Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    18-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    de verloren vader

    -surgens non venit ad patrem –






     



    stel je een heuvel voor

    een wachttoren van een vader

    nergens de schaduw van een zoon

    die strompelt uit het tegenlicht

    neervalt in het zand

     

    geen kalf wordt geslacht

    geen wijnvat geledigd

     

    alleen de vader voelt

    hoe nacht na nacht

    een jakhals de pezen

    van zijn beenderen vreet

    een schorpioen gif spuit

    in zijn trage aders

     

    beeld je zijn rode ogen in

    ’s morgens, wanneer hij

    wankelt langs de tafel

    de bekers verschuift

    de lege schalen

     

    en buiten, hoog op zijn heuvel

    ontwortelt hij de bomen

    aan de overkant, ze strompelen

    uit het tegenlicht, hun armen

    slaan als vleugels open, hun ruisen

    voert hem nader: de verre

    klanken van zijn naam

    18-03-2007 om 09:54 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    weg met de nieuwe verzuiling of met de oude?

     

    Mieke Vogels (zie De Morgen van zaterdag) hekelt de clausule die CD&V liet toevoegen aan het decreet op de ‘evenredige arbeidsparticipatie’. Alleen valt te vrezen dat ze vecht tegen de bierkaai.

    Reeds 20-25 jaar geleden onderschreef de christelijke vakbond de ‘specificiteitsverklaring’ van de Guimardstraat waarin stond dat een personeelslid loyaal moest meewerken aan het eigen pedagogisch project en ook in zijn privéleven de christelijke waarden moest naleven. Later werd dit onder druk van diezelfde vakbond afgezwakt tot: ‘voor zover het privéleven invloed heeft op het functioneren binnen de instelling’.

    Ook van de leerlingen en hun ouders wordt een vergelijkbaar engagement gevraagd: zij moeten het schoolreglement ondertekenen en goedkeuren waarin  dat christelijke opvoedingsproject expliciet staat vermeld.

    Nochtans heeft een enquête op initiatief van de Guimardstraat zelf uitgewezen dat slechts 15% van de ouders kiest voor het katholiek onderwijs omdat het katholiek is, 85% doet dat om redenen zoals de hogere onderwijskwaliteit, de discipline, de bereikbaarheid etc

    Iedereen weet dat het in hoofdzaak om een façade gaat: achter de gevel van het christelijk engagement leven de meest uiteenlopende levensbeschouwingen en overtuigingen.

    Marc Eyskens sprak reeds vaak over ‘de schone deugd van de  katholieke hypocrisie’.

    Het heikele punt is echter dat je maar zal te maken krijgen met een inrichtende macht en directie die dit voorschrift  hanteren als een drukkingmiddel.

    Op onze school was het voor gescheiden collega’s  onder een bepaalde directeur verboden om met een nieuwe partner naar het personeelsfeest te komen – merk het parallellisme met de recente ‘bulle’ van de Duitse paus.

    Jonge leerkrachten werden onderworpen aan een kruisverhoor over hun privéleven en hun al dan niet ongehuwd samenwonen. Gescheiden leerkrachten kregen op vergaderingen allerlei intimiderende opmerkingen te horen.

    Een kinesist vertelt dat hij tijdens een sollicitatiegesprek in een christelijke gezondheidsinstelling door moederoverste werd uitgehoord over zijn  kerkbezoek, maar geen enkele vraag kreeg over zijn kwalificaties. Een therapeute kreeg na de geboorte van haar kind  de dreigende vraag  voorgeschoteld waarom dat kind na ruim een maand nog niet gedoopt was.

    Het hopeloze van  de hele zaak is juist die gespletenheid of hypocrisie: vrijwel iedereen speelt het spelletje mee, houdt de façade overeind en zondigt in het donker. Nogmaals: dit  gebeurt niet in alle scholen noch in alle gezondheidsinstellingen, maar het feit dat het  statutair mogelijk is, blijkt voor een aantal lokale potentaten voldoende om er  met machtswellust  gebruik van te maken. En dat is de kern van de zaak: het gaat om macht , dat is de enige reden waarom het CD&V op deze clausule heeft aangedrongen.

     

     

     

    18-03-2007 om 09:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    uit Overschotjes

    stay with me – Lemon

     

     

    kon je wel dichter komen

    ten slotte was er nog weinig

    verbeelding nodig

    om te zien wat mocht zijn

     

    je zal mogelijk blijven

    zoals een reis

    waarover men zoveel heeft gelezen

    dat men ze niet meer onderneemt

     

    meer nabij kon je niet naderen

    men moet uiteindelijk spaarzaam zijn

    met omzien en verlaten

     

    het is de verwachting

    die van ons vogels maakt

    de warmtestroming

    die ons moeiteloos draagt

    en een landschap toont

    dat  geen vorst zal overschouwen

     

    kom niet nader

    ik wil je verwachten

    en niet je berouwen

     

    blijf zo’n dal

    verborgen onder verblekende nachten

    word geen ander die ik verlaten zal


     

    17-03-2007 om 16:04 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Van Toen en Thuis

    het zigeunerkamp







     




    wie waren ze, de bewoners

    van die landtong, den Dullaard, met zijn bos

    en struikgewas, die de pijlpunt van zijn tong

    uitstak en de spot dreef met het dorp

     

    je kwam er langs  telkens als je de brug

    over moest naar je vrome school, vroeg

    je af vanwaar ze kwamen de microben

    op die tong

     

    er stond een woonwagen,  twee misschien, meer

    was daar onmogelijk – je zag de kinderen

    in het zand met het blote bewijs

    van motten, hun huid van honing en olijven

     

    te weinig weet je,  en ze houden je bezig,

    de jonge meisjes zonder ondergoed,  de jongens

    met dolken in hun zwarte ogen – de bomen,

    het kreupelhout stonden als messenwerpers

    in hun rug – wie zou het wagen om van het dorp

    over te steken naar de spie van hun kolonie?

     

    kwamen ze naar beneden van de

    Calvariebergstraat als scharensliep en

    handenlezers?  hoe diep je ook

    in de zandhoop van je geheugen wroet:

    je ziet slechts vaag  de brede vrouwen

    in veel te wijde bonte kleren, klauterende

    kinderen in een mottenhemd

     

    soms waren de Pfaffs erbij de voorouders

    van één van onze goden, ze  deden aankopen

    in de Mandenmakersstraat - blijvend

    houden zij jou bezig want zelf ben je

    een zigeuner onderweg met een bos 

    van stemmen in je rug en je weet niet

    of ze naderen met een mes of met een kuch

    17-03-2007 om 12:26 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zwerfhond
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    zwerfhond






     

    bedenk nu de goden

    van het mededogen

    wees leerling en tovenaar

    wijs de meesters aan

    die jou onderwijzen

     

    vertraag nu, luidt hun

    eerste les, ga langzamer

    om met mensen en dagen

     

    schort je oordeel op

    tot het een heimwee wordt

    een geur uit een raam

    die herinnert aan een moeder

     

    tover met je woorden

    de milde goden, hun trage

    blik, de klei aan hun vingers:

    hoe langzaam zij omgaan

    met wingerds en bomen, namen

    proeven als een oude wijn

     

    boetseer nu mee, een meester

    in het mededogen maakt hoeken

    rond, randen stomp en glanzend

     

    kom mee dan als een gastheer

    de droom tegemoet, de zwerfhond

    op je stoep: hij ligt er sinds jaren

    en hoor hem eens hijgen, voel je

    de god in zijn staren?

    16-03-2007 om 10:50 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    uit Van Toen en Thuis

    een hamertje

     

    het was maar een hamertje

    met kersenhouten steel

    en op een nacht in de stad

    was je weer vergeten de deur

    van je wagen af te sluiten

    en heel de alaambak verdween

     

    samen met het hamertje

    van zwart staal en kersenhout

    het hoorde in het rekje dat vader

    had getimmerd bij zijn werkbank:

     

    boven de schroefklem en de littekens

    van hakken en klieven en de lievere

    sporen van schaven en polijsten –

    de kleine dromen die een werkmens

    soms toonbaar maakt

     

    het was maar een hamertje

    dat hoorde bij een stal

    bij de smalte van een venster

    en een baksteen die ontbrak:

    een oog in de muur dat jou

    voortdurend beloerde

     

    want ook jij wou wat maken:

    een wagen die nooit rolde,

    een voetbaltafel met baren

    die stroef draaiden

     

    verdraai maar de feiten

    doch nooit de waarheid:

    het was maar een hamertje

    van donker paarsrood kersenhout

     

    en wat je ook droomde daar

    en toen in die stal, je wist al

    van tevoren: zonder vader

    gaat het fout

    15-03-2007 om 11:12 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lessen uit de geschiedenis
    zinloos geweld: lessen uit de geschiedenis
     
    Volgens historicus Maarten van Dijck (zie De Standaardvan dinsdag) heeft geweld niets te maken met verstedelijking en individualisering. Hij beweert enerzijds dat de steden veiliger zijn dan het platteland omdat in de steden meer sociale controle heerst, en anderzijds schrijft hij: 'Nauwe samenlevingsverbanden en hechte familierelaties werken geweld immers in de hand.' Begrijpe wie kan.
    Op geen enkel moment legt hij de relatie tussen welvaart - of het ontbreken daarvan - en gewelddadigheid: gedragen wij ons beschaafder omdat wij een hoger niveau van moreel bewustzijn hebben bereikt of omdat wij tot het inzicht zijn gekomen dat wij met geweld meer te verliezen hebben dan te winnen?
    Waarom worden wij de laatste jaren geplaagd door Oost-Europese bendes: omdat Roemenen en Albanezen in een hechter familieverband leven of omdat die landen economisch en sociaal onderontwikkeld zijn?
    En verklaart de onderontwikkeling niet eveneens de gewelddadigheid in Zuid-Afrika, samen met de demografische  evolutie; doet de grootste criminaliteit in Latijns-Amerika zich niet voor in de sloppenwijken van de grote steden? Waar worden in die landen de straatkinderen opgejaagd als ongedierte: in de dorpen of in de steden?
    De voorbeelden van geweld door familiedruk  - onder meer de 'eermoorden' - haalt van Dijck eveneens uit samenlevingen die zich nog bevinden onder een verdrukkend patriarchaat en een clanbewustzijn, met een achterlijke visie op (vooral vrouwelijke) seksualiteit. Hoe kun je echter Vlamingen van vandaag ervan overtuigen dat hun gezinsleven en niet hun individualisme verantwoordelijk is voor een al dan niet toegenomen gewelddadigheid? Wordt verdraagzaam samenleven niet juist aangeleerd  - niet altijd met succes, dat is waar - in het gezin, of moeten we aannemen dat éénkindgezinnen en vrijgezellen de beste waarborg bieden voor een geweldloze samenleving? 
     
     

    15-03-2007 om 11:05 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.guy tegenbos in de standaard
    de pedagogie van het belonen
     
    Guy Tegenbos (in De Standaard van vandaag woensdag) citeert met instemming de aanbevelingen van een aantal internationale organisaties zoals het IMF, de EU en de Oeso: 'de arbeidsmarkt versoepelen, de druk op de werklozen verhogen, (...) de overheidsuitgaven afremmen, (...) de sociale uitgaven in toom houden' etc
    Kortom, er moet dringend een rechts neoliberaal beleid worden gevoerd. Een beetje kennis van de geschiedenis  leert wat de aanbevelingen van het IMF hebben aangericht in onder meer Latijns-Amerika: willen wij ook de kant opgaan van sociale dumping, willen wij de tegenstelling tussen 'haves and haves not' nog verder op de spits drijven?
    Als men een autoriteit citeert moet men er ook bij zeggen wie door deze autoriteit wordt vertegenwoordigd en in het geval van het IMF zijn dat niet de loontrekkenden en nog minder al de mensen die afhankelijk zijn van een vervangingsinkomen of die nood hebben aan door de overheid verstrekte of gesubsidieerde zorg.
    Thatcher kreeg alle lof van het IMF: is het in die richting dat Guy Tegenbos ons land wil laten evolueren?
     
    (Zucht en verzuchting: soms weet je het niet meer op welke krant je een abonnement moet nemen wat betekent dat jij die krant financieel steunt: De Standaard mag dan wel de meest informatievekrant van Vlaanderen zijn, de standpunten van de leidende journalisten zijn vaak zo enggeestig, zo meedogenloos voor de zwakkeren in de samenleving - bij ons of elders - dat je er mismoedig van wordt)

    14-03-2007 om 19:00 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kennis in het onderwijs
    kennis
     
    Het 'Standpunt' van Yves Desmet over het kennis-versus-vaardighedendebat in het onderwijs (De Morgen van woensdag 14 maart)  is om moedeloos van te worden.
    Hij schrijft: 'Als leerlingen inderdaad alleen ex cathedra kennisinhoud krijgen ingelepeld die ze daarna moeten reproduceren en blind toepassen, zullen ze nooit in staat zijn zelfstandig te leren en inzicht te verwerven, zullen ze nooit leren leren (...)
    De slogan 'leren leren' staat in onze school al ruim 15 jaar te lezen in elk klaslokaal, in elke schoolgang.
    Het is een mythe dat de kennisgerichte taalleerkracht steeds te dicteren staat voor de klas en nooit uitgaat van de leefwereld van de leerlingen.
    Reeds in 1973 heb ik met mijn leerlingen de lp 'De Zotte Morgen' van Zjef van Uytsel besproken, het jaar daarop volgde 'De eenzame fietser' van Boudewijn de Groot, en ieder liedje werd geanalyseerd door een andere leerling en niet door de leraar.
    Wat stel je dan vast? Het maakt in wezen weinig uit of je deze liedjes bespreekt dan wel een gedicht van Gezelle of van de Woestijne. Zodra je concentratie vraagt, de openheid van geest om verder te zoeken dan het meest evidente, stuit je op de zelfde moeilijkheden: concentratie is het tegendeel van de oppervlakkigheid waardoor niet alleen de jeugd maar heel onze maatschappij overdonderd wordt.
    Het fundamentele bezwaar tegen het overbenadrukken van de vaardigheden zit juist daarin: het gaat bij de nieuwlichters meer om de verpakking dan over de inhoud, en om het nog erger te maken wordt deze didactiek opgelegd met een houding van 'il suffit que le message passe'. Ongeveerkunde, daar komt het op neer.
    Trouwens, wat dat 'leren leren' betreft: observatie van de collega's wijst uit dat het uitgerekend die verfoeide 'conservatieven' zijn die blijven lezen en studeren, terwijl de jonge generatie zich meestal klakkeloos houdt aan de voorschriften van inspectie en pedagogische begeleiders.
    De conclusie van Yves Desmet, die naar mijn weten zelf een product is van dat gehekelde traditionalisme, is net zo goed  de mening van de groep 'o-zon' (onderwijs zonder ontscholing) rond Marc Hullebus: 'een gezond evenwicht tussen kennis en vaardigheid'  moet inderdaad de doelstelling zijn, met 'kwaliteitsbewaking' (om er een consumententerm aan toe te voegen) die gelijk staat met 'exactitude',  het aanleren van een zelfdiscipline om het nauwkeurige en foutloze na te streven.
     
     

    14-03-2007 om 12:59 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tell me
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Van Toen en Thuis

    tell me – The Rolling Stones

    - voor Lieve, de waterlelie -






     

    we zaten in een wagen

    met je broer, mijn gabber

    en je vroeg: waarom

     

    waarom jouw pirouettes

    als ik de spil niet ben

    jouw polonaise rondom

    en niet aan mijn lijf

     

     

    je woorden zijn warme lucht

    en ik stijg als een vlieger

    van zijdepapier, dan kijk je

    weg en ik tuimel in je zwijgen

     

    waarom, vroeg je, in het donker

    van die wagen  en ik waagde

    het niet: jouw gezicht

    een ovaal van ivoor en rozen

    een borstje tegen mijn arm

    een sponsje dat de lei wou

    vegen van al mijn zonden

     

    we reden naar een bowling

    en wie won die avond:

    we waren een onklopbaar

    paar en verslagen zat ik

    naast je in de vallei

    van de Durme, een nevel

    om ons heen, weerom

    een zwijgen, je lichaam

    dat vroeg: waarom?

    14-03-2007 om 10:10 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    uit Van Toen en Thuis

    de vrouwen van de straat

     

    de straat was arm maar proper

    de vrouwen werkten niet

    ze waren bezig

     

    nog vóór het licht werd

    - na de zomer - om de kachel

    op te poken, het pompwater te koken

    voor de koffie

     

    daarna werd een man gewekt

    en gingen zij weer slapen

    daarna een zoon en later nóg een kind

    zij bleven op bij het derde kraaien

     

    want de dagen wachtten niet,

    de scharrelkippen met hun zoele klachten,

    de wasdraad na het kloppen en het roeren

    met een bleke bezemsteel: het schuim

    en blauwsel in een zinken tobbe

    dan een strijkbout die in de oven stond

    van de Leuvense stoof

     

    want ze waren proper

    je kon eten van hun vloer

    van de plavuizen buiten

    na het schuren van de koer op vrijdag

     

    terwijl ze dachten aan een plankje,

    een boeman van papier

    in de winkel van het straatje,

    een donker rijhuis waar je niet eens

    je kont kon draaien

     

    bleef er over van de markt

    op zaterdag? dat moest wel,

    alleen bij ziekte

    ging je over de schreef -

    het negertje knikte


     en ze zongen soms

    bij het keren van het koertje, het zemen

    van de ramen wanneer Bob Benny galmde

    tussen het ruisen

    van het bakelieten bakje

     

    ze lachten soms

    om de piepstem van Will Ferdy,

    ze lachten en hun ogen traanden –

    ze dipten hun vingers in een porseleinen

    of tinnen vaatje, herschikten het gewijde takje

    en sloegen een kruis

     

    en ’s zomers zaten ze in de vroege avond

    samen voor de kapel op de hoek

    waar kaarsjes brandden, een beeldje glom

    van een moeder, een huisvrouw, een Eva

    die ze nooit zouden evenaren

    in vlijt

    in deemoed

    in kuisheid van gemoed

    in heiligheid

     

    want zij werkten niet

    ze waren bezig, vulden hun tijd

    13-03-2007 om 16:24 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de islam in De Standaard
    remt de islam de relatie?
     
    Toen de artikelenreeks over de islam werd aangekondigd dacht ik in mijn naïviteit dat De Standaard de bedoeling had de gemeenschappen dichter tot elkaar te brengen. De laatste nummers - 'De Islam en het Westen' en  'Islam in België - wijzen echter op het tegendeel.
    De tekst van Guy Fransen bevat een opeenstapeling van clichés waar ik eerlijk gezegd misselijk van word.
    Hij schrijft:  'Een bevriende moslima zonder hoofddoek nodigt uit tot de bij ons populaire begroetingszoen, de hoofddoek zorgt dat het niet meer wordt dan een handdruk'.
    Het spijt me, maar hier in De Haan wonen geen moslims en de meeste autochtone Vlamingen lopen elkaar voorbij zonder die 'populaire begroetingszoen', zonder handdruk en meestal zonder een groet.
    Wanneer kledij als bedreigend wordt ervaren, keren we terug in de tijd. Dan kan men zich net zo goed ergeren aan de haartooi en opvallende klederdracht van de chassidische joden in Antwerpen, en de fatsoensoordelen herhalen over 'werkschuw langharig tuig' etc Het doet me denken aan collega's die de zwarte kleren van een leerling eveneens bedreigend vonden met als gevolg dat deze jongen van onze christelijke school werd weggestuurd.
    Zelf ben ik door de Gentse politie eens staande gehouden met als enige reden dat ik er nogal hippieachtig bij liep: moeten we deze oppervlakkige benadering van mensen cultiveren of moeten we er in onze opvoeding juist tegenin gaan?
    Trouwens,  als je sexy Turkse meisjes wilt zien, mijnheer Fransen, ga dan eens naar Antalya: je zal je ogen niet geloven.
     
     

    13-03-2007 om 10:13 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Van Toen en Thuis



    ga maar, laat maar



    het schone ga je voorbij: de roze

    waterlelies die drijven op omheinde

    vijvers, het paarse van kattenstaart

    en monnikskap, een reeds gele

    treurwilg in de vroege zomer

    alsof zijn eiland van amper

    een zakdoek een nachtlampje

    is van art nouveau

     

    ga voorbij, vermijd de dazen,

    de damp van methaan alsof

    de duivel hier al zijn winden

    laat, zijn vele magen ledigt

     

    volg de vlucht van een libel

    in het laatste schijnsel

    beluister het misdienaarsklokje

    van de waterhoen en ga

    voorbij, laat dit landschap zijn

    vrede van gonzende horzels, wolk

    van muggen boven de sloot

     

    met het schone ga je om zoals

    de schuwe dieren van het veld,

    ’s avonds wanneer de stilte

    neerdaalt, het leven aanvangt

    van de grote ogen, het versnelde

    hart, het schichtige, snuiven en trillen

    van haartjes aan oor en snuit

     

    sluit je verbazing af, schuif dit boek

    terzijde: spaar de verhalen van licht

    en ritseling, de geheimen van haag

    en weide, de zegels van ruis en nevel

    hun lening aan de bomen, ontvang ze

    met de rente van de droom

    12-03-2007 om 12:31 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rik Daems minister?
    Daems minister?
    Het is een bekende strategie van demagogen om  inzichten van concurrenten te recupereren als eigen  verdiensten. Zo eist Rik Daems  (zie De Morgen van maandag) het gelijke kansenbeleid van de socialisten op en het groene principe van 'de vervuiler betaalt'. En klassiek is het ultraliberale verwijt: 'Bij een socialist zit belastingverhoging in de genen (...)'
    De grote leugen van de donkerblauwe liberaal is dat hij de bevolking wil laten geloven dat met minder belastingen de overheid toch een betere service kan verlenen. Minder lasten en toch een beter onderwijs, een betere gezondheidszorg en minder wachtlijsten  voor sociale woningen, gehandicapten etc
    Concreet voorbeeld: het kiwimodel is geen zaak van meer of minder belastingen maar wel van een efficiënter en eerlijker beleid. Het zal een liberaal als Daems een zorg wezen dat de meest afhankelijken - zowel bij ons als in de Derde Wereld waar levensnoodzakelijke medicijnen onbetaalbaar zijn - door de farmaceutische reuzen aan hun lot worden overgelaten: winstmaximalisatie is immers het meest fundamentele economische principe van rechtse liberalen.
    Maar goed, Sofie zal blij zijn met Riks 'penetratiegraad van meer dan 10 procent'.
     
     

    12-03-2007 om 11:40 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!