Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Inhoud blog
  • Dua bij reizen
  • De maand Sha'baan is aangebroken
  • De 1e openbaring uit de koran.
  • Wist je dat.. er altijd een bepaalde maat neer gezonden wordt
  • Honderd beste van het beste
  • Het Islamitische dieet
  • Het gelukkige einde!
  • Ethieken van het spreken
  • De juiste tijdsbenadering
  • Liefde en haar bezegeling
  • Deel 1 - Tussen de ahzaab van toen en nu
  • Vervolg deel 2 - Tussen de ahzaab van toen en nu
  • Het beschermen van onze bronnen
  • Da'wah doen met weinig kennis
  • De Moslim in een spiegelbeeld
  • Consumentisme:
  • Enkele Islamitische zeden
  • Tips in de Islamitische opvoeding Deel 1
  • Tips in de Islamitische opvoeding deel 2
  • Enkele onderwijs methoden
  • Karakter ontwikkeling en ontplooiing begint bij omgangsvaardigheden
  • De Ummah en haar zelfbeeld
  • Onze relatie met Allah en Zijn gunsten
  • Het neerslaan van blikken
  • Het verharde hart
  • De duistere wereld van de Djinn
  • Aardse leven
  • Waarde van de geloofsbelijdenis
  • De ziel van de overledene komt niet terug
  • Zien de doden de engelen en de Djinn?
  • De wereld en alles wat het bevat
  • Wat is er in het Paradijs voor de vrouwen?
  • De poorten van het Paradijs
  • De kleine tekenen van Qiyamah
  • De komst van de Mahdi
  • De komst van Jezus
  • De komst van Dajjaal
  • De komst van Gog en Magog
  • De laatste tekenen van Qiyaamah
  • Van de ene wereld naar de andere
  • De betekenis en waarheid van de dood
  • De zegen van het graf
  • De straf in het graf
  • Jezelf redden van de straf in het graf
  • De overledene redden van de straf
  • De verplichting om zichzelf en de familie tegen de hel te beschermen
  • Berechting op de dag des oordeels
  • Kenmerken van de engelen
  • Plichten van de engelen
  • De eigenschappen van Jibreel
  • Het effect van engelen op het leven van mensen
  • Manieren om jezelf tegen de Shaytan te beschermen
  • Je bent in het midden van een strijd..
  • Oprechtheid & intenties
  • De aard van de intentie
  • De weg naar al-Ikhlaas
  • Onthul je zondes niet
  • Oprechtheid en goede intentie
  • Al-ihsaan, volmaakt geloof
  • De betekenis van aanbidding
  • Tips voor een zwak Imaan
  • Al-Imaan (het geloof) wordt beproefd
  • Vrees dat aanbidding niet geaccepteerd wordt
  • Imaan versterken door Tawheed
  • Het eten van vlees met bloed is verboden,
  • Wijsheid achter de schepping van de duivel.
  • Het Islamitische begrip betreffende het leven
  • De zakaah
  • Bid'ah hassanah; beloning voor een vernieuwing?
  • Dromen en interpretatie ervan in Islam
  • Een definitie voor Taghut
  • De betekenissen van de shahaada
  • Tawheed
  • Shirk
  • Wordt niet boos en ik geef je Djennah
  • Kibr (hoogmoed)
  • Goede manieren
  • De persoon met twee gezichten
  • Belasteren
  • Het belang van een goed karakter
  • Omgaan met woede
  • De vier vragen die Allah swt ons stelt...
  • Wanhopige zoektocht..
  • Dertien deugden van Tawheed
  • Echte liefde
  • De Islamitische manier van slachten is beter
  • We hebben er allemaal kaas van gegeten
  • De Moslim is tolerant en vergevensgezind
  • Straf & Beloning in het hiernamaals
  • De wonderen van Zam Zam water
  • Bescherm je ogen deze zomer
  • Ben je tevreden over jezelf ?
  • Tijdsbesteding
  • Levensarchief
  • Berouw (Tawbah)
  • Het Goede Karakter
  • Relaties voor het huwelijk
  • Les over Riyaa-e
  • Parels der wijsheid
  • De aanvaardbare daden
  • Valse getuigenis afleggen
  • De zegeningen van Bismillah
  • Gebeurtenissen van dit leven
  • De sleutels tot het leven van het hart
  • Het hiernamaals als hoofdzorg maken
  • De dood
  • Tien adviezen aan de Moslimvrouw & Moslimman
  • De Hijaab (hoofddoek)
  • De Correcte Hijaab
  • De positie van de Vrouw in de Islam
  • Het verhaal van een bekeerde zuster
  • De belangrijkste punten aan een goede echtgenoot
  • Mijn lichaam is mijn privé
  • De Godvruchtige vrouw
  • Kleding van de vrouw
  • De status van de vrouw in de islam
  • Het verhaal van de zuster die getuige was van een wonder
  • Handen schudden tussen een vrouw en een man
  • Een man mag de Hijaab van zijn vrouw niet verbieden
  • Zal een vrouw die geen hijaab draagt naar de hel gaan?
  • Onze moeders en wij
  • 25 smeekbedes uit de Koran
  • De volgorde van openbaring van alle verzen 1 tot 56
  • De volgorde van openbaring van alle verzen 57 tot 114
  • Uitleg van Ayat El Koersie
  • Surah Al Qaf nader bekeken
  • Bij de vijg en de olijf {Koran Surah 95 : Ayah 1}
  • Dit zijn de 99 Schone Namen van Allah (s.w.t.).
  • Het gedenken van Allah (Subhana Wa Ta'ala)
  • Wanneer de mens zijn lippen sluit, begint Allah te spreken
  • Vertrouw op Allah (Subhana Wa Ta'ala)
  • De liefde van Allah (Subhana Wa Ta'ala)
  • Spreken over zegeningen van Allah (Subhana Wa Ta'ala)
  • Veel vragen over Allah (Subhana Wa Ta'ala)
  • Allah (Subhana Wa Ta'ala) doet leven en sterven
  • Een brief aan Allah (s.w.t.)
  • Er is geen discriminatie in de Islam
  • Concentratie tijdens het Gebed
  • Het geloof in de Laatste Dag
  • Islamitische Kalender
  • Islaam, Imaan & Ihsaan
  • ABC over de Islaam
  • Liefde in de Islam
  • Het Paradijs
  • De Heilige Ka?bah in Mekka
  • Hazretie Salih (a.s)
  • Hazretie Noah (Nuh) (a.s)
  • Hazretie Loeth (a.s)
  • Hazretie Idris (a.s.)
  • Het leven van de profeet Hoed (a.s)
  • De Profeten
  • De schepping van Adam
  • Salaam Alaikoem broeders en zusters
  • Halal en Haram
  • 40 Rabbana Smeekbededes uit de Koran
  • Mekka door de eeuwen heen
  • Geschiedenis van het offerfeest
  • Offerfeest - (IED-UL-ADHA / QURBANI)
  • Offerfeest
  • QURBÂNI OF HET OFFEREN
  • Extremisme en de Gemeenschap van de Middenweg
  • Mijn oemmah zal zich opsplitsen in 73 groepen
  • Zeer mooie leerzame site
  • De afscheidsbedevaart
  • Eenheid van de Ummah
  • 15 adviezen voor de Moslim
  • Wat betekent Halal & Haram ?
  • Wist je dat? (adzaan24/7)
  • Hoe denkt de Islam over : ziekte, dood en geboorte
  • De maand Dhul-Hijjah
  • Soorten ziekten die het Hart aanvallen en hun genezing
  • Grootheid van Allaah subhanahu wa ta'ala
  • De betekenis van Laa Ilaaha Illa-Allah
  • VARKENSVLEES VERBODEN
  • Hoe binnen de Islaam om te gaan met boosheid ?
  • Waarom is alcohol verboden?
  • Liefde in de Islaam
  • Latifa
  • 7 eisen van la ilaha illa Allah
  • Voorkom fouten in het gebed
  • Ziehier de mirakels van de Koran
  • Mijn hart lijdt pijn
  • De sleutels tot het leven van het hart
  • Het Huwelijk in de Islam
  • Het woord zonder daad, is slechts een vruchteloos einde
  • Haya' (bescheidenheid) tegenover Allah.
  • Ben je tevreden over jezelf ?
  • 25 tips om dichterbij Allah te komen
  • Vandaag 17 - 10 - 2010 WERELDVOEDSELDAG
  • De dood
  • DE WAARDE VAN DE DUA
  • Vergane volkeren - Deel 8 - Metgezellen van de Grot
  • Vergane volkeren - Deel 7 -Het volk van Saba en de Arim Zondvloed
  • Vergane volkeren - Deel 6 - Farao die verdronken werd
  • Vergane volkeren - Deel 6 - Farao die verdronken werd - Vervolg
  • Vergane volkeren - Deel 5 - Thamoed
  • Vergane volkeren - Deel 4 - Het volk van '˜Ad en Oebar: het 'œAtlantis van het zand'
  • Vergane volkeren Deel 3 - Het volk van Loeth en de stad die ondersteboven gekeerd werd
  • Vergane volkeren deel2 : Het leven van Profeet Abraham
  • de waarheid over vergane volkeren deel1:noah
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Islaam
    Moge Allah ‘azza wa djal onze kennis doen vermeerderen, Ameen. Moge Allah ons leiden naar de waarheid en ons weerhouden van het slechte, Ameen. Moge Allah ons sieren met de schoonheid van Imaan & Taqwa, Ameen.
    07-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allah (Subhana Wa Ta'ala) doet leven en sterven

    Allah (Subhana Wa Ta'ala) doet leven en sterven


    Verbaasd zijn ze dat er uit hun midden een waarschuwer tot hen is gekomen, de ongelovigen zeggen dat onmogelijk is en een verbazingwekkende zaak is, de gedachten dat als we dood zijn en tot stof zijn geworden en dan weer opgewekt worden door onze Heer Allah kan er bij hun niet in dat lijkt de ongelovige onmogelijk. Maar kijken zij wel verder dan hun neus lang is?? Zelf de waarheid die tot hen kwamen wilde zij niet geloven.

    Zij loochende zelf de waarheid toen die tot hen kwam, daarom nemen zij een verward stand in (Quraan 50:5)

    Dat wij weer opgewekt zullen worden door onze Heer willen zij (de
    ongelovigen) maar niet geloven. Zoals Allah een dood stuk land (stuk grond) met water weer tot leven kan brengen, zo kan hij ook ons opwekken nadat wij dood zijn.

    En Wij brengen daarmee (water) het dode land weer tot leven. Zo zal ook de Opwekking zijn. (Quraan 50:11)

    Dat er een Heer is willen zij ook niet geloven, Onze Heer Allah is het die alles zijn vorm heeft gegeven, Allah is het die Alles heeft Geschapen en tot Hem is de terugkeer. Vragen zij zich dan nooit af hoe de Hemel is gebouwd en hoe die is versiert, vragen zij zich dan niet af wie de aarde zijn vorm heeft gegeven en hoe de bergen zijn geplaats en hoe al het mooie gewassen op de aarde groeit??? Vragen zij zich dat niet af?? Dit is de vraag die Allah (s.w.t.) ook stelt:

    Kijken zij dan niet naar de Hemel boven hen, hoe Wij die gebouwd hebben en hoe wij die versierd hebben en hoe die geen enkel scheur heeft?

    En hoe wij de aarde uitgespreid hebben en wij daarop stevige bergen geplaatst hebben en Wij daarop allerlei mooie gewassen deden groeien? (Quraan 50:6-7)

    Allah is het die uit de hemel gezegende water neer doet dalen en daarmee tuinen deed groeien

    En Wij hebben uit de hemel gezegende water neer doen dalen, waarna Wij daarmee tuinen deden groeien en graan van oogstbare gewassen (Quraan 50:9)

    Hebben wij Allah (s.w.t.) hier ooit eens voor bedankt hebben wij ons wel afgevraagd waar het water vandaan kwam?? En zijn we Allah (s.w.t.) wel dankbaar voor het geen waar Hij ons mee heeft voorzien??

    Allah (s.w.t.) is Alwetend over alle zaken, geen geheim kan voor Hem bewaard worden. Hij is het die ons heeft geschapen en Hij weet wat er in onze zielen bevind. Geen geheim kun je bewaren Allah ziet je over al en de twee Engelen die we hebben op elke schouder 1 die schrijven alles op er is niets dat zij vergeten

    Wanneer de twee (engelen) die te boek stellen, schrijven, zit de een aan de rechter-, de andere aan de linkerzijde.

    Hij uit geen woord of er is een bewaker bij hem, die altijd klaar staat. (Quraan 50:17-18)

    De dood is iets dat zeker zal komen de dood is iets waar je niet van kunt vluchten en toch proberen we dat Nee broeders en Zuster de dood zal komen.

    De doodsstrijd zal werkelijk komen, dat is waarvoor jullie proberen te vluchten. (Quraan 50:19)

    De dag dat er een einde aan het wereldse leven komt die zal zeker komen en Allah (s.w.t.) heeft ons ervoor gewaarschuwd. Er zal op een bazuim geblazen worden op deze dag kan niemand vluchten! Dat is de dag waarop de aarde hevig zal gaan beven dat is de dag waarop wij ons moeten gaan verantwoorden tegen over onze Heer. Dan zullen de beide Engelen kenbaar maken wat jij heb gedaan vergeet niet ze hebben alles opgeschreven en niets zijn ze vergeten. Dan zul je je beloning krijgen of je straf.

    Maar de meeste weten nu niet dat ze in dwaling verkeren pas als de dood hen overkomt dan pas zullen ze er achter komen dat ze dwaalde, ze zullen Saitan de schuld geven maar nee Saitan zal zeggen:

    Onze heer ik heb hem niet tot dwaling gebracht; hij verkeerde zelf in dwaling. (Quraan 50:27)

    Niemand kan je dan de schuld geven alleen je zelf.

    De helle Vuur is wat jouw beloning zal zijn de Hel zal vragen. Is er nog Meer? Soebhana Allah, Allahoe Akbar

    (Gedenk) De Dag dat Wij de Hel zeggen. Ben je al vol? En zij zegt: Is er dan nog meer? (Quraan 50:30)

    Raakt deze Aya uit de Quraan je niet??? Soebhna Allah.

    De Hel is iets waar we allemaal niet naar toe willen, maar wat doen we er eigelijk voor om niet tot de bewoners van de Hel te behoren??? Denk je nou echt dat je zomaar het Paradijs binnen zult komen?? Ongeacht je houding en je gedrag?? Nee broeders en zuster Het Paradijs is voor de Moettaqoen!!!!

    De Moettaqoen zijn de mensen die beschikken over Taqwa (het vrezen van Allah) wie zich verre houden wat Hij heeft verboden, en juist dat gene doen die Hij ons heeft bevolen te doen. Zij zullen krijgen wat Allah onze heer hun heeft beloofd: Het Paradijs.

    Treed haar binnen in vrede, dit is de Dag van eeuwighied. (Quraan 50:34)

    Prijs de Glorie met een lofprijzing van jou heer. Gedenk Hem elke dag en Bedank hem Elke dag wees Hem gehoorzaam en zoek bescherming Bij jou Heer voor de Dag waar aan geen twijfel is.

    Op die Dag Zullen zij het blazen (op de bazuim) In werkelijkheid horen. Dat is de Dag van de Opwekking.

    Voorwaar, Wij doen leven en Wij doen sterven en tot Ons is de terug keer. (Quraan 50:42-43)

    07-09-2010 om 22:21 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lust
    Lust

    “De blik is de oorsprong van alle rampen die de mens treffen, want de blik wekt een gedachte op en de gedachte leidt daarna tot een overpeinzing.
    De overpeinzing wekt een lust op en de lust wekt een wens op. Deze wens wordt steeds vuriger en wordt uiteindelijk een vast voornemen.
    Zo wordt een daad uiteindelijk verricht, zolang geen enkel obstakel dit verhindert.
    In verband hiermee werd er gezegd: ‘Geduldig zijn in het neerslaan van de blik is gemakkelijker dan geduldig zijn voor de pijn die [veroorzaakt wordt door hetgeen] erop volgt.’”

    Moge Allaah ons behoeden voor de verboden blik, ameen.

    07-09-2010 om 07:59 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het belang van tijd.

    Het belang van tijd.


    (Ibn Al-Djawzie)

    Elke mens zou het belang en de waarde van zijn tijd moeten inzien. Wanneer hij dit doet, dan zal hij geen moment hiervan verloren laten gaan en zal hij steeds de beste worden en daden uitkiezen. Zo zal hij zich ook steeds voornemen om het goede te verrichten...

    En zo waren onze voorgangers erg uit op hun tijd en streefden zij er om ter meeste naar om hun tijd zo goed mogelijk te benutten. Iemand vroeg aan ‘Aamir b. ‘Abd Qays om eventjes te praten, waarop hij zei:
    "Hou de zon tegen, dan zal ik met jou praten."

    Ibn Thaabit Al-Boenaanie zegt dat zijn vader op sterven lag, en dat hij hem aanmoedigde om de geloofsbelijdenis te zeggen, waarop zijn vader zei:
    "O mijn zoon, stop maar, ik ben nu al in mijn zesde gedeelte (van de Koran)."

    En toen men één van de voorgangers (die op sterven lag) bezocht, kwamen zij binnen en zagen zij dat hij aan het bidden was. Zij stonden versteld en vroegen hem hierover. Hij antwoordde: "Nu wordt mijn rol - waar de daden in opgeschreven worden - opgerold."

    Als de mens dus beseft dat zijn daden zullen ophouden op het moment dat hij sterft, moet hij er dus alles voor doen om daden te verrichten die na zijn dood verder zullen duren. Zo zorgt hij ervoor dat hij iets wegschenkt, dat hij een boom of een plant zaait, of een rivier aanlegt, dat hij een vroom gezin achter zich laat dat Allah gedenkt, of dat hij een boek samenstelt met nuttige kennis. Want het boek is het eeuwige kind van de geleerde. En zo brengt hij zijn kennis ook in praktijk en onderwijst hij deze kennis, want wanneer de mensen over zijn daden zullen horen, zullen zij proberen om hem hierin te volgen.

    En zoals men ooit heeft gezegd: "Sommige mensen zijn gestorven, terwijl het lijkt alsof zij nog onder de mensen leven." (Saydoel-Chaatir 1/22 - aangepast -)

     

    07-09-2010 om 07:49 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhalen van de Sahabah - Abu Saeed Khudri's terughoudendheid

    Verhaal: Abu Saeed Khudri’s terughoudendheid

     

    Abu Saeed Khudri (radiallaho anho) zegt: “Ik werd voorgedragen door mijn vader aan de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) om in Uhud te vechten toen ik dertien jaar oud was. Mijn vader beval mij aan door te zeggen: “O Profeet van Allah! Hij heeft een zeer sterk lichaam. Zijn beenderen zijn zeer sterk ontwikkeld.”

     

    De Heilige Profeet sallalaho alaihi wasallam keek keer op keer naar mij, en tenslotte weigerde hij mij vanwege mijn jeugdige leeftijd. Mijn vader echter, nam deel aan de veldslag en werd gedood. Hij liet niets na om van te leven. Ik ging naar de Heilige Profeet sallalaho alaihi wasallam om financiële hulp te zoeken. Voordat ik iets kon zeggen sprak hij mij als volgt toe:

     

    “Abu Saeed! Wie dan ook geduld aan Allah vraagt, die krijgt het. Wie dan ook kuisheid van Hem vraagt, die krijgt het. En wie dan ook tevredenheid van Hem vraagt zal het zeker krijgen.”

     

    Na dit gehoord te hebben, keerde hij naar huis terug zonder een verzoek tot de Heilige Profeet sallalaho alaihi wasallam te richten. Hierdoor zegende Allah hem met zo’n hoge positie, dat onder de jongere Sahabah, niemand begiftigd raakte met zoveel kennis en geleerdheid als Abu Saeed.

     

    Moraal:

     

    Kijk naar de terughoudendheid van Abu Saeed op zo’n jonge leeftijd. Zoals we weten, had hij zijn vader verloren in Uhud en die liet hem niets na om van te leven. Abu Saeed verdiende daarom ook alle hulp. Toch weerhielden enkele woorden van de Profeet sallalaho alaihi wasallam hem ervan te praten over zijn nood en te zoeken naar gunsten. Kan iemand die veel ouder dan hem is zo een sterk karakter tonen? In feite verdienen de personen die door Allah geselecteerd werden om Zijn dierbare Profeet (sallalaho alaihi wasallam) te vergezellen werkelijk die eer. Dit is de reden dat de profeet sallalaho alaihi wasallam gezegd had:

     

    “Allah heeft mijn metgezellen verkozen boven alle andere mensen.”

     

     

    07-09-2010 om 07:36 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefde van Allah subhanahu wa ta'ala

     Liefde van Allah subhanahu wa ta’ala

    Ibn al Qayyim noemde tien oorzaken die resulteren in de liefde van Allah voor Zijn dienaar en de liefde van de dienaar voor zijn Heer.

    1. Het reciteren van de Qur’an terwijl je nadenkt over de betekenis ervan en wat ermee bedoeld wordt.

    2. Dichter bij Allah komen door het verrichten van vrijwillige daden na het afronden van verplichte daden. Dit is zoals staat vermeldt in een Hadith Qudsi: “Mijn dienaar komt steeds dichter bij Mij door vrijwillige daden te verrichten totdat Ik van hem hou.” [al-Bukhari]

    3. Het continu gedenken van Allah onder alle omstandigheden, met je tong, hart en daden. De grootte van je liefde voor Allah wordt hierdoor bepaald.

    4. Prioriteit geven aan waar Hij van houdt boven dat waar jij van houdt wanneer je bent overmand door je verlangens.

    5. Dat het hart begerig is wat de Namen en Eigenschappen van Allah betreft en het hart rondwandelt in deze tuin van kennis.

    6. Het observeren van Allah’s zachtaardigheid, goedheid en gunsten, zowel de verborgene als de zichtbare.

    7. Dit is het meest wonderbaarlijke; dat het hart zacht, zachtaardig en onderdanig (nederig) is tegenover Allah.

    8. Alleen zijn met Allah gedurende de tijd dat de Heer neerdaalt gedurende het laatste deel van de nacht, terwijl je Zijn boek leest en dat beëindigt met het vragen van vergiffenis en het tonen van berouw (tawbah).

    9. Zitten met de geliefden en oprechten, terwijl je voordeel hebt van hun spraak. En niet spreken tenzij het spreken voordeliger is en je weet dat het je toestand zal bevorderen en voor anderen tot nut zal zijn.

    10. Wegblijven van iedere oorzaak dat komt tussen het hart en Allah.

    Deze tien oorzaken brengen de geliefden naar het station van ware liefde en brengen hen naar hun Geliefde.

    06-09-2010 om 07:45 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhalen van de Sahabah - Zaid krijgt voorkeur voor zijn Quran

    Verhaal: Zaid krijgt voorkeur voor zijn Quran

     

    Zaid ibn Thabit (radiallaho anho) was zes jaar oud toen hij zijn vader verloor. Hij was elf ten tijde van de Hijrah. Hij bood zich aan om mee te doen aan de veldslag bij Badr, maar werd geweigerd omdat hij nog te jong was. Bij de slag van Uhud bood hij weer vrijwillig zijn diensten aan. Ook dit keer werd hij weer niet toegestaan mee te vechten. Vanaf toen nam hij deel aan alle veldslagen die er gevochten moesten worden. Terwijl de Mujahideen in de richting van Tabuk marcheerden, werd de vlag van Banu-Malik door Amarah gedragen. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) beval hem de vlag over te dragen aan Zaid. Amarah was bang dat iemand misschien klachten had gegeven en daar door ontevreden was over hem.

    Hij zei: “O Profeet van Allah! Is het soms vanwege klachten die iemand over mij gegeven heeft?”

    De Heilige Profeet Muhammad (saw) zei:

    “Nee. Maar Zaid kent meer van de Quran dan jij. Zijn kennis van de Quran heeft hem de voorkeur gegeven.”


    Commentaar:

    Het was de gewoonte van de Profeet (saw) dat hij voorkeur gaf aan mensen overeenkomstig hun deugden. Ofschoon dit een aangelegenheid was van een veldslag, en kennis van de Quran niet in direct verband stond met de beslissing, gaf de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) toch de voorkeur aan Zaid vanwege zijn kennis van de Quran. Dit onderscheid zien wij ook bij andere gelegenheden. Wanneer een aantal overleden personen in 1 graf begraven moet worden (zoals in Uhud), werden zij in volgorde van hun kennis van de Quran begraven. Prioriteit werd gegeven aan hen die meer kennis van de Quran hadden.

     

    06-09-2010 om 07:36 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kennis is in vele opzichten superieur over het geld!

     Kennis is in vele opzichten superieur over het geld!


    In de volgende stappen legt Ibn al-Qayyim (rahiemehoellaah) uit waarom kennis volmaakter is dan het geld:

    1. Jij bewaakt het geld, terwijl de kennis (van Islaamitisch monotheïsme) jou bewaakt.

    2. Geld vermindert alleen maar als je het weggeeft, terwijl de kennis zich vermenigvuldigt als je het weggeeft.

    3. Het geld is de erfenis van de koningen en de rijken. De kennis is de erfenis van de profeten (`alayhimoes-salaam). Het geld verlaat zijn eigenaar bij overlijden. De kennis gaat bij overlijden met zijn eigenaar mee het graf in.

    4. Het geld beheerst de kennis niet, daarentegen beheerst de kennis het geld wel.

    5. Iedereen (ver)krijgt het geld: de moe’min (gelovige), de kafier(ongelovige), de eerlijke en de oneerlijke. Maar profijt volle kennis (ver)krijgt alleen de moe’min (gelovige in de Eenheid van Allaah en de boodschap van Zijn profeet saw.

    6. Niemand, behalve de arme en de behoeftige, heeft de rijken nodig, terwijl alle lagen van de bevolking, van zwerver tot koning, de bezitter van kennis (de `alim) nodig hebben.

    7. Het verzamelen en bewaren van geld maakt de ziel verrot, gierig en hebzuchtig, terwijl het verzamelen en bewaren van kennis de ziel (eigen-ik) versterkt en reinigt.

    8. Het geld maakt de ziel (eigen-ik) opstandig, trots, hooghartig en pronkzuchtig, maar de kennis (van Islaamitisch monotheïsme) maakt de ziel nederig en gehoorzaam (aan Allaah en Zijn profeet Mohammed (saw)).

    9. Het geld is een gordijn tussen geluk en ongeluk (aan de hand waarvoor het gebruikt wordt). De kennis brengt de ziel naar het geluk (waar deze voor geschapen is).

    10. Rijkdom aan kennis is volmaakter dan rijkdom aan geld, want als je geld opraakt wordt je straatarm terwijl je niet bang hoeft te zijn dat je kennis opraakt, want het vermenigvuldigt zich alleen maar (als je handelt naar hetgeen je weet).

    11. Geld maakt zijn eigenaar slaaf van het wereldse. Kennis echter maakt zijn eigenaar slaaf van de Heer der Werelden (Allaah (soebhaanahoe wa t`ala)).

    12. Liefde voor de doenja (het wereldse), geld en het streven naar rijkdom is de oorsprong van elke zonde, maar liefde voor de kennis (van Islaamitisch monotheïsme) en het bestuderen van deze kennis is de oorsprong van elke gehoorzaamheid aan Allaah (soebhanahoe wa t`ala).

    13. De waarde van de rijke (voor zichzelf en voor de mensen) ligt in zijn geld en rijkdom, echter de waarde van de `alim (Islaamitische geleerde) ligt in zijn kennis. Nu, als het geld op is en de rijke niet meer rijk is, dan verdwijnt zijn waarde en aanzien, terwijl de waarde en het aanzien van de `alim nooit verdwijnt, omdat zijn kennis blijvend is (zolang hij datgene wat hij weet in de praktijk brengt).

    15. Zelfs al kreeg de `alim voor zijn kennis doenja (geld, wereldse rijkdom)aangeboden, dan zou dit voor hem (omgerekend) niet eens de waarde van een droog stokje hebben, terwijl de (nadenkende) rijke als hij de edelheid, superioriteit en volmaaktheid van de kennis (van Islaamitisch monotheïsme) begrijpt, zou willen dat hij de kennis heeft ter waarde van zijn rijkdom of meer (kijk bijv. naar de metgezel van de Profeet (saw) ; Moes’ab Ibn Oemayr (radieAllaahoe `anhoemaa). Hij gaf zijn grote rijkdom op voor de kennis (van Islaamitisch monotheïsme).

    15. Niemand heeft Allaah (soebhaanahoe wa t`ala) ooit gehoorzaamd zonder kennis (van Islaamitisch monotheïsme) en de grootste groep mensen die Hem ongehoorzaam is, is dit alleen maar door hun slaafsheid aan geld (denk aan drugs, prostitutie, gokken, steekpenningen, rentegelden enz.).

    16. De verzamelaar van geld nodigt de mensen uit naar de doenja (met zijn positie en bezit). De `alim nodigt de mensen uit naar Allaah (soebhanahoe wa t`ala)(met zijn kennis en positie).

    17. Rijkdom is de oorzaak van de ondergang en vernietiging van zijn bezitter omdat velen rijkdom vereren en adoreren. Als je iemand ziet die zich bezighoudt met de aanbidding van rijkdom, weet dan dat het een versnelling is van zijn ondergang. Rijkdom aan kennis (van Islaamitisch monotheïsme) is de oorzaak dat de mens levens (kracht) krijgt en levens(kracht) kan geven aan anderen. Wanneer de mensen iemand zien die zich bezighoudt met kennis dan respecteren, bewonderen en houden ze van hem en volgen ze hem aan de hand van wat hij hen onderwijst over Allaahs Woord (De Qor’aan) en de authentieke Soennah (uitspraken, handelingen en goedkeuringen) van de profeet saw.

    18. Het genot dat uit rijkdom (van geld) valt te putten is of een illusionair genot, of een dierlijk genot. Als iemand geniet van het verzamelen en verkrijgen van geld (op een zodanige wijze dat dit zijn belangrijkste levensdoel wordt) dan is dit een illusionair genot. Maar wanneer hij ervan geniet om het geld uit te geven aan zijn lusten en begeerten (in haraam = alles wat Allaah (soebhaanahoe wa t`ala) voor de mens verboden heeft, omdat het schadelijk is voor hem of om een reden die alleen Allaah (soebhaanahoewa t`ala) kent) dan is dit een dierlijk genot. Het genot dat vanuit kennis (van islaamitisch monotheïsme) voortvloeit is een spiritueel genot wat lijkt op het verheven genot van de engelen (maar er is een verschil tussen de twee soorten van genot!)

    19. Rijkdom in geld gaat gepaard met vrees en bedroefdheid, want de rijke is bedroefd voordat hij het geld heeft en nadat hij het geld heeft bang dat ze het van hem zullen stelen en hoe groter de omvang van het geld des te groter is zijn angst.

    20. De rijkelui moeten hun rijkdom zeker een keer verlaten en dat doet verschrikkelijk veel pijn. De kennis (van Islaamitisch monotheïsme) verlaat zijn eigenaar nooit (zolang hij het naleeft en ernaar werkt) dus pijnigt en kwelt het hem niet.

    21. Wie wordt gerespecteerd en bewonderd omwille van zijn geld is, als zijn geld op is, alle respect en bewondering kwijt, terwijl wie wordt gerespecteerd en bewonderd voor zijn kennis alleen nog maar meer gerespecteerd en bewonderd wordt (als die kennis is gebaseerd op de Qor’aan, de Soennah en het begrip van de Vrome Voorgangers.

    Verder zegt Ibn al-Qaiyiem (rahiemehoellaah):

    “Als de doenja uit tijdelijk aanwezig goud zou bestaan en het hiernamaals uit eeuwig aanwezig zand zou bestaan, dan zou een slim persoon voor het eeuwig blijvende zand kiezen en het tijdelijk bestaande goud links laten liggen!!!. Welnu, de doenja is tijdelijk bestaand zand en het hiernamaals eeuwig blijvend goud. Hoe kun je dan voor het tijdelijke kiezen???”

    05-09-2010 om 08:38 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhalen van de Sahabah - De boodschap van Saad voor de moslims

    Verhaal: De boodschap van Saad voor de moslims

     

    Gedurende de veldslag van Uhud vroeg de profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam):

     

    “Hoe is het met Saad bin Rabi? Ik weet niet hoe het met hem afgelopen is.”

     

    Een van de Sahabah werd gestuurd om hem te zoeken. Hij ging naar de plaatsen waar de lichamen van de martelaren in hopen opgestapeld lagen. Hij riep de naam van Saad om te weten of die nog leefde. Op een van die plaatsen hoorden hij een zwakke stem vanuit een andere richting. Hi keerde zich in die richting en vond even later Saad, liggend tussen de doden op het punt zijn laatste adem uit te blazen. Saad zei:

     

    “Breng mijn salaam over aan de profeet van Allah (saw) met mijn boodschap: “O Profeet van Allah! Moge Allah u een beloning schenken meer verheven en mooier dan Allah ooit aan een profeet namens 1 van zijn volgelingen geschonken heeft.” Zeg ook aan mijn moslimbroeders: “Niets zal u vrijpleiten van schuld op de Dag des Oordeels, als de vijand erin slaagt de profeet van Allah (saw) te bereiken voordat jullie allen gevallen zijn.”

     

    Moraal:

     

    Met deze woorden blies Saad zijn laatste adem uit naar Allah. Zo hebben de Sahabah  het ware bewijs geleverd van hun toewijding aan de Profeet (saw). Terwijl ze verwonding na verwonding opliepen en hierna de laatste adem uitbliezen, zonder klachten noch wensen op hun lippen, konden ze aan niets anders denken dan aan de veiligheid en het welzijn van de Heilige profeet (saw). Kon een zondaar als ik gezegend worden met maar een atoom van die liefde die de Sahabah hadden voor de Profeet(saw).

     

    05-09-2010 om 08:31 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kennis is de beste goedheid in dit wereldse leven

    Kennis is de beste goedheid in dit wereldse leven

    Al-Hasan heeft het volgende gezegd over de Uitspraak van Allah, de Meest Verhevene:

    ‘Onze Heer, geef ons in het wereldse leven het goede.’ [Soerah al-Baqarah 2:210]

    ‘Het is de kennis en de aanbidding.’

    En hij heeft gezegd over Allah’s uitspraak:

    ‘en in het Hiernamaals het goede’ [Soerah al-Baqarah 2:201]

    ‘Het is het Paradijs.’

    En dit behoort tot de beste uitleg, want voorwaar, de beste goedheid van het wereldse leven is profijtelijke kennis en goede daden

    04-09-2010 om 05:21 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhaal van de Sahabah - Abu Bakr's (radhiallaho anho) dagelijkse toelage uit de Bait-ul-mal.

    Verhaal: Abu Bakr's (radhiallaho anho) dagelijkse toelage uit de Bait-ul-mal.

     

    Abu Bakr (Radiallaho anho) was een klerenhandelaar en leefde van die handel. Na de dood van de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam), kozen de mensen hem als Khalifah. De volgende dag echter liep hij zoals gewoonlijk met een aantal kleren over zijn arm geslagen in de richting van de markt toen Umar hem onderweg ontmoette.

     

    Umar (Radiallaho anho) vroeg: "Waar ga je naar toe Abu Bakr?"

     

    Abu Bakr (Radiallaho anho): "Naar de markt."

     

    Umar (Radiallaho anho): "Als je bezig blijft met die handel van je, wie zal dan de taken van het Kalifaat uitvoeren?"

     

    Abu Bakr (Radiallaho anho): "Hoe moet ik dan voor mijn familie zorgen?"

     

    Umar (Radiallaho anho): "Laten wij naar Abu Ubaidah gaan (die verantwoordelijk is voor de Bait-ul-Mal), die voor een dagelijkse toelage voor jou uit de Bait-ul-Mal zal zorgen."

     

    Ze gingen beiden naar Abu Ubaidah (Radiallaho anho). Hij regelde voor Abu Bakr een toelage, gelijk aan die wat aan een gemiddelde Muhajir betaald werd.

     

    Eens zei de vrouw van Abu Bakr (Radiallaho anho) tot hem:

     

    "Ik zou graag iets lekkers willen klaarmaken."

     

    Abu Bakr (Radiallaho anho): "Ik heb geen geld om dat te bekostigen."

     

    Zijn vrouw: "Als je toestemt, zal ik trachten dagelijks iets uit je toelage te sparen, zodat het op een dag genoeg zal zijn om het lekkere gerecht te bereiden."

     

    Hij stemde toe. Elke dag werd een beetje geld gespaard. Toen zijn vrouw hem na een aantal dagen het geld bracht om inkopen te doen voor het lekkere gerecht zei hij:

     

    "Het schijnt dat wij dit geld als teveel hebben ontvangen."

     

    Hij stortte het gespaarde terug in de Bait-ul-Mal en liet zijn toelage voor de toekomst verminderen met het bedrag dat gespaard was door zijn vrouw.

     

    A'isha (Radiallaho anha) vertelt:

     

    "Toen Abu Bakr (Radiallaho anho) gekozen was als Kalief, zei hij aan de mensen:"Jullie weten wel dat ik van de handel leefde en mijn inkomen daaruit was voldoende om aan mijn behoeften tegemoet te komen. Nu moet ik mij ten volle inzetten voor de zaken van de staat en daarom zal de toelage voor mijn familie uit de Bait-ul-Mal betaald worden."

     

    Het wordt gezegd dat Abu Bakr (Radiallaho anho) geen contant geld achterliet. Anas (Radiallaho anho) zegt:

     

    "Abu Bakr (Radiallaho anho) liet een melkgevende kameel, een schaal en een knecht achter."

     

    Volgens enkele andere vertellers, liet hij ook beddengoed achter. Toen dit alles overgedragen werd aan zijn opvolger Umar (Radiallaho anho), merkte die op:

     

    "Moge Allah barmhartig zijn voor Abu Bakr (Radiallaho anho)! Hij heeft een voorbeeld achtergelaten voor zijn opvolger, die erg hard is om te volgen."

     

    04-09-2010 om 05:11 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe roept een geleerd persoon op tot Allah?
    Hoe roept een geleerd persoon op tot Allah?
     

    De geleerde individu beveelt de mensen niet om de Dunya te verlaten, want zij zijn niet in staat om het te verlaten. Echter (in plaats daarvan) vertelt hij hen om slechte daden te verlaten met hun [doorgaande] verblijf op de Dunya. Daar het verlaten van de Dunya voordelig (gewenst) is, maar het verlaten van slechte daden een verplichting is. Hoe kan een [individu] worden bevolen om een gewenste (extra) daad te verrichten, wanneer hij een verplichting heeft verwaarloosd?!

    Als het verlaten van slechte daden moeilijk wordt voor hen om te [verdragen], probeer hen dan van Allah te doen houden [door] Zijn Tekenen, Zijn Zegeningen, Zijn Vrijgevigheid, Zijn Perfecte Eigenschappen, en Verheven Beschrijvingen te noemen. Want waarlijk, het hart is op natuurlijke wijze geneigd naar Zijn liefde.

    Als het gehecht is aan Zijn liefde, dan zal het verlaten van slechte daden en de onafhankelijkheid daarvan, samen met het doorzettingsvermogen hierin makkelijk worden [om te verkrijgen].

    Een verstandige man nodigt mensen uit tot Allah, dus wordt de [daad] om dit te beantwoorden makkelijk voor hen. Een asceet nodigt hen uit tot Allah door het verlaten van de Dunya, dus wordt de [daad] om dit te beantwoorden moeilijk voor hen.

    03-09-2010 om 08:48 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhalen van de Sahabah - Abu Bakr (radiallaho anho) verbrandt zijn verzameling

    Verhaal: Abu Bakr (radiallaho anho) verbrandt zijn verzameling

     

    Aisha (radiallaho anha) zegt:

     

    “Mijn vader Abu Bakr (radiallaho anho) had een verzameling van 500 ahadith. Op een avond merkte ik op dat hij erg onrustig was. Hij woelde in zijn bed en kon niet slapen. Ik maakte zorgen hierover en vroeg hem: “Heb je een probleem of maak je je zorgen om iets?” Hij gaf mij geen antwoord en bleef rusteloos gedurende de rest van de nacht. De volgende morgen riep hij mij bij zich en zei: “Breng de verzameling van ahadith die ik je gegeven heb om te bewaren.” Ik bracht het boek en hij verbrandde het. Hij zei: “De verzameling bevatte veel Hadith die ik van allerlei mensen had gehoord. Ik dacht als ik overlijd en een Hadith achterlaat die door mij als betrouwbaar werd geaccepteerd, maar die dat in werkelijkheid niet was, dan zou ik daarover moeten verantwoorden.”

     

    Moraal:

     

    Het was de drang naar kennis van Abu Bakr dat hij zo veel Ahadith verzamelde. Maar het was zijn uiterste voorzichtigheid dat hij de verzameling verbrandde.

     

    De Sahabah waren zeer voorzichtig en nauwkeurig met Ahadith. Dit is de reden waarom er heel weinig Hadith zijn die verteld zijn door de eminente Sahabah. Mensen (vooral die in Europa) die in hun preken zonder te aarzelen een Hadith aanhalen (zonder autoriteit) zonder een gedegen bronnenonderzoek moeten een lering trekken uit dit verhaal. Abu Bakr (radiallaho anho) bleef het grootste deel van zijn tijd in het gezelschap van de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam). Veel Sahabah zeggen:

     

    “Abu Bakr (radiallaho anho) was de meest geleerde onder ons”

     

    Umar (radiallaho anho) zegt:

     

    “Na de dood van de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) toen men zich beraadde over de opvolging van de leiding van het Khalifaat sprak Abu Bakr (radiallaho anho) de mensen toe en haalde alle verzen van de Heilige Quran aan en alle Ahadith van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) die handelen over de deugden en bevoorrechting van de Ansar.”

     

    Dit wijst hoeveel kennis van de Quran hij bezat en hoeveel Ahadith hij zich herinnerde. Niettegenstaande dit alles, zijn er zeer weinig Ahadith aangehaald door Abu Bakr (radiallaho anho).

     

    03-09-2010 om 08:40 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat kun je doen in 1 minuut?

    Wat kun je doen in 1 minuut?

    Vraag: Op ons werk kunnen we nauwelijks de tijd vinden om daden van aanbidding of goede werken te verrichten. Wat kunnen we doen in de korte tijd die we in de dag over hebben? Hoe kunnen we daar toch gebruik van maken?

    Antwoord: Allah zij geprezen. Tijd is zoiets essentieels, het is te kostbaar om te verspillen. Wijs is degene die zijn tijd in de gaten houdt en het niet gebruikt als een vat dat je op kunt vullen met goedkope dingen en nutteloze praatjes. Daarentegen grenst hij zijn tijd af met waardige pogingen en goede daden die Allah tevreden stellen en die andere mensen goed doen.

    Iedere minuut van je leven draagt de mogelijkheid in zich je status te verhogen en om de mensen om je heen gelukkiger te maken, stapje voor stapje. Als je graag de hoogste positie wilt bereiken (door Allah te behagen), zoveel geluk als mogelijk aan de mensen rondom je wilt brengen, houd dan op je voortdurend te ontspannen en blijf uit de buurt van nutteloos amusement.

    In 1 minuut namelijk kun je heel wat goede daden verrichten en kun je heelveel beloningen in de wacht slepen. In slechts 1 minuut, door je bijvoorbeeld te wijden aan liefdadigheid, te studeren, dingen uit het hoofd te leren, er naar te streven goede daden te verrichten kun je er zeker van zijn dat deze minuut van je leven niet verspild is. 1 Minuut kan worden genoteerd in jouw boek van goede daden, als je tenminste weet hoe je er het beste uit moet halen en hoe je ermee om moet gaan. Probeer dan ook om uit ieder minuut die je over hebt het uiterste te halen. Als je dat vergeet, vergeet je het allerbelangrijkste, namelijk de waarheid. Hier volgt een lijst van dingen die je in 1 minuut zou kunnen doen, insha'Allah:

    In 1 minuut kun je surat al-fatiha (openingsvers van de Koran) 3 maal reciteren, vlug en stilletjes. Sommige geleerden zeggen dat de beloning voor het lezen van al-fatiha meer is dan 600 hasanaat (beloningen), dus als je het 3 maal opleest zal je, insha'Allah, meer dan 1.800 hasanaat verkrijgen. En dat alles in 1 minuut!

    In 1 minuut kun je surat al-ikhlas (Surah nummer 112) 20 keer reciteren, snel en zachtjes. Een keer staat gelijk aan een derde van de Koran. Als je het iedere dag 20 keer leest, wat 1 minuut kost, dan heb je het in een maand 600 keer gelezen, in een jaar 7.200 keer, wat weer gelijk staat qua beloning aan 2.400 keer reciteren van de gehele Koran.

    Je kunt een bladzijde van Allah's boek (de Koran) lezen in 1 minuut.

    Je kunt een korte aya (vers) uit het hoofd leren in 1 minuut.

    In 1 minuut kun je 20 keer zeggen: Laa ilaaha illa allah wahdahu laasharika lah, lahu al-mulk wa lahu al-hamd wa huwa ala kulli shay'in qadir (Er is geen god behalve Allah, Hij is alleen zonder partner, tot Hem behorende heerschappij en de lof en Hij is tot alles in staat). De beloning hiervoor staat gelijk aan de beloning die men ontvangt voor het bevrijden van 8 moslimslaven.

    In 1 minuut kun je 100 keer zeggen: subhaan Allah wa bihamdihi (Lof en prijzingen aan Allah). Van een ieder die dat in een dag opzegt zullen de zonden worden vergeven, zelfs als ze zijn als het schuim van de zee (heel veel dus).

    In 1 minuut kun je 50 keer zeggen: subhaan Allah wa bihamdihi subhana-llahal-azim (lof en prijzingen aan Allah. prijzingen aan Allah de Almachtige). Dit zijn twee zinnen die makkelijk uit te spreken zijn en toch zeer zwaar wegen en zeer geliefd zijn bij de Meest genadige, zoals overgeleverd door al-Bukhari en Muslim.

    De Profeet (v.z.m.h.) zei: Als ik zeg 'subhaan Allah wa-l-hamduli-llah, wala ilaaha illa-llaah (prijzingen aan Allah. Er is geen god dan Allah en Allah is de Allergrootste) is dit geliefder bij mij dan dat de zon opkomt. (Overgeleverd door Muslim). In 1 minuut kun je al deze woorden meer dan 18 keer uitspreken. Dit zijn de meest geliefde woorden en ze wegen zwaar in de schaal van goede daden, volgens een sahih hadith (erkende profetische overlevering).

    In 1 minuut kun je 40 keer zeggen: la hawla wa la quwwata illa bi-llah(er is geen kracht noch macht, behalve bij Allah). Dit is een van de schatten van het Paradijs, zoals al-Bukhari en Muslim overleverden. Deze uitspraak helpt je met het omgaan met moeilijkheden en kan een middel zijn om grote dingen te bereiken.

    In 1 minuut kun je ongeveer 50 keer la ilaha illa-llah zeggen. Dit is de beste zin, want het geeft uitdrukking aan de tawhied (Het belijden van de absolute eenheid van God). Als dit de laatste woorden van iemand zijn, dan zal hij/zij het Paradijs binnengaan, en er zijn andere berichten die vertellen over de geweldigheid van deze woorden.

    In 1 minuut kun je meer dan 15 keer subhaan Allah wa bi-hamdih 'adadakhalqihi, wa rida nafsihi, wa zienata 'arshihi wa midada kalimatih (lof en prijzingen aan Allah, net zoveel als de hoeveelheid van Zijn schepping, zoveel als het Hem plezier doet, en zoveel als het gewicht van Zijn Troon en zoveel als de inkt van Zijn Woorden). Dit brengt meer beloningen dan welke tasbieh (lofprijzing) of dhikr (het gedenken van Allah) dan ook, volgens een sahieh (correcte) hadith (overlevering) van de Profeet (vzmh).

    In 1 minuut kun je Allah 100 keer om vergiffenis vragen door te zeggen astaghfiru-llah (Ik vraag Allah om vergiffenis). De verdiensten van het vragen om vergiffenis zijn niet geheim, want het is hét middel voor het verkrijgen van vergiffenis en om het Paradijs binnen te gaan. Het is hét middel om een goed leven te krijgen, om je kracht te vermeerderen, om rampen af te weren, dingen makkelijker te maken, om regen te brengen en om je rijkdom of je kinderaantal te vermeerderen.

    Je kunt enkele korte woorden zeggen in 1 minuut en Allah zou er goede dingen door kunnen laten gebeuren, dingen die je nooit voor mogelijk zou houden.

    In 1 minuut kun je 50 keer zegeningen tot de Profeet (vzmh) sturen, door te zeggen: salla-llahu 'alayhi wa-sallam (Moge Allah hem zegenen en hemvrede geven). Als antwoord zal Allah jou 500 zegeningen sturen, want 1zegening brengt 10 van dezelfde voort.

    In 1 minuut kun je je hart er toe zetten Allah te danken, van Hem te houden, Hem te vrezen, vertrouwen in Hem te stellen, naar Hem te verlangenen aldus te reizen door de verschillende etappes van 'ubudiya (totale overgave aan Allah). Je kunt dit doen als je in bed ligt of als je op straat loopt.

    In 1 minuut kun je meer dan twee bladzijden lezen van een nuttig boek dat makkelijk te begrijpen is.

    In 1 minuut kun je de banden aanhalen door een familielid op te bellen.

    Je kunt in 1 minuut je handen heffen en iedere du'a die jij wilt opzeggen of oplezen.

    In 1 minuut kun je een heleboel mensen salamu alaykum zeggen en de hand schudden.

    Je kunt in 1 minuut iets wat slecht is verbieden.

    In 1 minuut kun je bevel geven tot iets goeds.

    In 1 minuut kun je oprecht advies geven aan een broeder/zus in nood.

    In 1 minuut kun je iemand die zich naar voelt troosten of opbeuren.

    In 1 minuut kun je iets gevaarlijks van de straat weg ruimen.

    Het meeste uit 1 minuut halen motiveert je om met de rest van je tijd ook iets goeds te doen terwijl je anders gewoon je tijd zou hebben verspilt. Al-Shafi'ie (Moge het welbehagen van Allah over hem zijn) zei: 'Als mensen gaan slapen, dan laat ik mijn tranen de vrije loop en dan reciteer ik een vers van de meest eloquente poëzie (Koran). Is het niet zonde dat de nacht voorbij gaat en ik niet meer kennis opdoe, terwijl deze tijd gerekend wordt als deel van mijn leven?'

    Tot slot hoe eerlijker je bent naar Allah toe en hoe meer je je bewust van Hem bent, des te groter je beloning zal zijn. Zie dat de meeste van deze daden niets kosten; ze vereisen geen tahara (rituele reinheid), ze maken je niet moe en vragen niet veel inspanning.

    Daarentegen, je kunt ze doen terwijl je loopt, in je auto zit, als je ligt of staat of zit of als je op iemand wacht. Deze daden horen bij uitstek bij de dingen die de mens naar het geluk kunnen leiden, die je rust en blijdschap brengen en die stress en woede weghalen. Moge Allah ons helpen opdat wij zullen doen waar Hij het meeste van houdt en wat Hem tevredenstelt. Moge Allah onze Profeet Mohammad (vzmh) zegenen!

    02-09-2010 om 11:21 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wonderen van de Qoraan
    De wonderen van de Qoraan


    In de naam van Allah, de Genadige, de Barmhartige


    n de naam van Allah, de Genadige, de Barmhartige


    STATISTISCH WONDER IN DE KORAN

    Laten we eens even kijken naar een aantal statistische wonderen in de Quran, welk slechts een fractie is van wat het Heilge Boek de mensheid geeft. Dr. Tariq Al-Suwaidan, een bekende geleerde van de Ikhwan Al-Muslimoon, heeft deze studie uitgevoered en kwam tot de volgende resultaten:

    Arabisch (Betekenis)
    Aantal keren vermeld in Quran


    Ad-Dunya (Deze wereld)
    115

    Al-Akheerah (Hiernamaals)
    115


    Al-Malaa'ikah (Engelen)
    88

    Al-Shayaateen (Satan)
    88


    Al-Hayah (Leven)
    145

    Al-Maout (Dood)
    145


    Al-Rajul (Man)
    24

    Al-Mar-ah (Vrouw)
    24


    Al-Shahr (Maand)
    12

    Al-Yaum (Dag)
    365


    Al-Bahr (Zee)
    32

    Al-Bar (Land)
    13

    Als we het aantal keren dat de woorden "land"en "zee" voorkomen bij elkaar tellen krijgen we een totaal van 45. En nu voeren we een betrekkelijk eenvoudige berekening uit:

    32/45 X 100% = 71.11111111%
    en
    13/45 X 100% = 28.88888888%

    En boven zien we wat we nu kennen als het percentage van water dat de wereldbodem bedekt (71.111..%) en het percentage land (28.888...%). Deze feiten illusteren weer een ander wonder van de koran.

    De wonderen van de koran zullen nooit eindigen. Het zal nooit gebeuren dat de mens de COMPLETE kennis uit de koran zal begrijpen en distilleren (vanwege de veelheid ervan). Men kan nooit genoeg waardering geven aan het woord van de Schepper. Het is een schat die leiding geeft aan degenen die het succes van dit leven en het hiernamaals wensen.

    02-09-2010 om 02:46 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe handelt Shaytaan om de mens te misleiden

     Hoe handelt Shaytaan om de mens te misleiden

    Een van de manieren van shaitaan om de mens te misleiden is, om wat slecht is schijnbaar goed te laten lijken. Over deze zaak schreef imaam Ibn al-Qayyim wat nu volgt:

    Een van de manieren van shaitaan is, om de gedachten van de mens te betoveren totdat hij die mens kan misleiden. Niemand is veilig voor deze betoveringen, influisteringen, behalve wie Allah wil. Hij, shaitaan, geeft de mens een goede inbeelding over een daad die helemaal niet goed is, maar juist slecht. Dan is de mens er zeker van dat deze slechte daad juist heel goed voor hem is. En de shaitaan laat de mens ver wegrennen van de goede daad, totdat hij denkt dat de goede daad iets slechts voor hem is.

    Er is zeker geen god dan Allah! Hoeveel mensen werden en worden beïnvloed door zulke influisteringen, betoveringen. Hoeveel harten zijn weggedraaid van islaam, van geloof en goede daden [door zulke betoveringen]. En hoeveel mensen volgen die misleidingen en betuigen openlijk hoe fantastisch goed dit soort daden zijn. En zij haten de waarheid en doen de waarheid overkomen op andere mensen op de meest afschuwelijke wijzen [omdat ze die afwijzen]. En hoeveel misleidingen worden aanbeden en tentoongesteld als interessante daden voor wie wil. En hoe zijn de geleerden al misleid.

    Het is shaitaan die de gedachten van de mensen betovert, totdat ze een andere weg, die van lusten en verlangens inslaan en overtuigd raken van hun gelijk. Hij laat hen kiezen om de wegen van slechte en verderfelijke daden op te gaan. Hij misleidt hen om dingen te doen die hen een voor een tot de ondergang brengen. Hij maakt het voor hun aantrekkelijk om afgoden te aanbidden, om familiebanden kapot te maken, om dochters te vermoorden, om met de eigen moeder te slapen enz. En hij belooft hun dan het succes in het paradijs, door hun ontrouw, gemeenheid en ongehoorzame daden. Hij maakt voor hun polytheïsme - aanbidding van meerdere goden - aantrekkelijk, heel aantrekkelijk zelfs. En hij geeft hun de overtuiging dat Allah’s Eigenschappen, of Zijn Grootheid en Zijn Woorden niet bestaan. Hij laat de mensen ophouden om tot het goede aan te sporen en het kwade te vermijden, en ze noemen dat dan ‘genade hebben met elkaar’, hij laat ze ophouden om zich netjes te gedragen tegenover anderen en om zich niet meer bezig te houden met de Qur’aan:

    Allah heeft gezegd:

    “O gelovigen, aan jullie (de hoede) over jullie zelf.” [Qs al-Maidah 105]

    Shaitaan laat mensen zich afwenden van de Sunnah van RassoelAllah, en ze volgen dan blindelings de Imaams (taqlied) en vinden het genoeg om alleen een van hen te volgen, een die meer kennis heeft. En shaitaan geeft het idee dat huichelarij en het sluiten van compromises over de islaam goed is, omdat het zogenaamd ‘flexibel’ is en een manier om ‘wijs met de mensen om te gaan’.

    Shaytaan - de verdoemde – houdt de dienaar tegen om goede daden te doen, door hem te laten uitstellen en hem lui te laten zijn.

    Om dit te bereiken heeft de shaitaan vele mogelijkheden.

    De Profeet SallaAlah ‘Aleyhie Wassalam heeft gezegd: “Tijdens jullie slaap legt shaitaan drie knopen achter in jullie nekken. Dan ademt hij dit erin: ‘De nacht is lang, dus blijf fijn slapen. ‘ Als je opstaat en Allah (Subhana Wa Ta’Ala) prijst, dan raakt een van die knopen los. En als hij woedoe [kleine wassing voor het gebed] neemt, dan raakt de tweede knoop los. En als hij het gebed doet, dan zijn alle knopen los. Hierna zal hij zich actief en gelukkig voelen ’s morgens. Zo niet, dan staat hij lusteloos op en ontevreden. “

    In sahih al-Bukhari is ook verzameld:

    De Profeet SallaAlah ‘Aleyhie Wassalam heeft gezegd: Als een van jullie wakker wordt en opstaat, laat hem woedoe nemen. Hij hoort zijn neus drie keer te spoelen, want shaitaan verblijft boven in de neus van de mens, terwijl hij slaapt. “

    Al-Bukhari verzamelde ook het volgende, dat er aan de profeet gevraagd werd over de mens die de hele nacht slaapt, totdat de ochtend is aangebroken, na de tijd van het fadjr-gebed. Hij SallaAlah ‘Aleyhie Wassalam antwoordde: “Shaitaan heeft in de oren van zo ‘n persoon geplast.”

    We hebben voorbeelden gegeven van hoe shaitaan de mens ervan afhoudt om te handelen, om dingen te doen. Ook fluistert hij de mens een liefde voor luiheid en uitstellen van daden in; en de gedachten dat je nog zo één en zo één lange tijd hebt om dit en dat te doen Ibn al-Djawzie schreef over dit onderwerp het volgende: (uit ‘Talbees Iblies’ de manieren van Iblies en de redding van degene die daartegen bescherming zoekt. P .458 )

    Hoeveel Joden en Christenen hebben in hun hart liefde voor islaam gevoeld. Maar Iblies -shaitaan - houdt hen altijd tegen. Hij zegt tegen hen: ‘Haast je niet. Bekijk alles eerst eens zorgvuldiger.” En zo stellen ze hun terugkering naar de islaam uit, totdat ze uiteindelijk sterven als ongelovigen.

    Zo is het ook met degene die ongehoorzaam is aan Allah, en die het tonen van berouw maar voor zich uitschuift. Hij is alleen geïnteresseerd in zijn lusten en hoopt wel dat hij later eens berouw zal tonen. Maar, zoals de dichter zegt: ‘Haast je niet om de slechte daden die je wenst, te verrichten, maar denk eerst na over het moment waarop je je spijt zult tonen.’

    Hoevelen besluiten om een goede daad te verrichten en stellen die dan weer uit. Iemand die kennis op wil doen bijvoorbeeld besluit om verder te studeren. Shaitaan zegt dan: ‘Neem nog even rust.’ Of een dienaar wil het nachtgebed gaan bidden en shaitaan zegt hem dan: ‘Je hebt nog tijd genoeg.’ Shaitaan zal niet ophouden om mensen te laten genieten van het lekkere luieren. Hij houdt niet op om de mensen tot uitstellen van daden over te halen en hij laat hen leven met allerlei hopen en dromen.

    De energieke mens moet beslist de zaken zelf in de hand houden en met zijn wilskracht meteen daden verrichten. Zo een energieke persoon vindt de tijd wel om dingen te doen en stelt niets uit en hij houdt niet van zomaar wat dromen. Degene die werkelijk Allah vreest, heeft nooit het gevoel dat hij veilig is voor Zijn straf. De ziel blijft altijd bezig met het redeneren over wat slecht is en over het kiezen van het goede. Maar de ziel verwacht altijd dat het voldoende tijd over heeft om af te maken wat het aan goede daden wil doen. Een van de vroegere geleerden zei: ‘Bescherm jezelf tegen het uitstellen. Dit is de grootste van al de soldaten van shaitaan.’ De serieuze persoon die niets uitstelt en de persoon die hangt aan zijn dromen en het werken maar uitstelt, zijn als twee personen die, tijdens hun reis, in een stad verblijven. De serieuze, actieve persoon koopt zijn voorraad op tijd en wacht dan om uit de stad verder te gaan. Degene die steeds uitstelt zegt: ‘Ik wacht beter nog even, want misschien blijven we hier wel een maand lang.’ En zijn inkopen van proviand stelt hij nog langer uit, totdat hij op het laatste moment gehaast alles moet regelen en zo makkelijk fouten maakt.

    Zo zijn de verschillende mensen in deze wereld. Sommigen van hen zijn voorbereid en op hun hoede. Als de engel van de dood komt, heeft hij geen verdriet. Anderen worden misleid door de gedachte dat ze nog uit kunnen stellen en ze zullen wanhopen wanneer de tijd om te sterven komt. Het hoort bij de aard van een mens om van luiheid en dromen te houden; maar dan komt Iblies en hij gaat hiermee aan de slag, hij maakt het nog erger. Hierdoor is het moeilijk om wat deze zaak betreft tegen shaitaan te vechten. Maar degene die op zijn hoede is, weet dat hij bezig is met een gevecht. Hij weet dat zijn vijand geen pauze neemt. En als het lijkt alsof die even wat rust, dan is dat ook een onderdeel van zijn plan…

    02-09-2010 om 01:59 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhalen van de Sahabah - Abdullah bin Amr bin al-A'as schrijft de Ahadith op

    Verhaal: Abdullah bin Amr bin al-A'as schrijft de Ahadith op

    Abdullah bin Amr bin al-A'as (radiallaho anho) was een van de vromere Sahabah. Dagelijks vastte hij en las in de avonduren de Heilige Quran uit. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) waarschuwde hem voor deze buitensporige toewijding en zei:

    "Je zal zwak worden door dagelijks te vasten, en jouw gezichtsvermogen zal eronder lijden door elke avond wakker te blijven. Je bent wat verplichtingen schuldig aan je lichaam, de leden van je familie en degenen die jou komen bezoeken."

    Hij zei: "De profeet (saw) adviseerde me toen om niet minder dan een maand te nemen om de Quran eenmaal uit te lezen. Ik zei: "O Profeet van Allah ! Dit is te veel tijd. Laat mij ten volle gebruik maken van mijn kracht terwijl ik nog jong ben." De Profeet (saw) verminderde de periode vervolgens tot 20 dagen. Ik vond deze periode ook te lang en bleef dit herhalen. De Profeet van Allah (saw) ging door de periode te verminderen, tot ik tenslotte toegestaan werd drie dagen te nemen om 1 Quranlezing te voltooien."

    Abdullah (ra) had een collectie van de Hadith verzameld die hij "Sadiq" (de waarheid) genoemd had. Hij zei:

    "Ik was gewoon alles op te schrijven wat ik van de profeet van Allah (saw) hoorde. De mensen zeiden eens tegen mij: "De profeet van Allah (saw) is hoe dan ook een mens en vele woorden door hem in boosheid of in blijde stemming geuit worden feitelijk niet door hem bedoeld. Je moet niet elk woord en alles wat hij spreekt opschrijven." Ik accepteerde het advies. Toen ik dit eens vertelde aan de profeet, zei hij: "Blijf maar doen zoals je het gewoon was te doen. Bij Hem die mijn leven in Zijn Handen heeft, mijn lippen uiten niets behalve de waarheid, zelfs in toorn of in vreugde."

    Abu Hurairah (ra) zegt:

    "Niemand heeft meer dan mij overgeleverd over de profeet van Allah (saw), uitgezonderd Abdullah bin Amr. Dit komt doordat hij gewoon was alles op te schrijven wat hij hoorde, terwijl ik op mijn geheugen vertrouwde."

     

    02-09-2010 om 01:54 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe de Boodschapper van Allah zijn gebed opende

     Hoe de Boodschapper van Allah zijn gebed opende


    Wanneer de boodschapper van Allah sallallahoe ‘alayhi wa sallam zijn gebed begon, dan zei hij: ‘Allahoe Akbar’. En hij sallallahoe ‘alayhi wa sallam zei niets anders vooraleer hij sallallahoe ‘alayhi wa sallam dit zei. En hij sallallahoe ‘alayhi wa sallam zei zijn intentie nooit luidop. En hij sallallahoe ‘alayhi wa sallam zei ook niet: ‘Ik verricht dit gebed dat uit vier raka’aat bestaat voor Allah, met mijn gezicht naar de Qiblah als imaam, of volgeling… ‘

    En er is geen enkele authentieke noch zwakke overlevering die erop duidt dat hij sallallahoe ‘alayhi wa sallam dit deed (de intentie luidop zeggen). Het is ook niet terug te vinden in de handeling van zijn metgezellen en het werd door niemand van de daarop volgende generatie noch door de vier grote Imaams’ goedgekeurd.

    Sommige mensen hebben de woorden van imam Ash-shaafi’ie verkeerd begrepen toen hij zei: ‘Dit gebed is niet zoals vasten, en men kan dit enkel beginnen met de herdenking van Allah.’ Hieruit begrepen zij dat men de intentie luidop moet zeggen, terwijl hij bedoelde dat men dit gebed niet kan beginnen zonder de openings-takbier te zeggen (dat men luidop ‘Allahoe Akbar’ zegt wanneer men begint met bidden). Hoe zouden wij dit anders moeten begrijpen? Wij kunnen toch niet zeggen dat Imam Ash-shaafi’ie iets zou goedkeuren wat de Profeet sallallahoe ‘alayhi wa sallam en zijn opvolgers niet hebben verricht?

    En als wij iets terug zouden vinden, al was het maar één enkel woord, dat erop duidt dat dit zo moet, dan zouden wij dit aanvaarden, en zouden wij ons hieraan onderwerpen, want er bestaat geen volledigere leiding dan hun leiding, en er is geen soennah, dan de soennah die zij via de Profeet sallallahoe ‘alayhi wa sallam genomen hebben.

    01-09-2010 om 06:14 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhaal van de Sahabah - umair (radiallaho ta'ala anho) gaf het eten van dadels op

    Verhaal: umair (radiallaho ta'ala anho) gaf het eten van dadels op

     

    In Badr zat de Boodschapper van Allah (sallalaho alaihi wasallam) eens in een tent. Hij spoorde de sahabah aan om te vechten en zei:

    "Sta op en wedijver met elkaar voor een Paradijs zo breed als Hemelen en de Aarde, dat klaar staat voor de muttaqeen."

    Umair ibn Alhamam (ra) luisterde ook hiernaar. Hij riep:

    "Bukh! Bukh!" (Hoe wonderbaarlijk!)

    De Profeet (saw) vroeg aan Umair wat hij bedoelde met deze woorden. Hij zei:

    "Ik wens een van hun te zijn voor wie dit Paradijs voorbestemd is."

    De Profeet zei:

    "Wees verzekerd, dat jij een van ze bent."

    Umair nam toen enkele dadels uit zijn tas en begon te eten. Terwijl hij at, zei hij plotseling:

    "Te wachten totdat de dadels opraken zal een tijdje duren. Ik kan niet zoveel tijd verliezen."

    Terwijl hij dit zei, gooide hij de dadels weg en met het zwaard in de hand, sprong hij op, rende het slachtveld op en vocht totdat hij gedood werd.

     

    Moraal:

     

    In feite waarderen deze mensen de waarde van het Paradijs, daar hun Yaqeen standvastig was. Als wij ook die Yaqeen krijgen in onze harten, zal niets meer teveel en te moeilijk voor ons zijn. Allahu Akbar!

     

    01-09-2010 om 06:09 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verschil tussen tawbah en istighfaar

    Het verschil tussen tawbah en istighfaar


    Wanneer tawbah en istighfaar individueel vernoemt worden, omvatten zij elkander in betekenis, en staat tawbah voor istighfaar en istighfaar voor tawbah!

    Wanneer zij echter samen vernoemt worden dragen zij elk een andere betekenis:

    Ibnoel Qayyim (rahimahoeallah) zegt:

    "…Maar wanneer zij echter samen vernoemd worden, dan betekent:

    1- Istighfaar:

    Dat men Allah vraagt om niet meer in de voorbije zonden terecht te komen!

    2- Tawbah:

    Dat men terugkeert naar Allah, en hoopt dat Hij je zal beschermen tegen de slechte gevolgen van de zonden die je voorheen verricht hebt!

    Op deze manier kan men de zonden in twee delen onderverdelen:

    1- De voorbije zonden, en daar doet men istighfaar voor.
    2- Zonden die men alreeds verricht heeft, en dat men angst heeft hier terug in te vallen en door deze tawbah probeert men zich hier tegen te beschermen!

    En zo kan men ook zeggen dat terugkeren tot Allah uit twee soorten bestaat:

    1- Terugkeren tot Allah om jezelf te beschermen tegen de slechte gevolgen van je voorbije zonden!
    2- Terugkeren tot Allah, om jezelf zodoende te beschermen tegen het hervallen in dezelfde zonde in de toekomst!"

    (Madaaridjoes-Saalikien van Ibnoel Qayyim: 1/308-309 ingekort)

    Bron: islam.be

    31-08-2010 om 06:15 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hanzla wordt martelaar

    Verhaal: Hanzla wordt martelaar

     

    Toen de veldslag van Uhud begon, was Hanzlah net gehuwd waardoor hij niet vanaf het begin kon deelnemen aan de strijd. Het wordt gezegd dat hij net het bed van zijn vrouw had verlaten en in bad was gegaan, toen iemand het bericht van de nederlaag bracht. Hij stopte meteen met baden, pakte zijn zwaard en rende richting het slagveld. Toen hij aankwam, sprong hij temidden van een groep vijanden, vocht en drong door tot in hun linies totdat hij sneuvelde. Het lichaam van iemand die op het pad van Allah gedood is, wordt normaal niet gewassen. Maar omdat de andere Sahabah niet wisten dat hij verzuimd had zelf een bad te nemen, begroeven de Sahabah hem zonder dat hij gewassen was. Vlak voor de begrafenis zei de Profeet (sallalaho alaihi wasallam):

    "Ik zie de engelen het lichaam van Hanzlah wassen."

    Abu Saeed (radiallaho anho) zegt:

    "Toen ik de Profeet van Allah (saw) dit hoorde zeggen, ging ik kijken naar het gezicht van Hanzlah en zag er waterdruppels neer sijpelen vanuit zijn haar."

     

    Moraal:

     

    Dit bewijst maar weer eens hoe dapper deze mensen waren. Een dapper persoon kan geen uitstel verdragen. Hij springt in de armen van de dood. Hanzlah kon daarbij niet eens wachten om het verplichte bad te voltooien.

     

    31-08-2010 om 06:12 geschreven door Said Mondria  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010


    Foto


    Foto


    Foto


    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!