Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    06-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    wanneer wordt homofobie homohaat?

     

    Verwarrende communicatie vanuit de kerkelijke hiërarchie: kardinaal Danneels vraagt  bijna smekend om de kerkelijk leer niet te zien als een geheel van verboden en als tegenstem horen we  tegelijkertijd bisschop Léonard die homoseksualiteit abnormaal noemt , een afwijking die moet bestreden worden.

    Opvallend is de verwijzing naar Freud: homoseksualiteit zou volgens de Weense meester een onvolgroeide vorm van seksualiteit zijn, leert ons de lezing volgens de Naamse monseigneur. Freud heeft heel wat geschreven over homoseksualiteit die hij vaak inversie noemt en als  lid van de Weense  burgerij heeft hij niet altijd de meest vooruitstrevende ideeën ter zake. In zijn studie ‘Ueber die Psychogenese eines Falles von weiblicher Homosexualität’ (van 1920) schrijft hij echter (ik vertaal):

    ‘Het libido van ons allemaal schommelt normalerwijze levenslang tussen het mannelijke en vrouwelijke object (lees: partner) …Eerlijk gezegd, waar de schommeling zo grondig en beslissend is, vermoeden wij een bijzonder moment, dat de ene of de andere richting begunstigt, en wellicht heeft de schommeling alleen op het geschikte tijdstip gewacht om de objectkeuze naar zijn zin door te zetten.’

    De woorden ‘schommelt’ en ‘schommeling’ kan men vervangen door ‘twijfelt’ en twijfel’ als vertaling van het Duitse ‘schwankt’ en ‘Schwankung’.

    Waar Freud op meer dan één plaats op wijst is de biseksuele geaardheid van iedere mens, een idee dat door Jung nog verder werd uitgewerkt met zijn theorie over de ‘anima’ en ‘animus’, een vrouwelijke kern die in iedere man aanwezig zou zijn en een mannelijke in iedere vrouw.

    Kortom, voor beide denkers is geen enkele man louter man, en geen enkele vrouw louter vrouw.

    Raadselachtig is natuurlijk het zinsdeel ‘naar zijn zin’: er moet volgens Freud dus al een geneigdheid aanwezig zijn waardoor iemand op een gegeven moment in de richting van het hetero- of homoseksuele wordt gestuwd. Over de oorsprong van die geneigdheid formuleert Freud allerlei ingewikkelde speculaties, maar in geen geval is zijn theorie zo simpel en ongenuanceerd als door bisschop Léonard gesuggereerd wordt.

    Wat Léonard doet is bovendien een typisch voorbeeld van een selectief aanhalen van een autoriteit. Het zal bij Léonard allicht nooit opkomen dat in zijn sterke essay ‘Die Zukunft einer Illusion’ (1927) Freud de godsdiensten gelijk gesteld heeft met een kinderziekte, met het  zich op een ziekelijke manier vasthouden aan het geloof in Sinterklaas en de Paashaas.

    Léonard zal evenmin bij Freud gaan lezen hoe gezond het verplichte celibaat wel is.

    En laten we niet vergeten dat Freud in 1939 is gestorven en dat de psychologie  - en in het bijzonder de seksuologie – sedert  dat jaar niet is blijven stilstaan.

     

    Vandaag vrijdag 6 april publiceert De Standaard over de uitspraken van Léonard een briefje van ene Philippe Van der Sande ‘mandataris van Vlaams Belang en voorzitter Beweging voor Christelijke Solidariteit’. Deze  man schrijft: ‘De katholieken hebben begrip voor de situatie waarin homoseksuelen zich bevinden, maar niet voor homoseksualiteit. Dat blijft tegennatuurlijk en abnormaal en moet bestreden worden’.

    Een eerste vraag: hoe kan iemand voorzitter worden van een beweging voor ‘christelijke solidariteit’ en tegelijk zich aansluiten bij de slogan ‘eigen volk eerst’. Is het geen wezenlijk kenmerk van het christendom dat het een universele godsdienst is, heeft Christus niet duidelijk gemaakt dat  zijn boodschap gericht is tot alle mensen?

    Ten tweede: wat betekent de frase ‘begrip hebben voor de situatie’ als jij zelf die situatie creëert, het is juist door het optreden van warhoofden zoals Van der Sande dat de situatie van de holebi’s problematisch wordt, in de maatschappelijke zin althans. Het klinkt alsof een ontvoerder zegt tot zijn slachtoffer: ik heb begrip voor jouw angst maar ik ga jou nog wat langer vasthouden.

    De geestesgenoten van deze VB-mandataris hebben in het verleden altijd een viriele machocultuur verspreid, tot zij  ontdekten dat een deel van hen ‘anders’ was. Toen brak ‘de nacht van de lange messen’ aan: homoseksuele SA-soldaten en –officieren die werden afgemaakt door het elitecorps van de raszuivere hetero’s van de SS . Men kan hier dieper over nadenken  en zich afvragen  waar dit geweld vandaan komt: is het afgezien van de rivaliteit tussen beide corpsen en hun leiders, geen  bewijs dat sommigen er zoveel moeite mee hebben hun eigen biseksuele geaardheid toe te geven, dat zij niet alleen bij zichzelf  maar ook bij anderen de tekenen hiervan desnoods met extreem geweld moeten onderdrukken.

    Los van het historisch voorbeeld: is de strijd tegen de homoseksualiteit bij anderen niet in de eerste plaats een verkrampte poging om zijn eigen geaardheid te negeren en te overschreeuwen zoals iedere bangerik veel lawaai maakt om de eigen angst te overstemmen?

    De volgende vraag is natuurlijk waar deze angst dan wel vandaan komt: ontstaat die uit de incestvrees (term van Freud) of uit de maatschappelijke druk? In ieder geval kan men er niet naast kijken dat de homofobie gewelddadige vormen aanneemt daar waar nog altijd een patriarchale maatschappij bestaat met een uitgesproken machocultuur, dus daar waar een man een man moet zijn en een vrouw een vrouw.

    Het is geen toeval dat het VB bekend staat als een organisatie met een strikte hiërarchie waar de mannen het voor het zeggen hebben; de vrouwen binnen de partij fungeren als garnituur en decorplantjes: zij worden geduld zolang zij kakelen wat de hanen kraaien.

     

    Tot slot: wat is abnormaliteit? Kan men niet beter spreken over een minderheidsgedrag?

    Heteroseksualiteit is de norm als men seksualiteit louter en alleen in functie van de vruchtbaarheid ziet. En dit verschijnsel ‘tegennatuurlijk’ noemen, getuigt van weinig kennis van het seksuele gedrag in de natuur. Bovendien, behoort het niet tot de natuur van de mens dat hij het zoogdierniveau  overstijgt met zijn verbeelding, met een scala aan gedragsvormen dat zoveel ruimer is dan  het gamma van andere diersoorten?

    Als je naar een norm zoekt voor intiem gedrag, zou die dan niet kunnen liggen in de buurt van woorden zoals: liefde, tederheid en lust?

     

     

    06-04-2007 om 10:25 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Van Toen en Thuis

     

    -  ruim 280 bladzijden proza en poëzie over Hamme in de jaren 1950-60  en nadien –

    door

    Staaf de Wilde


    tekeningen: Jef Deyaert 

    voorstelling op vrijdagavond 1 juni 20 uur in

     

    Cultureel Centrum Jan Tervaert, Kaaiplein Hamme

     

    Deze verzameling is het mollige nakomertje van Terug naar Hamme, de gretig gelezen en bekeken portretten van Hamse figuren en feiten uit de jaren ’50 en ’60.

     

    Een groepsfoto met dame in de vorm van een mozaïek: een legpuzzel van bontgekleurde steentjes, de lezer zal zelf aanvullen wat er aan stukjes ontbreekt.

     

    In deze bundeling zijn de familieprentjes vervangen door prozafragmenten die vaak een achtergrond verschaffen bij de gedichten, er zijdelings licht over strooien.

     

    Vanuit de Weststraat, vanonder het tochtige dak van huisnummer vier, wordt een tocht ondernomen door de buurt, het dorp, tot over de grenzen van Durme en Schelde, met als plek voor overpeinzing de dijk en de rimpelende Oude Durme: Hamme wordt ook bekeken van over het veer van Tielrode en Driegoten, en door de ogen  van de doden die de levenden blijven gadeslaan.

     

    presentatie: Erik Boone

     

    voordracht door

     

    Lisette Waterschoot, Monique Cornelis en Erik de Corte

     

     

    toegang gratis

     

    prijs boek: 20 euro, bij vóórintekening (via Jan Tervaert  info@jantervaert.be  of Davidsfonds Hamme stafdekeyser@skynet.be  of de auteur staf.de.wilde@pandora.be ) 18 euro.


     

     

    06-04-2007 om 00:00 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ongelovige Thomas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Overschotjes

    ongelovige Thomas

     

     







    hij heeft het geloof verloren

    zoals een weemoedige bultenaar

    zijn bochel  kwijt raakt

     

    een mens wordt in verhalen geboren

    er is er niet één dat men zelf 
    heeft bedacht of  gekozen

     

    tenzij de geschiedenis

    die de dagen schrijven

    op de blauwe leisteen van de nacht

     

    komt het op geloven aan

    dat een woord zal blijven:

    een legende over een soort

    die ooit heeft bestaan?

     

    men gelooft niet wat men schrijft

    men ziet het alleen gebeuren:

    beelden verrijzen uit je slaap

    zoals ze getekend staan in spelonken

     

    het geloof is een code, maakt een boodschap
    open
    en toch  is het de gesloten omslag

    onder ongebroken zegel die je laat hopen

    05-04-2007 om 18:38 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    uit Van Toen en Thuis

    zaagsel

     

    weemoed komt wanneer je hout bewerkt:

    de zoete adem van zaagsel, het spint

    van een dode stam die je in moten deelt

    voor de kachel van gietijzer en roet

     

    je staat dan weer in de oude stal

    gebogen over een bergje aanmaakhout

    dat je in een tenen mand de ladder op

    zal dragen,  en gezeten op de schelf

    kijk je naar het gele meertje

    over de cementen vloer: spaanders

    en splinters – het hakmes als een zwarte

    reiger nu rustend in het blok

     

    je boort en het hout ademt

    olie en terpentijn, een vluchtig hars

    dat bij kruiken en vazen hoort, bij amforen

    in een Oosters  verhaal

     

    weemoed wanneer je een spijker drijft

    of telkens een plint even weerstaat

    aan een schroef, aan de kras

    op de tekening van uitgevloeide tijd:

    sporen die overblijven van toen de boom

    nog groeide en boog en zwiepte: zijn vele

    gebaren die spraken met windstoten en hagel

     

    je bent weer in de stal onder het tiktak

    op cementen pannen, die braken en lekten –

    dan lag een zwarte plas op de vloer en werd

    het gele meer een duinengordel met asters

    en helmgras: de glinstering van knikkers

    en kogeltjes uit lagers, vergeten

    na het smeren van een wiel

     

    weemoed telkenmale je hout bewerkt en weet:

    het ademt, het spreekt, deze materie heeft een ziel

    05-04-2007 om 12:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.droomgezicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Overschotjes

    droomgezicht

     

     





    vannacht danste van Looy

    met Eddy Merckx

    ze hadden mekaar

    een high five gegeven

    en zwierden nu rond

    in een uitbundig menuet

     

    er viel wat te vieren

    een vredesbestand

    tussen Kannibaal en Keizer

    na een heftig debat

     

    het gebeurde achter de rug

    van Fredje De Bruyne

    die nog te bladeren zat

    in een verstrooide lijst vragen

     

    ze leken op een papieren Matisse

    een collage van sierlijke lijven

    die op een muur zijn geplakt

     

    er was een puur plezier

    in hun lach en bewegen

    en de camera zwaaide

    op de cadans van hun dans

     

    er was verder geen mens te bespeuren

    je voelde dat iedereen keek

    alle ogen hier en elders gericht

    op dit gebeuren

     

    de Kannibaal en de Keizer

    in een reidans met een derde

    een donkere vorm

    door wie ze geleid werden

    een gedaante zonder gezicht

    04-04-2007 om 18:51 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eelt op mijn ziel
    eelt op mijn ziel: Newspeak en Doublethink

    Politici als Patrick Dewael zijn zeker niet te benijden: voor wie kan deze man in feite goed doen?
    Enerzijds heb je de duizenden Vlamingen die net als Pim Fortuyn denken: de boot is vol, er kan geen vreemdeling meer bij. En daartegenover staan de honderden Vlamingen die solidair zijn via een lokaal actiecomité met een inwijkeling zonder papieren die zij persoonlijk hebben leren kennen. Het voorbeeld van Vlaams Blokker Guido Tastenhoye springt het meest in het oog.
    Dewael heeft al verscheidene keren zelf geschreven dat er bij de migratieproblematiek drie niveaus betrokken zijn: het nationale, Europese en  het  oorzakelijke dat vaak buiten Europa ligt. Dewael is enkel voor het eerste niveau direct bevoegd en moet in de eerste plaats daarop beoordeeld worden -voor het uitblijven van een Europees beleid  zijn eerder zijn partijgenoten De Gucht en Verhofstadt medeverantwoordelijk.
    Dewael kan echter wel afgerekend worden op zijn woorden en daden inzake de behandeling van asielaanvragen in eigen land. De casus van het Kazachse gezin waarover de laatste dagen zoveel heisa wordt gemaakt, is ontmaskerend.
    In De Zevende Dag zei Dewael onder meer dat 'illegalen' niet mogen beloond worden omdat zij de wet omzeilen en onderduiken na een bevel  om het Belgisch grondgebied te verlaten. Hier zijn twee  rare kantjes aan: is het gebruik maken van wettelijk voorgeschreven en toegestane beroepsprocedures een manier om de wet te omzeilen? Kan men spreken van 'onderduiken' wanneer de kinderen zichtbaar en controleerbaar naar school gaan?
    Daarnaast verklaarde Dewael dat deze ouders proberen 'op de kap van hun kinderen' in ons land te blijven. De liberalen hebben er de laatste tijd de mond vol van dat zij als enige partij  het menselijk individu vertrouwen, zij verwijten socialisten en christen-democraten hun 'betutteling', hun regeltjes die zouden bewijzen dat deze partijen geen vertrouwen hebben in de mensen. En nu blijkt dat de humanist Dewael er niet eens aan denkt dat de Kazachse ouders juist omwille van hun kinderen hier zouden willen blijven: getuigt dit oordeel van vertrouwen in de mensen?
    De meest gehoorde liberale slogan  is de laatste maanden: niet de afkomst telt, wel de toekomst. Wat doe je dan met mensen die duidelijk de ambitie hebben om mee te werken aan de toekomst van ons land en daar ook alle moeite voor doen? Wordt dit Kazachse gezin om een andere reden uitgewezen dan om zijn afkomst? In zijn boekje 'eelt op mijn ziel' schrijft Dewael zelf dat integratie een voorwaarde zou moeten worden om de Belgische nationaliteit te verwerven, en wat blijkt: ondanks de getuigenissen van de lokale overheid, van de betrokken scholen en van medeburgers die allemaal verklaren dat deze mensen perfect geïntegreerd zijn, moeten zij volgens de blauwe excellentie toch  desnoods manu militari het land worden uitgezet.
    Erg veel consistentie zit er dus niet in de woorden en de daden van deze minister en zijn partij.
    Het boek '1984' is vooral vanwege zijn laatste hoofdstuk over 'Newspeak' en 'Doublethink' een profetische tekst en verplichte lectuur om te leren hoe vaak de taal misbruikt wordt om het volk te overtuigen van  het ene terwijl men het tegenovergestelde aan het uitvoeren is.

    04-04-2007 om 11:44 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de niña a madre
    de niña a madre
     
    De ene zender kleurt je dag, Canvas opent je wereld, soms toch. De reportage 'De niña a madre' kon ik onmogelijk neutraal bekijken . In de zomer van 1989 was ik met een zogenaamde werkbrigade in Nicaragua. Op het platteland nabij de universiteitsstad León liepen toen ook reeds kindmoedertjes rond, het meest opvallende voorbeeld een meisje van 14 dat vertelde dat haar dochtertje al 5 jaar oud was.
    Toch was vooral in de steden het dominante beeld dat van vrolijk naar school gaande jeugd,  lachende meisjes in onvoorstelbaar kraaknette uniformen als je bedenkt uit welke krotten zij te voorschijn kwamen. In de stad zag je wel her en der een zwervertje en geregeld werd er in de hoofdstad Managua gebedeld om een overschotje cola.
    Maar sedert de regering Alemán vanaf 1994 is het beeld drastisch omgeslagen: lijmsnuivers, kindhoertjes, schoolverzuim.
    Dit is het resultaat van jarenlange directe inmenging door de VS: eerst militair-financieel via de Contra's, later propagandistisch en met loze financiële beloften via de UNO van Violeta Chamorra en later de conservatieve partij van de corrupte Alemán.
    Tot slot wil ik hieraan toevoegen dat wij in 1989 tal van Amerikaanse burgers hebben ontmoet die actief waren in allerlei coöperaties en lijnrecht ingingen tegen de politiek van de toenmalige regering Reagan. Als de Amerikanen  ooit ergens 'vrijheid en democratie' zullen brengen zal het niet gebeuren vanuit Washington, maar vanuit dat deel van de Amerikaanse bevolking voor wie het messianisme van Bush en soortgenoten al lang een walgelijk theaterstuk is.
     
     

    03-04-2007 om 11:30 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kozzen Johnny
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Van Toen en Thuis

    nieuwjaar met Kozzen Johnny






     

    begin stil: begin het jaar op de dijk,

    veeg met je adem over de schalie

    van de Schelde en lees nu wat ze

    moe en moemelend schrijft

     

    nauwelijks wind en geen bladeren

    houdt die aan kaarten over

    in zijn hand - hij speelt nog

    een troef uit, een joker:

     

    een zwerm kwikstaarten

    in een zwarte els met pootjes van oker

    en mezen die aan de trapeze zwaaien

    van hun Cirque sans Soleil

     

    en de schalie schrijft zich vol

    als een schuivende nieuwsband -

    je leest haar berichten voor het eerst

    je kent ze al heel je leven

    kijk maar voor je, achter je op de dijk:

     

    daar komt den Boezer naar je toe

    de bakker van om de hoek

    aan het wandelen met zijn schone Maria

    die daar staat: gij zijt goed

    gevuld en ik een haringgraat -

     

    na de dood van jouw moeder

    moest haar matras naar den Boezer:

    een matras in een bakkersoven?

    we proefden het brood achteraf en zou je

    geloven:  het smaakte naar moeder

     

    de Schelde borduurt haar woorden

    met filigraan in haar sleep -

    je verbeelding houdt weer huis

    in het geluidloze van haar golven

     

    je merkt het statige nijgen op

    in de elzen, haar hofdames,

    en wie trippelt over de loper

    wie buitelt en vertelt die voze mop?


     

    Kozzen Johnny breekt weer in

    daar in de verte bij de Kreek:

    zie je die blokkendoos staan

    die ruwbouw van een restaurant?

     

    we klommen door het raam

    en de spanning sloeg ons op de darmen:

    we persten ze uit in een soepbord

    met een glanzende gouden rand

     

    de stilte grinnikt om Kozzen Johnny

    het water licht in de bochten even op

    de wind in de elzen schommelt als een kind

    met gouden krullen op een houten pony

     

    Kozzen Johnny Kozzen Johnny

    hij schommelt voor de dood

    Kozzen Johnny Kozzen Johnny

    hij schiet naar jou met een korstje brood

    03-04-2007 om 11:21 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.money money
    SP.a en Citibank
     
    Het was te voorspellen dat het initiatief van SP.a om de klachten over wanpraktijken bij de Citibank te bundelen,  protesten zou uitlokken.
    Vanuit de VLD  - die alleen aan haar rechtse kant Open is - voelde Bart Tommelein zich geroepen om als Blauwe Ridder de weerloze bank in bescherming te nemen. Als gewezen woordvoerder weet Trommelein wel wat lawaai maken is.
    De rechtse pers - in het bijzonder De Standaard - selecteert duidelijk allerlei opiniestukken en lezersbrieven die de SP.a nu eens beschuldigen van heimwee naar het communisme, dan weer van politiek opportunisme.
    De cruciale vraag is echter waarom niemand eerder met deze klachten naar buiten is gekomen: als men vindt dat dit niet de taak is van een politieke partij, waarom is deze ontmaskering dan niet gebeurd door organisaties en personen die beroepshalve met handelspraktijken en armoedebestrijding bezig zijn?
    In essentie gaat het om de confrontatie van twee ongelijke partijen: een geslepen, specifiek opgeleide verkoper versus een argeloze, weinig opgeleide klant. Iedere Vlaming heeft al kunnen ondervinden hoe agressief de moderne verkoopstechnieken zijn, via call centers, misleidende folders of advertenties etc En het zijn niet alleen de laaggeschoolden die in de val trappen.
    Voor elke vorm van machtsmisbruik geldt deze regel: wie ervan weet en erover zwijgt, die maakt zich medeplichtig. Maar nog altijd schiet men liever op de boodschapper dan op de pleger van het misdrijf. Waarmee de sluipschutters en koene ridders van de vrije markt verraden waar hun loyaliteiten liggen.
     
     

    02-04-2007 om 12:05 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    de uitbuiting van de armoede

     

    Vandaag schrijft ene Sofie Staelgraeve, secretaris-generaal van Open VLD, in DS dat spreken over armoede ‘weer “hip” is’. En uiteraard valt zij de partijen aan die daar aandacht aan besteden, zoals de Groenen die het leefloon willen optrekken. Volgens dit zoveelste liberale genie is de oplossing een betere opleiding en een verhoogde tewerkstelling.

    Kan  deze Sofie aantonen dat de mensen die nu in de armoede zitten, enige kans maken op een job, zelfs na het volgen van een aangepaste opleiding? De droom van haar idool Verhofstadt om 200 000 nieuwe banen te creëren is niet uitgekomen, ondanks het kunstenvliegwerk van de zwaar gesubsidieerde PAW-jobs voor schoonmaaksters etc

    Onder het betoog van elke neoliberaal lees je nog altijd  het clichébeeld van de OCMW-klant als profiteur, net zoals de werklozen in de ogen van een donkerblauwen parasieten zijn.

    Maar het zijn niet de liberalen die concrete actie hebben ondernomen om het probleem op te lossen: de vorige minister van onderwijs, Marleen Vanderpoorten, was een liberaal en zij heeft weinig ondernomen om de schooluitval te voorkomen, om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen met een getuigschrift de school verlieten; evenmin zijn de liberalen voortrekkers als het gaat om de bestrijding van het racisme op de werkvloer.

    Neoliberalen geloven in ‘the American Dream’: iedereen heeft de kans om rijk te worden en wie het niet haalt heeft dat alleen aan zichzelf te wijten, die is te dom of te lui.

    Het slot van de Open VLD secretaris-generaal klinkt dan ook als volgt: ‘ de meeste mensen in dit land hebben het goed en zullen in hun leven nooit enige armoede kennen. Daar mogen we trots op zijn.’ Duidelijker kan het niet gezegd: wie uit de boot valt, telt voor de wijd Open VLD niet mee.

    02-04-2007 om 09:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wilsverklaring

    wilsverklaring

     

    zo graag wou hij bewijzen

    hoe lenig, handig hij nog was:

    je oefende in hordelopen en hij

    op slippers sprong uit stilstand

    over een meter en meer

     

    en dicht bij het einde stond hij

    te schommelen voor de kaal

    gebikte buitenmuur, schepte

    voegsel uit de trog, lachte

    dwaas telkens de mortel weer

    van tussen de stenen gleed

     

    zo graag wou hij het tonen

    het leven voordoen als een

    volleerde meester, doorgeven

    wat hij kon en was: een trotse

    jongen, een vader die zijn trots

    verschoof, overdroeg zoals

    een bedaarde heerser zijn land

     

    zo graag had je hem bewezen

    dat hij in vrede weg kon gaan

    ergens naar een klooster zoals

    een oude keizer ver van het

    gewoel, de verwikkelingen,

    de kuiperijen, de legers

     

    zo graag was je van hem

    geweest: drager van zijn zaad

    en geest, de estafetteloper

    die hem uit zag hijgen en

    juichend door het lint zou gaan

     

    zo graag had hij zijn naam

    gelezen onder de woorden

    uit jouw pen, en meest van al

    had hij ervan gehouden

    om het op zijn schoot te nemen:

    het zuigend gevolg van jouw

    zaad, zoals de avond verzadigd

    dieren, velden aan de

    stilte en het duister laat

    01-04-2007 om 17:41 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guantanamo Bay

    Guantanamo, ook bij ons?

     

    Vandaag besluit Arnon Grunberg zijn reportage over de Amerikaanse gevangenis in Guantanamo Bay (in De Standaard van 31 maart) met de opmerking dat het wereldwijde protest tegen de praktijken in die gevangenis een voorbeeld is van 'selectieve verontwaardiging, of beter: selectieve onverschilligheid'.

    Voor een groot deel heeft hij gelijk: ook bij ons fungeren gevangenissen nog als Middeleeuwse 'oubliettes' of vergeetputten. De pretentie van ons gevangeniswezen is dat onze 'penitentiaire instellingen' aan heropvoeding doen, dat ze de reïntegratie van de gevangenen - althans diegenen die ooit vrij zullen komen - voorbereiden.

    Dit doel kan onmogelijk worden bereikt met overbevolkte cellen, te weinig en onvoldoende geschoold personeel. Cipiers zouden ook opvoeders moeten zijn en de vraag kan worden gesteld of die mensen daarop worden geselecteerd en voorbereid. En of de werkdruk en -omstandigheden  een opvoedende opdracht mogelijk maken.

    Voor de meeste fatsoenlijke burgers geldt in verband met veroordeelden: 'opgeruimd staat netjes', de delinquenten worden veilig opgeborgen en wat er verder mee gebeurt gaat ons niet aan. Tot we dan geconfronteerd worden met recidivisten of met familieleden die een misstap begaan.

    Een beschaving bewijst haar kracht en waarde aan de rand: hoe gaat ze om met marginale figuren, met mensen die niet beantwoorden aan het algemene patroon, om het even of het nu over kansarmen gaat dan wel om criminelen.

    Niettemin hebben we het recht en zelfs de plicht om de wanpraktijken in Guantanamo aan te klagen. Een land dat de pretentie heeft om andere landen te brandmerken als 'barbaren' of 'the axis of evil' en  voor zichzelf een morele superioriteit claimt, moet uiterst kritisch worden benaderd.

    Morele superioriteit wordt bewezen door heel concrete daden niet door ronkende verklaringen.

    31-03-2007 om 13:21 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.marjaas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Van Toen en Thuis

    marjaas pastroel

     

     








    kaarten, Mottebol heeft er nooit een kop

    voor gehad al barst zijn kop van de beelden

    van grote mensen met zware vuisten

    die als simpele kinderen op de slagmat speelden

     

    er was dat terrasje naast de Schelde:

    een betonnen kantje met gebroken rand

    waar moeder hem tegen haar dijen knelde

    want het water wies tot op een hand

     

    breder was haar vrede op zondag

    met peter en de sjampetter -

    eerst betaalde moeder het gelag:

    zij hield met thee en zoetigheden

    haar zure tetter in bedwang

     

    ze kwam pas los na afloop met vaders zang

    en fricandon, gestoofde pruimen:

    je zag een vlieg die door het sap kroop

    en een indiaantje dansen met plastic pluimen

     

    er waren de avonden van horen zeggen

    dat vader weg bleef,  de achterdeur open:

    zoveel bomen stonden in het krijt om nog meer

    uit te leggen en hij verloor geen stuiver,

    was zijn verweer,  al te gare en al t’ hope

     

    zelf heeft Mottebol in een bus gezeten

    naar  Menen of Moeskroen, een veld in

    de Walen en zijn ploegmaat bij Vigor

    heeft in zijn oor gebeten, want zijn

    gedachten bleven dwalen naar een save,

    een flater, een prinsesje:

    hoe mocht ze heten?

     

    hij heeft het wegzwevend nooit geweten

    dat pijkezot of koeketien onder zijn neus

    werd bloot gelegd, dat iedereen zat

    vals te spelen en onder ons gezegd:

    het kon hem ook geen kloten schelen

    31-03-2007 om 10:07 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lachen met letteren
    lachen met letteren
     
    Heeft Marcel van Nieuwenborgh zijn tekst 'Lachen met letteren' in een zwaarmoedige bui opgesteld? (zie De Standaard der Letteren van vrijdag 30 maart) Hij poneert de stelling: ' Ik ken geen Nobelprijswinnaars die grappige meesterwerken hebben geschreven. Meesterwerken vertonen doorgaans overgewicht en zijn humorloos.' Het kan toch niet dat deze man nooit een stuk van Becket heeft gezien of gelezen. Zit er geen humor in het oeuvre van Milan Kundera en Márquez? Om nog maar te zwijgen over de meesterwerken uit de verre geschiedenis: Don Quijote van Cervantes, de toneelstukken van Shakespeare, de geschiedenis van de brave soldaat Schweyck, onze eigen topwerken gaande van het dierenepos Van den Vos Reynaerde tot De Kapellekensbaan van L.P. Boon. En vind je geen humor in de Griekse mythen en sagen, in de Metamorfosen van Ovidius?
     
    Misschien moet van Nieuwenborgh maar eens De rokken van de Ui van Günther Grass doornemen om erachter te komen hoe grillig de herinnering omspringt met het geheugen, in het bijzonder met het onbetwistbare geheugen van de feiten.

    Wat is hier nu zo ergerlijk en verwonderlijk aan? Deze Marcel is tientallen jaren hoofdredacteur literatuur van DS geweest, heeft in tal van literaire jury's en commissies gezeteld en beweert nu dat grote literatuur het werk van droogstoppels is zonder enige zin voor humor. Zou je op de duur de kranten niet moeten verplichten om een sticker te dragen: 'opgepast, denk niet dat dit waar is'?
     

    31-03-2007 om 09:50 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rik Torfs
    professoren en hun ivoren toren
     
    Dat de media-optredens van Rik Torfs voor controverse zorgen  bij zijn collega's en werkgever is niet verwonderlijk.
    Afgezien van de kleine kantjes zoals de afgunst, moet men toch een onderscheid maken. Duidingprogramma's en kwaliteitsbladen vragen Torfs omwille van zijn verrassende inzichten en zijn verbale talent. In die zin is Torfs een jongere en frissere versie van Mark Eyskens.
    Maar door amusementsprogramma's wordt hij gevraagd vanwege zijn amusementswaarde. Of hij daarmee de academische waardigheid schaadt, lijkt me minder belangrijk als de vraag hoeveel hobby's  iemand erop na kan houden eer zijn beroepsactiviteit eronder gaat lijden?
    Vergelijk het met Marc Reynebeau die al 20 jaar een volledige biografie van Paul van Ostaijen aankondigt - en het reeds gepubliceerde deel 'Een dichter in Berlijn' laat het beste verhopen - maar er wellicht  door zijn mediatieke gulzigheid niet aan toe komt.
    De fundamentele vraag is daarom: kan je tegelijk de massa aangenaam bezig houden en in een bepaald vakspecialisme excellent zijn. Dat zullen we pas weten wanneer er van de hand van Rik Torfs een boek over kerkelijk recht verschijnt dat zowel zijn vakgenoten als het bredere publiek geestig en geestelijk verrijkend zal bezighouden.
     
     

    30-03-2007 om 11:09 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude man

    oude man in een containerpark

     

    hij loopt alsof zijn hoofd

    en schouders het grote heimwee

    betonen, het delen van weefsel

    in de vrede van atomen

     

    hij scharrelt, koestert wat

    hij aanraakt, hij wil het al

    bewaren, heel dit park van

    containers, die oeroude

    dieren met hun open muil

     

    hij kan het niet toestaan

    deze geeuwhonger die hapt

    naar het mooie dat overbodig

    werd: een koperen olielamp,

    een smeedijzeren naaitafeltje

    dat nog krult als meisjeshaar

     

    rusteloos schuifelt hij, schuw

    insect, even beroeren zijn

    vingers, langer strelen zijn

    ogen, hij mompelt een

    verschrikt excuus wanneer

    hij uit de weg moet gaan

     

    hij luistert naar het piepschuim

    dat geduldig wordt gebroken

    het werkvolkje plaagt hem:

    neem het maar mee

    29-03-2007 om 18:57 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.journalisten

    de windhanen onder de journalisten

     

    Nog maar 14 dagen geleden schreef Guy Tegenbos in De Standaard dat er in de toekomst moet bezuinigd worden in de sociale uitgaven. Naar aanleiding van een rapport over de armoede in België schrijft deze helderziende vandaag dat er juist meer zal moeten worden geïnvesteerd in de armoedebestrijding.

    Journalisten volgen gewoon de waan van de dag, zij zijn de beste stuurlui aan wal. Maar vraag van hen geen consistente en consequente visie op de grote problemen van deze tijd, dat gaat hun bevattingsvermogen te boven. En dit is geen schande, als je tenminste de eerlijkheid opbrengt om toe te geven dat jij het ook niet zo duidelijk meer weet.

    Tegenbos is van oordeel dat minstens 70 % van onze bevolking zal moeten tewerkgesteld worden om de sociale noden op te vangen. Hij zegt er wel niet bij hoe deze activiteitsgraad moet worden bereikt. Dan kan je net zo goed beweren: iedereen moet rijk worden, dan is de armoede opgelost.

    In die stijl kan een kleuter het ook vragen aan Sinterklaas.

    29-03-2007 om 09:42 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.talent in het voetbal
    Talent
     
    Is er nog een voetballiefhebber die eraan twijfelt dat de huidige generatie Belgische voetballers over minder talent beschikt dan de meeste van hun tegenstanders?
    Een bevredigende verklaring hiervoor hebben we nog niet gehoord noch gelezen, en wellicht bestaat die ook niet.
    Vorige generaties deden wel internationaal mee en leverden spelers op met Europese klasse: Scifo, Nilis, Degryse, Ceulemans en Gerets; en vroeger: Van Himst, van Moer, Lambert en Puis. En die hadden een gelijkaardige jeugdopleiding doorlopen als de huidige voetballers - hoe verklaar je dan het verschil?
    Talent is er of het is er niet; een opleiding kan het alleen verknoeien of omgekeerd stimuleren. Maar of iemand de top haalt en zich daar kan handhaven heeft met die aangeboren begaafdheid te maken,  met doorzettingsvermogen en geluk (denk aan de blessuregevoeligheid van Kompany).
    Men kan bezwaarlijk aannemen dat sedert Rik Coppens en Jef Mermans het Belgische sperma zo dramatisch is achteruit gegaan, dat er nu alleen nog weke en talentloze kinderen worden geboren. De Belgische voetbalbond mag dan uit een bende knoeiers bestaan, de bond is geen eugenetisch laboratorium.
    Trouwens, vergelijk het met de kunst: iedereen doorloopt een vergelijkbaar onderwijs en de ene kan wel schrijven, schilderen of acteren en de andere niet. En de ene doet het, de andere pocht erover op café.
     
     

    29-03-2007 om 09:25 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een moeder toch

    een moeder toch?

    - bij een interview met Wim Distelmans -

     

    hoe vertrouwelijk komt ze

    nader, moedertje Dood: een hand

    op je schouder en zoetjes, zoetjes

    wordt ze zwaarder, worden haar

    diepe kussens een zee

     

    doezel, sluimer: voel je

    dat je van suiker bent en

    langzaam, langzaam oplost

    in het lauwe water

     

    hoe zelfverzekerd, een vrouw

    van schaduw en je huid

    verkleurt, een korenveld

    in een milde avond

     

    geen leeuwerik roert, een

    veldmuis ritselt, een onrust

    die zich schuilhoudt alsof

    hij nog wacht op zijn beurt

     

    de moeder zalft, jaagt

    de demon naar de zwijnen

    en veilig glijd je zoals

    het kind van toen, de sneeuw

    was nooit zo zalig

    28-03-2007 om 13:05 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.doping en daarnaast
    doping en daarnaast
     
    Het is bon ton de dopingrepressie toe te juichen, om het even welke vormen die aanneemt.
    Maar heeft men  er al even bij stil gestaan hoe inconsequent de beschermers van de gezonde sport wel zijn.
    Zaterdag konden we het nog zien in Milaan-San Remo: de jaarlijkse valpartijen, vaak met ernstige schade voor de betrokken renners.
    Er zijn risico's inherent aan het vak, maar andere die volgen uit de onverschilligheid van de organisatoren en de sportbonden en het gerecht voor de veiligheid van de renners. Men kan lijstjes opmaken van al de renners die al zijn omgekomen of voor lange tijd werden uitgeschakeld door nodeloze waaghalzerij.
    Stel je in alle eerlijkheid de vraag: is de afdaling van de Cipressa in volle finale wel te verantwoorden? De feiten liegen er niet om.
    En dan maak je het mee dat wanneer de renners hiertegen protesteren zoals een paar jaar geleden in de Ronde van België onder aanvoering van Tom Boonen, de dopingdominee bij uitstek, Michel Wuyts, op tv uitroept: 'nu gaan de renners toch te ver, zij moeten toch denken aan hun sponsors en aan hun supporters.'
    Kortom, wat is uiteindelijk belangrijk: de gezondheid van de atleet, of het geïnvesteerde kapitaal en de sensatie?
     
     
     

    28-03-2007 om 09:28 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!