Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-12-2020
kennis makinge met de Malibu T 430 LE
Malibu T 430 LE
Malibu een broeder van Carthago wordt aan gunstige prijzen aangeboden, doch niet als goedkoop.
De fabrikant uit Aulendorf heeft naam gemaakt als bouwer van hoogwaardige kampeerauto’s, met prijzen in verhouding. Om een minder kapitaalkrachtig publiek te bereiken werd de Malibu ontwikkeld en in het Sloweense dorp Odranci gemaakt.
Net zoals hun duurdere broeders hebben ze een dubbele bodem, zowel bereikbaar langs binnen als langs buiten. Wanden lopen in ronde vorm over naar het dak wat een modern uitzicht geeft.
De nieuwe halfintegrale Malibu T 430 LE is 6.90 m lang, gebouwd op een Fiat Ducato 2,3 l Multijet met verlaagd chassis en mag 3.500 kg torsen. Als optie kan men een 140 pk motor bekomen wat het rijplezier verhoogd. Met 2 enkele bedden achterin is hij ontworpen voor 2 zwerver, die graag wat ruimte en wooncomfort hebben. Ook de zitgroep vooraan is bedoeld voor twee, met een beetje goede wil kunnen er nog een paar bij om een praatje te doen, te genieten van een drankje en een snoepje.
De onderste bodemplaat is 33 mm dik, langs beide kanten beschermt met polyester beplating. Voor de binnenvloer van de 48 cm hoge koffer heeft men multiplex gebruikt. Het is wel oppassen voor de warme lucht slangen die hier daar onbeschermd in de koffer liggen. De zijwanden eveneens 33 mm dik hebben aluminium buiten beplating en triplex langs binnen. Voor het dak heeft dezelfde sandwichpanelen gebruikt maar met hagelbestendig polyester langs de boven. Het mooie neusje boven de stuurcabine is uit polyester, voor de ramen heeft Malibu S4 vensters van Seitz en de buitendeur met venster komt van Hartal. Links en rechts geven brede deur toegang tot de garage.
Voor het interieur hebben de ontwerpers voor een licht houtdecor gekozen. De bovenkasten zijn wit en vlak uitgevoerd met een streep houtdecor waarin de brede handgrepen keurig passen. Een redelijk groot stuk van de matrasseneinden kan men indien nodig weg nemen. Al zijn de kasten er onder met brede kwartronde deuren goed bereikbaar, kan het dak van de kasten nog open. Met 2 treden van de verschuifbare trap komt men gemakkelijk in de bedden. Voor wie ‘s avonds graag nog wat leest in bed zijn er verstelbare leeslampen voorzien.
Keuken en badkamer.
In plaats van 3 brede laden in de keuken heeft de fabrikant er 6 half zo brede geplaatst. Dat heeft zijn voor- en nadelen. In de smalle laden is het in ’t algemeen niet zo rommelig als in een brede uitvoering. Wat minder bergplaats is het nadeel. In het grijze aanrecht zijn 3 kookvuren en een ronde spoelbak geïntegreerd. Naast de keuken staat een 139 l grote absorptie koelkast van Dometic, ze kan links en rechts opendraaien. Onder de koelkast is de goed bereikbare Truma C6 geïnstalleerd. In de natte cel met een keurig wastafeltje en draaibaar cassette wc is een douchecel met ronde acryl glazen deur geïntegreerd.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
06-12-2020
Kennis makling met Fendt
Fendy Bianca Activ 515 SD
Fendt een van de belangrijkste caravan producenten volgt op de voet de algemene wensen van de kampeerders op. De Carona pandemie heeft echter wat verandering gebracht in het kampeerleven. Mensen vinden het veiliger en terecht om zoveel mogelijk in eigen rollend vakantiehuisje te blijven. Kokerrellen, eten en slapen zijn net zolang de caravans bestaan heel gewoon. Douchen en sanitaire noodzakelijkheden kunnen bij veel caravans nog niet al te best. Fendt breidt voor 2021 zijn succesvolle Bianco reeks uit met de 7,53 m lange Activ 515 SD. Hij beantwoordt ten volle aan de vraag van veel gebruikers. Achteraan is over de volle breedte van het interieur een “echte” badkamer geïnstalleerd. Ze kan volledig afgesloten worden van het woongedeelte. Alles wat nodig is, is aanwezig, een afzonderlijke douchecel afsluitbaar met een gebogen acryl glazen deur. Goed om weten is de voldoende hoogte in de douchecel. Jongere mensen worden als maar groter en die zullen dat beslist waarderen. Centraal staat het wasbakje met spiegel en al wat er bij hoort. Zelfs de kasten zijn diep genoeg om handdoeken en ander toiletgerief te bergen. Het draaibaar wc staat ver genoeg van de omringende wanden en lange benen zijn hier geen probleem. Twee dakluiken en een venster voeren de vochtige lucht af.
Met de badkamer achterin ontstaat een bredere loopruimte naast het Fransbed en heb je niet de benepen indruk van twee wanden naast je bed. Nog iets waar de kampeerders naar vragen is een grotere tv omdat ze bij avond in plaats van een stapje in de wereld te wagen en een “pintje” te gaan drinken op een terras, want de Carona laat dat niet overal toe, blijven ze liever in hun rollend vakantiehuisje. De ontwerpers van Fendt hebben er iets spitsvondig op gevonden. Rond de koelkast aan het voeteinde van het bed is een kast gemaakt zodat je enkel aan de dubbel opendraaiende deur kunt zien dat het een koelkast is. Men heeft aan de zijkant een vak gemaakt waarin een 32 duim tv past, maar wel op zijn smalle zijkant. Een speciale zwenkarm draagt hem naar voor, draait hem horizontaal met het scherm naar het bed of wel naar de zitgroep. Stopcontact en tv aansluiting zijn reeds van het fabriek uit geïnstalleerd.
Kokkerellen aan de keuken van de Activ is een lust. Een 3 pitsgasvuur zorgt voor heerlijk warme gerechten en de afwas kan gebeuren in de spoelbak ernaast. Onderaan zijn 3 brede zelfsluitende laden met een afdeling voor bestekken en de apothekerslade houdt flessen recht en op hun plaats. Helemaal vooraan is een comfortabele U-zitgroep met een indrukbare tafelpoot om daar bij gelegenheid een bed van te maken. Bergvakken zijn er voldoende in de mooie en degelijk afgewerkte boven- en andere kasten. Om de ruime koffer onder het Fransbed gemakkelijker te bereiken heeft de fabrikant uit Metingen het service luik in de zijwand een stuk hoger gemaakt. Grotere zaken kunnen zo gemakkelijker in de koffer onder het bed, dat eventueel ook langs binnen bereikbaar is.
Fendt caravans zijn niet bepaald de goedkoopste je krijgt echter waar voor je geld. Ervaren kampeerders kiezen dikwijls voor dit merk omwille van zijn degelijke afwerking en uitstekende kwaliteit, bovendien behoudt een Fendt lang zijn verkoopwaarde.
Ter informatie: De foto's van de tv werden in een ander type genomen omdat er nog geen in de Activ hing. Bij de Activ hangt hij tegenover de keuken.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
04-12-2020
Autoruit snel ijsvrij
IJs op de autoruiten
Voor enkele dagen kregen we ’s morgens en mini winterprikje. Een aantal automotoren vertikten te starten. Veel chauffeurs moesten eerst het ijs van de ruiten krabben om te vertrekken, zichtbaarheid is belangrijk als je met de auto rijdt. Dat ijs van de autoruiten krabben vraagt snel van 5 tot 10 minuten werk en ’s morgens is iedereen toch zo haastig om tijdig op het werk te zijn. Er is een veel snellere manier om het ijs te verwijderen. Vul een gieter met 7/8 liter KOUD water. Ja u leest goed KOUD water van de kraan of de regenton. Zet het contact op zonder te starten. Giet het water over de voor- en zijruiten. Zet onmiddellijk de ruitenwissers in gang, berg de gieter op. In tussen hebben de ruitenwissers de ruit droog gewreven. Start de motor en rij rustig weg.
Laat de motor nooit stationair warm draaien, dat is zeer slecht voor hem en nog slechter voor wie aan de ruiten staat te krabben. Hij krijgt de gifgassen van de uitlaat naar binnen. Beter is ’s avonds een isolatie dekenmat over de voorruit hangen of een groot stuk karton kan ook al helpen. Hebt u een stand verwarming in de wagen dat is de “ grote luxe”. Ongeveer 10 minuten vóór het vertrek aansteken, de ruiten zullen ontdooien, het is warm in de wagen en motor heeft al een wat hogere temperatuur als u start. Hij zal dus ook vlotter starten. Rij rustig weg het verbruik bij de eerste kilometers zal minder zijn en dus ook beter voor het milieu.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
30-11-2020
Veranderingen bij Camper Clean
Nieuws van Camper Clean
CamperClean presenteert een volledig automatische Check-IN / OUT-Terminal
De totaal ontspannen ontvangst Check-IN / OUT terminal zorgt voor de administratie, inclusief meldingsformaliteiten
Uitgifte van handige gasten- en functiekaarten met RFID-technologie
Op verbruik gebaseerde facturering met contant geld of alle gangbare EC / creditcards
"Ontspanning" voor campinggasten, personeel en exploitanten
"Volledig ontspannen ontvangst" is in twee betekenissen van het woord van toepassing: enerzijds is een terminal, zoals elke computer, sowieso "ontspannen" op het werk. Anderzijds is het receptiepersoneel ‘ontspannen’ en worden ze ontlast van alle complexe administratieve taken. Voorbij zijn de dagen dat de receptionisten moeizaam de gasten door de in te vullen formulieren begeleiden en vervolgens alle handgeschreven en soms moeilijk te lezen formulieren in een computersysteem moeten invoeren. Ook voor campinggasten is het in- of uitchecken veel relaxter. De Check-IN / OUT terminal van CamperClean leidt de gasten door het systeem en alle informatie wordt met behulp van het toetsenbord op leesbare wijze geïntegreerd in het betreffende registratiesysteem. Dit geldt zowel voor de aanmeldgegevens als voor de wettelijke (gemeentelijke) inschrijvingsregels. Toeristenkaarten kunnen ook worden uitgegeven via de CamperClean-terminals. De CamperClean Check-IN / OUT-terminals zijn compatibel met alle gangbare softwareleveranciers, zoals Manager, Easy Camp en diverse andere. Dit betekent dat de campingexploitant geen probleem heeft om de terminal te integreren in zijn eigen ruimte en boekingssysteem. Bovendien configureert de terminal handige RFID-kaarten (radiofrequentie-identificatie) met het eigen transmissienetwerk van de site (geen WLAN). Met deze kaarten kunnen campinggasten zonder contant geld toegang krijgen tot en gebruik maken van verschillende betalende faciliteiten zoals douches, wasmachines, enz. De campingbeheerder kan verschillende toegangsrechten instellen voor elke faciliteit die hij aanbiedt. Hetzelfde geldt voor verschillende tarieven zoals voor gepensioneerden, voor kinderen, voor dieren of andere speciale tarieven. WLAN-tickets kunnen ook via de terminal worden uitgegeven. De terminal maakt ook het aansluiten en op afstand uitlezen van servicepijlers mogelijk. Dit zorgt voor eerlijke transparantie voor de gast en een optimaal overzicht en facturatiefunctie voor de plaatshouder. Een andere functie van de terminal is de optionele aansluiting van een slagboomsysteem met kentekenherkenning, zodat het verkeer met slagboom en terminal verstandig wordt geregeld en voorkomen zodra de gasten arriveren wordt het binnenkomen van onbevoegden onmogelijk en de daarmee samenhangende “verkeerschaos” op het plein. De betalingsmogelijkheden via de terminal bieden modern gemak. Contant geld en / of alle gangbare creditcardsystemen zoals EC, Maestro, Master, Visa, smartphonebetaling en andere worden geaccepteerd. Dit geldt ook voor de aankomst van de gasten met een "beperkte" toegangscontrole inclusief eventuele kentekenherkenning vanaf het begin. Iedereen die meer wil weten over het CamperClean-portfolio van moderne kampeeruitrusting vanaf de slagboom, over de in- en uitcheckterminals over de beschikbare kolommen met verschillende uitrusting en prestatiekenmerken en over de ontkoppelings- en toevoerfaciliteiten, waarvan sommige in heel Europa gepatenteerd zijn, hij kan dat doen op www.camperclean.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-11-2020
Concorde kan niet tijdig leveren
Concorde en overmacht
Tweede golf van pandemieën belemmert de productie van voertuigen Gebrek aan personeel in de fabriek en bij handelspartners Beperkt tentoonstellingsbereik, langere levertijden Problemen voor de fabrikant omdat hij de voorziene bestelde kampeerauto's niet tijdig kan leveren.
Ondanks alle tegenslagen van het lopende jaar doet de caravanbranche het goed in vergelijking met veel andere sectoren. Dat zal op middellange termijn niet veranderen. De hausse, de vraag naar recreatievoertuigen en het verlangen naar "kampeerauto's" naar vakantie en vrije tijd zijn nog steeds groot. Deze euforie wordt echter doorbroken door de tweede golf van pandemieën, die iedereen veel meer treft dan gevreesd. Dit komt niet alleen tot uiting in de huidige reisbeperkingen. De huidige lockdown-maatregelen laten onverwacht ook diepe sporen na in de markeconomie. Dit wordt overmacht genoemd of in volmaakt officieel Duits: "Overmacht", die volgens de Duitse wet bestaat wanneer een gebeurtenis die de schade veroorzaakt een extern effect heeft, d.w.z. niet zijn oorzaak heeft in de aard van het bedreigde ding en de gebeurtenis ook te wijten is aan de uiterst redelijke zorg kan niet worden voorkomen of onschadelijk worden gemaakt. In duidelijke taal betekent dit dat Concorde in Aschbach zijn productie niet kan uitvoeren zoals gepland vanwege leveringsknelpunten buiten de schuld van zijn eigen en pandemische personeelstekorten. Zo hebben drie leveranciers door overmacht al aangekondigd dat zij niet volledig zullen kunnen voldoen aan hun verplichting om de door Concorde bestelde goederen op tijd te leveren. Daarnaast is tussen de 15 en 20 procent van de beroepsbevolking sporadisch of gefaseerd afwezig. Maar het heeft niet alleen gevolgen voor de klant, maar ook voor de handelspartners. Want logischerwijs werkt de supply chain daar ook niet zoals gewoonlijk. Ook al zijn de handelspartners, in tegenstelling tot alle vrijetijdsvoorzieningen zoals restaurants en culturele instellingen, open, ook zij kampen met ziek personeel en vooral met het ontbreken van tentoonstellingsvoertuigen.
Concorde en alle handelspartners doen hun best om de beloofde levertijden te halen. Dat zal niet altijd mogelijk zijn. Desalniettemin proberen alle betrokkenen de best mogelijke service te bieden onder de moeilijke omstandigheden en alle (potentiële) klanten begrip te vragen voor mogelijke tekortkomingen als gevolg van overmacht of overmacht. meer info;concorde.eu
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-11-2020
Kennis making
Dethleffs Kennis making
Dethleffs Camper 500 QSK
Wij kozen de Camper 500 QSK een caravan indeling zeer geschikt voor een gezin met twee kinderen.
Trouwens heel de Camper reeks is ontworpen voor gezinnen met en zonder kinderen. Ze bestaat uit 12 verschillende uitvoeringen, naar gelang de grootte en indeling vinden 3 tot 8 reizigers er een volwaardige slaapplaats. De Camper 500 QSK heeft achteraan een stapelbed en voorin een vast dubbel bed. Om voor de nacht nog twee plaatsen bij te creëren kan men de centrale zitgroep tot twee persoons bed ombouwen. Goed slapen met zes personen is Ok. echter met zes aan tafel is zeer krap, zeker als de kindjes groter worden.
Voor grote gezinnen is het belangrijk dat er voldoende bergruimte is zeker als er een stel kinderen mee op reis gaan. Zij hebben zo van dat speelgoed meestal niet zwaar, het neemt wel veel plaats in. Een paar kleine fietsen, misschien nog een kinderwagen en kinderstoeltje om er maar enkele op te noemen. Natuurlijk moeten voor de ouders nog kampeerstoelen en tafel mee. Veel van die zaken kunnen in de koffer onder het dubbel bed. Omdat er nog meer bagage een plaats moet vinden hebben de ontwerpers van Dethleffs het onderste van de stapelbedden zodanig uitgekiend dat het omhoog kan klappen en zelfs zo blijft staan. Men kan er een fiets of ander groot sporttuig zetten tijdens de verplaatsingen. Dit vak is eveneens langs buiten bereikbaar. We zijn nog niet aan het einde van de bagageruimte, in de banken van de zitgroep kan nog een heel pak bagage. Kleine zaken verdwijnen in de bovenkasten in bijna heel de caravanrond. Komen we aan de knappe badkamer met een breed wastafeltje en wc. Ze is rijkelijk voorzien van diepe kasten waar alle badkamer accessoires in verdwijnen.
Keuken
De keuken met een lichtgrijs aanrecht is voldoende uitgerust met 3 kookvuren, gootsteen en een 142 l grote koelkast. Onderaan zijn 2 laden, een apothekerslade. Voor het lichte keuken gerief is genoeg plaats in de bovenkasten. Aan de zijkant is er een klapblad om de werkoppervlakte te vergroten.
s’Nachts of beter gezegd voor de avond kunnen de kinderen zelf de leuke lichten met dierenmotief aan en uit doen. Afsluiten van de kinderafdeling laten we best over aan de ouders.
Voor daglicht en ventilatie zorgen dakluiken en vensters, terwijl de Truma met ringverwarming voor een aangename temperatuur zorgt.
Samen gevat
De Dethleffs Camper 500 QSK is zonder veel franjes uitgerust zeer goed geschikt voor families met twee kinderen.
Meer info www.dethleffs.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
05-11-2020
Thetford lanceert een nieuw product
Zorg voor propere afvaltanks
Voor een lange, schone en frisse levensduur van uw tanks!
Thetford presenteert Duo Tank Cleaner Concentrated, wederom een nieuw lid van de concentrated familie. Verlengt levenscyclus van uw tanks en geen nare geuren meer. Gebruikt u ook regelmatig toiletvloeistoffen en grijswatertank vloeistoffen? En ervaart u na enige tijd toch nog nare geurtjes? Hebben de level indicatoren van de grijswatertank of de afvaltank een storing of is het schuifmechanisme van uw afval tank geblokkeerd en moeilijk te openen? Norbert van Noesel, Marketing Manager van Thetford: “Hier is een eenvoudige uitleg voor. Zowel het grijs water als het zwart water hebben de eigenschap om aangekoekt vuil, vetresten en kalkaanslag achter te laten. Storing van de technische onderdelen in de tanks en een onaangename geur kan hiervan het gevolg zijn, wat niet opgelost kan worden door het regelmatig gebruik van een toiletvloeistof en een regulier product voor het grijs water. In deze situatie is het tijd voor een grondige reiniging! Thetford’s Duo Tank Cleaner Concentrated is hiervoor de oplossing. Dit onderhoudsproduct verwijdert aangekoekt vuil, vetresten en kalkaanslag, verlengt de levensduur van uw tank en zorgt ervoor dat u geen nare geurtjes meer ervaart.” Concentrated familie Net als de andere producten in de concentrated familie is de nieuwe Duo Tank Cleaner Concentrated een geconcentreerde vloeistof. Van Noesel: “Dit nieuwe product is speciaal ontwikkeld om zowel de grijswatertank als de afvaltank te reinigen. In vergelijking met de bestaande Cassette Tank Cleaner, biedt de nieuwe Duo Tank Cleaner Concentrated een nog betere verwijdering van kalkaanslag en lost het vetafzettingen nog beter op.” Na introductie van Duo Tank Cleaner Concentrated zal de Cassette Tank Cleaner (die alleen voor de afvaltank kon worden gebruikt) uit het assortiment worden gehaald. Doseren juiste hoeveelheid vloeistof is essentieel! Zoals met alle vloeistoffen is een juiste dosering essentieel. Bij gebruik van Duo Tank Cleaner Concentrated mag u niet vergeten dat de dosering afhankelijk is van welke tank u wilt reinigen. *Voor de afvaltank gebruikt u 1 dosering van 200 ml Duo Tank Cleaner Concentrated aangevuld met 5 liter handwarm water. Schud hierna de tank meerdere malen zodat ook alle technische onderdelen aan de binnenzijde in contact zijn geweest met de vloeistof. Wanneer u de afvaltank leegt na minimaal 16 uur, zullen aangekoekt vuil, vetresten en kalkaanslag verdwenen zijn. Een schone en fris ruikende afvaltank is het resultaat. Voor de grijswatertank gebruikt u 1 dosering van 600 ml Duo Tank Cleaner Concentrated via de gootsteen of de doucheafvoer, aangevuld met 50 liter (bij voorkeur handwarm) water. Het advies is om hierna minimaal 1 uur te rijden met uw voertuig. Wanneer u de grijswatertank leegt na minimaal 16 uur, zullen aangekoekt vuil, vetresten en kalkaanslag verdwenen zijn. Een schoon en fris ruikende grijs watertank is het resultaat. Van Noesel: ‘De inhoud van een fles Duo Tank Cleaner Concentrated is 800 ml wat gebruikt kan worden om 4x uw afvaltank te reinigen of een combinatie van 1x grijswatertank en 1x afvaltank. Voor het beste resultaat adviseren wij om Duo Tank Cleaner Concentrated 2 tot 3 maal per jaar te gebruiken. Duo Tank Cleaner Concentrated is vanaf het seizoen 2021 verkrijgbaar! Alle Thetford produkten zijn wereldwijd verkrijgbaar via locale dealers. Wil je weten waar je de dichtstbijzijnde dealer vindt? Gebruik de speciale dealer zoekfunctie op www.thetford.com.
Meer informatie: www.thetford.com.
Bij de foto's
Een kijkje op het asortiment vloeibare producten van Thetford , ze hebben allen een bepaalde funktie in de tanks.
De Duo tank cleaner is het nieuwste product
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
01-11-2020
Nieuwe koelkasten bij Thetford
Thetford biedt nieuwe koelkasten aan.
