Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
19-06-2008
Brand verwoest kerk in Egypte
Brand verwoest kerk in Egypte
In de Egyptische stad Kafr el Sheij is afgelopen week een Koptische-katholieke kerk afgebrand. Drie weken eerder was er ook al een christelijke kerk afgebrand na conflicten tussen christenen en moslims. De katholieke bisschoppen hebben de regering opgeroepen om de veiligheid van christenen te garanderen. Volgens het dagblad Al Ahram waren er in Kafr el Sheij acht brandweerwagens nodig om de brand te blussen. Onlangs was er na botsingen tussen christenen en moslims ook brand gesticht in een christelijke juwelierszaak, waarbij de eigenaar omkwam en vier gewonden vielen. Volgens LOsservatore Romano beschuldigen moslimgroepen de katholieke Kerk in Egypte ervan een met buitenlandse hulp een parallelle staat op te willen zetten om daarmee het islamitisch-Arabische karakter van de natie aan te tasten. Volgens de Chaldees-katholieke bisschop Yousseff Ibrahim Sarraf van Cairo is het geweld tegen de christenen niet religieus gemotiveerd. Volgens hem gaat het gewoon om criminele activiteiten. Hoewel moslimextremisten de laatste jaren actiever zijn geworden in Egypte, zijn de verhoudingen tussen christenen en moslims hartelijk gebleven, aldus mgr. Sarraf. Ook doet de regering haar best extremisme buiten de deur te houden, maar we moeten waakzaam blijven, aldus de bisschop. Van de rond tachtig miljoen Egyptenaren is zes tot tien procent Koptisch-katholiek. (KN/CNA)
In Egypte heeft een 92-jarige man het verbod gekregen om in het huwelijksbootje te stappen met een meisje van 17 jaar. Dat is vernomen in gerechtelijke kringen.
Bruidsschat van 19.000 euro De Saoedische man was op vakantie in Egypte. Tijdens zijn verblijf vroeg hij een 17-jarige boerendochter uit een dorpje in het zuiden van Egypte ten huwelijk. Hij bood een bruidsschat van 150.000 Egyptische pond aan (bijna 19.000 euro) en gouden juwelen. De ouders van het meisje zijn erg arm en stemden in met zijn aanbod.
Maximum leeftijdsverschil 25 jaar Het ministerie van Justitie zag een huwelijk tussen de twee echter niet zitten. De wettelijke huwbare leeftijd in Egypte is 17 jaar, maar het leeftijdsverschil tussen de beide partners mag niet meer dan 25 jaar bedragen. In Egypte is er bovendien een wet die buitenlandse senioren verbiedt in het huwelijk te treden met jonge Egyptische meisjes.
Die wet werd ingevoerd tijdens de boom van de olielanden in de Golf om te verhinderen dat rijke olieboeren naar Egypte zouden komen om met arme meisjes te huwen. (belga/lb)
Fraude door buitenlandse hulpverleners is een hardnekkig probleem.
Zieke Nederlandse toeristen zijn in sommige landen een gewilde cash cow. Ziekenhuizen en specialisten schrijven te hoge rekeningen en voeren behandelingen uit die overbodig zijn. Het probleem lijkt zich nu te verplaatsen van Turkse klinieken naar privéklinieken in de Dominicaanse Republiek en Egypte.
Alarmcentrales van de ANWB en SOS International houden sommige toeristische gebieden scherp in de gaten. Een paar jaar geleden kwam Turkije nog negatief in het nieuws omdat privéklinieken verzekeraars wilden laten betalen voor overbodige röntgenfotos of onnodige ziekenhuisopnames.
Nog steeds komen reisverzekeraars Turkse fraude tegen. Tessa van der Laan van de afdeling cost containment bij SOS International: We doen constant ons best om afspraken te maken met Turkse privéklinieken. We hebben meer grip gekregen op de zaak, maar in de toeristengebieden blijven er altijd artsen die geld proberen te verdienen aan zieke toeristen. Maar al te vaak is dat in arme landen big business.
Hardnekkig probleem
Fraude door buitenlandse hulpverleners is een hardnekkig probleem. De Dominicaanse Republiek en Egypte zijn nu de nieuwe boosdoeners. Van der Laan: Daar gaan steeds meer toeristen heen en dan zie je dat het aantal verdachte rekeningen in zon gebied toeneemt. Hotels maken deals met artsen en privéklinieken en krijgen commissie als patiënten bij hen terechtkomen. Bij iemand met een gebroken been werden bijvoorbeeld allemaal vreemde laboratoriumtests in rekening gebracht.
De patiënt zou op syfilis getest zijn, terwijl dat voor een gebroken been natuurlijk onzin is. Populair bij de rekeningschrijvers is ook de middenoorontsteking, waarbij patiënten normaal gesproken een antibioticakuur moeten slikken. Mensen krijgen injecties of zelfs een infuus en worden in het ziekenhuis opgenomen. Zo kunnen de kosten van 160 euro ineens oplopen tot 1200 euro.
Olympische Spelen
Ook de ANWB waar veel mensen een reisverzekering hebben lopen heeft met het probleem te kampen. Verdachte landen zijn Mexico, de Dominicaanse Republiek, India, Egypte, Turkije en zelfs de Verenigde Staten. Persvoorlichter Markus van Tol: Bij die landen kijken we altijd extra streng naar de facturen. Dan komen de vreemdste zaken voorbij. Mensen met een simpele diarree worden dagenlang in het ziekenhuis opgenomen. Maar ook voor behandelingen die wél zinnig zijn, brengen ziekenhuizen het tienvoudige in rekening van wat het hier zou kosten.
Met de Olympische Spelen in China in aantocht is SOS International al op voorhand in actie gekomen. De angst bestaat namelijk dat ook Chinese artsen een slaatje uit de Nederlandse toerist wil slaan. We zijn nu met ziekenhuizen aan het bellen, vertelt Van der Laan. We maken prijsafspraken en hopen veel problemen te voorkomen. Niet alleen de ziektekosten- en reisverzekeraars zijn de dupe, de patiënt ook.
Tijdens je vakantie in het ziekenhuis belanden is verschrikkelijk, helemaal als het onnodig is, vindt Van der Laan. En soms draaien ze zelf voor de kosten op omdat de verzekeraar onzinnige behandelingen niet wil betalen.Daarom waarschuwen de ANWB en SOS International; neem altijd eerst contact met de alarmcentrale op. De centrale verwijst mensen naar ziekenhuizen waar niet gesjoemeld wordt.
In Egypte zijn leden van een boerengezin volgens mediaberichten met hondsdolheid besmet geraakt, nadat ze melk van hun buffelkoe hadden gedronken.
Naderhand bleek dat de buffelkoe door een besmette ezel werd gebeten, die zelf voordien door een met rabiës geïnfecteerde hond werd gebeten. De krant Al-Masry al-Yom schreef woensdag dat de boeren en hun kinderen uit een dorp 120 kilometer ten noorden van Kaïro gelegen provincie Dakahlija vorige maandag in het ziekenhuis tegen hondsdolheid ingeënt werden. De tien mensen werden intussen uit het ziekenhuis ontslagen. Nadat de hondsdolheid was vastgesteld, werd de buffelkoe gedood.
De overdracht van hondsdolheid door rauwe melk is volgens de Amerikaanse gezondheidsdienst CDC theoretisch mogelijk. Het virus wordt echter bij het pasteuriseren van de melk vernietigd. Bij een snelle inenting na de infectie kan de uitbraak van hondsdolheid verhinderd worden. Zieke mensen gaan doorgaans dood aan hondsdolheid.
Het Egyptische parlement heeft zaterdag een wet goedgekeurd die vrouwenbesnijdenis strafbaar maakt, behalve in gevallen van "medische noodzaak". Volgens een bron in het parlement zet dit de deur open voor interpretaties, die de draagkracht van de wet aanzienlijk verminderen.
Vrouwenbesnijdenis, een traditie die teruggaat tot in de tijd van de farao's, kan nu in Egypte bestraft worden met twee maanden tot drie jaar cel of een boete die gaat van 118 tot 590 euro, aldus dezelfde bron. "Te veel uitsteken" De verdedigers van vrouwenbesnijdenis legitimeren de praktijk met het argument dat de genitale organen van vrouwen "te veel uitsteken" en de besnijdenis nodig is om de deugdelijkheid van vrouwen te bewaren.
De besnijdenis, waarbij de vrouwelijke uitwendige geslachtsorganen gedeeltelijk of helemaal worden weggesneden, is in Egypte wijdverspreid, ondanks de recente politieke en religieuze tegenkanting. Meer dan 96,6 pct van de Egyptische vrouwen, moslim of christen, zijn besneden, blijkt uit een studie van de Egyptische overheid van 2005 bij vrouwen tussen 15 en 49 jaar oud.
Terwijl Harrison Ford als Indiana Jones wereldwijd opnieuw miljoenen mensen naar de bioscoop trekt, heeft de 'echte' Indiana Jones naar eigen zeggen een historische ontdekking gedaan. Zahi Hawass, die bekend staat om de Indiana Jones-hoed die hij steeds draagt, beweert dat hij de begraafplaats van de legendarische Egyptische koningin Cleopatra heeft gevonden.
Cleopatra ligt volgens Hawass begraven in een tempelcomplex op een kleine 50 kilometer van Alexandria. De archeoloog en zijn team vonden onder de Taposiris Magna-tempel een 130 meter lange tunnel, waarin beelden van Cleopatra en munten met haar beeltenis zijn teruggevonden. "Alles wijst erop dat dit de laatste rustplaats van Cleopatra is", aldus Hawass. De Egyptenaar gaat nu op zoek naar de graftombe van de koningin.
In één adem gaat Hawass ook op zoek naar het graf van Marcus Antonius, een Romeinse generaal en geliefde van Cleopatra die samen met haar zelfmoord pleegde. Volgens de overlevering zijn beiden samen begraven. (hlnsydney/sps)
Gedaan met pinten drinken in het Grand Hyatt Hotel in Caïro. Na een bezoek van de Saoedi-Arabische eigenaar Abdel Aziz Ibrahim bin Ibrahim is in het luxueuze vijfsterrenhotel geen druppel alcohol meer te krijgen. De sjeik is een vroom moslim en verbood meteen nog ''booze'' aan de klanten te verkopen.
Voorraad vernietigd Na zijn bezoek afgelopen vrijdag, meldde de grote baas doodleuk dat alle alcoholvoorraden in het hotel vernietigd moesten worden, wat ook onmiddellijk gebeurde.
Discussie Of bier, wijn en whisky in het hotel taboe blijven, is nog de vraag. De eigenaar en de hotelketen Grand Hyatt discussieren nog over de zaak. Het hotel riskeert een statusverlaging als de situatie aanhoudt, want hotels met drie of meer sterren zijn verplicht alcohol te serveren.
De Grand Hyatt in Caïro had tot voor het bezoek van de sjeik een uitgebreide wijnkaart in zijn restaurant en een bijzonder goed gestockeerde Engelse bar, de ''Duke's''. Maar voorlopig staan de klanten daar op water en cola.
Egypte heeft zijn bestaan te danken aan de Nijl, die voor vruchtbare grond en vis zorgt midden in het dorre woestijnlandschap.
In Deir al-Medina woonden de kunstenaars die aan de graven in het Dal der Koningen werkten. Hier konden archeologen veel leren over het dagelijks leven van de oude Egyptenaren.
Vanuit de luchtballon kan je pas goed zien hoe mooi en verscheiden Egypte is.
Een verplichte stop is Edfu, met de schitterende tempel van Horus.
Een waterpijp roken gebeurt volgens een heel ritueel, dat je in café Kom-Ombo zelf kan beleven.
Een aanrader in Luxor is het Sofitel Karnak. Je kan er prachtige zonsondergangen zien.
Het is een klassieker: een Nijlcruise van Luxor naar Aswan. Egypte zien vanaf het dek van een cruiseschip. Dagen luieren aan boord en af en toe een tempel ontdekken. Drieduizend jaar terug in de tijd stappen. Luxor, Karnak, Memnon, Hatsjepsoet, Esna, Kom Ombo en Edfu. Moe van al die tempels? Dan zijn er alternatieven. De Nijl, andere stijl.
Met de feloeka in Aswan In Aswan kan je het luxecruiseschip even inruilen voor een feloeka, de typische rivierbootjes met hun driehoekige zeil. De meeste tochtjes gaan naar het Kitchnereiland met zijn botanische tuin of varen rond het Elefantina-eiland, dat zo genoemd werd vanwege zijn olifantvormige rotsen. Maar als je verder stroomopwaarts vaart, richting oude dam, kom je aan de vroegere watervallen, die nu voorgoed getemd zijn. Hier bevindt zich een klein natuurreservaat, waar vogels te spotten zijn. Langs de oevers bevinden zich ook typische Nubische dorpjes. Deze donkere Egyptenaren kwamen in de buurt van Aswan wonen nadat hun oorspronkelijke dorpen door het water van het Nassermeer werden verzwolgen. We meren aan bij een restaurantje dat tegen een grote zandduin is gebouwd. Op de westelijke Nijloever tegenover de stad Aswan reikt de woestijn bijna tot aan de rivier. We krijgen een Nubische koffieceremonie en een typische maaltijd met lam en couscous voorgeschoteld. Het uitzicht op de Nijl is gratis. Op de kade in Aswan word je vast aangesproken door schippers die een feloeka hebben. Goed de route en de prijs afspreken, is de boodschap. Ongeveer 25 euro per persoon.
Zweven over de Nijl De Nijl zien vanuit de lucht. 's Morgens vroeg worden we met een bootje over de Nijl gezet. Daarna volgt een korte rit met een busje naar een open vlakte, waar de ballon wacht. Na een aantal veiligheidsinstructies blaast de piloot met de branders leven in de ballon en ga je langzaam omhoog. In de lucht zie je pas echt waarom Egypte een geschenk van de Nijl wordt genoemd. Een brede, groene strook langs beide kanten van de rivier mondt abrupt uit in de okergele woestijn en kale bergen. Naarmate de zon hoger klimt, tekenen de contouren van de tempels en bezienswaardigheden zich scherper af. Onder ons ontwaren we de kolossen van Memnon, het Ramasseum en de fortachtige graftempel van Ramses III. In de verte zien we ook hoe de terrassen van de graftempel van Hatsjepsoet gebouwd werden tegen de Thebaanse heuvels. Onze piloot Ahmed laat de ballon soms zakken, zodat we rakelings over de gewassen scheren. Mensen in de dorpjes op de westoever wuiven naar ons. Als we een halfuurtje later een zachte landing maken, komt de plaatselijke jeugd aanhollen. Ook voor hen zijn de ballonvaarten een hele belevenis. Een ballonvlucht duurt een goede twee uur en kost bij Magic Horizon Balloons 90 euro per persoon. Inbegrepen: de transfers van en naar de boot, de ballonvaart, water en thee aan boord. Reserveren via e-mail: booking@magic-horizon.com . Je kan ook aan boord boeken bij de gids.
Kunstenaars van de farao Voor wie de graven en de tempels van de farao's op de westoever van Thebe al gezien heeft, kan een bezoekje aan Deir al-Medina een mooi alternatief zijn. Dat was het arbeidersdorp waar de ambachtslieden en kunstenaars die werkten in het Dal der Koningen woonden. Franse archeologen hebben de grondvesten van 68 huizen blootgelegd. Het dorp kan je zien van op een hoogte, maar is zelf niet toegankelijk. Deir al-Medina is vooral interessant voor diegenen die iets willen te weten komen over het dagelijks leven van de oude Egyptenaren. Iets buiten het dorp is ook een begraafplaats ontdekt. Heel mooi is het graf van Sennedjem, dat kleurrijke muurtekeningen heeft van begrafenisrituelen. Hoewel veel kleiner dan de laatste rustplaatsen van de farao's, is dit graf toch ook indrukwekkend. Bovendien is het er veel minder druk dan in de Vallei der Koningen. Deir al-Medina ligt tegen de Thebaanse bergen, tussen het Dal der Koninginnen en de graftempel van Hatsjepsoet. Deze uitstap is meestal niet inbegrepen in de klassieke bezoeken aan de westelijke oever. Je moet dus zelf het vervoer regelen. Dat is geen probleem, want veel inwoners van Luxor hebben wel een 'neef' die je er mits betaling naar toe kan brengen. De toeristische kantoortjes op de Corniche in Luxor kunnen dit ook regelen. Reken op 15 euro per persoon.
Waterpijp roken in Kom Ombo Aan de voet van de tempel in Kom Ombo bevindt zich café Kom-Ombo, een openluchtcafé waar je kunt lurken aan een waterpijp op kussens en tapijten. Muzikanten met traditionele instrumenten zorgen voor sfeer. Alles verloopt volgens een vast ritueel. Bovenaan wordt het tabakskommetje gevuld met rookwaar. Meestal appeltabak, maar er is ook keuze uit andere smaken. Daarna worden boven op de tabak brandende kooltjes gelegd. Onder aan aan de metalen schacht van de waterpijp, vind je een reservoir met water. Daarna gaat de rubberen slang van mond tot mond. Iedereen krijgt een plastic teutje voor de hygiëne. De rokers zuigen aan de slang tot het water gaat borrelen en proeven dan de zoete tabakssmaak in de mond. Volgens de Egyptenaren is deze vorm van roken gezonder, omdat het water de nicotine zou tegenhouden. Het café bevindt zich aan de uitgang van de tempel van Kom Ombo en niet ver van de kade waar de cruiseschepen aanmeren. Je kan een bezoek aan de tempel dus perfect combineren met de waterpijp. Of je loopt gewoon even langs vooraleer jouw schip afvaart. Voor ongeveer 2 euro kan je een waterpijp roken. Zo'n apparaat is ook te koop als souvenir. Reken dan op 20 à 25 euro.
Praktisch Cruise: wij gingen mee met het aangename, gezellige schip Kasr El Nil (****) van Sunworld/Mediterra dat 47 kajuiten en 4 suites heeft. Een achtdaagse cruise in volpension met vluchten en transfers al vanaf 549 euro. Kies ten minste voor een viersterrenschip. Voor het uitgebreide excursiepakket 99 euro extra. Sunworld-Mediterra werkt samen met een tiental Egyptische gidsen die uitstekend Nederlands spreken. Boeken bij de reisagent of via http://www.sunworld.be
Verblijf: wil je na de cruise nog even uitrusten in een hotel in Luxor? Een aanrader is het Sofitel Karnak (*****), op een groot domein aan de Nijl, met mooie zonsondergangen. Centrum Luxor op 6 km, gratis shuttleservice per boot. Zeven nachten met ontbijt vanaf 569 euro per persoon bij Sunworld.
Beste periode: voor- of najaar. 's Zomers snikheet. Eten & drinken: aan boord (buffetten) en in de hotels doorgaans goed, maar soms te veel op westerse leest geschoeid. Wie tijdens excursies in typische restaurants wil eten, moet uitkijken dat alles goed gekookt is. Voorzie goed gevulde reisapotheek.
Geld: Egyptische pond = 12 eurocent. Euro's te wisselen in banken en aan boord van schepen. In Luxor makkelijk geld uit de muur te halen. Tracht steeds kleine coupures te hebben. Dit is handig voor de onvermijdelijke fooien. Weet ook dat de Egyptenaren bijna nooit kunnen teruggeven op grote biljetten. Ding zeker af in souvenirwinkels.
Documenten: internationaal paspoort is handigst of identiteitskaart met 1 pasfoto (visum bij aankomst kost 20 euro).
Veiligheid: overal toeristenpolitie, verkeer is chaotisch, handelaars opdringerig, voor foto's betaal je fooien.
Ben jij een van die mensen die de laatste dagen een beetje lusteloos en neerslachtig rondlopen omdat het weer allesbehalve opbeurend te noemen is? Misschien ben je zelfs druk op zoek naar zonniger oorden om enkele dagen door te brengen. Op amper 4 uur vliegafstand van Brussel vind je zo'n oase: Luxor.
Tempel van Karnak Maar liefst 30% van alle restanten uit de Antieke Wereld bevindt zich in Luxor. Absolute blikvanger is ongetijfeld de Tempel van Karnak. De bouwwerken van dit indrukwekkende aanbiddingsoord in het ooit oppermachtige Thebe namen niet minder dan 1.300 jaar in beslag.
Tenzij je zelf een gediplomeerd egyptoloog bent, is een goede plaatselijke gids onontbeerlijk. Hij legt je in verbazend goed Nederlands en tot in de kleinste details uit hoe de tempel tot stand kwam en dankzij enkele leuke anekdotes krijg je een idee van hoe het er in die tijd aan toe moet gegaan zijn.
Tempel van Luxor Ook de Tempel van Luxor is een bezoekje waard. Vooral als je je altijd al hebt afgevraagd waar die fameuze obelisk op het Parijse Place de la Concorde vandaan komt. Die werd in 1831 verwijderd van de rechterzijde van de ingang van de tempel en vervoerd naar de Franse hoofdstad. Zijn tweelingbroer flankeert nog altijd onaangeroerd de linkerzijde.
Luchtballon Een adembenemende en 'alternatieve' manier om Luxor te ontdekken is de heteluchtballon. Een ervaring die echter alleen voor vroege vogels is weggelegd, want wegens de hitte moet de ballon al voor dag en dauw opstijgen.
De kapitein van dienst neemt eerst bloedernstig alle vluchtprocedures met je door. Maar je onverdeelde concentratie wordt wel beloond. Nadat je bent opgestegen vlakbij de Vallei der Koningen zweef je gedurende een half uur over Luxor en scheer je rakelings over de Nijl en de Tempel van Luxor. En met een beetje geluk -afhankelijk van de windrichting- zet de gezagvoerder zijn vehikel neer op een akker in het midden van een onooglijk klein dorpje.
Geen vijf minuten later staan zowat alle kinderen van het dorp rond de ballon en krijgt de term 'gastvrijheid' een extra dimensie. Als je het er levend vanaf brengt krijg je op de koop toe een heus vliegeniersbrevet mee naar huis.
Cruise op de Nijl Ook het water van de Nijl vormt een leuke afwisseling op de stoffige landwegen in en rond Luxor. Niet meteen de goedkoopste route, maar absoluut elke Egyptische pond waard, is een meerdaagse cruise op de Nijl. Het schip voert je van Luxor naar Aswan, in het uiterste zuiden van Egypte.
De Aswandam -opgetrokken in de jaren '60- is even spectaculair als omstreden. Een hele beschaving ging samen met zijn land ten onder. Nubië is voorgoed opgezwolgen door het water en zijn bewoners hebben hun heil gezocht in Egypte en het aangrenzende Soedan.
Hou je liever de hand wat meer op de knip, maar wil je toch genieten van de fauna en flora langs de oevers van de Nijl, dan biedt een zeiltochtje met een felukka misschien wel uitkomst.
Kales Het centrum van Luxor tenslotte, laat zich op geen beter denkbare manier ontdekken dan een ritje met de plaatselijke 'taxi', de kales. Spreek vooral vooraf een prijs af, want de koetsiers staan niet meteen bekend om hun eerlijke inborst.
Opvallend is dat nagenoeg geen enkel huis in de stad volledig is afgewerkt. Daken en ruiten ontbreken overal. Geen kwestie van airconditioning, wel van fiscaliteit. Op onafgewerkte gebouwen worden namelijk geen belastingen geheven.
Soeks Heb je genoeg van het gewiebel van je taxi, stap dan gerust af in een van de vele smalle straatjes (soeks) en proef op een terrasje van een van de plaatselijke geneugten: een waterpijp met appeltabak of een verfrissende Karkadè, een drankje op basis van hibiscus.
In de soeks leer je het echte Luxor kennen: chaotisch, luid en kleurrijk. Pingelen is hier de nationale sport, dus koop nooit iets als je het niet minstens voor de helft van de prijs mee naar huis krijgt. (bdr)
'Verloren' piramide teruggevonden in Egypte Uitgegeven: 5 juni 2008 20:31
AMSTERDAM - Egypte heeft donderdag een vierduizend jaar oude piramide onthuld die zoek was geraakt en onlangs werd herontdekt. Ook onthuld werd een processieweg die langs de piramide loopt en waarover ooit hogepriesters liepen met de mummies van heilige stieren die in de oude Egyptische hoofdstad Memphis werden aanbeden.
De piramide is waarschijnlijk gebouwd door koning Menkauhor, een weinig bekende farao die maar acht jaar aan het bewind was. In 1842 maakte de Duitse archeoloog Karl Lepsius melding van de piramide bij een opsomming van zijn vondsten in Saqqara. De 'piramide zonder kop'- zo genoemd omdat de top ontbrak - staat op de lijst vermeld als nummer 29.
Lepsius' vondst raakte met woestijnzand overdekt en al die tijd kon niemand Menkauhors laatste rustplaats terugvinden. Een team onder leiding van de Egyptische hoofdarcheoloog Zahi Hawass vond na anderhalf jaar graven alleen de voet van de piramide - de 'superstructuur', zoals de Egyptenaren zeggen - onder acht meter zand terug.
Dodenstad
Hawass leidde donderdag een groep journalisten rond op de vindplaats in Saqqara, de dodenstad en begraafplaats van de vorsten van Memphis, de hoofdstad van het Oude Koninkrijk even ten zuiden van Caïro. De stijl van de piramide wijst erop dat die stamt uit de Vijfde dynastie, zei hij, een periode die duurde van 2465 jaar tot 2325 jaar voor Christus.
Daarmee zou de piramide slechts tweehonderd jaar jonger zijn dan de beroemde grote piramide van Giza, die waarschijnlijk werd voltooid in 2500 v. Chr. Een andere aanwijzing voor deze datering is een grijs granieten deksel van een sarcofaag die in de piramide is aangetroffen en die typerend is voor de genoemde periode.
Grafkamer
Hoe imposant de piramide mogelijk is geweest valt uit de rechthoek van grote rotsblokken in een vijf meter diepe kuil niet af te lezen. En in de grafkamer die de piramide bevat is geen cartouche -de naam van de farao in hiërogliefen- gevonden waaruit blijkt dat de piramide aan Menkauhor behoort. Maar Hawass is ervan overtuigd dat het zo is, omdat alle gegevens daarop wijzen.
De andere vondst, de processieweg, dateert uit de Ptolemeïsche periode die tot 30 jaar voor Christus duurde en ongeveer drie eeuwen besloeg. Volgens de overlevering mocht alleen de hogepriester, zijn gezicht bedekt door een masker, over de weg lopen om de gemummificeerde resten van heilige stieren naar het Serapium van Saqqara te dragen, een netwerk van ondergrondse grafkamers waar de dieren in sarcofagen werden bijgezet.
Vanaf woensdag kunnen vakantiegangers in Amsterdam op de valreep hun inentingen halen.
AMSTERDAM (ANP) Wie nog even de laatste aankopen doet voor de vakantie, kan vanaf woensdag op de valreep ook de benodigde inentingen halen in de binnenstad van Amsterdam. De KLM heeft een nieuwe prikkliniek geopend waar mensen zich kunnen laten vaccineren voordat ze op reis gaan, maakte de luchtvaartmaatschappij bekend.
De KLM heeft al vestigingen van de zogeheten Travel Clinic op Schiphol, SchipholOost en in het WTC in de hoofdstad. De Travel Clinic aan de Raadhuisstraat zit vlakbij de bekende winkelstraten en is toegankelijk zonder afspraak.
De maatschappij hoopt dat meer reizigers zich laten inenten. Volgens de KLM hebben veel mensen bijvoorbeeld geen idee dat ze voor landen als Turkije en Egypte vaccinaties nodig hebben.
BRUSSEL (Kerknet/Kath.net) Zaterdag werd een koptisch klooster in de Egyptische provincie Mimya aangevallen door radicale moslims. Daarbij werden drie monniken ontvoerd en zwaar mishandeld. De drie konden echter al snel bevrijd worden. De daarop volgende protestmars van driehonderd christenen werd door de politie uiteengedreven. Meteen braken nieuwe onlusten uit, waarbij een moslim werd gedood en drie christenen ernstig gewond raakten. Acht kopten zijn aangehouden. De Vereniging van Bedreigde Volkeren noemt het incident een aanduiding van het groeiende geweld tegen koptische christenen in Egypte. Vorige week werden in Cairo al een juwelier en drie van zijn christelijke medewerkers aangevallen. Van de 79 miljoen Egyptenaren is ruim 8 miljoen christen, goed voor 8% van de bevolking. De meerderheid zijn koptische christenen.
AP, Reuters gepubliceerd op 27 mei 2008 03:00, bijgewerkt op 27 mei 2008 08:00
CAÏRO - Het Egyptische parlement heeft opnieuw de noodtoestand verlengd. Deze bestaat al 27 jaar. Op verzoek van president Hosni Mubarak keurde het parlement de verlenging van de omstreden uitzonderingswet, die de overheid verregaande bevoegdheden geeft personen op te pakken en gevangen te zetten, maandag goed.
Mubarak had bij de verkiezingen in 2005 beloofd de wet, die na de moord op zijn voorganger Anwar Sadat in 1981 werd afgekondigd en sindsdien telkens met twee jaar werd verlengd, in te trekken. Maandag verzocht hij het parlement toch de wet te verlengen.
Premier Ahmed Nazif hield het parlement voor dat verlenging noodzakelijk was om Egypte tegen terroristen te beschermen. Het voorstel tot verlenging werd aangenomen met 305 stemmen voor en 103 tegen. Onder de tegenstemmers waren volgens oppositielid Hassan Hamadi ook parlementsleden van de partij van Mubarak.
Premier Nazif zei dat de regering haar belofte zal nakomen om een nieuwe antiterrorismewet in te voeren. Hij noemde echter geen termijn waarbinnen die zal worden ingediend.
Mohammed Habib, plaatsvervangend leider van de Moslimbroederschap, zei dat de verlenging betekent dat de politiestaat in stand wordt houden.
De afgelopen maanden heeft de regering een harde opstelling aangenomen tegen actievoerders die Mubarak verwijten dat hij op gedane toezeggingen voor hervormingen terugkomt. In april en mei werden tientallen personen opgepakt die protesteerden tegen de gestegen kosten van levensonderhoud. Ook werden vorige maand honderden leden van de Broederschap opgepakt.
CARI¨O (AP) Op de luchthaven Sharm elSheikh in Egypte zijn 385 Britse toeristen 48 uur opgehouden na te hebben geweigerd aan boord te gaan van een gereedstaand vliegtuig. Het toestel, van de prijsvechter Monarch Airlines, kon zondagavond niet direct vertrekken wegens een technisch probleem. Later op de avond was dat probleem verholpen, maar de toeristen weigerden aan boord te gaan, aldus de directeur van de luchthaven.
Het toestel vertrok zondagavond zonder de Britten, die dinsdagavond pas met een ander toestel naar huis kunnen. De toeristen klaagden over een gebrek aan informatie en zeiden lang te hebben moeten wachten zonder voedsel of een slaapplaats. De aanvankelijke vertraging zou zijn ontstaan doordat de verkeerde vliegtuigonderdelen naar Egypte waren gestuurd.
CAIRO - Een Egyptische boer heeft zijn dochter gewurgd en vervolgens onthoofd omdat hij haar ervan verdacht dat zij een relatie had met een man in hun dorp in het zuiden van Egypte. Dat heeft het Egyptische staatspersbuerau Mena zaterdag bericht . De 46-jarige man meldde zich zelf bij de politie na de moord. De leeftijd van het slachtoffer is niet bekendgemaakt.
24-05-2008: Autoriteiten in Egypte en Spanje werken samen in een zoektocht naar een schip dat gezonken is in de 19e eeuw. Men vermoedt dat het schip de mummie bevatte van de farao Chefren uit de vierde dynastie . Chefren was de bouwer van de op één na grootste piramide in Egypte. De allergrootste is die van de veelbesproken farao Cheops.
In de eerste helft van de 19e eeuw zonk een Brits schip dat archeologische vondsten vervoerde. Men vermoedt dat één van die artefacten de mummie van Chrefren is. Het schip was op weg naar Engeland maar zonk voor de kust van Spanje.
De eerste stap van het onderzoek is het onderzoeken van oude scheepsverslagen en het vergelijken van Egyptische rapporten met de Spaanse. Op die manier proberen de onderzoekers de exacte locatie van het schip te vinden.
Áls de mummie zich in het schip bevond is het maar de vraag wat het zoute zeewater ervan heeft overgelaten.
Op maandag 2 juni geeft Manfred Bietak van de universiteit van Wenen de volgende lezing aan de KULeuven: 'The excavations at Tell el-Dab'a (Auaris, Peru-nefer, Piramesse-South)'. Deze lezing wordt niet door Egyptologica georganiseerd, maar het is wel een buitenkansje. Geïnteresseerden moeten hun opwachting maken in MSI 02.18 van 20u00 tot 21u00.
Voor de volledigheid: op 4 juni geeft Harco Willems in hetzelfde lokaal ook een lezing ('The archaeology of landscape in the greater Dayr al-Barsha region.'), van 11u15 tot 12u15. Maar hiervoor wacht u wellicht beter tot de juni-lezing van Egyptologica Vlaanderen, door dezelfde spreker en over dezelfde site, op 17 juni in Leuven en 3 juli in Gent (en in het Nederlands).
[23/5/2008 Categorie: Radio] Eind februari 2008 hebben De madammen van Radio 2 maar liefst twintig reizen voor twee personen naar Egypte (Taba) en Jordanië (Petra) weggegeven. En nu is het zover: op vrijdag 23 mei vertrekt Cathérine Vandoorne samen met de groep.
De twintig gelukkigen gaan er dankzij De madammen en Radio 2 genieten van zon, de Rode Zee en heel veel cultuur: Wadi Rum en de 7 Pillars of Wisdom, Petra de verborgen stad; het kruisvaarderskasteel van Shoubak, het Sint-Catharinaklooster (met het braambos van Mozes), enz...
Bovendien leren de luisteraars de plaatselijke gewoonten echt kennen. Ze leren Jordaans koken van plaatselijke vrouwen en koks en ze maken een bedoeïenenfeest mee. En om het nog exclusiever te maken reizen ook Günther Neefs en zijn gitarist Davy Raes mee: ze geven de groep een intiem en akoestisch concert in openlucht met de mooiste liedjes van Günther.
De thuisblijvers kunnen alles volgen via radio2.be, aan de hand van de foto's en de verslagen van de luisteraars en via De madammen waar Cathérine Vandoorne elke dag verslag uitbrengt.
In De madammen krijg je van maandag 26 t/m vrijdag 30 mei ook elke dag een reportage van Filip Ledaine. Filip volgde het wel en wee van een Vlaamse in Egypte. Greta Sinnaeve maakt na 15 jaar deel uit van het dagelijkse leven van het bedoeïenendorp Nuweiba - El Mezzeina. Ze heeft er een project voor duurzame ontwikkeling opgestart: toeristen laten kennismaken met het authentieke Egypte en op die manier de plaatselijke bevolking van een inkomen voorzien.
Tijdens de reportages hoort de luisteraar Greta van bij het ontbijt tot ze op prospectie trekt naar Petra in Jordanië. Tussenin gaat ze boodschappen doen, controleert ze of haar schooltje volloopt en brengt ze een bezoek aan een aantal vriendinnen, in de woestijn en in het dorp. Het leven zoals het is - een Vlaamse madam in Egypte, vijf dagen lang in De madammen.
Er is een merkwaardige gelijkenis tussen de hedendaagse façadecultuur van wat door moet gaan voor het moderne Egypte en de oude tempels van Karnak en Luxor. De stad verwelkomt zijn bezoekers met in de lucht priemende bossen van betonijzers als eeuwig opgebonden palmtakken met een roestende zweem van verwachting, of erger nog, gesloten papyrusbloemen, in de knop gebroken, voor altijd wachtend op de zon als wanhopige handen die reiken naar het ooit zo verlangde leven.
Die levensmoeheid van hun voorvaderen lijkt wel doorgedrongen tot in de genen van de zakkig geklede gewapende macht die in zwarte uniformen met een gouden adelaar en forse bewapening talloze checkpoints bemannen. En wie zich daar niet onledig houdt met de cultuur van de angst voor het eigen volk, hult zich in djellabas die iedere lichaamsvorm verhullen en vooral iedere beweging van een jong en krachtig lijf intomen. De hijab, nikab of burka die de paar vrouwen op straat van de publieke ruimte afschermen, bollen in de wind. Is het onschuld of naïviteit wanneer jonge mannen je steevast toeroepen als potentiële klant voor hun calèche of taxi of drank of noten en pitten, het uitzichtloos aandringen en blijven aandringen - zelfs na een laa sjokram - nee bedankt?
En dan nog eens proberen bij vrouw en kinderen: pure arrogantie? Fascinerend hoe ze bijna feilloos kunnen inschatten dat wij Belgen zijn, gewoon langs de straat. Ze horen het aan ons idioom en zien het aan onze kleren en manier van lopen. Tergend en gênant hoe ze voor alles en nog wat bakshish proberen te krijgen, vaak nederigheid veinzend . Zowat iedere passant wil je iets verkopen of je schoenen poetsen, zelfs indien van gore-tex stof in plaats van leder. Afweren wordt zon automatisme dat je een bewaker in politie uniform die met zijn geweer naar je toe komt, evenzeer een laa sjokram uitlokt. Is dit nu helemaal een volk van levensmoede bedelaars en handophouders geworden? Kunnen ze nu alleen nog hun hand ophouden en overleven bij de gratie van een cultuur waarvan ze de graven reeds duizenden jaren roven en plunderen en die alleszins het laatste anderhalve millennium de hunne al lang niet meer is? Voor zover ze een beetje in het ware geloof beslagen zijn, moeten ze die graf- en tempelresten haten als des duivels, maar daarom nog wel handig als roof- en handelswaar. Eén enkele vrouw in een kiosk verkoopt iets, terwijl haar man elders nering zoekt .
De positie van de vrouw is hier duidelijk op retour in vergelijking met hun voorouders ten tijde van de faraos waar ze quasi gelijke rechten hadden als de mannen, ook erfrechtelijk. Desnoods bonden ze zich een ceremoniële baard om.
Op de corniche van Luxor reed een kerel ons tegemoet op een wrakkig rijwiel: You dont like Egyptians. Je zou van minder opkijken voor zon hoge graad van zelfkennis! In de hotels en toeristische bezienswaardigheden ogen de meeste personeelsleden vriendelijk, maar daar is het ongeveer wel mee gezegd.
In Jolie Vivre Mövenpick word je snel en vriendelijk geholpen eens de toegang voorbij waar een batterij politielui in zwart zakkengoed bommen detecteren terwijl de metaaldetectorpoortjes voortdurend snerpend alarm geven. Maar het blijft allemaal wat om te lachen. Langs de waterkant patrouilleren ze met te korte knuppels. Van iedere auto die het eiland oprijdt, wordt de bodem met spiegels aan een kruk geïnspecteerd. Maar je treft ook redelijke figuren zoals een kelner die bij cash betalen zonder bonnetje een korting van 25% rekent, of de toegang tot het peperdure Luxor Museum waar vreemdelingen zoals op de meeste plaatsen zowat het dubbele aangerekend krijgen, en de loketbediende kinderen halve prijs biedt zonder studentenkaart. Al is de collectie zeer matig het overgrote deel van de topstukken zit in Cairo, Londen, Parijs, Berlijn en Rome toch zijn er veel autochtone bezoekers wegens schoolvakanties. De fameuze tempel van Luxor lijkt van op de corniche een stuk kleiner dan op de fotos.
De belendende Mubarak-bazar is niet echt levendig, net zoals de enorme 4 verdiepingen tellende Savoy-Bazar waarin honderden kleine winkels met allemaal dezelfde rommel. Spanning in het Midden Oosten of een aanslag her en der en op slag daalt de toeristische aantrekkelijkheid van Egypte voor de westerse bezoekers. Dat was dan ook het hoofdargument van menig gids tegen de overvallen door moslimbroeders op toeristen. Meteen zoveel honderdduizenden werkloos wegens het verdrogen van de toeristenvloed en dat ondanks de enorme vloot aftandse en smerige - overigens spuuglelijke - drijvende hotels op de Nijl die dan maar aangevuld worden met binnenlandse schoolreizen of zakenrelaties en familieleden van de reders. De enige winkel in Luxor waar je ongestoord kan rondkijken was de bookshop, met zelfs wat literatuur in het Engels. In het hotel zit de filiaalhouder van de bank ongeïnteresseerd geld te wisselen, onderwijl de koran lezend. Het lijkt wel of dit land en dit volk ieder geloof in het eigen kunnen verloren is in de schrijnende confrontatie met het waanzinnig glorieuze verleden dat overal onloochenbaar, onontkoombaar aanwezig is. In deze economische poel van armoede en ellende met enkel de massas boeren en arbeiders als natuurlijke rijkdom - het zaad in de vruchtbare verborgen schoot der natie gelooft nauwelijks nog iemand in een betere toekomst op deze aarde.
Dus rest enkel nog het glorierijke geloof in de Ene en de Ware die nog een mooie toekomst durft beloven, zij het dat de wetenschappelijke falsificatie van die theorie pas na de dood mogelijk zal zijn. Schizofrenie moet een fundamentele culturele eigenschap zijn in dit land. De bewoners van enkele afzichtelijke vervallen resten van dorpswijken weigeren te verhuizen van de westelijke dodenoever aan de Koningsgraven naar de oostelijke levensoever waar ze nieuwe huizen opgeleverd krijgen. Niet om hun verknochtheid aan de hoop stenen van hun voorvaderen, maar simpelweg omdat ze daar veel beter denken te kunnen leven van de kunstschatten en toeristenparafernalia.
Of het moet zijn dat de godvrezende fellahin zich in niets en nergens afstammelingen wanen van de cultuur die al die kunstschatten heeft geofferd voor het leven na de dood van hun voorouders.
Anderzijds is dit een mooie speling van het lot. De rijke of adellijke, zelfs koninklijke doden hebben vaak schitterende grafgiften meegekregen voor het leven na de dood in het rijk van Osiris, het rijk dat na het hunne komen zou. En precies die enorme schatten aan grafgiften dienen vandaag om hun genen in hun verre nazaten te helpen overleven in amechtige kopieën, twijfelachtig antiek en bizarre namaakbeeldjes die toeristen worden gepresenteerd.
Boven de gehele Egyptische kunst staat echter als een motto dat vrijwel geen uitzondering kent,: Kunst is een instrument van de religie.
En daar de Egyptische religie zich in de eerste plaats bezighoudt met het hiernamaals, kan van een groot deel van de voortbrengselen van de Egyptische kunst worden gezegd, dat kunst niet voor de levenden maar voor de doden wordt vervaardigd.
De gehele Egyptische kunst architectuur, driedimensionale beeldhouwkunst, reliëf is één gigantische poging de sterfelijkheid en vergankelijkheid van al het geschapene uit te bannen en te overwinnen, een blijvende, betere, ideale wereld te scheppen die nog zal bestaan wanneer haar scheppers al lang vergeten zijn.
De kunst weet niet alleen volledig uitdrukking te geven aan het heden van de oude Egyptenaar, maar ook gestalte te geven aan zijn toekomst, aan zijn eeuwig leven. ( )
In Egypte moet elke weergave van een mens de uitbeelding zijn van een ideaal type, waarin de opdrachtgever zich kan herkennen, zodat hij in zekere zin tot een representant van de hele mensheid wordt( ) Zo ziet in de Amarna-tijd elke Egyptenaar er min of meer uit als Echnaton, en in de tijd van de Kuschitische heersers vertonen ook alle Egyptenaren Soedanese trekken.( )
In deze zin is elke Egyptische uitbeelding van een mens een portret , weliswaar niet dat van een enkeling maar van een volk, waarmee de enkeling zich identificeert, dat van een cultuur die zich zelf steeds opvatte als de eenheid van al haar dragers.
Merkwaardig is hier dat de stellers van de catalogus vergeten te melden dat deze kunst en religie uitsluitend de macht dienen en die oude Egyptenaar vooral proberen in te peperen dat alles was, is en blijven zal zoals de goddelijke continuïteit dit heeft voorzien: Zonder mythe raakt elke cultuur haar gezonde, scheppende natuurkracht kwijt, pas een met mythen afgeperkte horizon verleent een cultuurbeweging haar eenheid. Aldus Friedrich Nietzsche.