Moge Allah ‘azza wa djal onze kennis doen vermeerderen, Ameen. Moge Allah ons leiden naar de waarheid en ons weerhouden van het slechte, Ameen. Moge Allah ons sieren met de schoonheid van Imaan & Taqwa, Ameen.
Er was eens een zakenman die wachtte op zijn vliegtuig om een belangrijke handelsovereenkomst af te sluiten. Toen de adhaan ( oproep tot het gebed) klonk ging hij salaat doen. Toen hij terug kwam van de salaat was zijn vliegtuig reeds vertrokken en bedroefd ging hij zitten. Korte tijd later kwam het nieuws dat het vliegtuig verongelukt was. De man maaktesoedjoed in dankbaarheid tot Allah Ta3la voor zijn veiligheid doordat hij het vliegtuig had gemist door de salaah en hij herinnerde zich de volgende ayaah :
"en het kan zijn dat je iets verafschuwd dat goed voor je is en dat je van iets houdt wat slecht voor je is. Allah weet maar jullie weten niet ( Soera Al-Baqarah: 216)
Het goede is in alles wat Allah heeft bepaald en kunnen we ook begrijpen door het volgende voorbeeld"Als een gelovige zijn hand is verwond, moet hij Allah dankbaar zijn dat zijn hand niet gebroken is. En als zijn hand gebroken is moet hij Allah loven dat zijn hand niet afgesneden is of dat hij zijn rug niet brak, wat nog ernstiger is.
Beste broeders en zusters er zit een dag aan te komen waarop wij verantwoording moeten afleggen tegenover Allah swt. Een dag waarop wij allemaal moeten verschijnen voor de Almachtige. Een dag waarop wij onze boeken krijgen overhandigd waarin alles is opgenomen. Allah swt zegt:'' Het boek van hun daden wordt voor hen geplaatst en dan zie je de zondaren in angst verkeren vanwege datgene wat er in staat''. Soerah Kahf. Houd jij weleens rekening met datgene wat erin je boek staat?
Er werd verteld dat Mohamed bin waasi3. je kon hem nooit betrappen terwijl hij aan het lachen was. Hij was altijd droevig en hij huilde vaak. Toen er tegen hem werd gezegd waarom lach je niet ,waarom zien we jouw nooit lachen? Toen zei hoe kan iemand lachen die niet weet wat er in zijn boek vermeld staat. Die niet weet of hij een goed of een slecht einde zou kennen.
n ook toen er tegen 1 van onze vrome voorgangers werd gezegd: Hoe komt het dat jouw dua(smeekbede) altijd verhoord wordt, toen zei hij: ik heb altijd mijn boek voor mijn ogen ,ik kijk er iedere dag en iedere dag naar. Met andere woorden als hij iets doet dan houdt ie rekening met de feit dat het slechte in zijn boek wordt vastgesteld, vastgelegd en dat ook het goede in zijn boek wordt vastgelegd.
Beste broeders en zusters ik zie je eigenlijk op die dag als gebroken man of gebroken vrouw die haar of zijn boek probeert door te nemen overweldigd door schaamte, schaamte tegenover Allah swt. Wat ga je tegen Hem zeggen,wat ga je tegen Hem zeggen .Hij die jouw telkens heeft begunstigd met gunsten terwijl jij keer op keer zijn regels overtrad. Ik ben werkelijk benieuwd naar wat jij te melden hebt als hij jou confronteert met je zonden en buitensporigheden. Wat ga je zeggen, probeer je zelf in te beelden klein zielig als je bent naakt als je bent op die dag tegenover de Almachtige. Jij die niets voorstelt in vergelijking met de heelal laat staan met Allah swt. Tegenover Hem de Schepper ,de Heerser, de Koning van de werelden. De harten van de mensen bevinden zich tussen 2 van Zijn Vingers Hij doet er mee wat Hij wilt.
Wat ga je tegen Hem zeggen als Hij jouw vraagt: Oh mijn dienaar, oh mijn dienaar jij hebt altijd rekening gehouden met anderen, je hebt rekening gehouden met mensen je durfde nooit in hun aanwezigheid iets verkeerds te doen en waarom heb je geen rekening gehouden met mij? waarom heb je geen rekening gehouden met mij? Ik jouw Schepper waarom zodra wij alleen waren kon je het niet laten om te zondigen. Wat ga je tegen Hem zeggen en weet 1 ding iedereen die hier aanwezig is niemand uitgezonderd zullen hun Heer te woord moeten staan zoals de overlevering bevestigd. Iedereen zal zijn Heer moeten spreken zonder tussenkomst van iemand alleen jij en Allah swt. En voordat ik verder ga, mijn woorden deze vermanende woorden zullen jullie harten niet bereiken absoluut niet als je niet bereid bent om op dit moment precies op dit moment Allah de belofte te doen om niet meer te zondigen.
Iemand die nog niet bidt zal vanaf nu moeten beginnen nu . Een vrouw of een meisje die geen hijab draagt zal vanaf nu moeten beginnen. Iemand die zich schuldig maakt aan woekerrente* zal nu ermee moeten stoppen. Iemand die verslaafd is aan het beluisteren van muziek zou bij deze een einde hieraan moeten maken dan pas kunnen we verder gaan. Mijn woorden zullen jouw hart niet bereiken als je nog steeds van plan bent om te blijven zondigen. Dus maak die belofte maak die belofte. Ik zie een aantal twijfelaars wat houd je tegen ben je bang als je dadelijk de moskee uitloopt dat je weer snel in de zonde valt dan zeg ik tegen jou richt je 1 keer deze ene keer oprecht en eerlijk tot Allah swt en vraag Hem om jou te helpen in je strijd tegen de zonde vraag Hem om jouw bij te staan wellicht verhoort hij jou dua dus laten wij die belofte maken doe het of ik doe het wel voor jullie: O Allah accepteer onze Taubah(berouw) en help ons in onze strijd tegen de zonde en laat ons tot diegene behoren die het paradijs zullen binnentreden, *door slechts amien te zegge.
Beste broeders en zusters heb je weleens stilgestaan bij de hel, bij djehenam zoals onze vrome voorgangers veelvoudig deden. Door de hel te gedenken of het gedenken van de hel bezorgde hen slapeloze nachten door steeds te denken aan de hel namen zijn af in gewicht en waren zij zwakker gekleurd dan gezond is. Door steeds te denken aan de hel namen zij afstand van doenja(wereld) en concentreerde zich op het hiernamaals. Toen er tegen Zayd ibn mazid werd gezegd: waarom ben je altijd in tranen en je verkeert constant in bangheid in angst waarom toch, toen zei hij: En waarom zou ik niet bang zijn, waarom zou ik niet huilen wetende dat Allah swt mij de hel in het vooruitzicht heeft gesteld als ik hem niet gehoorzaam. Ik zal zelf huilen als ik vast kom te zitten in een hamam, in een oosterse badhuis, hamam laat staan in de hel.
En toen het 3ataae assoeleymi kwalijk werd genomen dat hij vaak huilde en hij na de reden werd gevraagd waarom. Zei hij : Als ik de mensen of de inwoners van de hel gedenk en de bestraffing die zij moeten doormaken dan zie ik mezelf tussen hen met mijn hand vastgeketend aan mijn nek en ik richting het vuur word gesleurd. Is het dan niet gepast om te huilen. En als omar ibn abdoelaziez rahmatoulah 3leih met een aantal van zijn vrienden zat en zij gezellig zaten te praten dan was hij ontzettend stil en als zij dat opmerkten dan zeiden ze tegen hem: O leider van de gelovigen, wat is er toch aan de hand waarom ben je zo stil. Dan zei hij: ik bedacht mij ineens de mensen van het paradijs en de bezoeken die zij aan elkaar aflegden en ik bedacht me ineens de mensen van de hel en hun aanhoudend geschreeuw daar binnenin. Meestal als hij klaar was met het verrichten van het fajr gebed ging hij in een hoekje zitten de koran reciteren en als hij voorbij een vers kwam waarin de hel werd genoemd dan begon hij deze steeds te herhalen terwijl de tranen over zijn baard rolde en dit duurde zo voort tot aan zonsopgang. En ook Othman r.a als hij na de graven stond te kijken als hij op een begraafplaats stond dan moest hij zo hard huilen dat zijn baard helemaal nat en vochtig werd en dan zei hij redouanallah 3leih: Als ik kom te staan tussen de hel en het paradijs niet wetende voor welke van de 2 ik bestemd ben dan wil ik nog liever in zand veranderen dan daar staan wachten op de uitslag. Beste broeders en zusters wij de arme stakkers zijn niet opgewassen tegen djehenam tegen het vuur dat Allah swt heeft klaargemaakt voor de ongelovigen voor de hypocrieten voor degene die buitensporig zijn geweest, want stel je voor als jij 1 van hen bent. Stel je voor als je tot de inwoners van de
hel behoort. Zie je zelf staan in eens word je omgeven door vreeswekkende engelen die opdracht hebben gekregen om jouw naar de hel te sleuren en jouw daarin te smijten. Zie je zelf staan met je boek in je linkerhand terwijl degene die goed zijn geweest hun boek met hun rechterhand vasthouden sta jij daar met je boek in je linkerhand je gezicht zwart van kleur en ineens besef je ineens dringt het tot je door dat je 1 van de ellendelingen bent 1 van de inwoners van de hel. Moet je proberen voor te stellen als degene die goed zijn geweest die zich aan de regels van Allah swt hebben gehouden die hebben gestreden tegen hun verlangens en begeerten.
Die de regels van Allah swt hebben nagevolgd als zij met een onvoorstelbare snelheid over siraat gaan donder jij omdat jij het niet kon laten om je begeerten te volgen om je verlangens te volgen. Je hebt even in t doenja genoten maar nu moet je oversteken. Je moet over de siraat lopen en wat is het resultaat dat je van de siraat dondert in djehenam je dondert in djehenam je probeert je nog vast te klampen aan de siraat met je handen, maar ineens duiken er 2 metalen scharen op en die doorboren je buik en trekken je naar beneden, trekken je de hel in dat is jouw verdiende loon daar in de hel zal je verteerd worden je zult verteerd worden.
Je zult om hulp schreeuwen maar niemand komt je te hulp niemand je kan op niemand meer rekenen. Je vrienden in de doenja die jou aan een zonde hebben geholpen stellen niks meer voor ze moeten hetzelfde doormaken. Je zit daar en na lange periode in djehennam te hebben gezeten dan geef je de hoop op en dan wordt het duidelijk voor je dat er geen uitweg is dat er geen mogelijkheid voor jou bestaat om te ontsnappen. Je zit vast en dan vraag je om een glas water 1 glas water om je dorst te lessen om je ondragelijke dorst te lessen dat is alles wat je nu wenst. Je weet dat je er niet uitkomt je weet dat je vastzit het enige wat je wilt is een glas water 1 glas water en wat zegt Allah swt: ''En als ze om hulp vragen tegen de dorst dan worden ze geholpen met water als gesmolten koper dat hun gezichten roostert''. Maar je hebt dorst je hebt ontzettende dorst je bent bereidt om alles te drinken alles en zo drink je ook dit water en wat gebeurt er zodra dit water in aanraking komt met je maag en je darmen spatten ze uit elkaar Allah swt zegt:'' Ze krijgen kokend water te drinken dat hun ingewanden in stukken snijdt''. Zijn wij opgewassen tegen de hel even serieus de hel waarvan het vuur 70x heter is dan het vuur wat wij in dit wereldse leven kennen. Degene die zondigt ik zal tegen hem willen zeggen probeer een keer als je een brandende huis ziet probeer na binnen te gaan of steek een grote vuur aan en ga derin staan probeer dat als je niet durft waarom durf je dan wel te zondigen in de weet dat de vuur wat Allah swt voor jou heeft klaargemaakt heter is. 70x heter is dan het vuur in het wereldse leven . ka3b ibnoe Malik redouanallah 3leih die zegt en luister goed : hij zegt en zat in de moskee hij zegt als er 100000 mensen in deze moskee aanwezig waren 100000 mensen in deze moskee aanwezig waren en als 1 persoon van de inwoners van de hel zijn adem uitblaast, uitademend dan zal hij met zijn adem al deze mensen al deze 100000 mensen die zich in deze moskee bevinden verteren verassen wegbranden alleen als hij uitademt. en *ta7ak zegt : djehennam luister wil beschrijving van de hel hier volgt een beschrijving van de hel : djenhanam is zwart van kleur haar water is zwart haar bomen zijn zwart haar inwoners zijn zwart en het bewijs dat haar inwoners zwart zijn zijn de volgende woorden van Allah swt:'' Het is net alsof hun gezichten met stukken van de nacht bedekt worden als een duisternis''. Ik vertel je hoe het in elkaar steekt dan heb je het gehoord wil je daarna verder gaan met zondigen ga je gang maar ik heb mijn werk gedaan. J
e weet het en op de dag des oordeels zul je erna gevraagd worden. Heb je gehoord van abou ismail op die dag. '' ik heb het gehoord ''heb je erna gehandeld ,''nee'' dan houdt het op.
Djehenam ,zelfs haar diepte is vreeswekkend haar diepte is vreeswekkend de profeet saws: Zat een keer met een aantal van zijn metgezellen en hij hoorde opeens iets vallen, neerploffen toen zei hij tegen de metgezellen: weten jullie wat dit voor geluid dit is? toen zeiden ze nee, toen zei hij dit is een steen die 70 jaar geleden in het vuur werd geworpen pas nu heeft deze steen de bodem van djehenam bereikt. Zo zullen de zondaren ook van boven naar beneden gesmeten worden. En de mensen die geobsedeerd zijn door kleren velen van ons houden van kleren. Ik kan jullie zeggen dat in djehenem ook kleren zijn alleen je hebt het stof niet voor het uikiezen je kan niet gaan shoppen keshmir,woll linnen zijde je kan maar kiezen uit 1 enkele stof..vuur...vuur.
Allah swt zegt: '' Voor degene die niet geloofden worden er kleren worden er gewaden uit vuur gesneden. Weet je wat precies op maat. Degene die van strakke kleren houden, kleren op jouw maat, kleren die jouw op het lijf zijn geschreven precies op maat alleen ze zijn van vuur. Vervolgens zegt Allah swt:'' Van boven hun hoofden word gesmolten vuur uitgegoten''. De geleerden hebben gezegd: degene die weigeren uit een kokend hete bron te drinken krijgen gesmolten vuur op hun hoofden gegoten. En er is ook aan eten gedacht, want de mensen van de hel moeten ook eten en er is ook rekening gehouden met verschillen in smaken. Wat de 1 lekker vind, vind de andere niet lekker dus mag ik even ober zijn en jou vertellen wat er op de menu staat maaltijd 1 : darie3, moet ik meer uitleg geven dari3 is namelijk een doornige struik die voornamelijk opgroeit in de Arabische schiereiland ,die zelfs vee en dieren niet durven te eten en zodra je het naar binnen werkt naast het feit dat het vies van smaak is heeft het ook doorns en die doorns blijven in je keel steken afschuwelijk ,afschuwelijk dat is 1 maar dat lus jij niet natuurlijk. maaltijd 2: zaqoem ,een boom die opgroeit in de Djahannam waarvan de uiteinde als de
hoogte van shayatin uitzien. ibn abbas zegt : dat de profeet saws heeft gezegd in een overlevering: dat als 1 druppel van zaqoem in aanraking zou komen met doenja dat de doenja dan zal bederven algehele doenja zal dan bederven het leven zou dan onmogelijk worden gemaakt.
Je zou niet verder kunnen leven in doenja 1 druppel 1 druppel van zaqoem maar je krijgt een hele bord voorgeschoteld. Ik zou zeggen Bonne appetit, eet smakelijk. Dit is djehenam dit is geen geintje. W Wat het leukste is wat je weleens ook hoort dat als men eigenlijk 3degraads verbrandingen oploopt en bij 3degraagds verbranding dan is de huid en de zenuwen zodanig aangetast dat je eigenlijk niks meer voelt geen pijn meer voelt en dit kan als een gerustelling klinken in de oren van degene die zondigen en van de ongeloven en de hypocrieten maar die wil ik even uit hun waan helpen even jullie gedachte recht zetten zo makkelijk komen jullie niet van af want Allah swt zegt: ''telkens als hun huiden gebraden zijn verteerd zijn dan zullen Wij hen van nieuwe huiden voorzien opdat zij de bestraffing proeven'' .
Maak je maar niet druk zodra je huid en,je zenuwen zijn aangetast en je denkt niks meer te voelen krijg jij als cadeau een nieuwe huid alles kan weer opnieuw beginnen en daarom zei Hassan al basrie rahmoetallah 3leih : iedere dag worden de inwoners van de hel 70000x verteerd en na iedere keer word er geroepen laat alles zich herstellen en dan begint ook alles weer te herstellen totdat het lichaam weer volledig is en dan begint weer alles opnieuw. Is fysieke bestraffing lichamelijke bestraffing voldoende? Nee niet voor de inwoners van de hel naast het feit dat ze lichamelijk gefolterd worden en gestraft worden, worden zij ook mentaal toegetakeld. Ze hebben ook te maken met een geestelijke bestraffing in de hel. Zo vervloeken de mensen van de hel elkander. Allah swt zegt: ''telkens als een nieuwe groep de hel binnentreed zij vervloekt de groep die haar is voorgegaan''. Dus niet dat je denkt okay ik zondig mij vrienden zondigen dus wij zitten allemaal gezellig samen in de hel zodra hij binnen komt stappen je gaat hem vervloeken je haat de dag waar je hem hebt ontmoet je haat alles wat je samen met hem hebt gedaan. En deze mensen het enige wat ze wensen is een 2de kans. Dat is alles wat ze willen nog 1 kans. ''Onze Heer haal ons hieruit als wij dit herhalen dan zijn wij waarlijk onrechtplegers''. Dan pas moet je ons echt straffen maar dan worden zij gedwongen om stil te zijn, worden zij gedwongen tot stil zwijgen ze mogen niet praten.
Ze mogen niets zeggen! Allah swt zegt: Blijf daarin, lijdt en spreek niet tot Mij. En degene deze mensen worden ook bespot ze worden ook een beetje in de maling genomen. Ze worden ook belachelijk gemaakt in djehenam degene die dacht dat hij heel wat voorstelde dat hij het helemaal was en hij voelde zich hoogmoedig om zijn hoofd op de grond te plaatsen voor Allah swt om het gebed te verrichten. Tegen dit soort mensen wordt er gezegd: '' Proeft deze bestraffing jij bent de geweldige, de nobele''. Dat ben jij toch proef dan. Ze worden bespot de misdadigers worden in djehennam bespot dus ze worden mentaal ook helemaal toegetakeld. Er is geen uitweg niks ze zitten vast dus. Beste broeders en zusters ik wil het niet al te lang houden waar het mij omgaat is dat de boodschap over komt ,ik wil zeggen waarom zijn wij achteloos tegenover djehennam waarom zijn wij achteloos tegenover al deze verschrikkingen. Hoe kan iemand nog langer slapen die de hel probeert te ontvluchten zoals door een aantal van onze vrome voorgangers werd gezegd. Hoe kunnen wij nog langer slapen met de weet dat Allah swt djehennam voor ons in het vooruitzicht heeft gesteld. En vaak als je alleen maar te horen krijgt dat je eigenlijk op de politie bureau moet melden dat je bij de politie moet komen. Dan kan je niet slapen van angst en van zenuwen.
Laat staan als je weet dat er djehennam op je staat te wachten waar tegen word gezegd: Ben je al vol en dan zegt de djehenam: Is er nog meer. Hoe kan je de beste de hel ontlopen,als je voor iets vreest dan loop je ervoor weg alleen djehenam daar kan je niet van weglopen . De enige bij wie je toevlucht kan zoeken is de Heer van djehenam de Schepper van djehennam bij Hem kan je toevlucht zoeken, ik zal zeggen: haast je doe datgene wat hij je opdraagt zodat jij op de dag waarop de zondaars ,de hypocrieten en de ongelovige afstevenen op djehennem de hel sta jij l achend toe tekijken blij met het feit dat Allah swt jouw heeft doen toebehoren tot degene die het paradijs zullen binnentreden.
deze lezing is van Abou ismail. Voor sommige woorden/zinnen staat * dat betekent dat ik er niet zeker van ben dat ik dat heb gehoord. Moge Allah mij vergeven voor de fouten. Amien
We kwamen elkaar (in Turkije) tegen toen de Adzaan (oproep tot het gebed) gelezen werd. - "Kom dan neem ik je mee naar de moskee, je weet het is vandaag vrijdag, dan wordt er het vrijdaggebed verricht" - "Je weet dat ik niet naar de moskee ga". - "Ik weet het" zei ik, maar ik vraag me altijd af wat daar de reden voor is" - "Weet ik veel, ik denk dat de omgeving waarin ik zit, gewoon een slechte invloed op mij heeft, en daarbij komt ook nog, dat ik mijn broek goed gestreken wilt houden, ik wil niet dat er bij het gebed knieafdrukken in mijn broek komen".
- Ietwat lachend; "Je maakt zeker een grapje? Dat kan toch niet de reden zijn dat je wegblijft van de moskee?" - "Nee hoor, ik meen het. Je weet dat ik altijd goed gekleed wil zijn en dat ik vooral van de kleur groen hou". Dat was waar, hij droeg altijd iets groenigs, dit verschilde van licht tot donkergroen en zijn broeken waren altijd netjes glad gestreken. - Ik vroeg; "Ben je wel ooit een moskee binnengeweest?" - "Toen ik klein was ging ik wel eens met mijn opa mee, ik denk niet dat ik nog er ooit nog zal komen". Ik stond versteld van zijn antwoorden, iemand die zich een moslim noemde maar die zulke kleine dingen belangrijker vond dan het gebed, belangrijker dan Allah te dienen/danken die hem alles gaf , ook zijn kleren ! Ik had spijt dat ik erover begonnen was. We schudde elkaar de hand en namen afscheid. Twee maanden later hoorde ik dat hij in de moskee was. Ik ging meteen kijken. Daar was hij; - "Je zou de moskee toch nooit meer bezoeken?" Hij gaf geen antwoordt, want hij lag in een doodskist waar het groene kleed met Qoraan verzen over heen lag.
Lang geleden was er eens een hele grote appelboom. Een klein jongetje genoot er erg van om elke dag bij de boom te spelen. Hij klom tot de boomtop, at de appels van de boom en soms sliep hij zelfs in de schaduw van de boom. Hij hield van de boom en de boom vond het erg leuk dat de jongen met hem speelde.
De tijd ging voorbij... Het kleine jongetje werd groter en hij speelde niet meer elke dag bij de boom. Op een mooie dag, kwam hij weer terug naar de boom en hij keek bedroefd.
"Kom je met me spelen?" vroeg de boom aan het jongetje ." Ik ben geen klein kind meer, ik speel niet meer met bomen" zei de jongen "Ik wil nu speelgoed maar ik heb geld nodig om die te kopen"
"Sorry, ik heb geen geld" zei de boom....." maar je kan al mijn appels plukken en verkopen, zodat je wel geld hebt".Het jongetje was erg blij. Hij plukte alle appels van de boom en ging met een glimlach op zijn gezicht weg. Vanaf de dag dat alle appels van de boom geplukt waren kwam de jongen niet meer terug. De boom voelde zich verdrietig .
Op een dag kwam de jongen weer terug, en de boom was erg blij."Kom met me spelen" zei de boom.
"Ik heb geen tijd om te spelen "antwoordde de jongen, "ik moet nu werken voor mijn gezin, we hebben namelijk een huis nodig, kun je me helpen?"
"Sorry, maar ik heb geen huis" zei de boom, "maar je kunt mijn takken eraf hakken om een huis te bouwen". De jongen deed dat en ging vervolgens weer weg met een glimlach op zijn gezicht. De boom was blij dat hij de jongen gelukkig kon maken, maar de jongen kwam daarna niet meer terug. De boom werd daar eenzaam en verdrietig door.
Op een hete zomerdag kwam de jongen terug naar de boom. "Kom met me spelen" zei de boom.
"Ik ben verdrietig en ik word ouder. Ik wil gaan varen, daardoor ontspan ik mezelf. Boom, kun jij me een boot geven?" "Weet je wat jongen, je kunt mijn boomstam gebruiken om daar een boot van te maken, je kunt dan ver weg gaan varen en gelukkiger worden".Dus dat is wat de jongen deed. Hij hakte de boomstam uit, om een boot te maken waarmee hij ver weg kon gaan varen.
Sindsdien duurde het erg lang voordat de jongen weer terugkwam. Eindelijk,nadat er vele jaren voorbij waren gegaan ging de jongen weer eens op bezoek bij de boom. "Het spijt me jongen, verontschuldigde de boom, maar ik heb niks meer voor jou, mijn appels zijn op"
"Appels? Die kan ik toch niet eten, ik heb geen tanden meer" zei de jongen. "Ik heb ook geen boomstam voor je om in te klimmen"zei de boom. "Klimmen? Daar ben ik nu te oud voor geworden" zei de jongen " Ik kan je echt niets meer geven, zei de boom met tranen in zijn ogen," het enige wat er nog van mij over is zijn mijn stervende wortels"
"Ik heb niet veel meer nodig"antwoordde de jongen " alleen een plekje om uit te rusten"ik ben moe geworden na al die jaren". "Goed! riep de boom ineens, "oude boomwortels zijn gemaakt om op te leunen en uit te rusten, kom lekker bij me zitten en rust lekker uit!". De jongen ging zitten en de boom was zo blij dat er naast zijn glimlach ook nog eens een traan op zijn gezicht verscheen.
Dit verhaal is voor iedereen. Je moet de boom zien als jouw ouders. Toen we klein waren vonden we het allemaal leuk om met pappa en mamma te spelen...Toen we groter werden deden we dat niet meer, maar we kwamen wel naar pap en mam toe als we iets nodig hadden of wanneer we in de problemen zitten. Het maakt niet uit wat er is, onze ouders zullen er altijd voor ons zijn, en zullen ons alles geven om ons gelukkig te maken. Misschien denk je dat de jongen gemeen is tegenover de boom maar dat is precies de manier waarop wij onze ouders behandelen. Als je jezelf in het verhaaltje van de jongen herkent, begin dan eens wat meer aandacht aan je ouders te geven, wees goed voor ze, net zo goed als ze voor jou zijn. Zij (en dan voornamelijk je moeder!) zijn Inshallah jouw sleutel tot het paradijs. Doe je best, en vergeet niet je ouders te vertellen hoeveel je van ze houdt. Ze houden namelijk ook van jou!