Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    08-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een doos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    uit Overschotjes

    een doos met bibelots






     

    zoveel ging over en bleef je bij:

    een paar voeten als ijspakken

    op je pompende rug

    en je ging door op zijn hondjes

     

    een roskam van nagels en je sloeg

    een lichaam om, een bladzijde

    in een plakboek borsten

    hoe groter hoe gauwer

    je afzag van losknopen, loshaken:

     

    kaviaar en al wat kostbaar is

    smaak je omzichtig

    met zuinige beetjes

     

    het kroeshaar het pluimpje

    de wenkbrauw die rechtop stond

    of het struweel van weelde

    waar een patrijs in kon

    een bonte vogel en hoe

    maakte die het bont

     

    het afgewende hoofd

    alsof het een verklaring zocht

    in het donker in een tekening

    van schaduwen op de muur

     

    de glimlach die nog altijd

    naderbij en verder drijft als een

    verlichte cruiseboot bij een kade

    en vaart die weg of meert die aan:

     

    zij glinstert haar witte glimlach

    en woordeloos staar je die aan

     

    08-04-2007 om 09:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tell me
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Van Toen en Thuis

    tell me – The Rolling Stones

    - voor Lieve, de waterlelie -






     

    we zaten in een wagen

    met je broer, mijn gabber

    en je vroeg: waarom

     

    waarom jouw pirouettes

    als ik de spil niet ben

    jouw polonaise rondom

    en niet aan mijn lijf

     

     

    je woorden zijn warme lucht

    en ik stijg als een vlieger

    van zijdepapier, dan kijk je

    weg en ik tuimel in je zwijgen

     

    waarom, vroeg je, in het donker

    van die wagen  en ik waagde

    het niet: jouw gezicht

    een ovaal van ivoor en rozen

    een borstje tegen mijn arm

    een sponsje dat de lei wou

    vegen van al mijn zonden

     

    we reden naar een bowling

    en wie won die avond:

    we waren een onklopbaar

    paar en verslagen zat ik

    naast je in de vallei

    van de Durme, een nevel

    om ons heen, weerom

    een zwijgen, je lichaam

    dat vroeg: waarom?

    08-04-2007 om 08:56 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jaagpad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    jaagpad







     

    zoom langs het water, zie

    de sepia vissers daarneven

    de oude die pijp rookt

    de jonge haalt een vrouw

    boven, een mooie zonder hoofd

     

    droom van een jaagpad

    waar de jacht van je schouders

    valt, rondom geluiden drijven

    als hoge rimpels in zijde

     

    baantje dat kronkelt voorbij

    bochten en bomen zoals

    een gang door een statig huis:

    alkoven en zolder bewaren

    beelden onder een stolp van kristal

     

    zoom langs het water, boten

    die dobberen, wittere meeuwen

    een kogge schuddebolt alsof

    hij weerom de naam is

    vergeten, de roemrijke,

    van een stad die bestond

     

    zoals trage paden begraven

    onder een echo van stenen

    toen de benauwde adem bedierf

    van water en aarde

     

    o de zoom langs dat water

    waar we wandelen ooit

    in de weerkeer van een droom

    07-04-2007 om 15:39 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Oskar Matzerath

    - bij De Blikken Trommel van Grass –

     

    een vadergraf van mager

    zand, distel, wilde klaver

     

    een dorpsgek toont de sporen:

    de speelkaart van het laatste spel

    een kogelhuls om op te fluiten

     

    op weg naar zee kom je er langs

    op weg naar strand en meisje:

    vanille haar geur en jij de zoon

    trommelaar, verrader

     

    mager zand, een muur van wit-

    kalk over gaten en jij de zoon

    trommelaar, verrader

     

    op weg naar zee kom je

    er langs, een meer ginds ver

    van distels, wilde klaver

     

    voor het eerst proef je

    de vrouw: vanille, een driehoek

    met een diepere smaak van

    slakken, wormen, slijmen

     

    nabij het vadergraf van mager

    zand proef je, nabij distels, wilde

    klaver, de smaak van vrouw

    en aarde: ontbinding, een band

    die nooit meer los zal laten

     

    vanille, muur en mager zand

    een vadergraf van wilde klaver

    07-04-2007 om 10:17 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    wanneer wordt homofobie homohaat?

     

    Verwarrende communicatie vanuit de kerkelijke hiërarchie: kardinaal Danneels vraagt  bijna smekend om de kerkelijk leer niet te zien als een geheel van verboden en als tegenstem horen we  tegelijkertijd bisschop Léonard die homoseksualiteit abnormaal noemt , een afwijking die moet bestreden worden.

    Opvallend is de verwijzing naar Freud: homoseksualiteit zou volgens de Weense meester een onvolgroeide vorm van seksualiteit zijn, leert ons de lezing volgens de Naamse monseigneur. Freud heeft heel wat geschreven over homoseksualiteit die hij vaak inversie noemt en als  lid van de Weense  burgerij heeft hij niet altijd de meest vooruitstrevende ideeën ter zake. In zijn studie ‘Ueber die Psychogenese eines Falles von weiblicher Homosexualität’ (van 1920) schrijft hij echter (ik vertaal):

    ‘Het libido van ons allemaal schommelt normalerwijze levenslang tussen het mannelijke en vrouwelijke object (lees: partner) …Eerlijk gezegd, waar de schommeling zo grondig en beslissend is, vermoeden wij een bijzonder moment, dat de ene of de andere richting begunstigt, en wellicht heeft de schommeling alleen op het geschikte tijdstip gewacht om de objectkeuze naar zijn zin door te zetten.’

    De woorden ‘schommelt’ en ‘schommeling’ kan men vervangen door ‘twijfelt’ en twijfel’ als vertaling van het Duitse ‘schwankt’ en ‘Schwankung’.

    Waar Freud op meer dan één plaats op wijst is de biseksuele geaardheid van iedere mens, een idee dat door Jung nog verder werd uitgewerkt met zijn theorie over de ‘anima’ en ‘animus’, een vrouwelijke kern die in iedere man aanwezig zou zijn en een mannelijke in iedere vrouw.

    Kortom, voor beide denkers is geen enkele man louter man, en geen enkele vrouw louter vrouw.

    Raadselachtig is natuurlijk het zinsdeel ‘naar zijn zin’: er moet volgens Freud dus al een geneigdheid aanwezig zijn waardoor iemand op een gegeven moment in de richting van het hetero- of homoseksuele wordt gestuwd. Over de oorsprong van die geneigdheid formuleert Freud allerlei ingewikkelde speculaties, maar in geen geval is zijn theorie zo simpel en ongenuanceerd als door bisschop Léonard gesuggereerd wordt.

    Wat Léonard doet is bovendien een typisch voorbeeld van een selectief aanhalen van een autoriteit. Het zal bij Léonard allicht nooit opkomen dat in zijn sterke essay ‘Die Zukunft einer Illusion’ (1927) Freud de godsdiensten gelijk gesteld heeft met een kinderziekte, met het  zich op een ziekelijke manier vasthouden aan het geloof in Sinterklaas en de Paashaas.

    Léonard zal evenmin bij Freud gaan lezen hoe gezond het verplichte celibaat wel is.

    En laten we niet vergeten dat Freud in 1939 is gestorven en dat de psychologie  - en in het bijzonder de seksuologie – sedert  dat jaar niet is blijven stilstaan.

     

    Vandaag vrijdag 6 april publiceert De Standaard over de uitspraken van Léonard een briefje van ene Philippe Van der Sande ‘mandataris van Vlaams Belang en voorzitter Beweging voor Christelijke Solidariteit’. Deze  man schrijft: ‘De katholieken hebben begrip voor de situatie waarin homoseksuelen zich bevinden, maar niet voor homoseksualiteit. Dat blijft tegennatuurlijk en abnormaal en moet bestreden worden’.

    Een eerste vraag: hoe kan iemand voorzitter worden van een beweging voor ‘christelijke solidariteit’ en tegelijk zich aansluiten bij de slogan ‘eigen volk eerst’. Is het geen wezenlijk kenmerk van het christendom dat het een universele godsdienst is, heeft Christus niet duidelijk gemaakt dat  zijn boodschap gericht is tot alle mensen?

    Ten tweede: wat betekent de frase ‘begrip hebben voor de situatie’ als jij zelf die situatie creëert, het is juist door het optreden van warhoofden zoals Van der Sande dat de situatie van de holebi’s problematisch wordt, in de maatschappelijke zin althans. Het klinkt alsof een ontvoerder zegt tot zijn slachtoffer: ik heb begrip voor jouw angst maar ik ga jou nog wat langer vasthouden.

    De geestesgenoten van deze VB-mandataris hebben in het verleden altijd een viriele machocultuur verspreid, tot zij  ontdekten dat een deel van hen ‘anders’ was. Toen brak ‘de nacht van de lange messen’ aan: homoseksuele SA-soldaten en –officieren die werden afgemaakt door het elitecorps van de raszuivere hetero’s van de SS . Men kan hier dieper over nadenken  en zich afvragen  waar dit geweld vandaan komt: is het afgezien van de rivaliteit tussen beide corpsen en hun leiders, geen  bewijs dat sommigen er zoveel moeite mee hebben hun eigen biseksuele geaardheid toe te geven, dat zij niet alleen bij zichzelf  maar ook bij anderen de tekenen hiervan desnoods met extreem geweld moeten onderdrukken.

    Los van het historisch voorbeeld: is de strijd tegen de homoseksualiteit bij anderen niet in de eerste plaats een verkrampte poging om zijn eigen geaardheid te negeren en te overschreeuwen zoals iedere bangerik veel lawaai maakt om de eigen angst te overstemmen?

    De volgende vraag is natuurlijk waar deze angst dan wel vandaan komt: ontstaat die uit de incestvrees (term van Freud) of uit de maatschappelijke druk? In ieder geval kan men er niet naast kijken dat de homofobie gewelddadige vormen aanneemt daar waar nog altijd een patriarchale maatschappij bestaat met een uitgesproken machocultuur, dus daar waar een man een man moet zijn en een vrouw een vrouw.

    Het is geen toeval dat het VB bekend staat als een organisatie met een strikte hiërarchie waar de mannen het voor het zeggen hebben; de vrouwen binnen de partij fungeren als garnituur en decorplantjes: zij worden geduld zolang zij kakelen wat de hanen kraaien.

     

    Tot slot: wat is abnormaliteit? Kan men niet beter spreken over een minderheidsgedrag?

    Heteroseksualiteit is de norm als men seksualiteit louter en alleen in functie van de vruchtbaarheid ziet. En dit verschijnsel ‘tegennatuurlijk’ noemen, getuigt van weinig kennis van het seksuele gedrag in de natuur. Bovendien, behoort het niet tot de natuur van de mens dat hij het zoogdierniveau  overstijgt met zijn verbeelding, met een scala aan gedragsvormen dat zoveel ruimer is dan  het gamma van andere diersoorten?

    Als je naar een norm zoekt voor intiem gedrag, zou die dan niet kunnen liggen in de buurt van woorden zoals: liefde, tederheid en lust?

     

     

    06-04-2007 om 10:25 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Van Toen en Thuis

     

    -  ruim 280 bladzijden proza en poëzie over Hamme in de jaren 1950-60  en nadien –

    door

    Staaf de Wilde


    tekeningen: Jef Deyaert 

    voorstelling op vrijdagavond 1 juni 20 uur in

     

    Cultureel Centrum Jan Tervaert, Kaaiplein Hamme

     

    Deze verzameling is het mollige nakomertje van Terug naar Hamme, de gretig gelezen en bekeken portretten van Hamse figuren en feiten uit de jaren ’50 en ’60.

     

    Een groepsfoto met dame in de vorm van een mozaïek: een legpuzzel van bontgekleurde steentjes, de lezer zal zelf aanvullen wat er aan stukjes ontbreekt.

     

    In deze bundeling zijn de familieprentjes vervangen door prozafragmenten die vaak een achtergrond verschaffen bij de gedichten, er zijdelings licht over strooien.

     

    Vanuit de Weststraat, vanonder het tochtige dak van huisnummer vier, wordt een tocht ondernomen door de buurt, het dorp, tot over de grenzen van Durme en Schelde, met als plek voor overpeinzing de dijk en de rimpelende Oude Durme: Hamme wordt ook bekeken van over het veer van Tielrode en Driegoten, en door de ogen  van de doden die de levenden blijven gadeslaan.

     

    presentatie: Erik Boone

     

    voordracht door

     

    Lisette Waterschoot, Monique Cornelis en Erik de Corte

     

     

    toegang gratis

     

    prijs boek: 20 euro, bij vóórintekening (via Jan Tervaert  info@jantervaert.be  of Davidsfonds Hamme stafdekeyser@skynet.be  of de auteur staf.de.wilde@pandora.be ) 18 euro.


     

     

    06-04-2007 om 00:00 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ongelovige Thomas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Overschotjes

    ongelovige Thomas

     

     







    hij heeft het geloof verloren

    zoals een weemoedige bultenaar

    zijn bochel  kwijt raakt

     

    een mens wordt in verhalen geboren

    er is er niet één dat men zelf 
    heeft bedacht of  gekozen

     

    tenzij de geschiedenis

    die de dagen schrijven

    op de blauwe leisteen van de nacht

     

    komt het op geloven aan

    dat een woord zal blijven:

    een legende over een soort

    die ooit heeft bestaan?

     

    men gelooft niet wat men schrijft

    men ziet het alleen gebeuren:

    beelden verrijzen uit je slaap

    zoals ze getekend staan in spelonken

     

    het geloof is een code, maakt een boodschap
    open
    en toch  is het de gesloten omslag

    onder ongebroken zegel die je laat hopen

    05-04-2007 om 18:38 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    uit Van Toen en Thuis

    zaagsel

     

    weemoed komt wanneer je hout bewerkt:

    de zoete adem van zaagsel, het spint

    van een dode stam die je in moten deelt

    voor de kachel van gietijzer en roet

     

    je staat dan weer in de oude stal

    gebogen over een bergje aanmaakhout

    dat je in een tenen mand de ladder op

    zal dragen,  en gezeten op de schelf

    kijk je naar het gele meertje

    over de cementen vloer: spaanders

    en splinters – het hakmes als een zwarte

    reiger nu rustend in het blok

     

    je boort en het hout ademt

    olie en terpentijn, een vluchtig hars

    dat bij kruiken en vazen hoort, bij amforen

    in een Oosters  verhaal

     

    weemoed wanneer je een spijker drijft

    of telkens een plint even weerstaat

    aan een schroef, aan de kras

    op de tekening van uitgevloeide tijd:

    sporen die overblijven van toen de boom

    nog groeide en boog en zwiepte: zijn vele

    gebaren die spraken met windstoten en hagel

     

    je bent weer in de stal onder het tiktak

    op cementen pannen, die braken en lekten –

    dan lag een zwarte plas op de vloer en werd

    het gele meer een duinengordel met asters

    en helmgras: de glinstering van knikkers

    en kogeltjes uit lagers, vergeten

    na het smeren van een wiel

     

    weemoed telkenmale je hout bewerkt en weet:

    het ademt, het spreekt, deze materie heeft een ziel

    05-04-2007 om 12:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.droomgezicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Overschotjes

    droomgezicht

     

     





    vannacht danste van Looy

    met Eddy Merckx

    ze hadden mekaar

    een high five gegeven

    en zwierden nu rond

    in een uitbundig menuet

     

    er viel wat te vieren

    een vredesbestand

    tussen Kannibaal en Keizer

    na een heftig debat

     

    het gebeurde achter de rug

    van Fredje De Bruyne

    die nog te bladeren zat

    in een verstrooide lijst vragen

     

    ze leken op een papieren Matisse

    een collage van sierlijke lijven

    die op een muur zijn geplakt

     

    er was een puur plezier

    in hun lach en bewegen

    en de camera zwaaide

    op de cadans van hun dans

     

    er was verder geen mens te bespeuren

    je voelde dat iedereen keek

    alle ogen hier en elders gericht

    op dit gebeuren

     

    de Kannibaal en de Keizer

    in een reidans met een derde

    een donkere vorm

    door wie ze geleid werden

    een gedaante zonder gezicht

    04-04-2007 om 18:51 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eelt op mijn ziel
    eelt op mijn ziel: Newspeak en Doublethink

    Politici als Patrick Dewael zijn zeker niet te benijden: voor wie kan deze man in feite goed doen?
    Enerzijds heb je de duizenden Vlamingen die net als Pim Fortuyn denken: de boot is vol, er kan geen vreemdeling meer bij. En daartegenover staan de honderden Vlamingen die solidair zijn via een lokaal actiecomité met een inwijkeling zonder papieren die zij persoonlijk hebben leren kennen. Het voorbeeld van Vlaams Blokker Guido Tastenhoye springt het meest in het oog.
    Dewael heeft al verscheidene keren zelf geschreven dat er bij de migratieproblematiek drie niveaus betrokken zijn: het nationale, Europese en  het  oorzakelijke dat vaak buiten Europa ligt. Dewael is enkel voor het eerste niveau direct bevoegd en moet in de eerste plaats daarop beoordeeld worden -voor het uitblijven van een Europees beleid  zijn eerder zijn partijgenoten De Gucht en Verhofstadt medeverantwoordelijk.
    Dewael kan echter wel afgerekend worden op zijn woorden en daden inzake de behandeling van asielaanvragen in eigen land. De casus van het Kazachse gezin waarover de laatste dagen zoveel heisa wordt gemaakt, is ontmaskerend.
    In De Zevende Dag zei Dewael onder meer dat 'illegalen' niet mogen beloond worden omdat zij de wet omzeilen en onderduiken na een bevel  om het Belgisch grondgebied te verlaten. Hier zijn twee  rare kantjes aan: is het gebruik maken van wettelijk voorgeschreven en toegestane beroepsprocedures een manier om de wet te omzeilen? Kan men spreken van 'onderduiken' wanneer de kinderen zichtbaar en controleerbaar naar school gaan?
    Daarnaast verklaarde Dewael dat deze ouders proberen 'op de kap van hun kinderen' in ons land te blijven. De liberalen hebben er de laatste tijd de mond vol van dat zij als enige partij  het menselijk individu vertrouwen, zij verwijten socialisten en christen-democraten hun 'betutteling', hun regeltjes die zouden bewijzen dat deze partijen geen vertrouwen hebben in de mensen. En nu blijkt dat de humanist Dewael er niet eens aan denkt dat de Kazachse ouders juist omwille van hun kinderen hier zouden willen blijven: getuigt dit oordeel van vertrouwen in de mensen?
    De meest gehoorde liberale slogan  is de laatste maanden: niet de afkomst telt, wel de toekomst. Wat doe je dan met mensen die duidelijk de ambitie hebben om mee te werken aan de toekomst van ons land en daar ook alle moeite voor doen? Wordt dit Kazachse gezin om een andere reden uitgewezen dan om zijn afkomst? In zijn boekje 'eelt op mijn ziel' schrijft Dewael zelf dat integratie een voorwaarde zou moeten worden om de Belgische nationaliteit te verwerven, en wat blijkt: ondanks de getuigenissen van de lokale overheid, van de betrokken scholen en van medeburgers die allemaal verklaren dat deze mensen perfect geïntegreerd zijn, moeten zij volgens de blauwe excellentie toch  desnoods manu militari het land worden uitgezet.
    Erg veel consistentie zit er dus niet in de woorden en de daden van deze minister en zijn partij.
    Het boek '1984' is vooral vanwege zijn laatste hoofdstuk over 'Newspeak' en 'Doublethink' een profetische tekst en verplichte lectuur om te leren hoe vaak de taal misbruikt wordt om het volk te overtuigen van  het ene terwijl men het tegenovergestelde aan het uitvoeren is.

    04-04-2007 om 11:44 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de niña a madre
    de niña a madre
     
    De ene zender kleurt je dag, Canvas opent je wereld, soms toch. De reportage 'De niña a madre' kon ik onmogelijk neutraal bekijken . In de zomer van 1989 was ik met een zogenaamde werkbrigade in Nicaragua. Op het platteland nabij de universiteitsstad León liepen toen ook reeds kindmoedertjes rond, het meest opvallende voorbeeld een meisje van 14 dat vertelde dat haar dochtertje al 5 jaar oud was.
    Toch was vooral in de steden het dominante beeld dat van vrolijk naar school gaande jeugd,  lachende meisjes in onvoorstelbaar kraaknette uniformen als je bedenkt uit welke krotten zij te voorschijn kwamen. In de stad zag je wel her en der een zwervertje en geregeld werd er in de hoofdstad Managua gebedeld om een overschotje cola.
    Maar sedert de regering Alemán vanaf 1994 is het beeld drastisch omgeslagen: lijmsnuivers, kindhoertjes, schoolverzuim.
    Dit is het resultaat van jarenlange directe inmenging door de VS: eerst militair-financieel via de Contra's, later propagandistisch en met loze financiële beloften via de UNO van Violeta Chamorra en later de conservatieve partij van de corrupte Alemán.
    Tot slot wil ik hieraan toevoegen dat wij in 1989 tal van Amerikaanse burgers hebben ontmoet die actief waren in allerlei coöperaties en lijnrecht ingingen tegen de politiek van de toenmalige regering Reagan. Als de Amerikanen  ooit ergens 'vrijheid en democratie' zullen brengen zal het niet gebeuren vanuit Washington, maar vanuit dat deel van de Amerikaanse bevolking voor wie het messianisme van Bush en soortgenoten al lang een walgelijk theaterstuk is.
     
     

    03-04-2007 om 11:30 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kozzen Johnny
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Van Toen en Thuis

    nieuwjaar met Kozzen Johnny






     

    begin stil: begin het jaar op de dijk,

    veeg met je adem over de schalie

    van de Schelde en lees nu wat ze

    moe en moemelend schrijft

     

    nauwelijks wind en geen bladeren

    houdt die aan kaarten over

    in zijn hand - hij speelt nog

    een troef uit, een joker:

     

    een zwerm kwikstaarten

    in een zwarte els met pootjes van oker

    en mezen die aan de trapeze zwaaien

    van hun Cirque sans Soleil

     

    en de schalie schrijft zich vol

    als een schuivende nieuwsband -

    je leest haar berichten voor het eerst

    je kent ze al heel je leven

    kijk maar voor je, achter je op de dijk:

     

    daar komt den Boezer naar je toe

    de bakker van om de hoek

    aan het wandelen met zijn schone Maria

    die daar staat: gij zijt goed

    gevuld en ik een haringgraat -

     

    na de dood van jouw moeder

    moest haar matras naar den Boezer:

    een matras in een bakkersoven?

    we proefden het brood achteraf en zou je

    geloven:  het smaakte naar moeder

     

    de Schelde borduurt haar woorden

    met filigraan in haar sleep -

    je verbeelding houdt weer huis

    in het geluidloze van haar golven

     

    je merkt het statige nijgen op

    in de elzen, haar hofdames,

    en wie trippelt over de loper

    wie buitelt en vertelt die voze mop?


     

    Kozzen Johnny breekt weer in

    daar in de verte bij de Kreek:

    zie je die blokkendoos staan

    die ruwbouw van een restaurant?

     

    we klommen door het raam

    en de spanning sloeg ons op de darmen:

    we persten ze uit in een soepbord

    met een glanzende gouden rand

     

    de stilte grinnikt om Kozzen Johnny

    het water licht in de bochten even op

    de wind in de elzen schommelt als een kind

    met gouden krullen op een houten pony

     

    Kozzen Johnny Kozzen Johnny

    hij schommelt voor de dood

    Kozzen Johnny Kozzen Johnny

    hij schiet naar jou met een korstje brood

    03-04-2007 om 11:21 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.money money
    SP.a en Citibank
     
    Het was te voorspellen dat het initiatief van SP.a om de klachten over wanpraktijken bij de Citibank te bundelen,  protesten zou uitlokken.
    Vanuit de VLD  - die alleen aan haar rechtse kant Open is - voelde Bart Tommelein zich geroepen om als Blauwe Ridder de weerloze bank in bescherming te nemen. Als gewezen woordvoerder weet Trommelein wel wat lawaai maken is.
    De rechtse pers - in het bijzonder De Standaard - selecteert duidelijk allerlei opiniestukken en lezersbrieven die de SP.a nu eens beschuldigen van heimwee naar het communisme, dan weer van politiek opportunisme.
    De cruciale vraag is echter waarom niemand eerder met deze klachten naar buiten is gekomen: als men vindt dat dit niet de taak is van een politieke partij, waarom is deze ontmaskering dan niet gebeurd door organisaties en personen die beroepshalve met handelspraktijken en armoedebestrijding bezig zijn?
    In essentie gaat het om de confrontatie van twee ongelijke partijen: een geslepen, specifiek opgeleide verkoper versus een argeloze, weinig opgeleide klant. Iedere Vlaming heeft al kunnen ondervinden hoe agressief de moderne verkoopstechnieken zijn, via call centers, misleidende folders of advertenties etc En het zijn niet alleen de laaggeschoolden die in de val trappen.
    Voor elke vorm van machtsmisbruik geldt deze regel: wie ervan weet en erover zwijgt, die maakt zich medeplichtig. Maar nog altijd schiet men liever op de boodschapper dan op de pleger van het misdrijf. Waarmee de sluipschutters en koene ridders van de vrije markt verraden waar hun loyaliteiten liggen.
     
     

    02-04-2007 om 12:05 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    de uitbuiting van de armoede

     

    Vandaag schrijft ene Sofie Staelgraeve, secretaris-generaal van Open VLD, in DS dat spreken over armoede ‘weer “hip” is’. En uiteraard valt zij de partijen aan die daar aandacht aan besteden, zoals de Groenen die het leefloon willen optrekken. Volgens dit zoveelste liberale genie is de oplossing een betere opleiding en een verhoogde tewerkstelling.

    Kan  deze Sofie aantonen dat de mensen die nu in de armoede zitten, enige kans maken op een job, zelfs na het volgen van een aangepaste opleiding? De droom van haar idool Verhofstadt om 200 000 nieuwe banen te creëren is niet uitgekomen, ondanks het kunstenvliegwerk van de zwaar gesubsidieerde PAW-jobs voor schoonmaaksters etc

    Onder het betoog van elke neoliberaal lees je nog altijd  het clichébeeld van de OCMW-klant als profiteur, net zoals de werklozen in de ogen van een donkerblauwen parasieten zijn.

    Maar het zijn niet de liberalen die concrete actie hebben ondernomen om het probleem op te lossen: de vorige minister van onderwijs, Marleen Vanderpoorten, was een liberaal en zij heeft weinig ondernomen om de schooluitval te voorkomen, om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen met een getuigschrift de school verlieten; evenmin zijn de liberalen voortrekkers als het gaat om de bestrijding van het racisme op de werkvloer.

    Neoliberalen geloven in ‘the American Dream’: iedereen heeft de kans om rijk te worden en wie het niet haalt heeft dat alleen aan zichzelf te wijten, die is te dom of te lui.

    Het slot van de Open VLD secretaris-generaal klinkt dan ook als volgt: ‘ de meeste mensen in dit land hebben het goed en zullen in hun leven nooit enige armoede kennen. Daar mogen we trots op zijn.’ Duidelijker kan het niet gezegd: wie uit de boot valt, telt voor de wijd Open VLD niet mee.

    02-04-2007 om 09:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!