Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    14-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bespreking Open brief aan de KLFBK

    Bespreking bij Kunstkring  Alkanna omtrent Jureren.

    Gisterenavond hebben we met de Kunstkring Alkanna onze eerste samenkomst na het verlof gehad. Dit luidde het tweede gedeelte van ons schilder jaar 2010 in. Op deze samenkomst die altijd om de twee weken op maandagavond is wordt er samen gediscussieerd over de dingen die er staan te gebeuren in de kunstwereld in het algemeen, maar zeker over alles wat er regionaal te doen is rond kunst. De initiatieven die er zijn worden besproken en ook wordt er aangegeven aan welke manifestaties onze leden meedoen.

    Natuurlijk is gisteren gesproken over al hetgeen zich afgespeeld heeft in de voorbije twee vakantiemaanden rond het samenstellen van een ongebonden jury. Het was voor mij hartverwarmend te kunnen vaststellen dat al onze leden als één blok achter hun voorzitter  blijven staan omtrent zijn initiatief over het samenstellen van een jury. Zelf heb ik nu aan de lijve kunnen ondervinden wat het betekend als er een aantal mensen je vertrouwen en een groot mandaat geven om verder te doen. Ik weet dan ook dat ik met nog meer inzet zal ijveren om deze ongelijkheid qua jurering in de KLFBK (Federatie) verder aan te klagen. Ik zal dan ook op de Algemene Vergadering van morgen woensdag 15 september 2010 vragen om een nieuw agendapunt aan de dagorde voor de Algemene Vergadering van november toe te voegen.
    Het is ons inziens niet meer dan normaal dat er in een open debat kan gediscussieerd worden met alle afgevaardigde leden van de Federatie over dit gegeven en onderwerp. 
    Ik kan enkel zeggen dat ik zelf één van de pleitbezorgers zal zijn om het onderwerp “jureren” grondig te bestuderen en indien nodig met goedkeuring van de Algemene Vergadering te hervormen.

    Mijn volgende bespreking zal zeker het relaas van de vergadering van woensdag zijn maar daarna hervat ik weer met mijn gewone bespreking rond mijn schilderen.
     

    14-09-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Tentoonstellingen en/of Workshops
    >> Reageer (11)
    11-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Open brief over de jurering bij Kunstwedstrijden toegepast door de KLFBK

    Samenstellen van een onafhankelijke en objectieve jury.

    Ik wil hier een statement maken over het in aanhef genoemde probleem. Wanneer je dit leest zul je denken daar kan toch niemand een probleem mee hebben en toch moet ik je vertellen dat er wel degelijk mensen zijn die hier blijkbaar een probleem mee hebben.

    Zoals u weet ben ik als voorzitter van de Kunstkring Alkanna Bilzen reeds meer 10 jaren lid van de KLFBK (lees Koninklijke Limburgse Federatie voor Beeldende Kunsten). Tevens ben  ik Penningmeester van de KLFB K en daardoor lid van de Raad van Bestuur. Deze organisatie heeft als doel de Limburgse Amateurkunstenaars en Limburgse Kunstkringen te verenigen in een overkoepelende vereniging.

    Al Jaren organiseert  en participeert de KLFBK in wedstrijden die te maken hebben met Kunst in al haar vormen maar zonder de fotografie. Al die tijd wordt de ondervoorzitter van de Raad van Bestuur (en voorzitter van een Kunstkring net als ik ) afgevaardigd in de jury die samengesteld wordt tijdens deze wedstrijden. Hij/zij heeft een tellende stem (soms zelfs 50 %) in de jurysamenstelling. Deze regeling is in leven geroepen door de huidige Algemene Voorzitter 20 jaar geleden bij zijn aantreden als Algemeen Voorzitter. Zonder ook maar iemand van kwader trouw te willen beschuldigen maar het is een publiek geheim dat dit toentertijd gebeurde om iemand (een vriend? een Voorzitter ? ) meer aanzien te geven binnen deze koepel en zeker ten opzichte van de aangesloten  Kunstkringen.

    Al verschillende jaren heb ik mondeling gevraagd om een debat te voeren over deze toestand maar steeds is hier niet op ingegaan. Sinds een jaar is de roep dat deze toestand niet verder kan, binnen mijn Kunstkring steeds heviger geworden. 

    In het begin van 2009 heeft men mij gevraagd om een nota te maken over al de noden en vragen die er leven in de KLFBK. Ik heb mijn oor te luistern gelegd  bij de Voorzitters van de Kunstkringen maar ook bij de leden van al de Kunstkringen die aangesloten zijn bij de KLFBK. Al dit werk heeft in oktober / november 2009 een nota opgeleverd waarin ik een aantal mistoestanden benoem en aanklaag. Daarbij is het item van “een onafhankelijke en objectieve jury” een van de hoofdpunten. Deze nota die ik benoemde “Pamflet: Hoe kunnen wij de KLFBK een meerwaarde geven na een bewogen jaar 2008/2009” heb ik in november overgemaakt aan de leden van de Raad van Bestuur met de vraag om deze nota te lezen en hier op korte termijn werk van te maken.

    Ik ben  sindsdien ondanks de verschillenden pogingen die ik schriftelijk neerlegde bij de Algemene Voorzitter geen stap verder geraakt. Tot uiteindelijk twee maanden geleden ik een mail heb gemaakt voor de Algemene voorzitter waarin ik duidelijk benoem waar ik mee geconfronteerd wordt binnen  mijn Kunstkring. Ik heb hem daarbij duidelijk gezegd dat ik dit "soort jurering"niet meer wens te verkopen aan de leden van Kunstkring Alkanna waar ik voorzitter van ben. Sinds toen is alle correspondentie en dialoog tussen de Voorzitter en mij  volledig stil gevallen. Ik kreeg zelfs geen antwoord toen ik hem vroeg waarom er niets meer gezegd, geschreven of besproken werd. Er was en is werkelijk sprake van een totale radiostilte De bom is uiteindelijk  ontploft op de Raad van Bestuur van maandag 6 september 2010. Hier heb ik onomwonden mijn mening gezegd over de mistoestand rond de jury.

    Mijn stelling is het volgende Het kan niet zijn dat een lid van de Jury tevens voorzitter is van een Kunstkring waarvan leden meedoen aan de wedstrijd waar hij in de jury zit. Het ergste in dit geval is dat nu ook de zoon van dat jurylid heeft meegedaan aan een selectie en verkozen is door de jury waar zijn vader deel van uitmaakte om mee te doen in de eindstrijd om de 5 jaarlijkse Karel van Bockrijckprijs. Weliswaar nadat het jurylid (vader) niet had deelgenomen aan de stemming. Gezien ik niet bij de jurering aanwezig was en gezien er maar twee juryleden in de jury zaten  en zogezegd één van de twee (vader)  is opgestapt is er nog één jurylid om te oordelen over de persoon “zoon van”. Ik zie dan ook niet goed in hoe dat ene jurylid desbetreffende kunstenaar niet positief zou jureren. 

    Ik heb hier een zwaar punt van gemaakt dat dit op geen enkel manier meer kan en dat men hier werkelijk alle objectiviteit met de voeten treedt. Ik heb mijn ontslag aangeboden maar dat is geweigerd. Woensdag 15 september 2009 is er een Algemene vergadering en hier zal ik mijn ontslag opnieuw aanbieden in een vorm van een open brief aan de Algemene Voorzitter en aan de Raad van Bestuur en de volle Algemene Vergadering.

    Mijn vraag is tweeledig

    1)    wat denken de lezers van mijn blog over deze handelswijze en over het halsstarrig vasthouden aan een eenzijdig genomen beslissing waar zelfs in de Statuten en het huishoudelijk Reglement geen sprake van is.  

    2)    Moet een jury van eender welke wedstrijd onafhankelijk en objectief kunnen oordelen over het te jureren onderwerp.

    Ik hoop dat de lezers van mijn blog zich de moeite zullen doen om hier massaal op te antwoorden zodat ik woensdag met een afgewerkt  resultaat naar de Algemene Vergadering kan stappen en hen toespreken.

    Tevens wil ik iedereen bedanken die hieraan wil meewerken door zijn idee omtrent dit soort mis toestanden te geven.

    Pierre Vanstipelen

    Voorzitter Kunstkring Alkanna 

    Wie moet hier zijn handen gaan wassen? De schilder of de kok?

    11-09-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Tentoonstellingen en/of Workshops
    >> Reageer (8)
    10-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals afgesproken in de vorige bespreking ga ik vandaag enkele zaken tonen waartoe een voorontwerp zoal kan dienen. Wanneer je een portret gaat schilderen en je gaat er van uit dat het een gelijkend portret moet zijn dan heb je enkele grote voordelen wanneer je met voorontwerpen gaat werken.

    In de eerste plaats kan je gaan uittesten waar de moeilijke punten liggen in het gezicht om de gelijkenis te maken. Het is natuurlijk zo dat ieder gezicht een aantal specifieke kenmerken heeft. Die kenmerken kunnen soms moeilijk overgebracht worden op een tekening zonder dat je het risico loopt een karikatuur te maken. Ik verklaar me even iets duidelijker. Wanneer je bv iemand moet schilderen met een redelijk grote neus of oren. Pas op dit zijn twee zeer gevaarlijke onderdelen van het gezicht waarbij je moet oppassen om niet een karikatuur te maken. Maar eveneens zijn deze twee onderdelen zeer kenmerkend voor deze persoon. Wel dan moet je proberen te werken met schaduw en of kleuren. Wanneer je bijvoorbeeld oren die te groot zijn in de schaduw kan plaatsen, waardoor ze alleen al daardoor minder gaan opvallen dan krijg je wel een goede herkenbaarheid maar gaan die oren niet overheersen. Voor iemand met een grote neus zorg ik er meestal voor dat ik dan een frontaal portret maak. Daardoor gaat de neus niet zo groot lijken als dat je deze persoon bijvoorbeeld in een zijaanzicht of driekwart gaat tekenen. Het is natuurlijk ook zo dat je voor iemand met grote oren niet naar een frontaal zicht gaat weergeven want dan staan die oren pas goed in het licht en vallen ze nog des te meer op.

    In de tweede plaats kan je kijken naar je compositie of die goed is of dat er dingen dienen aangepast  te worden om tot een goede compositie te komen. Ook dit is een zeer moeilijk punt als je met een portret onmiddellijk als goed gaat ervaren. Als je door middel van een voorontwerp kan zien dat je compositie toch niet dat is wat je dacht, dan kan je dat rustig gaan aanpassen in je ontwerp en je weet dan ook dat het goed zit.

    Een derde heel belangrijk punt is het kleurgebruik dat je kan uittesten. In het geval dat hier nu voorligt zie je heel duidelijk dat de kleur van de kleren veel te veel gaan overheersen. Daarom probeerde ik door middel van een vrij en onbewerkte achtergrond de aandacht weg te nemen van de kleren en de aandacht terug naar het gezicht te brengen, maar dat is zeker niet gelukt. Dus er zal een achtergrond dienen te komen die de kleur van de klederen gaat absorberen, of, ik moet de kleur van de kleren gaan aanpassen. Ook het bijplaatsen van de pop op de bank haalt praktisch geen aandacht weg van de overheersende kleur van de kleren. De plaatsing van de pop vind ik wel goed omdat ze iets meer de aandacht trekt en daardoor het oog min of meer kan leiden in of uit de tekening. Maar ook dat begeleiden van het oog is voor mij onvoldoende geslaagd om alles te laten zoals het nu is.

    Een vierde punt is, dat je met een aantal voorontwerpen eens kan gaan kijken hoe de opdrachtgevers tegenover het een of ander ontwerp zullen aankijken. Daardoor kan je ook al een bepaalde voorkeur ontdekken of je kan in elk geval meer duidelijkheid krijgen bij de voorkeur  van je  opdrachtgevers .

    En het vijfde en laatste punt is  je kan ook met je voorontwerpen naar de plaats gaan waar het uiteindelijke schilderij / werk eventueel komt op te hangen. Want ook hier leer je natuurlijk veel over hoe het in dit geval een portret er dient uit te zien. Zeker kan je daar constateren of een horizontaal of verticaal werk het best tot uiting komt. Maar je kan ook zien of er voldoende licht aanwezig is om het portret te laten uitkomen en of je redelijk donker kan gaan of dat het integendeel heel licht moet zijn omdat de omgeving te donker is.

    Je ziet dat er een aantal dingen voordelig zijn om bij een portret opdracht met voorontwerpen te werken. Er zijn natuurlijk ook enkele nadelen verbonden aan deze manier van werken. Eén van de nadelen is dat het meer werk vraagt van de kunstenaar omdat hij/zij nu eenmaal een aantal voorontwerpen dient te maken. Ook gebruik je meer papier en verf/pastel maar geloof me de meeste nadelen kunnen niet opwegen tegen de voordelen die ik net heb opgesomd.

    Op de bijgaande foto laat ik je nu zien dat ik op het voorontwerp een aantal notities maak die later kunnen van past komen als we gaan werken in deze opstelling. Je kan zien dat ik een opmerking gemaakt heb over de zichtbare hand. Dat de vorm van de hand niet goed is er zijn enkele dingen die niet helemaal juist overkomen. Een andere opmerking heb ik erbij geschreven die gaat over de hevige kleur van de kleren maar ook staat er bij dat de kleuren van de pop veel heftiger dienen te worden. De afmetingen van het schilderij heb ik erop gezet en ook heb ik aangegeven dat de compositie niet helemaal goed zit. Ook vermeld ik vanuit welke richting het licht komt. Dit is zeer belangrijk als je bezig bent met schilderen dat je altijd vanaf dezelfde kant het licht  op je onderwerp laat vallen.

    Je ziet dus dat dit voorontwerp meer dan zijn nut heeft gehad en dat het weinige aan werk dat ik er extra ingestoken heb niets anders dan voordelen heeft gegeven.

    Mijn volgende bespreking zal handelen over het tweede voorontwerp dat ik maakte van Eliona en ook zal ik dan weergeven welk voorontwerp uitgekozen wordt (in samenspraak met de ouders/opdrachtgevers om als voorbeeld te dienen voor het latere schilderij.



    foto 023

    10-09-2010 om 15:49 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (2)
    01-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel : Portret van Eliona: Fase 2 / voorontwerp 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag ga ik weer wat verder met mijn uitleg omtrent dit portret. Het is namelijk zo dat ik al uitgelegd  heb dat ik van ieder portret dat ik maak altijd  een aantal voorontwerpen maak. Ik heb nog niet gezegd hoe groot deze voorontwerpen zijn of in welk formaat ik dan werk. Voor portretten wil ik meestal werken in het formaat dat ook het echte portret zal hebben. Dit heeft ook weer zijn redenen. Enerzijds omdat het achteraf veel gemakkelijker werkt omdat je het uiteindelijke portret gewoon kan overnemen en  anderzijds ga je heel goed de fouten of de zaken die je wil veranderen zien en die kan je dan gemakkelijk wijzigen op je origineel portret.

    Dit voorontwerp is dan ook gemaakt op een “full blad papier” wat betekend dat het ongeveer 54 x 76 cm meet. Dit is niet klein maar dit is een formaat dat voor de opdrachtgever perfect is omdat het schilderij op een blinde muur moet komen te hangen en daardoor wat ruimte mag innemen.

    Terug naar het portret nu. Je ziet in de allereerste plaats dat ik begonnen ben met het kleur geven aan alles wat kleren van het model uitmaakt. Ook heb ik al een kleine invulling van het gezicht gemaakt ,want dat gaat straks toch het belangrijkste zijn bij dit (en andere) portret. Ook heb ik al een eerste aanzet van de haren gemaakt en bijzonder heb ik gekozen om het zichtbare hand zo duidelijk als mogelijk uit te werken. Je mag en of moet echter weten dat handen (en voeten) een zeer moeilijk weer te geven onderdeel van het menselijk lichaam zijn. Het gaat meestal niet over de handen op zich, maar meer over de stand van de handen  van het model ten opzichte van de toeschouwer. Ik ben al meer dan eens tegengekomen dat iets wat op foto redelijk goed overkomt geschilderd op papier helemaal foutief lijkt. Het is daarom ook dat ik zoveel aandacht aan de handen besteed. Je ziet dat ik één hand weergegeven heb en de andere hand wordt verborgen door de lappenpop. Het strategisch plaatsen van de lappenpop is in dit portret zeer belangrijk. Enerzijds dient deze pop het geheel van meer kleur te voorzien maar ook verbergt de pop de hand die onmogelijk te schilderen was in de stand waarin het zich bevond. Als je eens teruggaat naar de foto waarop het model is gefotografeerd dan zie je dat de hand plat op de bank drukt. Dit is een minder natuurlijke houding maar ze is ook zeer moeilijk juist weer te geven door de verschillende verkortingen die optreden (zeker de lengte van de vingers) in de pose waarin het model zit. Zo zie je dat ik door het oordeelkundig bijplaatsen van een object twee zeer voorname elementen toebrengt of anderzijds vermijd. Want geloof me er is niets zo lelijk als je een portret van een model schildert en dat de onderdelen van het geschilderde portret niet voldoen aan de eisen en vorm die als normaal worden ervaren door de toeschouwer.

    Het volgende berichtje zal gaan hoe ik dit voorontwerp heb afgemaakt en welke opmerkingen ik heb toegevoegd om het uiteindelijk portret te verbeteren indien deze pose door de opdrachtgevers zou gekozen worden.

    foto 009




    01-09-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (16)
    27-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: Portrt van Eliona: Fase / Voorontwerp 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is nu wel heel lang geleden dat ik nog iets schreef op mijn blog. Maar ik heb zo veel verschillende dingen gedaan en de kleinkinderen zijn op vakantie geweest waardoor de tijd om iets te schrijven rond het schilderen zeer miniem was. Ik was al tevreden als ik af en toe een paar uurtjes kon schilderen. Maar goed vandaag neem ik de draad op daar waar ik hem heb laten liggen enkele weken geleden. Ik wil er ook nog even bij vermelden dat ik het vanmorgen weer warm en koud tegelijkertijd kreeg omdat ik niet op internet kon komen. Ik dacht dat ik het weer zitten had (virus) of iets anders maar door een paar dingen te laten controleren en te laten aanpassen (vraag me niet waarom dit nu ineens weer moest) is alles weer goed gekomen. Zo blijft het na zo’n grote debacle altijd een beetje bang afwachten of alles zal marcheren zoals je het graag zou hebben. In elk geval ik ben weer vertrokken en daar ben ik zeer blij mee.

    Zoals altijd bij een portret maakte ik ook voor dit portret weer een aantal voorontwerpen. Je kan denken waarom maak je in godsnaam die voorontwerpen? Voor mij is het essentieel dat ik op voorhand weet waar de moeilijkheden in het portret (lees gelijkenis) liggen en ook dienen deze voorontwerpen om de compositie en kleurgebruik op mekaar af te stemmen. In dit geval heb ik twee voorontwerpen gemaakt en ik ga deze ook even met u bespreken zodat je kan zien waarom deze dienen. Het kost natuurlijk wel meer tijd als je op deze manier werkt maar je zorgt er tegelijkertijd voor dat de kans op mislukken voor een groot gedeelte vermindert. Helemaal uitschakelen kan je dit niet maar je kan toch een aantal valkuilen lokaliseren en hiervoor een oplossing bedenken zonder dat je bang moet zijn om het schilderij te beschadigen.

    In het geval van Eliona heb ik een verticaal en horizontaal voorontwerp gemaakt en nadat deze op papier stonden ben ik met dit gegeven naar de opdrachtgevers getrokken om te vragen in welk formaat zij hun dochtertje wilde geschilderd zien.

    Als je op de bijgeplaatste foto kijkt dan zie je dat ik begonnen ben zoals altijd met het maken van een schets van de persoon zelf. Dit doe ik altijd even nauwkeurig want als je dat niet doet dan kan je het gezicht niet goed in de vingers krijgen. Ook kan ik er bij zeggen dat al mijn voorontwerpen gemaakt worden met het medium waarin het portret zal gemaakt worden. En ook dat is natuurlijk heel normaal want anders kan je de moeilijkheden die het portret gaat opleveren niet juist inschatten. De ondertekening is meestal uitgevoerd in een dunnen lijntekening en dat kan zijn ofwel met potlood ofwel met pastelpotlood. Ik zal niet snel de lijntekening opzetten met penseel of pen.

    De volgende bespreking zal ik je laten zien hoe snel ik werk voor zo’n ontwerpschilderij presentabel te maken waardoor ik het aan de opdrachtgever(s) kan aanbieden en zij zich een gedacht kunnen vormen van de ene of andere uitvoering.

    Foto 004



    27-08-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Pastel
    >> Reageer (13)
    13-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buiten strijd geweest
    Ik kan eindelijk weer bloggen. Ik heb drie dagen moet beven want ik had een zware infectie op mijn computer gekregen. Nu mijn zoon terug is van vacante heeft hij alles weer in orde kunnen zetten. Maar hij heeft er twee en een half uur voor nodig gehad. En zeggen dat het denkelijk gekomen is door een mail waarin ik moest werken met de Adobe Flashplayer om de foto’s open te krijgen. Vanaf nu worden door mij alle mails met een vraag om via dit systeem verder te kijken onmiddellijk geweerd dit om zeker geen problemen meer te krijgen.
     Ik kan nu eindelijk weer opgelucht adem halen. Wat mij het meest verwonderd in dit soort storingen, is hoe mensen kunnen plezier hebben om de één of andere computer te infecteren en soms zelfs onherroepelijk te beschadigen. Dit hoort eigenlijk thuis onder de witte Boord Criminaliteit. 
    Want als je zo'n infectie hebt zoals ik die op mijn PC had dan kun je werkelijk nergens nog naar toe en je mag van mij aannemen dat dit zeer frustrerend is. 
    Gelukkig dat mijn zoon op de hoogte is hoe je dit soort virussen te werk moet gaan want ik was er anders nooit uitgeraakt. En als je naar een handelaar moet gaan en meestal is dat dan net die waar je de PC niet gekocht hebt dan kan je daar eerst nog even uitleggen waar je die gekocht hebt enz. 
    Man wat ben ik opgelucht want al mijn foto's, mails edm staan op deze PC, ik was echt ten einde raad. Maar eind goed alles goed zullen we maar denken en ik heb weeral iets geleerd..
    Niet iedereen zit met dezelfde goede bedoelingen op het net maar eigenlijk wist ik dat al.


    foto 0126
    Simon Cardinaels van Harmonicashop Simon Cardinaels en Pierre op Schilderachtig Leut.

    13-08-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (34)
    06-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel / Portret van Eliona Dreesen/ voorontwerp

    Zoals afgesproken bij het beëindigen van “Schatten uit de Diepzee” ga ik vanaf nu iets meer vertellen over het maken van een portret. In dit geval wordt het portret nog eens uitgevoerd in pastel wat mij de mogelijkheid geeft om het gezicht zeer fijn en mooi uit te werken. Ik ga er ook bij vermelden dat ik bij een portret de geportretteerde zo goed mogelijk probeer weer te geven. Je zal denken dat is nogal wiedes dat je dat doet maar ik bedoel er ook mee dat ik het gezicht altijd zal proberen af te beelden naar een volledige gelijkenis met de nodige kenmerken. Ook dat lijkt normaal maar het is niet altijd zo bij verschillende kunstenaars. Zeker zij die de moderne toer opgaan en met abstracte zaken afkomen krijg je meestal een portret waar in de verste verte geen gelijkenis zit maar waar men dan wel een heel verhaal rond weet te vertellen waarom men het schilderij op die manier gemaakt heeft. Ik zeg daarop dat het allemaal larie en apekool is die hele uitleg maar ik geef mijn gedachte en voorstelling van het portret altijd aan de opdrachtgever mee zodat hij weet wat hij of zij  mag verwachten.

    Hoe begin ik aan zo’n portret? Dit gebeurt meestal via een voorontwerp. Het voorontwerp dient om aan de opdrachtgever een eerste indruk te geven hoe alles er gaat uitzien wanneer het portret af is. Ook maak ik minstens  twee voorontwerpen die beide totaal verschillend zijn. Het formaat van beide voorontwerpen is gelijk maar je kan er een hebben in landschapsvorm en een in portretvorm. Wat dat betekend zal je zien als ik begin met de voorontwerpen uit te leggen.

    Je ziet hier nu de twee foto’s die ik ga gebruiken bij het maken van het portret. En je kan hier ook al zien dat er één landschapsformaat (horizontaal) is en het ander is portretformaat (verticaal). Hoe en op welke manier ik deze foto’s ga omzetten naar en schilderij in pastel zal je kunnen volgen in mijn volgende beschrijvingen.

    foto 15



    foto 16

    06-08-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Pastel
    >> Reageer (8)
    03-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnames voor Radio 2
    Ik heb gisteren toch weer iets mogen meemaken dat weer de moeite waard is geweest.
    Veertien dagen geleden werd ik gecontacteerd door Katrien Vaes van Radio twee Limburg of ik wilde meewerken aan het programma "Middagpost "van Radio 2 "Limburg". Nadat ik de uitleg gehoord had en alles wat er stond te gebeuren op mail bevestigd kreeg heb ik toegezegd om dat ik vond dat dit weer iets was dat je geen twee of driemaal in je leven tegenkomt.

    Gisteren 2 augustus om 8u30 moest ik aanwezig zijn in het restaurant Il Fiore te Maasmechelen. Dit is het Italiaanse restaurant van chef-kok Dino Bagnato en zijn lieftallige echtgenote Diana langs de Rijksweg in Maasmechelen.

    Na een briefing van een half
    uur werden de opnames gestart waarbij de reporter Katrien Vaes samen met Dino pasta zouden maken, tegelijkertijd zou ik een schilderij maken dat betrekking had op het onderwerp in de keuken. Natuurlijk moet je op zulke momenten redelijk goed en helder van geest zijn want er is geen tijd tot lanterfanten temeer omdat chef Dino er onmiddellijk de beuk in gooide en samen met Katrien begon met pasta te maken.
    Omdat ik uit ervaring weet dat je als schilder, op zulke momenten niet naar ingewikkelde toestanden moet gaan zoeken, ben ik begonnen om een aquarel te maken die de eerste stap van het pasta maken zou weergeven. Het onderwerp van deze aquarel werd dan ook de bloem en het ei dat samengevoegd wordt en daarna door kneden pasta wordt, die we later op ons bord zouden krijgen. Ik heb gekozen voor aquarel, omdat je met dit medium onmiddellijk naar een mooi resultaat kan werken, dit met de wetenschap dat je goed voor ogen houdt wat je wil doen en met welk medium dat je aan het werken bent. Tussen het schilderen door kwam Katrien ook nog enkele vragen stellen over mijn werk en gaf zij uitleg hoe alles vorderde. En ik moet zeggen alles liep zoals een trein, want er waren ook nog twee muzikanten, Mathieu Fransen en Simon Cardinaels, uitgenodigd die met hun harmonica ‘s voor de goede sfeer zorgden.

    Hoe men tegenwoordig zulke opnames maakt grenst aan het ongelofelijke. De hele crew bestond uit twee mensen namelijk een journalist – reporter Katrien en haar medewerkster die alles via de draagbare Laptop opnam. Telkens als er een interview had plaats gevonden werd alles op de pc in orde gebracht (kwestie van minuten) en doorgeseind naar de studio. De hele opname tijd heeft twee en een half uur geduurd en toen was alles ingeblikt en verzonden. Wat voor mij zelf dan nog zeer  interessant was, mijn schilderij viel bij iedereen en zeker niet het minst bij Dino in de smaak. Het is zelfs zo dat mijn echtgenote en ik op zaterdag 28 augustus het schilderij aan Dino gaan overhandigen en dat we dan gaan genieten van de zeer lekkere keuken van Dino. Want ik mag zeker niet vergeten te vermelden dat we als afsluiter van deze zeer fijne dag de gemaakte pasta; gevuld met een pure van aardappelen,truffel en nog andere ingrediënten te proeven kregen. Dit alles vergezeld van een zeer lekkere wijn.
    Als je de foto’s wil zien van deze reportage klik dan op de link onderaan deze pagina: en je zal kunnen zien wat er plaatsgevonden heeft. Hartelijk dank Katrien, Dino & Diana maar zeker ook Simon en Mathieu voor deze fijne dag.



    Bijlagen:
    http://www.pixagogo.com/9694834153    

    03-08-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Aquarel
    >> Reageer (16)
    30-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Schatten uit de Diepzee? Fase 3 / Inlijsten

    Het is vandaag weer een prachtige zomerdag maar ik ga toch nog even deze uitleg afmaken. Ik heb het nu al een paar dagen uitgesteld maar nu komt het er van.

    Zoals je op de bijgeplaatste foto duidelijk kan zien heb ik alles in een lijst geplaatst. In de eerste plaats heb ik de aquarel zelf nog eens onder handen genomen. Ik heb de verschillende plaatsen waar iets kleur onder de plakband was gekomen zuiver gemaakt.  Je kan je afvragen hoe ik dat gedaan heb? Heel eenvoudig heb ik alle plekken waar die kleur aanwezig was natgemaakt en met een vochtig penseel telkens weer geprobeerd om kleur weg te nemen. Dit is een werkje waar je zeer geduldig en voorzichtig moet bij te werk gaan. Doe je dit niet dan gaat ofwel de aanwezige verf verder uitlopen en een grotere vlek vormen of wanneer je te hard gaat schrobben ga je het aquarelpapier beschadigen en dat is natuurlijk ook de bedoeling niet. Indien ik een gewone passe-partout gebruikt had dan had ik deze handelingen helemaal niet hoeven uit te voeren want dan waren deze kleurvlekken bedekt door het passe-partout.

    Maar doordat ik het schilderij zwevend wil hebben en het voorzien van een extra boord dan moet je natuurlijk niet bang zijn om wat extra werk uit te voeren. Nadat deze kleurvlekken verdwenen zijn ben ik begonnen met het schilderij op een onderliggend stuk karton (in mijn geval afval van passe-partout karton) te plakken. Ik zorg ervoor dat deze onderlaag een 3 à 4 mm is. Daarna plak ik de aquarel samen met het aan de onderzijde bevestigd karton op een mooie in dit geval lichte ondergrond. Deze ondergrond laat ik meestal redelijk contrasteren met de gebruikte kleuren in het schilderij. Wanneer je dat gedaan hebt dan kan je de hele handel in de lijst schuiven. Maar je moet er wel voor zorgen dat je aquarel niet tegen het glas aankomt dit om beschadiging te voorkomen. Hiervoor dien je een 4 tal latjes te maken die je op de onderliggende karton hebt bevestigd. Deze latje dienen 1 à 2 mm dikker te zijn dan het hele schilderij (karton en opvulling en schilderij) en ze moeten zo groot zijn dat ze verdwijnen achter de lijst.

    Wanneer je dat allemaal klaar hebt dan kan je het werk luchtdicht afplakken waardoor alles mooi op zijn plaats blijft zitten en het hele werk geconserveerd is voor een redelijk lang leven.

    Je ziet dat en nadat het schilderij klaar is er nog een aantal dingen dienen te gebeuren indien je een goed geheel wilt krijgen. Natuurlijk hoef je deze dingen niet zelf te doen als je niet wil. Je kan naar een goede in lijster gaan en je verzuchtingen kenbaar maken zodat men daar alles kan afwerken zoals jij het wil. Maar als je deze werkwijze zoals ik ze beschreven heb en zoals ik ze toepas door een lijstenmaker laat uitvoeren dan ben je heel wat euro’s kwijt en dan is het misschien nog niet zoals je zelf zou willen.

    Mijn volgende bespreking zal over een portret gaan dat ik maakte in pastel voor een kennis.



    foto 003

    30-07-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Aquarel
    >> Reageer (13)
    16-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Geheimen uit de Diepzee: fase2/afwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals ik de vorige keer gezegd heb zou ik iets meer gaan zeggen over de afwerking van het schilderij.

    Ik kan zeggen dat alles wat langer geduurd heeft dan normaal maar dit komt door de warmte. De hitte die de voorbije week heerste kan ik niet zo goed aan. Vermits we nog geen airco hebben in de kamer waar mijn PC staat kon ik door de hitte niet veel werken op de PC. Maar vandaag is het weer veel beter het haalt de graden die ik het liefste heb. Natuurlijk kan het niet altijd 25° zijn maar ik hoop toch nog een tijdje en die 35°à 36° mogen voor mij gerust wegblijven. Eigenlijk alles wat boven de 30 uitstijgt is voor mij” trop” en “trop” is te veel zoals Van den Boeynants is zijn tijd zei.

    Naar het schilderij nu. Ik heb vorige keer geschreven dat de plakband rond het schilderij een bepaalde reden had. Vandaag kan je zien welke reden dat is. Het de bedoeling is om daar waar de plakband zit  geen kleur te krijgen waardoor je als het ware een passe-partout rond je werk legt en onmiddellijk na het verwijderen van de plakband een totaal ander zicht hebt op je werk. Je ziet ook dat er op een paar plaatsen een heel klein beetje verf onder de plakband gekomen is. Deze verf ga ik proberen weg te wassen iets wat meestal nogal goed lukt omdat het geen grote hoeveelheden verf zijn. Ook zie je dat de randen van het papier gekarteld zijn wat aangeeft dat het handmate papier is. Ik heb vroeger al eens gezegd dat ik het spijtig vind om deze mooie rand achter een passe-partout te plaatsen want dan gaat het gegeven van dit mooie handgeschept papier verloren. En je mag wel laten zien vind ik dat je werk gemaakt is op het beste papier wat je kan vinden. Door ervoor te zorgen dat je al een eerste passepartout verkregen hebt met het  afplakken kan ik nog verder gaan experimenteren bij het inkaderen. Maar de  volgende keer zal ik je het resultaat laten zien en ook de uitleg geven hoe alles tot stand gekomen is..

    foto 009




    16-07-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (14)
    01-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Geheimen uit de Diepzee:
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is wel warm maar ik ga vandaag toch weer een stukje schrijven over deze aquarel. Er zijn momenten in een mens zijn leven dat de ontgoocheling in en door mensen zeer groot en zwaar om te dragen is. Maar ook met dit soort zaken maak je best zo snel mogelijk korte metten. En dat heb ik bij deze ook gedaan. Ik ben over een denkbeeldige lijn gestapt en met daar over te stappen is mijn leven niet verandert maar mijn zicht op een aantal dingen is wel degelijk verandert. Maar ook dit soort wijzingen in een mensenleven heeft zijn goede kanten. Het is zoals Johan Cruijff indertijd zei” Ieder nadeel heb zijn voordeel”.  En dat voordeel ga ik nu benutten in mijn verder leven.

    Vandaag ga ik één van de laatste episodes van dit schilderij bespreken. Je kan op de foto zien dat de kleuren nog wat meer zijn opgehaald en dat het geheel meer diepte gekregen heeft.  Door over verschillende onderwerpen een extra laag te leggen krijg ik weer een betere eenheid in het werk. Ik heb hiervoor een zeer transparante en doorzichtige kleur gebruikt. Ook heb ik de achtergrond geglaceerd en nog wat meer in elkaar gewerkt  en alles lijkt me nu meer en meer te lijken op het werk dat ik bij het begin in mijn hoofd had. Het is zelfs mijn inziens beter geworden dan ik hoopte; omdat er nogal wat mysterie blijft bestaan over  verschillende onderwerpen. Vooral door op de voorkant (onderkant) van het schilderij een aantal zaken te schilderen die geen echte betekenis hebben maar eerder gekozen in functie van de rest van de aquarel. Ook heb ik de donkere vlek die ik schilderde om aan te geven dat er op de grote pot rechtsonder een stuk ontbrak en stuk was, lichter gemaakt. Ik heb met een vochtige borstel (geen natte borstel want dan ga je vlekken maken en misschien teveel kleur wegnemen) een gedeelte van de donkere partij terug weggenomen en opgelicht. Ik heb dit ook op een onregelmatige manier gedaan waardoor alles weer wat beter uitkomt en deze donkere kleur wel goed bijdraagt aan het geheel.

    Je kan ook heel goed de plakband, die op het papier plakte en daardoor het schilderij afbakende, onderscheiden. Wat de bedoeling is en hoe ik het allemaal verder ga afwerken dat  verneem je de volgende keer.

     


    Foto 005


    01-07-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (18)
    20-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel:Geheimen uit de Diepzee: fase 2/ deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is weer enige tijd geleden dat ik nog wat schreef over deze aquarel. Natuurlijk is het in dit geval de schuld van de wereldbeker voetbal maar zelf voel ik me ook schuldig omdat ik veel te weinig schilder. In de eerste plaats omdat ik een portret heb opstaan van het dochtertje van een kennis en dat het seffens meer dan een half jaar geleden is dat ik hem beloofde om het schilderij af te maken. En eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat er niet heel veel werk meer aan is. Het is  daarbij ook nog fantastisch gelijkend en toch ga ik er niet aan verder. Waarom? Ik weet het niet met zekerheid maar de hele rompslomp rond mijn pensionering en de onwaarschijnlijke en misplaatste werkwijze van de gemeente Bilzen is zeker één van de oorzaken. Ik voel me een beetje als bij het huisvuil gezet  door de stad want men heeft mij niet behandeld zoals het  hoort. De manier waarop men mij gepensioneerd heeft is zeer laakbaar. En het is niet de administratie die in de fout gegaan is maar eerder de beleidsmensen van Bilzen die hun plichten en afspraken niet nagekomen zijn. En geloof het of niet maar dit alles heeft  er voor gezorgd dat ik niet al te best heb gefunctioneerd in de voorbije weken. Het gaat nu een beetje beter maar nog niet zoals het zou moeten zijn. Eigenlijk heeft dit alles weinig met schilderen te maken maar van de andere kant kan ik door deze zaak niet doen wat ik graag doe namelijk schilderen.

    Nu verder met het schilderij zelf. Je kan duidelijk op de foto zien dat er weer een aantal dingen aangepast zijn. Vooral de kleuren van de verschillende urnen en potten heb ik weer wat verder verdiept door er een nieuwe kleurwassing  over aan te brengen.  Je ziet het bijzonder goed aan de bovenkant van de aquarel waar alle onderwerpen veel beter tot hun recht komen tegen de blauwe achtergrond van het water. Maar ik ben ook begonnen met iets meer detaillering aan te brengen. Je weet zo goed als ik dat een voorwerp dat een tijd op de zeebodem ligt verschillende soorten onderzeese  organismen en stoffen op gaan inwerken. Ook gaan zich een aantal minuscule kleine deeltjes zich vasthechten aan die voorwerpen. Waardoor er een soort van wratten ontstaan die meestal alle mogelijke kleuren hebben maar zeer zeker worden beïnvloedt door de kleur van en het materiaal waaruit de blootgestelde onderwerpen gemaakt zijn. Deze verschillende deeltjes heb ik in eerste instantie aangebracht in de nog licht vochtige kleurwassing. Het gevolg is dat die nieuw aangebrachte kleuren lichtjes gaan uiteenlopen, waardoor je een mooie tint en een duidelijk kleurverschil krijgt.

    Het is allemaal nog niet zoals ik het graag zou willen, maar het gaat nu stilletjes aan de goede richting uit. Althans dat gevoel heb ik als ik het werk maar zeker de foto bekijk. Weet je dat je soms meer ziet op een foto dan op het schilderij alhoewel het schilderij veel groter kan zijn dan de foto. Maar een foto kan je heel gemakkelijk het onderste boven houden, waardoor je een aantal dingen vanuit een heel ander perspectief kan bekijken. Je zou dit ook eens moeten doen met een foto (uit een weekblad of krant) en gegarandeerd ga je dingen zien die je niet ziet op de normale manier.

    De volgende keer ga ik weer wat verder en ik hoop dat ik weer wat meer goesting krijg om te schilderen, want de klok terugdraaien in mijn geval gaat in geen geval en dat is maar goed ook.



    foto 004

    20-06-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (6)
    08-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Schatten uit de Diepzee....?: Fase 1/deel5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is een hele tijd geleden dat ik nog wat geschreven heb op mijn blog. Door de vele administratieve documenten en paperassen die je moet bijhouden en invullen voor mijn pensioen is alles wat het blog aangaat iets op de achtergrond verdwenen. Ja het schilderen heeft er bij moeten inboeten en dat is nog het meest spijtige van alles vind ik.

    Maar nu ben ik er weer en ik hoop dat het vanaf nu weer wat beter kan gaan. Op de bijgeplaatste foto zie je weer een duidelijke vooruitgang. Zoals altijd probeer ik ook nu weer aan de hand van deze foto de verschillende stappen die ik verder genomen heb aan te tonen.

    Allereerst zou je de achtergrond nog eens goed moeten vergelijken met de vorige achtergrond. Je kan ook hier weer zien dat ik alles nog meer door elkaar gewerkt heb. Hierdoor mag ik stellen dat nu stilletjes aan de achtergrond heb die ik voor ogen had toen ik aan het werk begon.

    Vervolgens dien je de linkerkant ook eens te vergelijken met de vorige foto. Ook hier zijn er nogal wat wijzigingen in de voorwerpen aangebracht. Als je goed kijkt dan zie je dat de verschillende kleuren dieper gemaakt zijn. Dit is een werk dat je enkel kan bereiken met veel geduld. Het wordt gedaan met steeds de ene na de andere wassing over elkaar aan te brengen. Het gevaar bij aquarel bestaat er wel in dat je de te overschilderen ondergrond niet genoeg laat drogen en dan krijg je problemen. Als de onderlaag niet volledig droog is dan ga je geen zuivere kleuren meer krijgen en dan gaat heel veel van de zo typische aquarelglans verloren. Meer nog je kan er dan een redelijke smeerboel van maken. Om het droogproces enigszins te versnellen gebruik ik een haardroger waarmee het gedeelte dat ik wil beschilderen kurkdroog maak en dan pas zet ik er een laag overheen. Je ziet nu ook in denk waarom het zo van belang is om een goede kleurmenging te maken maar  je moet er zeker ook voor  zorgen dat je genoeg van die bepaalde menging hebt om eventuele wassingen extra aan te brengen.

    Ook aan de rechterkant heb ik verder gewerkt. Hier heb ik een aantal dingen verder verdiept maar ik heb ook de pot die tegen de grote kruik aanligt van een eerste kleurlaag voorzien. En ik heb deze foto bewust genomen omdat je nu heel mooi kan zien hoe de eerste laag en de tweede/derde laag eruitzien. Je ziet heel duidelijk dat de kleur van de pot die pas geschilderd is veel bleker is dan de kruik die reeds een derde laag heeft gehad. En dit is dan weer één van de eigenschappen van aquarelverf die je extra kan gebruiken. Je kan hierdoor een achtergrond nog verder naar achteren duwen door de kleuren op de voorgrond te verdiepen. Dat is wat hier nu gebeurt. Wanneer ik alle kleuren van de verschillende voorwerpen even duidelijk zou schilderen dan zou het dieptezicht een heel stuk minder zijn.

    Ik lees nog al eens een keer op mijn blog van mensen die aquarellessen volgen dit soort weetjes niet te horen krijgen op hun cursus. Wel dat vind ik zeer vervelend en ook zeer oneerlijk van deze begeleiders die eigenlijk de meest voor de hand liggende eigenschappen van het medium aquarel niet meegeven aan hun cursisten

    De volgende keer, die hopelijk niet zo lang duurt als nu het geval was, zal ik weer iets meer van dit werk onthullen.
    Foto 006



    08-06-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (33)
    28-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Geheimen uit de zee.......? Fase 1 / deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag weer iets meer over deze aquarel. Er is me gevraagd hoelang ik aan dit soort aquarel werk. Wel dat is nooit helemaal nauwkeurig te zeggen omdat je niet altijd achter mekaar aan het schilderen zijt maar ook omdat je met aquarel heel veel moet wachten tot de lagen droog zijn eer je een nieuwe laag kunt aanbrengen. En als ik het bekijk op de laatste manier dan kan ik toch zeggen dat je een kleine 35 uren aan zulk een werk bezig bent. Het kan ook langer zijn maar om de waarheid te zeggen ik hou het niet nauwkeurig genoeg bij. Dit is toch iets wat ik meer en beter moet gaan doen omdat ik dan ook iets nauwkeuriger kan zeggen aan de hand van de uren wat de prijs is. Maar versta me niet verkeerd de prijs van een werk bepaal ik niet aan de hand van het aantal gewerkte uren maar op de kwaliteit van het werk (ook de in kadering speelt nog een bijzondere rol). Dus je ziet het is meer een kwestie van gevoel dan een kwestie van rekenkundige sommen. Alhoewel ik dat toch eens moet mee opnemen.

    Vandaag weer iets meer over deze aquarel. Als je op de bijgeplaatste foto kijkt dan zie je dat ik een aantal eerste lagen opgebracht heb. Maar dan zie je ook goed dat ik al bij sommige stukken een tweede laag en of detaillering aangebracht heb. De eerste laag stukken zie je het duidelijkst bij de lange fles aan de rechterkant. Ik heb het systeem dat ik gebruikte bij de vorige onderdelen gewoon verder gezet namelijk door een gedeelte van het voorwerp nat te maken en daar kleur in aan te brengen alles mooi te laten uitvloeien. Dit lijkt eenvoudig maar het is het niet maar dat heb ik in de vorige bespreking al uitgelegd.

    Vervolgens ben toen de stukken van de eerste opzet nog nat waren overgegaan naar de andere onderdelen en ben ik daar een beetje beginnen te spelen met de verf. Ik heb dat gedaan nat op droog waardoor de verschillende kleuren en stippen een iets scherpere rand kregen en daardoor de indruk verwekken dat deze stukjes op de potten zitten. Je kan dit heel goed zien op het handvat en de opening aan de bovenkant van de pot aan de linkse kant. Door dit te doen krijg ik ook wat meer vorm en diepte in de potten en ik heb besloten om de twee technieken van nat in nat en nat op droog door elkaar te gaan gebruiken. Dit wil niet zeggen dat ik dit zo maar ga doen. Neen dit moet heel overwogen gedaan worden en het zal nog alleens zo zijn dat ik een nat in nat laag eerst helemaal moet laten drogen alvorens ik er met nat op droog kan gaan over zetten. En dit is natuurlijk het gegeven wat ik in het bovenste stukje heb uitgelegd over “hoe lang werk je aan zo een aquarel”.

    Ook kan je heel goed zien dat ik aan de onderkant de verschillende onderdelen ben beginnen in te kleuren. Op dit moment kan je nog niet zo goed zien wat het allemaal is maar daar zal wel een beetje verandering in komen als alles nog wat verder uitgewerkt is. Toch ga ik er ook voor zorgen dat niet alles helemaal duidelijk en afgelijnd overkomt want dan, zou iets van het raadselachtige van dit schilderij verloren gaan. Met andere woorden ik wil dat er een aantal zaken blijven die niet helemaal duidelijk zijn zodat de toeschouwer zelf de kans krijgt om een invulling aan dat gedeelte te geven. Ik hoop dat mij dat lukt want het is meestal zo dat ik toch weer te veel ga invullen en aflijnen zodat het allemaal heel goed zichtbaar is. Neen het is nu de bedoeling dat alles iets mysterieuzer over gaat komen. Alvorens af te sluiten moet je ook eens naar de achtergrond kijken dan kan je goed zien wat ik gedaan heb om de donkere kleuren en lichtere kleuren niet zo naast elkaar te zetten maar ik heb ze eerder helemaal in elkaar laten vloeien. Hoe ik dit en nog andere zaken gedaan heb vertel ik een volgende keer weer.

    De volgende keer weer iet s meer van dit werk en dan zal alles weer wat verder gevorderd zijn.



    foto 026

    28-05-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (28)
    18-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag ga ik weer wat verder met de uitleg over deze aquarel. Een van de meest  voorkomende problemen bij het maken van dit soort grote aquarellen is dat je genoeg verf moet aanmaken bij het begin van je schilderij. Maar het is nogal moeilijk om deze verf, waterverf of aquarelverf, op te slaan en te bewaren. Want als je de aquarelverf gewoon op je palet laat en je schildert een dag niet dan is het water verdampt of grotendeels toch en dan moet je opnieuw water gaan toevoegen aan het geen achtergebleven is op je palet en dan heb je natuurlijk niet meer dezelfde kleur. Ik heb er nu iets op gevonden om deze verf redelijk goed en ook redelijk lang te kunnen bewaren. In het tijdperk van de digitale fotografie is het niet meer zo evident om filmroldoosjes te hebben maar deze potjes zijn dus het ideale materiaal. Waarom? Heel eenvoudig je kan ze zeer goed afsluiten met het dopje dat bij deze potjes is en daardoor kan geen water verdampen en blijft je verf qua samenstelling praktisch hetzelfde als toen je ze aanmaakte. Alleen ik heb niet zoveel van die potjes meer. Ik heb er een hele hoop gehad (ik deed daar zaad van bloemen in) maar na een grote opruimactie heb ik die natuurlijk weggedaan waardoor ik er maar enkele meer heb. Maar goed ik kan me behelpen met deze potjes waarin ik mijn verf bewaar zodat ik tijdens het hele proces kan putten uit dezelfde samengestelde verf. Ik kan de verf terug opzuigen met een injectiespuit en op die manier terug op mijn palet brengen.

    Maar nu tot de orde van de dag het schilderij zelf. Op de bijgeplaatste foto kan je zien dat ik weer wat verder ben gegaan met het schilderij af te werken.

    Je kan nu duidelijk zien dat ik de grote pot aan de rechterzijde ben beginnen in te schilderen. Ik heb dat gedaan met gebrande Sienna Umber natuur in verschillende samen stellingen nat in nat op te brengen. Door dit te doen loopt de verf mooi in elkaar over en heb je geen scherpe randen. Je moet er natuurlijk wel op letten dat je alleen dat gedeelte van de tekening nat maakt dat je wil gaan beschilderen. Dit lijkt een evidentie te zijn maar veel beginnende aquarellisten vergeten dit nogal eens. Meestal als zij het woord nat in nat horen dan denken zij dat je het hele blad moet nat maken maar dat is natuurlijk niet nodig. Want door allen maar het gedeelte in dit geval de vaas aan de rechterkant, gaat de verf mooi in elkaar lopen maar gaat ze een harde rand nalaten daar waar je het papier niet nat gemaakt hebt en dat is natuurlijk mooi meegenomen omdat je daardoor de vorm van de vaas mooi kan vastleggen. Hetgeen ik hier nu vertel wordt door de meeste aquarellisten niet zomaar gezegd daar moet je meestal een aantal lessen voor nemen bij hen en dan nog wordt niet alles in één keer verteld. Maar goed hetzelfde procedé heb ik toegepast op de pot aan de linkerkant maar dan met de kleuren ultramarijn en Veridiangroen en Gummigut geel. En door een paar mixen te maken en uit te proberen op een stukje papier of in een voorontwerp zoals ik gedaan heb, kom je dan tot de meest  fantastische kleuren en kleurcombinaties.

    Volgende keer weer iets meer of dit grote werk met al zijn problemen en uitdagingen.



    foto 051

    18-05-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (11)
    12-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Schatten uit de ....zee? ; Fase 1 / deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag weer wat nieuwe uitleg over deze aquarel. Je kan op de bijgeplaatste foto zien dat ik begonnen ben met de verschillende objecten van een kleur te voorzien. En ik moet zeggen dat dit me uitstekend meevalt. Ik heb besloten om zoals ik vorige keer vertelde alles wat losser te gaan schilderen en door dat te doen gaat het inderdaad ook een beetje vlotter. Dat losser schilderen wil niet zeggen dat ik alles zomaar ga inkleuren zonder rekening te houden met het geschilderde object. Neen ik ga de kleuren meer in elkaar laten lopen en ik ga de objecten meer op mekaar afstemmen zeker wat de kleur betreft.

    Je ziet nu al goed dat er maar een drietal kleuren gaan gebruikt worden maar door het meer nat in nat te schilderen ga ik proberen om met deze drie kleuren veel nuances te verkrijgen. Als je bv de middelste vaas bekijkt dan zie dat ik daar al een aantal kleuren in elkaar hebben laten samenvloeien, maar, ik heb er eveneens voor gezorgd dat er een aantal stippen in een contrasterende kleur zijn aangebracht. Om die stippen niet geheel te laten uitvloeien heb ik het gedeelte van het papier waarop het object is getekend goed laten opdrogen. Daarna heb ik de nieuwe kleur op de onderlaag aangebracht en heb ik tegen deze nieuwe kleur wat extra water gezet. Hierdoor gaat de  kleur (gebrande Sienna) wel nog een beetje uitvloeien (door het beetje extra water)  maar ze gaat zich niet vermengen met de onderste kleurlaag. Je moet er wel opletten dat je de onderste laag helemaal droog laat worden. Doe je dit niet dan gaan de kleuren zich vermengen en dan kan je moeilijk scherp afgelijnde onderdelen op een reeds gekleurde ondergrond schilderen.  

    Ook kan je zien dat bij de dikkere kruik de donkere kleur aangevuld is met een heel lichte (blauwe waas) kleur. Wel dit is gedaan om achteraf als alles klaar is, een mooie lichte vlek te laten verschijnen, die als het ware licht gaat geven in het schilderij. Deze dingen kan je zeer goed doen met aquarel, omdat aquarel nu eenmaal transparanter is dan de meeste andere mediums zoals olieverf, acryl of pastel. Je verstaat nu ook wel dat je een aantal dingen goed moet plannen bij aquarel alvorens te gaan schilderen. Men zegt weleens dat aquarelleren 40 % schilderen is en 60 % wachten tot het geheel droog is of nadenken over de volgende stappen die je wil nemen in je schilderij.

    Tevens is deze techniek op de andere kruiken toegepast maar daar zal in de volgende bespreking meer over gezegd worden.



    foto 0049

    12-05-2010 om 17:31 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (16)
    09-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schatten uit de Diepzee: Fase 1 /deel 1 (achtergrond)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag, op Moederdag ga ik toch nog een kleine beschrijving geven over een volgende stap in dit schilderij. Meestal begin ik achteraan te werken in een schilderij behalve als ik een portret maak dan schilder ik eerst het portret. Waarom ik dat doe bij het portret is redelijk eenvoudig ik wil eerst een gelijkend portret hebben alvorens ik het andere omkaderende werk doe. Wanneer ik eerst al het omkaderende werk zou doen en het portret mislukt dan heb ik een hoop werk voor niets gedaan en dat is dan redelijk frustrerend. Maar ik ben op dit moment niet met een portret bezig dus ik begin van achter naar voor te werken.
    Je kan goed zien dat ik nog aan het zoeken ben een mooie achtergrond te maken. Ik ga ervan uit dat al deze voorwerpen uit de zee komen maar ze kunnen ook nog in de zee liggen en deze laatste gedachte ga ik uitwerken. Ik neem dan ook een donkerblauwe kleur voor de achtergrond waarin ik een aantal lichtere plaatsen uitspaar dit om de weerspiegeling van licht in het water weer te geven. Ook gebruik ik dezelfde kleur om een aantal ruimtes tussen enkele voorwerpen weer te geven. Natuurlijk zijn deze ruimten ook van de kleur van het water maar toch maak ik ze wat donkerder omdat ze daardoor iets meer diepte suggereren iets wat het algemene beeld op het schilderij verbeterd.
    Wanneer ik nu naar het stukje dat ik reeds aangepakt heb bekijk dan zie ik dat het redelijk goed overeenkomt met datgene wat ik in gedachte heb. Alleen zijn de lichtere kleurenvlakken iets te afgelijnd en maken ze de achtergrond nogal onsamenhangend, maar daar vind ik nog wel wat op. Je ziet dat het weer zoeken is om de compositie, die ik wel goed vind, nog verder te ondersteunen door een goed kleurgebruik.
    Mijn volgende bespreking zal weer iets meer van deze aquarel onthullen en hopelijk heb ik dan al iets gevonden voor de achtergrond tot een nog mooier geheel te maken.

    foto 45


    09-05-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (6)
    06-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Schatten uit de zee: opzet

    Vandaag ga ik beginnen met de beschrijving van het schilderij “Schatten uit de zee”.

    Het voorontwerp is dusdanig meegevallen dat ik besloten heb om een grotere aquarel te gaan maken. De afmetingen van deze aquarel zijn 52cmx71cm dit is een volledig aquarelblad. Ik ben er achter gekomen dat je indien je redelijk groot werkt je er best voor zorgt dat het papier niet gaat bobbelen tijdens het schilderen. Daar kan je op  twee manieren voor zorgen ofwel ga je het papier opspannen op een ondergrond waardoor het papier zich zelf zo hard spant dat het veel weg heeft van een vel op een trommel ofwel ga je zwaar papier kiezen. Ik heb voor het laatste gekozen. Ik  heb een goed  papier van Arches gekozen dat een gewicht heeft van  640 gram/m² .  Ik heb niet de aller ruwste oppervlaktestructuur gekozen. Iets wat ik achteraf gezien misschien beter wel had gedaan. Ik heb er ook voor gekozen om mijn manier van schilderen te wijzigen. Ik ga in dit werk iets minder in detail  schilderen, wat niet wegneemt dat je heel goed de verschillende objecten  zult kunnen onderscheiden. Maar het is de bedoeling om op deze wijze meer ruimte open te laten in de uitwerking van het onderwerp waardoor de toeschouwer de kans krijgt om een aantal zaken zelf in of aan te vullen. Om het schilderij zelf  nog wat beter te laten uitkomen ga ik het hele papier afplakken met een tape van 1 cm zodat wanneer ik de tape ga verwijderen (als het schilderij klaar is) er een extra witte boord rond het werk gaat tevoorschijn komen. Hoe dit experiment gaat uitvallen zal ik binnen een aantal dagen weten.

    Zoals altijd begin ik mijn schilderij/aquarel met een goed uitgewerkte tekening. Op deze tekening probeer ik toch zoveel mogelijk details aan te brengen. Of ik al deze details ga gebruiken laat ik voorlopig in het midden maar het is wel zeker dat ik ga proberen om een lossere stijl te gebruiken. Op de tekening zie je duidelijk de verschillende objecten staan. Het zijn wat potten en vazen of amforen die men heeft opgedoken uit de zee of die men nog moet ophalen. Dit laat ik in het midden en dat moet de kijker zelf uitmaken wanneer hij het schilderij gaat bekijken.

    Mijn volgende bespreking gaat handelen over mijn eerste stappen aan deze aquarel.



    foto 029

    06-05-2010 om 14:40 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (14)
    30-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqurel; afgewerkte voorstudie

    Schatten uit de …….Zee?

    Vandaag laat ik u het afgewerkte voorontwerp zien. Je kan duidelijk zien dat dit werkje op een aquarelblock gemaakt is . Ik heb hiervoor een Hahnemuhleblock genomen omdat dit papier een aparte structuur heeft. Maar ik moet er nu dadelijk bij zeggen dat deze structuur en de kwaliteiten van het papier me niet zo heel goed bevallen. Je moet natuurlijk eerst het papier uitproberen alvorens je kan zeggen dat het je ligt of niet ligt. Ik ga in elk geval geen groter eindwerk maken op dit papier, maar de Block kan wel dienen voor ontwerpen te maken. Daarbij het is niet zo groot van afmetingen (30x40 cm) waardoor de aankoopprijs ook niet zo groot was.

    Als je op het werkje kijkt naar de verschillende onderdelen, die inderdaad een aantal potten en kannen of vazen zijn, zoals enkele bezoekers al melde; dan zie je dat ik geprobeerd heb om deze diverse objecten een uitzicht te geven alsof ze jaren onder water gelegen hebben. Daardoor krijg je dat onregelmatige oppervlak en de verschillende kleuren. Met deze theorie voor ogen heb ik me kunnen uitleven in het ineen laten lopen van de verschillende kleuren en tegelijkertijd een aantal nieuwe dingen kunnen creëren. Deze nieuw ontstane kleuren kan je met geen ander medium verkrijgen. Het in elkaar laten lopen van aquarelverf en dan proberen die nieuwe toestanden en eventuele ontdekkingen in de hand te houden, geeft een uniek gevoel. Het is dat wat aquarelleren zo moeilijk maar ook zo fantastisch maakt. Het onberekenbare van deze verf en het water toch min of meer proberen te sturen geeft een fantastisch gevoel.

    Doordat het papier niet de reacties geeft die ik eigenlijk verwachte waardoor het onderwerp niet het uitzicht heeft wat ik verwachte, doet niet af aan de waarde van deze studie. Het is zelfs zo dat mijn zoon Maarten dit werkje verkiest boven verschillende andere uitgewerkte studies. Ook hierdoor kan je dan weer zeggen, dat er voor alle schilderijen en stijlen, wel geïnteresseerden bestaan, maar je moet ze natuurlijk tegenkomen of kennen. Eén van de positieve elementen van deze studie is dat ik nu weet, dat ik van dit onderwerp een prachtige aquarel kan maken. Het eindwerk ga ik laten meedoen aan de A. Winterswedstrijd 2010. En ik weet bijna zeker dat ik met dit nieuwe werk, als alles lukt zoals ik het wil, kan meedingen naar een verdere selectie in de eindtentoonstelling in Gouvernementsgebouw van Nederlands Limburg te Maastricht op het einde van dit jaar. Maar dan moet het werk wel nog twee jureringen op een positieve manier doorkomen dus ik hou mijn vingers gekruist dat deze nieuwe aquarel gaat lukken.

    Mijn volgende bespreking gaat handelen over de echte aquarel die ik ga maken.

    foto 044



    30-04-2010 om 17:57 geschreven door priet  


    Categorie:Aquarel
    >> Reageer (15)
    27-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Schatten uit de ...........Diepzee? Voorontwerp/deel 1
    Schatten uit de Diepzee …..?
    Vandaag ga ik weer beginnen met een nieuw schilderij. Het is ook een aquarel maar omdat ze nogal moeilijk en ingewikkeld is ga ik eerst een voorontwerp maken. Ik ga dit voorontwerp (op een kleine maat) maken om alles wat uit te proberen. Met alles bedoel ik dan de kleuren en de compositie. Het is namelijk niet zo eenvoudig om een aantal voorwerpen zo te schikken dat ze een goede compositie vormen.
    Eigenlijk doe ik dat te weinig een voorontwerp maken. Ik heb altijd gedacht dat dit weggegooide tijd was maar nu ik me dat wat beter bekijk dan kan dit juist heel verrijkend gaan werken. Want zeg nu zelf het is toch een feit dat wanneer je een schilderij gaat maken dat redelijk groot in omvang is en dat je dat dan ook nog in één keer goed wilt maken je al een grote crack moet zijn om deze klus te klaren. Ook heb je het voordeel dat je bij een voorontwerp niet zo heel nauw moet kijken naar de verschillende onderdelen dit wil zeggen dat je eigenlijk veel beter kan experimenteren dan dat je rechtstreeks met het eigenlijke werk begint. Het zijn soms van heel kleine delen die beslissen over het wel of niet slagen van een schilderij.
    Wanneer je nu met een voorontwerp aan het werk bent dan kun je losser gaan werken om achteraf de opgedane kennis om te zetten in een nieuw schilderij.
    Zoals je op de bijgeplaatste foto kan zien heb ik het schilderij opgezet op een klein formaat en ik heb het tevens gedaan op een Block aquarelpapier. Het grote voordeel van zo’n blok is dat het papier aan de 4 zijden gelijmd is en dat het daardoor heel moeilijk kan gaan vervormen en of bobbelen. Hierdoor kan je ook iets minder zwaar papier nemen (al werk ik toch nog met 300 grams papier) wat ook minder kostelijk is .
    Ik heb ook hier weer een tekening opgezet die redelijk gedetailleerd is en waar van ik dacht dat zij de juiste compositie zou inhouden. Als ik het geheel bekijk dan ziet het er werkelijk niet zo slecht uit en denk ik dat ik kan beginnen met het schilderen. Ook wil ik er nog bij vermelden dat ik met dit werk wil deelnemen aan de A. Wintersprijs 2010 en dat ik ook een beetje een stijlbreuk wil gaan maken in het geheel van mijn schilderen. Ik weet niet of dat dit gaat lukken maar ik zal in elk geval een poging daartoe ondernemen. Ik wil het eindwerk op redelijk zwaar papier (640 grams) gaan maken en ik wil ook een groot schilderij (volledig blad) maken.
    Aan de hand van de volgende besprekingen zal je weer kunnen zien of me dat gelukt is of niet.


    foto 007

    27-04-2010 om 23:59 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (16)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    roger_maria
    blog.seniorennet.be/roger_m
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 47de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    hetpinegeltje3
    blog.seniorennet.be/hetpine
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    rustroest
    blog.seniorennet.be/rustroe


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!