Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Weinsberg Cara one
Weinsberg Cara One
De ontwerpers van Weinsberg hebben met hier en daar met wat kleine slimme veranderingen de Cara One een heel ander uitzicht gegeven.
Zonder het basisontwerp te veranderen doch met wat vormstukken en wat aangepaste kleuren kregen de interieurs een heel ander uitzicht. Dank zij de spitsvondige bouwwijze van de Cara One, nu met het moderne interieur, daarbij nog een aantrekkelijke prijs zal hij beslist in de smaak vallen van veel kampeerders. Voor de kleinste 390 QD bouwjaar 2026 vraagt de fabrikant een basisprijs van 16.050 euro. Dat is ongeveer 600 euro meer dan voor een type 2025. Met zijn mooiere uitrusting is echter de prijs wat gestegen maar de klant krijgt ook wat meer voor zijn geld.
Het nieuwe interieur heeft nu frisse grijstonen met accenten en andere bij passende kleuren. Opvallend is de nieuwe hoog geplaatste verlichting die in sfeervolle verlichting kan worden veranderd. In de badkamer glinstert een marmeren tekening afgewisseld met hout decor, blijkbaar een beetje afgekeken bij zijn familie Tabbert.
Het meubilair is doordachtig en keurig uitgevoerd. Details en robuuste bouwwijze zorgen voor een langdurig leven van de caravan.
Het koetswerk kreeg andere decor strepen wat een leuker sportief uitzicht geeft. De constructie van de caravan is goed, die heeft men behouden om prijsverhoging te voorkomen. Nieuw in het optie pakket zijn de gladde witte platen voor de zijwanden. Met de moderne decor strepen gaat hij goed met zijn tijd mee. Een dissel afdekking en licht metalen velgen behoren tot de standaard uitvoering van 2026.
Met indelingen van compact tot ruim bemeten tracht de fabrikant aan de eisen van zijn klanten te voldoen. Van een kleine gezellige twee persoons caravan tot een ruime gezinscaravan met of zonder kinderafdeling staan in de aanbieding. Voorlopig kan men tussen elf indelingen kiezen die gaan van de 390 QD tot de 550 QDK. Als buitenbeentje zijn er nog de 390 PUH en de 550 QDK beide met standaard een hefbed.
Meer info:www.weinsberg.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
29-11-2025
Kapelletje
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Benimar Tessoro
Benimar Tessoro
De Spaanse fabrikant die al enkele jaren deel uitmaakt van de Franse Trigano groupe zit niet stil hij brengt regelmatig wat nieuwigheden op het toneel.
Voor volgende modellenjaar komt bij de instap reeks de S344 bij. Het 7,35 m lang alkoofmodel is zeer geschikt voor een gezin met kinderen, hij heeft achterin een in de hoogte verstelbaar dwarsbed. Een redelijk groot sanitair met afzonderlijke douchecel bevindt zich aan de linkerzijde van het interieur.
Een lange keuken en de zitbanken van de zitgroep zijn nieuw. Het meubilair met een mooi houtdecor is zeer modern ontworpen. Het tafelblad kan half wegklappen voor een betere doorgang naar de stuurcabine. Bij de halfintegrale verschijnt de Tessoro T 425 met stapelbedden in een hoek achterin. Vooraan is een hefbed boven de zitgroep met comfortabele zijzitbanken. Een nieuw ontworpen sanitair zien we net achter de zitgroep. Een afzonderlijke douchecel ontbreekt zowiezo niet.
Bij de topreeks vult de integrale Ammphitryon 967 met enkele bedden en een knappe zitgroep met zijzitbanken de reeks aan. Een sfeervol interieur met een knap houtdecor is aangenaam om er in te vertoeven.
Bij de camperbussenkomt verschijnt de nieuwe B144 U met hefdak op de markt. Achterin is een dwarsbed, eigen aan camperbussen moeten de ontwerpers badkamer en keuken compact houden. De zitgroep voor twee personen maakt gedeeltelijk deel uit van de stuurcabine. De camperbus B 144 Up is ideaal voor zwervers die van reizen door mooie landschappen en kleine romantisch dorpen houden.
Meer info:www.benimar.comB
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-11-2025
Alkoof model
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
30 Jaar BOB
30 gouden sleutelhangers voor nuchtere bestuurders Vanaf de start van de eerste campagne BOB-campagne in december 1995 is de gele sleutelhanger van de partij. De sleutelhanger wordt door de politiezones in heel het land uitgedeeld als erkenning aan de bestuurders die negatief blazen bij een controle. Dit jaar worden voor de 30ste verjaardag van BOB 30 exclusieve gouden BOB-sleutelhangers uitgedeeld door de lokale en federale politie. In 30 verschillende politiezones zal dus telkens één bestuurder willekeurig beloond worden met een bijzonder verguld exemplaar van de sleutelhanger. De BOB-partners Vias institute, Belgische Brouwers VZW en Assuralia stellen deze bijzondere sleutelhangers ter beschikking naast de honderdduizenden gewone BOB-sleutelhangers.
BOB: 30 jaar campagne In december 1995 ging de allereerste BOB-campagne van start. Een jaar eerder was de wettelijke alcohollimiet in ons land verlaagd van 0,8‰ naar 0,5 ‰. BIVV, de voorganger van Vias institute, had tot die tijd wel al campagnes gevoerd over alcohol achter het stuur, maar die waren vrij hard van toon. Door de wijzigende tijdsgeest werd beslist om het geweer van schouder te veranderen. In partnership met de Belgische Brouwers werd een nieuwe campagne ontwikkeld.
De nieuwe campagne wilde de bestuurder in de kijker zetten die niet drinkt, maar wel feestelijk en positief is en dankzij wie het feest kan plaatsvinden. BOB stond en staat voor een coole, aardige, verantwoorde bestuurder. De persoon heeft geen leeftijd, geen geslacht en behoort niet tot een bepaalde sociale klasse. Iedereen kan zich ermee identificeren.
De eerste BOB-affiche uit 1995
30 jaar BOB: 6 keer meer controles, 5 keer minder bestuurders onder invloed Bij de eerste BOB-campagne werden in totaal iets meer dan 100 000 bestuurders gecontroleerd door de politie en blies 6,4% positief. Begin jaren 2000 steeg het aantal positieve bestuurders naar het hoogste peil ooit: 9,9% van de bestuurders was positief. Sinds 2004 (en met de steun van de voltallige geïntegreerde politie) nam het aantal controles gestaag toe en onder meer door het gebruik van de samplingtoestellen is het aantal controles fors gestegen.
Vorige wintercampagne werden maar liefst 605 759 bestuurders onderworpen aan een blaastest. 6x zoveel als bij de allereerste BOB-campagnes. Het aantal positieve bestuurders zit op het laagste peil: 1,2% van de bestuurders was positief, ofwel 5 keer minder dan bij de start van de campagne 30 jaar geleden. Toch is de strijd niet gestreden. Vorig jaar waren er in ons land nog 3770 letselongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol.
Bestuurders die te veel gedronken hebben, hebben vaak veel te veel gedronken. Gemiddeld hadden bestuurders onder invloed betrokken in een letselongeval een alcoholgehalte van 1,6 ‰. De politie controleert tijdens de campagne uiteraard ook op drugs. De pakkans voor drugs is de laatste jaren ook flink toegenomen. In 2016 liepen 6933 bestuurders tegen de lamp tijdens een drugcontrole, in 2024 waren er dat 13 189, bijna dubbel zo veel.
BOB vind je overal De slogan van deze wintercampagne luidt ‘BOB vind je overal’. Dat mag je deze keer ook letterlijk nemen. Langs de Vlaamse autosnelwegen zullen baanaffiches deze boodschap uitdragen. Maar evenzeer in stadscentra, zowel in Brussel, Wallonië en Vlaanderen als via sociale media zal de affiche te zien zijn. In Leuven, Brussel en Luik gaan graffiti-artiesten met de campagne aan de slag. Hun murals zullen voor lange tijd het straatbeeld sieren.
Meer dan ooit zijn er tal van veilige oplossingen om veilig thuis te geraken. Belangrijk is om daarbij de juiste BOB-reflex te hebben. Die begint met na te denken over hoe je veilig thuis gaat geraken voor je vertrekt. Het is niet moeilijk om ervoor te zorgen dat je niet onder invloed achter het stuur moet kruipen. Spreek op voorhand af wie BOB is, regel een taxi gebruik het openbaar vervoer, regel jezelf een gezellig logeerbed bij vrienden of drink heel de avond een van de zovele lekkere alcoholvrije alternatieven. BOB vind je overal.
Jean-Luc Crucke, Federaal minister van Mobiliteit, Klimaat en Ecologische Transitie: " BOB gaat niet over een naam, maar over een duidelijke keuze: veiligheid primeert altijd. Alcohol en verkeer combineren verhoogt het risico vanaf de eerste slok. Daarom blijft BOB, dertig jaar later, de eenvoudigste en tegelijk krachtigste oplossing. Wie drinkt, rijdt niet. Die keuze redt levens, elke dag opnieuw.”
Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “BOB heeft de voorbije dertig jaar een mentaliteitsverandering ingezet die Vlaanderen veiliger maakt. Toch zien we nog te vaak situaties die aantonen dat alcohol en verkeer onverenigbaar zijn. Vlaanderen blijft die boodschap kracht bijzetten en rolt de nieuwe campagne ‘BOB is overal’ breed uit, van onze snelwegen tot in de stadscentra.”
Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie: “Onder meer dankzij BOB rijden er vandaag vijf keer minder bestuurders onder invloed van alcohol tijdens de eindejaarsperiode. Niet alleen preventie draagt daartoe bij, ook elke politiecontrole is een sterk signaal: samen gaan we voor verkeersveiligheid. Maar de echte kracht zit in even op voorhand nadenken wanneer je alcohol gaat drinken en daarna de baan op moet: plan vooruit, kies een BOB en kom veilig thuis. Zo maken we samen het verschil.”
Karin Genoe, CEO Vias institute:"Al 30 jaar organiseren we de BOB-campagne om alle bestuurders ervan te overtuigen dat je nooit onder invloed mag rijden. Er is een mooie positieve evolutie merkbaar in het aantal bestuurders die de boodschap begrepen hebben. We hopen dat op een dag de campagne niet meer nodig zal zijn. Dat zou betekenen dat iedereen altijd weet dat drinken en rijden uit den boze is.”
Krishan Maudgal, CEO Belgische Brouwers “Al 30 jaar is Belgische Brouwers een trouwe en trotse partner van BOB. Wat ooit begon als een eenvoudige, sympathieke naam tijdens een brainstormsessie, groeide uit tot een begrip dat iedereen kent en dat mensen samenbrengt rond één duidelijke boodschap: wie drinkt, rijdt niet. We blijven ons, samen met onze partners, inzetten voor een toekomst waarin veilig verkeer voor iedereen vanzelfsprekend is.”
Hein Lannoy,CEO van Assuralia: “Op termijn wil Assuralia samen met Vias en Belgische Brouwers een ware BOB-reflex installeren bij de bevolking. Wie plannen maakt om vanavond, volgend weekend of op een ander moment op stap te gaan, denkt meteen even na hoe hij of zij, inclusief familie of vrienden, die avond veilig wil afsluiten. Zo’n preventie-reflex aanmoedigen past perfect bij de verzekeraars die de BOB-campagne blijven ondersteunen om zoveel mogelijk schade en menselijk leed te voorkomen”.
Meer info;VIAS institute
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Houtstapel
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
WOHNmobil für Klimaschutz
"WOHNmobil für Klimaschutz e.V."
Terugblik op een succesvol jaar 2025
Na succesvolle campagnes in oktober en november kijkt "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." terug op een bewogen jaar 2025. Met al haar campagnes heeft de kampvereniging, die inmiddels is gegroeid tot 255 leden en 24 ondersteunende leden in het hele land, zelf meer dan 20.000 bomen geplant en ongeveer 62.000 euro gedoneerd voor dit en andere evenementen. De planning voor het komende jaar is al in volle gang.
Het wijndorp Lorch in de Rheingau, Metzingen in de Schwabische Alb en het kleine stadje Groß-Gerau in Zuid-Hessen waren de laatste stops in oktober en november voor de kampeerders, die zich hebben verenigd in de vereniging WOHNmobil for Climate Protection om actief bij te dragen aan milieu- en klimaatbescherming. Er stonden totaal andere acties op de agenda. In Lorch plantten de activisten 13 al hoge, locatie-aangepaste bomen in de wijngaarden hoog boven de Rijnvallei, die een nieuw leefgebied moeten vormen voor insecten en vogels op een voorheen braakliggend gebied.
Het is heel anders in de Schwabische Alb. Daar plantten leden van de vereniging en medewerkers van CamperOase - een langdurig ondersteunend lid van WOHNmobil für Klimaschutz e.V. - 1.000 jonge eiken op de vochtige bosbodem. Volgens de boswachter houdt de eik beter stand met de veranderde klimatologische omstandigheden en zou daarom de nieuwe generatie bomen op het beplante gebied moeten vormen.
Als laatste actie overhandigde de vereniging de Groß-Gerau-vereniging "Klimaaktiv" een donatiecheque van 800 euro voor het planten van een zandbijenhabitat op een voorheen weesgroen gebied in de stad. Daarom was ook de burgemeester van Groß-Gerau ter plaatse en bedankte hij de aanwezige leden van de vereniging voor de gulle donatie en hun inzet voor milieu- en klimaatbescherming.
"We zijn erg trots op wat we in 2025 hebben bereikt," vat bestuurslid Albert Märkl samen. "Met in totaal 5 boomplantcampagnes en extra donaties voor de vergroening van de camperlocatie Bad Münstereifel (1.000 euro) en de Groß Gerau-vereniging Klimaaktiv (800 euro), hebben we alle essentiële doelen bereikt die we ons voor het huidige jaar hadden gesteld," voegt Märkl toe.
Met al haar activiteiten heeft de kampersvereniging, die inmiddels is gegroeid tot 255 leden en 24 ondersteunende leden in het hele land, zelf meer dan 20.000 bomen geplant en ongeveer 62.000 euro gedoneerd voor dit en andere evenementen.
Volgens Märkl wil de vereniging haar inzet ook in de komende jaren net zo succesvol voortzetten en heeft zij de steun van andere leden en ondersteunende leden nodig om dat te doen. Passieve leden zijn net zo welkom als degenen die actief willen of kunnen deelnemen aan de acties.
Op 23 november 2019 richtten Albert Märkl en enkele toegewijde camperbezitters de vereniging "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." op in Niedernhausen, Hessen. De opname in het Wiesbadener register van verenigingen vond plaats op 11 december 2019. Het doel van de nonprofitvereniging is een bijdrage te leveren aan de bescherming van onze natuur en daarmee aan de bescherming van ons klimaat. Alle clubleden betalen een jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage, die wordt berekend op basis van de kilometers die zij in het betreffende jaar met de camper of vergelijkbaar voertuig hebben gereden. Specifiek betalen ze 1 cent per kilometer, tot maximaal 100 euro per jaar. Met een maximale jaarlijkse bijdrage van 100 euro kan elk individu jaarlijks ongeveer 20 klimaatbestendige bomen planten en deelnemen aan actieve natuur- en klimaatbescherming.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
25-11-2025
Door de rotsen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Fendt Bianco 2026
Fendt Bianco modellen 2026
Al was de laatste Bianco nog niet zo lang op de markt toch heeft de fabrikant uit Mertingen er wat nieuwe vondsten in verwerkt. Bovendien zijn er nog 2 nieuwe indelingen bijgekomen. Geïnteresseerden kunnen nu kiezen tussen 17 verschillende modellen, met afmetingen tussen de 7,03 m en de 7,72 m. Ieder paar of gezin met kinderen vindt er beslist iets geschikt naar hun smaak.
De succes caravan van Fendt is voornamelijk gemoderniseerd. Met het eikenhouten decor scoort hij beslist meer punten bij kampeerders. Daarbij nog een groot aantal indelingen maakt de keuze soms moeilijker. Wat bijzonder opvalt zijn de bovenkastdeuren met onderaan de smalle handgrepen ze geven het interieur een moderner uitzicht zonder het sfeervolle van het woongedeelte te verliezen. Buiten het nieuwe houtdecor zijn er nog 2 nieuwe stoffen gebruikt, goed gekozen ze geven het interieur een fris een jeugdig uitzicht.
Technisch heeft de Bianco dimbare LED leesspots met korte zwanenhals. Ook zijn er nu USB stopcontacten aan de zitgroep en aan de bedden. In de modellen Bianco Activ is een 157 l grote compressor koelkasten geplaatst. Naar de grootte van de caravan zijn een Truma C4 of C6 geïnstalleerd. De nieuwe indeling van de Bianco Selection 495 SG is bedoeld voor paren die veel op reis gaan en afzonderlijk bedden verkiezen. Hij is 7,20 m lang en zet 1800 kg op de weegschaal. Met die lengte kan men de bedden achterin plaatsen en in de midden het sanitair. Vooraan heeft men de zitgroep geplaatst.
In de keuken zijn in alle 5 modellen van de Bianco Selection standaard absorptie koelkasten geïnstalleerd. De bedden zijn met hun 2 m lengte gemaakt voor relatief grote bewoners.
Zoals bij de meeste caravans met enkele bedden kan men ze met tussenstukken tot één groot comfortabel bed omvormen.
De prijzen voor de Fendt Bianco Selection beginnen rond de 31.400 euro
Meer info: www.fendt-caravans.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-11-2025
CMT Stuttgart
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
CMT Stuttgart 2026 komt in het zicht
CMT Business: Volgepakt technisch programma
CMT bedrijfshoogtepunten / focus op duurzaamheid op het Future Tourism Congress
De voorbereidingen voor CMT 2026 zijn al in volle gang. Naast talrijke aanbiedingen en tentoonstellingsbedrijven op het gebied van reizen en caravanrijden, zal er een druk programma zijn – zowel voor publieke bezoekers als voor handelsbezoekers in het CMT Business Area. Van spannende prijzen, talrijke congressen die de uitdagingen in het toerisme belichten en innovatieve oplossingen bieden, tot netwerkbijeenkomsten en uitwisselingen met vertegenwoordigers uit politiek en bedrijfsleven, er wordt een breed spectrum aangeboden.
Future Tourism Congress: Focus op duurzaamheid
In tijden van klimaatverandering en wereldwijde politieke instabiliteit zijn hulpbronnenbesparende actie en internationaal begrip belangrijker dan ooit. Spannende impulsen tijdens het Future Tourism Congress (19 tot 21 januari 2026) zullen laten zien hoe dit kan werken. Daarnaast biedt de CT Award (20.1.2026) Connecting Culture van Corps Touristique en Messe Stuttgart het juiste podium voor best practices uit het toerisme. Early Bird-tickets voor het Future Tourism Congress zijn nog steeds beschikbaar tot 30 november.
Fietstoerisme is duurzaam en trendy
Fietstoerisme wordt beschouwd als een bijzonder duurzame vorm van reizen en wordt steeds belangrijker, vooral voor de ontwikkeling van landelijke gebieden. Financiering van het Federale Ministerie van Digitale Zaken en Transport (BMDV) en gerichte studies van de Duitse Toerismevereniging (DTV) tonen aan dat fietstoerisme niet alleen het milieu beschermt, maar ook economische impulsen biedt in minder ontwikkelde gebieden. In het kader hiervan loopt sinds 1 juli 2024 de "Basisstudie over Fietstoerisme in Duitsland". De resultaten van het onderzoek worden verwacht in april 2026 beschikbaar te zijn en zullen dienen om een langetermijnstrategie te ontwikkelen voor de uitbreiding van het fietstoerisme.
De CycleTourismSummit 2026, georganiseerd door de adfc - Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club LV Baden-Württemberg e.V., behandelt ook onderwerpen gerelateerd aan fietstoerisme. De top komt voor het eerst naar CMT 2026 en brengt alle belangrijke spelers uit het fietstoerisme samen. Deelnemers kunnen uitkijken naar spannende keynotes, actuele trends in infrastructuur en kwaliteit, inspirerende workshops – zoals "Women in Cyclisting" – en volop ruimte voor netwerken. Tip: Tickets zijn nog steeds beschikbaar voor een early bird-prijs tot 30 november.
CMT x BTW Netwerklounge
De CMT x BTW Network Lounge brengt toonaangevende geesten uit de federale politiek en vertegenwoordigers van de toerismesector samen. Huidige trends, uitdagingen en visies voor de toekomst van het toerisme zullen worden besproken – in een ontspannen sfeer. Er zullen directe mogelijkheden zijn voor discussie.
Andere onderwerpen in het CMT-bedrijfsgebied zijn onder meer de Toerismeconferentie van de Vereniging van Duitse Steden (20-01-2026), de Female Leaders Lunch van de BTW (20-1-2026), de Kamer van Industrie en Koophandel Noord-Zwarte Woud, die de Camping Trends 2026 presenteert (21-1-2026), of de DTV - Duitse Toerismevereniging, die de acceptatie van toerisme in Duitsland nauwkeurig zal bekijken met actuele gegevens, seizoensdynamiek en invloedende factoren (21-01-2026). Meer informatie over CMT Business is hier te vinden: Program CMT Business.
Over de CMT De CMT is 's werelds grootste openbare handelsbeurs voor toerisme en recreatie. Elk jaar presenteren zich talrijke nationale en internationale reisbestemmingen in Stuttgart. Het is de belangrijkste innovatiebeurs in de kampeer- en caravanbranche aan het begin van het jaar. Vier dochterbeurzen vinden tegelijkertijd plaats: de Fiets- en Wandeltochten, de Cruise- en Scheepstouren, de Golf- en Wellnessreizen en de Zelfconversie. Het CMT organiseert ook ongeveer 600 ondersteunende evenementen onder één dak en is tegelijkertijd een specialistisch, publiek, politiek en media-evenement. Op CMT 2025 verwelkomde Messe Stuttgart ongeveer 260.000 bezoekers. In totaal toonden 1.570 exposerende bedrijven hun innovaties en toeristische hoogtepunten op 125.000 vierkante meter in tien zalen. De volgende CMT vindt plaats van 17 tot 25 januari 2026 in het Stuttgart Exhibition Centre.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
16-11-2025
Stadzicht
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
verkeersongeval
6 op 10 slachtoffers van verkeersongeval vertonen symptomen van een depressie Vandaag is het de internationale herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers
Verkeersongevallen kunnen naast de fysieke en financiële gevolgen ook heel wat psychisch leed veroorzaken. 6 op 10 personen die betrokken zijn bij een verkeersongeval ervaren nadien symptomen van een depressie. 4 op de 10 slachtoffers vertonen die symptomen zelfs nog 10 jaar na de feiten. Ook familieleden van slachtoffers ervaren grote problemen op het vlak van mentaal welzijn. Zo verklaart 9 op 10 last te hebben van symptomen van posttraumatische stress. Dit blijkt uit een nieuwe studie van Vias institute die gepubliceerd wordt op de Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers. Vandaag wordt in Gent een herinneringsmoment georganiseerd door verschillende lotgenotenorganisaties.
Verkeersongevallen kunnen naast de fysieke en financiële gevolgen ook heel wat psychisch leed veroorzaken, zowel bij de verkeersslachtoffers zelf als bij hun omgeving. In een nieuw onderzoek heeft Vias institute nu beter de complexiteit van die psychologische gevolgen van een verkeersongeval in kaart gebracht. Via slachtofferverenigingen, patiëntenorganisaties, ziekenhuizen en revalidatiecentra werden twee groepen respondenten bevraagd. De ene groep bestaat uit personen die rechtstreeks betrokken zijn geweest in een verkeersongeval waarbij doden of gewonden vielen. De tweede groep bestaat uit personen waarvan een direct familielid ernstig gewond raakte of overleed in een verkeersongeval. In totaal werden zo’n 50-tal verkeerslachtoffers en 50-tal familieleden van verkeersslachtoffers uitvoerig bevraagd. 7 op 10 betrokkenen heeft symptomen van posttraumatische stress, depressie en angst Meer dan de helft van de respondenten die zelf betrokken waren in een verkeersongeval vertonen kort na het ongeval symptomen van posttraumatische stress (58%), een depressie (55%) of een angststoornis (58%) die minstens deels gerelateerd waren aan het verkeersongeval. Vaak komen aandoeningen gelijktijdig voor. Bijna 7 op 10 (67%) ervaarde gelijktijdig symptomen van posttraumatische stress, depressie en angst korte tijd na het ongeval. Zelfs jaren na het voorval bleven psychologische gevolgen merkbaar. Zelfs tot meer dan tien jaar na het ongeval, geeft 4 op 10 (41%) aan nog altijd last te hebben van symptomen van een depressie. Het verkeersongeval had ook een impact op de verplaatsingsgewoonten van de respondenten: bijna 4 op 10 (38%) verplaatst zich na het ongeval minder vaak of vermijdt bepaalde plaatsen en 1 op 3 (30%) rapporteerde een bepaald vervoersmiddel (voornamelijk de auto en de fiets) minder vaak te gebruiken. Zware impact op mentaal welzijn van familieleden De meeste respondenten in de tweede doelgroep rapporteerden over een ongeval waarin (één van) hun kind(eren) (60%) of hun partner (21%) betrokken was. In bijna 6 op de 10 gevallen (58%) is de naaste overleden aan de gevolgen van het ongeval.
Uit de resultaten blijkt dat de impact op het mentale welzijn van de respondenten nog groter is voor de familieleden van verkeersslachtoffers dan voor de slachtoffers zelf. Ongeveer 9 op 10 ervaarde korte tijd na het verkeersongeval symptomen van posttraumatische stress (89%), een depressie (94%) of een angststoornis (91%) die gelinkt kunnen worden aan het ongeval. Bijna 9 op 10 rapporteerde gelijktijdig symptomen van posttraumatische stress, een depressie en een angststoornis. Vooral het gevoel van machteloosheid en boosheid komen bij 85% van de respondenten sterk terug, zelfs tot jaren na het ongeval. Ook rijangst en angst om zich in het verkeer te begeven, ontstaan bij 7 op 10 familieleden als gevolg van het ongeval van hun naaste. Conclusie De resultaten van de studie tonen duidelijk aan dat verkeersongevallen een grote impact hebben op het psychische welzijn van de getroffenen. De gevolgen tekenen het leven van verkeersslachtoffers en hun familieleden tot vele jaren na het ongeval. Dat is zeker zo voor de familieleden wanneer het slachtoffer overlijdt. Een plotseling en traumatisch overlijden door een verkeersongeval zorgt vaak voor een complexe rouwverwerking. Het is belangrijk om bij de gevolgen van een verkeersongeval niet alleen stil te staan bij het fysieke, materiële of financiële leed. In de hulpverlening moet het totaalplaatje bekeken worden, waarbij enerzijds zowel de fysieke als psychische aspecten aan bod komen en anderzijds ook de naasten van verkeersslachtoffers tot de doelgroep van het herstelproces behoren. Het tijdig screenen en behandelen van de psychische aandoeningen en een langdurige opvolging in de tijd zijn hierbij zeer belangrijk. An Vandeborne, directeur Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE:“Vandaag is een dag om stil te staan bij alle verkeersslachtoffers en hun nabestaanden, en om hen onze steun te betuigen. De impact van een verkeersongeval is groot en laat vaak diepe, zichtbare maar ook onzichtbare sporen na — bij de slachtoffers en bij hun naasten. Het ervaren van steun, door de directe omgeving en door professionals, is daarbij van onschatbare waarde. Deze dag is ook een oproep om blijvende aandacht te hebben voor de mentale impact van een ongeval op slachtoffers en hun naasten, die nog te vaak over het hoofd wordt gezien en waar actief aan tegemoet gekomen moet worden. Rouw na een plots en traumatisch verlies is complex en vraagt tijd, begrip en professionele én menselijke begeleiding. Laten we samen zorgen voor een warme, menswaardige en zorgzame rouwcultuur waarin slachtoffers en nabestaanden niet alleen vandaag, maar elke dag erkenning en ondersteuning vinden.” Jean-Luc Crucke, Federaal minister van Mobiliteit: “Achter elk ongeval gaat een ontwricht leven schuil, een familie die voor altijd getekend is. Er zijn helaas nog veel te veel ongevallen die zo’n zwaar leed veroorzaken. Het is precies deze overtuiging die ons engagement en ons beleid stuurt naar één mogelijke ambitie: nul doden op onze wegen tegen 2050.”
Meer info Vias institute
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
14-11-2025
Winter
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Winterbanden
Maak snel een afspraak voor winterbanden nu we overschakelden op de wintertijd!
Wintertijd, boek spoedig een afspraak voor winterbanden!
“De banden van je auto zijn het enige contact met het wegdek en maken het verschil tussen een veilige en een minder veilige rit, zeker nu de koude temperaturen eraan komen.” legt Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO uit. “Zomerbanden verliezen veel van hun effectiviteit van zodra de temperatuur daalt onder de 7°C omdat hun rubber hard wordt en ze daardoor grip verliezen. Winterbanden daarentegen hebben een aangepaste rubbersamenstelling waardoor ze soepel blijven bij lagere temperaturen. Ze hebben ook meer profielblokken met veel meer lamellen, die als het ware de waterfilm op de rijweg “breken”. Dit “klauweffect” zorgt voor een betere grip op het gladdere winterse wegdek. We raden ook aan om te kiezen voor de juiste, kwalitatief hoogstaande winterbanden: laat je hierbij adviseren door een bandenspecialist. Voor wie het hele jaar door wil rijden met één enkele bandenset, raden we uit veiligheidsoverwegingen aan om te kiezen voor vierseizoensbanden in plaats van zomerbanden. Ook de staat en de kwaliteit van banden blijven zeer belangrijk.”
Winterbanden zijn geen marketingtruc
Er is daadwerkelijk een groot verschil tussen winter – en zomerbanden. Bij lage temperaturen garandeert een winterband een betere grip en dat kan resulteren in een beduidend kortere remafstand op een besneeuwde of beijzelde weg. Zo bedraagt de remafstand, op een besneeuwde weg aan 50km/u, 50m met een zomerband en gemiddeld 23m met een winterband. Een belangrijk verschil, wetende dat zelfs enkele centimeters soms al het verschil kunnen maken in het steeds drukkere verkeer.
“In België zijn winterbanden of vierseizoensbanden volgens het verkeersreglement niet verplicht, maar wel aangeraden”, verduidelijkt Filip Rylant. "Maar nog altijd blijkt dat de meerderheid van de Belgische automobilisten tijdens de winter onderweg is op zomerbanden en dat is potentieel gevaarlijk."
"Winterbanden moeten wettelijk een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm maar voor extreme winterse omstandigheden raadt de sector eerder 4 mm aan. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid voor alle weggebruikers. Maar uiteraard is het ook van belang om je rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden. Verder is het ook belangrijk om het juiste merk en type winterband te kiezen, in functie van je rijstijl en voertuig – je vraagt hierbij best raad aan een bandenspecialist.”
Rijhulpmiddelen? Toch winterbanden monteren!
Rijhulpmiddelen zoals ABS en tractiecontrole hebben een grote meerwaarde voor de verkeersveiligheid. Maar in winterse omstandigheden hebben ze ook hun beperkingen en daarom blijft het noodzakelijk om ook wagens met de modernste rijhulpmiddelen toch winterbanden te monteren.
“Op koud, glad of besneeuwd oppervlak komt het erop aan om voldoende grip te hebben met het wegdek. Zomerbanden verliezen bij koude die noodzakelijke grip waardoor de wegligging en de remafstand problematisch worden,” zegt Filip Rylant. “Rijhulpmiddelen kunnen de wetten van de fysica niet veranderen en daarom is het noodzakelijk om ook op moderne auto’s winterbanden te monteren. Wie begaan is met de eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers, schakelt daarom over naar winterbanden en past de rijstijl aan in functie van de weersomstandigheden.”
Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenbanden?
Winterbanden zijn heuse high-tech-producten die in de afgelopen jaren enorme evoluties hebben ondergaan op het vlak van rubbersamenstelling en profiel. Gecertificeerde winterbanden zijn te herkennen aan het symbool van een sneeuwvlok in een berg met 3 pieken op de flank van de band: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, officieel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) genaamd.
Een bandenfabrikant mag deze markering enkel aanbrengen indien de winterprestaties bewezen zijn op basis van een voorgeschreven prestatietest op besneeuwde ondergrond.
Je vindt deze markering ook terug op de meeste vierseizoensbanden, die een verdedigbaar alternatief kunnen zijn voor mensen die af en toe onder winterse omstandigheden rijden en die geen extra set banden willen aanschaffen. Vierseizoensbanden blijven alsmaar verder verbeteren en voor wie met één set banden in maximale veiligheid het hele jaar door wil rijden, raden we sowieso aan om te kiezen voor vierseizoensbanden in plaats van zomerbanden. Uit het onderzoek ‘Rolling Wheel’ (*) van TRAXIO tijdens de zomer van 2025 blijkt dat inmiddels al 20% van de automobilisten vierseizoensbanden hebben gemonteerd.
Tijdig afspraak maken
Om onnodige wachttijden te voorkomen, raadt TRAXIO automobilisten aan niet te wachten op vorst of sneeuw om hun zomerbanden om te wisselen voor winterbanden.
Tijdig winterbanden monteren kan – in combinatie met een aangepaste rijstijl – een enorme verbetering betekenen op vlak van verkeersveiligheid.
Veranderingen winterbandenwetgeving in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk
Sinds 1 oktober 2024 moeten winterbanden in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool. Louter de markering ‘M+S’ is niet meer voldoende. Inmiddels geldt dit voorschrift ook voor Denemarken.
Wettelijk gezien, geldt een vierseizoensband met het sneeuwvlok-symbool als winterband. In alle landen waar je tijdens een bepaalde periode enkel met winterbanden mag rijden met een sneeuwvloksymbool, volstaan vierseizoensbanden met dit symbool dus ook.
Opgelet: hoewel de meeste winterbanden en vierseizoensbanden beschikken over de 3PMSF-markering, is het altijd raadzaam om dit eerst te verifiëren.
(*) Rolling Wheel, zomer 2025 : een representatief onderzoek naar de staat van de banden van het Belgische wagenpark. Daarvoor werden de banden van 1000 auto’s, representatief verdeeld over het gehele land, gecontroleerd door VOLT
Meer info: TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Auto wrak
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Meer verkeersdoden
Aantal verkeersdoden tijdens weeknachten fors gestegen 34 doden tijdens weeknachten tijdens eerste 6 maanden van het jaar
Het aantal verkeersdoden in ons land is in de eerste 6 maanden van dit jaar licht gestegen. 209 mensen kwamen om het leven, ten opzichte van 201 in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens van de Verkeersveiligheidsbarometer van Vias op basis van gegevens van de Federale Politie. Opvallend is dat we in de weeknachten een stijging vaststelden van het aantal doden van 19 naar 34. Een andere negatieve trend zagen we in Brussel waar het aantal doden gestegen is van 1 naar 9 in het eerste semester. Het aantal ongevallen met e-steps is in ons land in de eerste 6 maanden spectaculair gestegen met 55%. Nieuwe maatregelen zijn nodig om die stijging te stoppen.
209 doden in de eerste 6 maanden Tijdens de eerste 6 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden in ons land met 4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Er vielen 209 doden ten opzichte van 201 in 2024. Het aantal letselongevallen stijgt ook, van 17.167 naar 18.455, ofwel een stijging met 7,5%). Hetzelfde geldt voor het aantal gewonden (van 21.045 naar 22.573, ofwel +7%).
Evolutie 2024-2025 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste semester
1er semester 2024
1er semester 2025
Evolutie 2024-2025 (aantal)
Evolutie 2024-2025 (%)
Letselongevallen
17.167
18.455
+ 1288
+7,5 %
Totaal aantal slachtoffers
21.246
22.782
+ 1536
+ 7,2 %
Doden
201
209
+8
+4 %
Gewonden
21.045
22.573
+1528
+7,3 %
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Sterke stijging van het aantal doden tijdens weeknachten De stijging van het aantal doden zien we vooral tijdens de weeknachten. Het aantal doden steeg daar van 19 naar 34. Als we 2023 buiten beschouwing laten (35 doden in dezelfde periode) is dat het hoogste aantal doden van de laatste 10 jaar. Er zijn zelfs meer doden tijdens de weeknachten als tijdens de weekendnachten (29 doden). Sommige mensen zetten al een stapje in de wereld op woensdag- en vooral donderdagavond. Dat kan de verkeersveiligheidsstatistieken beïnvloeden. Om de trend te keren, is het zeker wenselijk om het aantal controles tijdens weeknachten op te drijven.
Stijging in Brussel en Vlaanderen, daling in Wallonië In Brussel is het aantal verkeersdoden in de eerste 6 maanden van dit jaar gestegen van 1 naar 9 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen was er een lichte stijging van 106 naar 111 doden. In Wallonië zagen we daarentegen een lichte daling van 94 doden in de eerste 6 maanden van 2024 naar 89 doden in het eerste semester van dit jaar. Het aantal letselongevallen stijgt wel overal: van 10.673 naar 11.283 ongevallen in Vlaanderen (+6%), van 4679 naar 5207 ongevallen in Wallonië (+11%) en van 1815 naar 1965 ongevallen in Brussel (+8%). Aantal ongevallen met e-steps met meer dan 50% toegenomen. Voor alle soorten tweewielers stijgt het aantal letselongevallen sterk. Bij de fietsers van 5187 naar 5834 (+12,5%), bij de bromfietsers van 1602 naar 1856 letselongevallen (+16%) en bij de motorfietsers van 1206 naar 1393 letselongevallen (+ 15,5%). Bij de elektrische steps is de stijging nog veel groter. Het aantal letselongevallen steeg spectaculair van 756 naar 1170 (+55%). Conclusie Sinds begin van dit jaar is het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen weer gestegen. Deze stijging is vooral te wijten aan een hoger aantal dodelijke slachtoffers op weeknachten. Dat is een fenomeen dat in de toekomst nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. Ook de stijging van het aantal verkeersdoden op de Brusselse wegen is zorgwekkend, ook al gaat het om kleine aantallen. De constante stijging van het aantal ongevallen met elektrische steps geeft aan dat er nieuwe maatregelen moeten worden genomen om deze trend te keren. Meer info: Vias institute
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-11-2025
Oude boogbrug
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Carthago Chic C-line.
Voor het modellenjaar 2026 gaf Carthago zijn Premiuim integralen een grondige opknapbeurt. De reeds bekende autoconstructie en de dubbele bodem bleven behouden.
Het meest opvallende ziet men aan de Chic C-Line I 5.9 XLLER. Bijzonder het voorfront ziet er helemaal anders uit, het Mercedes Sprinter basis voertuig blijft behouden. De splinter nieuwe radiatorgrille met in V vorm opgestelde lichten geven hem een modern uitzicht. De opvallende wielkasten passen er best bij.
Het interieur kreeg eveneens een flinke opknapbeurt. De bovenkasten kregen nieuwe licht gebogen deuren in notenlaar decor zonder handgrepen. De zitgroep werd zodanig aangepast dat er meer bewegingsvrijheid is en grotere doorgang naar de stuurcabine. Een aantal indelingen van de Chic C-Line bleven behouden. Ze worden gebouwd op Fiat Ducto of Mercede-Sprinter. Met opbouw lengtes van 7,39 m tot 8,78 m. Ze zijn vanaf 4,2 tot 5,5 ton te bekomen.
Meer info; www.carthago.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen