensen die al een tijd twijfelden over de vervanging van de huidige kampeerauto of caravan, hebben dit jaar beslist tot aankoop van een nieuwe. De combinatie van aankopen door het ‘nieuwe’ doelpubliek en de versnelling op de vervangmarkt zijn de belangrijkste oorzaken van de plots toegenomen vraag. Naar alle verwachting zal de vraag terug normaliseren: nu, aan het einde van de vakantieperiode, merkt de sector alvast een daling van het aantal online en offline bezoekersaantallen. In de ons omringende landen merken kampeerautoverkopers dezelfde tendens.
Ook verhuur zit in de lift
Zoals verwacht steeg ook de vraag naar huur caravans en zwerfauto’s omdat veel gezinnen dit jaar in hun veilige bubbel wilden reizen. Bij de professionele verhuurders is de capaciteit slechts beperkt uitbreidbaar, het verhuurseizoen duurt slechts een drietal maanden en de waardevermindering na verhuur is aanzienlijk – maar de toegenomen vraag wordt deels opgevangen door een stijgende verhuur tussen particulieren.
Persbericht vanTRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen