Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MÖVE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ALBRECHT DÜRER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JANUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BLÜCHER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VICTORIA-WERKE AG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEIDEL & NAUMANN (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MONET & GOYON (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - FIVOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - GRIFFER (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - MOERMAN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - OSWALD CONSERRIERE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROSSEELS (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GROENE LEEUW (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - THE MODERN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - R. VERMEER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - TORSOLlD (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - NORA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE MODERN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - LA LUNE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - HILLAERT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. HUYBEK (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FALKE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - D.W.S. (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BOUMON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - A.V.W. (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - VEDETTE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - GENT – GAND (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - CYCLES GANTOISE (B)
  • WOORDENBOEK VAN FIETSMERKPLAATJES/DICTIONNAIRE DES PLAQUES DE MARQUE VÉLOS
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RAKAM (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - M.VANDENPLAS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE LONDON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DURABO (Nl)
  • NIEUW / NOUVEAU - SPLENDIDE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DE PAU – ARBIJN (B)
  • MONARK (B)
  • RD (B)
  • EXTRA RAPIDE (B)
  • W.M.D. (B)
  • DE GROENE STER (B)
  • DE VLAAMSCHE STER RDMG (B)
  • LION DU SUD (B)
  • LION-KOR (B)
  • FR. VAN RANSBEECK (B)
  • B.E.A. (B)
  • J. DE STROOPER (B)
  • UNISPORT (B)
  • SPECIAL (B)
  • YSER (B)
  • BRENTO (?)
  • MODEL DE LUXE (?)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • FABRICATION GARANTIE (?)
  • CYCLES (?)
  • O.K.G.L. (?)
  • THE KING (?)
  • ESA (?)
  • MARTINO (?)
  • JOY (?)
  • CAPO (?)
  • SELECT Mfge (?)
  • ?
  • CITY (?)
  • THEMIS (?)
  • SPERANZA (?)
  • VOLANT(?)
  • VICAR (?)
  • LASTING (?)
  • GOLDEN EAGLE (?)
  • EUROVELO (?)
  • ALVEHO (?)
  • ALPA (?)
  • BALANCE (?)
  • BIRA (?)
  • LIONEL MARTIN (?)
  • CYCLES
  • FLOWER POPULAR (?)
  • RILLYOR (?)
  • ARGENTOR (?)
  • TSÉ-TSÉ (?)
  • FANIE (?)
  • ELIDIF (?)
  • RESOLUTE (?)
  • THE REMINGTON CYCLE WORKS (?)
  • MASSHOUSE (Nl)
  • GRUNO (Nl)
  • DRESCO (Nl)
  • NOORDSTER (Nl)
  • GEDO (NL)
  • ADONIS (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • MUSTANG (Nl)
  • CEWACO (Nl)
  • HATERAS (NL)
  • TORS (NL)
  • VEENO (NL)
  • BS SNEEK (Nl)
  • OKE (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • P.V.L. (Nl)
  • FLITS (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • THE BALMORAL (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • NEW BEESTON (Nl)
  • VOORANG (Nl)
  • COURIER (Nl)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • WERELD (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • FONGERS (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • VELENZO (NL)
  • MAJESTIC (B)
  • THE DUCHESSE (B)
  • SAFIL (B)
  • RESISTA (B)
  • J.L.T (B)
  • SAVA (B)
  • HESBA (B)
  • COOMANS (B)
  • OLIVIER (B)
  • HENDRIK (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • WARNANT (B)
  • SECURITAS (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • ESSOR (B)
  • EVRARD (B)
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • CONTINENTAL (B)
  • GILLET (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LEGIA (B)
  • ELITE (B)
  • PRESTO (B)
  • ASTRA (B)
  • NEMO (B)
  • LA MEUSE (B)
  • STAR (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • BAYARD (B)
  • DIAMOND (B)
  • ELTI (B)
  • DE WOLF (NL)
  • ELAND (NL)
  • FLORA (NL)
  • TECHNICA (Nl)
  • HOZEE (Nl)
  • AROFORT (NL)
  • DHT (NL)
  • BERINI (NL)
  • GORIS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • JUNCKER (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • KOPRA (Nl) B-merk Gazelle
  • GELRIA (NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • EMPO (NL)
  • ERVO (NL)
  • ALTRA (NI)
  • NIJMEGIA (Nl)
  • STRAAL (Nl)
  • GEWEA (Nl)
  • BREWIJK (Nl)
  • BRETA (Nl)
  • WESTA ( NL )
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VADERLAND (Nl)
  • GEBR. v.d. KRAATS (Nl)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MÖVE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ALBRECHT DÜRER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JANUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BLÜCHER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VICTORIA-WERKE AG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEIDEL & NAUMANN (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MONET & GOYON (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - FIVOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - GRIFFER (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - MOERMAN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - OSWALD CONSERRIERE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROSSEELS (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GROENE LEEUW (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - THE MODERN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - R. VERMEER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - TORSOLlD (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - NORA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE MODERN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - LA LUNE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - HILLAERT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. HUYBEK (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FALKE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - D.W.S. (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BOUMON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - A.V.W. (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - VEDETTE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - GENT – GAND (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - CYCLES GANTOISE (B)
  • WOORDENBOEK VAN FIETSMERKPLAATJES/DICTIONNAIRE DES PLAQUES DE MARQUE VÉLOS
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RAKAM (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - M.VANDENPLAS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE LONDON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DURABO (Nl)
  • NIEUW / NOUVEAU - SPLENDIDE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DE PAU – ARBIJN (B)
  • MONARK (B)
  • RD (B)
  • EXTRA RAPIDE (B)
  • W.M.D. (B)
  • DE GROENE STER (B)
  • DE VLAAMSCHE STER RDMG (B)
  • LION DU SUD (B)
  • LION-KOR (B)
  • FR. VAN RANSBEECK (B)
  • B.E.A. (B)
  • J. DE STROOPER (B)
  • UNISPORT (B)
  • SPECIAL (B)
  • YSER (B)
  • BRENTO (?)
  • MODEL DE LUXE (?)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • FABRICATION GARANTIE (?)
  • CYCLES (?)
  • O.K.G.L. (?)
  • THE KING (?)
  • ESA (?)
  • MARTINO (?)
  • JOY (?)
  • CAPO (?)
  • SELECT Mfge (?)
  • ?
  • CITY (?)
  • THEMIS (?)
  • SPERANZA (?)
  • VOLANT(?)
  • VICAR (?)
  • LASTING (?)
  • GOLDEN EAGLE (?)
  • EUROVELO (?)
  • ALVEHO (?)
  • ALPA (?)
  • BALANCE (?)
  • BIRA (?)
  • LIONEL MARTIN (?)
  • CYCLES
  • FLOWER POPULAR (?)
  • RILLYOR (?)
  • ARGENTOR (?)
  • TSÉ-TSÉ (?)
  • FANIE (?)
  • ELIDIF (?)
  • RESOLUTE (?)
  • THE REMINGTON CYCLE WORKS (?)
  • MASSHOUSE (Nl)
  • GRUNO (Nl)
  • DRESCO (Nl)
  • NOORDSTER (Nl)
  • GEDO (NL)
  • ADONIS (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • MUSTANG (Nl)
  • CEWACO (Nl)
  • HATERAS (NL)
  • TORS (NL)
  • VEENO (NL)
  • BS SNEEK (Nl)
  • OKE (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • P.V.L. (Nl)
  • FLITS (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • THE BALMORAL (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • NEW BEESTON (Nl)
  • VOORANG (Nl)
  • COURIER (Nl)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • WERELD (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • FONGERS (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • VELENZO (NL)
  • MAJESTIC (B)
  • THE DUCHESSE (B)
  • SAFIL (B)
  • RESISTA (B)
  • J.L.T (B)
  • SAVA (B)
  • HESBA (B)
  • COOMANS (B)
  • OLIVIER (B)
  • HENDRIK (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • WARNANT (B)
  • SECURITAS (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • ESSOR (B)
  • EVRARD (B)
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • CONTINENTAL (B)
  • GILLET (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LEGIA (B)
  • ELITE (B)
  • PRESTO (B)
  • ASTRA (B)
  • NEMO (B)
  • LA MEUSE (B)
  • STAR (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • BAYARD (B)
  • DIAMOND (B)
  • ELTI (B)
  • DE WOLF (NL)
  • ELAND (NL)
  • FLORA (NL)
  • TECHNICA (Nl)
  • HOZEE (Nl)
  • AROFORT (NL)
  • DHT (NL)
  • BERINI (NL)
  • GORIS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • JUNCKER (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • KOPRA (Nl) B-merk Gazelle
  • GELRIA (NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • EMPO (NL)
  • ERVO (NL)
  • ALTRA (NI)
  • NIJMEGIA (Nl)
  • STRAAL (Nl)
  • GEWEA (Nl)
  • BREWIJK (Nl)
  • BRETA (Nl)
  • WESTA ( NL )
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VADERLAND (Nl)
  • GEBR. v.d. KRAATS (Nl)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    07-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - SPLENDIDE (B)

    SPLENDIDE (B)

    SPLENDIDE Cycles ……… Roels A ……… Gent/Gand ……….België







    07-07-2025, 14:55 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - DURABO (Nl)

    DURABO (Nl)

    Durabo  Rijwielfabriek --- E. Meerbeek ----- Woudenberg ------- Nederland

    De oorsprong van de rijwielfabriek Durabo ligt in het jaar 1898, toen boerenzoon Eip Meerbeek zich op 16-jarige leeftijd als fietsenmaker vestigde aan de Uitleg (de tegenwoordige Dorpsstraat) in Woudenberg. Begin 1900 bouwde hij al frames. Van de periode tot 1920 is bekend dat Eip zich o.a. specialiseerde in het maken van kettingkasten en allerlei dragers. Een belangrijk deel van deze dragers werd vervaardigd van bandstaal, afkomstig van theekisten uit Indië.

    De merknaam Durabo werd vrijwel zeker al rond 1910 gebruikt, al is niet bekend of er toen ook al fietsen onder dit merk werden gemaakt. Durabo betekent in het Latijn “ik zal voortduren/standhouden”, maar volgens een andere uitleg zou Du-ra-bo op “duurzaam, elegant, snel” slaan. Deze woorden staan onder een ingelijste Durabo-poster uit de jaren ’30.

    Eveneens al vóór 1920 kocht Meerbeek een Nijmeegse fietsfabriek van ene M. Gerritzen. Deze voerde het merk Ster, dat later na de oorlog ook door Meerbeek als merk werd gebruikt. Deze Ster-fietsen werden buiten het rijwielkartel van het CBR om verkocht, rechtstreeks vanuit de fabriek – een handelwijze waarmee Meerbeek toen niet alleen stond.

    In 1920 opende Meerbeek een nieuwe fabriek aan de Stationsweg in Woudenberg. Het erbij gebouwde woonhuis staat er nog steeds. De fietsverkoop steeg in Nederland in de jaren ’20 sterk en ook Meerbeek plukte daar de vruchten van. In 1926 verkocht Meerbeek zijn stamperij aan bedrijfsleider Van der Wiel en boekhouder Roelofsen, die onder het merk “Standaard” allerlei dragers en kettingkasten gingen maken. Later werd ook de naam “Roelewiel” gebruikt. Met name de voordragers voor transportfietsen zijn bekend. Daarnaast maakten zij o.a. lamphaken en kroonkappen.

    In de jaren ’30 was Durabo een volwaardige fietsfabriek met in de zomertijd zo’n 50 werknemers. Stokvis was toen een grote afnemer. De door hen bestelde fietsen waren bestemd voor de Indische markt. Op een aparte locatie dichtbij het station van Woudenberg was een goed lopende bakfietsafdeling ondergebracht. Een van de vaste werknemers in deze afdeling was Jan van de Lagemaat (geboren 1908) die omstreeks 1932 bij Durabo in dienst trad. Hij bouwde er bakfietsframes en weet nog veel over de vooroorlogse jaren te vertellen. In 1933 maakte Meerbeek een reis naar Engeland en bezocht een fietsfabriek in Birmingham. Wat hem daartoe bewoog is niet bekend. Hij sprak als gewone Woudenbergse boerenzoon zelfs geen woord Engels, herinnert zich Van de Lagemaat. Maar hij moet in Birmingham veel nieuws gezien hebben, Engeland was op rijwielgebied immers zo’n tien tot twintig jaar verder dan Nederland. Terug in Nederland ging Meerbeek aan de slag en bracht nieuwe modellen naar Engels voorbeeld op de markt, die voor Nederlandse begrippen deels zeer gedurfd waren.

    Nog in hetzelfde jaar (1933) kwam Durabo met sportfietsen met 26″ wielen. Van de Lagemaat: “Er moesten andere fittings komen, de hoeken werden steiler, en de staande achtervorken werden van ronde buis gemaakt en boven vast gesoldeerd. Meerbeek haalde veel onderdelen uit Engeland. Na een tijd begon het erin te komen en verkocht Meerbeek op een gegeven moment meer sportfietsen dan toerfietsen.” Of de verkochte aantallen landelijk gezien ertoe deden valt te betwijfelen. De overgrote meerderheid van de Nederlanders bleef tot na de oorlog op de aloude, zware toerfiets rijden. Volgens J.R. van den Berg, oud-directeur van Magneet, verkocht de wielmaat 26″ vóór de oorlog niet goed; de meeste mensen hadden een voorkeur voor fietsen met 28″ wielen, die soepeler over de hobbelige wegen rolden. In ieder geval behoorden de sportfietsen van Durabo tot de eersten van hun soort in Nederland, en zeker wat betreft de gehanteerde wielmaat 26 x 1 3/8″ was Meerbeek een absolute pionier. In Engeland waren fietsen met zulke wielen al tien jaar eerder vrij gewoon, in Nederland zouden ze pas in de jaren ’50 een rol van betekenis gaan spelen. Behalve sportfietsen voor dagelijks gebruik maakte Durabo in de jaren ’30 ook race- en baanfietsen, deels met houten velgen. Durabo had ene Stef Veger uit Amersfoort in dienst die voor Durabo wedstrijden reed, o.a. op de wielerbaan in Wageningen. Hij schijnt te zijn verongelukt op een baan in België.

    Tandems: Een ander model waarbij Durabo een voortrekkersrol speelde, was de tandem. Tandems bestonden natuurlijk al in de 19e eeuw, maar ze hielden in de vroege 20e eeuw niet lang meer stand. In Engeland raakten ze in de loop van de jaren ’20 weer in de mode, al voerde toen lang niet elke grote fabrikant een tandem in het fietsengamma. Vanaf 1932 steeg het aantal verkochte tandems in Engeland ineens sterk. Ze waren bedoeld voor vrijetijdsgebruik en hadden niet zelden derailleurversnellingen.

    In Nederland werd voor het eerst in de zomer van 1934 aandacht aan deze trend geschonken, toen in de ANWB Kampioen een artikel over het tandem rijden in Engeland verscheen, overgenomen uit het Engelse blad “Cycling”. De verkoop van tandems in Nederland kwam in het seizoen 1935 op gang, deels met Engelse modellen en deels met eigen fabricaat. Toen werden er naar schatting zo’n duizend tandems verkocht, die voor een niet onbelangrijk deel als verhuurfietsen werden gebruikt.

    Meerbeek was ook wat de tandems betreft de gehele binnenlandse concurrentie vóór. Het vakblad “De Nederlandsche Rijwielhandel” maakte al bij de bespreking van de Utrechtse Jaarbeurs-tentoonstelling voor de rijwielhandel van november 1933 melding van een Durabo-tandem met trommelremnaven. De lugs en de trommelremnaven voor zijn tandems kocht Meerbeek bij onderdelenfabrikant Brampton in Engeland. Over de Durabo-stand oordeelde het blad samenvattend: “Zoowel de gekleurde, de gewone, de transport- en wegracerijwielen bewijzen, dat hier vakmenschen aan het werk zijn.” Met zijn vroege start wist Durabo zich een goede positie in deze nieuwe markt te verwerven: in het seizoen 1935 verkocht Durabo zo’n 150 tandems. Een andere vroege Nederlandse aanbieder van tandems was Locomotief. De modellen van beide fabrikanten leken op elkaar: ze hadden allebei twee dunne, laterale buizen van het balhoofd tot aan de achteras en waren op beide posities voor heren én dames geschikt. De Durabo-tandem had echter een vast gesoldeerde sport-achtervork en onderscheidde zich daarmee van de binnenlandse concurrentie. Bovendien bracht Durabo als tweede model nog een sporttandem met racevelgen, racenaven en velgremmen op de markt – een unicum binnen de Nederlandse rijwielindustrie, als we kleinere, gespecialiseerde racefietsbouwers buiten beschouwing laten.

    In het voorjaar van 1937 verscheen van Locomotief een nieuw unisex-sportfietsmodel met 26″ wielen, beter bekend als het Locomotief kruisframe. Daarentegen is nauwelijks bekend, dat ook Durabo dit model bouwde, aangeboden als “dames- en herenrijwiel tegelijk, alsook voor bejaarde wielrijders en geestelijken”. De fiets staat afgebeeld in een advertentie van april 1938. Van wie is het origineel en wie was de plagiaatpleger? Met zekerheid is dat niet meer na te gaan, en ook de mondelinge vertellingen hierover van Van de Lagemaat aan de ene kant en een oud-Locomotief-medewerker aan de andere kant spreken elkaar tegen. Maar vast staat dat Locomotief in 1937 octrooi op het frame heeft aangevraagd en dat deze Amsterdamse fabrikant er veel meer mee adverteerde. Ook is de vorm van het Locomotief-kruisframe al in het voorframe van de Locomotief-tandem van 1935/1936 te herkennen, terwijl Durabo hier met een parallelframe werkte. Dat neemt niet weg dat Durabo tot de oorlog een keur van moderne modellen te bieden had waar ook Locomotief niet aan kon tippen. Behalve carriers en motorcarriers maakte Durabo volgens de folder van 1940 vijf toerfietsmodellen, vijf sportfietsen, een weg-racefiets, het eerder genoemde sport-kruisframemodel, een dienstfiets, een transportfiets, tandems in diverse uitvoeringen, een gewone kinderfiets en zelfs een sport-kinderfiets. Bij de toerfietsen valt op dat drie van de vijf modellen een slanke, vast gesoldeerde sport-achtervork hebben – een idee dat pas in 1959 door Phoenix werd opgevolgd. In de Durabo-folder staat hierover vermeld: “In afwijking der normale frame-bouw met aangeschroefde achtervorken, zijn alle A-frames gebouwd met sierlijke, solide vaste achtervorken, waardoor een uitermate stabiel en elegant frame verkregen wordt.”

    De duurste Durabo-toerfiets werd voor f 84 (gulden) afgeleverd in kleur, met SA-trommelremmen en versnellingsnaaf, chroomvelgen en 22 karaat bladgouden biezen. De meest luxe sportfiets had eveneens bladgouden biezen, een wit gekleurd balhoofd, SA-drieversnellingsnaaf met trommelremmen, aluminium stuur, aluminium velgen en naar keuze een moleskin-kettingkast of een verchroomd kettingscherm. Onder de vernieuwers binnen de Nederlandse rijwielindustrie was Magneet bij het begin van de oorlog de enige fabrikant met een nog hoogwaardiger assortiment. Wat het Durabo-aanbod betreft had de folder van 1940 vrijwel zonder aanpassingen nog tot ver in de jaren ’50 gebruikt kunnen worden.

    Reclame: Vanaf eind jaren ’20 adverteerde Durabo regelmatig in het CBR-vakblad “Orgaan voor het Rijwiel- en Automobielbedrijf” (ORA), in het begin met transport- en bakfietsen maar in latere jaren vooral met race- en sportfietsen. Meerbeek liet een schitterende affiche voor de Durabo-sportfietsen schilderen waarop drie jonge fietsers de Limburgse heuvels beklimmen. Anders dan in de traditionele reclame waarin rijwielfabrieken met attributen als “sterk” of “veilig” wierven, appelleerde Durabo met deze frisse poster aan het toeristische fietsen en aan de jeugd, die op een lichte fiets het hele land wil verkennen. In een advertentie van 1939 beroept Meerbeek zich nog eens op zijn voortrekkersrol op het gebied van sportfietsen: “Durabo sportmodellen – onze specialiteit sinds 1933.” Voor reclamedoeleinden bouwde Meerbeek twee 5-zits-tandems die met elkaar gekoppeld werden. Er werd een plateau tussen de fietsen gemaakt waar tijdens een optocht een aantal mooie sportfietsen op gepresenteerd werden. Tijdens de mobilisatie werd een van de 5-zits-tandems nog weleens door militairen voor een weekendtochtje geleend.

    Terugloop na de oorlog

    Na de oorlog werd het fabriekspand een paar jaar in gebruik genomen door de Jumbo-pompenfabriek. De Meerbeeks betrokken in die tijd een ander pand aan de Stationsweg. De biezentrekker was een kolenboer uit Scherpenzeel die iedere dag door Eip Meerbeek zelf naar huis werd gebracht. Een kleinzoon van Eip mocht toen altijd mee, wat hij heel leuk vond omdat onderweg altijd even iets gekocht mocht worden in een snoepwinkeltje. In 1949 overleed oprichter Eip, nadat hij thuis over de piespot was gestruikeld. Het bedrijf en ook de rijwielbranche verloor daarmee een ondernemer die uit het “niets” een goed lopende fabriek had opgebouwd en die wars van de heersende opvattingen modellen maakte waarin hij toekomst zag. Zijn overlijden was tevens het keerpunt in de geschiedenis van Durabo. De zonen Jaap en Henk namen het bedrijf toen over. Ook twee andere zonen moesten op verzoek van Eip een functie krijgen, maar die bezaten weinig motivatie en waren een blok aan Jaap’s been. Jaap zelf was geen vernieuwer en investeerde nauwelijks. Het gevolg was dat de Durabo-fabriek snel verouderde.

    In de jaren ‘50 waren o.a. de volgende twee zaken belangrijke afnemers: Tony Kersten uit Nijmegen, die vooral ook veel priesterrijwielen verkocht, en de firma Knoester uit Scheveningen. Er waren ook twee vertegenwoordigers in dienst, één voor de regio Apeldoorn, de ander voor de regio Den Haag. In die tijd hadden de fietsen Vredestein-banden met het merk Durabo erop. In de jaren ‘70 werden er eigenlijk alleen nog maar mondjesmaat fietsen verkocht vanuit de fabriek. De grondlak werd toen nog met de kwast opgebracht en met een steelpannetje werden de frames met lak overgoten voordat ze in de moffeloven gingen. Spaakmachines hebben er nooit gestaan, alles ging met de hand. Het fabrieksgebouw was vervallen en het dak lekte als een zeef. In 1976 overleed Jaap en zes jaar later was het de beurt aan zijn broer Henk. Niet veel later is alles verkocht.

    Wat ervan over bleef

    Het fabrieksgebouw dat in verschillende fases was uitgebouwd, is in 1984 gesloopt. Alleen het bijbehorende woonhuis staat er nog. En de fietsen? Een vooroorlogse Durabo-fiets is vrijwel niet meer te vinden, uit de jaren ’50 en ’60 rijden er met name in de provincie Utrecht nog wel wat Durabo-fietsen rond, meestal gewone toerfietsen. Durabo-fietsen vallen op door een aantal karakteristieke kenmerken, zoals een standaard die aan de vrij grote remhevel-bevestigingsplaat op de liggende achtervork vast gemonteerd zit. Ook zien de voorvorkkroon en de vaste nokken voor ringslot en bagagedrager duidelijk anders uit dan bij andere fabrikanten. De bagagedragers bleef Durabo tot in de jaren ’70 zelf maken, van dikker dan gewone buis vervaardigd en met een eigen vormgeving. Er bestaan twee typen Durabo-merkplaatjes: Durabo Nijmegen (vooroorlogs) en Durabo Woudenberg. Opvallend is dat het laatstgenoemde plaatje hetzelfde ontwerp en lettertype heeft als de “The Speed”-plaatjes van de Amersfoortse rijwielfabriek Pon.

    Bron: De Oude Fiets:  Jos van der Horst en Herbert Kuner. Met dank aan fam. Meerbeek, Jan van de Lagemaat en George Chardon.

     















    07-07-2025, 15:23 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    12-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - THE LONDON (B)

    THE LONDON (B)

    The London --  Ninove --- België

    The London is een Belgisch historisch merk van fietsen en motorfietsen. De bedrijfsnaam was Firma Van der Bracht-De Turck, Ninove. Er werden in de jaren vijftig fietsen onder de namen "The London" en "La Dendre" geproduceerd, maar ook "The London" lichte motorfietsjes met Sachs-inbouwmotoren.

    Op het balhoofdplaatje zien we de afbeelding van de Tower Bridge in Londen, de hoofdstad van Groot-Brittannië: De Tower Bridge is een in 1894 voltooide brug over de rivier de Theems in Londen. De brug is een toeristische attractie. Hij ligt naast de Tower of London, waaraan hij ook zijn naam dankt. Het deel tussen de twee torens is een basculebrug die voor de scheepvaart geopend kan worden. Twee hangbruggen verbinden het centrale deel met de oevers. Twee loopbruggen, 44 meter boven het water, verbinden de torens met elkaar en geven een tegenkracht aan de hangbruggen.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Tower_Bridge







    12-07-2025, 14:52 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - M.VANDENPLAS (B)

    M.VANDENPLAS - Rijwiel ----Antwerpen --- België







    12-07-2025, 15:06 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    13-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AANGEPAST/ ADAPTÉ - RAKAM (B)

    RAKAM (B)

    Cycles RAKAM  ---- Ludovic ---Mons/ Bergen    Belgique/ België







    13-07-2025, 15:05 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    15-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOORDENBOEK VAN FIETSMERKPLAATJES/DICTIONNAIRE DES PLAQUES DE MARQUE VÉLOS

    WOORDENBOEK VAN FIETSMERKPLAATJES.

    Hier is een kleine inventaris van fietskentekenplaten; documenten afkomstig van Ebay, Le Bon-Coin, TontonVélo... enz...; en, voor de kentekenplaten van Fontenay le Comte en Vendée, grotendeels overgenomen uit de collectie van JMG 85 met zijn toestemming.

    De kentekenplaten zijn alfabetisch geordend en de series zijn persoonlijk en niet chronologisch genummerd;

    * voor het gemak worden de hier vertegenwoordigde merken in de merkenlijst van de WIKI aangegeven met een asterisk *

    ( bijvoorbeeld ♦ AA * , fietsen in Choisy - Val de Marne ).

    Updates zullen regelmatig plaatsvinden en als u kentekenplaten heeft die er niet tussen staan, kan ik ze toevoegen. In dat geval kunt u uw kentekenplaten op het onderwerp plaatsen. Fietsplaatjes voor het woordenboek. Tenzij ik me vergis, zijn er geen dubbels.

    https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?t=53516

    DICTIONNAIRE DES PLAQUES DE MARQUE VÉLOS.

    Voici un petit recensement de plaques vélos ; documents piochés sur Ebay , Le bon-coin , TontonVélo... etc... ; et , pour les plaques de Fontenay le Comte et de la Vendée en grande partie tirées de la collection de JMG 85 avec son autorisation.

    Les plaques sont classées par ordre alphabétique et les séries sont numérotées de façon personnelle et non chronologique ;

    * pour plus de facilité les marques représentées ici sont signalées dans la liste des marques du WIKI par un astérisque *

    ( exemple ♦ A A * , cycles à Choisy - Val de Marne ).

    Des mises à jour seront faites régulièrement et si vous avez des plaques qui n'y sont pas je peux les rajouter. Dans ce cas, postez vos plaques sur le sujet Plaques de vélos pour le dictionnaire. Sauf erreur de ma part il n'y a pas de doublons.

    Platen van A naar B:

    https://www.dropbox.com/scl/fo/zeiuzwnbcerdbkevm0gf0/ALF155SnQ9_ZcHkvpaJ8YLA?rlkey=ey24vk11s9hfy28xfmegi7l5t&e=1

    Platen C tot D:

    https://www.dropbox.com/scl/fo/0mhqv13u448pz81c98502/AOMrZFvMsVIlVm7-CAnMlNI?rlkey=v37d8lxxzf9jjgxxr88bng2cx&e=1&dl=0

    Platen E tot en met F:

    https://www.dropbox.com/scl/fo/vqwk7q9gvqhggafnq4yep/ABu7jDHUubIZJQp0RORiv6A?rlkey=rv561ysaxqkihnhycczf1mpqi&e=1

    Platen G tot K:

    https://www.dropbox.com/scl/fo/9wxc3pg3mds6mltrt6ldq/ABdlqPYJ0eh41v3riAipnRw?rlkey=adnut2syz6b65wb6icapdtgzv&e=1&dl=0

    Platen van L tot M:

    https://www.dropbox.com/scl/fo/nxfh95tfiivbjn21r44qn/AH8_b1-IoyzKN_BNBQMkgUo?rlkey=pugn75kz3b1micvmpj51hpm0a&e=1

    Platen van N tot P:

    https://www.dropbox.com/scl/fo/r2t9iieicezitddv037mg/ACkSkw1nb4ekkUksCy8yYRk?rlkey=y3a3yy4y0fr201yhak41vaftw&e=1&dl=0

    Platen van Q tot S: https://www.dropbox.com/scl/fo/ocgnof19hco52cipqwkfl/AIyX1s0hhVaDDpEL6hsUxEY?rlkey=cc0xa1iiit0piuem790hj6xyb&e=1

    Platen van T tot Z:

    https://www.dropbox.com/scl/fo/w2komq18iozcvm8q0tztj/ANPPEqx8dI2YXeHTGUAgdss?rlkey=od2w96524jne7ajsnpjt24z8u&e=1&dl=0

     

     

     

     



    15-07-2025, 11:06 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    17-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AANGEPAST/ ADAPTÉ - CYCLES GANTOISE (B)

    CYCLES GANTOISE (B)

    CYCLES GANTOISE -- Fietsenhandelaar Cycles Gantoise …… Vanderbauwhede ---- Gent /Gand ----   Belgique/ België









    17-07-2025, 14:44 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    01-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)

    ARGENTA (F)

    Argenta cycles ----- Établissements Bonnichon – Constructeur Grossist------58, Rue George-Sand  en 19, Rue Origet---- Tours- Indre et Loire ------ France/Frankrijk

    Geregistreerd als fabrikant in de Cycle Directory van 1967, maar in werkelijkheid groothandel.

     











    01-08-2025, 17:07 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)

    ARGENTAL (F)

    Argental cycles ----Dinan—Bretagne---France/ Frankrijk

    Argental was een Bretoense fabrikant gevestigd in Dinan, met als logo het wapen van Dinan. Ook op sommige balhoofdplaatjes en transfers zien we het blazoen van Dinan.







    01-08-2025, 17:09 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)

    ARMOR (F)

    Armor - cycles & motos  -------86 rue de Siam 29200 ------Brest------- France/Frankrijk

    Het merk Armor,  werd in 1901 in Brest (Bretagne) opgericht op initiatief van Joseph Le Guellec. Voor de Tour de France van 1906 schreef het merk elf renners in, Eugène Christophe (1885-1970) eindigde als negende. Kort daarna ging Armor, net als veel fabrikanten uit die tijd, failliet. Dat kwam waarschijnlijk vanwege het overaanbod op de markt en het gebrek aan concurrentievermogen van het bedrijf.

    In 1909 wilde Edmond Gentil, de machtige oprichter van het bedrijf Gentil et Cie en eigenaar van de fiets-, motor-, auto- en motormerken Deauville, Alcyon en Labor, investeren in de West-Franse markt. Om dit te bereiken, kocht hij het merk Armor van J. Le Guellec en verhuisde het vervolgens naar Parijs, naar de avenue de Trudaine 23 (hoofdkantoor). De fabrieken bevonden zich in Courbevoie – Seine.

    Edmond Gentil sloeg zo twee vliegen in één klap: Armor behield zijn sterke identiteit en zijn regionale klantenkring, maar veroverde ook een nieuw klantenbestand in Parijs, want in de hoofdstad  woonde er een groot aantal Bretoenen. Vanaf dat moment zullen de merken, die tot dezelfde groep (Gentil) behoorden, fietsen, motorfietsen en zelfs auto's produceren met dezelfde kenmerken, op een paar details na.

    Van 1908 tot 1947 sponsorde Armor een professionele wielerploeg die in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw haar hoogtijdagen beleefde. Tussen 1919 en 1921 participeerde Armor via  La Collation Sportive, waarin meerdere Franse merken samen optrokken na WO I. Deze coalitie behaalde drie eindzeges in de Tour de France (1919–1921)

    Individueel boekte Armor geen Touroverwinningen; de meeste overwinningen in die periode kwamen

    op naam van Peugeot, Automoto of Gitane.

    Grote kampioenen behaalden talloze overwinningen in het shirt van het merk in de populairste wedstrijden van die tijd, waaronder de Tour de France!

    Productie van Fietsen, bromfietsen en motorfietsen tot ca. 1950.











    01-08-2025, 17:12 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)

    BENGALIA (F)

    Cycles Bengalia ----- Fuchs et Compagnie --- Orléans----- France/Frankrijk

    Bottin du cycle 1951 : FUCHS ET COMPAGNIE / CYCLES BENGALIA / CYCLES LA BEAUCERONNE:

    De cycles Bengaglia werden vervaardigd door Fuchs & Company in Orléans. Op het merkplaatje is een Bengaalse tijger afgebeeld. Het tweede merk La Beauceronne is het regionale merk van de Beauce.

    Les cycles Bengaglia étaient fabriqués par Fuchs et Compagnie à Orléans. La plaque représente un tigre du Bengale. La seconde marque La Beauceronne est la marque régionale de la Beauce.







    01-08-2025, 17:14 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)

    BERNARD (Fr)

    Bernard Velos - cycles  ------- Rousies – Nord-------------France/Frankrijk







    01-08-2025, 17:16 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)

    CATTEEUW M. (Fr)

    Catteeuw M.  cycles   ----- Comines – Nord (Komen-Frans) --- France/Frankrijk







    01-08-2025, 17:18 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)

    DÉLOS V. (F)

    Délos V.  cycles ----- Miélan - Gers. ---------- France/Frankrijk

    Miélan is een gemeente in het Franse departement Gers (regio Occitanie).







    01-08-2025, 17:19 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)

    DIRNAY (Fr)

    Dirnay J. cycles ------- Mulhouse - Dornach - Haut Rhin----- France/Frankrijk







    01-08-2025, 17:21 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)

    GLADYS (Fr)

    Gladys cycles ----- Frankrijk

    -De naam Gladys is waarschijnlijk afgeleid van het Welshe woord "gwladus" of "gwlad", wat "land" of "natie" betekent. In die context kan de naam dus geïnterpreteerd worden als:  "vrouw van het land" of "prinses van het volk."

    -Soms wordt Gladys ook in verband gebracht met het Latijnse woord "gladius", dat "zwaard" betekent. Deze interpretatie is minder gebruikelijk, maar komt soms voor in symbolische naamverklaringen.

    - Er is ook een theorie dat het een variant is van het Latijnse Claudia.







    01-08-2025, 17:23 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)

    H. SALAMAGNE (Fr)

    H. SALAMAGNE Cycles--------- NIMES------ France/Frankrijk







    01-08-2025, 17:25 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)

    HELYETT (F)

    Helyett ---  Gebroeders Picard ---- Sully-sur-Loire (Le Loiret)--- France/Frankrijk

    Met de naam en het beeld van een beroemde operetteheldin uit die tijd, was Helyett een fietsenmerk die in 1919 opgericht werd in Sully-sur-Loire in de Loiret. Helyett was een fiets- en motorfietsfabrikant, opgericht door de gebroeders Picard.

    De oorsprong van de naam Helyett lijkt niet, zoals sommigen veronderstellen, de Hongaarse voornaam te zijn van de dochter of echtgenote van een van de broers Picard, maar eerder de naam van de heldin uit de operette "  Miss Helyett  " (1890) van Edmond Audran (1840-1901), componist van beroemde operettes als "La Mascotte" in 1880 of "La Poupée" in 1896.

    In de jaren 30 werkten er bijna vijftig mensen in de werkplaatsen van het merk.

    Helyett was zowel een consumentenmerk als fabrikant van prestigieuze fietsen, bijvoorbeeld voor Jacques Anquetil die in 1956 in Milaan het uurrecord verbeterde op een Helyett-fiets, dat met een gemiddelde snelheid van 46 km/u.

    Aanvankelijk sponsorde Helyett pistewielrenners, maar in de jaren 1950-1960 kende het merk hoogtijdagen. Helyett werd in die periode vooral bekend als sponsor van een profwielerploeg met grote namen als Jacques Anquetil, die de Tour de France won in 1957, 1961, 1962, 1963 en 1964 op fietsen van Helyett. Gewaardeerd door kenners en wielerliefhebbers die de gouden eeuw van wielerwedstrijden hebben meegemaakt, bleef Helyett onbekend bij het grote publiek, dat ondanks zijn bekendheid onder specialisten en met een staat van dienst die het bij de grootste namen plaatst met Alcyon, Bianchi, Gitane, Peugeot en Raleigh.

    In 1962 sloot de fabriek in Sully‑sur‑Loire definitief zijn deuren en werd het merk verkocht aan het bedrijf Griffon. In 1966 fuseerde het bedrijf met het bedrijf Gitane uit Machecoul. Gitane produceerde in de jaren 70 Gitane fietsen met daarop Helyett-transfers.

    DE HELYETT WIELERPLOEG

    De Helyett wielerploeg was een Franse professionele wielerploeg met een groene trui met witte streep, de ploeg was actief tussen 1932 en 1961.

    De eerste wielrenner die naam maakte op een Helyett-fiets was Victor Linart in 1927. Hij werd wereldkampioen op de middellange afstand .

    In 1932 bundelden Helleytt en Hutchinson hun krachten en vormden een professioneel team van 8 renners. De groene trui met witte streep verscheen echt in competitie vanaf 1933 met Adrien Buttafocchi (1907-1937, overleden op de Col de l'Esteret), die de wedstrijd Marseille-Nice won.

    In 1934 won Jean Bidot (1905-1986) de Tour du Vaucluse. In 1936 won Albertin Disseaux (1914-2002) de Ronde van Oost-Frankrijk.

    René Vietto (1914-1988) zou de merktrui eren door: 1e  te worden in het klimmersklassement van de Tour de France van 1934, winnaar van de Parijs-Nice in 1935, 2e te worden in de Tour de France van 1939 en Frans kampioen te worden in 1941.

    Ook twee Belgen onderscheidden zich in de groen-witte trui: François Neuville (1912-1986) won de Ronde van België in 1938 en Joseph Somers (1917-1966) won in 1939 de Ronde van België.

    De wedstrijd Luik-Bastenaken-Luik was twee seizoenen lang afwezig vanwege de oorlog, maar werd in 1943 gewonnen door Richard Depoorter. Aan het einde van de oorlog was de ploeg verzwakt. In 1948, op de Olympische Spelen in Londen, won José Beyaert de gouden medaille in de wegwedstrijd. Het jaar daarop werd gekenmerkt door de terugkeer van René Vietto, niet langer als renner maar ditmaal als ploegleider. Dit werd gevolgd door prestigieuze overwinningen, met name in 1950 met het Critérium du Dauphiné Libéré. René Vietto vertrok vroegtijdig. Van 1952 tot 1955 zat de ploeg in een dip, maar vanaf 1956 herwon de ploeg het momentum dankzij de komst van een jong Frans wielerwonder, Jacques Anquetil , en die van de Franse kampioen André Darrigade.

    Jacques Anquetil was ongetwijfeld de revelatie (1934-1987), hij won vijfmaal de Tour de France. Hij maakte van 1956 tot 1961 deel uit van de ploeg Hellyett-Potin. In 1958 won Michel Rousseau op de baan de gouden medaille op de baanwielersnelheid tijdens de Olympische Spelen van Melbourne. Het jaar daarop werd André Darrigade wereldkampioen, drie jaar vóór Jean Stablinski. We kunnen ook de twee groene truien noemen die Jean Graczyk behaalde in de Tour de France van 1958 en 1960.

    Helyetts laatste jaar zou voor het eerst in haar lange geschiedenis worden gekenmerkt door een iconische wisseling van de wacht. Het traditioneel groene shirt werd vervangen door een rood-wit exemplaar. Het zou het laatste seizoen van het team zijn, het zou worden overgenomen door Campagnolo en Gitane.

    https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89quipe_cycliste_Helyett

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Jacques_Anquetil

    OPERETTE MISS HELYETT

     Miss Helyett  is een operette in drie bedrijven van Maxime Boucheron en Edmond Audran , voor het eerst gemaakt en uitgevoerd op12 november 1890 in het Maison des Bouffes-Parisiens met Biana (Bibiane Augustine) Duhamel in de titelrol.

    De dochter van een Amerikaanse dominee, die aan een koopman uit Chicago is beloofd , Miss Helyett Smithson, is met haar vader op vakantie in het Casino-Hotel in een kuuroord in de Pyreneeën, waar ook kunstenaars, levensgenieters en dansers verblijven. Terwijl ze, zoals elke dag, alleen door de bergen wandelt, valt ze in een ravijn. Vastgehouden door een tak die in haar onderrok is blijven haken, wordt ze gered door een voorbijganger aan wie het diepste wezen van de preutse jonge vrouw wordt onthuld. Maar wie is zij?

    De operette werd in 1933 verfilmd door Hubert Bourlon en Jean Kemm , met Josette Day in de hoofdrol van Miss Helyett.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Miss_Helyett_(opera)

    https://fr.wikipedia.org/wiki/Miss_Helyett_%28op%C3%A9rette%29





















    01-08-2025, 17:29 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)

    NEMO (F)

    Nemo (...1902..) --- cycles Dupont Frères constructeurs ----268 rue Nationale --- Lille/Rijsel --- France/Frankrijk

    In de buurt van de paardenmarkt in Lille bestond een vélocipèdefabriek van G. Dupont (Manufacture de vélocipèdes G. Dupont), dat staat vermeld in het boek Le vélo, fils de France (1938).







    01-08-2025, 17:32 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)

    NEW EMPRESS (Fr)

    New Empress cycles ---------- Saint Etienne – Loire ---------- France/Frankrijk







    01-08-2025, 17:33 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    met_hart_en_ziel
    blog.seniorennet.be/met_har
    Een interessant adres?
    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • lijst met mogelijke kleuren (johan arijs)
        op JOHNY SPORT (B)
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    joeltje
    blog.seniorennet.be/joeltje
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    nineke1956
    blog.seniorennet.be/nineke1
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jacobs1948
    blog.seniorennet.be/jacobs1
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lancia1
    blog.seniorennet.be/lancia1
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    stamboom_knaepkens_eyskens
    blog.seniorennet.be/stamboo
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    atc
    blog.seniorennet.be/atc
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    hexaeder
    blog.seniorennet.be/hexaede
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    kampeerauto2
    blog.seniorennet.be/kampeer

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!