Woongedeelte met modulaire zijstoelen en variabele tafelafmetingen + 160cm breed hefbed + achterkamer met toegangsdeur van buitenaf + achtergedeelte te gebruiken als opbergruimte, kleedkamer of fietsenstalling + badkamer met draaibare wastafel + keuken met glazenrek
En nog een andere innovatie: Challenger blijft trouw aan zijn reputatie als denktank in de camperindustrie. Voor het seizoen 2022 presenteert de fabrikant een multivariabele semi-geïntegreerd voor twee personen. Zowel in het woongedeelte als aan de achterzijde zijn er vele gebruiksmogelijkheden. De 160 cm brede bank kan worden uitgebreid met twee modulaire zijstoelen en de draaibare cabinestoelen om een gezellige groep te creëren voor maximaal 7 zitplaatsen. Bovendien kan het tafelblad worden uitgeklapt om het formaat te verdubbelen. Als de twee reizigers alleen reizen, zijn de twee zijstoelen ideaal als voetenbankje. Een televisie-uittreksel aan de passagierszijde maakt het multifunctionele woongedeelte compleet. Zoals typerend voor het merk slaapt u in het elektrisch bediend neerklapbare hefbed, dat scoort met een breedte van 1,60 m en met een druk op de knop het woongedeelte verandert in een slaapkamer. De achterzijde doet op geen enkele manier onder voor de leefruimte qua variabiliteit. Een tweede buitendeur geeft directe toegang tot het achtergedeelte, dat kan worden gebruikt als opslagruimte, fietsenstalling of als kleedkamer voor de aangrenzende badkamer. Een grote linnenkast creëert in deze ruimte de nodige opbergruimte. Dankzij de gemakkelijke toegang is het achterste compartiment ook geschikt als "natte ruimte" of omkleedruimte, bijvoorbeeld wanneer u met badkleding van het strand komt of verrast wordt door het zomerse onweer. Het achtergedeelte kan middels een schuifdeur worden afgesloten van het woongedeelte. In de compacte badkamer zorgt de draaibare wastafel ervoor dat er altijd ruimte is waar dat nodig is. In de keuken schittert het open glazen rek als blikvanger en individueel uitrustingselement. De keuken is klassiek praktisch ingericht met een koelkast van 140 liter en 2 pits kookplaten inclusief spoelbak. De 6,99 m lange semi-geïntegreerde 240 gebouwd op een Ford Transit verschijnt in de prijslijst voor € 60.990. Het Graphite Premium Pakket is al bij de prijs inbegrepen.
Slim is in: de nieuwe slanke Challenger
Challenger richt zijn aandacht in 2021 op het marktsegment met smalle en compacte carrosserieën. Na de presentatie van het cross-overmodel X 150 in het voorjaar, volgen nu twee smalle, halfintegrale voertuigen van 2,10 m met een klassiek design, die zich in het instapsegment bevinden.
De nieuwe primeur op de bestuurderscabine zorgt voor een zelfstandige uitstraling. Het nieuwe, moderne exterieurdesign voor alkoven en halfintegrale voertuigen in de Start Edition komt ook de nieuwe modellen in slank formaat ten goede.
Ook de carrosserielengtes van 5,99 m voor de S 194 en 6,59 m voor de S 217 zijn bewust compact gehouden. Op het tweede gezicht onthult zich echter een bijzonderheid aan de achterkant. Het bed is ontworpen als een "vlinderbed" dat naar het midden kan worden opgevouwen. Het voordeel van deze opstelling is de variabele uitbreiding van de opslagruimte tijdens het rijden. Zo kunnen fietsen vervoerd worden in de achteropbergruimte of is de binnenzijde direct van bovenaf in de opbergruimte te bereiken. Rond de doorgang naar het bed zijn de keuken met 2-pitsfornuis en een badkamer met draaibare wastafel gegroepeerd. Voorin vormt een halve dinette met tafelverlenging en draaibare cabinestoelen de zitgroep. Aan de passagierszijde completeert de kledingkast dit compacte, semi-geïntegreerde model. De S 217 neemt deze woonruimteconfiguratie over, maar biedt achterin twee eenpersoonsbedden met daaronder een garage. Met een basisprijs van € 48.490 voor de S 194 en € 50.990 voor de S 217 zijn de twee nieuwe producten bovendien aantrekkelijk geprijsd.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
11-09-2021
Oud en toch nog mooi
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Knaus-Tabbert in Düsseldorf
Knaus Tabbert kijkt terug op uitstekende beursdagen.
“The Golden Camper 2021”: KNAUS op het podium Dusseldorf
Vorig jaar lieten Messe Düsseldorf en de Caravan Salon (CSD) zien dat het mogelijk is om ook in ongebruikelijke, uitdagende tijden een vakbeurs te houden die voor iedereen veilig is. En met een consistent hygiëneconcept wordt dit ook in 2021 een uitstekend succes. Kamperen met je eigen badkamer, bed en je eigen keuken aan boord is niet alleen een van de mooiste, maar ook een van de veiligste en populairste vormen van vakantie, zeker in tijden van de Corona. Het Caravan Salon 2021 heeft dit weer duidelijk aangetoond.
Op de grootste kampeerbeurs ter wereld hing een geweldige sfeer. We zijn allemaal al lang gewend aan het maskeren van eisen, afstanden en hygiëneregels, maar dit doet niets af aan de vrolijke vakantie- en reislustige stemming. Alle bezoekers en exposanten hielden zich nauwgezet aan de voorschriften en genoten van de sfeer onder gelijkgestemde caravanliefhebbers. Vorig jaar kwamen er door de bijzondere omstandigheden slechts 107.000 bezoekers, dit jaar waren dat er bijna twee keer zoveel zo'n 185.000. Ondanks de buitengewone omstandigheden wist Knaus Tabbert AG de uitstekende verkoopcijfers van het voorgaande jaar opnieuw te overtreffen. Vooral met caravans groeide het bedrijf sterk. Dit toont meer dan duidelijk aan: de boom in de kampeerbranche en de vraag naar voertuigen van KNAUS, WEINSBERG,TABBERT, T@B en MORELO is duurzaam en ongebroken.
Veel enthousiaste beursbezoekers kwamen naar Knaus Tabbert Hallen 1, 4 en 5. Talrijke gasten verzamelden zich ook voor het innovatiepodium van Knaus Tabbert in hal 1. Er was een gevarieerd programma van lezingen door samenwerkingspartners zoals Landyachting, Einhell of Pioneer, blogger Isabel Speckmann ("Isas WoMo") tot informatieve merkpresentaties. Aan het begin van de vakbeurs woonden een groot aantal mediavertegenwoordigers de Knaus Tabbert-persconferentie bij om meer te weten te komen over de innovatieve nieuwe producten. Vooral de studie van de KNAUS E. POWER DRIVE camper wekte de interesse van zowel de media als de klanten: de eerste volledig elektrische kampeerauto van Knaus Tabbert is gebaseerd op een KNAUS VAN TI 650 MEG VANSATION en heeft een aandrijfaccu van 35 kWh. De elektromotor heeft een vermogen tot 180 kW en stelt de volledig uitgeruste vierpersoons kampeerauto in staat om met een snelheid van 110 km/u te rijden. In de push-modus kan hij echter ook recupereren, d.w.z. elektrische energie opwekken.
De puur elektrische actieradius is 90 kilometer. Dan start tijdens het rijden automatisch de zogenaamde range extender, die vast gekoppeld is aan een generator. Er zijn dus geen tijdrovende laadstops nodig. De primaire taak van de range extender is het opladen van de aandrijfaccu, maar kan ook direct de aandrijfmotor van stroom voorzien. Tegelijkertijd voorziet het ook de behuizing van het voertuig van energie.
De beursbezoekers waren net zo enthousiast over de nieuwe KNAUS ePOWER-modellen: geselecteerde indelingen van de SPORT- en SÜDWIND-caravans zijn verkrijgbaar met volledig elektrische uitrusting, zoals inductiekookplaat, energiebesparende compressorkoelkast en gecombineerde verwarmings- en airconditioningunit met warmtepomp technologie. De ePOWER is uniek in de branche uitgerust met intelligente elektronica met selecteerbare beveiliging (6A / 10A / 16A), die alle elektrische apparaten in het voertuig bestuurt en prioriteit geeft afhankelijk van welke beveiliging op de camping aanwezig is en welke voertuigfuncties vereist zijn zullen.
Een andere nieuwe elektrische innovatie kreeg ook veel belangstelling van klanten: de ONE-NIGHT-STAND optie maakt het mogelijk om één nacht zelfstandig met de caravan te staan. Hij is verkrijgbaar voor de WEINSBERGCaraCito en de KNAUSSPORT en SÜDWIND. De mobiele ONE-NIGHT-STAND energie wordt opgeslagen in een Power X-Change accu van Einhell (4 - 6 Ah). Afhankelijk van het gebruik van de verschillende verbruikers in de caravan kunnen ook extra accu's worden gebruikt. De Power X-Change-accu wordt tijdens het rijden via de geleiding van het trekkende voertuig opgeladen en kan dankzij het Power X-Change-systeem ook thuis worden gebruikt, bijvoorbeeld voor veel Einhell-tuingereedschap of gereedschap.
WEINSBERG zorgde ook voor levendige discussies op de beurs met de nieuwe, innovatieve SUPERLIGHT technologie: WEINSBERG heeft zijn grootste SUPERLIGHT modellen de CaraCore 700 MEG en de nieuwe CaraHome 650 DG - gemaakt voor maximale gewichtsbesparing. Tot 30% meer laadvermogen is mogelijk - bijvoorbeeld dankzij lichtgewicht meubels of nieuwe, lichtere bladveren van hightech-kunststof.
Met de nieuwe indeling DA VINCI 550 DM maakte TABBERT vooral indruk op gezinnen: badkamer met aparte wastafel.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
10-09-2021
Mooi
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Caravan salon Düsseldorf overdondert succes
185.000 bezoekers creëren een geweldige sfeer op het beursterrein
Op de 60e CARAVAN SALON DÜSSELDORF, die door de huidige coronapandemie weer onder bijzondere omstandigheden plaatsvond, was de tevredenheid van alle deelnemers na tien dagen beurs groot. Messe Düsseldorf en het Caravanning Industrie Verband e. V. (CIVD) trekken een positief evenwicht. Uitstekende zaken, uitstekende contacten met caravanningfans en handelsbezoekers en een zeer gedisciplineerd publiek kenmerkten de eerste grote publieksbeurs in Duitsland, die op zondag eindigde. Erhard Wienkamp, Managing Director van Messe Düsseldorf, vat het samen: "Het aantal bezoekers van 185.000 overtrof onze verwachtingen. Met de unieke combinatie van business platform en caravanning event consolideert het CARAVAN SALON haar uitstekende positie in de branche. De sfeer op het terrein en in de zalen was uitstekend. We zijn erg blij dat de bezoekers dit jaar ons bewezen hygiëneconcept weer hebben ondersteund." De herziening van de 3G-regels heeft gewerkt en de wederzijdse aandacht van alle mensen op het beursterrein is opmerkelijk. Opnieuw werd met 41 procent een aangenaam hoog cijfer waargenomen bij nieuwe bezoekers. 653 exposanten uit 31 landen presenteerden hun innovaties, nieuwigheden en trends in de caravanindustrie in 13 beurshallen en op de buitenruimte.
CIVD-voorzitter Hermann Pfaff was ook enthousiast over het verloop van het CARAVAN SALON: "Ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan presenteerde het CARAVAN SALON zich in de beste vorm en onderstreepte het zijn status als toonaangevende vakbeurs in de branche. Nergens anders is er zo'n grote selectie producten, zoveel innovaties en nieuwigheden als in Düsseldorf. Het aanbod voor de bezoekers was niet alleen divers, informatief en vermakelijk, maar ook aantrekkelijk geënsceneerd. Niet alleen het aantal bezoekers is aangenaam, maar ook het feit dat steeds meer nieuwkomers en veel jonge gezinnen de beurs hebben bezocht. Caravanning is de nummer 1 trend vakantievorm in 2021 en daarna. Niet alleen sinds de coronapandemie is individueel, zelfvoorzienend en flexibel reizen in de mode geraakt. Veel exposanten gaan naar huis met meer uitpuilende orderboeken dan ooit tevoren – in alle productcategorieën en voertuigklassen. Kortom, het CARAVAN SALON 2021 was een groot succes voor alle betrokkenen – beursbedrijf, exposanten en bezoekers."
Grote tevredenheid ook onder de exposanten van het CARAVAN SALON, van wie de meerderheid uitstekende verkoopdeals meldde.
"We kwamen met grote verwachting naar het CARAVAN SALON in Düsseldorf. Dit jaar hebben we een bijzonder groot aantal spannende innovaties in onze bagage, die een overweldigende respons van onze klanten ontvangen. Als het gaat om caravans, is ons topmodel Hobby Maxia een absolute klantmagneet, net als de Excellent Edition, die gericht is op het moderne gezin. In het campersegment blijft de vraag naar paneelwagens onverminderd bestaan en ook de semi-geïntegreerde Optima De Luxe in het nieuwe designconcept wordt breed erkend. Onze BEACHY en haar presentatie op strandzand is zeker een hoogtepunt van de beurs en wordt ook zeer positief ontvangen door de bezoekers. Zowel zakelijk als in de media is de voor ons een groot succes", zegt Hobby Managing Director Holger Schulz.
Dr. Holger Siebert, Managing Director van Eura Mobil GmbH en Trigano Deutschland KG, is zeer tevreden over het verloop van het CARAVAN SALON van dit jaar voor alle acht merken van Trigano Haus. "Ondanks het gebruik van de productie in alle fabrieken tot volgende zomer, konden veel klanten nog steeds hun droommobiel bestellen. Aan de positieve kant zijn klanten zich bewust van de internationale supply chain problemen en begrijpen ze daarom de momenteel lange levertijden." Vooral in het groeiende campersegment waren er nieuwe producten met de ultracompacte Karmann-Mobil Duncan, de luxe Eura Mobil Van en de introductie van het nieuwe merk PANAMA, dat met zijn merktoevoeging 24-7-365 het hele jaar door staat voor gebruik voor werk, vrije tijd en vakantie. "Trigano, marktleider in Europa, breidt daarmee haar positie op de Duitse markt verder uit."
"Caravanning is midden in de samenleving aangekomen en op dit moment een van de vormen van vakantie bij uitstek", zegt Wolfgang Speck, CEO van Knaus Tabbert. "het CARAVAN SALON heeft opnieuw laten zien dat de industrie booming is – en dat Knaus Tabbert booming is. De vele enthousiaste klanten en onze verkoopcijfers bevestigen de prestaties van ons hele team en laten ons zien dat we als aanjager van innovatie op de goede weg zijn." En CSO Gerd Adamietzki: "Het doordachte hygiëne- en veiligheidsconcept van Messe Düsseldorf heeft zich in dit bijzondere jaar opnieuw bewezen en heeft ons in staat gesteld om onze producten te presenteren – daar zijn we erg blij mee. Omdat het directe contact met de klanten en hun persoonlijke feedback niet vervangbaar zijn door iets en erg belangrijk voor ons. We kunnen terugkijken op mooie en zeer succesvolle beursdagen."
Bernd Wuschack, Managing Director Sales, Marketing en Customer Service van de Carthago Group: "We beoordelen caravansalon van dit jaar zeer positief. De respons, vooral op onze nieuwigheden Carthago chic c-line New Generation en Malibu Van diversiteit, was uitstekend. Het publiek was niet alleen talrijk, maar ook zeer gedisciplineerd. In dit opzicht was de sfeer op onze stands gedurende de hele beurs zeer aangenaam en vooral gekenmerkt door hoogwaardige discussies. Zeker ook een gevolg van de toegenomen online activiteiten, die worden afgerond met een persoonlijk bezoek aan de beurs: vooraf gedegen informatie en dan de belangrijke persoonlijke indruk krijgen voor een aankoopbeslissing op de beurs, dat is voor ons de duidelijke trend."
Mike Reuer, Managing Director van Westfalia Mobil GmbH, was ook enthousiast over het verloop van de beurs: "Zelfs in tijden van volledige orderportefeuilles is het CARAVAN SALON in Düsseldorf een van de belangrijkste marketinginstrumenten voor amerikaanse fabrikanten. Daarom vinden wij het belangrijk om onze paneelbusjes en campers hier te kunnen presenteren en aanbieden aan het geïnteresseerde publiek. Dit wordt ook zeer goed ontvangen en we zien voortdurende hoge bezoekersaantallen en een voortdurende toename van de interesse in onze nieuwe en bestaande producten en het merk Westfalia. Alleen als je iets mag zien, voelen en ervaren, kun je jezelf echt overtuigen van de voordelen en de goede eigenschappen van een product. Dit geldt met name voor de voertuigen die hier hun première vieren. Wij en onze dealers zijn zeer tevreden over zowel het aantal bezoekers als de verkoop op het CARAVAN SALON."
De beurs was ook succesvol voor de leveranciers in het gebied "Technology Order" met technische apparatuur, fittingen en installaties.
