Carthago 2020: de nieuwe generatie chique e-line / s-plus, de Mercedes-Benz Sprinter als nieuw basisvoertuig.
Carthago lanceert het 2020-modeljaar met een hele reeks innovaties, waarbij de 'nieuwe generatie' van de dubbele Carthago chic e-line / s-plus-serie centraal staat.In het modelbereik breidt de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter het assortiment uit als basisvoertuig. Exclusief ontwikkelde koplampen in full-LED-technologie en ingebouwde batterijen in lithium-ion-technologie worden gebruikt door innovatieve high-tech componenten. Van de facelift van de slanke en superlichte Carthago c-compactline tot het uitrustingspakket Office & TV als extra leefruimte in de cockpit van de voering-voor-twee verfijnt Carthago zijn modelserie
Carthago chic e-line / s-plus: helemaal nieuw.
De Carthago chique e-line / s-plus-serie herdefinieert de luxeklasse voor zwerfauto’s. Ze zijn zowel het uiterlijk en de structuur als het luxueuze interieur. Fijn verschil: De Carthago chic e-line is gebaseerd op de Ducato met AL-KO laag chassis en nieuw optioneel op de Mercedes-Benz Sprinter, de chique s-plus op de Iveco Daily. Voor het modeljaar 2020 krijgen beide andere schijnwerpers in full-LED-technologie. Helemaal nieuw is het nieuwe koetswerk. Zodra u de chique e-line / s-plus binnengaat, springt het veranderde interieur in het oog: ontwerp is duidelijk merkbaar, van de cockpit, via de woonkamer, keuken en badkamer naar de slaapkamer. De meubelarchitectuur en de ontwerpstijl zijn verkrijgbaar in twee varianten.
Carthago c-compactline / c-tourer: , er is meer wooncomfort. .Slanke taille en het laagste gewicht in zijn klasse. Het biedt volledig reiscomfort in bestelbusformaat en het legendarische Carthago-DNA. De nieuwe vintage is herkenbaar aan de buitenkant met een fris gezicht en weegt een paar kg lichter. Dit geldt ook voor de Carthago c-tourer. Hij doet ook zijn naam "Lichtgewicht" eer aan. .De focus van de innovaties voor het modeljaar 2020 zijn echter tal van verfijningen van wooncomfort. .Er zijn grotere TFT-schermen zijn, massief houten schuifdeuren of de unieke uittrekbare tv-wand met individuele scheidingsfunctie voor de slaapkamer van de modellen T / I 150 QB.
Carthago chic c-line: nieuwe basis.
.Als een extra basisvoertuig breidt de Mercedes-Benz Sprinter het gamma geïntegreerde chique c-lijn I-kampeerauto’s uit. Krachtige full-led-koplampen. Op verzoek zijn er, net als alle Carthago 2020-modellen,lithium-ion-boordbatterijen.
Carthago liner-for-two: Uitrustingspakket Kantoor & tv voor de cockpit
De Carthago voering voor twee met zijn tweepersoons plattegrond is de op maat gemaakte luxe camper voor paren. Met de nieuwe vintage opent het apparatuur pakket Office & TV in de cockpit volledig nieuwe toepassingen: werk vooraan en lees achter. Dankzij de hoogteaanpassing wordt een TFT-scherm op ooghoogte geplaatst met extra verlichting.
Lange levensduur, hoge lichtopbrengst en dus meer veiligheid - LED-koplampen hebben de overhand gekregen vanwege hun goede eigenschappen. Carthago maakt de krachtige koplampen exclusief in de nieuwste en bijzonder heldere full-led-technologie. .Net zo nieuw zijn de lithium-ion-boordbatterijen inclusief batterijcomputer en app-functie voor een constante controle van de laadtoestand. Ze zijn optioneel verkrijgbaar voor het volledige modellengamma, uiterst duurzaam en verminderen het gewicht. capaciteit is beter bruikbaar dan de standaard gelbatterijen en verhoogt dus de onafhankelijkheid van het lichtnet. Voor zijn topreeks heeft Carthago ook een zelfvoorzieningspakket samen met een zonnestelsel samengesteld.
Het is nu ook verkrijgbaar met een camerasysteem met een bovenaanzicht. Vier camera's tegelijk op een monitor in de cockpit, een 360-graden vogelperspectief - resulterend in een perfecte ondersteuning voor parkeren en manoeuvreren.
Op verzoek worden geselecteerde modellen van de chique c-line I en chique e-line geleverd door Carthago op basis van de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter. Carthago gebruikt de Sprinter voorwielaandrijving en een AL-KO licht gewicht chassis voor de modellen. Gesamtgewicht.Voor de indrukwekkende XL-modellen maakt Carthago gebruik van de variant met tandem-achteras met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 5,5 t. Of het nu gaat om een automatische transmissie met negen versnellingen, het multimediasysteem MBUX of nieuwe assistentiesystemen: de nieuwe Sprinter introduceert tegelijkertijd nieuwe technologie.
Informatie: www.carthago.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
23-06-2019
Fendt nieuws 2020
Fendt nieuws 2020
Hoewel er de laatste jaren geen sensationele veranderingen waren slagen de fabrikanten er in om ieder jaar kleine verfraaiingen en verbeteringen door te voeren om het leven van de vakantiegangers aangenamer te maken. Bij Fendt kreeg de Opal een nieuw interieur en in bijna alle caravans is een nieuw type koelkast geplaatst. Enkele nieuwelingen vullen het gamma aan. Fendt heeft op het ogenblik 5 reeksen in productie, goed voor 44 verschillende typen. Bij de Saphir reeks met zijn 12 populaire indelingen komt de 495 SKM bij. Met het oog naar meer gezinscaravans heeft hij een echte kinderkamer achterin. Bij de Bianco Activ is er zowel de korte handige toercaravan 390 FHS bij gekomen als de meer dan 5 m lange 515 SD met achterin een badkamer over de volle breedte van de caravan. Heel de Opal reeks is opgewaardeerd en van de gelegenheid heeft men gebruik gemaakt om 2 nieuwe indelingen te lanceren. De 465 SFH met een Fransbed en de 515 SKF met een kinderkamer. Wie wat dieper in zijn geldbeugel kan tasten heeft keuze tussen 4 indelingen in het hoger segment in Diamant uitvoering. De 560 SF heeft als enige in deze reeks een Fransbed. De Opal een succes nummer van Fendt kreeg een volledig nieuw interieur, alle andere caravans werden voorzien van een betere uitrusting waarbij een aantal niet zo direct zichtbare zaken, hier en daar wat verfraaiing. Zo zijn de wielkasten beter geïsoleerd, de buitendeuren hebben sterkere scharnieren en een andere handgreep, de stroomaansluiting van de waterpomp is beter bereikbaar, slijtvastere PVC voor de vloer bedekking. Goed nieuws voor de winterkampeerders de warme lucht wordt beter verdeeld en mogelijk zijn er afzonderlijke afsluitingen. Afhankelijk van de indeling hebben ze de smalle koelkast van Dometic Slim Tower aan de buitendeur geplaatst. Door middel van langs beide deurzijden scharnieren te monteren kan ze zowel links als rechts opendraaien. In de Tendenza 650 SFD en de 650 SFDW staat een eilandbed en heeft deze laatste een vloeistofverwarming plus vloerverwarming. In de 650 SFD heeft men een Truma verwarming C4 of C6 geïnstalleerd met bediening door het iNet Box systeem, ook een TFT aanraakscherm in glasoptiek is geplaatst. Voor het komende modellenjaar heeft men een heel ander houtdecor en andere kussens gebruikt. Twee nieuwe indelingen de 465 SFH en de kindvriendelijke 515 SKF vullen de reeks aan. Bij al die veranderingen bij de toch al goed uitgeruste Fendt caravans heeft de fabrikant nog 2 pakketten in petto. Een "Safety Pakket" dat bevat een ATC Trailer Controle OEM met plaatsing, gasdrukregelaar Duo Controle CS met Truma gasfilter, een mechanisch anti diefstalslot Fullstop. Het tweede pakket "Lifestyle Paket" is nog veel uitgebreider, het bevat buiten bovenstaande uitrusting nog 11 mogelijke zaken om de caravan te verbeteren of comfortabeler te maken. We denken aan een hagelbestendig dak, luchtkoeler, 24 duim vlakscherm tv om er slechts enkele te vernoemen. Om u een idee te geven schommelen de prijzen zo ongeveer tussen de 19.000 en de 38.000 euro
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
22-06-2019
Te warm?
Te warm?
Dit jaar heeft het weer al gekke sprongen gemaakt, de opwarming van de aarde zou er mee te maken hebben. Als je op een dag in de auto stapt kan het zijn dat je de verwarming moet aanzetten. De volgende dag is het weer omgeslagen en is het gloeiend heet in de wagen. Om het interieur een beetje af te schermen tegen de hevige zonnestralen kan je de voorruit of misschien de achterruit, het hangt af waar de zon staat, een isolatiematje dat je ook in de winter gebruikt tegen het aanvriezen van de ruiten voor het glas hangen. Een doek op het dak en zeker over de ruiten hangen helpt ook, het schermt de zonnestralen af. Het beste resultaat bekom je met gelijk welk afschermmiddel langs buiten aan de vensters te brengen. Kan je die voorzorgen om de een of andere reden niet nemen zet vóór je instapt de deuren open. Terwijl het buiten misschien 30°C is kan de temperatuur in de wagen oplopen tot 70-80°C in de wagen. Laat de vensters nog open staan tijdens de eerste paar honderd meter dat je rijdt. Pas dan is het de moment om de luchtkoeler of de airco zoals de Vlamingen hem graag noemen aan te zetten. Sluit de voorste vensters en laat de achterste nog met een grote kier open staan. Zo werkt de airco veel beter omdat hij de warme lucht kan buiten blazen. Nog beter is als je een schuifdak hebt dat wat open te schuiven. Zet de bovenste ventilatieroosters open, de frisse lucht komt zo gemakkelijker in heel het interieur stromen. Laat de koude lucht niet rechtstreek tegen de voorruit blazen. Jaren geleden is zo mijn voorruit gebarsten. Verminder geleidelijk aan de aanvoer van ijskoude lucht. De motor heeft minder vermogen nodig en het verbruik zal dalen. Let op, een luchtkoeler vraagt redelijk wat energie van de motor. Als je met een caravan op stap bent in de bergen wordt de motor soms tot op het uiterste van zijn kunnen belast. Zet de airco af, de motor wint voelbaar aan vermogen. Bij de meeste kampeerauto’s gaat de eerste afkoeling iets moeilijker wegens de grote woonruimte. Meubelen en al wat er zich in het interieur bevind is verwarmd. Hier ook eerst de buitendeur en de cabinedeuren open zetten, de dakluiken openen vóór het vertrek. Als het type dakluik het toelaat kan het blijven open staan tijdens het rijden. Pas na een paar honderd meter rijden de airco aan zetten. Niet alle zwerfauto’s hebben een overschot aan paardenkracht. Sommige hebben een motor die het wel goed presteert op de vlakke wegen, eens de hellingen voor de boeg komen krijgt hij het moeilijk. Om wat pk’s te winnen aan motorvermogen zet hier ook de airco af.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
21-06-2019
Thetford heeft geconcentreerde producten
Thetford biedt geconcentreerde vloeistof aan.
Zoals de afgelopen jaren is gebleken bij huishoudelijke was- en schoonmaakmiddelen, worden verpakkingen en doseringen kleiner. Want deze geconcentreerde producten zijn niet alleen kleiner verpakt ze wegen ook minder, voor de zwerver en kampeerder zeker een plus punt.
Thetford blijft niet achter.
De onderzoek afdeling van Thetford is al even bezig om hun producten te concentreren. Na veel testen en onderzoek is daar een geconcentreerd product uitgekomen, namelijk de Aqua Kem Blue Concentrated. lnmiddels zijn er meerdere geconcentreerde producten van Thetford, zoals Aqua Kem Blue Lavender Concentrated, Aqua Kem Green Concentrated en Aqua Rinse Concentrated. Al deze producten zijn geschikt voor het gebruik in een septische tank en ze zijn milieuvriendelijk. Bovendien ruikt het prima en werkt het gewoon goed daar waar het gaat om het afbreken van toiletafval en geur.
Kleinere flessen
Een geconcentreerder product kan in een kleinere fles. De iconische hoekige flessen van Thetford zijn voor iedereen herkenbaar. De nieuwe flessen zijn nog steeds wit, met dezelfde gekleurde dop en de gemakkelijke doseerstreep op de zijkant als bij de hoekige flessen. Weegt de oude fles ruim 2 kg, de nieuwe fles nog geen 800 gram. De fles is dus kleiner en lichter, maar je kunt er net zo lang mee doen als met de grote fles. Er zitten evenveel doseringen in een kleine fles Concentrated als in de reguliere fles. Je kunt uiteraard zelf de dosering aanpassen afhankelijk van de temperatuur van je verblijfplaats, bij tropische dagen simpelweg wat meer doseren. Een vuistregel kan zijn: bij een temperatuur boven de 30°C een dosering van 70 ml op 2-3 liter water. En bij een temperatuur beneden de l5°C een dosering van 50 ml, ook op 2-3 liter water. Normaal is één dosering genoeg voor 5 dagen. De dop van de afvaltank zoals we die al lang kennen is een maatbeker. Ook hier zitten doseerstreepjes en getallen op zowel de binnen- als de buitenkant.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
20-06-2019
Knaus 2020 kennismaking
Knaus Südwind 650 PXW
De Knaus Südwind 650 PXW met zijn 6,6 m lange en 2,5 m brede opbouw is niet de ideale caravan om langs de witte wegeltjes van de Michelinkaart te snorren. Met een stevige trekauto, want de Südwind weegt 2.000 kg, komt men langs snelwegen en brede banen gemakkelijk op zijn gereserveerde vaste camping stek. Eens aangekomen is het luxe en comfort om er in te wonen. Voor de bewoners is er een dwars opgesteld eilandbed voorzien. De matras gedragen door een flexibel veersysteem is een droom om op te slapen. Aan het voeteinde kan je gemakkelijk voorbij naar de badkamer. De wand aan het hoofdeinde is mooi afgewerkt met voorgevormde kunststof panelen, open vakjes en leeslampjes met eigen schakelaar, er boven zijn witte kasten. Het grootste deel van het interieur is in licht houtdecor terwijl de bovenkasten in een zachte witte kleur uitgevoerd zijn. Aan tv’s is geen gebrek, we zien er één in de zitgroep en één in de slaapkamer. Helemaal achterin is het sanitair over de volle breedte van de Südwind. Afzonderlijk douchecel, kunststof wastafeltje, enkele ondiepe spiegelkasten en een gebruiksvriendelijk Thetford wc maken het meubilair uit. Helemaal vooraan is de keuken eveneens over de volle breedte van het interieur. In het aanrecht zijn 3 kookvuren geïntegreerd plus het spoelbakje. Werkoppervlakte is er ruim voldoende. Onderaan is een oven, bergvakken voor het keukengerief voor een voetbalploeg. Zoals men mag verwachten is er een grote koelkast met afzonderlijk vriesvak. De U vormige zitgroep met zijn comfortabele kussens biedt plaats om enkele vrienden te ontvangen, de tafel is er groot genoeg voor de kleine snoepjes. Om het gezellig te houden bij de culinaire kunsten van de kok houden we het op 3 personen, met een beetje goed wil kan er nog een tafelgenoot bij. Tegenover de zitgroep is een brede kast. Het zal oppassen geblazen zijn om al die kasten niet vol te laden want zulke grote caravan kan men net zo goed overladen. Om het tijdens de winter behaaglijk warm te houden is een Alde vloeistofverwarming ingebouwd. We verlaten de Südwind 650 PXW via de 70 cm brede buitendeur. We lopen even rond deze mooie Knaus met zijn gladde aluminium buitenplaten en dubbele as om dit gevaarte te dragen. In het achterfront pronken de katogen achterlichten, vooraan zijn in het front doorlopende vensters tot in het dak.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-06-2019
Malibu 2020 Kennis making
Malibu Van Charming 600 DB Coupé.
Carthago had al een bekendheid verworven met zijn grote kampeerauto's. De fabrikant echter wou een graantje meepikken in het segment van compacte zwerfauto's. Architecten staken de koppen bij elkaar en de "Malibu" als omgebouwde bestelwagen verscheen wat later op het toneel. Jaarlijks werd hij verbeterd, mooier ingericht, met een uitgebreider aanbod tot zwerfauto's van 6,35 m lang groeide hij tot een volwaardig product uit het huis Carthago.
De Van Charming Coupé 600 DB valt onmiddellijk op door zijn ronde patrijs poorten in de flanken en vooraan door zijn zwart omkaderde ramen. Net zoals hij van buiten een knap verschijningsbeeld heeft is het interieur mooi uitgevoerd en aangenaam om in te wonen. Al is de Coupé 6,00 m lang is hij om comfortabel te wonen slechts geschikt voor een koppel. Alle kampeervoertuigen hebben hun compromissen. Bij compacte wagens ligt het accent meer op verplaatsingen dan op comfortabel wonen wat jonge gezinnen meer aanspreekt. Grote wagens van 7 m of meer bieden meer wooncomfort en een vlot rijgedrag over smalle kronkelende wegentjes komt niet in aanmerking.
Uit het groot aanbod van Malibu Vans kozen we voor de 5,99 m lange Van Charming 600 DB Coupé. Een traditionele indeling met dwarsbed achterin. Van de 10 aangeboden types zijn er 6 met dergelijke bedden de 4 overige hebben enkele bedden. Het is trouwens de opstelling van de bedden dat het duidelijk verschil maakt tussen de Malibu‘s. In de 600 DB kunnen de bedden naar links en rechts omhoog klappen en komt er ruimte vrij om fietsen of een moto te bergen. In dit type heeft men een uitneembaar schap geplaatst om meer kleinere zaken te kunnen vervoeren. Het sanitair zou men multifunctioneel kunnen noemen. De wc staat gebruiksvriendelijk op gesteld. Om je te wassen aan het witte kunststof wastafeltje of om een stortbad te nemen draai je de wc door een opening in de wand onder het bed. Dat vergroot een heel stuk de sta oppervlakte in het sanitair. Aan tafel is voldoende plaats voor twee, het zou kunnen met drie dat is echter wat behelpen. Waar het kan zijn bovenkasten met licht gebogen deurtjes en men is er in geslaagd om zelfs hier en daar een baldakijn met verlichting te plaatsen. Vooraan volgt een smal van licht voorzien baldakijn met een strook LED's de bovenkasten tot in het schap boven de stuurcabine. s'Avonds geeft het een bijzondere sfeervolle verlichting en een ruimere indruk in de zitgroep. Onderaan zijn de bovenkasten wit wat meer licht reflecteert in het interieur.
De keuken met donker grijs aanrecht, twee kookvuren, een spoelbakje en witte fronten aan de laden is knap uitgewerkt, ze biedt veel bergruimte voor het keukengerief. Ontbreekt er wat werkoppervlakte, geen nood een schapje aan de zijkant van het aanrecht kan men opklappen om het werkoppervlak te vergroten. Aan de zijkant kantelt een vuilbakje uit de wand. Voor de vloer koos de fabrikant voor donker parket dat mooi past bij het hout decor van het interieur. De zitgroep heeft een dubbele bodem, geschikt voor schoenen en ander klein materiaal. Ja, voor de televisie kijkers is er plaats voor het kijkkastje boven de rugkussen van de zitgroep.
Nadat we de cabinezetels netjes terug op hun plaats gedraaid hadden, zonder ons hoofd te stoten, konden we via de zacht sluitende schuifdeur en de al eveneens breed uittrekbaar opstapje de Malibu gemakkelijk verlaten.
Technische gegevens
Basisvoertuig Fiat Ducato 33 light
Motor diesel 2.3 l 130 pk
LXBXH 5,99 x 2,05 x 2,59 m
Stahoogte 1,9 m
Rijklaar 2.735 kg
MTM 3.300 kg
Bed 1,93 x 1,58 m
Stopcontacten 203 V/12 V/USB 3/1/1
Inlichtingen www.malibu-carthago.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-06-2019
Malibu 2020 kennis making
Malibu I 440 LE
Met zijn donkere decorstukken en ramen in stijgende lijn is de integrale 440 LE Malibu beslist een mooi verschijning in het straatbeeld dat wordt nog ondersteunt door beide hangspiegels en de zwarte radiatorgrille. Een batterij LED's dient om te zien terwijl de verticaal geplaatste achter lichten om gezien te worden. De chauffeur heeft geluk want voor hem is een deur ingebouwd. In de zijwanden merken we verschillende service luiken plus een grote en kleine deur voor de garage. Voor het koetswerk is enkel kunststof gebruikt, het dak en onderkant van de bodem zijn hagelbestendig polyester. Hij is gebouwd op een Fiat Ducato onderstel met standaard een 2,3 l dieselmotor die 130 paardjes naar de voorwielen stuurt.
Interieur.
De eerste blik bij het binnen komen valt best mee. Het meubilair met een licht houtdecor, witte wanden en als stevig contrast de donker grijze zitgroep zorgen dat je vlug in thuis voelt. Op zich zorgen de ramen en de grote voorruit voor niet alleen een ruime indruk men krijgt er nog een panoramisch uitzicht bij. Gordijnen dragen bij voor de gezelligheid in het woongedeelte. Men kan de tafel draaien om gemakkelijker bij de stuurcabinezetels te geraken. Om ze naar de tafel te draaien is het passen, meten en wringen. De tafel is groot genoeg maar het vraagt wat goede wil om er met z'n vieren rond te zitten. De zijzitbank naast de buitendeur herbergt een Truma C 6. In het hefbed boven de stuurcabine (1,95 x 1,45 m) kunnen (klein) kinderen met plezier het nachtje doorbrengen. Bij avond is er voldoende licht op tafel om te lezen of te schrijven, wil men het gezellig maken doof al de LED's het licht in de knap gevormde baldakijnen geven dan een bijzonder sfeervol karakter aan het interieur. Kijken we nog even naar de buitendeur alvorens we naar de keuken en slaapafdeling wandelen. Langs binnen heeft ze een voorgevormd paneel met twee vakken, een venster met plissés gordijn en een lange verchroomde handgreep. We zien een brede handgreep aan de zijkant, verchroomde schakelaars en een schoenkast onderaan. Hoger is plaats voorzien voor een 24 duim vlakscherm tv. Als we door de smalle gang naar achter kijken zien we 2 hoog geplaatste bedden(2,0 x 0,85 en 1,95 x 0,85 m) bereikbaar met 2 treden die als bergvakken kunnen dienen. Ieder heeft een eigen zwanenhals leeslamp met schakelaar. Aan de linkerkant heeft men een vernuftig systeem toegepast om het bed te verlengen. In zijn normalen stand is het hoofdkussen gedeeltelijk omhoog gekanteld. Het voeteinde eindigt tegen de uittrekbare wand van de douche. De ontwerpers hebben gedacht ofwel staat men onder de douche ofwel ligt men in bed. Je trekt aan de wand die schuift gedeeltelijk in de douche cel, het hoofdeinde gaat plat en men heeft een 1,95 m lang bed. 's Morgens duw je tegen de wand het kussen kantelt weer omhoog en je hebt terug de normale douchecel. Heb je graag een breed bed de lattenbodem tussen in uitrekken, gelijktijdig komt de noodzakelijke ladder mee, kussen op leggen en klaar is kees. Het laddertje is een hulp om in het hoge bed te geraken. Slapen op de dikke comfortabele matrassen is een genot en 's morgens lukt het niet om zomaar dat warme bed te verlaten. Ver moet je niet gaan want het sanitair begint aan het voeteinde. Klederen liggen direct bij de hand in de grote kasten onder het voeteinde van het bed. Om en rond het witte wastafeltje zijn verschillende kastjes en spiegels. Als je het zilverkleurig rolluik dicht schuift is het toch wat eng binnen. Beter is de schuifdeur die de woonkamer afsluit dicht te doen. De douchecel voldoet aan de nodige eisen van de zwervers. In de vloer met zijn smalle latjes parket tekening zijn verschillende luiken voor toegang tot de koffers in de dubbele bodem. De keuken met een wat ongewone vorm en witte fronten aan de laden past mooi in het houtkleurig interieur. In het antraciet kleurig aanrecht zijn 3 breed uit elkaar staande kookvuren verdoken onder een tweedelige afdekplaat. Een deel van het deksel van de spoelbak kan men gebruiken als snijplank of als extra schapje aan de zijkant. De hoge bovenkasten met schapjes lopen door tot in de zitgroep. Onderaan zijn ze wit wat voor meer reflecterend licht zorgt. Rond het venster is een kunststof wand als bescherming tegen spatten en ander vuil. Pintjes, frisse dranken en voedingswaren blijven koud in de smalle 145 l Dometic koelkast.
De Malibu I 440 LE is een fijne wagen rijdt aangenaam, is keurig afgewerkt en heeft veel bergruimte. Net zoals alle kampeervoertuigen moet men er enkele kleine compromis bijnemen. Hij is knap ingericht voor een koppel, zonder problemen kunnen 2 (klein) kinderen mee.
Technische gegevens
Basisvoertuig Fiat Ducato
Motor Diesel 2,3 l 130 pk
MTM 3.500 kg
Rijklaar gewicht 3.03O kg
L X B X H 6,99 x 2,27 x 2,94 m
Slaapplaatsen 4
Zitplaatsen 4
Stopcontacten 230 V/ 12 V/ USB 3/1/1
Informatie: www.malibu-reisemobile.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
17-06-2019
Weinsberg nieuws voor 2020
Weinsberg heeft een integraal
Alle kampeerauto's van Weinsberg kregen voor volgend modellen jaar 17 duim velgen in antraciet kleur of mat zwart, het geeft de wagen een chiquer uitzicht. Voor de buitendeur en serviceluiken zijn moderne sleutels gemaakt. Andere decorstukken op de wanden maken de modellen 2020 herkenbaar. Achteraan zijn betere lichten die de zichtbaarheid van de wagen verhogen.
Zoals het eens te verwachten was heeft Weinsberg nu ook zijn integrale zwerfauto de "CaroCore". Ervaring en voldoende kennis zorgde ervoor de CaroCore snel in productie kon. Gepaste decorstukken op de wanden en zijn knap voorfront zijn alvast de externe blikvangers. Van meet af kreeg hij een brede buitendeur, 17 duim aluminium velgen en LED lichten om te zien en gezien worden. Als optie kan men de wagen laten uitrusten met een slede in de zijwand. Er kunnen 2 gasflessen op, het is gemakkelijker om ze om te wisselen en men heeft een goed zicht op de aansluitingen. Hij is gebouwd op een Fiat Ducato basisvoertuig, is in 3 types de 650 MF, de 650 MEG en de 700 MEG te bekomen. Door de brede ramen krijgt het interieur een ruim uitzicht. Horizontaal getekend houtdecor afgewisseld met witte kastdeuren geven een moderne uitvoering aan het interieur. LED's zorgen bij avond voor zowel voldoende licht als voor een gezellige sfeerverlichting. Vier reizigers kunnen een veiligheidsgordel aansnoeren er is één plaatsje meer om te slapen. De ontwerpers van Weinsberg hebben er rekening mee gehouden dat de mensen groter worden en plaatsten 2 m lange bedden met hoogwaardige EvoPorelHRC matrassen. De laden van de kasten en keuken sluiten automatisch, er plaats voorzien voor een 24" LED-TV en binnen is de CaraCore 2,18 m breed. Als optie kan men een Alde vloeistof verwarming bestellen.
CaraCompact en CaraCompact EDITION (Pepper)
Beide kregen een nieuw interieur en exterieur. Al ziet men het niet zo direct een belangrijke verbetering is de snoet boven de stuurcabine. De licht gewijzigde vorm is in een ander materiaal de zogenaamde LFI-Technologie (Langfaserinjektion) gemaakt. Dat lichter en weerbestendig materiaal is aan de binnenkant geïsoleerd en laat zich nauwkeuriger bewerken. Achteraan zijn nieuwe lichtblokken met LED techniek. In het interieur hebben de meubelen een ander meubeldecor en witte deuren. Naar wens kan men een dakluik van 1,3 x 0,45 m laten monteren. Betere kussens zelfs met kunstleder overtrokken en andere kleine verfraaiingen geven het interieur, bijzonder bij de Pepper chiquer uitzicht. De 600 MG werd door de 600 MF vervangen, hij heeft een 2 m lang Fransbed en een goed uitgeruste badkamer, ook in de 600 MEG is nu een 2 m lang bed.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Weinsberg model 2020
Kennis maken met de CaraOne 450 FU
De CaraOne 450FU is een typische toercaravan voor een koppel. Niet te groot of te zwaar wat toelaat hem door lichte auto's te trekken. Tussen de vele caravans valt hij nauwelijks op. Zijn gebogen voorfront met geïntegreerde disselkoffer over de volle breedte geeft hem min of meer een aerodynamische vorm. Voor de buitenbeplating werd aluminium met hamerslag profiel gebruikt. Enkel service luiken en met zwart omkaderde vensters zijn in de flanken verwerkt. Binnen valt het interieur best mee. Ieder jaar zorgen de ontwerpers voor betere en mooiere interieurs, geen overdreven luxe uitvoering maar een sober en keurig afgewerkt interieur. Types met Fransbed zijn geliefd bij de kampeerders. Zo vinden we hier in de CaraOne 450 FU vooraan een Fransbed met onderin een grote koffer. Wel oppassen want de slangen van de verwarmingen liggen onbeschermd en schuivende bagage zou ze kunnen beschadigen. De diepe bovenkasten aan het hoofeinde van het bed kunnen veel lichte bagage herbergen, links en rechts zijn open bergvakken. Opvallend is dat op de bovenkasten boven het bed na ze allen schapjes hebben. Dat vertaalt zich in betere verdeling van de inhoud. Het fraaie en misschien wel nuttige aan de bovenkasten zijn de witte onderkanten. Dat weerkaatst het licht tussen het donker horizontaal getekend houtdecor en geeft dat een schitterend effect. Het kleinste kamertje herbergt een Thetford wc, om je te wassen is er naast het bed een zogenaamde open wasplaats met een in witte kunststof vervaardigd wasbakje omringd met enkele kasten. De kleerkast vormt de scheiding tussen slaap en woongedeelte. Voorin hebben we een ruime zitgroep met opvallend comfortabele kussens palend aan een redelijk grote tafel. Ze zijn niet te diep zodat je een goede rugsteun hebt. Wel moet je de kussens wegnemen als je in de koffer er onder moet zijn. Standaard zijn er afstandschotten voorzien. In winterse omstandigheden beletten ze dat de kussens aan de wand vriezen. Voor twee personen is hij ruim voldoende. Gaan er nog een paar kinderen mee kunnen ze in de omgebouwde zitgroep hun bedje spreiden. Vergeten we de knappe keuken niet ze is zowat de blikvanger in de 450 FU. Ze heeft een donker grijs aanrecht met 3 geïntegreerde kookvuren min of meer in driehoek opgesteld en een ronde spoelbak. Rond het venster is de wand afgeschermd met kunststofplaat. De drieladen met witte fronten en de bovenkast met een al even witte deur zorgen voor een gepast contrast in het interieur. Licht is er voldoende om bij avond de kleine lettertjes van kruiswoordraadsels te kunnen lezen.
De Weinsberg CaraOne 450 FU is een ideale caravan voor een koppel, keurig afgewerkt en de prijs valt ook nog mee.
Technische gegevens
LxBxH 6,61 x 2,32 x 2,57 m
Stahoogte 1,96
Leeg gewicht 960 kg
Rijklaar 1000 kg
MTM 1200/1500 kg
Bed voor 1,97 x 1,37 m
Bed achter 1,99 x 1,57 m
Informatie www.weinsberg.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
16-06-2019
Knaus nieuws voor 2020
Knaus nieuw voor 2020
Knaus Tabbert de fabrikant uit Jandelsbrunn kan terugblikken op een succesvol afgelopen modellenjaar. 23.600 caravans en kampeerauto's rolden uit de fabrieken te Jandelsbrunn, Mottgers, Schlüsselfeld en Nagyorosri. Grote sensationele veranderingen of verbeteringen mag men voorlopig nog niet verwachten. Vele kleine dingen die het leven in een zwerfauto aangenamer zijn het doel voor 2020. Zo krijgen alle vakantievoertuigen van Knaus Tabbert een watersysteem aan boord. Het zorgt voor een smakelijker drinkwater eveneens zullen koffie en thee beter smaken. Bovendien houdt de filter behoudens onzuiverheden ook de kalk tegen wat koffiezet apparaten zeker zullen waarderen. Buiten in de nieuwe vakantievoertuigen kan het filtersysteem "BWT" in oudere wagens gemonteerd worden. Voor de kampeerauto's werd een aan het chassis passende fiets drager ontworpen. Hij heeft een dubbele zwenkarm voor fietsen of een koffer en een verdwijn kogel. Met een druk op de knop komt de kogel automatisch van onder de bumper te voorschijn. De fietsdrager uitgerust met de verplichte verlichting kan maximaal 83 kg dragen. Gelijktijdig biedt men een 320 l grote transportkoffer uit weerbestendig kunststof materiaal aan.
De modellen Van TI Plus, Sky TI, Sky Wave en L!VE zijn standaard uitgerust of als optie te bekomen een gasflessen slee in de zijkant van de wagen. Ze biedt plaats aan twee 11 kg gasflessen. Dank zij het uitschuifsysteem kan men de flessen gemakkelijker omwisselen en aan of afkoppelen. Naar wens kan men de garagedeuren met een centrale vergrendeling laten uitrusten. De LIVE reeks krijgt de kattenogen achterlichten wat het achterfront een ander uitzicht geeft. Op hun beurt krijgen de Sun I zwerfauto's andere schijnwerpers in LED techniek. Voor een aangenamer weggedrag krijgt de Van TI Plus op het MAN TGE basisvoertuig luchtveren op de achteras.
Knaus heeft zijn gamma met de nieuwe integrale LIVE 650 MEG en 700 MEG vergroot. Beide gebouwd op een Fiat Ducato basisvoertuig rollen op enkele assen achteraan en hebben een MTM van 3.500 kg. Langs de kant van de chauffeur heeft de deur centrale vergrendeling. Met zijn grote voorruit heeft het interieur een ruim gevoel. Er is voldoende stahoogte, bergruimte en 6 volwaardige bedden, slechts 4 zitplaatsen met veiligheidsgordels. Horizontaal getekend houtdecor en kasten met witte deuren maken er een aangenaam verblijf van. Aan licht geen gebrek daar zorgen de vele LED's voor. Om het biertje en andere voeding koel te houden beschikken de bewoners over een 142 l Thetford koelkast. Voor de wintervakantie is de Alde vloeistof verwarming een aan te raden optie. Voor 2020 kregen de succesnummers Sky TI en de Sky TI Platinum Selection extra uitrustingen bij en hier en daar kan men wat wijzigingen aan het interieur laten uitvoeren. Om meer plaats te creëren in de 650 MEC werd een zijzit rechts van de zithoek geïnstalleerd. In de stuurcabine van de Platinum Selection zijn de zetels draaibaar, de bijrijderszetel is in de hoogte verstelbaar, is er een airbag en luchtkoeling. Verder behoren nog tot de extra uitrusting voor de 2020 modellen een elektrisch bediend opstapje, Truma iNet Systeem, navigatie systeem, elektrisch verwarmde en verstelbare buitenspiegels om er slechts enkele te vermelden.
Meer informatie: www.knaustabbert.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Knaus Kennis making
Knaus VW Crafter BD 680 ME Model 2020
Tussen het uitgebreid aanbod aan "kastenwagens" zoals de Duitsers ze noemen maakten we kennis met de VW Crafter BD 680 ME. Met zijn meer dan 6 m lengte vragen we ons af of we zulke wagen nog een compacte zwerfauto mogen noemen. Dat betekent echter dat we veel binnenruimte hebben en we veel meer kunnen meenemen als het laadvermogen dat toelaat. Hij heeft de typische wat hoekige snoet van VW, de opvallende decorstukken op de flanken maken dat hij niet ongemerkt in het straatbeeld verschijnt. Het interieur heeft de overbekende indeling want het is niet zo eenvoudig iets anders te vinden voor omgebouwde bestelwagens. Achterin is een dubbelbed dat men geholpen door een stel veren omhoog kan duwen en onderaan fietsen of een motorfiets kan inladen. Links en rechts zijn nog enkele bergvakken. Veel plaats bleef er niet bovenaan, toch heeft men er kleine kastjes geplaatst want zwervers nemen genoeg spulletjes mee om ze te vullen. Aansluitend bij de keuken is de koelkast omgeven door enkele kasten want hoe groter de wagen hoe meer kasten men er kan in monteren. Alle bovenkasten hebben witte deuren wat een mooi contrast vormt met het donker houtdecor voor de meubelwanden. In de doorgang staat een douche want hoe weinig mensen douchen in de zwerfauto, ze zijn niet te verkopen zonder douche. Deze heeft 2 halfronde acrylglazen deuren en is niet te klein. Als de deuren dicht zijn heeft men toegang tot het sanitair en het wasgedeelte waar we een echt miniwasbakje vinden en een goed opgesteld wc. Een al even klein venstertje zorgt voor de afvoer van dampen en aanvoer van verse lucht. Op de traditionele plaats en aan de schuifdeur staat de keuken met 2 kookvuren, een spoelbak en een opklapbaar blad om de werkoppervlakte van het aanrecht wat te vergroten. Onderaan zijn brede laden met witte fronten waarin men veel keukengerief kan bergen. We zien er ook de afsluiters van het gas. Op de kop van de keuken heeft men een uit kantelend vuilbakje gemaakt. Hoewel men het tafelblad van de zitgroep kan uittrekken blijft het toch maar smal, de zitbank echter zit comfortabel. In de stuurcabine zijn comfortabele draaibare zetels, een overzichtelijk instrumentarium en boven de voorruit nog een open schap. Samengevat is deze Knaus BD 680 ME niettegenstaande zijn lengte toch maar geschikt voor een koppel zij genieten van een comfortabel bed en een keurig zoals we van Knaus mogen verwachten afgewerkt interieur.
Meer informatie: www.knaustabbert.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
30-05-2019
Morelo investeert
MORELO blijft investeren in de toekomst
Uitbreiding fabrieksterrein en nieuwe camperparkeerplaatsen
De luxe kampeerautofabrikant MORELO heeft grond aangekocht die direct grenst aan de locatie. De grootte komt overeen met 55.414 m² in ongeveer de acht voetbalvelden. In totaal zal ongeveer 3 miljoen euro worden geïnvesteerd in het nieuwe gebied. Op 5.000 m² wordt een moderne parkeerplaats voor 52 zwerfauto’s gecreëerd: met aan- en afvoer, elektriciteitsaansluitingen en een statige natuurlijke vijver van ongeveer 900 m³. De rest zal worden gebruikt voor aankomende productie-uitbreidingen en als een broodnodige vloeroppervlakte. De nieuwe, reeds geëgaliseerd oppervlak voor gasten met een zwerfauto kan worden gebruikt, dit jaar verwacht Morelo een record aantal bezoekers. "Dit is een stap in de goede richting", zegt Reinhard Löhner, Managing Director van MORELO. "De persoonlijke nabijheid van onze klanten en vrienden is altijd erg belangrijk voor ons geweest. Des te beter als je je al snel "welkom thuis" voelt op het MORELO-veld. " Iets meer dan een jaar geleden is MORELO begonnen met de bouw van een nieuw servicecentrum. Het werk zal in de zomer worden voltooid en de fabrieksservice kan enorm worden uitgebreid. Met deze maatregelen wil MORELO ervoor zorgen dat het gestaag groeiende aantal klanten optimale ondersteuning kan blijven ontvangen.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
29-05-2019
Sunlight modellen 2020
Sunlight
Voor het modellenjaar 2020 heeft de fabrikant uit Neustadt zijn zwerfauto’s weer wat opgewaardeerd en een aantal toebehoren in de opstap reeks toegevoegd. Zwervers zullen zeker hun gading vinden in de 5 verschillende reeksen, aan de jubileum modellen mogen ze zeker niet voorbij gaan.
Snel en beweeglijk
Wie een compacte zwerfauto zoekt zal zeker iets vinden bij de Camper Vans van Sunlight. De CLIFF is het bekijken waard, de prijs maakt hem nog aantrekkelijker. Het interieur is in licht houtdecor wat het ruimtelijk effect beïnvloed. Samen met een knappe keuken is hij het nieuwste product voor 2020. Er zijn 4 indelingen in het aanbod met lengtes van 5,41 m tot 6,36 m. In het interieur kan men zowel dwarsbedden, enkele bedden en stapelbedden vinden.
De “Van” van Sunlight is 18 cm smaller dan de halfintegrale, doch biedt hij nog voldoende woonruimte. Door zijn geringere afmetingen weegt hij ledig iets minder ten voordele van de lading. Hij is gebouwd op een Fiat chassis als V60 en 5,99 m lang met dwarsbed en de V66 heeft met zijn lengte van 6,65 m enkele bedden. Ze hebben eveneens het lichte houtdecor voor het interieur. Voor 2020 hebben de nieuwe bovenkasten automatisch sluitende deuren.
Integrale
De architecten van Sunlight bedachten voor de integrale en halfintegrale talrijke verbeteringen, daar komen nog 2 nieuwe indelingen bij. De succesmodellen van deze kampeerauto’s zijn de 7 m lange T67S en de I67S. Beklede vensters aan de keuken in dezelfde kleur als het aanrecht zijn in alle wagens voorzien. Achterin kregen de wanden aan de bedden een stofbekleding dat geeft een warmer gevoel in de slaapkamer. Aan de zijkant van de zitbank in de A70 is een deurtje gemaakt, handig om schoenen te bergen. Er zijn betere matrassen op de bedden.
Goed om weten dat: alle Sunlight wagens uitgerust zijn met ABS. ESP, airbag, ERD, versterkt polyesterdak en achterwand, zeker niet vergeten dat de fabrikant 7 jaar garantie geeft op de waterdichtheid.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Sunlight viert 15 jarig bestaan
Sunlight verjaart.
De fabrikant uit Neustadt viert dit jaar zijn 15 jarig jubileum. Zoals het hoort met enkele speciale modellen “XV”. De halfintegrale zwerfauto’s en de buscampers krijgen tal van extra’s voor ontspannen en comfortabel rijden.
Blikvanger
Voor het modellenjaar 2020 werden de T68 en de T 69 vooruit geschoven als jubileum modellen. De matzwarte stuurcabine van de halfintegrale gaat vloeiend over in de buitenwanden van de opbouw. Aan de grille is er een Sunlight logo met een witte palm, die perfect is afgestemd op de monochromatische uitstraling van de zwerfauto. De bumpers zijn zwart geverfd, zoals de fietsdrager en de behuizing van de luifel. Hoge achterlichten inclusief dakrails versterken het sportieve uiterlijk van het voertuig. Ook voor het interieur heeft Sunlight iets individueels bedacht met een nieuwe leefruimte. De zitbanken zijn geborduurd met een chic XV-logo. De speciale T-modellen zijn uitgerust met betere vensters, een multimediapakket en voorbedrading voor de achteruitkijkcamera. Ook al aan boord: vlakscherm tv satellietsysteem en andere toebehoren. Zo zijn de jubileum modellen rijkelijk voorzien van nuttige uitrustingsstukken om het de reiziger aangenamer en comfortabeler te maken. Niet minder aantrekkelijk zijn de speciale editie van de CLIFF campers. In een mysterieuze Black Metallic met matzwarte vleugelvormige decorstukken zijn ze gemakkelijk te onderscheiden van hun broers. Net als bij de halfintegrale zijn de bumpers en de behuizing van de luifel zwart geverfd, terwijl het logo in het radiatorrooster contrasteert met een elegant wit. Het XV-borduurwerk op de zitbanken van de TOFINO Beach geeft een individuele toets. Daarnaast heeft het voertuig 16 duim lichtmetalen wielen, bedrading voor de achteruitrijcamera en een Multimedia-pakket. Alle speciale modellen zijn uitgerust met de toebehoren pakketten Basic, Chassis en Chassis Komfort. Deze omvatten dakkappen, doucheruimte bekleding en extra stopcontacten in het woongedeelte. Bovendien zijn de voertuigen extra uitgerust met airconditioning, cruise control, lederen stuurwiel en LED dagrijlichten.
Hiermee heeft fabrikant toch weer enkele creatieve ideeën kunnen uitwerken om zijn 15 jarig bestaan te vieren.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
26-05-2019
Dethleffs model 2020
Kampeerauto model 2020
Globeline T 6613
Het meest opmerkelijk aan deze nieuwe productie van Dethleffs is dat de Globeline T 6613 op Mercedes Sprinter is gebouwd. De fabrikant uit Isny koos voor een compacte halfintegraal, bedoeld voor een koppel dat zich met wat meer luxe en comfort wil laten vertroetelen. De architecten kozen voor de succesvolle indeling met enkele bedden plus een hefbed boven de zitgroep. Het meubilair is luxueuze afgewerkt met 2 kleurige bovenkastdeurtjes als blikvanger. Als opbouw en interieur is het zo ongeveer een luxe uitgave van de Pulse 6811LB. Natuurlijk zijn er enkele extra’s in voorzien zoals verwarmde watertank en de meer en meer gebruikte 0,7 m buitendeur met een raampje. Het voorgestelde type heeft een zwarte stuurcabine, wat zeer opvallend is en zeker met de Mercedes snoet, het is wel een optie. Achterin is een garage met een redelijk grote deur. Het Mercedes basisvoertuig heeft zo ongeveer alles wat tegenwoordig aan rij- en veiligheidssystemen te vinden is.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Dethleffs modellen 2020
Kampeerauto’s
Nieuw bij de Trend
Nieuwe indelingen T/I6617 EB en T/I6717 DBL bij de halfintegraal en integraal modellen en het alkoof type Trend A7877-2 schitterender
De Trend heeft zich ontwikkeld tot een bestseller in het kampeerautoprogramma van Dethleffs. In het nieuwe modeljaar 2020 krijgen de halfintegraal en de integraal modellen twee nieuwe indelingen: een populaire enkel bed indeling met een ruime garage en een eilandbed indeling met een trendy loungezitgroep. Beide indelingen blijven onder een lengte van zeven meter en een MTM van 3,5 t. Het grootste familielid uit de reeks, de Trend Alkoof A 7877-2, krijgt in het nieuwe modeljaar een opwaardering en kenmerkt zich door een chique look, verbeterde details en extra, praktische toebehoren.
Nieuwe indeling Trend T/I6757 DBL
De T/I 6757 DBL is 695 cm lang en zijn MTM ligt onder 3,5 t. De moderne en nieuwe indeling van de zitgroep met tegenoverliggende banken in de lengte geeft het voertuig meer bewegingsvrijheid. Een ander pluspunt is de ruime badkamer, die door middel van schuifdeuren van de woonruimte wordt afgescheiden. Terwijl de integraal modellen het hefbed standaard aan boord hebben, kan men bij de T 6757 DBL optioneel een hefbed voor twee personen bekomen.
Nieuwe indeling Trend T/I6617 EB
Deze indeling beleefde al in januari 2019, op de CMT in Stuttgart, zijn première. Hij heeft enkele bedden, een lengte van 696 cm en een MTM van 3,5 ton, een garage. De Trend T/I 6617 EB heeft een grote badkamer met douchecabine. Bij het binnengaan van het voertuig krijgt u meteen een open gevoel van ruimte door het vrije zicht tot achterin. De integraal beschikt standaard over een hefbed voor twee volwassenen.
De Trend A7877-2
Voor het nieuwe modeljaar 2020 is dit model, met zijn 860 cm het langste Trendfamilielid, niet alleen optisch verbeterd, maar valt hij ook op door zijn vele nieuwe, praktische details. Er zijn 6 volwaardige zitplaatsen en bedden. Bovendien is hij met zijn dubbele vloer geschikt om het hele jaar door mee te reizen. Met zijn MTM van vijf ton biedt hij extra veel ruimte. Voor het nieuwe modeljaar heeft de gezinsalkoof nu een frissere en moderner uitzicht. In het interieur werd hier en daar het Welsh White gebruikt. De pvc-vloer heeft nu een, lichtgrijze natuurtint en het laminaat van de tafel en het aanrecht heeft een nieuw uiterlijk gekregen. De keukenachterwand in gelakt plexiglas heeft achtergrondverlichting. Verbeterde details maken het interieur helemaal af. Het interieur van de Trend A 7877-2 ziet er veel leuker uit.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Dethleffs modellen 2020
Dethleffs
Nieuwe caravan modellen 2020
“Niet zonder mijn gezin!" besloot Arist Dethleffs in 1931. Hij bouwde toen de eerste caravan van Duitsland, die hij toen nog "kampeerauto" noemde, omdat de fabrikant van skistokken en zwepen zijn gezin tijdens lange dienstreizen bij zich wilde hebben. Het begrip "vrije tijd" kenden toen slechts enkelingen, gezinsvakantie was een privilege en het toerisme stond nog in de kinderschoenen. Met de uitvinding van de Dethleffs caravans begon een nieuw tijdperk, vooral voor de onderneming, die zich op een bepaald moment volledig aan de productie van caravans en later ook van kampeerauto's wijdde. De pioniersgeest van Arist Dethleffs is ook tegenwoordig nog in de onderneming merkbaar: in de permanente verdere ontwikkeling van series, in talloze innovaties en natuurlijk centraal in het campingverhaal: het gezin. Van meet af aan is het bedrijf nauw verbonden met de plaats lsny in Allgàu' Door zijn engagement als "vriend van het gezin" blijft het merk zich concentreren op zijn kerntaak. ln lsny worden naast kampeerauto’s en caravans van het merk Dethleffs ook buscampers en Urban Vehicles van de merken Pössl en Crosscamp ontwikkeld en geproduceerd.
Twee nieuwe compacte indelingen voor 2020
c'joy en c'go hebben nieuwe indelingen voor beginnende kampeerders, overstappers of koppels die op zoek zijn naar compacte en lichte caravans.
c'joy 420 QSH met keuken achterin en dwars tweepersoonsbed aan de voorzijde. c'go 475 FR met een rondzitgroep aan de achterzijde een Fransbed.
De c'joy is met een breedte van 212 cm de smalste caravan in zijn klasse met opbouwlengten van 493 tot maximaal 593 cm. Andere types tot 2.50 m breed vinden we in het gamma. De opbouwlengten variëren van 498 tot 672 cm met een indeling die twee hefbed indelingen biedt. Beide indelingen zijn ontworpen voor paren en de zitgroepen kunnen indien nodig optioneel heel eenvoudig tot bedden worden omgebouwd. De c'joy 420 QSH Deze smalle en compacte indeling heeft een totale lengte van 612 cm en een opbouwlengte van 503 cm. Aan de voorzijde bevindt zich een dwars tweepersoonsbed, dat eenvoudig te bereiken is via een opstap. Bijzonder praktisch is de keuken achterin met daarnaast de badkamer.
c'joy hebben een eenvoudige inrichting, maar met alles erop en eraan, met compacte afmetingen en een laag gewicht keren we terug naar de oorsprong van het kamperen. Hij heeft alle kampeerbenodigdheden aan boord in de gebruikelijke Dethleffs kwaliteit, maar met het oog op een aantrekkelijke prijs en het gewicht zijn alle zaken weggelaten die hem zouden overbelasten.
De c'go 475 FR
Deze indeling is 230 cm breed en heeft een opbouwlengte van 558 cm. Hij heeft een Fransbed aan de voorzijde met daarnaast een badkamer met open wasgelegenheid. Aan de achterzijde bevindt zich een rondzitgroep, die net als de keuken genoeg ruimte voor koppels biedt
ln het modeljaar 2018 is de c'go volledig herzien. De reeks is in het bijzonder gericht op nieuwkomers in het kampeersegment. Sinds begin 2019 is het gamma verrijkt met twee hefbed-indelingen. Ondanks de overzichtelijke afmetingen biedt hij veel ruimte dankzij een hefbed boven de zitgroep en door een stahoogte binnenin van 208 cm heeft u ook nog veel ruimte boven uw hoofd.
De nieuwe Nomad
De reeks bestaat uit 12 indelingen, waarvan 2 nieuwe De vorm van de caravan bleef behouden, maar de achterbumper met integraalverlichting, de chromen sierstrips aan de zijkanten en de rangeergrepen in chroomlook laten al doorschemeren dat de Nomad in het nieuwe modeljaar een verandering heeft ondergaan. En één blik op het interieur is genoeg: niets is hier bij het oude gebleven, de nieuwe Nomad heeft een volledige opwaardering gekregen.
De reeks biedt keuze aan twee- of eenpersoonsbedden met doordachte oplossingen voor de woonruimte. Komt er opeens bezoek of reizen er kinderen mee, dan kunnen snel extra slaapplaatsen worden gecreëerd. Als alternatief zijn er drie kinderbed-indelingen. De opbouwlengten lopen uiteen van een compacte 550 cm tot 805 cm. Afhankelijk van het model varieert de breedte van de caravan van 230 tot 250 cm. De Nomad heeft een omvangrijke standaarduitvoering met onder andere een antislingerkoppeling, zelfstellende remmen, een GFK-dak. indirecte binnenverlichting, een grote koelkast en een buitendeur met raam.
De ontwikkelaars van Dethleffs hebben bij het nieuwe ontwerp van de Nomad speciale aandacht besteed aan het interieur en de keuken. De binnenruimte van de Nomad is er in een harmonieuze combinatie van licht hazelnootbruine meubelpanelen, grijs-beige hoogglans-bovenkastkleppen en een vloer in steenlook. De moderne, maar toch knusse omgeving wordt ondersteund door een sfeervolle, indirecte belichting. De dwarsstructuur van het houtdecor geeft de binnenruimte een royale ruimtelijke indruk.
De nieuwe keuken van de Nomad heeft een kookeenheid met aangepaste spoelbak. Laden, een uittrekbare apothekerskast en de koelkast maken de praktische onderdelen in de keuken
Negen van de twaalf indelingen zijn al bekende klassiekers uit het modellenprogramma. Nu zijn er twee nieuwe. De eerste is de tweepersoonsbed-indeling Nomad 490 BLF met Fransbed. Het opvallende aan deze indeling is de kopkeuken in de 230 cm brede en 590 cm lange caravan. De plaatsing aan de voorzijde creëert veel ruimte en geeft het idee van een open woonkeuken. In de badkamer is standaard een raam aanwezig. Doordat het aanrecht naast de ingang is geplaatst en door de centrale zitgroep is het zicht bij het binnenkomen volledig vrij, waardoor een ruimtelijke indruk ontstaat.
De Nomad 490 EST heeft enkele bedden en een totale lengte van 729 cm. Hij valt op door een grote badkamer achterin met veel bergruimte. De bedden zijn meer dan 2 m lang. Bij deze indeling is de focus op slaapcomfort en de badkamer gelegd.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen