Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    23-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bart de Wever en meer
    is Bart de Wever een voyeur?
     
    Het  was voorspelbaar dat de tekst van Bart de Wever reacties zou uitlokken zoals ze woensdag in De Morgen verschenen.
    Nochtans heeft de Wever voor één keer gelijk, zowel historisch als psychologisch.
    In het boek 'De Profeet' van de Amerikaanse godsdienstwetenschapster Karen Armstrong kan je de oorsprong van de hoofddoek nalezen.
    De medestanders van Mohammed vonden dat zijn vrouwen zich al te vrijpostig gedroegen en daarom besloot de profeet in zijn woning (waar zijn volgelingen in en uit liepen) een gordijn op te hangen: 'Het woord hidjab komt van de stam HJB : verbergen. Het gordijn plaatste een drempel; het schermde een 'verboden' of 'gewijd' (haram)
    object af, zoals het damasten kleed dat de Ka'ba bedekte.' (pagina 154-155)
     
    De verplichting om een sluier te dragen - die naar alle waarschijnlijkheid berust op een verkeerde interpretatie van het woord 'hidjab' - is pas later gekomen maar men kan niet ontkennen dat het te maken heeft met  een zedigheid die strengere regels oplegde aan de vrouwen dan aan de mannen. En deze discriminatie is niet los te zien van de patriarchale maatschappij waarin het gebod tot stand is gekomen. Precies  dat patriarchale - in zijn eigentijdse vertaling van 'machocultuur' - verklaart waarom  de verplichting zo hardnekkig blijft verderleven met al de excessen die we kennen: jonge macho's die meisjes die zich 'Westers' - dus: onzedig - kleden afstraffen door ze in groep te verkrachten. Dit is het meest perverse aan elke repressieve seksuele moraal: steeds is het moraal van de andere, van de zwakkere - de sterke partij, die de moraal proclameert, meent zich alles te kunnen permitteren. Niet alleen bij moslims.

    Nu is het wel zo dat het aandeel van mannen en vrouwen in de seksuele repressie niet altijd eenduidig is. Denk aan de meest extreme vorm: de genitale verminking van meisjes in bepaalde Noord-Oostafrikaanse culturen vooral. Iedereen die het wil zien heeft die beelden in het hoofd. We mogen aannemen dat deze misdadige praktijk bedacht is door mannen, maar het ritueel wordt meestal door vrouwen uitgevoerd en het zijn in het bijzonder de volwassen vrouwen die erop aandringen dat het ook bij hun dochters gebeurd. De verklaring is wellicht economisch: de verminking garandeert de maagdelijkheid en voor maagden wordt een bruidsschat betaald die voor de familie van levensbelang is. Al is er ook die dwaze familie-eer mee gemoeid want de praktijk komt ook voor bij in Europa  wonende moslims en Afrikanen. In die zin hoort deze verminking bij de even weerzinwekkende eermoorden: broers en andere mannelijke familieleden achten het hun plicht om een meisje te vermoorden dat hun familie te schande heeft gemaakt door in opspraak te komen of haar maagdelijkheid te verliezen.
    Dit toont aan hoe sterk seksualiteit en agressie met elkaar verweven zijn,  hoe zwaarder het taboe, hoe gewelddadiger de toepassingen van de moraal.
    En die toepassingen zijn vrijwel altijd hypocriet: de mannen doen hun zin, de meisjes en de vrouwen worden aan banden gelegd.
     
     

    23-05-2007 om 17:01 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.staar en gebaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    staar en gebaar

     








    roep of beter: gebaar

    in stilte, verhef je armen

    wijdend en de pantserwagen

    stopt zoals op hol geslagen paarden

    verstijven voor het wapperen van een jas

     

    stap uit de pas

    schreeuw of beter: verbuig

    je mond in de grimas van de schreeuw

    zoals men krampen ontspant

    door het opspannen van een spier

     

    tier, maak tumult

    met al wat rammelt en ratelt

    hou de vadsigen uit hun slaap

    haal ze uit hun zelfvoldane zetel

    licht de oplichters op

    ontbloot hun schaamte

     

    toon het geraamte

    onder de bolle wangen

    de holle ogen

    achter het glanzende glas

     

    was je handen in het bloed

    van gewijde dieren

    merk de vergulde gevels

    met het teken van de vloek

     

    zoek de namen op

    roep ze uit hun roes en sluimer

    of beter: gebaar

    laat de stilte haar huif en huiver

    kijk het aan, kijk ze aan en staar

    23-05-2007 om 14:07 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.debutant
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    debutant

     








    iedere dag een debuut

    je verwacht die ene regel die

    binnenloopt als een mailboot:

    zwaai naar de Schone

    aan de reling, haar hoepelrok

     

    je  bent nergens, een lege

    steiger aan een rivier

    zonder naam, een veer

    op geen stafkaart vermeld

     

    alleen de zoemlens van een

    jongensoog vergroot een roeiboot

    tot vrachtschip, tovert een

    meertouw om in verboden lading:

     

    godenbeelden van een verdwenen

    beschaving, kruiden, parfums,

    weefsel dat getuigt

    van een hemelse nacht

     

    iedere dag debuteer je:

    gordijnen schuiven open

    als gebladerte in de wind

     

    waar is je tekst, je gebaar:

    een hand als een bleke vogel

    tegen een mateloos zwart

     

    iedere morgen schuift

    de schemering open alsof

    men van jou wat verwacht

    23-05-2007 om 10:58 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Van Toen en Thuis

    Oude Durme






     
    luister naar dit land: het zingt

    één klank in duizend tonen, van het zilverig

    tinkelen van de waterwilg

    tot de ploffende roffel van de plomp

     

    en de rivier is vrouwelijk van nauwelijks

    bewegen, zij wentelt de heupen

    geregen in sluiers  van spiegelglas

    en sluimer: licht is de laatste

    die valt

     

    want traag danst het water

    draagt zonder verplaatsen

    vroeger naar later

    en het oude houdt nooit op

     

    het staat naast de koeien

    voor de afgrond van de weiden

    het hoort hoe geruisloos de vissers

    roeien, hoe de meerkoet kift

    wanneer de nevel meester is

    van gestalten en geluiden

     

    vóór het leven openbreekt

    en het landschap zich uitspreekt

    in de duizende tongen

    van zijn ene taal

     

    luister naar dit land: boven trombones

    van groen en het hoge groen van hobo’s

    het klinkt viltig het klinkt brons       

    het zingt van toen van thans

    het zingt van ons

    23-05-2007 om 10:35 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woorden van de zee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    de woorden van de zee







     

     

    de bladen doen de woorden wat aan

    weerloos staan ze in de aanbieding

    met de rug tegen het papier gedrukt

    en wie rukt ze de kleefband van de mond?

     

    een mompelaar misschien, een zwijger

    die een strand afloopt bij het schuimen

    van de zee, het zand smaakt en het zout

    en schelpen kraakt als mee-eters

    in het gezicht van een steiger

     

    het komt op doelloze daden aan

    zoals de zee bulkt van geestdrift

    om aan te komen en gelaten

    op te kramen: een karavaan van water

    die om en om blijft gaan

     

    zij spreekt in wier en algen

    en meeuwen zijn haar hoogste toon

    wie zij bewierookt, van wie

    zij moet walgen: zij wast

    wrakhout noch boegbeeld schoon

     

    zij duldt de last die zij moet wiegen

    beeft als een vrouw

    en hoe meer zij liefheeft

    hoe meer zij zal bedriegen

     

    zij is een woord dat bekoort met ruisen

    geluiden  verzwelgt en overleeft

    22-05-2007 om 11:56 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onder de hoofddoek


    onder de hoofddoek

    Hoe meer je over het hoofddoekenverbod leest, hoe vaker je achterover valt van de argumentatie.
    Ten gronde gaat het om twee zaken: het vreemde en het erotische.
    De hoofddoek blijft  vele landgenoten ergeren omdat het een vreemd,  niet inheems verschijnsel  zou zijn, hoe verwant dit gebruik ook mag zijn met eigen tradities die tot in de jaren 1960 bestonden: katholieke vrouwen moesten hun hoofd bedekken om naar de mis te gaan, losse haren werden als onfatsoenlijk ervaren denk aan het boek 'Alma met de vlassen haren' van Stijn Streuvels.
    En dit is de diepere, psychologische betekenis: losse vrouwenharen worden gezien als een sterk seksueel signaal. Toen de matriarchale godsdiensten moesten wijken voor de patriarchale werd de vrouwelijke seksualiteit ingeperkt want zij werd om allerlei redenen een bedreiging voor de man. Hoe graag mannen ook opscheppen over hun potentie, de erotische kracht van een ongeremde vrouw zal altijd sterker zijn. Een ongebonden seksueel actieve vrouw is een factor van onzekerheid: van wie zijn haar kinderen? Zeker in een patriarchale maatschappij met een erfopvolging moest een man zekerheid hebben wie zijn  erfgenamen waren en die zekerheid kon hij alleen verwerven door de seksualiteit van de vrouw aan banden te leggen. De seksuele onderdrukking van de vrouw is dus geen zaak van 'een primitieve cultuur' maar van een door mannen gedomineerde cultuur die volgens antropologische gegevens later is gekomen dan de matriarchale. Om het even waar een matriarchale cultuur is voorgekomen, in Europa, Azië, Afrika of elders, wordt deze gekenmerkt door een opvallend vrijere seksualiteit. Toen Mohammed het veelgodendom in Arabië verving door zijn monotheïsme, veranderde hij meteen de seksuele moraal die hij in de loop van zijn leven nog wel vaker zou aanpassen al naargelang van zijn eigen politieke belangen: zijn eigen polygamie was in de eerste plaats een politiek-economische strategie, puur opportunisme dus.
    Dit is de grond van  een debat dat zogezegd om principes zou gaan: de kern is seks niets anders dan seks. Lees de Confessiones (Belijdenissen) van de kerkvader Augustinus en je merkt het zelfde: een diepe angst voor de kracht van het vrouwelijk orgasme, voor de vrouwelijke erotiek in het algemeen.
    Deze angst vertroebelt een schijnbaar rationele discussie: er is zoveel angst mee gemoeid, onder meer angst voor het vreemde hoewel zoals eerder gezegd dat vreemde ook in ons zit, dat sereniteit vrijwel uitgesloten blijkt - altijd weer laaien de passies op, krijg je uitbarstingen van emotionaliteit, wordt hoofdzaak met bijzaak verward, ziet men het doel niet meer omdat men zich blind staart op het middel.
    Hoe dun is de afstand tussen textiel en huid: wie het ene problematiseert moet niet verwonderd zijn dat ook het andere tot een probleem  wordt gemaakt. De afstand tussen het Antwerpse hoofddoekenverbod en de trouwlustigen uit Sint-Niklaas die weigerden zich door een zwarte schepen te laten trouwen is minder groot dan de voorstanders van de 'laicité'  vermoeden. Het gaat in wezen om het afwijzen van het andere, het zich storen aan uiterlijk verschil. 
    In De Standaard van vorige dinsdag schreef een lezeres dat Tom Lanoye 'makkelijk spreken heeft omdat hij toevallig wel een man is en nog nooit de vernederingen heeft moeten slikken die vrouwen moeten slikken.' Het ontgaat deze dame dat Tom 'toevallig wel' een homo is en dat bij uitstek de homo's het voorwerp van vernedering zijn geweest en nog zijn, ook in onze cultuur.
    Deze vergetelheid is niet 'toevallig': iedereen is zo overvol van het onrecht dat de eigen partij of sociale groep of geloofsgemeenschap wordt aangedaan dat men er zelfs niet aan denkt dat ook de anderen wel eens reden tot klagen zouden kunnen hebben.
    Als de hoofddoek van iets het symbool is dan wel van ons onvermogen om onszelf te begrijpen en ons gedrag te richten naar de kalmte van het inzicht en de ruimhartigheid van de aanvaarding van wat anders lijkt maar het bij nader onderzoek niet is: wij zijn immers alle mensen, ook al hebben sommige een andere huid of een setje andere gewoonten.
     
     
     
     

    22-05-2007 om 10:39 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bel

    bel

     

    schoolbellen klinken

    als een schoolbel:

    het dóórzagen van metaal

     

    een leraar op rust

    een rusteloze

    hoort ze op weg

    door een dorp

     

    en hij staat onder een luifel

    op een speelplaats, in een

    gang, voor een klas

     

    gaat het om weemoed

    een leven verliep

    in een hol van beton

     

    woorden braken af

    werden opgenomen

    zoals een steek

    door een naald

     

    braken als een

    sleutel in een slot

     

    hoe gemoedelijk al bij al

    had dit geklonken

    zonder het monster in zijn

    doolhof van duister en sloten

     

    een leraar ontwikkelt

    een draad, raakt verwikkeld,

    volgt een echo die

    een echo weerkaatst

     

    wacht tot het uitsterft

    dit geluid van meer

    dan een dierlijk kermen

     

     

    daarna de stemmen

    die klinken als kinderen

    het wonder, een kinderhuid

    ongeschonden door elkaar

    overkrijsende randen

    van leraar en metaal

    21-05-2007 om 19:59 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bij een lezersbrief in De Morgen
    Vermeersch en de sharia
     
    Lezer Willy Wauters (zie De Morgen van vandaag) neemt het Etienne Vermeersch kwalijk dat hij ons niet heeft gewaarschuwd voor een islamitische 'Verklaring van Caïro' waarbij de mensenrechten ondergeschikt werden aan de sharia.
    Wat te zeggen over de andere godsdiensten. Dat getrouwde chassidische vrouwen zich moeten kaal scheren is dit een bewijs van de gelijkwaardigheid van man en vrouw bij orthodoxe joden? Dat katholieke vrouwen geen priester mogen worden, homo's 'worden gedoogd maar hun geaardheid niet mogen beleven' is dit in overeenstemming met de universele mensenrechten ?
    Wat is het verschil? De katholieke kerk heeft onder druk van  historische omstandigheden - en voor alle duidelijkheid: niet uit eigen beweging - geleerd te leven met de scheiding tussen kerk en staat, al levert dat soms nog altijd wrijvingen op.
    Dagelijks bewijzen duizenden Europese moslims dat zij daartoe eveneens in staat zijn en in tegenstelling tot de kerk van Rome is hun godsdienst niet onderworpen aan een centraal gezag: wat Belgische moslims doen met die beruchte 'verklaring van Caïro' is hun eigen zaak.
    Als men de AEL van Abou Jahjah terecht  verbiedt om het Palestijnse conflict bij ons te importeren, dan geldt dit eveneens voor de tegenstanders van de islam: voorbeelden van extremisme in het buitenland moeten niet worden binnengesmokkeld in een binnenlands debat.
     
    We kunnen de imam niet toestaan wat we de kardinaal weigeren, maar het omgekeerde is even waar: als je in een hoofddoek  om het even door wie dit kledingstuk wordt gedragen het symbool van onderdrukking ziet, waarom zie je in het kruisbeeld dan niet de executiepaal en het foltertuig?
    Ik wens geen Cassandra te zijn maar de opwelling van 'laicité' bij het Antwerpse stadsbestuur lijkt krachten los te maken die later wel eens kunnen leiden tot feiten waarvoor heel Antwerpen zich opnieuw zal mogen schamen.
    In feite is het hoofddoeken verbod een schoolvoorbeeld van een paradox: men maakt een probleem van een fenomeen dat men als probleem denkt op te lossen. Al wie zich stoort aan hoofddoeken en bij uitbreiding aan elk opvallend uiterlijk verschil, die wordt in zijn ergernis bevestigd: ergernis om het anders zijn van de anderen wordt verheven tot een deugd.
     

    21-05-2007 om 13:56 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lindenhaag

    lindenhaag

     

     

    tussen je magere vingers

    het malse blad van een lindehaag

     

    een sponslaag

    die de tijd opneemt

    als hardnekkig stof

     

    tast je zakken af

    keer je tassen om

     

    waar heb je het luciferdoosje gelaten

    waarin een stopnaald gaatjes heeft geprikt

    hoor je de meikever  nog

    het bakkertje

    met een laagje meel over zijn schild

     

    of heb je weer te lang gewacht

    om het doosje open te schuiven

    schrijven de pootjes jouw naam

    in de bedorven lucht

     

    een verwijt

    een afscheid

    dat geen terugkeer duldt

     

    iets ging verloren, is dood gegaan

    en wie draagt daarvoor de schuld?

    21-05-2007 om 11:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een goed rapport
    een goed rapport

    Zeggen dat De Morgen ooit een linkse krant was, nu schrijven ze in hun rapport van de paarse regering bij minister van binnenlandse zaken, Patrick Dewael: 'eelt op de ziel maar goede cijfers'.
    Met die cijfers bedoelt De Morgen dan het dalend aantal asielaanvragen en regulariseringen. Dat is inderdaad 'goed' voor al wie migranten of 'nieuwe Belgen' (zoals ze recent worden genoemd) in de eerste plaats ziet als een probleem, een ongewenste aanwezigheid.
    Voor de migranten zelf betekent het minder kansen om in ons land binnen te komen op een legale manier en wat ons zou moeten bezig houden is de vraag of er momenteel op de wereld minder migranten zijn. Dan zou de wereldgemeenschap zichzelf een goed rapport kunnen geven.
    Alleen al de oorlog in Irak heeft naar schatting drie miljoen nieuwe vluchtelingen  veroorzaakt, de wanhopige pogingen om uit Afrika weg te komen, nemen alleen maar toe en worden steeds roekelozer.
    Door vrijwel iedereen wordt het regime van de ayatollahs in Iran verketterd en terecht, maar Iraanse vluchtelingen moeten in Brussel hun mond dichtnaaien om gehoord te worden.
    Goede cijfers, zeg dat wel.

    20-05-2007 om 11:04 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kans

    kans

     

     

    maak je niet druk, meester:

    uitvinden is weervinden

    wat iemand ooit heeft

    weggegooid

     

    nieuw is anders

    een kansberekening:

    na hoeveel worpen

    vallen de woorden in  hun rij?

     

    een apparaat maakt het wel uit

    de robotica weet raad

    ook voor sukkels

    staat er een sokkel in de galerij

     

    maak je niet druk, leergezel

    er is geen haast

    er is wonder genoeg

    waar niemand zich over verbaast

    20-05-2007 om 10:50 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ode aan Boon

     

    een verfrommelde ode aan LP Boon

     

     

    de dood heeft geen manieren

    hij licht het communiejurkje

    van verlegen meisjes op

    en frommelt zijn ding

    tussen de roze dijen:

    een zwarte rat

    die in haar schaamte bijt

     

    de dood is lomp en onbeschoft

    hij blaast de buik van een broer op

    en het is een kotszak

    die in je nek ontploft

     

    de dood treitert,  bedot

    hij fluistert in je oor

    wat je op moet schrijven

    en bindt je vingers vast

    aan hun plank

    hij tovert een wondere wereld

    voor je oog

    blinkend op de top van zijn vinger

    en hij trekt zijn vinger in

     

    de dood, het is een verschrikkelijk kind

    en het kan er ook niet echt aan doen

    er zit een ongemak in zijn lijf en kop

    het maakt kabaal het maakt kapot

    en eigenlijk wil het gewoon een zoen

    20-05-2007 om 08:06 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.correct en fatsoenlijk
    hoofddoekendebat correct en fatsoenlijk
     
    Met zijn opiniestuk demonstreert Etienne Vermeersch eens te meer zijn intellectuele superioriteit tegenover zijn tegenstanders. Ik heb zijn geleerdheid niet en kan niet uitpakken met citaten om zijn gedeeltelijk ongelijk te bewijzen.
    Maar is deze geleerdheid noodzakelijk om door te denken over het hoofddoekenverbod in openbare functies?
    Ten eerste, met een verbod op 'zichtbare symbolen' treft men in onze samenleving uitsluitend het joodse keppeltje en de islamitische hoofddoek; de pruik die chassidische getrouwde vrouwen dragen ziet men niet en tulbanden komen bij ons niet zo vaak voor. De facto is het verbod dus discriminerend.
    Ten tweede, in zoverre de hoofddoek een symbool van onderdrukking is, tegen wie moet men dan strijden: tegen de slachtoffers van de onderdrukking of tegen de daders?
    Een basisprincipe in elk conflict is dat men zich niet mag vergissen van vijand en in dit geval zit het gevaar bij de mannen, bij imams, vaders, oudere broers etc 
     
    Eén detail uit de tekst van Vermeersch ergert mij als overjaarse hippie enorm: 'de hoofddoek kan ook in de algemene omgang storend overkomen, al wens ik hier geen verbod, wel overreding.'  Dit is ook altijd het geval geweest voor lang haar bij jongens en mannen, extravagante kledij en opvallend nichterig gedrag: zullen we dan maar iedere vorm van onverdraagzaamheid en ergernis tot morele norm verheffen? Hoe kun je pleiten voor diversiteit als je aanvaardt dat zelfs een uiterlijk verschil als 'storend' wordt ervaren? Moet ik als ongelovige mij eveneens ergeren aan een non in habijt?
     
    Ten derde, ons gemeenschappelijke doel is de integratie. En verplichte kledijvoorschriften proberen dit proces te versnellen. Naar mijn mening zou men beter kiezen voor de weg van de geleidelijkheid, verbodsbepalingen houden het risico in dat men averechtse effecten bekomt: moslimmeisjes die niet meer naar school komen, moslima's die niet meer solliciteren. De kans is groot dat een verbod op godsdienstige symbolen alleen maar de wij-zij-tegenstelling op de spits drijft.
     
    Tenslotte, of onze ethische basisteksten superieur zijn aan die van andere culturen verandert niets aan de feiten: de concentratiekampen waren Europees, de atoombom (ook de VS behoren tot onze cultuur)  werd door onze beschaving ontwikkeld en gebruikt.
    Onze morele praxis is dus verre van superieur aan die van de anderen.
    Wij, Westerlingen, kunnen best uitpakken met prachtige teksten, maar onze geschiedenis dwingt ons tot enige nederigheid.
     

    19-05-2007 om 14:05 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vermoeden van schuld
    een vermoeden van schuld
     
    De behoeders van de wielersport moeten de wanhoop nabij zijn wanneer zij bij monde van Quick Stepdokter Yvan Vanmol (zie De Standaard van vandaag en De Morgen van de voorbije week) opperen dat 'een vermoeden van schuld voldoende zou moeten zijn voor bestraffing.'
    De ervaring leert dat 'een vermoeden van schuld' kan neerkomen op een anoniem telefoontje, een kwaadwillige getuigenis.
    Pas dit toe op andere sectoren: gaan we vermoedelijke fiscale fraudeurs, vermoedelijke zwartwerkers, vermoedelijke pedofielen in de gevangenis gooien?
    Het 'vermoeden van onschuld tot bewijs van het tegendeel' is een basisprincipe in onze rechtspraak. Net als het gelijkheidsbeginsel: dit is fundamenteel in de Belgische grondwet en in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
     
    Doping is een kwaad, maar soms is de kuur erger dan de kwaal. Als men een dopingvrije sport alleen kan  realiseren door de afbraak van de democratische rechtsstaat  dan is de schade groter dan de winst. Vergelijk het met de 'war on terror': als je daarvoor mensen onrechtmatig moet opsluiten of folteren dan hebben de terroristen al gewonnen. Grote principes zijn geen  jasje dat men aantrekt of  aflegt volgens de temperatuur van de dag. In en rond de wielersport zijn de geesten danig oververhit.
     
     

    19-05-2007 om 13:58 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    nergens beginnen – Anaïs Nin

     

    nergens beginnen

    verschijnen en niet meer

    niets

     

    geen geschiedenis

    geen noodzaak:

    een noot zonder boom

    een barst zonder muur

     

    geen teken dat verwijst

    niets bewijzen

    dan het eigen bestaan

    rollen voor de ogen van de twijfel

    zoals een maansteen zonder baan

     

    nergens vandaan

    nergens heen

    een neerdaling een opneming ten hemel

    maar er is geen op of neder meer

    geen hemel geen hel

     

    schijnsel

    en er is geen schemering

    verdichting

    en er is geen wisseling van stof

     

    soms droom je

    alleen te zíjn, te zijn alsof

    ondeelbaar mededeelbaar

    steen én schrijn

     

    geen kwelgeest die stenigt

    geen heelmeester

    want je bent heel en één

    en zonder pijn

    19-05-2007 om 13:30 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stavelot 1945
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Stavelot 1945

    - een documentaire –






     

    ze vonden alleen nog

    vrouwen, de jongste

    van de kinderen

     

    toch gingen ze over

    tot hun geliefkoosde

    spel: handjes in de nek

    gezichten naar de muur

     

    of bij gebrek aan

    gezichten naar een heg

     

    iemand schoot

    de beelden: benen

    zonderling gebogen

    bleek, gegrilde kikkers

    zo leek het wel

     

    winter was het

    één kuil moest volstaan

    de gezichten sliepen

    je ziet zelfs een vreemde

    glimlach om een kindermond

     

    daarna werden ze

    buren, verdween

    de grens

     

    alleen de mond die

    vertelt, staat als

    een streep in de grond

    19-05-2007 om 10:26 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wegen verdwenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ‘wegen verdwenen’ – Marcel Proust






     

     

    wegen verdwenen

    de mensen die erop wandelden

    de huizen, de stenen

    de klimmende bloesem in de tuin

     

    weinig bewaart

    in arduin in heldere verf

    in de vaagte van woorden

    en nooit de huid die je raakt

    de koortsige de dode

    de huid die gespannen staat van leven

    en het licht op die huid

    als de felle geluiden van een kermis

    als een weide bespikkeld met goud en lila

    al wat blinkt en blikkert in de lentezon

     

    al het woordloze dat in je schedel hangt

    als een wandtapijt in een burcht

    verschoten verschroeid

    want slordig sprong men om

    met wegwaaiend dak en toortsen

    nadat de jonker werd gewurgd

    en al de woorden die werden meegegeven

    als een boodschap maar aan wie

    als een bewijs van oorsprong

    maar de oorsprong is weg

     

    je wandelt  waar een boomgaard was

    een loopbrug,  een heg

    en de wegen kunnen nauwelijks wachten

    om te verdwijnen

    om zich op te zuigen steen in steen

    om minstens toch hun huid te schrobben te reinigen

    in de regen en te vergeten waar jij verscheen

    18-05-2007 om 18:22 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.brief aan de minister van onderwijs
    brief aan  minister Frank Vandenbroucke

    Geachte heer Minister,
     
    vandaag las ik uw opiniestuk in De Morgen over de opwaardering van het technisch en beroepsonderwijs. Uit mijn ervaring in een 'gemengde' school (oorspronkelijk tso en bso, later ook aso) kan ik bevestigen dat het 'cascadesysteem' nog altijd van kracht is: ouders proberen het met hun kinderen eerst in het aso of niet op handenarbeid gerichte tso, dan pas in andere richtingen.
    Het vooroordeel zit dus in de hoofden van de ouders en van de gehele maatschappij, niet zozeer in het onderwijs zelf.
     
    Ik geloof dat de media hier wat kunnen aan doen door meer mensen met een vakopleiding aan het woord te laten en in beeld te brengen.
    En de politieke partijen zouden dergelijke mensen meer moeten aantrekken als kandidaten: hoeveel vakarbeiders of mensen met een tso-opleiding zitten er in de diverse parlementen? Hoeveel handenarbeiders zetelen in een gemeenteraad?
    Daarnaast zou een sensibiliserende campagne om de gelijkwaardigheid van handenarbeid te promoten geen overbodige luxe kunnen zijn.
     
    Dan kom ik bij mijn vak, het Nederlands: willen we bereiken dat deze mensen meer aan het woord komen dan moet hun verbale vaardigheid worden verhoogd. Tot mijn ontstelling heb ik al meermaals moeten ondervinden dat juist in het bso en tso het aanbod talen wordt verwaarloosd, in het bijzonder het aantal uren Nederlands dat dan onder een algemene noemer valt zoals 'algemene vorming' etc waardoor het vak wel eens gegeven wordt door mensen met een 'voldoende geacht' diploma maar zonder echte kennis van de moedertaal en zonder een diepe betrokkenheid bij het vak.
     
    Een mentaliteit veranderen moet mijns inziens op alle fronten gebeuren. Gelieve uw collega van media Geert Bourgeois hierover aan te spreken opdat de openbare omroep  eveneens zijn verantwoordelijkheid opneemt. Gewone mensen moeten niet  alleen aan bod komen in dwaze spelletjes.
     
    Groeten,
     
     

    18-05-2007 om 14:48 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.negativisme
     
    negativisme
     
    In het dubbelinterview met de allochtone journalisten Özgünes en Yüksel (zie Humo deze week) herhaalt deze laatste het mantra dat door vrijwel alle nieuwsproducenten wordt gezongen: 'Helaas, goed nieuws is geen nieuws.'
    Welke mediapaus heeft dit dogma ooit geproclameerd, op welke goddelijke openbaring is het gebaseerd?
    Op de kijk- en verkoopcijfers allicht. Maar spreek je buur of kennis persoonlijk aan en de vraag: 'Wil jij ook eens positief nieuws horen of lezen' blijkt een retorische vraag te zijn.
    Het eenzijdig - met de nadruk op eenzijdig - negativisme in de berichtgeving heeft zorgwekkende nadelen:
    - het versterkt de sensatiezucht. Behoeften kan men nu eenmaal creëren of aanwakkeren.
    - bewust of onbewust ondermijnen de onheilsberichten het welbevinden van de bevolking. Hoe kan men in alle ernst blijven zeuren over de zogenaamde verzuring als men het onbehagen juist in de hand werkt door dagelijkse bombardementen met negatieve prikkels?
    - de solidariteit wordt op de duur gezien als een dwaasheid: waarom zou men zich bijvoorbeeld nog moeten engageren voor Afrika als uit dat continent alleen maar boodschappen komen van corruptie en geweld?
    - de samenlevingsproblemen in eigen land krijgen een rechtvaardiging door de steeds herhaalde koppeling van  moslims aan godsdienstig fanatisme, misdadigheid en gewelddadige waanzin - idem dito voor het zogenaamde 'onveiligheidsgevoel': hoe zouden de mensen zich veilig moeten voelen in een maatschappij waaruit alleen maar tijdingen komen van moord, diefstal en inbraak?
     
    Dit is geen naïeve roep om een good news-show: er is de informatieplicht van de media - struisvogels staan met hun kont in de lucht en bij de meesten van ons is dat geen fraai gezicht -, maar het nieuwsaanbod is totaal uit evenwicht. Om te geloven in de toekomst, om vertrouwen te hebben in de medemens heb je ook berichten nodig die deze positieve levenshouding ondersteunen. Anders kan men zich in het beste geval ervan afmaken met een liedje van Urbanus: 'de wereld is om zeep, er gebeuren rare dingen rondom mij...'
    Of geloven de nieuwsfabrikanten  - en neem dit woord letterlijk: door hun selectie maken de media het nieuws al beweren zij dat zij het alleen maar signaleren en doorgeven - zelf dat de Apocalyps voor de deur staat?

    Aanvulling: als leraar Nederlands heb ik mijn laatstejaars altijd verplicht om de actualiteit te volgen. Telkens zat ik met het gewetensprobleem: 'heb ik het recht om deze 17-, 18-jarigen met hun neus boven de beerput te duwen?' Want dat serveren onze kranten en tv-zenders: de beerput van de menselijke beschaving, alsof de mensheid tot niets anders in staat is.

    17-05-2007 om 10:27 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Vasudeva aan de Lethe

     

    duw je boot af, haak

    de bomen in hun beugel

    ze staan al aangeschoven

    wenken aan hun overkant

     

    eerbiedig de stroming, volg

    langs draaikolk, zandbank –

    drijf in de lijzijde voor het lis:

    geroepen ben je, volbreng

    je zending, deze overtocht

     

    ze nemen het meertouw, slaan

    het om de bolder en jij staat

    schrijlings op roeiboot

    en oever, biedt je arm

     

    aan een moeder, een wankele

    vader – nauwelijks schommelt

    een doft, zo licht is hun lichaam

     

    vaar nu, veerman, voer ze

    naar deze kant waar alles

    doorgaat alsof geen ziel

    verhuist, geen naam wordt

    gewist door wind en getijden

     

    hoe stil hun gezicht

    je zag het in het water

    onder ruisen alsof je

    bladerde in een boek

    17-05-2007 om 08:43 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!