Keuze vrijheid, dat is wat we bieden met de nieuwe T2000 12V serie, 100% elektrische koelkasten. Met 5 nieuwe modellen biedt deze serie een alternatief voor de meest voorkomende gas absorptiekoelkasten en tevens 2 speciale voor compacte zwerfauto’s. Met een 2020 gereguleerd diepvriesvak, automatische temperatuurregeling, een gebruiksvriendelijk bedieningspaneel en het vermogen van een 12V compressor, is de T2000 serie de perfecte match voor iedere kampeerauto, caravan. De nieuwe standaard Thetford heeft een aantal belangrijke verschuivingen vastgesteld in de zwerfauto en caravanmarkt, zoals een groeiende focus op zorgeloos reizen, elektrificatie en de behoefte aan alle comfort van thuis in de kampeerauto of caravan. De nieuwe T2000 12V reeks voldoet volledig aan deze vraag en kan hiermee weleens de nieuwe standaard worden. In vergelijking tot de gas absorptiemodellen biedt de T2000 12V reeks betere prestaties, een lichtere koelunit en een groter bruikbaar volume. Aanpassen aan omstandigheden. Flexibel zijn is belangrijk in de vrijetijdsmarkt. Stelt u zich eens de mogelijkheid voor dat u kunt kiezen tussen 3 verschillende temperatuurinstellingen voor uw vriesvak die perfect aansluiten op uw behoeften op dat moment. Daarnaast heeft u zelfs de mogelijkheid om uw vriesvak uit te schakelen zodat u tot 45% energieverbruik kunt besparen. Zo creëert u weer meer ruimte die gebruikt kan worden voor producten die bewaard moeten blijven maar geen sterke koeling nodig hebben. Dit is wat het diepvriesvak van de T2000 reeks u kan bieden, efficiënt in energiegebruik en bruikbaar in volume. Door de automatische temperatuurregeling (ATC) meet de T2000 reeks de temperatuur op drie verschillende plaatsen (de omgevingstemperatuur, het koelgedeelte en het diepvriesvak) om optimale koelprestaties te waarborgen en tevens zo stil en energiezuinig mogelijk te zijn. Alle modellen bieden een sterke en stabiele koeling bij omgevingstemperaturen van 10° C tot de tropische temperaturen van 43° C. Modern ontwerp Niet alleen de prestaties van de T2000 reeks zijn klaar voor de toekomst, ook het uiterlijk is modern met hierbij een nieuw fris ijsgrijs interieur. Door een eenvoudige beweging met uw vinger bedient u het gebruiksvriendelijke bedieningspaneel. Het nieuwe ontwerp van de deurgreep, de handige diepvrieslade onderaan (alleen voor grote modellen) en het koelgedeelte op ooghoogte bieden hetzelfde comfort aan als thuis. En niet te vergeten de unieke uitschuiflade voor ontbijtbenodigdheden*. *) Met uitzondering van T2090 Camperbus modellen De T1090 is geüpdatet naar de T2090, met een gebruiksvriendelijk bedieningspaneel, een nieuwe deurgreep en een nieuw fris ijsgrijs interieur. Deze koelkast is speciaal ontworpen voor een PSA chassis. Vanwege de toegenomen vraag naar grotere koelkasten in compacte zwerfauto’s, heeft Thetford het portfolio uitgebreid door de T2138 op te nemen in de nieuwe T2000 reeks. Dit model is een uitgebreide versie van de T2090 en heeft een bredere klimaatklasse (10-43° C) en een inhoud van 138 liter. Keuze vrijheid De T1152 heeft ook een update ondergaan en wel naar de T2152, om deze in lijn te brengen met de nieuwe modellen van de T2000 serie. Deze koelkast maakt deel uit van de smalle modellen (418 mm breed) en heeft dezelfde inbouwmaten als de N4141 en N4142 absorptiekoelkasten. De nieuwe T2160 en T2175 maken deel uit van de grote modellen (525 mm breed). Deze koelkasten zijn uitwisselbaar met de overeenkomstige absorptiekoelkasten, met dezelfde inbouwmaten. Overzicht van de T2000 serie en de uitwisselbaarheid met de gas absorptiekoelkasten van de N4000reeks: Klaar voor de toekomst Alle T2000 modellen zijn geschikt voor CI-Bus, wat inhoudt dat de fabrikant ervoor kan kiezen om de koelkast, door middel van de CI-Bus aansluitkabel, rechtstreeks aan te sluiten op het centrale display van het voertuig. Eenmaal aangesloten kunt u relevante opties zoals modus aan/uit, energiebron, temperatuurinstelling en foutcodes vanuit hier regelen. Verkrijgbaar bij de dealer De T2000 reeks is verkrijgbaar bij de fabrikant en de dealer vanaf het komende seizoen. Thetford raadt aan om de koelkast voor de veiligheid door een erkende dealer te laten installeren. Net zoals op al onze andere apparaten bieden we ook op de T2000 reeks 3 jaar garantie. Dankzij ons uitgebreide netwerk van servicecentra en verdelers is er altijd een bij jou in de buurt. De dichtstbijzijnde verdeler vind je op: www.thetford.com.
Bij de foto's
Langs buiten zien de nieuwe koelkasten allen ongeveer hetzelfde uit, alleen verschillende afmetingen. De inrichtiing van het interieur van de koelkasten hangt natuurlijk af van de afmetingen.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-10-2020
Winterbaden voor personenwagen en vooral voor zwerfauto's
Winteruur? Winterbanden laten monteren!
De wissel van zomer- naar winteruur is een uitgelezen moment om de wissel van zomer- naar winterbanden te plannen. TRAXIO en Federtyre raden aan om nu al een afspraak te boeken en niet te wachten op vorst of sneeuwval: zomerbanden verliezen immers veel van hun efficiëntie van zodra de temperatuur onder 7 °C daalt. Tijdig winterbanden monteren betekent - in combinatie met een aangepaste rijstijl - een enorme winst op het vlak van de verkeersveiligheid. Veiligheid voor klanten en medewerkers staat centraal
De bandencentrales zijn klaar om klanten in alle veiligheid te ontvangen. De sector heeft al in het begin van de coronacrisis duidelijke protocollen opgesteld om de veiligheid van zowel medewerkers als klanten te kunnen waarborgen. Om bandenwissels vlot te laten verlopen en een optimale veiligheid te kunnen blijven garanderen, wordt gevraagd om nu al een afspraak te maken zodat onnodige wachttijden worden vermeden.
Winterbanden: meer grip bij koud weer
“In België zijn winterbanden niet verplicht maar wel aan te raden want ze beschikken over een specifiek rubbermengsel dat een goede grip garandeert op koud wegdek en over een aangepast bandenprofiel met extra lamellen voor (natte) winterse omstandigheden,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Daardoor bieden winterbanden aanzienlijk meer grip dan zomerbanden wanneer de temperatuur daalt onder 7 °C. Bij lage temperaturen is de winterband koning want hij garandeert dan een betere grip en - op besneeuwd wegdek - een tot twee keer kortere remafstand dan de zomerband. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid van elke weggebruiker maar uiteraard is het ook van belang om snelheid en rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden.”
Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenbanden?
In Europa gecertificeerde winterbanden zijn voorzien van een logo met een sneeuwvlok in een berg met drie pieken: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, ook wel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) genaamd. Je vindt dit logo ooks terug op in Europa gecertificeerde vierseizoenbanden, die een goed compromis kunnen zijn om een heel jaar door te blijven rijden in gematigde klimaatzones met slechts geringe en occasionele sneeuwval.
Met de kampeerauto naar de winteroorden.
Veel zwervers zoeken de sneeuwrijke landen op vooral Duitsland en Oostenrijk waar winterbanden verplicht zijn. Daar is men zeer streng wat betreft banden tijdens de wintermaanden. Sneeuwkettingen bij hebben is overal een aanrader, in Oostenrijk is het verplicht en ze moeten ook nog passen.
Meer informatie TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-10-2020
Super de luxe bij Morelo
Morelo Grand Empire
De Grand Empire is het grootste en meest luxueuze landyacht dat de fabrikant ooit gemaakt heeft.
Om de steeds stijgende vraag naar ruimte, comfort, veiligheid en ontwerp in het hoge luxe segment te voldoen hebben de ontwerpers en architecten van Morelo de koppen bijeen gestoken met als resultaat een super de luxe kampeerauto. Als we hem zo mogen betitelen trouwens hij is zo ingeschreven, we zouden echter beter spreken van een rijdend luxe hotel.
De eerste niet onbelangrijke vraag van de fabrikant was op welk chassis zullen we deze zware jonge bouwen? Wegens de grote afmetingen, gewicht, gewenst reiscomfort en veiligheid moest er ernstig nagedacht worden welk chassis in aanmerking kwam voor de Grand Empire. Na de nodige informatie en vergelijkingen werd voor het vrachtwagen chassis Actros 1853 van Mercedes-Benz met een 12,8 l dieselmotor die 531 pk naar de wielen stuurt gekozen. In plaats van de traditionele buitenspiegels werd het Cam systeem van Mercedes-Benz geïnstalleerd. Met dit spiegelsysteem is de dode hoek veel kleiner en van rijvak verwisselen verloopt veiliger.
Huishoudelijke toestellen kunnen op 230 Volt werken. Daar zijn enkele zonnepanelen voor nodig en aangepaste batterijen, daarbij is nog een sterke elektrogroep voorzien.
In zulk een wagen mag men zich verwachten aan een uitzonderlijk comfort. Zo zijn de zetels in de zitgroep met een druk op een knop elektrisch verstelbaar.
De Morelo Grand Empire 110 GSO heeft achteraan een garage voor een Mini Cooper. Een uitschuifbaar element vergroot zijdelings de keuken en woonkamer. Wil je met deze schitterende “kampeerauto” 12 m lang en 18 ton op stap moet je minstens een rijbewijs C bezitten, en ongeveer 600.000 euro gespendeerd hebben.
Meer info www.morelo-reisemobile.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
22-10-2020
Verkeer overtreders
Recidive ligt 41% lager bij overtreders die een verkeerscursus als straf krijgen
Effect is het grootst voor overtreders die voor de eerste keer veroordeeld worden
Het percentage recidivisten ligt 41% lager bij verkeersovertreders die een vorming moeten volgen in vergelijking met overtreders die een klassieke straf zoals een geldboete of verval van recht tot sturen krijgen. De effecten van die verkeerscursussen zijn bovendien meer uitgesproken voor bestuurders die voor de eerste keer veroordeeld worden. Dit zijn enkele resultaten uit een nieuwe studie van Vias institute die specifiek onderzocht wat de effecten zijn van een vorming voor mensen die veroordeeld werden omdat ze te veel gedronken hadden achter het stuur.
In een nieuwe studie heeft Vias institute nagegaan wat het effect is van de vormingen die veroordeelde verkeersovertreders opgelegd krijgen. Zeer specifiek werd onderzoek verricht naar het effect van deze alternatieve leermaatregel voor mensen die een cursus volgden nadat ze betrapt waren met te veel alcohol achter het stuur. Het is al van 2003 geleden dat er onderzoek hiernaar verricht werd in ons land. In totaal werden meer dan 600 bestuurders in deze studie opgenomen die ofwel een klassieke straf ofwel een vorming kregen opgelegd tussen 2010 en 2014. Beide groepen waren zeer vergelijkbaar op basis van een aantal belangrijke kenmerken, gaande van de ernst van de overtreding, leeftijd en geslacht van de overtreder, eerdere veroordelingen en periode van de veroordeling. Er werd voor al die bestuurders nagegaan of ze opnieuw zijn hervallen tot eind december 2017. Recidive is de belangrijkste parameter om na te gaan hoe effectief die cursussen zijn.
Na het krijgen van een klassieke straf hervalt 63% van de overtreders. In totaal is 51% van alle overtreders hervallen tijdens de onderzochte periode. Van degenen die een klassieke straf kregen pleegde 63% opnieuw strafbare verkeersfeiten. Bij de groep overtreders die een cursus volgden was dat maar 37%. Dit betekent dat bestuurders die een vorming hebben gevolgd gemiddeld 41% minder recidive kennen dan zij die een klassieke straf kregen opgelegd.
Sneller recidive bij een klassieke straf Bestuurders die een klassieke straf krijgen hervallen bovendien sneller. Zo is na 1000 dagen na hun veroordeling ongeveer 25% van de bestuurders die de vorming volgde hervallen, terwijl dit ongeveer 50% bedraagt voor de bestuurders die een klassieke straf kregen opgelegd.
Voor wie werkt een vorming het best? Voor zowel mannen als vrouwen zien we dat verkeerscursussen effect hebben en het percentage recidivisten lager ligt. Al is het gunstig effect voor vrouwen meer uitgesproken. De impact van de vormingen is het grootst op personen die een blanco strafblad hebben. Daar stellen we de grootste daling vast op de kans om te hervallen. Voor mensen die al eerdere veroordelingen hebben, is de impact minder uitgesproken.
Vormingen als wondermiddel? De vormingen zijn echter geen wondermiddel en hebben niet op iedereen hetzelfde effect. Zo blijkt uit de studie dat wanneer de bestuurders de vorming hebben doorlopen, maar toch terug worden gevat voor rijden onder invloed, hun promillage gemiddeld hoger is in vergelijking met de bestuurders die een klassieke straf kregen opgelegd. Zo is er bij zware drinkers meestal sprake van een afhankelijkheidsproblematiek. Bij hen is het vooral van belang dat zij leren om rijden los te koppelen van hun drinkgedrag en te werken aan hun verslaving. Tijdens het proces van leren loskoppelen kan de verkeersveiligheid voor die mensen beter verhoogd worden door het installeren van een alcoholslot.
Hoe zit het in het buitenland? De cijfers van de effectiviteit liggen in lijn met wat eerder onderzoek in het buitenland liet uitschijnen. Uit buitenlandse studies blijkt dat het effect van het volgen van een vorming neerkomt op een verminderd risico op recidive met 42% ten opzichte van het opleggen van een klassieke straf.
Hoe verloopt zo’n vorming? Vias institute geeft al bijna 25 jaar vormingen aan verkeersovertreders. Die verkeerscursussen in kleine groepjes gelden als vervanging van een traditionele straf zoals een geldboete of een rijverbod. Een vorming duurt 20 uur. Bedoeling van een vorming als alternatieve straf is om een leerproces bij de overtreder op gang te brengen en hem of haar te laten nadenken over zijn eigen gedrag. Zo probeert de cursus een duurzame gedragswijziging tot stand te brengen. Sinds 2003 is het aantal personen dat een vorming moest volgen vervijfvoudigd. In totaal volgden 6200 overtreders in 2019 een vorming bij Vias institute. Er zijn specifieke vormingen voor alcohol, overdreven snelheid, of een algemene vorming waar bijvoorbeeld overtreders terecht komen die vluchtmisdrijf hebben gepleegd. Cindy Van Dijck, rechter Leuvense rechtbank: ‘Op zitting merken we vaak dat overtreders heel goed beseffen dat ze in de fout zijn gegaan. Maar een zinnige reden hebben ze zelden. Ze drinken iets, het is plezant en dan is het tijd om naar huis te gaan. En daar staat hun auto te blinken. Toch maar even snel zelf het stuur pakken, denken ze dan. Deze overtreders hebben het gevoel dat het “hen is overkomen”. Maar dronken rijden overkomt je niet, je kiest ervoor. Een vorming kan veel meer impact hebben dan een geldboete om bestuurders bewust te maken dat dit je niet overkomt en dat je andere keuzes kan maken.’Conclusie Verkeersovertreders die in de fout gaan moeten een gepaste straf krijgen, waarbij het doel altijd moet zijn te vermijden dat ze opnieuw in de fout gaan. Voor sommige overtreders volstaan daarbij de klassieke bestraffingen niet. Uit deze studie blijkt duidelijk dat vormingen voor overtreders die veroordeeld worden omdat ze te veel gedronken hebben, ervoor zorgen dat de kans op recidive met 41% kleiner wordt. De effectiviteit is het grootst bij overtreders die voor het eerst tegen de lamp lopen. Het lijkt dus aangewezen deze in eerste instantie door te verwijzen naar een alternatieve leermaatregel zoals een vorming. Verder onderzoek is nodig om te bepalen wat de exacte effecten zijn van elke straf op verkeersovertreders. Zo kunnen we verder blijven strijden tegen overtreders die steeds weer in de fout gaan in ons verkeer.
Meer info; VIAS
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-10-2020
Knaus brengt een luxe Sun I op de markt
Knaus Sun I
Een aantal fabrikanten waaronder Knaus brengen tegenwoordig een schitterende kampeerauto op de markt. Een bewijs dat er vraag is naar deze pronkstukken. Zo rolt de Sun I altijd op een dubbele as als een chique kampeerauto uit de fabriek.
Voorlopig worden 2 indelingen aangeboden, de 900 LEG en de 900 LX. Ze zijn beide 9 m lang met een Fiat Ducato als basisvoertuig. Veel aandacht werd besteed aan ontwerp en decor van deze landyachten. Opvallend is de vorm van de grote lichten vooraan, met het LED lichtsysteem is de weg onder bijna alle weersomstandigheden goed verlicht.
Niet alleen de buitenkant kreeg een aantrekkelijk uitzicht, aan het interieur hebben de architecten redelijk wat tijd besteed. Ze zijn bijzonder fier op de verlichting die gebeurt met slierten LED langs randen van kasten dakluiken en deuren. Dat vraagt natuurlijk veel stroom als alle lichten gelijktijdig branden. Daar heeft men aan gedacht en voldoende batterijen, lader en de mogelijkheid om aan de “paal” stroom te nemen voorzien.
Het meubilair heeft een mat hout decor en handgrepen in donkerchroom kleur,. ook het aanrecht en tafelblad zijn in een donkere kunststof uitgevoerd. De kussens daarentegen kan men in stof of echt leder in de kleur naar wens bekomen. Het kan bijna niet anders, de vloer is in yacht decor uitgevoerd. Onder de vloer is de technische ruimte voor zowel bagage, watertanks en een deel voor de uitgebreide elektronica.
In de keuken zien we een 177 l grote koelkast die in 2 richtingen kan open draaien.
Twee zwervers kunnen in de 900 LEG slapen in de enkele bedden, wie graag wat dichter bij elkaar ligt kiest best voor de 900 LX met zijn eilandbed. Bezoekers kunnen in het hefbed van de stuurcabine.
Wie graag met deze prachtige integrale Sun I wil rondtoeren moet over een rijbewijs C beschikken en minstens een 120.000 euro op tafel kunnen leggen.
Technische gegevens
Lengte 8,82 m
Breedte buiten 2,34 m
Breedte binnen 2,18 m
Hoogte 2,94 m
Hoogte binnen 2,18 m
MTM 5 ton
Meer info: www.knaus.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
17-10-2020
Extra uitrusting bij Pilote
Pilote
De Franse fabrikant brengt voor het volgend modellenjaar de super uitgeruste speciale halfintegrale Pacific en de integrale Galaxy types uit.
Er is op de toebehoren lijst van Pïlote niet veel meer te vinden om nog aan de Pacific of de Galaxy toe te voegen. Zo zijn de halfintegrale uitgerust met een snelheidsregelaar, plissé gordijnen in de stuurcabine, stuurwiel met leder bekleed, licht metalen velgen, achteruitrijcamera, antenne, vlakscherm tv en luifel. Een tweede AGM huishoudbaterij, 100 Watt zonnepaneel om de voornaamste te vermelden.
Voor de integrale Evidence-Versie voegt Pilote er nog een schepje aan toe met een 160 pk sterke turbo diesel en de nieuwe negentrap Wandlerautomaat. Samen gevat kan dat voor de klant een prijsvoordeel van rond de 8.500 euro opleveren voor de Pacific modellen en ongeveer 3.000 euro meer voor de Galaxy. Alle kampeerauto’s hebben enkele bedden achterin en zijn 7,5 m lang.
Bij de compacte zwerfauto’s biedt de Franse fabrikant ook een omvangrijke uitrusting aan tegen uitzonderlijke lagen prijzen. Zij worden als X-Edition op de markt gebracht.
Meer info www.pilote.fr
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
15-10-2020
Dat zal wat kosten.
Plan voor Brusselse stadstol verspeelt elke geloofwaardigheid van een fair belastingssysteem Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest plant een slimme kilometerheffing voor wie er met de auto gebruik maakt van het wegennet.
Het systeem bestaat uit een stadstol, gekoppeld aan sturende heffing per gereden kilometer die varieert volgens spits- en dalperiode en het aantal fiscale pk’s van het voertuig. In ruil krijgt de Brusselaar geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer aangerekend. Dit systeem (SmartMove genaamd) zou jaarlijks een half miljard euro moeten opbrengen. De Koepel Febiac-Traxio-Renta is voorstander van een slimme kilometerheffing die belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting vervangt en waarbij een belasting op bezit dus feitelijk wordt vervangen door een belasting op gebruik. Voor zover dergelijke kilometerheffing billijk en duidelijk is. Dit wil zeggen dat er om te beginnen geen sprake mag zijn van een belastingverhoging; dit is duidelijk wel het geval in het Brusselse voorstel aangezien er een extra opbrengst is voorzien van een half miljard. Een nieuwe belasting met andere woorden, die geen draagvlak zal vinden bij de bevolking. Het creëert evenmin draagvlak als er onvoldoende tot geen volwaardige alternatieven en multimodale overstapparkings beschikbaar zijn voor de autopendelaar, met name tijdens de spitsuren: het km-tariefstelsel voorziet immers dat je in de spitsuren een pak meer betaalt per km dan in de daluren. Tot slot creëert het systeem ongelijkheid tussen Belgische automobilisten; inwoners van Brussel zullen geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer betalen maar Vlamingen en Walen – zeker zij die naar Brussel pendelen voor hun werk – moeten tweemaal langs de kassa passeren: eenmaal voor belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting in de eigen regio en bovenop nog voor de tolheffing in Brussel. Daardoor betalen zij twee- tot driemaal meer. Dit is niet billijk en creëert een onterechte en niet te verdedigen onderscheid tussen landgenoten waarvan vooral de werkende klasse, ondernemers en bedrijven het slachtoffer van worden. De Koepel Febiac-Traxio-Renta vraagt daarom een uniformisering voor het hele land : idealiter een budgetneutrale, slimme kilometerheffing voor iedereen, maar zeker geen cumul van belastingsystemen op de kap van burgers en bedrijven
Meer info: Traxio.be
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
14-10-2020
Eigen rollend bureel
14-10-2020
Geen autosalon volgend jaar
Afgelasting Autosalon 2021: autodealers zullen klanten optimaal begeleiden voor aankoop nieuwe wagen
De eerste twee maanden van het jaar zijn traditioneel goed voor 25 tot 30 % van de jaarlijkse particuliere verkoop van nieuwe wagens in België. De aantrekkelijkheid van de autosector en het ‘momentum’ van het Autosalon moeten dus zo goed mogelijk behouden blijven in januari 2021. Met de afgelasting van de Brussels Motor Show 2021 zullen de merkverdelers daarom klanten optimaal begeleiden bij de aankoop van een nieuwe wagen. Digitale communicatiemiddelen en een veilig onthaal in de showroom zijn daarbij essentieel.
“In de autogarages worden de hygiënemaatregelen uiterst strikt opgevolgd : klanten kunnen dus in alle veiligheid terecht in de showroom. Ondertussen heeft de coronacrisis al aangetoond dat consumenten zich bijzonder goed online voorbereiden en dat ze minder van de ene garage naar de andere gaan voor hun aankoop,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Ook de dealers zelf hebben een versnelling hoger geschakeld door aantrekkelijke websites te ontwikkelen en in te zetten op een optimale opvolging per telefoon, per mail of per videoconference. De coronacrisis heeft dit grotendeels digitale voortraject enorm versneld.”
TRAXIO verwacht dat de verschillende automerken hun traditionele salonvoorwaarden zullen aanhouden tijdens het begin van het jaar. Dit is overigens ook broodnodig: door de coronacrisis zullen er in 2020 naar schatting 20 % minder nieuwe wagens worden ingeschreven en een goede start van 2021 is absoluut noodzakelijk voor de sector.
De Kip Shelter, Kip Kompakt en Kip Vision zijn nu als kantoor aan huis of mobiel kantoor te huur. De Kip caravans zijn voorzien van standaard zit met ruime (werk)tafel, bank, keuken met koelkast en vloerverwarming. Door het caravan hefdak ventileren de modellen optimaal en het lichtgewicht zorgt ervoor dat iedereen met een regulier B-rijbewijs de Kip Caravan kan verplaatsen.
De caravan Kip kantoor aan huis kan gehuurd worden via de Kip Store website.
Bezoek de Kip Store + Kip Fabriek en Kip Museum Bezoek elke dinsdag t/m zaterdag de Kip Store*. Uiteraard zijn wij ook telefonisch bereikbaar via 0528 28 88 88 of per email info@KipCaravans.nl.
Tot straks, de cappuccino staat klaar!
Kip Store Hoogeveen veilig bezoeken: *uiteraard werken wij in de Kip Store volgens alle nu geldende richtlijnen. Bent u klachten vrij en gericht op zoek kom dan gerust langs.
Kip Store A.G. Bellstraat 4 7903 AD Hoogeveen 0528 288 888
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
13-10-2020
Frankia bestaat 60 jaar
Frankia viert
Zoals veel fabrikanten viert Frankia rond deze tijd zijn 60 jarig bestaan. Dat wordt gevierd met een bijzonder luxueus speciaal model.
Vanaf 1960 produceert Frankia in Markschorgast kampeerauto’s in het luxe segment. Met het jubileum gaat de aandacht niet enkel naar het jubileum model, ook de andere kampeerauto’s werden opgewaardeerd voor het volgend jaar.
De vorig jaar voorgestelde reeks Neo werd met een nieuw type uitgebreid. Zoals de Neo GD wordt de nieuwe Neo GDK op het Mercedes Benz Sprinter met vooraandrijving en AL-KO chassis gebouwd. Door gebruik te maken van licht gewicht materialen zal de 7 m lange halfintegrale nog 524 kg mogen laden. Beide Neo’s GD en GDK hebben achteraan enkele bedden boven de garage. Het verschil in beide kampeerauto’s is vooraan te vinden. De GD heeft een zijzit naast de buitendeur, terwijl de nieuwe Neo GDK een grotere keuken met meer bergvakken en een breder aanrecht heeft. Standaard is er een 84 l compressor koelkast voorzien, als optie kan men voor een 138 l model kiezen.
Het jubileum type noemt de fabrikant gewoon ”1960”, er worden 60 stuks van gemaakt. Het zijn 7,9 m lange integralen op Fiat Ducato met een MTM van 5,5 ton, 160 pk met de nieuwe 9 gang automaat plus nog een uitgebreid technisch pakket in de standaard uitvoering. Als dat nog niet genoeg is zijn nog 3 x 110 Watt zonnepanelen, een 1.700 Watt Sinus-wisselstroom richter, twee 110 Ah lithium batterijen, tv antenne, 32 duim vlakscherm tv en een Alde vloeistof verwarming. Zoals het tegenwoordig de trend is bestaat de zitgroep uit 2 sofa’s tegen de wanden en een verschuifbaar tafelblad. Achterin liggen 2 enkele bedden boven de garage. Klanten hebben de keuze tussen twee exclusieve uitvoeringen van het interieur. Ofwel in zeer licht houtdecor en kussens in een warme bruine kleur, terwijl de Nico Bianco met donkerbruin houtdecor en kussens in grijs antraciet kleur het leven te gemoed gaat. Voor deze schitterende jubileum modellen zal men ongeveer 150.000 euro moeten overschrijven.
Meer info: www.frankia.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
11-10-2020
Etrusco in het land
Etrusco integrale en halfintegrale
Hoewel Etrusco veel ervaring heeft in de bouw van kampeerauto’s is hij nog niet zo bekend in België. Een rede om eens kennis te maken met het werk van de Italiaanse fabrikant.
Behorende tot de grote familie van de Hymer Group moet hij wel zijn best doen om degelijke producten te leveren al behoren ze tot de instap modellen van de Hymer Group.
Integrale en halfintegrale kampeerauto’s.
Voor het volgend modellen jaar werd weinig veranderd aan de indelingen en het meubilair. De aandacht ging naar kleuren en de gezelligheid in de vakantievoertuigen. In alle interieurs zijn de kleuren van de materialen goed aan mekaar aangepast. Ook de wanden passen best in het geheel. Zelfs de kaders rond de dakluiken kregen een gepaste kleur. De bovenkasten hebben hoogglansdeuren wat al direct een blikvanger is bij het binnen komen. De tint in de alkoven A6600 is in warme kleuren gehouden, terwijl in Aosta zoals de A7300 de grijze kussens wat koeler aanvoelen. In de halfintegrale T6900 type X Edition is het interieur in stralend wit uitgevoerd afgewisseld met zachte natuur tonen. Hier ook zorgen de hoogglansdeuren van de bovenkasten voor een schitterend geheel. Voor de kussens hebben kunstenaars figuren bedacht in wit leder. De 7,4 m lange halfintegrale T7400 SBC heeft buiten de enkele bedden een zitgroep met sofa’s langs de wanden.
Tegen het einde van het jaar mogen we de nieuwe reeks compacte zwerfauto’s verwachten, zij volgt de huidige reeks Vanola op.
Meer info: www.etrusco.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
08-10-2020
Minder spedelecs op de weg
Inschrijvingen speed pedelecs dalen voor het eerst na een goede zomer Na een sterke zomer,vooral tijdens de maanden juni (+24,7%) en augustus (+27,8%) dalen de inschrijvingen van Speed Pedelecs in september met -9 %. Voor de volledige periode januari-september bedraagt de daling 6,9 % t.o.v. de eerste negen maanden van vorig jaar. “Tijdens de voorbije zomermaanden steeg het aantal inschrijvingen van speed pedelecs waardoor de achterstand t.o.v. 2019 stilaan werd dichtgefietst. In september werden er echter 119 speed pedelecs minder ingeschreven dan in september vorig jaar dit is een daling van 9 %,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Die daling doet zich voor in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant waar het aantal inschrijvingen via leasing daalt terwijl de inschrijvingen in de rest van het land stijgen. TRAXIO hoopt dat de FOD Mobiliteit het digitale platform WebDIV ook voor de inschrijving van speed pedelecs wil openstellen en zo de rem wegneemt op de verkoop aan bedrijven en de verdere groei van dit segment.”
Regionale verschillen Opvallend is de terugval van de gecumuleerde jaarverkoop (YtD) in de provincies Antwerpen (-18 %), Vlaams-Brabant (-16 %) en Brussel (-28 %). Alle andere provincies laten wel positieve cijfers noteren.
In Vlaanderen blijft Oost-Vlaanderen (+0 %) op hetzelfde niveau terwijl West-Vlaanderen (+11 %) en Limburg (+10 %) mooie groeicijfers voorleggen.
In het Franstalige landsgedeelte is de groei procentueel nog sterker: Waals-Brabant (+17 %), Henegouwen (+35 %), Namen (+113 %), Luik (+21 %) en Luxemburg (+20%). Kanttekening hierbij is dat het aantal inschrijvingen in de Waalse provincies merkelijk lager ligt dan in Vlaanderen: 219 inschrijvingen tot nu toe, op een totaal van 9.821 voor het hele land ofwel 2,2 % van het totaal.
De daling op de as Antwerpen-Brussel heeft te maken met het (voorlopig?) lagere aantal structurele files door het verminderde woon-werkverkeer (thuiswerk).
Particulier en bedrijf/leasing
Door de terugval van het aantal leasing speed pedelecs, werd nipt meer dan de helft van alle speed pedelecs dit jaar ingeschreven door particulieren (52,2 %) terwijl het aandeel leasing zakte naar 30,8 %. Op enige afstand (16,9 %) volgen de inschrijvingen op naam van een bedrijf. Persbericht van TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
03-10-2020
Rapido C56 kennis making
Rapido C56 kennis making
Een nieuwe reeks
Rapido uit het Franse Mayenne heeft het segment van de smalle bestelwagen ontdekt dat bekend staat als gedeeltelijk geïntegreerd. De modellen in de nieuwe C-reeks zijn slechts 2,17 meter breed. De Fransen beginnen met drie indelingen op basis van een Fiat Ducato: De 6,99 meter lange CB6 heeft een eilandbed boven de garage achterin, met een badkamer ervoor. Achter de zitgroep face-to-face is de l keuken. De 6,72 meter lange C55 biedt enkele bedden boven de garage achterin, ervoor een compacte badkamer met zwenkbare wastafel en geïntegreerde douche en een lang aanrechtblad met groot werkblad. Rapido gebruikt de ruimte voor een L-vormige zitgroep richting de bestuurderscabine. Derde in de groep is de Rapido C56 die we hier bekijken. Met een uitwendige lengte van slechts 5,99 meter biedt de keurige zwerfauto van drie en een halve ton een Fransbed naast de lange badkamer. Het keukenblok bevindt zich tussen de badkamer en de buitendeur en de L-vormige zithoek in het voorste deel van de opbouw nodigt uit tot verpozen. Kortom: een ideale indeling voor twee reizigers. Kenmerkend voor Rapido is de houtvrije constructie van dak, wanden en vloer van hagelbestendig GVK. Als isolatie wordt waterafstotend piepschuim gebruikt. De Fransen plaatsten de cabine op het originele verlaagde chassis van de Fiat Ducato. De afwerking is goed, zo worden technisch noodzakelijke doorbraken op de onder vloer keurig afgedicht De PU-kozijnramen op de carrosserie zijn net zo standaard als het echt glazen panoramavenster in het dak, dat volgens de fabrikant UV-beschermd is. Samen met het dakraam boven het zitgedeelte zorgt het voor een luchtige, vriendelijke sfeer in het voertuig, ondersteund door het aangenaam lichte meubeldecor. Het raam in de buitendeur en het tweede slot maken deel uit van het optionele Rapido Pack Select. Wie de Rapido C56 betreedt via de standaard elektrische opstap, kijkt eerst naar het zitgedeelte. De fabrikant rust de bank uit met twee hoofdsteunen en driepuntsgordels, zodat de kleine Rapido geschikt is voor vier personen. Het tafelblad kan in het midden naar beneden worden geklapt. Dit maakt het gemakkelijker om bij de stuurcabine te komen. Er is een kleine klapstoel tussen de buitendeur en de voorste passagiersdeur, die bij gebruik tamelijk veel ruimte inneemt. Wie plaats neemt op de voorste passagierszetel, die in de vergaderpositie wordt gedraaid, zal hem ook graag als beensteun gebruiken. Naast de genoemde grote dakramen gaan er genoeg LED’s branden. De keuken is voorzien van al het nodige. Zelfs indirecte LED verlichting,. Het klassiek ontworpen keukenblok naast de buitendeur is voorzien van alles wat je nodig hebt om op vakantie te koken. De compressor koelkast van 90 liter die in de basiseenheid is ingebouwd, ze is niet enorm groot, maar goed genoeg voor twee of drie personen.. Het visueel aantrekkelijke tweepits fornuis met zwarte omlijsting heeft een grote afstand tussen de twee branders zodat de kok geen derde brander mist. Daarnaast is het glaspaneel boven de branders gemakkelijk schoon te maken. De opbergruimte in de onderkast is niet bepaald groot. De twee bovenkasten compenseren dit. De rechthoekige spiegel is qua vorm en afmeting goed bedacht. Om ruimte te besparen kan de kleine zijstoel worden neergeklapt. Voor de zwerver op de gedraaide passagiersstoel kan deze ook als beensteun worden gebruikt. De fabrikant heeft zelfs aan een afzuigkap gedacht. De verlichting van de tafel is ook goed. Aan de achterkant voorbij de keuken gaat het de badkamer in. Men moet wel door de douchecel om bij de wc te geraken. De acrylglazendeuren zijn gebruiksvriendelijk en sluiten goed af van de rest van de badkamer. Water en schuim verlaten de douchebak via twee verzonken afvoeren. Bij de C-serie van Rapido worden het warme water en het interieur niet verwarmd door een Combi 4 of 6 gaskachel van Truma, zoals zo vaak het geval is, maar wel door het Truma Combi D dieselmodel. Dit helpt om gas te besparen en maakt vakantiegangers minder afhankelijk van de soms moeilijk te vinden gasflessen. Voor een redelijke luchtverversing in de badkamer zorgt een dakraam van 40 bij 40 centimeter. Naast de badkamer is ongeveer 2,O4 X 1,33 meter groot Frans bed met een comfortabel Bultex koudschuim matras. Omdat deze aan het voeteneinde sluit om ruimte te creëren voor de openingshoek van de badkamerdeur, gebruikt de fabrikant een trucje: simpelweg een push-lock aan de zijkant bij het voeteneinde losmaken en een houten lade uittrekken, dan een extra kussen aan de matras bevestigen met een rits, en het bed ligt er al ook breder aan het voeteneinde. Met een beetje vaardigheid kun je nog steeds de badkamer in. De houten lattenbodem onder de in lengterichting verdeelde matras kan met een gasdemper worden opgesteld. Onder: de achterste bergruimte. Het basisoppervlak meet ongeveer 110/68 bij 135 centimeter. De gasfleskast is toegankelijk via de buitenzijde van deze bergruimte. De kachel wordt ook onder het bed geïnstalleerd. De Combi D werkt iets luider dan zijn gas-tegenhangers, maar het bedrijfsgeluid wordt voldoende gedempt door de matras. De fabrikant hangt een kleerkast boven het voeteneinde van het bed, waaronder nog voldoende ruimte is tijdens het slapen, vooral omdat de fabrikant ervoor heeft gezorgd dat er geen uitstekende randen zijn die de slaap abrupt kunnen onderbreken. Blijf nog tussen de kleerkast en de achterkant van de bank een paar centimeter voor een apothekerskast. Boven deze apotheeklade hebben de ontwerpers een uittrekbare houder voor een vlakscherm televisie in een meubelnis geplaatst.
De nieuwe slanke Rapido C56 overtuigd in termen van structuur, meubilair en plattegrond, langs de hele lijn. Alle drie de voertuigen van de nieuwe C-serie hebben standaard met 140 pk turbodiesel. Als een optie Rapido biedt ook de motoren van 160 pk en 180 pk, evenals de nieuwe, alom geprezen automatische transmissie met negen versnellingen. Met zijn wielbasis van slechts 3,45 meter is de gedeeltelijk geïntegreerde C56 ook een extreem wendbaar voertuig.
De koper krijgt waar voor zijn geld een goed uitgerust en solide kampeerauto.