Mijn persoonlijke belevingswereld. Lieve bezoekers van mijn blog.
Ik wil jullie vragen om geen grote prenten als button te gebruiken omdat het mijn blog onnoemelijk langzaam maakt en slecht te openen, wat anderen dan weer afschrikt. Ik hoop op jullie begrip! Bedankt.
14-08-2006
Preuts of streng?
Het was in het internaat ten strengste verboden om juwelen te dragen, en met juwelen werd letterlijk alles bedoeld wat ook maar diende als opsmuk. Alleen oorbellen, die doorheen de gaatjes in de oren zaten, mochten erin blijven. Ringen, armbanden, kettinkjes, met of zonder kruisje, alles moest uit en eventueel in bewaring gegeven bij de nonnen. Er werd streng op toegekeken dat we nederig en netjes waren, en in die optiek hoorden geen juwelen thuis. Streng of preuts, ik weet niet hoe ik het moet noemen. Wat bijvoorbeeld te denken over hte volgende: Tijdens de geschiedenislessen werden er regelmatig diabeelden vertoond. Dat waren dan vooral dia's van italiaanse en griekse steden en alle monumenten en beelden , die daar al jaren te bewonderen zijn. Wij vonden dat steeds geweldig, want in die tijd was het niet vanzelfsprekend dat kinderen van onze ouderdom in heel Europa op vakantie gingen. Op die manier zogen wij de pracht en praal van al die steden als het ware op.Als er echter beelden vertoond werden van mannelijke naakten, werd minuscuul de mannelijkheid afgedekt! Dit vond en vind ik zo belachelijk dat het op mijn lachspieren werkte. Als men op de Poësis en de Rethorica een reis maakte naar Griekenland of Rome, werden die beelden daar ter plaatse toch ook niet bedekt om al die tere zieltjes niet te kwetsen! Het mag dus wel duidelijk zijn, dat aan voorlichting helemaal niet gedaan werd en dat de voorbereiding op het werkelijke leven nihil was! En toch waren die geschiedenislessen zonder meer fascinerend! Het lag natuurlijk vooral aan de manier waarop de leerkracht haar stof bracht. Ze was zo gedreven en enthousiast, dat ze je automatisch meesleepte in die wereld, die zo anders was, dan de onze. Een van haar uispraken herinner ik mij nog kristalhelder: Geschiedenis is niet: er was eens, ooit, ergens in een ver vreemd land! Geschiedenis gaat over exacte plaatsen en mensen en juiste data, waar je niet met je pet naar kunt slaan. Het moet behoorlijk indruk op me gemaakt hebben, dat ik dat nu nog zo exact weet. En de liefde voor die prachtige schilderijen en beelden, die ons daar getoond werden, ben ik nooit meer kwijtgeraakt!
Reacties op bericht (10)
13-05-2007
Dit doet
me denken aan de dia's in een les esthetica in het voorlaatste jaar van de normaalschool en een medeleerling die elke dag zowat 40 km met de bus aflegde om op school te raken. Toen we die Romeinse beelden te zien kregen, schoot hij door de schuld van zijn buurman in de lach. Hij mocht onmiddellijk naar de directeur vertrekken en we hebben hem nooit meer weergezien... Tijden veranderen blijkbaar...
13-05-2007 om 14:52 geschreven door Tatanka Yotanka
31-08-2006
...tentje op springen...
Hey Michelly, de preutsheid van mensen draait zeker niet om fatsoen, het is gewoon omdat ze het niet aandurven om gewoontjes te doen, als je elke gedachte kon lezen die door vele zieleknijpers hun hoofden gaat, begrijp je waarom hun tentje met heel zijn handel zo dikwijls op springen staat. knipogend groetje, Herman.
<== Klik - link naar lezen in Gedichtenbundel.
Klik - link naar Stemmen op Gedichtenbundel. ==>
31-08-2006 om 02:57 geschreven door Herman Coppens
24-08-2006
doekje
Heeft deze Adonis zelf zijn doekje opgetild??? Een heel mooi beeld trouwens en ja naakt dat kon in onze tijd ook helemaal niet. Nog niet met je ogen dicht. Groetjes Thea
24-08-2006 om 20:52 geschreven door thea
22-08-2006
preuts
waren niet alleen de nonnetjes die preuts waren in onze tijd. Ook andere leerkrachten keken er waakzaam over dat wij niet "te lang" bij bepaalde prentjes bleven hangen. hahaha en als het naailes was, dan werden in het lokaal waar dit doorging, al de ruiten afgeplakt !!! Kwestie om niet op de jongensspeelplaats te kunnen kijken. Je moet dat nu maar es vertellen ! gegier alom.
KLAPROOSJE1
22-08-2006 om 19:16 geschreven door klaproosje1
21-08-2006
Michelly,
toen wij met de laatste jaars van de humaniora op Rome reis gingen ,hebben wij natuurlijk ook de David van Michelangelo gaan bekijken, de nonnetjes stonden vooraan op de eerste plaats dus blijkbaar waren zij toch niet zo preuts.
21-08-2006 om 19:20 geschreven door redpoppy
20-08-2006
Voorlichting, kunst en geschiedenis
Allen hebben ze met gevoelens en liefde voor de mens in al zijn facetten te maken. Voorlichting kregen wij in de zesde latijnse van een witte pater (sic!) met dia's van blote negertjes en negerinnen (die mochten we naakt zien!). Ik hoor en zie die dikke witte pater nog altijd zeggen dat hij het aan de ogen van de meisjes kon zien of ze al seks gehad hadden. En dat betekende toen dat je 'verderfelijk' gedrag had gesteld!
Geschiedenisleerkrachten hebben ook bij mij, op een andere manier weliswaar, een onuitwisbare indruk gemaakt. Ik hield van hun verhalen en vooral als ze los kwamen van data en zakelijke feiten... De menselijke geschiedenis, hun gevoelens en de petite histoire maakte het pas echt en waardevol!
20-08-2006 om 14:21 geschreven door Floreanne
18-08-2006
David
Volgens mij is dat David.
Heb ik zelf in Italië mogen aanschouwen!
O ja.....en het beeld ook ;)
18-08-2006 om 20:11 geschreven door Chia
16-08-2006
..
brrr...ik zit hier nog te rillen van je verhaal over die rat... maar de voorlichting vroeger op school, ik kan er enkel nog om lachen. Wij waren de allereerste klas die voorlichting kregen en die bestond uit het doorgeven van een schilderij van één of ander oude meester met hier en daar wat naakt op. "GEEN GEGIECHEL OF HET IS GEDAAN" riep de non luid. Ik kan je verzekeren lieve Michelly dat ik na de les er nog minder van begreep dan ervoor!
Maar net zoals jij hadden we een lerares Geschiedenis die bij mij ook een eeuwigdurende liefde voor dat vak heeft meegegeven. Ze kon gewoon zo fascinerend vertellen dat je met open mond zat te luisteren.
Vanavond heb ik naar een film zitten kijken over een leraar (echt verhaal) die ook zijn leerlingen zo kon motiveren. Een prachtig beroep als je die gave bezit.
Slaap lekker en 'sweet dreams'
Bojako
16-08-2006 om 02:29 geschreven door bojako
15-08-2006
mooie david
zucht....zo schoon, michelly. en ja, ik moet erkennen dat de lessen geschiedenis en esthetica bij mij toch de honger naar schoonheid hebben opgewekt. bij ons werden in de humaniora (1962-1968) geen schaamlapjes voor de beelden gebruikt, ik zat nochtans ook bij de ursulinen (in wilrijk). ik herken verder toch wel heel veel uit mijn tienertijd in jouw verhalen! bv jouw correspondentieverhaal van een poosje geleden, is verbazend gelijkend aan mijn ervaringen op dat gebied. ik zeg het niet altijd, maar ik lees je heel graag! o, en michelangelo is mijn absolute renaissance-favoriet! liefs
15-08-2006 om 22:30 geschreven door paz
14-08-2006
Zou kunnen....
dat je gevoel voor schoonheid en kunst mede door de lesgevende non is aangewakkert. Maar ik meen eerder dat dit gevoel je door niemand kan worden bijgebracht. Dat heb je, of dat heb je niet.
En ik noem hun houding tegenover naakt liever hypokriet in plaats van preuts. Groetjes van
14-08-2006 om 22:28 geschreven door huismusje/troubadoerke