Categorieën
  • Algemeen (27)
  • Bezienswaardigheden (4)
  • Fado (111)
  • Fotoreportages (34)
  • Geschiedenis (18)
  • Kunst (3)
  • Lisboa (27)
  • Poëzie, literatuur... (21)
  • Recepten (13)
  • Sociaal (5)
  • Wijnen, kazen... (5)
  • Zoeken in blog

    Mijn allereerste berichten staan hieronder gerangschikt volgens thema.

    Klik op een button...









     

    Inhoud blog
  • Fado Português cantada por Amália Rodrigues...
  • Hortelã Mourisca cantada por Mafalda Arnauth
  • Capas Negras no Café Santa Cruz em Coimbra...
  • Meu pai faleceu…
  • Há 15 anos que Herman morreu numa rua de Lisboa...
    Meu Grande Favorito
  • Etienne De Bruyne
  • Logeren bij Belgen/Nederlanders
  • Casa das Figueiras
  • Casa Nana B&B
  • Casa Amarela B&B
  • Casa Sobral (vakantie met zorgbegeleiding voor mensen met een beperking)
  • Quinta da Vida Serena B&B
  • Casal Andorinha
  • Villa en app. in Salir do Porto
  • Quinta da Estrela
  • HEEL interessante links
  • Portugal.START.be
  • Lisabon.BEGINTHIER.nl
  • Portugal.2link.be
  • Portugal.startpagina.be
  • FADO.startpagina.nl
  • PORTUGAL.jouwpagina.be
  • Barco do Fado - Rotterdam
  • Laatste commentaren
  • Private driver Miami (Private driver Miami)
        op Hortelã Mourisca cantada por Mafalda Arnauth
  • Livro de Visitantes

    Bem vindo à todos...

    Een mailtje sturen???

    Klik dan op de knop hieronder!

    Meus favoritos
  • Blogtips
  • Ribbedebie
  • A Casa Portuguesa de Alfacinha
  • Luc's blog
  • Reizen en gerechten (Cates)
  • Vooral Portugal
  • Repelsteel
  • Caparica
  • Praatje Portugal
  • Letters in Steen.Portugal.Letras em Pedra
    Meus favoritos
  • FadoCravo
  • Lochristi blogt
  • Muki
  • Route66 Joël
  • Rude Roots
  • Miryam - dierenopvoedster & magnetiseur
  • Amor Fati
  • Merel
    Meus favoritos
  • doornroosje
  • Hartendame (Marina)
  • Stefaan Van Laere
  • Rozemarijn
  • Trio Lagrima
  • Viviane
  • Vlaanderen-Lusitãnia vzw
  • Cascais e Costa do Estoril
  • Wandelen in Portugal met Lies
  • Gente-Ainda vzw
    Blog als favoriet !

    Mozaïeken:
    Etienne
    De Bruyne
    Klik foto aan
    voor meer uitleg
    over de titel
    van de mozaïek

    Germinal
    (=kiemmaand)

    Foto

    A Fadista

    Foto

    Moçambique

    Foto
    Archief per maand
  • 02-2013
  • 08-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 05-2011
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 01-2005
  • 01-2004

    Portugal-Lisboa-Fado


    O espaço designado para uma alma lusitana… De aangewezen plek voor een Lusitaanse ziel…

    20-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hugo Maurice Julien Claus (Bruges, 5 de Abril 1929 - Antuérpia, 19 de Março 2008)

    ENVOI

    Estão ainda aos bocejos, os meus versos.
    Nunca me habituarei a isto. Eles habitaram aqui
    tempo que chegasse.
    E agora chega. Ponho-os fora de casa, não vou esperar
    até os dedos dos pés lhes esfriarem.
    Sem o incómodo do seu confuso esbracejo,
    quero escutar o zumbido do sol
    ou o do meu coração, essa traiçoeira esponja a endurecer.

    Os meus versos não fornicam à moda clássica.
    Balbuciam ordinarices ou vociferam com dignidade exagerada.
    No Inverno, racham-lhes os lábios,
    na Primavera, estendem-se por terra aos primeiros calores,
    atrapalham o meu Verão
    e no Outono cheiram a mulheres.

    Chega. Durante mais doze versos nesta página
    esqueço-lhes as traquinices
    e em seguida um pontapé no cu.
    Vão maçar para outro sítio, rimas de tostão,
    vão tremer para outra parte por causa de doze leitores
    e de um crítico a ressonar.

    Ide agora, versos meus, nos vossos pés ligeiros,
    não calcastes com força o velho chão
    onde as sepulturas riem vendo os hóspedes,
    um cadáver sobre o outro amontoado.
    Ide agora, e cambaleai na direcção daquela
    que eu desconheço.

    Tradução: Fernando Venâncio


    Foto: Vincent Menzel

    ENVOI

    Mijn verzen staan nog wat te gapen.
    Ik word dit nooit gewoon. Zij hebben hier lang
    genoeg gewoond.
    Genoeg. Ik stuur ze 't huis uit. ik wil niet wachten
    tot hun tenen koud zijn.
    Ongehinderd door hun onhelder misbaar
    wil ik het gegons van de zon horen
    of dat van mijn hart, die verraderlijke spons die verhardt.

    Mijn verzen neuken niet klassiek,
    zij brabbelen ordinair of brallen al te nobel.
    In de winter springen hun lippen,
    in de lente liggen zij plat bij de eerste warmte,
    zij verzieken mijn zomer
    en in de herfst ruiken zij naar vrouwen.

    Genoeg. Nog twaalf regels lang op dit blad
    hou ik ze de hand boven het hoofd
    en dan krijgen zij een schop in hun gat.
    Ga elders drammen, rijmen van een cent,
    elders beven voor twaalf lezers
    en een snurkende recensent.

    Ga nu, verzen, op jullie lichte voeten,
    jullie hebben niet hard getrapt op de oude aarde
    waar de graven lachen als zij hun gasten zien,
    het ene lijk gestapeld op het andere.
    Ga nu en wankel naar haar
    die ik niet ken.

    © De Bezige Bij & Hugo Claus
    Uit: Gedichten 1948-1993
    De Bezige Bij, Amsterdam 1994


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A cultura (da musica) do Cabo Verde...


    De Kaapverdiaanse (muziek-)cultuur


    Cesaria Evora
    Cinturao Tem Mele
    (Danca Tcha Tcha Tcha)

    Eeuwenlang hebben vele rassen en culturen zich met elkaar vermengd op Kaapverdië, waardoor meer dan tachtig procent van de bevolking van gemengd ras is. Avonturiers, piraten, zeelui, slaven en (slaven)handelaren hebben hun genen achtergelaten. Doordat het merendeel van de huidige bevolking afstamt van Afrikaanse slaven bestaat naast de officiële Portugese taal het Creools als alledaagse spreektaal: een taal van oud-Portugees vermengd met West-Afrikaanse talen. Het Creools is de informele, gesproken taal die iedereen begrijpt, de taal om het Kaapverdiaanse sentiment te delen, de taal van intimiteit en gevoel.


    Eeuwenlang werden mensen van gemengd ras gezien als bastaarden, maar door de opkomst van een nationalistische mentaliteit werd de Kaapverdiaanse identiteit iets om trots op te zijn. Hieraan heeft troubadour, journalist en dichter Eugénio Tavares (1867-1930) veel bijgedragen: hij was een van de eerste die poëzie schreef in het Creools in plaats van het Portugees.

    De Kaapverdiaanse muziek ontwikkelde zich in de loop der eeuwen tot een smeltkroes van muzikale invloeden uit Europa, Afrika, Azië, Zuid-Amerika en het Caribische gebied. Er bestaat niet zoiets als dé Kaapverdiaanse muziekcultuur: elk eiland koestert haar eigen muziekcultuur. Woon je op São Vicente, dan zegt het bandeira feest uit Fogo je niets. En het feest van São João (Sint-Jan) kan op Santo Antão heel anders gevierd worden dan op São Nicolau. Als je de muziekculturen van alle eilanden bij elkaar optelt kom je op meer dan veertig muziekgenres. Eén van hen, die qua melancholie het meest aanleunt bij Fado, is Morna.

    Morna


    Hoe divers de muziekbeleving ook is op de verschillende eilanden, toch kan wel gezegd worden dat de morna de ziel van de Kaapverdianen vertegenwoordigt. De morna is een lyrisch lied met een diep melancholisch karakter en uitgevoerd in een langzaam tempo. De overwegend in het Creools geschreven en gezongen morna vertolkt het gevoel van sodade, een nostalgische combinatie van heimwee naar het moederland, naar een verloren liefde, maar ook hoop op een betere toekomst. Op elk eiland klinkt de morna weer anders. De morna uit São Vicente is in het buitenland het bekendst geworden door Cesária Évora.



    Cesaria Evora
    Lua Nha Testemunha
    (B. Leza)

    Bô ka ta pensâ
    nha kretxeu
    Nen bô ka t'imajiâ,
    o k'lonj di bó m ten sofridu.

    Perguntâ
    lua na séu
    lua nha kompanhêra
    di solidão.
    Lua vagabunda di ispasu
    ki ta konxê tud d'nha vida,
    nha disventura,
    El ê k' ta konta-bu
    nha kretxeu
    tud k'um ten sofridu
    na ausênsia
    y na distânsia.

    Mundu, bô ten roladu ku mi
    num jogu di kabra-séga,
    sempri ta persigi-m,
    Pa kada volta ki mundu da
    el ta traze-m un dor
    pa m txiga más pa Déuz

    Mundu, bô ten roladu ku mi
    num jogu di kabra-séga,
    sempri ta persigi-m,
    Pa kada volta ki mundu da
    el ta traze-m un dor
    pa m txiga más pa Déuz

    Bô ka ta pensâ
    nha kretxeu
    Nen bô ka t'imajiâ,
    o k'lonj di bó m ten sofridu.

    Perguntâ
    lua na séu
    lua nha kompanhêra
    di solidão.
    Lua vagabunda di ispasu
    ki ta konxê tud d'nha vida,
    nha disventura,
    El ê k' ta konta-bu
    nha kretxeu
    tud k'um ten sofridu
    na ausênsia
    y na distânsia.

    Mundu, bô ten roladu ku mi
    num jogu di kabra-séga,
    sempri ta persigi-m,
    Pa kada volta ki mundu da
    el ta traze-m un dor
    pa m txiga más pa Déuz

    Mundu, bô ten roladu ku mi
    num jogu di kabra-séga,
    sempri ta persigi-m,
    Pa kada volta ki mundu da
    el ta traze-m un dor
    pa m txiga más pa Déuz

    De oorsprong van Morna

    Er bestaan meerdere theorieën over de oorsprong van de morna. Men vermoedt dat het genre vernoemd is naar het Engelse woord 'mourn' (rouwen, treuren) of misschien het Franse woord 'morne' (somber, doods) en dat het halverwege de negentiende eeuw ontstaan is op Boavista.
    Een waarschijnlijke theorie is dat de oorsprong ligt bij uit Angola afkomstige slaven van de Bantu-bevolking die hun muziek, de 'lundu' meenamen naar Kaapverdië. In het begin werd de morna slechts instrumentaal en veel sneller uitgevoerd, geïnspireerd op deze 'lundu'. Voornamelijk onder invloed van de Portugees-Braziliaanse modinha werd de morna langzamer en werden poëtische teksten toegevoegd. In de handen van de uit Brava afkomstige journalist en dichter Eugénio Tavares ontwikkelde de morna zich tot een belangrijk literair genre met de klassieke thema's liefde, emigratie en weemoed. Later voegde B. Leza (oftewel Francisco Xavier da Cruz) van het eiland São Vicente hier levendiger invloeden aan toe van de Braziliaanse choro en samba en van de Argentijnse tango.

    Bron

    Zie ook vorig bericht hieronder…


    >> Reageer (0)
    19-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cesária Évora e Cabo Verde...
     

    Cesária Évora (Mindelo, 27 augustus 1941) is een Folkzangeres uit Kaapverdië. Ze staat bekend als de 'diva op blote voeten', omdat ze de gewoonte heeft om blootsvoets het podium te betreden.
    In 2004 won ze een Grammy Award voor het 'Beste Contemporary World Music Album'.


    Cesária Évora
    African Diva Africa Nossa

    Als een waarzegster haar vroeger een toekomst als wereldberoemde zangeres zou hebben voorspeld, zou Cesária Évora (1941-) haar voor gek hebben verklaard. Uit een muzikale familie kwam ze echter wel, want troubadour B. Leza (woordspeling van 'belleza' = “schoonheid“) was haar oom.
    Geboren en getogen op São Vicente, lukte het Cesária Évora al op jonge leeftijd brood op de plank te brengen door in nachtclubs in de havenstad Mindelo te zingen. Maar de handel zakte in, zeker nadat Kaapverdië in 1975 onafhankelijk werd. Musici moesten emigreren of ander werk zoeken.
    Cesária Évora bleef in Kaapverdië om met allerhande baantjes haar familie te onderhouden. Pas in 1985 ging de toen vijfenveertigjarige zangeres weer zingen. Een incidenteel reisje naar Portugal om daar twee nummers op te nemen zou de doorstart betekenen naar een grootse internationale carrière. De in Frankrijk wonende Kaapverdiaanse producer José da Silva ontdekte haar en opende de deur naar een carrière in Europa. Cesária Évora's geniale bandleider Paulino Vieira maakte de Kaapverdiaanse muziek toegankelijker voor een internationaal publiek door aan de morna elementen toe te voegen uit de jazz, soul, latin en blues.
    Cesária Évora brak door met het album La Diva Aux Pieds Nus (De Diva Op Blote Voeten, 1988). Cesária Évora bezit een warme, doorleefde altstem waarmee ze luisteraars moeiteloos meesleept in een gemoedstoestand van melancholie en heimwee.

    Bron

    Officiële website

    Vorig bericht over Cesaria Evora


    >> Reageer (0)
    16-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mariza canta Meu Fado Meu!


    Meu Fado Meu
    (Mijn fado van mij)
     2005



    Trago um Fado no meu canto,
    Ik breng de fado in mijn lied,
    Canto a noite até ser dia
    Ik zing ’s nachts tot de ochtenstond
    Do meu povo trago o pranto
    Van mijn volk breng ik de klaagzang
    No meu canto a Mouraria
    In mijn lied de Mouraria

    Tenho saudades de mim
    Ik hou saudades van mij
    Do meu amor mais amado
    Van mijn allerliefste geliefde
    Eu canto um país sem fim
    Zing ik een land zonder einde
    O mar, a terra, o meu Fado
    De zee, het land, mijn fado

    Meu Fado Meu
    Mijn fado van mij

    De mim só me falto eu
    Van mij mis ik enkel mezelf
    Senhora da minha vida
    Vrouw van mijn leven
    Do sonho, digo que é meu
    Van de droom, zeg ik dat hij de mijne is
    E dou por mim já nascida
    En ik vind mezelf terug

    Trago um Fado no meu canto
    Ik breng de fado in mijn lied
    Na minh'alma vem guardado
    Ik bewaar hem in mijn hart
    Vem por dentro do meu espanto
    Hij komt vanuit mijn buikgevoel
    Á procura do meu Fado
    Op zoek naar mijn fado

    (vrije vertaling)

    Mariza werd geboren in Mozambique (16 december 1973), haar vader is Portugees, maar haar moeder komt uit Mozambique. Zij emigreerde op haar 3e naar Lissabon. Daar groeide zij op in de traditionele wijk Mouraria (Alfama) in Lissabon, de bakermat van de fado. In 2000 won ze de 'Best voice of fado'-award, de meest prestigieuze prijs van Portugal, die een jaar eerder naar Dulce Pontes ging. "Haar stem is een oerkracht ... In alle opzichten gaat ze live verder dan op de plaat. Niet alleen is haar persoonlijkheid indringender aanwezig, maar ook de arrangementen en bewerkingen zijn vrijer en avontuurlijker"

    Officiële website van Mariza: KLIK HIER!

    Nog even een kort overzicht over het ontstaan van de fado in Lissabon:

    De Fado is ontstaan rond 1829 in de arme wijken van Lissabon: Alfama, Bairro Alto, en Mouraria. Over de muziek die ten grondslag ligt verschillen de meningen, maar wat zeker is, is dat de scanduleuze verhouding tussen Maria Severa, dochter van een kroegbazin en fadista van het eerste uur, en de edelman, de Comte de Vimioso het begin was van een muziekstijl die nu wereldwijd populair is. In het begin werd Fado gezongen in de kroegen en bordelen en was een fadista niet meer dan een veredelde landloper of beurzensnijder. Rond 1900 vond de omslag plaats naar het 'respectabel' worden van de stijl. Begin dertiger jaren gleed Portugal langzaam weg richting een burgeroorlog waar, net zoals in Spanje, linkse en rechtse krachten vochten om de macht. Gesteund door de gegoede middenklasse, het groot-kapitaal en de kerk nam de burgerdictatuur van Salazar de macht over. Om het volk te binden werd de slogan 'de drie F's' bedacht; Futebol, Fatima en Fado. De fadista's lieten zich de aandacht van de dictatuur welgevallen (passief verzet was er eigenlijk niet) en velen beleefden hun bloeiperiode. Wie niet meewerkte verdween in de kerkers van de PIDE, de geheime politie.

    Over wie 'fout' en 'goed' was in die periode zijn de kenners het nog niet eens. Van Amália Rodrigues wordt bijvoorbeeld nu gezegd dat ze de verboden Communistische Partij financieel steunde.

    Na de Anjerrevolutie in 1974 was er met fado geen droog brood meer te verdienen. De fadista's werden geassocieerd met de dictatuur. De rehabilitatie kwam begin jaren tachtig toen Amália een hoge nationale onderscheiding kreeg. Pas begin jaren negentig werd de fado populair met een nieuwe generatie fadista's zoals Mafalda Arnauth, Cristina Branco en Mariza. In 1997/1998 kwam de internationale doorbraak en sindsdien is er wel elke maand een nieuwe stem of belofte.

    De klassieke uitvoering van de fado wordt nu gezien als een fadista met guitarra (Portugese gitaar), viola (klassieke gitaar) en bas (staande of basgitaar). Dit is echter een conventie die tijdens de dictatuur populair was. Tegenwoordig is de keuze in instrumentatie ruimer en wordt slechts beperkt door het vermogen van de fadista deze in zijn of haar fado's in te passen

    Bron: YouTube

    Zie ook bericht hieronder...


    Categorie:Fado
    Tags:Mariza
    >> Reageer (0)
    15-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transparente por Mariza...

    Making of van de album “Transparente”
    (met Engelstalige ondertitels)


    In deze korte video met de making of van de album “Transparente” van Mariza, vertellen Mariza en de producer Jacques Morelenbaum over het realiseren van dit prachtige album, opgenomen in Rio de Janeiro (Brazilië).

     
    Mariza met Patrik De Bana

    Voor de opnames van de film Fados werkte Mariza samen met De Bana.

    In de fado Transparente, die zij in de film vertolken, zingt Mariza en danst De Bana over hun gedeelde Afrikaanse achtergrond.

    Luister hier naar een opname van Transparente…

     
    Como a água da nascente
    Zoals het water van de bron
    Minha mão é transparente
    Is mijn hand transparant
    Aos olhos da minha avó.
    In de ogen van mijn grootmoeder.

    Entre a terra eo divino
    Tussen de aarde en het goddelijke
    Minha avó negra sabia
    Wist mijn zwarte grootmoeder
    Essas coisas do destino.
    Dat dit voorbestemd is.

    Desagua o mar que vejo
    De monding van de zee die ik zie
    Nos rios desse desejo
    Zijn rivieren van verlangen
    De quem nasceu para cantar.
    Waaruit de drang om te zingen ontstaan is.

    Um Zambéze feito Tejo
    De Zambezie vervloeit in de Taag
    De tão cantado q'invejo
    Met zo’n gezang, waardoor ik verlang
    Lisboa, por lá morar.
    Naar Lissabon, om daar te wonen.

    Vejo um cabelo entrançado
    Ik zie vlechtjes in het haar
    E o canto morno do fado
    en de warme klanken van de fado
    Num xaile de caracóis.
    In een xaile met kralen (*).

    Como num conto de fadas
    Zoals in een sprookje
    Os batuques são guitarras
    Het ritme komt uit gitaren
    E os coqueiros, girassóis.
    En de palmbomen, de zonnebloemen.

    Minha avó negra sabia
    Mijn zwarte grootmoeder wist het
    Ler as coisas do destino
    zij leest de toekomst
    Na palma de cada olhar.
    In de palm van elke blik.

    Queira a vida ou que não queira
    Hou van het leven of hou er niet van
    Disse deus à feiticeira
    Zei god aan de verleidster
    Que nasci para cantar.
    Die geboren was om te zingen.

    (vrije vertaling)

    (*) Xaile is de typische sjaal waarmee vrouwelijke fadistas optreden als ze fado zingen en de letterlijke vertaling voor caracóis is slakken…


    >> Reageer (0)
    14-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rinoceronte de Dürer...


    Toen wij in Brussel de tentoonstelling

    De Wereld rond Portugal
    Een wereldrijk in de 16e en 17e eeuw

    in de Bozar bezochten
    kwamen wij een afbeelding van een neushoorn tegen
    gemaakt door de Duitse kunstenaar Albrecht Dürer
    (Neurenberg, 21 mei 1471 - aldaar, 6 april 1528).

     

    Ik wil jullie, het daaraan verbonden verhaal, niet onthouden...

     

    Rhinocerus is dus de naam van een houtsnede van Albrecht Dürer uit 1515. De afgebeelde neushoorn is een pantserneushoorn uit India die in 1515 naar Lissabon gebracht was. Dürer heeft de neushoorn zelf nooit gezien: de houtsnede is gebaseerd op een beschrijving en schets van een onbekende kunstenaar. De afgebeelde neushoorn is naar alle waarschijnlijkheid het eerste levende exemplaar dat sinds de derde eeuw in Europa te zien was.

    Voorgeschiedenis

    Cadeau uit Oost-Azië

    Op 20 mei 1515 arriveerde de neushoorn in de haven van Lissabon. Het was het tot dan toe meest ongewone importproduct dat via de sinds enkele jaren bestaande zeeroute van India naar Europa kwam. De Portugezen waren succesvol waar Columbus gestopt was. Via de routes van vroegere Portugese zeevaarders waren zij de West-Afrikaanse kust gevolgd. Via de Kaap de Goede Hoop en de Arabische Zee kwamen ze in 1498 in India aan. In de daarop volgende decennia speelde Portugal een belangrijke rol in de handel in specerijen.

    Als onderdeel van een diplomatieke uitwisseling kreeg Alfonso de Albuquerque, de afgevaardigde van de Portugese kroon in India, begin 1514 een neushoorn. De schenker was sultan Muzafar II, de heerser van Cambay, het huidige Gujarat.

     

    Albuquerque besloot om de neushoorn (in India ganda genaamd) aan koning Emanuel I van Portugal te schenken. In januari 1515 verliet het dier Goa aan boord van de Nossa Senhora da Ajuda, begeleid door zijn Indische oppasser Ocem en twee andere Portugese schepen. De reis naar Lissabon, met enkel korte stops in Mozambique, Sint-Helena en op de Azoren, duurde 120 dagen.

     

    Dürers houtsnede

    De koopman Valentim Fernandes zag de neushoorn kort nadat deze in Lissabon arriveerde. Hij beschreef het dier in juni 1515, in een brief aan een vriend in Neurenberg. De in het Duits geschreven brief is niet bewaard gebleven, maar een kopie in het Italiaans bevindt zich in de Biblioteca Nazionale Centrale in Florence. Een tweede brief, van een onbekende afzender, werd rond dezelfde tijd vanuit Lissabon naar Neurenberg gezonden. Bij deze brief was een anonieme schets van de neushoorn gevoegd.

     

    De totstandkoming van de houtsnede

    Op basis van de twee brieven en de schets maakte Dürer twee tekeningen. Aan de hand van de tweede tekening werd de blokdruk gemaakt, vermoedelijk uit perenhout. De zachtheid van dit hout maak een grote detaillering mogelijk. Tegelijk is het hard genoeg is om voldoende afdrukken te kunnen maken voor de verkoop.

    In zijn in 1495 opgerichte werkplaats drukte Dürer zijn afbeeldingen af en legde een voorraad aan. Door handelaars werd deze vervolgens op kermissen en markten te koop aangeboden.

     De Duitse inscriptie van de houtsnede luidde als volgt:

    “In het jaar 1513 na de geboorte van Christus, heeft men de grootmachtige koning van Portugal, Emanuel van Lissabon, gebracht zulks een levendig dier. Dat noemen ze een neushoorn, die is hier in vol ornaat afgebeeld. Het heeft de kleur van een gevlekte schildpad en is met dikke vaste schillen bedekt. Het is zo groot als een olifant, maar heeft kortere poten en is weerbaar. Het heeft een sterke gepunte hoorn voor op de neus, welke hij begint te scherpen als het bij stenen is. Het is een dier van de zege, de doodsvijand van olifanten. De vrees van de olifanten moet haast onpasselijk zijn, want als het dier op hen afstormt, dan loopt het met de kop tussen de voorpoten en heft het onder de buik van de olifanten op en wurgt hen, waar zij zich niet verweren kunnen. De neushoorn is zo bewapend, dat de olifant hem niets doen kan. Ze zeggen ook, dat de neushoorn erg snel, wild en speels is.”

    Dürers Rhinocerus bevat niet alleen een foutieve aankomstdatum van de neushoorn in Lissabon, maar ook een anatomisch incorrecte beschrijving van de dikhuid.

    Dürer heeft de neushoorn afgebeeld, als zou het een middeleeuwse ridders zijn, door een losjes op het lichaam liggend harnas bestaande uit harde platen beschermd. De platen lijken langs de naden met klinknagels bevestigd te zijn en het dier lijkt een ringkraag om de nek te dragen. Ook heeft hij een kleine, gedraaide hoorn op zijn rug geplaatst en het geschubde poten en een zaagachtige achterwerk gegeven. De huid van de neushoorn wordt weergegeven als zijnde gevlekt, waarbij ook de huid rond de schouders en aan de achterbenen met wratten bedekt lijkt te zijn.




    Geen van deze kenmerken gelden voor echte neushoorns, hoewel de Surinaamse, Witte en Zwarte neushoorn wel twee hoorns dragen. Zij dragen echter beide hoorns op de neus en ook de pantserachtige bedekking ontbreekt bij deze soorten.
    Het is wel mogelijk dat het harnas gemaakt is voor het gevecht dat de neushoorn in Portugal met de olifant voeren zou.

     

    Neushoorn CLARA
    Schilderij door Jean-Baptiste Oudry, 1749

    Tot in de tweede helft van de achttiende eeuw beschouwde men Dürers voorstelling van deze neushoorn als waarheidsgetrouw. De afbeelding werd veelvuldig gekopieerd, herdrukt en verspreid. Pas toen de neushoorn Clara in de jaren '40 en '50 van de 18e eeuw door Europa trok, kwamen er meer afbeeldingen in omloop, die vervaardigd waren aan de hand van deze levende neushoorn.

    Bron: Wikipedia

    Meer weten over Albrecht Dürer? Volg dan deze link naar Wikipedia


    >> Reageer (0)
    13-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfredo Marceneiro o Rei do Fado...

    Een monument uit de fado-wereld…


    Dus verder zonder woorden... of misschien toch een link naar vorig berichten:

    En via de muziekspelers in de rechterkolom kan er ook geluisterd worden naar “Antes e Depois” (Vroeger en Nu) gezongen door Fernando Farinha en Alfredo Marceneiro…


    >> Reageer (0)
    12-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homenagem à Alfredo Marceneiro por NBC feat SP & Wilson!


    Fado evolueert en dat is ook te zien in de film "Fados" van de Spaanse cineast Carlos Saura.

    Hij toont ons, dat het in de Portugese traditionele muziek niet altijd draait om weemoed: fado is niet enkel iets uit het verleden… fado gaat niet enkel over “saudade”, die typische mengvorm van weemoed en verlangen… op fado kan je ook dansen en dus behoort ook fado-rap tot de mogelijkheden…

    Luister mee naar “Marceneiro” gerapt door NBC feat SP & Wilson… een ode aan Alfredo Marceneiro…


    Artista: NBC feat SP & Wilson
    Titulo: Marceneiro
    Álbum: OST - Filme Fados By Carlos Saura

    Link naar de website van de film “Fados” van Carlos Saura: KLIK HIER!/CLIQUE AQUI!

    Vorige berichten over de film:
       - Fados de Carlos Saura (DM 22/02/2008)
       - Casa do Fados...

    En op het ‘PRIKBORD’ (rechter kolom) staat een link naar ‘Studio Skoop’ (Gent) waar de film momenteel nog steeds speelt…


    >> Reageer (0)
    11-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lenny Kuhr canta...


    Even een tussendoortje…



    Lenny Kuhr met “Portugese Lente”
    een lied gezongen op de melodie van “Uma Casa Portuguesa”…
    de tekst is van H.P. de Boer

    Voor de oorspronkelijke versie: KLIK HIER!

    portugese lente

    ik heb vandaag zo’n zacht en zuidelijk gevoel / van mijn tenen tot mijn haren / ik weet niet goed wat ik nu moet, wat ik bedoel / ik kom gewoon niet tot bedaren / er zijn zinderende dingen in de lucht / en opwindende momenten / ‘k voel het bonzen van mijn bloed / en wat er gloeit in mijn gemoed / is een Portugese lente

    nu kan ik alles vergeten / wat me zo lang heeft bedrukt / want nu is het tijd om te weten / ’t is tijd voor geluk

    ik kan het haast nog niet geloven / ik durf weer te dansen en dromen / alles is ondersteboven / wat is er gekomen in mij / ik voel de duizeling van duizend sentimenten / ik voel het gloeien van een Portugese lente

    ik ben vandaag zo mooi en aangenaam van slag / ik hoor stemmen en gitaren / het is zo’n warme en zo’n wonderlijke dag / heb nog nooit zoiets ervaren / er zijn liefelijke geuren om me heen / en verliefde elementen / ik ben betoverd en verward / en wat er lispelt in mijn hart / is een Portugese lente

    nu kan ik alles vergeten / wat me zo lang heeft bedrukt / want nu is het tijd om te weten / het is tijd voor geluk

    ik kan het haast niet geloven / durf weet te dansen en dromen / alles is ondersteboven / wat is er gekomen in mij / ik voel de duizeling van duizend sentimenten / ik voel het gloeien van een Portugese lente / ik voel de duizeling van duizend sentimenten / ik voel het gloeien van een Portugese lente

    Oorspronkelijke tekst: “Uma Casa Portuguesa”
    (muziek: V.M. Sequeira / Artur Fonseca, tekst: Reinaldo Ferreira)
    Nederlandse tekst: Herman Pieter de Boer



    Lenny Kuhr is een begrip in het Nederlandse chanson. Na haar “Troubadour”-succes in 1969 op het Eurovisie Songfestival ging ze met haar huisschrijver Herman Pieter de Boer de luisterliedtoer op. Lenny Kuhr houdt van variatie en van experimenteren. Ze belandde ze eerst bij Frans Schubert en dus ook bij de Portugese Fado.

    "...'k Heb van jou het eerst de fado gehoord. Ik verstond het niet, maar begreep ieder woord..." zijn woorden uit het titellied "Fadista", die de luisteraar al direct in de juiste sfeer brengen.

    Lenny Kuhr bewijst met deze liedcyclus van 12 liedjes dat ze de geest en het hart van de Fado begrijpt. Ze voelt de weemoed in de muziek. Fado werd groot door Amália Rodrigues en wordt nu door de jonge garde zoals Mariza, Christina Branco e.a. in leven gehouden.

    De Fado is de Portugese blues waarin weemoed, maar ook vreugde weerklinkt. De muziek vertelt over het leven en de levensomstandigheden in de achterbuurten van Lissabon. De zachte stem van Lenny Kuhr leent zich perfect voor dit muziekgenre.

    In "Portugese lente" een vertaling van "Uma Casa Portuguesa" hoort men duidelijk dat Lenny Kuhr deze muziek perfect aanvoelt.

    Herman Pieter de Boer, al lang haar huisschrijver, kan als geen ander teksten schrijven die Lenny liggen. Hij heeft al heel veel pareltjes voor haar geschreven. Denk maar aan "Visite".Niet minder dan tien liedjes op deze CD kwamen uit zijn pen. Lenny Kuhr nam de twee laatste liedjes voor haar rekening: "Waar is het huis", een weemoedig afscheidslied waarbij Lenny de deur van het verleden sluit, en "Hart van Fado", een lied over het verlangen.Fadista is een mooie CD. Het is een waardige ode aan de Fado en aan Amália Rodrigues. (Bron) 


    Lenny Kuhr
    een hommage aan Amália Rodrigues
    fadista

    'k heb je lang gekend en één keer gezien / dat is wel een beetje weinig misschien / maar ik zie nog hoe je opkwam / hoe je wachtte in het halflicht / stil aandachtig met je ogen even dicht

    'k heb van jou het eerste fado gehoord / ik verstond het niet maar begreep ieder woord / en ik weet nog hoe je opkeek / hoe je spanning in de lucht hing / hoe je stem begon en hoe en hoe dat ging

    refrein:
    en hoe je zong, fadista / hoe je dat deed / en hoe je stem tot een de sterren ging / en dieper dan de zee / hoe je daar stond, fadista / hoe je dat deed / en hoe je was, hoe 'k je nimmermeer vergeet

    'k heb een andere taal maar voel net als jij / en onderhuids ben jij nog altijd bij mij / en ik zie nog hoe je opkwam / hoe de spanning in de lucht hing / stil aandachtig met je ogen even dicht

    refrein

    het leek of jij alleen voor mij zong / omdat je stem door alles heen drong / je zong van zeewind, waan en weemoed / zoals geen ander... dat ooit doet / je zong verdriet en trieste straten / je zong de vaandels en soldaten / je zong ook dapper, uitgelaten / je zong het verlangen / ik heb het gezien

    hoe je daar zong, fadista / hoe je dat deed / en hoe je stem tot aan de sterren ging / en dieper dan de zee / hoe je daar stond, fadista / hoe je dat deed / en hoe je was...hoe 'k je nimmer meer vergeet

    muziek: Lenny Kuhr en Gerard de Graal
    tekst: Herman Pieter de Boer

    Verder kan je nog luisteren naar enkele liederen uit haar album “Fadista”
    via deze link: KLIK HIER!


    >> Reageer (0)
    09-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Argentina Santos, a voz do fado e de Portugal...


    Argentina Santos

    de stem van Fado en van Portugal

    Argentina Santos canta:
    " Naquela noite em janeiro"
    (Op een nacht in januari)

    Fadoveterane Maria Argentina Pinto Dos Santos, die sinds 1950 leiding geeft aan haar restaurant Parreirinha de Alfama (Beco do Espírito Santo, 1, Tel: 21 886 82 09), werd in Lissabon geboren, in het Mouraria district, op 6 Januari 1926.
    In tegenstelling tot andere bekende zangers die al jong startten met Fado-optredens, ving Argentina Santos haar artistieke carrière aan nadat ze het restaurant overnam, waar ze op 24 jarige leeftijd begon als kok.

     

    Elke dag, na het werk liep Argentina Santos een beetje rond in het restaurant waar iedereen haar vroeg Fado te zingen. Haar vaste, inmiddels gevleugelde antwoord was: “Ik ben hier om te koken voor mijn klanten”. Argentina Santos zong in Parreirinha de Alfama met fadistas die toonaangevend waren voor de geschiedenis van de Fado in Portugal; Berta Cardoso, Lucilia do Carmo, Alfredo Marceneiro, Celeste Rodrigues, Natércis da Conceição, Natalina Bizarro, Helena Tavares, Maria da Fé, Leonor Santos, Beatriz da Conceição, Fernanda Maria, die haar carrière in dit restaurant begon, Flora Pereira and Júlio Peres en vele anderen.

     
    Mariana Silva met Alfredo Marceneiro
    in Parreirinha de Alfama

    Dankzij de authenticiteit van haar optredens en haar persoonlijke stijl, was ze een van de meest begaafde en meest beloftevolle fadistas uit die tijd en werd ze sindsdien door Fado-experts een prachtige en geloofwaardige vertolkster van Fado genoemd, net als de andere grote zangeressen uit het verleden. De fado’s Duas Santas en Juras zijn de grote successen van Argentina Santos geweest, die haar eerste en enige plaat in 1960 opnam.

     

    Het feit dat er geen nieuwe albums kwamen en dat ze niet optrad in liveshows stond haar veelbelovende carrière in de weg. Er werd veel gespeculeerd over het waarom, maar Argentina zelf legt uit: “In die tijd had mijn partner niet graag dat ik voor een grot publiek zong. Ik trouwde twee jaar na zijn overlijden en toe kreeg ik hetzelfde probleem. Nu dat ik terug vrij ben, aanvaard ik de uitnodigingen die ik krijg. Het is niet zoals vroeger, want toen moest ik die weigeren. Ik ben altijd welkom in het buitenland en ik voel me zeer vereerd, want zingen is wat ik wil doen. Zoals Maria da Fé altijd zei: zingen tot mijn stem pijn doet”.

     

    Ondanks het feit dat ze haar optredens beperkte tot die in de Parreirinha de Alfama en een paar publieke en privé voorstellingen, is Argentina Santos nog steeds bekend, gewaardeerd en populair. Misschien is ze zelfs wel een van de meest representatieve zangeressen van de traditionele Fadoschool.

    Argentina Santos is Fado in zijn meest pure en meest fascinerende uitdrukking.


    >> Reageer (1)
    08-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dia Internacional da Mulher...



    "Woman"
    John Lennon

    Esta canção, escrita e cantado por John Lennon,
    é dedicada a todas as mulheres do universo inteiro…
    Dit lied, geschreven en gezongen door John Lennon,
    is opgedragen aan alle vrouwen van het hele universum…

    Woman I can hardly express,
    Mulher, eu quase não consigo expressar
    Vrouw, ik kan het nauwelijks uitdrukken,
    My mixed emotion at my thoughtlessness,
    Minhas emoções confusas na minha negligência.
    Mijn gemengde gevoelens en mijn ondoordachtheid,
    After all I'm forever in your debt,
    Afinal de contas, estou eternamente em dívida com você.
    Tenslotte sta ik voor eeuwig bij je in het krijt,
    And woman I will try express,
    E, mulher, eu tentarei expressar
    en vrouw, ik zal proberen uit te drukken,
    My inner feelings and thankfullness,
    Meus sentimentos interiores e gratidão
    mijn innerlijke gevoelens en dankbaarheid,
    For showing me the meaning of succsess,
    Por me mostrar o significado do sucesso.
    voor het tonen van de betekenis van succes.
    oooh well, well,
    ooh, bem, bem,
    ooh goed, goed
    oooh well, well,
    ooh, bem, bem,
    ooh goed, goed

    Woman I know you understand
    Mulher, eu sei que você compreende
    Vrouw, ik weet dat je begrijpt,
    The little child inside the man,
    A criancinha dentro do homem.
    het kleine kind in de man,
    Please remember my life is in your hands,
    Por favor, lembre-se: minha vida está em suas mãos.
    Alsjeblief, Herinner je, mijn leven ligt in jouw handen,
    And woman hold me close to your heart,
    E, mulher, mantenha-me próximo do seu coração
    en vrouw, houd me dichtbij je hart,
    However, distant don't keep us apart,
    Por mais que [estejamos] distantes, não nos mantenha separados.
    alhoewel, afstand houdt ons niet apart,
    After all it is written in the stars,
    Afinal de contas, está escrito nas estrelas...
    tenslotte staat het geschreven in de sterren.
    oooh well, well,
    ooh, bem, bem,
    ooh goed, goed
    oooh well, well,
    ooh, bem, bem,
    ooh goed, goed

    Woman please let me explain,
    Mulher, por favor deixe-me explicar:
    Vrouw, laat me alsjeblieft uitleggen,
    I never mean(t) to cause you sorrow or pain,
    Eu nunca tive intenção de te causar tristeza ou dor.
    Ik heb nooit bedoeld je zorgen of pijn aan te doen,
    So let me tell you again and again and again,
    Então, deixe-me te dizer de novo e de novo e de novo:
    dus laat mij je vertellen, opnieuw, opnieuw en opnieuw,
    I love you (yeah, yeah) now and forever,
    Eu te amo, sim, sim, agora e eternamente.
    Ik hou van jou (ja, ja), nu en voor eeuwig,
    I love you (yeah, yeah) now and forever,
    Eu te amo, sim, sim, agora e eternamente.
    Ik hou van jou (ja, ja), nu en voor eeuwig,
    I love you (yeah, yeah) now and forever,
    Eu te amo, sim, sim, agora e eternamente.
    Ik hou van jou (ja, ja), nu en voor eeuwig,
    I love you…
    Eu te amo…
    Ik hou van jou…

    (De vertalingen zijn gepikt van het internet)

    De Internationale Vrouwendag

    De dag is een herdenking van de eerste staking van vrouwen die plaatsvond op 8 maart 1908. De staking vond plaats in New York en was gericht tegen de slechte arbeidsomstandigheden in de textielindustrie. De staking is beroemd geworden omdat de vrouwen "brood en rozen" eisten.

    De staking was het prille begin van de strijd voor de vrouwenemancipatie en tegen de vrouwendiscriminatie. In 1910 stelde de Duitse Clara Zetkin tijdens een conferentie voor socialistische vrouwen in Kopenhagen voor de achtste maart uit te roepen tot Internationale Vrouwendag. Deze datum werd echter nog niet overal aangehouden. In 1912 werd in Nederland voor het eerst de Internationale Vrouwendag gevierd en wel op 12 maart.

     

    Clara Zetkin (5 juli 1857 - 20 juni 1933)
    was een Duits vrouwenrechtenactiviste.
    Zij was actief in de socialistische en communistische vrouwenbeweging.
    (Caliquot links werd geschilderd door mijn vriend Etienne De Bruyne
    op een doek van 2,30 m op 3,30 m voor draagbed)


    In 1917 brak op 8 maart wederom een staking uit vanwege de slechte arbeidsomstandigheden in de textielindustrie. Deze staking werd gehouden in Sint-Petersburg onder leiding van Alexandra Kollontai. Als gevolg van deze gebeurtenissen wordt in 1921 8 maart definitief als vaste datum voor de Internationale Vrouwendag gekozen door het Internationale Vrouwensecretariaat van de Derde Communistische Internationale.

     
    Alexandra Kollontai (voorgrond, uiterst rechts)
    op de Internationale Vrouwenconferentie in Moskou, 1921.
    Alexandra Kollontai (Sint-Petersburg, 1872- Moskou, 1952)
    was een Russische revolutionaire leider en een marxistische theoretica,
    lid van de bolsjewistische fractie
    en actieve militante gedurende Russische revolutie van 1917.

    Sinds in de jaren zestig de Tweede feministische golf op gang kwam wordt de Internationale Vrouwendag weer volop gevierd, meestal met demonstraties, bijeenkomsten en conferenties. Vrouwen van alle gezindten en politieke stromingen nemen deel. I n 1978 werd de Internationale Vrouwendag door de Verenigde Naties erkend.

    Leidraad:. Wikipedia, KLIK HIER!

    O Dia Internacional da Mulher é celebrado a 8 de Marco. É um dia comemorativo para a celebração dos feitos econômicos, politicos e sociais alcançados pela mulher.

    Em Wikipédia: CLIQUE ACQUI!


    Categorie:Algemeen
    Tags:Dia da Mulher
    >> Reageer (0)
    04-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vitorino o Trovador e o Romântico (e um tradução)...

    Vitorino de troubadour en romanticus van het Portugese lied is een man die sinds de "Anjer revolutie" van 1974, altijd voorop op de Portugese podia te vinden is, arm in arm met mensen zoals José Afonso (Zeca), Adriano Correia de Oliveira, Sérgio Godinho, Fausto en José Mário Branco. Inmiddels staan er al meer dan 15 cd’s op zijn naam.

     

    Zijn eerste werk, "Semear salsa ao reguinho", uitgebracht in 1975 tijdens een zeer instabiele sociaal- culturele periode in Portugal, is voor de Portugese volksmuziek die in de jaren ‘70 in een identiteitscrisis verkeerde, een referentiepunt geworden om veel muzikanten naar de juiste wegen te leiden. Ook is in dit album "Menina estás à janela" opgenomen. Gedicht en muziek van Vitorino en waarschijnlijk het mooiste en meest romantische lied ooit in Portugal geschreven.


    Menina Estás à Janela
    Meisje aan het raam
    Música Popular - Vitorino

    Menina estás à janela / Meisje aan het raam
    Com o teu cabelo à lua / Met je haren glanzend in de maneschijn
    Não me vou daqui embora / Ik ga hier niet vandaan
    Sem levar uma prenda tua / Zonder een beeld van jou mee te nemen
    Sem levar uma prenda tua / Zonder een beeld van jou mee te nemen
    Sem levar uma prenda dela / Zonder een beeld van haar mee te nemen
    Com o teu cabelo à lua / Met je haren glanzend in de maneschijn
    Menina estás à janela. / Meisje aan het raam.
    (2x)

    Os olhos requerem olhos / Blikken dwingen blikken af
    E os corações corações / En harten worden geruild
    E os meus requerem os teus / En het mijne vraagt om het jouwe
    Em todas as ocasiões. / Op alle momenten.

    Menina estás à janela / Meisje aan het raam
    Com o teu cabelo à lua / Met je haren glanzend in de maneschijn
    Não me vou daqui embora / Ik ga hier niet vandaan
    Sem levar uma prenda tua / Zonder een beeld van jou mee te nemen
    Sem levar uma prenda tua / Zonder een beeld van jou mee te nemen
    Sem levar uma prenda dela / Zonder een beeld van haar mee te nemen
    Com o teu cabelo à lua / Met je haren glanzend in de maneschijn
    Menina estás à janela… / Meisje aan het raam…

    (vrije vertaling)


    >> Reageer (1)
    02-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Queijo Flamengo...

    Eén van de dingen die ons, als echte boergondiërs, opvielen toen wij de eerste keer in Portugal verbleven was, dat er daar ‘Queijo Flamengo’ ofte ‘Vlaamse kaas’ verkocht werd. Hij zag er uit en smaakte naar Edammer. Dus wij op zoek naar waar die vandaan kwam… Inderdaad van de Azoren…

     
    Ilha de São Jorge vista do espaço Space Shuttle
    (Het eiland São Jorge gezien vanuit de Space Shuttle)

    Het eiland São Jorge, in de centrale groep van de archipel van de Azoren, wordt gevormd door een langgerekt gebergte waarvan het noordelijk deel zich steil in zee stort met fascinerende kliffen.

    Op zijn weidse groene velden grazen talrijke melkkoeien, die de traditionele melkproductenindustrie van het eiland van melk voorzien. Op het eiland gaat de kaasbereiding terug tot aan de 16e eeuw en is waarschijnlijk begonnen onder invloed van de Vlamingen die zich hier toen vestigden.


    De als beste kaas van de Azoren geldende Queijo de São Jorge verkreeg internationale roem en wordt door talrijke landen geïmporteerd, waar de kaas om zijn licht pikante smaak, die hij door het rijpen verkrijgt, als smakelijk aperitief wordt beschouwd. Met een harde of half-harde consistentie, een gewicht van 7 tot 12 kg en een sterk aroma, laten de kazen van São Jorge iedere kaasliefhebber smullen.

     

    De kaas wordt gebruikt in simpele en ook in geraffineerde gerechten. Maanden lang rijpt de kaas in speciale ruimtes die op een constante temperatuur gehouden worden. De kaasmakerij vindt nog volgens traditionele en eeuwenoude methodes plaats, in kleine over het eiland verdeeld kaasmakerijen. Eveneens een uitstekende reden om de belangrijkste bezienswaardigheden van het eiland te bezoeken.

    Velas en Calheta zijn de belangrijkste steden, maar vanaf Pico da Esperança kunt u alle andere eilanden van de centrale eilandengroep in de verte zien liggen.

    Voor meer geografische gegevens: KLIK HIER!
    Em Portuguese: CLIQUE AQUI!


    Categorie:Wijnen, kazen...
    >> Reageer (0)
    28-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Um grupo de Cabo Verde...
    RABASA

    BIOGRAFIE
    Rabasa speelt verschillende genres warme Kaapverdische muziek. De soms ontroerende, dan weer swingende klank van mooie karakteristieke stemmen wordt begeleid op akoestische instrumenten als gitaar, cavaquinho (1), diatonische accordeon en percussie.
    Rabasa speelt muziek die stevig is geworteld in de Kaapverdische muziek tradities. Op basis van deze tradities heeft de groep in de loop der jaren binnen de Kaapverdische muziek een eigen geluid ontwikkeld. Het repertoire voert de luisteraar langs de verschillende genres Kaapverdische muziek, van de melancholieke morna (2) tot een dampende funana.

     

    CABO VERDE
    Cabo Verde bestaat uit tien eilanden, gelegen in de Atlantische oceaan, ongeveer 400 kilometer uit de kust van Senegal. Het was een onbewoonde eilandengroep van vulkanische oorsprong waar de Portugezen rond 1460 een nederzetting hebben opgericht die als entrepot en bunker ging fungeren voor de slaven- en goederenhandel tussen de verschillende continenten. Hieruit is een nieuwe volk ontstaan, de tegenwoordige Kaapverdiaan, als product van een smeltkroes van verschillende rassen en culturen.
    De Portugezen en de Hollanders bevolkten als zeevaarders de wereldzeeën. De Kaapverdianen zagen in de Nederlandse rederijen een goede werkgever maar na de laagconjunctuur begin jaren zeventig moesten zij zich noodgedwongen aan wal vestigen, zo ook in Rotterdam, de thuisbasis van de meeste rederijen. Zij namen niet alleen hun gezin mee maar ook hun cultuur en rijke muzikale tradities.

    RABASA
    De in Rotterdam woonachtige broers João, Jorge, en Angelito Ortet komen uit een boerenfamilie van het kleine dorpje Rui Vaz op het eiland Santiago en vormen de kern van de groep. Geïnspireerd door hun oudere broers Lindo en Emanuel begonnen zij al op vroege leeftijd te musiceren. Zij speelden muziek en theater in de kerk en leerde de kneepjes van het vak van hun broers en door in hun dorpje samen te spelen met oudere mensen.

     

    Het halen van water, de bron van leven, is op Cabo Verde voor veel mensen een dagelijks terugkerend ritueel. Ook de broers Ortet moesten dagelijks vele kilometers lopen van hun, in een prachtige groene omgeving op een bergtop gelegen huis naar de waterbron. Rabasa is de naam van een oude waterbron in de buurt van Rui Vaz. Deze waterbron heeft een belangrijke rol gespeeld in de kinderjaren van de broers Ortet. De naam Rabasa is dan ook symbolisch voor de bron van de rijke Kaapverdische muziektradities die de basis en de inspiratie vormen voor het repertoire van Rabasa.


    Rabasa is ook Rotterdams. De multiculturele samenleving van deze stad is terug te vinden in de bezetting van Rabasa waar, naast de broers Ortet, de uit S.Lourenco dos Orgaos (Santiago) afkomstige zangeres Terezinha Fernandes, de jonge talentvolle Kaapverdiaanse musicus Paulo Bouwman, de uit Guinee Conakry afkomstige trompettist Kabiné Traoré (Tagus) en de in Rotterdam geboren percussionist Hans de Lange deel van uitmaken. Tagus speelde in het verleden jaren lang bij de legendarische band les Ambassadeurs met o.a. Salif Keita. Hans heeft een rijke ervaring met het spelen van Kaapverdische muziek. Hij speelde lange tijd bij Americo Brito, begeleide o.a. Bana, Ildo Lobo, Luis Morais, Manuel d’ Novas, Djozinha, Titina en Belinda bij hun concerten in Nederland. Daarnaast is Hans regelmatig te beluisteren als percussionist bij de topgroep Splash en Gil Semedo de meest populaire popzanger van Kaapverdië.
    Rabasa probeert de Kaapverdische cultuur uit te dragen. Niet alleen door het spelen van muziek in concertzalen en op festivals maar ook door het geven van lessen over de Kaapverdische cultuur en het overdragen van kennis van de Kaapverdische muziek aan jongeren. Muziek is een belangrijk onderdeel in het leven van de Kaapverdianen. Zo kunnen feesten, familiegebeurtenissen en kerkdiensten niet zonder muziek. Rabasa maakt in die zin deel uit van een ook in Rotterdam levende traditie.


    BEZETTING
    João Ortet - Zang, Cavaquinho (1), Gitaar, Ferrinho (3)
    To Ortet - Zang, Basgitaar
    Jorge Ortet - Zang, Gitaar, Mondharmonica
    Angelito Ortet - Zang, Diatonische accordeon, Percussie
    Terezinha Fernandes - Zang, Percussie
    Paulo Bouwman - Zang, Gitaar, Percussie
    Hans de Lange - Percussie
    Kabiné ’Tagus’ Traoré - Trompet

    En nog eentje om het af te leren…:


    Rabasa - Tintol

    Voor hun website: KLIK HIER/CLIQUE AQUI!

    (1) De cavaquinho (of cavaco) is een klein gitaarvomig snaarinstrument met 4 snaren, met de grootte van een ukelele, die doorgaans een stemming heeft van een banjo met 4 snaren (D G B D). De cavaquinho wordt als slag- en solo-instrument gebruikt binnen Braziliaanse muziek zoals Samba-pagode en Samba-enredo. Het instrument vindt zijn oorsprong in Portugal.

     

    (2) Over Morna had ik het reeds in vorige berichten, met meer uitleg over de ligging en de geschiedenis van de Kaapverdische Eilanden… (klik hieronder)

    (3) De ferrinho (in het Creools Kaapverdisch ferrinhu) is een muziekinstrument die bestaat uit een metalen staaf die ritmisch met een mes bestreken wordt. Waarschijnlijk is de naam "ferrinho" een aanpassing van "ferrinhos", de Portugese benaming van een triangel die in de Portugese volksmuziek wordt gebruikt. Maar ferrinho heeft meer overeenkomsten met instrumenten zoals güiro (slaginstrimunt met raspend geluid) dan met de triangel (driehoekig gebogen metalen staaf, opgehangen aan de bovenkant en aangeslagen met een kleiner metalen staafje).


    >> Reageer (1)
    26-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Casa do Fados...

    Dit filmpje speelt niet synchroon en het start slechts na een 15-tal seconden, maar is toch het beluisteren waard… een smaakmaker voor de film “Fados” van Carlos Saura... (zie ook bericht hieronder)

    De fadistas zijn achtereenvolgens Vicente da Cãmara, Maria da Nazaré, Ana Sofia Varela, Tânia Oleiro, Carminho (guitarrista), Ricardo Ribeiro en Pedro Moutinho.


    >> Reageer (1)
    24-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Fados" de Carlos Saura (DM 22/02/2008)
    Voor leesbaar formaat, klik hier… 


    De Spaanse cineast Carlos Saura (75) heeft tijdens zijn lange carrière al ruim 40 films gedraaid. In acht ervan staat muziek centraal en dat is ook het geval in zijn jongste werkstuk Fados: geen documentaire, maar veeleer een audiovisueel gedicht dat de Portugese blues als onderwerp heeft.
    (Lees verder hieronder)

    Artikel uit DE MORGEN van vrijdag 22 februari 2008

    Voor leesbaar formaat, klik hier… Voor leesbaar formaat, klik hier…
    Voor een leesbaar formaat
    klik op de foto‘s…

    “Fados” van Carlos Saura gaat op 27 februari in première in Cartoon’s Antwerpen, Flagey Brussel en Studio Skoop Gent.

    Voor een vorig bericht over deze film: KLIK HIER!


    >> Reageer (1)
    22-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vinho do Porto...

     

    Port (ook wel porto) is een zoete wijnsoort uit Portugal, met een alcoholgehalte dat tussen 18 en 20 procent ligt. Om port te kunnen maken zijn, naast de soort druiven, vooral ook het klimaat en de grondsoort van belang. Dit verklaart waarom port enkel gemaakt kan worden in de Dourovallei in het noorden van Portugal. Het verloop van het weer in een bepaald jaar speelt de belangrijkste rol bij het verkrijgen van een unieke kwaliteitsport, die de vintage port genoemd wordt.

     

    De Rio Douro is na de Rio Tejo de tweede rivier van Portugal. Hij ontspringt als Rio Duero in Spanje op 2000 m hoogte in het Iberisch randgebergte, de Sierra de Urbión. Schuin boven Miranda do Douro stroomt bij het Portugese grondgebied binnen, vormt over 112 km de grens tussen de twee landen voordat hij bij Barca de Alva naar het westen afbuigt en daarna 215 km dwars door Portugal loopt tot de uitmonding bij Porto in de Atlantische Oceaan. De rivier heeft in zijn bovenloop een prachtig diep en nauw kloofdal uitgeslepen



     

    De naam port(o) is afgeleid van de stad Porto. Port wordt sinds het begin van de 17e eeuw in Portugal gemaakt. De bereiding is ontstaan doordat Engeland in onvrede leefde met Frankrijk, dat toen al een groot wijnproducerend land was. Hierdoor ging men in andere streken op zoek naar wijn. Omdat de wijnen uit Portugal en Spanje de bootreis naar het eiland niet altijd even goed overleefden, werd er gezocht naar oplossingen hiervoor. Bij de port werd er aan het einde van de bereiding wat brandewijn toegevoegd. Pas aan het einde van de 18e eeuw ging men over de gisting te stoppen door toevoeging van wijnalcohol. Door deze stap behoudt port veel restzoet door niet vergiste suikers.

    Bronnen: Wikipedia en Stedentips voor trips

    Em portuguese: CLIQUE AQUI!

    Terwijl de naam "Porto" geen beschermde merknaam is - er bestaat bij voorbeeld Zuidafrikaanse Port -, mag gerust gesteld worden dat de beste Ports uit het gebied van de D.O.C.Oporto komen. Dat is het gebied dat langs de rivier Douro (uitspreken: dowroe) is gelegen, beginnend vanaf ongeveer 110 km ten oosten van de stad (O)porto, en reikend tot ongeveer aan de Spaanse grens - waar de rivier trouwens Duero wordt genoemd, en waar ook veel wijn wordt gemaakt. De hoofdstad van het wijngebeuren is Regua. Daar staat de beroemde zwarte Sandeman hoog op de wijnheuvel tegenover het stadje (zie kaart hieronder en foto).



    Wat wij als "Porto" kennen is eigenlijk een recente wijnsoort, want in dit gebied wordt al 22 eeuwen lang wijn gemaakt! En dat van in totaal meer dan honderd witte en rode druiven! Volgens de meeste bronnen begint de geschiedenis van "Port wine" rond 1680, toen Engeland in oorlog geraakte met Frankrijk en dus geen "claret" uit Bordeaux meer ingevoerd kreeg. De Britten zochten en vonden een alternatief diep in het Dourogebied. Die wijn werd met platbodems tot in Villa Nova de Gaia (zie bovenste kaarten) gevaren, waar de grote invoerders hun pakhuizen hadden. En van daar werd hij verscheept. Maar deze wijn bleek niet zo goed bestand tegen de lange zeereis. Dus versterkten Britse, en vooral Schotse invoerders de vaten met zo'n 5% brandewijn. Wat de Britten er niet bij zeggen is dat deze oplossing hen werd ingefluisterd door hun Nederlandse bondgenoten - die wisten hoe je een gewone wijn kon "verrijken" met jenever. Deze aangesterkte wijn vond men veel beter dan de gewone landwijn.

     

    Zou Porto dan, net als sherry, een wijn-met-toegevoegde-brandewijn zijn? Neen! Want het eigenlijke Porto-procédé werd waarschijnlijk ontdekt door de abdij van Lamego. Het geheim bestaat er in dat men nog tijdens de gisting alchol met volumegehalte van ca 77% geleidelijk toevoegt aan de most tot men een % van ongeveer 18 bereikt. Het effect is dubbel: de wijn behoudt in hogere mate zijn fruitigheid, én er ontstaat een likoreuze of "genereuze" drank - in het Portugees "generoso". Voorwaarde is wel dat men de wijn minstens drie jaar op vat laat rijpen.

    Let echter wel op: er werd eerst en lange tijd alleen rode portwijn gemaakt, daarna begon men met witte druiven. Maar wit haalt nooit de kwaliteit van de betere rode. En over welke druiven gaat het? In totaal heeft men 82 druivensoorten kunnen aantreffen in Portwijnen allerhande! Portwijn is in veruit de meeste gevallen en mengwijn van minstens 3-5 druivensoorten.

     
    Leopoldo Metlicovitz
    Tentação é o vinho Adriano Ramos Pinto
    (Verleiding is de wijn Adriano Ramos Pinto)
    ca 1900, Porto
    Cie Ramos Pinto

    Sinds de oprichting door Adriano Ramos Pinto in 1880 is het huis Ramos Pinto al snel bekend geworden om haar vernieuwende en ondernemende strategie. Deze was en is nog steeds gebaseerd op het toepassen van nieuwe technieken bij de wijnproductie en op de speciale aandacht voor de uitstraling en de promotie van zijn port en wijnen.

    Adriano Ramos Pinto was altijd vernieuwend bezig als het ging om de marketingstrategie van zijn port. Hij selecteerde de beste materialen voor de verpakking van zijn portwijnen, bestelde kaarten en posters, ontworpen door de beste kunstenaars en ontwikkelde diverse promotionele acties die hun tijd ver vooruit waren.

     

    Tegenwoordig houdt het huis Ramos Pinto, nu eigendom van Champagne Louis Roederer, nog steeds vast aan deze traditie als het gaat om de vernieuwing van het wijnonderzoek, bijvoorbeeld bij het selecteren van verschillende soorten druiven, beplantingsmethodes en eigen productieprocessen.

    Het porthuis Ramos Pinto is eigenaar van de wijngaarden (Quintas) do Bom Retiro, da Urtiga, dos Bons Ares en de Ervamoira. Deze gebieden beslaan in totaal zo’n 360 ha. Het is zeer bijzonder voor een portproducent om zoveel wijngaarden in eigen beheer te hebben en het betekent dat Ramos Pinto een grote controle heeft over de kwaliteit van de druiven.


    Categorie:Wijnen, kazen...
    >> Reageer (2)
    21-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ovelha negra (e o tradução) - Dulces Pontes...

    Uit het repertoire van Beatriz da Conceição
    live opgenomen voor haar album:
    "O Coração tem Três Portas"
    (Het hart heeft drie deuren)
    mét vertaling...


    Ovelha negra
    (Zwart Schaap)

    Carlos da Maia / João Dias

    Chamaram-me ovelha negra
    Men noemt mij zwart schaap
    Por não aceitar a regra
    Omdat ik de regels niet volg
    De ser coisa em vez de ser
    Om íets te zijn in plaats van íemand
    Rasguei o manto de mito
    Ik heb de schijnwereld verlaten
    E pedi mais infinito
    En vraag om oneindig veel meer
    Na urgência de viver
    Omdat ik verlang om écht te leven

    Caminhei vales e rios
    Ik heb door dalen en rivieren gelopen
    Passei fomes passei frios
    Heb honger en koude doorstaan
    Bebi água dos meus olhos
    Heb het water van mijn ogen gedronken
    Comi raízes de dor
    Heb wortels van smart gegeten
    Doeu-me o corpo de amor
    Mijn lichaam gevuld met liefde doet pijn
    Em leitos feitos escolhos
    In bedden gevuld met obstakels

    Cansei as mãos e os braços
    Mijn handen en armen werden moe
    Em negativos abraços
    Van negatieve omhelzingen
    De que a alma esteve ausente
    Waarin de ziel ontbrak.
    Do sangue das minhas veias
    Het bloed uit mijn aders
    Ofreci taças bem cheias
    Bied ik in volle bekers
    Á sede de toda a gente
    Aan iedereen om hun dorst te lessen

    Arranquei com os meus dedos
    Ik heb met mijn vingers gepulkt
    Migalhas de grão, segredos
    Om de kruimels, geheimen
    Da terra escassa de pão
    Van de aarde, uit het schaarse brood.
    Mas foi por mim que viveu
    Maar ik heb geleefd
    A alma que Deus me deu
    Met de ziel die god me heeft gegeven
    Num corpo feito razão.
    In een lichaam gemaakt uit conflicten.

    Vrije vertaling


    >> Reageer (1)
    18-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mafalda Arnauth canta "Hortelã Mourisca" de Amália Rodrigues...

     

    Mafalda Arnauth is een van de jonge vrouwelijke singer/songwriters in de wereld van de Fado. Een bloedmooi zingende dame, die zich onderscheidt van Cristina Branco, Dulce Pontes en Misía door haar lichtere toon in de vaak zo melancholieke Portugese blues. Mafalda wil de Portugese tradities en cultuur vertegenwoordigen op een manier die past bij haar eigen woorden en muziek. Wie haar albums kent hoort inderdaad meer vrolijkheid. Hetgeen niet wegneemt dat Arnauth tot in het diepst van haar ziel de gevoelige muziek van haar vaderland vertolkt.



    Optreden in het Castelo de São Jorge in Lissabon,
    Mafalda Arnauth zingt live "Hortelã Mourisca"

    Hortela Mourisca
    (Moorse munt)
    Amália Rodrigues
    Composição: Indisponível

    Vem o sol de agosto, vou dormir no prado,
    Wanneer de augustuszon komt, ga ik slapen in de weide,
    Tudo lá é de gosto, sem ferro de arado.
    Alles is daar smaakvol, zonder een ijzeren ploeg.
    A cama está feita de hortelã mourisca
    Het bed is gemaakt van moorse munt
    E a macela espreita com graça e belisca!
    En de kamille verspreidt zijn bevalligheid en geuren!

    Hortelã mourisca por entre a macela,
    Moorse munt tussen kamille,
    Vem lavar teu rosto no orvalho dela!
    Kom uw gezicht in hun dauw wassen!
    Hortelã mourisca pela madrugada,
    Moorse munt van de dageraad,
    Beijarei teus olhos, rosa perfumada!
    Ik wil uw ogen kussen, geurige roos!

    Sob um mar de estrelas de flor de macela,
    Onder een zee van sterren van kamillebloemen,
    Não tenho fronteiras, não tenho janelas!
    Heb ik geen grenzen, heb ik geen ramen
    Tenho a minha amada, cotovia arisca,
    Heb ik bemind, mijn schuwe leeuwerik,
    Toda perfumada de hortelã mourisca!
    Volledig geparfumeerd door de Moorse munt!

     


    >> Reageer (0)
    15-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uma poema de Vinícius De Morães: As Borboletas...


     
    lido por Fernando Guimarães


    >> Reageer (1)




    Tudo isto é fado
    voor de vertaling
    klik
    HIER!



    Portuguese Guitar - Trilhos

    Uma Casa Portuguesa
    Amália Rodrigues
    Druk op de knop om de muziek te stoppen/starten



    voor de vertaling klik HIER!


     

    So Portugues
    immigrante

    Voix de Femmes de Portugal
    Druk op de knop om de muziek te starten/stoppen

     
    Koorzang van vrouwen
    uit de Alentejo
    die met weemoed zingen
    over hun mannen
    die als gastarbeiders
    werken in Frankrijk


    Profiel van Myriam Matthijs
    Facebook-profiel van Myriam Matthijs
    Maak je eigen badge

    Over mijzelf
    Ik ben Maaike/Myriam, en gebruik soms ook wel de schuilnaam LaFadista.
    Ik ben een vrouw en woon in Alfeizerão-Sapateira (Portugal) en mijn beroep is mezelf zijn.
    Ik ben geboren op 30/12/1949 en ben nu dus 74 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Portugal, Lissabon, Fado, poëzie, reizen in 't algemeen, lezen, kookboeken, fietsen....

    Foto





    Gastenboek

    Voor een reactie, klik hieronder...


    Rechtstreeks een mailtje sturen?

    Klik op onderstaande knop...


    Foto

    Onze kleinkinderen


    Mijn oudste kleinzoon, zoon van mijn oudste dochter:
    Foto

    Mijn kleindochters, dochters van mijn middenste dochter:


    Foto

    En hier zie je de zonen van mijn jongste dochter:


    Foto

    De kleinzoon en -dochter van mijn partner, een tweeling:
    Foto


    In België is het nu:

    In Portugal is het:


      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     




    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!