Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Weinsberg
Vanlife by WEINSBERG: jong, fris, actief De revolutie komt naar 235 banden: de makers van de uitzonderlijk ontworpen WEINSBERG CaraLife 630 LQ volgden een bijna revolutionaire, volledig nieuwe aanpak. Het doel was om een kampeerauto te bouwen die consequent gericht is op een jonge en actieve doelgroep. Veel fans zeggen ja: caravannen is pure ontspanning. Als dat waar is, dan is de CaraLife in feite ontspanning op 235 fietsen. Een rollende chill-out lounge voor fans van het zeer individuele vanlife. Het begint met het aanpasbare exterieurdesign. Klanten kunnen hun favoriet kiezen uit een aantal persoonlijke decors om hun WEINSBERG naar eigen smaak te ontwerpen en hun eigen stijl te implementeren. Maar een goed ontwerp eindigt niet bij de voertuiginrichting. Ook binnen hebben de ontwerpers van WEINSBERG op creatieve wijze alles uit de kast gehaald. Te beginnen met de meer dan ongebruikelijke indeling van de nieuwe camper. Hoewel het dwarsbed achterin op het eerste gezicht relatief conventioneel is, kan het worden gebruikt als medialounge met bankfunctie of als tv-studio - als de optionele 32-inch televisie in de entree is geïnstalleerd. Hij wordt aan de achterwand van de keuken bevestigd, waardoor hij ook van buitenaf te gebruiken is. Of als enorme ligweide voor maximaal drie personen, wanneer het bed via de uitschuifbare lattenbodems naar voren wordt uitgeschoven, waardoor een ligoppervlak ontstaat van ca. 190 x 210CM. Bovendien gaan er onder het tweepersoonsbed echte opbergwerelden schuil. Of het nu wakeboard, e-bike of skater is: (bijna) alles past hier. En ook de ruimte voor het bed achterin is zeer vooruitstrevend vergeleken met de klassieke camperindeling. Voor het dwarsbed bevinden zich royale en gezellige zijzitbanken voor maximaal vijf personen, die zich over de gehele breedte van het voertuig uitstrekken en tevens kan worden omgebouwd tot een extra logeerbed. De volwaardige keuken is in een L-vorm helemaal vooraan in het schot naar de driezits bestuurderscabine en in de rijrichting links opgesteld en bevat tevens een uitklapbare cosmeticakast met uitneembare toilettas. Hier vind je een spoelbak, een tweepits gasfornuis en de compressorkoelkast met dubbelzijdig deurscharnier, uiteraard ook voorzien van een vriesvak. En uiteraard is er voldoende opbergruimte voor proviand. Een trucje van de kitchenette is een van buitenaf toegankelijk bargedeelte met een klein aanrecht en een afneembare draagmand voor glazen en flessen. Keuken, zithoek en slaapkamer de vraag blijft: waar is de badkamer? Ook hier hebben de WEINSBERG-ingenieurs een ongebruikelijke en moderne aanpak heroverwogen. Douchen doe je midden in de camper. Meer bepaald in het zitgedeelte. De douchebak is onzichtbaar in de vloer verzonken onder de verstelbare tafel. Een optisch en waterdichte, opvouwbare douchecabine van textiel, genaamd Secret Shower, kan eenvoudig binnen enkele seconden worden opgetrokken, waardoor een bruikbare doucheruimte ontstaat die goed beschermd is. Een mobiel toilet, luchtdicht ondergebracht in een van de zitkisten, maakt de CaraLife-badkamer compleet en maakt er een volwaardige en zelfvoorzienende zwerfauto van, die ook geschikt is voor het gratis kampeerleven buiten de conventionele parkeerplaatsen. De materiaal- en kleurwerelden van het nieuwe WEINSBERG-model zijn in ieder geval meer dan alleen geschikt. Helder en luchtig, fris als een zomerbriesje dit is wat de nieuwe CaraLife 630 LQ zelfverzekerd uitstraalt met elk liefdevol gemaakt detail van het interieur. Ook bijzonder: het gelamineerde ‘prikbord’ op de zijwanden, dat flexibel te gebruiken is met speciaal ontworpen beugels. Het is geschikt voor het vervoeren of bevestigen van dierbare spullen. Hier kan het skateboard worden bevestigd en kan een fotogalerij van uw favoriete mensen worden ingericht. Er zijn vrijwel geen grenzen aan de creativiteit van de CaraLife-chauffeur bij gebruik van dit uiterst flexibele systeem. Ook aan de top lijkt de stijlvolle kampeerauto geen grenzen te kennen, want de mobiele chill-out lounge is nu ook te bestellen met een innovatief WEINSBERG hefdak, waardoor de CaraLife 630 LQ nog chiller en comfortabeler wordt. Het optionele hefdak overtuigt door zijn comfortabele 2-laags koudschuimmatras, dat een enorm ligoppervlak van 200 x 135 cm biedt en dus twee extra comfortabele slaapplaatsen biedt. De unieke LFI-technologie van de dakschaal zorgt ervoor dat het dak optimaal geïsoleerd is en maximale stabiliteit biedt. Ook is het dak voorzien van praktische opbergvakken en leeslampjes. Hierdoor kun je 's avonds nog even ontspannen door het boek bladeren voordat je in slaap valt. Het dakluik met ingebouwde insectenwering en verduisteringsrolgordijn zorgt voor een goede nachtrust. Bij de comfortversie is het dak voorzien van geïntegreerde RGB-verlichting en een USB-aansluiting direct bij het slaapgedeelte. Het hefdak is standaard wit, maar is op aanvraag ook verkrijgbaar in lavagrijs en is letterlijk de kroon op de bijzondere camper. Meer info: www.weinsberg.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
08-03-2024
Voorzichig met fietsers
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Te veel verkeersdoden
In meer dan de helft van de dodelijke ongevallen met een automobilist is er geen tegenpartij Eenzijdige ongevallen vaak zeer ernstig Als je als automobilist om het leven komt in ons verkeer, is dat in meer dan de helft van de gevallen in een ongeval zonder tegenpartij. In totaal is in een vijfde van alle ongevallen met gewonden en doden in ons land slechts 1 betrokken partij. Eenzijdige ongevallen zijn ook bijzonder dodelijk. 37% van alle verkeersdoden en 17% van alle slachtoffers vallen in een eenzijdig ongeval. Om een beter inzicht te krijgen in de kenmerken en de omstandigheden waarin de ongevallen voorkomen, heeft Vias institute een studie gepubliceerd over dit type ongevallen. Eenzijdige ongevallen zijn verkeersongevallen waarbij slechts één weggebruiker betrokken is (automobilist of fietser). Vias institute heeft de kenmerken van deze ongevallen geanalyseerd. Eenzijdige ongevallen vaak zeer ernstig In België is bijna 1 op de 5 letselongevallen een eenzijdig ongeval. Bovendien zijn deze ongevallen bijzonder dodelijk. Hoewel ze goed zijn voor 17% van alle slachtoffers, liggen ze aan de oorzaak van 37% van de verkeersdoden. Meer dan 1 op de 3 van alle verkeersdoden in ons land valt dus in eenzijdige ongevallen. Bij de eenzijdige ongevallen met automobilisten gaat het zelfs over iets meer dan de helft (53%). Het is daarom van vitaal belang om dit soort ongevallen te bestuderen om een beter inzicht te krijgen in hun kenmerken en de omstandigheden waarin ze plaatsvinden. Meer eenzijdige ongevallen in Wallonië Het percentage eenzijdige ongevallen ligt hoger op plaatsen waar er minder verkeer is. In Wallonië zijn er zelfs 70 gemeenten waar meer dan 40% van alle letselongevallen enkelzijdige ongevallen zijn. In Vlaanderen ligt het aandeel enkelzijdige ongevallen doorgaans lager dan 30%. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn minder dan 15% enkelzijdige ongevallen. Dit fenomeen is niet verrassend: dichtbevolkte gemeentes worden gekenmerkt door een veel en veel verschillende types weggebruikers, waardoor er vaker ongevallen zijn tussen automobilisten en andere weggebruikers. Deze observatie is in grote lijnen hetzelfde als we kijken naar het aandeel eenzijdige of meerzijdige auto-ongevallen binnen en buiten de bebouwde kom. De laatste 10 jaar bedroeg het percentage eenzijdige auto-ongevallen in België 9% binnen de bebouwde kom, 23% buiten de bebouwde kom en 29% op autosnelwegen. Om 3 u ‘s nachts is bij 62% van de ongevallen maar 1 voertuig betrokken Over het algemeen is er een oververtegenwoordiging van eenzijdige ongevallen 's nachts en is er overdag een ondervertegenwoordiging. Tussen 1u en 4u ' s nachts is ongeveer 1 op de 2 ongevallen eenzijdig, tussen 7.00 en 19.00 uur is dat minder dan 1 op de 5. Het tijdstip van de week met de meeste eenzijdige ongevallen is dinsdag om 3 uur: bij 62% van de ongevallen is slechts één voertuig betrokken. Op woensdagmiddag daarentegen is bij slechts 9% van de ongevallen slechts één voertuig betrokken. Dit kan ook worden verklaard door het grotere aantal verschillende soorten weggebruikers overdag, waardoor de kans groter is dat een weggebruiker betrokken raakt bij een ongeval met een andere weggebruiker. Welke factoren spelen een rol bij eenzijdige ongevallen? Rijden onder invloed van alcohol Rijden onder invloed van alcohol is een belangrijke oorzaak bij ongevallen. Dat geldt nog meer voor eenzijdige ongevallen. Fietsers en motorijders zijn ongeveer 3x vaker onder invloed bij eenzijdige ongevallen dan bij het totaal aantal ongevallen met fietsers en motorijders. Bij automobilisten is dat 3,5 keer vaker bij eenzijdige ongevallen en bij vrachtwagenbestuurders zelfs 5 keer meer. Percentages bestuurders onder invloed van alcohol voor elk type weggebruiker, naargelang ze betrokken waren bij een eenzijdig letselongeval of bij elk type letselongeval, België (2013-2022) Fietsers Gemotoriseerde tweewielers Automobilisten Vrachtwagens Eenzijdige ongevallen 14% 19% 35% 5% Alle ongevallen 4% 7% 10% 1%
Andere menselijke factoren De factoren die een rol kunnen spelen in eenzijdige ongevallen kunnen onderverdeeld worden in 3 groepen: menselijke fouten (70% tot 80% van de gevallen), factoren die te maken hebben met de omgeving en infrastructuur (20% tot 30% van de gevallen) en factoren gelinkt aan het voertuig (minder dan 5% van de gevallen). Menselijke factoren die het vaakst door de politie vastgesteld worden: - valpartij bij ongevallen met een fiets (67% van de menselijke factoren) of een gemotoriseerde tweewieler (50%). Als de politie dus een menselijke factor aanduidt, is dat bij een ongeval met een fiets in 2/3 van de gevallen een ‘valpartij’. - verlies van controle over het voertuig bij een ongeval met een auto (92% van de menselijke factoren) of een vrachtwagen (93%). De meest geregistreerde omgevingsfactoren zijn: - slechte staat van de weg of het fietspad (bij fietsongevallen) (42% van de omgevingsfactoren) -scherpe bochten voor de ongevallen met gemotoriseerde tweewielers (47% van de omgevingsfactoren), een wagen (70%) of een vrachtwagen (75%). Obstakels waarmee het vaakst gebotst wordt door automobilisten in een eenzijdig ongeval zijn (verlichtings)palen (26%), bomen (22%) en vangrails (17%). Fietsers botsen het vaakst met palen (43%), middenbermen (15%), bomen (11%) en hekwerk(11%). Voertuigfactoren spelen enkel een rol bij gemotoriseerde tweewielers of wagens. Zo blijken de meeste voorkomende factoren in dit geval te maken te hebben met versleten banden. (respectievelijk 47% en 62% van alle voertuiggerelateerde factoren) Welke gevolgen zijn er voor betrokken personen? De gevolgen van eenzijdige ongevallen zijn afhankelijk van het type weggebruiker. Fietsers die omkomen bij eenzijdige ongevallen maken bijvoorbeeld slechts 18% uit van alle fietsers die omkomen bij verkeersongevallen. In het geval van auto-inzittenden maken eenzijdige ongevallen "slechts" 22% van de slachtoffers uit, maar 53% van de dodelijke slachtoffers. Percentage slachtoffers van eenzijdige ongevallen ten opzichte van alle verkeersslachtoffers, respectievelijk voor elke gebruikerscategorie en voor alle gebruikers (2013-2022). Fietsers Gemotoriseerde tweewielers Auto’s Vrachtwagens Alle weggebruikers Doden 18% 36% 53% 30% 37% Zwaargewonden 19% 27% 41% 29% 27% Lichtgewonden 10% 18% 21% 31% 16% Totaal aantal slachtoffers 11% 19% 22% 30% 17%
Conclusie Ongevallen met slechts een weggebruiker zijn een belangrijk onderwerp in het verkeersveiligheidsbeleid, vooral omwille van de ernst ervan. Vaak ligt een menselijke factor aan de basis van deze ongevallen en door algemene maatregelen te nemen tegen gevaarlijk gedrag zoals te hard rijden, rijden onder invloed of vermoeidheid achter het stuur, kunnen we ook het aantal eenzijdige ongevallen verminderen. Er moet ook bijzondere aandacht worden besteed aan de weginfrastructuur en mogelijke obstakels langs de rijbaan, omdat deze de gevolgen van eenzijdige ongevallen kunnen verergeren. Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: "Ondanks alle initiatieven in het kader van het plan ‘All For Zero’ en de bemoedigende eerste resultaten, vallen er in België nog steeds te veel slachtoffers op de weg. En ongevallen waarbij slechts één weggebruiker betrokken is, behoren vaak tot de ernstigste en dodelijkste. Daarom moeten we de factoren die tot ongevallen leiden, blijven bestrijden. Sinds het begin van de legislatuur hebben we onze acties gericht op de drie grootste ‘killers’ in het verkeer: de strijd tegen rijden onder invloed, tegen overdreven snelheid en tegen het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden. Dit beleid moet niet alleen worden voortgezet, maar ook verder worden ontwikkeld in samenwerking met alle betrokken diensten. Alles in het werk stellen om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen, dat is het engagement dat ik als minister van Mobiliteit bevestig!”
Meer info: Vias institute
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
05-03-2024
Neustadt
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Maxia nieuw bij Hobby
Hobby Maxia 495 UL
Met zijn brede band op de flanken zien we Hobby al lang over de wegen snorren.
Hobby's zijn al zeer lang bekend hun gezellige interieurs. Al zijn ze langzaam mee geëvolueerd met de moderne tijd, de nieuwe interieurs hebben nog altijd dat "wouw" effect. Kussens en wanden van de Maxia zijn in antraciet kleurig, de sierlijke handgreep vrije bovenkast deuren in mat wit. Badkamer met de kleerkast ernaast in licht houtdecor met horizontale tekening, dat is ook zo voor de bedden en de keuken. Dat geeft zachte contrasten en is het interieur toch niet zo donker als men zou denken.
Interieur
De Maxia 495 UL van Hobby is met zijn 7,2 m lengte en 2,3 m breedte niet zo van de kleinste. Een caravan zeer geschikt voor een paar dat van levensruimte houdt en comfort. Een stel kinderen kunnen mee maar dan moet je iedere dag de zitgroep tot bed ombouwen. Daar voor zijn andere kindvriendelijke indelingen te vinden bij Hobby.
De indeling van de Maxia 495 UL 2 enkele bedden een comfortabele zitgroep, aan het andere einde van de caravan is een succes nummer.
Toch hebben de architecten van Hobby er iets op gevonden om er één breed bed van te maken. Een tweedelige lattenbodem wordt tussen de bedden gehangen, de bijgeleverde matras er op en men heeft een bed om zowel dwars als in de lengte te slapen. Onder de matrassen zijn grote koffers zowel langs binnen als langs buiten bereikbaar. Pas echter op om niet te veel gewicht in koffers te leggen dat vertaalt zich in teveel druk op de kogelkoppeling. De schuine donkere wand aan het hoofdeinde van de bedden is ongeveer in drie verdeeld. In het middenvak is een venster, links en rechts zijn open vakken met kleine schapjes. Vaste leeslampen staan in de hoeken. Net onder het venster is een drievoudige lichtschakelaar.
Rondom zijn bovenkasten met sierlijk gevormde mat witte deuren uitgerust met scharnieren om u tegen te zeggen. Onderaan heeft de gebogen bodem een houtdecor uitzicht. Langs de zijkanten is onderaan een open schap. Stappen we op de parketvloer door de brede midden gang naar achter komen we bij de U-zitgroep terecht. Met zijn donkere kleuren en de met hoeken afgezaagde tafel komt hij toch mooi over. Omdat de mat witte bovenkast deuren op oog hoogte staan vermindert de donkere indruk van de U-zitgroep.
Om van culinaire genoegens te genieten is er zitplaats voor vier bewoners. Met meer zal men wat inschikkelijk moeten zijn. Vooral onder de tafel kunnen de benen onzacht met mekaar in contact komen. In de tamelijk grote bovenkasten hadden we graag wat schapjes gezien. Kleine voorwerpen zijn altijd bij een gezin. Als een kopie van de voorkant zijn hier in de hoeken eveneens leeslampen en een open legplank. Een zwenkarm voor een tv hangt tegen de wand van de badkamer. Drie ramen laten een wat onscherp panoramisch zicht door de vlakke gordijnen aan de vensters. Om in de zitbanken te geraken moet je de zitkussens weg nemen, vooral het dwars liggende zitkussen tegen de achterwand vraagt een inspanning om in de koffer te geraken.
Verborgen achter een brede gebogen wand in licht hout decor met horizontale tekening is de badkamer. Twee zwarte krukken verraden 2 deuren, één voor het sanitaire deel de andere voor de kleerkast over de hele hoogte van het interieur. Beide deuren hadden we graag met andere scharnieren gezien zodat ze verder open kunnen. Links in de badkamer staat een draaibaar wc. bewoners mogen lange benen hebben geen probleem er is plaats genoeg.
Rechts het wastafeltje met wit ovaal waskommetje. Een donkere legplank er onder een halfronden kast voor toiletgerief maakt de onderste helft compleet. Boven het wastafeltje zijn spiegel en spiegelkasten voor het mini toilet gerief. Er is geen douche bak op de vloer omdat er geen douche is. Dat is helemaal geen probleem. Iedere camping heeft een sanitair waar men kan douchen met koud en warm water. In de caravan moet je dat aansleuren en na gebruik weer wegbrengen, daarbij nog de hele badkamer op drogen.
Naast de badkamer is de kleerkast met onderaan twee schappen in het bovenste deel kunnen de kleren de hangen aan een bar. Spijtig kan de deur hier ook niet ver genoeg open kan. Tegen de rug van de kast is het elektronisch hart van de caravan zeer zorgvuldig aangebracht. Een Truma zorgt dat het tijdens de koude dagen lekker warm is in het interieur. Hij heeft zijn plaats samen met de vaste watertank in een zijzitbank.
De keuken met haar donker aanrecht, licht voorfront en zijwand is een mooi en stevig gemaakt meubel. In het aanrecht zijn 3 kookvuren met elektrische ontsteking voor redelijk grote potten geïntegreerd met er naast de spoelbak. Onderaan 3 zelf sluitende laden waarvan de bovenste de gas afsluiters herbergt en een bestek vak. De drie laden en de bovenkasten hebben genoeg plaats om het keukengerief van de bewoners te stokkeren. Om de keuken volledig en af te sluiten pronkt een links en recht open draaiende deur van de Slim Tower koelkast met onderaan een kastje de keuken af.
%%%FOTO8%%%
Verlichting
Aan de buitendeur is een elektronisch paneeltje geïnstalleerd om vandaar alle lichten aan te steken of te doven. Tussen de bedden en aan de keuken is een drievoudige lichtschakelaar. Een deel van de lichten zijn dimbaar, lange slierten LED’s zorgen voor een sfeervolle verspreiding van het licht. Tot ons groot genoegen is boven de tafel een sterke plafondlamp geplaatst.
%%%FOTO9%%%
Samen gevat.
De nieuwe Maxia 495 UL in zijn modern kleedje is een ideale caravan voor een koppel dat het graag wat ruimer heeft. Hij is keurig afgewerkt zoals we van Hobby gewoon zijn, hier en daar is nog een foutje dat de fabrikant zal bijwerken. Om hem nog comfortabeler te maken zijn er naar Duitse gewoonte enkele pakketten in optie.
Technische gegevens.
Totale lengte: 7,2 m
Opbouw: 6,01 m
Breedte: 2,3 m
Binnen breedte 2,17 m
Hoogte: 2,63 m
Stahoogte: 1,95 m
MTM: 1.500 kg
Rijklaar gewicht: 1.297 kg (afhankelijk van de toebehoren)
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
28-02-2024
Een schuine kerktoren
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
De nieuwste Rapido
Rapido 606 F
Rapido heeft zijn reeks verbeterd.
De glazen dakvensters zijn nieuw en hebben een verwarmingssysteem. Het achterfront is wat gewijzigd en andere lichten verfraaien het front. Daarbij bouwt de fabrikant een betere buitendeur met dubbele vergrendeling en een venster. Buiten de 686 F bekomen de integrale van de 6 reeks een grote 156 l absorptie koelkast. Tot de bekende types 686 F en 696 F met eilandbed, groot sanitair, L-keuken en zijzitbanken, de 666 F met enkele bedden, groot sanitair zitgroep met zijzitbanken plus de volledige nieuwe 606 F zijn de komende blikvangers van Rapido.
Zoals zijn 3 broeders is de 6,69 m lange Rapido gebouwd op een Peugeot Boxer met origineel laag chassis, 140 pk turbo diesel, 6 versnellingen. MTM tot 4,4 ton is mogelijk. Wie een kampeerauto van de 6 F reeks met automaat wenst bekomt hem op Fiat Ducato met mogelijk krachtigere motoren.
De nieuwe Rapido 606 F heeft geen vast bed. Met een druk op een knop zakt de tafel omlaag met een tweede druk zakt het hefbed tot op de zitbanken. Als optie kunnen de zitbanken tot bed worden omgebouwd. Een ander snufje is dat een deel van de zitbanken met enkele handgrepen tot zittingen met driepunt veiligheidsgordels en kopsteunen in de rijrichting kunnen worden omgebouwd. Achterin is een sanitair over de volle breedte van de wagen met afzonderlijk douche. Helemaal tegen de wand is nog een grote koffer.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Peugeot Boxer
Motor: 2,2 l 140 Pk
MTM: 3,5 ton mogelijk tot 4,4 ton verhogen
Reeksen: 4 types op Peugeot Boxer
Met automaat: op Fiat Ducato
Prijs vanaf: 77.500 euro
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-02-2024
Een mooi hoekhuis
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Nieuw bij Hobby
PRESTIGE IN EEN NIEUW JASJE - PERFECT VOOR WINTERKAMPEERDERS
Ruimte en bewegingsvrijheid. In de Hobby Caravan PRESTIGE kunt u genieten van de luxe van een echt huis onderweg. Ruime woon- en slaapgedeeltes zijn te vinden in 11 individuele plattegrondoplossingen. Afhankelijk van het model hebben maximaal zeven personen een comfortabele plek om te dutten in ons ruimtewonder.
De PRESTIGE is gebouwd om aan de hoogste eisen te voldoen. Alle modellen zijn uitgerust met krachtige verwarming, de beste isolatie, thermische isolatie en constructietechnologie als onderdeel van de HOBBYKOMPLETT FULL EQUIPMENT. Dus zelfs ijzige temperaturen zijn geen probleem bij winterkamperen.
Ruime woon- en slaapgedeeltes zijn te vinden in 11 individuele plattegrondoplossingen. Afhankelijk van het model hebben maximaal zeven personen een comfortabele plek om te dutten in ons ruimtewonder.
DE MODELLEN VAN DE PRESTIGE
In totaal bieden 11 modellen veel flexibiliteit. 7 plattegronden met een lengte van ruim 8 meter scoren met een extra portie ruimte. Of het nu gaat om eenpersoonsbedden, tweepersoonsbedden of stapelbedden - de keuze is aan u. De PRESTIGE 650 KFU heeft zelfs een aparte kinderkamer met een eigen kinderzitje. Grote keukens met veel opbergruimte en apothekerslades bieden ook veel vrijheid om zich te ontwikkelen in het kookgedeelte.
LEVEN IN PRESTIGE
Wil je iets meer? In de PRESTIGE zeker! Of het nu gaat om een grote zithoek, een goed uitgeruste keuken, comfortabele slaapgedeeltes of een ruime wasruimte, het hoeft u hier aan niets te ontbreken. Een van de vele hoogtepunten: de aparte kinderkamer met een eigen zithoek voor jonge kampeerders.
Gewoon geweldig
Hou je van een stevig ontbijt? In de PRESTIGE verzamelen alle gezinsleden zich comfortabel in de zithoek. Op de grote tafel is niet alleen plaats voor veel lekkers, maar ook voor de grote ochtendkrant. Zo kan de dag beginnen!
Eén voor alles
Alleen verkrijgbaar in de PRESTIGE: de full-cooker. Met drie gaspitten, een elektrische verwarmingsplaat, aparte grill en ruime oven laten zelfs ambitieuze hobbyfijnproevers niets te wensen over. Eetlust opgewekt?
Zitcomfort met beenruimte
Comfortabel en praktisch: er is veel opbergruimte onder de zithoek. De opbergvakken zijn iets naar achteren verschoven en bieden dus veel beenruimte. De rondom aangebrachte stoffen rand zorgt voor zachte overgangen. De tafel kan iets worden verlaagd voor een bedombouw.
Multifunctionele keukenachterwand
De keukenachterwand met het grote raam en de combicassette met volledig geïntegreerde verduistering en horhor presenteert zich als een harmonieus geheel. Bovendien zijn een USB-oplaadaansluiting en 230 V-stopcontacten geïntegreerd in de achterwand van de keuken.
Heftafel met één kolom
De heftafel met één kolom kan in enkele seconden worden versteld met slechts één handgreep. Het maakt het gemakkelijk om de zithoek te betreden en biedt veel beenruimte.
Ruim badkamerconcept met aparte douchecabine
De ruime badkamer overtuigt met een ruime douche, een externe wastafel en een apart toilet.
Eilandbed
Echt koninklijk: het vrijstaande tweepersoonsbed maakt een majestueuze indruk. Het is van alle kanten goed bereikbaar.
Verwarmde garderobe
Warme verwarmingslucht stroomt naar boven door de garderobe in het entreegebied. Dit betekent dat vochtige jassen en jassen in een mum van tijd drogen.
Meer info: hobby-caravans.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
23-02-2024
Een kleine vijver
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Citycars populair
Persbericht
CITYCARS VAN LIGIER RAZEND POPULAIR BIJ JONG EN OUD
Ligier biedt veiligheid, comfort en gebruiksgemak van een ‘gewone’ auto In het citycar- of brommobielsegment is Ligier een begrip. De 45 km/h-voertuigen van het Franse merk blinken uit in veiligheid, comfort, gebruiksgemak én lage dagelijkse kosten. Doordat je geen rijbewijs nodig hebt, kun je al op 16-jarige leeftijd met een Ligier de weg op – binnen én buiten de stad. En als volwaardig en betaalbaar alternatief voor een personenauto, zijn de modellen van Ligier extra aantrekkelijk doordat ze gemakkelijk te parkeren zijn én je geen wegenbelasting hoeft te betalen.
De citycars van Ligier zijn voor een groot publiek hét antwoord op een mobiliteitsbehoefte. Een belangrijk pluspunt: een personenautorijbewijs is niet vereist. Zodoende mag een 45 km/h-voertuig al vanaf 16-jarige leeftijd worden bestuurd. Maar ook als de klant vanwege de hoge vaste lasten afscheid heeft genomen van de auto, of omwille van een hogere leeftijd het reguliere rijbewijs niet meer kon worden verlengd, bieden de citycars van Ligier gebruiksvriendelijke en flexibele mobiliteit.
Qua comfort en uitrusting doen de modellen van Ligier niet onder voor een moderne stadsauto. Ze hebben stuurbekrachtiging voor eenvoudig manoeuvreren, ergonomisch gevormde stoelen voor een aangenaam rijcomfort, airco en een multimediasysteem. Standaard levert Ligier zijn modellen met schijfremmen rondom. Dankzij de stevige kooiconstructie van de carrosserie, de versterkte portieren en de driepuntsgordels is de veiligheid van de inzittenden gewaarborgd.
De ontwerpers van Ligier hebben de citycars een modern en aantrekkelijk uiterlijk meegegeven, en daarbij het gebruiksgemak niet uit het oog verloren. Dankzij de compacte buitenafmetingen bewegen de citycars van Ligier gemakkelijk door druk stadsverkeer en passen ze perfect op een krappe parkeerplaats. Twee inzittenden hebben echter volop bewegingsvrijheid, en via de grote achterklep laat bagage zich soepel in- en uitladen.
Wat de citycars van Ligier extra aantrekkelijk maakt, zijn de lage gebruikskosten. Zo hoef je geen wegenbelasting te betalen, is het brandstof- of elektriciteitsverbruik laag en kun je rekenen op lage afschrijvingskosten. Ligier Benelux biedt de klant aantrekkelijke financierings- en leasemogelijkheden, een uitgebreide fabrieksgarantie en een uitstekende dealerservice. Er is al een Ligier voor een leasebedrag van € 349,- per maand, inclusief verzekering, afschrijving en onderhoud.
Naast de modellen voor particuliere mobiliteit, produceert Ligier meerdere modellen voor professioneel gebruik. Door hun compacte formaat en emissievrije elektrische aandrijving, zijn deze voertuigen bij uitstek geschikt voor onder meer gemeentediensten en post- en distributiebedrijven, om binnen zero-emission zones of autovrije stadsdelen milieuvriendelijk de klant snel te bedienen.
Meer info: Dick@Braakhekkepr.nl
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
22-02-2024
Mooie voorgevel
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
de nieuwe Trend van Dethleffs
Nieuws van Dethleffs.
De halfintegrale en integrale vervangen nu de voorgaande Trends en ook de Pulse Classic 90 reeks. Qua waarde soort de nieuweling hoger dan zijn voorgangers.
Basis voor de Trends is de Fiat Ducato met een 140 pk sterke turbo diesel. Langs buiten is hij direct herkenbaar. Het achterfront is een kopie van de Pulse. Daarmee overeenkomend heeft de nieuwe Trend ook een traploze vloer over de volle lengte van het interieur. Dit kon door het originele laag chassis van Fiat Ducato te gebruiken. Voor de onderbodem en wanden zijn sandwich panelen gebruikt met hagelbestendige buitenplaat. Als isolatie is water afstotend XPS in bodem, dak en wanden de beste oplossing. Voor een gemakkelijke instap is een 0,7 m brede buitendeur met venster geplaatst.
Vijf nieuwe types.
Vijf nieuwe types brengt Dethleffs dit jaar in beeld.
Zowel halfintegralen als integralen zijn te bekomen. De kleinste Trend T en de I 6817 EB zijn 6,99 m lang. Ze hebben een halve zitgroep vooraan, keuken en badkamer met douche bevinden zich ongeveer in het midden van het interieur. Het grote verschil is achterin te vinden met enkele bedden of een tweepersoonsbed dwars opgesteld. Alle Trends hebben een garage met twee deuren en verankeringsprofielen. De andere types zijn 7,41 m lang waarvan de Trend T 7.57 EB zowel als de Pendant I 7057 EB enkele bedden boven de garage hebben. Net ervoor is een ruime badkamer met afzonderlijke douche. Nog een paar stapjes naar voor om bij de L-keuken en de zitgroep te komen. De Trend I en T 7057 EBL en 7057 EB hebben een zitgroep met zijzitbanken. Het tafelblad op één poot kan samenklappen. In de Trend Ten I 7057 DBL en EBL kan men het dwarsbed in de hoogte verstellen. In enkele kampeerauto’s met enkele bedden kan de klant kiezen tussen een hoge instap en hoge garage of een lage instap met lage garage. Alle matrassen worden gedragen door lattenbodems, alle Trends hebben vier zitplaatsen met veiligheidsgordels in de rijrichting.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato met laag chassis
Motor: 140 pk turbo diesel
MTM 3.500 kg
Afmetingen: LXBXH: 6,99 of 7,41 x 2,33 x 3,00 m
Meer info: www.dethleffs.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
21-02-2024
Klein maar fijn
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Kip 90 jaar
90 jaar Kip Caravans
Een mijlpaal in de Nederlandse caravanindustrie wordt gevierd: Kip Caravans bestaat 90 jaar. De enige caravanfabrikant van Nederland is in de loop der jaren uitgegroeid tot een symbool van avontuur en ontdekking. Deze speciale gelegenheid herinnert ons aan de rijke geschiedenis van het bedrijf, dat begon in 1934 toen Jan Kip zijn carrosseriebedrijf in Hoogeveen startte.
Begonnen uit liefde
Het verhaal luidt dat vanuit zijn liefde voor Johanna de Roos, die in Amsterdam woonde, het idee voor de eerste caravan geboren is. Deze bouwde hij in 1947 in Hoogeveen. Met deze eerste caravan konden ze elkaar in het midden, op de Veluwe, ontmoeten in de weekenden. Dit gaf veel bekijks en het jaar erop produceerde Kip 20 caravans (allen maatwerk) waarvan een deel werd gebruikt voor de verhuur. In 1949 wordt de eerste serie 'standaard' caravans geproduceerd van type 366 en er komt steeds meer vraag naar (Kip) caravans.
%%FOTO2%%%
In 1954 verschijnt er een nieuw en uniek exemplaar: de Kip Kuiken, gekenmerkt door het ontwerp met achterklep. Met het succes van het Kuiken volgen namen als Kip Leghorn en Kip Wyandotte. De introductie van de 'Krielkip' met zijn opvallende hefdak vormde de basis voor de moderne Kip modellen.
Kip viert 90 jaar met uniek Jubileum model
Kip Caravans kondigt met trots de lancering aan van de Shelter Jubileum Editie. Deze limited edition caravan is een eerbetoon aan de 90-jarige geschiedenis van het merk. Het combineert een tijdloos design met moderne kenmerken.
In beperkte oplage
Beschikbaar in een beperkte oplage, is deze Shelter Jubileum Editie een meesterwerk van vakmanschap, geproduceerd door de toegewijde vakmensen van Kip Caravans in Hoogeveen.
Deze speciale editie onderscheidt zich door zijn retro look gecombineerd met moderne uitrusting. Het omvat een unieke kleurencombinatie van crème met pastelgroen, Jubileum Editie kussenset, vintage look wielen, een compressorkoelkast en een geëmailleerd Kip-embleem. Bovendien heeft Kip Caravans in samenwerking met de Waard een uniek hefdakdoek en bijpassende luifel ontwikkeld.
Bezoek de Kip Store Utrecht, Hoogeveen of één van de andere Kip locaties.
Kip Caravans
0528 288 888
info@kipcaravans.nl
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
20-02-2024
Een keuken
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Graag controles op lachgas
Vias wil controles op lachgas in ons land mogelijk maken Nieuw Nederlands onderzoek bewijst dat lachgas met blaastest ontdekt kan worden De laatste jaren worden lachgas regelmatig aangetroffen in de wagen na een ongeval. Over de effecten op de rijvaardigheid was tot op heden weinig geweten. Nieuw onderzoek in Nederland heeft nu in kaart gebracht dat er aantoonbare effecten zijn op het rijgedrag tot op zijn minst 45 minuten na het inhaleren van het product. Het goede nieuws is dat het mogelijk is om op basis van een blaastest lachgas te detecteren bij bestuurders. Vias institute is alvast vragende partij om te bekijken op welke manier dergelijke tests in ons land gebruikt kunnen worden. Effecten van lachgas in het verkeer Lachgas is de laatste jaren steeds populairder geworden als recreatieve drug. Ook in het verkeer wordt het steeds vaker aangetroffen in de wagen na een ongeval. Tot op heden zijn er weinig betrouwbare cijfers over het aantal ongevallen waarbij lachgas een rol speelt. De Nederlandse politie registreerde in de periode 2019-2022 ongeveer 700 ongevallen met doden en ernstig gewonden waarbij lachgas een rol speelde. Lachgas zorgt voor een (kortstondige) roes bij de gebruiker, maar over de duur van deze negatieve impact op de rijvaardigheid was tot nu toe weinig bekend. Nieuw Nederlands onderzoek van de Universiteit Maastricht, het Leids Universitair Medisch centrum en TNO toont nu echt aan dat tot minstens 45 minuten na het inhaleren er waarneembare effecten zijn op de rijtaak. Voor dit onderzoek hebben de onderzoekers bij 24 personen in experimentele condities lachgas toegediend. De proefpersonen moesten daarna een computertaak uitvoeren die vergelijkbaar was met autorijden. Uit het onderzoek blijkt dat er intense roes is na het inhaleren van ongeveer 1 minuut. De gebruiker is op dat moment totaal niet in staat om op veilige wijze deel te nemen aan het verkeer. Verder werden lichtere negatieve effecten op de rijprestaties waargenomen tot minstens 45 minuten na het gebruik. Opspoorbaar met een blaastest en in het bloed De onderzoekers hebben daarnaast adem-, bloed- en speekselmonsters afgenomen om na te gaan of lachgas kon gedetecteerd worden. Het blijkt dat lachgas tot minstens 60 minuten na recreatief gebruik ervan detecteerbaar is in uitgeademde lucht en in bloed. Bij geen van de proefpersonen werd lachgas gevonden in adem- of bloedmonsters als ze geen lachgas toegediend hadden gekregen. Ook in speeksel kon lachgas worden aangetoond, maar dat werd ook gevonden bij deelnemers die geen lachgas toegediend hadden gekregen. Bij speeksel is het dus lastig om te bepalen of het gemeten lachgas het resultaat is van recreatief lachgasgebruik of een andere oorsprong heeft.
Vias voorstander om blaastests in ons land te implementeren De blaastest is een simpele en efficiënte manier om lachgas te detecteren. Voorlopig is het enkel in een proefomgeving dat de tests uitgevoerd werden, maar op relatief korte termijn zou het mogelijk moeten zijn voor een commerciële speler om een blaastest voor lachgas op de markt te brengen.
Vias institute wil bekijken op welke manier de handhaving van lachgas op de meest efficiënte wijze kan gebeuren en welke rol blaastests daarin kunnen spelen. Zo zou het in theorie alvast mogelijk moeten worden om op lachgas te testen na een ongeval. Voor de politie effectief op lachgas kan testen, moet de politiek eerst de wetgeving aanpassen zodat controles op het gebruik van lachgas mogelijk worden. Verbod in ons land in de maak Vias was al langer vragende partij om het bezit en vervoer van lachgas te verbieden. Eind december 2023 kondigde de federale regering aan dat lachgas in de drugswet wordt opgenomen. Terwijl de verkoop van lachgas voor culinaire of medische doeleinden legaal blijft, zal het oneigenlijke gebruik en het bezit en de verkoop ervan strafbaar worden. Conclusie Het is goed dat het op relatief korte termijn mogelijk is om na te gaan of bestuurders lachgas recent gebruikt hebben. Er zijn wel degelijk aantoonbare effecten op de rijprestaties, niet alleen kort na het inhaleren, maar minstens tot 45 minuten na het gebruik. Vias wil bekijken op welke manier een test op lachgas kan bijdragen om een beter zicht te krijgen op de problematiek van dit fenomeen in het verkeer. De blaastest zou ook een middel kunnen zijn om te testen op lachgasgebruik bijvoorbeeld na een ongeval.
Meer info: Vias institute
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
14-02-2024
Neustadt
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
50 Jaar Tischer
50 jaar Tischer Freizeitfahrzeuge.
Een pick-up is een Amerikaanse uitvinding tijdens de jaren 1920. Hij werd zowat voor alle vervoer waarvoor men geen grote laadbak nodig had gebruikt. Stilaan kwamen meer vakantie voertuigen is beeld. Eenvoudig caravans bestonden al, veel waren toen nog zelfbouw. Die caravans boden meer wooncomfort maar hadden buiten de vakantiedagen veel parkeerplaats nodig. Rijden was ook al niet zo evident. Het vroeg een sterke auto, de wegen waren niet al te best en in de stadjes waren de straten redelijk smal. Overnachtingsplaatsen waren nauwelijks te vinden. Waarom geen pick-up?
Zoals het met caravans en later ook met kampeerauto’s verlopen is waren er handige mannen die om de een of andere reden een pick-up hadden, zij begonnen met een wooncel te bouwen. Tijdens de vakantie dagen werd ze in de laadbak van de pick-up gezet. Er waren al voorbeelden in de caravanwereld hoe men zo’n wooncel kon inrichten. Met de alkoof boven de stuurcabine als slaapkamer, het hoog gedeelte in de laadbak werd als algemene vorm aangenomen. Tot nu is die nog altijd gebleven. Er was voldoende stahoogte en voor een koppel groot genoeg om te wonen en te slapen. Zo langzaam werd het koetswerk steviger, beter geïsoleerd en mooier. Ook het afneemsysteem werd eenvoudiger en sterker. Wat nog interessanter was, waren de nieuwe merken, andere types en grotere pick-ups die op de markt verschenen. Vooral VW droeg een steentje bij om grote afneembare wooncellen te torsen. Grotere laadbakken boden de mogelijkheid om de wooncellen te vergroten, het was voornamelijk het woongedeelte dat er van profiteerde. In de zitgroep kon men met 4 of zelfs met meer aan tafel zitten. Er kwam een groter keukentje en sanitair, kleerkast en bagagekoffer. Vooral meer wooncomfort voor de bewoners. Voor gezinnen met kinderen was nu voor iedereen een volwaardige zit en slaapplaats voorhanden. Vergeten we niet de verfijning van het meubilair, wanden en kussens wat de wooncel in een sfeervolle ruimte veranderde.
50 Jaar Tischer
Peter Tischer en zijn vader jozef waren handige kerels en een beetje avontuurlijk ingesteld ze vonden een caravan aan de trekhaak toch niet het ideale vakantievoertuig. Na wat tekenen, plannen en rekenen begonnen ze aan een wooncel op een VW met dieplader. Dat is 50 jaar geleden. Het proces ontwikkelde zich verder zoals we dat kennen van groot geworden merken: Tabbert, Wilk, Knaus, Constructam, De Reu en vele anderen. Familie, vrienden, kennissen waren enthousiast bij het zien van de wooncel en de mogelijkheden, ze hadden graag ook zo iets bekomen. In die tijd waren de pick-ups nog niet zo populair en was er natuurlijk minder keus in grootte en motorvermogen, daardoor waren de Tischers met hun afneembare wooncellen een beetje beperkt. Dat is nu uitgegroeid en teveel om te tellen.
Tischer Freizeitfahrzeuge gaat van start
Wegens het succes werd het bedrijf Tischer GmbH in Kreuzwertheim opgericht. Het groeide gestadig tot er nu 50 medewerkers 230 cabines per jaar produceren. De keus is uitgebreid want voor iedere in Europa verkochte pick-up kan men een afneembare wooncel laten maken.
Van begin af werd veel aandacht besteed aan materialen en vooral aan de afwerking en de stevigheid van de constructie. Er werden standaard typen gebouwd, waar altijd aanpassingen die de klanten vroegen konden uitgevoerd worden. Het koetswerk is in een sandwichconstructie met aluminium buitenbeplating, langs binnen multiplex en hardschuim als isolatie. Vervolgens werden de platen nauwkeurig op maat gefreesd voor de wanden, dak en vloer en geassembleerd. Wegens de rondingen van de alkoof worden dubbelwandige schuimvormdelen in polyester gemaakt. Aan de wooncabine vormen ze een dubbelgeïsoleerde dakkap met geïntegreerde ramen. Samen heeft de constructie een hoge stabiliteit, laag gewicht en uitstekende isolatie. Voor de buitenvorm kan de klant kiezen tussen Trail versie of de Tischer Box die wat hoekiger is maar binnen meer ruimte biedt. Alle wooncabines hebben dubbele Seitz ramen met horren en rollo’s. De buitendeur met hor en veiligheidsslot is van hoge kwaliteit.
Wat betreft de indeling van de interieurs zijn de typische afneembare wooncellen in grote lijnen bijna allen gelijk, alleen de afmetingen maken wat verschil. Vooraan in de alkoof zijn de bedden, in het hoge gedeelte is een gezellige zitgroep voor 2,4 of meer personen. Afhankelijk van de lengte zijn er een keuken, sanitair, kleerkast en bagagekoffer. Het meubilair is gemaakt uit populieren multiplex. Bovenkasten hebben licht gebogen deurtjes met degelijke sluit en hangwerk. Voor de zitgroep met zijzitbanken kan men de kleur, kwaliteit en vorm van de kussen kiezen. Grote vensters links en rechts zorgen voor voldoende licht en lucht. Wand en PVC vloerbekleding maken de fijne afmaak. Aansluitend volgt de keuken met spoelbak en afdekbare kookvuren. Onderaan is voldoende ruimte voor het kookgerief van de zwervers. Het sanitair 2024 met wc en douche is vernieuwd. Indien het technisch mogelijk is kunnen klanten bepaalde uitvoeringen naar hun wens laten uitvoeren. Bij avond met de aangepaste lichtjes is het een knus verblijf.
Het monteren van de afneembare wooncel moet zeer zorgvuldig en vakkundig gebeuren. Specialisten van Tischer gaan aan de slag om de verankeringspunten aan te brengen, ze zorgen dat alle lichten branden en kijken alles grondig na. Tot slot wordt de klant uitgelegd hoe de wooncel afnemen op zijn vier steunen zetten en terug op de wagen en nauwkeurig verankeren. De klant krijgt nog een uitgebreide handleiding over de afneembare wooncel en de vakantie kan beginnen.
Er is al een afneembare wooncel van Tischer te koop vanaf ongeveer 18.000 euro.