Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
22-12-2007
Opgelet : Bedrog! MEN ZEGGE HET VOORT
Opgelet : Bedrog!
Winnen zonder te spelen en zonder een deelnemingsticket? Onmogelijk!
² Hebt u een brief of een e-mail, vaak uit het buitenland, ontvangen waarin u een mooie winst bij een loterij wordt aangekondigd?
Antwoord niet op deze brief of e-mail: het gaat om oplichterij. Een officiële Loterij communiceert nooit op deze manier.
Als u deze oplichters toch antwoordt, zullen zij proberen om u administratiekosten en verzekeringskosten te laten betalen voor de zogezegd gewonnen som of bankkosten. Indien u hen een som betaalt, zullen ze met de noorderzon verdwijnen samen met uw geld. Natuurlijk hoort u daarna nooit meer iets over die zogenaamde grote winst!
Een officiële Loterij rekent nooit kosten aan voor de uitbetaling van een winst.
Ons advies: antwoord niet op deze brieven of e-mails en geef de afzenders ervan geen persoonlijke of privé-gegevens door.
Als u het slachtoffer bent van deze oplichters, dan kunt u klacht indienen bij de politie of contact opnemen met de Federale Overheidsdienst voor Economie, KMO, Middenstand en Energie. Het adres vindt u hieronder.
Klik hier om een voorbeeld te bekijken van brief/e-mails die het werk zijn van oplichters.
²Telefonisch of met een sms'je deelnemen aan de Lotto of aan Euro Millions? ON-MO-GE-LIJK!
Hierbij laat de Nationale Loterij weten dat zij regelmatig klachten ontvangt van spelers uit het hele land, die melding maken van pogingen tot bedrog met zogenaamde telefonische deelnemingsverwervingen of deelnemingsverwervingen per sms aan de trekkingsloterijen « Lotto » of « Euro Millions ».
Deze pogingen tot bedrog komen blijkbaar voor in verschillende vormen:
een gebruikelijke vorm van bedrog bestaat erin, dat de speler wordt gevraagd om één of meer sms-berichten, die duurder zijn dan het gebruikelijke tarief, te sturen naar een verkort nummer bv. 3838- om zogenoemd te kunnen meespelen met de Lotto of met Euro Millions. Wees op uw hoede: met dergelijke dure berichten probeert men u zeer vaak een sms-abonnement aan te smeren! Om onnodige kosten te vermijden, doet u er dus goed aan om uw telefoonoperator te vragen de ontvangst van dergelijke sms-berichten te blokkeren.
Sommige slachtoffers van dit bedrog worden opgebeld met de vraag om, met behulp van hun telefoontoetsen, diverse codes te vormen, waarmee ze zogenaamd kunnen meespelen met de Lotto of met Euro Millions. Let op: dergelijke codes kunnen uw telefoonfactuur aanzienlijk de hoogte injagen!
Andere personen worden dan weer opgebeld nadat ze zogenoemd « een groot bedrag hebben gewonnen met de Lotto of met Euro Millions ». Aan deze mensen wordt gevraagd om iemand van de Nationale Loterij thuis te ontvangen, zogenaamd « om de uitbetalingsvoorwaarden van het winstbedrag te regelen ». Let echter op: de Nationale Loterij legt nóóit « huisbezoeken » af om winsten te komen uitbetalen!
De Nationale Loterij wenst hier duidelijk te benadrukken dat zij geenszins aan de oorsprong ligt van bovengenoemde sms-berichten of telefonische oproepen; zij raadt haar spelers trouwens aan om ze te negeren. De Nationale Loterij herinnert er daarenboven aan dat er geen enkele mogelijkheid bestaat om hetzij telefonisch, hetzij door middel van sms'jes deel te nemen aan de door haar georganiseerde openbare loterijen.
Immers, om op een geldige en reglementaire wijze te kunnen deelnemen aan de in België georganiseerde loterijen, dient een speler een deelnemingsticket te verwerven in een verkooppunt van de Nationale Loterij. De speler zal dat deelnemingsticket moeten kunnen voorleggen om zijn winstbedrag uitbetaald te krijgen.
De Nationale Loterij legt klacht neer tegen de organisatoren van de hier besproken bedrieglijke praktijken, want dergelijke activiteiten kunnen zowel haar goede naam als haar vertrouwen bij het publiek schaden.
Bent u het slachtoffer geworden van een of andere bedrieglijke praktijk? Dien dan als volgt klacht in bij de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie:
Zeker elf Egyptenaren zijn zaterdag in de Nijl verdronken nadat het minibusje waarin ze zaten van een veerboot was gegleden.
Volgens de autoriteiten gelden vijf personen nog als vermist.
Het ongeval gebeurde in het zuiden van Egypte. De bestuurder verloor naar verluidt de controle over het stampvolle busje toen hij aan boord reed, aldus de Egyptische media.
Onder de doden zijn zeker zes kinderen tussen twee en dertien jaar oud.
Over de grote piramide van Cheops doen veel wilde verhalen de rondte; van personen die met gedachtekracht de stenen laten leviteren tot hordes slaven die onder het streng regime van de farao ploeterden en sjouwden met gigantische stenen. Nieuw onderzoekt spreekt dit alles tegen en biedt mogelijk de écht verklaring over hoe de grote piramide te Egypte werd gebouwd.
Volgens de studie was er niet altijd sprake van verplaatsen van stenen, maar werden ze ter plekke gegoten zoals wij tegenwoordig nog steeds beton gieten.
Niet dat deze bouwgedachte nieuw is, in de jaren '70 vertelde de Franse chemicus Joseph Davidovits reeds iets gelijkaardigs. Egyptologen weigerden dit toen te geloven.
Gieten van dergelijke grote blokken was volgens hen niet mogelijk. Het is deze veroordeling waar nu op teruggekomen wordt...
Tot voor kort was het voor geologen zowat onmogelijk om te bepalen of een harde steensoort natuurlijk was, of door mensen gemengd.
Dit keer was men gewapend met sterk onderzoeksmateriaal; het team gebruikte X-stralen, plasmatoortsen en elektronenmicroscopen om composities van de piramide en de verderop liggende steenrotsen met elkaar te vergelijken.
Professor Gilles Hug van het Franse Aerospace Research Agency en professor Michel Barsoum van de Amerikaanse Drexel-universiteit moesten na hun vernieuwende onderzoek concluderen dat de grote piramide een mix is van natuurlijke stenen en een menselijk gietproces.
"Er is geen twijfel mogelijk, de chemische samenstelling klopt en is verschillend van het natuurlijke materiaal," licht professor Hug toe. De bevindingen werden gepubliceerd in het toonaangevende Journal of the American Ceramic Society
Daarin kan men ook lezen dat er sporen gevonden zijn van een snelhardend middel dat onmogelijk door natuurlijk kristalisatie kan zijn ontstaan. Met andere woorden: een lijm-achtig middel.
Toch zijn niet alle stenen op deze manier in positie gebracht. Alleen de bovenste (moeilijkste) lagen zijn via de net ontdekte methode op hun plaats gekomen. De basislagen en het hart van de piramide waar de kamers zich bevinden lijkt geheel te bestaan uit natuurlijke steen.
Beide onderzoekers ondersteunen de theorie die Davidovits eind jaren '70 poneerde. De Nijl diende als plaats waar men de natuurlijke stenen verbrokkelde, waarna de natte kle-achtige smurrie in een blok-vorm werd verhard. In bouwstenen trof men ook sporen van zout en asresten aan, die mogelijk dienden als ingredienten van de piramidelijm.
Bassma Moussa is bang dat ze door haar geloofsovertuiging haar baan zal verliezen. Ze is bahái, een religieuze stroming die niet wordt erkend door de Egyptische staat.
BAHA'I
Bahái erkennen de respectievelijke profeten van het judaïsme, het christendom en de islam, maar menen dat Mohammed niet de laatste boodschapper van God is geweest. Volgens hen was Bahá'u'lláh, die anderhalve eeuw geleden in Iran de stroming begon, de negende profeet. Duizend jaar na zijn dood zal er een tiende en laatste boodschapper komen. In Egypte leven enkele duizenden bahái. Wereldwijd zijn er naar schatting ruim vijf miljoen volgelingen, de meeste in Iran, India en de Verenigde Staten.
Daarom kan ze geen nieuwe identiteitskaart krijgen. Het universiteitsziekenhuis waar ze al ruim vijftien jaar werkzaam is, heeft gezegd dat ze voor het eind van dit jaar geldige papieren moet kunnen laten zien.
"Ze dwingen me te liegen over mijn geloof en iets strafbaars te doen," zegt ze Ze kijkt gespannen uit naar de uitspraak van de rechter over deze zaak.
Een van de heilige plaatsen van de Beha'i
Maar de uitspraak, die vorige week gedaan zou worden, is nu verschoven naar begin oktober. Dan moet duidelijk worden of de bahái hun religie ook onvermeld mogen laten op hun papieren.
Egyptische burgers zijn verplicht hun geloofsovertuiging op te geven bij de aanvraag van identiteitsbewijzen.
Daarbij zijn er slechts drie mogelijkheden: moslim, christelijk of joods.
"Vroeger was er de mogelijkheid om het blanco te laten of 'anders' op te schrijven. Soms, afhankelijk van de ambtenaar, konden we zelfs baha'i opgeven," zegt Moussa.
"Ik heb nog oude papieren, maar die zullen vanaf eind dit jaar niet langer rechtsgeldig zijn," zegt ze ongerust. De bahái zijn in de knel gekomen nadat de overheid twee jaar geleden besloot alleen nog elektronische uitgegeven plastic identiteitskaarten te verstrekken. Voor uitzonderingen is sindsdien geen ruimte meer.
Trouwakte "Zonder identiteitskaart kan je niets in Egypte," zegt Moussa.
"Omdat we geen trouwakte kunnen krijgen, zijn al onze kinderen onwettig. Die krijgen daarom geen vaccinaties en kunnen niet naar school. Overal waar je je kaart moet laten zien raak je in de problemen."
Moussa zegt de discriminatie wel gewend te zijn. Toen zij in 1997 promoveerde en bij de universiteit werd aangenomen, voerde een islamitische hoogleraar een campagne tegen haar. Hij vroeg de toonaangevende soennitische leerinstelling van Egypte, Al Azhar, een fatwa tegen haar uit te vaardigen. "In die fatwa werd ik uitgemaakt voor afvallige. Hij heeft het naar iedereen toegestuurd en daarmee mijn aanstelling tijdelijk onmogelijk gemaakt," zegt Moussa. "Ik had nooit te koop gelopen met mijn religie, maar toen wist plotseling iedereen het."
Schelden Ze zegt dat de traditioneel tolerante houding van het Egyptische volk verloren is gegaan. "Als kind woonde ik in een gebouw waar we met onze christelijke en islamitische buren gezamenlijk de religieuze feestdagen vierden. Dat gebeurt nu niet meer," aldus Moussa. "Nu zien de islamitische geestelijken ons als een bedreiging. Hun houding is altijd hetzelfde.
Ze gaan nooit de inhoudelijke discussie aan, ze beginnen altijd meteen te schelden en roepen dat we kaffers zijn."
"De regering is niet bang voor ons, maar voor de islamitische fundamentalisten," meent Moussa. "Terwijl ze extremisten van de oppositie in de gevangenis gooien, willen ze tegenover het volk bewijzen dat zij de werkelijke beschermers van de islam zijn."
Ze laakt het ministerie van Justitie die aan Al Azhar om een oordeel over de bahái heeft gevraagd zodat zij hun religie niet op identiteitskaarten mochten aangeven. "Hoe kan een fatwa van een islamitische instelling enige rechtsgeldigheid hebben in een zaak tegen niet-moslims?"
Christenen De bahái zijn dan ook niet de enigen die vanwege hun geloofsovertuiging problemen hebben. Christenen, die naar schatting 10 procent van de bevolking uitmaken, zijn weliswaar een erkende geloofsgroep, maar ook zij klagen over ongelijke rechten. Zo kost het aanzienlijk meer moeite en tijd om een vergunning te krijgen voor het bouwen van een kerk dan voor een moskee.
Veel moeilijker is het voor moslims die zich tot het christendom bekeren. Ramsis el-Naggar heeft zich als advocaat gespecialiseerd in het vertegenwoordigen van bekeerlingen. "Een christen die zich tot de islam bekeert, heeft binnen drie uur nieuwe papieren.
Maar wanneer een ex-moslim zijn geloof op zijn identiteitskaart wil laten veranderen, dan laat de ambtenaar dat niet toe," vertelt hij. El-Naggar zegt minstens acht maanden kwijt te zijn aan rechtszaken voordat een bekeerling een nieuwe ID-kaart heeft. "Uiteindelijk winnen we wel, want wettelijk is er godsdienstvrijheid in Egypte."
Afvallige "Het grote probleem is dat de meeste moslims het gewoon niet kunnen accepteren dat een van hen van het geloof afstapt," zegt de advocaat. "Daarom schelden ze iemand meteen uit voor afvallige, een vergrijp waarop volgens extremisten de doodstraf staat. " Hij verwijt islamitische fundamentalisten de godsdienstvrijheid te hebben ingeperkt door continu de overheid onder druk te zetten.
Dat ondervond ook grootmoefti Ali Gomaa, de hoogste islamitische schriftgeleerde van Egypte, toen hij in juli verklaarde dat het moslims vrijstaat zich tot een andere religie te bekeren.
Hij noemde de daad weliswaar een ernstige zonde, maar zolang bekeerlingen de samenleving niet in gevaar brengen, hoeven ze niet te worden vervolgd. Onder druk van islamitische scherpslijpers moest Gomaa zijn woorden even later weer terugnemen.
Voorarrest Het meest recente voorbeeld van het gebrek aan godsdienstvrijheid lijkt de vervolging van de zogeheten koranisten. Deze stroming die in Egypte hooguit enkele tientallen geloofsgenoten telt, accepteert alleen de Koran als Gods woord en verwerpt de overleveringen over de profeet. Vijf koranisten werden eind mei gearresteerd. Sindsdien zitten ze in voorarrest en wachten zij nog steeds op een officiële aanklacht
Als iemand iets vreemds of afwijkends doet dan is die persoon van lotje getikt en dient genegeerd, bestraft of behandeld te worden. Als een heleboel mensen iets vreemds of afwijkends doen dan is het cultuur en worden er ministers aangewezen om die 'gedragingen' in stand te houden.
Neem bijvoorbeeld het fenomeen van besnijdenis. Joden en Moslims doen het uit religieuze oogpunten en sommige mannen uit esthetisch oogpunt (ooit een lekkere voorhuid in een pornofilm gezien?). Besnijdenis is eigenlijk een vreemd fenomeen en niet zo onschuldig als gedacht. Waarom doen we het eigenlijk?
Waarom besnijden?
Johannes en Peter Fiebag, auteurs van het boek De Eeuwigheidmachine beschrijven hoe god(en) ooit eens onder de mensen woonden. Kennelijk waren deze goden heel bevattelijk voor aardse kwalen en eisten dus van de mensen die hen bedienden om zo rein mogelijk te zijn. Buiten dat er geen ongestelde dames hun maaltijden mochten bereiden moesten de mannen ook absoluut schoon zijn. Om vuiligheid achter de voorhuid te voorkomen lag het idee van besnijden voor de hand. De smetvrees van de oude goden geven voeding aan het idee dat de 'goden' mogelijk buitenaards waren. Via deze oeroude vertellingen over hygiënische goden sloop het idee van besnijden in moderne religies zoals het Jodendom en de Islam.
Probaat middel tegen zelfbevlekking.
In de 18de eeuw was het de Zwitser Dr. Samuel Tissot die besnijdenis als kuur tegen masturbatie zag. Volgens Tissot lag masturbatie ten grondslag voor ziekten zoals epilepsie, "vermurwing van lichaam en geest", hysterie en neurosen. (Op hem gaat trouwens ook het vreemde denkbeeld dat masturbatie haren op de handpalmen laat groeien terug).
De vreemde denkbeelden van Tissot staan niet op zichzelf;
"In gevallen van masturbatie moeten wij, als ik geloof, de hebbelijkheid breken, doordat wij de betreffende lichaamsdelen in een zulk toestand brengen, dat het te veel moeite maakt, met de praktijk voort te gaan. Te dien einde, wanneer de voorhuid lang is, kunnen wij de patiënt besnijden met tegenwoordige en waarschijnlijk ook toekomstige voordeel. Ook moet de operatie niet onder chloroform uitgevoerd worden, zodat de ondergane pijn met de gewoonte, die wij uit te roeien wensen, in verbinding kan gebracht werden." Athol A. W. Johnson, On An Injurious Habit Occasionally Met with in Infancy and Early Childhood, in: The Lancet, vol. 1 (7 April 1860): paginas 344-345.
"Een uitkomst voor masturbatie, die bij kleine jongens bijna altijd succesvol is, is de besnijdenis... De operatie moet door een chirurg zonder verdoving uitgevoerd worden, omdat de daarmee verbondene pijn een heilzame effect op de geest heeft, vooral wanneer die met het denkbeeld van bestraffing verbonden is." Voor de meisjes heeft zich de auteur ook een attentie verzint: "Bij vrouwelijke personen ontdekte de auteur, dat het aanbrengen van zuiver carbolzuur op de clitoris een uitstekende weg is, om de abnormale opwinding te temperen." Dr. John Harvey Kellogg [ja, precies, die met de cornflakes!], in: Plain Facts for Young and Old, Burlington, Iowa, F. Segner & Co., 1888, p. 295
"Clarence B. was de geheime ondeugd toegedaan, die bij jongens verspreid is. Ik voerde een besnijdenis aan hem uit ... Hij verdiende de rechtvaardige bestraffing door de operatiepijn na zijn ontoelatige lustgevoelen." N. Bergman, Report of a Few Cases of Circumcision, Journal of Orificial Surgery, vol. 7 (1898): paginas 249-251.
Besnijdenis tegen het AIDS spook.
"Besnijdenis bij mannen heeft een bescherming tegen hiv-infectie tot gevolg. Dat is vergelijkbaar met wat een goedwerkend vaccin zou bereiken", concludeerden Franse en Zuid-Afrikaanse onderzoekers in 2005 in het vakblad PLoS Medicine. Ze hadden 3274 jongemannen van het platteland rond Johannesburg zover gekregen dat ze het lot van hun penis door toeval lieten bepalen. De helft werd direct na loting besneden, de andere helft niet. In de 21 maanden erna werd gekeken wie besmet raakte met het aidsvirus. Mannen bij wie de voorhuid ongemoeid was gelaten, bleken meer dan tweemaal zo vaak besmet te zijn als de besneden groep. En niet omdat ze minder vaak onbeschermde seks hadden.
Is besnijdenis dan een Wondermiddel?
Een recente studie in India heeft de vraag weer doen rijzen of het besnijden van de penis bescherming biedt tegen hiv-infectie. Uit een overzicht van eerdere studies is niet gebleken dat besnijdenis aantoonbaar bescherming biedt tegen hiv-infectie.
1. Sommige studies suggereren juist een grotere ontvankelijkheid bij besneden mannen. 2. Bij de recente studie in India bleek hiv-infectie acht maal minder voor te komen bij besneden mannen dan bij onbesneden mannen.
De oude goden met smetvrees zijn niet meer onder ons, masturbatie is tegenwoordig een gezonde bezigheid en met of zonder voorhuid blijft de HIV = AID = DOOD hypothese omstreden.
Wat rest is een culturele uiting.
Kortom: vreemd gedrag dat door veel mensen wordt gedeeld.
Nog wat piramides tonen via Google earth ! Snofroe, ook bekend als Snefru en Sneferu, was een Egyptische Farao uit de 4e dynastie. Zijn zoon Chufu is meer bekend. Die schijnt de bouwer te zijn van de grote Piramide in Giza.
Snofroe heeft in totaal (en naar alle waarschijnlijkheid) drie piramiden op zijn naam staan. Soms beweert men dat het er vier zijn. Alles kan, zekerheden zijn in het warme Egyptisch zand niet altijd te vinden.
De vroegste piramiden in Egypte waren trappenpiramides. Het was dan ook de trappiramide van Meidum die Snofroe als eerste bouwde(zie foto). Hoogstwaarschijnlijk werkte hij alleen maar af waar zijn vader Farao Hoeni aan begonnen was.
In de piramide bevindt zich een ondergrondse kamer die men in 1881 voor het eerst betrad.
De knikpiramide van Snofroe was de tweede grote prestatie. Deze piramide is waarschijnlijk de meest bekende. Het was de eerste die hij helemaal zelf maakte. De piramide is een kolos van 105 meter hoog.
Er waren twee ingangen. De noordelijke mondt uit in ondergrondse kamers. Naast de piramide ligt nog een kleiner exemplaar. Die is op de google-afbeelding onder de knikpiramide weergegeven . Het kleinere bouwwerk was waarschijnlijk ook voor de farao bestemd, maar daar is geen zekerheid over.
De derde en laatste piramide van Snofroe, de Rode Piramide genoemd, is het meest geslaagd. De hoek waaronder het geheel is gebouwd is dezelfde als waarmee bovenstaande knikpiramide werd afgerond.
De piramide is in totaal 104 meter hoog. De noordelijke ingang komt uit in drie kamers, waarvan één vermoedelijk een grafkamer is.
De Egyptische Azhar universiteit heeft een van haar sjeiks geschorst die in een fatwa beweerde dat vrouwen hun mannelijke collega's borstvoeding mogen geven.
Het schandaal kreeg enorm veel aandacht in de Arabische media.
De fatwa (islamitisch religieus advies) was bedoeld om het islamitische gebod van scheiding der seksen op de werkvloer te omzeilen. Dr Izzat Atiya, professor aan de Egyptische Azhar universiteit, het meest gezaghebbende bolwerk van de soennitische islam, was benaderd door een vrouw met de vraag of zij op haar werk in een kamer alleen mocht zijn met een mannelijke collega.
Moeder en zoon Dat, moest de sjeik toegeven, kon eigenlijk niet volgens de islamitische wet. Maar de geleerde sheikh had er de boeken op nageslagen en een uitweg gevonden: Als de vrouw haar mannelijke collega een aantal keer borstvoeding gaf, dan kon het.
Het islamitisch recht stelt namelijk dat wanneer een vrouw borstvoeding geeft aan een man, zij vanaf dat moment een relatie hebben als die tussen moeder en zoon. In die relatie was het volgens de wet wel toegestaan dat de twee zich afzonderden. De vrouw mocht dan zelfs haar hoofddoek afdoen.
De fatwa kreeg enorm veel belangstelling van de media en leidde tot verhitte discussies. Dr Izzat verscheen op het populaire tv kanaal al-Arabiyya om zijn fatwa toe te lichten.
Tijdens dat interview legde hij uit dat de borstvoeding wel minstens vijf keer moest plaatsvinden en wel tot volledige verzadiging van de gezoogde man.
Het verhaal op de website van al-Arabiyya kreeg enorm veel aandacht en meer dan tweeduizend geschreven reacties.
Onzinnige fatwa Maar de Azhar universiteit was helemaal niet blij met de fatwa en met alle ophef. Dr Izzat Atiya werd geschorst omdat hij met zijn 'onzinnige fatwa' de goede naam van de islam en in het bijzonder van de Azhar bezoedeld zou hebben. De Hoge Raad van de Azhar verklaarde dat de fatwa de principes van de islam geweld aandoet en bovendien in strijd is met de beginselen van de moraal en de goede opvoeding.
De sjeik verdedigde zich in een geschreven verklaring met een beroep op een aantal klinkende namen uit de islamitische geschiedenis.
Beroemde geleerden als Ibn Hazm en Ibn Taimiyya, verklaarde de sjeik, hadden precies hetzelfde advies uitgevaardigd. Maar uiteindelijk zag hij zich toch gedwongen zich naar het besluit van zijn collega's te schikken: "Gezien het feit dat de geleerden van de Azhar het er niet mee eens zijn, trek ik mijn fatwa terug."
Een van de omstreden fatwa's: een verbod op Egyptische beelden
Recente fatwa's die door Egyptische islamitische schriftgeleerden zijn uitgevaardigd, hebben voor veel ophef gezorgd. De Moslim Broederschap spreekt van een chaos die de geloofwaardigheid van de islam ondermijnt. De gerenommeerde islamitische leerinstelling Al Azhar in Caïro wil de autoriteit om religieuze opinies te mogen uitspreken centraliseren. Maar het monopoliseren van fatwa's is in de praktijk onmogelijk.
Man en vrouw dienen tijdens seks hun kleren aan te houden, zo zei een gerespecteerde geestelijke begin dit jaar. Rashad Hassan Khalil deed zijn uitspraak op een veel bekeken satellietkanaal. Het tonen en zien van het naakte lichaam zou wat hem betreft moeten leiden tot onmiddellijke ontbinding van het huwelijk. De fatwa leidde tot veel hilariteit en verhitte discussies in de media.
Ook de fatwa dat standbeelden 'haram' (ontoelaatbaar) zijn, zorgde voor veel verwarring. Hoewel andere schriftgeleerden het religieuze edict tegenspraken, vreesden veel mensen voor het behoud van het culturele erfgoed uit de faraonische tijd. Egyptische kranten waarschuwden voor een beeldenstorm.
Vrijwel maandelijks is er in Egypte nieuwe ophef over een omstreden fatwa. Tijdens de oorlog tussen Israël en Libanon zei een geestelijke dat het een religieuze plicht was elke Israëliër die zich in Egypte bevond te doden. De regering reageerde verontwaardigd en Al Azhar weersprak de fatwa per communiqué. De uitspraak vorige maand van een Egyptische imam in Australië dat vrouwen zonder hoofddoek erom vragen verkracht te worden, bereikte via het internet zijn vaderland met alle ophef van dien.
Onzin "Het is allemaal onzin", zegt Abdel Mouti Bayoumi, vooraanstaand lid van de Islamitische Onderzoekscommissie van Al Azhar en voormalig decaan van de faculteit voor Islamitische studies van Al Azhar Universiteit. Hij wordt er moedeloos van. "De fatwa's komen vaak van mensen die niet weten waar ze het over hebben", zegt hij. "Iedereen die zichzelf schriftgeleerde noemt en een paar verzen van de koran kent, pretendeert andere mensen te kunnen vertellen wat wel en wat niet mag. Omdat er zoveel onwetendheid is, worden ze nog serieus genomen ook."
Doorgaans betreft een fatwa het oordeel of iets op basis van het islamitische recht, de sharia, wel of niet is toegestaan. Moslims vragen een schriftgeleerde - een imam of sheikh - om een opinie over allerlei praktische zaken. Veel genoemde voorbeelden zijn de eetvoorschriften zoals het verbod op het eten van varkensvlees. Ook het antwoord van een geestelijke op de vaak gestelde vraag of het voor vrouwen verplicht is een hoofddoek te dragen, wordt een fatwa genoemd
. Op een kilometer van de bekende piramiden vond men enige tijd geleden graven,daterend uit de 26e dynastie.
Zahi Hawass, nog steeds de grote jongen wat betreft Egyptische aangelegenheden, liet weten dat de vondst zo´n 2.500 jaar oud is.
De grootste sarcofaag is twee meter lang, 60 centimeter diep en 70 centimeter breed. Op dat exemplaar vond men hiëroglyfen die refereren naar de Egyptische goden Osiris en Ra, respectievelijk de dodengod en zonnegod.
Volgens het officiële rapport was de oude doodskist geschilderd in rood, blauw en groene kleuren en werden er rituele teksten op aangetroffen. De kleinste sarcofaag had een meer menselijke vorm en zat, zoals bij de Russische poppetjes, in de grootste verscholen.
Daarin lag de mummie van de eigenaar: Neb Ra Khatow.
INTERRELIGIEUZE DIALOOG BEHOORT TOT DAGELIJKSE LEVEN
INTERRELIGIEUZE DIALOOG BEHOORT TOT DAGELIJKSE LEVEN
BRUSSEL (KerkNet/Zenit)
De interreligieuze dialoog verdient een volwaardige plaats in het dagelijkse leven. Culturele en religieuze groepen moeten samenwerken om spanningen tussen gemeenschappen te overwinnen en kameraadschap en vrede tot stand te brengen.
Dat zegt Miguel Ayuso Guixot, directeur van het prestigieuze Pauselijke Instituut voor Arabische en Islamitische Studies in Rome. Guixot was voorheen twintig jaar lang missionaris in Egypte en Sudan.
Hij verwerpt het pessimisme over het samenleven met moslims. Hij verwijst naar de interreligieuze dialoog: Het kan niet ontkend worden dat die succes had.
In de moslimwereld kwam het antwoord wat laat op gang, maar daarom is hij, in tegenstelling tot wat sommigen denken, niet minder belangrijk. Er is nood aan een gemeenschappelijk platform om de interreligieuze relatie in het dagelijkse leven uit te bouwen, zowel doorheen de theologische bezinning als in de geestelijke ontmoeting.
Tariq Ramadan, volgens sommigen de belangrijkste Europese islamitische denker, geeft met spijt de leerstoel Islam in de hedendaagse westerse wereld aan de faculteit godsdienstwetenschappen van de universiteit van Leiden (Nederland) op, die hij vanaf volgend jaar zou bekleden.
Ramadan verwijst naar het vroegtijdig bekendraken van de aanstelling, terwijl hij nog geen definitieve keuze had gemaakt. Ook de verhuizing met zijn gezin naar Nederland ligt naar eigen zeggen moeilijk.
Ramadan is als kleinzoon van de stichter van de moslimbroeders in Egypte en vanwege zijn soms ongenuanceerde visie controversieel. Zo mocht hij de Verenigde Staten niet in, toen hem daar een baan werd aangeboden aan de Notre-Dame universiteit in Indiana.
Tariq Ramadan zet alvast zijn onderzoek naar een westerse islam voort aan het departement islamologie van het Saint Antonys College in Oxford (Groot-Brittannië), waar hij vast benoemd is
Uitgebreid gezondheidsadvies op Vakantiebeurs 2008
Uitgebreid gezondheidsadvies op Vakantiebeurs 2008
Vakantieganger nog te weinig bestand tegen risicos
In hal 1 en 2 van de Vakantiebeurs 2008 zullen de bezoekers weer uitgebreid advies kunnen krijgen om gezond op reis te gaan en gezond weer thuis te komen.
Vorig jaar maakten 8000 beursbezoekers van de gelegenheid gebruik met een arts te praten over de gezondheidsrisicos die aan het reizen naar bepaalde bestemmingen verbonden kunnen zijn. Ieder jaar blijken veel vakantiegangers op reis te gaan zonder afdoende voorzorgsmaatregelen. Vlucht, accommodatie, reisbescheiden en reisplannen hebben in de voorbereiding van de reis wel alle aandacht. De vakantiegangers, maar ook de zakenreizigers, zijn zich nog niet allemaal bewust van de risicos die ze lopen in landen waar malaria, gele koorts, maar ook vormen van geelzucht nog steeds voorkomen.
Drie doden Mede als gevolg daarvan vielen dit jaar in ons land drie doden vanwege een in het buitenland opgelopen malaria infectie. Het aantal gevallen van geelzucht (hepatitis A of B) loopt in de honderden. Bij deze ziekte moet niet alleen aan bestemmingen in Afrika of Azië gedacht worden, maar ook aan Turkije, Kroatië, Oekraïne en landen rond de Middellandse Zee, zoals de populaire bestemmingen Marokko, Tunesië en Egypte. Het eten van ijsklontjes, soft ijs en salades houdt al een risico in van geelzucht besmetting.
Malaria resistentie Het baart medici wel zorgen dat in enkele landen sprake is van malaria resistentie, waardoor oude bestrijdingsmiddelen niet meer effectief werken. Volgens dokter dokter David Overbosch, die als directeur- internist is verbonden aan het Travel Clinic Havenziekenhuis in Rotterdam, is de werking van de hier veelal voorgeschreven moderne pillen voor 98 procent effectief. Dat betreft dan de pillen lariam of lamarone .
Verbetering Toch is er sprake van verbetering, zegt Overbosch. De verbetering komt naar zijn mening op rekening van de reisorganisaties en de verzekeringsmaatschappijen. De reisorganisaties wijzen, waar dit nodig is, meer en systematischer op de noodzaak tot inentingen of andere voorzorgsmaatregelen die de gezondheid ten goede kunnen komen. Vaak is het advies onderdeel van de boekingsprocedure geworden. De verzekeringsmaatschappijen zijn zich meer bewust geworden van de noodzaak van inentingen en nemen de kosten daarvan steeds meer op in hun pakketten. Jaarlijks krijgen ruim 40.000 vakantiegangers advies en/of vaccinaties.
Openingstijden De openingstijden van de Vakantiebeurs 2008 zijn van woensdag 9 januari t/m zondag 13 januari van 10.00 tot 18.00 uur, op vrijdag 11 januari van 10.00 tot 22.00 uur. Bezoekersinformatie is verkrijgbaar via tel. 0900-52272387 ( 0,13 per minuut) of per e-mail naar visitorsinformation@vnuexhibitions.com. Tijdens de Vakantiebeurs worden tal van gevarieerde activiteiten georganiseerd. Het meest actuele overzicht staat vermeld op www.vakantiebeurs.nl.
Egyptische regering gebruikt fatwa's voor politieke doelen'
Egyptische regering gebruikt fatwas voor politieke doelen
CAIRO, 3 december 2007 (IPS) - Een hoge rechtsgeleerde, benoemd door president Moebarak, zegt dat smaad bestraft moet worden met zweepslagen en dat de politieke opvolging van vader op zoon conform is met de Koran.
Mensenrechtenactivisten en oppositiepartijen in Egypte vinden het ongehoord dat de regering religieuze argumenten laat aanslepen om haar beleid te rechtvaardigen.
De grootimam van de invloedrijke Al-Azhar Universiteit in Caïro verklaarde enkele weken geleden dat smaad bestraft moet worden met tachtig zweepslagen. Sjeik Mohamed Sayed Tantawi deed dat op een religieus festival waarop ook de Egyptische president Hosni Moebarak aanwezig was, en haalde een koranvers aan om zijn stelling te staven.
Critici van het regime zien in die uitspraak een rechtvaardiging voor de harde manier waarop de pers in Egypte wordt aangepakt. Kort daarvoor waren enkele onafhankelijke journalisten in de gevangenis gegooid omdat ze valse informatie hadden gepubliceerd over hooggeplaatste figuren binnen Moebaraks National Democratic Party.
De recente fatwas misbruiken het geloof om het wanbeleid van de regering te rechtvaardigen, zegt Gamal Zharan, politoloog aan de Suez Canal University en onafhankelijk parlementslid. De rol van de grootimam beperkt zich tot het goedpraten van het regime.
Critici wijzen er ook op dat het vers dat Tantawi aanhaalde specifiek gaat over smaad aan het adres van eerbare vrouwen.
Twee weken later haalde de grootimam opnieuw het nieuws met de stelling dat er volgens het islamitisch recht geen bezwaren zijn tegen de politieke opvolging van een vader door zijn zoon, als de overgang gebeurt in een context van vrije en eerlijke verkiezingen.
De uitspraak verwijst expliciet naar de 43-jarige zoon van de president, Gamal Moebarak, die de voorbije jaren een belangrijke functie kreeg binnen de partij en waarvan algemeen wordt aangenomen dat hij wordt klaargestoomd om zijn vader op te volgen.
Tantawi gebruikt zijn spirituele gezag ten dienste van het plan van de regeringspartij om het presidentschap erfbaar te maken, zegt Zahran, Zijn gedrag bekladt de reputatie van een eerbare religieuze instelling.
De universtiteit van Al-Azhar in Caïro werd opgericht in de tiende eeuw en geldt als voornaamste rechtsbron voor soennitische moslims. Sinds de jaren vijftig heeft de staat zijn greep op de universiteit versterkt. Tantawi, die ook wel de staatssjeik wordt genoemd, werd in 1996 door Moebarak benoemd, hoewel er twijfels bestonden over zijn kwalificaties.
Ook grootmoefti Ali Gomaa dankt zijn benoeming aan Moebarak en deed onlangs enkele regeringsvriendelijke uitspraken. Gomaa is het hoofd van de Dar al-Iftaa, het hoogste islamitische rechtscollege van het land. Begin november zei hij in een fatwa dat automobilisten niet schuldig zijn als ze een voetganger omverrijden die moedwillig blijft stilstaan voor een aankomende auto. De verklaring kwam een week nadat een vrouw was overreden door een politiebusje omdat ze de arrestatie van een familielid wilde voorkomen.
Volgens de leden van de Moslimbroeders, de grootste oppositiebeweging in Egypte, bewijzen de uitspraken dat de grote islamitische instellingen uit de hand eten van de huidige machthebbers.
Waarom krijgen we nooit een fatwa te horen tegen verkiezingsfraude, tegen martelpraktijken door de politie of tegen industriële monopolies, vraagt Saad al-Husseini, parlementslid voor de Moslimbroeders, zich af, Of tegen de bezetting van Palestina of Irak ?
Egypte ... bron van inspiratie ....geloof enz....????
Egypte ook al een bron van inspiratie..... Er is steeds een verklaring .....???? !!
Het waren Egyptische monniken die het Evangelie naar Engeland en Ierland gebracht hebben. Van daar uit zijn Willibrord en Bonifacius overgestoken naar ons land
Ook het kerkboek herinnert ons aan Egypte, omdat daarin de geloofsbelijdenis van Athanasius is opgenomen die van 296 tot 373 leefde en bisschop van Alexandrië was
Het symbool van het kruis hebben wij te danken aan de Egyptische christenen. Zij zijn het geweest die het bekende anch-teken, (het teken van eeuwig leven) veranderd hebben in het teken van het kruis. Vele Koptische christenen in Egypte tatoeëren een blauw kruisje op hun arm
Op alle naamschilden van de Faraos zie je het anch-teken.
Het teken van het kruis komt niet uit Rome. Dáár waren de oudste symbolen van het christelijk geloof het bekende vis-teken en het beeld van de Goede Herder met een lam op zijn schouder
De tekst uit het Mattheüsevangelie: Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen speelt een belangrijke rol in de Koptische kerk
De Koptische gids brengt u graag naar de Sergiuskerk in Caïro, waar een plaat boven de ingang vermeldt: Sergiuskerk, oudste kerk van de stad waar de Heilige Familie woonde
Vlak bij het vliegveld van Caïro heeft de oude stad On gelegen, waar Jozef zijn vrouw gevonden heeft. Hij was immers getrouwd met de dochter van Potifera, hogepriester te On. De Griekse naam voor On is Heliopolis, wat zonnestad betekent
In On bevond zich de zonnetempel, dat was niets anders dan een heel groot plein dat aan alle kanten door de zon beschenen werd. Voor dit plein stond een obelisk met een groot altaar. Ten zuiden van de tempel bevond zich de zonneboot, het schip waarmee de zonnegod Re dagelijks langs de hemel voer
Op heel veel cartouches (naamschilden) zie je in Egypte in hiëroglyfenschrift een gans afgebeeld met daarachter een zon. Wat betekent dit ? Wel dat betekent: zoon van Re, de zonnegod. Farao was dus een godenzoon.
De gewone Egyptische tempel heeft echter altijd een driedeling; de voorhof, de zuilenzaal en het heilige der heiligen.Zo ziet de 400 meter lange(!) Tempel van Amon in Karnak er uit Hier was het oude Thebe, hoofdstad van het Egypte van Mozes.
De gigantisch grote zuilen met het motief van de papyrusbundel en de lotusbloem (symbolen van Neder-en Opper Egypte) geven de toerist een goede indruk van het rijk der Farao.s waaruit Mozes het volk Israël moest leiden.
Het gouden kalf leek sprekend op de heilige Apisstier, die de Egyptenaren vereerden vlak bij de oude hoofdstad Memphis.De Apisstier was de ba (verschijningsvorm) van de godheid Ptah. Symbool van vruchtbaarheid, voorspoed en levenskracht.In het voorjaar werd hij in een feestelijke processie rond de ingezaaide akkers geleid. Je kon over hem beschikken en nu was je niet zo weerloos en kwetsbaar. Door magische rituelen kon je namelijk beschikken over goddelijke machten. Als Israel een gouden stierkalf gaat maken vervalt ze in het oude heidenom van Egypte
Egypte dacht dat het stierkalf het beeld van de godheid was.De Bijbel zegt Jezus Christus is Gods Zelfportret.
Hier heeft Mozes gewoond en werd hij onderwezen in de wijsheid der Egyptenaren, ga je ineens beseffen.
Herinnering aan de Bijbel ? Ik noem er één. Op de buitenmuur van de tempel van Karnak zien we afgebeeld hoe Farao Sisak krijgsgevangenen uit Jeruzalem naar Thebe brengt na de overwinning die hij behaalde op Rehabeam, koning van Juda.
De duizenden afbeeldingen van de goden hebben veel weg van dieren. Een mens met een kop van een valk, een ibis, een jakhals, een krokodil. Nergens kom je meer onder de indruk van wat we lezen in Rom. 1:23 Zij hebben de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen lijkt op een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en kruipende dieren
De Hebreeuwse naam voor Egypte is Mizrajim wat beteken plaats der verschrikking. In de laatste drie letters van Egypte herkennen we de naam van de godheid Ptah van Memphis Het-kup-pta (Egypte) betekent: huis van de levenskracht van Pta
In het oude Egypte ontbraken de profeten met profetische kritiek op de bestaande orde.Alles lag vast in de natuur en in de samenleving. Alles was bepaald door de Maat. Men ging er bij voorbaat van uit dat wat de farao doet, goed is voor het volk. De koning moest de Maat handhaven, het vaste stramien voor natuur en samenleving
Omdat de kwaliteit van websites die de oude Egyptische wereld beschrijven te laag is heeft de universiteit van Califonia en Los Angeles besloten een nieuw project te starten.
Zij willen alle bekende informatie bundelen zodat onderzoekers bij een nieuw en geverifieerd portaal terecht kunnen.
Het project staat onder leiding van professor Willemina Wendrich. Samen met haar studenten verwacht zij in 2008, over 2 jaar, klaar te zijn met vorm en inhoud.
Er zullen twee versies beschikbaar komen: één PDF-versie die iedereen zo kan inkijken en een waarvoor je ingeschreven moet zijn. In het persbericht liet Wendrich weten dat beide projectversies helemaal gratis zullen zijn.
Tijdens een op woensdag 27 juni 2007 in het Egyptisch Museum te Cairo belegde persconferentie maakte Zahi Hawass, hoofd van de Hoge Raad voor Oudheden in Egypte, wereldkundig dat de mummie van de beroemde koningin Hatsjepsoet is geïdentificeerd.
Hatsjepsoet
Deze bijzondere ontdekking is gedaan nadat ruim een jaar geleden Brando Quilici, de directeur van het Amerikaanse Discovery Channel, het verzoek bij Hawass had ingediend om gericht op zoek te gaan naar de mummie van de Egyptische vorstin. De eventuele identificatie van de mummie van Hatsjepsoet zou een fantastische aanleiding vormen tot een nieuwe documentaire.
Howard Carter
In 1903 ontdekte de Britse archeoloog Howard Carter (later ontdekte hij ook het graf van Toetanchamon) in het relatief kleine en ongedecoreerde graf KV60 twee mummies van vrouwen.
De ingang van dit graf is op enkele meters verwijderd van de ingang van KV20, het in de oudheid leeggehaalde graf van Hatsjepsoet. Eén van de twee beschadigde mummies in KV60 lag op de vloer. De andere lag in een houten mummiekist met een opschrift waaruit mag worden opgemaakt dat het de mummie betreft van Satra bijgenaamd In, de voedster van Hatsjepsoet .
Deze mummiekist en mummie werden rond 1908 naar het Egyptisch museum in Cairo overgebracht. Opmerkelijk is dat in het voorjaar van 2006 Hawass in een artikel in het Egyptologische tijdschrift KMT juist concludeerde dat de mummie in de mummiekist van Satra niet de voedster van Hatsjepsoet is, maar de koningin zelf. Op basis van recent CT-scan onderzoek laat hij nu deze theorie weer varen en is hij ervan overtuigd dat de tot voor kort in het graf achtergebleven mummie die van Hatsjepsoet moet zijn.
De mummie van een koningin?
De mummie die in het graf achterbleef, is pas in 1989 aan een nader onderzoek onderworpen door de Amerikaanse egyptoloog Donald Ryan. Het betreft het stoffelijk overschot van een zwaarlijvige vrouw met grote borsten die in een leeftijd van rond de vijftig is komen te overlijden.
Zij was niet groter dan 1 meter 55 en de tanden van haar gebit waren danig afgesleten. De incisie, door de balsemers aangebracht voor het verwijderen van de ingewanden, bevindt zich ter hoogte van de bekkenbodem in plaats van de gebruikelijke linkerzijde van de buik. Vermoed wordt dat dit te maken heeft met de zwaarlijvigheid van de vrouw. Enkele slierten van met henna roodgeverfd haar lagen onder het kale hoofd van de mummie.
Ryan ontdekte in de doorgang naar de grafkamer ook een gezichtsfragment van een houten mensvormige mummiekist. Dit fragment was met een scherp voorwerp bewerkt en was ooit voorzien van een laagje bladgoud. Ook is aan de achterkant ter hoogte van de kin de hechting te zien voor een koningsbaard. Dit zou kunnen betekenen dat dit fragment heeft toebehoord aan een mummiekist voor een persoon van koninklijke afkomst. Het meest opmerkelijke is echter dat de linkerarm van deze mummie gekruist over de borst ligt. De linkerhand is licht gebald tot een vuist zodat de balsemers hierin een scepter konden plaatsen. Haar rechterarm ligt recht langs het lichaam met de vingers gestrekt.
Dit is de 'koninklijke houding' voor mummies van vrouwen uit het Nieuwe Rijk. Enkele jaren voor het onderzoek van Ryan had de Amerikaanse egyptologe Elisabeth Thomas het idee gelanceerd om deze mummie gelijk te stellen aan Hatsjepsoet.
Andere bewijzen
In het verleden is echter ook onderzoek gedaan dat in een andere richting wijst. De Britse egyptoloog John Romer heeft in 1979 in opdracht van het Brooklyn Museum het enkele honderden meters verder gelegen graf KV4 uit de tijd van Ramses XI nader onderzocht.
Dit in de oudheid leeggeroofde graf heeft ooit in de 21ste dynastie dienst gedaan als een werkplaats voor de priesters die in opdracht van farao Pinodjem alle koningsmummies uit het Nieuwe Rijk moesten veiligstellen tegen grafrovers. De koningsmummies werden van alle kostbaarheden ontdaan, opnieuw ingezwachteld en in een zogenaamde cachette, een verborgen tombe, opnieuw bijgezet. In het geval van Hatsjepsoet moet haar mummie in een houten binnenkist zijn vervoerd van haar graf KV20 naar KV4. Romer trof er namelijk een fragment aan van een houten mummiekist met daarop de naam van Hatsjepsoet.
Het verhaal wordt nog wat ingewikkelder wanneer in ogenschouw wordt genomen dat nog twee andere mummies die van Hatsjepsoet zouden kunnen zijn. Deze mummies van vrouwen werden ontdekt in een koningscachette aan de andere zijde van de heuvels van het Dal der Koningen. Per toeval werd deze onderaardse ruimte in 1881 op enkele honderden meters ten zuiden van de terrassentempel van Hatsjepsoet te Deir el-Bahri ontdekt. Deze cachette DB320 lag volgestapeld met kisten met daarin de mummies van koningen uit het Nieuwe Rijk.
In het bijzonder was de periode rondom Hatsjepsoet goed vertegenwoordigd. Zo trof men er de mummies aan van haar vader Thoetmosis I, haar halfbroer en echtgenoot Thoetmosis II en haar opvolger Thoetmosis III. De mummies van twee vrouwen lagen naast ongedecoreerde mummiekisten. Ook is in dezelfde ruimte een houten kistje aangetroffen met daarin gemummificeerd menselijk materiaal. Op dit kistje staat de naam Maätkara, de eerste cartouchenaam van Hatsjepsoet, geschreven.
Onomstotelijk?
Recent onderzoek naar de inhoud van dit kistje uit DB320 zou volgens Zahi Hawass het onomstotelijke bewijs leveren voor de identiteit van de mummie van Hatsjepsoet.
Een CT-scan van het houten kistje toont namelijk aan dat naast gemummificeerd organisch materiaal er ook een tand in wordt bewaard. De CT-scan van de mummie van de zwaarlijvige dame in KV60 zou volgens Hawass aantonen dat deze tand precies zou kunnen worden teruggeplaatst in het gebit van deze mummie. Men hoeft geen tandarts te zijn om te zien dat op basis van de scangegevens deze conclusie wel erg voorbarig is.
Een bezoek aan de website van Zahi Hawass leert ons verder dat inmiddels een DNA-laboratorium is geïnstalleerd in het depot van het Egyptisch Museum in Cairo. Daar wordt in bedekte termen uitgelegd dat tot op heden nog geen overtuigend resultaat is geboekt op het vlak van DNA-onderzoek aan de betreffende vier vrouwenmummies (de twee mummies in KV60 en de twee in DB320).
Berichten over DNA-vergelijking met de mummie van de grootmoeder van Hatsjepsoet zijn onzinnig. We kennen de mummies van de grootouders van Hatsjepsoet niet. Wel is de mummie van Ahmose-Nefertari bekend. Zij was de zus van de mogelijke grootvader van Hatsjepsoet. Dit is echter beslist niet zeker.
Vreemd genoeg wordt geen melding gemaakt over DNA-vergelijking met de mummies van haar vader en haar halfbroer, Thoetmosis I en II.
We hebben Google Earth ontdekt en het moet gezegd: het is leuk speelgoed. Meteen de piramiden opgezocht, Machu Picchu, de Nazca-lijnen en vanzelfsprekend Area 51.
Omdat Google Earth een extra kijk op de wereld geeft zullen we de interessante of vaak besproken (en duidelijk zichtbare) plaatsen op GW zetten. Klein screenshotje erbij, en voor wie zelf Google Earth heeft ook de coordinaten. Dan kun je zelf de omgeving controleren.
In dit geval dus de piramide van Cheops. De coordinaten zijn 29°58'33.20" Noorderbreedte en 31°07'49.48" Oosterlengte. Geen zin om in te tikken? Download dan hier het .kmz-bestandje en laat Google zelf het werk doen.
Alvast veel plezier met schatgraven. Google Earth downloaden kan via deze hyperlink.