Inhoud blog
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen kosten geld
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Veel plezier
  • De nieuwe Sport bij Knaus
  • Veel pret met de nieuwe Malibu 4x4
  • Draag lichte kleren bui duisternis!!!!
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • pas op met winterbanden Duitsland
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    05-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe halfintegraal Frankia Now

    Nieuwe halfintegraal Frankia Now

    Men zou het niet verwachten van Frankia dat hij “slechts” een 7 m lange halfintegrale op wielen zou zetten. Bij een eerste blik in het interieur niets bizonders zo heeft iedere fabrikant wel een paar indelingen.

    Deze nieuwe zwerfauto is jong, eigentijds en fraai ingericht. Het leuke is dat de ontwerpers van Frankia het interieur zodanig ontworpen hebben dat het groter lijkt dan zijn werkelijke afmetingen. Het ontbreken van de bovenkasten is daar niet vreemd aan. Voor Frankia is het min of meer een gok want belangstellende zijn gewoon aan grote luxueuze kampeerauto’s. Maar met deze al evenwaardige 7 m lange Now probeert Frankia een jonger publiek aan te trekken. De Now is wel het evenbeeld van de Neo maar is op het basis voertuig Fiat Ducato met standaard chassis gebouwd met een 140 pk sterke motor. De Neo daar en tegen heeft een laag ALKO chassis met dubbele bodem. Om de prijs en het gewicht te drukken moet de Now het zonder deze uitvoering doen.

     Daarom kiest de fabrikant zoveel mogelijk voor organische vormen. Dat is al te zien aan het exterieur van de zwerfauto, waar de opbouw zowel aan de voor- als aan de achterzijde een vloeiende lijn vertoont. Die ronde vormen komen in het interieur overal terug, bijvoorbeeld in de hoofdsteunen van de tweezitsbank en bij de kasten en open vakken. Veel aandacht is ook besteed aan de sfeervolle indirecte verlichting die door de hele zwerfauto is aangebracht.

    Nog even terug naar het exterieur, waar de kleur geel een prominente rol toebedeeld heeft gekregen. Van wit is sowieso geen sprake bij de Frankia Now. De neus van de Fiat Ducato is stoer zwart, dat gedeeltelijk doorloopt naar vlakken aan de zijkanten en deels naar het dak met panoramaraam. De zwarte vlakken aan de zijkant zijn omgeven door felgele strepen, die ook terugkomen op de achterzijde van de wagen. De zwarte Thule-luifel sluit daar mooi op aan. Voor de opbouw maakt Frankia gebruik van de Thermoprotect-techniek, bekend van onder meer de Frankia Neo. Het dak is gemaakt van hagelbestendiger GFK.

    In het interieur zien we veel zwart en donkergrijs, gecombineerd met wit en meubelfronten van houtdecor. De gele kleur werd rijkelijk gebruik in de fluwelen kussens, in de gordijnen en als bekleding in de opbergvakken. De wanden zijn bekleed met stof, wat volgens Frankia comfortabel is en de akoestiek in de zwerfauto ten goede komt. Het keukenblok is uitgerust met een kookstel, ronde spoelbak en veel opbergruimte. Daarnaast staat een grote koelkast. In de vario-badkamer vind je een toilet en wastafel, én kan je douchen. De Frankia Now heeft vier slaapplaatsen: twee achterin de camper en twee in het hefbed. Onder het achterste bed bevindt zich de garage, die 1,20 meter diep is en waar bijvoorbeeld twee fietsen in passen.

    Grote bewoners hebben zeker niet te klagen met de 2,13 m stahoogte. In plaats van kasten heeft de halfintegraal de al eerder genoemde open opbergvakken die in de wand zijn geïntegreerd. Alleen achter het bed vind je bovenkastjes.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    02-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeer oud stadhuis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tabbert Pantiga

    Tabbert PANTIGA

     490 E, 550 TDL en 655 DMK: nieuwe indelingen maken de modelserie compleet

    De onlangs bij klanten zeer populaire PANTIGA-serie breidt TABBERT nu al uit met nog drie onconventionele plattegronden, waarvan de succesfactoren flexibiliteit en individualiteit zijn.

    Het nieuwe programma strekt zich nu uit van de PANTIGA 490 E 2.3 met een lengte van iets minder dan 7,50 meter, met twee eenpersoonsbedden voorin, tot de 550 TDL 2.5 met een comfortabele zithoek achterin en een groot tweepersoonsbed in de lengterichting voorin. Daartussen bevindt zich de ruime hoekkeuken met hoekaanrecht. Het nieuwe topmodel is echter de 655 DMK. Deze grootste variant van de PANTIGA maakt indruk met zijn bijna royale woongedeelte, twee kledingkasten en veel opbergvakken, maar ook met andere voorzieningen zoals een comfortdouche in de complete badkamer of een koelkast met een inhoud van 177 liter in de keuken – de PANTIGA 655 DMK met een dwars tweepersoonsbed voorin en kinderbedden achterin biedt het hele gezin wooncomfort bijna zoals thuis. Door de uitbreiding van het modellengamma is het nu nog eenvoudiger om voor elke caravanbehoefte de juiste PANTIGA te vinden. Ondanks de verschillende formaten is de multifunctionele serie toch verenigd door zijn individuele stijl: hij is licht, luchtig en visionair. Het meest opvallende kenmerk van de PANTIGA, niet alleen qua uiterlijk, zijn de grote salonramen in het achterste gedeelte aan beide zijden. Ze creëren ook een tolerante sfeer in het interieur en bepalen in sommige gevallen zelfs het inrichtingsconcept. De achterkant van het voertuig wordt gedomineerd door de spatborden, waartussen een raam is gemonteerd in de stijl van een doorlopende rij (op 390 WD en 550 E). In overeenstemming met zijnuiterlijk, de PANTIGA wordt geleverd met een opvallende 15" lichtmetalen velg in wit. Voor snelle toegang van buitenaf, de watertank en stroomaansluiting werden geïntegreerd in één servicemodule.

    Samengevoegde. Bovendien wordt de nieuwe PANTIGA standaard geleverd met de Dyonic   Chassis gemaakt van hoogwaardig staal in een bionisch ontwerp. De innovatieve constructie met uitsparingen in de riemen bespaart gewicht en verbetert de stabiliteit. Het chassis is voornamelijk ontwikkeld door het Knaus Tabbert-team en maakt gebruik van rubberen veerassen en een elektronisch stabilisatiesysteem (ETS). Optioneel kan het chassis worden uitgerust met een aanhangerbediening, een neuswiel met geïntegreerde dissellastindicator en een reservewiel dat onder de vloer is gemonteerd. Het interieur van de PANTIGA maakt indruk met een volledig nieuw caravandesign: geen bovenkasten aan de zijkanten, maar twee hoge ramen. Dit betekent dat het woongedeelte niet alleen lichtovergoten en helderder is, maar ook vriendelijker en nog opener. De matwitte bovenkasten achterin en in de keuken blijven visueel onopvallend dankzij hun eenvoudige, greeploze design. Het comfortabele, moderne zitmeubilair creëert ook meer ruimte dan het caravankarakter. Drie  bekledingscombinaties in warme zonsondergangkleuren, koele grijstinten of stof en kunstleer zorgen voor een individuele reliëfdruk. Doordachte details – zoals comfortabele rolgordijnen, een tafel met houten rand en met stof beklede wandelementen – in combinatie met de in de panelen verzonken lichtpanelen en de bijpassende plafondlamp geven de PANTIGA een ontspannen feelgood-karakter. 

    Gebruikersgericht en uiterst praktisch is de standaard mobiele inductiekookplaat, die ook buiten in de luifel kan worden bediend en onzichtbaar in het keukenblok verdwijnt wanneer hij niet wordt gebruikt. Een glazen afdekking zorgt ervoor dat de spoelbak verdwijnt en op aanvraag is er een afvalscheidingssysteem beschikbaar voor de onderste lade. De 230V- en USB-poorten in het woongedeelte zijn slim weggewerkt in de opbergvakken. De compartimenten zelf zijn discreet geïntegreerd in de dienovereenkomstig gesneden binnenwanden. De PANTIGA is verkrijgbaar in in totaal zes indelingen die zijn afgestemd op verschillende doelgroepen: De compacte 390 WD is ontworpen voor actieve vakanties met een spontane verandering van locatie – met een gecombineerde woon- en slaapkamer voor twee personen met een opklapbed in plaats van vaste bedden en des te meer bewegingsruimte gedurende de dag. Bijna iconisch voor de dynamische PANTIGA-levensstijl, is hij even wendbaar als veranderlijk met zijn comfortabele banken, die in slechts een paar eenvoudige stappen kunnen worden omgebouwd tot een ruim en comfortabel bed van 204 x 156 cm. De populaire indeling van het eenpersoonsbed 550 E scoort met een volwaardige douche dankzij het draaibare wastafelelement. Daglicht van beide zijden - en optioneel ook via een panoramische dakkap - overspoelt het luchtige, helder vormgegeven slaapgedeelte aan de voorkant. Aan de zijkanten bevinden zich bovenkasten die zijn aangepast aan de vloeiende vorm van de boeg voor veel opbergruimte. Zes verlichte spots werpen het typische TABBERT-ruitpatroon van het merk op de muur. Praktisch: Om de opbergruimte optimaal te benutten, zijn er uitneembare dozen met handgrepen beschikbaar voor de bedlades 550 E en 550 K. Daaronder is er nog voldoende ruimte voor klaptafel en stoelen of andere accessoires. De beste manier om met kinderen te reizen is in de 550 K met een stapelbed dat snel en eenvoudig kan worden omgebouwd tot een andere bank. Door het bovenste bed neer te klappen, dient het als rugleuning.

    Meer info: www.knaus-tabbert.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    28-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neumarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe Carthago

    Carthago C Tourer T 145 RBLE

    De ontwerpers van Carthago zijn er in geslaagd een halfintegrale 7,15 m lange kampeerauto op wielen te zetten met een beperkt gewicht. Nochtans de T 145 RBLE is uitgerust met een dubbele bodem, enkele bedden en een grote badkamer. Alles gemonteerd op een Mercedes-Sprinter met een laag ALKO chassis, een 2 l turbo diesel stuwt 170 paardjes naar de voorwielen.

    Voor de bodemplaat is een 33 mm dikke polyester sandwich paneel gebruikt, de vloer uit triplex is 29 mm dik en vormt samen een 22 cm hoge dubbele bodem, die zowel langs buiten als langs binnen bereikbaar is. Voor de zijwanden en achterwand zijn 38 mm dikke sandwich panelen gebruikt met langs beide zijde gladde aluminium plaat. Het dak is beschermt met een hagelbestendige polyester plaat. In heel het koetswerk is geen splinter hout te vinden. Zoals men mag verwachten van een kampeerauto in deze prijsklasse zijn er ramenvensters geplaatst, door de 60 cm brede deur met venster geraakt men gemakkelijk binnen en buiten. De 2 garagedeuren met gasdrukveren uitgerust blijven goed openstaan bij winderig weer. In een zijkoffer kunnen twee 27 kg gasflessen meegevoerd worden. Een eenvoudige tweekleurige lijndecoratie siert de witte wanden.

    De interieur indeling ziet er uit zoals in een massa gelijkaardige kampeerauto’s. Het zijn details en enkele spitsvondigheden die het verschil maken. Vooraan een L-zitgroep, achterin 2 enkele bedden boven de garage, onder de voeteinde een kleerkast, tussen keuken en bedden is het sanitaire deel. In een vak van de dubbele bodem aan de buitendeur goed bereikbaar is de verwarming geïnstalleerd, de waterkraan en het vorst veiligheidsventiel voor de boiler. Het meubilair is zoals men mag verwachten van de fabrikant solide met een modern tintje uitgevoerd. Een licht bruin houtdecor met in het oog vallende witte deuren voorzien van een brede blinkende hangreep maken er een sfeervolle verblijfruimte van. Wil men van de enkele bedden achterin één groot bed maken versleept men de trap naar voor en is er geen extra laddertje nodig om in het bed te geraken. Onder de voeteinden van beide bedden zijn kasten die zowel langs boven als langs de zijkant bereikbaar zijn. Een schuifdeur sluit de slaapkamer af.

    Als de kampeerauto groot genoeg is kan men er een ruime, zoals in de C Tourer T 145, badkamer installeren. Aan de linker zijde is een douche met acrylglazen schuifdeur afsluitbaar. Aan de andere zijde is een gebruiksvriendelijk wc opgesteld, waskommetjes, kast, open bergvakken, een spiegel zijn aanwezig. Door het dakluik kunnen de waterdampen ontsnappen. Een deur sluit dit deel af, maar kan ook heel de badkamer van het woongedeelte afsluiten.

    Het verrast een beetje dat Carthago de L-keuken nogal compact heeft gehouden. Nochtans heeft ze redelijk wat bergruimte in de boven en onderkast. Uiteindelijk is deze kampeerauto toch bedoeld voor een paar dat wat ruimte en comfort wil. De keuken mag alleszins gezien worden met de grote bovenkasten met hun witte licht gebogen deuren en brede handgrepen. In het donkere aanrecht zijn 3 kookvuren met elektrische ontsteking en een ronde spoelbak geïntegreerd. Werkoppervlakte is schaars. Dat is gedeeltelijk opgelost door de ronde afdekplaat van de spoelbak gedeeltelijk in een horizontale gleuf te schuiven waar men alvast wat groenten of andere eetwaren kan leggen. Er is een plaats voorzien voor een koffie machine met 230 Volt stopcontact. Een 133 l absorptie Dometic koelkast houdt de pintjes en andere voedingswaren fris. Aan licht geen gebrek, LED’s stralen voldoende licht in en rond de potten. Via het redelijk grote dakluik kunnen overbodige dampen en geurtjes verdwijnen.

    Als het eten klaar is kan het paar zich rond de tafel op één poot neerzetten op de L-zitbank met haar ergonomisch gevormde kussens.  Een zwerver kan zich in de gedraaide cabinezetel nestelen dat zit echter niet comfortabel aan tafel. In de L-zitbank heeft de fabrikant een lade gemaakt om schoenen in te zetten. Bovenkasten lopen hier door tot tegen de voorruit omdat hier geen hefbed aanwezig is.

    Lichtverdeling knap uitgekiend is zorgvuldig uitgevoerd. Boven de tafel veel licht belangrijk als de bewoners willen schrijven of lezen. Andere delen van de LED verlichting kunnen tot een aangename sfeerverlichting worden ingesteld.

    Wintersporters hoeven geen angst te hebben om kou te lijden. Een Truma C 6 CP Plus stuwt warme lucht via luchtslangen rond in heel het interieur en houdt de dubbele bodem warm waar de watertanks liggen en tegelijkertijd ook de voetjes.

    Samen gevat.

    Carthago, de fabrikant uit Aulendorf levert met de C Tourer T 145 RBLE weer een knap staaltje van zijn kunnen. Een koppel dat met deze zwerfauto op zwerftocht kan gaan zal er zich beslist in thuis voelen en genieten van de rijeigenschappen van de Mercedes-Sprinter.

    Technische gegevens.

    Basis voertuig: Mercedes-Benz Sprinter met laag ALKO chassis

    Motor: 1.950 cc  170 pk

    MTM: 4.500 kg

    Rijklaar 3.175 kg (afhankelijk van de toebehoren)

    Afmetingen: LxBxH 7,16 x 2,68 x 2,95 m

    Stahoogte: 1,97 m

    Koetswerk: dak en wanden 38 mm dik

               Onderbodem 33 mm dik

               Vloer 29 mm dik

    Meer info: www.carthago.com

               info@dicar.be

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    27-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hersteldienst va, Truma
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Truma verjaart

    75 jaar pioniersgeest. Passie. Innovatie. Traditie. Familiebedrijf sinds 1949.

    Het jaar 2024 is een bijzonder jaar voor Truma Gerätetechnik GmbH & Co. KG. Truma viert zijn 75-jarig jubileum en lanceert tegelijkertijd nieuwe innovaties in de caravan- en outdoorsector. Er ligt dus een spannend jaar in het verschiet voor de marktleider uit Putzbrunn bij München. De volledige kroniek vindt u hier: Truma Geschiedenis

    Het jaar 1949 is zeer bewogen voor de geschiedenis: onder andere de Deutsche Bundesbahn en de IG Metall werden opgericht, Konrad Adenauer werd de eerste kanselier van de Bondsrepubliek Duitsland en de Amerikaanse president Harry S. Truman werd beëdigd voor zijn tweede ambtstermijn.

    Ook Truma-oprichter Philipp Kreis keerde in 1949 terug uit de oorlog en opende een taalschool in München. Het gebrek aan elektriciteit bracht hem op het idee om gaslampen te ontwikkelen. Vanwege de toenemende vraag registreerde hij zijn bedrijf op 27 oktober 1949 en gaf zijn bedrijf de naam Truma. De merknaam Truma gaat terug op de toenmalige Amerikaanse president Harry S. Truman. Philipp Kreis vereert hem omdat hij het mogelijk heeft gemaakt dat Duitsland werd omgebouwd tot een industriële staat. Het startsein voor de Truma-uitrustingstechniek was gegeven.

    Van gaslampen tot caravanverwarming

    Beginnend met een oplossing voor een gebrek aan stroomvoorziening, bleef het
    bedrijf zich ontwikkelen, zodat in 1961 de Truma-matic werd geïntroduceerd als "het eerste officieel erkende caravanverwarmingssysteem". De nieuw verworven vrijheid en grotere caravans vragen om een groter verwarmingsvermogen: daarom bracht Truma in 1967 de Trumatic S 3000 met 3000 eenheden (= 3,5 kW) op de markt. In 1970 werd Philipp Kreis onderscheiden met de Orde van Verdienste van de Bondsrepubliek Duitsland voor zijn inspanningen voor de ontwikkeling van propaangas en de centrale olievoorziening.

    In 1983 verhuisde Truma – productie, techniek en administratie – naar een nieuw, modern gebouw in Putzbrunn. Bovendien werd een grote klimaatkamer gecreëerd, die geschikt is voor campers en waarin Truma-apparaten en -voertuigen vandaag de dag nog steeds onder de zwaarste praktijkomstandigheden worden getest. Dit komt omdat de klimaatkamer vaak wordt gebruikt door autofabrikanten en vakjournalisten voor verschillende tests.

    De generatiewisseling vond plaats in 1988 en de dochter van de oprichter van het bedrijf, Renate Schimmer-Wottrich, nam de leiding van het bedrijf over als managing partner. Philipp Kreis trok zich terug uit de dagelijkse gang van zaken. Renate Schimmer-Wottrich werd ook onderscheiden met de Orde van Verdienste van de Bondsrepubliek Duitsland voor haar ondernemende en sociale prestaties.

    Van de Truma Combi naar de caravan van de toekomst

    In 2007 bracht Truma de nieuwe Combi-camperverwarming op de markt. Het verving de Trumatic-C-verwarming, die meer dan 500.000 keer werd gebouwd. Truma breidde in 2011 ook zijn activiteiten op het gebied van airconditioning uit met de lancering van de Aventa dakairconditionersserie.

    Een andere mijlpaal en de voortzetting van het familiebedrijf was in 2015: Alexander Wottrich trad toe tot het bedrijf en zette zo de traditie voort in de derde generatie. Hij is als algemeen directeur verantwoordelijk voor de bedrijfsactiviteiten van de Truma-groep en heeft op 1 januari 2018 de functie van technisch directeur overgenomen. Renate Schimmer-Wottrich was samen met haar zoon adjunct-directeur en bleef voorzitter van de adviesraad.

    In 2021 betrad Truma de wereld van de digitalisering in de caravansector: het iNet X-systeem vindt zijn weg naar campers als centraal besturingssysteem. Controle over de Truma-apparaten in het voertuig, real-time statusopvragingen, intuïtieve bediening en uitgebreide bediening via app – dit alles is mogelijk met het iNet X-systeem.

    CIVD eert Truma en Truma viert 75-jarig bestaan

    Grote eer voor de ondernemersfamilie en alle Truma-medewerkers van het Caravaning Industrie Verband e.V., kortweg CIVD. Renate Schimmer-Wottrich (voorzitter van de adviesraad van de Truma-groep) en Alexander Wottrich (co-CEO van de Truma-groep) ontvingen als eerste leveranciers ooit de zilveren eremedaille. Met de Zilveren Eremedaille bekroont de CIVD bijzondere ondernemersprestaties en uitmuntende inzet voor de caravanbranche.

    Pioniersgeest. Passie. Innovatie. Traditie. Familiebedrijf sinds 1949. Truma viert op 27 oktober 2024 zijn 75-jarig jubileum en zal ook in de komende (minstens) 75 jaar nieuwe maatstaven blijven zetten als systeemleverancier in de caravan- en outdoorsector.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een luxe kampeerauto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    25-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuw bij Giotti line
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Giottivan op Ford Transit

    De ontwerpers van Giottivan hebben niet stil gezeten en zorgden voor heel wat nieuws. Een half integrale met stapelbed en een camperbus op een Ford Transit rolden onlangs uit de fabriek.

    De nieuwe Siena 386 werd bedacht met een  interieur voor een groot gezin. Men koos een wagen van 6,99 m lang en 2,32 m breed, afmetingen die goed door de beugel kunnen. Niettegenstaande is er genoeg plaats voor een gezin. Achterin is een stapelbed voor 2 personen. Het voordeel is dat ze 2,19 x 0,94 m groot zijn waar dus ook volwassenen hun bedje kunnen spreiden. Klapt men het onderste bed omhoog bekomt men een 1,39 m hoge garage, zeker niet mis om enkele fietsen te zetten. Vooraan boven de zijzitbanken is een 1,92 x 1,49 m groot hefbed. Als men dan nog de zitgroep tot bed ombouwt zijn er zo maar eventjes 6 volwaardige slaapplaatsen. Dat is al voor een groot gezin.

    De op Ford Transit gebouwde Siena 386 heeft een omvangrijke uitrusting “Premiere Edition” wordt het betiteld. De 170 pk sterke motor zorgt alvast voor veel rijplezier, maar wees toch maar voorzichtig want de rijkelijk van paarden voorziene motor zou toch wel eens wat “te” snel willen rijden en de flitspalen zijn niet altijd goed zichtbaar opgesteld.

    Giottivan 60 FT

    Een andere nieuwigheid van de fabrikant is de Giottivan 60 FT een omgebouwde bestelwagen. Volgens de wens van veel klanten behoort hij tot de 6 m klasse. De indeling is overbekend met achterin een dwarsbed, keuken aan de schuifdeur, natte cel er tegenover en vooraan de zitgroep. Een blikvanger is de koelkast aan de zijkant van de keuken. Met 2 vensters in de achterdeuren en in de zijwanden is er voldoende licht en lucht. Aan de buitenkant zijn de vensters zwart omlijnd, onderaan de zijwanden en de achterdeuren is een brede zwarte kunststofband om kleine schaden te voorkomen, tegelijkertijd is het een plezier om naar de zwerfauto te kijken. Hij zal zeker niet ongemerkt voorbij rijden.

    Meer info: www.giottiline.com

               info@dicar.be


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloesem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Caravelair heeft veel nieuws voor 2024

    Caravelair Sport Line 486

    Caravelairs worden steeds interessanter om te kopen. Beter afgewerkt, leukere interieurs en een uitrusting om u tegen te zeggen. Daarbij is de Sport Line 486 geschikt voor een gezin met 2 kinderen en door het redelijk licht gewicht hoeft het gezin geen kanjer van een auto aan te schaffen.

    Nieuw koetswerk

    Zijn nieuw koetswerk valt best mee, licht grijze wanden met getinte ruiten, zwart omlijnde kofferdeksels, garagedeur en buitendeur, blauwe decor elementen hij mag gerust gezien worden. In het achterfront zijn 2 vensters boven elkaar zij verraden dat er een stapelbed aan de andere kant van de wand staat. Daarbij nog dakrelingen en het sportief uiterlijk is compleet. Het koetswerk is gemaakt met sandwichpanelen, langs buiten hagelbestendige polyester, XPS isolatie  en langs binnen triplex. De spindels van de uitdraaisteunen zijn beter bereikbaar achteraan, de voorste hadden beter kunnen zijn. Langs de ver open gaande disselbak is de inhoud goed bereikbaar. Onder de buitendeur is een brede kunststofband stevig aangebracht. Als we onder den bodem kijken stellen we vast dat de leidingen voor stroom, gas en water keurig gelegd zijn en keurig verankerd. Binnen liggen de nutsleidigen goed beschermd. Om het nog comfortabeler te maken zijn er buitenaansluitingen voor een gril op gas, aansluitingen voor stroom en tv in de voortent. Verder nog een buitendouche en aansluiting voor stadswater wat moet er meer zijn?

     Hoewel het meubilair nogal rechtlijnig gemaakt is geeft het toch een aangename indruk dank zij de goed gekozen kleuren. De meubelwanden hebben een licht decorhout, de parketvloer met schuin liggende plankjes is eens iets anders. Kastdeuren, keukenfront en andere deuren zijn in een donker contrast rijke kleur. Voor de ergonomisch gevormde kussens van de zitgroep heeft de fabrikant ook donkere textiel gekozen. Bovenkasten zien we wel aan de zijkanten, voor en achterin zijn er geen. Dat heeft waarschijnlijk een beetje met prijs en gewicht te maken. Vooraan is een bed dwars opgesteld en 2,04 x 1,4 m groot met een comfortabele matras op een eenvoudig maar stevig frame. Aansluitend is de zitgroep groot genoeg voor een gezin met 2 kinderen met er tegenover de keuken. Tussen het stapelbed tegen de achterwand en de zitgroep is het sanitair. Een praktische ruime indeling voor een gezin met kinderen. Het bed vooraan en de stapelbedden kan men met een gordijn afsluiten. Plaats voor bagage is er voldoende. Wel oppassen met het gewicht want in zulk een koffer als vooraan onder het bed kan men verrassend veel opbergen. De druk op de kogel zal doorwegen. Het stapelbed achterin is eenvoudig maar stabiel gemaakt. De matrassen liggen niet op een lattenbodem om het onderste bed naar de achterwand te klappen moet men eerst de matras verwijderen.

         

    Badkamer en keuken.

    De badkamer is met haar 1,02 x 0.75 m compact gehouden, toch voldoet ze voor een niet te uitgebreide wasbeurt. Het vaste wc is gebruiksvriendelijke  opgesteld. Om uitgebreid te douchen of te wassen gaat er niets boven het sanitair van de camping. De keuken is een kleine blikvanger in het interieur. Een licht aanrecht met vooraan een werkoppervlakje, drie kookvuren met elektrische ontsteking en het spoelbakje hebben ieder hun eigen afdekplaat. De bovenkast met twee donkere deuren kan een deel van het keukengerief bergen. Onderaan zijn drie laden één er van is de reeds lang bekende compressor koellade. De automatische sluitingen functioneren goed.

    Aan de bedden vinden we USB stopcontacten op andere praktische plaatsen 230 Volt stopcontacten. Wat de verlichting betreft is ze eenvoudig met LED’s uitgevoerd, sfeervol bij avond, aan de tafel wat extra licht.

     De Sport Line 486 moet men een beetje naar zijn prijs beoordelen. Hij heeft alvast een degelijk geconstrueerd koetswerk een belangrijk punt voor een caravan. Een uitgebreide uitrusting die de prijs maar ook het comfort wat opdrijft. Een gezin dat niet het grote geld heeft zal beslist leuke zomer en winter vakanties kunnen beleven met de Caravelair Sport Line 486.

     Technische gegevens.

    Koetwerk: dak, wanden 30 mm bodem 41 mm dik

    Opbouw: L X B X H: 6,75 x 2,58 x 2,30 m

          Binnen lengte: 5,24 m

    MTM: 1.500 kg

    Leeg gewicht: 1.136 kg

    Buitenbeplating: hagelbestendig polyester

    Bedden: voor 2,05 x 1,4 m

            Stapelbed 2 – 2,12 x 0,8 m

    Keukenblok: HXBXD 0,95 x 1,06 x 0,66 m

    Compressor koellade 150 l

    Meer info: www.caravan-expo.be


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste bloesem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    17-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VAN TI PLUS en VAN TI PLUS PLATINUM SELECTION

    Sinds de marktintroductie overtuigt de sportieve VAN TI PLUS met de hoogste

    wooncomfort en uitzonderlijke rijdynamiek. Voor het modeljaar 2024 ondergaan de twee succesvolle modellen op VW Crafter echter meer dan alleen een facelift - maar uitgebreide modelmaatregelen, met als doel: beter maar lichter. Van de consequente lichtgewicht meubelconstructie, die het hele interieur beïnvloedt en een aanzienlijk besparingspotentieel heeft, tot de ombouw naar een compressorkoelkast en een compact dieselverwarmingssysteem. Dat laatste zorgt ervoor dat de VAN TI PLUS voortaan kan rondkomen met een gasfles van slechts vijf kilogram. Nog een pluspunt van de PLUS: in de toekomst zal de kampeerauto worden geleverd met een krachtigere lithium-ionbatterij, die alleen al het voertuiggewicht met twaalf kilogram zal verminderen en tegelijkertijd de zelfvoorziening zal verbeteren. 

    Het hoogtepunt van het nieuwe modeljaar 2024 is echter de tien centimeter dikkere vloer, die toch ongeveer tien kilogram lichter is en door zijn hogere isolatiewaarden de wintergeschiktheid verder verbetert. Al met al wegen de nieuwe 2024-modellen ongeveer 75 kilogram minder, wat het gebruik en het laadvermogen van de 650 MEG aanzienlijk verbetert.

    Beide beschikbare uitvoeringen (650 MEG en 700 LF) zijn nu ook verkrijgbaar in de beproefde en uitgebreide PLATINUM-uitrusting, wat een groot prijsvoordeel oplevert ten opzichte van het standaardmodel met bijbehorende uitrusting: bijv. chassis in metallic lak INDIUM GREY, originele VW 17" lichtmetalen velgen, voorbumper gespoten in carrosseriekleur, handmatige airconditioning, multifunctioneel stuurwiel, draaibare cabinestoelen in KNAUS living world design, cruise control met snelheidsbegrenzer, slaperigheidsdetectie, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, navigatiesysteem "Discover Media" inclusief "Streaming & Internet" met vier luidsprekers, digitale radio-ontvangst, achteruitrijcamera, PREMIUM buitendeur, hordeur, bedverlenging tot aan het gazon, bedverlenging in het voetengedeelte op 700 LF (F-bed), ACTIVE ROCK-bekleding, Truma CP-Plus digitaal verwarmingsbedieningspaneel, bluuwater-waterfiltersysteem, sfeerverlichting, luifel en Cabine verduistering EXCLUSIEF en een 32-inch Smart TV met internet. In het geval van het speciale model 650 MEG is er nog steeds potentieel voor gewichtsbesparing omdat de kleine maar krachtige nieuwe LTE/WLAN-antenne wordt geïnstalleerd in plaats van de klassieke schotelantenne. Bovendien heeft de lichtere LTE/Wi-Fi-antenne ook een positief effect op de rijdynamiek, omdat het zwaartepunt van het voertuig gunstig naar het midden van het voertuig "verplaatst" door de eliminatie van het motoraangedreven satellietsysteem, dat anders ongeveer 23 kilogram zou wegen en anders op het dak is gemonteerd.

    Ook in het nieuwe modeljaar zijn het goede uitrustingsaanbod en de beproefde eigenschappen van de VAN TI PLUS gebleven, waardoor deze aantrekkelijke camper een allrounder is voor caravanvakanties.

    VAN WAVE en VAN WAVE VANSATION

    Uitgebreide reconstructie met als doel: minder gewicht, meer voordeel

    De Knaus-modellen met de kenmerkende schacht in de boeg ondergaan ook fundamentele verbeteringen die dienen om gewicht te besparen en tegelijkertijd de voordelen voor de klant te vergroten. Net als bij de VAN TI PLUS-modellen zijn er ook voor de KNAUS VAN WAVE tal van wijzigingen doorgevoerd. Het doel was om de bruikbaarheid voor de klant te vergroten - en toch het gewicht van het voertuig te verminderen. Ook de meubelconstructie werd resoluut herzien tegen de achtergrond van gewichtsreductie, en de dikkere bodemplaat werd niettemin qua gewicht naar beneden geoptimaliseerd met betere isolatiewaarden. De nieuwe compressorkoelkast en het gebruik van een dieselverwarming zorgen ook voor een lager gewicht. Het speciale model VANSATION is standaard uitgerust met een kleine LTE/Wi-Fi-antenne, wat een verdere gewichtsbesparing oplevert.

    VAN TI

    Nieuwe basis

    Het gamma van het succesvolle model VAN TI 640 MEG VANSATION wordt voor modeljaar 2024 uitgebreid met chassis op basis van de Volkswagen Crafter. Wat gebleven is, is het grote aantal serie-extra's die deel uitmaken van het uitgebreide VANSATION-pakket. Cabineairconditioning, luchtvering op de achteras, tv met satellietsysteem, chassis in metallic kleur, 17 inch lichtmetalen velgen, cruise control en navigatie- en waterfiltersysteem "Bluu Water" of een luifel zijn slechts enkele voorbeelden van de bijna volledig uitgeruste camper van KNAUS

    Meer info www.knaustabbert.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Senara van Tabbert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SENARA van Tabbert

    Een nieuwe klasse: frisheid, elegantie en helderheid gecombineerd in een caravan

    Maar het beste cadeau voor het jubileum is wat de TABBERT-ontwikkelaars zichzelf geven: voor het modeljaar 2024 verrast TABBERT met een volledig nieuwe serie - die bijna radicaal en even individueel is ontworpen. De SENARA - een voertuig dat

    Dit is nog nooit eerder het geval geweest bij TABBERT en zal in de toekomst de intrede in de premiumwereld van het merk Hessische caravans betekenen.

    De SENARA begint het modeljaar 2024 met zeven verschillende lay-outs. Het assortiment varieert van de 400 QD 2.3, die iets meer dan vier meter lang is en daardoor zeer compact is, voor drie personen, tot de 620 DMK 2.5, die geschikt is voor grote gezinnen. Met een lengte van 6,38 meter biedt hij meer dan royaal ruimte. Het biedt zelfs een slim afgescheiden ruimte met een slaapkamer, badkamer en een aparte kleedruimte. Tussen de 400 en 620 maken de modellen 460 E, 460 DMK, 490 TD 2.3, 550 E en 550 DMK – allemaal 2,3 meter breed – nog steeds deel uit van het complete TABBERT-portfolio. Elk van hen heeft zijn eigen voordelen: de 550 DMK verwelkomt zijn bewoners bijvoorbeeld met een bijzonder brede toegangsdeur (700 mm), die niet alleen de toegang vergemakkelijkt, maar er ook zeer uitnodigend uitziet. Daarnaast heeft het een aparte doucheruimte met douchebak, kunststof wandbekleding en optioneel luik voor extra privacy, evenals een extra diepe kledingkast aan de achterkant van de caravan. Tegelijkertijd speelt de nieuwe SENARA slim in op stijlbepalende trends. Aan de buitenkant is de nieuwe TABBERT gebaseerd op hedendaags autodesign. Bijzonder opvallend is de driedimensionaal vormgegeven FoldXpand-achterzijde, die voor TABBERT is herzien, afkomstig is uit de diepten van de ontwikkeling van Knaus Tabbert en de SENARA het doorslaggevende pluspunt biedt op het gebied van bruikbare binnenruimte. De lichtafbeelding aan de achterkant is onmiskenbaar. Ook typisch TABBERT: de unieke nachtsignatuur van de SENARA, gevormd door de opvallende boemerang-achterlichten, die aan de bovenkant worden omlijst door een elegante eyeliner in chroom, die ook schuin staat. Ook teruggebracht tot de essentie is het Tabbert foilen van de hoogwaardige body Made in Mottgers. Geen overbodige versieringen, maar uitsluitend ingetogen elegantie werd door de ontwerpers geformuleerd in de specificaties van de SENARA. En natuurlijk sieren de nieuwe TABBERT-caravans ook het hoogwaardige 70-jarig jubileumembleem van het modeljaar 2024 aan de buitenkant.

    Ook in het interieur lagen de lat hoog en werd consequent gestreefd naar verminderde elegantie. De ontwerpers van TABBERT kozen voor een puntig spel van licht en schaduw, met spannende vlakken en opvallende proporties. Vooral op het gebied van meubels vertrouwt TABBERT op heldere, rechthoekige lijnen, nauwkeurig gedefinieerde oppervlakken en een verfijnde, moderne eenvoud. Er zijn geen ornamenten of speelse versieringen aan boord - in feite is minder meer. SENARA presenteert zich heel anders als het gaat om lichtenscenering. De simpele regel hier is: meer is meer. Een intelligent verlichtingsconcept dat directe en indirecte lichtbronnen combineert om een functionele, harmonieuze en huiselijke sfeer te creëren. Dit omvat ook een verlichte fotowand bij de gezellige zithoek, die individueel kan worden "afgespeeld". Bij het harmonieuze totaalconcept hoort natuurlijk ook dat de kleuren van de stoffen en meubels perfect op elkaar zijn afgestemd. Opvallend onopvallend zijn de eenvoudige, want "greeploze" kleppen van de plafondopbergkasten, die op een stijlvolle en harmonieuze manier in het totaalbeeld van de nieuwe SENARA passen. Een bijzonderheid - bijvoorbeeld van het 460 E-model - zijn de verhoogde eenpersoonsbedden, die gemakkelijk toegankelijk zijn via een veilige opgang. Het praktische van deze "hoogslapers": onder de liggedeeltes (uit te breiden tot een tweepersoonsbed) worden waardevolle opbergruimtes gecreëerd, waarvan caravanners er nooit genoeg kunnen hebben. Zowel de 460 DMK als de 620 DMK bieden standaard vijf slaapplaatsen. Op verzoek van de klant is een zesde bed mogelijk. Met een ligvlak van 208x146 cm biedt het tweepersoonsbed in de boeg van de 550 DMK niet alleen een bijzonder groot ligoppervlak, maar ook het hoogste niveau van comfort voor een goede nachtrust onderweg.

    De functionele en ruime keuken van de nieuwe SENARA is even praktisch als mooi. De koelkast in de 550 DMK met een inhoud van 133 liter heeft voldoende ruimte voor eten en drinken en zorgt ervoor dat reizigers altijd goed bevoorraad zijn. Meer dan alleen een designtruc: het opklapbare extra werkblad (optie afhankelijk van de plattegrond) of de intelligente akoestische wand in de 550 DMK: het zorgt voor een aangenaam geluidslandschap in het woongedeelte in het interieur. Trouw aan het motto van TABBERT: Details zijn geen details, hechten de ambachtslieden ook veel belang aan kleine details in de fabriek in Mottgers. Alleen al de hoogwaardige metalen handgrepen van de keukenlades zijn bijvoorbeeld uitgebreid ontworpen. Bovendien is elk handvat versierd met het traditionele TABBERT-wapenschild - dit is meer dan alleen een detail - het getuigt van de liefde en toewijding bij de productie van elke SENARA.

    Meer info. www.knaustabbert.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    09-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bloesems is vroeg in het land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fendt Tendenza 560 SFDW

    Fendt Tendenza 560 SFDW

    De Tendenza is bij de fabrikant een beetje de voorloper voor de komende wijzigingen van zijn caravans. Door de gekozen materialen, de toegepaste hoogwaardige technieken  en de nieuwe details kan het publiek oordelen of hij in de smaak valt. Indien de nieuwe Tendenza trend de caravaners weten te boeien worden ze op de andere modellen voorzichtig toegepast.

    Koetswerk

    Zelfs als je gewoon maar kijkt naar een Fendt straalt hij stabiliteit en stevigheid uit. Waar de fabrikant al enkele jaren zeer fier op is, is het schitterend achterfront. Mooi van vorm in zijn witte glanzend kunststof, vooral de zeer moderne over de volle breedte vallende lichten in de smaak. Als we een Fendt vooraan bekijken is dat ook niet mis met de handgrepen geïntegreerd in het dwars profiel onder het venster. A1fhankelijk van de indeling kan het ook zonder venster zijn. De geïntegreerde disselkoffer heeft een stevig autobus scharniersysteem om het deksel verticaal omhoog te duwen, zo is de inhoud goed bereikbaar. Fietsen kunnen op de dissel geplaatst worden maar pas op met het extra gewicht. Voor de zijwanden gebruikt de fabrikant uit Mertingen aluminium buitenplaat met hamerslag profiel. Het dak is in hagelbestendig polyester. Aan de kloeke buitendeur is langs binnen een L vormige handgreep geplaatst. Ook is de deur een venster en een vuilbak rijk, Een hordeur beschermt de bewoners tegen inkomende steek- en bijtbeesten. Voor kleine voetjes is er een opstapje gemaakt. Uitdraaisteunen zijn met de zwengel goed bereikbaar. De getinte ramen behoren tot de beste en een fijn decor element siert de flanken.    

    Binnenstappen in de Tendeza is een belevenis. Een zee van ruimte overvalt je. Eerst en vooral door zijn breed loopvlak tussen keuken en badkamer. Zijn buiten afmetingen van 2,50 m zijn daar niet vreemd aan. Je blik gaat ononderbroken verder tot het hoofdeinde van het eilandbed.

     Dat zo maar 1,5 x 1,9 m groot is dus geen angst om er uit te rollen. Het hoofdeinde kan omhoog kantelen, de rest van het bed schuift in die richting zo wordt de doorgang aan het voeteinde  breder. De matras gedragen door een lattenbodem met een stevig frame kan ondersteunt door gasveren omhoog kantelen en komt de bekende grote koffer te voorschijn.

     Over de volle breedte van het bed zijn bovenkasten met blinkende licht gebogen deurtjes. Door de verdelingen in de kasten is er meer bruikbare ruimte, onderaan is een open legvak. Twee vaste zwanenhals leeslampen hangen in de hoeken, links en rechts van het bed zijn kleerkasten. Twee vensters plus een dakluik zorgen voor genoeg lucht en licht. Met een plooideur sluiten we de slaapkamer af. We staan dan tussen keuken en badkamer breed genoeg om er danspasjes uit voeren.

    Keuken en badkamer.

    Een zwarte links en rechts opengaande deur sluit de 92 l absorptie koelkast naast de keuken af. Ze heeft een goede werkhoogte met vooraan een smal werkblad. Daarachter zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking werkelijk voor grote potten. Er naast is de spoelbak. Beide kan je afsluiten met een afzonderlijke zwarte plaat. Onderaan drie laden genoeg voor een uitgebreid keukengerief. In de bovenste lade bevinden zich de gasafsluiters. Aan de zijkant is een open vak. Een lange LED lamp stuurt voldoende licht in en naast de potten. Een dubbele blinkende wand rond het venster, waar 2 stopkontakten en 2 lichtschakelaars verwerkt zijn maakt van de keuken een schitterend geheel. Naast het venster helpt ook het 0,65 x 0,42 m groot dakluik voor de afvoer van de keukengeurtjes.

    Spijtig dat de licht gebogen stabiele blinkende deur van de badkamer niet verder open kan. Met ander type scharnieren is dat zo opgelost. Een blik in de badkamer valt best mee. Links is een vast Thedfort wc gemakkelijk om te kuisen. een spiegel tegen de wand vormt de rug. Tegen de zijwand zien we bovenkastjes met en zonder verdelingen, mooie witte deurtjes sluiten de bovenkast af. Onder het sierlijk gevormde wastafeltje met smalle legplank heeft onderaan 2 open legvakken en de onvermijdelijke wielkast. Aan de rechterkant is de douchecel met een acrylglazen vouwdeur. Je moet wel je voeten hoog oplichten om in de douchecel te geraken. We ontdekken ook handdoekdroger naast de wc. Het venster en het kleine dakluik voeren waterdampen af.

    Zitgroep

    in de riante zitgroep is comfortabel plaats voor een gezin met 2 kinderen. Hoewel dit type meer in de smaak zal vallen voor een koppel dat van veel plaats en comfort houdt. Daarbij nog een auto met de nodige pk's en de pret kan niet op. Nodigen de 2 bewoners nog eens 5 vrienden of familie uit geen nood er is plaats voor 7 rond de tafel. Een snaps en wat nootjes zullen zeker smaken, echter de benen onder de tafel zullen het wat moeilijker hebben. Rondom zijn bovenkasten met en zonder indelingen afgesloten met chique deuren voorzien van een stevig stel scharnieren.

     Waarom zijn hier aan die piepkleine deurtjes zware scharnier geplaats en aan de badkamer deur lichtere???? Op de zitbanken liggen kussens van hoge kwaliteit, de anders kleurige rugkussens moeten er niet voor onderdoen. In een goed bereikbare zitbank ligt de vaste watertank en de vloeistofverwarming. Een kastje vormt een opvulling tussen zitgroep en zitbank. Boven de tafel is een uitstekende verlichting, perfect om te lezen en te schrijven. Voor de sfeer verlichting zijn er rondom slierten regelbare LED's. Zij zorgen naar wens meer of minder licht in het interieur. Wanden en meubelen hebben licht bruin houtdecor net zoals de parketvloer maar een andere houtsoort. Een beetje contrast brengen de iets lichtere blinkende gebogen kastdeuren. Stevige scharnieren en sloten van de kastdeuren belet dat ze zouden rammelen tijdens het rijden of nog erger als de kastdeuren zouden open springen en de inhoud over de mooie parketvloer wordt verspreid.

    Samen gevat

    Wie een Fendt caravan koopt mag voor jaren gerust zijn. Eerst en vooral is de caravan door uitstekende vaklui geconstrueerd met de beste materialen. Door de types niet alle jaren aan te passen blijft hij lang zijn verkoopprijs behouden.

    Technische gegevens.

    Chassis: ALKO ATC 2.0

    Afmetingen: LXBXH 7,72 x 2,5 x 2,66 m

    Stahoogte: 1,98 m

    Dikte: bodem, dak, wanden: 47, 39, 31 mm

    MTM 1800/2000 kg

    Leeg gewicht: 1.570 kg (afhankelijk van de toebehoren)

    Bed: 1,5 x 1,9 m

    Betekenis letters

    S: Slim tower

    D: afzonderlijke douche

    F: Frans bed

    W: Warm water

    Prijs vanaf: 44.769 euro

    Meer info: www.decuyper.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste bloemsens in het land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg

    Vanlife by WEINSBERG: jong, fris, actief
    De revolutie komt naar 235 banden: de makers van de uitzonderlijk ontworpen WEINSBERG CaraLife 630 LQ volgden een bijna revolutionaire, volledig nieuwe aanpak. Het doel was om een kampeerauto te bouwen die consequent gericht is op een jonge en actieve doelgroep. Veel fans zeggen ja: caravannen is pure ontspanning. Als dat waar is, dan is de CaraLife in feite ontspanning op 235 fietsen. Een rollende chill-out lounge voor fans van het zeer individuele vanlife. Het begint met het aanpasbare exterieurdesign. Klanten kunnen hun favoriet kiezen uit een aantal persoonlijke decors om hun WEINSBERG naar eigen smaak te ontwerpen en hun eigen stijl te implementeren. Maar een goed ontwerp eindigt niet bij de voertuiginrichting. Ook binnen hebben de ontwerpers van WEINSBERG op creatieve wijze alles uit de kast gehaald. Te beginnen met de meer dan ongebruikelijke indeling van de nieuwe camper. Hoewel het dwarsbed achterin op het eerste gezicht relatief conventioneel is, kan het worden gebruikt als medialounge met bankfunctie of als tv-studio - als de optionele 32-inch televisie in de entree is geïnstalleerd. Hij wordt aan de achterwand van de keuken bevestigd, waardoor hij ook van buitenaf te gebruiken is. Of als enorme ligweide voor maximaal drie personen, wanneer het bed via de uitschuifbare lattenbodems naar voren wordt uitgeschoven, waardoor een ligoppervlak ontstaat van ca. 190 x 210CM. Bovendien gaan er onder het tweepersoonsbed echte opbergwerelden schuil. Of het nu wakeboard, e-bike of skater is: (bijna) alles past hier. En ook de ruimte voor het bed achterin is zeer vooruitstrevend vergeleken met de klassieke camperindeling. Voor het dwarsbed bevinden zich royale en gezellige zijzitbanken voor maximaal vijf personen, die zich over de gehele breedte van het voertuig uitstrekken en tevens kan worden omgebouwd tot een extra logeerbed. De volwaardige keuken is in een L-vorm helemaal vooraan in het schot naar de driezits bestuurderscabine en in de rijrichting links opgesteld en bevat tevens een uitklapbare cosmeticakast met uitneembare toilettas. Hier vind je een spoelbak, een tweepits gasfornuis en de compressorkoelkast met dubbelzijdig deurscharnier, uiteraard ook voorzien van een vriesvak. En uiteraard is er voldoende opbergruimte voor proviand. Een trucje van de kitchenette is een van buitenaf toegankelijk bargedeelte met een klein aanrecht en een afneembare draagmand voor glazen en flessen. Keuken, zithoek en slaapkamer de vraag blijft: waar is de badkamer? Ook hier hebben de WEINSBERG-ingenieurs een ongebruikelijke en moderne aanpak heroverwogen. Douchen doe je midden in de camper. Meer bepaald in het zitgedeelte. De douchebak is onzichtbaar in de vloer verzonken onder de verstelbare tafel. Een optisch en waterdichte, opvouwbare douchecabine van textiel, genaamd Secret Shower, kan eenvoudig binnen enkele seconden worden opgetrokken, waardoor een bruikbare doucheruimte ontstaat die goed beschermd is.
    Een mobiel toilet, luchtdicht ondergebracht in een van de zitkisten, maakt de CaraLife-badkamer compleet en maakt er een volwaardige en zelfvoorzienende zwerfauto van, die ook geschikt is voor het gratis kampeerleven buiten de conventionele parkeerplaatsen. De materiaal- en kleurwerelden van het nieuwe WEINSBERG-model zijn in ieder geval meer dan alleen geschikt. Helder en luchtig, fris als een zomerbriesje dit is wat de nieuwe CaraLife 630 LQ zelfverzekerd uitstraalt met elk liefdevol gemaakt detail van het interieur. Ook bijzonder: het gelamineerde ‘prikbord’ op de zijwanden, dat flexibel te gebruiken is met speciaal ontworpen beugels.
    Het is geschikt voor het vervoeren of bevestigen van dierbare spullen. Hier kan het skateboard worden bevestigd en kan een fotogalerij van uw favoriete mensen worden ingericht. Er zijn vrijwel geen grenzen aan de creativiteit van de CaraLife-chauffeur bij gebruik van dit uiterst flexibele systeem. Ook aan de top lijkt de stijlvolle kampeerauto geen grenzen te kennen, want de mobiele chill-out lounge is nu ook te bestellen met een innovatief WEINSBERG hefdak, waardoor de CaraLife 630 LQ nog chiller en comfortabeler wordt. Het optionele hefdak overtuigt door zijn comfortabele 2-laags koudschuimmatras, dat een enorm ligoppervlak van 200 x 135 cm biedt en dus twee extra comfortabele slaapplaatsen biedt. De unieke LFI-technologie van de dakschaal zorgt ervoor dat het dak optimaal geïsoleerd is en maximale stabiliteit biedt. Ook is het dak voorzien van praktische opbergvakken en leeslampjes. Hierdoor kun je 's avonds nog even ontspannen door het boek bladeren voordat je in slaap valt. Het dakluik met ingebouwde insectenwering en verduisteringsrolgordijn zorgt voor een goede nachtrust. Bij de comfortversie is het dak voorzien van geïntegreerde RGB-verlichting en een USB-aansluiting direct bij het slaapgedeelte. Het hefdak is standaard wit, maar is op aanvraag ook verkrijgbaar in lavagrijs en is letterlijk de kroon op de bijzondere camper.
    Meer info: www.weinsberg.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    08-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzichig met fietsers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Te veel verkeersdoden

    In meer dan de helft van de dodelijke ongevallen met een automobilist is er geen tegenpartij
    Eenzijdige ongevallen vaak zeer ernstig
    Als je als automobilist om het leven komt in ons verkeer, is dat in meer dan de helft van de gevallen in een ongeval zonder tegenpartij.  In totaal is in een vijfde van alle ongevallen met gewonden en doden in ons land slechts 1 betrokken partij. Eenzijdige ongevallen zijn ook bijzonder dodelijk. 37% van alle verkeersdoden en 17% van alle slachtoffers vallen in een eenzijdig ongeval. Om een beter inzicht te krijgen in de kenmerken en de omstandigheden waarin de ongevallen voorkomen, heeft Vias institute een studie gepubliceerd over dit type ongevallen.
    Eenzijdige ongevallen zijn verkeersongevallen waarbij slechts één weggebruiker betrokken is (automobilist of fietser). Vias institute heeft de kenmerken van deze ongevallen geanalyseerd.
     
    Eenzijdige ongevallen vaak zeer ernstig
    In België is bijna 1 op de 5 letselongevallen een eenzijdig ongeval. Bovendien zijn deze ongevallen bijzonder dodelijk. Hoewel ze goed zijn voor 17% van alle slachtoffers, liggen ze aan de oorzaak van 37% van de verkeersdoden. Meer dan 1 op de 3 van alle verkeersdoden in ons land valt dus in eenzijdige ongevallen. Bij de eenzijdige ongevallen met automobilisten gaat het zelfs over iets meer dan de helft (53%). Het is daarom van vitaal belang om dit soort ongevallen te bestuderen om een beter inzicht te krijgen in hun kenmerken en de omstandigheden waarin ze plaatsvinden.
     
    Meer eenzijdige ongevallen in Wallonië
    Het percentage eenzijdige ongevallen ligt hoger op plaatsen waar er minder verkeer is. In Wallonië zijn er zelfs 70 gemeenten waar meer dan 40% van alle letselongevallen enkelzijdige ongevallen zijn. In Vlaanderen ligt het aandeel enkelzijdige ongevallen doorgaans lager dan 30%. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn minder dan 15% enkelzijdige ongevallen.
     
    Dit fenomeen is niet verrassend: dichtbevolkte gemeentes worden gekenmerkt door een veel en veel verschillende types weggebruikers, waardoor er vaker ongevallen zijn tussen automobilisten en andere weggebruikers.  Deze observatie is in grote lijnen hetzelfde als we kijken naar het aandeel eenzijdige of meerzijdige auto-ongevallen binnen en buiten de bebouwde kom. De laatste 10 jaar bedroeg het percentage eenzijdige auto-ongevallen in België 9% binnen de bebouwde kom, 23% buiten de bebouwde kom en 29% op autosnelwegen.
     
    Om 3 u ‘s nachts is bij 62% van de ongevallen maar 1 voertuig betrokken
    Over het algemeen is er een oververtegenwoordiging van eenzijdige ongevallen 's nachts en is er overdag een ondervertegenwoordiging. Tussen 1u en 4u ' s nachts is ongeveer 1 op de 2 ongevallen eenzijdig, tussen 7.00 en 19.00 uur is dat minder dan 1 op de 5. Het tijdstip van de week met de meeste eenzijdige ongevallen is dinsdag om 3 uur: bij 62% van de ongevallen is slechts één voertuig betrokken. Op woensdagmiddag daarentegen is bij slechts 9% van de ongevallen slechts één voertuig betrokken.
     
    Dit kan ook worden verklaard door het grotere aantal verschillende soorten weggebruikers overdag, waardoor de kans groter is dat een weggebruiker betrokken raakt bij een ongeval met een andere weggebruiker.
     
    Welke factoren spelen een rol bij eenzijdige ongevallen?
    Rijden onder invloed van alcohol
    Rijden onder invloed van alcohol is een belangrijke oorzaak bij ongevallen. Dat geldt nog meer voor eenzijdige ongevallen. Fietsers en motorijders zijn ongeveer 3x vaker onder invloed bij eenzijdige ongevallen dan bij het totaal aantal ongevallen met fietsers en motorijders. Bij automobilisten is dat 3,5 keer vaker bij eenzijdige ongevallen en bij vrachtwagenbestuurders zelfs 5 keer meer.
     
    Percentages bestuurders onder invloed van alcohol voor elk type weggebruiker, naargelang ze betrokken waren bij een eenzijdig letselongeval of bij elk type letselongeval, België (2013-2022)
      Fietsers Gemotoriseerde tweewielers Automobilisten Vrachtwagens
    Eenzijdige ongevallen 14% 19% 35% 5%
    Alle ongevallen 4% 7% 10% 1%

    Andere menselijke factoren
    De factoren die een rol kunnen spelen in eenzijdige ongevallen kunnen onderverdeeld worden in 3 groepen: menselijke fouten (70% tot 80% van de gevallen), factoren die te maken hebben met de omgeving en infrastructuur (20% tot 30% van de gevallen) en factoren gelinkt aan het voertuig (minder dan 5% van de gevallen).
     
    Menselijke factoren die het vaakst door de politie vastgesteld worden:
    - valpartij bij ongevallen met een fiets (67% van de menselijke factoren) of een gemotoriseerde tweewieler (50%).  Als de politie dus een menselijke factor aanduidt, is dat bij een ongeval met een fiets in 2/3 van de gevallen een ‘valpartij’.
    - verlies van controle over het voertuig bij een ongeval met een auto (92% van de menselijke factoren) of een vrachtwagen (93%).
     
    De meest geregistreerde omgevingsfactoren zijn:
    -  slechte staat van de weg of het fietspad (bij fietsongevallen) (42% van de omgevingsfactoren)  
    -scherpe bochten voor de ongevallen met gemotoriseerde tweewielers (47% van de omgevingsfactoren), een wagen (70%) of een vrachtwagen (75%).
     
    Obstakels waarmee het vaakst gebotst wordt door automobilisten in een eenzijdig ongeval zijn (verlichtings)palen (26%), bomen (22%) en vangrails (17%). Fietsers botsen het vaakst met palen (43%), middenbermen (15%), bomen (11%) en hekwerk(11%).
    Voertuigfactoren spelen enkel een rol bij gemotoriseerde tweewielers of wagens. Zo blijken de meeste voorkomende factoren in dit geval te maken te hebben met versleten banden. (respectievelijk 47% en 62% van alle voertuiggerelateerde factoren)
     
    Welke gevolgen zijn er voor betrokken personen?
    De gevolgen van eenzijdige ongevallen zijn afhankelijk van het type weggebruiker. Fietsers die omkomen bij eenzijdige ongevallen maken bijvoorbeeld slechts 18% uit van alle fietsers die omkomen bij verkeersongevallen. In het geval van auto-inzittenden maken eenzijdige ongevallen "slechts" 22% van de slachtoffers uit, maar 53% van de dodelijke slachtoffers.
     
    Percentage slachtoffers van eenzijdige ongevallen ten opzichte van alle verkeersslachtoffers,
    respectievelijk voor elke gebruikerscategorie en voor alle gebruikers (2013-2022).
      Fietsers Gemotoriseerde tweewielers Auto’s Vrachtwagens Alle weggebruikers
    Doden 18% 36% 53% 30% 37%
    Zwaargewonden 19% 27% 41% 29% 27%
    Lichtgewonden 10% 18% 21% 31% 16%
    Totaal aantal slachtoffers 11% 19% 22% 30% 17%

    Conclusie
    Ongevallen met slechts een weggebruiker zijn een belangrijk onderwerp in het verkeersveiligheidsbeleid, vooral omwille van de ernst ervan. Vaak ligt een menselijke factor aan de basis van deze ongevallen en door algemene maatregelen te nemen tegen gevaarlijk gedrag zoals te hard rijden, rijden onder invloed of vermoeidheid achter het stuur, kunnen we ook het aantal eenzijdige ongevallen verminderen. Er moet ook bijzondere aandacht worden besteed aan de weginfrastructuur en mogelijke obstakels langs de rijbaan, omdat deze de gevolgen van eenzijdige ongevallen kunnen verergeren.
     
    Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: "Ondanks alle initiatieven in het kader van het plan ‘All For Zero’ en de bemoedigende eerste resultaten, vallen er in België nog steeds te veel slachtoffers op de weg. En ongevallen waarbij slechts één weggebruiker betrokken is, behoren vaak tot de ernstigste en dodelijkste. Daarom moeten we de factoren die tot ongevallen leiden, blijven bestrijden. Sinds het begin van de legislatuur hebben we onze acties gericht op de drie grootste ‘killers’ in het verkeer: de strijd tegen rijden onder invloed, tegen overdreven snelheid en tegen het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden. Dit beleid moet niet alleen worden voortgezet, maar ook verder worden ontwikkeld in samenwerking met alle betrokken diensten. Alles in het werk stellen om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen, dat is het engagement dat ik als minister van Mobiliteit bevestig!”

    Meer info: Vias institute


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!