Inhoud blog
  • Laika Kreos H 5109 is nieuw
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen kosten geld
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Veel plezier
  • De nieuwe Sport bij Knaus
  • Veel pret met de nieuwe Malibu 4x4
  • Draag lichte kleren bui duisternis!!!!
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    21-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laika Kreos H 5109 is nieuw

    Laika Kreos H 5109

    Laika keek tevreden naar zijn halfintegrale Kreos L 5009 en vond het tijd om een integraal type op de markt te brengen. Kreos H 5109 werd zijn naam.

    Koetswerk

    De nieuweling is niet alleen groot hij heeft ook een mooi koetswerk. Het voorfront is knap getekend, de buitendeur met venster houdt met zijn drievoudige vergrendeling ongewenste buiten, de garagedeuren hebben gasdrukveren om het onverwacht dichtklappen te voorkomen. Om het achterfront zijn mooie vorm te kunnen geven werd polyester gebruikt. Ramenvensters zijn van een goede kwaliteit en keurig ingebouwd, hetzelfde mag men zeggen van de kofferdeksels. Zelfs de bekabelingen onder de bodem zijn vakkundig verankerd. Heel de kampeerauto wordt gedragen door het AMC chassis van AL-Ko.

     Zoals men verwacht van de Italiaans fabrikant is het interieur van de bovenste plank. Tijdens koude dagen zorgt de Alde Comfort voor voldoende warmte en is het aangenaam verblijven in het schitterend woongedeelte. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich aan een succesvolle inrichting gehouden. Bij het binnen stappen staat men even in volle bewondering van het prachtig meubilair met vlakke vloer van voor tot achter.

    Achterin zijn enkele bedden die het dak van de garage vormen. Vooraan is een L-zitgroep met ronde tafel gedeeltelijk in de stuurcabine met 2 comfortabele zetels geïntegreerd. Naast de buitendeur is nog een zitbank. Aan de andere kant van de buitendeur staat de 153 l koelkast gevolgd door het sanitair. Achter de L-zitbank zien we de keuken en een afzonderlijke douchecel. De zitgroep met zijn tweekleurige kussen heeft een ronde tafel, mooi om naar te kijken maar een rechthoekige vonden we echter wel praktischer. Voor een gemakkelijke doorgang van en naar de stuurcabine is het tafelblad verschuifbaar.

    Vier zwervers kunnen zich comfortabel nestelen rond de tafel. Er zijn ook vier plaatsen met veiligheidsgordels met in de hoogte verstelbare hoofsteunen. Aan de verlichting is veel aandacht besteed, in verschillende delen van het interieur kan men het dimmen. Op een nauwelijks opvallende manier heeft men het hefbed in de stuurcabine geïnstalleerd. Bedienen gebeurt met een druk op de knop en het zakt of stijgt geruisloos. Met zijn 1,9 x 1,4 m afmetingen en de met veren uitgeruste matras slaapt men als een rozeke. Twee zwanenhals lichten geven de mogelijkheid om nog wat te lezen voor je in slaap valt.

    Achter de zitgroep  heeft de fabrikant een 1,19 x 0,63 m groot keukenmeubel geplaatst met drie elektrisch aansteekbare kookvuren ver genoeg van elkaar om grote potten of pannen te kunnen gebruiken. In de ruime bovenkast en de lade onderin vindt het keukengerief een geschikte bergplaats, door  de nauwkeurig geplaatste tussenwanden blijft het netjes in zijn vak liggen. Boven de keuken is een elektrisch bediende dakventilator om de keuken geurtjes naar buiten te blazen. De links en rechts opendraaiende deuren van de 153 l absorptie koelkast houdt voeding en drankjes koel. De standaard geplaatste gas bakoven zal een vreugde zijn van menig koks van dienst.

    Achter de keuken is een ruim bemeten sanitair knap uitgevoerd. Het is nogal donker, door een krachtige LED lamp komt het echter tot haar recht. Het kleine kamertje voor de wc is uitgevoerd in meubeldecor.

    Een kloeke deur sluit de slaapkamer af van het woongedeelte. Via een trapje komt men in de slaapkamer waar enkele bedden boven de garage pronken. De onderste trede van het trapje klapt weg om de lade in de kleerkast onder het voeteinde van het bed te kunnen uit trekken. De 1,95 x 0,80 brede bedden plus de dikke matrassen waarborgen een zalige nachtrust. Dank zij de opslaande hoofdeinden  heeft men een comfortabele zit om nog wat te lezen vooraleer in slaap te vallen. Vergeet echter niet de zwanenhals lichten te doven voor je in slaap valt. In de met aluminium versterkte bovenkasten kan men redelijke wat reisgoed kwijt.

    Reizen met de Laika Kreos H 5109 is een leuke ervaring. Zeker als je de 180 pk diesel neemt en als optie de 9 gang automaat kan de pret niet meer op.

     

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: Fiat Ducato met AL-Ko AMC chassis.

    Motor: Turbo Diesel 180 pk

    MTM: 4.500 kg

    Rijklaar: 3.855 kg

    Afmetingen: LXBXH  7,88 x 2,32 x 3,03 m

    Stahoogte: 2,05 m

    Bedden: 2 – 1,95 x 0,8 m

    Meer info: www.laika.it

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duitsland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersongevallen kosten geld

    Verkeersongevallen zorgen naast onnoemelijk veel menselijk leed nog voor veel meer negatieve gevolgen zoals materiële schade, medische kosten en werkonbekwaamheid. Vias institute heeft in een nieuwe studie nu berekend dat de totale maatschappelijke kost voor verkeersongevallen in ons land per jaar naar schatting zo’n 11 miljard euro bedraagt. Elke verkeersdode kost de maatschappij 7 miljoen euro en een zwaargewonde 700 000 euro. Deze cijfers omvatten ook de menselijke kosten, waarover vandaag op de Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers uitgebreid zal worden gesproken. Dit is het moment waarop alle organisaties die werken rond verkeersveiligheid oproepen om stil te staan bij de 501 verkeersdoden en 45 000 gewonden die vorig jaar in ons land vielen.

     

    Waarom kosten berekenen?
    Het objectief benaderen van verkeersonveiligheid kan op verschillende manieren. Meestal wordt enkel gesproken over het aantal doden en gewonden, maar een inschatting van de kosten van verkeersongevallen is een andere manier om de impact van verkeersonveiligheid op de hele maatschappij aan te tonen. Ook al kan je moreel gezien op een individueel mensen leven geen prijs zetten, toch kunnen kostenschattingen gebruikt worden in economische kosten-baten analyses van oa verkeersveiligheidsmaatregelen.
     
    Verkeersdode kost 7 miljoen, zwaargewonde 700 000 euro
    Vias heeft op basis van nationale bronnen nu een actuele kosteninschatting voor België gedaan van het totaal aantal verkeersongevallen. De totale kost wordt voor het jaar 2022 geschat op bijna 11 miljard Euro. Elke verkeersdode kost de maatschappij ongeveer 7 miljoen euro. In totaal maken de maatschappelijke kosten van verkeersdoden een derde uit van alle kosten door verkeersonveiligheid in ons land. De kosten voor een zwaargewonde liggen rond de 700 000 euro en elke lichtgewonde kost de maatschappij bij benadering 70 000 euro.
     

    Slachtoffers

    Eenheidskost (EUR 2022)

    Aantal slachtoffers en voertuigen 2022

    Totale kost (EUR 2022)

    Doden 30 dagen

     € 6.799.191

    540

     € 3.671.563.250

    Zwaargewonden

     € 694.216

    3.400

     € 2.360.334.828

    Lichtgewonden

     € 67.454

    42.134

     € 2.842.094.091

    Voertuig met enkel materiële schade

     € 4.184

    487.329

     € 2.039.216.188

    Alle slachtoffers

     

     

     € 10.913.208.356


    Welke kosten worden in rekening gebracht?
    Na een verkeersongeval zijn er verschillende soorten kosten die veroorzaakt worden. Die kosten kunnen opgedeeld worden in slachtoffergerelateerde kosten en ongevalskosten.
    Kosten die samenhangen met het slachtoffer zijn oa medische kosten en kosten omdat je niet meer kan gaan werken. Deze kosten zijn redelijk makkelijk kwantificeerbaar. Het productieverlies van een slachtoffer is gelijk aan de waarde van de verloren productie gedurende de volledige tijd dat die persoon niet kan werken. De waarde van de productie van een individu wordt afgeleid van bijvoorbeeld het inkomen of het bruto binnenlands product (BBP) per persoon.
     
    Menselijke kosten zijn moeilijker te berekenen: de menselijke kosten drukken het leed uit dat verkeersongevallen veroorzaken voor de betrokkenen en hun omgeving. Daarnaast is er ook het verlies aan levenskwaliteit door zware of lichte verwondingen en het verlies aan levensjaren door vroegtijdig overlijden. Het zijn immateriële kosten, ze hebben geen uniforme marktprijs en zijn dus minder gemakkelijk om te becijferen dan de andere kosten. Toch worden ze standaard opgenomen in de berekening van de maatschappelijke kosten aangezien ze een aanzienlijk verlies aan sociale welvaart voorstellen. Er zijn internationaal enkele erkende modellen die gebruikt worden om een kostprijs te bepalen voor zowel ongevallen met gewonden als ongevallen met doden.
     
    Daarnaast zijn er directe kosten gelinkt aan het ongeval: schade aan voertuigen en infrastructuur, files die leiden tot productiviteitsverlies, administratiekosten voor hulpdiensten en verzekering, eventuele begrafeniskosten etc.  Voor deze kosten zijn duidelijke prijzen voorhanden zoals marktprijzen en lonen.
     
    Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers
    Elke 3de zondag is er de 'Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers'. Wereldwijd worden dan alle verkeersslachtoffers herdacht. In ons land organiseert Rondpunt samen met Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE, Over-Hoop, OTL en Getuigen onderweg vandaag om 11u een herdenkingsmoment in Herent waar stilgestaan wordt bij alle verkeersslachtoffers en doden die vorig jaar om het leven zijn gekomen in ons verkeer.
     
    An Vandeborne, directeur OVK-SAVE: “We brengen vandaag eer aan alle verkeersslachtoffers en betuigen onze steun aan de getroffenen. Vele verkeersslachtoffers zijn jong en de meerderheid van de verkeersongevallen hadden vermeden kunnen worden. In 2023 verloren 501 mensen het leven in het verkeer. Dat is 501 keer iemands kind, iemands geliefde. 76 onder hen waren kinderen onder de 25 jaar. Denk daarom nooit dat het jou niet kan overkomen. Zij mogen nooit vergeten worden want elk kind heeft recht op een veilige leefomgeving met zorg voor elkaar."
     

     

    Meer info: Vias institute:


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    09-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Diamant van Fendt

    Fendt Diamant

    Je kunt er niet naast kijken.

    De fabrikant uit Mertingen is nooit gehaast om zijn caravans in een ander kleedje te steken. Als hij het doet zien we een bijna geheel nieuwe caravan, zo is het ook voor de 3 nieuwe Diamant modellen 2025. Het koetswerk was al bekend vooral zijn achterfront met de lijn vormige lichten is een blikvanger. De getinte ramen tussen de fijne profielen en wit front zorgen voor een schitterend contrast van de zijwanden. De kloeke buitendeur met haar afvalbakje en de grote handgreep houdt de ongewenste buiten.

    Het interieur heeft een metamorfose gekregen, werd met bewonderende grote ogen door bezoekers bekeken. Het nieuwe donkere decor gecombineerd met wit glanzende deurtjes zijn een lust voor het oog plus een aangenaam gevoel om er tussen te wonen. Licht grijze vlakken voor vloer, wanden en plafond zorgen voor een nooit gezien schitterend interieur.

     De nieuwe ergonomische gevormde twee kleuren kussens in lichtgrijs en zeker de uitgebreide verlichting zijn er niet vreemd aan. Ieder deel van het interieur kan naar gelang het gebruik in het licht worden gezet terwijl een aantal lampen kunnen gedempt worden om een gezellige sfeer te creëren.

    Buiten het schitterend interieur zijn er wel enkele elementen veranderd die niet zo dadelijk in het ook vallen. Zo zijn de 200 l grote compressie koelkasten in de 560 DW en de 650 GDW niet zo direct herkenbaar omdat ze dieper in plaats van breder zijn. Vloerverwarming is gekoppeld aan de warmwater verwarming met dezelfde techniek als de vorige Diamanten.

    De indeling van de interieurs is nagenoeg hetzelfde dan hun voorgangers, allen de meest succesvolle zijn overgebleven. Zo blijft de  560 DW uitgerust met een Fransbed en achterin een badkamer over de volle breedte van de caravan. de 560 SGW blijft zijn enkele bedden behouden. In de 650 GDW met dubbele as blijft genoeg plaats voor een ruime douchecabine boven de assen. Niet tegenstaande het totaal nieuwe interieur en we weer een jaar verder zijn werden de prijzen afhankelijk van het type minder dan 1.000 euro verhoogd.

    Meer info: www.fendt-caravans.deBeneluxlaan 8970 Poperinge

               info@decuyper.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    05-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel plezier

    Feesten onder de sterren

    50 jaar Europa-Park

    In 2025 viert Duitslands grootste attractiepark niet alleen zijn 50e verjaardag, maar ook een halve eeuw gedeelde herinneringen en emoties. Met speciale activiteiten en evenementen, een nieuwe familie-attractie en een heuse bioscoopfilm viert de eigenaarsfamilie Mack het hele jaar door de succesvolle geschiedenis van het bedrijf. Onder het motto “Europa.Samen.Beleven.” wordt de Europese gedachte in de schijnwerpers gezet. Gasten kunnen zich verheugen op een onvergetelijke en intensieve reis door Europa, waarbij ze tal van hoogtepunten te wachten staan. Ze kunnen ook uitkijken naar enkele nieuwe shows. In de 50 jaar van zijn bestaan heeft Europa-Park bijna 150 miljoen gasten ontvangen en werken er mensen uit meer dan 100 verschillende landen. Deze culturele diversiteit is in het jubileumjaar op een heel speciale manier te zien en te beleven.

    50 jaar Europa-Park

    Het jubileumseizoen begint met het eerste Nordisches Lichterfest in Rulantica, het waterpark van Europa-Park. Van 13 januari tot 21 maart 2025 wordt de Waterwereld omgetoverd tot een fonkelende zee van lichtjes. Gasten kunnen zich verheugen op magische verlichtingen, schitterende shows en entertainment en een dansend Noorderlicht. Op 22 maart begint Europa-Park dan met zijn magische zomerseizoen. Voor de 50e verjaardag kunnen gasten een jaar vol hoogtepunten verwachten met volop entertainment. Naast een nieuwe parade met indrukwekkende praalwagens en dansers in kleurrijke kostuums, biedt het jubileumjaar spectaculaire nieuwe optredens met Europa-Park-artiesten. Op de twee zomeravondfeesten kun je fantastische shows, vele verrassingen en meer dan 15 uur snel attractieplezier verwachten. Op 12 juli, de verjaardag van Duitslands grootste themapark, en op 23 augustus, wanneer de Europa-Park JUNIOR CLUB zijn 10e verjaardag viert, kunnen bezoekers zich verheugen op actie, adrenaline en plezier tot middernacht. De cultuur en keukens van verschillende Europese landen worden gepresenteerd op verschillende themafeesten onder het motto “Europa.Samen.Beleven”. In het kader van “Feesten onder de sterren” zal de bekende kunstenaar Ottmar Hörl een grote installatie maken in het historische park van Slot Balthasar. De “Tuin van Sterren” met 100 gouden sterren is bedoeld om bezoekers te inspireren en discussies op gang te brengen.

    Bezoekers kunnen zich verheugen op maar liefst twee openingen tot middernacht

    Niet alleen verschillende nationaliteiten, maar ook verschillende generaties hebben in de afgelopen decennia het grootste attractiepark van Duitsland bezocht. In de “Art Contest 2025” kunnen zij hun herinneringen en bijzondere ervaringen delen met andere gasten en hun creatieve werken inzenden - in de vorm van fotografie, dans, constructie, handwerk of tekeningen. De beste inzendingen worden tentoongesteld op de “ART BOULEVARD 2025” in Europa-Park. De wedstrijd wordt ondersteund door de TALENT ACADEMY.

    De bioscoopfilm „GRAND PRIX OF EUROPE“ met Ed & Edda

    Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van Europa-Park zullen de mascottes Ed & Edda en hun vrienden het bioscoopscherm veroveren. De coproductie “GRAND PRIX OF EUROPE” van MACK Magic en Warner Bros. Film Productions Germany zal het bioscooppubliek verrassen met sympathieke personages, een boeiend verhaal, actie en humor. De film wordt geproduceerd door Michael Mack, managing partner van Europa-Park en oprichter van het entertainmentbedrijf MACK Magic. In 2025 opent het grootste attractiepark van Duitsland een bijbehorende familie-attractie in het themagebied Luxemburg. In het innovatieve gameplay theater “Grand PRIX Edventure” worden bezoekers lid van het raceteam van Ed & Eddas en meegenomen op een race dwars door Europa, langs adembenemende filmlocaties van de animatiefilm GRAND PRIX OF EUROPE.

    Er zullen verschillende themafeesten zijn tijdens het jubileumseizoen

    Er is ook genoeg actie en adrenaline in de andere Europese themagebieden. In het themagebied Kroatië kunnen gasten de multi-launch coaster “Voltron Nevera powered by Rimac” beleven. De “Alpenexpress Enzian” en de “Tiroler Wildwaterbaan” in het Oostenrijkse themagebied bieden eveneens onvergetelijk plezier.

    Voor iedereen die na een dag vol belevenissen een stukje Europa-Park-geschiedenis mee naar huis wil nemen, is er een exclusieve 50-jarige jubileumcollectie, met o.a. het officiële verzamelalbum en de 50-jarige Europa-Park-kroniek. Om het jubileumjaar af te sluiten presenteert DJ BoBo van 15 tot en met 17 januari 2026 zijn tour in de Europa-Park Arena met een spectaculair decor en indrukwekkende choreografie.

    Het terrein van Camp Resort & Europa-Park Camping wordt uitgebreid

    Met meer dan 100 shows en attracties en 17 Europese themagebieden vermaakt Duitslands grootste attractiepark elk jaar meer dan zes miljoen gasten. Het familiebedrijf is een van de populairste toeristische bestemmingen van het land en ontving al negen keer de hoogste onderscheiding in de branche, de “Golden Ticket Award” voor “Beste attractiepark ter wereld”. Het Europa-Park Resort blijft zich gestaag verder ontwikkelen. Het Camp Resort en de Europa-Park-camping worden momenteel uitgebreid. Er komen daar nieuwe horecagelegenheden, overnachtingsmogelijkheden en een nieuw sanitair gebouw. Gasten kunnen zich in het jubileumjaar hier al verheugen op deze hoogtepunten.

    Link: meer informatie over het jubileumjaar

    Europa-Park is gelegen in het Zwarte Woud. Het is niet alleen Duitslands grootste attractiepark, maar ook het op een na best bezochte park van Europa. Europa-Park is al negen keer uitgeroepen tot beste park ter wereld! In het park zijn 17 Europese landen tot in de kleinste details nagebouwd. Verdeeld over deze themagebieden bevinden zich de meer dan 100 (!) attracties en shows. Geen enkel ander attractiepark heeft zo’n groot aanbod. Achtbaanliefhebbers komen er helemaal aan hun trekken. Er staan er maar liefst 14. Voor de bezoekers die het rustiger aan willen doen, staat er dagelijks 23 uur show op het programma. Vanaf eind 2019 beschikt Europa-Park ook over een gigantische Waterwereld: Rulantica. Aan de rand van het park staan 6 bijzondere themahotels. Avontuurlijker overnachten? Dat kan in de ingerichte tipitenten, huifkarren en blokhutten of op de camping.

    Meer informatie: www.europapark.de/nl


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    03-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Sport bij Knaus

    Knaus Sport 2025

    Knaus is een van de caravanbouwers die regelmatig met verbeterde types van zijn gamma op de markt verschijnt vandaar zijn groot aanbod van caravans.

    Een grondplan

     

    Volgens de plannen moest de Sport reeks voor 2025 her ingericht worden en bijzonder minder gewicht op  de weegschaal zetten en zelfs zonder prijsverhoging.

    De Sport mag gezien worden

    De nieuwe Sport werd voor 2025 van binnen en buiten serieus gemoderniseerd de constructie aangepast en hij verloor een aantal kilogrammen. De fabrikant heeft de prijs voor een basiscaravan ook kunnen verminderen. Voor de kleine type betaald men zelfs minder dan 20.000 euro.

    Knappe bovenkasten

    In het nieuwe buitendecor werden de katogen achterlichten behouden echter in een kleinere versie maar geven meer licht hoewel de techniek behouden bleef. Voor het interieur werd een totaal nieuwe uitvoering bedacht dat de Sport met moderne elementen een attractieve indruk geeft.

    De keuken

     Daarbij zijn de techniekers er in gelukt de caravan wat lichter te maken niettegenstaande het meubilair er zeer solide uitziet. Met alle veranderingen en verbeteringen samen zijn de ingenieurs er in geslaagd de Sport 450FU 18 kg lichter te maken dan zijn voorganger. Het klinkt niet veel zijn voorganger echter behoorden al tot de min of meer licht gewicht caravans. Nu hopen dat de kwaliteit even goed is als de voorgangers.

    De U zitgroep

     

     Daarbij behoudt de Sport alle vernieuwingen die alle modellen hebben zoals koken op gas of inductie. Als optie kan men de moderne generatie dakkoelers bekomen met een LTE WLAN buiten antenne. Een grote nieuwigheid in het sanitair is het Cleanflex Toilette een eigen ontwikkeling door het personeel van Knaus. De Cleanflex past in alle draaibare wc’s.

    Het nieuwe wc

    Klanten kunnen kiezen tussen 14 types Sport uitvoeringen, zeker genoeg om naar iedere wens een indeling te vinden. Daar tussen bevinden zich types voor twee personen tot caravans met een kinderkamer. Zo ziet Knaus-Tabbert de toekomst rooskleurig te gemoed.

    Meer info: Knaus.com                                                                                                                                                                                                                                                        


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    30-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel pret met de nieuwe Malibu 4x4

    Wereldpremière: Malibu genius performance 4x4 641 LE – een unieke combinatie van geavanceerde technologie met permanente vierwielaandrijving

    Zelfverzekerd rijden en comfortabel reizen, zelfs in uitdagende omstandigheden

    De verbetering van Malibu genialiteit: Malibu geniale prestaties 4x4

    Het unieke eerste model: Malibu genius 641 LE met verlengstuk aan de achterzijde

    Het basisvoertuig met geweldige offroad-kwaliteiten: Mercedes-Benz Sprinter 4x4

     

    Hij gaat waar anderen buiten moeten blijven - de Malibu genius performance 4x4 641 LE opent nieuwe mogelijkheden voor zelfverzekerd rijden en comfortabel reizen, zelfs in uitdagende omstandigheden en in afgelegen gebieden. De Malibu genius performance 4x4 641 LE beleefde zijn wereldpremière – effectief geënsceneerd – op de Caravan Salon in Düsseldorf

    De verbetering van Malibu genialiteit: Malibu geniale prestaties 4x4

    Nieuwe wegen inslaan en traditionele grenzen doorbreken: dat is de wens van zowel avontuurlijke reizigers als toegewijde Malibu-ontwikkelaars. Reizigers in een Malibu-busje profiteren dus altijd van innovatieve oplossingen voor buitengewone vakantie-ervaringen. Met de Malibu genius 641 LE en zijn unieke achterverwijderaar heeft het merk een nieuw fascinerend en uniek hoofdstuk in de camperindustrie geopend.

    Ter gelegenheid van de lancering voegen de ambitieuze ontwikkelaars met de Malibu genius performance 4x4 641 LE nog een zeer aantrekkelijke kant toe aan dit hoofdstuk: de combinatie van de Malibu genius 641 LE met de offroad-capabele Mercedes-Benz Sprinter 4x4 en de verfijning van specifieke offroad-uitrusting. Het resultaat is een technologisch uitstekende camper voor alle dagen en gelegenheden en veeleisende ritten. Zijn prestaties zijn net zo geweldig als de veeleisende aanduiding.

    Het unieke eerste model: Malibu genius 641 LE met verlengstuk aan de achterzijde

    De nieuwe Malibu genius 641 LE combineert de voordelen van een compacte bestelwagen met de genen en carrosserietechnologie van omgebouwde campers. Het is de eerste bestelwagen van het merk op basis van de Mercedes-Benz Sprinter. Omdat zijn portfolio niet de juiste lengte heeft voor een typische Malibu-comfortlay-out, vergroot Malibu de L2 Sprinter met een halve meter van 5,93 naar 6,41 meter met de innovatieve Extend XL-achterzijde. Dit resulteert in tal van voordelen, van het interieur met ruime zithoek en geïntegreerde cockpit, extra lange kitchenette, grote compact-plus badkamer en vooral een multifunctionele slaapkamer met de populaire, grote eenpersoonsbedden in de lengterichting tot uitgebreide isolatie van de achterzijde en een enorme bergruimte achter een achterklep.

    Het basisvoertuig met geweldige offroad-kwaliteiten: Mercedes-Benz Sprinter 4x4

    De Malibu genius performance 4x4 641 LE maakt gebruik van de Mercedes-Benz Sprinter 4x4 als platform. Hij overtuigt met krachtige vierwielaandrijving. Het uitgangspunt is de versie van de Sprinter met achterwielaandrijving. Dankzij de vierwielaandrijving en een lifting van 110 millimeter aan de voorzijde en 80 millimeter aan de achterzijde neemt het klimvermogen met 20 procent toe, de doorwaaddiepte tot 610 millimeter, de oploophoek tot 26,5 graden aan de voorzijde en de hellingshoek tot 23 graden.

    De vierwielaandrijving is gebaseerd op de technologie van de krachtige Mercedes-Benz GLE. Wat ze gemeen hebben is "torque on demand": een tussenbak met een geïntegreerde elektronisch geregelde lamellenkoppeling verdeelt het vermogen variabel over de assen. Het systeem past zich binnen milliseconden volledig automatisch aan de rijomstandigheden aan en zorgt voor maximale tractie.

    Dankzij de gevoelige elektronische regeling van de krachtverdeling tussen de assen en de wielen kan de Sprinter 4x4 afzien van mechanische vergrendelingen of een extra reductieverhouding. De dieselmotor heeft een vermogen van 140 kW (190 pk) en een indrukwekkend koppel van 450 Nm. De uitmuntende negentraps 9G-TRONIC automatische transmissie is een voorwaarde voor zowel hoge prestaties bij lage offroad-snelheden als matige motortoerentallen op snelwegen. Rijden onder extreme omstandigheden is nog nooit zo eenvoudig geweest: sturen, accelereren, remmen – al het andere wordt geregeld door de technologie van de Sprinter 4x4. Voor een passend laadvermogen heeft Malibu gekozen voor de Sprinter 4x4 in de variant met een totaalgewicht van 4,1 ton.

    De specifieke uitrusting: knobbelige banden, LED-lichtbalk en een zelfvoorzieningspakket

    Bij zijn wereldpremière op de Caravan Salon toont de Malibu genius performance 4x4 641 LE ook visueel zijn capaciteiten, maar als camper ziet hij bewust af van een krijgshaftige of zelfs militaire verschijning. De metallic lakafwerking in Obsidian Black en een specifieke 4x4-exterieurafbeelding onderstrepen de exclusiviteit van deze zeer bijzondere Malibu. Hij rolt op robuuste zwarte 16-inch stalen wielen met noppenbanden van de offroad-specialist BF-Goodrich. High-performance LED-koplampen verlichten de weg of off-road perfect. Ze worden ondersteund door een opvallende 11-inch LED-lichtbalk boven de voorruit.

    De krachtige Truma Combi D 6 E verwarming werkt naar wens in diesel-, elektrische of gemengde modus. Hun hoogtekit voor verwarming op hoogtes tussen 1500 en 2750 meter zorgt voor comfortabele temperaturen aan boord, zelfs in de bergen wanneer conventionele kachels verslechteren door de ijlere lucht daar. De rioleringsleidingen en de afvalwatertank van de Malibu zijn verwarmd. Een premium gereedschapsset is aan boord voor het geval dat. Maximaal vakantieplezier, zelfs op afgelegen plaatsen, wordt beloofd door de 3,25 meter lange luifel, LED-buitenverlichting inclusief de regengoot en de Malibu tafel- en stoelenset.

    Voor reizen buiten de openbare infrastructuur heeft Malibu een zelfvoorzieningspakket voor stroomvoorziening samengesteld. Het bestaat uit twee lithium-ion-accu's van elk 150 Ah, in totaal 300 Ah voor maximale zelfvoorziening en onafhankelijkheid, drie extra laders van 18 A, een laadbooster van 70 A en een spanningsomvormer van 12 naar 230 V met een vermogen van 1800 watt. Daarnaast is er een optioneel zonnesysteem met twee panelen van elk 110 watt.

    Zo maakt de nieuwe Malibu genius performance 4x4 641 LE zijn veeleisende aanduiding waar. Het toont zijn voordelen in afgelegen regio's op alle continenten, maar ook op winterkamperen, op ritten over bergpassen en grindwegen en overal waar conventionele bestelwagens en campers hun grenzen bereiken.

    Meer info: www.malibu.com

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    25-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Draag lichte kleren bui duisternis!!!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Overgang naar de wintertijd gevaarlijk voor voetgangers

    Draag ten minste kledij met een zeer lichte kleur.


    Stijging met 77% van het aantal dode en zwaargewonde voetgangers ‘s avonds

    Dit weekend schakelen we over op de wintertijd. Het wordt een uur vroeger donker en het zijn vooral de voetgangers die hiervan de gevolgen dragen. Volgens een nieuwe statistische analyse van Vias institute is er een stijging van het aantal dode en zwaargewonde voetgangers met 77% tijdens het spitsuur. Het is belangrijk om op dit moment de voornaamste veiligheidsregels voor voetgangers en automobilisten nog eens te herhalen
    Meer ongevallen en meer ernstige ongevallen
    De overschakeling naar de wintertijd is de start van een risicovolle periode. Van oktober tot november stijgt het aantal letselongevallen met voetgangers in de avondspits met 35%. Het aantal zwaargewonde en doden bij voetgangers neemt zelfs met 77% toe. Er zijn dus niet alleen meer ongevallen, ze zijn ook 31% ernstiger. Zo stellen we 110 doden en zwaargewonden per 1000 letselongevallen vast in oktober, tegenover 144 doden en zwaargewonden per 1000 ongevallen na de verandering in november (2014-2023).
    Het is aannemelijk dat de impactsnelheid bij botsingen hoger ligt na de verandering van het uur omwille van de verminderde zichtbaarheid. Sommige bestuurders zien de voetganger niet en remmen later of helemaal niet. Natuurlijk is het ook zo dat trajecten die normaal gezien in het licht gebeuren, nu in schemering of in het donker afgelegd worden.

    Evolutie van het aantal letselongevallen tussen de maand oktober en november, met een voetganger tussen 16 u en 19u  periode 2014-2023
      België Wallonië Vlaanderen Brussel
    Aantal letselongevallen met een voetganger + 35% + 42% + 28% + 41%
    Aantal dode of zwaargewonde voetgangers + 77% + 68% + 82% + 73%
    Ernst van ongevallen met voetgangers. (aantal dode en zwaargewonde voetgangers /1000 letsongevallen met een voetganger) + 31%     +18% + 42% + 22%
              Bron: Vias institute

    Twee types ongevallen
    Twee ongevalstypes doen zich voor wanneer een bestuurder een voetganger aanrijdt die binnen de bebouwde kom oversteekt.
    • De voetganger steekt over op een brede straat met verschillende stroken per richting. Hij doet op of vlakbij een oversteekplaats. De geparkeerde of stilstaande voertuigen hinderen de zichtbaarheid van zowel de voetganger als de bestuurder. De voetganger kijkt niet goed om zich heen. De bestuurder ziet de voetganger niet of te laat om nog plots te kunnen uitwijken.
    • De bestuurder merkt de voetganger op, hoewel die vaak niet reglementair oversteekt. De automobilist is al te zeker over zijn voorrang en anticipeert niet op de overstekende voetganger. De omgekeerde situatie komt eveneens vaak voor bij ongevallen met een voertuig dat naar links of rechts afdraait: de voetganger merkt het voertuig op, maar gaat ervan uit dat de bestuurder de voorrangsregels zal naleven. De voetganger houdt er dus geen rekening mee dat de bestuurder hem mogelijk niet heeft opgemerkt omdat die zijn aandacht afgeleid was door andere zaken.
    3 tips voor voetgangers
    1. Het is enorm belangrijk dat je als voetganger goed zichtbaar bent. Kies dus voor reflecterende kledij of fluomateriaal. Daarmee word je veel beter opgemerkt door automobilisten. Met reflecterende kledij word je immers al tot op 150 meter opgemerkt. Met donkere kledij zien autobestuurders je slechts vanop 20 meter. Ter herinnering: aan 50 km/h op een droog wegdek heeft een wagen minimum 26 meter nodig om tot stilstand te komen.
    2. Kijk verschillende keren vooraleer je oversteekt. Door het licht van de koplampen is het vaak moeilijk om oogcontact te maken, maar vergewis je er zeker van dat de autobestuurder is gestopt vooraleer je oversteekt. Voorrang hebben wil niet noodzakelijk zeggen dat je zomaar blind moet oversteken.
    3. Gebruik de oversteekplaatsen voor voetgangers. Ondanks het feit dat er zich soms ongevallen op voordoen, blijven ze de meest veilige plekken om over te steken. De wegcode stelt dat je ze moet gebruiken als er zich eentje 20 meter in de buurt bevindt.
    3 tips voor automobilisten
    1. In november begint er een periode op onze wegen waarbij we extra alert moeten zijn. Pas je gedrag aan, zeker door te vertragen in de buurt van oversteekplaatsen voor voetgangers. Een autobestuurder moet in staat zijn te stoppen voor elke oversteekplaats, zelfs als een voetganger zich erop waagt zonder te kijken.
    2. Een voetganger kan zich achter een andere verschuilen. Als je stopt om een voetganger over te laten, kijk nog eens extra vooraleer je terug vertrekt dat er geen andere voetganger vlak achter hem volgt.
    3. Steek niet voorbij op een oversteekplaats voor voetgangers. Het is niet alleen verboden, maar ook gevaarlijk.

    Meer info: Vias institute

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    24-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterbanden voor de winter

    Wintertijd, boek spoedig een afspraak voor winterbanden!


    “De banden van je auto zijn het enige contact met het wegdek en maken het verschil tussen een veilige en een minder veilige rit, zeker nu de koude temperaturen eraan komen.” legt Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO uit. “Zomerbanden verliezen veel van hun efficiëntie van zodra de temperatuur daalt onder de 7°C omdat hun rubber hard wordt en ze daardoor grip verliezen. Winterbanden daarentegen hebben een andere rubbersamenstelling waardoor ze soepel blijven bij lagere temperaturen. Ze hebben ook profielblokken met veel meer lamellen, die als het ware de waterfilm op de rijweg “breken”. Dit “klauweffect” zorgt voor een betere grip op het gladdere winterse wegdek . We raden ook aan om te kiezen voor de juiste, kwalitatief hoogstaande winterbanden: laat je hierbij adviseren door een bandenspecialist. Voor wie het hele jaar doorrijdt met één enkele bandenset, raden we uit veiligheidsoverwegingen aan om te kiezen voor vierseizoensbanden in plaats van zomerbanden. Ook de staat en de kwaliteit van banden blijven zeer belangrijk.”

    Winterbanden zijn geen marketingtruc

    Er is daadwerkelijk een groot verschil tussen winter – en zomerbanden. Bij lage temperaturen garandeert een winterband een betere grip en dat kan resulteren in een beduidend kortere remafstand op een besneeuwde of beijzelde weg. Zo bedraagt de remafstand, op een besneeuwde weg aan 50km/u, 50m met een zomerband en gemiddeld 23m met een winterband. Een belangrijk verschil, wetende dat zelfs enkele centimeters soms al het verschil kunnen maken in het steeds drukkere verkeer.

    In België zijn winterbanden of vierseizoensbanden volgens het verkeersreglement niet verplicht, maar wel aangeraden”, verduidelijkt Filip Rylant. Winterbanden moeten wettelijk een minimale profieldiepte hebben van 1,6mm maar voor extreme winterse omstandigheden raadt de sector eerder 4 mm aan. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid voor alle weggebruikers. Maar uiteraard is het ook van belang om je rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden. Verder is het ook belangrijk om het juiste merk en type winterband te kiezen, in functie van je rijstijl en voertuig – je vraagt hierbij best raad aan een bandenspecialist.”

    Rijhulpmiddelen? Toch winterbanden monteren!

    Rijhulpmiddelen zoals ABS en tractiecontrole hebben een grote meerwaarde voor de verkeersveiligheid. Maar in winterse omstandigheden hebben ze ook hun beperkingen en daarom blijft het noodzakelijk om ook wagens met de modernste rijhulpmiddelen toch winterbanden te monteren.

    “Op koud, glad of besneeuwd oppervlak komt het erop aan om voldoende grip te hebben met het wegdek. Zomerbanden verliezen bij koude die noodzakelijke grip waardoor de wegligging en de remafstand problematisch worden,” zegt Filip Rylant. “Rijhulpmiddelen kunnen de wetten van de fysica niet veranderen en daarom is het noodzakelijk om ook op moderne auto’s winterbanden te monteren. Wie begaan is met de eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers, schakelt daarom over naar winterbanden en past de rijstijl aan in functie van de weersomstandigheden.”

    Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenbanden?

    Winterbanden zijn heuse high-tech-producten die in de afgelopen jaren enorme evoluties hebben ondergaan op het vlak van rubbersamenstelling en profiel. Gecertificeerde winterbanden zijn te herkennen aan het symbool van een sneeuwvlok in een berg met 3 pieken op de flank van de band: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, officieel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) genaamd.

    Een bandenfabrikant mag deze markering enkel aanbrengen indien de winterprestaties bewezen zijn op basis van een voorgeschreven prestatietest op besneeuwde ondergrond.

    Je vindt deze markering ook terug op de meeste vierseizoensbanden, die een verdedigbaar alternatief kunnen zijn voor mensen die af en toe onder winterse omstandigheden rijden en die geen extra set banden willen aanschaffen. Vierseizoensbanden blijven alsmaar verder verbeteren en voor wie met één set banden in maximale veiligheid het hele jaar door wil rijden, raden we sowieso aan om te kiezen voor vierseizoensbanden in plaats van zomerbanden.

    Tijdig afspraak maken

    Om onnodige wachttijden te voorkomen, raadt TRAXIO automobilisten aan niet te wachten op vorst of sneeuw om hun zomerbanden om te wisselen voor winterbanden.

    Tijdig winterbanden monteren kan – in combinatie met een aangepaste rijstijl – een enorme verbetering betekenen op vlak van verkeersveiligheid.

    Veranderingen winterbandenwetgeving in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk

    Sinds 1 oktober 2024 moeten winterbanden in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool. Louter de markering ‘M+S’ is niet meer voldoende.

    Wettelijk gezien, geldt een vierseizoensband met het sneeuwvlok-symbool als winterband. In alle landen waar je tijdens een bepaalde periode enkel met winterbanden mag rijden met een sneeuwvloksymbool, volstaan vierseizoensbanden met dit symbool dus ook.

    Opgelet: hoewel de meeste winterbanden en vierseizoensbanden beschikken over de 3PMSF-markering, is het altijd raadzaam om dit eerst te verifiëren.

    Meer info TRAXIO


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    23-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Tags:In de sneeuw
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pas op met winterbanden Duitsland
    winterbanden

    Pas op met winterbanden in Duitsland!

    Heb je een tripje naar Duitse wijnfeesten of kerstmarkten in de planning staan? Of rij je binnen nu en een paar maanden voor wintersport naar of door Duitsland? Check dan snel de nieuwe regels voor winterbanden in Duitsland. Het kan namelijk maar zo zijn dat die van jou niet meer zijn toegestaan en dat kan je een boete opleveren.

    De nieuwe regels voor winterbanden in Duitsland gelden sinds 1 oktober 2024. Winterbanden die voor die datum waren toegestaan, kunnen automobilisten, camperaars en beroepschauffeurs nu een boete bezorgen. Met de nieuwe regels wil Duitsland de verkeersveiligheid in de wintermaanden verhogen.

    Banden met alpinesymbool nu de norm

    Winterbanden in Duitsland moeten sinds 1 oktober zijn voorzien van het alpinesymbool. Dit symbool heeft de vorm van een berg met daarin een sneeuwvlok. Deze alpinemarkering geeft aan dat de banden beter presteren onder winterse omstandigheden, bijvoorbeeld wanneer het sneeuwt, vriest of ijzelt. De banden zorgen onder dergelijke omstandigheden voor meer grip en een kortere remweg.

    Winterbanden Duitsland alpinesymbool
    Winterbanden met het alpinesymbool

    M+S niet meer voldoende

    Heb jij winterbanden waar alleen M+S op staat? Helaas, daar kom je niet meer mee weg in Duitsland. Lange tijd was het prima om in de wintermaanden te rijden op banden met daarop M+S, wat staat voor modder + sneeuw. De naam M+S heeft alleen nooit een officiële status gekregen, wat met het Alpine-symbool wél het geval is. Dit kenmerk is wettelijk erkend voor gebruik in de winter.

    winter

    Alpine sinds 2018

    Duitsland stelt al sinds 1 januari 2018 strengere eisen aan winterbanden. Sinds die datum moeten alle nieuw geproduceerde winterbanden en all season-banden zijn voorzien van het Alpine-symbool. Zijn de banden van jouw auto of camper geproduceerd vóór 1 januari 2018, dan ontbreekt het Alpine-symbool hier zeer waarschijnlijk op.

    Leeftijd banden

    Om te checken hoe oud jouw banden zijn, zoek je op zijkant van de band het DOT-nummer op. De laatste vier cijfers van dit nummer geven de productiedatum aan. Stel, er staat 2919. De eerste twee cijfers staan voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar. Wanneer er 2919 staat zijn de banden dus geproduceerd in week 29 van 2019.

    Winterbanden in Duitsland: O bis O

    Winterbanden in Duitsland zijn verplicht onder winterse omstandigheden. Maar eigenlijk kun je ze beter de hele wintermaanden onder je auto of camper houden. De Duitsers zelf hebben daar een mooie term voor: von Oktober bis Ostern, van oktober tot Pasen dus.

    Boete voor foute banden

    Rijd jij in Duitsland onder winterse omstandigheden met banden zonder het Alpine-symbool? Dan is het te hopen dat je geen polizei tegenkomt, want dit kan je een boete van minstens 60 euro opleveren.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    22-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achteruit kijken is noodzakelijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Kans om ernstig gewond te geraken 6 keer groter met een brommobiel
    Vias wil graag dat ze beter herkenbaar zijn
    Voor de inzittenden van een brommobiel is het risico om ernstig gewond te geraken per gereden kilometer 6 keer hoger dan voor inzittenden van een gewone personenwagen. Dat komt onder andere omdat ze minder uitgerust zijn met veiligheidsvoorzieningen. Bij een frontale botsing is er bijvoorbeeld weinig bescherming voor het hoofd omdat er geen airbags zijn. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Vias institute die alle ongevallen sinds 2017 met brommobielen analyseerde. Vias doet 5 aanbevelingen aan de overheden om de veiligheid te verbeteren, zoals het aanbrengen van een onderscheidend kenmerk aan de achterzijde zodat ze beter herkenbaar zijn. 40% van de weggebruikers kan ze namelijk niet van gewone wagens onderscheiden.
     
    Op onze wegen rijden ongeveer 13 000 brommobielen rond. Om er mee te mogen rijden heb je minstens een bromfietsrijbewijs nodig (behalve als je voor 15 februari 1961 geboren bent)
    Voor het eerst heeft Vias in een studie de ongevallen met deze voertuigen onder de loep genomen.  

    Statistische analyse
    Weinig ongevallen, maar wel ernstig

    Vorig jaar waren 69 letselongevallen met een brommobiel ten opzichte van 59 in 2022 en 58 in 2021. De laatste jaren schommelt het aantal ongevallen tussen 60 en 80 ongevallen. Het aantal ongevallen is dus niet enorm groot. Toch zijn de ongevallen wel ernstig voor de inzittenden. De kans om ernstig gewond te raken is per gereden kilometer 6x groter dan voor de inzittenden van een gewone personenwagen. Het grote massaverschil speelt hierin zeker een rol. Een brommobiel weegt maximaal 425 kilo en een gemiddelde personenwagen ongeveer 1400 kilo. Ook heeft een brommobiel veel minder veiligheidsvoorzieningen zoals ABS of airbags. Zo is het hoofd veel minder beschermd in het geval van een frontale botsing.
     
    6 op de 10 bestuurders van een brommobiel in een ongeval zijn 55 jaar of ouder
    De gemiddelde leeftijd van bestuurders van brommobielen die betrokken zijn bij een ongeval is 54 jaar, tegenover 41 jaar voor bestuurders van gewone auto's. Meer dan 6 op de 10 bestuurders van brommobielen (61%) die bij een ongeval betrokken zijn, zijn 55 jaar of ouder, tegenover 23% van de bestuurders van gewone auto's. Het publiek dat deze auto's bestuurt is dus relatief oud, hoewel ze in Waals-Brabant ook een jonger publiek hebben aangetrokken. In deze provincie is de helft van de bestuurders van brommobielen die betrokken zijn bij een ongeval jonger dan 18 jaar (tegenover 6% voor het hele land).
     
    Iets meer dan de helft van de ongevallen gebeurt in Wallonië
    55% van de ongevallen met brommobielen vindt plaats in Wallonië, tegenover slechts 31% van de ongevallen met gewone auto's.
     
    Niet-dragen van de gordel en alcohol
    Bij een letselongeval met een brommobiel komt het 4x vaker voor dat een inzittende zijn gordel niet droeg, ten opzichte van een ongeval met een gewone personenwagen. Ook was meer dan 1 op de 10 bestuurders van een brommobiel onder invloed van alcohol bij het ongeval. Bij personenwagens is dat 7,5%.
     
    Meer ongevallen waarbij geen tegenpartij is
    Brommobielen zijn vaker betrokken bij ongevallen met obstakels naast de rijbaan: 17,5% van de ongevallen (vergeleken met slechts 10% voor ongevallen met gewone auto's). Het is opvallend dat voertuigen die begrensd zijn tot 45 km/u zoveel botsingen met obstakels hebben. De optionele aanwezigheid van ABS zou hierin een factor kunnen zijn. We stellen ook vast dat botsingen met voetgangers oververtegenwoordigd zijn.
     
    Enquête onder automobilisten
    Als onderdeel van de studie werd een enquête gehouden onder een representatief staal van de Belgische bevolking om te weten te komen hoe zij tegen brommobielen aankijken. Bijna twee derde van hen (64%) zei dat ze er zelden of nooit een zagen op hun trajecten. 7% van de respondenten had geen idee wat een 'brommobiel' was.
     
    Het kunnen herkennen van deze voertuigen is een belangrijk aspect, omdat hun maximumsnelheid en beperkte acceleratie potentiële bronnen van conflicten op de weg zijn. Bijna 40% van de respondenten zei echter dat ze deze auto's niet konden herkennen. Dit komt omdat deze brommobielen niet zo vaak rondrijden op onze wegen en daarnaast erg lijken op gewone kleine auto's.

    De 5 aanbevelingen van Vias naar de overheden
    1. Onderscheidend teken

    Verplicht maken van een sticker die aan de achterkant van het voertuig wordt geplaatst, met het getal "45" omringd door een rode ring. In Nederland en Duitsland bestaat dit al.



    2. Technische controle
    Een regelmatige technische keuring opleggen, zoals bv. in Frankrijk, Italie of Luxemburg waardoor eventuele defecten of niet-conforme wijzigingen snel kunnen worden gedetecteerd en gecorrigeerd
     
    3. Bewustmaking van gebruikers.
    Bewustmaking van bestuurders van brommobielen waarbij de essentiële verschillen tussen deze voertuigen en gewone auto's worden benadrukt. Het is cruciaal om te benadrukken dat deze brommobielen geen auto's zijn en dat ze verschillende kenmerken hebben die een specifieke rijaanpak en aandacht vereisen.
     
    4. Veiligheidsuitrusting zoals ABS en airbag
    Verplichten van veiligheidsuitrusting zoals ABS en Airbags.
     
    5.  Eigen homologatieregels voor brommobielen

    Maak een technisch reglement op Europees niveau specifiek voor brommobielen. Sommige onderdelen zoals de carrosserie zijn momenteel immers niet onderworpen aan een strikte homologatie.
    Meer info: Vias institute:

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    19-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inschrijvingen kampeerauto's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Kampeerauto’s: voor het eerst meer occasies dan nieuwe ingeschreven

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, maakt de balans op na de zomer van 2024: “De markt van de nieuwe kampeerauto’s is tijdens de afgelopen 9 maanden licht gezakt (-2,7% tot 4.807 eenheden). Na de lockdowns van 2020 kenden we absolute inschrijvingspiek in 2021 en sindsdien gaat de markt van de nieuwe campers er elk jaar een beetje op achteruit. Wel is die terugval minder dan we voorspeld hadden, de markt houdt dus relatief goed stand. In de showrooms horen we dat er nog steeds een flinke interesse is en dat er veel nieuwe instromers zijn. Wel zien we een verschuiving in de markt: de camperbussen verliezen aan populariteit terwijl de grotere (half-)integralen het goed doen, wat duidt op een verschuiving in het cliënteel.

    Daarnaast zien we dat de tweedehandsmarkt ook dit jaar alweer een zeer sterke groei kende: +18,6% tot 5.301 eenheden, waardoor 2024 het eerste jaar is geworden waarin er meer occasies dan nieuwe campers zijn ingeschreven in België. Dit wijst op een blijvende interesse in de steeds groeiende campermarkt, die wordt geholpen door een aanzienlijk aanbod occasies op de markt omdat er minder tweedehandse campers zijn uitgevoerd naar Nederland. De occasies zijn deels ook zo sterk in trek omdat de prijzen van nieuwe modellen fors zijn gestegen in de afgelopen jaren.

    Zo is het totale park sinds 2017 gegroeid met +30,1% tot 83.227 kampeerauto’s.

    Een beetje onverwacht blijkt dat heel wat mensen die tijdens Corona soms ‘impulsief’ een camper hebben gekocht, trouw blijven aan deze vakantiemodus. We denken dus dat de totale markt van nieuwe en occasie kampeerauto’s nog groeipotentieel heeft voor de komende jaren. Zeker omdat deze voertuigen lang kunnen meegaan indien ze correct worden onderhouden en gestald. Zo hebben zowel de eerste als de volgende eigenaars jarenlang plezier van hun aankoop.”

    Vraag naar nieuwe kampeerauto’s verschilt sterk tussen de segmenten

    Verschillende producenten van vans en kampeerauto’s hebben zich gestort op het segment van de camperbussen maar dat segment verliest stevig. Anderzijds winnen grotere segmenten. Enkele kampeerautospecialisten geven verdere toelichting.

    Dirk Van Eyck (Dicar): “De lichte daling van dit jaar is vooral toe te schrijven aan de mindere interesse voor de zogenaamde camperbus. Die waren de laatste jaren enorm populair geworden waardoor verschillende fabrikanten zich op dit segment hebben gesmeten, maar door een tanende interesse is er nu een overaanbod. Kortom, het lijkt ons dat dit segment na enkele succesvolle jaren over zijn hoogtepunt heen is. Dat merken we trouwens in heel Europa. Maar andere segmenten zoals die van de integralen en half-integralen doen het dan wel goed. Zij spreken een ander cliënteel aan, namelijk van ietwat oudere mensen die al langer met de camper op reis gaan. Wel zien we dat mensen minder snel overschakelen naar een nieuwe camper omdat de prijzen sinds de Corona-crisis zijn gestegen. Dat verklaart ook het succes van de (jonge) occasies, die nu ruim voorradig zijn op de Belgische markt – daar waar ze vroeger vaak naar Nederland werden uitgevoerd.”

    Caroline Rogge (Caravaningcenter): “We mogen dit jaar als kleinere speler op de markt zeker niet klagen over de interesse voor de kampeerauto’s. Dat ligt wel anders bij de caravans. Door de opkomst van de elektrische wagens en hun beperkt sleepvermogen, stappen steeds meer klanten over van de caravan naar de camper, vooral wie over een grotere en zwaardere caravan beschikt. Dat zijn vaak mensen die de overstap doen naar een camperbus, zeker indien ze slechts met 2 personen in het gezin zijn. Daarnaast zien we dat wat oudere koppels vaak grotere, nieuwe kampeerauto’s kopen. Zij doen dat dan niet alleen voor eigen gebruik, maar ook omdat hun volwassen kinderen dan met deze camper op vakantie kunnen trekken. Aan de andere kant merken we ook nieuwe instromers op de markt en die richten zich vaak tot de occasies, enerzijds uit budgettaire overwegingen maar anderzijds ook om het risico wat te beperken voor het geval deze manier van reizen hen niet zou bevallen. Voordeel van de occasies is niet alleen de lagere prijs maar ook dat die tweedehands campers vaak erg volledig zijn uitgerust.”

    Daar waar we vorig jaar dachten dat de nieuwmarkt er potentieel zo’n 500 exemplaren op achteruit zou kunnen gaan, is de daling veel beperkter dan voorspeld (slechts 131 stuks).

    Oorzaken van een dalende verkoop moeten we zoeken in de gestegen prijzen van de kampeerauto’s in combinatie met de toegenomen intrestvoeten op leningen waardoor impulsaankopers, twijfelaars en mensen met een beperkter budget afhaken. Anderzijds wordt een deel hiervan opgevangen door tweedehandsaankopen. In de nieuwmarkt is het alvast hoopgevend dat de wat duurdere segmenten het goed doen, dit zijn vaak doorwinterde kampeerders.

    Tweedehandsmarkt neemt de overhand

    In tegenstelling tot wat men had kunnen verwachten, zijn redelijk wat ‘Corona-instappers’ de camper trouw gebleven. Dank zij de blijvend hoge interesse van zowel nieuwe instromers als van bestaande kampeerauto’seigenaars die een groter of een kleiner model zoeken, blijft de tweedehandsmarkt jaar na jaar aan een gestaag tempo groeien. In die mate dat in 2024 het aantal inschrijvingen van tweedehandse campers hoger ligt dan nieuwe.  

    De tweedehandsmarkt wordt nog goed aangevuld dank zij enerzijds een aantal mensen die afhaken en anderzijds door campers die vrijkomen op de tweedehandsmarkt bij de aankoop van een nieuw model. Het is ook een goede zaak dat er meer voertuigen in eigen land blijven en er minder naar het buitenland (vooral Nederland) vertrekken. Daardoor is het totale Belgische kampeerautopark  sinds 2017 gestegen tot 83.227 eenheden.

    McLouis steekt Volkswagen voorbij, camperbussen vallen terug

    Op de nieuwmarkt heeft VW de eerste plaats moeten afstaan aan McLouis.

    Het is wel zo dat op modelniveau de VW California het meest populaire model blijft maar er zijn er dit jaar (420 eenheden) maar ongeveer half zoveel van ingeschreven ten opzichte van de eerste negen maanden in 2023 (804). Dat komt door een generatiewissel van de California dit jaar, maar constatatie is alvast dat de camperbus modellen in het algemeen veel aan populariteit hebben ingeboet in het afgelopen jaar. Dat hadden we vorig jaar precies zo voorspeld: [quote uit persbericht 2023: ‘Het succes van deze ‘camperbusen’ heeft ook de andere fabrikanten zoals Ford en Mercedes aangezet tot extra productie waardoor het aanbod op deze ‘pcamperbus’-markt stilaan oververzadigd raakt, ondanks de voordelen van dit concept zoals de mogelijkheid om ze in te zetten als tweede voertuig in het gezin’.

    Dat verklaart meteen ook waarom McLouis het leidende merk is geworden met 460 nieuwe inschrijvingen, voor VW (443 stuks) dat op zijn beurt op de hielen wordt gezeten door Benimar (439 inschrijvingen). Een eind verderop in het klassement vinden we Adria (320 ex.) en Roller Team (305 ex.).

    Op de occasiehandsmarkt blijft VW op omdat de California daar nog wel erg in trek blijft. Op een ruime afstand volgen dan McLouis, Benimar, Chausson en Mercedes.

    Meer info: TRAXIO

    Integraal

    Halfintegraal

    Alkoofmodel

    Camperbus


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!