BOB-campagne: ondanks corona 110.000 bestuurders gecontroleerd op alcohol achter het stuur 2,2% van de bestuurders blies positief
Ondanks de coronamaatregelen heeft de politie tijdens de BOB-campagne deze winter bijna 110.000 bestuurders een blaastest laten ondergaan. Hoewel de overgrote meerderheid van de bestuurders goed beseft dat drinken en rijden absoluut niet kan, blies 2,2 % van alle bestuurders toch nog positief. Het overgrote deel van de controles gebeurde overdag, aangezien er een avondklok van kracht was in heel het land. Toch bliezen nog 779 bestuurders positief tijdens de nacht, ofwel gemiddeld 18 bestuurders per nacht tijdens deze campagne. Deze resultaten tonen aan dat het nodig is en blijft om onder alle omstandigheden te controleren op alcohol achter het stuur.
Algemene resultaten Ondanks alle gezondheidsmaatregelen en het feit dat al die coronamaatregelen moeten gehandhaafd worden, heeft de federale en de lokale politie de voorbije 6 weken tijdens de BOB-campagne toch bijna 110.000 bestuurders gecontroleerd op alcohol achter het stuur. Dat zijn ruim 2600 controles die elke dag gebeurden. Het is door de bijzondere omstandigheden van dit jaar onzinnig om dit cijfer te vergelijken met de situatie van de voorbije jaren.
Op 109.932 uitgevoerde testen bleek een zeer kleine groep positief te blazen. 2458 bestuurders ofwel 2,2% van alle bestuurders blies positief. De overgrote meerderheid van die groep had wel meer dan 0,8 ‰ in zijn bloed.
Aantal uitgevoerde testen Aantal positieve testen (tussen 0,5 en 0,8 ‰) Aantal positieve testen (> 0,8 ‰) % Totaal aantal positieve testen % 2020-2021 109.932 739 0,6 1719 1,6 2458 2,2
Tijdens de nacht nog altijd meer bestuurders onder invloed 90% van alle controles deze winter gebeurde overdag. Dat is logisch aangezien een avondklok van kracht was. Overdag op weekdagen liep 1,5 % van de bestuurders tegen de lamp. Op weekenddagen was dat 2%.
Ondanks de avondklok waren er ook nog steeds bestuurders die ’s nachts onder invloed van alcohol op onze wegen rondreden. Het percentage positieve bestuurders tijdens de nachten, lag tijdens deze BOB-campagne nog altijd 3 à 4 keer hoger dan overdag. Op weeknachten gaat het over 8% van de gecontroleerde bestuurders die positief blees, tijdens weekendnachten over 7%. In totaal waren er 779 die ’s nachts gepakt werden met te veel alcohol achter het stuur. Dat zijn gemiddeld 18 chauffeurs tijdens elke nacht van de BOB-campagne.
Weekdagen Weekend Dag Nacht Dag Nacht Aantal uitgevoerde testen 50462 3099 49233 7138 Aantal positieve testen 1,5% 8% 2% 7%
Conclusie In moeilijke omstandigheden heeft de politie deze winter toch in heel het land alcoholcontroles gedaan. Dat blijft absoluut noodzakelijk, want zelfs in deze vreemde tijden blijft een kleine groep bestuurders zeer hardleers als het gaat over de combinatie alcohol drinken en rijden. Opvallend is dat zelfs in een periode waarin een avondklok van kracht is, er elke nacht in ons land toch nog 18 bestuurders betrapt worden wanneer ze onder invloed van alcohol rondrijden. Dat is het beste bewijs dat het nodig is om op elk moment en onder alle omstandigheden te blijven controleren op alcohol achter het stuur.
Meer info: Vias
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
21-01-2021
LMC Vivo 580 D Kennis making
LMC Vivo 580 D
De LMC Vivo 580 D vinden we in de middenklasse en heeft een opmerkelijke indeling.
Een caravan met kopkeuken en achteraan een badkamer over heel de breedte van het interieur vinden we niet bij alle merken. Daar tussen zien we een Frans-bed en een knappe keuken. Met zijn panorama venster en de centrale zitgroep geeft hij een ruime indruk.
Langs buiten.
De Vivo 580 D heeft buitenbeplating in gladde aluminium al is het wel een optie. Vooraan heeft hij een groot getint venster dat tot in het dak doorloopt en zeker een blikvanger is. Het afgeronde voorfront met brede handgrepen in uit polyester. Achteraan zijn in de bumper moderne lichten geïntegreerd. Wegens de ongewone indeling staat de buitendeur ver naar voor. In de disselkoffer is voldoende plaats voor 2 gasflessen en “allerlei”
Interieur
Het meubilair in licht houtdecor geeft een huislijk gevoel. Voor de opvallende bovenkasten heeft men gebogen witte deurtjes genomen met een houtdecor band plus bijpassende chroomprofielen. Kussens vormen een harmonisch geheel met het meubilair. Zoals we gewoon zijn van LMC zit het meubilair stevig in mekaar en is keurig afgewerkt. Om de inhoud van de zitbanken te bereiken hoeft men niet eerst een kussengevecht te leveren. Nu we ons bij de zitgroep bevinden ontdekken we dat we eens op de comfortabele zitbanken vertoeven het tafelblad niet verschuifbaar is. Niet zo leuk bij het eten. Ook van en op de zitbanken geraken zou beter kunnen met een verschuifbaar tafelblad. Aan de vlakbij staande keuken is het leuk werken voor de kok van dienst. Drie kookvuren en afwasbakje zijn afdekbaar met de bekende donkere platen. Link en rechts is voldoende werkblad voorzien en een koffiezet machine misstaat er niet. Onderaan zijn drie brede laden en een kast, een 142 l Thetford koelkast met fout draaiende deur vult het vak tussen keuken en zitgroep op. Wandelen we naar achter komen we eerst bij het Frans-bed terecht dat voor de meeste reizigers lang genoeg is maar 1.36 m breed is nogal aan de smalle kant voor een bezadigd koppel. De opsmukkast aan de andere zijde is daar gedeeltelijk verantwoordelijk voor. Zo komen we helemaal achteraan in de badkamer waar we “u” tegen mogen zeggen. Direct bij de deur staat het wc, geen gebrek aan plaats links en rechts en zelfs lange benen hebben geen plaats te kort. In de sierlijk gebogen wastafel is een RVS waskommetje met onderaan kasten en boven hebben ze deurspiegels. Vervolgens is er een ruime douchecel. Hier en daar vinden we stopcontacten en verschuifbare lichten als ook een rookmelder en slierten onrechtstreekse verlichting.
De LMC Vivo 580 D is een keurig afgewerkte caravan. Een koppel kan genieten van de ruimte vooral badkamer en keuken scoren hoog. Voor de knap uitziende zitgroep zal de fabrikant uit Sassenberg iets anders moeten vinden voor het vaste tafelblad.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
10-01-2021
Wintervoortenten
Wintervoortenten
In normalen omstandigheden is winterkamperen in. De pionierstijd is voorbij en een wintervakantie is net zo comfortabel als een verblijf op een camping tijdens de zomer.
Een wintervoortent vraagt wel iets meer aandacht.
Met vooruit zichten op veel sneeuw zijn ze steviger gebouwd. Zowel het tentdoek als het frame moeten gemaakt zijn om een pak sneeuw te kunnen dragen. Ze zijn meestal kleiner dan de lengte van de caravan of zwerfauto, wat zich vertaalt in minder sneeuw op het dak. Sterk aflopende daken hebben het voordeel dat overtollige sneeuw er gemakkelijk afschuift zonder aan het dak te raken. Doorsnee tenten hebben rechte drukstokken met schuimkussens tegen de wand van de caravan. Duurdere wintertenten hebben licht gebogen tentpalen en speciaal gevormde schuimkussens die perfect aan de wand passen. Ritssluitingen moeten afgedicht zijn om dichtvriezen te voorkomen na een dooiperiode. Goede wintervoortenten hebben een hogere slijklap, die men gemakkelijk kan onderhouden. Het is niet altijd een wintervakantie met veel sneeuw! Het kan soms modderig zijn, de hoge slijklap beschermt dan beter het tentdoek onderaan. Een klein luifeltje aan de onderkant van het dak heeft het voordeel dan het dooiwater niet op het tentzeil van de wand druppelt. Een wintervoortent met 2 deuren heeft voordelen. Naar gelang van waar de wind of de sneeuw komt kan men aan de andere kant van de tent de deur gebruiken. Voor het frame worden doorgaans metalen tentpalen met een doormeter van 25 of 28 mm gebruikt. Wordt de caravan voor een langere tijd achter gelaten kan men best een paar extra tentstokken ongeveer in de midden van de tent als extra steun zetten. Stormriemen over de tent is zeker geen overdreven veiligheid. Om het wat droog te houden in de tent bestaan er vloertegels die men aan elkaar klikt en blijft rondplonsen in het slijk beperkt. Er bestaan ook binnenbekledingen die het condenswater van het plafond afdruipt opvangen.
Goed om weten.
Wintertenten zijn in verschillende maten te verkrijgen. Hou er rekening mee dat een kampeerauto hoger is dan een caravan.
Let goed op dat de caravandeur niet pal tegen de zijwand van de tent staat. Hou rekening met kofferdeksels en ramen. Het wintertentzeil is meestal langs beide zijden gecoat stof of PVC. Deze materialen kunnen niet ademen en veroorzaken veel condenswater. Goed verluchten helpt een beetje.
Tentharingen moeten soms door een steenharde bevroren grond kunnen. Ik neem een boormachine plus een grote steenboor mee om indien nodig eerst een gat in de grond te boren. Tentharingen laten zich gemakkelijker in de grond slaan. Zijn de tentharingen in de grondvast gevroren, geef eerst een stevige tik op hun kop ze komen dan los in de grond te staan. Daarom mag je in de winter de tentharingen nooit helemaal in de grond slaan. Probeer de slijklap altijd sneeuwvrij te houden. Bijzonder tijdens een dooiperiode. Als het de volgende uren terug begint te vriezen is de kans groot dat je zonder slijklap naar huis moet.
Voor een korte vakantie zijn er opblaasbare tenten. Bij te veel sneeuw zakken ze in elkaar. Verwijder de sneeuw, ze richten zich terug op en meestal zonder schade.
Als laatste puntje koop een wintervoortent met voldoende ventilatie openingen aan de bovenkant van de zijwanden.
Voor een wintervakantie neem ik altijd een goede haardroger mee. Handig als er hier en daar iets vastgevroren of dichtgevroren is. Neem een grote waterdichte plastiek zak mee. Meestal hangt er nog wat ijs, water of sneeuw tussen de plooien van de tent. Steek ze in de zak want tijdens de huisrit zakt het water naar onder in de waterdichte zak en blijft daar tot thuis. Anders loopt waar men het niet graag heeft.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
22-12-2020
LMC brengt nnieuws voor 2021
Nieuws van LMC
Hoewel er schijnbaar wat stilte heerst in de kampeerwereld, wordt achter de schermen veel nagedacht en besproken om de kampeervoertuigen nog beter, lichter en met veel aandacht voor de interieurs beter te maken.
De LMC Style reeks richt zich voornamelijk op jongere gezinnen en met 6 verschillende indelingen biedt deze reeks voor iedereen een ideale manier om te kamperen. Naast de Style heeft LMC met de start van het afgelopen modeljaar de reeks uitgebreid met de Style Lift; 2 indelingen op compacte wijze gebouwd en standaard voorzien van een riant hefbed.
Momenteel onderzoekt de fabrikant naar extra mogelijkheden om het kampeerleven in een caravan nog aangenamer te maken. De innovatie van het panorama dakraam in het prototype de Style 450 D is hiermee absoluut vooruitstrevend.
In de aanloop naar het nieuwe modeljaar brengt LMC in het voorjaar van 2021 de Style 400 F; een compacte caravan voorzien van een extra portie ergonomie en met vernieuwd design. Deze meest compacte indeling uit de Style familie is vanaf april te zien bij de LMC dealer.
Een unieke noviteit voor volgend jaar: de nieuwe LMCSTYLE 400F
Bij de start van het nieuwe kalenderjaar breidt LMC de Style-reeks uit met een momenteel unieke innovatie in het caravansegment: de nieuwe Style 400F met opklapbed.
De LMC Style-caravan reeks is momenteel specifiek gericht op jonge gezinnen. Zes verschillende indelingen met maximaal zes mogelijke bedden maken hem tot een flexibele allrounder voor het hele gezin. Naast de basis reeks heeft de Style Lift-reeks het afgelopen modeljaar al voet aan de grond gekregen. Standaard uitgerust met een hefbed en een aanzienlijke stahoogte van 2,08 m in de woonkamer, creëren de twee indelingen van de Style Lift een royaal gevoel van ruimte met zes of optioneel zeven bedden. Om het gemakelijker te maken, zal LMC vanaf maart de Style 400F aanbieden met een compacte lay-out. De caravan met een totale lengte van 5,83 en een breedte van 2,33 is de kortste en meest compacte in de Style-familie. Met de stahoogte binnenin van 1,98 en het opklapbed neemt LMC het karakteristieke ruimtegevoel van de grote Style-modellen in een compactere ruimte over. LMC vertrouwt consequent op de typische eigenschappen van het merk: korte, compacte lichtgewicht constructie van de caravan. Het opklapbed is ruimte besparend in de caravan ingebouwd, voor meer ruimte overdag en voldoende ruimte voor twee personen 's nachts. Het biedt een comfortabele breedte van 1,50 m en voldoende lengte van 1,90 m. Het vouwmechanisme doet denken aan de opklapbedden uit de jaren 60, die momenteel een opleving doormaken op de meubelmarkt. De nieuwe indeling Style400F zal naar verwachting vanaf april bij de verdelers staan.
Vouwdakstudie Style 450D
Het prototype Style 450 met hefdak wordt nu op de proef gesteld in Sassenberg,
LMC Caravan speelt een digitale beursstand op de eigen website als alternatief voor de grote caravanbeurzen. De vouwdakstudie Style 450D werd de afgelopen maanden al gepresenteerd, nu maakt het prototype zich klaar voor de stresstest. Het doel van de test is om de lekdichtheid van het vouwdak ook bij hevige regen te controleren en de positie tijdens het rijden te behouden. Om trouw te blijven aan de merkessentie en om ook voor de Style 450 D de 12 jaar dichtheid van de constructie te kunnen garanderen, wordt het dak in de test aan extreme belastingen onderworpen. Net als bij een cabriolet moet ook worden getest of zowel de verlijming van het klemframe als het vouwdak zich bij hogere snelheden houden. De functionaliteit van de elektromotor voor openen en sluiten wordt vervolgens getest op constante kwaliteit voordat deze markt rijp is. De LMC Style caravan reeks is momenteel expliciet gericht op jonge gezinnen. Zes verschillende indelingen met maximaal zes mogelijke slaapplaatsen maken hem tot een flexibele alleskunner voor een hele familie. Naast de basis reeks kreeg de Style Lift-reeks in het afgelopen modeljaar voet aan de grond. Standaard uitgerust met een hefbed en een flinke stahoogte van 2,08 m in de woonkamer, creëren de twee indelingen van de Style Lift een royaal gevoel van ruimte met zes of optioneel zeven bedden. De nieuwe Style 450D maakt nu ook indruk met een compressorkoelkast, die met zijn compacte afmetingen het gevoel van ruimte nog eens versterkt.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
17-12-2020
wensen voor 2021
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-12-2020
kennis makinge met de Malibu T 430 LE
Malibu T 430 LE
Malibu een broeder van Carthago wordt aan gunstige prijzen aangeboden, doch niet als goedkoop.
De fabrikant uit Aulendorf heeft naam gemaakt als bouwer van hoogwaardige kampeerauto’s, met prijzen in verhouding. Om een minder kapitaalkrachtig publiek te bereiken werd de Malibu ontwikkeld en in het Sloweense dorp Odranci gemaakt.
Net zoals hun duurdere broeders hebben ze een dubbele bodem, zowel bereikbaar langs binnen als langs buiten. Wanden lopen in ronde vorm over naar het dak wat een modern uitzicht geeft.
De nieuwe halfintegrale Malibu T 430 LE is 6.90 m lang, gebouwd op een Fiat Ducato 2,3 l Multijet met verlaagd chassis en mag 3.500 kg torsen. Als optie kan men een 140 pk motor bekomen wat het rijplezier verhoogd. Met 2 enkele bedden achterin is hij ontworpen voor 2 zwerver, die graag wat ruimte en wooncomfort hebben. Ook de zitgroep vooraan is bedoeld voor twee, met een beetje goede wil kunnen er nog een paar bij om een praatje te doen, te genieten van een drankje en een snoepje.
De onderste bodemplaat is 33 mm dik, langs beide kanten beschermt met polyester beplating. Voor de binnenvloer van de 48 cm hoge koffer heeft men multiplex gebruikt. Het is wel oppassen voor de warme lucht slangen die hier daar onbeschermd in de koffer liggen. De zijwanden eveneens 33 mm dik hebben aluminium buiten beplating en triplex langs binnen. Voor het dak heeft dezelfde sandwichpanelen gebruikt maar met hagelbestendig polyester langs de boven. Het mooie neusje boven de stuurcabine is uit polyester, voor de ramen heeft Malibu S4 vensters van Seitz en de buitendeur met venster komt van Hartal. Links en rechts geven brede deur toegang tot de garage.
Voor het interieur hebben de ontwerpers voor een licht houtdecor gekozen. De bovenkasten zijn wit en vlak uitgevoerd met een streep houtdecor waarin de brede handgrepen keurig passen. Een redelijk groot stuk van de matrasseneinden kan men indien nodig weg nemen. Al zijn de kasten er onder met brede kwartronde deuren goed bereikbaar, kan het dak van de kasten nog open. Met 2 treden van de verschuifbare trap komt men gemakkelijk in de bedden. Voor wie ‘s avonds graag nog wat leest in bed zijn er verstelbare leeslampen voorzien.
Keuken en badkamer.
In plaats van 3 brede laden in de keuken heeft de fabrikant er 6 half zo brede geplaatst. Dat heeft zijn voor- en nadelen. In de smalle laden is het in ’t algemeen niet zo rommelig als in een brede uitvoering. Wat minder bergplaats is het nadeel. In het grijze aanrecht zijn 3 kookvuren en een ronde spoelbak geïntegreerd. Naast de keuken staat een 139 l grote absorptie koelkast van Dometic, ze kan links en rechts opendraaien. Onder de koelkast is de goed bereikbare Truma C6 geïnstalleerd. In de natte cel met een keurig wastafeltje en draaibaar cassette wc is een douchecel met ronde acryl glazen deur geïntegreerd.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
06-12-2020
Kennis makling met Fendt
Fendy Bianca Activ 515 SD
Fendt een van de belangrijkste caravan producenten volgt op de voet de algemene wensen van de kampeerders op. De Carona pandemie heeft echter wat verandering gebracht in het kampeerleven. Mensen vinden het veiliger en terecht om zoveel mogelijk in eigen rollend vakantiehuisje te blijven. Kokerrellen, eten en slapen zijn net zolang de caravans bestaan heel gewoon. Douchen en sanitaire noodzakelijkheden kunnen bij veel caravans nog niet al te best. Fendt breidt voor 2021 zijn succesvolle Bianco reeks uit met de 7,53 m lange Activ 515 SD. Hij beantwoordt ten volle aan de vraag van veel gebruikers. Achteraan is over de volle breedte van het interieur een “echte” badkamer geïnstalleerd. Ze kan volledig afgesloten worden van het woongedeelte. Alles wat nodig is, is aanwezig, een afzonderlijke douchecel afsluitbaar met een gebogen acryl glazen deur. Goed om weten is de voldoende hoogte in de douchecel. Jongere mensen worden als maar groter en die zullen dat beslist waarderen. Centraal staat het wasbakje met spiegel en al wat er bij hoort. Zelfs de kasten zijn diep genoeg om handdoeken en ander toiletgerief te bergen. Het draaibaar wc staat ver genoeg van de omringende wanden en lange benen zijn hier geen probleem. Twee dakluiken en een venster voeren de vochtige lucht af.
Met de badkamer achterin ontstaat een bredere loopruimte naast het Fransbed en heb je niet de benepen indruk van twee wanden naast je bed. Nog iets waar de kampeerders naar vragen is een grotere tv omdat ze bij avond in plaats van een stapje in de wereld te wagen en een “pintje” te gaan drinken op een terras, want de Carona laat dat niet overal toe, blijven ze liever in hun rollend vakantiehuisje. De ontwerpers van Fendt hebben er iets spitsvondig op gevonden. Rond de koelkast aan het voeteinde van het bed is een kast gemaakt zodat je enkel aan de dubbel opendraaiende deur kunt zien dat het een koelkast is. Men heeft aan de zijkant een vak gemaakt waarin een 32 duim tv past, maar wel op zijn smalle zijkant. Een speciale zwenkarm draagt hem naar voor, draait hem horizontaal met het scherm naar het bed of wel naar de zitgroep. Stopcontact en tv aansluiting zijn reeds van het fabriek uit geïnstalleerd.
Kokkerellen aan de keuken van de Activ is een lust. Een 3 pitsgasvuur zorgt voor heerlijk warme gerechten en de afwas kan gebeuren in de spoelbak ernaast. Onderaan zijn 3 brede zelfsluitende laden met een afdeling voor bestekken en de apothekerslade houdt flessen recht en op hun plaats. Helemaal vooraan is een comfortabele U-zitgroep met een indrukbare tafelpoot om daar bij gelegenheid een bed van te maken. Bergvakken zijn er voldoende in de mooie en degelijk afgewerkte boven- en andere kasten. Om de ruime koffer onder het Fransbed gemakkelijker te bereiken heeft de fabrikant uit Metingen het service luik in de zijwand een stuk hoger gemaakt. Grotere zaken kunnen zo gemakkelijker in de koffer onder het bed, dat eventueel ook langs binnen bereikbaar is.
Fendt caravans zijn niet bepaald de goedkoopste je krijgt echter waar voor je geld. Ervaren kampeerders kiezen dikwijls voor dit merk omwille van zijn degelijke afwerking en uitstekende kwaliteit, bovendien behoudt een Fendt lang zijn verkoopwaarde.
Ter informatie: De foto's van de tv werden in een ander type genomen omdat er nog geen in de Activ hing. Bij de Activ hangt hij tegenover de keuken.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
04-12-2020
Autoruit snel ijsvrij
IJs op de autoruiten
Voor enkele dagen kregen we ’s morgens en mini winterprikje. Een aantal automotoren vertikten te starten. Veel chauffeurs moesten eerst het ijs van de ruiten krabben om te vertrekken, zichtbaarheid is belangrijk als je met de auto rijdt. Dat ijs van de autoruiten krabben vraagt snel van 5 tot 10 minuten werk en ’s morgens is iedereen toch zo haastig om tijdig op het werk te zijn. Er is een veel snellere manier om het ijs te verwijderen. Vul een gieter met 7/8 liter KOUD water. Ja u leest goed KOUD water van de kraan of de regenton. Zet het contact op zonder te starten. Giet het water over de voor- en zijruiten. Zet onmiddellijk de ruitenwissers in gang, berg de gieter op. In tussen hebben de ruitenwissers de ruit droog gewreven. Start de motor en rij rustig weg.
Laat de motor nooit stationair warm draaien, dat is zeer slecht voor hem en nog slechter voor wie aan de ruiten staat te krabben. Hij krijgt de gifgassen van de uitlaat naar binnen. Beter is ’s avonds een isolatie dekenmat over de voorruit hangen of een groot stuk karton kan ook al helpen. Hebt u een stand verwarming in de wagen dat is de “ grote luxe”. Ongeveer 10 minuten vóór het vertrek aansteken, de ruiten zullen ontdooien, het is warm in de wagen en motor heeft al een wat hogere temperatuur als u start. Hij zal dus ook vlotter starten. Rij rustig weg het verbruik bij de eerste kilometers zal minder zijn en dus ook beter voor het milieu.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
30-11-2020
Veranderingen bij Camper Clean
Nieuws van Camper Clean
CamperClean presenteert een volledig automatische Check-IN / OUT-Terminal
De totaal ontspannen ontvangst Check-IN / OUT terminal zorgt voor de administratie, inclusief meldingsformaliteiten
Uitgifte van handige gasten- en functiekaarten met RFID-technologie
Op verbruik gebaseerde facturering met contant geld of alle gangbare EC / creditcards
"Ontspanning" voor campinggasten, personeel en exploitanten
"Volledig ontspannen ontvangst" is in twee betekenissen van het woord van toepassing: enerzijds is een terminal, zoals elke computer, sowieso "ontspannen" op het werk. Anderzijds is het receptiepersoneel ‘ontspannen’ en worden ze ontlast van alle complexe administratieve taken. Voorbij zijn de dagen dat de receptionisten moeizaam de gasten door de in te vullen formulieren begeleiden en vervolgens alle handgeschreven en soms moeilijk te lezen formulieren in een computersysteem moeten invoeren. Ook voor campinggasten is het in- of uitchecken veel relaxter. De Check-IN / OUT terminal van CamperClean leidt de gasten door het systeem en alle informatie wordt met behulp van het toetsenbord op leesbare wijze geïntegreerd in het betreffende registratiesysteem. Dit geldt zowel voor de aanmeldgegevens als voor de wettelijke (gemeentelijke) inschrijvingsregels. Toeristenkaarten kunnen ook worden uitgegeven via de CamperClean-terminals. De CamperClean Check-IN / OUT-terminals zijn compatibel met alle gangbare softwareleveranciers, zoals Manager, Easy Camp en diverse andere. Dit betekent dat de campingexploitant geen probleem heeft om de terminal te integreren in zijn eigen ruimte en boekingssysteem. Bovendien configureert de terminal handige RFID-kaarten (radiofrequentie-identificatie) met het eigen transmissienetwerk van de site (geen WLAN). Met deze kaarten kunnen campinggasten zonder contant geld toegang krijgen tot en gebruik maken van verschillende betalende faciliteiten zoals douches, wasmachines, enz. De campingbeheerder kan verschillende toegangsrechten instellen voor elke faciliteit die hij aanbiedt. Hetzelfde geldt voor verschillende tarieven zoals voor gepensioneerden, voor kinderen, voor dieren of andere speciale tarieven. WLAN-tickets kunnen ook via de terminal worden uitgegeven. De terminal maakt ook het aansluiten en op afstand uitlezen van servicepijlers mogelijk. Dit zorgt voor eerlijke transparantie voor de gast en een optimaal overzicht en facturatiefunctie voor de plaatshouder. Een andere functie van de terminal is de optionele aansluiting van een slagboomsysteem met kentekenherkenning, zodat het verkeer met slagboom en terminal verstandig wordt geregeld en voorkomen zodra de gasten arriveren wordt het binnenkomen van onbevoegden onmogelijk en de daarmee samenhangende “verkeerschaos” op het plein. De betalingsmogelijkheden via de terminal bieden modern gemak. Contant geld en / of alle gangbare creditcardsystemen zoals EC, Maestro, Master, Visa, smartphonebetaling en andere worden geaccepteerd. Dit geldt ook voor de aankomst van de gasten met een "beperkte" toegangscontrole inclusief eventuele kentekenherkenning vanaf het begin. Iedereen die meer wil weten over het CamperClean-portfolio van moderne kampeeruitrusting vanaf de slagboom, over de in- en uitcheckterminals over de beschikbare kolommen met verschillende uitrusting en prestatiekenmerken en over de ontkoppelings- en toevoerfaciliteiten, waarvan sommige in heel Europa gepatenteerd zijn, hij kan dat doen op www.camperclean.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-11-2020
Concorde kan niet tijdig leveren
Concorde en overmacht
Tweede golf van pandemieën belemmert de productie van voertuigen Gebrek aan personeel in de fabriek en bij handelspartners Beperkt tentoonstellingsbereik, langere levertijden Problemen voor de fabrikant omdat hij de voorziene bestelde kampeerauto's niet tijdig kan leveren.
Ondanks alle tegenslagen van het lopende jaar doet de caravanbranche het goed in vergelijking met veel andere sectoren. Dat zal op middellange termijn niet veranderen. De hausse, de vraag naar recreatievoertuigen en het verlangen naar "kampeerauto's" naar vakantie en vrije tijd zijn nog steeds groot. Deze euforie wordt echter doorbroken door de tweede golf van pandemieën, die iedereen veel meer treft dan gevreesd. Dit komt niet alleen tot uiting in de huidige reisbeperkingen. De huidige lockdown-maatregelen laten onverwacht ook diepe sporen na in de markeconomie. Dit wordt overmacht genoemd of in volmaakt officieel Duits: "Overmacht", die volgens de Duitse wet bestaat wanneer een gebeurtenis die de schade veroorzaakt een extern effect heeft, d.w.z. niet zijn oorzaak heeft in de aard van het bedreigde ding en de gebeurtenis ook te wijten is aan de uiterst redelijke zorg kan niet worden voorkomen of onschadelijk worden gemaakt. In duidelijke taal betekent dit dat Concorde in Aschbach zijn productie niet kan uitvoeren zoals gepland vanwege leveringsknelpunten buiten de schuld van zijn eigen en pandemische personeelstekorten. Zo hebben drie leveranciers door overmacht al aangekondigd dat zij niet volledig zullen kunnen voldoen aan hun verplichting om de door Concorde bestelde goederen op tijd te leveren. Daarnaast is tussen de 15 en 20 procent van de beroepsbevolking sporadisch of gefaseerd afwezig. Maar het heeft niet alleen gevolgen voor de klant, maar ook voor de handelspartners. Want logischerwijs werkt de supply chain daar ook niet zoals gewoonlijk. Ook al zijn de handelspartners, in tegenstelling tot alle vrijetijdsvoorzieningen zoals restaurants en culturele instellingen, open, ook zij kampen met ziek personeel en vooral met het ontbreken van tentoonstellingsvoertuigen.
Concorde en alle handelspartners doen hun best om de beloofde levertijden te halen. Dat zal niet altijd mogelijk zijn. Desalniettemin proberen alle betrokkenen de best mogelijke service te bieden onder de moeilijke omstandigheden en alle (potentiële) klanten begrip te vragen voor mogelijke tekortkomingen als gevolg van overmacht of overmacht. meer info;concorde.eu
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-11-2020
Kennis making
Dethleffs Kennis making
Dethleffs Camper 500 QSK
Wij kozen de Camper 500 QSK een caravan indeling zeer geschikt voor een gezin met twee kinderen.
Trouwens heel de Camper reeks is ontworpen voor gezinnen met en zonder kinderen. Ze bestaat uit 12 verschillende uitvoeringen, naar gelang de grootte en indeling vinden 3 tot 8 reizigers er een volwaardige slaapplaats. De Camper 500 QSK heeft achteraan een stapelbed en voorin een vast dubbel bed. Om voor de nacht nog twee plaatsen bij te creëren kan men de centrale zitgroep tot twee persoons bed ombouwen. Goed slapen met zes personen is Ok. echter met zes aan tafel is zeer krap, zeker als de kindjes groter worden.
Voor grote gezinnen is het belangrijk dat er voldoende bergruimte is zeker als er een stel kinderen mee op reis gaan. Zij hebben zo van dat speelgoed meestal niet zwaar, het neemt wel veel plaats in. Een paar kleine fietsen, misschien nog een kinderwagen en kinderstoeltje om er maar enkele op te noemen. Natuurlijk moeten voor de ouders nog kampeerstoelen en tafel mee. Veel van die zaken kunnen in de koffer onder het dubbel bed. Omdat er nog meer bagage een plaats moet vinden hebben de ontwerpers van Dethleffs het onderste van de stapelbedden zodanig uitgekiend dat het omhoog kan klappen en zelfs zo blijft staan. Men kan er een fiets of ander groot sporttuig zetten tijdens de verplaatsingen. Dit vak is eveneens langs buiten bereikbaar. We zijn nog niet aan het einde van de bagageruimte, in de banken van de zitgroep kan nog een heel pak bagage. Kleine zaken verdwijnen in de bovenkasten in bijna heel de caravanrond. Komen we aan de knappe badkamer met een breed wastafeltje en wc. Ze is rijkelijk voorzien van diepe kasten waar alle badkamer accessoires in verdwijnen.
Keuken
De keuken met een lichtgrijs aanrecht is voldoende uitgerust met 3 kookvuren, gootsteen en een 142 l grote koelkast. Onderaan zijn 2 laden, een apothekerslade. Voor het lichte keuken gerief is genoeg plaats in de bovenkasten. Aan de zijkant is er een klapblad om de werkoppervlakte te vergroten.
s’Nachts of beter gezegd voor de avond kunnen de kinderen zelf de leuke lichten met dierenmotief aan en uit doen. Afsluiten van de kinderafdeling laten we best over aan de ouders.
Voor daglicht en ventilatie zorgen dakluiken en vensters, terwijl de Truma met ringverwarming voor een aangename temperatuur zorgt.
Samen gevat
De Dethleffs Camper 500 QSK is zonder veel franjes uitgerust zeer goed geschikt voor families met twee kinderen.
Meer info www.dethleffs.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
05-11-2020
Thetford lanceert een nieuw product
Zorg voor propere afvaltanks
Voor een lange, schone en frisse levensduur van uw tanks!
Thetford presenteert Duo Tank Cleaner Concentrated, wederom een nieuw lid van de concentrated familie. Verlengt levenscyclus van uw tanks en geen nare geuren meer. Gebruikt u ook regelmatig toiletvloeistoffen en grijswatertank vloeistoffen? En ervaart u na enige tijd toch nog nare geurtjes? Hebben de level indicatoren van de grijswatertank of de afvaltank een storing of is het schuifmechanisme van uw afval tank geblokkeerd en moeilijk te openen? Norbert van Noesel, Marketing Manager van Thetford: “Hier is een eenvoudige uitleg voor. Zowel het grijs water als het zwart water hebben de eigenschap om aangekoekt vuil, vetresten en kalkaanslag achter te laten. Storing van de technische onderdelen in de tanks en een onaangename geur kan hiervan het gevolg zijn, wat niet opgelost kan worden door het regelmatig gebruik van een toiletvloeistof en een regulier product voor het grijs water. In deze situatie is het tijd voor een grondige reiniging! Thetford’s Duo Tank Cleaner Concentrated is hiervoor de oplossing. Dit onderhoudsproduct verwijdert aangekoekt vuil, vetresten en kalkaanslag, verlengt de levensduur van uw tank en zorgt ervoor dat u geen nare geurtjes meer ervaart.” Concentrated familie Net als de andere producten in de concentrated familie is de nieuwe Duo Tank Cleaner Concentrated een geconcentreerde vloeistof. Van Noesel: “Dit nieuwe product is speciaal ontwikkeld om zowel de grijswatertank als de afvaltank te reinigen. In vergelijking met de bestaande Cassette Tank Cleaner, biedt de nieuwe Duo Tank Cleaner Concentrated een nog betere verwijdering van kalkaanslag en lost het vetafzettingen nog beter op.” Na introductie van Duo Tank Cleaner Concentrated zal de Cassette Tank Cleaner (die alleen voor de afvaltank kon worden gebruikt) uit het assortiment worden gehaald. Doseren juiste hoeveelheid vloeistof is essentieel! Zoals met alle vloeistoffen is een juiste dosering essentieel. Bij gebruik van Duo Tank Cleaner Concentrated mag u niet vergeten dat de dosering afhankelijk is van welke tank u wilt reinigen. *Voor de afvaltank gebruikt u 1 dosering van 200 ml Duo Tank Cleaner Concentrated aangevuld met 5 liter handwarm water. Schud hierna de tank meerdere malen zodat ook alle technische onderdelen aan de binnenzijde in contact zijn geweest met de vloeistof. Wanneer u de afvaltank leegt na minimaal 16 uur, zullen aangekoekt vuil, vetresten en kalkaanslag verdwenen zijn. Een schone en fris ruikende afvaltank is het resultaat. Voor de grijswatertank gebruikt u 1 dosering van 600 ml Duo Tank Cleaner Concentrated via de gootsteen of de doucheafvoer, aangevuld met 50 liter (bij voorkeur handwarm) water. Het advies is om hierna minimaal 1 uur te rijden met uw voertuig. Wanneer u de grijswatertank leegt na minimaal 16 uur, zullen aangekoekt vuil, vetresten en kalkaanslag verdwenen zijn. Een schoon en fris ruikende grijs watertank is het resultaat. Van Noesel: ‘De inhoud van een fles Duo Tank Cleaner Concentrated is 800 ml wat gebruikt kan worden om 4x uw afvaltank te reinigen of een combinatie van 1x grijswatertank en 1x afvaltank. Voor het beste resultaat adviseren wij om Duo Tank Cleaner Concentrated 2 tot 3 maal per jaar te gebruiken. Duo Tank Cleaner Concentrated is vanaf het seizoen 2021 verkrijgbaar! Alle Thetford produkten zijn wereldwijd verkrijgbaar via locale dealers. Wil je weten waar je de dichtstbijzijnde dealer vindt? Gebruik de speciale dealer zoekfunctie op www.thetford.com.
Meer informatie: www.thetford.com.
Bij de foto's
Een kijkje op het asortiment vloeibare producten van Thetford , ze hebben allen een bepaalde funktie in de tanks.
De Duo tank cleaner is het nieuwste product
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
01-11-2020
Nieuwe koelkasten bij Thetford
Thetford biedt nieuwe koelkasten aan.
Keuze vrijheid, dat is wat we bieden met de nieuwe T2000 12V serie, 100% elektrische koelkasten. Met 5 nieuwe modellen biedt deze serie een alternatief voor de meest voorkomende gas absorptiekoelkasten en tevens 2 speciale voor compacte zwerfauto’s. Met een 2020 gereguleerd diepvriesvak, automatische temperatuurregeling, een gebruiksvriendelijk bedieningspaneel en het vermogen van een 12V compressor, is de T2000 serie de perfecte match voor iedere kampeerauto, caravan. De nieuwe standaard Thetford heeft een aantal belangrijke verschuivingen vastgesteld in de zwerfauto en caravanmarkt, zoals een groeiende focus op zorgeloos reizen, elektrificatie en de behoefte aan alle comfort van thuis in de kampeerauto of caravan. De nieuwe T2000 12V reeks voldoet volledig aan deze vraag en kan hiermee weleens de nieuwe standaard worden. In vergelijking tot de gas absorptiemodellen biedt de T2000 12V reeks betere prestaties, een lichtere koelunit en een groter bruikbaar volume. Aanpassen aan omstandigheden. Flexibel zijn is belangrijk in de vrijetijdsmarkt. Stelt u zich eens de mogelijkheid voor dat u kunt kiezen tussen 3 verschillende temperatuurinstellingen voor uw vriesvak die perfect aansluiten op uw behoeften op dat moment. Daarnaast heeft u zelfs de mogelijkheid om uw vriesvak uit te schakelen zodat u tot 45% energieverbruik kunt besparen. Zo creëert u weer meer ruimte die gebruikt kan worden voor producten die bewaard moeten blijven maar geen sterke koeling nodig hebben. Dit is wat het diepvriesvak van de T2000 reeks u kan bieden, efficiënt in energiegebruik en bruikbaar in volume. Door de automatische temperatuurregeling (ATC) meet de T2000 reeks de temperatuur op drie verschillende plaatsen (de omgevingstemperatuur, het koelgedeelte en het diepvriesvak) om optimale koelprestaties te waarborgen en tevens zo stil en energiezuinig mogelijk te zijn. Alle modellen bieden een sterke en stabiele koeling bij omgevingstemperaturen van 10° C tot de tropische temperaturen van 43° C. Modern ontwerp Niet alleen de prestaties van de T2000 reeks zijn klaar voor de toekomst, ook het uiterlijk is modern met hierbij een nieuw fris ijsgrijs interieur. Door een eenvoudige beweging met uw vinger bedient u het gebruiksvriendelijke bedieningspaneel. Het nieuwe ontwerp van de deurgreep, de handige diepvrieslade onderaan (alleen voor grote modellen) en het koelgedeelte op ooghoogte bieden hetzelfde comfort aan als thuis. En niet te vergeten de unieke uitschuiflade voor ontbijtbenodigdheden*. *) Met uitzondering van T2090 Camperbus modellen De T1090 is geüpdatet naar de T2090, met een gebruiksvriendelijk bedieningspaneel, een nieuwe deurgreep en een nieuw fris ijsgrijs interieur. Deze koelkast is speciaal ontworpen voor een PSA chassis. Vanwege de toegenomen vraag naar grotere koelkasten in compacte zwerfauto’s, heeft Thetford het portfolio uitgebreid door de T2138 op te nemen in de nieuwe T2000 reeks. Dit model is een uitgebreide versie van de T2090 en heeft een bredere klimaatklasse (10-43° C) en een inhoud van 138 liter. Keuze vrijheid De T1152 heeft ook een update ondergaan en wel naar de T2152, om deze in lijn te brengen met de nieuwe modellen van de T2000 serie. Deze koelkast maakt deel uit van de smalle modellen (418 mm breed) en heeft dezelfde inbouwmaten als de N4141 en N4142 absorptiekoelkasten. De nieuwe T2160 en T2175 maken deel uit van de grote modellen (525 mm breed). Deze koelkasten zijn uitwisselbaar met de overeenkomstige absorptiekoelkasten, met dezelfde inbouwmaten. Overzicht van de T2000 serie en de uitwisselbaarheid met de gas absorptiekoelkasten van de N4000reeks: Klaar voor de toekomst Alle T2000 modellen zijn geschikt voor CI-Bus, wat inhoudt dat de fabrikant ervoor kan kiezen om de koelkast, door middel van de CI-Bus aansluitkabel, rechtstreeks aan te sluiten op het centrale display van het voertuig. Eenmaal aangesloten kunt u relevante opties zoals modus aan/uit, energiebron, temperatuurinstelling en foutcodes vanuit hier regelen. Verkrijgbaar bij de dealer De T2000 reeks is verkrijgbaar bij de fabrikant en de dealer vanaf het komende seizoen. Thetford raadt aan om de koelkast voor de veiligheid door een erkende dealer te laten installeren. Net zoals op al onze andere apparaten bieden we ook op de T2000 reeks 3 jaar garantie. Dankzij ons uitgebreide netwerk van servicecentra en verdelers is er altijd een bij jou in de buurt. De dichtstbijzijnde verdeler vind je op: www.thetford.com.
Bij de foto's
Langs buiten zien de nieuwe koelkasten allen ongeveer hetzelfde uit, alleen verschillende afmetingen. De inrichtiing van het interieur van de koelkasten hangt natuurlijk af van de afmetingen.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-10-2020
Winterbaden voor personenwagen en vooral voor zwerfauto's
Winteruur? Winterbanden laten monteren!
De wissel van zomer- naar winteruur is een uitgelezen moment om de wissel van zomer- naar winterbanden te plannen. TRAXIO en Federtyre raden aan om nu al een afspraak te boeken en niet te wachten op vorst of sneeuwval: zomerbanden verliezen immers veel van hun efficiëntie van zodra de temperatuur onder 7 °C daalt. Tijdig winterbanden monteren betekent - in combinatie met een aangepaste rijstijl - een enorme winst op het vlak van de verkeersveiligheid. Veiligheid voor klanten en medewerkers staat centraal
De bandencentrales zijn klaar om klanten in alle veiligheid te ontvangen. De sector heeft al in het begin van de coronacrisis duidelijke protocollen opgesteld om de veiligheid van zowel medewerkers als klanten te kunnen waarborgen. Om bandenwissels vlot te laten verlopen en een optimale veiligheid te kunnen blijven garanderen, wordt gevraagd om nu al een afspraak te maken zodat onnodige wachttijden worden vermeden.
Winterbanden: meer grip bij koud weer
“In België zijn winterbanden niet verplicht maar wel aan te raden want ze beschikken over een specifiek rubbermengsel dat een goede grip garandeert op koud wegdek en over een aangepast bandenprofiel met extra lamellen voor (natte) winterse omstandigheden,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Daardoor bieden winterbanden aanzienlijk meer grip dan zomerbanden wanneer de temperatuur daalt onder 7 °C. Bij lage temperaturen is de winterband koning want hij garandeert dan een betere grip en - op besneeuwd wegdek - een tot twee keer kortere remafstand dan de zomerband. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid van elke weggebruiker maar uiteraard is het ook van belang om snelheid en rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden.”
Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenbanden?
In Europa gecertificeerde winterbanden zijn voorzien van een logo met een sneeuwvlok in een berg met drie pieken: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, ook wel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) genaamd. Je vindt dit logo ooks terug op in Europa gecertificeerde vierseizoenbanden, die een goed compromis kunnen zijn om een heel jaar door te blijven rijden in gematigde klimaatzones met slechts geringe en occasionele sneeuwval.
Met de kampeerauto naar de winteroorden.
Veel zwervers zoeken de sneeuwrijke landen op vooral Duitsland en Oostenrijk waar winterbanden verplicht zijn. Daar is men zeer streng wat betreft banden tijdens de wintermaanden. Sneeuwkettingen bij hebben is overal een aanrader, in Oostenrijk is het verplicht en ze moeten ook nog passen.
Meer informatie TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-10-2020
Super de luxe bij Morelo
Morelo Grand Empire
De Grand Empire is het grootste en meest luxueuze landyacht dat de fabrikant ooit gemaakt heeft.
Om de steeds stijgende vraag naar ruimte, comfort, veiligheid en ontwerp in het hoge luxe segment te voldoen hebben de ontwerpers en architecten van Morelo de koppen bijeen gestoken met als resultaat een super de luxe kampeerauto. Als we hem zo mogen betitelen trouwens hij is zo ingeschreven, we zouden echter beter spreken van een rijdend luxe hotel.
De eerste niet onbelangrijke vraag van de fabrikant was op welk chassis zullen we deze zware jonge bouwen? Wegens de grote afmetingen, gewicht, gewenst reiscomfort en veiligheid moest er ernstig nagedacht worden welk chassis in aanmerking kwam voor de Grand Empire. Na de nodige informatie en vergelijkingen werd voor het vrachtwagen chassis Actros 1853 van Mercedes-Benz met een 12,8 l dieselmotor die 531 pk naar de wielen stuurt gekozen. In plaats van de traditionele buitenspiegels werd het Cam systeem van Mercedes-Benz geïnstalleerd. Met dit spiegelsysteem is de dode hoek veel kleiner en van rijvak verwisselen verloopt veiliger.
Huishoudelijke toestellen kunnen op 230 Volt werken. Daar zijn enkele zonnepanelen voor nodig en aangepaste batterijen, daarbij is nog een sterke elektrogroep voorzien.
In zulk een wagen mag men zich verwachten aan een uitzonderlijk comfort. Zo zijn de zetels in de zitgroep met een druk op een knop elektrisch verstelbaar.
De Morelo Grand Empire 110 GSO heeft achteraan een garage voor een Mini Cooper. Een uitschuifbaar element vergroot zijdelings de keuken en woonkamer. Wil je met deze schitterende “kampeerauto” 12 m lang en 18 ton op stap moet je minstens een rijbewijs C bezitten, en ongeveer 600.000 euro gespendeerd hebben.
Meer info www.morelo-reisemobile.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
22-10-2020
Verkeer overtreders
Recidive ligt 41% lager bij overtreders die een verkeerscursus als straf krijgen
Effect is het grootst voor overtreders die voor de eerste keer veroordeeld worden
Het percentage recidivisten ligt 41% lager bij verkeersovertreders die een vorming moeten volgen in vergelijking met overtreders die een klassieke straf zoals een geldboete of verval van recht tot sturen krijgen. De effecten van die verkeerscursussen zijn bovendien meer uitgesproken voor bestuurders die voor de eerste keer veroordeeld worden. Dit zijn enkele resultaten uit een nieuwe studie van Vias institute die specifiek onderzocht wat de effecten zijn van een vorming voor mensen die veroordeeld werden omdat ze te veel gedronken hadden achter het stuur.
In een nieuwe studie heeft Vias institute nagegaan wat het effect is van de vormingen die veroordeelde verkeersovertreders opgelegd krijgen. Zeer specifiek werd onderzoek verricht naar het effect van deze alternatieve leermaatregel voor mensen die een cursus volgden nadat ze betrapt waren met te veel alcohol achter het stuur. Het is al van 2003 geleden dat er onderzoek hiernaar verricht werd in ons land. In totaal werden meer dan 600 bestuurders in deze studie opgenomen die ofwel een klassieke straf ofwel een vorming kregen opgelegd tussen 2010 en 2014. Beide groepen waren zeer vergelijkbaar op basis van een aantal belangrijke kenmerken, gaande van de ernst van de overtreding, leeftijd en geslacht van de overtreder, eerdere veroordelingen en periode van de veroordeling. Er werd voor al die bestuurders nagegaan of ze opnieuw zijn hervallen tot eind december 2017. Recidive is de belangrijkste parameter om na te gaan hoe effectief die cursussen zijn.
Na het krijgen van een klassieke straf hervalt 63% van de overtreders. In totaal is 51% van alle overtreders hervallen tijdens de onderzochte periode. Van degenen die een klassieke straf kregen pleegde 63% opnieuw strafbare verkeersfeiten. Bij de groep overtreders die een cursus volgden was dat maar 37%. Dit betekent dat bestuurders die een vorming hebben gevolgd gemiddeld 41% minder recidive kennen dan zij die een klassieke straf kregen opgelegd.
Sneller recidive bij een klassieke straf Bestuurders die een klassieke straf krijgen hervallen bovendien sneller. Zo is na 1000 dagen na hun veroordeling ongeveer 25% van de bestuurders die de vorming volgde hervallen, terwijl dit ongeveer 50% bedraagt voor de bestuurders die een klassieke straf kregen opgelegd.
Voor wie werkt een vorming het best? Voor zowel mannen als vrouwen zien we dat verkeerscursussen effect hebben en het percentage recidivisten lager ligt. Al is het gunstig effect voor vrouwen meer uitgesproken. De impact van de vormingen is het grootst op personen die een blanco strafblad hebben. Daar stellen we de grootste daling vast op de kans om te hervallen. Voor mensen die al eerdere veroordelingen hebben, is de impact minder uitgesproken.
Vormingen als wondermiddel? De vormingen zijn echter geen wondermiddel en hebben niet op iedereen hetzelfde effect. Zo blijkt uit de studie dat wanneer de bestuurders de vorming hebben doorlopen, maar toch terug worden gevat voor rijden onder invloed, hun promillage gemiddeld hoger is in vergelijking met de bestuurders die een klassieke straf kregen opgelegd. Zo is er bij zware drinkers meestal sprake van een afhankelijkheidsproblematiek. Bij hen is het vooral van belang dat zij leren om rijden los te koppelen van hun drinkgedrag en te werken aan hun verslaving. Tijdens het proces van leren loskoppelen kan de verkeersveiligheid voor die mensen beter verhoogd worden door het installeren van een alcoholslot.
Hoe zit het in het buitenland? De cijfers van de effectiviteit liggen in lijn met wat eerder onderzoek in het buitenland liet uitschijnen. Uit buitenlandse studies blijkt dat het effect van het volgen van een vorming neerkomt op een verminderd risico op recidive met 42% ten opzichte van het opleggen van een klassieke straf.
Hoe verloopt zo’n vorming? Vias institute geeft al bijna 25 jaar vormingen aan verkeersovertreders. Die verkeerscursussen in kleine groepjes gelden als vervanging van een traditionele straf zoals een geldboete of een rijverbod. Een vorming duurt 20 uur. Bedoeling van een vorming als alternatieve straf is om een leerproces bij de overtreder op gang te brengen en hem of haar te laten nadenken over zijn eigen gedrag. Zo probeert de cursus een duurzame gedragswijziging tot stand te brengen. Sinds 2003 is het aantal personen dat een vorming moest volgen vervijfvoudigd. In totaal volgden 6200 overtreders in 2019 een vorming bij Vias institute. Er zijn specifieke vormingen voor alcohol, overdreven snelheid, of een algemene vorming waar bijvoorbeeld overtreders terecht komen die vluchtmisdrijf hebben gepleegd. Cindy Van Dijck, rechter Leuvense rechtbank: ‘Op zitting merken we vaak dat overtreders heel goed beseffen dat ze in de fout zijn gegaan. Maar een zinnige reden hebben ze zelden. Ze drinken iets, het is plezant en dan is het tijd om naar huis te gaan. En daar staat hun auto te blinken. Toch maar even snel zelf het stuur pakken, denken ze dan. Deze overtreders hebben het gevoel dat het “hen is overkomen”. Maar dronken rijden overkomt je niet, je kiest ervoor. Een vorming kan veel meer impact hebben dan een geldboete om bestuurders bewust te maken dat dit je niet overkomt en dat je andere keuzes kan maken.’Conclusie Verkeersovertreders die in de fout gaan moeten een gepaste straf krijgen, waarbij het doel altijd moet zijn te vermijden dat ze opnieuw in de fout gaan. Voor sommige overtreders volstaan daarbij de klassieke bestraffingen niet. Uit deze studie blijkt duidelijk dat vormingen voor overtreders die veroordeeld worden omdat ze te veel gedronken hebben, ervoor zorgen dat de kans op recidive met 41% kleiner wordt. De effectiviteit is het grootst bij overtreders die voor het eerst tegen de lamp lopen. Het lijkt dus aangewezen deze in eerste instantie door te verwijzen naar een alternatieve leermaatregel zoals een vorming. Verder onderzoek is nodig om te bepalen wat de exacte effecten zijn van elke straf op verkeersovertreders. Zo kunnen we verder blijven strijden tegen overtreders die steeds weer in de fout gaan in ons verkeer.
Meer info; VIAS
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-10-2020
Knaus brengt een luxe Sun I op de markt
Knaus Sun I
Een aantal fabrikanten waaronder Knaus brengen tegenwoordig een schitterende kampeerauto op de markt. Een bewijs dat er vraag is naar deze pronkstukken. Zo rolt de Sun I altijd op een dubbele as als een chique kampeerauto uit de fabriek.
Voorlopig worden 2 indelingen aangeboden, de 900 LEG en de 900 LX. Ze zijn beide 9 m lang met een Fiat Ducato als basisvoertuig. Veel aandacht werd besteed aan ontwerp en decor van deze landyachten. Opvallend is de vorm van de grote lichten vooraan, met het LED lichtsysteem is de weg onder bijna alle weersomstandigheden goed verlicht.
Niet alleen de buitenkant kreeg een aantrekkelijk uitzicht, aan het interieur hebben de architecten redelijk wat tijd besteed. Ze zijn bijzonder fier op de verlichting die gebeurt met slierten LED langs randen van kasten dakluiken en deuren. Dat vraagt natuurlijk veel stroom als alle lichten gelijktijdig branden. Daar heeft men aan gedacht en voldoende batterijen, lader en de mogelijkheid om aan de “paal” stroom te nemen voorzien.
Het meubilair heeft een mat hout decor en handgrepen in donkerchroom kleur,. ook het aanrecht en tafelblad zijn in een donkere kunststof uitgevoerd. De kussens daarentegen kan men in stof of echt leder in de kleur naar wens bekomen. Het kan bijna niet anders, de vloer is in yacht decor uitgevoerd. Onder de vloer is de technische ruimte voor zowel bagage, watertanks en een deel voor de uitgebreide elektronica.
In de keuken zien we een 177 l grote koelkast die in 2 richtingen kan open draaien.
Twee zwervers kunnen in de 900 LEG slapen in de enkele bedden, wie graag wat dichter bij elkaar ligt kiest best voor de 900 LX met zijn eilandbed. Bezoekers kunnen in het hefbed van de stuurcabine.
Wie graag met deze prachtige integrale Sun I wil rondtoeren moet over een rijbewijs C beschikken en minstens een 120.000 euro op tafel kunnen leggen.
Technische gegevens
Lengte 8,82 m
Breedte buiten 2,34 m
Breedte binnen 2,18 m
Hoogte 2,94 m
Hoogte binnen 2,18 m
MTM 5 ton
Meer info: www.knaus.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
17-10-2020
Extra uitrusting bij Pilote
Pilote
De Franse fabrikant brengt voor het volgend modellenjaar de super uitgeruste speciale halfintegrale Pacific en de integrale Galaxy types uit.
Er is op de toebehoren lijst van Pïlote niet veel meer te vinden om nog aan de Pacific of de Galaxy toe te voegen. Zo zijn de halfintegrale uitgerust met een snelheidsregelaar, plissé gordijnen in de stuurcabine, stuurwiel met leder bekleed, licht metalen velgen, achteruitrijcamera, antenne, vlakscherm tv en luifel. Een tweede AGM huishoudbaterij, 100 Watt zonnepaneel om de voornaamste te vermelden.
Voor de integrale Evidence-Versie voegt Pilote er nog een schepje aan toe met een 160 pk sterke turbo diesel en de nieuwe negentrap Wandlerautomaat. Samen gevat kan dat voor de klant een prijsvoordeel van rond de 8.500 euro opleveren voor de Pacific modellen en ongeveer 3.000 euro meer voor de Galaxy. Alle kampeerauto’s hebben enkele bedden achterin en zijn 7,5 m lang.
Bij de compacte zwerfauto’s biedt de Franse fabrikant ook een omvangrijke uitrusting aan tegen uitzonderlijke lagen prijzen. Zij worden als X-Edition op de markt gebracht.
Meer info www.pilote.fr
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
15-10-2020
Dat zal wat kosten.
Plan voor Brusselse stadstol verspeelt elke geloofwaardigheid van een fair belastingssysteem Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest plant een slimme kilometerheffing voor wie er met de auto gebruik maakt van het wegennet.
Het systeem bestaat uit een stadstol, gekoppeld aan sturende heffing per gereden kilometer die varieert volgens spits- en dalperiode en het aantal fiscale pk’s van het voertuig. In ruil krijgt de Brusselaar geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer aangerekend. Dit systeem (SmartMove genaamd) zou jaarlijks een half miljard euro moeten opbrengen. De Koepel Febiac-Traxio-Renta is voorstander van een slimme kilometerheffing die belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting vervangt en waarbij een belasting op bezit dus feitelijk wordt vervangen door een belasting op gebruik. Voor zover dergelijke kilometerheffing billijk en duidelijk is. Dit wil zeggen dat er om te beginnen geen sprake mag zijn van een belastingverhoging; dit is duidelijk wel het geval in het Brusselse voorstel aangezien er een extra opbrengst is voorzien van een half miljard. Een nieuwe belasting met andere woorden, die geen draagvlak zal vinden bij de bevolking. Het creëert evenmin draagvlak als er onvoldoende tot geen volwaardige alternatieven en multimodale overstapparkings beschikbaar zijn voor de autopendelaar, met name tijdens de spitsuren: het km-tariefstelsel voorziet immers dat je in de spitsuren een pak meer betaalt per km dan in de daluren. Tot slot creëert het systeem ongelijkheid tussen Belgische automobilisten; inwoners van Brussel zullen geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer betalen maar Vlamingen en Walen – zeker zij die naar Brussel pendelen voor hun werk – moeten tweemaal langs de kassa passeren: eenmaal voor belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting in de eigen regio en bovenop nog voor de tolheffing in Brussel. Daardoor betalen zij twee- tot driemaal meer. Dit is niet billijk en creëert een onterechte en niet te verdedigen onderscheid tussen landgenoten waarvan vooral de werkende klasse, ondernemers en bedrijven het slachtoffer van worden. De Koepel Febiac-Traxio-Renta vraagt daarom een uniformisering voor het hele land : idealiter een budgetneutrale, slimme kilometerheffing voor iedereen, maar zeker geen cumul van belastingsystemen op de kap van burgers en bedrijven
Meer info: Traxio.be
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
14-10-2020
Eigen rollend bureel
14-10-2020
Geen autosalon volgend jaar
Afgelasting Autosalon 2021: autodealers zullen klanten optimaal begeleiden voor aankoop nieuwe wagen
De eerste twee maanden van het jaar zijn traditioneel goed voor 25 tot 30 % van de jaarlijkse particuliere verkoop van nieuwe wagens in België. De aantrekkelijkheid van de autosector en het ‘momentum’ van het Autosalon moeten dus zo goed mogelijk behouden blijven in januari 2021. Met de afgelasting van de Brussels Motor Show 2021 zullen de merkverdelers daarom klanten optimaal begeleiden bij de aankoop van een nieuwe wagen. Digitale communicatiemiddelen en een veilig onthaal in de showroom zijn daarbij essentieel.
“In de autogarages worden de hygiënemaatregelen uiterst strikt opgevolgd : klanten kunnen dus in alle veiligheid terecht in de showroom. Ondertussen heeft de coronacrisis al aangetoond dat consumenten zich bijzonder goed online voorbereiden en dat ze minder van de ene garage naar de andere gaan voor hun aankoop,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Ook de dealers zelf hebben een versnelling hoger geschakeld door aantrekkelijke websites te ontwikkelen en in te zetten op een optimale opvolging per telefoon, per mail of per videoconference. De coronacrisis heeft dit grotendeels digitale voortraject enorm versneld.”
TRAXIO verwacht dat de verschillende automerken hun traditionele salonvoorwaarden zullen aanhouden tijdens het begin van het jaar. Dit is overigens ook broodnodig: door de coronacrisis zullen er in 2020 naar schatting 20 % minder nieuwe wagens worden ingeschreven en een goede start van 2021 is absoluut noodzakelijk voor de sector.
De Kip Shelter, Kip Kompakt en Kip Vision zijn nu als kantoor aan huis of mobiel kantoor te huur. De Kip caravans zijn voorzien van standaard zit met ruime (werk)tafel, bank, keuken met koelkast en vloerverwarming. Door het caravan hefdak ventileren de modellen optimaal en het lichtgewicht zorgt ervoor dat iedereen met een regulier B-rijbewijs de Kip Caravan kan verplaatsen.
De caravan Kip kantoor aan huis kan gehuurd worden via de Kip Store website.
Bezoek de Kip Store + Kip Fabriek en Kip Museum Bezoek elke dinsdag t/m zaterdag de Kip Store*. Uiteraard zijn wij ook telefonisch bereikbaar via 0528 28 88 88 of per email info@KipCaravans.nl.
Tot straks, de cappuccino staat klaar!
Kip Store Hoogeveen veilig bezoeken: *uiteraard werken wij in de Kip Store volgens alle nu geldende richtlijnen. Bent u klachten vrij en gericht op zoek kom dan gerust langs.