Inhoud blog
  • De nieuwe Sport bij Knaus
  • Veel pret met de nieuwe Malibu 4x4
  • Draag lichte kleren bui duisternis!!!!
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • pas op met winterbanden Duitsland
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    30-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achter de koolzaadbmoemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    29-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.An de brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    26-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.huis met bloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    21-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Caravan Salon Düsseldorf 2024
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Düsseldorf wordt tien dagen lang de internationale hoofdstad van de mobiele vrijetijdsbesteding


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alpenzicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijdig een slaapje doen

    7 Belgen op de 10 wisselen van bestuurder tijdens rit naar hun vakantiebestemming

    Andere goede gewoonte: 8 op de 10 bestuurders stoppen voor een dutje
    7 op de 10 Belgen rijden ’s nachts wanneer ze op vakantie vertrekken. Twee jaar geleden waren er dat nog 6 op de 10. Een lange reis moet je goed voorbereiden. De Belgische bestuurders nemen zeker hun voorzorgen als het gaat over het voorkomen van vermoeidheid achter het stuur. Meer dan 8 op de 10 chauffeurs stoppen om minstens één dutje tijdens de reis te doen. Daarmee scoren we ver boven het Europese gemiddelde. 7 op de 10 Belgen wisselen van chauffeur tijdens de reis. Dit zijn de bevindingen van een nieuwe Europese enquête van de Fondation Vinci Autoroutes, waarvan de resultaten vandaag door Vias gepubliceerd worden.
    Bijna 7 op de 10 Belgen rijdt 's nachts
    Op het eerste gezicht biedt 's nachts rijden een aantal voordelen, zoals minder verkeersdrukte, koelere temperaturen en een rustigere sfeer wanneer de kinderen slapen. Blijkbaar zijn heel wat Belgen overtuigd van deze voordelen, want 7 op de 10 bestuurders (67%) vertrekken 's nachts wanneer ze een lange reis moeten maken. Jaar na jaar stijgt dit aantal (twee jaar geleden was het nog 60%).
     
    8 op de 10 Belgen stopt om een dutje te doen
    De beste manier om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan is stoppen en een dutje doen. Meer dan 8 op 10 Belgen (81%) doen zo een dutje tijdens de reis. Het Europese gemiddelde is slechts 62%. Belangrijke bemerking is dat Belgische bestuurders sowieso pas pauzeren na gemiddeld bijna drie uur onderweg te zijn. De algemene aanbeveling is om elke twee uur te stoppen om zo de volledige aandacht bij het verkeer te houden. Tot slot wisselen bijna 7 op de 10 vakantiegangers (72%) tijdens de rit van bestuurder om de kans te geven aan de andere om uit te rusten. Dat is ook een effectieve manier om een optimale concentratie te behouden.
     
    1 op de 4 bestuurders had al eens het gevoel ingedommeld te zijn
    's Nachts rijden heeft het grote nadeel dat je vermoeider bent. Zo heeft 1 op de 4 chauffeurs (25%) al de indruk gehad dat ze tijdens de rit in slaap vielen en 1 op de 7 (14%) geeft toe dat ze (even) op de pechstrook zijn beland omdat ze ingedommeld waren. De vermoeidheid kan door een slechte voorbereiding nog groter worden. Bijna 8 op de 10 chauffeurs (79%) beëindigen hun voorbereidingen laat op de avond voor ze vertrekken. Het risico bestaat dan dat je rit een constante strijd tegen het in slaap vallen dreigt te worden, wat natuurlijk absoluut af te raden is.
     
    Enkele bijzondere verkeersregels in Europa
    Sommige verkeersregels verschillen soms van land tot land. In Frankrijk is het als bestuurder bijvoorbeeld verboden om oortjes te dragen om naar muziek te luisteren of te telefoneren. De boete daarvoor is 135 euro, zelfs op de fiets. Kinderen onder de 12 moeten een helm dragen tijdens het fietsen, of ze nu bestuurder of passagier zijn.
     
    Ook heel belangrijk: radarmelders (of applicaties die de controles van de politie kunnen aangeven) zijn verboden in Duitsland, Zwitserland, Ierland, Slowakije en Turkije.
     
    Als je fietsen meeneemt, let er dan op dat ze in Spanje en Italië gemarkeerd moeten worden met een rood-wit bord als ze achterop het voertuig zijn bevestigd.
    Ben je op vakantie in Zwitserland? Dan moet je niet alleen een gevarendriehoek hebben, maar deze moet ook binnen handbereik van de bestuurder zijn.

    5 tips voor een geslaagd dutje in de wagen
    Stop op een rustige, veilige plek.
    Drink een kop koffie voor je dutje. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat cafeïne begint te werken en het voorkomt dus niet dat je even in slaap valt.
    Maak het jezelf comfortabel door je stoel half achterover te zetten.
    Beperk je dutje tot maximaal 20 minuten. Anders val je in een diepe slaapfase en heb je moeite om wakker te worden. Als je na 20 minuten wakker wordt, voel je de voordelen van de koffie.
    Voor je terug vertrekt, stap even rond en rek je uit.
    5 tips voor een vlotte reis
    Probeer goed uitgerust te vertrekken aan je vakantie. Vermijd dus om tot laat op de avond voor vertrek nog bezig te zijn met je voorbereidingen.
    De vakantie begint zodra je in de auto stapt. Leg jezelf geen verplichte aankomsttijd op: als je ontspannen rijdt, zal de reis sneller voorbijgaan.
    Vergeet vooral de basisregels niet: veiligheidsgordels voor alle inzittenden, ook degenen die slapen, respecteer de maximumsnelheid en natuurlijk geen alcohol drinken als bestuurder.
    Als je in de file terechtkomt, blijf dan kalm. Een woedeaanval kan je vakantie verpesten. Zie andere bestuurders als lotgenoten in plaats van als vijanden.
    Sla geen rustpauze over alleen omdat je er bijna bent: het risico op een ongeluk ligt 4x zo hoog in de laatste 100 kilometer.

    Meer info: VIAS Instituut


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    12-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor ieder die zich overal ter wereld thuis voelt

    CARAVAN SALON wordt het centrum van de caravaning-wereld


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Seine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    21-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adria op Mercedes-Benz Sprinter

    Adria Coral Supreme 670 DL

    Adria bouwt nu zijn nieuwe kampeerauto’s op Mercedes-Benz Sprinter. We bekeken de 7,7o m lange halfintegrale 670 DL met zijn modern interieur.

    Koetswerk

    De arbeiders van Adria beginnen met een 41 mm dikke bodemplaat met XPS isolatie en onderaan een hagelbestendige polyester laag op het laag AL-KO chassis te monteren. Zijwanden en dak zijn 31 mm dik. Zij hebben een aluminium buiten beplating terwijl het dak een hagelbestendige polyester bovenplaat heeft. Alles is zorgvuldig aan elkaar gelijmd en de overgang naar de stuurcabine is perfect afgekit. De buitendeur met centrale vergrendeling en venster is 0,60 m breed. Boven de stuurcabine is een uit de kluiten gewassen dakvenster. In de grote tweedeurige garage kan een stel fietsen mee op vakantie. Verankeringspunten zijn voorzien. Slim gevonden is een lade die ook langs het interieur bereikbaar is. In de zijwanden langs de buitenkant zijn achter luikjes verborgen aansluitingen voor gas, stroom en ook voor de cassette van het wc. Ramenvensters en de donkere stuurcabine maken van de Coral Supreme 670 vast een chique kampeerauto.

    Interieur

    Als indeling hebben de ontwerpers voor een bekende succesvolle opstelling gekozen. Enkele bedden achterin, zijzitbanken achter de stuurcabine keuken en badkamer zijn er tussen. Het verschil wordt gemaakt met de kleuren en de keurige afwerking. We zien donkere meubelen in houtdecor antraciet kleurige kussens en een wat  ongewone lichte kleur voor de vloer. Een kleurcombinatie die de moderne trend volgt. Achter de stuurcabine zijn zijzitbanken met een op één poot gedragen tafelblad dat kan samenklappen voor een gemakkelijke doorgang van en naar de commando cabine. Er kunnen 6 bewoners aan tafel zitten door de cabine zetels te draaien. Twee echter zullen elders een bedje moeten zoeken om te slapen. Als optie kan een hefbed geïnstalleerd worden. Een deel van de comfortabele zitbanken kan men ombouwen tot zittingen in de rijrichting met veiligheidsgordels. Aansluitend volgt de knappe tweekleurige  L-keuken. Het aanrecht in dezelfde kleur als het voorfront herbergt een grote spoelbak en 3 kookvuren met elektrische ontsteking. Er blijft nog een stukje over als werkblad. Onderaan is een oven en in de kast voldoende plaats voor keukengerief. In de donkere bovenkast met een lichte bodem kan nog materiaal. Die bovenkasten hebben stevige aluminium profielen, deuren zonder handgreep en gasveren om ze open te houden. Er is voldoende licht om in en om de potten te kijken. De gasafsluiters zijn snel bereikbaar achter een klep net onder het aanrecht. De koelkast staat aan de overkant.

    Tweedelige badkamer.

    Je zou voor het plezier naar de schitterend uitziende wc afdeling gaan. Hier ook weer een combinatie van een antraciet kleurige deur naast het venster. Het elegant witte waskommetje gedragen door een kast met donker houtdecor. Omdat een zwerfauto nu eenmaal niet zonder wielen kan is er een wielkast naast het draaibaar wc. Om het sanitair wat lichter te houden is de zijwand in licht materiaal gehouden. Tegenover het sanitair deel is de met een goed sluitende deur de douchecel.Wat al direct opvalt is de donkere bovenkast over de volle breedte van de slaapkamer. Het dakluik plus de 2 vensters zorgen voor voldoende licht en lucht. De kamerwanden zijn licht terwijl de zijwanden van de bedden donker zijn en de trap naar de bedden heeft lichte treden, aan kleuren geen gebrek. Een deel van het voeteinde kan omhoog klappen. Een elektrisch bediende uittrekbare kleerhanger komt zachtjes tevoorschijn. Weeral wat minder inspanning voor de bewoners.

    Samen gevat.

     De Adria Coral Supreme 670 DL heeft een mooi uitzicht. Het interieur volgt de moderne kleuren combinaties en is keurig afgewerkt. Hier daar nog een kleine fout die de fabrikant bij de volgende wagens zal oplossen.

    Technische gegevens

    Basis voertuig:Mercedes-Benz-Sprinter 417 CDI met laag AL-Ko chassis

    Motor: Turbo diesel 170 pk

    Automaat 9 versnellingen

    Gewichten:

    Rijklaar 3.745 kg (afhankelijk van de toebehoren.)

    MTM 4.500 kg

    Afmetingen LXBXH  7,69 x 2,3 x 2,9 m

    Bedden: 2 – 1,79 x 0,8 m

    Verwarming: Alde Compact 3030

    Meer info: www.adria.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    17-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op reis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    26-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelfs in achterstraatjes vakwerkhuizen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe integraal bij Dethleffs

    Dethleffs Alpa I 6820-2

    Met het oog op alleen reizende paren hebben de ontwerpers van Dethleffs een nieuwe indeling bedacht.

    Als basis model nemen we een 7,48 x 2,33 m grote integraal. Daar is ruim plaats voor een zitgroep achterin, slapen gebeurt in de twee enkele hefbedden in de stuurcabine. Er blijft nog genoeg plaats over voor een elegante keuken en een badkamer om u tegen te zeggen. Daarbij komt nog een goed geïsoleerde dubbele bodem, een Fiat Ducato met een 180 pk turbo diesel onder de motorkap die zijn paardjes via een 9 traps automaat naar de voorwielen stuurt. Alles gedragen door een laag AL-KO chassis, de pret kan niet meer op.

    Koetswerk

    De vaklui van Detleffs vangen aan met een 43 mm dikke GKF bodemplaat op het AL-KO chassis te leggen. De wanden zijn houtvrij en hebben waterafstotend XPS als isolatie materiaal. Ze zijn 34 mm dik en hebben aluminium plaat langs de buitenkant. Voor het 35 mm dikke dak heeft men hagelbestendig polyester gebruikt. De loopvloer is in 26 mm dikke multiplex. Achteraan heeft de garage links en rechts een deur. Uiteraard zijn er ramenvensters ingebouwd, een buitendeur met een venster die met centrale vergrendeling afsluit.

    Interieur

     Omwille van de garage heeft men de zitgroep die achterin staat op een 20 cm hoge vloer gezet. Dat verhoogd het panoramisch uitzicht. Zeer comfortabele kussens nodigen uit tot gezellig keuvelen rond het door twee telescoop poten gedragen tafelblad. De bovenkasten hebben deuren met houtdecor en blinkende handgrepen. Onderaan zijn ze afgeschermd met een rond profiel. Venster en dakluiken zorgen voor veel daglicht en genoeg ventilatie.

     Keuken.

    De kok van dienst mag zich verheugen in een ruim bemeten elegant gevormde keuken. Ze is zo maar eventjes 1,34 m breed. Ze heeft drie laden met brede handgrepen plus een flessenlade, maar in plaats van flessen zijn er twee vuilbakjes in verwerkt. In het aanrecht staan drie kookvuren niet te dicht bij elkaar. Het RVS spoelbakje en een schap maken het aanrecht compleet. 230 Volt stopcontacten ontbreken niet en een 139 l absorptie koelkast houdt eten en drank koel. Samen met de bovenkast kan men keukengerief voor een volleybal ploeg meenemen.

    Badkamer

    Nu we in de buurt zijn bekijken we even de badkamer. Ze is met een knap stukje vakmanschap gebouwd. Met haar 2,08 m is ze zeker hoog genoeg en bewegingsvrijheid is er voldoende. De wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld, lange mensen hebben zeker niet te klagen. Het waskommetje gedragen door een kast staat in de hoek. Een 230 Volt stopcontact staat vlak bij de hand. Boven hebben we een vierdeurige spiegelkast die heel wat toiletgerief kan inhouden. Een radiator voor de verwarming is men niet vergeten, enkele dakluiken voeren damp en vocht snel af. Acrylglazen deuren sluiten de cel af. Een stabiele deur tussen keuken en badkamer sluit de slaapkamer van het woongedeelte af.

    Slapen

    Twee enkele bedden met tussenmatras is niets nieuws als hefbed het wordt echter weinig toegepast. Maar het ontbreken van een duidelijke zichtbaar bed geeft een ruimtelijke indruk aan het interieur. Met een druk op een knop beweegt het elektrisch bediend hefbed op en af. Comfortabele matrassen zorgen voor een zalig slaapgevoel.

    Bergvakken

    Achteraan we noemen het gemakkelijkshalve garage, maar er kunnen geen fietsen of brommers in daar is ze te laag voor. Ze is wel geschikt om iets grotere bagage die niet in de koffers onder de loopvloer kunnen te bergen. De inhoud is langs beide kanten van de wagen bereikbaar. Twee gasflessen hebben een aparte koffer met lekgasafvoer. De gasflessen hebben optioneel een gasregelaar met crashsensor tussen de Truma Duo Controle CS. Het gas voor de koelkast en eventuele verwarming mag dus tijdens  het rijden open blijven staan. Een 130 l verswatertank en een 120 l afvaltank vinden we vorst vrij opgesteld in de dubbele bodem. Waar ook grote kranen voor water afloop zijn gemonteerd. Een Alde compact 3030 levert genoeg warme vloeistof aan de convectoren om het interieur gezellig warm te houden eveneens het warm water voor de keuken en de douche.

    Samengevat

    Paren die echt over veel leefruimte willen beschikken komen vast aan hun trekken met de Alpa I 6820-2. Er blijft echter nog genoeg plaats over als er eens enkele vrienden of familieleden mee willen. Hij is fijn afgewerkt en geschikt om er heel het jaar van te genieten.

    Technische gegevens.

    Basis voertuig Fiat Ducato met laag AL-KO chassis

    Motor: Turbo diesel 180 Pk

    MTM 4.800 kg

    Rijklaar 3.430 kg (afhankelijk van toebehoren)

    Afmetingen L X B X H: 7,48 x 2,33 x 3,04 m

    Bedden 2 – 2,08 x 0,75 m

    Meer info: www.dethleffs.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    22-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frankrijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    19-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtkoelers van Truma

    Truma airco's

    Is er een betere reden om een Truma te kopen? Bij de König Customer Award 2018 werden onze airconditioners twee keer bekroond met de eerste prijs.

    Deze felbegeerde prijs wordt elk jaar op de Caravan Salon in Düsseldorf uitgereikt door de Duitse vakbladen Reisemobil International en Camping, Cars & Caravans. De winnaars worden bepaald door middel van een klanttevredenheidsonderzoek, waarin kampeerders hun voertuig en accessoires in verschillende categorieën beoordelen.

    Doorslaggevend zijn uitrusting, toepassingsgebied en persoonlijke behoeften

    Allereerst hangt de keuze van de airconditioning af van de grootte en uitrusting van uw voertuig:

    1. Hoe lang is uw caravan? Grotere caravans hebben een krachtiger airconditioningsysteem nodig of, in sommige gevallen, meerdere op elkaar afgestemde units.
    2. Waar kan de airco worden geïnstalleerd? Op het dak of in de berging van uw caravan
    3. Heeft uw caravan grote panoramaramen? In dit geval warmt hij sneller op en heeft hij dus meer koeling nodig dan een caravan met kleine ramen.
    4. Hoe goed is uw caravan geïsoleerd? Voor een goed geïsoleerd nieuw voertuig is een airconditioningsysteem met laag vermogen meestal voldoende.

    Voordat u een caravan airconditioner kiest, moet u ook nadenken over uw volgende vakantiebestemmingen. In het Middellandse Zeegebied heb je immers meer airconditioning nodig dan in Scandinavië. Maar ook uw persoonlijke voorkeuren zijn belangrijk:

    • Hoeveel mensen reizen er met je mee?
    • Kook je vaak in de caravan- en stoomvormen?
    • Doucht je regelmatig in je caravan en verhoog je zo de luchtvochtigheid?
    • Geeft u de voorkeur aan airconditioning in het hele voertuig of alleen in het slaapgedeelte?
    • Tot welke temperatuur wilt u de caravan koelen?
    • Soorten airconditioners: compressor- en verdampingsairconditioners

    Compressor Airconditioners

    Compressorairconditioners werken als een koelkast. Een koudemiddel circuleert in een gesloten systeem. De druk van een compressor maakt het gasvormige koudemiddel vloeibaar en voert het naar een verdamper. Daar absorbeert het de warmte-energie uit de omgeving en daalt de temperatuur in de kamer. Ook wordt vocht uit de lucht opgenomen. Alle Truma airco's werken volgens het compressieprincipe.

    Verdampings-airconditioners

    Verdampingsairconditioners gebruiken water als koelmiddel. De lucht die van buiten wordt aangezogen, stroomt over een constant vochtig oppervlak. Het water verdampt en onttrekt warmte aan de lucht. Verdampingsairconditioners kunnen de lucht echter niet ontvochtigen. Daarom zijn deze apparaten meer geschikt voor droge gebieden en gematigde temperaturen.

    De comfortzone

    Het juiste samenspel van temperatuur en luchtvochtigheid heeft een direct effect op uw welzijn. Naarmate de kamertemperatuur stijgt, moet de luchtvochtigheid afnemen. Ruimtes met een temperatuur van 18 tot 24 graden en een relatieve luchtvochtigheid van 40 tot 70 procent worden als comfortabel beschouwd.


    Op het dak gemonteerde airconditioners

    Dakairconditioners van Truma zijn bijzonder stil, licht en krachtig. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en vermogensniveaus en kunnen in veel verschillende soorten voertuigen worden gebruikt, van bestelwagens tot campers.

    Aventa Comfort is geschikt voor voertuigen met een lengte tot ca. 7,5 meter. Het koelt het interieur van het voertuig snel af tot een comfortabele temperatuur. Dankzij de geïntegreerde warmtepomp kan de airconditioning in de caravan ook in het voor- en najaar als extra verwarmingssysteem worden gebruikt.

    Aventa Compact is door zijn compacte ontwerp bijzonder geschikt voor bestelwagens. Hij is zo klein dat hij op het dak van bijna elk voertuig past, terwijl er toch ruimte overblijft voor zonnepanelen, een schotelantenne of een dakkoffer.

    Net als de Aventa Compact biedt de Aventa Compact Plus de perfecte combinatie van compact formaat, licht gewicht en stille loop. Maar laat je niet misleiden door deze functies: de Aventa Compact Plus heeft 500 watt meer koelvermogen dan zijn kleine zusje.

    De twee Truma binnenroosters kunnen op vier uitlaten individueel worden ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de luchtstroom gelijkmatig en tochtvrij over het voertuig wordt verdeeld. De luchtroosters in het interieur zijn zo vlak dat ze nauwelijks kostbare ruimte innemen in het interieur van het voertuig.

    Truma biedt voor alle voertuiggroottes passende airco's met opbergboxen. Ze kunnen ruimtebesparend worden geïnstalleerd en bieden een breed scala aan mogelijkheden om koele lucht door het interieur van het voertuig te verspreiden. Dit gebeurt met de flexibele koude luchtkanalen, die de lucht gelijkmatig en tochtvrij verdelen waar het nodig is.

    Saphir Comfort RC is Truma's krachtigste airconditioner voor opbergboxen. Het heeft ook een warmtepompmodus, zodat het in het voor- en najaar als verwarming kan worden gebruikt.

    Saphir Compact is iets minder krachtig dan Saphir Comfort RC, maar koelt nog steeds efficiënt en betrouwbaar. Het is bijzonder geschikt voor kleine tot middelgrote caravans.

    FAQ: Truma airconditioners voor caravans en kampeerauto’s

    Aventa, Saphir, Aventa luchtroosters, kleine luchtroosters – met zoveel verschillende producten kan het moeilijk zijn om te weten welke voor u geschikt is. Soms wil je gewoon weten hoe dergelijke airconditioners überhaupt werken. Maar onze FAQ over airconditioners zal u helpen.


    Wat is de juiste airco voor caravans?

    Bij het kiezen van airco voor een caravan gelden dezelfde regels als voor een kampeerauto. Als u van uw beslissing geen wetenschappelijke studie wilt maken, is de lengte van het voertuig een goede vuistregel. Andere factoren zijn uw vakantiebestemming en het aantal personen dat in de caravan slaapt.

    Voor bijzonder grote caravans raden wij aan om meerdere airconditioners te combineren om voldoende koeling te garanderen. Dit is niet nodig als u alleen een bepaald gedeelte van de caravan wilt koelen, zoals het slaapgedeelte. In dit geval is een enkele airconditioner voldoende, zelfs voor grote caravans.

    Wat betekenen alle productnamen?

    De naam "Aventa" verwijst naar Truma's assortiment airconditioners op het dak.

    Onze accumulatie-airco's heten Saphir.

    Deze namen worden soms gevolgd door het woord "compact", wat de versie met een lager vermogen aanduidt. Producten met het woord "comfort" in de naam hebben betere prestaties. Ze hebben ook een warmtepompfunctie. Dit betekent dat ze in de zomer koelen en de rest van het jaar als extra warmtebron dienen.


    Wat is het verschil tussen de Aventa luchtroosters?

    Allereerst hebben beide luchtverdelers vier individueel instelbare uitlaten. Beide bieden dus hetzelfde niveau van comfort. De verschillen tussen de apparaten zijn aan de buitenkant te zien.

    Luchtverspreider klein:

    • Iets kleiner dan de Aventa luchtverspreider
    • Heeft geen open ruimte aan de zijkanten nodig en kan daarom direct aan het meubilair van uw caravan of camper worden bevestigd
    • Heeft
      verwijderbare zijpanelen
    • Heeft geen ingebouwde LED-verlichting

    Aventa luchtroosters:

    • Iets groter dan de luchtverdeler klein
    • Vereist afstand tot meubels
    • Voorzien van vervangbare luchtfilters
    • Voorzien van ingebouwde en dimbare LED-verlichting
    • Hoe werkt airconditioning in een caravan of kampeerauto?
    • Een gasvormig koelmiddel circuleert in een gesloten koelcircuit. Dit wordt aangezogen en samengeperst door een compressor (1). Door de hoge druk loopt de temperatuur van het koudemiddel sterk op. Het hete koudemiddel wordt in de condensor (2) gepompt. Hier wordt het afgekoeld met behulp van een ventilator (3), die buitenlucht (4) over de fijne structuren van de condensor blaast. Bij dit proces geeft het koelmiddel zijn warmte af aan de omgevingslucht en daalt de temperatuur, waardoor het verandert van een gasvormige naar een vloeibare toestand. De verwarmde ruimtelucht ontsnapt weer (5).
    • Het koelmiddel, dat nu vloeibaar is, wordt in een verdamper (6) gevoerd. Hier wordt het verdampt door warme lucht uit de ruimte (7), die door een ventilator (8) wordt aangezogen en over de verdamper wordt geblazen. In dit proces absorbeert het koudemiddel de warmte-energie uit de omgeving, waardoor de temperatuur in de kamer daalt. Tegelijkertijd transporteert de verdamperventilator (8) de koele lucht naar het interieur van de caravan of camper (9). Tijdens het verdampingsproces transformeert het koelmiddel opnieuw van een vloeistof terug naar een gastoestand voordat het terugstroomt naar de compressor (1) om de cyclus opnieuw te starten.

    %%%FOTO4%%%

    Belangrijke criteria bij het kopen van een airconditioner

    Een goede caravanairco moet:

    • Verbruik zo min mogelijk elektriciteit
    • Koel snel af
    • Wees licht
    • nemen weinig ruimte in beslag
    • Rustig rennen

    • Elektriciteitsverbruik
    • Een bijzonder belangrijk voordeel is het lage stroomverbruik, omdat campings verschillende zekeringwaarden hebben. Niet elke airconditioner kan werken op locaties met zwakke zekeringen. Om deze reden is het in sommige gevallen niet mogelijk om meerdere elektrische apparaten tegelijk te gebruiken. Het stroomverbruik is ook afhankelijk van omgevingsomstandigheden, zoals temperatuur. Houd in dit verband altijd rekening met de koelefficiëntie.
    • Het rendement van een caravanairco hangt echter niet alleen af van het elektriciteitsverbruik, maar ook van de tijd die nodig is om de caravan te koelen. De formule voor het stroomverbruik is:
    • Energieverbruik = stroomverbruik × bedrijfsspanning × tijd
    • Hoe sneller de gewenste temperatuur wordt bereikt, hoe minder energie er wordt verbruikt en hoe lager de elektriciteitskosten.

    • Gewicht
    • Naast het stroomverbruik is ook het gewicht een belangrijke factor bij de aanschaf van een caravan airco. Elke extra kilo heeft immers niet alleen invloed op het totale gewicht van de caravan, maar ook op het rijgedrag en het brandstofverbruik.
    • Tip: Controleer of de gewichtsinformatie het bevestigingsmateriaal en de luchtverdeler omvat. Afhankelijk van het apparaat kan het tot vier kilogram zijn.

    • Geluidsniveau
    • Een laag geluidsniveau is vooral 's nachts belangrijk. Hier moeten caravanairconditioners zo stil mogelijk werken, zodat u en de andere mensen op de camping ongestoord kunnen slapen. Opbergboxsystemen zijn in het voertuig geïnstalleerd en zijn daarom zeer stil. De slaapfunctie van de Truma airco's zorgt 's nachts voor een bijzonder stille koeling.
    • Tip: Door de installatie van een Truma-geluiddemper wordt het ruimteluchtgeluid van de Saphir-magazijnkasten met 50 procent verminderd. Twee Truma-geluiddempers reduceren het geluid tot 90 procent.

    Handige extra functies

    Geïntegreerde warmtepomp

    Als u uw caravan het hele jaar door gebruikt, kunt u met een geschikt airconditioningsysteem uw voertuig niet alleen koelen, maar ook verwarmen. Dankzij het omkeerbare koelcircuitsysteem kunnen compressorairconditioners ook worden gebruikt als warmtepompverwarming. Vooral in de overgangsperiode zorgen deze apparaten voor aangename warmte in het voertuig.

    Intelligente besturing

    Zorg er ook voor dat uw airconditioningsysteem handig en intuïtief in gebruik is. Truma airco's kunnen naar keuze met een afstandsbediening of via het digitale CP plus-toetsenbord worden bediend. Truma biedt ook een smartphone-app waarmee u uw airco op elk moment kunt bedienen. Daarvoor heeft u ook de Truma iNet Box als centrale interface nodig. Zo worden Truma-apparaten in een netwerk met uw smartphone of tablet verbonden en kunt u uw apparaten eenvoudig bewaken en bedienen.

    Als u een Truma Combi-verwarming in combinatie met een airco gebruikt, kunt u zelfs de functie "automatische klimaatregeling" selecteren. De Truma-apparaten stemmen dan op elkaar af en u heeft een constant binnenklimaat, ongeacht het weer buiten.

    Meer info www.truma.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dure hotel kamers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe reeks bij Laika

    Laika Kosmo H 1319

    Laika zet een van zijn reeksen regelmatig in en nieuw kleedje. Nu is de instap reeks Kosmo aan de beurt. We bekeken de H 1319, buiten dit type zijn er nog twee halfintegrale en twee integralen in deze reeks.

     Koetswerk

    De 6,95 m lange H 1319 heeft als basisvoertuig een Fiat Ducato met het origineel laag chassis. Om te beginnen leggen de werklui van Laika een 41 mm dikke polyester sandwich plaat op het chassis. Voor de wanden gebruiken ze 34 mm dikke sandwich panelen met een aluminium buitenplaat. Het dak krijgt de zelfde sandwich plaat maar met een hagelbestendig laag langs boven. Als isolatie gebruikt de fabrikant waterafstotend XPS. Voor de kleuren heeft men sterk contrast gevend zwart op de witte kleur van de wanden. Vooraan zijn de lichten zwart omkaderd, eveneens de voorruit. Daarentegen is de radiator grille wit gehouden. Op de flanken geven de twee zwarte decorlijnen een sportief uiterlijk. Het achterfront heeft boven en onder zwarte balken voor de noodzakelijke lichten. Donker getinte ramenvenster hebben hun plaats tussen de zwarte decorlijnen. Om de prijs en het gewicht wat te drukken hebben de nieuwe Kosmo kampeerauto's geen dubbele bodem. Dat zal geen zorg wezen want de H 1319 is meer bedoeld voor een koppel. Vele bergvakken binnen en in de garage zullen zeker volstaan voor de bagage van het paar.

     Het interieur is een beetje afgekeken van de Kreos. Antraciet kleurige vlakken en lichte kussens zijn de kleuren van deze tijd. We stonden alleszins in bewondering voor het keurig afgewerkt meubilair. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich gehouden aan de massaal gebruikte enkele bedden achterin, de zitgroep vooraan, keuken en badkamer staan centraal.

     De L-zitgroep heeft twee zittingen met veiligheidsgordels en kopsteunen zodat met alvast twee reizigers kam meenemen. het ronde tafelblad is verschuifbaar in alle richtingen. Voor vier zwervers uitgebreid eetgerief op tafel etaleren zal nog al krap zijn. Laat het ons liever bij twee houden, met wat goede wil zou er eentje bij kunnen.

     Twee zwervers kunnen voor de nacht nestelen in het hefbed boven de stuurcabine. Ze worden net als voor de enkele bedden de comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Links en rechts zijn antraciet kleurige bovenkasten voor het kleine gerief. De enkele bedden achterin zijn hoger geplaatst omdat ze het dak van de garage vormen. Ze kunnen in hun geheel zijwaarts naar omhoog kantelen en komt er een goed bereikbare enorme koffer te voorschijn. Wil men heel de matras niet omhoog kantelen kan men via zijdeuren onder het voeteinde een kleiner deel van de koffer bereiken. Daar kan men aan een uittrekbare staaf kleren hangen. Ja, zo kan men met een tussen matras een breed bed vormen .

     

     Keuken en badkamer

    De keuken heeft een echte L vorm met grijs aanrecht waarin 3 elektrisch bediende kookvuren en een grote ronde waskom geïntegreerd zijn.  Er blijft nog een beetje over als werkblad. Onderaan zijn ruim bemeten kasten en nemen we de bovenkast met haar lichte deur erbij kan men een stel uitgebreid keuken gerief mee nemen. Voor eten en drankjes is de er naast staande 140 l absorptie koelkast ook al voldoende groot.

    In de badkamer vinden we een goed opgestelde draaibare wc en een breed genoeg wit wastafeltje. Om een stortbad te nemen draait het zijpaneel over de wc en komt een douchecel te voorschijn. Op de bodem ligt een houten antislip rooster. Twee water afvoeren zorgen dat al het water uit de douchebak weg loopt. Op haar manier voert het dakluik de waterdamp snel af.

    Voor de koude dagen stuwt de Truma combi 6 C Plus voldoende lucht door de rondom liggende warme luchtbuizen.

    De verlichting was ik bijna vergeten maar Laika niet. Door heel het interieur zijn lichten geplaatst dat het ietwat donker meubilair tot een gezellig verblijf omvormt.

    Rijden

    De 2,2 l turbo diesel stuurt 140 paardjes naar de voorwielen. Genoeg voor een rustig vakantie reis.

    Als snelle jongens of meisjes graag wat meer pk's onder het gaspedaal willen kunnen ze mits wat meer euro's op tafel te leggen een 180 pk sterke turbo diesel bekomen met daarbij nog een 9 gang automaat, dan kan de pret niet op.

     Samen gevat.

    Laika heeft met de nieuwe Kosmo's weer een pareltje aan zijn kroon geschroefd. Een opvallend koetswerk en een modern en keurig uitgevoerd interieur maakt van winter en zomer reizen een plezier.

     Technische gegevens

    Basis voertuig: Fiat Ducato met origineel laag chassis

    Motor: 2,2 l Turbo diesel 140 pk 6 versnellingen

    MTM: 3.500 kg

    Afmetingen: LXBXH 6,95 x 2,32 x 2,95 m

    Bedden: enkele 2,01 x 0,81 m

    Hefbed: 1,93x 1,50 m

    Verwarming: Truma Combi 6 CP Plus

    Meer info: info@urbano


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    12-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontelbare vakwerkhuizen in Duitsland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een knappe Malibu

      Een nieuwe moderne Malibu T 460 LE
    We zouden een beetje oneerbiedig kunnen spreken van witte producten. Bijna alle grote merken hebben enkele types met een andere naam. kwalitatief even goed, alleen hebben ze wat minder uitrusting en het onnodige luxe uitzicht valt soms weg. Zo kunnen de fabrikanten deze kampeerauto's leveren aan een gunstigere prijs.

    Zo is het ook met Malibu. De integralen en halfintegralen zijn enkel te bekomen op een Fiat Ducato met het standaard verlaagd chassis. Wat ze wel van hun duurdere broers hebben meegekregen is de dubbele verwarmde bodem. We kozen voor een succesrijk 7,2 m lang model de T 460 LE.
    Koetswerk
    Als onderste bodemplaat heeft men een 33 mm dik sandwichplaat gebruikt met langs beide kanten polyester. Voor de wanden een even dikke sandwichplaat maar met een aluminium buitenplaat. De verbinding met de dak is uitgevoerd in een ronding wat het uitzicht chiquer maakt. Voor de loopvloer heeft men een 17 mm dikke multiplexplaat genomen. Net zoals langs binnen is de bagage ook langs buiten bereikbaar. Verswater- en afvalwatertanks hebben er hun vorstvrije stek. Dure ramenvensters, buitendeur met venster, een brede regengoot met LED buitenlicht boven de deur zijn niet goedkoop en geven de Malibu standing mee. De garagebodem is verlaagd om genoeg hoogte te creëren in de garage. Het kan soms wel eens een knal geven bij een hoge verkeersdrempel. Bijzonder in Frankrijk daar hebben ze kanjers van verkeersdrempels. De vloer van de garage is bedekt met een antislip materiaal. Twee profielen met verschuifbare verankering zijn voorzien om fietsen of andere bagage te verankeren. Deuren met twee sloten worden open gehouden door gasdrukveren. Via de deuren links en rechts is de inhoud gemakkelijk bereikbaar. Voor 2 gasflessen is een aparte koffer voorzien.
    Interieur.
    De indeling van het interieur is zo klassiek als men maar denken kan. Hij is praktisch bij alle merken te vinden en goed voor zowel 2 personen als voor een gezin met 2 kinderen.

    Details, kleur, meubilair en afwerking maken ieder interieur verschillend. Malibu hielt het meubilair in een licht houtdecor. Blikvanger zijn de tweekleurige deuren van de bovenkasten. Ze zijn voorzien van sterke scharnieren en een goede vergrendeling. In de mooie voor 5 personen geschikte zitgroep vooraan kan men een gezellig praatje voeren. Om te eten laten we het dan maar voor vier zwervers houden. Het tafelblad kan schuiven en draaien in alle richtingen, maar in gelijk welke stand niet ver genoeg naar achter als de chauffeurs zetel in rijpositie staat.

    Twee zitplaatsen zijn uitgerust met veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een typische uitvoering van Malibu is het opendraaiend schoenkastje in de hoek van de zitbank. Bagage kan men in de zitbanken laden. Heel het interieur kan men sfeervol verlichten, gelukkig heeft men boven de tafel een sterke lamp geplaatst.

    Na tv kijken gaan we richting slaapkamer met zijn twee enkele bedden met comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Met een tussenmatras kan men een breed bed maken. Twee LED leeslampen heeft men niet vergeten te plaatsen. Tussen de hoog geplaatste bedden zijn twee verplaatsbare treden, die zelfs als bergvak kunnen dienen. Kleerkasten vindt men onder de voeteinden van de bedden. bereikbaar door een stuk van het voeteinde omhoog te klappen als langs de deuren in de zijkanten. Een Truma Combi 6 CP plus houdt heel het interieur lekker warm tijdens koude dagen.

    Keuken
    Met heel veel goede wil zouden we van een L-keuken kunnen spreken. Ze is alleszins een mooi stukje vakwerk. In het antraciet kleurig aanrecht zijn drie elektrisch bediende kookvuren en een ronde spoelbak geïntegreerd. Kookvuren zijn met een glazenplaat afgedekt, terwijl de spoelbak een losse afdekplaat heeft die men als snijplank kan gebruiken. De onderkast heeft vier laden men een wit front de twee onderste met houtdecor. De bovenkast heeft een licht naar binnen gebogen tweekleurige deur. Licht is er voldoende om in en om de potten te kijken. Naast de keuken staat een Dometic absorptie koelkast met links en rechts open draaiende deuren.

    Sanitair.
    De badkamer is al even perfect afgewerkt als het interieur. Tegen de zijwand is een kastje met wit waskommetje. Bewoners met lange benen hoeven geen angst te hebben om de draaibare wc te gebruiken er is plaats genoeg. De ronde douchecel met acrylglazen schuifdeuren is in de badkamer geïntegreerd. In de douchebak zijn twee aflopen voor een volledige afloop van het water. Zoals in het interieur van de Malibu is hier ook een zee van licht. Deuren sluiten de badkamer af van de slaap-en woonkamer.

    Samen gevat
    De Malibu T 460 LE heeft misschien wat minder luxe versierselen maar is kwalitatief evenwaardig aan duurdere familie.
    Technische gegevens
    Basisvoertuig Fiat Ducato met origineel laag chassis
    Motor: 2,2 l Turbo diesel 180 pk
    MTM: 4.250 kg
    Afmetingen: LXBXH 7,2 x 2,27 x 2,94 m
    Bedden: 2,0 x 0,82 m 1,9 x 0,83 m


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!