Iteneo heeft naam gemaakt als prijsgunstige kampeerauto van het moederbedrijf Rapido. Hij geraakte vooral bekend voor zijn ongewone indelingen.
Wie een kampeerauto met afzonderlijke kinderkamer, een breed sanitair of een dwars geplaatst eilandbed wenst komt sowieso bij een integrale Iteneo terecht. Populaire halfintegrale stonden nog altijd niet op de productielijst van de Franse fabrikant. Daar komt verandering in want voor 2021 komen er zelfs 3 types op de markt. De PF 600 met Frans-bed, de PJ 700 met enkele bedden boven de garage en de PM 740 met eiland-bed. Ze hebben alle 3 een luchtig en licht interieur en worden prijsgunstig aangeboden.
De 5,99 m lange halfintegrale PF 600 is gebouwd op een Citroën basisvoertuig met verlaagd chassis, heeft een MTM van 3,5 ton en een 140 pk sterke turbo diesel motor onder de motorkap. Om de prijs gunstig te houden zijn een aantal elektronische snufjes weggelaten. Men kan ze echter wel als optie bekomen in het Iteneo Pack Life.
Het koetswerk is keurig afgewerkt, wanden en dak zijn goed afgekit, ook de neus boven de stuurcabine naar het koetswerk is goed verzorgd evenals de aanpassingen aan de stuurcabine. De vensters zijn degelijk doch niet van de duurste, dat behoort nu eenmaal tot de prijs. Met de afwerking en uitzicht van het koetswerk scoort de PF 600 alvast goede punten. Via de 0,49 m brede buitendeur met venster en centrale vergrendeling komt men in het interieur dat al direct een vakantiegevoel geeft.
In de zitgroep kan men aan de uitdraaiende tafel met 3 en met een beetje goede wil met 4 zetelen. De zitgroep is gebouwd op een ongeveer10 cm hoge dubbele bodem, die wanneer het te koud is men kan verwarmen, dus gegarandeerd warme voeten in de winter. De zitbank in de rijrichting heeft veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare kopsteunen. In de optielijst vinden we nog een elektrisch bediend verstelbaar hefbed van 2,12 x 1,0 m voor een derde slaper. Een ladder om in en uit het bed te geraken behoort tot de optie. Voor het koppel is het 2.0 x 1,4/1,1 m Frans-bed aangewezen. De comfortabele matras ligt op een tweedelige latten bodem met metalen kader. Het buitenste deel van de lattenbodem laat zich omhoog kantelen om de koffer eronder gemakkelijk te bereiken. De koffer is eveneens langs buiten bereikbaar, echter normale fietsen kunnen er niet in. Onder het voeteinden van het bed is plaats voorzien voor de Truma C4, het veiligheidsventiel is er goed bereikbaar. Boven het voeteinde hangt de kleerkast even oppassen want de hoeken zijn nogal scherp. Zoals gewoonlijk in deze indeling is de natte cel naast het bed. Het wc is gebruiksvriendelijk opgesteld. Voor het ovale wasbakje is plaats op een kast voorzien. Helemaal achteraan is de douche goed afsluitbaar met acrylglazen deuren.
Blijft er nog de redelijk grote keuken te bekijken. In het met een klapblad verlengbare aanrecht zijn 2 kookvuren geïntegreerd, ernaast is een RVS spoelbak. Inhoudelijk is de onderkast groot genoeg, echter een schap meer zou de nuttige inhoud vergroten. Boven is een kruidenschapje en nog een kast voor het kleine keukengerief. Aan de andere kant van de keuken staat een 141 l grote koelkast ruim genoeg om de voeding van de zwervers koel te houden.
Samen gevat.
Met de halfintegrale Iteneo PF 600 neemt de Franse fabrikant een goede start. Hij heeft niet alleen een aantrekkelijk uiterlijk het meubilair is goed afgewerkt en oogt zeer leuk. Hier en daar ontbreekt wat luxe, logisch de gunstige prijs moet ergens inzitten.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
13-10-2021
Sunliving stelt nieuwe types voor
Sun Living
Het Sloveense dochtermerk van Adria laat zich niet onbetuigd en brengt zowel vernieuwingen van de halfintegralen als bij de camperbussen.
Sunliving bouwt zijn gamma uit met een nieuwe smalle halfintegrale. Het is de 6,79 m lange C65SL op Fiat Ducato of op Citroen Jumper met verlaagd chassis. Achterin zijn verhoogde 0,8 m brede verhoogde bedden, die men tot 2 m breed kan samenvoegen. Vanzelfsprekend is daaronder een groot bergvak. Een ruime badkamer met afzonderlijke douche, een rechte keuken met kookvuren op een rijtje, een lange zitbank met aan de overkant nog een vergelijkbare zitbank maken het meubilair uit.
Er is ook wat nieuws te vertellen over de 'gewone' halfintegrale. De 7 m lange Sun Living S70SL zal de reeks aanvullen. De indeling is identiek aan de C65SL. In de S klasse is nu een 1,9 x 1,25 m groot hefbed aan boord. Opmerkelijk is de tot 140 l vergrootte koelkast, in vorige modellen hadden die slechts 83 l inhoud.
De camperbus reeks V wordt voor 2022 aangevuld met de V55SP en de V65XL. De kleinste de V55SP met een lengte van 5,44 m heeft achterin een hefbed van 1,95 x 1,45 m. Voor de 6,36 m lange V65XL met een super hoog dak heeft men een in de hoogte verstelbaar hefbed bedacht en achterin lange zitbanken.
De prijzen beginnen vanaf 40.000 euro
inlichtingen www.sun-living.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Bergop is niet altijd gemakkelijk
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
09-10-2021
Nieuws van Weinsberg
Weinsberg nieuw in 2122
CaraCore en CaraHome.
De integrale en de alkoofversies van Weinsberg werden lichter gebouwd ten voordele van de lading. Gelijktijdig hebben de ontwerpers de interieurs opgefrist.
Tot zelfs 30% meer lading belooft de fabrikant voor de superlichte types van de reeksen CaraCore en CaraHome. Hij kon dit verwezenlijke door een lichtere zitconstructie te maken en lichtbouwplaten voor de meubelen te gebruiken. Door de gegolfde kernstructuur zal de opbouw even stabiel zijn. Daarnaast worden her en der stalen onderdelen vervangen door kunststof delen. Zo zijn de bladveren niet langer van staal, maar van hightech kunststof. Nog wat puzzelen met de lithium batterijen zodat alles samen redelijk wat minder kilo's materiaal aan de kampeerauto's gebruikt werden. Deze nieuwe lichte modellen hebben een 52 mm dikke bodemplaat met waterafstotende XPS isolering. Als nieuw superlicht type voor 2022 wordt de CaraCore 700 MEG met enkele bedden boven de garage, net zoals de alkoof CaraHome 650 DG met dubbel bed achterin boven de garage aangeboden. We zullen andere indelingen met bedden variante vinden zoals in de CaraHome 650 MEG. Het interieur van de reeksen krijgt een ander uitzicht met de nieuwe bovenkasten en deuren zonder handgreep, maar met een drukknop sluiting.
Voor de integrale CaraCore van Weinsberg bedachten de ontwerpers verbeterde gasfleskasten. De flessen staan nu naast elkaar en zijn gemakkelijker om te wisselen.
Voor alle kampeerauto's van het merk wordt de pas vernieuwde Fiat Ducto gebruikt. Eveneens kunnen de klanten voor iedere Weinsberg kampeerauto het Truma iNet-X-Systeem bestellen. Vanaf het controle paneel of een smartphone-app kan de Truma, de Alde verwarming en de Dometic luchtkoeler bedient worden. Dat is nog niet alles want het kleurige aanraakscherm geeft de binnen en buitentemperatuur aan, ook de stand van het verswater, gas dat nog in de fles is en de lading van de batterijen.
Meer info: www.weinsberg.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
07-10-2021
Nieuws bij Pilote
Pilote brengt 2 nieuwelingen
De Franse fabrikant van de Pilote kampeerauto's lanceert voor volgend modellenjaar de halfinterale P696U met een enorme u-zitgroep en de camperbus V633M met een super hoog dak om moderne fietsen in de garage gemakkelijker te kunnen meevoeren.
In het algemeen is er in een 7 m lange halfintegraal niet veel levensruimte. In de nieuw voorgestelde 9696U neemt het vastbed geen plaats in, in de plaats is er een ruime U-zitgroep met een panoramisch uitzicht. De sofa achter de passagierszit is 2 m lang, de tafel kan opklappen. Aan de sofa achter de chauffeur zijn veiligheidsgordels voor 2 personen, één kan in de rijrichting zitten. Boven de U-zitgroep achterin hangt het elektrisch verstelbaar hefbed van 2 x 1,6 m groot dat nog niet was opgevallen. Twee slapers zullen er zeker van genieten. Nog een knap stukje is de badkamer direct achter de stuurcabine. Ze is afsluitbaar met schuifdeuren, waardoor zelfs een kleedkamer ontstaat, direct bij de kleerkast. Het nadeel van deze indeling is dat er minder kasten zijn om bagage te bergen. Fietsen moeten achteraan op de drager. Als basisvoertuig deed Pilote beroep op Fiat Ducato.
De nieuwste bezienswaardige Pilote camperbus is de V633M met een lengte van 6,36 m. Fiat Ducato bestelwagens van die lengte worden veel gebruikt om te ombouwen tot een campeerbus.
Met een extra verhoogd dak tot 2,79 m ziet men er niet veel rijden. Achterin kan het langs dubbelbed met een elektrische bediening hoog opgetrokken worden. Onderaan heeft men dan een garage of bergruimte van zo meer eventjes 1,85 m hoog. Voor de nacht kan je het bed laten zakken tot er genoeg hoogte overblijft voor de moderne fietsen met een hoog stuur. Vooraan is vanzelfsprekend veel stahoogte en kan men hoge bovenkasten installeren. Heel die constructie heeft wel wat invloed op de stabiliteit bij zijwind en in de bochten. Een beetje opletten is dus de boodschap.
info www.pilote.fr
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een mooie spoorwegbrug
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
06-10-2021
De camper van de toekomst
Thetford en Solar Team Eindhoven, een logische combinatie.
Op 10 september presenteerde SolarTeam Eindhoven hun Self-sustaining House on Wheels (SHOW), een volledig zon-aangedreven camper van de toekomst. Thetford droeg vanuit haar expertise bij aan dit project van Technische Universiteit Eindhoven door het aanleveren van sanitaire oplossingen en producten om te koken
en koelen in deze revolutionaire camper.
Camper van de toekomst?
Solar Team Eindhoven bewijst dat we niet alleen kunnen rijden, maar ook leven in een camper
aangedreven door de zon. De zonnepanelen zorgen ervoor dat het voertuig volledig zelfvoorzienend
is en voorzien daarnaast alle apparaten van elektriciteit. Laadpunten zijn niet nodig. De camper heeft alles wat je nodig hebt om comfortabel te leven. Slapen, sanitair, koken, televisie kijken en de mogelijkheid om je mobiele apparaten op te laden. Het is allemaal mogelijk met de zonne-energie
die de SHOW genereert. Stilstaand kan het dak omhoog en uitgeklapt worden. Op deze manier
verdubbelt het oppervlak aan zonnepalen. Het interieur is efficiënt ontworpen met comfort in het
dagelijks leven van de bewoners voorop gesteld.
Thetford heeft met trots haar expertise ingezet om het Solar Team te voorzien van op maat
gemaakte producten voor het koken, koelen en sanitaire oplossingen. Uiteraard binnen de regels
van het SHOW design: minimaal gewicht, volledig elektrisch met minimaal energieverbruik en een
optimale gebruikerservaring.
Epische roadtrip inspireert een duurzame toekomst
Op 19 september vertrok de SHOW op roadtrip van Eindhoven naar Tarifa, het meest zuidelijke
puntje van Spanje. Alhoewel het nog wel even zal duren voordat we campers zoals deze op de weg
zien voor vakanties wil het Solar Team vooral zoveel mogelijk mensen inspireren tijdens deze
3000km lange roadtrip. Met een frisse blik op de RV-markt laat het team zien dat er vele
mogelijkheden zijn in duurzaam reizen. Met hun project hopen ze de transitie naar een duurzame
toekomst te versnellen.
Een logische combinatie Thetford is een A-merk leverancier op het gebied van sanitaire oplossingen, koelkasten en kookapparatuur voor de camper- en caravanmarkt. Thetford staat voor kwaliteit, creativiteit en innovatie. Duurzaamheid en omgevingsbewustzijn zijn belangrijke thema’s bij het ontwikkelen van nieuwe oplossingen. De T2000 serie, een reeks volledig elektrische koelkasten met een laag energieverbruik is een goed voorbeeld van het pad dat Thetford neemt naar een duurzame toekomst. Een perfecte match met Solar Team Eindhoven dat al vier jaar op rij het wereldkampioenschap zonne-auto’s won door te excelleren in duurzame innovatie en technologie.
Een logische combinatie die heeft geresulteerd in een bijzondere samenwerking met een fantastisch resultaat.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
05-10-2021
Adria voor 2022
Adria 2122
De ontwerpers van Adria hebben zeker niet stil gezeten, zo is al zeker de Sonic flink opgewaardeerd. Hij kreeg een totaal nieuw interieur, met meer uitrusting inclusief de Mach-Digital-App voor op afstand gestuurde brandstof controle via de Smarphone. Nieuw in het programma is de 7,5 m lange Sonic 700 DL met zitbanken langs de zijkanten van de zitgroep, achterin zijn enkele bedden en vooraan een hefbed. Deze luxe zwerfauto's hebben een Fiat Ducato basisvoertuig met verlaagd chassis met verwarmde dubbele bodem die als technische ruimte wordt benut.
Voor de Coral en de Matrix reeksen heeft men een beter gestroomlijnd koetswerk bedacht. Het ergonomisch interieur zal bij veel kampeerders zeker in de smaak vallen. Daarbij krijgen de halfintegrale typen 650 SL met halve zitgroep een lange zitbank, enkele bedden en hefbed zoals de 650 DL met zitbanken tegen de zijwanden in de zitgroep plus een speciaal aangeboden uitrustingspakket.
Ook camperbussen bleven niet in de kou staan. De Twin Sports met hefdak komt op de nieuwe Fiat Ducato te voorschijn, de Citroen Jumper gebruikt voor de Axess typen bekomen 3 nieuwe indelingen. De Twin Sports 640 SG pronkt met een nieuw bedsysteem. De 0,80 m brede bedden laten zich volledig tegen de wand omhoog klappen. Zo ontstaat gedurende de verplaatsingen een enorme laadruimte of garage. De bovenkasten zijn vervangen door sterke waterdichte tassen die je kan afnemen en thuis in-en uitladen. De Twin Sports 600 SPB is achterin uitgerust met een elektrisch verstelbaar hefbed. De Twin Sports met achterin de klassieke bedden hebben nu weg klapbare lattenbodems. De bedden in het dakbed zijn 2,O x 1,05 m groot terwijl de zithoogte er 1,05 m bedraagt.
De prijzen beginnen ongeveer bij de 54.000 euro..
Meer informatie www.adria-mobil.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Wapenschild stad Hann Munden
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
04-10-2021
Eenvoudiger aub
Mobia vraagt eenvoudigere aanpak voor sommige handelingen bij autokeuring.
Vanaf 1 oktober wordt de technische controle van voertuigen strenger en kan je voertuig een rode kaart krijgen als er bv. een defect is aan de verlichting, reflectoren of aan bepaalde verklikkerlichtjes op het dashboard. Naar aanleiding van deze aanpassingen pleit Mobia ervoor dat sommige eenvoudige handelingen die vandaag in de keuringscentra gebeuren, ook door andere erkende professionals uit de autosector uitgevoerd zouden kunnen worden. De recente aanpassingen zijn een gevolg van de Europese regelgeving ter zake en ze komen de verkeersveiligheid ten goede. De beste voorbereiding op de autokeuring is uiteraard nog steeds een volledig nazicht door een garagist. Het kan echter altijd voorkomen dat er een klein gebrek opduikt bij een periodieke controle. Het is dan frustrerend dat bijvoorbeeld voor een defect lampje het voertuig opnieuw voorgereden moet worden bij het keuringscentrum. Een eenvoudige bevestiging door een daartoe erkend bedrijf aan het keuringcentrum dat het euvel opgelost is, zou voldoende kunnen zijn om een groene kaart af te leveren na herstelling. Ook voor de eerste keuring van trekhaken zou eenzelfde vereenvoudiging wenselijk zijn: erkende installateurs zouden zelf de technische conformiteit kunnen attesteren en via de keuringscentra een keuringsattest kunnen laten afleveren. Deze vereenvoudiging zou uiteraard in nauwe samenwerking met de keuringscentra dienen te verlopen en zij zouden erover blijven waken dat de kwaliteit van het geleverde werk gewaarborgd is, evenals bij het vastleggen van de erkenningscriteria en de technische invulling van de werking. Deze manier van werken zou de consument ten goede komen en wachttijden kunnen vermijden.
Meer informatie kan u vinden op www.mobia.be Sinds 14 februari 2021 werken de mobiliteitsfederaties Febiac, Renta en Traxio samen onder de naam ‘Mobia’. De drie partners vertegenwoordigen 10.000 bedrijven, 160.000 werknemers en 2,6 % van het Belgische bbp.
Meer info TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Senioren rijden nog goed met de zwerfauto
Rijgeschiktheidstesten: 82% van de senioren kan nog veilig aan het verkeer deelnemen
1 oktober is de internationale dag van de senioren
Vorig jaar hebben bijna 1700 senioren een rijgeschiktheidstest bij het CARA ondergaan. Daar wordt zowel medisch, neuropsychologisch als rijpraktisch bekeken of ze nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. In 82% van de gevallen is gebleken dat ze al dan niet met een beperking op het rijbewijs en/of een aanpassingen aan hun voertuig nog mochten rijden. De meest voorkomende aanpassing is rijden met een automatische versnellingsbak. Op de internationale dag van de senioren vraagt Vias aan personen die twijfelen aan hun rijgeschiktheid om na een zelftest hun arts te raadplegen. Vias is geen voorstander van een verplichte screening voor alle senioren.
Het rijgeschiktheidscentrum CARA is een multidisciplinaire afdeling van Vias die al meer dan 40 jaar bestaat. Het onderzoekt of mensen nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen op basis van medische, neuropsychologische en rijpraktische criteria. Die onderzoeken gebeuren enkel bij personen van wie er twijfel is over de rijgeschiktheid. Na alle onderzoeken wordt een beslissing genomen. Daar zijn verschillende mogelijkheden als uitkomst:
De bestuurder kan verder rijden zonder aanpassingen of beperkingen op zijn rijbewijs
De bestuurder mag enkel verder rijden met aanpassingen aan zijn voertuig, vb verplichte automatische versnellingsbak
De bestuurder mag enkel verder rijden met beperkingen op zijn rijbewijs: vb enkel nog in een straal van 10 kilometer rond zijn woning
De bestuurder mag verder rijden met beperkingen op zijn rijbewijs en aanpassingen aan zijn voertuig.
De persoon wordt rijongeschikt verklaard en moet zijn rijbewijs inleveren.
Vorig jaar zijn er in Brussel en Vlaanderen 1678 bestuurders ouder dan 65 jaar onderzocht op hun rijgeschiktheid. Slechts 18% kreeg te horen dat ze niet meer veilig aan het verkeer konden deelnemen. 82% van alle bestuurders die getest worden, konden dus wel hun mobiliteit behouden, eventueel met aanpassingen en/of beperkingen op het rijbewijs. Om alle misverstanden te vermijden: het gaat dus niet over de gehele populatie van senioren, maar enkel over die personen die bij het CARA hun rijgeschiktheid hebben laten testen.
45% kreeg een aanpassing opgelegd
Van al degenen die geschikt verklaard werden, kreeg 45% een aanpassing aan het voertuig opgelegd. In de meeste gevallen gaat het om de verplichting om te rijden met een voertuig met een automatische versnellingsbak. Dat was zo voor 605 bestuurders het geval.
Andere minder vaak voorkomende aanpassingen zijn het veranderen van de bedienen van de gas en de rem. Dat kan door zowel pedalen van plaats te wisselen als door een bediening aan het stuur.
68% kreeg beperking opgelegd
Van de senioren die goedkeuring kregen om nog te rijden kreeg 68% een beperking opgelegd. 726 personen dienden minimum een bril of contactlenzen te dragen. 121 personen kregen een straalbeperking opgelegd om enkel nog te rijden in de buurt van hun woonst. Zo’n straalbeperking wordt bijvoorbeeld opgelegd aan bestuurders met een lichte vorm van dementie. In hun eigen omgeving kennen ze de weg nog goed. In het geval van dementie worden de bestuurders ook jaarlijks opgevolgd en opnieuw geëvalueerd.
Andere beperkingen die opgelegd worden zijn niet rijden op de autosnelweg of enkel rijden overdag.
De oudste persoon die vorig jaar geëvalueerd werd door het CARA was 96 jaar en kreeg zo’n specifieke beperking opgelegd.
Verplichte screening voor iedereen?
Vaak wordt de vraag gesteld of je vanaf een bepaalde leeftijd best alle senioren screent op hun rijgeschiktheid. Vias institute is daar geen voorstander van. Een verplichte screening is zeer kostelijk en levert geen bewezen voordeel voor de verkeersveiligheid op.
Het beste systeem is een getrapt systeem dat momenteel in ons land gebruikt wordt. Mensen die twijfels hebben over hun rijgeschiktheid kunnen in eerste instantie terecht bij een online zelftest op www.senior-test.be. Als daaruit blijkt dat ze tot de risicogroep behoren, nemen ze best contact met hun arts of specialist. Die kunnen bij gegronde twijfel altijd doorverwijzen naar de onderzoeken van het CARA. Die onderzoeken zijn gratis en worden gefinancierd door de gewesten. De insteek van het CARA zal altijd zijn om te bekijken op welke manier we de bestuurders zo lang mogelijk nog op een veilige manier kunnen laten deelnemen aan het verkeer.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Het verhogen van kennis, vaardigheden en risicoperceptie bij specifieke doelgroepen, zoals senioren, is één van de 37 maatregelen in het nieuwe Vlaamse verkeersveiligheidsplan. Aangezien deze stijgende bevolkingsgroep ook langer gezond én mobiel blijft, wat we alleen maar kunnen toejuichen, betekent dit ook dat ze toenemend blootgesteld worden aan de risico’s in het verkeer. We informeren en sensibiliseren senioren hoe ze veilig kunnen blijven deelnemen aan het verkeer, zowel met de (elektrische) fiets als met de auto. We hebben hierbij aandacht voor een realistische zelfinschatting van de veranderde psychomotorische vaardigheden. Het is onze ambitie om op termijn een vrijblijvend contactmoment te organiseren waar informatie kan worden bekomen over de nieuwe verkeersregels en nieuwe voertuigtechnologieën en waar via een praktijkopleiding dieper wordt ingegaan op hoe ze moeten omgaan met gewijzigde verkeerssituaties en op strategieën om veilig door het verkeer te gaan, met aandacht voor een verhoging van hun zelfeffectiviteit en zelfvertrouwen.”
Brussels minister van Mobilteit Elke Van den Brandt: "Je eigen veiligheid en die van alle weggebruikers is gewoonweg te belangrijk. Als je ook maar een beetje twijfelt aan je rijgeschiktheid, kom dan langs om je te laten testen, in de CARA-centra ben je meer dan welkom."
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-09-2021
Schitterend
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Dusseldorf Roller Team lanceert een nieuwe Kronos
De nieuwe Kronos: Italiaanse flair - modern en comfortabel geïnterpreteerd
De succesvolle Kronos-serie wordt uitgebreid herontworpen voor het nieuwe seizoen. De aanzienlijke upgrade benadrukt het onafhankelijke karakter van de Kronos reeks in het instapsegment kampeerauto’s als het merk met Italiaanse flair en op comfort gerichte uitrusting.
Aan de hand van het voorbeeld van de nieuwe 262 P kunnen deze twee ontwikkelingsrichtlijnen worden weergegeven als representatief voor de andere Kronos-modellen. Als we naar de materialen kijken, vallen het gebruik van hoogwaardige HPL-kunststoffen, glanzende meubeloppervlakken en stijlvolle vinyl lederen bekleding op. Op het gebied van verwerkingskwaliteit tillen uitgebreide decoratieve bekledingsnaden en aantrekkelijke, dynamisch afgeronde meubelcomponenten de Kronos uit het instapsegment.
In de open face-to-face zitgroep van de nieuwe 262TL komen de wit-antraciet contrasterende meubels met chromen inleg en de uitgebreid bewerkte stoffering bijzonder goed tot hun recht. Zelfs aan stijlvolle sfeerverlichting in de Kronos geen gebrek, wat vooral tot uiting komt in het verlichte hoofdeinde van het ruime centrale bed. Het eenvoudige roomwitte keukenblok met 140 liter koelkast en 3 pits kooktoestel past harmonieus in het interieur.
De nieuwe indeling van de zitgroep bewijst zijn variabiliteit, die in een mum van tijd kan worden omgebouwd tot twee individuele stoelen met driepuntsgordels voor de passagiers. 's Avonds wordt het elektrische hefbed met een druk op de knop neergelaten en verandert de woonkamer in een tweede slaapkamer met een tweepersoonsbed. Achterin is de tegenhanger met centraal bed en daaronder een garage ook een ontspannende comfortzone met twee kleerkasten en indirecte verlichting.
Qua prijs blijft de Kronos toegewijd aan het instapsegment en blijkt met 58.120,00 een aanbod met sterke prijs-prestatie-argumenten.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
17-09-2021
Mooi Friesland
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Met de zwerfauto naar Friesland, de moeite waard.
Bezoek Friesland eens met de zwerfauto, dat wordt een mooie vakantie!
Vanaf nu te rijden de Camper Elfstedentocht!
LEEUWARDEN - De tocht der tochten kan op tal van manieren verreden worden, maar nog niet eerder was er de mogelijkheid voor camperaars om de Elfstedentocht op georganiseerde wijze te volbrengen. Daar komt verandering in, want per 1 september is het mogelijk om de Camperelfstedentocht te rijden.
,,Veel van onze gasten gaven aan dat ze graag eens alle elf steden per camper wilden bezoeken. Het ontbrak nog aan een platform waarop alle praktische informatie voor camperaars stond en waar camperaars geïnspireerd konden worden om de steden op een unieke manier te kunnen beleven", vertelt Margreet Dröge van Campingplaats Leeuwarden. ,,Met de Camperelfstedentocht hebben we nu een unieke camperbeleving ontwikkeld die het hele jaar door gereden kan worden." Camper TV, het online videokanaal voor camperaars en kampeerders, heeft de route inmiddels getest. Hun bevindingen zijn te zien op YouTube.
Elfstedentocht met leuke extra’s!
Camperaars kunnen bij alle elf stempelposten en de ondernemers een stempelkaart ophalen. Het startpunt, het startmoment én de duur van de reis is voor iedereen vrij te bepalen. In iedere elfstedenstad kan een stempel gehaald worden. Wanneer de stempelkaart vol is maken camperaars kans op mooie prijzen.
Via www.camperelfstedentocht.nl en de nieuwsbrief ontvangen rijders van de tocht allerlei leuke tips over wat er in de elf steden allemaal te beleven is. Zo worden de camperaars gewezen op de elf fonteinen, leuke winkels, restaurants, wandel- en fietsroutes, activiteiten en nog veel meer. Daarnaast krijgen camperaars verschillende extra's, zoals Fries roggebrood, dippers en toast van Van der Meulen, wordt er in Bolsward gratis een Sonnema Berenburg ingeschonken en kan men bij Brouwerij Dockum gebruik maken van leuke aanbiedingen. Bij Jumbo Els Broek Zuiderburen in Leeuwarden krijgen deelnemers vanaf €25,- aan boodschappen en op vertoon van hun stempelkaart een gratis ambachtelijk Fries suikerbrood van Tije de Boer. Mensen die zelf geen camper hebben en de camperelfstedentocht willen rijden kunnen een camper huren bij Goboony of bij Aversch Campers.
Rij de route en draag bij aan de Maarten van der Weijden Foundation
,,De Maarten van der Weijden Foundation is natuurlijk onlosmakelijk verbonden aan de Elfstedentocht. In 2019 zwom Maarten van der Weijden de Elfstedentocht om geld in te zamelen voor zijn foundation. We zetten de donaties aan deze mooie foundation voort. Bij iedere volle stempelkaart doneren wij namelijk een bedrag aan de Maarten van der Weijden Foundation", vertelt Margreet Dröge, initiatiefnemer van de Camperelfstedentocht. Iedere gedoneerde euro gaat voor de volle 100% naar kankeronderzoek en -projecten. Ook roept ze deelnemers die genieten van de Camperelfstedentocht op om ook zelf een bijdrage te leveren via de actiepagina op https://camperelfstedentocht.nl/goed-doel/
De Camperelfstedentocht is een initiatief van Camperplaats Leeuwarden, in samenwerking met Camping De Domp in Sneek, Camping Sudersé in Workum, Camping de Zeehoeve in Harlingen en Camperplaats Stavoren. Daarnaast haken vijftig ondernemers aan om toeristen een unieke elfstedenbeleving te kunnen geven. Toeristische aanjagers van de verschillende regio's, Merk Fryslân en verschillende camperplatforms stimuleren het concept. De route zal binnenkort ook te vinden zijn op friesland.nl.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
16-09-2021
Pret beleven
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Europa-Park geopend
Europa-Park introduceert reserveringssysteem voor camping
Nazomeren in het Wilde Westen van Europa-Park
Europa-Park blijft dit jaar doorlopend geopend tot en met 9 januari 2022. Het park zal in deze periode een paar keer van kleed wisselen. Allereerst is er het Halloween-seizoen, daarna de HALLOWinter-weken die overgaan in het winterseizoen. Ook de decoratie van het kampeerterrein zal telkens aangepast worden . Met de nieuwe mogelijkheid om vooraf te reserveren is iedere gast hier nu gegarandeerd van een staanplaats.
Europa-Park: pompoenen en kerstbomen
Vanaf 2 oktober staat Europa-Park in het teken van Halloween. Het hele park kleurt oranje als het versierd wordt met zo'n 180.000 pompoenen, 15.000 chrysanten, 5.000 maïsplanten en 3.000 strobalen. Het park en de shows zijn dan een beetje griezelig, maar voor jong en oud nog steeds gezellig. We noemen dat 'grie-zellig'! Echte horror-fans kunnen dit jaar weer op geselecteerde avonden terecht bij de Horror Nights – Traumatica. Op 8 november gaat HALLOWinter van start en duurt tot 27 november. Normaal gesproken zou Duitslands grootste attractiepark in deze periode gesloten zijn, maar blijft dit jaar open voor iedereen die niet kan kiezen tussen pompoenen en kerstbomen. Alle attracties zijn gewoon in bedrijf uitgezonderd Atlantica SuperSplash en Fjord Rafting (vanwege de ombouw voor de winteropenstelling). HALLOWinter loopt vloeiend over in het populaire winterseizoen dat zal duren tot 9 januari 2022. Nieuwigheden zijn er in het park volop. Vorig jaar is de compleet nieuwe attractie Piraten in Batavia geopend, dit jaar presenteert het park enkele nieuwe shows en een nieuw virtual reality-avontuur op achtbaan Alpenexpress.
Rulantica: het gehele jaar geopend
Het in 2019 geopende waterpark Rulantica werd vorig jaar reeds uitgebreid een sauna- en relax-afdeling. Dit jaar kreeg het buitengebied een bijzonder gethematiseerd glijbanen-bastion met 10 verschillende glijbanen en meer dan 100 speelmogelijkheden. Evenals de nieuwe waterspeelplaats voor de allerkleinsten is dit bedoeld voor het zomerseizoen. Ook in het binnengedeelte is een bijzondere toevoeging gedaan: een bassin waarin je met een VR-bril onderwater avonturen kunt beleven. Rulantica is altijd al het gehele jaar geopend.
Camping: nu ook vooraf te reserveren
Voor gasten die graag avontuurlijk overnachten beschikt Europa-Park over een eigen Camp Resort. Dat bestaat enerzijds uit een gedeelte met ingerichte huifkarren, blokhutten en tipitenten, anderzijds uit een camping waar men kan verblijven in de eigen caravan, camper of tent. Nieuw is dat men hier niet meer op de bonnefooi kan aankomen. Om iedereen een staanplaats te garanderen is een reserveringssysteem ingevoerd. Hiermee konden reeds de huifkarren, blokhutten en tipitenten van het Camp Resort geboekt worden.
Op de site kan men staanplaatsen van verschillende groottes reserveren. Er zijn ook speciale tentplaatsen. Nieuw is ook de invoering van een in- en uitchecktijd. Eerder kon men op ieder moment van de dag het terrein oprijden, maar om meer rust te creëren is deze regeling ingevoerd.
De Europa-Park-camping ligt op vijf wandelminuten van de ingang van Europa-Park. Het terrein beschikt over stroomaansluitingen (230V/5kWh), afwasruimtes en een waterinname- en loosstation. Evenals het warme water in de moderne sanitairgebouwen en wifi is het gebruik helemaal gratis. Honden zijn toegestaan (niet in de ingerichte accommodaties). Voor ontbijt is er een kiosk waar broodjes verkocht worden of men neemt deel aan de ontbijtbuffet.
Meer informatie
Alle informatie ook terug te vinden op de nieuwe website die nu ook compleet in het Nederlands beschikbaar is. Bovendien is het terug te lezen in de nieuwe Nederlandstalige brochure welke aan te vragen is via www.europapark.de/aanvraag.
Voor een bezoek aan het Europa-Park Resort dienen gasten momenteel te beschikken over een reserveringsbevestiging of een ticket op datum. Voor toegang is de 3G-regeling van toepassing. Op www.europapark.de/info2021 staan de details over hoe men kan bewijzen dat men getest, genezen of gevaccineerd is. In de attracties, wachtrijen en overdekte ruimtes dient een mondmasker gedragen te worden. In het waterpark geldt deze plicht tot aan de kleedkamers.
Europa-Park is gelegen in het Zwarte Woud. Het is niet alleen Duitslands grootste attractiepark, maar ook het op een na best bezochte park van Europa. Op beoordelingssites als Zoover en Tripadvisor scoort het park hogere cijfers dan de bekende parken en is daarom niet voor niets meerdere malen uitgeroepen tot beste park van Europa. Daarnaast is Europa-Park al zes keer op rij (2014/2015/2016/2017/2018/2019) uitgeroepen tot beste park ter wereld! In het park zijn 15 Europese landen tot in de kleinste details nagebouwd. Verdeeld over deze themagebieden bevinden zich de meer dan 100 (!) attracties en shows. Geen enkel ander attractiepark heeft zo’n groot aanbod. Achtbaanliefhebbers komen er helemaal aan hun trekken. Er staan er maar liefst 13. Voor de bezoekers die het rustiger aan willen doen, staat er dagelijks 23 uur show op het programma. Vanaf 28 november 2019 beschikt Europa-Park ook over een indoor Waterwereld: Rulantica. Aan de rand van het park staan 6 bijzondere themahotels. Avontuurlijker overnachten? Dat kan in de ingerichte tipitenten, huifkarren en blokhutten of op de camping.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
15-09-2021
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Truma behaalt de LUPO award
Uitstekende klantenservice Truma Gerätetechnik behaalt de gerenommeerde “LUPO“-award
Op de tweede dag van het Caravan Salon 2021 was er grote vreugde aan de stand van de Truma Gerätetechnik GmbH & Co. KG. Zonder voorafgaande informatie over de prijs, kende het Deutsche Caravaning Handels-Verband (DCHV - Duitse sectorvereniging Caravaning) aan Truma in de categorie “Toeleverancier” in de beurshal 14, B07 de partnerprijs “LUPO” 2021 toe. Matthias Euch, directielid van DCHV en Kai Dhonau, voorzitter DCHV kenden de award toe “voor de voorbeeldige ondersteuning van de servicepartner bij service en onderhoud van de producten”. Als vakvereniging van Caravan-handelaars met landelijk meer dan 320 ondernemingen als lid geniet deze prijs in de sector hoog aanzien. In de motivering heeft het DCHV het over: “de hoge bezettingsgraad van werkplaatsen voor caravans is voor de sector een enorme uitdaging. Bovendien remt de krapte aan vakmensen en het gebrek aan plaatsen in de bestaande vestigingen, die niet op korte termijn kunnen worden uitgebreid de uitbreidingsplannen van de sector.
De permanente bijscholing van het servicepersoneel om de processen in de werkplaatsen verder te optimaliseren en de ondersteuning door toeleveranciers zijn van groot belang in de verdere ontlasting van de werkplaatsen. Verder in de motivering gaat het nog over: “de voortdurende groei van het self-serviceaanbod waardoor klanten van Truma online hulp kunnen zoeken om kleine vragen en problemen zelf te kunnen oplossen. Hiermee levert Truma op voorbeeldige wijze een bijdrage om servicebedrijven te ontlasten van ongecompliceerde, maar vaak tijdrovende serviceverzoeken. In het verlengde hiervan is het Truma-Assist aanbod, waarmee Truma het servicepersoneel in de vakwerkplaatsen online ondersteunt bij de analyse van storingen en waardevolle informatie levert voor het snel verhelpen van eventuele storingen. Met servicehotlines, een gekwalificeerde Truma-buitendienst en de mogelijkheid om garantieclaims eenvoudig op digitale wijze in te dienen, levert Truma opnieuw een belangrijke bijdrage tot de ondersteuning van de vakhandel."
Bij Truma is de vreugde over deze toekenning bijzonder groot. Een goede klantenservice is immers een basispijler van de ondernemingsstrategie. Zowat 1800 Truma Partners en bijna 500 Truma Service Partners in binnen- en buitenland zorgen er elke dag weer voor dat technische problemen onderweg zo snel, vriendelijk en professioneel mogelijk worden opgelost. Het is hun engagement dat ervoor zorgt dat de klanten veel vertrouwen hebben in het merk Truma. “De toekenning bevestigt ons dat we op de goede weg zijn om kampeerders een geavanceerde en uitgebreide service-infrastructuur ter beschikking te stellen. Ook dat maakt deel uit van de Open innovatie, die we op onze weg naar de toekomst willen bewerkstelligen. We willen het reizen samen met onze community veiliger, comfortabeler en digitaler maken. Hierbij is het belangrijk om een uitzonderlijke klantenservice aan te bieden. Hierin ligt de basis van het diepe vertrouwen dat onze klanten in ons hebben”, zegt Michael Peikert, Head of European Retail Management van Truma.
Over het bedrijf: Zo goed als elke caravanner in Europa kent Truma. Sinds het bedrijf in 1949 door Philipp Kreis is opgericht, bieden wij accessoires voor caravans en campers aan. In 72 jaar ontwikkelde Truma zich tot een internationaal succesvol bedrijf, dat nog steeds door de eigenaars zelf wordt geleid. Destijds is het allemaal met een gaslamp, die de oprichter zelf in de woonkamer heeft ontworpen en gebouwd. Vandaag de dag is Truma systeemleverancier van verwarmingen, airconditioningsystemen, warmwatertoestellen, movers en de gasinstallatie in de caravan. Met het Truma iNet System wordt de digitale koppeling ook steeds meer in het dagelijkse kampeerleven gebruikt – en het zoeken naar innovatieve ideeën gaat dag in, dag uit verder. Daarbij hebben wij veel plezier van het feit dat veel van onze medewerkers zelf enthousiaste kampeerders zijn: ze ontwikkelen niet alleen producten, maar ze gebruiken ze ook zelf. En het zijn juist die inzet voor en identificatie met het bedrijf die het succes van Truma uitmaken. Truma ontwikkelt en produceert in de locatie Putzbrunn bij München en heeft vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Zweden, de Verenigde Staten, China en Australië. Wereldwijd zetten 800 medewerkers zich elke dag maximaal in om onze klanten betrouwbare premiumproducten en een excellente service te bieden. Truma is top-werkgever en behoort tot de 100 meest innovatieve bedrijven in het Duitse midden- en kleinbedrijf .
Meer informatie. www.truma.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Dusseldorf Truma in de belangstelling
Première van het nieuwe Truma iNet X System
Een meervoudige slimme verschijning op de Caravan Salon 2021 Het leitmotiv van Truma Gerätechnik “start smart. be smart. stay smart“ bracht in de beurshal in Düsseldorf tijdens het Caravan Salon 2021 duizenden mensen in vervoering. Aan de twee interactieve schermen centraal opgesteld op de beursstand van Truma in hal 14 Stand B07 liet de camping-community zich tijdens de negen beursdagen intensief overtuigen door de oplossing Truma iNet X, een van de blikvangers dit jaar op Caravan Salon. De feedback was gewoon schitterend. De gebruikers begrepen de visionaire aanpak van verbonden reizen meteen. In de toekomst zullen steeds meer producten, diensten en programma’s in het Truma iNet X System worden gekoppeld als centraal systeem om reizen veiliger, comfortabeler en slimmer te maken. De constructieve gesprekken met de OEM's waren eveneens bijzonder positief. Zij prezen met name de interactieve presentatie van het verkoopteam. “Ik ben bijzonder trots op de manier waarop het volledige beursteam onze innovatieve nieuwigheid Truma iNet X aan de bezoekers heeft voorgesteld. Met deze systeemoplossing beginnen we aan een nieuw hoofdstuk in de 72-jarige geschiedenis van Truma. We hebben er weken en maanden aan gewerkt om deze oplossing klaar te stomen voor de markt. Het was bijzonder fijn te zien hoe we er met ons allen aan hebben gewerkt om de beursgasten onze visie op geconnecteerd reizen over te brengen”, vertelt Alexander Wottrich, CEO van de Truma Groep. Naast de oplossing Truma iNet X presenteerde Truma het volledige repertoire van de uitrustingstechniek – Verwarming, airco, watersystemen, koelboxen, manoeuvreersystemen en gasvoorzieningsinstallaties. Tijdens de beursweek stonden de productmanagers van Truma de handelspartners en klanten met raad en daad bij.
Uit de gesprekken bleek systematisch dat Truma op de B2B- en op de B2C-markt een merk van vertrouwen is. De beurs stond onder het thema Open Innovation, een nieuwe vorm van Samenwerking die het mogelijk maakt dat klanten doelgericht kunnen deelnemen aan het innovatieproces. Zij weten immers het beste wat ze nodig hebben tijdens het kamperen en voor welke uitdagingen ze regelmatig staan wanneer ze op reis zijn. Om de interactie met de community meteen op de stand tot leven te roepen werden Q&A-sessies georganiseerd waarbij via de digitale kanalen antwoord werd gegeven op vragen met betrekking tot de Truma-producten en -diensten. Hier werd intensief gebruik van gemaakt. Truma plant dan ook een vervolg op dit soort interactie. Bovendien konden de beursbezoekers op de stand via tablet of thuis via de website https://www.truma-inet-x-system.com/open-innovation hun wensen en verwachtingen met betrekking tot Caravaning kenbaar maken. Ook van dit aanbod werd gretig gebruik gemaakt.
Tijdens de beursweek namen meer dan 400 mensen deel aan de bevraging die overigens nog loopt tot eind september. Vervolgens zullen de antwoorden worden geanalyseerd en samengevoegd om vervolgens in het proces van Open Innovation verder te worden behandeld. De volgepakte beursweek kende trouwens nog enkele andere hoogtepunten, waaronder twee award uitreikingen. De lezers van Auto Bild verkozen de Combi D 6 E als tweede beste product in het betreffende segment. En de Deutsche Caravaning Handels-Verband (DCHV) kende Truma in de categorie “Toeleveranciers” de partnerschapsprijs “LUPO“ 2021 toe – “voor de voorbeeldige ondersteuning van de servicepartner bij de service en het onderhoud van producten“. Gezien het feit dat de vakvereniging landelijk meer dan 320 leden kent, wordt de prijs in de caravansector bijzonder op prijs gesteld. Bijgevolg was de beurs voor Truma een groot succes, de rugwind voor het proces van Open Innovatie en de geplande marktintroductie van het iNet X System hebben bijzondere aandacht gekregen. De caravansector kende zijn beste semester uit de geschiedenis. 2021 zal naar alle waarschijnlijkheid de geschiedenis ingaan met een recordverkoop. Truma kon niet alleen participeren aan deze ontwikkeling. Door de hoogwaardige producten, een uitstekende service en intelligente, toekomstgerichte oplossingen, zoals het Truma iNet X-systeem, speelt het bedrijf een voortrekkersrol in de huidige caravangroei
Meer info; www.Truma.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen