Inhoud blog
  • Dure hotel kamers
  • Een nieuwe reeks bij Laika
  • Ontelbare vakwerkhuizen in Duitsland
  • een knappe Malibu
  • een ander kleurtje
  • Hymer Free Blue Evlution
  • Zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Hobby heeft een nieuwe MAXIA
  • Hij wil niet naar school
  • De nieuwe I Trend
  • Aan de rivier
  • De nieuwste Niesmann-Bisschoff
  • Dor hout
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    05-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    01-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Knaus BoxDrive bekeken

    Knaus BoxDrive 600 XL RM

    Knaus biedt zijn camperbus BoxDrive aan op MAM TGE ook als 600 XL met verhoogd dak en hefbed.

    De fabrikant uit Jandelsbrun bouwt een aantal compacte zwerfauto’s in een MAM TGE bestelwagen. Het is een stevige wagen net zoals de VW Crafter en wordt in Polen gefabriceerd.

    De nieuwe BoxDrive 600 XL van Knaus is een opmerkelijke verschijning. Dat ligt vooral aan de 3,09 m hoogte. In plaats van de lagere BoxDrive 680 ME heeft de 600 XL een verhoogd polyester dak met daarin een 1,85 x 1,24 m groot bed voor 2 personen, zodat in deze wagen 4 zwervers hun bedje kunnen spreiden.

    Indien men het dakbed niet nodig heeft kan men de 600 XL bestellen zonder bed en heeft men een stahoogte van 2,25 m, zeker niet mis voor grote zwervers. Het levert echter geen prijsvermindering op. Aan het interieur veranderd er weinig. Achterin is een tweepersoonsbed van 1,94 x 1,42/1,25 m dwars opgesteld.

    De matrassen liggen op een houten lattenbodem met aluminium kaders die men gemakkelijk kan verwijderen of wegkantelen. Zo bekomt men een bergvak tot tegen het dak. De natte cel bevindt zich tussen de zitgroep en het bed. Links is het wastafeltje met er tegenover een draaibaar wc. Uitgevoerd als een soort aanbouw is vooraan een ronde douchecabine die buiten gebruik het sanitair afsluit met de samen gevouwen delen van de ronde acrylglazen deur.

    Vier aflopen zorgen voor het ledigen van de douchebak. Om niet over de douchebak te struikelen legt men er een deksel op in het zelfde materiaal als de vloer van de woonkamer. Bij middel van een elektronisch snufje kan men het sanitair in verschillende kleuren laten verlichten.

     Een dieselverwarming Truma CD brengt warmte in het interieur. Tussen keuken en bed is een smalle kleerkast, handig om er één of twee jassen in te hangen. In het aanrecht van de keuken zijn 2 kookvuren en een vierkante spoelbak. Men kan de kookvuren afdekken met een glazen plaat. Omdat het meestal om een koppel gaat is de keuken groot genoeg voor het gerief.

     Handig is de 69 l koelkast met links en rechts opendraaiende deuren. De zitgroep geschikt voor drie personen gebruikt de cabinezetels en een wat smalle zitbank met kopsteunen en veiligheidsgordels. Onder de aan de wand bevestigde tafel hebben benen en voeten vrij spel omdat er geen tafelpoot aanwezig is.

    Samengevat

    Knaus BoxDrive 600 XL komt het leger van buscampers vervolledigen met een degelijk maar nog weinig gebruikt MAN TGE basisvoertuig. Met een verhoogd dak en ingebouwd bed kunnen er vier zwervers comfortabel slapen. Tijdens een wintervakantie moet men wel wat rekening houden met weinig levensruimte.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig MAM TGE

    Motor Turbo Diesel 130 pk

    MTM  3.500 kg

    L X B X H   5,98 x 2,04 x 3,09 mDakbed  1,85 x 1,24 m

    Bed achterin   1,9 x 1,42/1,25 m

    Meer inlichtingen www.knaus.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    27-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Malibu heeft veel nieuws voor 2022

     Malibu in modeljaar 2022:

    de nieuwe alleskunner Malibu Van diversiteit met een opvallend gevoel voor ruimte, Malibu Van comfort geherinterpreteerd, Malibu Van compact opgewaardeerd, campers verder verfijnd

    → Nieuwe Malibu Van diversiteit: Allrounder met XL keukencomfort en opvallend gevoel voor ruimte

    → Malibu Van comfort en Van compact: uitgebreid opgewaardeerd, nieuwe varianten

    → Malibu Van 2022: het busje op maat – bij Malibu is het realiteit

    → Malibu motorhomes: Verder verfijnd en geoptimaliseerd met nieuwe details

     

    Malibu is het merk voor de veeleisende met topkwaliteit en vele praktische ideeën. Dat blijkt ook in modeljaar 2022. De Malibu Van is de camper onder de bestelwagens: innovatief, comfortabel en ongeëvenaard divers. Het huidige bewijs is de nieuwe Malibu Van-diversiteit: hij schittert als allrounder met zijn unieke combinatie van XL-keukencomfort met een opvallend gevoel voor ruimte. Malibu Van comfort en compact onderstrepen hun klasse in het modeljaar 2022 met uitgebreide upgrades. De jonge en succesvolle Generatie M van de geïntegreerde en semi-geïntegreerde Malibu kampeerauto’s begint het nieuwe reisjaar met fine-tuning.

    → Nieuwe Malibu Van diversiteit: Allrounder met XL keukencomfort en opvallend gevoel voor ruimte

    De lijst met innovaties van de Malibu Van is lang, nu wordt het nog langer met de Malibu Van-diversiteit: de kitchenette naast de schuifdeur is verbonden met een krachtige compressorkoelkast in de universele combikast. Dat betekent: grote koelkast en een vrije zichtlijn door de complete bestelwagen met een opvallend gevoel voor ruimte en veel bewegingsvrijheid. Daarnaast wordt er nuttige werk- en opslagruimte gecreëerd. De garderobe van de Malibu Van diversity 640 LE K is gemakkelijk toegankelijk vanaf de voorkant en van bovenaf onder het bed aan de passagierszijde via de liftfunctie. Het model 600 DB K heeft zelfs twee aparte kasten op een rij. Ruimte is ook het sleutelwoord voor de wasruimte van de Malibu Van diversity: de XL-Flexibad 1000 kenmerkt zich door een voorbeeldige ruimte-ergonomie.

    De nieuwe Malibu Van diversity is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. Er is de handige 600 DB K met achteroverschuifbed en slechts 6,0 m lang. De grotere 640 LE K (lengte 6,36 m) biedt eenpersoonsbedden in de lengterichting aan de achterzijde. Beide hebben een woongroep voorin met een ruime tweezitsbank, draaibare voorstoelen en tafel.

    De veelzijdigheid van de Malibu Van-diversiteit komt tot uiting in de talrijke varianten: er zijn beide plattegronden met dakopbergbak boven de cabine, als coupé met verlengde interieurhoogte en als GT Skyview met panoramische dakkoepel. Beide plattegronden zijn ook verkrijgbaar als een familie-voor-4-model met het unieke Malibu hybride pop-up dak.

    → Malibu Van comfort en Van compact: uitgebreid opgewaardeerd, nieuwe varianten

    Ze doen hun naam eer aan: de twee Malibu Van comfort bieden meer dan anderen. De nieuwe XL-Flexibad 1000 is nog ruimer, nog praktischer en toegankelijk via de ruimtebesparende tweedelige schuifdeur. Een tweede kledingkast onder het bed aan de passagierszijde vergroot de opbergruimte. Daarnaast heeft de comfort 640 LE een apart wasvak onder het longitudinale eenpersoonsbed aan de bestuurderszijde en de universele kledingkast.

    De twee Malibu Van compact 540 DB en 600 LE zijn de handige bestelwagens voor alle dagen. Beide zijn nu verkrijgbaar als family-for-4 met het exclusieve hybride pop-up dak uit eigen productie. Achter de term zit een uitgebreide sandwichconstructie met robuuste GVK dakbedekking, een hoogwaardige isolerende kern van RTM hardschuim en een binnenkant van aluminium met kunstlederen bekleding.

    → Malibu Van 2022: het busje op maat – bij Malibu is het realiteit

    Diversiteit is het programma van de Malibu Van. De drie modelvarianten Malibu Van compact, comfort en diversiteit zijn verkrijgbaar in elk twee lengtes, naast de eerste klasse - twee kamers, wat al resulteert in zeven basismodellen. Vijf van deze basismodellen zijn verkrijgbaar als gezins-voor-4 met het unieke hybride pop-up dak. Daarnaast zijn er ook vijf modellen leverbaar als charmante coupé of charmante GT Skyview. Als je dit vermenigvuldigt met de twee of zelfs drie stijlwerelden, kom je tot een fascinerende verscheidenheid van meer dan een halfhonderd modelvarianten.

    → Malibu kampeeraut‘s: Verder verfijnd en geoptimaliseerd met nieuwe details

    Met de volledig nieuw ontwikkelde "Generation M" heeft Malibu de hogere middenklasse van de semi-geïntegreerde en geïntegreerde kampeerauto’s technisch en visueel naar een topniveau gebracht voor het reisseizoen 2021. Verander nooit een winnend team: aangezien de nieuwe generatie M zich zeer goed heeft bewezen, richt Malibu zich op continuïteit voor het modeljaar 2022. Met subtiele verfijningen.

    De lichtgewicht maar zeer stabiele Malibu-campers hebben opnieuw meer dan 20 kg verloren voor het modeljaar 2022 dankzij intelligente lichtgewichttechnologie - zonder verlies van kwaliteit en stabiliteit. Alle Malibu campers zijn licentievriendelijk als standaarduitrusting als 3,5-tonners. De nieuwe standaard XL carrosseriedeur "premium two 2.0" heeft een dubbel veiligheidsslot, een aantrekkelijke interieurafwerking, een groot deurraam en bovenal een comfortabele vrije doorgangsbreedte van 63 cm.

    De Generatie M van Malibu campers gaat het modeljaar 2022 in met een breed scala aan producten: van de acht geïntegreerde en zeven semi-geïntegreerde campers met een lengte tussen 6,66 en 7,50 m vindt iedereen zijn favoriet.

    → basisvoertuig: nieuwe emissienorm, state-of-the-art technologie en werking

    Er is een aanzienlijke sprong naar het modeljaar 2022 met het Malibu-basisvoertuig, de Fiat Ducato. Hij profiteert van de nieuwe Multijet 3-motorgeneratie met een cilinderinhoud van 2,2 l. Het voldoet aan de Euro 6d- of Euro VI-E-emissienormen. Daarnaast is er elektrische stuurbekrachtiging, een uitgebreid vernieuwd dashboard, extra assistentiesystemen en optionele LED-koplampen en keyless access Keyless Entry & Go voor bestelwagens. Elke Malibu wordt nu standaard geleverd met handbediende airconditioning, passagiersairbag, cruise control en start-stopsysteem. Malibu heeft aantrekkelijke extra's zoals een digitaal instrumentenpaneel, een multifunctioneel lederen stuurwiel en een multimediasysteem inclusief navigatie en camperroutebegeleiding en de Van Keyless Entry & Go gecombineerd in een infotainmentpakket.

    Over Malibu GmbH & Co. KG
    Malibu is een onafhankelijk dochtermerk van de Carthago Group. Opgericht in 2013 voor de productie en verkoop van comfortcampers van de Malibu Van-modelserie, omvat het portfolio sinds het modeljaar 2016 ook semi-geïntegreerde en geïntegreerde campers vanaf ongeveer 60.000 euro. Het bedrijf Carthago werd in 1979 opgericht door Karl-Heinz Schuler en heeft in Europa al jaren een marktleidende positie in premium kampeerauto’s vanaf 80.000 euro. Vandaag de dag heeft de door de eigenaar geleide groep van bedrijven meer dan 1.400 mensen in dienst. Het hoofdkantoor is gevestigd in Carthago-City in Aulendorf, Opper-Zwaben. De selectie van de Malibu Van als camper van het jaar 2020 in zijn categorie bevestigt de populariteit van het jonge merk.

    Meer info www.malibu.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    20-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broeders
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    19-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veranderingen bij Weinsberg

    Weinsberg  CaraCompact Suite MEG MB

    Grondige veranderingen bij Weinsberg.

    De huidige trend volgend heeft de fabrikant voor enkele types overgeschakeld naar Mercedes Sprinter als basisvoertuigen voor zijn kampeerauto’s. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om ook het interieur in een nieuw kleedje te steken.

    De Weinsberg Pepper is een populaire wagen tussen de smalle halfintegrale zwerfauto’s. Met wat geluk zal hij kortelings te leveren zijn.

    De Sprinter Pepper is te bekomen met of zonder hefbed boven de zitgroep. Met een hefbed krijgt hij de naam “Suite” en is langs buiten herkenbaar aan de elegante verhoging van een deel van het dak. Ook de totale lengte is 8 cm langer. In uitvoering van Suite 640 MEG MB Edition Pepper is hij 6,98 m lang. De indeling met enkele bedden achterin boven de garage is identiek gehouden. Als basisvoertuig heeft hij een Mercedes Sprinter met standaard chassis en voorwielaandrijving. De 2,0 l turbodiesel stuurt 150 paardjes via een 6 gang versnellingsbak naar de voorwielen. Wie graag wat sneller over de wegen snort kan een 170 pk turbo diesel bekomen met de succesvolle 9 gang Tronic automaat.

    Om wat meer ruimte in het interieur te krijgen heeft men de opbouw van de nieuweling 2,3 m breed gemaakt, dat is 10 cm breder dan de types op Fiat Ducato. Bij het binnen stappen is het snel te merken dat hij wat breder is vooral de gang tussen de zitgroep en de keuken. Die bredere gang wordt nog duidelijker door de een weinig schuin uitgevoerde zitgroep. Het is wat afgekeken van zijn Knaus familie. Het met de hand bediende hefbed nestelt zich netjes in de dak verhoging zodat er nog 1,87 m stahoogte overblijft. Samen met het hefbed  en de 2 enkele bedden beschikt de 640 MEG MB over 4 volwaardige slaapplaatsen. Laten inschrijven voor 4,2 ton is een aanrader.

    Aan de zijkant van de keuken is een klapblad om het werkoppervlak wat te vergroten. Op het aanrecht met 3 kookvuren en spoelbak blijft weinig plaats over om de plaatselijke culinaire producten tot een smakelijk eetbaar genoegen om te vormen. Onderaan zijn 3 laden met grijze fronten. Om plaats te maken voor de elektronica en bedieningspaneel is er slechts plaats voor een halve bovenkast.

    Zoals in de meeste zwerfauto’s met enkele bedden achterin, zijn er grote kasten onder de voeteinden. Tussen de matrassen kan men een lattenbodem uit trekken en opvullen met het bij geleverd smal matrasje. Zo bekomt men een breed comfortabel tweepersoonsbed. De garage met 2 deuren onder de bedden is hoog genoeg om normale fietsen te vervoeren. Kijken we nog even in het sanitair met afzonderlijke douchecel en een weg schuifbaar waskommetje boven de draaibare wc.

    Ja, zoals te verwachten was kost de kampeerauto op Merdes Sprinter ongeveer 11.000 euro meer dan die op Fiat Ducato.

     

    Samengevat

    Zonder overdrijven heeft de Suite 640 MEG  MB een mooie opbouw met de typische Weinsberg kleuren. Dat kunnen we ook zeggen van het keurig afgewerkt interieur in houdecor met afwisselende grijze vlakken voor vlakke bladen en cabinezetels. De vloer in jachtbouw tekening past er wondermooi bij.

    Meer info www.weinsberg.com

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig Mercedes Benz   Sprinter 315 CD1

    Motor 2 l turbo Diesel 150 pk

    MTM 3.500 kg

    L X B X H  6,98 x 2,3 x 2,84 m

    Bedden 1,98 x 0,8m    2,04 x 0,8 m

    Hefbed 1,84 x 1,27/1,13 m












    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de rotsen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    14-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe directeur bij Knaus

    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Persbericht

     

     Stephan Petschow is het nieuwe Hoofd Marketing

      Stephan Petschow is sinds april het nieuwe hoofd marketing bij Knaus Tabbert AG. Hij volgt Christoph Bauer op, die na vijf jaar in deze functie opnieuw een beslissende positie in het bedrijf op zich zal nemen. Het vorige interim-hoofd marketing, Maximilian Recke, blijft bij het bedrijf in zijn functie als plaatsvervangend hoofd marketing en zal Stephan Petschow op een bewezen manier ondersteunen.

    Stephan Petschow kan terugkijken op meer dan 25 jaar ervaring in de communicatiebranche. Voordat hij bij Knaus Tabbert kwam, werkte hij als Managing Director en Client Service Director van bekende communicatiebureaus zoals Scholz & Friends, Jung von Matt en Serviceplan. De mobiliteitsindustrie en het werken voor merken zijn daar altijd een essentieel onderdeel van geweest.

    De 53-jarige inwoner van Hamburg woont al jaren gelukkig met zijn vrouw en 16-jarige dochter in München.

    "We zijn verheugd dat we een ervaren marketingexpert hebben in Stephan Petschow. Ik wens hem een goede start en veel succes in zijn nieuwe rol", zegt BESTUURSLID/CSO Gerd Adamietzki. "Ik wil Christoph Bauer hartelijk bedanken voor zijn buitengewone inzet, evenals Maximilian Recke, die de functie de afgelopen maanden met succes op interim-basis heeft overgenomen."

     

     Over Knaus Tabbert

    Knaus Tabbert AG is een toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Europa met hoofdkantoor in Jandelsbrunn, Neder-Beieren. Andere locaties in Duitsland zijn Mottgers en Schlüsselfeld en Nagyoroszi in Hongarije. Het bedrijf is sinds september 2020 genoteerd in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (ISIN: DE000A2YN504) en realiseerde in 2021 een omzet van bijna 850 miljoen euro met zijn merken KNAUS, TABBERT, T@B, WEINSBERG, MORELO en de verhuurdienst RENT AND TRAVEL en produceerde meer dan 25.000 recreatievoertuigen met ongeveer 3.500 werknemers. Meer informatie: www.knaustabbert.de

     

    Perscontacten

    Stefan V. Diehl Nicole Schindler

    Knaus Tabbert AG Knaus Tabbert AG


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    11-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dethleffs c’joy 480 FSH voor 2

    Dethleffs c’joy 480 FSH

    De ontwerpers en architecten van Dethleffs hebben geen angst om eens een ongewone indeling voor te stellen. De c’joy 480 FSH is bedoeld voor twee personen, die hun oog hebben laten vallen op het extra groot bed.

    De c’joy kent zijn startjaar in 2017 als een lichte en sober uitgeruste caravan. begonnen met vier indelingen heeft men er nu de 480 FSH aan toe gevoegd. Slechts 2,12 m breed en 1.200 kg op de weegschaal laat hij zich vlot door veel auto’s trekken.

    Zoals we veel caravans kennen met een Fransbed is hier een bed van 1,6 x 2,0 m geplaatst, breder dus. Naast het bed is nog net een hoekje voor een kleerkast. Keuken en badkamer zijn naar achter verhuisd. De treinzit is tussen buitendeur en bed. Een indeling die we niet gewoon zijn maar het proberen waard. Om het wooncomfort met wat luxe op te drijven zijn er enkele pakketten aan te raden het maakt de c’joy 480 FSH natuurlijk wat duurder.

    De 480 FSH is smal uitgevoerd, slechts 2,12 m breed, wie echter veel reist  ziet er wel de voordelen van. Voor de zijwanden heeft men hamerslag aluminium buitenplaat gebruikt. Dak, voor- en achterwand zijn in hagelbestendig polyester. Met een muggenhordeur  panoramisch dakluik en degelijke vensters ziet de buitenkant er goed uit. Wel even opletten want dakluik, sanitair- en voorste venster zijn opties. Achterlichten zijn in een robuuste bumper geïntegreerd. Een service deksel geeft toegang tot de grote koffer onder het bed. De hoeksteunen zijn goed bereikbaar.

    Het heeft natuurlijk met de prijs te maken want met de verlichting is men niet gul geweest. Net genoeg op de strategische plaatsen, meer geen onrechtstreekse verlichting die tijdens de avonduren het gezellig maken. Stopcontacten zijn er enkel waar het noodzakelijk is. Een Truma 3004 gekoppeld aan een Trumavent  zorgt voor de verdeling van de warme lucht. Het meubilair in houtdecor is vlak gehouden doch vakkundig geïnstalleerd en keurig afgewerkt. De deuren van de bovenkasten zijn 2 kleurig wat leven in het houtdecor brengt. Wanden zijn licht grijs wat best past bij het meubilair. Sloten en scharnier zijn van een stevige kwaliteit. De tafel van de treinzit heeft één poot en hangt met een verschuifbaar profiel aan de wand. Indien nodig kan men van de zitgroep een bed maken door de tafel tussen de 2 zitbanken te laten zakken.

    Als je bij het binnenkomen naar voor kijkt valt het niet eens op dat de 480 FSH wat smaller is. Ontbrekende hoge kasten, de zitgroep en bed accentueren de indruk van veel ruimte. Een andere oorzaak is dat badkamer en kleerkast meer achter  zijn gegroepeerd. Dat is nog niet alles want in plaats van bovenkasten links en rechts in de slaapkamer zijn er open schappen wat een bredere indruk geeft. Wat aan kleren niet in de bovenkasten kan wordt probleemloos opgevangen door de legkast in de hoek naast het bed.

    Erg breed is de keuken niet. Tenslotte is de 480 FSH bedoeld voor een koppel, misschien met een kindje, de potten kunnen dus wat kleiner zijn, ze nemen minder plaats in. Het overige keuken en eetgerief is minder uitgebreid. Dus met de kasten boven- en onderaan is er voldoende bergplaats. Het open vak aan de linker kant is handig voor zaken die men snel bij de hand wil hebben. In het aanrecht zijn 3 afdekbare kookvuren en een spoelbak geïntegreerd. Werkoppervlak is, het kan niet anders zeer krap. Om een uitgebreide menu voor te bereiden zal men de tafel van de zitgroep moeten inschakelen.

    Badkamer

    In de badkamer ontdekt men dat de 480 FSH toch wat smaller is. Wat niet belet dat er voldoende plaats is om en rond  de draaibare wc. Aan het wastafeltje met ovaal waskommetjes kan men zich voldoende wassen. Een douche is niet voorzien en doet men best in het sanitair van de camping. Daar is plaats en water genoeg. Men hoeft het niet aan te sleuren en nadien weer terug af te voeren. Daarbij blijft de badkamer nog droog.

    De zitgroep is voor een koppel best geschikt. Met meer aan tafel komen de voeten en benen in het gedrang want de noodzakelijke wielkast neemt redelijk wat plaats in onder de tafel.

    De Dethleffs c’joy 480 FSH is als instap model goed geconstrueerd voor een zeer aantrekkelijke prijs. Om echter toch iets meer comfort te hebben zijn een paar pakketten aanschaffen een aanrader, dat drijft natuurlijk de prijs een beetje op. Hou er rekening mee dat de 480 FSH ontworpen is voor een paar dat voorkeur geeft aan een smalle caravan en een ruim bemeten comfortabel bed.

    Technische gegevens.

    L X B X H     7,07 x 2,12 x 2,61 m

    Geknikte AL-KO as

    Zelf afstellende remmen

    Leeg gewicht 1.034 kg

    MTM  1.500 kg

    Opbouw Dak en wanden 28 mm dik

                  Bodem 38 mm dik

    Openklappende vensters 6

    Dakluiken 2

    Bed 2,0 x 1,6 m

    Keuken H X B X D   0,95 x 1,18 x 0,62 m.

    Kookvuren 3

    Koelkast  Thetford 142 l

    Verwarming  Trumatic 3004

    Meer info www.dethleffs.com

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    09-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carado verbetert

    Carado 1338 Edition 15

    Fabrikanten trachten voortdurend hun kampeerauto’s te optimaliseren. Zo heeft Carado zijn integrale een nieuw voorfront aangemeten. Als je hem als Edition 15 aanschaft is een uitgebreide uitrusting in de prijs begrepen.

    Integralen waren lang het summum bij de kampeerauto’s, de prijs was in verhouding. Doch door meer technische kennis om ze te bouwen en andere materialen hebben ze geen torenhoge prijzen meer. Carado stilaan goed bekent voor zijn prijsgunstige zwerfauto’s heeft er veel toe bij gedragen.

    De Carado 1338.

    We kregen de gelegenheid de Carado 1338 eens te bekijken. Met het nieuwe voorfront beginnend zien we de naam in metalen letters op motorgrille pronken. Als basisvoertuig koos de fabrikant voor de nieuwste Fiat Ducato. Voor het interieur hield men zich aan de succesvolle klassieke indeling met 2 enkele bedden achteraan boven de garage, een natte cel met geïntegreerde douche, een min of meer L-vormige keuken en vooraan de zitgroep met inbegrepen de zetels van de stuurcabine, niet vergeten het hefbed boven de cabinezetels.

    Met zijn 3,8 m korte wielbasis is de 1338 een handige wagen. Het elektrisch bediend stuurwiel draagt er veel toe bij om vlot door de bochten te komen en om te parkeren. Weinig motorgeluiden dringen in de stuurcabine en de meubelen laten zich niet horen tijdens het rijden. Enkel het hefbed durfde nu en dan eens wat knarsen. In de garage met twee deuren is plaats genoeg om twee fietsen te bergen

    De buitendeur heeft een venster, verder heeft men ze eenvoudig gehouden met een enkel slot en geen centrale vergrendeling. Onder de zitbank aan de rechterkant is een vak gemaakt voor schoenen, zeer handig. Kenmerkend voor integrale kampeerauto’s  dus ook voor de Carado 1338 is het ruimtelijk effect. De brede stuurcabine en de reuze grote voorruit zijn daar niet vreemd aan. Vanaf de cabinezetels heeft men een mooi zicht over de zitgroep, de keuken, verder over de bedden tot de mooi afgewerkte achterwand. De stahoogte reikt tot 2,1 m wat het ruimtelijk gevoel nog benadrukt. Cabinezetels, kastdeuren zijn in wit wat een schitterend effect heeft tussen het donkerder houtdecor voor de meubelen. Het meubilair is eenvoudig gehouden wel keurig afgewerkt. Hang en sluitwerk plus de handgrepen zijn van goede kwaliteit. Dat kam men eveneens zeggen van de kussens in de zitgroep. De tafel staat op één poot en is met een schuifprofiel aan de wand bevestigd. Voor heel het interieur is voldoende licht al heeft men het eenvoudig gehouden, het heeft wel iets met de prijs van wagen te maken.

    De keuken met boven- en onderaan kasten kunnen genoeg keukengerief bevatten. Slim gevonden is een opvouwbare en uittrekbare bak om allerlei voorraad in te leggen en bij thuiskomst eenvoudig uit te trekken, of bij het vertrek vol te laden en terug in de voorziene plaats van de keuken te schuiven. In het aanrecht zijn drie afdekbare kookvuren en een ronde spoelbak. Tegenover de keuken staat de 167 l grote koelkast. Naast de keuken is een half hoge kleerkast.Helemaal achterin, boven de garage, zijn twee enkele bedden met 12 cm dikke matrassen ondersteunt door lattenbodems. Comfortabel slapen is dus gewaarborgd. Wie ’s avonds nog graag wat leest heeft beschikking over een leeslamp op een zwanenhals, in een USB stopcontact kan je de GSM aansluiten. Boven de hoofdeinden zijn kasten over de volle breedte van de wagen.

    Natte cel

    In de natte cel kan men een wand 90 graden draaien over de wc en vormt zo een bruikbare douchecel. De wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld, in de andere hoek is het wastafeltje met een ovaal kommetje.  De prijs in aanmerking genomen biedt de integrale Carado 1338 veel plaats, er is genoeg ruimte voor bagage, houdt echter de gewichten van de lading in het oog. Koetswerk en interieur zijn op een paar kleinigheden na vakkundig en keurig afgewerkt. Als Edition 15 uitvoering is er een uitgebreide uitrusting aan boord voor een aannemelijke prijs.

    Voor meer informatie www.carado.com

    Technische gegevens,

    Basisvoertuig  Fiat Ducato met verlaagd chassis

    Motor 2,2 l turbo diesel  140 pk         Rijklaar 3.026 kg                            MTM 3.500 kg

    L X B X H  6,98 x 2,32 x 3,06 m

    Stahoogte 2,1 m

    Bedden 1,98 x 0,8 m

           1,89 x 0,8 m

    Hefbed 1,95 x 1,5 m

    Verwarming Truma C 6 E


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    03-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Basecamp in Emmen

    Basecamp Emmen

     Campfire Group opent nieuwe productielocatie ‘Basecamp Emmen’, thuisbasis van Holtkamper en Easy Caravanning tenttrailers.  

    Woensdag 6 april opent Eric van Oosterhout, burgemeester van Emmen, ten overstaande van personeel en pers officieel het nieuwe ‘Tent Trailer Center Basecamp’. Op de nieuwe locatie aan Paganelstraat 12 in Emmen zijn voortaan vrijwel alle activiteiten van Holtkamper en Easy Caravanning gecentraliseerd. Op de begane grond vindt de productie van het innovatieve cross-over kampeerconcept ‘TakeOff’ plaats. Verder bevinden zich hier alle ondersteunende disciplines zoals marketing, sales, service, inkoop en het centrale magazijn, engineering, administratie en o.a. het eigen tentenatelier. Alle modellen van beide ‘made in the Netherlands’ premium vouwwagenmerken zijn op afspraak te bewonderen in de riante showroom op de 1e verdieping van waaruit de assemblage met eigen ogen kan worden aanschouwd.

    “De centralisatie van onze activiteiten in Noord-Nederland is de volgende stap in het uitrollen van onze groeistrategie in binnen- en buitenland”, aldus Maarten de Roos, algemeen directeur van de Campfire Group. “Nu start-up Easy Caravanning zich inmiddels in de scale-up fase bevindt, was het een logische vervolgstap om de 3 locaties voor de assemblage van onze 2 eigen merken en van de showroom en servicewerkplaats samen te brengen. Op deze wijze kunnen wij maximale synergie realiseren in zowel front als backoffice werkzaamheden. De assemblagelijn van Holtkamper (in nauwe samenwerking met manufacturing partner Technologies Added) bevindt zich nu op loopafstand aan de Kapitein Grantstraat. Zo kunnen we geïnteresseerden na telefonische aanmelding of via onze websites laten zien hoe we onze tenttrailers - gewoon in eigen land – maken”.

    Niels Gerrits, manager Operations vervolgt: “De populariteit voor kamperen is de afgelopen paar jaar - mede onder invloed van de coronapandemie - verder toegenomen. Lichte compacte kampeerconcepten winnen aan populariteit omdat hedendaagse trekauto’s meer en meer uitgerust zijn met kleinere energiezuinige motoren en/of volledig elektrische aandrijving. Als Campfire Group hebben we met het introduceren van ons 2e eigen merk Easy Caravanning eind 2019 onze groei verder zien toenemen. Ook voor de komende jaren staan diverse nieuwe projecten op stapel die deze strategie verder kracht bij moeten zetten. Het was daarom ook vanuit capaciteitsoogpunt de hoogste tijd om te verhuizen naar een andere, grotere productielocatie”.

    In de nieuwe fabriek in Emmen bevindt zich een productielijn met 8 werkstations met daarnaast aparte cellen voor de subassemblage, prototypebouw en o.a. houtbewerking. Na binnenkomst lopen bezoekers via een corridor door de fabriek naar de showroom. In de corridor wordt met een kleine expositie ‘history unfold’ teruggeblikt op de ontwikkeling van beide vouwwagenmerken. In een tijd waar in de kampeerindustrie juist sprake is van steeds verdere consolidatie van producenten door Europese of mondiale fabrikantengroepen, is Nederland met deze nieuwe fabriek een unieke onafhankelijke producent van tenttrailers uit het topsegment rijker.

    Kijk voor meer informatie op www.holtkamper.nl en www.easycaravanning.com.  














    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    01-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel nieuws bij Weinsberg en Knaus-Tabbert

    Veel nieuws bij Knaus-Tabbert en Weinsberg

    WEINSBERG voegt Mercedes-Benz Sprinter toe aan zijn gamma

    • Nieuwe versies van de succesvolle bestseller
    • Mercedes-Benz Sprinter biedt premium kwaliteit
    • Breder scala aan basisvoertuigen in de toekomst
    • Nu configureerbaar en bestelbaar

     [PEPPER] is de naam van de meest succesvolle en best verkochte speciale modelserie in de industrie. Al vele jaren staat het bovenaan de lijst in het voordeel van zowel kosten- als kwaliteitsbewuste kopers. Reden genoeg voor WEINSBERG om zijn bestaande portfolio strategisch uit te breiden: vanaf nu vullen twee varianten op Mercedes-Benz Sprinter de populairste modellen in het assortiment van het traditionele merk WEINSBERG aan.

    Voor geïnteresseerden biedt dit voordelen op verschillende niveaus. De technologische finesse van de Stuttgarter Stern tilt het aanbod in deze klasse naar een nieuw niveau. De krachtige en efficiënte OM654 viercilinder diesel zorgt voor een zelfverzekerde start van de voertuigen, die WEINSBERG naar wens aanbiedt in uitvoeringen met een bruto voertuiggewicht van 3,5 en 4,2 ton. Daarnaast zijn er uitgebreide veiligheids- en assistentiesystemen, zoals De actieve zijwindassistent, en comfortfuncties zoals het MBUX-multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience). Bij de marktintroductie biedt WEINSBERG de nieuwe modellen op Mercedes-Benz Sprinter aan in twee uitbreidingsvarianten. Prijzen beginnen bij 72.990 euro. Als slank, wendbaar semi-geïntegreerd model biedt de CaraCompact 640 MEG MB EDITION [PEPPER] een royale plattegrond met één bed voor maximaal drie personen, terwijl in de SUITE-versie een hefbed het aantal slaapplaatsen uitbreidt tot maximaal vijf. Bijzonder vernieuwend is een eenvoudig, maar zeer effectief detail van de zitgroep in de praktijk: WEINSBERG installeert de bank vijf graden gedraaid in een rechte hoek – dat klinkt niet als veel, maar verrast met positieve effecten. Niet alleen is het gemakkelijker om plaats te nemen en op te staan, maar ook het gevoel van ruimte profiteert duurzaam van de veranderde visuele assen.

    De nieuwe strategie van WEINSBERG vormt een samenwerking met Mercedes-Benz, die in de toekomst een groot aantal andere opties mogelijk moet maken. Het bouwt ook voort op een bewezen traditie - de samenwerking tussen de merken is immers niet nieuw: Knaus Tabbert had het terrein eind jaren 1970 al met succes uitgezet met de WEINSBERG ORBIS- en WEINSBERG ORBITER-modellen, die beide waren gebaseerd op Mercedes-Benz bestelwagens. In die tijd bood TABBERT ook comfortabele campers aan op basis van Mercedes-Benz voertuigen.

    Verdere hoogtepunten van de EDITION [PEPPER] op Mercedes-Benz Sprinter

    Opties/Pakketten

    Naast de uitgebreide [PEPPER] uitrusting zijn er op aanvraag opties beschikbaar, zoals.B een fietsendrager voor maximaal vier wielen, de PREMIUM of EXCLUSIVE carrosseriedeur (inclusief raam- en thuiskomstfunctie), Seitz kozijnramen, ISOFIX, elektrische vloerverwarming, de Velocate GPS tracker of een lithium-ion accu aan boord.
    Het Light & Vision pakket met LED high-performance koplampen van de Sprinter, evenals de grootlichtassistent en regensensor zorgen voor een goede zichtbaarheid en zichtbaarheid. Dankzij het WET WIPER SYSTEM wordt de reinigingsvloeistof direct voor de ruitenwisserbladen gespoten en direct weggeveegd. Dit verbetert niet alleen het zicht voor de bestuurder tijdens het vegen, maar vermindert ook het waterverbruik en voorkomt onbedoeld sproeien van achtervolgende voertuigen of voetgangers in de buurt zoveel mogelijk.

    Het Hot [PEPPER]-pakket bevat nog meer Mercedes-Benz veiligheidsvoorzieningen (elektrische parkeerrem, Afstandsassistent, Verkeersbordassistent) en het MBUX-multimediasysteem.

    MBUX: Mercedes-Benz User Experience: intelligent multimediasysteem

    Het intelligente, intuïtief bedienbare MBUX-multimediasysteem integreert het voertuig direct in het digitale leven en staat voor comfort op hoog niveau. MBUX heeft een scherm van maximaal 10,25 inch met HD-resolutie. Het kan worden bediend via het touchscreen, de touch-compatibele stuurwielbediening of met spraakbesturing ("Hey Mercedes"). Het systeem beantwoordt de uitspraak "De tank is leeg" met suggesties van de nabijgelegen tankstations in de buurt of langs de opgegeven route. Berichten kunnen ook worden gedicteerd en betrouwbaar worden herkend. Een in het voertuig geïntegreerde snelle internetverbinding (LTE-compatibel) kan uitsluitend worden gebruikt voor de netwerkdiensten van Mercedes me connect of dienen als hotspot voor inbellen met afzonderlijke mobiele apparaten.
    Het combi-instrument met kleurendisplay is gerangschikt tussen de snelheidsmeter en de toerenteller. In het gezichtsveld van de bestuurder maakt het gemakkelijk afleesbare displays en duidelijke menunavigatie mogelijk. Zo toont het display.B, een reiscomputer met ECO-verbruiksgegevens, gemiddeld brandstofverbruik, AdBlue-niveau en geselecteerde voertuiggegevens.
    Een Bluetooth-interface met handsfree-functie zorgt ervoor dat gesprekken zo afleidingsvrij en veilig mogelijk zijn tijdens het rijden.

    Verdere Mercedes hoogtepunten in de [PEPPER]

    In vier bekerhouders in de cockpit zijn drinkflessen en bekers gemakkelijk en gemakkelijk toegankelijk, zowel voor de bestuurder als voorpassagier. Ook de twee praktische opbergvakken in het midden van het instrumentenpaneel zijn te allen tijde goed bereikbaar. Aan de passagierszijde, onder het instrumentenpaneel, bevindt zich een breed, open opbergvak met een inhoud van ca. 8,5 liter. Persoonlijke bezittingen of documenten kunnen daar worden opgeborgen.B. Ventilatiesproeiers, waarvan de richting individueel kan worden aangepast, zorgen voor meer comfort in de cabine.
    Andere mercedes-benz highlights: keyless start, elektromechanische servobesturing, zijwindassistentie, hill start assist, ECO start stop functie, adaptief elektronisch stabiliteitsprogramma ESP (kan de bestuurder ondersteunen door richtingsstabiliserende remkrachten in te stellen in kritieke rijdynamische situaties) en adaptief remlicht (kan de reactietijd van de bestuurders van volgende voertuigen aanzienlijk verminderen vanwege het opvallende knipperen en zo kop-staartbotsingen voorkomen).

    Succesvolle samenwerking: KNAUS en MAN

    Nieuw: VAN WAVE 640 MEG VANSATION op MAN TGE

    MAN en KNAUS vormen een sterk team – dat bewijzen de succesvolle VAN TI PLUS en VAN TI 640 MEG VANSATION modellen. De vraag naar deze voertuigen blijft groot – campers op MAN TGE zijn dynamisch, sportief en uitgerust met state-of-the-art assistentiesystemen. En minstens zo populair is de uitgebreide VANSATION-apparatuur die van de VAN TI een KNAUS-bestseller heeft gemaakt. De nieuwe VAN WAVE 640 MEG VANSATION op basis van de MAN TGE bouwt voort op dit succes.Het
    semi-geïntegreerde model met een praktisch hefbed, verkrijgbaar vanaf € 71.999, is voorzien van de innovatieve FoldXPand-achterkant, die de lengte van het interieur vergroot met een compacte buitenlengte. En ook de schuine positie van het meubilair en het golvende dak dragen bij aan het perfecte gebruik van de ruimte. Bovendien bevinden alle bovenbouwen zich achter de as en hebben ze dus geen extra invloed op de hoogte van het voertuig. Dankzij de standaard tweekanaals luchtvering op de achteras met supercharger biedt de VAN WAVE het beste rijcomfort en maximale rijveiligheid.
    In de nieuwe VAN WAVE heeft KNAUS een stahoogte van 190 cm gecreëerd, zelfs onder het hefbed (196 cm in de rest van de leefruimte), en het voertuig heeft ook de grootste VAN-zitgroep, een zijstoel en comfortabele eenpersoonsbedden achterin met een lengte van 195 cm en 201 cm, die kan worden verlengd tot de ligweide. De uitrusting omvat ook: cruise control met snelheidsbegrenzer, slaperigheidsdetectie, Truma CP‐Plus, BluuWater-waterfiltersysteem, sfeerverlichting, verwarmde afvalwatertank isolerende kap, multifunctioneel stuurwiel, hordeur, 17" lichtmetalen velgen met originele MAN-banden en luifel en zijwanden in Campovolo-grijs. Op verzoek kan het voertuig worden besteld met Alde-kachel.

    Verdere hoogtepunten van de VAN WAVE VANSATION op MAN TGE

    Motorisering

    De VAN WAVE 640 MEG VANSATION met voorwielaandrijving140 pk en handgeschakelde 6-versnellingsbak is ook te bestellen met 177 pk en 8-traps automaat. De kleine overbrengingsverhoudingen van de automaat hebben een zeer positief effect op het brandstofverbruik en de rijdynamiek. Het technisch toelaatbare totaalgewicht van de VANSATION van 3.500 kg kan op aanvraag worden belast tot 3.850 kg of 4.000 kg. Door het aantal goedgekeurde stoelen in bedrijf te verminderen van vier naar drie of twee, is meer laadvermogen of meer extra uitrusting mogelijk.

    Opties/Pakketten

    De uitgebreide VANSATION-apparatuur kan op verzoek worden uitgebreid met opties zoals.B. met alarmsysteem, gassensor, de Velocate GPS-tracker, een lithium-ionbatterij, een batterijhoofdschakelaar die alle elektrische verbruikers van het voertuig zonder stroom kan schakelen en zo de ontlading van de voertuigaccu als gevolg van rustig stroomverbruik voorkomt, of de TVT-structuur (Top Value Technology), die het voertuig beschermt dankzij vochtbestendige polyurethaan plastic strips en een nog betere Structurele stabiliteit (zijwand, dak, achterwand en vloer zijn aan elkaar gelijmd) maakt het nog duurzamer en rotbestendiger - met behoud van hetzelfde gewicht en dezelfde isolatie-eigenschappen.
    Het winterpakket voorziet de VAN WAVE van de verwarmde voorruit in thermische isolatieramen, verwarmde ruitensproeiers aan de voorzijde, elektrische vloerverwarming en stoelverwarming voor de cabinestoelen, zelfs bij vorsttemperaturen.
    Dankzij grootlichtassistent, mistlampen incl. bochtverlichting, LED-koplampen met LED-dagrijverlichting en het ruitenwisserintervalcircuit met regensensor en automatische rijlichtschakeling (reageert automatisch in donker en regen) zorgt het Light & Vision-pakket ook bij slecht weer altijd voor de beste zichtbaarheid.
    Het Energy Basic-pakket omvat een aanraakbedieningspaneel met een intuïtief bedieningsconcept voor netwerkcomponenten, waaronder temperatuursensoren binnen en buiten (in plaats van een standaard bedieningspaneel) en een intelligente oplader met 25 A laadvermogen. Het Energy Plus-pakket bevat ook een extra ingebouwde batterij en een batterijsensor voor de opbouwbatterij.

    Andere MAN en VANSATION hoogtepunten

    Met de innovatieve MAN-assistentiesystemen speelt u altijd op veilig. Zo omvat de VAN WAVE VANSATION cruise control met snelheidsbegrenzer, hill start assistance, elektronische startonderbreker, slaperigheidsdetectie, ABS, noodremassistent, een start &stop systeem met remenergieterugwinning en elektromechanische stuurbekrachtiging. Het elektronisch geregelde ESP-rijhulpsysteem gaat het uitbreken van de auto tegen door individuele wielen gericht te remmen, en de multi-collision brake zorgt voor een automatische noodremming van het voertuig wanneer een botsing wordt gedetecteerd, waardoor latere ongevallen worden voorkomen.
    Andere MAN-assistentiesystemen kunnen op aanvraag worden besteld: afstandsgestuurde cruise control (ACC) met snelheidsbegrenzer, actieve rijstrookassistent en verkeersbordherkenning.

    Het multifunctionele display "Plus" met monochroom TFT-display geeft duidelijk actuele informatie weer, zoals buitentemperatuur, resterende actieradius, gemiddeld verbruik, assistentiesystemen en voertuigfuncties. De "MAN Media Van Business Navigation" is meer dan een navigatiesysteem: naast de navigatiefunctie (met een licentie van twee jaar) met live verkeer en regelmatige MAN-kaartupdates, heeft het 8" TFT-kleurendisplay met touchscreen en nabijheidssensoren twee extra luidsprekers, een AUX-IN-interface, een USB-poort, een Bluetooth-verbinding voor smartphones, de Wireless MAN SmartLink (voor het verbinden van een smartphone via WLAN) en spraakbesturing. De originele MAN-cabinestoelen met hoogwaardige stoelbekleding in KNAUS Wohnwelt-uitvoering zijn in hoogte verstelbaar en draaibaar. Met de CAB darkening EXCLUSIVE kunnen de voor- en zijruiten snel en eenvoudig verduisterd worden. De praktische KNAUS ServiceBox biedt centrale toegang tot alle belangrijke elementen van de toevoertechniek via een klep in de zijwand van het voertuig: afvoerkranen voor vers- en afvalwatertanks, vulopening van de zoetwatertank, waterfiltersysteem. De gasbox is net zo goed bereikbaar via een servicedeur in de zijwand. De gasflessen zijn in de lengterichting geplaatst - dus de verandering is eenvoudig en handig, een lege fles kan op elk moment worden vervangen zonder beide flessen te hoeven verwijderen.
    Verdere hoogtepunten: achteruitrijcamera, KNAUS CATEYE evolution-achterlicht met exclusieve nachtsignatuur en dynamische knipperlichten in LED-technologie, evenals comfortbadkamer met draaibare wastafelwand en hoogwaardig banktoilet.

    De nieuwe KNAUS SPORT

    Veelzijdig, uniek en nu een echte caravanklassieker: de KNAUS SPORT is de ideale metgezel voor een vakantie alleen, met z'n tweeën of met het hele gezin. Op de Caravan Salon vorig jaar maakte hij al indruk met zijn nieuwe exterieur- en interieurontwerp: zilvergrijze sticker met KNAUS-swingelement, FoldXPand-achterkant, intelligente lichtgewicht constructies, moderne kubusvormige meubelstijl met kruisnerfhout, lichte oppervlakken en nobele bekledingstoepassingen met achtergrondverlichting.
    Nieuw in het brede plattegrondenportfolio is de 650 FDK – een ruime familieplattegrond. Het heeft een Frans bed langs de boeg, ernaast is de badkamer - met aparte wastafel, dus er is geen file in de badkamer in de ochtend met het hele gezin. In het midden van het voertuig is er voldoende ruimte voor reiscatering in de grote 177-liter koelkast met praktische dubbele deurstop. In tal van opbergvakken en in de grote kledingkast kunnen vakantiekast en andere apparatuur worden ondergebracht. Tegenover de keuken is er een grote dinette. Een andere zithoek en een stapelbed bevinden zich in de lengterichting aan de achterzijde. Zo hebben de kinderen een eigen ruimte in het voertuig, die met een textiele scheidingswand van het voorste gedeelte kan worden gescheiden. Speciale uitrusting: het optionele multifunctionele driepersoons stapelbed. Door de opklapfunctie van het middelste bed wordt het ligvlak een rugleuning, waardoor een kinderzitje ontstaat. Door het onderste bed op te vouwen, krijg je een grote opbergruimte die van binnen en buiten toegankelijk is. Daarnaast is een grote garagedeur mogelijk als extra optie, zodat fietsen ook comfortabel vervoerd kunnen worden. Bij het kiezen van het driepersoons stapelbed zijn er drie zijramen.

    De nieuwe KNAUS SÜDWIND

    Het caravanicoon SÜDWIND – vooral populair in de uitgebreid uitgeruste 60 YEARS-versie – maakt ook indruk met zijn nieuwe exterieur en interieur: FoldXPand achter, sticker in zwart en zilvergrijs met KNAUS-veeg, donker omlijste zijwandramen met SÜDWIND-belettering, Pro.Tec-Frame in een nieuw, beknopter ontwerp, meubels gemaakt van dwars gelamineerd hout, warmwit hangkastfronten met grafisch patroon en nieuw ontworpen entreemeubilair met indirecte verlichting.
    Onder de 16 verschillende plattegronden is er voor elke camper de juiste. Nieuw en bijzonder geschikt voor gezinnen is de tandemas 650 FSK, die dankzij zijn doordachte ruimte-indeling veel ruimte biedt. In de boeg is het gebied voor de ouders: Frans bed in de lengterichting, ernaast ruime badkamer met aparte wastafel. In het midden van het voertuig vinden alle passagiers ruimte in de grote salonzitgroep, tegenover is de keuken met grote 177-liter koelkast met praktische dubbele deurstop. De achterzijde vormt de "kinderkamer" – met een stapelbed in de lengterichting en een eigen kinderzitje. In plaats van het tweepersoons stapelbed kan op aanvraag ook het multifunctionele driepersoonsbed besteld worden, waardoor door de opklapfunctie van het middelste en onderste bed een kinderzitje en grote opbergruimte ontstaat. Daarnaast is een grote garagedeur met kozijnraam incl. verduistering en insectenwerend middel mogelijk, zodat ook grotere objecten zoals e.B fietsen comfortabel vervoerd kunnen worden. Daarnaast zijn er drie zijramen op aanvraag bij het bestellen van het driepersoons stapelbed. De ruimtes van ouders en kinderen kunnen worden gescheiden door een textiele scheidingswand. In tal van opbergvakken en in de grote kledingkast is er voldoende ruimte voor de kledingkast van het hele gezin en andere vakantiegerei.

    Over Knaus Tabbert

    Knaus Tabbert AG is een toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Europa met hoofdkantoor in Jandelsbrunn, Neder-Beieren. Andere locaties in Duitsland zijn Mottgers en Schlüsselfeld en Nagyoroszi in Hongarije. Het bedrijf is sinds september 2020 genoteerd in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (ISIN: DE000A2YN504) en realiseerde in 2020 een omzet van bijna 800 miljoen euro met zijn merken KNAUS, TABBERT, T@B, WEINSBERG, MORELO en de caravanverhuurdienst RENT AND TRAVEL en produceerde meer dan 24.000 recreatievoertuigen met ongeveer 3.000 werknemers.
    Meer informatie: www.knaustabbert.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    23-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concorde Carver nieuwe ideeën.

    Concorde Carver 790 L

    Concorde heeft een naam in de kampeerautowereld opgebouwd voor zijn luxe vakantievoertuigen.

    De integrale Concorde Carver 790 L is zo wat een uitvoering tussen de Credo en de super de luxe Centurion met wat minder tierlantijntjes.

    De Carver 790 L

    Hij is gebouwd op een Iveco Daily 65 C basisvoertuig met een 180 pk sterke turbo diesel, 6 versnellingen, meet 7,99 m lang en heeft een MTM van 6.500 kg. Dit kan oplopen afhankelijk van de opties die je laat inbouwen. Wanden en onderbodem maakt Concorde met sandwichpanelen langs beide zijde bekleed met aluminium platen. De 0,47 m hoge dubbele bodem is langs verschillende buitendeurtjes te bereiken. De garage is niet mis. Ze heeft 2 deuren en een gewafelde aluminium bodemplaat. Verankeringspunten voor fietsen of ander materiaal al of niet met wielen zijn verschuifbaar in een bodemprofiel gemonteerd. Achter een metalen bescherming monteert de fabrikant de batterijen. In een afzonderlijk stukje van de grote koffer langs buiten bereikbaar zijn de stroomaansluitingen, afsluitkranen van watertanks en plaats voor een kabelrol.

    Met een afstand bediening opent en sluit men de buitendeur. Het dubbel opstapje volgt automatisch. Bij het binnenstappen heeft men direct een overzicht van het interieur. Het meubilair is met licht en wat donkerder houtdecor smaakvol uitgevoerd. Daarbij passen de met licht leder overtrokken zitbanken, cabinezetels en dashboard  zeer mooi.

    De zitgroep met een L zitbank is ruim bemeten, het tafelblad op een hydraulische poot bestaat uit drie vakken en kan men samenvouwen. Omdat het stuurwiel stoort bij het draaien van de chauffeurzetel kan men het gewoon van de stuurkolom afnemen. Een Alde vloeistofverwarming brengt een aangename warmte  in  het  interieur. Aan licht geen gebrek, overal spotlichten en onrechtstreekse verlichting voor een gezellige sfeer bij avond.

    De ruim bemeten keuken mag men het pronkstuk van de Carver noemen. Met wat goede wil zou men ze een L-keuken kunnen noemen. Het witte aanrecht is uit één stuk kunststof gegoten. Drie kookvuren met elektrische ontsteking  en afgedekt met een glazen plaat plus een ronde spoelbak zijn geïntegreerd. Onderaan en boven kan men al het keukengerief gemakkelijk bergen. Een schapje voor kruiden en ander smaakverbeteraars is voorzien eveneens is een plaats voor een koffiezet apparaat vrij gehouden. Tegenover de keuken staat de 177 l Dometic koelkast met rechts en links opendraaiende deur.

    Zoals in bijna alle Concordes is er aan de buitendeur een spiegelkast met glazen deur waar achter glazen in echt glas te kijk hangen.

    We zijn vlak bij het sanitair dat naast de keuken is opgebouwd. Prachtig en smaakvol ingericht met vlak voor de wc, om en rond genoeg  plaats om de nodige bewegingen  te kunnen doen als je op het wc zit. Dank zij een grote fecaliëntank moet je niet dagelijks de wc cassette ledigen. In de hoek een witte kast met het wasbakje en legplank. Boven aan spiegelkasten en links een handdoekdroger met verwarming. Een venster zorgt voor de verluchting. Tegen over het sanitair is een douchecel met een uit de kluiten gewassen afloop in de douchebak, daarnaast de kleerkast. Twee deuren kunnen het sanitair van de woon- en slaapkamer afsluiten.

    Achterin zijn twee enkele bedden waar de zwervers genieten van een 12 cm dikke matras gedragen door schijfveringen, slaapcomfort is dus gewaarborgd. Wie nog wat wil lezen kan het hoofdeinde wat omhoog kantelen. Als dat nog niet genoeg is kan een middenkussen de matrassen verbinden tot één groot bed. Rondom zijn bovenkasten, een dakluik brengt licht in huis en voert onwelriekende geurtjes af.

    De integrale Concorde Carver 790 L heeft in zijn eenvoudige uitvoering toch een mooi koetswerk. Hetzelfde kan men zeggen over het interieur. Geen pracht en praal maar een gezellig aangenaam verblijf. Hij beschikt over mening technische snufjes die je niet ziet maar het leven aan boord aangenamer maakt.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig  Iveco Daily 70 C met ladder chassis.

    Motor  3.0 l turbo diesel  210 pk

    L X B X H   7,99 x 2,4 x 3,58 m

    Stahoogte 2,0 m

    Gewicht rijklaar (afhankelijke van de opties) 5.255 kg.

    MTM  7.490 kg.

    Bedden  2,05 x 0,84 m   1,98 x 0,84 m

    Middenstuk 1,5 x 0,47 m

    Info: www.concorde.eu


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kampvuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsrekken van Hymer

    Het HYMER Backrack+

    De veelzijdige componentendrager voor de Fiat Ducato en de Citroën Jumper

    Wat u ook van plan bent en waar u ook heen wilt rijden: Neem uw hele vrijetijdsuitrusting mee en geniet van absolute flexibiliteit tijdens de vakantie. Het HYMER Backrack+ biedt u dankzij de meest uiteenlopende modulecomponenten een nieuwe en individuele wereld op het gebied van reistransport en geeft uw Fiat Ducato of Citroën Jumper een heel bijzondere look voor de komende fiets- of skivakantie.

    Absolute flexibiliteit in de vakantie

    Het HYMER Backrack+ is onze componentendrager voor absolute flexibiliteit tijdens de vakantie. Of het nu gaat om een reservewiel, fietsen, ski’s of extra bagage – voor het HYMER Backrack+ bestaan veelsoortige toebehorencomponenten, die perfect werden ontwikkeld met het oog op het desbetreffende transportdoel en eenvoudig kunnen worden gemonteerd. Het HYMER Backrack+ heeft een draagvermogen van 80 kg en kan op beide achterdeuren worden gemonteerd. Bovendien blijft de trekhaak te allen tijde toegankelijk: voor maximale efficiëntie en veiligheid.

    Veilig, efficiënt en eenvoudig te installeren

    Het HYMER Backrack+ evenals alle componenten kunnen via uw HYMER-dealer worden besteld en uitgebreid zonder vermelding in uw autopapieren. De verschillende toebehorencomponenten kunnen eenvoudig worden gemonteerd en gedemonteerd en kunnen natuurlijk al naargelang reis- en transportwens probleemloos door u worden verwisseld.

     Modulecomponenten

    Het HYMER Backrack+ is de nieuwe componentendrager voor HYMER-buscampermodellen op een Fiat-chassis of alle andere buscampers op Fiat Ducato- resp. Citroën Jumper-basis. Met een draagvermogen van 80 kg en een snelle montage op één of beide achterdeuren biedt hij u in combinatie met het aanbod veelzijdige componenten een nieuwe dimensie van flexibiliteit wanneer u op reis bent.

    Bike Carrier Swing

    De voor e-bikes geschikte Bike Carrier Swing voor het HYMER Backrack+ biedt behalve voldoende ruimte voor twee fietsen een hoog bedieningscomfort dankzij de zeer soepel lopende zwenkarm. De noodzakelijke krachtsinspanning om de zwenkarm te bedienen bedraagt ca. 10 kg. Bovendien blijft de rechterdeur vrij toegankelijk.

    Meer info www.hymer.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    21-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.600 jaar oud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een camperbus bij Eura Mobil

    Eura Mobil V 635 HB

    Omgebouwde bestelwagens zijn het succes van de laatste jaren.

    Zo ongeveer de helft van de laatst gebouwde kampeerauto’s zijn camperbussen, geen ander type van het segment kent zulk een uitzonderlijke groei. Eura Mobil bekend om zijn kwalitatief hoogstaande producten blijft niet achter en bouwde een “Kastenwagen” zoals de Duitsers hem noemen om tot een knappe camperbus. Alle waar naar zijn prijs dus deze V 635 HB is niet van de goedkoopste. Daarin zijn wel enkele opties begrepen zoals lithium batterij, keukenaanrecht in duur kunststof materiaal, de 120 pk turbo diesel blijft maar er is een chassispakket ter beschikking.

    Eura Mobil nam de start met drie min of meer traditionele indelingen. Ze hebben allen een Fiat Ducato als basisvoertuig. In de 5,99 m lange, de kleinste, is een dwarsbed. Voor de 6,35 m lange heeft men enkele bedden bedacht. In de V 635 HB zien we in de hoogte verstelbaar hefbed, dat vertaalt zich in meer levensruimte, zonder te kiezen voor het super  hoogdak van Fiat Ducato, dat vermindert de rijwind tegenstand en is minder gevoelig voor zijwinden. Het koetswerk ziet er eleganter uit met het dakvenster boven de stuurcabine, de mooi ingebouwde zijvensters en als je er nog de gepaste kleur bij vindt is het helemaal top.

    Gewone indeling.

    Verder wijkt de indeling weinig af van het geen we al kennen. Vooraan de zitgroep, aan de schuifdeur de keuken met er schuin tegenover de natte cel.  Blijkbaar niets nieuws. Als we echter wat beter rondkijken zien we dat de fabrikant zijn eigen ideeën heeft toegepast. Bekijken we het elektrisch bediend hefbed dat achterin tegen het plafond hangt. De comfortabele matrassen zijn respectievelijk 1,84 m en 1,73 m lang. Voor grote zwervers nogal nip. Bij lage stand kan men het bed links en rechts aanvullen met daarvoor voorziene kussens. Het bed is dan 1,86 m breed. Dat biedt zelfs de mogelijkheid om langs of dwars te slapen. Het leuke aan het hefbed is als het helemaal omhoog is, is er onder plaats genoeg voor een paar fietsen. Zelfs lange voorwerpen kunnen er ook geborgen worden. In de natte cel zorgt een draaibare wand voor meer plaats in de douchecel. Een beetje vervelend dat men de mobile wand niet kan vast zetten, slechts één afloop in de douchebak is niet ideaal. Het venster in de zijwand is dan weer praktisch om te verluchten en de damp af te voeren. De keuken, afgekeken van de dure Eura Mobils scoort veel goede punten. Het witte aanrecht is gemaakt uit één stuk gegoten kunststof. Het afdekblad van de spoelbak kan openklappen en doet dienst als werkblad. Naast de spoelbak zijn de kookvuren met hun eigen afdekblad. Onderaan zijn laden en de 90 l compressor koelkast houdt de pintjes fris. Voor de kok van dienst is de bewegingsvrijheid tussen keuken en badkamer nogal krap. Als de schuifdeur helemaal open staat  kan men de in de achterwand van de keuken verdoken tafel naar beneden laten zakken. Handig als je buiten wil zitten met goed weer. Men kan het tafelblad van de zitgroep tot een smal blad dicht klappen wat comfortabeler is voor de reizigers op de zitbank tijdens de rit. Aan LED ’s geen te kort, zelfs gaat er licht branden in de bovenkasten als het deurtje open gaat. Rond het venster aan de zitgroep is een extra bekleding wat voor een chique afwerking zorgt. Niet alleen het zichtbare is een luxe de fabrikant heeft ook aan de winterkampeerders gedacht en heeft de wanden vloer en dak met de beste isolatie materialen geïsoleerd. Gelijktijdig is de verswatertank mee beschermd tegen de koude en een beetje verwarmd.

    De ontwerpers van Eura Mobil hebben hun best gedaan om hun eerste reeks camperbussen een bijzonder knap interieur mee te geven. Langs buiten heeft hij nog zijn elegante vorm niettegenstaande er toch een hefbed tegen het plafond hangt. Hier en daar zijn enkele spitsvondigheden van de fabrikant ingebouwd. Afwerking en kwalitatief goede  materialen zijn de bekende eigenschappen van Eura Mobil.

    Voor de V 635 HB zal men afhankelijk van de opties toch een 62.000 euro, op tafel moeten leggen.

    Technische gegevens

    Basis voertuig  Fiat Ducato

                                120 pk turbo diesel

                                6 gang versnellingsbak

    L X B X H         6,36 x 2,05 x 2,65 m

    Hefbed      1,98/1,83 x 1,86 m       

    Stahoogte                1,89 m

    Gewicht rijklaar    3.065 kg

    MTM                         3.500 kg

    Meer info: www.euramobil.de

     

     

     

     

     

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pas op voor inbrekers

    RV beveiliging: hoe maak je je camper inbraakbestendig

    Wie zijn eerste campervakantie plant, heeft meestal een heleboel vragen: Hoe veilig is kamperen? Wat is de veiligste camper? En ook: Hoe bescherm ik mijn camper? Veiligheid is immers een belangrijke factor om u een perfecte en ontspannen vakantie te bezorgen. In dit artikel wijzen wij u op de belangrijkste accessoires, tips over hoe u zich moet gedragen en maatregelen die zorgen voor nog meer veiligheid op campervakantie. Te beginnen met het kiezen van de juiste parkeerplaats, over optioneel verkrijgbare sloten en veiligheidsvoorzieningen, tot preventieve tips om pech en schade aan bagage te voorkomen.

    1. Hoe veilig is het reizen met een camper?

    Vakantie met een camper of caravan is het summum van vrijheid: gewoon gaan waar de reislust je brengt en doen waar je zin in hebt. En ook al voel je je in de camper net zo op je gemak als binnen je eigen vier muren, hij is minder inbraakveilig in vergelijking met een permanent gebouw. Daarom is veiligheid altijd een issue als je op reis gaat. Zeker als u naar afgelegen plaatsen reist of uw camper gebruikt als basiskamp voor uitgebreide excursies. Natuurlijk speelt ook de reisbestemming een doorslaggevende rol. Op de website van de overheid kunt u nagaan hoe veilig uw reisbestemming is, want op sommige plaatsen is het belangrijker dan op andere om de camper inbraakwerend te maken.

    2. Algemene veiligheidstips

    Veilig parkeren:
    Uw camper veilig houden

    Bij het parkeren heeft u de meeste veiligheid als u uw camper op officiële campings en standplaatsen parkeert. Dit zijn meestal omheinde terreinen die bewaakt worden door beveiligingspersoneel. Uw camper kan daar ook zonder inbraakbeveiliging worden geparkeerd.

    De situatie is anders wanneer u tussenstops maakt op openbare plaatsen of wanneer u in de natuur bent. De regel hier is: vertrouw op uw instinct. Uw onderbuikgevoel zal u een vooroordeel geven over hoe veilig u zich in uw omgeving kunt voelen. Ben je bijvoorbeeld omringd door andere kampeerders? Dan kunt u hen vragen een oogje op uw camper te houden terwijl u weg bent.

    Inbraken zijn minder waarschijnlijk op drukke plaatsen dan op stopplaatsen en parkeerplaatsen van supermarkten waar alleen doorgaand verkeer is. Beschouw de veiligheid van uw camper niet als een gegeven, parkeer zo dat u snel wegrijden als er iets gebeurt en haal uw ogen niet van uw voertuig als u een slecht gevoel hebt. Als u dat wel doet, moet u uw camper beveiligen tegen inbraak.

    Meer tips voor de veiligheid van uw camper

    • Verberg waardevolle spullen
    • Als u het voertuig verlaat, sluit het dan af en neem de sleutel mee
    • Sluit af voordat u naar bed gaat
    • Laat geen autopapieren achter in de camper

    3. Beveiliging van uw camper tegen inbraak:
    Zo gaat het in zijn werk

    Iedereen die zich bezighoudt met de veiligheid van zijn camper komt meestal tot de conclusie: deuren en ramen zijn de eerste keuze voor inbrekers en dieven als ze zich toegang willen verschaffen tot het voertuig. Daarom is het zinvol om na te denken over extra deur- en raamsloten voor campers.

    Beveilig de woondeur met extra deursloten

    Het moge duidelijk zijn dat de opbouw van een camper minder stevig is dan die van de bestuurderscabine. Daarom moet u de toegangsdeur extra beveiligen. Een gebruikelijke manier om uw camperdeur te beveiligen is met extra deursloten. Deze worden aan de binnenkant gemonteerd en ook van binnenuit vergrendeld. Daarom zijn ze bijzonder geschikt als u 's nachts extra veiligheid in de camper wilt.

    Overeenkomstige sloten kunnen op alle deuren van uw voertuig worden gebruikt. Want ook achterste garagekleppen en bergruimtekleppen zijn camperdeuren die u kunt en moet beveiligen. Een doe-het-zelfmethode voor het beveiligen van camperdeuren in de cabine is het spannen van een ratelband tussen beide deuren. Het nadeel van deze methode is dat bij een poging tot inbraak, sloten en ramen beschadigd kunnen raken door de krachten die er op werken.

    HYMER alarmsysteem anti-inbraaksysteem - misdaadpreventie

    Het HYMER BKS-slot biedt u extra veiligheid voor uw camper. Het is verkrijgbaar met een enkele of dubbele vergrendeling en kan eenvoudig achteraf op veel van onze modellen worden gemonteerd.

    Met het innovatieve anti-inbraaksysteem slaapt u veilig en ontspannen. Dankzij visuele en akoestische signalen die door een bewegingssensor worden geactiveerd, schrikt het indringers af voordat ze zich toegang tot de camper kunnen verschaffen.

    Wat moet u beveiligen tegen inbrekers?

    •  Laptops/tablets
    •  Smartphones
    •  Geld
    •  Creditkaarten
    •  ID-kaarten
    •  Sleutels
    •  Camera's
    •  Voertuigdocumenten
    •  Juwelen
    •  Belangrijke reisdocumenten

    Houd inbrekers weg met raamsloten

    Onze HYMER campers zijn standaard uitgerust met uiterst stabiele kaderramen, die een betere inbraakbeveiliging bieden dan gordijnramen. Mocht dit bij uw camper niet het geval zijn, dan beloven raamsloten veiligheid in de camper. Dit zijn meestal extra stangen die van binnenuit zo worden bevestigd dat de ramen van buitenaf niet kunnen worden geopend.

    U kunt de ramen van uw camper ook beveiligen door er "veiligheidsprofielen" aan te bevestigen. Dit is een rails die ervoor zorgt dat het raam niet kan worden opengeprikt, zelfs niet als er geweld wordt gebruikt. Met de juiste voorzieningen kunt u de ramen van uw camper dus extra beveiligen tegen inbraak.

    Beveilig de camper met een alarmsysteem

    Als u ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch nog meer veiligheid in de camper wilt, is een alarmsysteem de juiste keuze. Afhankelijk van welk systeem u kiest, schrikt een alarmsysteem dieven en inbrekers af of informeert het u als eigenaar over de inbraak.

    In het eerste geval zorgt een akoestisch of visueel signaal ervoor dat de dief wordt afgeschrikt en, idealiter, wegloopt in plaats van uw waardevolle spullen mee te nemen. De andere oplossing kan een GSM-unit gebruiken om informatie over de inbraak rechtstreeks naar uw smartphone te sturen, zodat u onmiddellijk op de hoogte bent van de inbraak en de politie kunt inlichten.

    4. Bescherm kostbaarheden:
    met kluizen, brandkasten en schuilplaatsen, 
    Camperkluizen en safes

    Het is het veiligst als u uw waardevolle spullen bij u draagt. Maar dat is niet altijd mogelijk, zeker niet op een ontspannende of actieve vakantie. Als u iets waardevols in uw camper moet achterlaten, kunt u extra beveiliging toevoegen met een camperkluis.

    Er zijn twee categorieën van camperkluizen: de eerste dient als een bewaarplaats voor kleinere waardevolle spullen en ervoor te zorgen dat dieven niet eens op het idee komen om in te breken. In de meeste gevallen gaat het om onopvallende dummy's van bijvoorbeeld soep- of drankblikjes.

    Voor grotere kostbaarheden worden permanent geïnstalleerde kluizen aanbevolen. Dit zijn massieve, afsluitbare metalen kluizen die niet gestolen kunnen worden en zo de veiligheid in de camper garanderen. Afhankelijk van het model bieden wij dergelijke kluizen als optionele extra’s vanuit de fabriek aan. U kunt kiezen uit kluizen met een sleutel- of cijferslot. Kiest u voor een model zonder cijferslot, bedenk dan: u moet ook de sleutel van de kluis bewaren of verstoppen.

    5. Diefstal voorkomen of opsporen

    Hoe vaak worden campers gestolen? Dat campers helemaal in zijn, blijkt niet alleen uit het enthousiasme voor de vakantievorm en de goede verkoopcijfers in de branche, maar helaas ook uit de diefstalstatistieken van campers. De diefstal van campers en andere kampeermiddelen is van 2019 tot 2020 met 8,7 procent gestegen. U kunt gebruik maken van startonderbrekers of GPS-trackers om te voorkomen dat u het slachtoffer wordt van diefstal.

    Meer info: www.hymer.com.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als je dorst hebt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Webasto extra warmte in kampeerauto's

    Webasto Range Plus:

    Extra verwarming zorgt voor warmte in kampeerauto’s

     Een achteraf gemonteerde dieselluchtverwarmer van Webasto zorgt in de koude maanden voor een actieradius tot 35 procent in elektrisch aangedreven bestelwagens. Het zorgt ook voor aangename temperaturen voor passagiers en iedereen die voor het werk afhankelijk is van een warme auto.

     Retrofit-oplossing voor e-vans: Range Plus van Webasto inclusief luchtverwarmer op brandstof en tank van 8 liter. U kunt hier afbeeldingen in hoge resolutie vinden om te downloaden.

    Gilching – 15 maart 2022 – Ondanks nieuwe generaties batterijen en batterijbeheersystemen, verkort het verwarmen van het interieur van elektrische voertuigen wanneer de buitentemperatuur koud is, het bereik van een batterijlading tot 35 procent. Daarnaast ontsnapt de warmte, afhankelijk van het toepassingsgebied van een bestelwagen, keer op keer door frequente deuropeningen, bijvoorbeeld bij personenvervoer of pakketdiensten. Bovendien zorgen de raamoppervlakken ervoor dat voertuigen snel kunnen afkoelen. Het transport van temperatuurgevoelige goederen vereist ook een betrouwbaar constante omgevingstemperatuur, die energie vereist om de transportruimte te verwarmen.

    Door het achteraf uitrusten van het Range Plus-systeem van Webasto een op brandstof werkende Air Top 2000 STC luchtverwarmer plus tank wordt de belasting van de stroomverwarmer van het voertuig aanzienlijk verminderd. Er wordt extra thermische energie in het voertuigsysteem gebracht, zodat de aandrijfbatterij met zijn volledige capaciteit beschikbaar is voor de maximale actieradius van het elektrische voertuig.

    Baanbrekende oplossing voor de eVito van Mercedes-Benz

    "Het eerste dat we besloten, was een ombouwset voor een Mercedes-Benz eVito/EQV, omdat deze in Duitsland heel vaak wordt gebruikt voor de toepassingsgebieden waarvoor onze verwarmingsoplossing is bedoeld", legt Uwe Trettin uit, hoofd applicatieontwikkeling bij Webasto. “Iedereen die besluit een elektrische auto aan te schaffen, kan hiervan profiteren, maar kan of wil niet zonder de veiligheid en het comfort van permanent betrouwbare warmte met een maximale actieradius. Dat geldt vooral voor zogenaamde 'minibusjes' voor het vervoer van patiënten, scholieren of luchthaven- en hotelgasten, maar ook voor bestelwagens die tevens werkplek zijn voor pakketbezorgers, verkeersregelaars of servicemonteurs".

    Als het voertuig tevens een werkplaats is, gelden speciale regels. De Duitse Sociale Ongevallenverzekering e.V. (DGUV) schrijft in haar informatie 215-530, "Airconditioning in het voertuig": "In de winter moet het mogelijk zijn om in normale kleding te rijden. Zware jassen, handschoenen en sjaals kunnen het rijden belemmeren en de effectiviteit van de veiligheidsgordel verminderen. Met Range Plus kan een geparkeerd voertuig ook zonder laadaansluiting worden voorverwarmd, terwijl de luchtverwarmer de temperatuur tijdens het rijden op peil houdt.

    Eenvoudig achteraf inbouwen

    Met het nieuw ontwikkelde systeem kunnen de 1.000 gecertificeerde Webasto-partnerwerkplaatsen de retrofit zonder verdere training uitvoeren. De installatie duurt ongeveer tien uur en kost ongeveer 3.200 euro inclusief alle onderdelen. De tank bevat acht liter brandstof, wat voldoende is voor een opwarmtijd van ca. 40 uur bij volledige belasting, afhankelijk van het weer, de comfortabele temperatuur en het voertuiggebruik zelfs langer.

    Het retrofitsysteem kan worden ontworpen voor personenauto's (12V), maar ook voor vrachtwagensystemen (24V). De kachel wordt tussen de voor- en achteras gemonteerd. Bij een verbrandingsmotor zou hier het uitlaatsysteem komen te zitten. Afhankelijk van de voertuigtoepassing kan de verwarming worden geïnstalleerd in de modus verse lucht of recirculatie. Bij de laatste variant zuigt het apparaat circulerende lucht uit de kofferbak binnen in het voertuig zodat de voorverwarmde lucht energiezuinig kan worden gebruikt en het apparaat eerder in stand-by kan gaan. De warme lucht wordt vervolgens in de voetenruimte verdeeld. De verwarming krijgt de benodigde stroom van de startaccu van het voertuig, die regelmatig wordt opgeladen door de hoogspanningsaccu.

    Voor de tankvulhals is een zijwandopening gemaakt op het punt waar de drinkwater- en walstroomaansluitingen bedoeld zijn voor de "Marco Polo" camperversie van de Mercedes-Benz Vito. Hierdoor zit de tankdop niet in de weg van de schuifdeur. U kunt diesel of – indien beschikbaar – gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO) tanken.

    De veelzijdige ThermoConnect-app of het in het voertuig te installeren MultiControl-bedieningspaneel zijn naar behoefte beschikbaar voor bediening.

    Overal veilig

    De aanvraag is goedgekeurd door een deskundige van een keuringsorganisatie conform artikel 21 van de Regeling Vergunningen wegverkeer (StVZO). Zo werd er gelet op de stabiliteit bij een ongeval of het kantelen van het voertuig. Op basis van dit voorbeeldrapport wordt voor elke retrofit een eenvoudige eindcontrole uitgevoerd

    Meer info www.webasto-group.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    13-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuws voor 2022

    Enkele nieuwtjes voor dit jaar

    Weinsberg  RM 60

    CaraCore en CaraHome.

    De integrale en de alkoofversies van Weinsberg werden lichter gebouwd ten voordele van de lading. Gelijktijdig hebben de ontwerpers de interieurs opgefrist.

    Tot zelfs 30% meer lading belooft de fabrikant voor de superlichte types van de reeksen CaraCore en CaraHome. Hij kon dit verwezenlijke door een lichtere zitconstructie te maken en lichtbouwplaten voor de meubelen te gebruiken. Door de gegolfde kernstructuur zal de opbouw even stabiel zijn. Kunstbladveren reduceren het gewicht van het chassis. Noch wat puzzelen met de lithium batterijen zodat alles samen redelijk wat minder kilo's materiaal aan de kampeerauto's gebruikt werden. Deze nieuwe lichte modellen hebben een 52 mm dikke bodemplaat met waterafstotende XPS isolering. Als nieuw superlicht type voor 2022 wordt de CaraCore 700 MEG met enkele bedden boven de garage, net zoals de alkoof CaraHome 650 DG met dubbel bed achterin boven de garage aangeboden. We zullen andere indelingen met bedden variante vinden zoals in de CaraHome 650 MEG. Het interieur van de reeksen krijgt een andser uitzicht met de nieuwe bovenkasten en deuren zonder handgreep, maar met een drukknop sluiting.

    Voor de integrale CaraCore van Weinsberg bedachten de ontwerpers verbeterde gasfleskasten. De flessen staan nu naast elkaar en zijn gemakkelijker om te wisselen.

    Voor alle kampeerauto's van het merk wordt de pas vernieuwde Fiat Ducto gebruikt. Eveneens kunnen de klanten voor iedere Weinsberg kampeerauto het Truma iNet-X-Systeem bestellen. Vanaf het controle paneel of een smartphone-app kan de Truma, de Alde verwarming en de Dometic luchtkoeler bedient worden.  Dat is nog niet alles want het kleurige aanraakscherm geeft de binnen en buitentemperatuur aan, ook de stand van het verswater, gas dat nog in de fles is en de lading van de batterijen.

    meer info: www.weinsberg.com

     ============================================================

    Sun Living  (Adria)

    Het Sloveense dochtermerk van Adria laat zich niet onbetuigd en brengt zowel vernieuwingen van de halfintegralen als bij de camperbussen.

    Sunliving bouwt zijn gamma uit met een nieuwe smalle halfintegrale. Het is de 6,79 m lange C65SL op Fiat Ducato of op Citroen Jumper met verlaagd chassis. Achterin zijn verhoogde 0,8 m brede verhoogde bedden, die men tot 2 m breed kan samenvoegen. Vanzelfsprekend is daaronder een groot bergvak. Een ruime badkamer met afzonderlijke douche, een rechte keuken met kookvuren op een rijtje, een lange zitbank met aan de overkant nog een vergelijkbare zitbank maken het meubilair uit.

    Er is ook wat nieuws te vertellen over de 'gewone' halfintegrale. De 7 m lange Sun Living S70SL zal de reeks aanvullen. De indeling is identiek aan de C65SL. In de S klasse is nu een 1,9 x 1,25 m groot hefbed aan boord. Opmerkelijk is de tot 140 l vergrootte koelkast, in vorige modellen hadden die slechts 83 l inhoud.

    De camperbus reeks V wordt voor 2022 aangevuld met de V55SP en de V65XL. De kleinste de V55SP met een lengte van 5,44 m heeft achterin een hefbed van 1,95 x 1,45 m. Voor de 6,36 m lange V65XL met een super hoog dak heeft men een in de hoogte verstelbaar hefbed bedacht en achterin lange zitbanken.

    De prijzen beginnen vanaf 40.000 euro

    inlichtingen www.sun-living.com

    ==============================================================

    Pilote RM 54

    De Franse fabrikant van de Pilote kampeerauto's lanceert voor volgend modellenjaar de hanfinterale P696U met een enorme u-zitgroep en de camperbus V633M met een super hoog dak om moderne fiesen in de garage gemakkelijker te kunnen meevoeren.

    In het algemeen is er in een 7 m lange halfintegraal niet  veel levensruimte. In de nieuw voorgestelde 9696U neemt het vastbed geen plaats in, in de plaats is er een ruime U-zitgroep met een panoramisch uitzicht. De sofa achter de passagierszit is 2 m lang, de tafel kan opklappen. Aan de sofa achter de chauffeur zijn veiligheidsgordels voor 2 personen, één kan in de rijrichting zitten. Boven de U-zitgroep achterin hangt het elektrisch verstelbaar hefbed van 2 x 1,6 mvgroot dat nog niet was opgevallen.Twee slapers zullen er zeker van genieten. Nog  een knap stukje is de badkamer direct achter de stuurcabine. Ze is afsluitbaar met schuifdeuren, waardoor zelfs een kleedkamer ontstaat, direct bij de kleerkast. Het nadeel van deze indeling is dat er minder kasten zijn om bagage te bergen. Fietsen moeten achteraan op de drager. Als basisvoertuig deed Pilote beroep op Fiat Ducato.

    De nieuwste bezienswaardige Pilote camperbus is de V633M met een lengte van 6,36 m. Fiat Ducato bestelwagens van die lengte worden veel gebruikt om om te bouwen tot een campeerbus. Met een extra verhoogd dak  tot 2,79 m ziet men er niet veel rijden. Achterin kan het langs dubbelbed  met een elektrische bediening hoog opgetrokken worden. Onderaan heeft men dan een garage of bergruimte van zo meer eventjes 1,85 m hoog. Voor de nacht kan je het bed laten zakken tot er genoeg hoogte overblijft voor de moderne fietsen met een hoog stuur. Vooraan is vanzelfsprekend veel stahoogte en kan men hoge bovenkasten installeren. Heel  die constructie heeft wel wat invloed op de stabiliteit bij zijwind en in de bochten. Een beetje opletten is dus de boodschap.

    info www.pilote.com

     =================================================================

    Morelo RM 78

    Voor enkele jaren nam Morelo zijn alkoof types uit productie. Wegens de huidige grote vraag naar alle soorten kamperauto's bouwde de fabrikant voor 2022 een reeks luxe alkoof modellen op Iveco Daily.

    Dat een alkoof type niet altijd een goedkope familie wagen hoeft te zijn bewijst Morelo met de luxe Palace types. In het aanbod voor volgend jaar zitten vijf indelingen die allen net geen 5 ton op de weegschaal zetten. Drie ervan hebben een garage voor een brommer de andere zijn voor fietsen. Boven de garages vinden de zwervers ofwel 2 enkele bedden, een eilandbed of een prachtige U-zitgroep.

    In het voorlopig beperkt aantal kampeerauto's wordt het uitrustings pakket ComeBack vanaf fabriek ingebouwd. Dat kan een verschil van rond de 40.000 euro uitmaken. Tot het pakket behoren een 210 Pk sterke turbodiesel met 8 traps Wandlerautomaat, een rijveiligheidspakket en lithium batterijen.

    Om u een idee te geven de Palace A94L kost met het Comeback pakket rond de 255.000 euro

    Meer informatie: www.morelo-reisemobile.de

    ==================================================================

    Frankia 2122

    De halfintegrale NEO rolt het nieuwe jaar binnen met een compact dwarsbed interieur en als speciaal model Black Line. De grote integrale Titan Next werd beter uitgerust.

    De Frankia Neo Behoort tot de lichtste halfintegralen op Mercedes Sprinter van de kampeerauto markt. Met iets minder dan 3 ton rijklaar gewicht kan hij nog 500 kg laden om binnen de gewichtgrens van 3,5 ton te blijven. De vorig jaar voorgestelde indeling met enkele bedden GDK  heeft nu een dwarsbed. De Neo BD is nu 6,82 m lang, 17 cm korter als het type met enkele bedden. Daarmee kon men zelfs nog 20 kg gewicht uitsparen. Volgens de fabrikant weegt hij nu welgeteld 2.956 kg in rijklare toestand. Het dwarsbed is 2,03 x 1,4 m groot. Voor lange gebruikers dus geen probleem om lekker gestrekt te slapen. De indeling met dwarsbedden is ten voordelen van de zitgroep in de Neo BD. Hij heeft een L-zitbank en tafel op centrale poot, daarbij nog een ruime zijzit. Ook de keuken deel de in de winst en werd iets breder. De Neo GD met enkele bedden, kleinere keuken en zijzit worden niet meer gemaakt.

    Naast de Neo standaard versie stelt Frankia de Neo Black Line voor. Langs buiten is hij herkenbaar aan de zwart gelakeerde stuurcabine en de zwarte decorstukken op de wanden van het koetswerk. voor het interieur is meer houtdecor gebruikt, speciale kussen bekledingen en als uitzonderlijk model een omvangrijke uitrusting waaronder het Mercedes multimedia systeem, navigatie toestel, achteruitrij camera en zonnepanelen.

    Schakelen we even over van klein naar groot met de integrale Titan Next gebouwd op Fiat Ducato cmet AL-KO chassis en dubbele as. Hij wordt zoveel mogelijke als autark voertuig uitgerust. zo kreeg hij het nieuwe Indutoilet systeem van Thetford en moet de fäcaliën tank veel minder geledigd worden. Zonnepanelen en de lithium batterij maken hem minder afhankelijk van het stroomnet.

    Voor de 7,86 m lange Titan Next met enkele bedden zijzitbanken in de zitgroep moet men toch minstens 150.000 euro op tafel leggen

    Meer info www.frankia.com

     ===============================================================

    Adria 2122

    De ontwerpers van Adria hebben zeker niet stil gezeten. zo is al zeker de Sonic al flink opgewaardeerd. Hij kreeg een totaal nieuw interieur, met meer uitrusting inclusief de Mach-Digital-App voor op afstand gestuurde brandstof controle via de Smarphone. Nieuw in het programma is de 7,5 m lange Sonic 700 DL met zitbanken langs de zijkanten van de zitgroep, achterin zijn enkele bedden en vooraan een hefbed. Deze luxe zwerfauto's hebben een Fiat Ducato basisvoertuig met verlaagd chassis met verwarmde dubbele bodem die als technische ruimte wordt benut.

    Voor de Coral en de Matrix reeksen heeft men een beter gestroomlijnd koetswerk bedacht. Het ergonomisch interieur zal bij veel kampeerders zeker in de smaak vallen. Daarbij krijgen de halfintegrale typen 650 SL met halve zitgroep een lange zitbank enkele bedden en hefbed zoals de 650 DL met zitbanken tegen de zijwanden in de zitgroep plus een speciaal aangeboden uitrustingspakket.

    Ook camperbussen bleven niet in de kou staan. De Twin Sports met hefdak komt op de nieuwe Fiat Ducato te voorschijn, de Citroen Jumper gebruikt voor de Axess typen bekomen 3 nieuwe indelingen. De Twin Sports 640 SG pronkt met een nieuw bedsysteem. De 0,80 m brede bedden laten zich volledig tegen de wand omhoog klappen. Zo onstaat gedurende de verplaatsingen een enorme laadruimte of garage. De bovenkasten zijn vervangen door sterke waterdichte tassen die je kan afnemen en thuis in - zen uitladen. De Twin Sports 600 SPB is achterin uitgerust met met een elektrisch verstelbaar hefbed. De Twin Sports met achterin de klassieke bedden hebben nu weg klapbare lattenbodems. De bedden in het dakbed zijn 2,O x 1,05 m groot terwijl de zithoogte er 1,05 m bedraagt.

    De prijzen beginnen ongeveer bij de 54.000 euro..

    Meer informatie www.adria-mobil.com

    =================================================================


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!