"We hebben bewezen een high-performance bedrijf te zijn dat klantgerichtheid illustreert en energie uitstraalt met baanbrekende technische en service-expertise," aldus Dr. Timo Schwickart, Senior Vice President Sales & Marketing AL-KO Vehicle Technology Group, die de successen van de beurs samenvat: "We zijn blij met veel projecten en bestellingen en de hoge mate van interesse in de chassis- en accessoire-innovaties van onze merken AL-KO, E&P, SAWIKO, Nordelettronica en CBE. Onze stand was, zoals we hadden gehoopt, een aantrekkelijk communicatiecentrum voor onze klanten en de industrie. Vandaag wil ik vooral mijn hele team, ter plaatse en thuis aan de basis, bedanken voor hun enorme inzet en hun enthousiasme voor prestaties. En ook Messe Düsseldorf, wiens concept een succesvolle herstart onder de gegeven omstandigheden mogelijk heeft gemaakt."
Alexander Wottrich, CEO van de Truma Group, trekt ook een positieve conclusie: "Het CARAVAN SALON 2021 ging voor ons uiterst bevredigend en laat duidelijk zien dat de caravanwereld nog digitaler, mondialer en sneller zal zijn. Zelfs en vooral in tijden van de pandemie verlangen mensen nog meer naar onafhankelijkheid, vrijheid, natuur en individuele time-outs. Op de Truma-stand in hal 14 was de kampeergemeenschap intensief onder de indruk van de Truma iNet X-systeemoplossing, een van de hoogtepunten van de beurs van dit jaar. De feedback was geweldig omdat gebruikers onmiddellijk de visionaire benadering van verbonden reizen begrepen. De constructieve gesprekken met de voertuigfabrikanten waren dienovereenkomstig positief en prezen met name de interactieve presentatie van het Truma Sales Team. Ik ben erg trots op hoe het hele beursteam ons hoogtepunt, het Truma iNet X-systeem, naar de bezoekers heeft gebracht. Met dit innovatieve systeem openen we een nieuw hoofdstuk in truma's 72-jarige geschiedenis en hebben we weken en maanden gewerkt om de oplossing op de markt te brengen. Het was heel ontroerend om te zien hoeveel iedereen nu heeft bijgedragen aan het overbrengen van onze visie op genetwerkt reizen aan zoveel beursgasten."
Dit jaar vierde Hal 3 zijn première in het CARAVAN SALON. Hier presenteerden de exposanten van de Areas of Equipment & Outdoor en Travel &Nature hun aanbod. "We zijn zeer tevreden en merken op dat de bezoekersstructuur vooral opvalt. Het publiek is zeer gekwalificeerd en perfect voorbereid - de klanten komen naar ons toe met concrete aankoopintenties en we registreren een geweldige bestelsituatie. Hal 3 was prachtig geïntegreerd en werd goed bezocht gedurende de hele duur van de beurs. Accessoires zijn altijd een magneet. Dit CARAVAN SALON was een groot succes voor ons op alle niveaus", zegt Michael Haus, CEO van Doréma Awzelte GmbH.
Ute Dicks, managing director van de Duitse Wandelbond (DWV): "Het was met veel plezier dat we het plan van de beurs steunden om ontmoetingen op de locatie Düsseldorf weer mogelijk te maken. Gefeliciteerd, het is gelukt. Wandelen en caravanen vullen elkaar heel goed aan, daarom is messe Düsseldorf's idee om de trend meer aanwezig te geven in een tiendaags beursconcept de juiste. Het stelt ons in staat om de diverse zwerfaanbiedingen en zorgen van de DWV aan een nieuwe doelgroep te geven. Met nog meer outdoor kan het CARAVAN SALON zich ontwikkelen tot een optimaal platform van de toekomst en brede doelgroepen aanspreken."
De 61e CARAVAN SALON Düsseldorf vindt plaats van 26 augustus tot en met 4 september 2022
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
09-09-2021
Verjaardag bloemen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Rapido jubileert
60 jaar Rapido
Net zoals vele andere fabrikanten ging Constant Rousseau enkele jaren na de laatste wereldoorlog met de fabrikatie van vrijetijdsvoertuigen van start. Van begin af streefde hij ernaar om goede en elegante producten te bouwen. Zijn creative geest zorgde voor jaarlijkse verbeteringen en verfraaingen. Met tevredenheid kan de huidige president Pierre Rousseau op de 60 succesrijke jaren terug blikken. Wat doet een jubilerende zwerfauto fabrikant? Juist, enkele typen van zijn gamma een extra glans geven tegen een aantrekkelijke prijs.
Bij Rapido werden 6 jubileum modellen uitgekozen.
De halfintegrale 666 F en de 696 F, de integrale 8066 DF, i66,i 96 en de 8096 DF met prijzen tusen de 65.100 en de 95.300 euro. Deze typen zijn alvast erkenbaar aan de buitendecor sticker „60“, 16 duim lichtmetalen velgen, een Truma C 6 EH, verwarmde verswatertank, een geintegreerde stofzuiger om slechts enkele voorname uitrustingsstukken te vernoemen. Veel aandacht ging naar de zit – en rugkussens, kleurige lijnen aan de randen zorgen voor een leuk effect. Bij de integralen is de afwerking onder het hefbed in de stuurcabine verbeterd. De bovenkasten lopen mooi verder en eindigen schuin onder het hefbed. Overal zijn LED’s die indien nodig kunnen gedempt worden om een huislijke sfeer te creëren. Zelfs het kleine kamertje met andere gecombineerde kleuren en wat aangepast meubilair onderging een metamorfose. De grote spiegelkast is een handig ding in de badkamer.
Buiten het 60 jarig herkenningscijfer op het achterfront is dit in een moderne stijl uitgevoerd. Rapido staat bovenaan in witte letters op een zwarte achtergrong, die kleuren vindt men terug in de lichtblokken. Bij de meeste zijn de verschillen buiten de lengtes achteraan te vinden. Ofwel zijn er enkele bedden ofwel een eilandbed.
Info www.rapido.fe
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
08-09-2021
om te reizen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een reiswagen
Duncan: Altijd op weg naar vrijheid
Nieuwe minibus met uitklapbaar dak ultracompacte afmetingen autointerieur eenvoudige bediening alledaagse bestelwagen voor spontane vrijetijdsactiviteiten modulaire bank variabel interieur fascinerend flexibel in vrije tijd, werk en dagelijks leven comfortuitrusting professionele reisuitrusting
In zekere zin keert de nieuwe Duncan de traditionele prioriteiten van het camperconcept consequenter om dan welke andere bestelwagen van Karmann-Mobil dan ook. Met ultracompacte afmetingen van 4,98 m lang en 2,08 m breed en auto-uitrusting met veel veiligheids- en connectiviteitsfuncties, kent het gegevensblad de leidende rol in het mobiele leven van de Duncan al toe aan het dagelijks leven. Dit wordt nog duidelijker in het ultraflexibele interieur. De driezitsbank kan in een paar eenvoudige stappen worden verplaatst of zelfs verwijderd, de hangtafel is verborgen in de schuifdeur, het uitzetdak rust extreem plat op de carrosserie, zodat zelfs sommige moderne parkeergarages voor de Duncan bij een hoogte van 2.08m wordt bruikbaar.
Op deze manier geconfigureerd en gebouwd, toont de op Ford Custom gebaseerde Duncan zijn sterke punten zowel als buddy voor zelfstandigen in een professionele omgeving en als backpacker in het gezin en, last but not least, als teambus voor sport en vrije tijd. De optioneel verkrijgbare "No Limits" comfortuitrusting met onder meer airconditioning, parkeersensoren, Bluetooth-verbinding en stoelverwarming voor de bestuurders- en bijrijdersstoel doet in geen enkel opzicht onder voor een luxe auto-uitrusting.
En toch "ligt" de Duncan op de loer voor elke echte reismogelijkheid. De Duncan biedt de juiste argumenten voor elk spontaan weekendtoeridee, net als de lang geplande actieve vakantie: met zijn superieure motorisatie tot 170 pk en een verhoogde zitpositie vaart de Duncan lange afstanden net zo ontspannen als alledaagse taken dynamisch. In het interieur bewijst de Duncan zich een echte reisprofessional te zijn voor liefhebbers van pure caravanvrijheid. Keuken met fornuis en spoelbak, koelkast, opbergkasten en de tafel om voor het voertuig op te hangen of neer te zetten zijn even natuurlijk als onopvallend aan boord. De langere Duncan 535 heeft zelfs een wasruimte met cassettetoilet en douche. Het meubel is oersterk met robuuste materiaaldiktes en slijtvaste, gemakkelijk te reinigen laminaatoppervlakken.
De bank kan in een mum van tijd worden neergeklapt om nog een bed te maken of heel ver naar voren worden geschoven voor het opbergen van vrijetijdsbagage. Maar het paradepaardje is het uitklapbare dak, dat dankzij de gasdrukdemper eenvoudig uit te klappen is. Met schotelveren onder de matras is het net zo comfortabel als gemakkelijk bladeren met de twee leeslampjes en dankzij de horopeningen is het even luchtig als effectief beschermd tegen ongedierte.
Alleen al in het woongedeelte ontmoet de Duncan de moderne tijdgeest met vier USB-poorten, drie stopcontacten en twee tv-aansluitingen. Discrete staaf-LED-lampen brengen licht in het interieur. En zelfs voor de koelere seizoenen van het jaar heeft de Duncan veel vrijetijdskwaliteiten: een carrosserie met geïsoleerde wanden en de optionele 2KW dieselkachel zorgen voor ongekende vrijetijdsmogelijkheden en optimale alledaagse eigenschappen.
Hiermee sluit de cirkel van het Duncan vrijetijdsvoertuig tot een multifunctioneel dagelijks voertuig met lifestyle-karakter dankzij ongebruikelijke lak en stijlvolle accessoires zoals rallystrepen op de motorkap bootst het jongste lid van de Karmann-Mobil-familie de sportieve bestelwagen of de elegante na, afhankelijk van de wensen Zakelijke limousine. De basisprijs van de Duncan 495 is € 45.990, de Duncan 535 kost € 46.990.
Info: www.euramobil.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
07-09-2021
Liefde voor dieren
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Naar school
Vias roept op tot extra waakzaamheid bij de start van het schooljaar
12 kinderen per schooldag in 2020 op weg naar of van school betrokken in een ongeval
Nu het schooljaar bijna terug van start gaat, roept Vias institute op om extra waakzaam te zijn in en rond de schooluren voor kwetsbare weggebruikers. Zelfs in het atypische jaar 2020 waren er 1510 kinderen die op weg naar of terug van de school gewond geraakten in een verkeersongeval. Dat zijn er ongeveer 12 per schooldag. Toch blijft het belangrijk om kinderen te stimuleren om zelfstandig naar school te gaan. De laatste vakantiedagen zijn ideaal om het traject naar school al te oefenen en je kinderen voor te bereiden.
Nieuw schooljaar start: extra opgepast voor kwetsbare weggebruikers
Bij de start van het nieuwe schooljaar is het zaak voor alle weggebruikers om alert te zijn. Dat geldt zeker voor gemotoriseerd verkeer op momenten vlak voor- en na de schooltijd. Extra waakzaamheid is geboden in de schoolomgevingen. Probeer in de mate van het mogelijke schoolomgevingen vlak voor en na schooltijd te vermijden op je route.
Hou ook zeker voldoende afstand ten opzichte van fietsers als je hen inhaalt. Dit wil zeggen: minstens 1 meter binnen de bebouwde kom, 1,5 meter buiten de bebouwde kom. Ook het respecteren van de snelheidsregimes is essentieel: 30 km/u is er niet om je als automobilist te pesten. Het dient om de verkeersveiligheid van alle weggebruikers te garanderen.
Zelfstandig naar school? Zeker! Maar bereid je kind voor
Vaak vragen ouders zich af wat de leeftijd is waarop hun kind voor het eerst alleen naar school kan gaan. Dat hangt van een hele hoop factoren af, zoals de weg die je moet afleggen, de verkeersdrukte de maturiteit van het kind, zijn ervaring in het verkeer, etc. Studies tonen aan dat voor de leeftijd van 8 à 9 jaar kinderen niet in staat zijn om alle verkeerssituaties de baas te kunnen. Je mag je kind dus niet overschatten. Het is dus belangrijk dat je de route naar school goed bestudeerd en inoefent vooraleer je kind alleen op pad te sturen. Bekijk dus goed welke route het meest geschikt is om naar school te gaan. Dat is niet altijd de kortste route. Soms is een iets langere route met minder kruispunten of gevaarlijke punten meer geschikt als reisroute.
Het is wel belangrijk dat je vroeg of laat je je kind zelfstandig naar school laat gaan. Met de auto je kinderen blijven afzetten, zorgt niet alleen ervoor dat je kinderen niet zelfstandig zich in het verkeer leren verplaatsen, het vergroot ook het mogelijke conflict in de buurt van de scholen tussen gemotoriseerd verkeer en kwetsbare weggebruikers.
12 ongevallen per schooldag
2020 was door de gezondheidscrisis een bijzonder jaar. De scholen zijn gedurende verschillende maanden deels of volledig gesloten geweest en ook de herfstvakantie werd met 1 week verlengd.
Toch waren er in ons land nog 1510 kinderen die op weg naar of terug van school gewond geraakten in een verkeersongeval, ofwel 12 per dag. Dat zijn er gemiddeld per schooldag ongeveer evenveel als de jaren voordien.
Voor Vlaanderen gaat het over 1096 kinderen die slachtoffer werden. Dat zijn er gemiddeld 8 per dag.
Risico stijgt vroeger voor de jongens
Tussen de leeftijd van 11 naar 12 jaar. Rond 11 à 12 jaar is typisch de leeftijd waarop veel kinderen zelfstandig naar school beginnen te gaan. Dat geldt zeker voor Vlaamse jongeren. In Wallonië gaan schoolkinderen veel minder met de fiets naar school.
Op de leeftijd van 16 jaar zien we zowel voor de jongens als de meisjes een tweede toename van het ongevalsrisico. Tussen 15 en 16 jaar is er gemiddeld voor de schoolgaande jeugd 52% meer kans om gewond te geraken in een ongeval.
Op 16 jaar beginnen jongeren zich vaak met andere vervoersmiddelen te verplaatsen (oa met de bromfiets). Jongeren nemen door de puberteit op die leeftijd vaker risicovol gedrag aan, ook ten opzichte van andere weggebruikers. Het is belangrijk om als ouder je kind hierover te informeren en met hem het gesprek aan te gaan. Maak hem duidelijk dat je van hem of haar ook verwacht dat hij aandachtig is en de verkeersregels volgt.
Met de fiets in Vlaanderen, te voet in Brussel en te voet en met de auto in Wallonië.
In Vlaanderen waren in totaal 56% van alle slachtoffers vorig jaar met hun fiets onderweg naar school. 610 jonge fietsers waren zo betrokken in een letselongeval. Daarnaast valt ook op dat 210 jongeren een ongeval kregen terwijl ze met hun bromfiets onderweg waren. Op de leeftijd van 16-17 jaar is dat in Vlaanderen het vervoersmiddel waar jongeren het vaakst een ongeval mee krijgen op weg naar of van de school.
De tendensen zijn verschillend in de andere gewesten. In Brussel ging 59% van de slachtoffers te voet. In Wallonië ging 37% te voet en 33% met de auto.
Praktische tips voor de ouders
3 tips als je kind te voet naar school gaat
Leg met hem het parcours al op voorhand af. Toon alle potentiële gevaren zoals opritten, en uitritten van parkings en garages, etc
Vertrek ruim op tijd, zodat je op geen enkel moment moet lopen
Toon hem hoe je correct en rustig moet oversteken en leg uit dat je altijd oogcontact met de bestuurders moet maken als je oversteekt op een zebrapad.
3 tips als je kind met de fiets naar school gaat
Oefen de veiligste route naar school verschillende keren op voorhand
Heb vertrouwen in je kind, maar laat het pas alleen naar school rijden als het zichzelf daar comfortabel bij voelt. Kan het bijvoorbeeld goed de snelheden inschatten? Kan het zijn arm uitsteken en tegelijk zijn evenwicht bewaren?
Zorg dat je kind altijd goed zichtbaar is en laat het een fietshelm dragen.
3 tips als je je kind met de auto naar school brengt
Als je kind kleiner is dan 1m35, maak het dan altijd correct vast in een aangepast kinderzitje
Vertrek ruim op tijd thuis, zo vermijd je dat je je onderweg moet haasten.
Rij de auto niet tot tegen de schoolpoort. Het is rustiger voor iedereen als je de wagen wat verder parkeert en het laatste stuk te voet aflegt. Een slecht geparkeerd voertuig kan ervoor zorgen dat een kind dat oversteekt niet goed ziet én niet goed zichtbaar is.
3 tips voor de ouders van adolescenten
Veel jongeren luisteren oortjes om naar muziek te luisteren. Dat zorgt ervoor dat ze omgevingsgeluid niet goed oppikken. Je raadt hen best aan tijdelijk uit te doen of om extra voorzichtig te zijn wanneer ze de weg oversteken.
Wil je zoon of dochter een brommer? Leg hem uit dat een hogere snelheid een hoger risico betekent en dat het essentieel is om 100% aandachtig te rijden en de verkeersregels te volgen.
Dring er op aan dat ze ‘s ochtends op tijd naar school vertrekken. Door te laat te vertrekken, is het mogelijk dat ze risico’s nemen en zichzelf in gevaar brengen.
Meer info VIAS
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
06-09-2021
Zalige rust
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Eura mobil nieuws uit Düsseldorf
Euramobil
We kennen EuraMobil als een fabrikant van degelijke kampeerauto’s misschien zijn er wat minder tierlantijntjes in verwerkt maar die drijven enkel de prijs op zonder echt nuttig te zijn. De fabrikant uit Sprenkelingen brengt ook regelmatig doordachte en spitsvondige verbeteringen aan zijn kampeerauto’s. Voor 2022 zijn er enkele nieuwe indelingen bedacht in de verschillende reeksen
Voor alle kampeerauto’s
De buitenbeplating van het koetswerk in hagelbestendig materiaal is voor alle wagens, ze hebben houtvrije wanden, 10 jaar dichtheid garantie, dubbele bodem, verwarmde alkoven en de meubelen zijn met aluminium profielen versterkt.
Bij de alkoven komt de A one 690 VB bij, hij is 6,99 m lang. Het verschil met de A one 690 HB is achterin te vinden. Daar is een stapelbed, 2 zitbanken en een tafel. Met zijn 6 slaapplaatsen zeer geschikt voor grote gezinnen.
Halfintegraal
De reeks werd uitgebreid met de 6,99 m lange 660 EB, de 7,57 m lange 720 Q en de 730 EF met dezelfde lengte. Voor de kleinste heeft men de veel gevraagde enkele bedden ingebouwd terwijl de 720 QF een eilandbed kreeg en de 730 EF enkele bedden met achterin een badkamer over heel de breedte van de wagen.
Komen we bij de halfintegralen met wat hoger dak. Bij de Profila RS zien we 3 nieuwe types verschijnen in deze succesvolle reeks. Ze hebben allen een hefbed boven de zitgroep, vandaar het wat hogere dak. Drie verschillende indelingen de 695 ER met enkele bedden, de 695 LF met achterin een sanitair over de volle breedte van het interieur en de 720 QF met eilandbed.
Zien we de integralen waar alle wagens eveneens een hefbed hebben. De 695 LF is nieuw, zijn grotere broer heeft achterin een brede badkamer en enkele bedden. Komen we tenslotte bij de „GRAND CHIQEU“ van Eura Mobil een pas ontwikkelde tweeling met hun 7,89 m lengte hebben ze hetzelfde interieur op de slaapkamer na waar de 760 EF enkele bedden heeft en de 760QF een eilandbed.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
05-09-2021
een Hamburger aub
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
nieuws uit Düsseldorf
TakeOff en vouwcaravan
Kampeerders die redelijk wat zomers hebben meegemaakt herinneren zich waarschijnlijk nog de Paradiso. Een lichtgewicht soort campingcar of moeten we het een vouwcaravan noemen. Het was een beetje oneerbiedig uitgesproken een grote bak op wielen. Het deksel duwde je met twee man omhoog, de wanden in zeildoek ontvouwde zich mee en vormde de zijwanden. Voor die tijd we spreken van de jaren 1970 een goed product. Bij eerste voorstelling van de TakeOff dacht ik direct aan de Paradiso. Inderdaad het idee is juist hetzelfde, dat is ook alles. Met de huidige middelen is de bak een knappe gestroomde aanhanger geworden. Buitenwanden zijn in mooi gevormde ABS platen en een hagelbestendig deksel, geïntegreerde verlichting en handgrepen op de hoeken. De alu velgen vormen de puntjes op de i voor het mooie koetswerk. Het deksel gaat bij middel van een stevig frame en een veersysteem vlot omhoog en vormt het dak. Het ligt wat schuin om het regenwater vlug af te voeren. Te gelijker tijd geeft het ook een elegant uiterlijk. De zeilen van de wanden zijn in doorschijnend en ondoorschijnend materiaal wat hem langere indruk geeft. Het voorfrontje van de wagenbak is schuin om de hem nog een betere aerodynamische vorm te geven. Die mooie vormen verbergen eigenlijk de houten binnen constructie waar het meubilair aan vast geschroefd is. Zo krijgt mem een wagen met dubbele wanden.Links en rechts staan twee zitbanken met in de midden de tafel. Plat gelegd vormen ze samen een bed van 2,05 x 1,6 m. Aan sluitend zijn er kasten, links is een mobiel kookvuur dat ook buiten kan gebruikt worden. En koelbox maakt deel uit van de uitrusting, in de zitbanken kan kledij en materiaal voor een leuke vakantie geborgen worden. Bij avond steek je de plafondlichtjes aan en sluit je de gordijnen. Achteraan kan je een grote tent aanritsen om de leefruimte te vergroten.
Technische gegevens
Leeg gewicht 550 575 590 kg afhankelijk van het type
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Spelen met water
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
20-08-2021
Caravan salon in Düsseldorf
Caravan salon Düsseldorf
VRIJHEID, AVONTUUR en VEILIG en ONTSPANNEN REIZEN...
Beste kampeerliefhebber,
Van 28 augustus tot en met 5 september 2021 vind je op CARAVAN SALON alles wat je nodig hebt voor een mobiele vakantie. Meer dan 600 exposanten presenteren een wereldwijd ongeëvenaarde selectie vrijetijdsvoertuigen, de nieuwste assessoires en reisbestemmingen. Vooral de segmenten Campervans en Technology & Components zijn dusdanig gegroeid dat je deze nu in twee hallen kunt bezichtigen. De nieuwe segmenten Travel & Nature en Equipment & Outdoor, in hal 3, maken het assortiment compleet. Dit alles maakt van jouw bezoek aan de 60ste CARAVAN SALON in Düsseldorf een unieke en onvergetelijke ervaring.
BESTEL NU JE TICKET!
Tickets voor CARAVAN SALON 2021 zijn uitsluitend online te koop. Ter plekke kunnen geen tickets worden gekocht. Reserveer tijdig voor een specifieke dag want het aantal bezoekers per dag is ook dit jaar begrensd. Leden van de CARAVAN CLUB ontvangen vier euro korting! Meld je hiervoor gratis aan op caravan-salon.club.
LET OP: om te worden toegelaten tot CARAVAN SALON 2021 geldt de bekende 3G-regel (getest, genezen of gevaccineerd). Bezoekers dienen hiervan een bewijs mee te brengen. Mondmaskers zijn verplicht in alle binnenruimtes op het gehele beursterrein.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
campeerbus
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-08-2021
Holtkamper en Easy Caravanning
Holtkamper en Easy Caravanning
Premium tent trailers, made in Holland
Veel productnieuws van vouwwagenfabrikanten Holtkamper en Easy Caravanning op Caravan Salon in Düsseldorf
De Nederlandse Campfire Group zal op de Caravan Salon in Düsseldorf (van 27 augustus tot en met 5 september) haar beide eigen premium segment tent trailer merken presenteren op een gezamenlijke stand. In de nieuw aan de beurs toegevoegde hal 3 wordt door de exposanten specifiek op de thema’s Travel & Nature en Equipment & Outdoor ingegaan. “In deze omgeving voelen wij ons als een vis in het water”, aldus Maarten de Roos, algemeen directeur van de Campfire Group.
De Roos vervolgt: “We kunnen haast niet wachten tot de beurs van start gaat nu het weer onder de geldende maatregelen mag. Onze producten onderscheiden zich van kampeerauto’s en caravans door het ultieme vrijheidsgevoel. Een avontuurlijke manier van kamperen die alles heeft. Wakker worden met de geur van tentdoek, maar wél met het comfort van een compacte caravan. De tent trailers van Holtkamper en Easy Caravanning zijn licht en aerodynamisch, en kunnen daarom eenvoudig door zowel compacte als hybride én vol-elektrische auto’s getrokken worden met behoud van voldoende actieradius.
Holtkamper
Het Holtkamper tent trailer programma is onlangs op een aantal belangrijke punten gerestyled. De tent van instapmodel Cocoon en het topmodel Kyte hebben een geheel nieuw ontwerp gekregen. Wat gebleven is zijn unieke (en gepatenteerde) zaken zoals bijvoorbeeld het 1-booms opzetsysteem van de typische Holtkamper luifel en het WindForce systeem (standaard op de Aero en Kyte) waarmee het opzetten en afbreken voor het grootste deel automatisch gebeurt. Het exterieur van de trailer heeft een nieuw ontwerp van de achterzijde met een stootvaste off-road bumper met diffuser en LED-verkeersverlichting, bijbehorende spatborden en standaard grotere 15 inch grijze lichtmetalen velgen. De Nano is een echte 2-persoons trailer waarbij de vaste deksel met imperiaal in uitgeklapte toestand dienstdoet als vaste vloer voor de tent. Alle Holtkampers worden geroemd om het opzetgemak en de eigenzinnige tentvorm.
Easy Caravanning
Na een uiterst succesvol eerste jaar, is zustermerk Easy Caravanning dit jaar inspelend op de toenemende vraag vanuit het buitenland verhuisd naar een grotere productielocatie. Bekijk ook de video op https://www.easycaravanning.com/en/downloads-2/videos/. Naast een aantal wijzigingen in het uitrustingsniveau van de 3 uitvoeringen van de TakeOff ‘Active/Sport/Xcite’ werkt de fabrikant aan een nieuw model met nog meer binnenruimte maar wel met dezelfde karakteristieke ‘Easy Caravanning’ eigenschappen. De Europese distributie van de TakeOff groeit gestaag. Na marktintroductie in Nederland, België, Engeland, Noorwegen, Duitsland, Zwitserland en Kroatië wordt gewerkt aan verdere uitbreiding van het dealernetwerk in Scandinavië en Zuid-Europa. “Het winnen van twee 1e plaatsen bij de European Innovation Award 2021 heeft zeker aan dit succes bijgedragen”, vult De Roos aan.
De TakeOff van Easy Caravanning is een cross-over tussen een vouwwagen en een toercaravan en kan in minder dan 30 seconden worden opgezet en ingeklapt. Dit maakt het een ideaal kampeervoertuig voor mensen die graag snel onderweg zijn of gewoon in het weekend er even op uit willen trekken.
Campfire Group
De Campfire Group heeft grote plannen voor de toekomst. “Wij zijn ervan overtuigd dat met de huidige snelheid van klimaatverandering elektrificatie van het wagenpark de komende jaren een enorme vlucht zal nemen. Zo mogen er vanaf 2025 in Noorwegen alleen nog maar volledig elektrische nieuwe auto’s verkocht worden, logisch dus dat er daarom veel belangstelling voor onze producten is uit dit land. Net zo goed als personenauto’s in versneld tempo steeds compacter, efficiënter en schoner zullen worden, zal ook de kampeerindustrie hierop in moeten gaan spelen. Gewichten, afmetingen en/of emissies van mobiele recreatievoertuigen zullen de dans niet ontspringen. Op termijn overwegen we de ontwikkeling en productie van onze eigen merken te gaan centraliseren en zo onze krachten te bundelen. Een derde eigen merk zit ook in de pijplijn van onze toekomststrategie”.
De producten van Holtkamper en Easy Caravanning zijn tijdens de Caravan Salon Düsseldorf te zien op standnummer 3E 60-01/02.
Meer info: www.campfiregroup.nl
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-08-2021
Een nieuweling bij Knaus
Een nieuwe Knaus zwerfauto
Man Vansation.
Knaus biedt de ruim uitgeruste kampeerauto Ti Vanstation voor het nieuwe seizoen aan op een MAN Chassis als Van Ti 640 MEG
Tot nu toe zijn er in het Knaus-modellengamma
twee smalle, semi-geïntegreerde reeksen:
de Van Ti op Fiat Ducato en de Van Ti
Plus op MAN TGE. De Fiat-variant bestaat al langer.
Sinds kort vindt men het Vansation edition model met volledige uitrusting. Beide Van Ti Plus verkopen op MAN en Van Ti Vansation op Fiat
Het nieuwe model is tien centimeter
korter dan degene die nog in het programma staat Van Ti Plus 650 MEG.
Dit moet men in de grootte van het interieur merken verder werd niets veranderd.
Ook aan de indeling met eenpersoonsbedden achterin ziet men weinig verschil.
Meer info www.knaus-Tabbert.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen