Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    27-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    ‘het genoegen van de nederlaag’ – Choderlos de Laclos

     

     

    het is een vertrouwd gebaar

    ze is voor hem gebouwd

     

    alsof de maat werd genomen

    van arm en schouder:

    die helling, die holte

    waarin zij steunen moet

     

    alsof hij zelf de snaren koos

    uit de nek van zeldzame paarden

    en de vioolbrug uitsneed

    zoals eeuwen selecteren

    de randen bepalen van een blad

     

    alsof zijn zweet de welving

    lakte, zijn speeksel

    de naden lijmde

     

    alsof alleen hij weet

    hoe ze splijten zal

    en net niet

     

    en het is de ruimte dan

    die haar adem vult

    de verpakking van de aarde

    die zij openscheurt

    alsof iets wonderlijks

    voor het eerst gebeurt

     

    wanneer zij in de welving steunt

    tussen hoofd en schouder

    en haar weerstand kreunt

    van genoegen met de nederlaag

     

    en hij dan opzwelt

    als een veroveraar

    de paarden  ziet

    die losbreken uit hun kraal

    27-05-2007 om 18:08 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.liaison pornografique
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    une liaison pornographique – Fonteyne






     

     

    nog één keer en hevig

    alsof het leven schokt

    uit een doorgesneden keel

     

    dan de hoteldeur op slot

    de sleutel in het rooster

     

    het is te zeer

    van een wrekende god

    te zuiver nog

    voor de leugen

     

    voor het beleefde inschenken

    van koffie in het opgeheven kopje

    terwijl het hoofd nog natuit

    van dromen die zijn verdrongen

     

    voor het kauwen

    op het succulente vlees

    terwijl men staart

    naar een lachende mond

    aan een andere tafel

     

    wij hebben elkaar gevierd

    als het feest

    van weerloze kleden

     

    ik zal mezelf niet ruiken

    zonder jouw zweet

    over je huid verdwalen

    was een bedwelmend vinden

     

    nog één keer en heviger nog

    de tijd verslinden

    een heilige olie

    in alle poorten van de huid

    een beetje alsof we elkaar beminden

    27-05-2007 om 08:27 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foutje
    'foute beslissing'
    Op het proces tegen de Rwandese majoor Ntuyahaga kwam premier Verhofstadt getuigen dat hij vandaag dezelfde 'foute beslissing' zou nemen als de regering Dehaene in 1994.
    Ontroerend toch, die solidariteit over de partijgrenzen heen.
    De argumentatie van  de Belgische politieke leiders komt in feite hierop neer: als heel de wereld, in casu de UNO, zich laf gedroeg, waarom moesten wij Belgen ons dan anders gedragen?
    Deze overweging hebben we nooit gehoord telkens onze para's erop uit werden gestuurd om in Congo een opstand tegen de Moboetoedictatuur te helpen onderdrukken.
    Eén verschil: in Congo hadden de para's ook Belgische belangen te verdedigen, in Rwanda niet.
    Het verschil is nooit zo verschillend: opportunisme blijft de opperste politieke deugd, zeker in het buitenlandse beleid waar de publieke opinie  pas van wakker ligt als er Belgische slachtoffers (dreigen te) vallen. En dit opportunisme is geen Belgisch monopolie, alle landen met een mogelijke interventiemacht  voeren hetzelfde theaterstuk op. Daarom volgde op Rwanda de massamoord in Oost-Congo, het drama van Darfour, ad infinitum en ad nauseam. Wie schreef alweer: 'Ich kann nie so viel fressen wie ich kotzen möchte'?

    26-05-2007 om 11:26 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.belastingen hoger/lager
    belastingen: hoger/lager, mag ik een klinker kopen?
    In De Standaard woedt nu al een hele week een welles-nietesspelletje of onder paars de belastingen zijn verlaagd of niet.
    Tot mijn gewetensrust lees ik dat een rookverslaafde minstens 350 euro per jaar méér afdokt en in globo bij elk pakje sigaretten er drie bij betaalt aan de fiscus. Zet die rokers dus maar op een piedestal in plaats van ze als pestlijders te verketteren.
    Mij interesseren echter twee andere vragen: zijn belastingen billijk volgens het principe 'de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen' en worden ze eerlijk geïnd of maakt men van de jacht op fraudeurs een klucht: overal streng voor de kleintjes, hier en daar blind voor de groten?
    En mijn stokpaardje hinnikt zijn bekende geluid: belastingfraude is nog altijd iets belangrijker dan doping in de wielersport.
    Ik zie nog niet direct een bedrijfsleider staan huilen voor de tv-camera's als hij moet toegeven dat hij miljoenen euro's aan belastingen heeft verduisterd. Erik Zabel doet dat wel, omdat hij spijt heeft van zijn misstap. Een echte fraudeur heeft van maar één zaak spijt, namelijk van het feit dat hij betrapt is, zie de norse Fred Nolf in Antwerpen.

    En tenslotte, als aan de vorige voorwaarden is voldaan - een billijke en eerlijk geïnde belasting - , wat gebeurt er dan met de opbrengst: dient die om de ongelijkheid iets minder ongelijk te maken, leidt die tot duurzame projecten, komen die  investeringen iedereen ten goede met inbegrip van de komende generaties????
    Die vragen houden mij meer bezig dan de accijnzen op mijn dagelijks pakje sigaretten.

    26-05-2007 om 09:47 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kamperfoelie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    van dijk naar dorp en terug

    - voor Erik en Paula –






     

    methaangas, het murwe

    van scheerlink en dove netel

    en toch, de notelaars

     

    je vermijdt het straatje

    waar je speelde, het stompje

    dat in de velden stak

    zoals een pompende werkman

    in een geeuwende buurvrouw

     

    vlieren, toefjes goedkoop

    parfum in een hals

    en toch, de notelaars

     

    zomer in mei, een stolp

    over het land, bedompt

    spreekt het met beslagen

    tong een meerkoet uit

     

    taal van ons volk, het ketst

    als mussen, als messen

    op steen, slikt weerom

    de kauwgom van zijn

    woorden in, de gestolde

    geschraapt van een steen

     

    naar amandelen geuren

    de kamperfoelies van een vriend

    de gele linten open gebogen

    gulzige meisjes van eeuwig zestien

     

    één visserssloep verzonk, één

    draagt een keukenstoel alsof

    een sultane zetelt op een kemelrug

    toch kom je thuis, in je geboorte-

    huis: de notelaars zijn terug

    26-05-2007 om 07:45 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.klei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    klei, een fresco





     

     




    soms jaag je haar de stuipen

    op het lijf, de vitusdans

    waarmee ze uit haar lichaam glijdt

    en opvliegt: een kleurenfeest

    over een stil veld van geuren

     

    en je voelt je een god

    tot in het verste van je vingertop

    en alle goden zijn zondige vogels

    die zich dronken komen vreten

    aan het vlees

     

    en je huift over haar

    als een schaduw waarin

    de zalige vogels schuifelen

    van de droom

     

    dan slaapt ze al

    gelijk een mens die is aangeraakt

    en zich weer oprolt tot klei

    26-05-2007 om 00:00 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ons huis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    bij een schilderij in Ons Huis

    - Juan-Fernandezzaal, Vrijdagmarkt, Gent -






     

     

    alles was uit balans:

    loon, arbeid; zorg, verzorging

    dag en nacht, leute en leed

     

    alleen een schilder vindt

    een volmaakt evenwicht

    de symmetrie

    van fresco’s en retabels

     

    iets moet worden gezegend

    iemand zalig verklaard

     

    een kist tegenover een kist

    zoals witte vingers liggen

    gevouwen op een borst

    een patina van vrede

     

    zoals op bronzen beelden

    men de fiere spieren ziet

    van een mijnwerker

    en waar is de pijn in zijn pezen

     

    was dit hun leven:

    verstild, een patina

    van vrede

     

    er zit iets zaligs in

    en waar is de woede

    telt zelfs de dood zijn schreden?

     

    zelfs de dood: op zijn hoede

    25-05-2007 om 11:25 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.citeetjes van Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    citeetjes van Gent

    - met de stem van Kareltje Waeri -






     

     

    zouden ze hem durven slopen

    de gordel van Gent

    waar het werkvolk opeen zat gekropen

    een gezicht waar een fatsoenlijk

    mens  niet aan went

     

    zijn fatsoen zag een centiem opslag

    als een etter als fijt: iets dat ge eruit snijdt

    desnoods met de sabel van een sjampetter

     

    pas op voor uwe kop

    wie hier naar binnen wil

    val niet over de koolbak

    of in het gemak met zijn verrotte bril

     

    ze zullen hem wel slopen

    de gordel van Gent

    de Turken zitten daar ’t hope

    met een zat wijf zonder vent

     

    of het nu mag of nie zou meugen

    en ook daarbij: zo’n cité

    ziet ge in kleur op uw tv

    uit Manilla of die kanten

     

    het fatsoen slaat graag een gat

    in zijn geheugen

    maar het herkent nog altijd zijn klanten

    25-05-2007 om 10:43 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.staking bij De Post
    staking bij De Post

    In zijn absolute meesterwerk Modern Times toonde de geniale Chaplin aan hoe een arbeider compleet krankjorum kan worden door het werk aan de lopende band. Dit is 70 jaren geleden en nog altijd actueel.
    Het gaat om het verschil tussen arbeid op mensenmaat en robottisering: arbeid bepaald door chronometers of computers.
    Men kan niet blijven herhalen dat mensen langer zullen moeten werken en tegelijk  de citroen dagelijks verder uitpersen, om een populair beeld te gebruiken.
    De zogenaamde georoute werd bij de Post ingevoerd om zich voor te bereiden op de onafwendbare liberalisering die door Europa wordt opgelegd. 'Liberaliseren zult gij' is intussen het elfde van de Tien Geboden geworden.
    Zowel voor commentatoren als voor politici zou dit dogma of mantra een uitdaging moeten zijn om zich te bezinnen over de voor- en nadelen.
    Wellicht verhoogt de liberalisering de productiviteit en zorgt ze voor meer economische groei, maar tegen welke prijs? Zou het niet kunnen dat wat men wint op het puur economische niveau helemaal verloren gaat op het sociale: aan gezondheidszorg, overlast door gedrag dat veroorzaakt wordt door overmatige stress?
    Wij Belgen zijn koplopers inzake de consumptie van kalmeer- en slaapmiddelen en anti-depressiva: heeft dit te maken met de organisatie van onze economie en met de invloed van onze economie op het geheel van de maatschappij?
    Zowel politici als zaakvoerders en beleggers streven naar winstoptimalisatie: alleen  staat de winst van de tweeden te lezen op een bankrekening (al dan niet in een belastingenparadijs) en de winst van de eersten op het gezicht van de mensen, om het heel romantisch uit te drukken.
    Politici moeten er niet naar streven de mensen gelukkig te maken, dat kunnen ze toch niet, daar zijn andere krachten in het spel; maar zij kunnen wel de voorwaarden helpen creëren waarbinnen de burger zelf naar zijn eigen levensvervulling op zoek kan gaan.
    Mensen laten dansen op de maat van een chronometer is pervers: een mens is geen ritmebox die men nu eens kan laten doorrazen als een storm en dan weer laten wiegen als weilanden aan zee.
    Liberalisering betekent vrijmaking, maar wie wordt er vrij van: dat is de meest essentiële vraag.

    25-05-2007 om 09:59 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bloemenweide
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    bloemenweide





     

     

    noem het strand  een bloemenweide

    van  pluiskleine kleuren

    en pluisjes stuiven in je ogen

     

    er is een vlieger die niet opgaat

    mooie liedjes tuimelen uit hun toon

    maar geen bloem die zich omdraait

    of ze vindt voor haar vallen heel gewoon

     

    je weet het van je dokter

    met al die losse pollen

    zou je beter binnen blijven

    hoor maar, je longen – je loopt

     

    als een strandhond

    achter een vlinder

    kijk hem van woede bijten

    in de pluisjes van zijn staart

    24-05-2007 om 13:22 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.van hoofddoek en schaamdoek - aanvulling
    van hoofddoek en schaamdoek bis zum Ende

    Nu we het toch over lezersbrieven hebben: in De Morgen vraagt een sympathisante van Groen! zich af waarom een progressieve partij het dragen van een conservatief symbool verdedigt.
    Dit is een pertinente vraag want enige schizofrenie is er zeker mee gemoeid - om te beginnen al in mijn eigen hoofd.
    Er zijn twee goeie redenen. Ten eerste treft een verbod op 'zichtbare' symbolen alleen de uitheemse - gewone christelijke gelovigen dragen uitsluitend onopvallende tekenen. Daarom is het verbod zoals het staat geformuleerd de facto discriminerend.
    Ten tweede wordt progressiviteit bijzonder onverdraagzaam en totalitair wanneer de progressieven ervan uitgaan dat iedereen zich progressief dient te gedragen.
    Dit is verlicht despotisme. Als je pleit voor een veelkleurig Vlaanderen moet je ook kunnen aanvaarden dat een aantal landgenoten er opvattingen en gedragingen op nahoudt  die verschillen van de jouwe.
    De grens ligt zoals altijd bij reële overlast en belemmering voor de anderen: conservatieven en progressieven zullen wellicht nooit dikke vrienden worden, maar ze kunnen wel als goeie buren naast elkaar wonen en elkaar helpen wanneer daar nood aan is of ze kunnen als collega's samenwerken om een gemeenschappelijk doel te realiseren.

    Kortom, wie eraan mocht twijfelen dat zindelijk denken moeilijk is, moet dit hoofddoekendebat maar eens op de voet volgen. En liefst ook de eigen argumenten tegen het licht houden: niemand zal hier uitkomen als triomfator omdat niemand het gelijk helemaal aan zijn kant heeft.

    24-05-2007 om 13:08 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoofddoekendebat vervolg
    hoofddoekendebat ad infinitum

    Vandaag staan in De Standaard twee lezersbrieven met een tegengesteld oordeel. De eerste noemt het debat hypocriet want 'kentekenen van een politieke en godsdienstige ideologie zijn al jaren verboden bij de openbare diensten, met name in het onderwijs'; de tweede vergelijkt het verbod met de 'pre-emptive strike' van Bush: aanvallen nog vóór er iets verkeerds is gebeurd. De eerste briefschrijver heet Jan, de tweede Fouad.

    Laten we eens kijken naar de feiten. Onze buurlanden Engeland (diversiteit) en Frankrijk (laicité) leveren duidelijk tegengestelde voorbeelden: is de dienstverlening in Engeland slechter omdat ze daar kan geleverd worden door een personeelslid of ambtenaar met tulband of hoofddoek? Bij ons vindt de stad Gent zo'n verbodsbepaling niet nodig, Antwerpen wel. Beide steden bevinden zich nochtans in een gelijkaardige situatie: een diverse bevolking, de aanwezigheid van een racistische partij, samenlevingsproblemen.

    Gisterenavond tijdens een debat op de VRT zei de diva van het VB,  Marie-Rose Morel, dat iedereen zich kleedt zoals die wil, 'maar ze moeten dan ook niet verbaasd zijn dat ze anders worden bekeken.'
    Mocht het daarbij blijven dan heeft ze gelijk: maar het gaat om meer dan 'anders bekijken',  de blik drukt een oordeel uit die zich verder zet in een praktijk van discriminatie.

    Een beschaafd mens wil tegelijk een einde maken aan deze discriminatie en de integratie bevorderen - en zoals Patrick Dewael terecht opmerkte: integratie is geen assimilatie, Vlaanderen is veelkleurig en zal veelkleurig blijven.

    Er zijn redenen om te zeggen dat we in een zieke tijd leven - in de illusie dat vroegere tijden gezonder waren: enerzijds zijn er allerlei vormen van ontspoord gedrag, anderzijds een toegenomen onverdraagzaamheid. Dit laatste betreft niet alleen de nieuwe Belgen, maar net zo goed spelende kinderen.
    Het eerste slaat je soms met verstomming. Deze week verneem ik van een verantwoordelijke in een cultuurcentrum dat er in hun fuifzaal altijd  'security' aanwezig moet zijn: bewakers van een privé-maatschappij; anders wordt de zaal, en de omgeving, het voorwerp van vandalisme: zelfs bij fuiven georganiseerddoor een jeugdbeweging. Wij, oude rakkers, merkten op dat in onze tijd (de jaren 1960) 1 onderpastoor (de proost) voldoende was om ons onder controle te houden: vandaag heeft men vier veiligheidsagenten nodig.
    Hoe is dit gestoorde gedrag te verklaren? Heeft het te maken  met 'het onbehagen in de cultuur'(dixit Freud):  zit een groot deel van onze jeugd zo ongemakkelijk in z'n vel dat zij moeten vernietigen of vechten? Net zoals een aantal chauffeurs zich agressief moet gedragen in het verkeer?
    Wat zijn dan de oorzaken van dit onbehagen, van deze sluimerende agressie en vernielzucht die geregeld tot explosie komt?

    Het hoofddoekenverbod is alleen al daarom dwaas: het dragen van een hoofddoek bezorgt niemand overlast (tenzij de racist misschien) maar het verbod kan wel aangegrepen worden door jonge macho's om te zeggen: zie je wel, ze aanvaarden ons niet, we zijn in hun ogen 'racaille' (denk aan Sarkozy in de Parijse banlieus) , dus zullen wij ons als 'racaille' gedragen.
    Dit  ontspoorde denkproces  is niet nieuw of uitheems: ook de vroegere nozems reageerden zo. Stigmatisatie lost geen enkel probleem op, het verergert de situatie  alleen maar.
    De overheid heeft al meer dan werk genoeg met het aan banden leggen van gedragingen die echt de samenleving bedreigen: meisjes en vrouwen met een hoofddoek bezorgen zichzelf misschien overlast, maar niemand anders.

    24-05-2007 om 11:17 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bart de Wever en meer
    is Bart de Wever een voyeur?
     
    Het  was voorspelbaar dat de tekst van Bart de Wever reacties zou uitlokken zoals ze woensdag in De Morgen verschenen.
    Nochtans heeft de Wever voor één keer gelijk, zowel historisch als psychologisch.
    In het boek 'De Profeet' van de Amerikaanse godsdienstwetenschapster Karen Armstrong kan je de oorsprong van de hoofddoek nalezen.
    De medestanders van Mohammed vonden dat zijn vrouwen zich al te vrijpostig gedroegen en daarom besloot de profeet in zijn woning (waar zijn volgelingen in en uit liepen) een gordijn op te hangen: 'Het woord hidjab komt van de stam HJB : verbergen. Het gordijn plaatste een drempel; het schermde een 'verboden' of 'gewijd' (haram)
    object af, zoals het damasten kleed dat de Ka'ba bedekte.' (pagina 154-155)
     
    De verplichting om een sluier te dragen - die naar alle waarschijnlijkheid berust op een verkeerde interpretatie van het woord 'hidjab' - is pas later gekomen maar men kan niet ontkennen dat het te maken heeft met  een zedigheid die strengere regels oplegde aan de vrouwen dan aan de mannen. En deze discriminatie is niet los te zien van de patriarchale maatschappij waarin het gebod tot stand is gekomen. Precies  dat patriarchale - in zijn eigentijdse vertaling van 'machocultuur' - verklaart waarom  de verplichting zo hardnekkig blijft verderleven met al de excessen die we kennen: jonge macho's die meisjes die zich 'Westers' - dus: onzedig - kleden afstraffen door ze in groep te verkrachten. Dit is het meest perverse aan elke repressieve seksuele moraal: steeds is het moraal van de andere, van de zwakkere - de sterke partij, die de moraal proclameert, meent zich alles te kunnen permitteren. Niet alleen bij moslims.

    Nu is het wel zo dat het aandeel van mannen en vrouwen in de seksuele repressie niet altijd eenduidig is. Denk aan de meest extreme vorm: de genitale verminking van meisjes in bepaalde Noord-Oostafrikaanse culturen vooral. Iedereen die het wil zien heeft die beelden in het hoofd. We mogen aannemen dat deze misdadige praktijk bedacht is door mannen, maar het ritueel wordt meestal door vrouwen uitgevoerd en het zijn in het bijzonder de volwassen vrouwen die erop aandringen dat het ook bij hun dochters gebeurd. De verklaring is wellicht economisch: de verminking garandeert de maagdelijkheid en voor maagden wordt een bruidsschat betaald die voor de familie van levensbelang is. Al is er ook die dwaze familie-eer mee gemoeid want de praktijk komt ook voor bij in Europa  wonende moslims en Afrikanen. In die zin hoort deze verminking bij de even weerzinwekkende eermoorden: broers en andere mannelijke familieleden achten het hun plicht om een meisje te vermoorden dat hun familie te schande heeft gemaakt door in opspraak te komen of haar maagdelijkheid te verliezen.
    Dit toont aan hoe sterk seksualiteit en agressie met elkaar verweven zijn,  hoe zwaarder het taboe, hoe gewelddadiger de toepassingen van de moraal.
    En die toepassingen zijn vrijwel altijd hypocriet: de mannen doen hun zin, de meisjes en de vrouwen worden aan banden gelegd.
     
     

    23-05-2007 om 17:01 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.staar en gebaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    staar en gebaar

     








    roep of beter: gebaar

    in stilte, verhef je armen

    wijdend en de pantserwagen

    stopt zoals op hol geslagen paarden

    verstijven voor het wapperen van een jas

     

    stap uit de pas

    schreeuw of beter: verbuig

    je mond in de grimas van de schreeuw

    zoals men krampen ontspant

    door het opspannen van een spier

     

    tier, maak tumult

    met al wat rammelt en ratelt

    hou de vadsigen uit hun slaap

    haal ze uit hun zelfvoldane zetel

    licht de oplichters op

    ontbloot hun schaamte

     

    toon het geraamte

    onder de bolle wangen

    de holle ogen

    achter het glanzende glas

     

    was je handen in het bloed

    van gewijde dieren

    merk de vergulde gevels

    met het teken van de vloek

     

    zoek de namen op

    roep ze uit hun roes en sluimer

    of beter: gebaar

    laat de stilte haar huif en huiver

    kijk het aan, kijk ze aan en staar

    23-05-2007 om 14:07 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.debutant
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    debutant

     








    iedere dag een debuut

    je verwacht die ene regel die

    binnenloopt als een mailboot:

    zwaai naar de Schone

    aan de reling, haar hoepelrok

     

    je  bent nergens, een lege

    steiger aan een rivier

    zonder naam, een veer

    op geen stafkaart vermeld

     

    alleen de zoemlens van een

    jongensoog vergroot een roeiboot

    tot vrachtschip, tovert een

    meertouw om in verboden lading:

     

    godenbeelden van een verdwenen

    beschaving, kruiden, parfums,

    weefsel dat getuigt

    van een hemelse nacht

     

    iedere dag debuteer je:

    gordijnen schuiven open

    als gebladerte in de wind

     

    waar is je tekst, je gebaar:

    een hand als een bleke vogel

    tegen een mateloos zwart

     

    iedere morgen schuift

    de schemering open alsof

    men van jou wat verwacht

    23-05-2007 om 10:58 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Van Toen en Thuis

    Oude Durme






     
    luister naar dit land: het zingt

    één klank in duizend tonen, van het zilverig

    tinkelen van de waterwilg

    tot de ploffende roffel van de plomp

     

    en de rivier is vrouwelijk van nauwelijks

    bewegen, zij wentelt de heupen

    geregen in sluiers  van spiegelglas

    en sluimer: licht is de laatste

    die valt

     

    want traag danst het water

    draagt zonder verplaatsen

    vroeger naar later

    en het oude houdt nooit op

     

    het staat naast de koeien

    voor de afgrond van de weiden

    het hoort hoe geruisloos de vissers

    roeien, hoe de meerkoet kift

    wanneer de nevel meester is

    van gestalten en geluiden

     

    vóór het leven openbreekt

    en het landschap zich uitspreekt

    in de duizende tongen

    van zijn ene taal

     

    luister naar dit land: boven trombones

    van groen en het hoge groen van hobo’s

    het klinkt viltig het klinkt brons       

    het zingt van toen van thans

    het zingt van ons

    23-05-2007 om 10:35 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woorden van de zee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    de woorden van de zee







     

     

    de bladen doen de woorden wat aan

    weerloos staan ze in de aanbieding

    met de rug tegen het papier gedrukt

    en wie rukt ze de kleefband van de mond?

     

    een mompelaar misschien, een zwijger

    die een strand afloopt bij het schuimen

    van de zee, het zand smaakt en het zout

    en schelpen kraakt als mee-eters

    in het gezicht van een steiger

     

    het komt op doelloze daden aan

    zoals de zee bulkt van geestdrift

    om aan te komen en gelaten

    op te kramen: een karavaan van water

    die om en om blijft gaan

     

    zij spreekt in wier en algen

    en meeuwen zijn haar hoogste toon

    wie zij bewierookt, van wie

    zij moet walgen: zij wast

    wrakhout noch boegbeeld schoon

     

    zij duldt de last die zij moet wiegen

    beeft als een vrouw

    en hoe meer zij liefheeft

    hoe meer zij zal bedriegen

     

    zij is een woord dat bekoort met ruisen

    geluiden  verzwelgt en overleeft

    22-05-2007 om 11:56 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onder de hoofddoek


    onder de hoofddoek

    Hoe meer je over het hoofddoekenverbod leest, hoe vaker je achterover valt van de argumentatie.
    Ten gronde gaat het om twee zaken: het vreemde en het erotische.
    De hoofddoek blijft  vele landgenoten ergeren omdat het een vreemd,  niet inheems verschijnsel  zou zijn, hoe verwant dit gebruik ook mag zijn met eigen tradities die tot in de jaren 1960 bestonden: katholieke vrouwen moesten hun hoofd bedekken om naar de mis te gaan, losse haren werden als onfatsoenlijk ervaren denk aan het boek 'Alma met de vlassen haren' van Stijn Streuvels.
    En dit is de diepere, psychologische betekenis: losse vrouwenharen worden gezien als een sterk seksueel signaal. Toen de matriarchale godsdiensten moesten wijken voor de patriarchale werd de vrouwelijke seksualiteit ingeperkt want zij werd om allerlei redenen een bedreiging voor de man. Hoe graag mannen ook opscheppen over hun potentie, de erotische kracht van een ongeremde vrouw zal altijd sterker zijn. Een ongebonden seksueel actieve vrouw is een factor van onzekerheid: van wie zijn haar kinderen? Zeker in een patriarchale maatschappij met een erfopvolging moest een man zekerheid hebben wie zijn  erfgenamen waren en die zekerheid kon hij alleen verwerven door de seksualiteit van de vrouw aan banden te leggen. De seksuele onderdrukking van de vrouw is dus geen zaak van 'een primitieve cultuur' maar van een door mannen gedomineerde cultuur die volgens antropologische gegevens later is gekomen dan de matriarchale. Om het even waar een matriarchale cultuur is voorgekomen, in Europa, Azië, Afrika of elders, wordt deze gekenmerkt door een opvallend vrijere seksualiteit. Toen Mohammed het veelgodendom in Arabië verving door zijn monotheïsme, veranderde hij meteen de seksuele moraal die hij in de loop van zijn leven nog wel vaker zou aanpassen al naargelang van zijn eigen politieke belangen: zijn eigen polygamie was in de eerste plaats een politiek-economische strategie, puur opportunisme dus.
    Dit is de grond van  een debat dat zogezegd om principes zou gaan: de kern is seks niets anders dan seks. Lees de Confessiones (Belijdenissen) van de kerkvader Augustinus en je merkt het zelfde: een diepe angst voor de kracht van het vrouwelijk orgasme, voor de vrouwelijke erotiek in het algemeen.
    Deze angst vertroebelt een schijnbaar rationele discussie: er is zoveel angst mee gemoeid, onder meer angst voor het vreemde hoewel zoals eerder gezegd dat vreemde ook in ons zit, dat sereniteit vrijwel uitgesloten blijkt - altijd weer laaien de passies op, krijg je uitbarstingen van emotionaliteit, wordt hoofdzaak met bijzaak verward, ziet men het doel niet meer omdat men zich blind staart op het middel.
    Hoe dun is de afstand tussen textiel en huid: wie het ene problematiseert moet niet verwonderd zijn dat ook het andere tot een probleem  wordt gemaakt. De afstand tussen het Antwerpse hoofddoekenverbod en de trouwlustigen uit Sint-Niklaas die weigerden zich door een zwarte schepen te laten trouwen is minder groot dan de voorstanders van de 'laicité'  vermoeden. Het gaat in wezen om het afwijzen van het andere, het zich storen aan uiterlijk verschil. 
    In De Standaard van vorige dinsdag schreef een lezeres dat Tom Lanoye 'makkelijk spreken heeft omdat hij toevallig wel een man is en nog nooit de vernederingen heeft moeten slikken die vrouwen moeten slikken.' Het ontgaat deze dame dat Tom 'toevallig wel' een homo is en dat bij uitstek de homo's het voorwerp van vernedering zijn geweest en nog zijn, ook in onze cultuur.
    Deze vergetelheid is niet 'toevallig': iedereen is zo overvol van het onrecht dat de eigen partij of sociale groep of geloofsgemeenschap wordt aangedaan dat men er zelfs niet aan denkt dat ook de anderen wel eens reden tot klagen zouden kunnen hebben.
    Als de hoofddoek van iets het symbool is dan wel van ons onvermogen om onszelf te begrijpen en ons gedrag te richten naar de kalmte van het inzicht en de ruimhartigheid van de aanvaarding van wat anders lijkt maar het bij nader onderzoek niet is: wij zijn immers alle mensen, ook al hebben sommige een andere huid of een setje andere gewoonten.
     
     
     
     

    22-05-2007 om 10:39 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bel

    bel

     

    schoolbellen klinken

    als een schoolbel:

    het dóórzagen van metaal

     

    een leraar op rust

    een rusteloze

    hoort ze op weg

    door een dorp

     

    en hij staat onder een luifel

    op een speelplaats, in een

    gang, voor een klas

     

    gaat het om weemoed

    een leven verliep

    in een hol van beton

     

    woorden braken af

    werden opgenomen

    zoals een steek

    door een naald

     

    braken als een

    sleutel in een slot

     

    hoe gemoedelijk al bij al

    had dit geklonken

    zonder het monster in zijn

    doolhof van duister en sloten

     

    een leraar ontwikkelt

    een draad, raakt verwikkeld,

    volgt een echo die

    een echo weerkaatst

     

    wacht tot het uitsterft

    dit geluid van meer

    dan een dierlijk kermen

     

     

    daarna de stemmen

    die klinken als kinderen

    het wonder, een kinderhuid

    ongeschonden door elkaar

    overkrijsende randen

    van leraar en metaal

    21-05-2007 om 19:59 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bij een lezersbrief in De Morgen
    Vermeersch en de sharia
     
    Lezer Willy Wauters (zie De Morgen van vandaag) neemt het Etienne Vermeersch kwalijk dat hij ons niet heeft gewaarschuwd voor een islamitische 'Verklaring van Caïro' waarbij de mensenrechten ondergeschikt werden aan de sharia.
    Wat te zeggen over de andere godsdiensten. Dat getrouwde chassidische vrouwen zich moeten kaal scheren is dit een bewijs van de gelijkwaardigheid van man en vrouw bij orthodoxe joden? Dat katholieke vrouwen geen priester mogen worden, homo's 'worden gedoogd maar hun geaardheid niet mogen beleven' is dit in overeenstemming met de universele mensenrechten ?
    Wat is het verschil? De katholieke kerk heeft onder druk van  historische omstandigheden - en voor alle duidelijkheid: niet uit eigen beweging - geleerd te leven met de scheiding tussen kerk en staat, al levert dat soms nog altijd wrijvingen op.
    Dagelijks bewijzen duizenden Europese moslims dat zij daartoe eveneens in staat zijn en in tegenstelling tot de kerk van Rome is hun godsdienst niet onderworpen aan een centraal gezag: wat Belgische moslims doen met die beruchte 'verklaring van Caïro' is hun eigen zaak.
    Als men de AEL van Abou Jahjah terecht  verbiedt om het Palestijnse conflict bij ons te importeren, dan geldt dit eveneens voor de tegenstanders van de islam: voorbeelden van extremisme in het buitenland moeten niet worden binnengesmokkeld in een binnenlands debat.
     
    We kunnen de imam niet toestaan wat we de kardinaal weigeren, maar het omgekeerde is even waar: als je in een hoofddoek  om het even door wie dit kledingstuk wordt gedragen het symbool van onderdrukking ziet, waarom zie je in het kruisbeeld dan niet de executiepaal en het foltertuig?
    Ik wens geen Cassandra te zijn maar de opwelling van 'laicité' bij het Antwerpse stadsbestuur lijkt krachten los te maken die later wel eens kunnen leiden tot feiten waarvoor heel Antwerpen zich opnieuw zal mogen schamen.
    In feite is het hoofddoeken verbod een schoolvoorbeeld van een paradox: men maakt een probleem van een fenomeen dat men als probleem denkt op te lossen. Al wie zich stoort aan hoofddoeken en bij uitbreiding aan elk opvallend uiterlijk verschil, die wordt in zijn ergernis bevestigd: ergernis om het anders zijn van de anderen wordt verheven tot een deugd.
     

    21-05-2007 om 13:56 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lindenhaag

    lindenhaag

     

     

    tussen je magere vingers

    het malse blad van een lindehaag

     

    een sponslaag

    die de tijd opneemt

    als hardnekkig stof

     

    tast je zakken af

    keer je tassen om

     

    waar heb je het luciferdoosje gelaten

    waarin een stopnaald gaatjes heeft geprikt

    hoor je de meikever  nog

    het bakkertje

    met een laagje meel over zijn schild

     

    of heb je weer te lang gewacht

    om het doosje open te schuiven

    schrijven de pootjes jouw naam

    in de bedorven lucht

     

    een verwijt

    een afscheid

    dat geen terugkeer duldt

     

    iets ging verloren, is dood gegaan

    en wie draagt daarvoor de schuld?

    21-05-2007 om 11:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!