Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
21-07-2024
Caravan Salon Düsseldorf 2024
Düsseldorf wordt tien dagen lang de internationale hoofdstad van de mobiele vrijetijdsbesteding
Caravanning staat voor zelfbepaald en onafhankelijk reizen midden in de natuur en vervult als geen andere vorm van vakantie het verlangen van mensen naar vrijheid en individualiteit. Op de CARAVAN SALON van 30 augustus tot 8 september worden de mobiele dromen van de gemeenschap vervuld en hier toont de industrie het volledige portfolio van het voertuig tot de juiste vakantiebestemming. Tien dagen lang wordt Düsseldorf de internationale hoofdstad van de mobiele vrijetijdsbesteding en maakt opnieuw indruk met een uitgebreid programma, speciale shows, specials en vele attracties.
Op 250.000 vierkante meter tonen meer dan 750 exposanten de nieuwste caravans, campers en campers, evenals accessoires, ombouwonderdelen, tenten, stacaravans, vakantiebestemmingen en kampeer- en camperplaatsen. "De ontwikkeling van de toonaangevende vakbeurs voor de caravanindustrie is indrukwekkend. We kunnen de recordcijfers van het voorgaande jaar opnieuw overtreffen en kijken dan ook uit naar de grootste CARAVAN SALON aller tijden in 2024. Onze 16 hallen en het buitengedeelte zijn tot de laatste ruimte volgeboekt en voor onze bezoekers betekent dit vooral dat het productaanbod weer toeneemt. De CARAVAN SALON is des te waardevoller dan ooit voor de industrie en vooral voor de eindgebruikers", zegt directeur Stefan Koschke verheugd.
Daniel Onggowinarso, directeur van de Caravaning Industry Association (CIVD): "Als grootste en belangrijkste vakbeurs in onze branche is CARAVAN SALON het onbetwiste hoogtepunt van het caravanjaar. Nergens anders kunnen bezoekers zich zo diep onderdompelen in de veelzijdige wereld van caravaning en de nieuwste innovaties en producttrends van dichtbij meemaken. Dit omvat natuurlijk ook de nieuwste voertuigmodellen van caravan- en camperfabrikanten, die traditioneel hun première vieren op de CARAVAN SALON. Maar de beurs is veel meer dan alleen een etalage voor producten; Het is ook een onmisbaar uitwisselings- en dialoogplatform over de grenzen van de sector heen, aangezien caravaning zich ongetwijfeld heeft ontwikkeld tot een belangrijke toeristische en economische factor. We zijn dan ook zeer verheugd om ook dit jaar weer tal van vertegenwoordigers uit de politiek, het bedrijfsleven en de wetenschap op de beurs te mogen verwelkomen."
Naast de activiteiten van de exposanten is er een gevarieerd programma in de hallen en op het buitenterrein en vele speciale thema's met betrekking tot mobiele vrijetijdsbesteding:
"StarterWelt" in de buitenruimte – een must voor beginners De populaire StarterWelt is het eerste adres voor iedereen die net zelf mobiel reizen wil ontdekken. Dit jaar bevindt het zich op het buitenterrein tussen de hallen 10 en 16. Tijdens de CARAVAN SALON helpt het nieuwkomers en nieuwkomers om hun weg te vinden in het uitgebreide assortiment dat op de beurs wordt aangeboden en om het juiste voertuig te vinden. Professionals geven onder andere aanbevelingen over voertuigtypes, reisroutes of de juiste campingkeuze en zijn ook beschikbaar om vragen te beantwoorden. Naast de persoonlijke consulten zorgt een gevarieerd podiumprogramma met alle relevante onderwerpen over mobiel reizen voor nog meer informatie en inspiratie.
Avontuur zelfontplooiing Ook in de buitenruimte moet de speciale show "Adventure Self-Conversion" de eerste aanloophaven zijn voor de doe-het-zelf-gemeenschap en VanLife-fans. Het team van Martin Kreplin met de tijdschriften explorer & VANderlust zal voor de hallen 13 en 14 professionele hulp bieden en met kennis van zaken laten zien waar u rekening mee moet houden bij het ombouwen of ombouwen van uw eigen camper (of caravan). Verschillende zelf omgebouwde vrijetijdsvoertuigen laten duidelijk zien wat er mogelijk is. Dagelijkse lezingen voor beginners, gevorderden en professionals geven informatie over belangrijke onderwerpen zoals workshops en materiaalkunde, elektriciteits- en energievoorziening, verwarming en koken of isolatie of plattegrondplanning.
Droomtourbioscoop en spectaculaire EOFT-films In de Traumtouren-Kino in hal 1 / 1e verdieping (zaal 16) kunnen kijkers ook dit jaar weer spannende caravanbestemmingen beleven. Konstantin Abert, Janette Emerich en Uwe Hamm tonen bezoekers indrukwekkende indrukken van droomlanden dichtbij en ver weg. Deze keer nemen de vermakelijke shows je mee naar Frankrijk, Turkije, IJsland, Patagonië en langs de Pan-American Highway en TransAfrica.
Sneller, hoger, verder – dat is het motto van de European Outdoor Film Tour (EOFT). Op vrijdag 6 september om 18 uur geeft de EOFT-crew op het podium "Travel & Nature CONNECTED" in hal 7 een inkijkje in de spectaculaire diversiteit van outdoor- en avontuurlijke sporten. Wanneer de hoofdrolspelers beginnen, staat de wereld op zijn kop – en dat geldt ook voor het scherm. Voor bezoekers van de CARAVAN SALON is de EOFT-filmervaring gratis.
Voorbeeld parkeerplaats in de buitenruimte Op het buitenterrein tussen de hallen 10 en 17 presenteert de branchevereniging Caravaning ook dit jaar weer innovatieve oplossingen op het gebied van parkeertechnologie en -infrastructuur in een speciale tentoonstelling. Experts en fabrikanten zullen aan de hand van concrete voorbeelden laten zien hoe de succesvolle planning en exploitatie van camperparkeerplaatsen werkt. Bezoekers kunnen rechtstreeks advies krijgen van experts ter plaatse.
B2B-conferentieprogramma Bij CARAVAN SALON ligt de focus echter niet meer alleen op producten en diensten, maar heeft de beurs zich de afgelopen jaren ook ontwikkeld tot een belangrijk dialoogplatform en netwerkgebied. De congresruimte voor professionals en professionals wordt verder uitgebreid onder de titel "Destination Future 2024". Naast de gevestigde formats "Symposium Nature.Tourism.Future", "German Pitch Day" en "Expert Forum Hiking" worden er vier nieuwe formats gehouden met de Camping Destination Day, de netwerkavond "Travel Industry meets Caravaning", de CARAVAN SALON "InnovationStage" en de Outdoor Host Day, die het B2B-programma aanzienlijk zullen verbeteren. Aan de hand van verschillende voorbeelden en best practices worden de ontwikkelingsfasen op weg naar innovatieve caravanbestemmingen belicht. Het volledige programma is hier te vinden: https://www.caravan-salon.de/de/Besuchen/B2B_Bereich/Fachprogramm
"Camper van het jaar 2024" De ADAC is op zoek naar de "Camper van het Jaar 2024". De finale van de landelijke competitie vindt plaats op zaterdag 7 september van 11.00 tot 16.00 uur op het buitenterrein voor hal 10. Finalisten uit heel Duitsland kwalificeerden zich voor de finaleronde tijdens de ADAC Camping Days in juni en juli en moeten hun vaardigheden op het gebied van rijprecisie, behendigheid en kampeerkennis bewijzen in verschillende rijdisciplines en in verschillende speciale taken.
Hal 7: Reizen & Natuur CONNECTED Het toeristische gedeelte van de CARAVAN SALON wordt voor het eerst in al zijn facetten gepresenteerd in hal 7 in de onmiddellijke nabijheid van de noordelijke ingang. Hier vindt u een verscheidenheid aan droombestemmingen, aantrekkelijke kampeer- en kampeerplaatsen en perfecte caravanbestemmingen voor buitenactiviteiten zoals wandelen, klimmen of fietsen. Het aanbod in deze zaal wordt aangevuld met een informatief en onderhoudend programma op het podium "Travel & Nature CONNECTED", dat u uitnodigt om te dromen en uw volgende tochten te plannen.
E-bike parcours voor hal 15 Fietsen is een van de favoriete hobby's van veel caravanfans. Vooral e-bikes zijn erg populair en worden vaak gebruikt voor tochten tussen de camping en de excursiebestemming. Op het buitenterrein voor hal 15 biedt de "E-Bike Course" bezoekers de mogelijkheid om in een aparte ruimte de rijeigenschappen van elektrische fietsen, e-scooters en elektrische scooters uit te proberen.
Rally voor kinderen en Adventure Camp Voor de kleine beursgasten organiseert de Duitse wandelvereniging in samenwerking met vele exposanten de rally voor kinderen in hal 7.0, die gezinnen uitnodigt om mee te doen en op verschillende stations te ontdekken. Uitgerust met een actiekaart kunnen de kinderen de hal verkennen en kleinere puzzels oplossen bij verschillende exposanten of zichzelf bewijzen in een verscheidenheid aan praktische activiteiten. Van het behendigheidsspel tot de populaire natuurquiz tot het zoekspel, er is iets voor kinderen van alle leeftijden. Inschrijven is mogelijk op de stand van de Duitse Wandelvereniging. In het weekend zijn er verschillende speel- en klimmogelijkheden voor jongeren en kinderen in het Adventure Camp van de Stadtsportbund Düsseldorf. In het buitengedeelte tussen hal 10 en hal 16 nodigen verschillende activiteitenstations uit tot spelen en plezier maken.
Caravan Centrum Als u van uw beursbezoek een korte vakantie wilt maken, ga dan naar het populaire Caravan Center op de beursparkeerplaats P1. De grootste parkeerplaats van Europa tijdens de duur van de CARAVAN SALON met ongeveer 3.500 aan- en ongeleverde parkeerplaatsen brengt de gemeenschap samen. Vanwege de grote vraag zijn de staanplaatsen dit jaar beperkt tot 48 uur bij boeking - zodat nog meer geïnteresseerden de mogelijkheid moeten hebben om in het Caravan Center te overnachten.
Tickets en prijzen voor CARAVAN SALON Düsseldorf 2024: De dagkaart kost 19 euro voor volwassenen in het weekend, 17 euro voor weekdagen; Gereduceerd (scholieren, studenten, Club CARAVAN SALON & boot, ADAC) in het weekend 17 euro, weekdagen 15 euro), voor kinderen (6 tot 12 jaar) is de dagkaart 8 euro in het weekend en 6 euro op weekdagen. Daarnaast wordt van maandag tot en met vrijdag een middagticket aangeboden voor 10 euro (van 14u tot 18u). De prijzen voor de Preview Day zijn 35 euro voor volwassenen (gereduceerd 32 euro), kinderen van 6 tot 12 jaar betalen 8 euro.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Alpenzicht
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-07-2024
Tijdig een slaapje doen
7 Belgen op de 10 wisselen van bestuurder tijdens rit naar hun vakantiebestemming
Andere goede gewoonte: 8 op de 10 bestuurders stoppen voor een dutje 7 op de 10 Belgen rijden ’s nachts wanneer ze op vakantie vertrekken. Twee jaar geleden waren er dat nog 6 op de 10. Een lange reis moet je goed voorbereiden. De Belgische bestuurders nemen zeker hun voorzorgen als het gaat over het voorkomen van vermoeidheid achter het stuur. Meer dan 8 op de 10 chauffeurs stoppen om minstens één dutje tijdens de reis te doen. Daarmee scoren we ver boven het Europese gemiddelde. 7 op de 10 Belgen wisselen van chauffeur tijdens de reis. Dit zijn de bevindingen van een nieuwe Europese enquête van de Fondation Vinci Autoroutes, waarvan de resultaten vandaag door Vias gepubliceerd worden. Bijna 7 op de 10 Belgen rijdt 's nachts Op het eerste gezicht biedt 's nachts rijden een aantal voordelen, zoals minder verkeersdrukte, koelere temperaturen en een rustigere sfeer wanneer de kinderen slapen. Blijkbaar zijn heel wat Belgen overtuigd van deze voordelen, want 7 op de 10 bestuurders (67%) vertrekken 's nachts wanneer ze een lange reis moeten maken. Jaar na jaar stijgt dit aantal (twee jaar geleden was het nog 60%). 8 op de 10 Belgen stopt om een dutje te doen De beste manier om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan is stoppen en een dutje doen. Meer dan 8 op 10 Belgen (81%) doen zo een dutje tijdens de reis. Het Europese gemiddelde is slechts 62%. Belangrijke bemerking is dat Belgische bestuurders sowieso pas pauzeren na gemiddeld bijna drie uur onderweg te zijn. De algemene aanbeveling is om elke twee uur te stoppen om zo de volledige aandacht bij het verkeer te houden. Tot slot wisselen bijna 7 op de 10 vakantiegangers (72%) tijdens de rit van bestuurder om de kans te geven aan de andere om uit te rusten. Dat is ook een effectieve manier om een optimale concentratie te behouden. 1 op de 4 bestuurders had al eens het gevoel ingedommeld te zijn 's Nachts rijden heeft het grote nadeel dat je vermoeider bent. Zo heeft 1 op de 4 chauffeurs (25%) al de indruk gehad dat ze tijdens de rit in slaap vielen en 1 op de 7 (14%) geeft toe dat ze (even) op de pechstrook zijn beland omdat ze ingedommeld waren. De vermoeidheid kan door een slechte voorbereiding nog groter worden. Bijna 8 op de 10 chauffeurs (79%) beëindigen hun voorbereidingen laat op de avond voor ze vertrekken. Het risico bestaat dan dat je rit een constante strijd tegen het in slaap vallen dreigt te worden, wat natuurlijk absoluut af te raden is. Enkele bijzondere verkeersregels in Europa Sommige verkeersregels verschillen soms van land tot land. In Frankrijk is het als bestuurder bijvoorbeeld verboden om oortjes te dragen om naar muziek te luisteren of te telefoneren. De boete daarvoor is 135 euro, zelfs op de fiets. Kinderen onder de 12 moeten een helm dragen tijdens het fietsen, of ze nu bestuurder of passagier zijn. Ook heel belangrijk: radarmelders (of applicaties die de controles van de politie kunnen aangeven) zijn verboden in Duitsland, Zwitserland, Ierland, Slowakije en Turkije. Als je fietsen meeneemt, let er dan op dat ze in Spanje en Italië gemarkeerd moeten worden met een rood-wit bord als ze achterop het voertuig zijn bevestigd. Ben je op vakantie in Zwitserland? Dan moet je niet alleen een gevarendriehoek hebben, maar deze moet ook binnen handbereik van de bestuurder zijn.
5 tips voor een geslaagd dutje in de wagen Stop op een rustige, veilige plek. Drink een kop koffie voor je dutje. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat cafeïne begint te werken en het voorkomt dus niet dat je even in slaap valt. Maak het jezelf comfortabel door je stoel half achterover te zetten. Beperk je dutje tot maximaal 20 minuten. Anders val je in een diepe slaapfase en heb je moeite om wakker te worden. Als je na 20 minuten wakker wordt, voel je de voordelen van de koffie. Voor je terug vertrekt, stap even rond en rek je uit. 5 tips voor een vlotte reis Probeer goed uitgerust te vertrekken aan je vakantie. Vermijd dus om tot laat op de avond voor vertrek nog bezig te zijn met je voorbereidingen. De vakantie begint zodra je in de auto stapt. Leg jezelf geen verplichte aankomsttijd op: als je ontspannen rijdt, zal de reis sneller voorbijgaan. Vergeet vooral de basisregels niet: veiligheidsgordels voor alle inzittenden, ook degenen die slapen, respecteer de maximumsnelheid en natuurlijk geen alcohol drinken als bestuurder. Als je in de file terechtkomt, blijf dan kalm. Een woedeaanval kan je vakantie verpesten. Zie andere bestuurders als lotgenoten in plaats van als vijanden. Sla geen rustpauze over alleen omdat je er bijna bent: het risico op een ongeluk ligt 4x zo hoog in de laatste 100 kilometer.
Meer info: VIAS Instituut
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-07-2024
Voor ieder die zich overal ter wereld thuis voelt
CARAVAN SALON wordt het centrum van de caravaning-wereld
Mobiel reizen is meer dan een vorm van vakantie; het is een levensgevoel dat steeds meer aanhangers vindt. Voor ieder, die zich overal ter wereld thuis voelt, verandert CARAVAN SALON van 25 augustus tot 3 september in het centrum van de caravaning-wereld. Op een oppervlakte van 250.000 vierkante meter, worden meer dan 770 exposanten caravans, campers en kampeerbusjes gepresenteerd - voor elke smaak en elk budget. Daarnaast vinden bezoekers in 16 hallen en op het buitenterrein basisvoertuigen, accessoires, uitbouwonderdelen, tenten, stacaravans, vakantie-bestemmingen, camping- en staplaatsen.
CARAVAN SALON is tien dagen lang hét belangrijkste internationale platform voor mobiel reizen en het hoogtepunt van het jaar voor alle caravaning-fans. Naast het brede scala aan producten en een groot aantal diensten rond caravaning, biedt de toonaangevende beurs ook een gevarieerd programma, dat perfect op de interesses en behoeftes rond de mobiele vrije tijd is afgestemd. Speciale tentoonstellingen en talloze events vol actie, plezier en een goede sfeer nodigen jong en oud uit om naar het beursterrein in Düsseldorf te komen. Bovendien is CARAVAN SALON het belangrijkste forum voor professionals, experts en brancheverenigingen uit de hele wereld.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
De Seine
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
21-06-2024
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Adria op Mercedes-Benz Sprinter
Adria Coral Supreme 670 DL
Adria bouwt nu zijn nieuwe kampeerauto’s op Mercedes-Benz Sprinter. We bekeken de 7,7o m lange halfintegrale 670 DL met zijn modern interieur.
Koetswerk
De arbeiders van Adria beginnen met een 41 mm dikke bodemplaat met XPS isolatie en onderaan een hagelbestendige polyester laag op het laag AL-KO chassis te monteren. Zijwanden en dak zijn 31 mm dik. Zij hebben een aluminium buiten beplating terwijl het dak een hagelbestendige polyester bovenplaat heeft. Alles is zorgvuldig aan elkaar gelijmd en de overgang naar de stuurcabine is perfect afgekit. De buitendeur met centrale vergrendeling en venster is 0,60 m breed. Boven de stuurcabine is een uit de kluiten gewassen dakvenster. In de grote tweedeurige garage kan een stel fietsen mee op vakantie. Verankeringspunten zijn voorzien. Slim gevonden is een lade die ook langs het interieur bereikbaar is. In de zijwanden langs de buitenkant zijn achter luikjes verborgen aansluitingen voor gas, stroom en ook voor de cassette van het wc. Ramenvensters en de donkere stuurcabine maken van de Coral Supreme 670 vast een chique kampeerauto.
Interieur
Als indeling hebben de ontwerpers voor een bekende succesvolle opstelling gekozen. Enkele bedden achterin, zijzitbanken achter de stuurcabine keuken en badkamer zijn er tussen. Het verschil wordt gemaakt met de kleuren en de keurige afwerking. We zien donkere meubelen in houtdecor antraciet kleurige kussens en een wat ongewone lichte kleur voor de vloer. Een kleurcombinatie die de moderne trend volgt. Achter de stuurcabine zijn zijzitbanken met een op één poot gedragen tafelblad dat kan samenklappen voor een gemakkelijke doorgang van en naar de commando cabine. Er kunnen 6 bewoners aan tafel zitten door de cabine zetels te draaien. Twee echter zullen elders een bedje moeten zoeken om te slapen. Als optie kan een hefbed geïnstalleerd worden. Een deel van de comfortabele zitbanken kan men ombouwen tot zittingen in de rijrichting met veiligheidsgordels. Aansluitend volgt de knappe tweekleurige L-keuken. Het aanrecht in dezelfde kleur als het voorfront herbergt een grote spoelbak en 3 kookvuren met elektrische ontsteking. Er blijft nog een stukje over als werkblad. Onderaan is een oven en in de kast voldoende plaats voor keukengerief. In de donkere bovenkast met een lichte bodem kan nog materiaal. Die bovenkasten hebben stevige aluminium profielen, deuren zonder handgreep en gasveren om ze open te houden. Er is voldoende licht om in en om de potten te kijken. De gasafsluiters zijn snel bereikbaar achter een klep net onder het aanrecht. De koelkast staat aan de overkant.
Tweedelige badkamer.
Je zou voor het plezier naar de schitterend uitziende wc afdeling gaan. Hier ook weer een combinatie van een antraciet kleurige deur naast het venster. Het elegant witte waskommetje gedragen door een kast met donker houtdecor. Omdat een zwerfauto nu eenmaal niet zonder wielen kan is er een wielkast naast het draaibaar wc. Om het sanitair wat lichter te houden is de zijwand in licht materiaal gehouden. Tegenover het sanitair deel is de met een goed sluitende deur de douchecel.Wat al direct opvalt is de donkere bovenkast over de volle breedte van de slaapkamer. Het dakluik plus de 2 vensters zorgen voor voldoende licht en lucht. De kamerwanden zijn licht terwijl de zijwanden van de bedden donker zijn en de trap naar de bedden heeft lichte treden, aan kleuren geen gebrek. Een deel van het voeteinde kan omhoog klappen. Een elektrisch bediende uittrekbare kleerhanger komt zachtjes tevoorschijn. Weeral wat minder inspanning voor de bewoners.
Samen gevat.
De Adria Coral Supreme 670 DL heeft een mooi uitzicht. Het interieur volgt de moderne kleuren combinaties en is keurig afgewerkt. Hier daar nog een kleine fout die de fabrikant bij de volgende wagens zal oplossen.
Technische gegevens
Basis voertuig:Mercedes-Benz-Sprinter 417 CDI met laag AL-Ko chassis
Motor: Turbo diesel 170 pk
Automaat 9 versnellingen
Gewichten:
Rijklaar 3.745 kg (afhankelijk van de toebehoren.)
MTM 4.500 kg
Afmetingen LXBXH 7,69 x 2,3 x 2,9 m
Bedden: 2 – 1,79 x 0,8 m
Verwarming: Alde Compact 3030
Meer info: www.adria.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
17-06-2024
Op reis
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
26-05-2024
Zelfs in achterstraatjes vakwerkhuizen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een nieuwe integraal bij Dethleffs
Dethleffs Alpa I 6820-2
Met het oog op alleen reizende paren hebben de ontwerpers van Dethleffs een nieuwe indeling bedacht.
Als basis model nemen we een 7,48 x 2,33 m grote integraal. Daar is ruim plaats voor een zitgroep achterin, slapen gebeurt in de twee enkele hefbedden in de stuurcabine. Er blijft nog genoeg plaats over voor een elegante keuken en een badkamer om u tegen te zeggen. Daarbij komt nog een goed geïsoleerde dubbele bodem, een Fiat Ducato met een 180 pk turbo diesel onder de motorkap die zijn paardjes via een 9 traps automaat naar de voorwielen stuurt. Alles gedragen door een laag AL-KO chassis, de pret kan niet meer op.
Koetswerk
De vaklui van Detleffs vangen aan met een 43 mm dikke GKF bodemplaat op het AL-KO chassis te leggen. De wanden zijn houtvrij en hebben waterafstotend XPS als isolatie materiaal. Ze zijn 34 mm dik en hebben aluminium plaat langs de buitenkant. Voor het 35 mm dikke dak heeft men hagelbestendig polyester gebruikt. De loopvloer is in 26 mm dikke multiplex. Achteraan heeft de garage links en rechts een deur. Uiteraard zijn er ramenvensters ingebouwd, een buitendeur met een venster die met centrale vergrendeling afsluit.
Interieur
Omwille van de garage heeft men de zitgroep die achterin staat op een 20 cm hoge vloer gezet. Dat verhoogd het panoramisch uitzicht. Zeer comfortabele kussens nodigen uit tot gezellig keuvelen rond het door twee telescoop poten gedragen tafelblad. De bovenkasten hebben deuren met houtdecor en blinkende handgrepen. Onderaan zijn ze afgeschermd met een rond profiel. Venster en dakluiken zorgen voor veel daglicht en genoeg ventilatie.
Keuken.
De kok van dienst mag zich verheugen in een ruim bemeten elegant gevormde keuken. Ze is zo maar eventjes 1,34 m breed. Ze heeft drie laden met brede handgrepen plus een flessenlade, maar in plaats van flessen zijn er twee vuilbakjes in verwerkt. In het aanrecht staan drie kookvuren niet te dicht bij elkaar. Het RVS spoelbakje en een schap maken het aanrecht compleet. 230 Volt stopcontacten ontbreken niet en een 139 l absorptie koelkast houdt eten en drank koel. Samen met de bovenkast kan men keukengerief voor een volleybal ploeg meenemen.
Badkamer
Nu we in de buurt zijn bekijken we even de badkamer. Ze is met een knap stukje vakmanschap gebouwd. Met haar 2,08 m is ze zeker hoog genoeg en bewegingsvrijheid is er voldoende. De wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld, lange mensen hebben zeker niet te klagen. Het waskommetje gedragen door een kast staat in de hoek. Een 230 Volt stopcontact staat vlak bij de hand. Boven hebben we een vierdeurige spiegelkast die heel wat toiletgerief kan inhouden. Een radiator voor de verwarming is men niet vergeten, enkele dakluiken voeren damp en vocht snel af. Acrylglazen deuren sluiten de cel af. Een stabiele deur tussen keuken en badkamer sluit de slaapkamer van het woongedeelte af.
Slapen
Twee enkele bedden met tussenmatras is niets nieuws als hefbed het wordt echter weinig toegepast. Maar het ontbreken van een duidelijke zichtbaar bed geeft een ruimtelijke indruk aan het interieur. Met een druk op een knop beweegt het elektrisch bediend hefbed op en af. Comfortabele matrassen zorgen voor een zalig slaapgevoel.
Bergvakken
Achteraan we noemen het gemakkelijkshalve garage, maar er kunnen geen fietsen of brommers in daar is ze te laag voor. Ze is wel geschikt om iets grotere bagage die niet in de koffers onder de loopvloer kunnen te bergen. De inhoud is langs beide kanten van de wagen bereikbaar. Twee gasflessen hebben een aparte koffer met lekgasafvoer. De gasflessen hebben optioneel een gasregelaar met crashsensor tussen de Truma Duo Controle CS. Het gas voor de koelkast en eventuele verwarming mag dus tijdens het rijden open blijven staan. Een 130 l verswatertank en een 120 l afvaltank vinden we vorst vrij opgesteld in de dubbele bodem. Waar ook grote kranen voor water afloop zijn gemonteerd. Een Alde compact 3030 levert genoeg warme vloeistof aan de convectoren om het interieur gezellig warm te houden eveneens het warm water voor de keuken en de douche.
Samengevat
Paren die echt over veel leefruimte willen beschikken komen vast aan hun trekken met de Alpa I 6820-2. Er blijft echter nog genoeg plaats over als er eens enkele vrienden of familieleden mee willen. Hij is fijn afgewerkt en geschikt om er heel het jaar van te genieten.
Technische gegevens.
Basis voertuig Fiat Ducato met laag AL-KO chassis
Motor: Turbo diesel 180 Pk
MTM 4.800 kg
Rijklaar 3.430 kg (afhankelijk van toebehoren)
Afmetingen L X B X H: 7,48 x 2,33 x 3,04 m
Bedden 2 – 2,08 x 0,75 m
Meer info: www.dethleffs.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
22-05-2024
Frankrijk
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-05-2024
Luchtkoelers van Truma
Truma airco's
Is er een betere reden om een Truma te kopen? Bij de König Customer Award 2018 werden onze airconditioners twee keer bekroond met de eerste prijs.
Deze felbegeerde prijs wordt elk jaar op de Caravan Salon in Düsseldorf uitgereikt door de Duitse vakbladen Reisemobil International en Camping, Cars & Caravans. De winnaars worden bepaald door middel van een klanttevredenheidsonderzoek, waarin kampeerders hun voertuig en accessoires in verschillende categorieën beoordelen.
Doorslaggevend zijn uitrusting, toepassingsgebied en persoonlijke behoeften
Allereerst hangt de keuze van de airconditioning af van de grootte en uitrusting van uw voertuig:
Hoe lang is uw caravan? Grotere caravans hebben een krachtiger airconditioningsysteem nodig of, in sommige gevallen, meerdere op elkaar afgestemde units.
Waar kan de airco worden geïnstalleerd? Op het dak of in de berging van uw caravan
Heeft uw caravan grote panoramaramen? In dit geval warmt hij sneller op en heeft hij dus meer koeling nodig dan een caravan met kleine ramen.
Hoe goed is uw caravan geïsoleerd? Voor een goed geïsoleerd nieuw voertuig is een airconditioningsysteem met laag vermogen meestal voldoende.
Voordat u een caravan airconditioner kiest, moet u ook nadenken over uw volgende vakantiebestemmingen. In het Middellandse Zeegebied heb je immers meer airconditioning nodig dan in Scandinavië. Maar ook uw persoonlijke voorkeuren zijn belangrijk:
Hoeveel mensen reizen er met je mee?
Kook je vaak in de caravan- en stoomvormen?
Doucht je regelmatig in je caravan en verhoog je zo de luchtvochtigheid?
Geeft u de voorkeur aan airconditioning in het hele voertuig of alleen in het slaapgedeelte?
Tot welke temperatuur wilt u de caravan koelen?
Soorten airconditioners: compressor- en verdampingsairconditioners
Compressor Airconditioners
Compressorairconditioners werken als een koelkast. Een koudemiddel circuleert in een gesloten systeem. De druk van een compressor maakt het gasvormige koudemiddel vloeibaar en voert het naar een verdamper. Daar absorbeert het de warmte-energie uit de omgeving en daalt de temperatuur in de kamer. Ook wordt vocht uit de lucht opgenomen. Alle Truma airco's werken volgens het compressieprincipe.
Verdampings-airconditioners
Verdampingsairconditioners gebruiken water als koelmiddel. De lucht die van buiten wordt aangezogen, stroomt over een constant vochtig oppervlak. Het water verdampt en onttrekt warmte aan de lucht. Verdampingsairconditioners kunnen de lucht echter niet ontvochtigen. Daarom zijn deze apparaten meer geschikt voor droge gebieden en gematigde temperaturen.
De comfortzone
Het juiste samenspel van temperatuur en luchtvochtigheid heeft een direct effect op uw welzijn. Naarmate de kamertemperatuur stijgt, moet de luchtvochtigheid afnemen. Ruimtes met een temperatuur van 18 tot 24 graden en een relatieve luchtvochtigheid van 40 tot 70 procent worden als comfortabel beschouwd.
Op het dak gemonteerde airconditioners
Dakairconditioners van Truma zijn bijzonder stil, licht en krachtig. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en vermogensniveaus en kunnen in veel verschillende soorten voertuigen worden gebruikt, van bestelwagens tot campers.
Aventa Comfort is geschikt voor voertuigen met een lengte tot ca. 7,5 meter. Het koelt het interieur van het voertuig snel af tot een comfortabele temperatuur. Dankzij de geïntegreerde warmtepomp kan de airconditioning in de caravan ook in het voor- en najaar als extra verwarmingssysteem worden gebruikt.
Aventa Compact is door zijn compacte ontwerp bijzonder geschikt voor bestelwagens. Hij is zo klein dat hij op het dak van bijna elk voertuig past, terwijl er toch ruimte overblijft voor zonnepanelen, een schotelantenne of een dakkoffer.
Net als de Aventa Compact biedt de Aventa Compact Plus de perfecte combinatie van compact formaat, licht gewicht en stille loop. Maar laat je niet misleiden door deze functies: de Aventa Compact Plus heeft 500 watt meer koelvermogen dan zijn kleine zusje.
De twee Truma binnenroosters kunnen op vier uitlaten individueel worden ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de luchtstroom gelijkmatig en tochtvrij over het voertuig wordt verdeeld. De luchtroosters in het interieur zijn zo vlak dat ze nauwelijks kostbare ruimte innemen in het interieur van het voertuig.
Truma biedt voor alle voertuiggroottes passende airco's met opbergboxen. Ze kunnen ruimtebesparend worden geïnstalleerd en bieden een breed scala aan mogelijkheden om koele lucht door het interieur van het voertuig te verspreiden. Dit gebeurt met de flexibele koude luchtkanalen, die de lucht gelijkmatig en tochtvrij verdelen waar het nodig is.
Saphir Comfort RC is Truma's krachtigste airconditioner voor opbergboxen. Het heeft ook een warmtepompmodus, zodat het in het voor- en najaar als verwarming kan worden gebruikt.
Saphir Compact is iets minder krachtig dan Saphir Comfort RC, maar koelt nog steeds efficiënt en betrouwbaar. Het is bijzonder geschikt voor kleine tot middelgrote caravans.
FAQ: Truma airconditioners voor caravans en kampeerauto’s
Aventa, Saphir, Aventa luchtroosters, kleine luchtroosters – met zoveel verschillende producten kan het moeilijk zijn om te weten welke voor u geschikt is. Soms wil je gewoon weten hoe dergelijke airconditioners überhaupt werken. Maar onze FAQ over airconditioners zal u helpen.
Wat is de juiste airco voor caravans?
Bij het kiezen van airco voor een caravan gelden dezelfde regels als voor een kampeerauto. Als u van uw beslissing geen wetenschappelijke studie wilt maken, is de lengte van het voertuig een goede vuistregel. Andere factoren zijn uw vakantiebestemming en het aantal personen dat in de caravan slaapt.
Voor bijzonder grote caravans raden wij aan om meerdere airconditioners te combineren om voldoende koeling te garanderen. Dit is niet nodig als u alleen een bepaald gedeelte van de caravan wilt koelen, zoals het slaapgedeelte. In dit geval is een enkele airconditioner voldoende, zelfs voor grote caravans.
Wat betekenen alle productnamen?
De naam "Aventa" verwijst naar Truma's assortiment airconditioners op het dak.
Onze accumulatie-airco's heten Saphir.
Deze namen worden soms gevolgd door het woord "compact", wat de versie met een lager vermogen aanduidt. Producten met het woord "comfort" in de naam hebben betere prestaties. Ze hebben ook een warmtepompfunctie. Dit betekent dat ze in de zomer koelen en de rest van het jaar als extra warmtebron dienen.
Wat is het verschil tussen de Aventa luchtroosters?
Allereerst hebben beide luchtverdelers vier individueel instelbare uitlaten. Beide bieden dus hetzelfde niveau van comfort. De verschillen tussen de apparaten zijn aan de buitenkant te zien.
Luchtverspreider klein:
Iets kleiner dan de Aventa luchtverspreider
Heeft geen open ruimte aan de zijkanten nodig en kan daarom direct aan het meubilair van uw caravan of camper worden bevestigd
Heeft verwijderbare zijpanelen
Heeft geen ingebouwde LED-verlichting
Aventa luchtroosters:
Iets groter dan de luchtverdeler klein
Vereist afstand tot meubels
Voorzien van vervangbare luchtfilters
Voorzien van ingebouwde en dimbare LED-verlichting
Hoe werkt airconditioning in een caravan of kampeerauto?
Een gasvormig koelmiddel circuleert in een gesloten koelcircuit. Dit wordt aangezogen en samengeperst door een compressor (1). Door de hoge druk loopt de temperatuur van het koudemiddel sterk op. Het hete koudemiddel wordt in de condensor (2) gepompt. Hier wordt het afgekoeld met behulp van een ventilator (3), die buitenlucht (4) over de fijne structuren van de condensor blaast. Bij dit proces geeft het koelmiddel zijn warmte af aan de omgevingslucht en daalt de temperatuur, waardoor het verandert van een gasvormige naar een vloeibare toestand. De verwarmde ruimtelucht ontsnapt weer (5).
Het koelmiddel, dat nu vloeibaar is, wordt in een verdamper (6) gevoerd. Hier wordt het verdampt door warme lucht uit de ruimte (7), die door een ventilator (8) wordt aangezogen en over de verdamper wordt geblazen. In dit proces absorbeert het koudemiddel de warmte-energie uit de omgeving, waardoor de temperatuur in de kamer daalt. Tegelijkertijd transporteert de verdamperventilator (8) de koele lucht naar het interieur van de caravan of camper (9). Tijdens het verdampingsproces transformeert het koelmiddel opnieuw van een vloeistof terug naar een gastoestand voordat het terugstroomt naar de compressor (1) om de cyclus opnieuw te starten.
%%%FOTO4%%%
Belangrijke criteria bij het kopen van een airconditioner
Een goede caravanairco moet:
Verbruik zo min mogelijk elektriciteit
Koel snel af
Wees licht
nemen weinig ruimte in beslag
Rustig rennen
Elektriciteitsverbruik
Een bijzonder belangrijk voordeel is het lage stroomverbruik, omdat campings verschillende zekeringwaarden hebben. Niet elke airconditioner kan werken op locaties met zwakke zekeringen. Om deze reden is het in sommige gevallen niet mogelijk om meerdere elektrische apparaten tegelijk te gebruiken. Het stroomverbruik is ook afhankelijk van omgevingsomstandigheden, zoals temperatuur. Houd in dit verband altijd rekening met de koelefficiëntie.
Het rendement van een caravanairco hangt echter niet alleen af van het elektriciteitsverbruik, maar ook van de tijd die nodig is om de caravan te koelen. De formule voor het stroomverbruik is:
Energieverbruik = stroomverbruik × bedrijfsspanning × tijd
Hoe sneller de gewenste temperatuur wordt bereikt, hoe minder energie er wordt verbruikt en hoe lager de elektriciteitskosten.
Gewicht
Naast het stroomverbruik is ook het gewicht een belangrijke factor bij de aanschaf van een caravan airco. Elke extra kilo heeft immers niet alleen invloed op het totale gewicht van de caravan, maar ook op het rijgedrag en het brandstofverbruik.
Tip: Controleer of de gewichtsinformatie het bevestigingsmateriaal en de luchtverdeler omvat. Afhankelijk van het apparaat kan het tot vier kilogram zijn.
Geluidsniveau
Een laag geluidsniveau is vooral 's nachts belangrijk. Hier moeten caravanairconditioners zo stil mogelijk werken, zodat u en de andere mensen op de camping ongestoord kunnen slapen. Opbergboxsystemen zijn in het voertuig geïnstalleerd en zijn daarom zeer stil. De slaapfunctie van de Truma airco's zorgt 's nachts voor een bijzonder stille koeling.
Tip: Door de installatie van een Truma-geluiddemper wordt het ruimteluchtgeluid van de Saphir-magazijnkasten met 50 procent verminderd. Twee Truma-geluiddempers reduceren het geluid tot 90 procent.
Handige extra functies
Geïntegreerde warmtepomp
Als u uw caravan het hele jaar door gebruikt, kunt u met een geschikt airconditioningsysteem uw voertuig niet alleen koelen, maar ook verwarmen. Dankzij het omkeerbare koelcircuitsysteem kunnen compressorairconditioners ook worden gebruikt als warmtepompverwarming. Vooral in de overgangsperiode zorgen deze apparaten voor aangename warmte in het voertuig.
Intelligente besturing
Zorg er ook voor dat uw airconditioningsysteem handig en intuïtief in gebruik is. Truma airco's kunnen naar keuze met een afstandsbediening of via het digitale CP plus-toetsenbord worden bediend. Truma biedt ook een smartphone-app waarmee u uw airco op elk moment kunt bedienen. Daarvoor heeft u ook de Truma iNet Box als centrale interface nodig. Zo worden Truma-apparaten in een netwerk met uw smartphone of tablet verbonden en kunt u uw apparaten eenvoudig bewaken en bedienen.
Als u een Truma Combi-verwarming in combinatie met een airco gebruikt, kunt u zelfs de functie "automatische klimaatregeling" selecteren. De Truma-apparaten stemmen dan op elkaar af en u heeft een constant binnenklimaat, ongeacht het weer buiten.
Meer info www.truma.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
15-05-2024
Dure hotel kamers
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een nieuwe reeks bij Laika
Laika Kosmo H 1319
Laika zet een van zijn reeksen regelmatig in en nieuw kleedje. Nu is de instap reeks Kosmo aan de beurt. We bekeken de H 1319, buiten dit type zijn er nog twee halfintegrale en twee integralen in deze reeks.
Koetswerk
De 6,95 m lange H 1319 heeft als basisvoertuig een Fiat Ducato met het origineel laag chassis. Om te beginnen leggen de werklui van Laika een 41 mm dikke polyester sandwich plaat op het chassis. Voor de wanden gebruiken ze 34 mm dikke sandwich panelen met een aluminium buitenplaat. Het dak krijgt de zelfde sandwich plaat maar met een hagelbestendig laag langs boven. Als isolatie gebruikt de fabrikant waterafstotend XPS. Voor de kleuren heeft men sterk contrast gevend zwart op de witte kleur van de wanden. Vooraan zijn de lichten zwart omkaderd, eveneens de voorruit. Daarentegen is de radiator grille wit gehouden. Op de flanken geven de twee zwarte decorlijnen een sportief uiterlijk. Het achterfront heeft boven en onder zwarte balken voor de noodzakelijke lichten. Donker getinte ramenvenster hebben hun plaats tussen de zwarte decorlijnen. Om de prijs en het gewicht wat te drukken hebben de nieuwe Kosmo kampeerauto's geen dubbele bodem. Dat zal geen zorg wezen want de H 1319 is meer bedoeld voor een koppel. Vele bergvakken binnen en in de garage zullen zeker volstaan voor de bagage van het paar.
Het interieur is een beetje afgekeken van de Kreos. Antraciet kleurige vlakken en lichte kussens zijn de kleuren van deze tijd. We stonden alleszins in bewondering voor het keurig afgewerkt meubilair. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich gehouden aan de massaal gebruikte enkele bedden achterin, de zitgroep vooraan, keuken en badkamer staan centraal.
De L-zitgroep heeft twee zittingen met veiligheidsgordels en kopsteunen zodat met alvast twee reizigers kam meenemen. het ronde tafelblad is verschuifbaar in alle richtingen. Voor vier zwervers uitgebreid eetgerief op tafel etaleren zal nog al krap zijn. Laat het ons liever bij twee houden, met wat goede wil zou er eentje bij kunnen.
Twee zwervers kunnen voor de nacht nestelen in het hefbed boven de stuurcabine. Ze worden net als voor de enkele bedden de comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Links en rechts zijn antraciet kleurige bovenkasten voor het kleine gerief. De enkele bedden achterin zijn hoger geplaatst omdat ze het dak van de garage vormen. Ze kunnen in hun geheel zijwaarts naar omhoog kantelen en komt er een goed bereikbare enorme koffer te voorschijn. Wil men heel de matras niet omhoog kantelen kan men via zijdeuren onder het voeteinde een kleiner deel van de koffer bereiken. Daar kan men aan een uittrekbare staaf kleren hangen. Ja, zo kan men met een tussen matras een breed bed vormen .
Keuken en badkamer
De keuken heeft een echte L vorm met grijs aanrecht waarin 3 elektrisch bediende kookvuren en een grote ronde waskom geïntegreerd zijn. Er blijft nog een beetje over als werkblad. Onderaan zijn ruim bemeten kasten en nemen we de bovenkast met haar lichte deur erbij kan men een stel uitgebreid keuken gerief mee nemen. Voor eten en drankjes is de er naast staande 140 l absorptie koelkast ook al voldoende groot.
In de badkamer vinden we een goed opgestelde draaibare wc en een breed genoeg wit wastafeltje. Om een stortbad te nemen draait het zijpaneel over de wc en komt een douchecel te voorschijn. Op de bodem ligt een houten antislip rooster. Twee water afvoeren zorgen dat al het water uit de douchebak weg loopt. Op haar manier voert het dakluik de waterdamp snel af.
Voor de koude dagen stuwt de Truma combi 6 C Plus voldoende lucht door de rondom liggende warme luchtbuizen.
De verlichting was ik bijna vergeten maar Laika niet. Door heel het interieur zijn lichten geplaatst dat het ietwat donker meubilair tot een gezellig verblijf omvormt.
Rijden
De 2,2 l turbo diesel stuurt 140 paardjes naar de voorwielen. Genoeg voor een rustig vakantie reis.
Als snelle jongens of meisjes graag wat meer pk's onder het gaspedaal willen kunnen ze mits wat meer euro's op tafel te leggen een 180 pk sterke turbo diesel bekomen met daarbij nog een 9 gang automaat, dan kan de pret niet op.
Samen gevat.
Laika heeft met de nieuwe Kosmo's weer een pareltje aan zijn kroon geschroefd. Een opvallend koetswerk en een modern en keurig uitgevoerd interieur maakt van winter en zomer reizen een plezier.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato met origineel laag chassis
Motor: 2,2 l Turbo diesel 140 pk 6 versnellingen
MTM: 3.500 kg
Afmetingen: LXBXH 6,95 x 2,32 x 2,95 m
Bedden: enkele 2,01 x 0,81 m
Hefbed: 1,93x 1,50 m
Verwarming: Truma Combi 6 CP Plus
Meer info: info@urbano
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-05-2024
Ontelbare vakwerkhuizen in Duitsland
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
een knappe Malibu
Een nieuwe moderne Malibu T 460 LE We zouden een beetje oneerbiedig kunnen spreken van witte producten. Bijna alle grote merken hebben enkele types met een andere naam. kwalitatief even goed, alleen hebben ze wat minder uitrusting en het onnodige luxe uitzicht valt soms weg. Zo kunnen de fabrikanten deze kampeerauto's leveren aan een gunstigere prijs.
Zo is het ook met Malibu. De integralen en halfintegralen zijn enkel te bekomen op een Fiat Ducato met het standaard verlaagd chassis. Wat ze wel van hun duurdere broers hebben meegekregen is de dubbele verwarmde bodem. We kozen voor een succesrijk 7,2 m lang model de T 460 LE. Koetswerk Als onderste bodemplaat heeft men een 33 mm dik sandwichplaat gebruikt met langs beide kanten polyester. Voor de wanden een even dikke sandwichplaat maar met een aluminium buitenplaat. De verbinding met de dak is uitgevoerd in een ronding wat het uitzicht chiquer maakt. Voor de loopvloer heeft men een 17 mm dikke multiplexplaat genomen. Net zoals langs binnen is de bagage ook langs buiten bereikbaar. Verswater- en afvalwatertanks hebben er hun vorstvrije stek. Dure ramenvensters, buitendeur met venster, een brede regengoot met LED buitenlicht boven de deur zijn niet goedkoop en geven de Malibu standing mee. De garagebodem is verlaagd om genoeg hoogte te creëren in de garage. Het kan soms wel eens een knal geven bij een hoge verkeersdrempel. Bijzonder in Frankrijk daar hebben ze kanjers van verkeersdrempels. De vloer van de garage is bedekt met een antislip materiaal. Twee profielen met verschuifbare verankering zijn voorzien om fietsen of andere bagage te verankeren. Deuren met twee sloten worden open gehouden door gasdrukveren. Via de deuren links en rechts is de inhoud gemakkelijk bereikbaar. Voor 2 gasflessen is een aparte koffer voorzien. Interieur. De indeling van het interieur is zo klassiek als men maar denken kan. Hij is praktisch bij alle merken te vinden en goed voor zowel 2 personen als voor een gezin met 2 kinderen.
Details, kleur, meubilair en afwerking maken ieder interieur verschillend. Malibu hielt het meubilair in een licht houtdecor. Blikvanger zijn de tweekleurige deuren van de bovenkasten. Ze zijn voorzien van sterke scharnieren en een goede vergrendeling. In de mooie voor 5 personen geschikte zitgroep vooraan kan men een gezellig praatje voeren. Om te eten laten we het dan maar voor vier zwervers houden. Het tafelblad kan schuiven en draaien in alle richtingen, maar in gelijk welke stand niet ver genoeg naar achter als de chauffeurs zetel in rijpositie staat.
Twee zitplaatsen zijn uitgerust met veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een typische uitvoering van Malibu is het opendraaiend schoenkastje in de hoek van de zitbank. Bagage kan men in de zitbanken laden. Heel het interieur kan men sfeervol verlichten, gelukkig heeft men boven de tafel een sterke lamp geplaatst.
Na tv kijken gaan we richting slaapkamer met zijn twee enkele bedden met comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Met een tussenmatras kan men een breed bed maken. Twee LED leeslampen heeft men niet vergeten te plaatsen. Tussen de hoog geplaatste bedden zijn twee verplaatsbare treden, die zelfs als bergvak kunnen dienen. Kleerkasten vindt men onder de voeteinden van de bedden. bereikbaar door een stuk van het voeteinde omhoog te klappen als langs de deuren in de zijkanten. Een Truma Combi 6 CP plus houdt heel het interieur lekker warm tijdens koude dagen.
Keuken Met heel veel goede wil zouden we van een L-keuken kunnen spreken. Ze is alleszins een mooi stukje vakwerk. In het antraciet kleurig aanrecht zijn drie elektrisch bediende kookvuren en een ronde spoelbak geïntegreerd. Kookvuren zijn met een glazenplaat afgedekt, terwijl de spoelbak een losse afdekplaat heeft die men als snijplank kan gebruiken. De onderkast heeft vier laden men een wit front de twee onderste met houtdecor. De bovenkast heeft een licht naar binnen gebogen tweekleurige deur. Licht is er voldoende om in en om de potten te kijken. Naast de keuken staat een Dometic absorptie koelkast met links en rechts open draaiende deuren.
Sanitair. De badkamer is al even perfect afgewerkt als het interieur. Tegen de zijwand is een kastje met wit waskommetje. Bewoners met lange benen hoeven geen angst te hebben om de draaibare wc te gebruiken er is plaats genoeg. De ronde douchecel met acrylglazen schuifdeuren is in de badkamer geïntegreerd. In de douchebak zijn twee aflopen voor een volledige afloop van het water. Zoals in het interieur van de Malibu is hier ook een zee van licht. Deuren sluiten de badkamer af van de slaap-en woonkamer.
Samen gevat De Malibu T 460 LE heeft misschien wat minder luxe versierselen maar is kwalitatief evenwaardig aan duurdere familie. Technische gegevens Basisvoertuig Fiat Ducato met origineel laag chassis Motor: 2,2 l Turbo diesel 180 pk MTM: 4.250 kg Afmetingen: LXBXH 7,2 x 2,27 x 2,94 m Bedden: 2,0 x 0,82 m 1,9 x 0,83 m
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
30-04-2024
een ander kleurtje
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Hymer Free Blue Evlution
Hymer Free S Blue Evolution
De HYMER Free S Blue Evolution is het perfecte instapmodel voor stellen en gezinnen. De aangename rijervaring en de uitgebreide en flexibele uitrusting maken vakantie tot pure ontspanning. Bovendien overtuigt de sportieve zwerfauto met zijn moderne design en capri blauw lakwerk. Een echte blikvanger op de wegen en campings.
Hij is een ideale zwerfauto voor iedereen die van een avontuurlijke kampeervakantie houdt en toch een bepaald niveau van comfort niet wil missen. Zijn elegante en tegelijkertijd sportieve uitstraling, die wordt gegeven door de stijlvolle exterieurkleur blauwgrijs in combinatie met sportief-moderne designaccenten, maakt hem tot een echte blikvanger op de wegen en campings.
Interieur
Stahoogte in woongedeelte tot 1,98 m is een pluspunt. Hij heeft een modern en fris interieur met lichte meubeldecor, zilveren kleuraccenten en trendy stoffen. Het interieurdesign heeft modern sportief uitzicht. Mat witte oppervlakken en zilvergrijze details in combinatie met eikenhouten accenten leveren een sfeervol beeld op en aangenaam om er te vertoeven. De zwervers zullen zeker kunnen genieten van een heleboel comfort aan boord. Dankzij de sportief-moderne interieuruitvoering bezorgt hij onvergetelijke reiservaringen zonder compromissen.
Slaapkamer in het dak.
Door het hefdak met geïntegreerd opklapbaar en opvouwbaar tweepersoonsbed met slaapcomfortsysteem beschikt hij over een afzonderlijke bed voor 2 personen. Het hefdak wordt geleverd in de kleur van het voertuig. De zitgroep kan met een extra kussen tot een eenpersoonsbed omgebouwd worden. Dankzij ICOFIX kan een kinderstoel veilig en eenvoudig op de zitbank bevestigd worden zodat ook kinderen veilig kunnen meerijden De vouwverduistering van hoogwaardige plisséstof in de cabine houdt ongewenste blikken buiten en beschermt in de zomer tegen sterke zonnestraling.
Prettig rijden
Rijden is een plezier. De HYMER Free S, als voorwielaangedreven Mercedes Sprinter, biedt een comfortabele manier om zonder veel stres te rijden. De krachtige motor en de omvangrijke uitrusting op het gebied van comfort en veiligheid, zoals de Mercedes 9-traps automaat of de geavanceerde assistentiesystemen, voldoen aan zeer hoge eisen. De voorwielaandrijving garandeert meer extra lading en een ruimere stahoogte in het interieur. Zo is de HYMER Free S ideale reisgenoot niet alleen voor kleine uitstapjes ook geschikt voor grote reizen.
Sturen en het verkeer in het oog houden is nog de belangrijkste taak van de chauffeur. Techniek en elektronica helpen heel goed om veilig te rijden. De automatische versnellingsbak 9G-TRONIC met geoptimaliseerd verbruik neemt van de bestuurder het manuele schakelen over en garandeert een zachte overgang tussen versnellingen. De HOLD-functie van het systeem voorkomt op verzoek, door het rempedaal in te drukken, dat het voertuig aan een stoplicht of in een file onbedoeld achteruitrijdt. De rijassistent DISTRONIC PLUS (incl. actieve remassistent) helpt om afstand tot de voorligger te houden en remt in geval van nood zelfstandig. De risico’s van een te korte veiligheidsafstand, plots stilstaand verkeer of onoplettendheden worden zo beperkt. Met 6.000 watt vermogen zorgt de heteluchtkachel op diesel met warmwaterboiler moeiteloos voor kamertemperaturen en warm water, zelfs bij temperaturen onder het vriespunt. De werking op diesel en de daaruit voortvloeiende eliminatie van gasflessen hebben een positief effect op het gewicht en de bergruimte. Tot slot is er nog de dodehoekassistent hij merkt voertuigen in de dode hoek op en waarschuwt de bestuurder door visuele en akoestische signalen, incl. Rear Cross Traffic om bij het achteruitrijden kruisende voertuigen te herkennen.
Technische gegevens
Basis voertuig: Mercedes-Sprinter bestelwagen
Voorwielaandrijving
Versnellingen: 9G-Tronic
Afmetingen: LXBXH 5,93 x 2,06 x 2,78 m
MTM: 3.500 kg
Meer info: www.hymer.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen