De halfintegrale Profila’s van Eura Mobil krijgen voor het nieuwe modellenjaar 2024 een volledig nieuw interieur met aangepaste naam: “Natural Heritage”
Chroom en glanzende oppervlakken werden over boord gezwierd en kunstig vervangen door natuurdecor. Die tekening noemt de fabrikant “Natural Heritage”
Eura Mobil combineert nu de bovenkastdeuren in licht pijn hout en donker notenboom decor voor de meubelwanden. De keuken bekomt een glad poliert leisteen optiek dat goed harmonieert met de grijze vloerbekleding. De wandbekledingen herinneren aan filz. Voor de kussens van de zitgroep gebruikte men Cord-Stoff, een product dat men zelden gebruikt in kampeerauto’s. De handgrepen van de kastdeuren zijn in metaal optiek. Met deze grondige veranderingen heeft het interieur van de Profila 726 een modern en gemoedelijk uitzicht. Of deze grondige wijziging van kleur en materiaal het publiek zal bekoren moet de toekomst uitwijzen. De drie indelingen zijn niet nieuw, maar waren al in een andere uitvoering te koop. De ongeveer 7 m lange PT 696 EB heeft enkele bedden en een L-zitgroep met zijzitbanken. Bij de andere zijn de verschillen achteraan te zien. In de PT 726 QF is een eilandbed geïnstalleerd. De PT 676 EB heeft wat langere bedden ten koste van de keuken. Als optie kan men een hefbed laten installeren boven de zitgroep en kunnen 2 zwerver meer mee. Voor de korte PT 696 E moet u ongeveer 92.000 euro voorzien en voor de langere type een 3.000 euro meer
%%%FOTO2%%%
Technische gegevens
Basisvoertuig Mercedes Benz Sprinter met laag chassis
Motor: 150 pk turbo diesel
MTM: 3.500/4.500 kg
Afmetingen L X B X H : 7,44 x 2,32 x 2,92 m
Meer info: euramobil.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-12-2023
Zwieren tussen de bomen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Vakantie aan het water
Droomvakantie voor de deur
Van Hohenlohe tot het Bodenmeer: ongeveer 150 exposanten presenteren op CMT het brede scala aan reismogelijkheden in Baden-Württemberg
Van de heuvels van de regio Hohenlohe in het noordoosten, tot de bruisende hoofdstad van de deelstaat, tot de schilderachtige Schwäbische zee, het Bodenmeer: Baden-Württemberg is veelzijdig en biedt talloze mooie ervaringen. Bezoekers van CMT kunnen ervaren hoe opwindend de staat is als vakantieregio. Van 13 tot 21 januari zullen ongeveer 150 exposanten uit Baden-Württemberg in de Oskar Lapp-hal (hal 6) op indrukwekkende wijze laten zien dat je niet ver hoeft te reizen om een droomvakantie te vinden.
De afwisselende landschappen met hun indrukwekkende uitzichten zijn een paradijs voor alle fiets- en wandelliefhebbers. De talloze routes maken de weg vrij voor bekende klassiekers en nieuwe hoogtepunten te voet of met de fiets tussen de keurvorstelijke Palts en de Breisgau. Als u in de voetsporen van de Romeinen wilt treden op de Limes-wandelroute of op pelgrimstocht wilt gaan op de Frankisch-Schwäbische Jakobsweg, komt u in het zuiden aan uw trekken. Informatie over de talrijke mogelijkheden voor een actieve vakantie in het zuiden vindt u bij het CMT.
Een uitstapje voor het hele gezin Ook voor gezinnen is er veel te ontdekken. De verscheidenheid aan gevarieerde excursiebestemmingen zoals de Schwäbische Albgrot Erlebwel, een zeppelintocht op het Bodenmeer of pretparken zoals het Schwabenpark of Tripsdrill maken een vakantie met kinderen tot een onvergetelijke ervaring. De stands van de exposanten in de Oskar Lapp-hal (hal 6) van de CMT-vakantiebeurs weerspiegelen het brede scala aan vakantiemogelijkheden in het zuidwesten en zijn gericht op alle leeftijden, weersomstandigheden en gezinstypes. Dankzij dit brede aanbod is de deelstaat Baden-Württemberg bekroond met het kwaliteitskeurmerk "gezinsvakantie", dat bijzonder gezinsvriendelijke vakantiebestemmingen onderscheidt.
Laat je gedachten de vrije loop Het grote aanbod aan kuuroorden en kuuroorden maakt Baden-Württemberg tot het nummer één kuuroord van Duitsland. Van de kuuroorden van de Schwäbische Alb zoals Bad Ditzenbach tot de thermale baden van Stuttgart in de hoofdstad van de deelstaat, tot het kuuroord Bad Peterstal-Griesbach in het Zwarte Woud, geïnteresseerden kunnen ter plaatse op de vakantiebeurs meer te weten komen over de vele wellnessmogelijkheden in het "waterrijk van het zuiden".
Baden-Württemberg staat niet alleen landelijk bekend om zijn kuuroorden, maar ook om zijn topgastronomie. Zwabische specialiteiten zoals Maultaschen of Spätzle zijn al lang geen geheime tips meer. Het wijnzuiden met twee van de beste wijnregio's van Duitsland zal zich op de beurs presenteren met prachtige alledaagse wijnen en luxe topwijnen. Geïnteresseerden kunnen bijvoorbeeld een klein voorproefje krijgen van de bekroonde wijnen op de stand van Weingärtner Esslingen op de vakantiebeurs.
Culturele hoogtepunten in het zuiden Op de CMT presenteert het Zuiden zich ook met al zijn culturele hoogtepunten. Daartoe behoren historische gebouwen zoals kasteel Hohenzollern, kleurrijke tuinen zoals die van de Staatstuinshow 2024 in Wangen im Allgäu, of de Porsche- en Mercedes-automobielmusea van de stad Stuttgart. Andere culturele hoogtepunten in het komende jaar zijn de wedstrijden van het Europees kampioenschap voetbal in Stuttgart, de Ornamenta 2024 en de viering ter gelegenheid van het 1300-jarig bestaan van het UNESCO-werelderfgoed Klosterinsel Reichenau.
Tourismus Marketing GmbH Baden-Württemberg (TMBW) is met een gezamenlijke stand vertegenwoordigd op de CMT. Andreas Braun, directeur van TMBW, kijkt uit naar de komende vakantiebeurs: "We kijken er erg naar uit om de deelstaat Baden-Württemberg met al zijn mooie facetten op CMT te presenteren. Het zuiden biedt veel bijzondere excursiemogelijkheden en unieke momenten – er is hier gegarandeerd voor elk wat wils."
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Vakantie aan het water
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-12-2023
Een knappe nieuwe Pösll
Een knappe nieuwe Pössl Shine”640”
Als je de Shine “640” binnen stapt is de eerste indruk “wauw”. Zeker als de lichtjes branden is het er gezellig wonen.
Pössl is gespecialiseerd in het ombouwen van bestelwagens. Ik herinner mij hun eerste eenvoudig omgebouwde kampeerauto. Dat evolueerde tot de nu prachtige interieurs die niet, buiten de afmetingen, moeten onderdoen voor een prachtige halfintegraal of integraal.
Het witte blinkend koetswerk is buiten enkele afwisselende decoratie lijnen gelijk aan veel andere 6,36 m lange Fiat Ducato’s of deze wagen met een Citroën uitrusting. Shine “640” heeft 4 vensters achteraan rond de bedden. Aan de schuifdeur is een brede elektrisch bediende opstap. De schuifdeur sluit zeer zacht met hulp van het soflock systeem. Een hordeur belet dat steek en bijtbeesten zich toegang tot het interieur verschaffen. Vensters en service luik voor de wc cassette zijn omlijnd met zwarte kaders. Stroom aansluiting, watervuldop zijn eveneens in het zwart wat een mooi contrast geeft met de witte opbouw. De grote achteruitkijkspiegels zijn verwarmd. Boven de schuifdeur is een streep LED lichtjes over de volle breedte. Bij regenweer of te veel zon kan je de luifel open stellen. Dat is wel een optie.
Via de 63 cm brede opstap is vlak voor de zitgroep, die prima geschikt is voor een koppel. Door een mobiel deel van het tafelblad uit te draaien kan men met drie en met wat inschikkelijkheid met vier rond de tafel zitten. Het tafelblad steunt op één poot en aan de wand gehouden met een metalen profiel dat het mogelijk maakt het tafelblad naar voor of naar achter te schuiven. Samen met de draaibare luxe cabinezetels uitgerust met veiligheidsgordels en kopsteunen plus de zitbank met dezelfde uitrusting kan men met z’n vieren in de rijrichting zitten. Onder de tafel is een gemakkelijk bereikbare koffer. Om het chique en modern te maken is rond het venster van de zitgroep een zwarte kunststof kader met een onrechtstreekse verlichting. Trouwens veel grijze kleuren, lichte wanden en een donkere vloer in parkettekening geven de Shine “640” een modern uitzicht. Onder de bovenkast hangen piepkleine verschuifbare lichtjes. Met de streep licht boven en onder de bovenkastdeur is ze leuk afgeboord. De kast is redelijk groot en heeft zelfs een stootrand die belet dat er iets uitvalt bij het openen van de deur. Veel licht en lucht kan door het dakluik naar binnen. Winter sporters hoeven zich geen zorgen te maken een Truma C 4 op gas, gecombineerd met warmluchtslangen sturen de warmte door heel het interieur.
De keukenblok is knap afgewerkt zoals trouwens heel het meubilair dat duidelijk de stempel van een goed vakmanschap uitstraalt. Zoals bijna overal staat de keuken langs de kant van de schuifdeur en is zomaar eventjes 1,43 m breed en 0,5 m diep. Aan de kop staat een 84 l Dometic compressor koelkast met links en rechts open draaiende deuren. De inhoud is zowel langs binnen en buiten eenvoudig bereikbaar. Er boven een 40 x 50 cm groot werkblad dat deel uitmaak van het aanrecht. Zeer praktisch is het 30 x 40 cm groot opklapblad vooraan van het aanrecht. In het aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking en de spoelbak in één roestvrij stalen bak verwerkt. Onderaan zijn drie zelf sluitende laden met er naast nog een kast. Plaats genoeg voor het keuken gerief van de zwervers. Rechts van het aanrecht is nog een stuk werkblad, tegen de wand zijn 2 kruidenschapjes. De bovenkast verlicht met strepen licht loopt helemaal tot tegen de achterdeur wat het interieur een lange indruk geeft. Onder de kast zijn open legplanken met stootrand, Handig voor kleine zaken die men snel bij de hand wil hebben.
Badkamer
Het is bijna een plezier om zich te wassen of te douchen in de schitterende natte cel. Ze is volledig in het wit met hier en daar zwarte elementen. Op het draaibaar paneel zijn een leuk kommetje met een knappe waterkraan en een spiegel gemonteerd. Samen kunnen ze over het draaibaar wc wentelen en vormt een douchecabine ruim genoeg om er zich gemakkelijk in te bewegen. In de douchebak zijn twee aflopen. Een lamellen schuifdeur sluit de douche zorgvuldig af.
Wat hier opvalt zijn de rondom verlichte bovenkasten met onderaan kleine verschuifbare lichtjes. Twee enkele bedden met comfortabele 10 cm dikke matrassen nodigen de zwervers uit tot zalige nachten. Een deel van het langste bed kan aan het voeteneinde omhoog klappen matras en lattenbodem zijn er voor aangepast. Een kleerkast met buis om kleren aan te hangen komt te voorschijn. De inhoud is alleen langs boven bereikbaar. Aan de overzijde is onder het voeteinde ook een kast die via een deur bereikbaar is. Wie liever een groot bed heeft kan tussen de bedden een bijgeleverd kussen leggen. Via 2 treden die gelijktijdig bergvakken zijn kan men gemakkelijk in de bedden. Knap gevonden zijn de treden die een geheel vormen, om lange voorwerpen mee te nemen, kunnen ze eenvoudig weggenomen worden. Matrassen gedragen door lattenbodems kunnen tegen de zijwanden klappen en komt er een grote ruimte vrij om fietsen of zelfs een motor te zetten. Voldoende verankerringen zijn voorzien. Onder het linkerbed is een kast voor 2 gasflessen, verswater en afvalwater hebben hun plaats aan de overkant. Langs de 2 zijvensters, de venster in de achterdeur plus het dakluik is vast en zeker voldoende verluchting.
Samengevat.
Met de Shine “640” scoort Pösll beslist hoge punten zowel voor de kleuren combinatie, leuke verlichting, een meubilair dat stevig in mekaar zit en keurig afgewerkt is. Grote zwervers doen er best aan het bed eens te proberen. De draaibare WC staat goed opgesteld voor hen is er geen probleem met lange benen. Laat ons zeggen de Shine “640” is perfect geschikt voor een koppel. Voor een gezin met kinderen zijn tussen de vijf broeders types met een hefdak en 4 volwaardige slaapplaatsen.
Technische gegevens.
Basisvoertuig: Citroen bestelwagen
Motor: Turbo diesel 2,2 l 140 pk
Afmetingen L x B x H: 6,36 x 2,05 x 2,58 m
Stahoogte: 1,9 m
MTM: 3.500 kg
Rijklaar: 2.960 kg afhankelijk van de toebehoren.
Bedden: 1-1,9 x 0,8 m
1-1,78 x 0,8 m
Verwarming: Truma C4 op gas plus ringverwarming
Verswatertank 100 l
Vuilwatertank 110 l
Kast voor 2 gasflessen van 11 kg
Koelkast compressor 84 l
Prijs Totaal AL-IN € 70.995
Meer info. www.alphamotorhomes.be
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
14-12-2023
Comfortabel met de trein naar de CMT Stuttgart
Met een beetje planning staat niets een bezoek aan CMT in de weg
Comfortabel reizen naar de CMT ondanks bouwwerkzaamheden / S-Bahn-alternatieven en directe bussen voor beursbezoekers
Vakanties worden geassocieerd met planning: wat moet er worden ingepakt? Welke documenten zijn vereist? Of waar moet u ter plaatse rekening mee houden? Dit jaar brengt de reis naar de CMT-vakantiebeurs ook een beetje planning met zich mee. Van begin januari tot eind maart 2024 werkt Deutsche Bahn aan de spoorinfrastructuur op de Gäubahn tussen Stuttgart en Singen. Voor de bouwwerkzaamheden moeten sommige sporen in verschillende secties en perioden worden afgesloten – waaronder die naar Messe Stuttgart en dus ook naar CMT. Tijdens de beursperiode, tussen 13 en 21 januari, dienen bezoekers zich daarom voor aankomst te informeren.
Dit zijn de mogelijkheden om er met het openbaar vervoer te komen Tussen 8 januari 04.30 uur en 15 januari 04.30 uur is de lijn tussen Stuttgart-Rohr en Böblingen afgesloten voor treinverkeer. Als u van plan bent om op 13 of 14 januari 's werelds grootste openbare vakbeurs voor toerisme en vrije tijd te bezoeken, kunt u in deze periode de treinen van de S-Bahn-lijnen 2 en 3 en de U6-lijn van de Stuttgarter Straßenbahnen AG nemen. Er rijdt dit weekend een rechtstreekse bus tussen Böblingen en de luchthaven/beurs (Stuttgart Airport Busterminal).
In de verdere bouwfase, tussen 15 januari 4.30 uur en 29 januari 4.30 uur, sluit DB de S-Bahn-tunnellijn tussen Stuttgart Schwabstraße en Stuttgart-Vaihingen af. In deze periode kunnen bezoekers de CMT bereiken met de SSB U6-lijn en met de directe bus, die rijdt tussen het centraal station van Stuttgart en de luchthaven/beurs. Bovendien rijden er in het weekend (20 en 21 januari) elk half uur S-Bahn-treinen op lijn S2 tussen Stuttgart-Vaihingen en Filderstadt. Bovendien rijdt de regionale pendeltrein dit weekend twee keer per uur tussen het centraal station van Stuttgart en Vaihingen/Böblingen, in Vaihingen kunnen passagiers overstappen op de S-Bahn-lijn S2 in de richting van de luchthaven/beurs.
Realtime-informatie is beschikbaar in de reisinformatie op bahn.de, in de "DB Navigator"-app en in www.bahn.de/reiseauskunft.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een basiliek
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Nieuws bij Challenger
Challenger 384.
De Franse fabrikant had weer een geniaal idee en plaatste het achterin in de half integrale 384 dat bij een eerste blik in het interieur niet opvalt.
In de 7,29 m lange Challenger 384 zien we de overbekende indeling. Achter de stuurcabine de zitgroep met L-zitbank er boven een hefbed, daar achter een compacte keuken gevolgd door een grote natte cel over heel de breedte van het interieur en helemaal achterin een dubbel vastbed.
Het venijn zit in de staart zegt men vaak, hier echter een lumineus een idee. Het bed kan men tot een halve breedte samen schuiven. Daar onder komt een 0,85 m brede schrijftafel te voorschijn. Ze kan gebruikt worden als bureelblad of voor de kinderen als tekentafel en nog andere dingen. Aan de linkerzijde bevind zich een kleerkast. Hier kan men het deksel open klappen en de buis waaraan de kleren hangen komt automatisch mee omhoog en zo kan men gemakkelijk bij de kleren. Is het deksel gesloten kan men het gebruiken als legplank of om op te knutselen. Het multifunctioneel achterste deel kan als slaapkamer dienen, mobiel bureel of speelkamer voor de kinderen alles zo een beetje naar wens en behoefte.
Het interieur in lichte kleur en afgewisseld met enkele donkere vlakken geeft een sfeervolle indruk. Het is keurig afgewerkt, voor de avonden is een gezellig verlichting voorzien.
Als basisvoertuig voor de Challenger 384 komt de Fiat Ducato of zijn tweeling broer de Peugeot Boxer met laag chassis in aanmerking. Ze hebben beide een 140 pk sterke turbo diesel motor met 6 versnellingen. Een automatische versnellingsbak word door Peugeot niet aangeboden. De standaard uitrusting maar enkel in de Etape Edition 384 is omvangrijk. Zo is er een luchtkoeler in de stuurcabine, snelheidsregelaar, panorama dakluik, buitendeur met centrale vergrendeling en venster om enkel de voornaamste te vernoemen.
Technische gegevens
Basisvoertuig Peugeot Boxer met verlaagd cassis.
Motor: Turbo diesel 140 pk 6 versnellingen.
MTM 3.500 kg
Afmetingen. LXBXH 7,29 x 2,35 x 2,92 m.
Info: Challenger.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
11-12-2023
Slapen op het dak van de auto
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Ga eens naar de CMT van Stuttgart
CMT laat de harten van caravanfans sneller kloppen
Nieuwe producten, exclusieve voertuigen en de juiste bestemmingen op één plek
De wereld ontdekken met een caravan, kampeerauto of daktent is voor veel mensen de favoriete manier van reizen. Dit is precies de reden waarom CMT zich in januari 2024 opnieuw zal richten op het thema caravanning. "CMT is ons vlaggenschip in Stuttgart en de caravansector is de brug", zegt Alexander Ege, directeur van Trade Fairs and Events. "Alleen al zeven van de tien hallen worden bezet door exposanten met caravans. Het zal moeilijk zijn om ergens anders een uitgebreider aanbod te vinden." De CMT opent vanaf 13 januari 2024 negen dagen lang haar deuren voor vakantie- en caravanfans.
Van kampeerauto’s tot expeditievoertuigen en luxe liners In het L-Bank Forum (Hal 1) presenteren grote en bekende traditionele fabrikanten hun complete portfolio van caravans en kampeerauto’s. Als u op zoek bent naar iets meer multifunctioneel en ongebruikelijk, dan is de galerie in het L-Bank Forum (Hal 1) de juiste plek voor u. Hier presenteren exposanten indrukwekkende 4x4 langeafstands- en expeditievoertuigen. Niets staat een reis door de woestijn, door de jungle of iets dergelijks met de voertuigen in de weg.
Luxe appartementen op wielen vindt u in Hal 2. Daar presenteren fabrikanten voertuigen die aan niets ontbreken: wijnkast, complete keuken, ruime badkamer – en soms zelfs een garage voor een kleine auto. De CERATIZIT-hal (hal 3) en hal 5 zijn de thuisbasis van de bloeiende sector van gesloten bestelwagens, bestelwagens en campers. Bezoekers kunnen het hele aanbod ervaren, van kleine minicampers tot comfortabele campers. Bijzonder populair op dit moment zijn de stadscampers, kleine recreatievoertuigen met pop-up daken, die in een grote verscheidenheid aan merken te zien zijn.
De juiste accessoires voor caravanvakanties Hal 7 staat in het teken van accessoires. Talrijke exposanten bieden een grote keuze aan producten voor doe-het-zelvers en fans van inbouwapparatuur. Van A voor oprijwig tot Z voor extra koplampen, in deze hal vindt u alles wat wordt aangeboden door de competente accessoire-industrie met service en advies ter plaatse. In de Alfred Kärcher-hal (hal 8) vindt u een breed scala aan campings en staanplaatsen, evenals alle relevante aanbieders voor de infrastructuur voor mobiel reizen. In deze hal worden ook tenten, luifels en bijpassende accessoires gepresenteerd.
Maar ook het thema duurzaamheid in de caravaning zal op CMT 2024 een hoge prioriteit krijgen. In een informatieruimte bij de oostelijke ingang kunnen geïnteresseerden interessante feiten vinden over milieuvriendelijke vakanties.
Rust uit en krijg informatie in de woonkamer van Vans & Friends Na zoveel inspiratie heeft elke caravanliefhebber een pauze nodig. Voor persoonlijke uitwisseling met influencers zijn er comfortabele zitplaatsen beschikbaar in de Vans & Friends-woonkamer in de Alfred Kärcher-hal (hal 8). Maar het gebied is veel meer dan alleen een plek om uit te rusten: hier vinden lezingen plaats van bloggers over de onderwerpen busconversie en nieuw werk. Experts zullen ook informatie geven over individuele uitdagingen tijdens verbouwingen, uitbreidingen en dagelijks kamperen. Elke dag in het gebied staat in het teken van een ander onderwerp, bijvoorbeeld op 17 januari gaat het over reizen met de hond en drie dagen later over doe-het-zelven in de bestelwagensector.
In het Rothauspark is er ook een informatieruimte over het thema Modern Werken. Hier worden drie voertuigen gepresenteerd die zijn ontworpen om op de weg te werken. Hier vinden ook gesprekken met influencers plaats.
Bezoek CMT Stuttgart van 13 tot 21 januari 2024
7 hallen vol nieuwigheden
1200 caravans, kampeerauto’s , bestelwagens en recreatievoertuigen, ongeveer 120 nieuwe producten, talrijke wereldpremières, accessoires, vanlife, parkeerplaatsen en nog veel meer. Hier kunt u alle modellen en varianten vergelijken, de perfecte plattegrond ontdekken, "testkamperen", profiteren van aantrekkelijke beursaanbiedingen en vanlifers ontmoeten. Krijg de beste deal!
In de hallen 1, 3 en 5 kunt u alles ontdekken wat de talrijke grootschalige en grote fabrikanten te bieden hebben.
Minicaravans, off-road campers en nog veel meer zijn te vinden in de galerij in hal 1. Zeker een bezoekje waard!
Groter, mooier, exclusiever: hier bevinden zich de premium modellen en de grote luxe liners.
Caravanning, Kampeerauto’s en caravans met al hun nieuwigheden. Wordt vervolgd in Hal 5...
Een hele hal plus de helft van hal 8 vol accessoires voor caravans, kampeerauto’s en kamperen. Met praktische uitbreidings- en ombouwoplossingen, mobiele zonnetechnologie, kachels, verhuizers, airconditioning en alles wat het leven onderweg en op de camping nog aangenamer maakt.
Alle merken van Knaus Tabbert AG op 15.000 vierkante meter: meer keuze, meer innovaties en nog meer modelvarianten. Hier vindt u alles wat de multi merken fabrikant te bieden heeft.
Bijna alle fabrikanten bieden ook complete oplossingen, individuele inrichtingspakketten en aantrekkelijke beursaanbiedingen voor alle aspecten van het bestelwagenleven en beurzen.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
04-12-2023
Er was te veel water
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een nieuwe compacte Pilote
Pilote Atlas A 656 D
In de loop van het jaar bracht Pilote een nieuwe halfintegrale A 656 G uit met een hefbed en achterin een dwarsbed. Wegens zijn succes en vraag van de klanten hebben de ontwerpers van Pilote voor een kleinere broer gezorgd de Atlas A 656 D met een kleine afwijking in het interieur.
Terwijl de Atlas A 696 G over zijzitbanken in de zitgroep en een hefbed er boven heeft, heeft de splinter nieuwe A 656 D met slechts een lengte van 6,6 m en een breedte van 2,2 m een vast bed. Toch bleef het elektrisch bediend bed boven de zitgroep met zijzitbanken hangen, ze hebben kopsteunen en veiligheidsgordels. Achter de zitgroep is de keuken met een 133 l koelkast gevolgd door een sanitair over de volle breedte van het interieur. Dat is ongewoonlijk voor een compacte halfintegrale zwerfauto. Eveneens de inrichting van een garage achterin. Er is een gasflessen kast, een grote kast met schabben en een doorgang naar de garage. Het houdt niet op want een tweede garage deur aan de linkerzijde van het koetswerk sluit de gaskast af. Langs diezelfde kant zijn laden voor allerlei spullen in te laden. Warmte in het interieur en voor warmwater komt van de diesel Truma C4. De verswatertank kan 130 l bevatten de afvalwatertank 90 l. Het interieur is modern ingericht donkere kleuren voor kussens afgewisseld met houtdecor voor de meubelen. Het mooie keukentje heeft een licht aanrecht met 2 kookvuren en een spoelbakje. Onderaan hebben de laden de kleur van de kussens. Alles is keurig en vakkundig gemaakt.
Onderstel
Als basisvoertuig is hij net zoals zijn grote broer op een Ford Transit met standaard laag chassis gebouwd. Met zijn 2,O l van 170 pk en 6 gang automaat komt hij vlot vooruit op snelwegen en hellingen zijn geen probleem.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
30-11-2023
Chausson lanceert 6 nieuwe halfintegrale
Chausson 777 GA Titanium Ultimate.
Enkele bedden, ruime badkamer, L-keuken en zijzitbanken is een kenmerk van Chausson. Ja, de Franse fabrikant kent er wat van hij produceert jaarlijks zo ongeveer 7.000 kampeerauto’s, die vlot over de toonbank gaan.
De 777 GA is één van de 6 halfintegralen die gebouwd zijn op een Ford Transit met meestal een MTM van 3.500 kg.
Op gebied van afwerking is Chausson sterk verbeterd. Dat konden we snel vast stellen bij een eerste blik op de nieuwe kampeerauto. De Franse fabrikant begint met een 65 mm dikke sandwich bodemplaat te leggen op het origineel laag chassis van Ford Transit. De wanden zijn 30 mm dikke sandwich panelen met polyester buitenbekleding. Zo ook is het dak met hagelbestendig polyester aan de buitenkant als isolatie is het waterafstotend XPS materiaal gebruikt. Onder de bodem zijn de kabels in kabelkanalen zorgvuldig verankerd. Vakkundig geplaatste ramenvensters zorgen voor voldoende licht en lucht binnen. De 51 cm brede buitendeur met venster heeft centrale vergrendeling. Achteraan heeft de garage 2 deuren, een geïsoleerde bodem met anti slip bekleding. In het vlakke achterfront bevindt zich het derde remlicht helemaal bovenaan, de andere zijn onderaan in een zwarte band geïntegreerd. De voorbereiding voor een fietsdrager is reeds gedaan. Voor het interieur werden hoofdzakelijk beige en donkere grijze kleuren gebruikt, ze passen perfect bij het moderne interieur. Het meubilair zit stevig in mekaar en keurig afgewerkt. Door de zitbanken achter de stuurcabine tegen de zijwanden te plaatsen krijgt men een ruimtelijk zicht. Opvallend zijn de metalen profielen aan de bovenkasten die een dragende functie vervullen. Omdat Chausson het laag chassis van Ford Transit gebruikt is een opstapje naar de stuurcabine onoverkomelijk. Om achterin in de badkamer of slaapkamer te geraken is een opstap van 15 cm hoog zelfs noodzakelijk.
Zitten en liggen.
In de 777 GA Titanium Ultimate zijn achterin 2 enkele bedden met lichte matrassen op een lattenbodem. Geholpen door gasdrukveren kunnen de voeteinden opgeklapt worden. Daaronder is de kleerkast goed te bereiken waarin ook andere kampeerzaken kunnen geborgen zijn. Minder gebruikelijk is het lange smalle kussen om tussen de matrassen te leggen. Zo bekomt men een echt volwaardig tweepersoonsbed. Een uitschuifbaar bankje draagt het volledig einde van het smalle kussen. Het elektrisch bediend hefbed hangt aan 4 riemen en wordt gestuurd door metalen profielen om te beletten dat het hefbed zou wiebelen.
In de voor 6 personen geschikte zitgroep kan men het tafelblad in de hoogte verstellen, draaien en/of verschuiven om gemakkelijk in of uit de stuurcabine te geraken. Ford cabinezetels laten zich niet zo gemakkelijk draaien als de Fiat Ducato zetels. Van beide zitbanken kan men met wat handgrepen een enkele zit met veiligheidsgordels in de rijrichting maken. Dank zij de 2,1 m hoogte van het interieur kan men onder het hefbed zelfs nog recht staan. Bij avond is er in de zitgroep voldoende verlichting.
Natte cel en keuken.
De keuken is niet alleen mooi om te bekijken ze is nog praktisch ingericht ook. In het donker grijs aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrisch ontsteking, ernaast is een rond spoelbakje. De 142 l absorptie koelkast kreeg een afzonderlijke plaats. Onder het aanrecht van de keuken is genoeg ruimte voor het gezinskeukengerief. Wegens het hefbed kom men de bovenkast niet groter maken. Een watertank neemt wat plaats in, maar het aanrecht kan langs de rechterkant worden vergroot met een opklapbare blad. Naast de keuken met witte fronten is de afzonderlijke douchecel.
Er tegenover is het sanitair. Om de een of andere reden is het draaibaar Thetford wc op een 13 cm verhoog geplaatst. Voor kinderen kan dat ongemakkelijk zijn. Het waskommetje heeft een donkere en lichte kleur. In de grote spiegel achter het was tafeltje kunt u zich zelf bewonderen. De deur van het sanitair sluit eveneens de slaapkamer van het woongedeelte af.
Samengevat
De Chausson 777 GA Titanium Ultimate heeft een goed gebouwd koetswerk met eveneens een keurig afgewerkt mooi interieur. Een 170 pk motor met automaat zijn een plezier om er mee te rijden. Hier en daar zijn nog een paar foutjes maar die zullen bij een volgende reeks weggewerkt zijn. Deze 7,19 m lange Chausson is zijn prijs euro zeker waard.
Technische gegevens
Basisvoertuig Ford Transit laag chassis
Motor 2,0 l turbo diesel 170 pk
Wandler automaat 6 versnellingen
MTM 3.500 kg
Rijklaar 3.122 kg
Afmetingen LXBXH 7,19 x 2,35 x 2,92 m
Bedden 2,01 x 0,92 m
1,9 x 0,92 m
Hefbed 1,89 x 1,31 m
Verwarming Truma gasbrander.
Prijs vanaf 83.400 euro
Meer info www.alpha-motorhomes.be
Meer info www.chausson.com.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
De eerste sneeuw
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
28-11-2023
Rook zonder filder
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Denk aan de roetfilter
Opgelet, vanaf 1 december nog slechts 3 maanden tijd om defecte roetfilter te herstellen
De garagesector is er klaar voor en ijvert voor een analyse én reiniging van het volledige wagenpark.
Sinds 1 juli 2022 wordt de deeltjestellertest ingezet tijdens de technische keuring van dieselwagens in België. Deze test heeft als doel om roetfilterfraude tegen te gaan en de luchtkwaliteit te verbeteren door de uitstoot van fijnstof te verminderen. Bij een meting boven de afkeurgrens krijg je tot 1 december 2023 een jaar de tijd om de defecte roetfilter te herstellen maar vanaf 1 december wordt die periode ingekort tot 3 maanden.
Herstelling binnen de 3 maanden weer haalbaar
Bij de introductie van de deeltjestellertest kreeg je bij een meting van meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per cm³ (de afkeurgrens) een rood keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 15 dagen. Door leveringsproblemen bleek de voorziene 15 dagen ontoereikend om een nieuwe roetfilter te laten plaatsen. De termijn om het voertuig in orde te brengen werd daarom eerst verlengd naar 3 maanden, en later tot 1 jaar. Vanaf 1 december wordt de periode om de herstelling te laten uitvoeren weer ingekort en krijg je een groen keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van 3 maanden (code 3).
Als het voertuig na 3 herkeuringen nog niet slaagt voor de deeltjestellertest, dan wordt een rood keuringsbewijs ‘Verboden tot het verkeer’ (code 1) uitgereikt. Het voertuig mag dan enkel nog op de weg om de kortste afstand tussen keuringscentrum en woonplaats of hersteller afleggen.
Bij de introductie van de deeltjestellertest kampte de sector met leveringsproblemen van nieuwe roetfilters. Fabrikanten en garagisten zijn intussen voldoende georganiseerd om hun klanten zo vlot mogelijk te helpen. Een hersteltermijn van 3 maanden is weer haalbaar. “Onze eco-experts zijn opgeleid en staan klaar om proactief en na grondige analyse defecte roetfilters te herstellen of te vervangen”, aldus Filip Rylant van TRAXIO, de organisatie die de herstellers vertegenwoordigt.
Grote impact op onze gezondheid
De deeltjestellertest is een belangrijk instrument om ons milieu en onze gezondheid te verbeteren. Een goed werkende roetfilter verwijdert 95 tot 99 % van de deeltjesuitstoot. Dat heeft dus een enorme impact op de luchtkwaliteit.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Ik denk dat iedereen inziet dat we de nodige inspanningen moeten leveren om buitensporige vervuiling zo snel als mogelijk aan te pakken. Vorig jaar publiceerde het Europees milieuagentschap nog een veelzeggend rapport, waaruit bleek dat blootstelling aan fijnstof in 2020 minstens 238.000 voortijdige overlijdens in Europa veroorzaakte. Specifiek voor België gaat het om 3.900 voortijdige overlijdens. Luchtvervuiling is daarmee het milieuprobleem met de grootste impact op onze gezondheid.”
Filip Rylant, TRAXIO: “Een logische volgende stap met het oog op uitstootreductie is dat het volledige verbrandingssysteem van alle wagens op regelmatige tijdstippen grondig zou geanalyseerd worden en dat de resultaten in een ‘gezondheidsbulletin’ worden opgenomen. Idealiter worden die resultaten dan geregistreerd in de Car-Pass van de wagen. Op basis van de analyse kan dan een doelgerichte reiniging of herstelling worden uitgevoerd. Dit zou de deur kunnen openen naar het toelaten van ‘gereinigde’ voertuigen tot lage-emissiezones.”
Grenswaarden voor een noodzakelijke herstelling
Een goedwerkende roetfilter haalt tijdens de deeltjestellertest waarden tussen 5.000 en 50.000 fijnstofdeeltjes per cm³. De afkeurgrens van 1 miljoen fijnstofdeeltjes per cm³ ligt ver boven de normale uitstoot van een goedwerkende roetfilter. Als je deze grens overschrijdt, dan is je roetfilter waarschijnlijk kapot of verwijderd, of kampt je motor met ernstige problemen. In Nederland worden voertuigen ook afgekeurd vanaf 1 miljoen per cm³. In Duitsland ligt de afkeurgrens op 250.000 deeltjes per cm³.
Met de bestaande afkeurgrens worden dus vooral de sterk vervuilende voertuigen onderschept. Bestuurders krijgen vanaf 1 december 2023 nog 3 maanden tijd om het probleem op te lossen. Uit cijfergegevens blijkt dat 90,7 % van de geteste dieselwagens slaagde voor deeltjestellertest tijdens de technische keuring.
Meer info: TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-11-2023
Een winterse boom
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Nieuws van La Strada
La Strada Avant EBF
De ontwerpers van de La Strada kampeerauto’s bedachten een nieuw type zwerfauto voor een gezin dat bij gelegenheid de kleinkinderen wil meenemen.
De Avanti EBF is de opvolger van de Avanti E zonder dwarsbed achterin, wel zijn in de Avanti EBF twee enkele bedden in de lengte richting, een veel gevraagde inrichting. Omdat enkele bedden nu eenmaal meer plaats nodig hebben dan een dwarsbed moesten badkamer en keuken wat naar voor schuiven. Het hefbed boven de zitgroep vooraan met een goed functionerend liftsysteem meet langs de linkerzijde slechts 1,75 m. Het andere deel kan voor een deel in de midden gang hangen en daar is het zelfs 2 m lang. In de breedte is het 1.30 m wat ruim voldoende is voor kinderen.
Basis voor de Avanti EBF is de grootste bestelwagen van Fiat Ducato 6,36 m lang en 2,89 m hoog. Standaard heeft hij een 140 pk sterke turbodiesel met 6 versnellingen. De meeste klanten echter verkiezen de 180 pk turbodiesel met de 9 versnelling automaat.
La Strada, de fabrikant uit Echzell, is bekend voor zijn zeer goed afgewerkte interieurs door spekt met slimme vondsten. Zo is de variabele garage achterin knap bedacht. De helft van de enkele bedden kunnen omhoog klappen zo komt er plaats tot tegen het plafond vrij alsook de volledige breedte van de Avant EBF. Daar kunnen gemakkelijk twee fietsen gedurende de verplaatsingen geborgen worden.
Binnen is de dubbele bodem, een specialiteit van La Srada. Onder de andere helft van de bedden is een kleerkast en enkele laden voor andere kampeer bagage. Een dubbele deur sluit de praktisch ingerichte badkamer af. Zoals de laatste jaren veel toegepast wordt heeft de keuken 2 kookvuren naast de spoelbak en een 80 l absorptie koelkast houdt de pintjes fris. Onderaan is voldoende plaats voor het keukengerief van de zwervers.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato bestelwagen
met super hoogdak.
Motor: 140 pk Turbo diesel
Zes versnellingen
MTM 5,500 kg
Afmetingen: LXBXH 6,36 x 2,05 x 2,85 m
Meer info: www.lastradmobile.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-11-2023
Met vakantie
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen