Vanavond naar Koppen gekeken waar men het had over " huiswerk maken of afschaffen" en daarna met heel wat bedenkingen blijven zitten...
En de eerste bedenking was : Hoe is ‘t mogelijk dat wij dat allemaal overleefd hebben?
Ik ben zelf een tijd lerares geweest en nog veel langer moeder van twee kinderen dus ken ik beide standpunten maar ik vrees dat men de laatste tijd te vaak het kind met het badwater weggooit als jullie begrijpen wat ik bedoel! ...
Wat hebben we vroeger niet allemaal thuis moeten doen? Ik denk dan niet enkel aan het huiswerk maar ook aan ‘prentjes zoeken’ voor de lessen geschiedenis, biologie, aardrijkskunde. Zoveel zinloze tijd, die ons afgepakt werd want eenmaal opgeplakt werd er nog zelden naar gekeken! En wat dat huiswerk betreft...meestal moesten we dat alleen afwerken en deden onze ouders daar niet moeilijk over!
Tegenwoordig dient alles tot in het oneindige bediscussieerd te worden alvorens er standpunten komen. Geloof me, men zal er nooit uit geraken huiswerk of niet. Als we alles afschaffen wat ondemocratisch is omdat sommigen daar wel en anderen daar niet voor kunnen zorgen, blijft er volgens mij nog weinig over. Dat mag niet de drijfveer zijn om huiswerk af te schaffen.
Ik denk dat het zeker voor de hoofdvakken belangrijk is om ook thuis regelmatig wat oefeningen te maken, die dan klassikaal worden verbeterd. Alleen zo zie je echt of je de les begrepen hebt, of je nog iets fout begrepen hebt, wat nog anders moet. Kunnen meevolgen met wat er aan het bord gezegd wordt, is niet hetzelfde als zelf kijken of het lukt. Oefening is echt wel nodig als controle en om methodes en technieken te automatiseren zoals de tafels, franse woorden memoriseren lezen....Hoe zal een kind in het eerste leerjaar ooit kunnen lezen als er thuis niet iedere avond even geoefend wordt?! Oefening baart kunst toch?
Geen huiswerk of thuis moeten leren, heeft vaak tot gevolg dat als de kinderen in het eerste middelbaar komen ze daar het deksel op de neus krijgen omdat ze niet weten hoe ze huiswerk en lessen moeten aanpakken met veel traantjes en een pest humeur tot gevolg. Eigenlijk is het in het middelbaar veel te laat om dan nog te moeten leren "leren" en planningen te maken voor school -en thuiswerk.
Volgens mij kan een beetje huiswerk maken heus geen kwaad. Teveel stress , wordt vaak als reden om geen huiswerk te maken aangegeven. Maar is het niet zo dat er buiten de school ook veel niet schoolse activiteiten op een kind afkomen die ook voor een hoop stress zorgen? Turnen, danslessen , tekenschool ,muziekschool, sporten, paardrijden .. noem maar op. Misschien daar wat in knippen? En dan spreek ik nog niet van alle sociale media, computerspelletjes, TV enz dat slorpt ook veel tijd op en of dat de jeugd veel bijbrengt is maar de vraag.. Als ik zie hoeveel tijd kinderen tegenwoordig verprutsen met TV kijken, Wii spelen, chatten, SMS-en, enzovoort dan kan ik begrijpen dat veel ouders en kinderen vinden dat er geen tijd overblijft en maar klagen dat kinderen te veel huiswerk moeten maken!
Weet je, ik vraag me af hoe wij allemaal onze kinder -en jeugdjaren overleefd hebben want men gaat er de laatste tijd nogal met de grove borstel door om al de waarden uit vervlogen tijden in vraag te stellen!
|