Inhoud blog
  • Sante Vertu
  • In het landschap
  • goed om weten
  • Achter de koolzaadbmoemen
  • An de brug
  • huis met bloemen
  • Caravan Salon Düsseldorf 2024
  • Alpenzicht
  • Tijdig een slaapje doen
  • De Seine
  • Adria op Mercedes-Benz Sprinter
  • Op reis
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    14-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sante Vertu

    Beste lezers

    Pas op met de ongewenste en onbetaalde advertenties die veel blogs teisteren. Het is waarschijnlijk een nieuwe vorm van phising. Een gevaar dat al veel lezers kennen. Dus zeker niet op reageren en vooral niet op de advertentie klikken.

    Sainte Vertu

     Ik was onlangs op weg naar het zuiden van Frankrijk. Om Parijs en zijn eventuele verkeersopstoppingen te vermijden, reed ik de snelweg af in Troyes, de D944 op richting Nitry waar ik weer de autosnelweg zuidwaarts zou kunnen nemen.

     De D944,werd lang geleden door de Romeinen aangelegd. Hij begon in Nederland liep door België verder tot in het zuiden van Frankrijk. Door de eeuwen heen werd de weg aangepast en kregen veel stukken een andere nummering. Van Laon via Sante Vertu tot Lornes heeft hij zijn nummer behouden.

    Het landschap is prachtig en we rijden door vele mooie dorpjes, maar nergens eens iets te drinken… Tot we in Sainte Vertu toekwamen en een terrasje ons lokte om even uit te blazen. De gelegenheid om het dorpje eens te bekijken, een dynamisch dorpje, we zagen onder andere de aankondiging van « Ville à Joie » événementen waar openbare en gezondheidsdiensten ter plaatse komen om de minder uit de voeten kunnende mensen te bereiken en te behelpen, samen met openluchtvertoningen die de jongere mensen aantrekken en zo intergenerationele banden te bevorderen.

    Maar wat ons vooral onmiddelijk opviel was de street art die verschillende huizengevels van het dorp bevolkt. Een parijse kunstenaar die hier zijn buitenverblijf heeft zorgt voor deze originele bedrukte papier-maché kunstwerken.


    Nog meer kunst zagen we in tentoonstellingsruimte « Le 2 » waar kunstschilder Joëlle Kem Lika haar kleurrijke schilderijen tentoon stelt in een prachtig gerestaureerde boergondische boerderij.

    We bereiken het kerkpleintje via een met gras begroeide trap, het naamplaatje leert ons dat het een officiële straat betreft. Het kerkje is mooi in zijn eenvoud : typische boergondische witte kalksteen, eenvoudige romaanse constructie zonder fioritures. Een plaatje op de kerkdeur leert ons de legende van de oorsprong van de naam "Sainte Vertu" ("Heilige Deugd") : Saint Médard, die in het toenmalige Sylvanicus étape maakte op weg naar Noyon om er bischop te worden, kwam in verleiding van de frisse jonge meisjes uit het dorp, maar zij herinnerden hem aan zijn heilige taak en om hen te bedanken deed St Médard een afscheidsrede waarin hij de heilige deugden van de bevolking loofde.

    Voor wie het liever wat sportief maakt, we hebben een mooie wandeling gemaakt langs het lokale riviertje de Serein en op de oude spoorweg. Hier begint ook de Véloroute du Serein, een 53 km lange fietsroute die u van Sainte Vertu naar Montréal voert.

    Net voor u vanuit het noorden Sainte Vertu binnenrijdt is aan de rechterkant een pick nick wei. Ze is gelegen aan de Serein en enkele lokale jongeren waren zich in het water spetterend aan het amuseren : begrast strandje en een aan een boom over het water hangende koord om Tarzan te spelen. Is dat niet paradijselijk ?

    Wie met een caravan of camper reist kan vooraan en achteraan van het dorp parkeren. Bent u met de auto op weg, als u van het noorden komt in het tweede huis rechts kunt u overnachten en een heerlijke ‘petite dejeuner’ bekomen.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    11-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In het landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goed om weten

    Het nieuwe exterieurdesign van de Carthago chic e-line: dynamisch en elegant tegelijk

    Typisch chique e-line: ruim woongedeelte, enorme opbergruimte

    Carthago chic e-line: het veelzijdige programma

     

    Kampioen van zelfvoorziening, bekroning van de Carthago Liner-klasse – er zijn veel termen die de Carthago chic e-line beschrijven en omringen. Ze zijn meestal gebaseerd op comfort, exclusiviteit en elegantie, waarbij de nadruk wordt gelegd op de grote ruimte voor reizigers en bagage en het hoge laadvermogen. Nu blijft het wiel draaien: de chic e-line van het Mercedes-Benz Sprinter-basisvoertuig krijgt voor modeljaar 2025 een volledig nieuw exterieurdesign. De nieuwe vintage van de chic e-line met ster ziet er even vertrouwd uit als typisch voor het merk, maar doet niet denken aan de vorige modellen en de Carthago-broers en zussen op de Fiat Ducato, evenals de chic s-plus en liner-for-two op de Iveco Daily ziet er oud uit - en vertegenwoordigt toch een merkbare stap voorwaarts.

    Het nieuwe gezicht van de Carthago chic e-line: dynamisch en elegant tegelijk

    Het opvallende kenmerk van de Carthago chic e-line nieuwe generatie op de Mercedes-Benz Sprinter is het volledig opnieuw ontworpen frontmasker van de integrale campers. Het brengt de bekende designtaal van de chic e-line krachtig over naar de toekomst. Het centrale kenmerk is opnieuw het zeshoekige radiatorrooster, maar nu in een verder ontwikkelde vorm met vijf opvallende drievoudige dwarsbalken. Niet te missen in het middengedeelte is de nieuwe, zelfbewuste C-branding van Carthago in plaats van het voorheen gereserveerde merkteken. Het radiatorrooster gaat zijdelings over in de koplampbehuizingen met led-dagrijverlichting en de exclusieve Carthago full-led-koplampen. Onder de koplampen onderstrepen designelementen links en rechts, elk met twee geïntegreerde dwarsbalken, de krachtige uitstraling. Ze verbreden de voorkant optisch en zorgen ervoor dat de campers krachtig op de weg staan. De bumperspoilerlippen vormen een gesloten eenheid met de nieuwe, dynamisch gevormde wielkastafdekkingen.

    De grote voorruit van de chic e-line zorgt voor het beste zicht, zowel op het platteland als bij verkeerslichten. De gebogen ruit is naadloos glad en daardoor gestroomlijnd in het boegmasker geïntegreerd en gaat vloeiend en aerodynamisch gunstig over in het dak. Aan de zijkanten wordt hij omlijst door grijze A-stijlen. In tegenstelling tot eerdere modellen hebben deze pijlers nu een krachtige, hoekige vorm aan de onderkant van de boeg. Visueel lijken ze de koplampen te dragen. Bovenaan zwaaien ze elegant het dak in. Samen met de getinte zijruiten en donkere emblemen heeft de Carthago chic e-line op Mercedes-Benz een moderne, harmonieuze en krachtige uitstraling in de stijl van het vizier van een motorhelm.

    Een Carthago is vanuit elk perspectief een aantrekkelijk gezicht. Dat geldt in het bijzonder voor het nieuwe design van de chic e-line: het radiatorrooster, de koplampen en de nieuwe exterieurgraphics met een strakke sierstrip in donkerrood en antraciet op de zijwand vloeien in elkaar over en vormen zo een harmonieus geheel met een ontwerp uit één stuk. 

    Typisch chique e-line: ruim woongedeelte en enorme opbergruimte

    De typische kenmerken van de chic e-line zijn niet veranderd, waarbij de voortdurende ontwikkeling hem tot een rolmodel in zijn klasse maakt. Zo is er het ruimtelijk concept van de woonverdieping met de extra grote woonkamerhoogte van 2,11 meter. De unieke dubbele bodemkelder met enorme bergruimte. Na het openen van de poort naar de achtergarage en alle toegangspanelen blijkt het meer een opslagruimte dan een opslagruimte te zijn. Grote zoet- en afvalwaterreservoirs. En de Alde-warmwaterverwarming in combinatie met het Carthago cabinethermoconcept. Het basisvoertuig is de Mercedes-Benz Sprinter of de Fiat Ducato. Beide met een AL-KO verlaagd chassis. En dan is er nog de Carthago chic e-line XL met brede tandemachteras. Hij vervult zelfs de grootste wensen op het gebied van ruimtecomfort en laadvermogen. Het spreekt voor zich dat de chic e-line in alle opzichten overeenkomt met het Carthago-DNA.

    Carthago chic e-line: het veelzijdige programma

    De Carthago chic e-line bestrijkt een breed spectrum, van het ongeveer acht meter lange model I 50 LE tot de bijna negen meter grote I 64 XL QB. Alle modellen zijn leverbaar op Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter, elk met een AL-KO verlaagd frame. Dit komt neer op twaalf individuele modellen met zes plattegronden. De versies met een ster hebben het nieuwe gezicht als “nieuwe generatie”. Met zijn elegante uiterlijk harmonieert het interieur van de stijlwereld linea chiara met het meubeldecor Noce Fino in combinatie met bovenkastfronten in hoogglans ivoor. Als alternatief biedt Carthago de stijlwereld linea nobile aan. Het bijzondere zijn de keukenfronten in tweekleurige look, hoogglans ivoor en lotuswit.

    Als een combinatie van bijzonder hoge trekkracht en royaal trekvermogen gewenst is, heet het alternatief de Carthago chic s-plus op Iveco Daily met achterwielaandrijving, maar verder grotendeels identieke eigenschappen.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    30-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achter de koolzaadbmoemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    29-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.An de brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    26-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.huis met bloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    21-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Caravan Salon Düsseldorf 2024
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Düsseldorf wordt tien dagen lang de internationale hoofdstad van de mobiele vrijetijdsbesteding


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alpenzicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijdig een slaapje doen

    7 Belgen op de 10 wisselen van bestuurder tijdens rit naar hun vakantiebestemming

    Andere goede gewoonte: 8 op de 10 bestuurders stoppen voor een dutje
    7 op de 10 Belgen rijden ’s nachts wanneer ze op vakantie vertrekken. Twee jaar geleden waren er dat nog 6 op de 10. Een lange reis moet je goed voorbereiden. De Belgische bestuurders nemen zeker hun voorzorgen als het gaat over het voorkomen van vermoeidheid achter het stuur. Meer dan 8 op de 10 chauffeurs stoppen om minstens één dutje tijdens de reis te doen. Daarmee scoren we ver boven het Europese gemiddelde. 7 op de 10 Belgen wisselen van chauffeur tijdens de reis. Dit zijn de bevindingen van een nieuwe Europese enquête van de Fondation Vinci Autoroutes, waarvan de resultaten vandaag door Vias gepubliceerd worden.
    Bijna 7 op de 10 Belgen rijdt 's nachts
    Op het eerste gezicht biedt 's nachts rijden een aantal voordelen, zoals minder verkeersdrukte, koelere temperaturen en een rustigere sfeer wanneer de kinderen slapen. Blijkbaar zijn heel wat Belgen overtuigd van deze voordelen, want 7 op de 10 bestuurders (67%) vertrekken 's nachts wanneer ze een lange reis moeten maken. Jaar na jaar stijgt dit aantal (twee jaar geleden was het nog 60%).
     
    8 op de 10 Belgen stopt om een dutje te doen
    De beste manier om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan is stoppen en een dutje doen. Meer dan 8 op 10 Belgen (81%) doen zo een dutje tijdens de reis. Het Europese gemiddelde is slechts 62%. Belangrijke bemerking is dat Belgische bestuurders sowieso pas pauzeren na gemiddeld bijna drie uur onderweg te zijn. De algemene aanbeveling is om elke twee uur te stoppen om zo de volledige aandacht bij het verkeer te houden. Tot slot wisselen bijna 7 op de 10 vakantiegangers (72%) tijdens de rit van bestuurder om de kans te geven aan de andere om uit te rusten. Dat is ook een effectieve manier om een optimale concentratie te behouden.
     
    1 op de 4 bestuurders had al eens het gevoel ingedommeld te zijn
    's Nachts rijden heeft het grote nadeel dat je vermoeider bent. Zo heeft 1 op de 4 chauffeurs (25%) al de indruk gehad dat ze tijdens de rit in slaap vielen en 1 op de 7 (14%) geeft toe dat ze (even) op de pechstrook zijn beland omdat ze ingedommeld waren. De vermoeidheid kan door een slechte voorbereiding nog groter worden. Bijna 8 op de 10 chauffeurs (79%) beëindigen hun voorbereidingen laat op de avond voor ze vertrekken. Het risico bestaat dan dat je rit een constante strijd tegen het in slaap vallen dreigt te worden, wat natuurlijk absoluut af te raden is.
     
    Enkele bijzondere verkeersregels in Europa
    Sommige verkeersregels verschillen soms van land tot land. In Frankrijk is het als bestuurder bijvoorbeeld verboden om oortjes te dragen om naar muziek te luisteren of te telefoneren. De boete daarvoor is 135 euro, zelfs op de fiets. Kinderen onder de 12 moeten een helm dragen tijdens het fietsen, of ze nu bestuurder of passagier zijn.
     
    Ook heel belangrijk: radarmelders (of applicaties die de controles van de politie kunnen aangeven) zijn verboden in Duitsland, Zwitserland, Ierland, Slowakije en Turkije.
     
    Als je fietsen meeneemt, let er dan op dat ze in Spanje en Italië gemarkeerd moeten worden met een rood-wit bord als ze achterop het voertuig zijn bevestigd.
    Ben je op vakantie in Zwitserland? Dan moet je niet alleen een gevarendriehoek hebben, maar deze moet ook binnen handbereik van de bestuurder zijn.

    5 tips voor een geslaagd dutje in de wagen
    Stop op een rustige, veilige plek.
    Drink een kop koffie voor je dutje. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat cafeïne begint te werken en het voorkomt dus niet dat je even in slaap valt.
    Maak het jezelf comfortabel door je stoel half achterover te zetten.
    Beperk je dutje tot maximaal 20 minuten. Anders val je in een diepe slaapfase en heb je moeite om wakker te worden. Als je na 20 minuten wakker wordt, voel je de voordelen van de koffie.
    Voor je terug vertrekt, stap even rond en rek je uit.
    5 tips voor een vlotte reis
    Probeer goed uitgerust te vertrekken aan je vakantie. Vermijd dus om tot laat op de avond voor vertrek nog bezig te zijn met je voorbereidingen.
    De vakantie begint zodra je in de auto stapt. Leg jezelf geen verplichte aankomsttijd op: als je ontspannen rijdt, zal de reis sneller voorbijgaan.
    Vergeet vooral de basisregels niet: veiligheidsgordels voor alle inzittenden, ook degenen die slapen, respecteer de maximumsnelheid en natuurlijk geen alcohol drinken als bestuurder.
    Als je in de file terechtkomt, blijf dan kalm. Een woedeaanval kan je vakantie verpesten. Zie andere bestuurders als lotgenoten in plaats van als vijanden.
    Sla geen rustpauze over alleen omdat je er bijna bent: het risico op een ongeluk ligt 4x zo hoog in de laatste 100 kilometer.

    Meer info: VIAS Instituut


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    12-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor ieder die zich overal ter wereld thuis voelt

    CARAVAN SALON wordt het centrum van de caravaning-wereld


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Seine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    21-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adria op Mercedes-Benz Sprinter

    Adria Coral Supreme 670 DL

    Adria bouwt nu zijn nieuwe kampeerauto’s op Mercedes-Benz Sprinter. We bekeken de 7,7o m lange halfintegrale 670 DL met zijn modern interieur.

    Koetswerk

    De arbeiders van Adria beginnen met een 41 mm dikke bodemplaat met XPS isolatie en onderaan een hagelbestendige polyester laag op het laag AL-KO chassis te monteren. Zijwanden en dak zijn 31 mm dik. Zij hebben een aluminium buiten beplating terwijl het dak een hagelbestendige polyester bovenplaat heeft. Alles is zorgvuldig aan elkaar gelijmd en de overgang naar de stuurcabine is perfect afgekit. De buitendeur met centrale vergrendeling en venster is 0,60 m breed. Boven de stuurcabine is een uit de kluiten gewassen dakvenster. In de grote tweedeurige garage kan een stel fietsen mee op vakantie. Verankeringspunten zijn voorzien. Slim gevonden is een lade die ook langs het interieur bereikbaar is. In de zijwanden langs de buitenkant zijn achter luikjes verborgen aansluitingen voor gas, stroom en ook voor de cassette van het wc. Ramenvensters en de donkere stuurcabine maken van de Coral Supreme 670 vast een chique kampeerauto.

    Interieur

    Als indeling hebben de ontwerpers voor een bekende succesvolle opstelling gekozen. Enkele bedden achterin, zijzitbanken achter de stuurcabine keuken en badkamer zijn er tussen. Het verschil wordt gemaakt met de kleuren en de keurige afwerking. We zien donkere meubelen in houtdecor antraciet kleurige kussens en een wat  ongewone lichte kleur voor de vloer. Een kleurcombinatie die de moderne trend volgt. Achter de stuurcabine zijn zijzitbanken met een op één poot gedragen tafelblad dat kan samenklappen voor een gemakkelijke doorgang van en naar de commando cabine. Er kunnen 6 bewoners aan tafel zitten door de cabine zetels te draaien. Twee echter zullen elders een bedje moeten zoeken om te slapen. Als optie kan een hefbed geïnstalleerd worden. Een deel van de comfortabele zitbanken kan men ombouwen tot zittingen in de rijrichting met veiligheidsgordels. Aansluitend volgt de knappe tweekleurige  L-keuken. Het aanrecht in dezelfde kleur als het voorfront herbergt een grote spoelbak en 3 kookvuren met elektrische ontsteking. Er blijft nog een stukje over als werkblad. Onderaan is een oven en in de kast voldoende plaats voor keukengerief. In de donkere bovenkast met een lichte bodem kan nog materiaal. Die bovenkasten hebben stevige aluminium profielen, deuren zonder handgreep en gasveren om ze open te houden. Er is voldoende licht om in en om de potten te kijken. De gasafsluiters zijn snel bereikbaar achter een klep net onder het aanrecht. De koelkast staat aan de overkant.

    Tweedelige badkamer.

    Je zou voor het plezier naar de schitterend uitziende wc afdeling gaan. Hier ook weer een combinatie van een antraciet kleurige deur naast het venster. Het elegant witte waskommetje gedragen door een kast met donker houtdecor. Omdat een zwerfauto nu eenmaal niet zonder wielen kan is er een wielkast naast het draaibaar wc. Om het sanitair wat lichter te houden is de zijwand in licht materiaal gehouden. Tegenover het sanitair deel is de met een goed sluitende deur de douchecel.Wat al direct opvalt is de donkere bovenkast over de volle breedte van de slaapkamer. Het dakluik plus de 2 vensters zorgen voor voldoende licht en lucht. De kamerwanden zijn licht terwijl de zijwanden van de bedden donker zijn en de trap naar de bedden heeft lichte treden, aan kleuren geen gebrek. Een deel van het voeteinde kan omhoog klappen. Een elektrisch bediende uittrekbare kleerhanger komt zachtjes tevoorschijn. Weeral wat minder inspanning voor de bewoners.

    Samen gevat.

     De Adria Coral Supreme 670 DL heeft een mooi uitzicht. Het interieur volgt de moderne kleuren combinaties en is keurig afgewerkt. Hier daar nog een kleine fout die de fabrikant bij de volgende wagens zal oplossen.

    Technische gegevens

    Basis voertuig:Mercedes-Benz-Sprinter 417 CDI met laag AL-Ko chassis

    Motor: Turbo diesel 170 pk

    Automaat 9 versnellingen

    Gewichten:

    Rijklaar 3.745 kg (afhankelijk van de toebehoren.)

    MTM 4.500 kg

    Afmetingen LXBXH  7,69 x 2,3 x 2,9 m

    Bedden: 2 – 1,79 x 0,8 m

    Verwarming: Alde Compact 3030

    Meer info: www.adria.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    17-06-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op reis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    26-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelfs in achterstraatjes vakwerkhuizen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe integraal bij Dethleffs

    Dethleffs Alpa I 6820-2

    Met het oog op alleen reizende paren hebben de ontwerpers van Dethleffs een nieuwe indeling bedacht.

    Als basis model nemen we een 7,48 x 2,33 m grote integraal. Daar is ruim plaats voor een zitgroep achterin, slapen gebeurt in de twee enkele hefbedden in de stuurcabine. Er blijft nog genoeg plaats over voor een elegante keuken en een badkamer om u tegen te zeggen. Daarbij komt nog een goed geïsoleerde dubbele bodem, een Fiat Ducato met een 180 pk turbo diesel onder de motorkap die zijn paardjes via een 9 traps automaat naar de voorwielen stuurt. Alles gedragen door een laag AL-KO chassis, de pret kan niet meer op.

    Koetswerk

    De vaklui van Detleffs vangen aan met een 43 mm dikke GKF bodemplaat op het AL-KO chassis te leggen. De wanden zijn houtvrij en hebben waterafstotend XPS als isolatie materiaal. Ze zijn 34 mm dik en hebben aluminium plaat langs de buitenkant. Voor het 35 mm dikke dak heeft men hagelbestendig polyester gebruikt. De loopvloer is in 26 mm dikke multiplex. Achteraan heeft de garage links en rechts een deur. Uiteraard zijn er ramenvensters ingebouwd, een buitendeur met een venster die met centrale vergrendeling afsluit.

    Interieur

     Omwille van de garage heeft men de zitgroep die achterin staat op een 20 cm hoge vloer gezet. Dat verhoogd het panoramisch uitzicht. Zeer comfortabele kussens nodigen uit tot gezellig keuvelen rond het door twee telescoop poten gedragen tafelblad. De bovenkasten hebben deuren met houtdecor en blinkende handgrepen. Onderaan zijn ze afgeschermd met een rond profiel. Venster en dakluiken zorgen voor veel daglicht en genoeg ventilatie.

     Keuken.

    De kok van dienst mag zich verheugen in een ruim bemeten elegant gevormde keuken. Ze is zo maar eventjes 1,34 m breed. Ze heeft drie laden met brede handgrepen plus een flessenlade, maar in plaats van flessen zijn er twee vuilbakjes in verwerkt. In het aanrecht staan drie kookvuren niet te dicht bij elkaar. Het RVS spoelbakje en een schap maken het aanrecht compleet. 230 Volt stopcontacten ontbreken niet en een 139 l absorptie koelkast houdt eten en drank koel. Samen met de bovenkast kan men keukengerief voor een volleybal ploeg meenemen.

    Badkamer

    Nu we in de buurt zijn bekijken we even de badkamer. Ze is met een knap stukje vakmanschap gebouwd. Met haar 2,08 m is ze zeker hoog genoeg en bewegingsvrijheid is er voldoende. De wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld, lange mensen hebben zeker niet te klagen. Het waskommetje gedragen door een kast staat in de hoek. Een 230 Volt stopcontact staat vlak bij de hand. Boven hebben we een vierdeurige spiegelkast die heel wat toiletgerief kan inhouden. Een radiator voor de verwarming is men niet vergeten, enkele dakluiken voeren damp en vocht snel af. Acrylglazen deuren sluiten de cel af. Een stabiele deur tussen keuken en badkamer sluit de slaapkamer van het woongedeelte af.

    Slapen

    Twee enkele bedden met tussenmatras is niets nieuws als hefbed het wordt echter weinig toegepast. Maar het ontbreken van een duidelijke zichtbaar bed geeft een ruimtelijke indruk aan het interieur. Met een druk op een knop beweegt het elektrisch bediend hefbed op en af. Comfortabele matrassen zorgen voor een zalig slaapgevoel.

    Bergvakken

    Achteraan we noemen het gemakkelijkshalve garage, maar er kunnen geen fietsen of brommers in daar is ze te laag voor. Ze is wel geschikt om iets grotere bagage die niet in de koffers onder de loopvloer kunnen te bergen. De inhoud is langs beide kanten van de wagen bereikbaar. Twee gasflessen hebben een aparte koffer met lekgasafvoer. De gasflessen hebben optioneel een gasregelaar met crashsensor tussen de Truma Duo Controle CS. Het gas voor de koelkast en eventuele verwarming mag dus tijdens  het rijden open blijven staan. Een 130 l verswatertank en een 120 l afvaltank vinden we vorst vrij opgesteld in de dubbele bodem. Waar ook grote kranen voor water afloop zijn gemonteerd. Een Alde compact 3030 levert genoeg warme vloeistof aan de convectoren om het interieur gezellig warm te houden eveneens het warm water voor de keuken en de douche.

    Samengevat

    Paren die echt over veel leefruimte willen beschikken komen vast aan hun trekken met de Alpa I 6820-2. Er blijft echter nog genoeg plaats over als er eens enkele vrienden of familieleden mee willen. Hij is fijn afgewerkt en geschikt om er heel het jaar van te genieten.

    Technische gegevens.

    Basis voertuig Fiat Ducato met laag AL-KO chassis

    Motor: Turbo diesel 180 Pk

    MTM 4.800 kg

    Rijklaar 3.430 kg (afhankelijk van toebehoren)

    Afmetingen L X B X H: 7,48 x 2,33 x 3,04 m

    Bedden 2 – 2,08 x 0,75 m

    Meer info: www.dethleffs.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    22-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frankrijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    19-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtkoelers van Truma

    Truma airco's

    Is er een betere reden om een Truma te kopen? Bij de König Customer Award 2018 werden onze airconditioners twee keer bekroond met de eerste prijs.

    Deze felbegeerde prijs wordt elk jaar op de Caravan Salon in Düsseldorf uitgereikt door de Duitse vakbladen Reisemobil International en Camping, Cars & Caravans. De winnaars worden bepaald door middel van een klanttevredenheidsonderzoek, waarin kampeerders hun voertuig en accessoires in verschillende categorieën beoordelen.

    Doorslaggevend zijn uitrusting, toepassingsgebied en persoonlijke behoeften

    Allereerst hangt de keuze van de airconditioning af van de grootte en uitrusting van uw voertuig:

    1. Hoe lang is uw caravan? Grotere caravans hebben een krachtiger airconditioningsysteem nodig of, in sommige gevallen, meerdere op elkaar afgestemde units.
    2. Waar kan de airco worden geïnstalleerd? Op het dak of in de berging van uw caravan
    3. Heeft uw caravan grote panoramaramen? In dit geval warmt hij sneller op en heeft hij dus meer koeling nodig dan een caravan met kleine ramen.
    4. Hoe goed is uw caravan geïsoleerd? Voor een goed geïsoleerd nieuw voertuig is een airconditioningsysteem met laag vermogen meestal voldoende.

    Voordat u een caravan airconditioner kiest, moet u ook nadenken over uw volgende vakantiebestemmingen. In het Middellandse Zeegebied heb je immers meer airconditioning nodig dan in Scandinavië. Maar ook uw persoonlijke voorkeuren zijn belangrijk:

    • Hoeveel mensen reizen er met je mee?
    • Kook je vaak in de caravan- en stoomvormen?
    • Doucht je regelmatig in je caravan en verhoog je zo de luchtvochtigheid?
    • Geeft u de voorkeur aan airconditioning in het hele voertuig of alleen in het slaapgedeelte?
    • Tot welke temperatuur wilt u de caravan koelen?
    • Soorten airconditioners: compressor- en verdampingsairconditioners

    Compressor Airconditioners

    Compressorairconditioners werken als een koelkast. Een koudemiddel circuleert in een gesloten systeem. De druk van een compressor maakt het gasvormige koudemiddel vloeibaar en voert het naar een verdamper. Daar absorbeert het de warmte-energie uit de omgeving en daalt de temperatuur in de kamer. Ook wordt vocht uit de lucht opgenomen. Alle Truma airco's werken volgens het compressieprincipe.

    Verdampings-airconditioners

    Verdampingsairconditioners gebruiken water als koelmiddel. De lucht die van buiten wordt aangezogen, stroomt over een constant vochtig oppervlak. Het water verdampt en onttrekt warmte aan de lucht. Verdampingsairconditioners kunnen de lucht echter niet ontvochtigen. Daarom zijn deze apparaten meer geschikt voor droge gebieden en gematigde temperaturen.

    De comfortzone

    Het juiste samenspel van temperatuur en luchtvochtigheid heeft een direct effect op uw welzijn. Naarmate de kamertemperatuur stijgt, moet de luchtvochtigheid afnemen. Ruimtes met een temperatuur van 18 tot 24 graden en een relatieve luchtvochtigheid van 40 tot 70 procent worden als comfortabel beschouwd.


    Op het dak gemonteerde airconditioners

    Dakairconditioners van Truma zijn bijzonder stil, licht en krachtig. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en vermogensniveaus en kunnen in veel verschillende soorten voertuigen worden gebruikt, van bestelwagens tot campers.

    Aventa Comfort is geschikt voor voertuigen met een lengte tot ca. 7,5 meter. Het koelt het interieur van het voertuig snel af tot een comfortabele temperatuur. Dankzij de geïntegreerde warmtepomp kan de airconditioning in de caravan ook in het voor- en najaar als extra verwarmingssysteem worden gebruikt.

    Aventa Compact is door zijn compacte ontwerp bijzonder geschikt voor bestelwagens. Hij is zo klein dat hij op het dak van bijna elk voertuig past, terwijl er toch ruimte overblijft voor zonnepanelen, een schotelantenne of een dakkoffer.

    Net als de Aventa Compact biedt de Aventa Compact Plus de perfecte combinatie van compact formaat, licht gewicht en stille loop. Maar laat je niet misleiden door deze functies: de Aventa Compact Plus heeft 500 watt meer koelvermogen dan zijn kleine zusje.

    De twee Truma binnenroosters kunnen op vier uitlaten individueel worden ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de luchtstroom gelijkmatig en tochtvrij over het voertuig wordt verdeeld. De luchtroosters in het interieur zijn zo vlak dat ze nauwelijks kostbare ruimte innemen in het interieur van het voertuig.

    Truma biedt voor alle voertuiggroottes passende airco's met opbergboxen. Ze kunnen ruimtebesparend worden geïnstalleerd en bieden een breed scala aan mogelijkheden om koele lucht door het interieur van het voertuig te verspreiden. Dit gebeurt met de flexibele koude luchtkanalen, die de lucht gelijkmatig en tochtvrij verdelen waar het nodig is.

    Saphir Comfort RC is Truma's krachtigste airconditioner voor opbergboxen. Het heeft ook een warmtepompmodus, zodat het in het voor- en najaar als verwarming kan worden gebruikt.

    Saphir Compact is iets minder krachtig dan Saphir Comfort RC, maar koelt nog steeds efficiënt en betrouwbaar. Het is bijzonder geschikt voor kleine tot middelgrote caravans.

    FAQ: Truma airconditioners voor caravans en kampeerauto’s

    Aventa, Saphir, Aventa luchtroosters, kleine luchtroosters – met zoveel verschillende producten kan het moeilijk zijn om te weten welke voor u geschikt is. Soms wil je gewoon weten hoe dergelijke airconditioners überhaupt werken. Maar onze FAQ over airconditioners zal u helpen.


    Wat is de juiste airco voor caravans?

    Bij het kiezen van airco voor een caravan gelden dezelfde regels als voor een kampeerauto. Als u van uw beslissing geen wetenschappelijke studie wilt maken, is de lengte van het voertuig een goede vuistregel. Andere factoren zijn uw vakantiebestemming en het aantal personen dat in de caravan slaapt.

    Voor bijzonder grote caravans raden wij aan om meerdere airconditioners te combineren om voldoende koeling te garanderen. Dit is niet nodig als u alleen een bepaald gedeelte van de caravan wilt koelen, zoals het slaapgedeelte. In dit geval is een enkele airconditioner voldoende, zelfs voor grote caravans.

    Wat betekenen alle productnamen?

    De naam "Aventa" verwijst naar Truma's assortiment airconditioners op het dak.

    Onze accumulatie-airco's heten Saphir.

    Deze namen worden soms gevolgd door het woord "compact", wat de versie met een lager vermogen aanduidt. Producten met het woord "comfort" in de naam hebben betere prestaties. Ze hebben ook een warmtepompfunctie. Dit betekent dat ze in de zomer koelen en de rest van het jaar als extra warmtebron dienen.


    Wat is het verschil tussen de Aventa luchtroosters?

    Allereerst hebben beide luchtverdelers vier individueel instelbare uitlaten. Beide bieden dus hetzelfde niveau van comfort. De verschillen tussen de apparaten zijn aan de buitenkant te zien.

    Luchtverspreider klein:

    • Iets kleiner dan de Aventa luchtverspreider
    • Heeft geen open ruimte aan de zijkanten nodig en kan daarom direct aan het meubilair van uw caravan of camper worden bevestigd
    • Heeft
      verwijderbare zijpanelen
    • Heeft geen ingebouwde LED-verlichting

    Aventa luchtroosters:

    • Iets groter dan de luchtverdeler klein
    • Vereist afstand tot meubels
    • Voorzien van vervangbare luchtfilters
    • Voorzien van ingebouwde en dimbare LED-verlichting
    • Hoe werkt airconditioning in een caravan of kampeerauto?
    • Een gasvormig koelmiddel circuleert in een gesloten koelcircuit. Dit wordt aangezogen en samengeperst door een compressor (1). Door de hoge druk loopt de temperatuur van het koudemiddel sterk op. Het hete koudemiddel wordt in de condensor (2) gepompt. Hier wordt het afgekoeld met behulp van een ventilator (3), die buitenlucht (4) over de fijne structuren van de condensor blaast. Bij dit proces geeft het koelmiddel zijn warmte af aan de omgevingslucht en daalt de temperatuur, waardoor het verandert van een gasvormige naar een vloeibare toestand. De verwarmde ruimtelucht ontsnapt weer (5).
    • Het koelmiddel, dat nu vloeibaar is, wordt in een verdamper (6) gevoerd. Hier wordt het verdampt door warme lucht uit de ruimte (7), die door een ventilator (8) wordt aangezogen en over de verdamper wordt geblazen. In dit proces absorbeert het koudemiddel de warmte-energie uit de omgeving, waardoor de temperatuur in de kamer daalt. Tegelijkertijd transporteert de verdamperventilator (8) de koele lucht naar het interieur van de caravan of camper (9). Tijdens het verdampingsproces transformeert het koelmiddel opnieuw van een vloeistof terug naar een gastoestand voordat het terugstroomt naar de compressor (1) om de cyclus opnieuw te starten.

    %%%FOTO4%%%

    Belangrijke criteria bij het kopen van een airconditioner

    Een goede caravanairco moet:

    • Verbruik zo min mogelijk elektriciteit
    • Koel snel af
    • Wees licht
    • nemen weinig ruimte in beslag
    • Rustig rennen

    • Elektriciteitsverbruik
    • Een bijzonder belangrijk voordeel is het lage stroomverbruik, omdat campings verschillende zekeringwaarden hebben. Niet elke airconditioner kan werken op locaties met zwakke zekeringen. Om deze reden is het in sommige gevallen niet mogelijk om meerdere elektrische apparaten tegelijk te gebruiken. Het stroomverbruik is ook afhankelijk van omgevingsomstandigheden, zoals temperatuur. Houd in dit verband altijd rekening met de koelefficiëntie.
    • Het rendement van een caravanairco hangt echter niet alleen af van het elektriciteitsverbruik, maar ook van de tijd die nodig is om de caravan te koelen. De formule voor het stroomverbruik is:
    • Energieverbruik = stroomverbruik × bedrijfsspanning × tijd
    • Hoe sneller de gewenste temperatuur wordt bereikt, hoe minder energie er wordt verbruikt en hoe lager de elektriciteitskosten.

    • Gewicht
    • Naast het stroomverbruik is ook het gewicht een belangrijke factor bij de aanschaf van een caravan airco. Elke extra kilo heeft immers niet alleen invloed op het totale gewicht van de caravan, maar ook op het rijgedrag en het brandstofverbruik.
    • Tip: Controleer of de gewichtsinformatie het bevestigingsmateriaal en de luchtverdeler omvat. Afhankelijk van het apparaat kan het tot vier kilogram zijn.

    • Geluidsniveau
    • Een laag geluidsniveau is vooral 's nachts belangrijk. Hier moeten caravanairconditioners zo stil mogelijk werken, zodat u en de andere mensen op de camping ongestoord kunnen slapen. Opbergboxsystemen zijn in het voertuig geïnstalleerd en zijn daarom zeer stil. De slaapfunctie van de Truma airco's zorgt 's nachts voor een bijzonder stille koeling.
    • Tip: Door de installatie van een Truma-geluiddemper wordt het ruimteluchtgeluid van de Saphir-magazijnkasten met 50 procent verminderd. Twee Truma-geluiddempers reduceren het geluid tot 90 procent.

    Handige extra functies

    Geïntegreerde warmtepomp

    Als u uw caravan het hele jaar door gebruikt, kunt u met een geschikt airconditioningsysteem uw voertuig niet alleen koelen, maar ook verwarmen. Dankzij het omkeerbare koelcircuitsysteem kunnen compressorairconditioners ook worden gebruikt als warmtepompverwarming. Vooral in de overgangsperiode zorgen deze apparaten voor aangename warmte in het voertuig.

    Intelligente besturing

    Zorg er ook voor dat uw airconditioningsysteem handig en intuïtief in gebruik is. Truma airco's kunnen naar keuze met een afstandsbediening of via het digitale CP plus-toetsenbord worden bediend. Truma biedt ook een smartphone-app waarmee u uw airco op elk moment kunt bedienen. Daarvoor heeft u ook de Truma iNet Box als centrale interface nodig. Zo worden Truma-apparaten in een netwerk met uw smartphone of tablet verbonden en kunt u uw apparaten eenvoudig bewaken en bedienen.

    Als u een Truma Combi-verwarming in combinatie met een airco gebruikt, kunt u zelfs de functie "automatische klimaatregeling" selecteren. De Truma-apparaten stemmen dan op elkaar af en u heeft een constant binnenklimaat, ongeacht het weer buiten.

    Meer info www.truma.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dure hotel kamers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!