Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    25-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vleier

    hope he is a flatterer -W. Shakespeare

     

     

    hoop is hardnekkig ontkennen

    wanneer je verpletterd wordt

    onder bewijzen

    dat je voorbij zal zijn

    zoals een regenbui

    die opgaat in wat damp

     

    het is onschuldig pleiten

    aan de dood van schilfers

    aan je huid

    je onwetend houden

    van  klopkever,  trilworm

    het knagen in dwarsbalk en lever

     

    het is de getuigenis weerspreken

    van al wie opdaagt

    in je droom

    wanneer je starend

    voor het venster zit

    en weer de bomen ziet

    in de zoom van nu bebouwde velden

     

    het is verloochenen:

    ik heb ze nooit gekend

    deze vrouw

    die moeder was

    deze vader

    deze broer die gesprongen is

    alsof een hand hem duwde

     

    hoop is een zaak bepleiten

    die bij voorbaat verloren is

    het  amuseert de rechter

    tot hij geërgerd of verveeld

    jou tot de orde roept:

    het is genoeg geweest

     

    en zijn stem is helder

    zoals een lucht dat is

    na het onweer

    25-12-2007 om 16:17 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stressless

    vouwzetel

     

    stressless staat de vouwzetel

    op het klamme terras

    de krulwilg in zijn zinken kuip

    doet alsof hij schaduw geeft

     

    hij buigt voorover alsof hij in de verte tuurt

    met opgetrokken schouders

    en het nekkussen van de stressless

    drukt precies tegen de wervels

    van een afwezige nek

     

    nog méér nevel en vaster,  en je kon

    de onzichtbare kneden als klei

    armen leggen over de leuning

    van goudgele es – ze golven wat

    naar de lijn van polsen

     

    misschien leest de afwezige

    een krant van vroeger

    en zou die anders zijn

    dan vandaag – vrolijker?

     

    wanneer is een krant dan beter:

    met leeg papier

    alsof de wereld is schoon gewist

    gelijk beregende ruiten

     

    de zetel lijkt ontspannen

    hij staat daar met een allure

    van laat maar waaien

    en er is geen zuchtje wind

     

    het is een dag in de kamer

    die moeizaam aanvangt

    afgunstig staar je naar die zetel

    die het allemaal om het even is:

     

    geen begin, niets dat af- en verder loopt

    niets dat hij zonodig moet verzinnen

    24-12-2007 om 17:33 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nagalm van Neruda
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ik beken, ik heb geleefd - Pablo Neruda







     

    hij bekent : hij heeft maar half geleefd

    met een hand die greep en streelde,

    meestal  zich verveeld in leven schreef

     

    een jongen die soms de boom in kon

    waar de kers losschoot

    als een kogel van genot

     

    wat er van de liefde was,

    haar drinkbaar water:

    hij proefde de drab op de bodem

    na de bubbels die verdwazen

     

     

    hij kende een vader half om half

    een beul, een heul;

    een moeder even aanwezig

    en afwezig daarna in de hevigheid

    van altijd en nooit

     

    woorden kwamen

    helend als hysop,

    gesmolten honing

    in warme melk,

    kletterwoorden

    zo klein als wisselgeld

     

    grotere staken als glazen

    splinters in zijn krop

     

    hij bleef  maar half:

    een ziener, een blinde,

    vertrekker en klever

    aan drempel en deur

     

    een eenhoorn,  een kalf -

    iets broodnodigs

    klaargelegd om niet te vinden

    zoals een zeldzaam weefsel

    dat herinnerd wordt als scheur

    24-12-2007 om 12:47 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ochtendmist

    ochtendmist

     

    nevel is een scenograaf,

    hangt draad na draad

    een gaasdoek op: neteldoek,

    tule, organza, glasgordijnen

    en kamer na kamer ziet

    op een kamer uit

     

    doek één: kronkelingen

    van een wilg, het donkerste

    borduursel en verder

     

    dekt maas over maas

    alle ramen af - je denkt aan

    waterschotten in een schip:

    zwijgen sijpelt in, vertraagt

    de vaart alsof de aarde

    nu stil ligt in de ruimte

     

    nevel regisseert, zet aan

    tot mediteren, neerzinken

    in zichzelf, deelnemen aan

    wat leeft in duizend kamers

    die je moet raden: mensen

     

    zwijgen met de bomen mee,

    komen zitten gewikkeld

    in tule en organza


     

    23-12-2007 om 14:05 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de haan 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen bos 2

    21-12-2007 om 17:47 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de haan 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wenduinse bos vandaag 1

    21-12-2007 om 17:45 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.waterputten
    waterputten en ontwikkeling (zie De Standaard van vandaag en gisteren)
     
    Met een zeker onbehagen heb ik als zeer kleine sponsor van enkele ngo's in De Standaard de artikelen gelezen over de inefficiëntie van concrete ontwikkelingsprojecten. Er is nu al een 'Afrikamoeheid', een gevoel dat Afrika een bodemloze put is: wordt dit gevoel niet versterkt door er nog meer scepsis tegenaan te gooien?
     
    Het is  daarentegen de evidentie zelve dat de uiteindelijke oplossing voor de onderontwikkeling moet komen van structurele ingrepen op het niveau van wereldpolitiek en wereldhandel.
    Maar moet je  in afwachting van een Rechtvaardige Internationale Orde (zie het RIO-rapport van de zogenaamde Club van Rome) intussen de zaken op hun beloop laten?
    Een concreet voorbeeld zijn de gesubsidieerde landbouwoverschotten waardoor Europa met de ene hand een veelvoud terugneemt van wat het met de andere geeft.
    Dit is aangeklaagd door een toppoliticus als premier Verhofstadt zelf: maar hoelang duurt het eer intentieverklaringen tot resultaten leiden en zijn de nieuwe handelsvoorwaarden die Europa en de USA aan de Derde Wereld willen opleggen een stap in de goeie richting? Of is het een verhaal van luister naar mijn woorden en let niet op mijn daden?
    Ander voorbeeld: In Cartagena (Columbia) ontfermen lokale ontwikkelingshelpers zich over straatkinderen. Alweer kan men betogen dat zoiets tot de basisopdrachten van de Columbiaanse regering behoort, maar is dit inzicht een reden om deze kinderen aan hun lot over te laten?
    Wat waterputten betreft: ook al werken ze slechts enkele jaren, dan nog hebben ze ten minste voor de duur van die enkele jaren hulp geboden.
     
    Vergelijk het met binnenlandse problemen: de armoede in ons eigen land zou een kaakslag moeten zijn voor elke welstellende Belgische burger en voor onze politieke vertegenwoordigers in het bijzonder. Maar moet je daarom initiatieven als Poverello,  de opvang van daklozen en alle andere vormen van liefdadigheid afschieten?
    Dat die initiatieven een noodzaak blijven is een luid klinkend verwijt aan onze verzorgingsstaat waar we zo trots op zijn. En het is niet door de lokzang van de sirenen van lastenvermindering en Eigen Inkomen Eerst  te volgen dat we deze schande zullen wegnemen.
    Solidariteit is een constante uitdaging voor al wie zijn christelijke of humanistische overtuiging ernstig neemt en zelfs in de best georganiseerde van alle werelden zullen concrete en persoonlijke engagementen onvermijdelijk zijn: altijd zullen heel bijzondere mensen een directe welomschreven nood moeten lenigen. Structuren zijn per definitie abstract en generaliserend: geen enkel net is zo dicht geweven dat er geen gaten in zijn.
     
     

    21-12-2007 om 11:57 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leukemans
    Leukemans
     
    Weerom besteden onze meest prestigieuze kranten en onze tv-zenders ruime aandacht aan een 'nieuw' dopingschandaal, de affaire Leukemans. Indien men doping mag omschrijven als het gebruik van producten die de sportprestatie vervalsen én schadelijk zijn voor de gezondheid, dan is het zeer onduidelijk of deze definitie in het geval  Leukemans van toepassing is.
    Maar goed: het product staat op de dopinglijst zoals vroeger onfatsoenlijke boeken op de kerkelijke index stonden. En een kritische instelling wordt op alle domeinen aangeprezen maar aan deze dopinglijst wordt een pauselijke onfeilbaarheid toegekend, net als aan de methodes en moraal van de dopingrepressie trouwens.
     
    Uit het dossier blijkt nochtans duidelijk dat deze renner volkomen vertrouwd heeft op de integriteit en deskundigheid van zijn ploegdokter - die volgens allerlei getuigen inderdaad over deze eigenschappen zou beschikken. De verwachting is dat de renner minstens voor 1 jaar een beroepsverbod zal krijgen, de dokter heeft ontslag genomen bij zijn ploeg maar zal als dokter blijven functioneren.
    In de affaire Fuentes doet zich hetzelfde voor: een aantal betrokken renners - en ondanks de verdenkingen: geen enkele voetballer - is al gestraft, dokter Eufemiano Fuentes oefent nog steeds zijn praktijk uit.
    Vergelijk dit met de drugsbestrijding: daar wordt een dealer harder aangepakt dan een gebruiker.
     
    Om misverstanden te vermijden: ik ben geen voorstander van een hakbijlmoraal, maar als je deze moraal per se toch wil hanteren, leg dan de grootste verantwoordelijkheid bij diegene(n) die er door hun opleiding en beroepservaring voor in aanmerking komen.
    Als een machinist door een rood licht rijdt, stelt men toch de treinreizigers niet verantwoordelijk? Misdaden hebben niet enkel te maken met de naakte feiten, het gaat minstens even zeer om de intentie: doodslag zonder de intentie te doden is geen moord. Te goeder trouw een verboden product gebruiken kan men dan ook niet bestraffen als dopingfraude: de afwezigheid van de intentie moet op zijn minst leiden tot strafvermindering zoniet vrijspraak.
     
     
     

    21-12-2007 om 10:09 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dirty old man
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    no impurity so impure as old age – Death in Venice







     

    ouderdom is het ergste bederf

    lees het in  ogen van zestien:

    dirty old man, je kwalijke

    adem van opengelegd graf

     

    kom, haal je lievere doden

    naar boven, roep hun namen

    af en ze treden in wikkels

    uit hun spelonk

     

    ga zedig de perzik voorbij,

    de plastic vlinder in een vlecht:

    merk hoe ze haar voorhoofdje

    fronst, wat verder giechelt

    met haar dikke boezemvriendin,

    dirty old fool

     

    geen bederf is erger dan

    de grimas op je smoel, doen

    alsof je ergens nog bij hoort,

    alsof het behoort dat je

    een straat met haar deelt,

    dirty old fart

     

    je hoort het aan de jonge

    cassière, haar rituele groet:

    schuif door, maak voort, de deur

    staat al open, geen mond lacht

    wijder dan dit gat in de nacht,

    een gleuf in het donker waar je

    als bij wonder in past,

    dirty old asshole

     

    keep your eyes to yourself

    20-12-2007 om 12:03 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mozes

    come down, Moses, calm down

     

    maak de wegwijzer niet groter

    dan nodig, weet je: Mozes

    kwam nooit in het Beloofde Land

     

    hij stond aan de rand, wees en

    zonk ter aarde, zondig als geen ander

     

    wijzen komen zelden waarheen

    ze wijzen, ze bereiken een rode

    heuvel wanneer de zon in vegen

    vermiljoen en violet oplost

    in schemer – ze hurken

     

    tegen een boom bij een veer,

    slaan de rivier gade, het volk

    dat komt en gaat, ze blijven

    als een nabeeld in de geest

     

    meestal bestaat alleen een weg,

    komt de bestemming nooit nader

    dan een droombeeld: ze draagt

    een kleed van golven en glans,

    laat het achter als kleverig laken,

    een net waarmee je hebt geworsteld

     

    maak hem niet groter dan nodig,

    de uitlegger van je dromen:

    hij bewijst zoals een ritseling

    in een boom het bestaan van vogels,

    de terloopse grijpbaarheid van wind

     

    volg zijn hand en aangezicht, de glinstering,

    hoe blijgezind ze verwijzen naar ver

    en nabij: lag het ene ooit

    waar het andere niet lag?

    19-12-2007 om 13:28 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.remember Semira

    remember Semira

     

    Adamu, dochter

    van Adam, verjaagd

    niet eens uit een paradijs,

    niet door een vlammend zwaard:

    gewoon de gladde huid van een kussen

     

    remember Semira

     

    spartel niet, laat het lopen

    op een uniform: voel je nog

    de kolos op je borstkas,

    druipt zijn zweet in je nek?

     

    remember Semira

     

    boek een vlucht, een laadruimte

    bij containers: bevat je het,

    do you contain, met een IJzeren Gordijn?

     

    remember Semira

     

    merk de naamlozen, documentlozen,

    de boot die drijft met opgeblazen

    buik, de paarse aubergines

    in onze blauwste zee: o zonde

    van onze stranden

     

    remember Ahmed, Dieudonné

     

    al die mooie namen, uitgewist,

    opgelost in zout water: ook

    een Endlösung al lijkt ze

    niet gepland, is het vervoer

    niet zo best geregeld

     

    remember Semira

     

    wat verloopt volgens plan:

    wie verbreekt de regels,

    de zegels van laadruim en document?

     

    play by the rules Semira

    of je verdwijnt in een naam:

    dochter van een Adam,

    domme Eva zonder grens

     

    we  don’t remember Semira

    een geheugen heeft een grens

    18-12-2007 om 15:29 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag van de migrant
    over gelukzoekers
     
    Al sedert het jongensboek 'Bartje zoekt het geluk' van Anne De Vries, en zeker na de hartverscheurende kreet: 'Gelukkig zijn daarvoor zou ik alles willen geven' van Raymond van het Groenewoud zou elke moralist en tapkastfilosoof in ons taalgebied mogen weten dat ons leven neerkomt op één grote zoektocht naar het geluk.
     
    Niet zo op het commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen. Uit de mond van  Dirk van den Bulcke echoot het devies van zijn bevoegde minister Patrick Dewael: 'Er is een politieke keuze gemaak: we zetten onze grenzen niet open voor gelukzoekers.'
    Het geluk zoeken wordt dus gecriminaliseerd, het wordt in een land dat pretendeert geïnspireerd te zijn door christendom en humanisme, een illegaal tijdverdrijf en in tegenstelling tot vernuftige poëzie geen 'tydverdryf voor fyne luyden'.
     
    Compleet in tegenspraak hiermee horen we steeds vaker de vertegenwoordigers van de werkgevers en ook partijgenoten van Patrick Dewael pleiten voor een selectieve economische migratie: we nodigen uit wie we nodig hebben. De moraal van de zelfbediening met andere woorden.
    Ooit hebben we gedacht dat mensenrechten eigen zijn aan de menselijke persoon op basis van zijn menszijn en niet vanwege zijn economische nuttigheid. Liberalen denken daar anders over: hun humanisme beperkt zich tot bruikbare mensen. En zij worden niet of nauwelijks tegengesproken door collega's die zweren bij het christen-democratisch 'personalisme' of bij de socialistische solidariteit.
     
    Intussen drijven de lijken in de Middellandse Zee en langs de kust van Afrika en Spaanse eilanden. De strategie van Europa is dubbel: aan Afrika handelsakkoorden opleggen die de Afrikanen nog minder de kans geven om in hun levensonderhoud te voorzien, en de grensbewaking verschuiven naar de Sahel. Zo is ons geweten gesust: de lijkgeur zal niet in onze badplaatsen op te snuiven zijn en met wat hulp van de media komen we niets meer te weten over wat er gebeurt aan de controleposten.
    Een opgeruimd gemoed begint bij opgeruimde grenzen.
     
     

    18-12-2007 om 14:26 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.religie in de hoek
    als religie in de hoek gedrongen wordt (bij een opstel van Luk Sanders, filosoof van de Theologische Faculteit van Leuven, in De Standaard van 18 december) ****
     
    Men kan van allerlei zaken een hitparade samenstellen, maar niet van het lijden. Of de grootste gruwel nu bedreven is door goddeloze communisten of ontspoorde christenen doet voor de slachtoffers niet ter zake: het lijden van één concrete joodse familie wordt niet minder of groter door het feit dat er duizenden joodse families hetzelfde overkwam.
    Ten tweede, Luk Sanders schrijft: ''Het is wel in culturen met een lange christelijke traditie dat de democratie het beste lukt.' Dit getuigt van een enge 'Atlantische' visie op de wereld: het is waar voor West-Europa en de VS (als men daar de rassensegregatie en massamoord op de indianen eventjes vergeet) maar niet voor de rechtse dictaturen van Latijns-Amerika en evenmin voor Afrika.
    Ten derde: hoe kan men nu de democratische gezindheid aanprijzen van het christendom als de grootste christelijke kerk, die van Rome, noch inhoudelijk noch structureel democratisch is? Hebben vrouwen gelijke rechten binnen deze kerk, mogen de leden (de gelovigen) hun bestuurders kiezen? Noch inzake het programma (de dogmatiek) noch inzake de bestuursvorm kan men de kerk van Rome democratisch noemen.
    Ten vierde, het is mijn vaste overtuiging dat de communistische revolutie van 1917 nooit had plaats gevonden mocht de orthodoxe kerk zich meer hebben afgezet tegen eeuwen van tsaristische dictatuur - terloops: de tsaren waren niet ongelovig - en uitbuiting, en dit geldt net zo goed voor alle landen waar zich revolutionaire bewegingen hebben voorgedaan: altijd kan men een pervers verbond vaststellen tussen de heersers en de officiële godsdienst. Dit is ook het geval voor de islam: het zogenaamde fundamentalisme met zijn gewelddadige ontaarding is niet los te denken van de maatschappelijke ellende in de landen van oorsprong.
     
    Mochten de christenen, en dan vooral de christenen met macht en invloed, en de islamitische vorsten en geestelijke leiders, de sociale boodschap van hun basisteksten meer ter harte nemen, dan hadden de ergste excessen in de geschiedenis nooit een kans gehad. En deze wanverhouding tussen mooie boodschap en schandalige realiteit loopt door in onze eigen tijd. In plaats van filosofische disputen te houden en krampachtig het eigen gelijk  te verdedigen, zou men beter kijken naar het eigen falen: de armoede zowel in eigen land als in een of ander buitenland is een permanente aanklacht tegen al wie zich een rechtzinnig gelovige noemt en even sterk tegen al wie zich als een oprecht socialist of humanist meent te mogen beschouwen.
    Na de theorie mag het eindelijk eens de beurt zijn aan de praktijk.


    ****Deze twist tussen gelovigen en vrijzinnigen duurt nu al dagen: is het een blijvende mode om steeds naar de andere(n) te kijken en te wijzen met een beschuldigende vinger, en nooit eens naar zichzelf?
     

    18-12-2007 om 09:34 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    16-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.père Gilbert

    le père Gilbert

     

    hij kent het slang van de

    bidonville, spreekt zijn god

    aan met ‘mon pôte’, heeft het

    over ‘couilles et je te casse

    la gueule’ en boven alles

     

    zoals in het Vlaamse lied

    van Liefde gaf u duizend

    namen, die ene naam met

    grote L opgerekt als een

    fakirtouw tussen ergens

    een hemel en hier een aarde

     

    ooit zal ze voltooid zijn en

    stralen ongehinderd  door

    glasraam, huid, kleed van weelde,

    ooit zal hij staan van aangezicht

    tot aangezicht, trillend deeltje

    in een zinderend wezen

     

    de camera focust op de hakken

    van zijn cowboylaarzen, op het

    roze gebit dat hij toont

    als een trofee: twee linten

    in de orde van de sloppen

     

    je weet het niet, het zal wel

    waar zijn dat hij bij een stervende

    jongen zat, een hand streelde,

    een blik definitief op een deur gericht

    en verder geen woord, geen oog gebroken

     

    ‘Liefde’ klinkt het mooist, zegt hij,

    als het niet wordt uitgesproken

    16-12-2007 om 16:23 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.doe zo voort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    doe zo voort, jongen







     

     

    leg het strookje met je woorden

    onder de tong der doden

    wie anders wekt ze

    uit hun versteende slaap

     

    wie anders hoort nog

    in het tuiten van herfstige tocht

    het ijlen wat zij oplezen

    tekens onder  spocht

     

    wie ziet het huis oprijzen

    zoals het zonder blinddoek

    voor zijn sloper stond

    toen verstomde weemoed

    uit zijn gaten keek

    en het naar de moker boog

    zoals een samoerai zijn keizer groet

     

    wie voelt het vilt van  geraniums

    de kille zwengel van een slorpende pomp

    waar de bewoners hun hals en haren

    wassen en verbleken

    tot de witte schemering van  tegels

     

    wie snuift de donsveertjes op

    verkalkte drek

    in het zoele hok van vaders duiven

    die niet vielen

    maar smaakten bij de pruimen

     

    wie weet ver weg de steiger nog

    waar een moeder roept

    en de Schelde glanst

    zwart van haar angst

     

    wie ?

    ja, besta dan, weersta

    ‘het mistroosten en misprijzen’

    jij bent de enige nog

    die de scherven draagt

    de stukken die hun

    aanwezig zijn bewijzen

    15-12-2007 om 11:11 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kuiperskaai
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kuiperskaai annus terribilis 1972







     

    het derde jaar was

    dolen, de nacht doorsteken

    als een dijk, holen bewonen

    in een Kuiperskaai

     

    The Old Wheel: weinig

    deed er toe en niets zoveel

    als een meisjeshuid, meestal

    een weerspiegeling

    in het doodse water

     

    eens twee blote schouderbladen

    in een leeg gelopen kelder

    het deuntje verdween, de ijlende

    woorden van een slow

     

    na dertig jaar kan je het

    raden: Nights in White Satin

    van wit satijn haar rug

     

    niet eens dronkemanspraat

    en nog grotere dronkaards

    loerden afgunstig

     

    jouw vingers melige

    meikevers aan de rand

    van een lindeblad

    dropten met gelijmde

    dekschilden in een

    lucifersdoosje verstikking

     

    never reaching the end

     

    15-12-2007 om 09:09 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fool on the hill
    a fool on the hill
     
    Na welgeteld 1 rustige week onder Verhofstadt is het gebakkelei weer losgebarsten: onder de Waalse tenoren onderling en tussen de Vlaamse liberalen en Leterme.
    Wat opvalt is de  contradictie om niet te zeggen hypocrisie: voortdurend horen we zeggen dat de toestand te ernstig is geworden om nog veto's te formuleren en de zelfde moraalridders doen niets anders. MR is tegen een klassieke tripartite, Open VLD tegen een regering met socialisten, Ecolo a priori tegen NVA etc
    De vraag is welke haan zich nog boven het gekakel kan verheffen en op de mesthoop van gistende ego's wil gaan staan.
     
    Opmerkelijk is de uitspraak van Bartje Somers over het bochtenwerk van Leterme: 'na onze oranjeblauwe akkoorden wil hij praten over de 'linkse' voorstellen van SP.a.' In de voorbije jaren heeft deze Somers ons voortdurend voorgehouden dat de aloude tegenstelling 'links-rechts' tot het verleden behoort.
    Nu ontkracht hij zijn eigen dogma. Wie Somers bedoelt  met zijn ode aan de 'hardwerkende Vlaming' is dus zeker niet de Vlaming met een schandalig laag pensioen of minimumloon, niet de Vlaming die zorg nodig heeft. Het oog van Open VLD gaat uitsluitend open voor al wie over voldoende talent en gezondheid beschikt om mee te kunnen in de 'ratrace'; wie uit de boot valt, kan - als het van de liberalen afhangt - enkel rekenen op de aalmoezenpolitiek van de 19de eeuw.
     
    Dat zou ons meer moeten bekommeren dan het communautaire gehakketak. Zelfs indien we ons verplaatsen in een hypothetisch onafhankelijk Vlaanderen blijft de essentiële vraag: wat voor Vlaanderen? Dat van de solidariteit of dat van het groepsegoïsme? Klaag niet over een mogelijke verharding in de samenleving als het dominante politieke discours er een geworden is van ieder voor zich en het recht van de sterkste..
     
     

    14-12-2007 om 16:44 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.walk of fame

    Walk of Fame

    - thread softly, because you thread on my dreams. W. Wordsworth -

     

    de doden komen

    over het pad van hun naam

     

    je roept ze niet, letter

    na letter heb je open

    geplooid, de klanken

    strekken zich uit

    in een brede wegel

     

    Lucienne, moeder

    voor zes maanden,

    van Kersschaever:

    je hurkt weer in de gulle

    kerselaar, hangt een

    dubbele over je oor

     

    je loopt door het rulle

    zand voorbij haver en

    klaver, klaprozen

    alsof de aarde vele lippen

    heeft om te zoenen

     

    ze komt vanmorgen

    deze dode van een halve

    eeuw geleden: over

    haar uitgestreken naam

     

    klinkers, medeklinkers

    liggen als tegels

    te blinken in jouw

    Walk of Fame

     

    de wandelstraat in je hoofd

    waar ze hun vingers en

    voeten afdrukten in

    stollend cement

     

    trap zachtjes tegen dit hoofd

    je trapt op hun namen

     

    13-12-2007 om 18:12 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.barbaren

     

    wachten op de barbaren – J.M. Coetzee

     

    geschiedenis is wat mensen schrijven

    en hun inkt is bitter en bloedrood

     

    ze is het verhaal van de zaden niet

    noch van de vogel die komt en gaat

     

    ze verhaalt het dwaze bewegen

    dat in de aarde boort

    naar de hemelen haakt

    zichzelf verscheurend tussenin

     

    geschiedenis vertrapt het graan

    zodra het opschiet

    verbrandt de bomen op hun berg

    ze slacht het dier dat jongen werpt

    en de jongen die nog zogen

     

    ze volgt de stroom niet

    die de velden voedt

    de tijd raakt zijn tel kwijt

    in haar daden

     

    geschiedenis  schuimbekt

    van een zieke drift die geen

    drift meer is maar verbeelding

    fantasie van zieke geesten

     

    geschiedenis wil vergeten

    dat er meer is  dat zich wreken zal

    wanneer de mens geschrapt wordt

    uit het boek der sferen

     

    wanneer de nevel zich keren zal

    en verschroeien bitter en bloedrood

    13-12-2007 om 10:49 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.katholiek onderwijs 3

    katholiek onderwijs  en pluralisme

     

    Het verwondert mij dat Paul De Knop, hoofd van het gemeenschapsonderwijs, een incident nodig heeft gehad om te wijzen op de moeilijke omgang van het katholiek onderwijs met een pluralistisch Vlaanderen.  Een debat ten gronde  over dit onderwerp zal wellicht nooit bevredigend zijn. De reden is te zoeken bij de alles vervalsende hypocrisie die van beide kanten komt: zowel van  katholieke bestuurders  als van  andersdenkende participanten, ouders en leerkrachten.

    Een enquête uitgaande van de Guimardstraat zelf, nog ten tijde van de voorganger van Mieke van Hecke, heeft duidelijk gemaakt dat slechts 15% van de ouders voor het katholieke net kiest omdat het katholiek is, 85% doet dat om andere redenen zoals de bereikbaarheid, de verondersteld superieure kwaliteit etc

    Andere cijfers: ruim 70% van de Vlaamse jeugd gaat naar een katholieke school, maar het is lang niet meer zo dat 70% van de Vlamingen katholiek is. De huidige verhoudingen zijn toe te schrijven aan de voorgeschiedenis, aan de tijd dat scholen werden opgericht door de katholieke zuil in een overwegend christelijk Vlaanderen.

    Deze toestand is stabiel gebleven juist vanwege die hoger genoemde hypocrisie.

    Een bekend voorbeeld is de Antwerpse burgemeester Janssens die zijn kinderen naar een katholiek college heeft gestuurd nadat hij daar een affiche  zag uithangen waarop een debat met onder meer Jaap Kruithof werd aangekondigd, dus zo enggeestig kon die school niet zijn.

    Zo vindt iedereen wel een smoes om niet consequent te zijn, men speelt mee in een theater omdat men van oordeel is dat het er blijkbaar niet echt toe doet: een kind van vrijzinnige of andersgelovige ouders zal wel 'niet dood gaan' van een paar lessen katholieke godsdienst. En in de katholieke scholen wordt tenminste opgevoed, er worden nog regels gesteld, hoor je vaak zeggen. De oproepen om opnieuw een schooluniform in te voeren passen perfect in dit kader:  ouders voelen zich niet bij machte zelf nog paal en perk te stellen aan het gedrag van hun kinderen, dus moet de school het maar oplossen, desnoods met de reactionaire methodes van de 'goeie ouwe tijd'.

    En zo kan het katholieke net een gedoogbeleid doorvoeren: iedereen is welkom als die maar 'loyaal' is tegenover het 'eigen pedagogisch project' van de katholieke scholen. Wat die loyaliteit in concreto betekent verschilt van school tot school afhankelijk van de ruimdenkendheid of bekrompenheid van de directie.

    Zo werden op onze school jonge leerkrachten ondervraagd over hun privé-leven, onder meer over hun al dan niet ongehuwd samenwonen, werden gescheiden leerkrachten geïntimideerd en werd De Morgen verboden als didactisch leermiddel. Jarenlang heb ik mijn leerlingen van het laatste jaar de opdracht gegeven zelf een weekoverzicht te presenteren van de actualiteit op basis van 4 of 5 Vlaamse kranten. Merkwaardig genoeg kwamen er nooit protesten tegen het liberale Het Laatste Nieuws, wel telkens weer tegen De Morgen die als anti-klerikaal (en links) werd afgewezen door soms woedende ouders die bij de directeur een gretige medestander vonden. Toen ik een jaargenoot (samen met mij in 1973 afgestudeerd als germanist in Gent) die intussen directeur van een katholiek college in de Vlaamse Ardennen was geworden, daarover aansprak viel hij steil achterover: zijn college was in 1998 al meer dan 10 jaar geabonneerd op De Morgen.

    Waarom wind ik mij zo op over al deze hypocrisie en dubbelzinnigheid?

    Wat we ten allen prijze moeten zien te vermijden is een opvoeding die leidt tot onverschilligheid en cynisme. Daartoe lijkt het me noodzakelijk dat iedereen in het opvoedingsproces, opvoeder en opvoedeling, zichzelf kan zijn. Wie gedwongen wordt theater te spelen, leert het op de duur af om de dingen nog ernstig te nemen.

    Het tegendeel van onverschilligheid is niet dat iedereen hetzelfde denkt, wel dat er nagedacht wordt in de hoop dat uit de schok der ideeën licht zal ontstaan. Het tegendeel van cynisme is niet dat iedereen militeert voor dezelfde partij of kerk, wel dat men een engagement uitdraagt.

    Ik zal wel zeer naief zijn maar ik geloof nog steeds in 'de spontane frontvorming' en de noodzaak daartoe. Voorbeelden waren  de anti-rakettenbetogingen uit de jaren 1980 toen je biddende nonnetjes in dezelfde stoet zag lopen als anarchisten en volgelingen van Che Guevara.

    En vandaag vinden gelovigen en ongelovigen vinden elkaar in het protest tegen racisme en discriminatie, en in de strijd tegen uitsluiting, armoede en  ecologische dreigingen.

    Trouwens geen enkel geloof - afgezien van het fatalisme - ontslaat de gelovige van zijn of haar eigen verantwoordelijkheid. Geen enkel geloof zegt dat men zich kan wentelen in de luxe en de sociale rechtvaardigheid kan overlaten aan een miraculeuze ingreep van hierboven. Elke godsdienst die een heilsleer verkondigt onderstreept de medeverantwoordelijkheid van iedere volgeling. Spontane frontvorming in de zin dat men een gemeenschappelijk doel nastreeft is dus niet zo bizar of absurd. De essentiële uitdagingen laten ons weinig keuze: de veiligheid, de gezondheid van deze planeet hangen van iedereen af, niet enkel van een groep uitverkorenen die toevallig over het juiste inzicht beschikken.

    De oproep van Al Gore en van het IPCC, de recente winnaars van de Nobelprijs voor de Vrede, is gericht tot de gehele wereld, niet tot 'ware' gelovigen of 'bevrijde' atheïsten.

    Pluralisme vooronderstelt twee voorwaarden: dat men een eigen overtuiging heeft én dat men bereid is om samen te werken met anderen die er een verschillende overtuiging op na houden. Daartoe moet men de komende generaties opvoeden: tot eenheid in verscheidenheid.

    Een Zuidafrikaans dichter schreef in het jargon van Kaapstad een gedicht met als refrein 'hul is just people', 'ons is just people': wij, zij zijn 'gewoon mensen'. Deze planeet zal overleven of ten ondergaan door mensen, niet door goden,  engelen of duivels. Onverschilligheid en cynisme zijn in dat perspectief even dodelijk als fundamentalisme. Men zou beide zelfs kunnen omschrijven als het fundamentalisme van de ikzucht, van het afgestompte consumentisme.

    Hoe kom je tot geëngageerde, niet-fanatieke jonge mensen? Door ze zelf te laten onderzoeken en nadenken en ze tijdens dat proces te begeleiden en voorbeelden aan te reiken. Ook daarom is verscheidenheid binnen het lerarencorps noodzakelijk: de leerlingen moeten kunnen zien en horen dat er binnen de school uiteenlopend wordt gedacht en geleefd en toch samengewerkt. Uiterlijke en innerlijke uniformiteit werken contraproductief: zij bevorderen het sektarisme en niet de verdraagzaamheid.

    Opvoeden tot 'actief pluralisme' is uiteraard niet de gemakkelijkste keuze net zomin als pluralisme in de samenleving ooit gemakkelijk zal zijn: je moet voortdurend afwegen wat de essentie  blijft en door iedereen aanvaard moet worden, en wat men kan overlaten aan het persoonlijk geweten. Zo kan je niet toegeven op essentiële mensenrechten en op de principes van een grondwet. Maar hoe, bijvoorbeeld, de scheiding tussen kerk en staat concrete vorm krijgt, zal van generatie tot generatie anders ingevuld worden. Zoals elke generatie meer of minder gevoelig is voor de vrijheid van meningsuiting: in onze jeugd (1950-1970 ongeveer) werd de bemoeizucht van de pastoors zeker in landelijke dorpen zonder meer  geslikt. Vandaag steekt men letterlijk of figuurlijk een middenvinger op.

    Frank Vandenbroucke heeft gelijk dat engagement in de kern draait om emancipatie: je leert mensen steeds meer voor zichzelf op te komen en voor zichzelf verantwoordelijk te zijn. Zelfbevrijding zonder  besef van medeverantwoordelijkheid voor de rest van de wereld is zelfbedrog en een vorm van zelfbevrediging die nooit bevredigend zal zijn. Niemand die bij zijn verstand blijft, vindt de vrede op een eiland. De innerlijke vrede volgt uit een ervaring van verbondenheid: met de anderen van nu en vroeger en ooit, met de natuur en eventueel een 'hoger' wezen.

    Daartoe moeten jonge mensen worden opgevoed, niet tot 'loyaliteit' aan een of andere kerk.

    13-12-2007 om 10:30 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!