Inhoud blog
  • Laika Kreos H 5109 is nieuw
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen kosten geld
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Veel plezier
  • De nieuwe Sport bij Knaus
  • Veel pret met de nieuwe Malibu 4x4
  • Draag lichte kleren bui duisternis!!!!
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    27-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carthago heeft een nieuwe fabriek

    Carthago Groep zet in op groei: inhuldiging van de nieuwe fabriek voor de Malibu Van in Ormo¸/Slovenië

    Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie

    Nieuwe banen: 300 medewerkers verwacht tegen eind 2024

    Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie

    Malibu Van: Succesvolle serie onder de comfort campers

    Carthago doo: aantrekkelijke werkgever, voorbeeldige sociale voordelen

    2023: het grote jubileumjaar van de Carthago Groep

    Het is een typisch voorbeeld van de spreekwoordelijke Carthago-dynamiek: Precies een jaar na het leggen van de eerste steen opende de Carthago Groep haar nieuwe fabriek in Ormo¸/Slovenië. De site is gespecialiseerd in de productie van de populaire Malibu Van. De totale investeringen bedragen zo'n 50 miljoen euro en naar verwachting zullen eind volgend jaar 300 banen worden gecreëerd. Met Ormo¸ als tweede fabriek in Slovenië naast Odranci geeft de bedrijvengroep met de bekende merken Carthago en Malibu voor campers in de premiumklasse een duidelijk signaal af: ook in tijden van politieke en economische onzekerheid blijft Carthago stabiel en duidelijk op groeikoers.

    Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie

    De gastenlijst bij de openingsceremonie, geleid door de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie, documenteert het grote belang van de Carthago Groep, die nu twee fabrieken in Slovenië heeft. Ze werden onder meer vergezeld door Danijel Vrbnjak, burgemeester van Ormo¸. Naast de directie van het Sloveense bedrijf Carthago doo was de voltallige directie van de Carthago Groep aanwezig, inclusief oprichter en eigenaar Karl-Heinz Schuler. Dit onderstreept de strategisch belangrijke verbinding tussen de Duitse camperfabrikant en zijn vestigingen in Slovenië.

    Ook Karl-Heinz Schuler benadrukte in zijn toespraak de nauwe band tussen de locaties in Duitsland en Slovenië: "Naast onze hoofdvestiging in Aulendorf/Oberschwaben vormen de fabrieken in Odranci en nu in Ormo¸ de ondersteunende en onmisbare pijler van de Carthago Groep . Zonder de positie in Slovenië zou de Carthago Groep niet zijn wat ze nu is: een van de meest succesvolle fabrikanten van premium campers in Europa.”

    Nieuwe banen: 300 medewerkers verwacht tegen eind 2024

    De nieuwe, zeer gespecialiseerde en moderne fabriek in Ormo¸, in het noordoosten van Slovenië, is letterlijk gebouwd op een greenfield-terrein. De oppervlakte van het terrein bedraagt ​​circa 100.000 vierkante meter. De productie omvat een schrijnwerkerij, voormontage en montage evenals het magazijn. Naast aantrekkelijke werkplekken kunnen de medewerkers zich verheugen op moderne sociale ruimtes en het bedrijfsrestaurant. De totale investeringen bedragen circa 50 miljoen euro.

    In de eerste uitbreidingsfase vanaf mei zal de nieuwe fabriek een jaarlijkse capaciteit hebben van ongeveer 3.000 Malibu-bestelwagens. Bij de start van de productie zullen er ongeveer 180 mensen in Ormo¸ werkzaam zijn. Hun aantal zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 300 werknemers tegen het einde van het eerste volledige productiejaar in 2024.

    Tot nu toe werd de Malibu Van parallel met de Carthago- en Malibu-campers geproduceerd in de nabijgelegen fabriek van de Carthago-groep in Odranci. De twee fabrieken liggen op slechts ongeveer een half uur rijden van elkaar. Daarom kunnen bijna 100 ervaren werknemers uit Odranci de kern van het personeelsbestand in Ormo¸ vormen, zij pendelden voorheen vanuit deze regio naar hun werkplekken in Odranci. Sandra ´upanec, bedrijfsleider van Carthago doo: "Dit zorgt voor een snellere opstart van de productie en topkwaliteit."

    De verhuizing van de bestelwagens naar de nieuwe fabriek maakt in Odranci capaciteit vrij voor de productie van campers. Er zullen daardoor geen arbeidsplaatsen verloren gaan. Integendeel: de locatie wordt verder uitgebreid en er zal verder gezocht worden naar nieuwe medewerkers.

    Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie

    Bij de bouw van de fabriek in Ormo¸ lag de focus niet alleen op de modernste en efficiënte productie, maar ook op milieubescherming en duurzaamheid. Markus Kern, CEO Carthago: "In Ormo¸ combineren we economie en ecologie op een voorbeeldige manier."

    Ongeveer een derde van het gebied bestaat uit planten- en groengebieden. De LED-verlichting bespaart energie, net als de warmteterugwinning tijdens het genereren van perslucht en vacuüm. De centrale wordt van energie voorzien door een warmtekrachtcentrale en een fotovoltaïsch systeem met een indrukwekkend vermogen van één megawatt. Zeer efficiënte warmtepompen dekken vermogenspieken op. Alle productie- en kantoorruimtes kunnen verwarmd, gekoeld en gecontroleerd geventileerd worden. Thomas Weiß, bedrijfsleider van Carthago doo, vat het samen: "Het resultaat is zowel een ultramoderne als een voorbeeldige milieuvriendelijke productie."

    Malibu Van: Succesvolle serie onder de comfort campers

    De Malibu Van is een van de pioniers van de populaire comfortcamper met badkamer. Ze worden steeds belangrijker in Duitsland en Europa. De Carthago Groep ziet nog steeds een groot toekomstpotentieel in dit marktsegment. De relevantie van de Malibu Van werd onlangs duidelijk bij de verkiezing voor Motorhome of the Year 2023 in Duitsland: hier won hij voor de vierde keer op rij zijn categorie.

    Carthago doo: aantrekkelijke werkgever, voorbeeldige sociale voordelen

    In de nieuwe fabriek in Ormo¸ worden aantrekkelijke banen gecreëerd. De toekomstige werknemers zullen profiteren van de bekende uitstekende sociale voordelen van Carthago doo. Denk hierbij aan een royale vakantietoeslag of een bedrijfspensioenregeling. Carthago doo werkt samen met scholen en biedt stageplaatsen aan junior medewerkers. De werkplekken zijn uitgerust met state-of-the-art apparatuur en ook vlakke hiërarchieën en goede ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden zijn kenmerkend voor het dynamische bedrijf.

    2023: het grote jubileumjaar van de Carthago Groep

    De opening van de nieuwe fabriek in Ormo¸ vindt plaats in een opmerkelijk jaar voor de Carthago Groep: tien jaar Malibu Van, 15 jaar fabriek in Odranci en tien jaar Carthago City, het hoofdkantoor van de Carthago Groep in Duitsland dat uniek is in de industrie, moeten gevierd worden. Last but not least viert de gemeente Ormo¸ in 2023 haar 750ste verjaardag.

    Meer info www.carthago.com






    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    26-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bomen langs een rivier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Splinter nieuw de Knaus Yaseo


    De Knaus Yaseo: een nieuwe generatie caravans voor het elektrische tijdperk

     Hoewel het misschien niet altijd zo lijkt, zijn er nog volop nieuwe ontwikkelingen gaande bij de caravans. Zo passen fabrikanten steeds innovatievere materialen en bouwwijzen toe. Niet alleen om sneller en goedkoper te produceren, maar ook om caravans lichter en in alle opzichten duurzamer te maken.

    Dat duurzame aspect uit zich ook in de komst van ‘gasloze’ caravans. Daarnaast zien we dat ook caravanfabrikanten anticiperen op het groeiende aantal elektrische auto’s. Een van de meest opvallende nieuwkomers op dat gebied is de nieuwe Knaus Yaseo, een caravan die naar verluidt de grenzen van design en functionaliteit verlegt.

     EEN GASLOZE CARAVAN

    De Knaus Yaseo is ontworpen met het oog op de toekomst. Knaus heeft hem ontwikkeld als antwoord op de groeiende populariteit van elektrische voertuigen en de vraag naar milieuvriendelijke reisopties. De Yaseo is volledig elektrisch (gasloos), alle apparatuur werkt dus op 230 volt. Die apparatuur omvat een dubbele inductiekookplaat alsmede verwarming en koeling via de Dometic Freshwell 3000 bankairco.

    INNOVATIEVE INDELINGEN EN SLIMME OPLOSSINGEN

    Een aspect waarmee de Knaus Yaseo zich ook onderscheidt, zijn de innovatieve indelingen en slimme oplossingen. De caravan heeft een bed dat eenvoudig uit de wand kan worden geklapt, waardoor het niet nodig is om het bed op te maken. Dit is een voorbeeld van hoe Knaus de ruimte in de caravan optimaal benut. Daarnaast heeft de Yaseo ook slimme opslagoplossingen voor het vervoer van fietsen en andere outdoor spullen. Dit is een handige functie voor de avontuurlijke reiziger die graag zijn of haar uitrusting meeneemt op reis.

    LICHTGEWICHT EN MILIEUVRIENDELIJK

    De Yaseo is niet alleen innovatief in zijn ontwerp, maar ook in zijn bouw. Hij is lichter dan vergelijkbare caravans, wat grotendeels te danken is aan het lichtgewicht, multifunctionele meubilair en het ontbreken van een gasinstallatie. Dit maakt de Yaseo milieuvriendelijker en gemakkelijker te trekken door elektrische voertuigen. Het enige waar Knaus misschien nog meer rekening mee zou kunnen houden, is de luchtweerstand. Die is namelijk van doorslaggevende invloed op de totale weerstand die de caravan toevoegt. En daarmee is die luchtweerstand dus ook van grote invloed op het rijbereik van de elektrische auto, en de hoeveelheid laadpauzes die er onderweg moeten worden gehouden.

    TWEE INDELINGEN

    Vooralsnog zal Knaus de nieuwe Yaseo, die we uiteraard in volle glorie op de Caravan Salon in Düsseldorf kunnen bewonderen, in twee indelingen aanbieden. Beide modellen hebben een vernieuwd ontwerp van de Knaus CATEYE-achterlichten, die nu 25% kleiner zijn, minder wegen en minder ruimte innemen, maar met hun volledige LED-technologie nog steeds de verkeersveiligheid verhogen.

    Yaseo 500 DK

    De Yaseo 500 DK is de grootste van de twee indelingen. Hij biedt volgens Knaus een indrukwekkende hoeveelheid ruimte, met een bruikbare oppervlakte van 11,7 vierkante meter op een grondoppervlak van ongeveer 10,8 vierkante meter. Dit wordt bereikt door het gebruik van flexibele meubelconcepten en de FoldXpand-technologie aan de voor- en achterkant van de caravan.

    De 500 DK heeft ook een multifunctionele “Cozy-Lounge” die kan worden omgevormd tot een volwaardig bed voor twee personen. Daarnaast heeft de Yaseo 500 DK een badkamer met een uitklapbare douchecabine die de badkamerruimte bijna verdubbelt. De koelkast in dit model heeft een inhoud van 150 liter en is op hoogte geplaatst voor gemakkelijke toegang.

    Yaseo 340 PX

    De Yaseo 340 PX is een compacter model en bied alles wat er nodig is voor een comfortabel verblijf met twee personen. Hij heeft een keuken aan de voorkant, een ruime zithoek aan de achterkant en optioneel extra opbergruimte in de woonruimte. Net als de 500 DK heeft de 340 PX een bed dat eenvoudig uit de wand kan worden geklapt. De koelkast in dit model heeft een inhoud van 96 liter.

    Ondanks het feit dat er naar onze menig nog wel het een en ander aan de aerodynamica te verbeteren valt, is de Knaus Yaseo een spannende nieuwe speler in de wereld van caravans. Met zijn innovatieve ontwerp, slimme oplossingen en milieuvriendelijke bouw is het een caravan die een mooi voorproefje is van de caravans die we in het elektrische tijdperk zullen zien.

    Meer info www.knaus-tabbert.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan de wadden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    24-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Caravan Salon Düsseldorf 2023

    CARAVAN SALON Düsseldorf 2023:

    Dé plek voor caravaningfans
    's Werelds toonaangevende vakbeurs voor mobiel reizen nodigt uit voor een ontmoeting van de branche
    Caravaning blijft populair, daar het reizen met recreatieve voertuigen staat voor vrijheid, individualiteit en vakantiedromen en een flexibele en aantrekkelijke vorm van reizen is, die aansluit bij de huidige tijdgeest.

    CARAVAN SALON is het hoogtepunt en de ontmoetingsplek voor alle liefhebbers van mobiel reizen en nodigt geïnteresseerden uit om deel te nemen aan dit tiendaagse festival voor de branche in Düsseldorf. Van 25 augustus tot en met 3 september 2023 kunnen caravaning-fans van over de hele wereld uitkijken naar een breed scala aan producten op het gebied van campers, caravans, kampeerwagens en accessoires, maar ook het passende toeristische aanbod. Net als in het voorgaande jaar, worden in 16 beurshallen en op het buitenterrein ’s werelds grootste caravaning-aanbod gepresenteerd.
    "CARAVAN SALON bezet door haar unieke combinatie van businessplatform en evenement voor de branche een sterke positie op de jaarkalender van caravaning-liefhebbers en mensen die dat willen worden. Er is enorm veel interesse van exposanten en de beschikbare ruimte in de hallen is zeer goed geboekt. In Düsseldorf is de caravaning-ervaring in alle facetten voelbaar.

    CARAVAN SALON heeft met afstand het breedste scala aan mobiele vrijetijdsbesteding - bezoekers zullen deze variëteit aan merken, modellen en indelingen op geen enkele andere vrijetijdsbeurs zien," zegt directeur Stefan Koschke enthousiast. Eind augustus zullen in Düsseldorf opnieuw meer dan 700 exposanten vertegenwoordigd zijn en een compleet marktoverzicht met talrijke wereldpremières bieden. Het assortiment aan voertuigen varieert van tentcaravans tot luxe mobiele woningen en daarnaast de gebruikelijke basisvoertuigen, bestemmingen, mobiele woningen en kampeeraccessoires die hier worden aangeboden. "CARAVAN SALON dankt haar unique selling point niet alleen aan de diversiteit van producten, maar ook aan de caravaning-ervaring, variërend van voertuigen tot droombestemmingen. In Düsseldorf vinden bezoekers de nieuwste stand van de techniek en ontwikkelingen op het gebied van caravaning, inclusief alle actuele thema's, innovaties en visies voor de komende jaren. Uiteraard richt het aanbod zich niet alleen op eindconsumenten:

    CARAVAN SALON is ook de wereldwijde ontmoetingsplaats voor experts en industrieverenigingen uit de hele wereld. Bovendien biedt de beurs een uitgebreid vakprogramma, speciale shows en interessante themawerelden," aldus Koschke. Messe Düsseldorf en Caravaning Industrie Verband (CIVD) als conceptuele sponsor kijken vol verwachting uit naar de 62e editie van CARAVAN SALON.
    StarterWorld in hal 7
    "Steeds meer mensen uit alle lagen van de bevolking en alle leeftijdsgroepen tonen interesse in deze vorm van vakantie - op onze beurs registreerden we vorig jaar met 37% opnieuw een zeer hoog percentage nieuwe bezoekers. Voor deze nieuwkomers hebben we met de StarterWelt (hal 7 / direct bij Ingang Noord) een servicegericht en klantvriendelijk adviescentrum," voegt Stefan Koschke toe. In verschillende themawerelden krijgen zowel beginners als ervaren caravan-liefhebbers interessante wetenswaardigheden rondom de mobiele vrijetijdsbesteding. In het informatiecentrum van de StarterWelt geven experts praktische tips en aanbevelingen voor verschillende typen voertuigen, reisroutes of de keuze voor campingstaplaatsen, en staan ook klaar om specifieke vragen te beantwoorden en persoonlijke advies te bieden. Bovendien is er een interessant programma met diverse caravaning-thema's.


    Doe-het-zelf-bouwavontuur
    Na het grote succes van de première vorig jaar is de special ‘Abenteuer Selbstausbau’ van ‘Explorer / Vanderlust’ in samenwerking met Martin Kreplin aanzienlijk uitgebreid en thematisch verbeterd. Er zijn steeds meer mensen geïnteresseerd in professioneel advies en de kennis van experts waar het gaat om het zelf ombouwen van hun eigen campers. Verschillende zelfgebouwde recreatievoertuigen tonen de veelzijdige mogelijkheden. Dagelijkse lezingen voor beginners, gevorderden en professionele bouwers behandelen thema's zoals energievoorziening, werkplaats en materiaalkunde, verwarming en koken, wonen en timmerwerk, ramen en luiken, isolatie en indelingsplanning. De speciale tentoonstelling is op het buitenterrein voor de hallen 13 en 14 te vinden en vormt daardoor een directe link met het aanbod van deze exposanten. "Op geen enkel ander caravaning-evenement ter wereld vinden zowel experts als consumenten een groter, uitgebreider en internationaler productaanbod voor accessoires, technische uitrusting en onderdelen. Veel van de onderdelen die voor de betreffende ombouwen nodig zijn, zijn dan ook bij de toebehorenexposanten in de aangrenzende hallen te vinden. Deze samenwerking is uniek," benadrukt Stefan Koschke.
    Caravan Center
    Bij het Caravan Center (grote parkeerplaats P1) wordt het beursbezoek een echte ervaring. Tijdens CARAVAN SALON worden - op wat dan de grootste camperstaplaats van Europa is, met 3.500 staplaatsen met en zonder voorzieningen - tussen de 60.000 en 70.000 overnachtingen gereserveerd. Het Caravan Center is na sluitingstijd van de beurs dé ontmoetingsplaats voor de community, waar exposanten, bezoekers, journalisten en alle andere vrienden van mobiele vrijetijd samenkomen. Een groot event- en cateringgedeelte met ’s avonds een muziekprogramma, zorgt voor plezier, entertainment en een gezellig samenzijn. Wie na een lange dag op de beurs de beroemde Altstadt van Düsseldorf wil verkennen, kan gebruikmaken van een speciale service: een gratis pendelbus brengt gasten comfortabel naar de Altstadt en ’s avonds laat weer terug naar het Caravan Center. Vanwege de grote vraag zullen de staplaatsen snel volgeboekt zijn, dus het is belangrijk ze vanaf medio juni tijdig via de Ticketshop te reserveren.

    Het Caravan Center is van 7.30 uur tot 22.00 uur geopend.
    CARAVAN SALON Club
    De CARAVAN Salon Club kan terugkijken op indrukwekkende groei. Maar liefst 214.000 leden zijn in 's werelds grootste beursclub verenigd. De club is volledig gratis en biedt alle caravaning-fans nuttige informatie, evenals handige aanbiedingen en prijsvoordelen. Op de beurs hebben de leden in de Club Lounge de gelegenheid om in een exclusieve omgeving andere clubleden te ontmoeten, of om gewoon even in alle rust te ontspannen.
    TraumtourenKino en European Outdoor Film Tour
    Het populaire TraumtourenKino keert dit jaar met een eigen locatie terug en vindt een nieuw thuis in hal 1 op de 1e verdieping. Het gerenommeerde Traumtouren-trio Janette Emerich, Konstantin Abert en Uwe Hamm nemen bezoekers mee op een reis naar spannende caravanbestemmingen en zorgen voor een inspirerende tijd tijdens hun beursbezoek.

    Bij de European Outdoor Film Tour (EOFT) kunnen spectaculaire outdoor- en avonturenfilms worden bekeken. Tijdens CARAVAN SALON zullen we op het podium ‘Travel & Nature CONNECTED’ in hal 3 op vrijdag 1 september een ‘Best of’ van de EOFT-films vertonen, die toeschouwers meenemen in de wereld van avontuur, waardoor ze samen met de acteurs hun grenzen opzoeken, of het nu gaat om bergbeklimmen, rotsklimmen, mountainbiken, kajakken, paragliden, skiën, snowboarden en nog veel meer.
    E-bike parcours voor hal 15
    Caravaning als vakantievorm is ook bijzonder geschikt om met elektrische voertuigen en fietsen een vakantiebestemming te verkennen en mobiel te zijn. Op het buitenterrein voor hal 15 biedt het E-bike parcours bezoekers de mogelijkheid om op een apart terrein de rijkwaliteiten van e-bikes, elektrische scooters en eco movers uit te proberen.
    De ticketverkoop start eind juni.

    Actuele informatie en nieuws is op www.caravan-salon.de te vinden.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verzorging
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    16-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aandacht voor uw camperbanden
     
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Geef voldoende aandacht aan uw camper banden

    CAMPERBANDEN CHECKLIST


    HEEFT JE CAMPER HET JUISTE TYPE BAND?


    CAMPER OVERWINTERD OP BANDEN MET VOLDOENDE
    BANDENSPANNING?


    ZIJN JE BANDEN BESCHADIGD OF TE OUD?


    HEBBEN JE BANDEN NOG VOLDOENDE PROFIEL?


    HEBBEN JE BANDEN DE GOEDE BANDENSPANNING?


    HEB JE DE GOEDE SEIZOENBAND GEMONTEERD?


    BEN JE VOORBEREID VOOR EVENTUELE BANDENPECH?


    Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- ofCP-banden, met de correcte belastingindex.
    Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas
    van je banden mogelijks beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband.Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald


    Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden
    niet te oud zijn. Check op barstjes in het rubber & kijk naar het productiejaar
    op de banden : indien > 6 jaar, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren.Indien ≥ 10 jaar, vervang ze dan.
    Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je
    minder dan 3 mm profieldiepte hebt.

    Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op

    de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en
    het loopvlak van de band.


    Kies voor zomerbanden, winterbanden of all season-banden in functie
    van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet
    met CP-markering.


    Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek ofje wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.

    Meer info TRAXIO


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kampeerauto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neem aandacht voor uw banden

    CAMPERBANDEN CHECKLIST HEEFT JE CAMPER HET JUISTE TYPE BAND? CAMPER OVERWINTERD OP BANDEN MET VOLDOENDE BANDENSPANNING? ZIJN JE BANDEN BESCHADIGD OF TE OUD? HEBBEN JE BANDEN NOG VOLDOENDE PROFIEL? HEBBEN JE BANDEN DE GOEDE BANDENSPANNING? HEB JE DE GOEDE SEIZOENBAND GEMONTEERD? BEN JE VOORBEREID VOOR EVENTUELE BANDENPECH? Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*) Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden mogelijks beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check op barstjes in het rubber & kijk naar het productiejaar op de banden : indien > 6 jaar, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren. Indien ≥ 10 jaar, vervang ze dan (**). Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt. Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band. Kies voor zomerbanden, winterbanden of all season-banden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering. Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen. banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg; banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg). (*) Houd – in functie van uw camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer u nieuwe camperbanden koopt : (**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar. Voor je vertrekt, check steeds jebanden


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camperbussen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Banden voor kampeerauto's

    PERSBERICHTEN MOBILITEIT AUTOMATERIALEN EN GEREEDSCHAPPEN

    7 bandentips voor een veilige campervakantie (TRAXIO-checklist)

    Banden van campers verdienen extra aandacht voor op vakantie te vertrekken:  heel wat campers rijden of worden gestald met een te lage bandendruk en dat houdt veiligheidsrisico’s in. Bovendien is het belangrijk om het correcte type band te monteren in functie van het type camper. TRAXIO roept daarom alle bestuurders van campers op om aangepaste, kwalitatieve banden te laten monteren én om de banden grondig na te zien voordat ze op vakantie vertrekken.

    Dat kan aan de hand van de handige TRAXIO-checklist met 7 praktische vragen en tips.

    Waarom aangepaste banden voor een camper?

    Kampeerwagens verschillen van gewone personenwagens: ze hebben een hoog basisgewicht en daarbij komt nog het extra gewicht van reisuitrusting zoals keuken- en ander gerei, plus bagage, water, fietsen... Daarnaast moet je ook rekening houden met hun hogere zwaartepunt, een grote overhang aan de achterzijde van het voertuig (met extra gewicht door bijvoorbeeld fietsen of een scooter) en lading die ongelijkmatig verdeeld kan zijn door o.a. de watertank. Dat maakt dat de belasting op de banden veel hoger is dan bij een personenwagen, en dat ze in bochten veel zwaarder worden belast door de combinatie van het hoge gewicht en een hoog zwaartepunt. Aangepaste banden met een versterkte structuur worden daarom vanuit veiligheidsoogpunt ten stelligste aanbevolen, in het bijzonder voor de zwaardere types campers.

    Types van campers en de bijhorende bandenkeuze

    Voor campers onderscheiden we twee types banden, die elk een aparte markering op de zijwand hebben. Om te beginnen zijn er de banden met C-markering: dit zijn de courante bestelwagenbanden. Zij kunnen ingezet worden voor familiebusjes en campers maar hun gebruik is beperkt voor de lichtste modellen, met andere woorden voor de tot camper omgebouwde bestelbusjes.

    Voor de zwaardere campers (de zogenaamde alkoofcampers, de halfintegrale en integraalcampers) wordt heel sterk aanbevolen om banden met CP-markering te monteren: deze hebben een versterkte structuur zodat ze moeiteloos het hoge gewicht kunnen trotseren, en ze kunnen worden opgepompt tot maar liefst 5,5 bar. Ze gaan ook langer mee dan klassieke banden en zijn veel beter bestand tegen de zware gebruiksomstandigheden.

    Noteer alvast ook dat er speciale winter- en vierseizoenenbanden bestaan voor wie het hele jaar door van de camper wil genieten. Deze banden zijn voorzien van een 3PMSF-markering waardoor ze voldoen aan alle bestaande wetgeving m.b.t. het rijden onder winterse omstandigheden. Deze banden bieden ook meer grip buiten het asfalt wat nuttig kan zijn op een camping of bij het wildkamperen.

    De TRAXIO-checklist voor een veilige campervakantie 

    Heeft je camper het juiste type band?

    Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*)

    Heeft je camper overwinterd op banden met voldoende bandenspanning?

    Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden misschien beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald.

    Zijn je banden beschadigd of te oud?

    Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check ze daarvoor op barstjes in het rubber en kijk naar het productiejaar op de banden: indien ze ouder dan 6 jaar zijn, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren en van zodra ze 10 jaar oud zijn, vervang ze dan (**).

    Hebben je banden nog voldoende profiel?

    Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.

    Hebben je banden de goede bandenspanning?

    Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.

    Heb je de goede seizoenband gemonteerd?

    Kies voor zomerbanden, winterbanden of vierseizoenenbanden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.

    Ben je voorbereid voor eventuele bandenpech?

    Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.

     (*) Houd – in functie van je camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer je nieuwe camperbanden koopt:

    • banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg;
    • banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg).

    (**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar.

    Foto's: Thierry Dricot


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    14-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapido heeft een nieuwe reeks integrale

    Rapido C 55

    Tussen het aanbod aan kampeerauto’s biedt Rapido in zijn C reeks 4 smalle integrale aan met Peugeot Boxer als basisvoertuig.

    Rapido heeft naam gemaakt met zijn soliede keurig afgewerkte kampeerauto’s, zijn nieuwe smalle types zijn van hetzelfde allure. Het algemeen van de smalle zwerfauto’s volgend heeft Rapido in zijn programma de 5,99 m lange C 56 met Fransbed met ernaast de badkamer. De keuken staat naast de buitendeur, vooraan is een L-zitgroep. Bij de 6,59 m lange C 50 is een dwarsbed boven de garage, keuken en natte cel staan centraal opgesteld. Het grootste type de 6,99 m. C 86 heeft zelfs een eilandbed met ruime badkamer en vooraan een comfortabele zitgroep. Wij konden de C 55 met een lengte van 6,72 m bekijken. Hij is uitgerust met twee enkele bedden boven de garage, keuken en badkamer staan zo ongeveer in het midden van het interieur. Een L-zitgroep maakt de  inrichting compleet. Met deze 4 verschillende indelingen heeft Rapido de meest gevraagde indelingen in zijn nieuwe C reeks. Ze worden gebouwd op een Peugeot Boxer basis voertuig met een 2,2 l turbo diesel 140 pk sterk met een 6 versnellingsbak.

    De opbouw wordt gemaakt met dezelfde sandwich panelen als zijn brede broeders. Voor de bodem zijn de sandwich panelen 40 mm dik met PU schuim en hagelbestendige polyesterplaat langs buiten. Voor de wanden en dak heeft men 30 mm dikke sandwich panelen gebruikt. Als isolatie materiaal water afstotend XPS. Vensters en het dakvenster boven de stuurcabine zijn van goede kwaliteit. De buitendeur heeft een venster, centrale vergrendeling en muggenhor, dat zijn opties. De garagebodem is geïsoleerd en ze heeft 2 deuren. In de gasfleskast kan slechts één fles, dat is voldoende want de verwarming en de koelkast hebben geen gas nodig.

    Dank zij het lichte meubilair in houtdecor, lichte wanden en dak en het al even lichte PVC vloerbekleding valt het niet eens op dat het interieur “slechts” 2,02 m breed is. De twee grote dakvensters dragen er nog een steentje bij. Bovendien geeft het ook nog een vakantiegevoel. De C 55 van Rapido is 36 cm langer dan de camperbus van Fiat Ducato. Het houtdecor is van een zeer goede kwaliteit want het voelt als hout aan.  Bovenkasten hebben geen handgrepen wat een elegant effect geeft. Na een druk op de deur gaat ze bij middel van een gasveer open. Het meubilair is zoals we gewoon zijn van Rapido stevig en keurig afgewerkt.

    Achterin zijn voor een smalle halfintegrale redelijk brede enkele bedden. 1,95 x 0,8 m is zeker niet mis, bovendien liggen de Bultex matrassen op een lattenbodem, slaapcomfort is dus verzekerd. De voeteinden kunnen omhoog klappen om beter bij de onderstaande kleerkasten te kunnen. Dat hoeft niet altijd langs deze kant want er zijn ook nog deuren. In een van die kasten liggen de spullen om de opening tussen de bedden op te vullen. Met twee treden komen de zwervers gemakkelijk in de bedden. Aan het hoofdeinde zijn bovenkasten en leeslampen. Wegens de grote vensters in de zijwanden bleef er slechts een klein stukje over voor een bovenkast. Van de zitgroep kan men ook nog een bed maken voor een derde slaper.

    De comfortabele zitbank heeft 2 veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare hoofdsteunen.  In de kofferbank ligt de verswatertank. De originele Agusta cabine zetels kunnen zowel draaien als in de hoogte ingesteld worden. Het tafelblad op een centrale poot kan men samenvouwen, verschuiven, in de hoogte verstellen wat nodig is om het derde bed te maken. In de bovenkast met licht gebogen deuren kunnen veel spulletjes die men graag bij de hand heeft.

    Aanpalend bij het bed heeft de fabrikant de keuken geplaatst. Het aanrecht is 1,40 m breed zodat naast de kookvuren en de spoelbak nog wat plaats voor een werkblad over blijft. Onderaan zijn een 85 l compressor koelkast en laden, samen met de mooie bovenkast voldoende ruimte voor het keukengerief van twee personen. Langs de zijde aan de buitendeur is een stevige handgreep als hulpje bij het in of uit stappen. Een lange LED lichtstrook zorgt voor voldoende licht en een afzuigkap stuwt de geurtjes naar buiten.

    In de ruime natte cel is de wc gebruiksvriendelijk opgesteld. Het wastafeltje met afzonderlijk wit waskommetje is een mooi meubelstuk, er behoren ook nog wat toiletkastjes bij. Om te douchen draait men een wand voor de wc, sluit de cel af met een acrylglazendeur en de waterverspilling kan beginnen.

    Met de C 55 bouwt Rapido een voor twee zwervers ingerichte knappe  halfintegrale zwerfauto. Met zijn breedte hoeft men geen angst te hebben om de witte wegeltjes van de Michelin kaart te nemen, straatjes van historische stadjes behoren eveneens tot de mogelijkheden. De hoogwaardige uitvoering zijn bekend, wat nieuw is voor een Rapido is het lichte meubilair wat snel aan een vrolijke vakantie doet denken. Met alles er op en er aan plus de kwaliteit van de kampeerauto is hij zijn prijs rond de 80.000 waard.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig: Peugeot Boxer met laag chassis.

    Motor: 2,2 l   140 pk  6 versnellingsbak.

    MTM : 3.500 kg

    L X B X H:  6,72 x 2,17 x 2,75 m

    Leeg gewicht: 2.965 kg

    Bedden: 1,98 x 0,8 m

            1,95 x 0,8 m

    Meer info. www.decuyper.be


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    07-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Vredestein banden

    Nieuwe Vredestein high-performance allseason-band biedt ongeëvenaarde grip op nat wegdek                                              

    • De Vredestein Quatrac Pro+ is speciaal ontwikkeld voor personenauto's en SUV’s met veel vermogen en biedt superieure grip, duurzaamheid en efficiëntie
    • De nieuwe generatie polymeren en het hoge silica- en harsgehalte garanderen toonaangevende prestaties op nat wegdek. Het rijgedrag in sneeuw en modder is bovendien sterk verbeterd
    • Geen enkel ander merk biedt zo'n breed assortiment allseason-banden met beschikbare maten voor 17- tot 22-inch velgen
    • Bouwt voort op 30 jaar innovatie en leiderschap in het allseason-segment
    • Vanaf augustus beschikbaar in heel Europa

    7 juni 2023 - Apollo Tyres heeft details vrijgegeven van zijn gloednieuwe Vredestein Quatrac Pro+, een speciale allseason-band voor high-performance auto's en SUV's die nieuwe normen stelt voor grip, duurzaamheid en efficiëntie. De nieuwe band wordt vanaf augustus in heel Europa verkocht en zal na de invoering beschikbaar zijn in 108 maten voor velgen van 17 tot 22 inch.

    De introductie van de nieuwe band, die wordt aangeboden in dezelfde maten als de populaire Vredestein Quatrac Pro (die nog te koop is), maakt dat het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres nog steeds het breedste assortiment allseason-banden op de markt heeft.

    De nieuwe Quatrac Pro+ heeft de beste grip op nat wegdek in zijn klasse en zorgt in vergelijking met de populaire Quatrac Pro voor 5% meer grip op sneeuw. De band heeft bovendien een 5% lagere rolweerstand, voor een hogere brandstofefficiëntie. De prestaties die de band het hele jaar door levert, zijn grotendeels te danken aan een geavanceerd loopvlakontwerp en een verfijnde en nieuwe mix van ingrediënten voor de compound.

    Bredere lengtegroeven voeren water sneller af, terwijl lamellen in het midden van het loopvlak de waterafvoer verbeteren en aquaplaning tegengaan. De geavanceerde compound bestaat uit een nieuwe generatie polymeren en heeft een hoog gehalte aan silica en hars om de grip op natte ondergrond te verbeteren en de stuurrespons en stabiliteit bij sneeuw en modder te maximaliseren.

    De nieuwe band heeft robuuste schouderblokken aan de buitenzijde voor meer stabiliteit in bochten en is dermate flexibel dat loopvlakblokken in de lengterichting kunnen vervormen onder zeer koude omstandigheden voor maximale grip op sneeuw. De band is voorzien van het symbool 'Three Peak Mountain Snowflake' op de wang, waarmee de prestaties in alle weersomstandigheden en zijn bekwaamheid in winterse omstandigheden worden bevestigd.

    In vergelijking met de Quatrac Pro bevat de band 1,5% meer duurzame materialen, wat in overeenstemming is met de milieudoelstellingen van Apollo Tyres op de lange termijn.

    "De Quatrac Pro+ is het resultaat van 30 jaar innovatie op de concurrerende Europese markt voor allseason-banden," zegt Yves Pouliquen, Group Head of Sales and Marketing bij Apollo Tyres. "Onze nieuwste band introduceert nieuwe compounds en ontwerpkenmerken die de lat hoger leggen in het segment. Het is zeer moeilijk om dit niveau van leiderschap in welke branche dan ook te behouden, maar ons R&D-team in Nederland heeft de prestaties verbeterd en biedt een indrukwekkend aantal maten, ook voor enkele van de grootste wielen."

    30 jaar allseason-banden
    Het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres ontwikkelt al sinds 1993 allseason-banden. Sindsdien is het een pionier in het segment geworden en toonaangevend gebleven op het gebied van technologie en innovatie. Naast de komende Quatrac Pro+ omvat het aanbod van Apollo Tyres momenteel drie topbanden: de Vredestein Quatrac, de Quatrac Pro en de meest recente Quatrac Pro EV - de eerste allseason-band voor elektrische auto's en hybrides. Het bedrijf biedt daarnaast de Pinza AT voor SUV's en terreinwagens en de Comtrac 2 AS+ voor bedrijfsvoertuigen en campers.

    De Quatrac Pro EV werd eerder dit jaar geïntroduceerd. Voor deze band is de virtuele prototyping-software van Apollo Tyres gebruikt, die in de afgelopen 25 jaar is ontwikkeld. De efficiëntie en prestaties van de band zijn hierdoor aanzienlijk verbeterd en de impact op het milieu is verlaagd. Het gebruik van deze technologie heeft het bedrijf geholpen zijn voorsprong op de concurrentie op de allseason-markt te behouden en illustreert de evolutie van zowel Apollo Tyres als het merk Vredestein door de ontwikkeling van innovatieve en duurzame producten.

    Ga voor meer informatie over de Vredestein allseason-bandenserie naar: https://www.vredestein.nl/car-suv-tyres/


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    02-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beter een ijscreme nemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alcohol is de oorzaak

    7% van de Belgen heeft al een ongeval gehad te wijten aan alcohol achter het stuur

    Vandaag start de zomerbobcampagne ‘BOB beschermt levens’

    Vorig jaar werden bijna 47 000 bestuurders geverbaliseerd voor alcohol achter het stuur. Dat zijn er gemiddeld 128 elke dag. Een Europese enquête toont ook aan dat 7% van de Belgische bestuurders al betrokken geweest is in een ongeval waarbij alcohol een rol speelde. Dat gaat over ongeveer 420 000 bestuurders. De nieuwe campagne ‘BOB beschermt levens’ roept daarom via sociale media en op festivals op om niet te drinken en te rijden. De lokale en federale politie zullen tot eind augustus extra alcoholcontroles uitvoeren. Vorig jaar blies 2,5% van de bestuurders positief tijdens de controles. Dit jaar hopen we dat nog meer bestuurders de boodschap begrepen hebben dat drinken en rijden niet samengaan.

    4224 ongevallen met alcohol in 2022
    Vorig jaar waren er 4224 letselongevallen waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat zijn er 12 per dag. Dat is het hoogste cijfer sinds 2016. De volledige heropening van de horeca in het eerste semester van vorig jaar na twee jaren met restricties speelt hierin een rol. Net zoals het feit dat er terug volop festivals, familiefeesten en andere evenementen overal georganiseerd werden waar mensen in de verleiding kwamen om te drinken en te rijden.
     
    Elke dag lopen 130 chauffeurs tegen de lamp
    Vorig jaar werden 46 807 bestuurders betrapt op rijden onder invloed. Dat zijn er ongeveer 130 elke dag. Met uitzondering van de twee Covid-jaren is dit cijfer de afgelopen tien jaar vrijwel constant gebleven, hoewel het aantal controles waarschijnlijk wel toeneemt. Door het gebruik van samplingtoestellen die de aanwezigheid van alcoholdamp in de wagen kunnen detecteren, kunnen er meer controles uitgevoerd worden.
     
    Belg blijft alcohol achter het stuur onderschatten
    Het probleem in België blijft de sociale norm. De acceptatie ten aanzien van rijden onder invloed is nog te groot en we onderschatten de gevolgen. Zo blijkt uit de resultaten van een recente Europese enquête van de Fondation Vinci dat 19% van de Belgen toegaf boven de wettelijke limiet te hebben gereden zonder de effecten van alcohol te voelen. Dat ligt bijna twee keer zo hoog als het Europese gemiddelde (10%). 7% van de Belgische geeft ook aan al eens een ongeval gehad te hebben dat te wijten was aan te veel alcohol achter het stuur. In totaal gaat het over ongeveer 420 000 bestuurders.

    Nieuwe campagne: ‘BOB beschermt levens’.
    Al meer dan 25 jaar brengt BOB zichzelf en de andere mensen veilig thuis, maar dankzij zijn positief gedrag zorgt hij er ook voor dat geen enkele andere weggebruiker in gevaar komt. ‘BOB beschermt levens’ is daarom de slogan van de zomercampagne van Vias institute, Belgische Brouwers vzw en Assuralia.

    Sociale media
    Heel de zomer zal aanwezig zijn op de sociale media. Zo zal de campagnespot op de muziek van de hit van Dr. Alban's "It's my life" verspreid worden, net zoals tal van andere sensibiliseringsvideo’s.

    BOB trekt naar de Parkies
    In 19 Vlaamse steden en gemeenten worden in juli en augustus in totaal 137 Radio2 Parkies- concerten gehouden. Jaarlijks komen zo’n 300 000 bezoekers naar die gratis optredens. Via boodschappen in de nieuwsbrief en op sociale media vraagt de organisatie om op voorhand een BOB te kiezen. ”Met deze unieke samenwerking sensibiliseren we graag mee onze bezoekers, waardoor ze op een veilige manier deze zomer maximaal kunnen genieten van de optredens van 17 topartiesten, zoals Karen Damen, Gustaph, MAKSIM, Günther Neefs of Gers Pardoel”, klinkt het bij Jeffrey Vanhaeren van de organisatie. Daarnaast kunnen bezoekers zelf in een BOB-decor het campagnelied ‘It’s my life’ meezingen. De video van hun coverversie kunnen ze daarna via mail ontvangen.

    Carrefour legt het accent op alcoholvrije dranken
    BOB zijn is een vanzelfsprekendheid. Warenhuisketen Carrefour ondersteunt dit door BOB op de digitale schermen in de winkels onder de aandacht te brengen. Ze gaan nog een stap verder door naast de frisdranken aan de toonbanken affiches te plaatsen met "0% alcohol, 100% BOB". Het assortiment alcoholvrije dranken is de afgelopen jaren aanzienlijk uitgebreid, zodat BOB net als iedereen het glas kan heffen en feest kan vieren.
     
    Extra controles door de politie vanaf 2 juni
    De lokale en federale politie zijn trouw op post om in het hele land controles uit te voeren. Tussen vrijdag 2 juni en eind augustus zullen extra controles uitgevoerd worden. De controles kunnen op moment van de dag en op elke locatie gebeuren. De regels zijn ook sinds 1 juni verstrengd. Vanaf nu is er een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs van 15 dagen wanneer je betrapt wordt met 1,2 ‰ (0,50 mg/l AAE), voorheen was dat pas vanaf 1,5 ‰ (0,65 mg/l AAE).

    Annelies Verlinden, Minister van Binnenlandse Zaken: “BOB is en blijft de oplossing om iedereen ook deze zomer veilig thuis te brengen. Elk verkeersongeval door rijden onder invloed leidt tot menselijke en materiële schade met financiële gevolgen, die te vermijden zijn. Een échte feestzomer is een zomer zonder zorgen en dus ook zonder alcohol en drugs achter stuur. Met de verlaging van de drempel om het rijbewijs van dronken bestuurders onmiddellijk voor 15 dagen in te kunnen trekken, geven we het duidelijk signaal dat onverantwoord rijgedrag wordt bestraft. Omdat we slachtoffers willen vermijden, zal de politie ook deze zomer controleren op alcohol en drugs achter het stuur.”

    Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie:“Gezien de cijfers van de laatste zomerBOBcampagne (2.5% van de bestuurders bliezen positief) zullen we deze zomer, samen met onze partners, onze inspanningen blijven leveren en aanwezig zijn op het terrein om een van de grootste killers op de weg te bestrijden. We moeten er immers samen voor zorgen dat alle weggebruikers zich veilig voelen door het cijfer van nul bestuurders onder invloed te bereiken.”

    Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: “De strijd tegen alcohol achter het stuur is één van de belangrijkste punten uit ons Federaal Plan voor Verkeersveiligheid. Samen met overdreven snelheid, gsm-gebruik achter het stuur of druggebruik, is alcohol één van de grootste killers in het verkeer in ons land. Daarom hebben we de tolerantiedrempel voor alcoholgebruik nu verlaagd: je rijbewijs wordt sneller tijdelijk ingetrokken. Op het juiste moment en op de juiste plek Bob zijn, daarmee kan je levens redden. Het enige dat je mag gebruiken als je rijdt, is je stuur.”

      Meer info VIAS


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    11-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorjaars bloemen

    Voorjaars bloemen









    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    09-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Etrusco op Renault basisvoertuig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nieuwe chassis-samenwerking met Renault

    • Twee smalle halfintegralen op basis van Renault
    • Nieuwe modellen leverbaar vanaf voorjaar 2023
    • Allround zorgeloos pakket: "Complete Selection" voor alle modellen

     Etrusco begint het toerseizoen voor het eerst met nieuwe bestelwagenmodellen op basis van Renault. Voor de twee smalle halfintegralen, V 5.9 DR en V 6.8 SR, maakt de fabrikant van kampeerauto's geplande beschikbaarheid mogelijk, ondanks aanhoudende wereldwijde leveringsknelpunten. De V-modellen op basis van Renault worden gekenmerkt door een smal ontwerp en zijn nu beschikbaar als aanvulling op de huidige modelvarianten op een Ford-chassis. Etrusco biedt daarmee nog meer keuze binnen de productfamilie. De eerste leveringen van de serie zijn al gepland voor het voorjaar van 2023.

    Compacte designlijn met hoog comfort

    De nieuwe op Renault gebaseerde bestelwagens voldoen aan ambitieuze reiseisen en bieden een hoog niveau van comfort in een compacte ruimte. Bovendien bieden beide modellen een aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding. Een maximale breedte van 2,14 m maakt van beide modellen behendige en dynamische metgezellen die alles bieden wat nodig is voor actief reizen.

    Nieuwe samenwerking op het chassis van Renault

    Etrusco werkt voor het eerst samen met de Franse autofabrikant Renault en breidt daarmee zijn productportfolio weer uit, na de laatste samenwerking met Ford in 2022. “Met het nieuwe chassis van Renault zien we interessante varianten die bedoeld zijn om camperaars aan te spreken. liefhebbers in het bijzonder. Bij het bouwen van de voertuigen vertrouwen we op onze bestaande ervaring in de bestelwagensector. Onze klanten profiteren van moderne en doordachte plattegronden en aantrekkelijke woonomgevingen in het interieur”, zegt Christian Striebel, Managing Director van Etrusco. Bij het bouwen van de campers volgden de productmanagers de vorige op Ford gebaseerde bestelwagens op de voet.

    Naast een nieuwe motorvariant van Renault zullen klanten vooral profiteren van de goede beschikbaarheid van Renault-modellen. Beide bestelwagenmodellen zijn vervaardigd in beproefde Etrusco-kwaliteit en worden aangedreven door een 145 pk (107 kW) viercilinder. Nieuw chassis – populaire indeling, dat is het motto.

    Ontwerplijn blijft

    De twee Renault-busjes zetten het typisch moderne, elegante Etrusco-design voort in het interieur. De beproefde, functionele Vario-badkamer, het open ruimtedesign en het praktische keukenblok bieden veel comfort bij compacte afmetingen. Het belangrijkste verschil tussen de twee modellen: de iets grotere V 6.8 SR heeft twee eenpersoonsbedden die kunnen worden omgebouwd tot een tweepersoonsbed. De V 5.9 DR biedt achterin een comfortabel dwarsbed. Samen met een creatief team van ontwerpers, ingenieurs en technici zet Etrusco zijn concept voort qua uitrusting en design. Denk hierbij aan moderne campers met Italiaanse charme, voor trendbewuste reizigers die op zoek zijn naar plezier, afwisseling en het buitengewone.

    Populair uitrustingspakket ook verkrijgbaar bij Renault

    Bij de nieuwe modellen is ook de "Complete Selection", het Etrusco allround zorgeloos pakket, te boeken. "Inmiddels vertrouwt meer dan 80% van onze klanten op dit uitgebreide uitrustingspakket voor onze campers", zegt Sandra Marinaro, productmanager bij Etrusco. Het bevat verschillende functies zoals 16-inch aluminium velgen, raamframes en het multimediapakket met entertainmentsysteem en achteruitrijcamera.

    De designlijn wordt ook onderstreept door de subtiele decorset "type x". Tot de uitrustingsopties van het pakket behoren naast de aansprekende accenten aan de buitenzijde hoogglans bovenkastfronten en de moderne en lichte woonomgeving "Emilia". "Het Complete Selection-pakket is erg populair omdat het een duidelijk prijsvoordeel oplevert en garandeert dat het voertuig al af fabriek is uitgerust met alle relevante functies voor een ontspannen vakantiestart", besluit Marinaro.

    Over Etruskisch

    Het merk Etrusco staat voor betrouwbare campers met een mediterraan, elegant design en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Hoogwaardige materialen en een stijlvol interieur- en exterieurdesign kenmerken de Etrusco-modellen. Mobiel en onafhankelijk reizen wordt een plezier met Etrusco.
    Etrusco rondt het instapsegment van de Erwin Etrusco Group af. De Etrusco campers worden geproduceerd in San Casciano nabij Florence/Italië.

    Meer info etrusco.nl


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    08-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wees voorzichtig met een step
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

    Nieuwe regels voor elektrische steps onvoldoende gekend
    Vias institute lanceert quiz om de kennis te verbeteren

     

    In juli 2022 werden nieuwe regels voor het gebruik van elektrische steps van kracht. Vias wou te weten komen of deze nieuwe regels en de reeds bestaande regels goed gekend zijn bij het grote publiek. Het verbod om met meer dan 1 persoon op een e-step te rijden, blijkt relatief goed gekend. Het feit dat je minimum 16 jaar moet zijn, is al veel minder gekend. Nochtans was in 2022 bij 1 op de 10 letselongevallen met een e-step de bestuurder jonger dan 16 jaar. Om de kennis te vergroten publiceert Vias vandaag een quiz.

     

    Om de kennis te kunnen inschatten van de regels over elektrische steps heeft Vias institute een representatieve steekproef van 2000 weggebruikers bevraagd.
     
    Kennis van de nieuwe regels
    Minimumleeftijd van 16 jaar
    Er is een minimumleeftijd van 16 jaar om met een elektrische step te mogen rijden (behalve in woonerven en speelstraten). 4 op de 10 Belgen (42%) weten niet dat de wetgever een minimumleeftijd van 16 jaar bepaald heeft voor dit soort voertuigen.
     
    Niet op het trottoir
    Tot vorig jaar mochten gebruikers van een elektrische step op het trottoir rijden zolang ze dat stapvoets deden. In de praktijk was dat quasi onmogelijk om zo traag te rijden en brachten ze op het trottoir voetgangers in gevaar. Sinds vorig jaar moeten gebruikers van een elektrische step verplicht het fietspad gebruiken als er een is, of de openbare weg als er geen fietspad is. 3 op de 10 bevraagde personen (31%) zijn niet op de hoogte van deze regel.
     
    Niet met 2 op de e-step
    Af en toe zie je op een deelstep 2 personen staan. Sinds vorig jaar is het echter verboden om met meer dan 1 persoon zo’n elektrische step te berijden. Deze regel is wel goed bekend. Slechts 12% van de respondenten wisten het niet. Het is wel opvallend dat in Brussel de regel het minst goed gekend is, terwijl daar de meeste steps rondrijden. 1 op de 4 weggebruikers (26%) kent de regel daar niet.
     
    Kennis van de reeds bestaande regels
    Maximumsnelheid
    De snelheid van voortbewegingstoestellen is gelimiteerd tot 25 km/u. Ongeveer 6 op de respondenten weten dat niet (57%). Sommige weggebruikers denken dat de limiet lager is. Dat komt onder andere omdat in Brussel de deelsteps begrensd zijn op 20 km/u. Daarentegen denkt 1 op de 4 (24%) dat de snelheidslimiet 30 km/u of hoger is of menen ze dat er geen snelheidslimiet geldt. Dat kan natuurlijk gevaren opleveren voor de verkeersveiligheid
     
    Beperkt eenrichtingsverkeer
    Gebruikers van een elektrische step zijn gelijkgeschakeld met fietsers. Ze mogen dus rijden in een eenrichtingsstraat, wanneer een onderbord dat toelaat. 4 op de 10 (44%) van de respondenten is hiervan niet op de hoogte.  



    Rechtsaf door rood
    Gebruikers van een elektrische step mogen rechtsaf door rood of rechtdoor op kruispunten waar er borden staan die dit toelaten. 7 op de 10 weggebruikers kent deze regel niet (74%).


    Conclusie
    Vorig jaar waren er 1700 geregistreerde letselongevallen met een elektrische step. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van 2021. Het is dus logisch dat de wetgever de regels rond elektrische steps verstrengd heeft.
     
    De enquête van Vias toont aan dat de regels, ook de oude, niet door iedereen goed gekend zijn. Vooral de regel over de minimumleeftijd om met een e-step te rijden is niet goed genoeg gekend.
    Op  www.vias.be is er daarom nu een quiz om de kennis van de weggebruikers op te frissen. Als blijkt dat de ongevalscijfers met elektrische steps blijven stijgen en de maatregelen van juli 2022 onvoldoende blijken te zijn, moeten er mogelijk strengere voorwaarden komen.
     
     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    07-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe Laika

    Laika Kreos L5009.

    De Kreos is zowat het vlaggenschip van Laika. Gestadig de modellen aanpassen zodat de Kreos altijd update is, is de leuze van Laika.

    Het was de rede om de nieuwste Kreos L5009 eens nader te bekijken. De statige 7,9 m lange halfintegrale met 2 langs enkele bedden boven de garage, een extra grote badkamer, een knappe keuken plus een L-vormige zitgroep met ronde tafel vormen in grote lijnen het luxe verblijf voor twee zwervers.

    Het basisvoertuig voor deze knap afgewerkte opbouw met verwarmde en geïsoleerde dubbele bodem is de Fiat Ducato Heavy met laag AL-KO chassis aangedreven door een 140 pk sterke turbodiesel. Het is logisch dat Laika deze goed uitgeruste kampeerauto als een 4,5 tonner aanbiedt.

    Voor het koetswerk gebruikt de fabrikant ongewoonlijk 44 mm dikke sandwich panelen met langs beide zijden aluminium beplating. Voor het dak zijn hagelbestendige polyester platen gebruikt. 42 mm dikke bodemplaten vormen de 25 cm hoge dubbele bodem. Via binnen deksels en buitenkleppen is de inhoud bereikbaar. Het knappe achterfront is uit polyester vervaardigd met al even mooi gevormde geïntegreerde LED achterlichten. De bekende deurfabrikant Hartal mocht de kloeke deur met venster en een drievoudig slot leveren. Tot slot zijn er enkele licht doorlatende dakluiken geplaatst.

    Een eerste blik in het interieur ontlokt ons een “wauw” kreet. De ontwerpers van Laika combineerden echt hout elementen met donkere wanden. Om het schitterend effect nog te verhogen zijn de kussen in een licht beige kleur. Dank zij de dubbele bodem kon men de vloer zonder opstapjes leggen. De Alde vloeistof verwarming zorgt voor een aangename temperatuur in het interieur inclusief de bagageruimte. Eens men zich in de kussens van de zitgroep heeft neergevlijd is de lust om terug recht te staan over.

    Buiten het genot van de zitgroep is er nog een schitterende keuken. Het aanrecht is gemaakt uit hoogwaardig Corian materiaal. Drie kookvuren met elektronische ontsteking staan ver genoeg van elkaar om een grote pot of pan te kunnen gebruiken. Afgedekt met een Corianplaat is de spoelbak met verdoken kraan in het aanrecht verwerkt. In de onderkast met donker front zijn laden, samen met de apothekers lade is er genoeg plaats voor keukengerief. Voor het lichtere materiaal is de bovenkast geschikt. Een 153 l grote koelkast met links en rechts opendraaiende deuren houdt de drankjes en voedsel fris. Tussen de enkele bedden en de keuken heeft Laika een ruime badkamer geïnstalleerd. Alleen al maar naar kijken geeft een prettig gevoel.  Achter de acryl glazendeur is een roestvrijstalen regendouche met een afzonderlijk te bedienen handdouche. Langs twee afvoer openingen verdwijnt het water in de afvaltank. Aan de overkant is het sanitair al even prachtig uitgevoerd als het interieur. De wastafel met wasbakje zijn hier ook in Corian uitgevoerd met onderaan een prachtig donker meubel.

    De draaibare wc staat in een hoek gebruiksvriendelijk opgesteld. Langs de zijkant  is een handdoekdroger en een spiegel is men niet vergeten. Zelfs aan een 230 Volt stopcontact heeft men gedacht. Een deur met magneetslot sluit de bad- en slaapkamer af van het woongedeelte. Aansluitend bij de badkamer over de volle breedte van het interieur is de slaapkamer met twee enkele bedden. Ze zijn bereikbaar via en opklapbaar trapje. Gedragen door een bodem met bordenvering bieden de matrassen een zalig slaapcomfort. Eigenaardig, de bedden kunnen tot één groot bed worden omgebouwd, maar dat is een optie. Licht en lucht vallen door het panorama dakvenster. Onder de voeteinde van de bedden zijn grote bergvakken.

    Samen gevat.

    De nieuwe Kreos L5009 biedt een schitterend sfeervol interieur met een ruime uitrusting. Daarbij is veel aandacht besteed  aan de afwerking van het product. Standaard is hij uitgerust voor een paar dat van luxe en comfort houdt. Bestaat het gezin uit meer personen kan men een elektrisch bediend hefbed bekomen als optie.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: Fiat Ducato Heavy met laag AL-KO chassis

    Motor: 2,2 l turbo diesel 140 pk

    L X B X H :7,89 x 2,3 x 2,99 m

    MTM: 4.500 kg

    Bedden: 1,92 x 0,76 m   1,9 x 0,76 m

    Meer info www.laika.it


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    29-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwarmen tijdens de winter

    Vakantievoertuigen verwarmen.

    Toen we onze eerste caravan kochten dachten we nog niet aan winterkamperen, we spreken begin jaren 1960. De winter naderde en de gedachte om tijdens de Kerstvakantie  naar het Zwarte woud te rijden kreeg vorm. Echter in de caravan was geen verwarming, dat was nog geen standaard uitvoering. Er was trouwens weinig of geen keus in kachels voor vakantieaanhangers. Ik plaatste een Riviera vloerverwarming in onze caravan. de warmte vertrok vanaf de vloer en hield onze voeten min of meer warm. Gelukkig was het maar een kleine caravan en de Riviera op volle kracht maakte het voor ons warm genoeg. Van isolatie was toen nog niet veel spraak en de ruiten waren echt enkel glas dus het condentiewater liep er in beekjes af. Na 2 winters kochten een al wat betere caravan, geïsoleerd maar nog met enkel acrylglas.

    Als optie was hij uitgerust met een van de eerste type Truma. Hij vond veel toepassing in de caravans. Het was trouwens Helmut Wilk die aan Philippe Kreis (Truma) in 1954 hem de vraag stelde om een caravan kachel voor zijn Wilk caravans te ontwikkelen. Het duurde nog tot 1961 vooraleer de eerste Truma verwarming op punt stond. Het nadeel was dat de warmte op ongeveer een 40/45 cm hoog uit de kachel kwam. Dat vertaalde zich niettegenstaande een dikke tapijt  onder de tafel in koude voeten tijdens de wintervakantie. In 1967 bracht de Trumavent de redding. Bij middel van een ventilator en soepele buizen werd de warmte van de brander afgevoerd dicht bij de vloer en over heel de caravan verdeeld. Voor de voeding van de brander gebruikten we propaangas.

    Truma kachels kende een enorm succes en bijna alle caravans hadden standaard een Truma verwarming, later werden ook de kampeerauto’s er mee uitgerust. Zelfs nog tot nu verbetert Truma constant zijn producten. Er kwamen nieuwe types bij met en zonder boiler, de thermostaat werd nauwkeuriger, de elektronica deed zijn intrede en alle regelingen konden met een afstandsbediening of GSM bediend worden.

    De eerste vloeistof verwarmingen.

    In 1968 verschenen de Zweedse Polar caravans met een Primus vloeistof verwarming. Die had in Zweden de kinderziekten al uitgeroeid. De Zweedse caravans zoals Polar, Caby, Kabe en Solifer waren goed tegen de koude beschermd. In Zweden waar ze gemaakt werden was het nu eenmaal veel kouder dan hier. Zij hadden het Zweedse product de vloeistof verwarming Primus om zich behaaglijk te verwarmen. Het was telkens een aangename avond als we bij een van onze Zweedse vrienden uitgenodigd werden. In die tijd was de Primus soms al eens nukkig en must er wat aan gesleuteld worden. Tijdens een van onze latere wintervakanties waren er kampeerders met niet de goedkoopste caravans die een voor caravans aangepaste “mazout kachel” hadden. Als het niet vroor leverde ze goede prestaties en was meer dan warm genoeg binnen. Met de toenmalige temperaturen van rond de -15°C die in de winteroorden heerste kristalliseerde de diesel brandstof zoals we al wisten van de weigerende automotoren, ze verstopten de filter en er kwamen nauwelijks enkele druppels bij de brander. Voor zo ver we vernamen  het volgend jaar had niemand nog een dieselverwarming in zijn caravan. Het enige wat we niet hebben kunnen proberen was de Deense knap gestroomlijnde caravan met een petroleum kachel. De bewoners echter waren er tevreden mee.

    In 1966 kwam de Alde met zijn vloeistof verwarming in beeld en drukte langzaam de Primus uit de caravans. Truma bleef met zijn steeds verbeterend systeem hoge toppen scoren. De prijs had er veel mee te maken. Het waren toen enkel de dure Zweedse caravans die weinig verkocht werden in België maar met het knap vloeistofsysteem verwarmd werden.

    In de loop van 1970 begonnen meer en meer kampeerauto’s in het straatbeeld te verschijnen, bijna hoofdzakelijk zelfbouw. Als de fabrikanten ook zwerfauto’s begonnen te bouwen past Truma zijn verwarming en systeem aan voor die vakantieauto’s. Voor grote wagens echter bleek die luchtverwarming wat te zwak te zijn bij vriestemperaturen. Langzaam kwam Alde meer in trek bij grote kampeerauto’s en ook bij grote caravans. Het nadeel is de prijs van de verwarming zelf en de montage van het geheel is duurder dan voor een Truma. Bovendien heeft Alde met zijn toebehoren een groter eigen gewicht, daarom is het moeilijker ze in een 3,5 ton zwerfauto in te bouwen. Hij neemt ook meer plaats in. Alle meubels moeten een spouw hebben tussen buitenwand van de kampeerauto en de caravan en de meubels. Hierdoor wordt de binnenruimte van het interieur ongeveer 10 cm smaller. Maar dat alles weegt niet op tegen de voordelen die een Alde biedt. Het opwarmen van het interieur verloopt iets trager dan met een luchtverwarming zoals Truma. Dat is logisch, lucht is sneller warm en via de luchtslangen snel over heel het interieur verspreid. Bij een vloeistof verwarming moet eerst de vloeistof worden verwarmd ze wordt bij middel van een pomp naar de convectoren gestuwd die langzaam hun warmte afgeven achter de meubels, ze opwarmt en verder het interieur op een aangename constante temperatuur houdt. Bij de meeste grote wagens is een vloeistof verwarming voorzien, in de winter is dat een luxe. Het is mogelijke een warmte wisselaar te (laten)monteren hij gebruikt het water van de motor om het interieur tijdens het rijden te verwarmen of om het water van de boiler warm te houden.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Truma en Alde hebben in veel types een elektrisch verwarming element geïntegreerd. Dat kan helpen om sneller te verwarmen of in bepaalde omstandigheden minder gas te verbruiken.

    Camperbussen

    De laatste jaren kennen de camperbussen een enorme groei. Met hun 2,1 m breedte en 6,5 m lengte of korter zijn ze handig in het verkeer. Het meubilair en de meestal uit de kluiten gewassen natte cel nemen veel plaats in zodat er slechts een smalle loopruimte overblijft. Ergens tussen de bedden en bagageruimte probeert de fabrikant dan een paar gasflessen te proppen. Om plaats te sparen en minder gewicht zijn er veel van deze handige zwerfauto’s uitgerust met een Webasto diesel verwarming. Deze dieselbranders hebben al heel lang hun sporen verdiend bij het verwarmen van de vrachtwagen stuurcabines.

    De ingenieurs van Webasto hebben in het begin dat ze in kampeerauto’s gebouwd werden de elektronica moeten aanpassen want de startstroom ging met te veel batterijstroom lopen. Als ze op volle kracht werken zijn ze soms nogal rumoerig, maar wees gerust je zal geen kou lijden als de aandrijving wat trager loopt tijdens koude winterdagen.

    Hou rekening dat een dieselbrander meer onderhoud vergt dan een gasbrander.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Een kleine Webasto wordt soms als hulpverwarming geïnstalleerd om de grote stuurcabine van integrale kampeerauto’s beter te verwarmen en de ruiten dampvrij te houden.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Webasto –Eberspächer kunnen in een personenwagen worden gebouwd als stand verwarming. Zelf had ik een stand verwarming in mijn wagens. Als ’s morgens de ruiten aangevroren waren en de motor ijskoud stak ik de Webasto een 10/15 minuten vóór ik moest vertrekken aan. De ruiten waren dan ontdooid, het interieur was een beetje opgewarmd en de motor was niet meer zo ijskoud, starten en wegrijden was nooit een probleem.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    ALTIJD een mobiel elektrisch vuur en een haardroger bij hebben als u op wintervakantie gaat.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Tijdens mijn ongeveer 50 jarig winterkamperen met die verschillende soorten verwarmingssystemen was er nu en dan wel eens een nukkig. Meestal kon het snel verholpen worden. Het is zeer belangrijk de verwarmingen regelmatig te onderhouden en net vòòr de de vakantie nog even kijken of alles goed functioneert.

    Niet vergeten het enigste gas om in de winter te gebruiken is propaangas.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    We hebben vanaf 1964 op enkele jaren na ieder jaar op wintervakantie geweest met Kerstvakantie en/of februari. Vroeger waren de winters veel kouder +/-15°C waren normale wintertemperaturen, dat is nu tot een paar graden onder nul gestegen. Tijdens onze koudste nacht ooit daalde de temperatuur tot -28°C. Bijna ieder jaar hadden we een testcaravan, later waren het test kampeerauto’s, nu heb ik en éénpersoons camperbus regelmatig ga ik de sneeuw opzoeken.

    We hebben veel ervaring opgedaan met verwarmingen. Zo goed als alle types van verwarming in caravan of zwerfauto hebben we kunnen uittesten. De beste resultaten scoorden de vloeistofverwarmingen, zoals de nu goed bekende Alde voor zijn aangename constante warmte van voeten en interieur.

    Het was niet de bedoeling om van de verschillende verwarmingssystemen een uitgebreid artikel te schrijven. Ieder merk heeft verwarmingen met en zonder boiler. Voor vloeistofverwarmingen altijd reserve vloeistof meenemen. Dieselverwarmingen best alle 2 jaar een onderhoud.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­het officiële ALDE service center in België

    Email: info@vee-motorhomes.be

    www.truma.de

    www.webasto.nl


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!