JAPANDI BIJ LMC: HET TANDERO DUO IS KLAAR OM TE GAAN
De nieuwe caravanserie Tandero toont, evenals
thuis wordt in de Japans-Scandinavische woontrend doorgevoerd. Twee slim doordachte plattegronden, veel ontwikkelingsmogelijkheden, een onmiskenbaar ontwerp: de Tandero is klaar voor de Europese wegenen staanplaatsen. Met de nieuwe reeks biedt LMC een betrouwbare en soevereine "one-for-all"Tours" caravan aan het begin van het seizoen met twee stapelbedden. Aan boord veel overtuigende innerlijke waarden. En van buitenaf: Voor het eerst in de caravanwereld van Sassenberg, de nieuw familiegezicht van LMC. Een nieuwe sticker, plus het nieuwe dynamische voorfront.De Tandero neemt daarmee een voortrekkersrol op zich het is de basis voor de aanpassing van het geheel.
LMC caravan range van morgen.
"Hoewel onze Tandero vooral caravanliefhebbers in de middenmoot aanspreekt, zal hij door de tijdloze, moderne inrichtingsstijl, maar ook alle andere doelgroepen veel plezier bezorgen. Als je graag een stukje mee van huis neemt op reis en een prijsbewust model met veel charisma en uitrusting zoekt is de Tandero geschikt voor korte en lange vakanties. Hij is de juiste keuze", zegt Bodo Diller, Brand Manager bij LMC. Het compacte duo Tandero 500 E en Tandero 510 E belooft een woonstijl die uitnodigt tot een sfeer zoals thuis, waarmee je graag onderweg bent. LMC blijft qua design trouw: het concept van ingetogen decoratieve kleuren is al met succes geïmplementeerd in de Camper Van Innovan en in de kampeerauto in de nieuwe Tourer-reeks.
In beide indelingen is er een modern interieur in Japandi design een mix van Japanse en Scandinavische elementen, met hoekige, greeploze meubelconstructie, door enkele ronde elementen die een samenhangend totaalbeeld geven. Het interieur van de Tandero looks is licht. Dit wordt mogelijk gemaakt door de open woonelementen, in combinatie met de onopvallende kleurnuances. De sfeerverlichting draagt bij aan de huiselijke sfeer en legt vooral in de vroege ochtend en 's avonds sfeervolle accenten. Kenmerken zoals hoogwaardige rolgordijnen van natuurlijke vezels en anti vingerafdruk op alle monochrome decors verhoogt het comfort. Dat niet alleen koppels aan boordde beproefde LMC "pop-up roof" optie zorgt ervoor dat beide plattegronden tot vier slaapplaatsen als optie bieden. Hoe verschillen de twee plattegronden aanzienlijk? In de opstelling van bedden. Deze bevinden zich aan de voorkant van de Tandero 500 E, in de 510 E zitten ze vooraan.Achterin geïntegreerd. De basisafmetingen van beide caravans: lengte 7,57 meter, breedte 2,32 meter en eenleeggewicht van 1.265 kilogram. Hiervoor is de Tandero op aanvraag volledig uitgerust met GVKuitgerust, van boeg tot achtersteven.
Meer info www.lmc-caravan.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
De nieuwe camperbus van LMC
VEILIG ONDERWEG, SLIM DOORDACHT, TIJDLOOS DESIGN
DE LMC INNOVAN – NU OOK OP FORD CHASSIS
Dankzij het nieuwe camperbus productsegment praat LMC al sinds devorig jaar nieuwe doelgroepen aangetrokken en met hen meegezogen. Iedereen die maximale flexibiliteit en een sportief-dynamisch ontwerp waardeert tijdens het reizen en onderweg, evenals een duidelijk interieur en exterieurkan kiezen tussen drie slim doordachte indelingen.
Nu is het kwartet compleet met de nieuwe LMC Innovan 590 op basis van Ford. De nieuwigheid scoort met een buitengewoon goed gevoel voor ruimte en overtuigt met een stahoogte van 2,08meter.
Met een lengte van 5,98 meter, op een totale breedte van compacte 2,06 meter, zet de nieuwe Innovan model 2.756 kilogram gewicht op de weegschaal. Vanwege het maximummet een laadvermogen van ongeveer 540 kilogram kunnen zwervers veel bagage herbergen,wat nodig is op langere tochten. Aan boord met een groot tweepersoonsbed achterin zorgen de intelligente rijhulpsystemen van Ford voor maximaal comfort en veiligheid; waar onder slaperigheidswaarschuwing, lane assist en adaptieve ACC cruise control. Ten allen tijde helder zicht, zelfs in ijzige omstandigheden worden aangevroren ruitendoor de geïntegreerde verwarmingsdraden ontdooid. Voor eersteklas informatie en entertainment kunt u uw eigen smartphone gebruiken met Apple CarPlay of Android,koppel eenvoudig uw auto om het laatste nieuws of uw favoriete afspeellijst te lezenom te spelen.
"Modern design, sportief dynamisch, comfortabel, veilig en vertrouwd dat is het thema van de Innovan 590 op basis van Ford, die onze kampeerauto reeks voor het nieuwe modeljaar aanvult. Wij zijn overtuigd dat met de vierde in de competitie de fan community continu groeit en het productsegment zal een succesvolle start blijven maken", zegt Bodo Diller, Brand Manager van LMC Caravan GmbH. Qua prijs bevindt de nieuwe Innovan zich ook in het instapsegment ondanks de hoogwaardige standaarduitrusting. Hoogtepunten aan de buitenkant zijn de inbouwramen, Panoramadak, zonneluifel en brede opstap. Als het gaat om het interieur, de nieuwe Innovan indeling onder andere door het moderne greeploze design, anti vingerafdruk op alle oppervlakken, zelfsluitende functie in alle kasten, LED spots in de badkamer en ergonomische bekleding voor alle zitplaatsen.
Meer info: www.lmc-caravan.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Nieuws van LMC
ALLE LMC NIEUWE RELEASES NU BESCHIKBAAR ALS NIEUWE EDITIE
NIEUW MERK NU IN ALLE PRODUCTSEGMENTEN
LMC is goed gepositioneerd voor de toekomst. Op andere doelgroepen en hun behoeften worden goed aangepast. Dit blijkt ook uit de nieuwe externe presentatie van het in Sassenberg gevestigde bedrijf met een nieuw ontworpen, stillgebruiksvriendelijkere website en een onmiskenbaar fris logo als zichtbaar symbool metherkenningswaarde, die verantwoordelijk is voor de bekende merkwaarden kwaliteit, duurzaamheid, waarde enveiligheidsstandaards. De herlancering, die in 2021 werd gestart, komt nu naar alle drie de productsegmentenduidelijk uitgedrukt. Vanaf nu volgt ook het caravansegment in het nieuwe ontwerp, dat al is doorgevoerd in de hoogwaardige kampeerauto’s.
"Ons uniforme, moderne familiegezicht staat voor een duidelijke designtaal en een moderne ontwerp dat consequent aansluit bij de wensen en verlangens van zowel het exterieur als het interieur.De eisen van onze geïnteresseerde partijen en klanten zijn gericht", zegt Bodo Diller, brand manager van LMC Caravan GmbH & Co. KG.In het caravangebied rolt de Tandero van de productielijn, met twee indelingen met één bed, nieuwe stickeren dynamisch voorfront. De slimme nieuwkomer is het eerste caravanmodel dat laat zien wat er is bereikt sinds devolgend modeljaar wordt achtereenvolgens in het hele segment geïmplementeerd als familiegezicht.
Met de Innovan 590 kan LMC al een nieuwe première aankondigen in het Camper Van-segment: Deze vierde indeling van het sportieve dynamische en veilige voertuig, dat een bovengemiddelde stahoogte in het interieur heeft, wordt geproduceerd op Ford-basis.
Campers: Met de Tourer Lift versie H 730 G met verborgen elektrisch hefbed komt de nieuwste plattegrond van de populaire serie op de markt, tijdloze, moderne interieurs, met vlakke mat witte kastdeuren en lichtgrijze accenten. Een hoogwaardige mix om je onderweg goed te voelen met een hoekige, greeploze meubelconstructie.
Merklook wordt al goed ontvangen door experts. Het bewijs hiervan is de recente verkiezing van de"Camper van het Jaar 2022", waaraan de Tourer H 730 G van de Nederlandse Kampeerauto Club NKC meewerkte.
"Dit is een uitstekende prijs en laat zien dat we met onze herschikking het juiste bieden.
Meer info: www.lmc-caravan.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-01-2022
Carthago brengt een nieuwe Malibu op de markt
Malibu Van Family-for 4 GT Skyvieuw 640 LEK
De fabrikant uit Aulendorf brengt zijn Family-for 4 met hefdak op de markt.
De woonruimte in een camperbus is onvermijdelijk beperkt zeker als er een gezin met 2 kinderen er mee een vakantie willen doormaken. Fabrikanten en ontwerpers bedenken alle mogelijke indelingen, echter meubelen, zitgroep, bedden moeten toch altijd in de beperkte ruimte van een camperbus geperst worden.
Plaats aanbod.
Om het plaats aanbod en zeker het ruimtegevoel te vergroten heeft Malibu er iets op gevonden. In de nieuwe Diver-sity indelingen is de koelkast niet meer tussen de keuken en bed. Maar op dezelfde plaats dieper ingebouwd met een legplank er bovenop. De 640 LEK met panoramavenster en hefdak biedt 4 volwaardige slaapplaatsen. Niet mis voor een 6,36 m lange camperbus, meer kan echter niet. Bij een eerste indruk geeft de Malibu met zijn licht meubilair een ruimte gevoel. De diep geplaatste koelkast draagt er toe bij. De boven liggende legplank biedt de mogelijkheid om hier de culinaire voorbereidingen uit te voeren. Alles heeft zijn voor- en nadeel want nu is het bukken geblazen als je iets in of uit de koelkast wil nemen of zetten. Keuken met haar 3 kookvuren, spoelbakje en 3 laden is iets smaller, het biedt meer plaats aan het bed. Met een beetje inschikkelijkheid kan men genieten van de maaltijden of spelletjes met de kinderen rond de uittrekbare tafel van de zitgroep.
Hefdak
Het hefdak is een eigen constructie met sandwich panelen, hartschuim voor de isolatie en een hagelbestendig polyester dak, samen 105 kg. zwaar. Openen gaat met hulp van sterke gasveren die het sluiten ook gemakkelijker maken. Om in het bed te geraken is een tweedelige ladder voorzien. Meestal wordt het hefbed door de kinderen in beslag genomen, met een oppervlakte 2,0 x 1,32 m zullen ze zeker geen plaats gebrek hebben. Hoewel de matras nogal dun is, is hij van een goede kwaliteit zodat hij toch aangenaam aanvoelt. Enkele LED lampen zijn voorzien. Mama en papa kunnen achterin in de wagen hun 2 m lange bedjes spreiden. ’s Nachts laat de onder het bed geïnstalleerde verwarming zich wel eens horen.
Voor de waterafvoer moet men een ommetje doen om het veiligheidsventiel te vinden en te bereiken. Zoals in meerdere zwerfauto’s van Malibu verdwijnt de wc onder het bed naast de badkamer. Op die manier creëert men plaats voor een met lamellen deur af gesloten douche. Onder het wastafeltje is een kast waar men redelijk wat toiletgerief kwijt kan.
De Malibu Van Diversity indeling in zijn nieuw kleedje is beslist een leuke camperbus voor een gezin met 2 kinderen. Zijn buitenafmetingen laten toe om de witte wegeltjes van de Michelinkaart te berijden. Met zijn 160 pk heeft hij voldoende vermogen onder de motorkap om een flinke Alpencol te overwinnen.
Technische gegevens
L X B x H 6,36 x 2,1 x 2,66 m
Leeg gewicht 3.285 kg
MTM 3.500 kg
Bedden achterin 2,02 x 0,9 m
1,89 x 1,02 m
Bed hefdak 2,05 x 1,32 m
Meer info www.malibu-carthago.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
05-01-2022
De nieuwe Style 400 F van LMC
LMC Style 400 F
Het lijkt alsof de middenklasse caravans van hun populariteit verliezen. Grote luxe caravans zijn in opmars, voor wie echter graag op verplaatsing gaat zoekt een kleiner vakantie voertuig. Fabrikanten spelen daar op in en brengen compacte comfortabele caravans op de markt.
Een geschikte indeling vinden.
Tussen het rijkelijk aanbod is het niet zo eenvoudig om eens een andere indeling te vinden. LMC heeft er iets op gevonden dat we al heel lang niet meer gezien hebben. Voor kampeerders die er niet van houden om dagelijks de zitgroep om te bouwen tot bed een mogelijke oplossing.
De LMC Style 400 F heeft de traditionele indeling van een compacte caravan. Vooraan, soms achterin de keuken en sanitair, kleerkast en keuken volgen, als laatste volgen de zitgroep met zitbanken tegen de zijwanden. We treffen bij veel merken een hefbed boven de zitgroep. Plaats besparend maar toch een paar kleine nadelen. De ontwerpers van LMC plaatsten een vast dubbelbed tegen de achterwand. Bij avond hoeft men enkel het naar beneden te kantelen op de zitbanken. Twee springsloten vergrendelen het bed, ook als het recht staat wordt het stevig verankerd, vanzelf sprekend zijn de scharnieren van een prima kwaliteit. Tijdens de verplaatsingen dient men het bed plat te leggen en te verankeren met de bij geleverde spanriemen.
Rondom de zitgroep zijn bovenkasten met vlakke witte deuren. Onderaan enkele ondiepe open bergvakken omdat het bed er voorbij moet. Vergeet niet de draai- en verschuifbare lichten opzij te duwen.
Het meubilair is vlak gehouden, doch goed afgewerkt. Deuren hebben metalen scharnieren en druksloten. Een van de voordelen van het bed tegen de achter wand is dat het in het interieur lichter is. Met een hefbed tegen het plafond wordt het grote dakluik tijdens de dag afgesloten dus minder invallend licht. Voor 2 personen is de zitgroep ruim genoeg, nog een koppel op bezoek geen probleem plaats genoeg aan tafel. Enkel slapen is voor twee reizigers voorzien. Aansluitend bij de zitgroep is een kast met 2 laden. Men had ze beter wat hoger gemaakt, zo kon er meer bagage in de kast. Nu is de verleiding groot om er van alles op te leggen dat er niet oord.
Keuken
Aan de andere zijde van de buitendeur tegen de voorwand is de keuken opgebouwd. In het aanrecht zijn 3 kookvuren, het spoelbakje beide afzonderlijk afdekbaar met een zwarte plaat geïntegreerd. Er blijft nog wat plaats als werkblad over. Hier zouden een paar stopcontacten wel handig geweest zijn, helaas ze ontbreken. Onderaan zijn 3 laden en een kast. Wel voorzichtig zijn met zware voorwerpen want een kopkeuken beïnvloed sterk het gewicht op de kogel. Boven het venster is nog een open schap. De grote 142 l koelkast is vlak bij de hand.
Sanitair
Traditioneel is de badkamer in de hoek naast de keuken. Al is er geen overschot aan plaats ze is slim en keuring ingericht en kan men de natte cel netjes gewassen verlaten. In de hoek staat de draaibare wc vlakbij een wit ovaal wasbakje op kast voor een grote spiegel. Enkele open schappen moeten wel leeg gemaakt worden vóór de verplaatsingen. Een stopcontact is men blijkbaar vergeten, het is dus scheren met zeep en Giletmesje. Douchen doet men best in het sanitair van de camping. Dat brengt heel wat minder werk aan de bak. Je moet het water niet aanhalen niet opwarmen nadien de afvaltank niet leeg maken en de badkamer opdrogen. Er zijn leuker dingen te doen. Bijna vergeten, tussen de koelkast en zitgroep is een kleerkast met aanvaardbare grootte voor een koppel.
Samengevat
De LMC Style 400 F zal niet ongemerkt blijven. Voor een koppel dat niet zo graag met een grote caravan op reis gaat en toch een vast dubbel bed wil is het een knap gevonden oplossing. Bij dag klapt het tegen de achterwand en voor de nacht eenvoudig omlaag laten zakken en het bed is kant en klaar om er zich in te nestelen, wat wil je nog meer? Bagage moet men nauwkeurig verdelen om niet te veel gewicht op de kogel te krijgen.
%%%FOTO10%%%
Technische gegevens
L X B X H 5,83 x 2,33 x 2,6 m
Leeg gewicht 1010 Kg
MTM 1.300 kg
Klapbed 1,9 x 1,5 m
Info www.lmc.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
04-01-2022
Boom in de winter
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-12-2021
CMT Stuttgart gaat niet door
De CMT 2022 vindt niet plaats.
Komende januari geen vakantiebeurs in Stuttgart / Overheidsregering verbiedt het houden van beurzen in ondanks alarmniveau II Met grote belangstelling van bezoekers en exposanten en een goedgekeurd veiligheids- en hygiëneconcept dat in het najaar is getest, kan de CMT van 15 tot 23 januari 2022 in Messe Stuttgart niet plaatsvinden zoals gepland . Dit geldt ook voor de deelbeurzen fiets- & wandeltochten, cruise- & schipreizen en golf- en wellnessreizen. Zoals de deelstaatregering van Baden-Württemberg vandaag heeft aangekondigd, worden de coronamaatregelen ter bescherming tegen infectie uitgebreid. Met de nieuwe regeling zijn beurzen en tentoonstellingen in het momenteel geldende alarmniveau II in Baden-Württemberg voorlopig verboden. De Corona-regeling is in eerste instantie geldig tot 17 januari 2022. Roland Bleinroth, algemeen directeur van Messe Stuttgart, betreurt deze ontwikkeling ten zeerste: “Nadat de CMT 2021 digitaal had plaatsgevonden, hebben we het afgelopen jaar intensief samengewerkt met alle partners en exposanten. enkele maanden wordt in januari een aanwezigheidsbeurs voorbereid. Uit de volgeboekte beurshallen op de vakantiebeurs zien we dat het beursplatform hard nodig is.” Een hybride evenement wordt momenteel bewust vermeden. "Behalve dat het CMT zich richt op de uitwisseling van informatie, het overleg en het persoonlijk contact ter plaatse, zou de voorbereidingstijd voor een alternatief, digitaal format nu veel te kort zijn", zegt Bleinroth. Geïnteresseerden kunnen echter meer te weten komen over bedrijven, producten en innovaties uit de toerisme-, camping- en outdoorsector in de online exposantenlijst op de CMT-website. Publieke evenementen zoals de Stuttgart-beursherfst of de Euromotor, die onlangs plaatsvond onder 2G- of 2G + -omstandigheden in het beurscentrum van Stuttgart, gaven ook hoop dat de CMT succesvol en veilig zou zijn. "We hebben ruim tien maanden onvermoeibaar gestreden voor een succesvolle CMT 2022 en nieuwe formats en onderwerpen ontwikkeld voor zowel eindklanten als het gespecialiseerde publiek", zegt Guido von Vacano, lid van het managementteam van Messe Stuttgart. Zo had het duik- en snorkeltoerisme met de Interdive voor het eerst vertegenwoordigd moeten zijn op de CMT. De huidige situatie raakt iedereen die persoonlijke ontmoetingen met passie en met volle ernst organiseert. Het zicht is nu vooruit gericht naar de volgende CMT. "We willen iedereen bedanken die dit pad tot nu toe met ons heeft bewandeld en zal blijven doen", zegt von Vacano. Alle gekochte beurstickets worden vergoed op dezelfde manier als besteld. De volgende CMT vindt plaats van 14 tot 22 januari 2023
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
15-12-2021
Premium Line van Bürstner
Bürstner Premium Life.
Vier jaar heeft het interieur van de Bürstner Premium Life stand gehouden. Voor volgend jaar werd het volledig in een nieuw kleedje gestoken en twee typen komen de reeks vergroten.
Bij de ideale tourcaravans met hun slechts 2,12 m breed koetswerk komen 2 nieuwelingen bij de 415 TK met een typische gezinsindeling voor 4 personen. Voor weinig geld kan er nog een bed bij gezet worden. Het interessante aan dit type is zijn doordachte bergcapaciteit waar zelfs een 142 l koelkast bij hoort. Zijn broeder de 480 TS met zijn breed eilandbed zal zeker in de smaak vallen. Goed bereikbaar zowel links als rechts. Onder de lattenbodem is een zee van plaats. Wel opletten want zulke grote bergvakken slokken gemakkelijk te veel gewicht op.
De moderne wat rechthoekige meubelstijl van de nieuwe Premium Life gaat perfect met zijn tijd mee. Zo zien we in de meubelontwerpen kleuren zoals brons, zandkleurig, cappuccino en sepia, eikenhout decor ontbreekt niet en de stof voor de kussens vormt samen met het meubilair een harmonisch kleuren geheel. Heel die combinatie van kleuren en meubelstijl geven de Premium Life een ruime en woonvriendelijke indruk. Het decor noemt “Brava” en werd wat afgekeken van de kampeerauto’s van hetzelfde merk.
Met de totaal nieuwe reeks hoopt de fabrikant op een stijgende belangstelling voor deze reeks. Het is tevens de bedoeling een antwoord te geven op de stijgende vraag naar compacte en woonvriendelijke caravans.
De “Outdoor-Trend” zorgt ervoor dat jonge gezinnen weer de weg naar de caravan zullen vinden. Een nadeel is dat de prijs van de materialen gestegen is en de Premium Life met ongeveer 7% duurder zal worden. Het zullen echter deze caravans niet alleen zijn die duurder wordt volgend jaar.
Verder kan de klant kiezen uit 3 uitrustingspakketten om comfort en uitzicht te optimaliseren. Daarbuiten is zelfs nog een Autark Pakket in de aanbieding. Technische gegevens. De reeks bestaat uit 6 indelingen van 6,15 m tot 7,16 m totale lengte. Het leeggewicht bij de Premium Life ligt bij de 850 kg. Het MTM kan oplopen tot 1.500 kg De prijzen zullen schommelen van ongeveer 13.000 tot 15.000 euro. Info: www.bürstner.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
06-12-2021
Nieuw bij Carado
Carado V337 Edition 15
Verhuurbedrijven zoeken meestal instapmodellen van bekende fabrikanten. Al zijn die wagens goedkoper ze weten echter dat de kennis en het vakmanschap er achter schuilt. Een van de bekende merken is Hymer die zijn Carado lanceerde in 2006. Daarvoor werd een oude fabriek in Neustadt in de omgeving van Dresden gerestaureerd en met de toenmalige moderne machines uitgerust voor de productie van caravans en kampeerauto’s. Enkele jaren geleden nam Carado de productie van caravans uit zijn gamma, hij legde zich nog enkel toe op de productie van kampeerauto’s. Voor liefhebbers zijn er nu camperbussen, smalle halfintegralen, halfintegralen en alkoofmodellen in het aanbod. Omdat de fabrikant nu 15 jaar bestaat biedt hij enkele wagens aan met een extra uitgeruste Edition 15 versie. De drie uitverkoren smalle halfintegralen V132, V337 en V339 hebben aluvelgen, luifel, geïsoleerde watertank, tweede garagedeur en een TV pakket met antenne en TV als standaard uitrusting meegekregen. Ook bij het autodeel zijn er nog wat extra’s bij. Wij bekeken de V337 Edition 15 op Citroën Jumper met 140 pk turbodiesel en zes trapautomaat.
In de 6,65 m lange halfintegrale zijn 2 enkele bedden boven de garage, ervoor is het sanitair, keuken en zitgroep. Laat ons zeggen een klassieke indeling.
Koetswerk
De fabrikant bouwt het koetswerk op het verlaagd chassis van Citroën Jumper. De bodemplaat is 41 mm dik, de wanden 34 mm. Met aluminium buitenplaten, voor het dak en het achter front is polyester gebruikt. Kabels en leidingen zijn degelijk verankerd tegen de bodem, de buitendeur moet het zonder venster stellen. De stuurcabine is zwart met een paar uitlopende decorblokken over de zijwanden van de opbouw. Achteraan zijn lichtblokken gevat in een stevig uitziende bumper. In de garage met twee deuren kunnen gemakkelijk 2 fietsen.
Het interieur werd opgewaardeerd met andere kussens en andere deuren aan de bovenkasten wat een heel verschil maakt met vorig edities. De vloer is enkel dat maakt dat het tijdens de winter waarschijnlijk wat frisser zal aanvoelen. Een goed punt zijn de afgeronde kasthoeken. Deuren van de bovenkasten passen nauwkeurig en zijn van goede scharnieren voorzien.
Aansluitend bij de stuurcabine is de zitgroep met tafel aan de wand, ondersteund door één poot. Voor de zitgroep heeft men andere zit- en rugkussens laten maken, die veel comfortabeler zitten dan de gewone rechthoekige uitvoeringen. Met de veiligheidsgordels en kopsteunen maken zij de V337 geschikt voor 4 personen. In de zitbank is de vers watertank vorstvrij geïnstalleerd. Bij dag valt er veel licht door het panoramisch dakvenster, voor een goede verlichting bij avond zorgen 2 inbouw LED’s en een sterke LED plafondlamp. Voor de verwarming zorgt een Truma C6E plus een CP bedieningspaneel.
Nemen we enkele stappen door de gang naar de bedden die het dak van de garage vormen. Met hun respectievelijke 1,95 en 2,00 m kunnen lange zwervers zich er al eens lekker in uitrekken. Comfortabel slapen op de dikke matrassen ondersteund door een lattenbodem is een waar genoegen. Gelijk bij de meeste zwerfauto’s met enkele bedden kan men er ook één groot bed van maken. Onder de voeteinde zijn kasten voor kleren en ander klein materiaal. Om in de kasten te geraken is het een beetje moeilijk omdat de deuren niet ver open kunnen, dat heeft met de breedte van de wagen te maken Ja, zou er een kampeerauto bestaan zonder een compromis? Boven de hoofdeinde van de bedden zijn LED lampen met eigen schakelaar.
Keuken en badkamer.
De keuken voldoet voor een gezin met 2 kinderen. In het aanrecht zijn de kookvuren en de spoelbak uit één stuk RVS geïntegreerd, ernaast is op het aanrecht nog wat plaats als werkblad. Onderaan is een 89 l koelkast, onder- en bovenkasten bieden voldoende plaats voor het keukengerief van een gezin.
De badkamer achter de zitgroep met geïntegreerde douchedeur sluit degelijke af. Rechts is een draaibaar wc en tegen de wand met spiegel is het wasbakje opgesteld. De douchebak als vloer heeft twee aflopen.
De V337 Edition 15 is slechts 2,14 m breed. Dat biedt de mogelijkheid al eens meer de witte wegeltjes van de Michelinkaart te gebruiken en parkeren kan soms gemakkelijker zijn. Hij gedraagt zich goed in het bochtenwerk en windgeruis is zo goed als afwezig. Met de 140 pk sterke dieselmotor rijdt men onbekommerd over berg en dal.
Samen gevat.
Met de Carado V337 Edition 15 bekomt de koper een eenvoudige maar goed uitgeruste kampeerauto voor een gunstige prijs.
Technische gegevens:
L X B X H 6,65 x 2,14 x 2,87 m
Leeg gewicht 2.871 kg
MTM 3.500 kg
Bedden 1,95 x 0,8 m
2.00 x 0.7 m
7 jaar waterdichtheid garantie
Meer info: www.carado.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
02-12-2021
Prachtig winterweer
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
29-11-2021
Bekijk even de Knaus Sport
Knaus Sport 450 FU Silver Selection.
De caravan Sport is bij Knaus het instapmodel, hij komt nu met zorgvuldig uitgezochte uitrusting in beeld.
Wie een toercaravan zoekt kan best de Knaus Sport als Silver Selection eens goed bekijken. Standaard heeft hij doordachte toebehoren aan boord waar men anders extra moet voor betalen. Wij bekeken eens de 450 FU een indeling met Frans-bed vooraan, achterin een ruime gezellige u-zitgroep bedoeld voor 2 personen.
Schuin geplaatste lichtblokken plus de mooi gevormde bumper zijn alvast blikvangers. Zijwanden hebben blauwe en grijze kleurstroken die met de 17 duim aluminium velgen een sportief uiterlijk geven. De met een donker afgeboorde rok maakt het geheel compleet. In het licht bolstaande voorfront met een donker getinte venster is een ver opengaande koffer geïntegreerd. Voor de wanden heeft men gladde buiten beplating gekozen, voor het dak hagelbestendig polyester. Kijken we lager zijn de draadstangen van de hoeksteunen gemakkelijk bereikbaar. Voor de buitendeur heeft men een venster bedacht.
Interieur
Zoals in bijna in iedere caravan als je binnen komt gaan de eerste blikken naar de bovenkasten. In de Sport Silver Selection verdienen de ontwerpers een dikke pluim voor hun ontwerp. Witte licht gebogen deuren met champagne kleurige boorden evenals de handgrepen, er onder een open legplank en voor de afwerking een streep onrechtstreeks licht boven de kasten, wie kan beter? Dat open legvak hadden we toch liever iets groter gezien. Scharnieren zijn voor een instap model van een goede kwaliteit.
Keuken
Voor de keuken blijft in een echte toercaravan meestal net genoeg plaats over voor het keukengerei. In de 450 FU is ze 1,16 m breed, herbergt een 106 l koelkast onder de drie kookvuren. Boven hebben de kasten iets meer inhoud dan die van de woon- en slaapkamer. Tegenover de andere deuren hebben die van de keuken noodzakelijke sloten. Vooraan op het aanrecht is wat plaats voor de bereiding van de culinaire genoegens. Onderaan 3 diepe niet zelf sluitende laden, dat heeft echter wat met de prijs te maken.
De zitgroep van de 450 FU zorgt voor een sfeervol verblijf en het vakantiegevoel hangt er in de lucht. Rondom zijn schitterende bovenkasten, drie grote vensters zorgen voor een panoramisch uitzicht vanop de tweekleurige kussens. In de hoeken zijn schapjes voor sierstukjes, de ramen hebben links en rechts gordijnen met bij passende kleuren en tekening. Voor 2 personen is de tafel op één poot groot genoeg.
In het kleinste kamertje naast het bed staat een draaibaar wc gebruiksvriendelijk op gesteld. Tegen het plafond is een staaf waar men handdoeken of natte kleren kan aanhangen. Er is een douche dat is echter niet veel zaaks. Net vóór het sanitair gedeelte is een wastafeltje met redelijk groot wasbakje. Onderaan zijn kasten, ook links en rechts van de spiegel, met voldoende inhoud voor 2 reizigers.
Slapen
Zoals al lang bekend is, is het Frans-bed in een 2,3 m brede caravan niet al te breed. Naar het voeteinde wordt het nog wat smaller om doorgang te verlenen naar de wc en wasafdeling. Het wil echter niet zeggen dat een koppel er niet heerlijke kan in slapen. Een goede matras is belangrijker. Onder het bed is een ruime koffer, een deel wordt wel ingenomen door de vers watertank.
Met zijn sportief uiterlijk ziet de Sport Silver Selection er meer uit als een caravan uit de middenklasse dan een instapmodel. Het interieur biedt rijkelijk plaats voor een paar reizigers. Voor hen zijn er genoeg kasten en bergvakken om enkele weken op winter of zomer vakantie te trekken. Gedurende de vakantie zullen ze zich aangenaam verwend voelen in het modern doch sfeervol interieur. Bij aankoop kunnen ze zich verheugen in de gunstige prijs voor de Sport 450 FU Silver Selection.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
25-11-2021
Op weg naar de zon.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Betere veiligheid in Wallonië
Integratie van data voor een betere verkeersveiligheid in Wallonië
Nieuw partnerschap tussen Coyote, SPW Mobiliteit en SOFICO
Woensdag 24 november 2021 — COYOTE kondigt, in het kader van het proefproject C-Roads, een nieuwe samenwerking aan met de SPW Mobiliteit en SOFICO. De samenwerking heeft als doel de verkeersveiligheid te verbeteren dankzij de uitwisseling van informatie tussen de voertuigen en de overheidsinfrastructuur. Coyote en SOFICO zullen hiervoor informatie uitwisselen over verschillende soorten gevaren en verkeershinder. Coyote zal tevens alle waarschuwingen die afkomstig zijn van hun community delen met het centrum PEREX.
In het kader van het project C-Roads, en om het aantal waarschuwingen te verhogen en de kwaliteit ervan te verbeteren, zullen Coyote en SOFICO voortaan hun informatie over verschillende soorten verstoringen van het verkeer delen en hun gegevens ter beschikking stellen van het centrum PEREX, dat het verkeer op het Waalse wegen controleert en beheert. Deze samenwerking zal de veiligheid van het Waals wegennet verhogen, een snellere interventie verzekeren voor allerhande gevaren op de weg en correctere informatie verstrekken bij gevaren.
De uitwisseling van gegevens zal de veiligheid van alle automobilisten verbeteren – of ze nu Coyote gebruiken of niet – want door af te remmen wanneer men een gevaar op de weg nadert, zullen de Coyote-gebruikers ervoor zorgen dat andere automobilisten op de Waalse wegen ook langzamer gaan rijden.
“Eén van de sleutels voor een betere verkeersveiligheid, is het anticiperen op problemen.” bevestigt Valérie De Bue, Waals minister bevoegd voor Verkeersveiligheid. “ Deze nieuwe samenwerking zal de kwaliteit van de beschikbare informatie voor alle gebruikers verbeteren en biedt daarnaast de mogelijkheid om een groter aantal gevaren te voorkomen. Het delen van gegevens biedt daarenboven een mogelijkheid voor de interventiediensten om sneller, beter en preciezer de aanwezigheid van bepaalde gevaren op de weg te identificeren en op te lossen. Nieuwe technologieën en het delen van data dragen hierdoor op een significante wijze toe aan een veiliger verkeer.”
Wat zijn de nieuwigheden?
Naast het verbeteren van de betrouwbaarheid van de bestaande waarschuwingen, zoals die voor objecten op de weg en stilstaande auto's, laat het partnerschap ook toe om drie nieuwe waarschuwingen te integreren in Coyote: de aanwezigheid van dieren, mensen en werkzaamheden op de weg.
Dankzij een verbeterd algoritme zullen alle waarschuwingen worden gevoed via de Coyote-community en de realtimegegevens die afkomstig zijn van het operationeel centrum, PEREX. De interconnectiviteit tussen de systemen van Coyote en SPW/SOFICO via PEREX zal het tevens mogelijk maken om nauwkeurigere en juistere informatie door te geven aan de Coyote-community. Bovendien zal de spraakaankondiging aangeven dat informatie al dan niet afkomstig is van het PEREX-centrum.
“Dit is een stap in de richting van een intelligent wegennetwerk.Door gebruik te maken van deze realtime informatie en technologieën zullen wij de mobiliteit en de veiligheid kunnen verbeteren, de verkeersopstoppingen verminderen en zelfs de CO2-uitstoot en onnodige verontreinigende stoffen kunnen terugdringen”, voegt Waals minister voor Mobiliteit, Philippe Henry, hieraan toe.
Voor wie ?
De samenwerking zal de veiligheid van alle automobilisten ten goede komen, want door real time informatie te delen met SPW/SOFICO zullen alle Waalse stakeholders, die actief zijn op de weg, kunnen genieten van een snellere rapportering van gevaren en wordt het verkeer automatisch afgeremd bij gevaar.
Vincent Hébert, Managing Director van Coyote Systems Benelux, reageert tevreden: "We zijn erg blij met deze extra stap die ten goede komt van de verkeersveiligheid voor onze Coyote-gebruikers, maar ook voor alle andere automobilisten. We herbevestigen hiermee opnieuw het doel van Coyote, namelijk het veiliger maken van onze wegen. Onze wens is dat Coyote een belangrijke partner van de overheid is - en blijft - in het verbeteren van de verkeersveiligheid.”
Aangezien deze integratie sinds maandag 15 november 2021 automatisch beschikbaar is op de mobiele applicatie, via Android of IOS, en voor de gebruikers van de NAV+ en Up-toestellen, zal er geen update nodig zijn om van deze nieuwe diensten te profiteren.
Coyote biedt daarenboven, voor zowel iOS en Android, een gratis proefperiode van één maand voor elke nieuwe inschrijving op zijn app. Om u in te schrijven en de Coyote-ervaring te beleven, afspraak op coyotesystems.be.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
23-11-2021
Sterckeman verjaart.
Sterckeman vult het rijtje aan met zijn verjaardag al is hij met zijn 75 jaar bestaan mee van de oudste in de caravanwereld.
Voor die gelegenheid ontwikkelde de fabrikant de “Starlett Graphite Anniversary”. Deze uitzonderlijke jubileum reeks is geen opgefriste Starlett type met wat meer uitrusting. De drie modellen hebben niets met de standaard Starlett te maken. Met die modellen presenteert de fabrikant duidelijk een jubileum uitvoering. De “Starlett Graphite Anniversary” heeft nog wel de bekende lichte grijze kleur voor het koetswerk. Voor de wanden heeft men geen hamerslag profiel gebruikt, wel hagelbestendig polyester alsook voor het dak. Het sierlijke logo “Graphite Anniversary” siert de wanden. Donker getinte vensters zorgen voor een mooi contrast, een disselafdekking geeft een zorgvuldige afmaak en de 14 duim aluvelgen zijn het puntje op de i. Als dat nog niet genoeg is voor het buiten gebeuren zijn er nog zwarte dak leuningen die hem een sportief uiterlijk geven. Met het afgekeken achterfront van de Evolution van hetzelfde merk is hij niet meer herkenbaar als de overbekende Starlett.
De nieuwe reeks bestaan uit 3 varianten. Als nieuwe indeling is er de 480 CP. Vooraan is een eilandbed en achterin bevindt zich de zitgroep een indeling die nog niet voorkwam bij het Franse merk. Het sanitair is rijkelijk uitgerust met een douche, wastafel, vaste wc en bovenkast voor het toiletgerief. De compacte keuken staat naast de buitendeur net boven de as wat de gewicht verdeling ten goede komt. Zoals al enkele jaren te vinden is bij Franse merken hebben deze nieuwelingen in plaats van een koelkast een koellade in compressor uitvoering. Voor, naast het hoofdeinde van het bed is de kleer- en hangkast. Onder het eilandbed is de bekende enorme koffer, ze is ook langs buiten bereikbaar. Onrechtstreekse verlichting, spots verdeeld over het interieur zorgen bij avond voor een gezellige sfeer.
Voor de 470 CP heeft men een Frans dubbelbed achterin en vooraan een U-zitgroep bedacht. Het derde jubileum model de 450 LJ heeft vooraan enkele bedden en hier is de zitgroep achterin. Het interieur van de jubileum caravans met 2 kleurige bovenkasten, kussen in dezelfde kleuren combinatie en licht meubilair is keurig afgewerkt en geeft buiten een moderne ook een aangename indruk.
Het MTM van de 3 types bedraagt 1.300 kg, 1500 kg kan als optie als het trekkend voertuig er voor geschikt is.
Info:Caravan Trading Europa B.V.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Helemaal boven op de col
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
15-11-2021
Fendt bianco Activ voor 2022
Fendt Bianco Activ
Voor volgend jaar heeft de fabrikant uit Mertingen zijn Bianco reeks lichtjes aangepast, die in 2 varianten te bekomen is.
Bianco caravans worden bij Fendt zo stilaan de succesnummers, begint een stevige concurrent van Saphir uit hetzelfde huis te worden. Samen bieden de Activ en de Selection voor volgend jaar 15 varianten aan. Zeven ervan hebben de Combi verwarming van Truma die in de Activ te vinden zijn. Veel vraag is er naar de elektronisch gestuurde verwarming met geïntegreerde boiler. Deze types kunnen ook met een Smartphone bediend worden, via het bedieningspaneel CP plus met iNet ready als standaard uitvoering. Andere toestellen kan men ook met dit systeem bedienen. Niet alleen de elektronische bediening wordt gemeengoed in de caravan. De ontwerpers hebben enkele indelingen herbekeken met een gezinsindeling en een brede badkamer achterin. Volgend modellen jaar 2022 komen er 3 nieuwe Bianco Activ bij: de 465 SFH, de 550 SD en de 560 SKM. Vooraan is een ruime comfortabele zitgroep geïnstalleerd en achterin is een Frans-bed. De koelkast is in het centrale meubel gebouwd zo ongeveer in het midden van de caravan en vlak bij de buitendeur. De koelkast kan zowel links als rechts opendraaien zodat men de inhoud langs binnen of langs buiten kan bereiken. Aan dit meubel kan men een zwenkarm voor een TV laten bevestigen. Achterin in de 550 SD is een sanitair over de volle breedte van de caravan met afzonderlijke douchecel. Vooraan is een comfortabele U-zitgroep, de brede keuken neemt een stuk van het middendeel in beslag. Het succesrijke type 560 KM kan zowel als Saphier af Bianco Activ bekomen worden. Door de gecombineerde verwarming te installeren wint men plaats in de kleerkast. Daarmee heeft men nu 10 l warmwater ter beschikking. De Bianco Selection 550 SKM heeft vooraan een dubbelbed en in de midden bevindt zich de zitgroep tegenover de keuken. Voor kinderen zijn er stapelbedden voorzien en het sanitair spreidt zich uit over de volle breedte van het interieur.
Alle Bianco’s krijgen een nieuwe en betere voortentlicht, dat het licht in verschillende standen kan laten schijnen. Waar mogelijke worden grote koelkasten van 133 l geplaatst. Voor 2022 kan men kiezen tussen twee stof varianten.
Zoals alle zaken stijgen de prijzen met 5 tot 6 % en moet men rekenen op minstens 20.000 euro voor een kwaliteit volle Fendt caravan.
Informatie:www.fendt-caravan.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
10-11-2021
herfst op komst
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Rapido jubileert en wordt 60 jaar
60 jaar Rapido
Constant Rousseau werd bekend door zijn eerste klapcaravans. Ze waren gemaakt met vaste panelen. Opengevouwen boden ze een redelijke groot woon- en slaapinterieur. In die tijd was de slogan “Klein op de weg groot op de stek” een kleine auto kom hem gemakkelijk slepen. Daaruit ontstond in 1961 het eerste bedrijf met naam Papido. Begin jaren 1980 nam zijn zoon Pierre Rousseau het bedrijf over. Rond die tijd werden de eerste kampeerauto’s gefabriceerd.
Stevige constructie, soms nogal zwaar. De jaren gingen voorbij en de kleinzoon van Constant, Nicolas Rousseau deed zijn intrede. Rapido groeide tot een redelijk groot concern en palmde de merken Iteneo, Dreamer, Fleurette en Westfalia in.
Uiteraard ontsnapt Rapido niet aan de traditie en ontwikkelde voor zijn 60 jarig jubileum een speciale reeks. Voor volgende modellen jaar 2022 lanceert Rapido de 666F, 696F, 8066dF, 8096dF, Distinction i66 en i96 als jubileum kampeerauto’s.
De uitverkoren zwerfauto’s hebben een eigen buitendecor en kussens met het 60 jarig logo vanzelfsprekend werd ook het interieur onder handen genomen. Afhankelijk van het type hebben ze zwarte aluminium velgen, Truma C 6EH met bediening door het Truma i Net systeem. Onrechtstreekse LED verlichting in lange slierten door heel het interieur. In de badkamer werden tal van verbeteringen doorgevoerd.
De halfintegrale zijn gebouwd op Fiat Ducato met een 140 Pk sterke dieselmotor, achter de stuurcabine zijn zijzitbanken. Beide kunnen tot zittingen in de rijrichting worden omgebouwd. Als optie kan men een hefbed bekomen. In enkele type kan het eilandbed in hoogte worden geregeld
Info www.rapido.fr
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
05-11-2021
Veel nieuws bij Dethleffs
Veel nieuws bij Dethleffs
De Special Edition Avantgarde: nu verkrijgbaar in 4 modellen
Nog meer variatie en nog meer keus. Populaire indelingen in twee verschillende reeksen: Camper en Nomad 460 EL en 510 LE.
Luxe en comfort
Comfortabele indelingen, met praktische eenpersoonsbedden (van 85 cm breed) die desgewenst in een handomdraai om te bouwen zijn tot een groot tweepersoonsbed. Voorzien van veilige en praktische basisuitrusting zoals het AL-KO chassis met stabilisator, de stabiele uitdraaisteunen, het hagelbestendiger GFK dak, de krachtige verwarming, de boiler en de royale 142 liter koelkast met apart vriesvak. Aangevuld met het luxe Avantgarde pakket met o.a. vloerverwarming, 17“ aluminium velgen en chique gladde buitenbeplating in zilver, zal het u aan niets ontbreken.
"Speciaal voor Nederland en België hebben we voor het nieuwe modeljaar 2022 de Avantgarde serie uitgebreid. Naast de populaire indeling 460 EL, die als Camper en Nomad beschikbaar is, hebben we ook de 510 LE als Camper en Nomad in het chique Avantgarde jasje gestoken. En alle vier modellen compleet uitgerust met vele extra’s, waaronder de grote koelkast, de chique zilveren buitenbeplating en de vloerverwarming, aan luxe en comfort zal het u dus niet ontbreken."
Camper, Nomad en Beduin Scandinavia krijgen een ander knap achterfront en een pak nieuwe indelingen.
Bijna alle grote fabrikanten streven er naar om het uiterlijk van hun caravans hetzelfde te maken, als het kan zelfs met een knipoog naar hun kampeerauto’s. Zo ook bij Dethleffs een fabrikant die tot de “grote” behoort geeft aan zijn caravans uit de midden en dure prijsklasse een modern knap uitgewerkt achterfront. De smalle zwarte lichtendrager toont duidelijk de breedte van de caravan aan. De moderne lichtblokken met een LED techniek zijn duur en worden in alle nieuwe fronten aangewend. Op de zijwanden van de Camper, Nomad en Beduin Scandinavia zijn de dubbele decorstrepen verdwenen en vervangen door een fijnere lijn onder de vensters.
Info Dethleffs.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
de top bereikt
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen